_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Graties
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
o.0 Mankeert er wat aan dat ding? Het is alleen ophalen? Versturen doet hij niet aan zeker?
Doe anders via DM
De reden voor versturen is dat ik in de buurt van Groningen woon en Haarlem dus niet om de hoek ligt... Ik heb alleen WEL heel erg veel belang bij zo'n Marantz versterker
[ Voor 39% gewijzigd door Touchdomex op 03-05-2011 12:29 ]
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Realiseer je wel dat het een 4 kanaals versterker is (Quadrofonie)? Inzet als stereoversterker is niet per definitie regelbaar (dat was bij sommige modellen zo, weet niet of dat ook voor deze geldt).
-edit- net ff gegoogled: Je kunt hem gewoon als stereoversterker inzetten. Je hebt dan wel maar 20Watt per kanaal beschikbaar (aan 8Ohm). Ga je voor 4 kanalen, dan hou je 10 Watt per kanaal over.
[ Voor 66% gewijzigd door Killer op 03-05-2011 16:09 ]
Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!
Anoniem: 365612
Ik heb al wat geregeld via de DMKiller schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 15:59:
Ik kom met zekere regelmaat in de buurt van Harderwijk en van Groningen. Ik wil je dus wel helpen als verzenden geen optie is.
Realiseer je wel dat het een 4 kanaals versterker is (Quadrofonie)? Inzet als stereoversterker is niet per definitie regelbaar (dat was bij sommige modellen zo, weet niet of dat ook voor deze geldt).
-edit- net ff gegoogled: Je kunt hem gewoon als stereoversterker inzetten. Je hebt dan wel maar 20Watt per kanaal beschikbaar (aan 8Ohm)
Maar moet eens kijken hoe hij hier te plaatsen valt. Speakers zijn toch niet zo groot en vermogend. Huidige versterker Marantz doet ook maar 30Watt per kanaal en als ik die op half vermogen zet dan blaas ik ook alles eruit. Aangezien beide versterkers Marantz zijn uit de jaren 70 kijk ik gewoon wat uiteindelijk beter werkt. Die 2440 ziet er alleen al machtig uit. Voor de looks zou hij zelfs hier al kunnen komen te staan
Moet binnenkort alleen wel nog wat weg doen. Staan er straks hier een stuk of 5Killer schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 16:50:
Mooi man. Veel plezier ermee

Een echte Philips CD-371, met CDM-2 loopwerk (waar het mij om te doen was).
Volgens de verkoper had de speler wat probleempjes (tikt soms als hij moeite heeft een cd te herkennen en de teller zou niet werken). Het eerste punt is een bekende van de CDM-loopwerken en betekent dat hij moeite heeft met focus en dus de cd of lens smerig is. Het tweede blijkt een eigenaardigheid van de speler zelf te zijn. Het display geeft standaard niet de tijd aan, maar track en index. En die index blijft natuurlijk op 1 staan bij de meeste cd's. Één druk op het knopje "track/index" en je krijgt netjes een counter te zien (waarvan trouwens 1 segment het niet doet).
Het loopwerk was even een gok, want hij is ook ooit uitgevoerd met een CDM-4, maar hier zat dus een CDM-2 in. Helaas heeft deze speler alleen de servo- en pre-amp elektronica geïntegreerd zitten op het moederbord, en niet als losse print onder de CDM-module (wat mijn Cambridge juist nodig heeft...). Dus een 1:1 transplantatie is niet mogelijk. Maar... Deze speler bood wel de mogelijkheid de laser en motor pick-up's te testen van de CD2's. Daaruit blijkt dat 1 pick-up nog helemaal goed is (die zit nu ingebouwd in de CD-371 en speelt zonder problemen), en 1 echt defect is. Samen met de pick-up uit deze speler, heb ik dus 2 werkende CDM-2 loopwerken liggen.
Nu wordt de puzzel het uitvogelen waarom de servo- en pre-amp platen van de 2 CD2's beiden niet meer werken.... Van 1 print weet ik dat hij wel goed aanstuurt (cd draait de goede kant op, laser wordt actief en kop beweegt), maar geen focus kan krijgen, bij de andere zit in ieder geval een probleem in de motor-aansturing (de cd draait links-om ipv. rechts-om...) Tijd dus om scoop, multimeter, soldeerbout en service handleiding te pakken te gaan meten... (of iemand moet toevallig een werkende CDM-2 compleet met servo- en pre-amp print hebben liggen of speler waar dit in zit).
Ik heb deze speler vandaag trouwens eens aan een luistertest onderworpen, en hij klinkt lang niet slecht. Het geluid lijkt iets wolliger/voller dan wat de DAC in mijn Cambridge receiver produceert, maar het verschil is bijzonder moeilijk te horen.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Anoniem: 32279
Mooi ding. Heb er alleen geen afstandsbediening bij, die was toendertijd optioneel en nogal prijzig. Maar die mis ik ook niet echt.
Anoniem: 144811
Gaat het dan toch gebeuren met die cambridge spelers
Tsja, cd spelers.
Een cd60, nog een cd60, een cd80, een cd650 (testmachine, compleet omgebouwd voor vanalles en nog wat), een cd63-ki met een aantal aanpassingen (nog meer op de planning), een cd471, een cd104, een b&o cd-x en een denon dcd800 (heel oud met nog maar 1 mono dac en een sample/hold om stereo te krijgen). Vast nog wel 1 vergeten...
En waar luisteren we tegenwoordig naar? Een upnp streamer icm nas. tsja
wel eens ergens met je over gebabbeld meen ik me te herinneren. CD de verkeerde kant op betekent dat de 7210 niet lekker stuurt: ontvangen signaal van cd pick-up (na hf versterker) komt niet goed aan op het ic, 7210 heeft geen klok (dan krijg je warpspeed) of een kapotte 7210.[b][message=35969145,noline]Nu wordt de puzzel het uitvogelen waarom de servo- en pre-amp platen van de 2 CD2's beiden niet meer werken.... Van 1 print weet ik dat hij wel goed aanstuurt (cd draait de goede kant op, laser wordt actief en kop beweegt), maar geen focus kan krijgen, bij de andere zit in ieder geval een probleem in de motor-aansturing (de cd draait links-om ipv. rechts-om...) Tijd dus om scoop, multimeter, soldeerbout en service handleiding te pakken te gaan meten... (of iemand moet toevallig een werkende CDM-2 compleet met servo- en pre-amp print hebben liggen of speler waar dit in zit).
Voor die andere; er zit ergens een elko bij de aansturing die wel eens rot wil worden. 10uF meen ik.
cdm-2's met servo pre-amp print: cd-650 en wellicht andere uit die serie (350). Spelers met de brievenbus; klepje wat naar onderen wegklapt bij het openen van de lade. De zijn dan weer met de servo/preamp chips, maar zonder de decoder. Er is ook een cdm2 versie met ook de decoder microprocessor op de print. Succes!
Sowieso ga ik heb recappen, maar ik moet ook de instelpotten nalopen. De service handleidingen van Philips zijn gelukkig erg duidelijk geschreven en voor een relatieve leek als ik goed te begrijpen. Ik moet alleen nog even puzzelen hoe ik met deze speler aan het loopwerk kan werken terwijl hij aangesloten is. Bij de Philipsen (ik heb ook een service handleiding voor een CD350) kan je het loopwerk rechtop zetten in de behuizing.
Overigens kan ik de 7210 niet terugvinden in de service handleiding, niet als onderdeelnummer en niet als componentnummer.
Een tijdje terug was ik trouwens ook al bezig met deze spelers (ik heb ze inmiddels al een jaar of 10 defect in huis staan

