Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:46

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Stormweer buiten ! Een goed moment om wat achterstallig werk in te halen.

De DBX224 heeft wat last van 50hz brom op beide kanalen. Elco's die vermoedelijk aan het einde van hun levensduur zijn. Niet ongewoon na 40 jaar. Tijd voor een volledige recap. Ook meteen het hele apparaat eens grondig schoongemaakt, zowel vanbinnen als vanbuiten.
Dit is het PCB met de nieuwe Nichicon caps. Overigens is de koper dikte die dbx gebruikte in de 80's behoorlijk dun! Zelfs met grote voorzichtigheid (de-)solderen,heb ik alsnog enkele pads losgemaakt, en dus brugjes moeten leggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmUAOTOlSR3mQSY2hwrTtMEumqw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rsYlyyR28amJQj1hzjSYiB0K.jpg?f=fotoalbum_large

De osc/bias/level module van de Tascam 122MKII heeft slechte switches. De originele Alps modellen zijn helaas niet verkrijgbaar, dus ik heb een alternatief voorzien :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U108HLrUqvZPSQv-S3Qbp-wbBaE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yn1dVLaVlC152GRtUHKjjVRm.jpg?f=fotoalbum_large

klaar voor gebruik :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xt72J5GfjCeSDI79ddB5zY22gMc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LHr4Jq5fUAHLbFDrLhfXkBx2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:23
Lekker bezig (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:07
DatraxZ schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:09:
[...]
De DBX224 heeft wat last van 50hz brom op beide kanalen. Elco's die vermoedelijk aan het einde van hun levensduur zijn. Niet ongewoon na 40 jaar. Tijd voor een volledige recap. Ook meteen het hele apparaat eens grondig schoongemaakt, zowel vanbinnen als vanbuiten. [...]
Een recap heb ik bij mijn DBX224 ook wel eens overwogen, maar ik voelde aankomen, dat ik het apparaat daarna compleet opnieuw zou moeten inregelen.

Omdat 'ie tegelijk kan coderen en encoderen, en dus aparte circuits heeft voor opname en weergave, leek het me erg gevoelig voor kleine verschillen in de waardes van condensatoren.

Hoe is jouw ervaring?

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:54
niek_nijmegen schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 08:10:
[...]

Een recap heb ik bij mijn DBX224 ook wel eens overwogen, maar ik voelde aankomen, dat ik het apparaat daarna compleet opnieuw zou moeten inregelen.

Omdat 'ie tegelijk kan coderen en encoderen, en dus aparte circuits heeft voor opname en weergave, leek het me erg gevoelig voor kleine verschillen in de waardes van condensatoren.
Elco's worden vrijwel altijd in de voedingslijnen toegepast. Als er eentje in de signaalweg zit, vervang hem dan zo snel mogelijk door iets anders.

Weet je hoe groot de toleranties op elco's zijn? Zeker toen was het 10 of 20%. Mede daarom zijn elco's maar in een paar waarden per decade leverbaar, meer zou vanwege de enorme tolerantie geen zin hebben.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

@niek_nijmegen Ik had niet de indruk dat er iets gewijzigd was aan de audio eigenschappen. Als ik even vluchtig het schema bekijk zijn het idd vooral elco's op de voedingslijnen, zoals @Skynett al terecht aangaf.
Er is geen service manual van de DBX224, maar wel 1 van de 224X-DS, waar de instructies voor de calibratie instaan. Het schema is zo goed als gelijkaardig dan de 224(X). Het lijkt me niet bijster complex. Enkel de "Test Jig" is niet iets wat ik heb, maar alle signalen die vereist zijn (sawtooth en traps signaal, 100Hz 360mVpp), kan ik (geloof ik) wel met mijn functie generator maken. Die is dual channel en heeft synchro tussen beide kanalen. Ik denk dat een calibratie, na 40 jaar, zowieso geen overbodige luxe is... Als ik even tijd heb ergens binnenkort onderneem ik een poging en laat ik nog wel iets weten.

@Skynett idd, die tolerantie is vandaag zelfs nog typisch +-20% (opgegeven). Maar in de praktijk zit de werkelijke waarde er vaak wel dichter bij dan dat.

Edit : ik zie net dat het schema van de 224 manual (dbx 224 manual van hifiengine) niet overeenkomt met de werkelijkheid. Althans, de benamingen van de componenten komen niet overeen :? De calibratie gaat nog even moeten wachten tot wanneer dat uitgeklaard is.

[ Voor 11% gewijzigd door DatraxZ op 09-02-2022 17:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Een vertaalslag maken van het schema van de DBX224X-DS naar het PCB van de 224, is nog een beste klus... het is letterlijk de baantjes op het PCB nalopen en vergelijken met dat schema van die DS. Het schema wat ik heb van een 224, is helemaal anders dan het PCB wat er in zit. Zelfs andere componenten en andere benamingen op het PCB (TP/Q/...) Mijn scope gaat ook maar tot 5mv/div, en het schema vraag voor signalen van 4mVpp, wat bijna niet weer te geven is op mijn scope. :-(

Ik heb dan maar besloten om het over een andere boeg te gooien, en de 'performance tests' te doen, die beschreven staan in de service manual.
En waarempel; het apparaat zit nog in spec. Zelfs in het midden van de tolerantie grenzen! Een calibratie lijkt me dus niet nodig. :*)
Hieronder enkele beelden van de testen :

Freq. response test van de encoder en decoder : (FY6900 waveform gen / RTW1206D)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tlXvczumQr4cNqgeyYxvZFk2sy0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r2qETP6UYJW7RejzhEfj7GCA.jpg?f=fotoalbum_large

THD test (FY6900 waveform gen / Visual Analyser 32)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qRVbeZTc3VZw9KVsmRMl7nYTxZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oWlP4ZlsR9qgBu4iUDxNGhVh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• f2ride2001
Mooi toch! Mijn multimeter van laatst (AVO MK8) zat ook nog gewoon binnen de 1%.
Wat ik bijzonder vind voor een meter van 60 jaar oud.....

Vandaag ook nog even gespeeld. Op MP nog een MDspeler gekocht voor weinig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bAIriMjMuHWef-4xUFE-tg0Itl0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/apHAeyQ7IU1ZHDJ9jK0xkZJt.jpg?f=fotoalbum_large

Nagelopen, schoongemaakt en lens gereinigd. Via service menu (superhandig) opnieuw afgeregeld en werkend!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7yhEzZsElOad-7wgIqH3g8G54U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QJC0y87aq4o307y4FcW02Q5r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08v1lScvfLcXV2YigotCAbhX250=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YZDfRzG7zXtOJXnLHSiDRqZ0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WCwuPq-ys4RkUJbiDjjgaA51rmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tSwIxBXGNCPdbdzY1eEa1QNg.jpg?f=fotoalbum_large

Zal maar eens stoppen met MD's te repareren...... :+

[ Voor 12% gewijzigd door f2ride2001 op 10-02-2022 20:00 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

In het kader van modden van vintage audio: iemand ergens iets waarbij ik een lcd display kan maken van ca 3*5 cm met iets van now playing van Spotify ofzo?

Tuner is inmiddels leeggehaald ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:10
The Eagle schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:28:
In het kader van modden van vintage audio: iemand ergens iets waarbij ik een lcd display kan maken van ca 3*5 cm met iets van now playing van Spotify ofzo?

Tuner is inmiddels leeggehaald ;)
Zoiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ziet er interessant uit, dank :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-09 20:24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

De beste man kon het niet beter verwoorden :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rsint
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-08 10:23
Niet allemaal vintage en ik speel het af op Sonos speakers, maar die platenspeler is van mijn opa geweest die hem een paar weken na mijn geboorte heeft gekocht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tYimbmHgk009UzFa_l_6rMKlwtQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CiUSAZ3MwbAuWY50BoAsan6m.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

* The Eagle komende week alweer uitbreiding van zijn Pioneer familie.
Iets jonger device, iets andere stijl, maar deal kon ik niet laten liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:05
Da's leuk voor een dag tripje!

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

De Nakamichi is inmiddels ook volledig re-capped.
Ik was enkele testen aan het doen icm. de DBXII unit uit mijn eerdere post, en dat klinkt helemaal niet mis!
Dit is een geluidsfragment, opgenomen op een 26 jaar oude Maxell S-LN 90 (type I, vrij "basis" tape modelletje).
Klik Hier. (.wav, 19MB)

Iedere ~10s switch tussen source en tape, en laatste 30 seconden is tape.

En hier nog een 2de demo (tape output, zelfde cassettebandje, DBX ingeschakeld) : klik (.wav 45MB)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/opw40LvHrinRIyGwiqJyp7N2efA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zVLJ5FOObDJuRiICocYXrvX6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door DatraxZ op 12-02-2022 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:57

Videopac

Rommelt wat aan.

En dan binnen een minuut je eerste cassettedeck herkennen op die foto met een muur aan apparatuur.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-09 15:54

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Het klinkt wat oneerbiedig om te zeggen, maar ik vind dit eerder een random verzameling oude apparatuur dan een museumcollectie. Er zit geen lijn in, geen verhaal. Het is alleen een uitstalling aan apparatuur in goedkope rekjes. Als je bijvoorbeeld naar het Homecomputermuseum in Helmond kijkt: daar hebben ze mooi afgekaderde gebieden met een collectie die een bepaalde ontwikkeling laat zien, en als bonus is het nog interactief ook. Sterk contrast met deze muur aan apparaten voorzien van "don't touch" labeltjes.

