MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
[ Voor 98% gewijzigd door OgWok op 08-01-2022 18:06 ]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
[ Voor 4% gewijzigd door kozue op 08-01-2022 20:18 ]
DuckDuck en consorten geven aan dat er soms een witte was over kan blijven die met een zeepje oid weer weg kan worden gehaald
[ Voor 87% gewijzigd door Ed.juh op 08-01-2022 20:27 ]
Het geeft geen vlekken maar niet alle belettering vind 70% alcohol leuk. Technics vind dat vaak niet het geval en ook Superscope belettering heb ik zo wel eens verpest. Op mooie zilverkleurige aluminium frontjes haal ik vaak daarna nog een doekje met siliconen spay eroverheen, gaan ze mooi van glimmen (wel op het doekje spuiten, niet rechtstreeks op het front).The Eagle schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:04:
Kort vraagje: kan ik IPA (70% V/V) ook gebruiken voor het schoonmaken van gespoten metalen of plastic frontjes e.d.? Of geeft dat vlekken?
Maak een 8 of 4 mm banenplug vast aan zo'n AM-loop en zet die in de Tecsun AN-200 nadat je die hebt aangesloten op zo'n buizenradio... Je wilt niet weten wat je overdag lokaal nog zou kunnen ontvangen en 's avonds met de juiste atmosfeer is het helemaal feest... Radio Carolina zou in theorie richting de kust (lees: Scheveningen en zo) nog beter te ontvangen moeten zijn dan in mijn regio en hier kwam hij al goed door als ik de Tecsun AM antenne er maar op de lijn erbij zet... Immers zit je aan zee al weer een heel stuk dichter bij Engeland van waar zij uitzenden...f2ride2001 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:55:
Toevallig bezig met een AM transistor radiootje te repareren en daar ontving ik ook al niets meer op de AM.
Genoeg buizenradio's dus die even aangezwengelt, maar daar kan ik alleen nog maar Radio Caroline op 648kHz ontvangen met moeite. Rest is alleen ruis.....
[ Voor 8% gewijzigd door rcor op 09-01-2022 01:43 ]
Wilde nog even een Denon F107 aanzetten, maar dat veroorzaakt een hoop troep zeg ! En geen idee hoe ik die AM-tuner moet bedienen zonder remote.
Conlusie, er mag wel een loopje aan ( zoals die Tecsun ) of een draadje naar buiten. Qua muziek, het is in ieder geval weer eens anders, een leuke mix van oud/nieuw-genres. In ieder geval geen Q of Talpa.
Maar ook uh, zal ik het zeggen, mij wat te oostelijk, en dat wordt toch al bediend door ... Nee, dat gaat buiten de strekking van dit Forum. Technisch gezien zeer geslaagd.
Vooral in de avond veel ontvangst van zenders die overdag niet bereikbaar waren.
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
http://www.radiooudestijl.nl/blog/?p=192
Het is al weer even geleden.
YouTube: Sears 274.54740150 YouTube: Sears 274.54740150
tot 0,26
Het stuk dat ik heb gefilmd is trouwens niet de motor waar het om draait, die zit aan de andere kant, die ik gefilmd heb is van de naaldarm.
Nog iets ik kan niet zo goed Engels, die Radius Sense Control voor de DC Servo motor, is dat nou een motor of niet? Of alleen een controle voor bv, de tijd?
https://drive.google.com/...tfBmplCk/view?usp=sharing
[ Voor 62% gewijzigd door anonymoustly666 op 16-01-2022 21:09 ]
Het onderdeel waar je naar verwijst vindt ik niet terug in de handleiding.
Even snel begrijp ik dat er een motor wordt gebruikt om de 'plaat' rond te draaien, en een servo-motor om de naald te plaatsen.
Wellicht biedt dit wat hulp ? YouTube: How to fix a Hitachi CED Videodisc Player from 1980s
[ Voor 178% gewijzigd door Ed.juh op 16-01-2022 21:36 . Reden: vet vervangen lijkt me het beste om mee te beginnen ]
Pagina 29-27-34-41-57 o.a. is Radius Sense Control terug te vinden, in ieder geval in de afbeelding.Ed.juh schreef op zondag 16 januari 2022 @ 21:24:
Ik vermoed iets wat aanloopt, maar ik zou eerst het oude vet eens vervangen.