Ooit gaat tenminste 1 het weer doen.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Zit er echt wel in hoor (al staat er soms iets anders op. 40 pens dip).
Die regelt de het draaien van de cd (op basis van de cd data die daar binnenkomt).
Als je ze echt een keer aan de gang moet hebben, moet je hier maar eens langskomen (wel dus echt in het diepezuiden). Dat lijstje met spelers hierboven was veelal defect gekocht. I.p.v. slopen voor onderdelen kreeg ik ze allemaal weer aan het spelen

Op de print waarmee de cd verkeerd-om draait, zal dus waarschijnlijk iets van de hf-versterkerdefect zijn.
Wat het alleen lastig maakt, is dat de servo-printen van verschillende revisies zijn (CDM2/10 en CDM2/29), en daarmee een compleet andere opbouw hebben (de ene is heel complex, veel passieve componenten, de andere vrij sober).
Overigens, zeker de oude spelers, zijn vaak vrij relatief simpel van opbouw. De IC's zijn behoorlijk hufterproof. De laatste tijd begin ik steeds meer te leren dat veruit de meeste problemen bij oude hardware vrijwel altijd door elko's worden veroorzaakt. Bij cd-spelers kunnen dan ook nog vuile lenzen of defecte lasers meespelen, maar dat laatste komt eigenlijk maar heel weinig voor. Sterker nog, ik heb onlangs een relatief moderne Humax kabel-ontvanger gefixed waarvan de elko's in de voeding de schuldige waren (en een beschermingsdiode op de ingebouwde harddisk).
Gebruik zelf een speler met een CDM1mkII
Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl
Een cdm1mk2 en een cdm2 zijn min of meer hetzelfde.... De 1 is van metaal en de ander composiet, maar of dat wat uitmaakt........ cdm1mk2, mmm. CD80, 880, 882 of 304mk2 of die krell
Heb hier nog een cdm3 liggen, wachtend op een speler
CD880 is hetAnoniem: 144811 schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 00:51:
moderne elco's zijn niet meer je van het.... En ze hebben het veel zwaarder te verduren bij moderne schakelende voedingen.
Een cdm1mk2 en een cdm2 zijn min of meer hetzelfde.... De 1 is van metaal en de ander composiet, maar of dat wat uitmaakt........ cdm1mk2, mmm. CD80, 880, 882 of 304mk2 of die krell![]()
Fantastisch ding
Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl
Ik houdt mij aanbevolen.Touchdomex schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 16:55:
[...]
Moet binnenkort alleen wel nog wat weg doen. Staan er straks hier een stuk of 5

CD63ki en een AA "black bat"

Wellicht niet vintage voor iedereen, maar voor mij wel
Zeker topdeck! Vroeger ook gehad. Weet niet precies wat dat koste, maar duur voor die tijd. In Nijmegen gekocht bij Osnabrugge.Killer schreef op maandag 25 april 2011 @ 00:24:
[...]
Mooi, mooi, mooi. Topdeck van Philips uit die tijd. Heb vroeger zelf ook zo'n ding gehad.
En bandloop starten na aanzetten, had als ik het mij goed herinner te maken met de 'sensors' bovenin het cassette-compartiment. Dit deck spande automatisch de tape bij inleggen van een cassette. Als de sensor vastzit denk hij dat er een cassette inzit en gaat hij spannen.
Dit laatste is wel vreselijk uit het oude geheugen, dus of het helemaal accuraat is durf ik niet te zeggen.
En wel leuk voor de heb: http://www.mfbfreaks.nl/folders/1977/1/index.html
Maar misschien kende je die al.
Weet nog goed dat de eerste die ik had, gelijk terug richting Philips ging, was uit de doos defect. Gelukkig kreeg ik gelijk een nieuwe mee.
Mijn vader kocht later een cassette deck van Philips die nummers kon zoek op de cassette tape. Geweldig apparaat voor die tijd.
btw: leuk topic dit
Edit:
Gevonden: Philips N 5446 (1981).
Zie afbeeldingen op deze site: http://www.vintagehifi.nl/philips-marantz.html (iets naar beneden scrollen)
[ Voor 6% gewijzigd door TFZ61 op 04-05-2011 01:16 ]
Heee.. CD80 van Marantz. Heb ik nog staan. Ik zie ook met extra gewicht aan de zijkant.Anoniem: 144811 schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 01:02:
Maar eens wat fotootjes om de boel wat op te leuken. CD80 en mijn zelfbouw preamp (nog zonder display en tijdelijk front).
[afbeelding]
Nice
Problemen in de voeding (sporen onderbroken??), display controller kaduuk en de 7220 raakte overleden toen ik er mee bezig was (alles uitgebouwd en de losse onderdelen laten spelen met de printplaat op de kop). denk dat de chip te warm is geworden....
Maar nu werkt het ding weer prima.
ga maar eens

