kingmace schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 08:59:
[...]
Ik kan daar niets aan doen. Mijn elctroboer hier verkoop bijna alleen dit. Ik kan alles wel online gaan bestellen maar dat maakt het onnodig duur en in de meeste gevallen is het niet nodig.
Mag ik een gokje wagen over welke electroboer het is? Volgens je profiel kom je uit Utrecht en weet ik een zaakje die vooral NA-condensatoren heeft liggen, namelijk Radio Centrum Electronica.
Helaas hebben ze standaard geen andere elco's liggen, om de simpele reden dat deze voor 95% van de schakelingen volstaan. Wil je specifieke onderdelen, kunnen ze alles van Farnell bestellen, maar moet je wel even precies aangeven wat je nodig hebt (liefst een lijstje met bestelnummers van Farnell). Je hebt kans dat ze even tegensputteren, maar met wat aandringen dat je echt die specifieke elco's wil hebben, bestellen ze ze wel voor je.
Onderdelen zijn voor hun nog maar bijzaak, vandaar de beperkte collectie, en ze zullen echt geen andere merken meer in het standaard assortiment opnemen (helaas). Overigens zijn deze NA-elco's goedgekeurd voor 105 graden en relatief low-ESR. Maar er zijn zeker betere.
Waarom ik dit allemaal weet? Ik heb ruim 5 jaar bij die toko gewerkt.
Killer schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 11:49:
[...]
Ha duidelijk.. En als de initiële bedrijfsspanning vrijwel gelijk is, zoals je vermeld, zal de 'nieuwe' laser ook niet snel verslechteren. Heb je de speler voor de rest ook netjes opnieuw afgeregeld (Focus e.d. ?).
Focus kan je niet bij alle CDM-2 loopwerken afstellen. Bij de versie met servo-print waarop maar 1 instelpot zit, kan je alleen de werkstroom afstellen. Zodra er 2 instellen-potten zijn, is er 1 voor de stroom en 1 voor de focus.
Tipje trouwens voor de CD-350, als je de afstelling wilt kunnen nameten, kan je deze in service mode brengen door bij inschakelen de volgende knoppen ingedrukt te houden:
previous, next en time/track. Op het scherm verschijnt dan een 0, om aan te geven dat hij in service modus staat.
In positie 0 zijn de laser en motor uit en kan je met search forw. en search rev. de laser heen en weer bewegen. Door op next te drukken, ga je naar positie 1, waarin de laser wordt ingeschakeld en zal gaan focussen. In deze stand kan je ook de werkspanning testen (moet dus rond de 50mv +/- 5mv liggen). Ligt er een cd in de speler, dan moet deze in stand 1 blijven staan. Springt hij terug naar 0, dan gaat er iets mis met focussen of de laser gaat niet branden of is te zwak. Gaat test 1 goed, kan je met next naar positie 2, waarin de motor gaat draaien en beweegt de laser naar de middenpositie.
Tot dit punt gaat bij mijn speler alles goed, maar verder kom ik zelf niet. Bij mij lijkt het probleem de beweging van de laser-kop te zijn (deze komt niet naar het midden), maar hierover kan ik in de service-handleiding niks terug vinden. Ook in stand 0 gaat het bewegen van de kop al niet echt goed (deze wil wel naar de maximale uitslag, maar niet terug, terwijl de kop volledig vrij loopt...)
Gaat ook test 2 goed, komt de speler in test 3, waarin hij daadwerkelijk gaat lezen (bedoeld om de micro-processor te testen).
Tip, kijk eens op eserviceinfo.com, hier staan talloze servicehandleidingen online, zo ook van de CD-350 en diverse CDM-loopwerken.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier