Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Videopac schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 09:27:
[...]

Ik kan me niet herinneren dat Philips ooit een echt goed cassettedeck gemaakt heeft. CD-Spelers is een ander verhaal: CD-300/303, CD-304, CD-880 en vooral CD-960 zijn kwalitatief erg goede CD-Spelers, zowel qua geluidskwaliteit als qua bouw.
Dat ligt dan eerder aan jouw geheugen dan aan Philips.

[ Voor 192% gewijzigd door zeef op 08-12-2011 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:56

Videopac

Rommelt wat aan.

Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 21:09:
[...]

Dat ligt dan eerder aan jouw geheugen dan aan Philips.
Fris mijn geheugen eens op :)

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/2chnsio.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

Videopac schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 09:27:
[...]

Ik kan me niet herinneren dat Philips ooit een echt goed cassettedeck gemaakt heeft. CD-Spelers is een ander verhaal: CD-300/303, CD-304, CD-880 en vooral CD-960 zijn kwalitatief erg goede CD-Spelers, zowel qua geluidskwaliteit als qua bouw.
Philips N2521. Een voor zijn tijd heel erg goed cassettedeck.

Afbeeldingslocatie: http://www.vintagecassette.com/srv/images/50031

http://www.mfbfreaks.nl/folders/1977/1/

[ Voor 4% gewijzigd door Killer op 12-05-2011 02:10 ]

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVins
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-10-2024
Staan er 8 stuks van in de kringloop in Zwolle (Veerallee) 65 euro per paar. Sowieso vragen ze te gekke prijzen voor alles wat vintage is in hun ogen; Commodore 64, vergeeld en versmeerd in kapotte doos: 50 euro. Amiga 500 in verbruinde staat en zonder accessoires voor 30 euro etc.

Wel een Philips 19TX330A teeveetje voor 20 euro in werkende staat, dat is dan wel weer leuk, maar heb al een K6 staan, en die neemt al genoeg ruimte in beslag in de woonkamer. :)

[ Voor 16% gewijzigd door DeVins op 12-05-2011 23:25 ]

antihipsteralliance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 14:10
Mijn laaste aanwinst voor slechts 20,- (zo af en toe moet je mazzel hebben :) )

Eeen Sharp Optonica SM-4000 uit 1978. Helemaal in spelende toestand gekregen. Een kanaal viel alleen af en toe weg. Schoongemaakt (gelukkig niet in een rokers huis gestaan), volledige recap gedaan (op de twee 15.000uF voedingselco's na), speaker relais schoongemaakt. Houten zijkanten geschuurd, gebeitst en gelakt. En zie hier, nu volledig werkend zonder enig probleem en in prachtige staat. Dit juweeltje mocht direct de woonkamer in en staat daar nu te spelen.

Als iemand me nog aan een service manual kan helpen houd ik me aanbevolen.

Afbeeldingslocatie: http://img815.imageshack.us/img815/8023/dscf4294.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img7.imageshack.us/img7/5978/dscf4299wd.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img17.imageshack.us/img17/8352/dscf4304k.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door kingmace op 13-05-2011 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:23
Looking good!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Netjes, doet aan oude Sansui denken. :)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
Ramzzz schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 20:20:
Netjes, doet aan oude Sansui denken. :)
Het was Sharps Pro line, hun poging tot high-end. Klinkt wel fantastisch, warm en vol. Discreet opgebouwd degelijk en loeizwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-09 21:14

Spoooky

Core temp 37°C

Hee .schoenmerlijn....

Hoe klinken je speakers? Volgens mij heb ik dezelfde... En ik vind ze zwaar tegenvallen!

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prachtige versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DeVins schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 23:22:
[...]

Staan er 8 stuks van in de kringloop in Zwolle (Veerallee) 65 euro per paar. Sowieso vragen ze te gekke prijzen voor alles wat vintage is in hun ogen; Commodore 64, vergeeld en versmeerd in kapotte doos: 50 euro. Amiga 500 in verbruinde staat en zonder accessoires voor 30 euro etc.

Wel een Philips 19TX330A teeveetje voor 20 euro in werkende staat, dat is dan wel weer leuk, maar heb al een K6 staan, en die neemt al genoeg ruimte in beslag in de woonkamer. :)
65 euro per paar is idd belachelijk (zeker voor speakers van pak em beet 30 jaar oud die al heel wat mee hebben gemaakt). Mijn vader heeft deze speakers aan mij overgelaten dus mij hoor je niet klagen:)

Spooky,

De speakers klinken nogal ruk inderdaad :D Maar ik ben een koptelefoon gewend (mijn huidig desktop hifi). sowieso ben ik niet erg gecharmeerd van wharfedale maar aangezien dit de enige speakers zijn voor mijn pioneer versterker (ook 30 jaar oud) hoor je mij niet klagen :)

Heb je ze 2ehands aangeschaft of is het ook erfenis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akai_Vintage
  • Laatst online: 21-04-2022
Wharfedale heeft ook leuke speakers gemaakt zoals de Delta 50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donalduck
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-10 14:18
silitek schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 09:47:
Mis in het rijtje Yamaha KX-580Se Eisa award (beste van al m'n deckjes).... bezit er een aantal o.a. AKAI GX(C), Technics RS-673, Nakamichi LX-3

En dan nog dit:
[afbeelding]
Van dit deck heb ik er ooit nog eens een gehad die als een van de eerste dolby NR had TOP geluid!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royozz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-01 00:16
ik maak nog altijd gebruik van mijn geliefde Marantz PM 80 mkII , heerlijke stereo versterker met een warm geluid. ik ben een stereo liefhebber en dan is dit echt een aanrader..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoooky

Spoooky

Core temp 37°C

Heb die Wharfedales voor iets van 15/20 euro ofzo bij de kringloop vandaan (al weer een paar maanden).. Van alle merken dacht ik dat het wel het leukste setje voor dat geld zou zijn.

Vind ze nogal "wollig" klinken, de mega el-cheapo speakers die mij mijn oude midi setje zaten klonken helaas nog beter... Is er nog wat met zo'n speaker te doen, of is het beste om ze gewoon lekker weg te gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Spoooky schreef op maandag 16 mei 2011 @ 19:10:
Heb die Wharfedales voor iets van 15/20 euro ofzo bij de kringloop vandaan (al weer een paar maanden).. Van alle merken dacht ik dat het wel het leukste setje voor dat geld zou zijn.

Vind ze nogal "wollig" klinken, de mega el-cheapo speakers die mij mijn oude midi setje zaten klonken helaas nog beter... Is er nog wat met zo'n speaker te doen, of is het beste om ze gewoon lekker weg te gooien?
Kijken of de filters net versleten zijn? Kan best gezien de leeftijd.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2011 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 17:54
Net mijn Technics opgehaald :*) (wel met Akai element maar daar zoek ik tzt wel iets beters voor)

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/29vf4b4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-10 13:48
Is dat de Akai RS-90? Die heb ik ook in mijn ITT gehad. Klonk niet erg slecht maar daar is alles mee gezegd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilaNL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-10 19:28
Ik heb hier ook een Akai PC/RS-90. Is een rebranded Audio-Technica AT3711. Klinkt nagenoeg hetzelfde als mijn AT95E.