Het onderdeel waar je naar verwijst vindt ik niet terug in de handleiding.
Even snel begrijp ik dat er een motor wordt gebruikt om de 'plaat' rond te draaien, en een servo-motor om de naald te plaatsen.
Wellicht biedt dit wat hulp ? YouTube: How to fix a Hitachi CED Videodisc Player from 1980s
Tekst zoeken werkt trouwens helaas niet in deze PDF.
Wat betreft het geluid dacht ik zelf aan een "kapotte" trafo.
YouTube: How to eliminate the annoying noisy sound of a transformer.
[ Voor 12% gewijzigd door anonymoustly666 op 16-01-2022 22:54 ]
Een CassetteDeck1 uit begin jaren '90. Wat gebruikssporen her en der, niets dramatisch.
Dit was Nakamichi's laatste 'top-of-the-line' deck. Er bestaat ook nog een deck 1.5 en 2 , zonder azimuth controle en 2-kops versie respectievelijk. Deck 1 heeft ook een Crystalloy head, 1.5 en 2 een Sendust versie.
Volgends de verkoper "perfect in orde, en heeft nieuwe riem voor jaren probleemloze werking".
Wel, niet dus. Het deck wilde niet in record-mode. Rec-protection sensor is niet 100% OK meer. Dit heb ik inmiddels al opgelost. Verder is de W&F dramatisch, bijna 2%. De riem is duidelijk niet vervangen. Een nieuwe staat al in bestelling.
Verder werkt alles prima, een mooi deck!
Krijgt van mij nog een volledige revisie nadat de mechanische items zijn aangepakt.
Foto's!
:strip_exif()/f/image/7hF6AO3YK1iUweNIF8NzhPNB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/q786Tpqxv9S3G0WXY4OWwHpK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bekk8McXWZBtSuc2tPZqyF7r.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door DatraxZ op 18-01-2022 16:56 ]
Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl
:strip_exif()/f/image/zX241vSvKhPX8tJXZ5ebfbre.png?f=user_large)
Ik ben er 100% zeker van dat de riem die er in zit, de originele is en geen nieuwe. De riem is wat dof uitgeslagen, heeft bijna geen grip meer, en is uitgerokken. Soms valt de tape gewoon stil, en gaat het deck in stop-stand. Geen grip op de pulley. Je kan zelfs de plaats zien op de riem daar waar de riem al die jaren op de pulley van de capstan motor heeft stilgestaan.kozue schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 05:13:
Kan best zijn dat ie de riem wel vervangen heeft, maar dat die riem gewoon niet goed is of niet bij het deck past. Ik heb ook wel eens riemen besteld waar de w&f van omhoog ging, ook al waren ze nieuw en voor het deck ontworpen. En ik heb het befaamde zakje “assorted belts” van Chinese kwaliteit. Leuk voor tape counters enzo, of een goedkoop boomboxje, maar niet voor capstan aandrijving van een high end deck.
Je hebt natuurlijk gelijk dat een nieuwe riem die niet juist gedimensioneerd is, ook een hoge W&F kan veroorzaken. Zeker bij dubbele capstan loopwerken is kan dit voor de nodige problemen zorgen.
Ben blij dat de vorige eigenaar zelf geen werken heeft gedaan in het deck.
@f2ride2001 Sankyo transport, idd... Als ik de bouwkwaliteit en instelmogelijkheden vergelijk met de Tascam 122MKII die hier ook staat, is de CD1 een vrij 'eenvoudig' toestel, met beperkte calibratie mogelijkheden. Maar het is zeker geen ondermaats deck.
Ben mijn recente aanwist (paartje Philips fb710) aan het refoamen. De foam was echt plakkerig en helemaal vergaan. Kreeg die plakkerige zooi nauwelijks van het frame

Onder de conus heb ik nu dit. Dat is na het afkrabben met een mesje en weg proberen te halen met wasknijper, doekje en ipa:
:strip_exif()/f/image/3dUFYYd9Ag5bfGI5AYgdNDeM.jpg?f=fotoalbum_large)
Is dit voldoende schoon om een nieuwe rand op te kunnen lijmen of moet de rest ook weg?