Wel leuk dat het gratis toegankelijk is, dat wel. Maar "museum" is grootspraak.

Wat me ook opvalt: De eigenaar wijst naar een Tascam Portastudio uit de nineties (een 424) met het verhaal erbij dat Bruce Springsteen precies dat type gebruikt heeft om de demo van "Born in the USA" op te nemen. Dat klopt niet want dat ding bestond toen nog niet. Bruce gebruikte een Teac/Tascam 144 (gebouwd sinds 1979).

[ Voor 20% gewijzigd door mentalmadnizz op 14-02-2022 13:16 ]

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
Een sortering en indeling "op merk" zou het veel overzichtelijk maken.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

snah001 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:17:
Een sortering en indeling "op merk" zou het veel overzichtelijk maken.
Niet alleen dat, ik zie ook gewoon meerdere dubbele apparaten staan in die collectie, en onder de stelling staan een paar luidsprekers. Het lijkt me een zoveel mooiere ervaring als je ook gewoon kan demonstreren hoe mooi zulke oude apparaten nog kunnen klinken, maar het lijkt alsof het meerendeel niet is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karel-jacobse
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 25-09 16:04
mentalmadnizz schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:06:
Wel leuk dat het gratis toegankelijk is, dat wel. Maar "museum" is grootspraak.
Dus eigenlijk gewoon een kringloopwinkel O-)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• f2ride2001
f2ride2001 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:59:
Mooi toch! Mijn multimeter van laatst (AVO MK8) zat ook nog gewoon binnen de 1%.
Wat ik bijzonder vind voor een meter van 60 jaar oud.....

Vandaag ook nog even gespeeld. Op MP nog een MDspeler gekocht voor weinig.

Zal maar eens stoppen met MD's te repareren...... :+
Om even terug te komen op mijn eigen woorden...... :9
Nog een MZ-R37 gekocht, helemaal kompleet, in keurige staat, met alles d'rop en eraan. Verkocht als defect. Ik heb hem gekocht voor heel weinig, voor onderdelen.

Vandaag binnen gekomen, wat denk je: HOLD knop stond in 8) Daarom deed ie het niet
(zit ook op een beetje geniepige plek) van HOLD af en compleet werkend 8) _/-\o_ 8)7

Me happy. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RisingSun
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-09 16:00
f2ride2001 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 19:05:
[...]

Nog een MZ-R37 gekocht, helemaal kompleet, in keurige staat, met alles d'rop en eraan. Verkocht als defect. Ik heb hem gekocht voor heel weinig, voor onderdelen.

Vandaag binnen gekomen, wat denk je: HOLD knop stond in 8) Daarom deed ie het niet
(zit ook op een beetje geniepige plek) van HOLD af en compleet werkend 8) _/-\o_ 8)7

wauw! Ik heb mijn eerste MD spelers gekocht met een album van Bob Dylan op MD. Meer info als ze binnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runaque
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 29-08 15:42
f2ride2001 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 19:05:
[...]

Die zit toch naast de aansluiting voor de remote, dus zo geniepig plekje vind ik dat niet echt als je je toestel ontkoppelt voor je hem opbergt of terug neemt voor gebruik. Maar des te beter voor jou, het was blijkbaar iemand die er niets van kende die hem verkocht. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

mentalmadnizz schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:31:
[...]

Niet alleen dat, ik zie ook gewoon meerdere dubbele apparaten staan in die collectie, en onder de stelling staan een paar luidsprekers. Het lijkt me een zoveel mooiere ervaring als je ook gewoon kan demonstreren hoe mooi zulke oude apparaten nog kunnen klinken, maar het lijkt alsof het meerendeel niet is aangesloten.
Meeste is ook van middelmatige kwaliteit: niet bijzonder qua geluid, bouw, uiterlijk of innovatie.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:51
Sinds ik grotendeels thuiswerk, heb ik de audioapparatuur op de werkkamer steeds wat verbeterd. De Cambridge Audio azur 340A is niet echt vintage. De BNS E12 speakers die ik bij de kringloop vond zijn het misschien wel. MiniDisc is als medium inmiddels 'vintage', dus dan hoort de MDS-JE530 daar ook bij.

Bovenop de azur stond eerst een inkjetprinter. Die is nu vervangen door een laser die daar niet echt past. Ik vond het wat kaal en de azur is vrij open van boven en dat combineert slecht met stof of een kat die daar graag wil liggen.

Toen zei mijn vrouw: "Dan zet je toch het cassettedeck dat bovenop de kast staat erop?"

Tsja, nu is het wel echt 'vintage':
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hmt8XPcaeEUqF6cr3d4m7Ek2wgo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AWRQ7h4fXqGxMeO04ldSNi70.jpg?f=fotoalbum_large

Ik dacht dat ik geen kabels meer had, waarop mijn vrouw zei: "Dan sluit je hem toch niet aan? Boven op de kast staat hij ook al heel lang niet aangesloten."

Nee, schat... zo werkt dat natuurlijk niet. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snah001

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

* The Eagle ook aan de minidisc:
The Eagle in "Het Grote Minidisc Topic"
Pioneer MJ-D707, ca 60 MD's en een portable Sharp MD-MT180H
Sharp is zo goed als nieuw, heeft alleen wat tlc nodig want wilde ineens niet lezen. Dus klusje. Maar blij mee :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:39
Zijn er ook vintage Kenwood verzamelaars op dit forum? Heb hier een timer staan met wat kuren waar iemand wellicht interesse in heeft. Voor nop natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFBAWywSxfHGZG5twvh6VjMeKPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jMvAovpVUMjHBWJkhxTDv8D9.jpg?f=fotoalbum_large

• nineball
Dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door nineball op 17-02-2022 14:04 ]

• f2ride2001
Wellicht, waar staat ie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
Almere. Hij is vrij klein dus tegen vergoeding van verzendkosten wil ik hem ook wel opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.juh
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:09
Wat voor project zullen we nu weer eens starten ?

[ Voor 87% gewijzigd door Ed.juh op 18-02-2022 19:03 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ed.juh schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 18:55:
Wat voor project zullen we nu weer eens starten ?
Dat moet deze persoon ook gedacht hebben:
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons
:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:51
Multiepleks. Toe maar.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 10:45
Voor diegene die nog een standje 11 op de versterker hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:13

OgWok

U.N.C.L.E.

pman63 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 22:34:
Voor diegene die nog een standje 11 op de versterker hebben.
Tsja, standje 21 ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bUIQzUzLt_v6UpOsIJWDQT2RtDY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Og44F5UGEabjiHcFJgy2EvW4.jpg?f=fotoalbum_large

De lift van de Sony PS-X50 nieuwe siliconen olie gegeven (geen enkele demping; bats, zo in de groef). Was een beetje teveel, dus voelde het mechaniek zwaar aan. Beetje weggehaald en nu helemaal goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QguzfzAyLE2IAlZLj2qx2yWTvh8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Bb6KtUTWotkUN01uLg2qo4T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kN-fRKe1Vvdv0lEt8yrSj7xwZuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dIt8FFvennDKh8jlY3F8kGTB.jpg?f=fotoalbum_large
Opvallend hoe het lijkt of het andere vet zich door de platenspeler verspreidt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7efp_3aPRBVAIJyxGv7sNBR2Q6w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gbyj1bsjr3YcUfGY3Fr87Mqz.jpg?f=fotoalbum_large
Wel uitkijken met de Litze draadjes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o0RJYfeHsahSnuDA3Hnx72XjKBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vTR09MNjr9F39dy2Eeg1Scp2.jpg?f=fotoalbum_large
1,59 gram naalddruk.

[ Voor 15% gewijzigd door OgWok op 21-02-2022 09:23 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Is dit interessant voor iemand? Vintage Sony TC-WR820 super dubbel deck defect
€ 50,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

Moeten nieuwe snaren op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f2ride2001
Ik heb de AIWA AD-WX999 gehad, volgens mij zijn beide nauw verwant aan elkaar. Sony was destijds ook al eigenaar van AIWA.

OP zich best goed deck, in mijn ogen niet zo bijzonder verder. Als het alleen de snaartjes zijn is het de investering best waard.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kingmace
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-09 19:45
Mijn laatste twee aankopen, beide gekocht voor 30,- per stuk. Ik heb nu 4 portable MD spelers dus dit is voorlopig wel genoeg.

Een Sony MZ-E33 en een Sharp MD-MT90H. Beide overigens met afstandsbediening (maar die staan niet op de foto). Beide werken ook op een AA penlite dus dat is lekker makkelijk (de Sony kan ook op een gummistick).

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/X7Gxg69H/1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/25mwmqMM/2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/gjfV7r3M/3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/D0WQ514J/4.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door kingmace op 20-02-2022 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Daarnet voor de grap eens even zitten uitrekenen wat die 8 componenten Pioneer set van me weegt btw. Zonder kabels etc totaal exact 50 kilo aan hifi :D :X

Komt binnenkort nog een kilo of 5 bij door de minidisc en de naar streamer omgebouwde tuner ook :+

[ Voor 31% gewijzigd door The Eagle op 20-02-2022 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
Vandaag een Sony MiniDisc mds-je 520 recorder gekocht.

Leuk om weer is ouderwets muziek te kopiëren alsof je met cassette bandjes aan het rommelen bent

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Heren, hier even melden dan: Het Grote Minidisc Topic

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
Excuses,

Misschien dat deze hier wel mag?

Vandaag een Pioneer CT-W550R gekocht in een kringloopwinkel.
Was een kleine risico aangezien ik niet wist of deze het deed.

Even alles nakijken, schoonmaken en spelen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vqb3e8B3qyguhgkJexWaCiplAzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dc5cQN254JMnFbd14f8LeHET.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4UVC3C4e-4oIEUmPkVZBKoh4pc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ANhpiwwwkDXwuU6N9oxoC89M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
  • Laatst online: 25-09 10:28
Minidisc mag hier ook hoor. Er komen ook vaak genoeg platenspelers langs, ondanks dat we hier een apart vinyl topc hebben. Leuk deck. Ik heb zelf ook een Pioneer dubbeldeck in m’n hobbystack. Klinkt uitstekend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.juh
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:09
Eagle jaagt ze graag ook naar het mini-disc topic, anders raken de fans zo versnipperd.
Het mag hier ook, zeker wel. Het is even de aandacht erop dat er ook een mini-disc topic is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ed.juh schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 19:12:
Eagle jaagt ze graag ook naar het mini-disc topic, anders raken de fans zo versnipperd.
Het mag hier ook, zeker wel. Het is even de aandacht erop dat er ook een mini-disc topic is.
Ordnung muss sein :(

:+

@Yamy_Daffy mooi deck, stond vroeger ook heel lang op mijn lijstje van de samen te stellen set. Hoeveel was je kwijt als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
The Eagle schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:26:
[...]

Ordnung muss sein :(

:+

@Yamy_Daffy mooi deck, stond vroeger ook heel lang op mijn lijstje van de samen te stellen set. Hoeveel was je kwijt als ik vragen mag?
Nou toch zeker wel 3 hele euro's

Kringloopwinkel in Amersfoort.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• d-Frag
  • Laatst online: 15-08 16:36

d-Frag

74% completed

Mijn laatste impulsieve aankoop een Sharp RT-100 :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fxHcYqwo0UxlHQN3ysq1IGvXpk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fFWJiFRb1D5DIs4JnAF08nf8.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dPgP-JfMztRLmlxpdf3nJGBP0kM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GSNseSP1bhl5KIHP6fzmtRiX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pN5iOlwuSpl7nQ-0JshSP6hhKM8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dg5HWBnzEtSHbtQ6kFbsEyke.jpg?f=fotoalbum_tile

Qua visuele inspectie niets opmerkelijks, er kan 100x "getest" opstaan ik schroef het altijd als eerste open om zeker te weten dat er geen lekkage(s) of schroeiplekken zijn.

De aandrijfsnaar moet in ieder geval vervangen en de koppen schoongemaakt.

Wat ik nog moet nameten: het deck heeft een voltage-selector 110/220/240.
Die staat nu op 220v, maar voor "future proofing" is de 240v selectie wellicht beter.

Wat dan weer ketterij zal zijn, ik denk erover om een rca mod te doen.
De printplaat heeft de soldeerpunten ervoor, dus een non-destructieve modificatie met een vaste rca kabel, of een destructieve "maak het net alsof het een RT-100E is" modificatie met female connectors zijn mogelijk.
Zelf ben ik er nog niet uit, dus ik ben wel benieuwd naar de meningen hierover.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9GRWEj1FTcmHs1sU1l99IOLwYOE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BQ7RmeBN4Jxrfz2bp3fetHcz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yu3anIFg5U_7sxyD8Xm5HGcnsYE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0SlUiCt4MgZ0rzsr7Od0xv97.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TzIUSz-hATXiHNcWGxYLTc46R5Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MOhbqDhicKnMv5SDElhisAHH.jpg?f=fotoalbum_tile
.

Het is hoe dan ook echt een hobbyproject, ik heb al een fijne Akai HX-A451W en andere "oude meuk*" in mijn werkkamer (*mening van mijn partner ;)) ,dus ik ga eens rustig nadenken en dan de spullen bestellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z6ZcLEK1w9BQmddXK6Hhzaelcnw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sMr64hBufhqFxniaMfasyi4e.jpg?f=fotoalbum_large

Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming, dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden. - Bhagavad Gita -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Als je de skills hebt om het netjes te maken zou ik zelf lekker die female rca er op zetten. Al die non-standaard connectoren vind ik maar niks, en vaste kabels ook niet. Ik kan me best voorstellen dat er anderen zijn die vinden dat ie zo origineel mogelijk moet blijven, maar tis niet alsof je een plug op de achterkant gaat zien ofzo, en het maakt alles wel een stuk makkelijker.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skynett
kozue schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 08:34:
Al die non-standaard connectoren vind ik maar niks, en vaste kabels ook niet.
Ga je mond spoelen! Dat jij zomaar een DIN plug niet standaard durft te noemen. DIN betekent Deutsches Institut für Normung. De Duitsers krijgen een rolberoerte als ze jouw post lezen! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
@d-Frag, ik zou er ook lekker tulp chassisdelen op monteren. Het is een leuk cassettedeck, maar het is volgens mij geen echt heel bijzonder exemplaar, dus lekker aanpassen. Modden is toch ook een deel van de hobby nietwaar?

In Lelystad staat tenslotte nog genoeg voorraad in dat "museum" van die Rus. :+

[ Voor 3% gewijzigd door Skynett op 23-02-2022 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Skynett schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:29:
[...]

Ga je mond spoelen! Dat jij zomaar een DIN plug niet standaard durft te noemen. DIN betekent Deutsches Institut für Normung. De Duitsers krijgen een rolberoerte als ze jouw post lezen! :+
Ha. DIN pluggen zijn zowat de meest non-standaard aansluiting die je kunt vinden. Samen met de mini-DIN variant (waarvan de 6-pins versie ook wel bekend staat als PS/2, voor oude keyboards en muizen) zijn er tientallen pin-configuraties (van 4 tot tientallen pins), en al die verschillende pin layouts hebben ook weer verschillende pinout schema’s die vaak uniek zijn voor een bepaald apparaat. Die DIN pluggen kom je op zoveel plekken tegen dat je eigenlijk nooit weet welke kabel bij welk apparaat hoort, en een bepaalde DIN kabel wel compatible is met jouw DIN aansluiting.

Het enige wat er handig aan is, is dat je zo’n kabel door kunt knippen en die draadjes weer ergens anders aan vast kunt maken, zodat je bv een DIN computerkabel om kunt bouwen naar een commodore 64 A/V kabel met behulp van wat losse tulpjes. Zo heb ik een PS/2 verlengkabel omgebouwd naar een audio (“data”) kabel voor m’n Yaesu zendontvanger. ;) Maar verder is DIN een gedrocht wat we liever kwijt dan rijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
Net als Universal Serial Bus dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Ja, eigenlijk wel, alleen merk je er daar minder van omdat ze het probleem met software oplossen, en dat kun je met de gemiddelde DIN apparatuur niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-09 20:15
Voor deze DIN zijn verloopkabels verkrijgbaar. Ze gebruiken 4 van de 5 pinnen om er RCA van te maken.

https://allegro.pl/oferta...co-sklep-w-wa-11754195912

[ Voor 30% gewijzigd door General_Snuss op 23-02-2022 22:52 . Reden: Voorbeeld toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
kozue schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 22:38:
Ja, eigenlijk wel, alleen merk je er daar minder van omdat ze het probleem met software oplossen, en dat kun je met de gemiddelde DIN apparatuur niet ;)
Je hebt om van USB-A naar C te gaan ook een verloopstukje nodig, dus wat dat betreft is het net zo slecht of goed. En aan de buitenkant van een USB-C kun je nog steeds niet zien waartoe het allemaal in staat is. (of juist niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:09
Yamy_Daffy schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:52:
[...]

Nou toch zeker wel 3 hele euro's

Kringloopwinkel in Amersfoort.
Voor 3 euro is dat niet echt een groot risico. :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Ik was een tijdje geleden bezig met DBX, en begon nieuwsgierig te worden naar andere noise reduction systemen naast Dolby en DBX.
En er bestaan er nog best wel wat! Inmiddels heb ik enkele nieuwe apparaten binnen, en begint de collectie aan noise reduction units al aardig te groeien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/py87z4KxOZI9hlFkgddlMj0r_P0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XCYTCkkJWDtNA6tOsq2hjxhP.jpg?f=fotoalbum_large

Van boven naar onder :

DBX 224 (1981): dbx Type II. De dbx noise reductie voor cassettes. Deze unit is al recapped en getest volgens de service manual. Dit systeem werkt fantastisch, maar in bepaalde gevallen kan wat pumping of noise trailing optreden.

DBX150 (1981) : dbx Type I. Dit type is ontworpen voor gebruik met bandrecorders die draaien op 15IPS, of eventueel 7.5IPS als het zeer goede bandrecorders zijn (volgens de user manual). Deze gebruik ik soms icm met de Pioneer RT-2022 of Teac A-7300rx. Is gerecapped. Verschil met de 224 is de manier van pre en post emphasis. de compading ratio van 2:1 is dezelfde voor beide units.