Deze Marantz heb ik in een ver verleden ook gehad. Ooit verkocht op de Zwarte Markt in Beverwijk.kraats schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 00:16:
Een vriend van me heeft een Marantz 2440 over. Wil iemand 'm hebben? Op te halen in Harderwijk.
Plaatje van internet:
[afbeelding]
Is inderdaad een Quadrafonie-versterker, maar alleen als de z.g. SQ-decoder in de onderkant zit.
Erg leuk apparaat, en veel plezier van gehad (ja, ik had ook SQ-lp's).
Ze slijten tegenwoordig nog wat harder ja, hoewel met goede elco's (low-ESR's van Panasonic bijv.) dat wel op te vangen is. Bij deze speler zal het gewoon ouderdom en warmte zijn, die de elco's de nek heeft omgedraaid.Anoniem: 144811 schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 00:51:
moderne elco's zijn niet meer je van het.... En ze hebben het veel zwaarder te verduren bij moderne schakelende voedingen.
Een cdm1mk2 en een cdm2 zijn min of meer hetzelfde.... De 1 is van metaal en de ander composiet, maar of dat wat uitmaakt........ cdm1mk2, mmm. CD80, 880, 882 of 304mk2 of die krell![]()
Het maffe ding kan namelijk niet uit. Het enige wat de powerknop doet, is het display uitschakelen

In de tijd dat ze nog bij de ouders van m'n ex stonden, stonden ze dus effectief 100% van de tijd aan, wat ongetwijfeld z'n tol heeft gehad op de elco's. (in één van de 2 spelers was ook een spanningsregelaar en zijn elco's zover defect dat er nauwelijks nog vermogen uit kwam).
Nu ik erover nadenk, ik denk dat ik binnenkort maar eens een handje vol elko's en spanningsregelaars ga halen, en eerst de hoofdprint van één van de spelers ga restaureren. Wie weet heeft dat al een positieve uitwerking... Voor die paar euro is het zeker de gok waard...
Een Marantz CD80 staat nu trouwens ook bij een vriend van mij, hij is er erg blij mee. Schijnt een magnifieke speler te zijn.
Anderhalf jaar geleden deze Denon PMA 560 op de kop weten te tikken voor 100 euro.
Als je de reviews van dit apparaat terugleest, was het een veelgeprezen apparaat. En inderdaad, inmiddels bijna 20 jaar oud en werkt nog als nieuw en doet zeker niet onder voor de huidige versterkers. Eigenlijk helemaal niks onder.
Als je puur naar prijsklasse kijkt van toen in verhouding met nu, dan wint deze het nog steeds.
Binnenkort nog maar 1 aanschaffen, want met dit apparaat heb ik echt geen behoefte aan een nieuwe.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find
Incl bijbehorende casettedeck, tuner en cd speler. De cd speler is inmiddels wel vervangen maar dat is eigenlijk helemaal niet nodig geweest. Mja de vervanger is ook weer een Denon dus dat zit wel snor. Verder heeft hij een oude Dual platenspeler. Het geluid komt uit mooie BNS Quintet 3-weg speakers. En last but not least heeft hij ook nog een oude radio uit 1972, een Philips.
[ Voor 69% gewijzigd door Dharion op 05-05-2011 19:42 ]
Daarom ook een nieuwe Denon CD-speler aangeschaft. Dit in is een heerlijke combinatie met mijn inmiddels ook alweer 15 jaar oude B&W DM603 S1.
Maar goed, wel aan het rondkijken voor een ander setje speakers.....
Anoniem: 32279
Hoe werkte dat?Jerk184 schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 01:06:
Mijn vader kocht later een cassette deck van Philips die nummers kon zoek op de cassette tape. Geweldig apparaat voor die tijd.
Ik had er wel eentje die kon zien of er niks op de tape stond en dan wel doorspoelde, maar volgens mij was dat een walkman die dat deed (of een tapedeck, maar het is 25 jaar geleden , ik weet het niet meer precies).
Ik denk hetzelfde zoals jij het verteltAnoniem: 32279 schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 19:54:
[...]
Hoe werkte dat?
Ik had er wel eentje die kon zien of er niks op de tape stond en dan wel doorspoelde, maar volgens mij was dat een walkman die dat deed (of een tapedeck, maar het is 25 jaar geleden , ik weet het niet meer precies).
Er werd een indexerings-spatie op de tape vrijgehouden, volgens mij.Anoniem: 32279 schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 19:54:
[...]
Hoe werkte dat?
Een fractie van een seconde niets, dat komt voorbij de kop ⇒ teller +1.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
En nu de grap: het middenstuk is 43cm, de speakers de helft. Idd 86 cm lang!
Werd vroeger als surfradio gebruikt
(of evt. typenummer)
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Er was destijds een flinke serie 'Sound Machines' van Philips. Sommige klonken best leuk.
Compo 8718.
Deze: http://www.bolha.com/ogla.../akustika-prenosni-stolpi
laatste foto laat de voor/achteruit knoppies zien
[ Voor 96% gewijzigd door Anoniem: 144811 op 05-05-2011 23:08 ]
Vanaf dat moment compleet afgeknapt op Philips.
Deze had ik.