[ Voor 3% gewijzigd door MilaNL op 17-05-2011 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Nadat ik de Marantz van het weekend heb schoongemaakt van binnen voornamelijk de potmeters en de sliders

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/wNmS8ert87kwI9cgn6VrYmSI/medium.jpg

Een foto van de setup die nu deels werkt. Ik ben niet helemaal tevreden met de afstelling van beide Marantzen. Dit word eventjes puzzelen. Er lijkt een licht verschil tussen rechts en links te zitten. Moet eventjes goed de kabels bijlopen en ook de sliders goed afstellen. Ook moet ik eventjes goed kijken naar de lampjes. Die werken op dit moment niet helemaal goed. 2 doen het, de rest doet het half of niet...

De onderste is nu mijn hoofdschakelsysteem. Daar komt alles binnen en die stuurt het weer door naar de bovenste Marantz. De bovenste Marantz stuurt het weer door naar de speakers.

Klinkt voorlopig iets prettiger dan wat ik had. Muziek lijkt iets meer punch te hebben maar dat kan ook weer de afstelling van de bovenste Marantz te zijn :X

De rest van de setup werkt ook nog niet helemaal. Die bovenste DUAL moet eventjes worden nagekeken want die draait niet. nog steeds niet :+ Die Philips draait nog steeds als een zonnetje! Erg fijn spelertje! Thanks Powerflux! *O*

Voor de rest blijft het voorlopig zo. Vind het voorlopig wel goed en voor de zomer zijn er nog genoeg projecten :9

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Touchdomex schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 21:40:
Nadat ik de Marantz van het weekend heb schoongemaakt van binnen voornamelijk de potmeters en de sliders

[afbeelding]
Wat bedoel je met "sliders"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 21:45:
[...]

Wat bedoel je met "sliders"?
Voorop in het midden zitten 3 sliders? :+ Rond de balans ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Touchdomex schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 21:52:
[...]

Voorop in het midden zitten 3 sliders? :+ Rond de balans ;)
OK, maar dat zijn geen "sliders", maar dat noemen we in het vakjargon schuifpotentiometers. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 21:56:
[...]

OK, maar dat zijn geen "sliders", maar dat noemen we in het vakjargon schuifpotentiometers. :o
Potato, Patato. Je weet precies wat ik bedoel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat heeft een schuifpot nu met patat te maken? De logica ontgaat me. :) Het gebruik van Engels "pseudojargon" werkt verwarring in de hand. :)

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2011 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 22:01:
Wat heeft een schuifpot nu met patat te maken? De logica ontgaat me. :) Het gebruik van Engels "pseudojargon" werkt verwarring in de hand. :)
Ach, na die 'pseudofoto' gemaakt met een 'pseudocamera' is dat een 'minor flaw'. :+

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ramzzz schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 22:34:
[...]

Ach, na die 'pseudofoto' gemaakt met een 'pseudocamera' is dat een 'minor flaw'. :+
:*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Ramzzz schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 22:34:
[...]

Echte foto komt nog wel :> Daarentegen ga ik niet van mijn jargon afstappen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Touchdomex schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 22:42:
[...]

Echte foto komt nog wel :> Daarentegen ga ik niet van mijn jargon afstappen :9
Je doet maar waar je zin in hebt. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 22:46:
[...]

Je doet maar waar je zin in hebt. :O
Zit je iets dwars? Ik ben hier een regelmatig gezicht en post ook regelmatig wat dingen. Ik ben liefhebber van vintage audio maar omdat ik niet de juiste termen gebruik diskwalificeer jij mij direct als zijnde liefhebber en zou je liever niet meer zien dat ik hier post? Dat is jammer voor jou maar ik blijf hier rustig mijn vintage dingen posten.

Ik vind het jammer dat blijkbaar de liefde voor iets niet word gewaardeerd omdat ik een bepaald jargon niet in mijn vingers heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Allereerst dit. Ik zou het zeer jammer vinden, als jij hier weg zou blijven. Daarvoor zijn jouw bijdragen te waardevol. Maar ik hou ook van helder taalgebruik. Als je schrijft over potmeters, dan is schuifpotmetes toch niet zo moeilijk? Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Kunnen we het verschil misschien delen en noemen ze gewoon schuifregelaars?

[ Voor 3% gewijzigd door hardware-lover op 17-05-2011 23:24 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

hardware-lover schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 23:24:
Veel beter :Y)

Zal er wel wat opletten dat ik misschien iets betere omschrijving geef van dit soort dingen ;) Zal er in ieder geval een poging op wagen de volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hardware-lover schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 23:24:
Ja, een prima idee. Schuifregelaar is een mooi woord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Helemaal goed! Prettige stemming binnen dit topic en dat moeten we zo houden. *;

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
Vandaag een leuk project gedaan. Ik had een Philips CD350 speler, met een CDM-2\10 loopwerk, die steeds slechter begon te lezen. Ik had nog een CDM-4\11 loopwerk liggen dus ik dacht laat ik de laser van de CDM-4\11 eens transplanteren naar de CDM-2\10. De chassis zijn bijna identiek en ik heb ooit eens gelezen dat de lasers ook compatible waren. Dus in eerste instantie alles overgezet maar geen success, hij ko na de transplantatie niets lezen. Uiteindelijk uitgevonden dat het contragewicht van de CDM-4 laser groter is dan die van de CDM-2. Ook zit er een inhammetje op het chassis van de CDM-2 op een net andere plaats dan op die van de CDM-4. Het contragewicht raakte dan ook dat inhammetje waardoor de laser de begin track ook niet kon bereiken. Ik heb het inhammetje uit het chassis van de CDM-2 gezaagd waardoor het contragewicht weer vrij kon lopen. En zie daar, hij leest alles weer als een zonnetje. Ik heb dus nu een CDM-2 loopwerk met een CDM-4 laser.

Afbeeldingslocatie: http://img560.imageshack.us/img560/1962/cdm2103.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img863.imageshack.us/img863/1038/cdm2104.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img84.imageshack.us/img84/1976/cdm2101.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img21.imageshack.us/img21/7590/cdm2102.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

NM.

[ Voor 94% gewijzigd door Ramzzz op 18-05-2011 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kingmace schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 21:23:
Vandaag een leuk project gedaan. Ik had een Philips CD350 speler, met een CDM-2\10 loopwerk, die steeds slechter begon te lezen. Ik had nog een CDM-4\11 loopwerk liggen dus ik dacht laat ik de laser van de CDM-4\11 eens transplanteren naar de CDM-2\10. De chassis zijn bijna identiek en ik heb ooit eens gelezen dat de lasers ook compatible waren. Dus in eerste instantie alles overgezet maar geen success, hij ko na de transplantatie niets lezen. Uiteindelijk uitgevonden dat het contragewicht van de CDM-4 laser groter is dan die van de CDM-2. Ook zit er een inhammetje op het chassis van de CDM-2 op een net andere plaats dan op die van de CDM-4. Het contragewicht raakte dan ook dat inhammetje waardoor de laser de begin track ook niet kon bereiken. Ik heb het inhammetje uit het chassis van de CDM-2 gezaagd waardoor het contragewicht weer vrij kon lopen. En zie daar, hij leest alles weer als een zonnetje. Ik heb dus nu een CDM-2 loopwerk met een CDM-4 laser.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Waarom niet die complete CDM4 in die CD350 gehangen? DC-motor vs HALL-motor of zo?
Voor heel veel CDM2 loopwerken waren gewoon officiële CDM4 vervangers. Die waren dan ook massaal nodig :X

[ Voor 198% gewijzigd door zeef op 08-12-2011 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

offtopic:
Ik zag je plaatjes niet, en meldde dat.