JVC NR-50 A.n.r.s. / Super a.n.r.s/dolby B en C. (1981-1983). Dit is een hele zeldzame unit. A.n.r.s. was ontwikkeld door JVC om Dolby geen rechten te moeten betalen. Het is compatibel met Dolby B. Op het frontpaneel staan beide dan ook onder hetzelfde knopje. Super-anrs is een doorontwikkeling van anrs.Unit heeft wel onderhoud nodig en een recap. Kort getest, en super arns werkt heel goed.

Toshiba/Aurex AD-5 A.D.R.E.S. (1979-early 80's) Dit is ook een zeldzame. Adres is een ontwikkeling van Toshiba. Verbetering van S/N tot wel 30dB. Nog niet getest. Service manual is werkelijk nergens te vinden, wel van de AD4, maar die heeft dan weer een significant andere PCB layout en meer test points.
Dit apparaat ontbreek ook een knopje, en wat er cosmetisch slecht aan toe. Nog niet aangezet. Bijzonder is dat op het PCB, de RMS detector en de encoding en decoding gedeeltes overkapt zijn met een gesoldeerde metalen kap. Ik post binnenkort wel enkele foto's.

Sanyo Plus N55 Super-D. (1979-1981) Volgens sommigen 1 van de beste noise reduction units systemen voor cassettes. Is ook een compander, zoals DBX (en eigenlijk alle anderen),maar zou geen last hebben van het karakteristieke "pumping" effect wat soms kan optreden met dbx. Ik moet deze nog grondig testen. Recap nodig.

Nakamichi Highcom II (1981). Dit is een 2-band versie van het Telefunken Telcom/HighCom compander systeem, fine-tuned voor en met Nakamichi. Deze heb ik kunnen kopen voor een zacht prijsje, mint-in -box. Nooit gebruikt ! Heeft wel wat TLC nodig. De potmeters zijn in slechte staat. Ook deze zal een recap krijgen.

Telefunken/ANT Telcom C4 (model e322) (1980's). De professionele noise reduction van Telefunken, voor gebruik met high end tape recorders. Deze gebruik ik icm. met mijn Telefunken M15a. Telcom C4 is een 4-bands compander. S/N verbetering : tot 25dB. Zeldzame unit. Ben bezig met deze te recappen, maar wacht nog op componenten.

Telefunken HighCom (1979-1981) De single-band consumenten versie van Telcom C4. S/N verbetering 20dB-25dB.

Zodra de units opgeknapt zijn, en een recap gehad hebben, plan ik demo video's te maken.

• The Eagle

The Eagle

Iemand ervaring met het lijmen van een speakerconus op een glasfiber speaker?
De FB710's zijn klaar, zag voor weinig een paartje defecte andere maar daar is een conus van los (of gescheurd).
Speakerlijm aanwezig :P Maar vraag me af of het de moeite is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:07
DatraxZ schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 20:03:
Ik was een tijdje geleden bezig met DBX, en begon nieuwsgierig te worden naar andere noise reduction systemen naast Dolby en DBX.
En er bestaan er nog best wel wat! Inmiddels heb ik enkele nieuwe apparaten binnen, en begint de collectie aan noise reduction units al aardig te groeien:
[...]
Da's een mooie collectie :9~
Ik heb hier in huis 'slechts' Dolby B en C, DBX 2, en Highcom 1 & 2, dus ik hoor graag over je ervaring met de anderen.

Persoonlijk vind ik Highcom 2 het prettigst en muzikaalst van alles wat ik zelf gehoord heb, ook al kan Highcom in bepaalde situaties (hoge violen of scherpe blazers) soms net een beetje gruizig klinken. Maar de compleet ruisloze stilte is fascinerend.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

• f2ride2001
d-Frag schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 00:50:
Mijn laatste impulsieve aankoop een Sharp RT-100 :+
Zit niet echt veel in zeg :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovGNzAh2W6cFLhA7FM7UjdTe6Ks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/02hSsCJ0o2eZCmdTRAyy4Q0G.jpg?f=fotoalbum_large

Wel makkelijk repareren.... 8)

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

f2ride2001 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:07:
[...]

[Afbeelding]

Is dat het schema van het VU-meter PCB? :+
Das idd wel een heel minimalistische aanpak!

• Spb
  • Laatst online: 25-07 11:41

Spb

jeronimo schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 23:13:
[...]

Voor 3 euro is dat niet echt een groot risico. :)
Ik kom daar ook wel eens maar dat dubbeldeckje heeft -vermoed ik- toch iets meer gekost dan 3 euro… het gaat nergens over maar waarom een beetje extra zitten opscheppen over de prijs ? Zo goedkoop is Kringloop Amersfoort nou ook weer niet en meestal staat er half kapotte meuk. Maar verder blij voor jou hoor :)

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

niek_nijmegen schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 20:56:
[...]
Da's een mooie collectie :9~
Ik heb hier in huis 'slechts' Dolby B en C, DBX 2, en Highcom 1 & 2, dus ik hoor graag over je ervaring met de anderen.