Er gingen inderdaad 8 Engelse staaf batterijen in die met redelijk volume vrij snel leeg waren

[ Voor 5% gewijzigd door Killer op 06-05-2011 00:58 ]
[ Voor 23% gewijzigd door Dharion op 02-11-2011 19:34 ]
zo te zien is de linker al is gerefoamed, lijm zit er hier niet zo heel netjes opDharion schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 10:38:
. Moet helaas wel binnenkort een setje foamranden in gaan slaan, ze zijn zo te zien niet erg veel soeps meer.
[afbeelding]
- En voor de liefhebbers:
Sony versterker uit '84. TA-242
Akai platenspeler, typenr weet ik zo niet uit mijn hoofd.
De versterker en platenspeler zijn van mijn pa geweest, en heb de versterker zelf ook nog wel zeker 3 jaar gebruikt. Nu staat hij zielig in een hoekje, met iets over zich heen tegen de stof.
En tot slot nog een foto van de Sony SS-E20 en de Sharp speaker waar ik het over had. Sharp speakertje is niet veel soeps zoals je al kunt zien
[ Voor 104% gewijzigd door Dharion op 02-11-2011 19:36 ]
Dat was de meest gebruikte oplossing en dat werkte inderdaad redelijk. Philips heeft echter modellen gehad (staan hier met foto in dit topic) waarbij er werkelijk een code op de tape geschreven werd zodat ieder nummer uniek was en ook terug te vinden was op de tape. Als je het volume flink opschroefde dan waren die codes ook heel zachtjes te horen. Ik heb het deck (prachtig apparaat) zelf in het bezit gehad.Ramzzz schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 22:33:
[...]
Dikkiedikdik schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 19:54:
Hoe werkte dat?
Er werd een indexerings-spatie op de tape vrijgehouden, volgens mij.
Een fractie van een seconde niets, dat komt voorbij de kop ⇒ teller +1.
Deze dus...

[ Voor 3% gewijzigd door hardware-lover op 06-05-2011 13:32 ]
Testing, one, two ...

Nu alleen in het stopcontact gepropt om te kijken naar de lichtjes. Volgende week eens de schakelaars en alles schoonmaken. Daarna eens netjes aansluiten en kijken wat ik nog meer nodig heb bij deze versterker
Zeker alles gelukt! Zijn vriendin ook nog een leuk kleinigheidje die kwam hem brengenkraats schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 16:48:
Nice.. alles gelukt dus.. hoop dat je er plezier aan kunt beleven!

VoorrijserviceTouchdomex schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 17:23:
Zeker alles gelukt! Zijn vriendin ook nog een leuk kleinigheidje die kwam hem brengenVoor de rest weegt dat ding echt een godsvermogen
Had het niet verwacht dat hij zo zwaar was
Die philips compo kan je ook zover krijgen dat ie dat met geluid doet. In play mode op de ff knop drukken (ingedrukt houden) en je krijgt een hoop gepiep.....
Dat doet ie ook als er gebruik gemaakt wordt van de meer eenvoudige methode (ruimte tussen de muzieknummers). De koppen waren in die tijd al stukken beter en konden wel wat hebben. Daarnaast meen ik me te herinneren dat er voor het schrijven van die code op de tape een aparte kop gebruikt werd, en die was een stuk kleiner. De "gewone" koppen waren van (lucht)spleten voorzien zodat het contact en wrijving verminderde. Ze waren technisch al aardig op weg in die tijd om een cassettedeck als volwaardige vervanger van de tapedeck aan te bieden.Anoniem: 144811 schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 19:41:
Alleen gaat de band dan met fast forward snelheid over de kop... Schuurt wat beter.
Die philips compo kan je ook zover krijgen dat ie dat met geluid doet. In play mode op de ff knop drukken (ingedrukt houden) en je krijgt een hoop gepiep.....
Voor de echte audiofiel was het tapedeck natuurlijk nog steeds heilig en top of the bill.
[ Voor 0% gewijzigd door hardware-lover op 07-05-2011 01:32 . Reden: typo ]
Testing, one, two ...
Die moeten er maar net zijn voor dit type woofer. De 86 TR hebben Jamo W-20175 woofers en de Dynamics hebben Jamo W-20382 woofers. En daarbij, foamranden gaan een goede 20 jaar mee. Ik verwacht niet dat ik ze dan nog heb. Al zou dat wel leuk zijn natuurlijk.Killer schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 13:04:
Ik zou de foamranden vervangen door rubberranden. Ben je voor altijd klaar. Die nieuwe foamranden gaan uiteindelijk ook weer stuk.
Nou dit was allerminst geweldige servicekraats schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 17:27:
[...]
VoorrijserviceEnneh.. mooi dat je er blij mee bent.. hij baalde al bijna dat hij er geen 25 euro voor gevraagd had
Haha..
Op wat uitzonderingen na is er voor elke foamrand ook een rubber equivalent te vinden. En ik zou er niet zo maar vanuit gaan dat die nieuwe rand het 20 jaar vol houdt. In sommige gevallen zijn de vervangende foamranden slechter dan de originele.Dharion schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 23:06:
[...]
Die moeten er maar net zijn voor dit type woofer. De 86 TR hebben Jamo W-20175 woofers en de Dynamics hebben Jamo W-20382 woofers. En daarbij, foamranden gaan een goede 20 jaar mee. Ik verwacht niet dat ik ze dan nog heb. Al zou dat wel leuk zijn natuurlijk.
Ik heb hier een setje dat ik 4 á 5 jaar geleden vervangen heb en dat nu alweer uit elkaar lazert. En die staan in een rookvrije ruimte en niet in direct zonlicht.
Anoniem: 328247
Kan prima. Foam kan uitdrogen dus ja, als dat voor een haard staat waar droge lucht vanaf komt dan wil dat welAnoniem: 328247 schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 00:29:
Zou een te hoge omgevingstemperatuur ook een rol kunnen spelen? Bij mij thuis was de speaker die op een afstand van 40 cm van een haard stond het eerste "gaar". de andere is nu nog OK. Het betreft Missions 70 uit 1984.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Nee, dat is niet het geval. Gewoon normale ruimte, niet in de buurt van kachels etc. Gewoon slechte kwaliteit foam.Anoniem: 328247 schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 00:29:
Zou een te hoge omgevingstemperatuur ook een rol kunnen spelen? Bij mij thuis was de speaker die op een afstand van 40 cm van een haard stond het eerste "gaar". de andere is nu nog OK. Het betreft Missions 70 uit 1984.
En over het foam dat uitdroogt, is daar niet iets tegen te doen? Een of ander smeermiddeltje wat het zooitje een beetje vet houd ofzo?
[ Voor 38% gewijzigd door Dharion op 07-05-2011 12:27 ]
Neemt niet weg dat ik je veel plezier wens met je setje Jamo's...
Bij mijn weten is er geen goede oplossing voor het uitdrogen van foamranden.
Vaak weten ze niet eens dat er echt wel Jamo's zijn waar best een goed stukkie muziek uit kan komen.
Natuurlijk was het vooral jaren geleden meer een "disco" luidspreker maar ze hadden ook meer in het gamma waar ze ook best een aantal awards mee gewonnen hebben.
(auw.... nu schop ik tegen zere schenen aan ben ik bang)
Ik ben absoluut niet merkblind, maar er is waarschijnlijk geen merk waarvan ik zoveel gehoord heb en zo weinig van kan waarderen (of het moet Bose zijn). Dat gezegd hebbende, als ik ooit een setje van die échte dikke disco-speakers voor weinig tegenkom zijn ze van mij, ideaal voor parties. Ik heb vorig jaar een keurig setje laten lopen en daar heb ik nog steeds spijt van, zoveel kom je ze niet tegen.
http://www.2dehands.be/au...kania-zwart-79277060.html
Ik heb een n5846 staan, mooi spul, jammer dat het loopwerk ook van die gele plastic tandwieltjes heeft die in de loop der tijd in pindakaas veranderenAnoniem: 35978 schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 17:31:
[...]
Dat zijn echt mooie decks inderdaad. Heb zelf de versie met analoge VU-meters gehad, (N2554). Ben ook nog in het bezit geweest van een N5758, ook leuk ding.
Atari portfolio Dos 2.11
Dat is wel logisch. Hoe goed je het ook doet, de karakteristiek van de ophanging veranderd (al was het maar omdat die weer stijver wordt door de nieuwe rand). Een speaker met nieuwe randen moet ook opnieuw inspelen. Als het goed gedaan wordt, zal na een weekje spelen de speaker weer klinken zoals bedoeld.Anoniem: 365612 schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 10:35:
Ik lees alleen regelmatig de waarschuwing dat vervangen van foam door rubber de speakers anders laat klinken. Hoewel dat bij weinig verfijnde speakers als deze Jamo's waarschijnlijk niet zoveel uitmaakt...
Foam voor massief rubber vervangen kan ook de klank beïnvloeden, omdat massief meestal stijver is dan foam. De rand is een essentieel onderdeel van een speaker voor de klank.
Dat valt in de praktijk heel erg mee. Foam is soms zelfs stijver\minder flexibel dan rubber.Dharion schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 23:34:
Dat wou ik eigenlijk ook al zeggen. Rubber is toch een heel ander materiaal dan dat foam, lijkt mij sowieso dat foam wat makkelijker in en uit "veert" (noemen ze in het Engels geloof ik excursion).
Het is een feit dat je de eigenschappen van de speakerunit wijzigt door rubber te gebruiken. Maar dat doe je ook door nieuw foam te gebruiken. Dat nieuwe heeft zelden exact dezelfde eigenschappen als het originele foam.
Bij basunits maakt het echt niet zo heel veel uit als je foam door rubber vervangt, zeker niet bij die Jamo beesten. De afstemming van de basunit is in die serie niet zo heel kritisch. De filtering is ook niet heel scherp, dus daar zul je het echt niet gaan horen. Bij midden-toners is het denk ik eerder het geval. Maar ook daar heb ik er al verscheidene van gerepareerd en eigenlijk nooit een hoorbaar verschil kunnen opmerken. Alleen bij heel kritisch gedempte units, maar die hebben zelden een foamrand.
Anoniem: 289293
rommelmarkt bezocht samen met mijn ouders.
Uiteraard meteen naar de kramen met audio gesneld.
Het eerste wat me in het oog sprong was dit, lag op de grond voor de kraam met alle boekjes e.d. er boven op