NM = never mind. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:43

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Verwijderd schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 22:46:
[...]

Waarom niet die complete CDM4 in die CD350 gehangen? DC-motor vs HALL-motor of zo?
Voor heel veel CDM2 loopwerken waren gewoon officiële CDM4 vervangers. Die waren dan ook massaal nodig :X
Gaat niet zomaar. Dat deze laser in 1 keer werkt, is ook een klein wonder. De laser van van een CDM4 is anders dan van een CDM2 en heeft een andere voeding nodig. Ook de motor is anders (daarom kan je het loopwerk niet zomaar overzetten). Maar er zijn maar een paar kleine aanpassingen nodig om het wel te kunnen verwisselen.
Wel lagen de CDM2 en CDM4 technisch vrij dicht bij elkaar (in de CD350 zijn ze beiden bijv. gebruikt, weet ik bij toeval, ik heb een CD350 staan als donor voor mijn Cambridge CD2 en het was een 50/50 gok of er een CDM2 in zou zitten).

De CD350 is wel een leuk spelertje, maar niet heel bijzonder in mijn ogen. Er zit een standaard TDA1541 DAC in, en wat ik ervan zag (heb niet heel nauwkeurig bekeken), lijkt het me haast een referentie ontwerp (als in, zoals vaak in de datasheets van de IC's is opgenomen).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

kingmace schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 21:23:
Vandaag een leuk project gedaan. Ik had een Philips CD350 speler, met een CDM-2\10 loopwerk, die steeds slechter begon te lezen. etc..
Waarom heb je dit gedaan als ik vragen mag? 9 van de 10 keer is de originele laser niet defect (tenzij er al geknoeid is met zo'n ding), maar zijn de instellingen verlopen of wat elco's in het regelcircuit versleten. Elco's vervangen en opnieuw afregelen verhelpt de storing dan. Ik heb eigenlijk nog nooit een laser hoeven vervangen, De enige keren dat dat nodig was hadden mensen zelf al lopen klooien. Beetje op de gok aan de regelaars draaien totdat hij het weer doet. Dat had in 1ste instantie hun probleem tijdelijk verholpen en in 2de instantie alsnog de laser permanent om zeep geholpen.

Het risico is nu groot aanwezig dat de laser die je vervangen hebt binnen no-time de geest geeft omdat deze nu niet correct aangestuurd wordt (vermoedelijk teveel gain) en alsnog doorfikt.

Wel leuk klooiklusje overigens. En vergis je niet in de CD350. Dat is een erg mooi spelertje technisch gezien, die hele mooie meetwaarden laat noteren. Het enige nadeel ervan is zijn wat zwakke loopwerk (veel plastic). Maar dat speelt en klinkt als een klokje.

[ Voor 26% gewijzigd door Killer op 19-05-2011 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Er zijn zo te zien wel degelijk elco's vervangen, er zijn twee stuks van het merk NA prominent in beeld :X Die had ik daar opzich liever niet gezien aangezien het ongeveer de goedkoopste rommel is die je in de Nederlandse handel kunt vinden, hoewel ze het in deze functie ongetwijfeld wel een paar jaartjes zullen blijven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
Oke jongens,

Ik zal mijn actie proberen te verduidelijken. De CD350 had al een volledig recap gehad, niet alleen het servoboard onder de CDM-2\10 maar de gehele speler. Het servoboard leverde ook stabiel 52mV aan de laser (volgens specs, 50mV +/- 5). Ook was de lens perfect schoon. Toch begon hij steeds slechter cd's in te lezen (vooral cdr's). Nu blijkt het zo te zijn (volgens speurwerk op het net) dat de laser van het CDM-2 loopwerk sneller minder wordt dan die van een CDM-4. De enige drop-in voor de CDM-2\10 is de CDM-2\29. De CDM-4\11 is wel vrijwel identiek aan de CDM-2\10 maar heeft geen servoboard onder het loopwerk (chassis) zitten en heeft dus kortere pootjes waardoor hij niet als drop-in te gebruiken is. Wel heeft hij nog dezelfde motor als CDM-2. Aangezien ik nog een CDM-4\11 op de plank had liggen leek het me gewoon eens leuk om te proberen. Ik kon er niet veel mee verliezen (behalve een CDM-4\11). Tevens zijn er op het net een aantal verhalen te vinden over mensen die succesvol gelijksoortige dingen bij de CDM's gedaan hebben.
Ik ben blij dat het gelukt is en voor zover ik heb kunnen nagaan moet de laser van de CDM-4 ook 50 mV hebben. Ik zal zien hoe lang hij het uithoud maar ik heb goede hoop. Wat me wel opvalt is dat hij nu geen moeite meer heeft met 80 minuten cd's. Met de oudere laser had hij vaak problemen met de laaste tracks van lange cd's

[ Voor 4% gewijzigd door kingmace op 19-05-2011 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
mae-t.net schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 01:43:
Er zijn zo te zien wel degelijk elco's vervangen, er zijn twee stuks van het merk NA prominent in beeld :X Die had ik daar opzich liever niet gezien aangezien het ongeveer de goedkoopste rommel is die je in de Nederlandse handel kunt vinden, hoewel ze het in deze functie ongetwijfeld wel een paar jaartjes zullen blijven doen.
Ik kan daar niets aan doen. Mijn elctroboer hier verkoop bijna alleen dit. Ik kan alles wel online gaan bestellen maar dat maakt het onnodig duur en in de meeste gevallen is het niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

kingmace schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 08:57:
Oke jongens,

Ik zal mijn actie proberen te verduidelijken. De CD350 had al een volledig recap gehad, niet alleen het servoboard onder de CDM-2\10 maar de gehele speler. Het servoboard leverde ook stabiel 52mV aan de laser (volgens specs, 50mV +/- 5). Ook was de lens perfect schoon. Toch begon hij steeds slechter cd's in te lezen (vooral cdr's). Nu blijkt het zo te zijn (volgens speurwerk op het net) dat de laser van het CDM-2 loopwerk sneller minder wordt dan die van een CDM-4. De enige drop-in voor de CDM-2\10 is de CDM-2\29. De CDM-4\11 is wel vrijwel identiek aan de CDM-2\10 maar heeft geen servoboard onder het loopwerk (chassis) zitten en heeft dus kortere pootjes waardoor hij niet als drop-in te gebruiken is. Wel heeft hij nog dezelfde motor als CDM-2. Aangezien ik nog een CDM-4\11 op de plank had liggen leek het me gewoon eens leuk om te proberen. Ik kon er niet veel mee verliezen (behalve een CDM-4\11). Tevens zijn er op het net een aantal verhalen te vinden over mensen die succesvol gelijksoortige dingen bij de CDM's gedaan hebben.
Ik ben blij dat het gelukt is en voor zover ik heb kunnen nagaan moet de laser van de CDM-4 ook 50 mV hebben. Ik zal zien hoe lang hij het uithoud maar ik heb goede hoop. Wat me wel opvalt is dat hij nu geen moeite meer heeft met 80 minuten cd's. Met de oudere laser had hij vaak problemen met de laaste tracks van lange cd's
Ha duidelijk.. En als de initiële bedrijfsspanning vrijwel gelijk is, zoals je vermeld, zal de 'nieuwe' laser ook niet snel verslechteren. Heb je de speler voor de rest ook netjes opnieuw afgeregeld (Focus e.d. ?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Niet online
kingmace schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 08:59:
[...]

Ik kan daar niets aan doen. Mijn elctroboer hier verkoop bijna alleen dit. Ik kan alles wel online gaan bestellen maar dat maakt het onnodig duur en in de meeste gevallen is het niet nodig.
Duidelijke zaak, maar misschien eens klagen bij de electroboer over z'n beperkte assortiment (als dat is ingegegeven door onwetendheid, het kan ook zijn doordat het niet loont en dan helpt klagen niet). Voor zo nu en dan wat knutselschakelingetjes zijn het opzich prima elco's hoor, maar voor een volledige recap van wat geavanceerdere apparatuur (zoals tegenwoordig de meeste audioapparatuur) zou ik er nooit aan beginnen omdat het niet op alle plekken goed zal gaan. In een gewone voeding of op andere plaatsen waar enige (rimpel)stroom vloeit zullen ze niet goed presteren en relatief snel slijten. In een schakelende voeding zijn ze eerder in weken stuk dan in maanden, omdat ze specifiek voor die toepassing een veel te hoge ESR hebben. Hoe ze het in de signaalweg doen, heb ik nooit gemeten. Echt stuk zullen ze er niet snel gaan omdat er maar kleine stromen lopen, maar het kan dat je wel iets verschuiving in frequentie- en fasegedrag krijgt (zou miniem moeten zijn in een goed ontworpen schakeling, maar meten is weten).

Met een beetje geluk zit er tussen het assortiment van jouw electroboer naast NA ook Jd (alleen kan hij zelf niet bepalen welke waardes hij in welk merk krijgt), die houden het in voedingen en onder andere zwaardere belastingen beter uit maar zijn in schakelende voedingen alsnog niet helemaal ideaal.

P.S. Die 50mV zal over een meetweerstand zijn die in serie staat met de laser? Ik heb het schema even niet hier, maar dat lijkt me het waarschijnlijkst. Dan is het een indicatie van de brandstroom van de laser, niet van de bedrijfsspanning (die zal ook hoger zijn dan 50mV maar is niet belangrijk).

[ Voor 6% gewijzigd door mae-t.net op 19-05-2011 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
Killer schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 11:49:
[...]

Ha duidelijk.. En als de initiële bedrijfsspanning vrijwel gelijk is, zoals je vermeld, zal de 'nieuwe' laser ook niet snel verslechteren. Heb je de speler voor de rest ook netjes opnieuw afgeregeld (Focus e.d. ?).
Nog niet, ik kan niet zo goed vinden waar ik op het servoboard de focus kan instellen. Er zit maar een potmeter op en die is voor spanning van de laser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
mae-t.net schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 12:54:
[...]
Duidelijke zaak, maar misschien eens klagen bij de electroboer over z'n beperkte assortiment (als dat is ingegegeven door onwetendheid, het kan ook zijn doordat het niet loont en dan helpt klagen niet). Voor zo nu en dan wat knutselschakelingetjes zijn het opzich prima elco's hoor, maar voor een volledige recap van wat geavanceerdere apparatuur (zoals tegenwoordig de meeste audioapparatuur) zou ik er nooit aan beginnen omdat het niet op alle plekken goed zal gaan. In een gewone voeding of op andere plaatsen waar enige (rimpel)stroom vloeit zullen ze niet goed presteren en relatief snel slijten. In een schakelende voeding zijn ze eerder in weken stuk dan in maanden, omdat ze specifiek voor die toepassing een veel te hoge ESR hebben. Hoe ze het in de signaalweg doen, heb ik nooit gemeten. Echt stuk zullen ze er niet snel gaan omdat er maar kleine stromen lopen, maar het kan dat je wel iets verschuiving in frequentie- en fasegedrag krijgt (zou miniem moeten zijn in een goed ontworpen schakeling, maar meten is weten).

Met een beetje geluk zit er tussen het assortiment van jouw electroboer naast NA ook Jd (alleen kan hij zelf niet bepalen welke waardes hij in welk merk krijgt), die houden het in voedingen en onder andere zwaardere belastingen beter uit maar zijn in schakelende voedingen alsnog niet helemaal ideaal.

P.S. Die 50mV zal over een meetweerstand zijn die in serie staat met de laser? Ik heb het schema even niet hier, maar dat lijkt me het waarschijnlijkst. Dan is het een indicatie van de brandstroom van de laser, niet van de bedrijfsspanning (die zal ook hoger zijn dan 50mV maar is niet belangrijk).
Ik recap vnl versterkers en andere audio componenten. Voor de grote voedingscaps in versterkers gebruik ik panasonic of mundorf. Voor de rest wat ik maar te pakken kan krijgen. Als ik dit soort grote caps moet bestellen, bestel ik meestal alles tegelijk en voornamelijk panasonic. Maar soms kom je wat tekort en dan heb ik geen zin om altijd de verzendkosten te betalen en dan is om de hoek sneller en goedkoper. Tevens moet ik afwijkende caps in de 15 (150, 1500) of 68 (68, 680) range zowieso bestellen omdat ze die niet hebben.

Ik heb het gemeten over een bepaald weerstandje achterop het servoboard, die heb ik ergens uit de service manual gehaald en die moest 50mv +/- 5 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kingmace schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 08:57:
De enige drop-in voor de CDM-2\10 is de CDM-2\29. De CDM-4\11 is wel vrijwel identiek aan de CDM-2\10 maar heeft geen servoboard onder het loopwerk (chassis) zitten en heeft dus kortere pootjes waardoor hij niet als drop-in te gebruiken is. Wel heeft hij nog dezelfde motor als CDM-2.
Drop-in voor de 2\29 is de 4\31. Die is dus wel met servo board. Maar anders dan de 2's en de 4\11 is die zonder hall motor. Dus weer meer als de 4\19.

Heb zelf meen ik een 2\29 in een 650 zitten. Nog nooit problemen mee gehad. Maar heb nog zat vervangers liggen (nog een 2\29 en die 4\11). Naast nog een hele berg andere (2/3/4/12's).
kingmace schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 14:04:
[...]
Nog niet, ik kan niet zo goed vinden waar ik op het servoboard de focus kan instellen. Er zit maar een potmeter op en die is voor spanning van de laser.
Kan je lang zoeken (die zit er dus ook niet op) :+

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2011 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
Verwijderd schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 19:11:
Op de 2\10 niet nee, maar op de 2\29 zit wel een tweede potmeter (wat die doet weet ik alleen niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

kingmace schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 14:04:
[...]

Hier vind je de service-manual voor de cd-350 en de aparte service-manuals voor de CDM loopwerken, zodat je ook de overige afstelpunten kunt controleren.

Misschien heb je hier ook nog wat aan.
Verwijderd schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 19:11:
[...]
Dat zou heel goed kunnen. Ik ken de loopwerken niet uit mijn hoofd :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

focus inderdaad. Al heeft de servicemanual het ook over een derde potmeter, die ik zo snel even niet kan plaatsen. Er zit er ook nog 1 op de hall motor print zo te zien, maar dat is hem niet.

Nu even een waarschuwing: in de manual van de 2\29 (denk tenminste dat dit die van een \29 is, type nummer is officieel 2/0301) staat dat er bij vervanging van een cdm-2/0301 naar 4/11 ook twee condensatoren, 5 weerstanden en de pot van de laserinstelling vervangen moeten worden door types met een andere waarde. Maw, electrisch moet je ook 1 en ander aanpassen om een cdm4 te laten draaien op een cdm2 print. Tenminste om het goed te doen. Maar dat is dus voor de 2\29 pcb. Jij gebruikt zo te zien een 2\10 print.