Betreft drivers van glasweefsel iirc.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
:strip_exif()/f/image/GG0M54jzLCm3NL4BwpqkjUzz.jpg?f=fotoalbum_large)
En even een totaalshotje nu het meubel er ook bij is gebouwd.
Het is allemaal nog wat stoffig want de kamer is nog in aanbouw maar ik ben er super blij mee!
[ Voor 9% gewijzigd door fvdberg op 24-01-2022 12:55 ]
Mooie luidsprekers. Zijn dat Philips 494's (maar dan een versie die onder een andere merknaam is uitgebracht, aangezien ik geen Philips voorop zie staan)?fvdberg schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:51:
[Afbeelding]
En even een totaalshotje nu het meubel er ook bij is gebouwd.
Het is allemaal nog wat stoffig want de kamer is nog in aanbouw maar ik ben er super blij mee!
edit:
495's zelfs.. in de versie van Aristona als SX6495, als mijn Google correct is
Erg mooi!
[ Voor 7% gewijzigd door Glenfiddich op 24-01-2022 13:34 ]
Catch a smile out there!
[ Voor 22% gewijzigd door fvdberg op 24-01-2022 14:22 ]
Nicefvdberg schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:13:
Helemaal correct. 495 inderdaad. Aristona SX6495. Wel hebben ze wat TLC nodig, wil ze een keer voorzien van nieuwe stofkappen
Ik heb zelf deze 489's op mijn bureau staan
:strip_exif()/f/image/tzAKZUrgVPigQx3Y7MWgxcbo.jpg?f=fotoalbum_large)
Catch a smile out there!
:strip_exif()/f/image/KTQ5LeofwNGoar3hYu3vppnB.jpg?f=fotoalbum_large)
Sony's PUA-7 arm
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KAZ6mrlwjFSpPoG5WyMh6wxh.jpg?f=user_large)
[ Voor 19% gewijzigd door OgWok op 25-01-2022 19:42 ]
Klopt. Ik zie maar één oplossingdiedie2 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:49:
@Glenfiddich zo'n speakers laat je scherm er wel direct klein uitvallen
Catch a smile out there!
Glenfiddich schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:22:
[...]
Mooie luidsprekers. Zijn dat Philips 494's (maar dan een versie die onder een andere merknaam is uitgebracht, aangezien ik geen Philips voorop zie staan)?
edit:
495's zelfs.. in de versie van Aristona als SX6495, als mijn Google correct is
Erg mooi!
Wat stom trouwens, ik zie nu pas dat je in het bericht ervóór al schreef wat voor speakers het zijn. Dat bericht had ik helemaal niet gezien omdat het een pagina eerder stond, en ik alleen de meest recente pagina had bekekenfvdberg schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:13:
Helemaal correct. 495 inderdaad. Aristona SX6495. Wel hebben ze wat TLC nodig, wil ze een keer voorzien van nieuwe stofkappen

Catch a smile out there!
Het is een beetje prutsen om het loopwerk er in en uit te krijgen... maar gelukt uiteindelijk.
De riem was, zoals ik reeds eerder schreef, niet vervangen, en in beginnende staat van ontbinding.
Een kijkje in het Sankyo loopwerk :
:strip_exif()/f/image/bktoiK2UrH1sjjNBnsBXp0ez.jpg?f=fotoalbum_large)
The culprit removed :
:strip_exif()/f/image/niQuxfVYrBSmrdkTf5XtNa30.jpg?f=fotoalbum_large)
Het W&F probleem is verholpen!
Maar... ik ben helemaal niet tevreden met hoe dit deck klinkt ! 2dB verschil tussen L & R , en ten opzichte van de source... En een duidelijke reductie in bass response. Vrij 'dun' geluid.
Blijkbaar een vaak voorkomend probleem.... slechte caps op de PB amp. Met name de 220µF 6.3v caps (aangestuurd op 5V) zijn vaak vrij kaduuk. De oplossing is deze te vervangen door 470µF 16V versies. De hogere capaciteit lost ook meteen een bass-boost probleem op. Dit deck heeft standaard nogal een sterke verhoging in de lage bass en hoge treble regionen. Met een hogere µF waarde is de bass response vlakker.
De recap is een werkje voor binnenkort.