Ook zat er in de koffer dit gave splicer kit setje met aanloopstrookjes:

geen apparatuur maar evengoed leuk om te melden hier vind ik:

setje 13 en 15 cm tapes.
De sony bandjes hoorden ongetwijfeld bij de Sony recorder.
ook een gave Aristona demonstratie tape.

zeven 8mm films en 2 dozen met lege spoelen.
Ben benieuwd wat er opstaat (op plakkertjes staat o.a. Sail, Sumatra, Indonesie, dus zullen wel vakantie filmpjes zijn)

gesealde cassettes:
9 x Emtec CSII 90
3 x Emtec FE I 90
2 x Maxell XLII 90
2 x Afga LNX 60

doos met laden vol originele cassettes:
Woman in love vol.3
The Alan Parsons Project - Eve
Frank Boeien groep - 1001 Hotel
Slade - The amazing kamikaze syndrome
Talk Talk - I'ts my life
The Alan Parsons Project - Ammonia Avenue
Jeff Lyne - Armchai theatre
Do you remember
Het goede doel - Tempo doeloe
Robert Plant - The principle of moments
Fleetwood mac - Rumours
The best of Fleetwood mac
Barbara Streisand - Guilt
Supertramp - :...Famous last words..."
Toontje lager - Stiekem dansen
The Police - Reggatta de blanc
Dire Straits - Alchemy live part one
Don McLean - Chain lighting
Lionel Richie
Pink Floyd - A collection of great dance songs
The Rolling Stones - Heartbreakers
The Rolling Stones - "Still life"
Pink Floyd - The Dark side of the moon
Frank Boeien groep - Contact
Alan Parsons Project - Pyramid
Alan Parsons Project - Eye in the sky
Steve Miller band - The Joker
Electric Light Orchestra - Discovery
The Police - Ghost in the machine
Pink Floyd - Wish you where here
The Moody Blues - Go now
The Police - Zenyatta mondatta
Kaikai musik auf selbstgebauten instrumenten
The Police - Synchronicity
U2 - Under a blood red sky
Procol Haurum - Greatest hits
Supertramp - Crisis? what crisis?
The Moody Blues - Octave
Fleetwood Mac - Live vol.1
Simply Red - Men and woman
Matt Bianco - Whose side are you on
Dire Straits - Alchemy live part two