En je hebt andere afstandsbussen, schroeven en beugeltjes nodig om het ding te plaatsen.

De andere manual die ik heb is dan denk ik van een 2\10. Zonder focus afregeling dus. Hier geen woord over vervanging door een 4\11. Die bestond waarschijnlijk nog niet :+

Andere cdm4 versies zijn nog de 4\19 (de meest gangbare met ovalen plate), 4\d36 (latere metalen versie) en een cdm1mk2 is zo'n beetje een metalen 4\11 met pcb eronder. cdm4 mini heb ik ook al eens ergens gelezen.

Edit: wellicht zie je dit terug in de manuals in de link. Als je ze krijgt. Zo te zien 0301 en latere versies (?).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2011 01:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
Hoi diepezuiden en Killer.

Ik heb zelf ook de manual voor de CD350 liggen en twee manuals voor de CDM-2 (een engelstalige voor de 0000\0001\0003\0301\0303\0008\0307 en een duitse waar geen modelnummers bij staan maar datum 1985-07-01). Ik gebruik inderdaad een CDM-2\10. Wat ik mij afvraag is hoe dan de focus instelling dan geregeld wordt? Wat betreft andere beugels en afstandbussen en schroeven, ik heb gewoon de originele schroeven van de CDM-2\10 gebruikt, de afstandsbussen zijn een onderdeel van het chassis en de beugel heb ik van de CDM-4 meegenomen. Alles past zo precies. Wel heb ik de originele spindlemotor erin laten zitten. Volgens mij moet alleen de CDM-2\29 elctronisch aangepast worden als je ook de spindle motor overzet en niet alleen de laserarm. Ik heb nog een CDM-2\29 en een CDM-4\19 liggen, misschien dat ik hier nog eens mee aan het klooien ga. Overigens was de spindlemotor van mijn 4\11 identiek aan die van de 2\10, zelfs de revisienummers op de motor pcb's waren identiek, wat dus betekent dat mijn 4\11 ook een HALL motor had. De 4\11 kwam uit een CD471.

[ Voor 21% gewijzigd door kingmace op 20-05-2011 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmyboy55
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-09 13:44
Ik heb mijn PC aangesloten op een Digitale Versterker, die zit weer op een zeer zeldzame Kenwood Graphic Equalizer GE-9X (die het geluid super oppompt, zonder de Equalizer is het geluid lang zo mooi niet) en daarop zitten 2x Sonobull 80 watt, 6 Ohm boksen van Magnat. als extra'tje heb ik Digitaal een 220 watt Celestion Home Cinema subwoofer aangesloten. het geluid is echt geweldig! superzuiver! geen irritante scherpe tonen, een warme/diepe Bass. hoe hard je het volume ook zet, het geluid uit de 2 oude Sonobulls vervormen niet. het zijn 2 geweldige boksen en door de Kenwood Equalizer (alle lampjes werken) ziet het er ook nog eens uniek uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
timmyboy55 schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 11:56:
Ik heb mijn PC aangesloten op een Digitale Versterker, die zit weer op een zeer zeldzame Kenwood Graphic Equalizer GE-9X (die het geluid super oppompt, zonder de Equalizer is het geluid lang zo mooi niet) en daarop zitten 2x Sonobull 80 watt, 6 Ohm boksen van Magnat. als extra'tje heb ik Digitaal een 220 watt Celestion Home Cinema subwoofer aangesloten. het geluid is echt geweldig! superzuiver! geen irritante scherpe tonen, een warme/diepe Bass. hoe hard je het volume ook zet, het geluid uit de 2 oude Sonobulls vervormen niet. het zijn 2 geweldige boksen en door de Kenwood Equalizer (alle lampjes werken) ziet het er ook nog eens uniek uit!
fotootje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmyboy55
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-09 13:44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
Mooie equalizer! Ik maak zelf ook graag gebruik van equalizers, als was het maar omdat ik ze mooi in een set vind staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:56

The Eagle

I wear my sunglasses at night

timmyboy55 schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 11:56:
Met dat fotootje werd denk ik bedoeld een of meerdere foto's waar de hele set op staat.
Ben ook wel nieuwsgierig moet ik zeggen, vooral naar merk en type van die digitale versterker :)

En linken naar een ebay foto is niet handig, die zijn op een gegeven moment weer pleitos als de veiling is afgelopen

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
Voor de grap net toch de laserarm van de CDM-4\19 op de CDM-2\10 gezet. Ook dat werkt. Hij leest wel iets minder goed dan de arm van de 4\11 (maakt meer lawaai en lijkt meer moeite te hebben met focussen) maar toch, hij leest. Ik denk dat het meer te maken heeft met de focus instelling maar die kan je niet kan bijstellen op de 2\10, misschien dat het iets beter werkt op een 2\29.

[ Voor 9% gewijzigd door kingmace op 20-05-2011 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamersblood
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-07-2019
Deze zijn ondertussen ook wel Vintage Afbeeldingslocatie: http://www.sinolectro.com/wp-content/uploads/2008/01/ds251_mkii.jpg , ik zal ze nooit weg doen ik heb ze geervd van mn opa en die heeft ze toen helemaal van buiten veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gamersblood schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 03:53:
Deze zijn ondertussen ook wel Vintage [afbeelding] , ik zal ze nooit weg doen ik heb ze geervd van mn opa en die heeft ze toen helemaal van buiten veranderd.
Uit welk jaar zijn deze boxen en wat voor merk/fabrikaat is het? Jammer, dat de foto erg onscherp is.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2011 05:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamersblood
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-07-2019
Verwijderd schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 05:12:
[...]

Uit welk jaar zijn deze boxen en wat voor merk/fabrikaat is het? Jammer, dat de foto erg onscherp is.
Denk uit de jaren 70 - 80, ze klinken nog redelijk hoewel ze een recon nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

kingmace schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 08:59:
[...]

Mag ik een gokje wagen over welke electroboer het is? Volgens je profiel kom je uit Utrecht en weet ik een zaakje die vooral NA-condensatoren heeft liggen, namelijk Radio Centrum Electronica.
Helaas hebben ze standaard geen andere elco's liggen, om de simpele reden dat deze voor 95% van de schakelingen volstaan. Wil je specifieke onderdelen, kunnen ze alles van Farnell bestellen, maar moet je wel even precies aangeven wat je nodig hebt (liefst een lijstje met bestelnummers van Farnell). Je hebt kans dat ze even tegensputteren, maar met wat aandringen dat je echt die specifieke elco's wil hebben, bestellen ze ze wel voor je.
Onderdelen zijn voor hun nog maar bijzaak, vandaar de beperkte collectie, en ze zullen echt geen andere merken meer in het standaard assortiment opnemen (helaas). Overigens zijn deze NA-elco's goedgekeurd voor 105 graden en relatief low-ESR. Maar er zijn zeker betere.

Waarom ik dit allemaal weet? Ik heb ruim 5 jaar bij die toko gewerkt.
Killer schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 11:49:
[...]

Focus kan je niet bij alle CDM-2 loopwerken afstellen. Bij de versie met servo-print waarop maar 1 instelpot zit, kan je alleen de werkstroom afstellen. Zodra er 2 instellen-potten zijn, is er 1 voor de stroom en 1 voor de focus.