Is dit het Sanyo loopwerk met direct aangedreven capstan of volledig snaaraangedreven?DatraxZ schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:21:
De NAK CD1 heeft een nieuwe belt![]()
Het is een beetje prutsen om het loopwerk er in en uit te krijgen... maar gelukt uiteindelijk.
De riem was, zoals ik reeds eerder schreef, niet vervangen, en in beginnende staat van ontbinding.
Een kijkje in het Sankyo loopwerk :
[Afbeelding]
The culprit removed :
[Afbeelding]
Het W&F probleem is verholpen!
Maar... ik ben helemaal niet tevreden met hoe dit deck klinkt ! 2dB verschil tussen L & R , en ten opzichte van de source... En een duidelijke reductie in bass response. Vrij 'dun' geluid.
Blijkbaar een vaak voorkomend probleem.... slechte caps op de PB amp. Met name de 220µF 6.3v caps (aangestuurd op 5V) zijn vaak vrij kaduuk. De oplossing is deze te vervangen door 470µF 16V versies. De hogere capaciteit lost ook meteen een bass-boost probleem op. Dit deck heeft standaard nogal een sterke verhoging in de lage bass en hoge treble regionen. Met een hogere µF waarde is de bass response vlakker.
De recap is een werkje voor binnenkort.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
De capstans zijn riem aangedreven (zie ook de relatief grote vliegwielen).Videopac schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:21:
[...]
Is dit het Sanyo loopwerk met direct aangedreven capstan of volledig snaaraangedreven?
De reel tables zijn tandwiel aangedreven.
Vandaar ook 2 vliegwielen. Ik had het antwoord op mijn vraag gewoon zelf kunnen zien op je foto.DatraxZ schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:30:
[...]
De capstans zijn riem aangedreven (zie ook de relatief grote vliegwielen).
De reel tables zijn tandwiel aangedreven.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
:strip_exif()/f/image/c078Sq21CLhiQfJ6PHrb3PFy.jpg?f=fotoalbum_large)
Bose 901 serie IV. Foamranden vervangen. Uiterlijk heeft veel aandacht nodig (zijn wit geweest) Stuur maar een DM.
[ Voor 3% gewijzigd door OgWok op 26-01-2022 12:30 ]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PlCFbyOBgs6LCG3YDIx1kSGm.jpg?f=user_large)
Dat Fine Arts spul was wel on-Grundig goed spul!lecram24 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 17:41:
Heb deze grundig fine arts 903 nog staan, doe er niets mee, heeft iemand interesse ?
[Afbeelding]
Ik vond vorige week een ps-t30 voor 5 euro die inmiddels weer goed werkt. Is een simpeler model maar ik zie de nodige overeenkomsten.OgWok schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:44:
Directe import uit Duitsland. Een Sony PS-X50 uit rond 1978. Lekker groot, loodzwaar, direct drive, Sony op zijn best. Fijne arm die bijna elk element aankan. Nu zit er een Pioneer 5MC in, maar die klinkt me wat schel.
[Afbeelding]
Sony's PUA-7 arm
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/K4C5Ma1EY5rVUEiffazRQ3LG.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoeveel weegt tie? Zit bij jou achter op de mat ook de overhang meter? (erg handig)nineball schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:36:
[...]
Ik vond vorige week een ps-t30 voor 5 euro die inmiddels weer goed werkt. Is een simpeler model maar ik zie de nodige overeenkomsten.
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door OgWok op 27-01-2022 09:19 ]
Kun je uitleggen wat dit specifiek doet, en waarom het befaamd is?OgWok schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 08:30:
En de befaamde Nakamichi pressurepad lifter!
[Afbeelding]
Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)
De zijlipjes drukken het aandruk viltje omhoog. Dit zorgt, volgens Nakamichi, voor minder scrape flutter en tape hiss.niek_nijmegen schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:19:
[...]
Kun je uitleggen wat dit specifiek doet, en waarom het befaamd is?
7 kilo. Op de achterkant van de mat zit een merktekentje, bedoel je dat? Ik heb die mat overigens op mijn 6750 gelegd, die had nog geen Sony mat (6750 had zo’n oliegevulde mat die allemaal kapot zijn).OgWok schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:16:
[...]