uit een andere grote doos deze originele cassettes gevist:
Clannad - Sirius
Spandau Ballet - Parade
Spandau Ballet - True
Kayak - Periscope down
Men at Work - Cargo
Men at work - Buissnes as usual
The Rollings Stones - Tattoo you
Billy Joel - Songs in the attic
Billy Joel - An innocent men
Billy Joel - The Stranger
Billy Joel - Turnstiles
Eagles - The long run
Fleetwood mac - Behind the mask
Little river band - Time exposure
Ultravox - Vienna
Queen - Hot Space

ook dit nog aangetroffen in de bak cassettes
ook nog een stapeltje lp's maar die komen in een ander topic te staan
na het zoveelste rondje te hebben gelopen zag ik onder een stapel apparaten de achterkant van een Akai apparaat staan.
Toen ik om de kraam heen liep zag ik dit staan:

en Akai GXC-760D!!!
Uiteraard heel snel afgerekend, handleidingen e.d. waren er zelfs nog bij.
Deck is in top conditie, geen beschadiging te zien (zelfs de houten kast vertoont geen krasje of deukje)
speelt en neemt prima op.
nu nog de remote zien te vinden
dus als iemand nog een AKai RC-17 of RC-18 heeft, ik hou me aanbevolen
zoals jullie je kunnen voorstellen is mijn dag gisteren top geweest! (en was nog beter geweest, als ik me niet zo beroerd had gevoeld)
Dat tapedeck is degene die ik al een poosje zoek maar nog niet tegengekomen ben voor een leuke prijs (de meesten weten dat het een top deck is)
ook de orginele tapes zijn een mooie vondst.
Ben heel erg blij met dit deck, hier kon ik alleen maar van dromen
heb me vaak zat zitten te vergapen aan filmpjes op YouTube, en nu heb ik er zelf een!
Nu nog een Akai GXC-570D zien te vinden en mijn Akai top qua cassettedeck gebied is wel bereikt (of zijner nog mooiere modellen?)
Die verzameling cassettes ben ik ook erg blij mee.
Helemaal omdat ik ze nu ook op zo'n top deck kan afspelen.
Kan originele cassettes voor zulke lage prijzen niet laten liggen
[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 289293 op 08-05-2011 21:16 ]
Zo heb ik een Akai AM-2600 voor 50 eur gekocht, op ebay gaan ze vaak voor 200 of meer weg.
Helemaal mee eens, ik heb twee weken geleden een Sharp Optonica SM-4000 voor 20,- op de kop getikt. Ik ben hem nu aan het recappen en schoonmaken. Fotos volgen als hij klaar is.Akai_Vintage schreef op maandag 09 mei 2011 @ 12:22:
Gelukkig zijn er nog mensen die niet eerst de prijs bekijken bij ebay enzo zodat wij soms nog wel leuk spul voor een leuk prijsje krijgen.
Zo heb ik een Akai AM-2600 voor 50 eur gekocht, op ebay gaan ze vaak voor 200 of meer weg.
Bouw materiaal: Beton :-) Laag is echt laag helaas heeft een van de tweeters Michael Jackson niet overleefd.
Dit in combinatie met een NAD 3400.

Daar het volgende aangetroffen:

Marantz 2216 back edition!
helaas doen niet alle lampjes het.

JVC KD-S200 Mark II
met gave vu-metersjes en peak indicator :D:

dit deck lijkt perfect te werken en past mooi bij de JVC receiver uit diezelfde lijn die in het rommelhok staat.
wel weer een of andere vage functie super ANRS ???
toen ik bij de kassa kwam vroeg de jongen die er achter stond of ik toevallig ook niet iets met NES had.
Bleek er vanmorgen net een koffertje vol NES games te zijn binnengekomen

koffertje valt helaas deels uit elkaar, dat wordt dus plakken en lijmen.

zitten spellen tussen welke ik al een tijdje zocht, maar weigerde om veel geld voor neer te leggen
lijstje:
Super Mario Bros. / Duck Hunt (2x) (1 is er al weer vergeven)
Dr. Mario
Adventure Island
Super Mario Bros. 3
Trojan
The Battle of Olympus
Shadowgate
Isolated Warrior
Ivan "Ironman" Steward's "Super of Road)
Super Mario Bros 2
Turbo Racing
Tetris
Donkey Kong Classics
en 2 nieuwe miniDV bandjes voor 50 cent per stuk

GX-95!!!Anoniem: 289293 schreef op zondag 08 mei 2011 @ 21:14:
de man die achter de kraam stond wist het blijkbaar niet![]()
Ben heel erg blij met dit deck, hier kon ik alleen maar van dromen
heb me vaak zat zitten te vergapen aan filmpjes op YouTube, en nu heb ik er zelf een!
Nu nog een Akai GXC-570D zien te vinden en mijn Akai top qua cassettedeck gebied is wel bereikt (of zijner nog mooiere modellen?)
Die verzameling cassettes ben ik ook erg blij mee.
Helemaal omdat ik ze nu ook op zo'n top deck kan afspelen.
Kan originele cassettes voor zulke lage prijzen niet laten liggen