Tipje trouwens voor de CD-350, als je de afstelling wilt kunnen nameten, kan je deze in service mode brengen door bij inschakelen de volgende knoppen ingedrukt te houden:
previous, next en time/track. Op het scherm verschijnt dan een 0, om aan te geven dat hij in service modus staat.
In positie 0 zijn de laser en motor uit en kan je met search forw. en search rev. de laser heen en weer bewegen. Door op next te drukken, ga je naar positie 1, waarin de laser wordt ingeschakeld en zal gaan focussen. In deze stand kan je ook de werkspanning testen (moet dus rond de 50mv +/- 5mv liggen). Ligt er een cd in de speler, dan moet deze in stand 1 blijven staan. Springt hij terug naar 0, dan gaat er iets mis met focussen of de laser gaat niet branden of is te zwak. Gaat test 1 goed, kan je met next naar positie 2, waarin de motor gaat draaien en beweegt de laser naar de middenpositie.
Tot dit punt gaat bij mijn speler alles goed, maar verder kom ik zelf niet. Bij mij lijkt het probleem de beweging van de laser-kop te zijn (deze komt niet naar het midden), maar hierover kan ik in de service-handleiding niks terug vinden. Ook in stand 0 gaat het bewegen van de kop al niet echt goed (deze wil wel naar de maximale uitslag, maar niet terug, terwijl de kop volledig vrij loopt...)

Gaat ook test 2 goed, komt de speler in test 3, waarin hij daadwerkelijk gaat lezen (bedoeld om de micro-processor te testen).

Tip, kijk eens op eserviceinfo.com, hier staan talloze servicehandleidingen online, zo ook van de CD-350 en diverse CDM-loopwerken.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
Hoi deepbass909,

Je hebt gelijk, het is indedaad Radiocentrum. Toevallig dat jij daar gewerkt hebt. Als ik specifieke dingen nodig heb bestel ik via www.banzaimusic.com. Deze hebben flink asortiment (ook van de betere merken) en voeren ook afwijkende waarden, tevens leveren ze snel en krijg je ook service.

Dank voor wat tips over de 350. De 2\10 heeft inderdaad maar 1 instelpot, de 2\29 heeft er twee. Ik heb op dit moment de 2\29 er weer in zitten omdat ik deze eerst volldig goed wil afstellen. Ik heb alle service manuals maar weet jij oevallig hoe je de focus moet instellen bij de 2\29?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Volgens de handleiding heb je eigenlijk een speciale test-cd nodig, maar het kan waarschijnlijk ook zonder.
Uit de service handleiding (die voor het gemak ook nog eens in het Nederlands is! :D ):

Focus (FE lag) instelling R3146

Grove afregeling
  • Plaats potentiometer 3146 ongeveer in het midden.
  • Leg testplaat 5 op de draaitafel
  • Breng de speler in servicepositie 1
  • De focusmotor kan nu 16x gaan focussen en heeft het focuspunt gevonden als er een "1" op het display verschijnt.
  • Indien dit niet gebeurt, verdraai dan potentiometer 3146 een beetje naar links of rechts.
  • Hierna dient de fijnafregeling te worden uitgevoerd.
Fijnafregeling
  • Zet de speler in servicepositie 2
  • Regel potentiometer 3146 zo af dat over 2136 (testpunt 27) een spanning staat van 400 mV +- 40mV.
Opmerking:
Het CDM moet zich bij deze afregeling in horizontale positie bevinden.
2136 is een condensator die parallel aan IC 6101 (TDA5708) staat, verbonden met pennen 6 (testpunt 27) en via een 0-ohms SMD-weerstand pen 7 van de bandkabel connector die naar de laser gaat.

De echte uitdaging is alleen dat om potentiometer 3146 te kunnen verdraaien, je onder de servo-print moet zijn, terwijl op dat moment de cd draait en elke beweging dit verstoord... Fijnafregelen is daardoor een kleine uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoooky

Spoooky

Core temp 37°C

Touchdomex schreef op maandag 16 mei 2011 @ 19:13:
[...]

Kijken of de filters net versleten zijn? Kan best gezien de leeftijd.
Hoe kan ik dat als electronoob zien :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepbass909 schreef op maandag 23 mei 2011 @ 00:40:
Volgens de handleiding heb je eigenlijk een speciale test-cd nodig, maar het kan waarschijnlijk ook zonder
"oude" CD gebruiken; grotere kans dat ze volgens specs zijn.

In de manual van de 0302 staat ook iets van een potmeter 3517 om focus motor in optische middenpositie te zetten (stap B van grove afregeling). Kon die niet zo snel plaatsen ??

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2011 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*SPAM*

[ Voor 100% gewijzigd door FeaR op 27-02-2012 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 10:50:
Heel wat vintage audio hier te vinden : *SPAM*

Heb er zelf ook enkele spullen te koop gezet.
Me too!

[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 27-02-2012 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
Ik heb net nog eens even de print van mijn CDM2/29 goed bekeken en daar zit een vreemde mod op:

Afbeeldingslocatie: http://img542.imageshack.us/img542/3927/dscn0225.jpg

Alle servo pcb's van mijn CDM2 loopwerken zijn hetzelfde: 5826 wat betekent dat de loopwerken 0300/0303 modellen zijn met dynamische servo. Kan iemand van jullie mij vertellen waar deze potmeter goed voor kan zijn. Ik kan hem niet in de manual vinden en het lijkt mij geen originele wijziging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Dat is heel lastig te zeggen aan de hand van de foto alleen. De L272M is een dual-power op-amp en zo te zien wordt de negatieve input van één van de versterkers verzwakt....

Het kan ook zijn dat men een bepaald signaalpad overbrugt en m.b.v. van een setje weerstanden op het juiste niveau brengt....

Maar waarom? Geeeeen idee.

Heb je misschien een scan van de originele schakeling, dan kan ik zien hoe de L272M normaal ingezet is en dan is er misschien iets meer te zeggen over de mod..

Ik zou hem trouwens gewoon verwijderen. Goedkoop schijt potmetertje doet vaak meer kwaad dan goed over een aantal jaren.

[ Voor 51% gewijzigd door Killer op 24-05-2011 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Waar baseer jij de uitspraak op dat dit een goedkoop schijtpotmetertje is?
Ziet eruit als een vrij standaard potmetertje uit die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:08
Ik een soortgelijke pot in een oude Philips versterker tegen gekomen echt een grote ramp !. Amper in te stellen zonder dat dat ding doorboog. Afgezien daarvan zijn de open contacten erg gevoelig voor aanslag/corrosie?

Zit er toevallig ook lijmzaad olie over de hele print ?, Ziet er uit als een modificatie van een een of andere persoon gehakt......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou dit wel eens kunnen zijn:
Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2011 @ 19:22:
[...]In de manual van de 0302 staat ook iets van een potmeter 3517 om focus motor in optische middenpositie te zetten (stap B van grove afregeling). Kon die niet zo snel plaatsen ??
gehakt gebruikt voor zover ik weet geen soldeerbout. Ziet er eerder uit naar een normale modificatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2011 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiantxtc
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-10 21:32
Gebruik zelf een oude Dual 1219 platenspeler uhum platen Wisselaar! die het prima doet !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 19:32:
Betreffende modificatie is af fabriek. Goed kans dat het helemaal niet meer werkt als je het wegknipt. Zit er niet voor niks in namelijk.
Ik heb net vannavond weer een 2/29 loopwerk binnengekregen, heeft dezelfde revisie als de andere alleen deze heeft de modificatie niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
Dit is duidelijk niet origineel... Kijk naar die condensator, Die is veel te nieuw. Philips gebruikte hun eigen condensatoren.... Als het fabriek af zou zijn dan hadden ze het gewoon netjes in de print geïntegreerd.