Hoeveel weegt tie? Zit bij jou achter op de mat ook de overhang meter? (erg handig)
[ Voor 8% gewijzigd door Roderiktweaker op 27-01-2022 18:33 ]
Nee, dat zit er niet op.OgWok schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:58:
@nineball Zoiets dus, achterkant rubber mat. Ik ga voor een betere foto zorgen.
[Afbeelding]
Geen idee maar dat 34 element zit op heel veel tafelsRoderiktweaker schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:30:
@nineball Dat zijn nog behoorlijk goede draaitafels met directe aandrijving, helaas geen quartz lock dus soms de snelheid aanpassen. Ook het Sony element klinkt nog best goed. Zou Sony die zelf gemaakt hebben?
Mooi ding hoor. Kun je de afsluitweerstand of capaciteit op de voorversterker nog aanpassen? Daarmee krijg je die schelheid misschien wel weg.OgWok schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:44:
Directe import uit Duitsland. Een Sony PS-X50 uit rond 1978. Lekker groot, loodzwaar, direct drive, Sony op zijn best. Fijne arm die bijna elk element aankan. Nu zit er een Pioneer 5MC in, maar die klinkt me wat schel.
Nee, helaas. Met de F1 toets op de Quad 34 klinkt het een stukje beter met de Pioneer 5MC. Hij ziet er alleen nogal saai uit.blissard schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:13:
[...]
Mooi ding hoor. Kun je de afsluitweerstand of capaciteit op de voorversterker nog aanpassen? Daarmee krijg je die schelheid misschien wel weg.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qA1ehnFPgHJTUub2riTHMCh2.jpg?f=user_large)
Staat er geen Sony op het element? (of een ander logo)Roderiktweaker schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:30:
@nineball Dat zijn nog behoorlijk goede draaitafels met directe aandrijving, helaas geen quartz lock dus soms de snelheid aanpassen. Ook het Sony element klinkt nog best goed. Zou Sony die zelf gemaakt hebben?
Glenfiddich schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:26:
[...]
Nice
Ik heb zelf deze 489's op mijn bureau staan
[Afbeelding]

Mijn eerste echte luidsprekers!
Goede herinneringen aan.
Ze klonken goed (en ze konden hard, want ja, ik was14 ofzo).
Tweedehands gekocht bij Looper in Sneek, op de hoek.
<et de platenzaak beneden en de apparatuur op de 1e verdieping.
Aangesloten op een Aristona receiver met een Aristona cassettedeck en een Erres platenspeler:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6MMObGJ04AegvqIzz11ZChgd.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BQHAocpZcBAIioTQTvsGWLRf.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7KA9s0jJUvKFeiMxrOUn3LpA.jpg?f=user_large)
Ik was er al bang voor: nu mis ik het...
Dat laatste is op te lossen: dit soort spul wordt regelmatig op Marktplaats aangebodenDaniel36 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 08:51:
[...]
![]()
Goede herinneringen aan.
Aangesloten op een Aristona receiver met een Aristona cassettedeck en een Erres platenspeler:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Catch a smile out there!
:strip_exif()/f/image/hLJatl9KYkVOCEIMzDeJb92m.jpg?f=fotoalbum_large)
Een Sony PCM-7040 DAT recorder. Met slechts 151 uur op de drum kon ik deze niet laten staan. Er waren ook nog 20 gesealde DAT tapes bij. Alles werkt perfect, maar het cassette laadmechanisme kan wat smering gebruiken.
De verkoper is een sound engineer bij de ZDF, toevalligerwijs bij dezelfde branche als waar mijn Telefunken m15a vandaan komt. Small world
De Sony heeft inmiddels een nieuwe thuis gevonden :
:strip_exif()/f/image/QkUv2AeonKyAsZlcGFmc6Zxe.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat houdt je tegen? Ga naar de MFB freaks webshop en of bel met Thomas Baur om te kijken of hij nog wat heeft liggen voor je wat in de verkoop komt of al staat...Daniel36 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 08:51:
[...]
![]()
Goede herinneringen aan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nou, ik heb een stereo (installatie-tje) in de woonkamer met o.a. een Harman Kardon AVR 5000 uit 1991 en een setje Driade 7's uit de jaren negentig.rcor schreef op zondag 30 januari 2022 @ 16:47:
[...]
Wat houdt je tegen? Ga naar de MFB freaks webshop en of bel met Thomas Baur om te kijken of hij nog wat heeft liggen voor je wat in de verkoop komt of al staat...