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Mijn Akai AM-2600 was met de AT-2600, AP-206C en GCX-760D in uiterlijk zeer goede staat 25 euro, inclusief verzendkosten..Akai_Vintage schreef op maandag 09 mei 2011 @ 12:22:
Gelukkig zijn er nog mensen die niet eerst de prijs bekijken bij ebay enzo zodat wij soms nog wel leuk spul voor een leuk prijsje krijgen.
De AM had alleen een nieuwe powerswitch nodig, staan vaak te bakken waardoor het lijkt alsof de versterker helemaal kapot is.
Owja, inclusief originele handleidingen
antihipsteralliance
Dat is wel een erg goede deal!DeVins schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 00:16:
[...]
Mijn Akai AM-2600 was met de AT-2600, AP-206C en GCX-760D in uiterlijk zeer goede staat 25 euro, inclusief verzendkosten..
De AM had alleen een nieuwe powerswitch nodig, staan vaak te bakken waardoor het lijkt alsof de versterker helemaal kapot is.
Owja, inclusief originele handleidingen
Soort Dolby B systeem, maar dan van JVC zelf. Als ik het mij goed herinner is het een doorontwikkeling op het Philips DNL (Dynamic Noise Limiter) systeem. Het systeem leek qua werking zo erg op het Dolby B systeem dat er een behoorlijk juridisch gevecht ontstond tussen Dolby Laboratories en JVC. Daarbij ging het er om wie het systeem nu als eerste bedacht had. Dolby won uiteindelijk, waarna het systeem volgens mij niet meer gebruikt werd door JVC en zij decks uitrusten met Dolby B (if memory serves me right).
Dat is zonde! Nog te repareren?Zanac-ex schreef op maandag 09 mei 2011 @ 16:53:
Rauna Ymers, made in Sweden
Bouw materiaal: Beton :-) Laag is echt laag helaas heeft een van de tweeters Michael Jackson niet overleefd.
Dit in combinatie met een NAD 3400.
[afbeelding]
[ Voor 75% gewijzigd door Killer op 10-05-2011 11:35 ]
Ja hoor,Killer schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 11:28:
Dat is zonde! Nog te repareren?
Bo Hansson is alife and kicking (www.rauna.com)
Sterker nog, hij is bezig met een project voor nieuwe filters, drivers en tweeters.
Hier wacht ik eigenlijk op.
Rauna's zijn zeldaam buiten Zweden, zeker de Ymers, vanwege het gewicht (40 Kilo) maar ze hebben een cult status.
Wat had je anders verwacht van een "Black Edition"? Dat het display genoeg licht zou geven om op een helder zomerdag de zon te overtreffen?Anoniem: 289293 schreef op maandag 09 mei 2011 @ 18:23:
vandaag even schoenen naar de schoenmaker gebracht en daarna doorgereden naar de kringloop.
Daar het volgende aangetroffen:
[afbeelding]
Marantz 2216 back edition!
helaas doen niet alle lampjes het.
Pioneer CT-W208R
[ Voor 30% gewijzigd door Dharion op 02-11-2011 19:32 ]
Dat is een matig deck.Dharion schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 20:54:
Wellicht niet oldskool te noemen, al is deze deck ook al weer een goed aantal jaren oud. Maarja, waar kan je nu nog nieuwe cassettedecks halen? Volgens mij is dit een van de laatste betere decks.
[afbeelding]
Pioneer CT-W208R
Goede cassettedecks zijn te herkennen aan:
- geen dubbeldeck
- direct drive
- degelijke bouw
- vaak ook: 3 motoren, 3 koppen, closed loop dual capstan.
- slijtvaste kop: GX (Akai), Crystalloy (Nakamichi), Amorphous Alloy (vele merken)
Goede decks zijn onder andere gemaakt door: Nakamichi (niet alles is even goed en door de naam zijn ze vaak al duur; mooie modellen zijn de CR-4, CR-5, CR-7, Dragon, ZX-9 bijvoorbeeld), Akai (vrijwel alles met een GX kop), Kenwood KX-880D, KX-880HX, KX-1100G, KX-1100HX (heb ik!), KX-9010, KX-5010, Pioneer CT-616, CT-717, Sony ES, Revox (duh), bepaalde Teac's, Onkyo's, Yamaha's en Denons en een enkele NAD.
Wil je je oude cassette-opnames digitaliseren?
- Regel een goed deck (meer dan een paar tientjes hoeft bv. een Akai GX-52 niet te kosten)
- Maak de aandrijflijn schoon met alcohol en wattenstaafjes
- Demagnetiseer de koppen
- Stel bij elke cassette de azimuth af zodanig dat de opname zo helder mogelijk klinkt. Veel oude cassettes lijken dof geworden te zijn, maar vaak komt dit doordat de azimuth (hoek van de kop t.o.v. de band) bij weergave anders is dan bij opname.
Even los of dit een goed deck is e.d., kan je elk compact cassette deck inmiddels wel vintage noemen. Het is een zo goed als uitgestorven technologie, alleen nog door liefhebbers in gebruik. Bij mij is het cassette tijdperk al een jaar of 4 geleden definitief gestopt, toen ik een nieuwe set ging kopen. Maar zelfs daarvoor gebruikte ik het eigenlijk al jaren niet meer.Dharion schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 20:54:
Wellicht niet oldskool te noemen, al is deze deck ook al weer een goed aantal jaren oud. Maarja, waar kan je nu nog nieuwe cassettedecks halen? Volgens mij is dit een van de laatste betere decks.
[afbeelding]
Pioneer CT-W208R
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
grappig, geloof dat de uitvinder van de CC er niet bij staat...Videopac schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 22:01:
Nakamichi (niet alles is even goed en door de naam zijn ze vaal al duur; mooie modellen zijn de CR-4, CR-5, CR-7, Dragon, ZX-9 bijvoorbeeld), Akai (vrijwel alles met een GX kop), Kenwood KX-880D, KX-880HX, KX-1100G, KX-1100HX (heb ik!), KX-9010, KX-5010, Pioneer CT-616, CT-717, Sony ES, Revox (duh), bepaalde Teac's, Onkyo's, Yamaha's en Denons en een enkele NAD.
Heb zelf een 880HX, idd een erg goed apparaat. En zonder rubberen snaartjes voor zover ik me kan herinneren; die kunnen dus ook niet slijten.
Stop er nog af en toe een bandje in een setje boven. Laatst bagger geluid, dacht dat het bandje slecht was geworden. Een ander bandje hetzelfde. Bleken de speakers gaar (foam vergaan). Interaudio, kunnen meteen naar het stort (waar ze in goede staat eigenlijk ook al thuis horen).
Ik weet het zeker denk ikAnoniem: 144811 schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 00:13:
[...]
grappig, geloof dat de uitvinder van de CC er niet bij staat...
Uitvinder van CC, CD, DCC en nog veel meer zaken die meer of minder succesvol waren (ik wil het woord miskleun liever niet gebruiken).
Testing, one, two ...
Eens.Anoniem: 365612 schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 00:02:
De Nakamichi 580/581/582 die ik op de vorige pagina ergens op de achtergrond zie is een prima cassettedeck.
Disclaimer: de lijst van goede cassettedecks die ik hierboven noemde is zeker niet compleet.
Ik kan me niet herinneren dat Philips ooit een echt goed cassettedeck gemaakt heeft. CD-Spelers is een ander verhaal: CD-300/303, CD-304, CD-880 en vooral CD-960 zijn kwalitatief erg goede CD-Spelers, zowel qua geluidskwaliteit als qua bouw.hardware-lover schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 01:26:
[...]
Ik weet het zeker denk ik
Uitvinder van CC, CD, DCC en nog veel meer zaken die meer of minder succesvol waren (ik wil het woord miskleun liever niet gebruiken).
En dan nog dit:

[ Voor 4% gewijzigd door silitek op 11-05-2011 09:53 ]
Tubes....It's what make music music!
Dat bedoelde ik ook niet te zeggen, ik doelde meer op de ontwikkeling van .....Videopac schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 09:27:
[...]
Ik kan me niet herinneren dat Philips ooit een echt goed cassettedeck gemaakt heeft. CD-Spelers is een ander verhaal: CD-300/303, CD-304, CD-880 en vooral CD-960 zijn kwalitatief erg goede CD-Spelers, zowel qua geluidskwaliteit als qua bouw.
Tja, en echt goed? Nee, niet in vergelijking met sommige andere decks die hierboven vermeld staan maar sommige modellen waren toch wel ruim voldoende. Het beste cassettedeck van Philips was eigenlijk een DCC maar dat was door de zowat gelijktijdige introductie van de Sony mini-disc een doodgeboren kindje. Toen ging het eigenlijk al niet meer om kwaliteit maar meer om gebruiksgemak en verwerkingssnelheid (van A naar C). Technisch stak DCC boven de mini-disc uit. Maar ik dwaal af.........
Testing, one, two ...
Philips heeft een aantal topproducten op de markt gezet (CD en alle afgeleiden daarvan, inc. bluray, compact cassette en nog veel meer). En vergeet niet dat de hele digitale signaal overdracht voor audio door Philips samen met Sony is ontwikkeld (in de tijd van de CD).hardware-lover schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 01:26:
[...]
Ik weet het zeker denk ik
Maar volgens mij was het Frits Philips die zelfs ooit heeft gezegd dat Philips niet de beste hoefde te zijn, want in vrijwel elk verkocht apparaat zat toch Philips (in onderdelen of patenten).
DCC was niet echt een miskleun, alleen ging het publiek voor bedieningsgemak, niet geluidskwaliteit. De mini-disc was geluidstechnisch zonder twijfel de mindere, maar je kon direct van nummer naar nummer skippen. Dat bleek toch achteraf belangrijker voor het grote publiek.
Precies hetzelfde zag je inmiddels 5 jaar terug ook bij de eerste echt succesvolle generatie van draagbare mp3-spelers. De iPod heeft die strijdt toen gewonnen, en niet omdat de iPod het goedkoopst was of de beste geluidskwaliteit bracht, maar omdat het qua visueel ontwerp en bediendingsgemak boven de rest uitstak.
Er is wel 1 opvallend iets als je naar vintage audio en video kijkt. Tot in de jaren 70 waren het de Europeese fabrikanten die toonaangevend waren (een enkele uitzondering als Marantz daargelaten). Merken die nu ondenkbaar zijn als absolute top, waren dat toen wel (Blaupunkt, Grundig, Siemens), maar met de opkomst van Japan als innovatief land in de jaren 70, heeft veel Europese merken naar de middenmoot gedrukt.
Dat zie je niet alleen bij audio, maar ook bij bijv. auto's.
Toch was de Philips FC870 een prima deckVideopac schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 09:27:
[...]
Ik kan me niet herinneren dat Philips ooit een echt goed cassettedeck gemaakt heeft. CD-Spelers is een ander verhaal: CD-300/303, CD-304, CD-880 en vooral CD-960 zijn kwalitatief erg goede CD-Spelers, zowel qua geluidskwaliteit als qua bouw.
Philips deed in beiden wel mee, maar maakte nooit echt veel indruk.
En dan nog de 880:
De 960 kwam uit japan, neem aan Marantz....Videopac schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 09:27:
[...]
Een CD-80 dan weer uit België, ook al staat er meestal Marantz op.
Ehm, Aiwa was één van de betere top-middensegment cassettedeck-makers...deepbass909 schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 14:47:
Wat trouwens sowieso wel grappig is, is dat de topmerken voor portable audio nooit echt de topmerken zijn geweest voor de apparatuur in huis. Voor Walkmans (cassette dus), moest je in eerste instantie bij Sony zijn (de uitvinder), maar later bij Aiwa. Maar die laatste heeft nooit echt een topdeck voor in huis gemaakt. Bij discmans goldt eigenlijk hetzelfde. Dat was eerst ook Sony, en later andere merken (ik heb nog een iRiver liggen, 1 van de beste discmans ooit).
Philips deed in beiden wel mee, maar maakte nooit echt veel indruk.
Ik heb nog een AD-F 360 staan, uit 1987.
Hier staan er nog meer.
Aiwa was vooral bekend vanwege de 'bedieningsplateaus'.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Da's digitaal. Als we zo gaan beginnen: ik heb hier nog een high-end walkman liggen in nieuwstaatAnoniem: 144811 schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 18:56:
portable audio, mmm. Cassette, minidisk, discman... Nah. Dit is leuker![]()
[afbeelding]
...
Panasonic RQ-S75
Plaatjes (niet de mijne overigens, staat is wel identiek:

Alles d'r op en d'r aan, 2 servomotoren, AB in de draad, the works. Acculader, accu, hoesje, alles nog present.
Dat ding wat je er aan vast ziet zitten is overigens een batterijhouder - kan een extra penlite in voor het geval je accu leeg is. Ding is even uit mijn hoofd uit 1995, moet zelfs de bon nog ergens hebben.
Wat het waard is? WDGEVG gok ik