Oja, Ook zie je duidelijk de vervangen weerstanden welke veel feller blauw/gekleurd zijn...
.

[ Voor 18% gewijzigd door Roderiktweaker op 24-05-2011 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
Roderiktweaker schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 21:16:
Dit is duidelijk niet origineel... Kijk naar die condensator, Die is veel te nieuw. Philips gebruikte hun eigen condensatoren.... Als het fabriek af zou zijn dan hadden ze het gewoon netjes in de print geïntegreerd
.
Die condensator komt van mij, ik heb het pcb voorzien van nieuwe caps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
Ahh, Eerst zag het er dus anders uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakura Ryou
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-09 19:17
kingmace schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 14:44:
Ik heb net nog eens even de print van mijn CDM2/29 goed bekeken en daar zit een vreemde mod op:

[afbeelding]

Alle servo pcb's van mijn CDM2 loopwerken zijn hetzelfde: 5826 wat betekent dat de loopwerken 0300/0303 modellen zijn met dynamische servo. Kan iemand van jullie mij vertellen waar deze potmeter goed voor kan zijn. Ik kan hem niet in de manual vinden en het lijkt mij geen originele wijziging?
Dit is de potmeter waarmee de focus ingesteld kan worden. In spelers zoals de CD37x en de CD47x wordt dit gedaan met een weerstand van pin 8 van de L272MB naar een potmeter welke tussen de +5v en -5v (in de praktijk soms -6v) voedingslijnen zijn aangesloten. Deze voedingslijnen bevinden zich, niet geheel toevallig, op de connector waar de potmeter op vast is gesoldeerd.

Een schema maakt het waarschijnlijk wel duidelijker (klik voor vergroting):
Afbeeldingslocatie: http://bakura.nl/upload/files/CDM2-CDM4-Focus_Circuit_thumbnail.png

Kortom, ja, zonder deze onderdelen zal het afhankelijk van andere passieve componenten werken (immers, CDM2 rafoc's kunnen gebruikt worden zonder focus afstelling - maar dat is met CDM4 en CDM9 in theorie ook mogelijk).
Is het aan te bevelen deze componenten te verwijderen? Nee, anders had Philips echt niet de moeite genomen (afgezien van de kosten, het is handwerk) deze onderdelen extra te monteren.

[ Voor 14% gewijzigd door Bakura Ryou op 24-05-2011 22:01 . Reden: Laatste alinea toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
Hoi Bakura Ryou,

Bedankt voor de uitleg. Het is dus ook mogelijk om dit op de CDM2/10 te doen, aangezien deze dezelfde pcb's hebben als de CDM2/29. Zo zou ik dus de focus moeten kunnen bijstellen van de CDM2/10 waar ik de 4/11 laserarm op getransplanteerd heb (deze geeft hier en daar toch wat lees problemen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is duidelijk niet origineel... Kijk naar die condensator, Die is veel te nieuw. Philips gebruikte hun eigen condensatoren.... Als het fabriek af zou zijn dan hadden ze het gewoon netjes in de print geïntegreerd.

Oja, Ook zie je duidelijk de vervangen weerstanden welke veel feller blauw/gekleurd zijn...
.
Nee hoor, er zijn vaak zat dit soort mods toegepast. Wat denk je als er een productiefout wordt ontdekt dat alles wat al geproduceerd is de kliko ingaat? Nee, dan schrijf je een simpele instructie zodat iedere idioot die een soldeerbout kan vasthouden zo'n mod kan uitvoeren en vervolgens huur je een zooi idioten in die tigduizend van die mods gaan uitvoeren. Die stampen zo 25 van die printen in een uur er doorheen.

[ Voor 196% gewijzigd door zeef op 08-12-2011 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

kingmace schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 23:05:
Hoi Bakura Ryou,

Bedankt voor de uitleg. Het is dus ook mogelijk om dit op de CDM2/10 te doen, aangezien deze dezelfde pcb's hebben als de CDM2/29. Zo zou ik dus de focus moeten kunnen bijstellen van de CDM2/10 waar ik de 4/11 laserarm op getransplanteerd heb (deze geeft hier en daar toch wat lees problemen)?
Mooi dat het uitgevonden is. Het zag er in mijn ogen uit als een niet fabrieksmodificatie. Maar zoals blijkt is het dat wel en dus inderdaad lekker laten zitten. Alhoewel ik je wel wil aanbevelen om dat potmetertje te vervangen door een wat degelijker exemplaar. Deze open variant verloopt redelijk (temperatuur gevoelig) en is snel vuil en daardoor slecht regelbaar. Aan de andere kant is het in principe natuurlijk ook zo dat je hem éénmaal instelt en daarna is het klaar. ..

Maar goed, als je hem toch open hebt liggen en aan het recappen bent geslagen, dan is het misschien een idee.

Vraag me eigenlijk alleen af waarom ze een dual op-amp inzetten, terwijl er maar één van de op-amps gebruikt word? Zal wel ruim voorhanden en goedkoop geweest zijn in die tijd. Maakt ook verder niets uit, het verbaast mij slechts

[ Voor 10% gewijzigd door Killer op 24-05-2011 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1 van de twee potmeters voor de focus dus. Zoals in de cdm2 manual. In het schema zie je ook mooi welke onderdelen een andere waarde moeten hebben voor een cdm4.

Wat betreft mods; in mijn cd650 zat een komplete printplaat als mod; ipv een controller een header naar een sub print met daarop een controller en nog wat losse logica. Met nog wat draadjes los naar de main pcb. Later zelf nog vervangen door een controller uit een latere cd650 (door al mijn geklooi in die speler was de originele kaduuk gegaan en nu heb ik ook meer ruimte :) ).

Zit nu een pmd100 ipv een 7220 in om wat te kunnen spelen met AD dacs. Al kan een 1541 er ook wel aan, met de nodige glue-logic (en als je het ding buiten specs laat draaien _/-\o_ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakura Ryou
kingmace schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 23:05:
Hoi Bakura Ryou,

Ja, zo kun je de inderdaad de focus van een CDM4 rafoc instellen (de RAFOC's van CDM4/11, 4/19, e.d. zijn hetzelfde). Echter, als je in het schema kijkt wat ik in mijn vorige post heb gezet en dat vergelijkt met het tabelletje in dezelfde afbeelding, zie je dat een aantal andere weerstanden, condensatoren e.d. aangepast moeten worden. Niet alleen in het focus circuit kan het probleem zitten, maar het is ook mogelijk dat aanpassingen aan de laservoeding nodig zijn, of het radial drive circuit (het circuit wat de arm laat bewegen).
Killer schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 23:31:
Vraag me eigenlijk alleen af waarom ze een dual op-amp inzetten, terwijl er maar één van de op-amps gebruikt word? Zal wel ruim voorhanden en goedkoop geweest zijn in die tijd. Maakt ook verder niets uit, het verbaast mij slechts
Omdat de andere opamp in dezelfde chip wordt gebruikt voor de radiale aansturing van de rafoc, als ik het goed weet uit mijn hoofd (het bewegen van de arm) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Bakura Ryou schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 09:06:
[...]
Omdat de andere opamp in dezelfde chip wordt gebruikt voor de radiale aansturing van de rafoc, als ik het goed weet uit mijn hoofd (het bewegen van de arm) :)
Is dat ook mysterie weer opgelost. Zo leer ik onbedoeld ook nog weer eens wat over Philips loopwerken. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
Bakura Ryou schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 09:06:
[...]