En op zolder o.a. een Yamaha receiver uit de jaren negentig met een setje Quadral Quintas T180.
En een CD speler en cassettedeck uit de jaren negentig.
En plm 600 cd's uit de jaren negentig.
En 100 cassettes ook uit...
Dus ik heb wel wat gespaard zeg maar.
Afgezien van de cd's en cassettes komt alles van MP.
Van plan om hem dusdanig te modden dat het tuner deel uitgeschakeld intact blijft maar ik er mijn Roberts RS1 in kan bouwen. Of een pi met Volumio, kan ook nog.
Zou binnenin in ieder geval genoeg ruimte moeten zijn
Wordt mijn 4e Pioneer tuner (in my defense: 2 waren bijvangst
Maar eerst de FB710's maar eens refoamen. Die zijn nu zo goed als schoon dus kan gaan lijmen. Fingers crossed:)
[ Voor 12% gewijzigd door The Eagle op 31-01-2022 00:19 ]
Doet het prima, maar FM is van de kabel en waar ie staat heb ik praktisch geen ontvangt van FM met antenne (ja, ik kan verlengen, etc, maar ik zie niet waar ik dat allemaal kan wegwerken).
Dus helaas helaas... Wie maak ik hiermee blij?
:strip_exif()/f/image/mMXw6TzcvTKJUrAdSEbYeGJP.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door letatcest op 31-01-2022 19:21 . Reden: plaatje ]
Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Niet helemaal vintage, deze Metrum Acoustics Amethyst dac. Maar wel bedoelt om mijn vintage Philips 22RH720 receiver te voeden met het geluid van de pc (met name Spotify)... De dac is nu nog voorzien van de dac 2 chips, maar de kenners weten dat er inmiddels ook de dac 3 chips zijn... Deze zijn door een goede vriend van een kameraad ontworpen en ik ga kijken of ik die dac 3 chips via hem wat goedkoper kan aankomen om deze Metrum te upgraden...
Maar WOW, nu al een geweldige dac om naar te luisteren! veel details en stemmen van bijv. Katie Melua of Leonard Cohen (met name in I Want It Darker) komen echt goed over...
Een aanrader dus!
Edit: De Metrum Acoustics Amethyst van binnen met onderaan in het midden de twee dac 2 of dac 3 chips:

[ Voor 9% gewijzigd door rcor op 31-01-2022 21:32 ]
Ik heb dit weekend een beetje zitten experimenteren met versterkers. Uiteindelijk uitgekomen op de vertrouwde Quad II buizenbakken (voorheen full-range aangesloten) op het hoog, en deze Studer A68 eindtrap (wat een beul!) op het laag. En zo laat ik het even staan, want het bevalt wel.
Speakers zijn Martin Logan SL-3

Ik vrees het ook, dat die Metrum te goed is voor mijn Philips... Maar ook met de Marantz PM-7000N is hij te gebruiken en dan klinkt hij ook echt geweldig goed... Want ik heb hem even op beiden getest namelijk...mentalmadnizz schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:21:
Ik denk dat die DAC aardig overkill is voor je 22RH720
Ik heb dit weekend een beetje zitten experimenteren met versterkers. Uiteindelijk uitgekomen op de vertrouwde Quad II buizenbakken (voorheen full-range aangesloten) op het hoog, en deze Studer A68 eindtrap (wat een beul!) op het laag. En zo laat ik het even staan, want het bevalt wel.
[Afbeelding]
Maar ik zie dat jij ook een flinke vintage set er neer gezet hebt... En ja, die Quads zijn goed! Lijkt mij een leuke combinatie om naar te luisteren...
Dat zijn wel goede speakers mits niet mishandeld door slechte versterkers.
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Hang een mooie FM antenne met mast aan de muur van je huis en genieten maar! Ik zelf zit helaas in een huur woning, anders zou ik dit namelijk ook gedaan hebben... Maar ik denk dat Wonen Limburg niet blij gaat zijn met mij als ik weer een "hark antenne" boven het dak uitlaat steken...letatcest schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:19:
Over tuners gesproken, ik heb een Denon TU-380RD in de aanbieding. Gratis.
Doet het prima, maar FM is van de kabel en waar ie staat heb ik praktisch geen ontvangt van FM met antenne (ja, ik kan verlengen, etc, maar ik zie niet waar ik dat allemaal kan wegwerken).
Dus helaas helaas... Wie maak ik hiermee blij?[Afbeelding]
Niet te bang hèrcor schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:12:
[...]
Hang een mooie FM antenne met mast aan de muur van je huis en genieten maar! Ik zelf zit helaas in een huur woning, anders zou ik dit namelijk ook gedaan hebben... Maar ik denk dat Wonen Limburg niet blij gaat zijn met mij als ik weer een "hark antenne" boven het dak uitlaat steken...
Desnoods steek je dit uit het venster (dak?) als je weer eens op de FM band wil luisteren. Permanent opstellen lijkt me wat overdreven voor die paar keer dat je FM luistert.
knutsel van coax
fietspomp antenne. Even zelf omrekenen
En anders knutsel je maar iets van een paar meetlinten
buurman&buurman antenne
Of anders zeggen dat je zendamateur bent, en je dat ding nodig hebt bij het uitvoeren van je hobby
En zoals Ed.juh al aangeeft zijn er ook genoeg methodes om een stealth antenne te plaatsen. Uiteindelijk is een antenne niets anders dan een stukje geleidend materiaal die aan je ontvanger verbonden is.
https://www.marktplaats.n...st-zendmast-schuifmast-fmrcor schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:12:
[...]
Hang een mooie FM antenne met mast aan de muur van je huis en genieten maar! Ik zelf zit helaas in een huur woning, anders zou ik dit namelijk ook gedaan hebben... Maar ik denk dat Wonen Limburg niet blij gaat zijn met mij als ik weer een "hark antenne" boven het dak uitlaat steken...
Deze is juist voor een zender
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Dat maakt niet uit. Gemiddeld genomen is een hoger opstelpunt voor zowel zenden als ontvangen grote winst.
Alles kan stuk.
:strip_exif()/f/image/1ZD4tv3UhTa75VPUFgQBsgUJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus dat wordt een leuk klusje. Verder moeten de kasten wat aandacht hebben, het zwarte fineer is hier en daar kaal. Ze zijn van binnen erg mooi afgewerkt, goede bekabeling en geen schroeven in spaanplaat maar alles met slagmoeren.
:strip_exif()/f/image/U4bsO8pvpdJU59kwdRQvmZru.jpg?f=fotoalbum_large)
De (compleet out-of-spec) 2x 6.3V/220µF caps, die de oorzaak waren van het 'dunne' geluid, zijn vervangen door 2x 16V/470µF Nichicons. De andere caps vervangen met dezelfde waarde caps.
Het deck werkt nu perfect! Er is omzeggens zo goed als geen verschil meer tussen source en tape
PCB as-is:
:strip_exif()/f/image/PnxuJY4GIGqGCL9TTZpFfGNU.jpg?f=fotoalbum_large)
Nieuwe caps :
:strip_exif()/f/image/HbwHhHXHsCKXvXItcUg18Ktr.jpg?f=fotoalbum_large)
Playback test :
:strip_exif()/f/image/ntQdbtsoXlV8qE55Qy3CSfhZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Een Panasonic cataloges uit 2000mentalmadnizz schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 18:30:
Vet, die folders! Die had ik destijds ook allemaal... Nu nergens meer te vinden. Die van Panasonic die jij daar hebt staan ook niet op hifi-archiv...
https://www.transfernow.net/dl/20220202BkHCu5J7/artA6eAS
Groet Yamaka.
Ik had ooit ruim 2.000 folders en prijslijsten. Ooit weggegeven aan iemand, volgens mij via Tweakers. Was een kofferbak vol…mentalmadnizz schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 18:30:
Vet, die folders! Die had ik destijds ook allemaal... Nu nergens meer te vinden. Die van Panasonic die jij daar hebt staan ook niet op hifi-archiv...
Wel in het Cyrillisch, maar toch een feest van herkenningYamaka schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 22:40:
[...]
Een Panasonic cataloges uit 2000![]()
https://www.transfernow.net/dl/20220202BkHCu5J7/artA6eAS
Groet Yamaka.