Ja, zo kun je de inderdaad de focus van een CDM4 rafoc instellen (de RAFOC's van CDM4/11, 4/19, e.d. zijn hetzelfde). Echter, als je in het schema kijkt wat ik in mijn vorige post heb gezet en dat vergelijkt met het tabelletje in dezelfde afbeelding, zie je dat een aantal andere weerstanden, condensatoren e.d. aangepast moeten worden. Niet alleen in het focus circuit kan het probleem zitten, maar het is ook mogelijk dat aanpassingen aan de laservoeding nodig zijn, of het radial drive circuit (het circuit wat de arm laat bewegen).
Ik kan alleen de nummers die in dat tabelletje staan niet terugvinden op de layout van de CDM2, PCB I. Komt het schema van jou ook uit een CDM2 manual?

Afbeeldingslocatie: http://img684.imageshack.us/img684/4601/layout2l.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door kingmace op 25-05-2011 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakura Ryou
kingmace schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 14:27:
Ik kan alleen de nummers die in dat tabelletje staan niet terugvinden op de layout van de CDM2, PCB I. Komt het schema van jou ook uit een CDM2 manual?
Niet uit een CDM2 manual, maar uit de handleiding van een CD371/372/373 speler. Deze spelers hadden of een CDM2 (tray uitvoering met korte "poten", geen print eronder zoals de 2/10 en 2/29) of een CDM4 (geen idee welke uitvoering exact) in combinatie met een TDA5708/5709. Dus ja, de nummers wijken af.

Je moet even het schema opzoeken van je PCB, dan kun je het vergelijken. Functioneel moeten de circuits zeer sterk vergelijkbaar zijn, de CDM2 rafoc die aangestuurd moet worden is immers ook hetzelfde. Ik kan vanavond controleren of ik het schema thuis ergens heb liggen, maar ik weet dat mijn CDM2 handleiding wat bladzijdes mist :+

Even voor de duidelijkheid, de layout die je laat zien lijkt op de print met de geïntegreerde microprocessor (type begint met MAB waarschijnlijk), klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09 10:06
Ik heb nog vintage audio in de auto liggen. Ofja, het ligt nu tijdelijk in de kelder dan.
Een subwooferkist van Rockford Fosgate met twee 10" Series 1 woofers.

Die zijn denk ik ook al 20 jaar oud ofzo, werken nog perfect en daar hebben we dan net weer Vraag & Aanbod voor ;)

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/jh7b13.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/33ygzlt.jpg

:)

[ Voor 39% gewijzigd door FeaR op 25-05-2011 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
Bakura Ryou schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 16:14:
[...]

Niet uit een CDM2 manual, maar uit de handleiding van een CD371/372/373 speler. Deze spelers hadden of een CDM2 (tray uitvoering met korte "poten", geen print eronder zoals de 2/10 en 2/29) of een CDM4 (geen idee welke uitvoering exact) in combinatie met een TDA5708/5709. Dus ja, de nummers wijken af.

Je moet even het schema opzoeken van je PCB, dan kun je het vergelijken. Functioneel moeten de circuits zeer sterk vergelijkbaar zijn, de CDM2 rafoc die aangestuurd moet worden is immers ook hetzelfde. Ik kan vanavond controleren of ik het schema thuis ergens heb liggen, maar ik weet dat mijn CDM2 handleiding wat bladzijdes mist :+

Even voor de duidelijkheid, de layout die je laat zien lijkt op de print met de geïntegreerde microprocessor (type begint met MAB waarschijnlijk), klopt dit?
Dit is hem van de CDM2. Volgens mij heeft hij inderdaad een microprocessor. MAB kan ik allen niet vinden.

Afbeeldingslocatie: http://img863.imageshack.us/img863/4938/cdm2.jpg

En die van jou:

Afbeeldingslocatie: http://img808.imageshack.us/img808/8977/cdm2cdm4focuscircuit.jpg

Ik wil heel graag weten wat ik precies moet veranderen om de 4/11 laser goed werkend te krijgen op de 2/10. Nog tips voor me?

[ Voor 9% gewijzigd door kingmace op 25-05-2011 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bakura Ryou schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 16:14:
[...]of een CDM4 (geen idee welke uitvoering exact) in combinatie met een TDA5708/5709. Dus ja, de nummers wijken af.
Zal een 4/11 zijn. Met Hall.

MAB (b.v. 8441) is de servo processor. Die zal ergens zitten, op de print onder het loopwerk (zoals in mijn papieren cdm2 service manual van 1 juli 85, dit type zit b.v. in een CD350) of op de main pcb van de speler (meestal het geval).

In een CD80 kom je een Motorola 6805 tegen als processor. 80C31 ben ik ook al tegengekomen. Maw, maakt niet zoveel uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Niet online

.
De weerstanden zijn in elk geval wel van Philips en kloppen met die periode. De grijze zijn een ander type en kloppen ook met die periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:56

Sharky

Skamn Dippy!

Jeuj nieuwe aanschaf! M'n (vintage) Sony en Akai doen raar dus een bod gedaan op Sansui op Marktplaats. Voor 40 euro hoefde ik niet eens ver om te rijden. Kom bij een man die audio best serieus neemt, nog sterker, in de woonkamer stond gewoon ff een setje B&W 800n. Hij was dan ook iets van masteringtechnicus oid. Kom ik thuis en haal ik gewoon een vrijwel hagelnieuwe versterker inclusief handleiding en zelfs het originele piepschuim uit de doos 8)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Bn00DcDn4kwJJnaNmywJa8jP/full.jpg

Doet het helemaal perfect (één ledje lijkt stuk te zijn, tone defeatknop kraakt wat) maar klinkt iets minder vol dan m'n Akai. Type is overigens een AU-D33.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Sharky schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 19:30:
Jeuj nieuwe aanschaf! M'n (vintage) Sony en Akai doen raar dus een bod gedaan op Sansui op Marktplaats. Voor 40 euro hoefde ik niet eens ver om te rijden. Kom bij een man die audio best serieus neemt, nog sterker, in de woonkamer stond gewoon ff een setje B&W 800n. Hij was dan ook iets van masteringtechnicus oid. Kom ik thuis en haal ik gewoon een vrijwel hagelnieuwe versterker inclusief handleiding en zelfs het originele piepschuim uit de doos 8)

[afbeelding]

Doet het helemaal perfect (één ledje lijkt stuk te zijn, tone defeatknop kraakt wat) maar klinkt iets minder vol dan m'n Akai. Type is overigens een AU-D33.
Zeker geen slechte koop voor dat geld! Ziet er inderdaad heel erg verzorgd uit. Zo zie je ze niet vaak. Veel plezier ermee.

Was het die uit Beilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:56

Sharky

Skamn Dippy!

Killer schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 00:21:
[...]

Zeker geen slechte koop voor dat geld! Ziet er inderdaad heel erg verzorgd uit. Zo zie je ze niet vaak. Veel plezier ermee.

Was het die uit Beilen?
Zo zie je ze inderdaad niet vaak, volgens mij heeft hij 'm gewoon in de vaatwasser gestopt ofzo want er zit nog geen stofje op. Zelf niet op de connecors aan de achterkant. Was inderdaad in Beilen waar ik hem gehaald heb.

This too shall pass

Pagina: 1 ... 24 ... 173 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.

Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/

Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6