Had ik! Met Guys ‘n Dolls voorop. Met nadruk op HAD.kingmace schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 18:22:
Ik zou nog veel liever Technics folders van 84-89 doorbladeren
ChipsVideopac schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 18:29:
[...]
Had ik! Met Guys ‘n Dolls voorop. Met nadruk op HAD.

:strip_exif()/f/image/BIm4IhlGoqI6HBMp6iQD8ihi.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.transfernow.n...J1kSL&utm_medium=1pJ5Nbfd
Deze technics 1984/85 kun je direct downloaden:kingmace schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 18:22:
Ik zou nog veel liever Technics folders van 84-89 doorbladeren
https://www.vinylengine.c...cs/products-1984-85.shtml
Het is was niet zomaar een restaurantje. De eigenaar had zijn halve zaak vol staan met zelf gemaakte buizenversterkers
Vanaf minuut 2 wordt het interessant.
Hier kun je er ook het een en ander over lezen:Bart2005 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 20:30:
[...]
Met alle respect voor de goede bedoelingen: ik denk altijd: waarom in Godsnaam? Die waren w.s. nog allemaal prima en doen verder niets voor wat je hoort. Misschien is het een soort hobby, condensators vervangen omdat iedereen het kan. Maar zo volkomen zinloos en zonde van het geld. Vooral als je dan ook nog "audiofiele" elco's wilt zoals charlatans ons daar in laten geloven.
Elco's vlakken wat rimpels af. Dat is wat ze doen en ze blijven dat doen tot op zeer hoge leeftijd. Het is niets bijzonders wat ze doen. Toch gaat er een soort magisch sfeertje vanuit dat je in iets oudere apparaten altijd de elco's moet vervangen. Dat is w.s. verzonnen door een fabrikant van die dingen. Niemand meet ooit aan die dingen. Als je geen rimpel ziet op je scoop doet ie het gewoon. En dat gewoon gedurende 60 jaar bij het Philips merk.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/110773
Best wel uitgebreide, ik zal een foto maken als ik de woofers terug ga plaatsen.OgWok schreef op zondag 6 februari 2022 @ 08:17:
@nineball Ziet er heel goed uit! Wat voor scheidingsfilters zitten erin?
Doe je netjes. Die van mij zijn wat lastiger, ik moet achter de conus lijmen.nineball schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 14:42:
Refoamen geslaagd, ze lopen mooi vrij. Ik ben zeer benieuwd hoe de 1313’s gaan klinken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat gebruik jij om overtollige lijm weg te halen? Ook gewoon alcohol?
Mijn Pioneer naar streamer projectje ook gestart btw. Met een dompertje: stukje plastic van de kap afgebroken (lijmbaar hoop ik), en kwam tot de conclusie dat ik waarschijnlijk net te weinig ruimte heb om hem in de huidige set te plaatsen. Ding is 7 cm hoog en ik heb iets van 6,5 ruimte
Niet teveel knoeien en het droogt transparant op, dus dat beetje overtollig zie je niet meer.The Eagle schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:44:
[...]
Doe je netjes. Die van mij zijn wat lastiger, ik moet achter de conus lijmen.
Wat gebruik jij om overtollige lijm weg te halen? Ook gewoon alcohol?
Mijn Pioneer naar streamer projectje ook gestart btw. Met een dompertje: stukje plastic van de kap afgebroken (lijmbaar hoop ik), en kwam tot de conclusie dat ik waarschijnlijk net te weinig ruimte heb om hem in de huidige set te plaatsen. Ding is 7 cm hoog en ik heb iets van 6,5 ruimte
Zie foto. Er zit ook nog een regelaar voor de tweeter in. Ik weet niet of dat origineel is, ziet er van binnen wel netjes uit met dezelfde bekabeling als de rest.OgWok schreef op zondag 6 februari 2022 @ 08:17:
@nineball Ziet er heel goed uit! Wat voor scheidingsfilters zitten erin?
Net weer in elkaar gezet en spelen maar. Geen gekraak en gepiep, en ze klinken echt geweldig.
:strip_exif()/f/image/Nemrle3HWJ0Sb84enYgP4Jpn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AxV72aRs1wOQHbpMjdfuHaGY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VRZmcuX5wevsI1cnIJ8iglKF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qfp2QbeXsj1LObc9FL1vyBmf.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.
Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/
Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic
Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6