Persoonlijk vind ik Highcom 2 het prettigst en muzikaalst van alles wat ik zelf gehoord heb, ook al kan Highcom in bepaalde situaties (hoge violen of scherpe blazers) soms net een beetje gruizig klinken. Maar de compleet ruisloze stilte is fascinerend.
Bedankt! Ik laat het weten wanneer ik ze heb kunnen testen. Ga ze eerst recappen en waar mogelijk voorzien van Burr Brown OPA2134's (in IC sockets). Vooral ADRES en Super-D ben ik benieuwd naar, die 'beloven' DBX-like performance zonder de nadelen. Highcom verwacht ik erg goede dingen van, gezien de erg goede werking van de Telcom unit (de 4-bands versie van Highcom).
Voorlopig moet dit nog even wachten, want ik ben volop bezig met de recap/restauratie van de Telefunken m15a (een hele klus is dat! ).

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:03
The Eagle schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 20:08:
Iemand ervaring met het lijmen van een speakerconus op een glasfiber speaker?
De FB710's zijn klaar, zag voor weinig een paartje defecte andere maar daar is een conus van los (of gescheurd).
Speakerlijm aanwezig :P Maar vraag me af of het de moeite is.
Ik denk dat het proces hetzelfde is, allicht contact opnemen met Audiofriends. Of is de spider van de onderkant los ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Roderiktweaker schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:11:
[...]

Ik denk dat het proces hetzelfde is, allicht contact opnemen met Audiofriends. Of is de spider van de onderkant los ?
Geen idee, ik zag een ad op MP maar de foto's waren onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

f2ride2001 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:07:
[...]

[Afbeelding]

Heb ooit eens ergens wat over dit deck gelezen, dat het een cult-ding is of zou moeten zijn. En dat ie beter klinkt dan je zou verwachten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sparow
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-09 16:08
Weer een nieuwe (vintage) aanvulling vanuit de kringloop: een Technics M8 Cassette Deck voor 6 euro. Eigenlijk geen idee of het een goed deck is, maar hij doet het in elk geval. :) Wel weer leuk cassettebandjes afspelen, een nostalgisch gevoel doosje openen en zo'n rammelend bandje eruit halen. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SgW9EjwiJS9f8zhqoAF29AaTKaA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DF58kuKfd1cAxkg44YO1CkrF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
Spb schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:31:
[...]

Ik kom daar ook wel eens maar dat dubbeldeckje heeft -vermoed ik- toch iets meer gekost dan 3 euro… het gaat nergens over maar waarom een beetje extra zitten opscheppen over de prijs ? Zo goedkoop is Kringloop Amersfoort nou ook weer niet en meestal staat er half kapotte meuk. Maar verder blij voor jou hoor :)
Ik denk dat je op mij had willen reageren?

Opscheppen over de prijs deed ik niet, er werd mij gevraagd wat ik ervoor heb betaald.

En ik weet toch echt wel 100% zeker dat ik er maar 3 euro voor heb betaald. Wil je wel me bankrekening laten zien hoor als je twijfelt.

HowBazar in Amersfoort daar heb ik heb opgepikt. Er werken daar mensen met een verstandelijke beperking. Die krijgen spullen gedoneerd , kijken ze na en dan de verkoop in. Prijs werd nog gecontroleerd door een begeleider. Niet dat jullie denken dat ik de verkoopster een oor heb aangenaaid. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spb
  • Laatst online: 25-07 11:41

Spb

Yamy_Daffy schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:11:
[...]

Opscheppen over de prijs deed ik niet, er werd mij gevraagd wat ik ervoor heb betaald.

En ik weet toch echt wel 100% zeker dat ik er maar 3 euro voor heb betaald. Wil je wel me bankrekening laten zien hoor als je twijfelt.

HowBazar in Amersfoort daar heb ik heb opgepikt. Er werken daar mensen met een verstandelijke beperking. Die krijgen spullen gedoneerd , kijken ze na en dan de verkoop in. Prijs werd nog gecontroleerd door een begeleider. Niet dat jullie denken dat ik de verkoopster een oor heb aangenaaid. ;)
Je hebt gelijk, was wat scherp in mijn toon denk ik. ik doelde op de grote kringloop in Amersfoort. HowBazar ken ik niet, maar ik zal er eens gaan kijken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
Spb schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 21:03:
[...]

Je hebt gelijk, was wat scherp in mijn toon denk ik. ik doelde op de grote kringloop in Amersfoort. HowBazar ken ik niet, maar ik zal er eens gaan kijken dan.
Als je voor audio gaat kijken dan heb je er niet echt veel.
Het is een hele kleine rustige kringloop.

Lag nog wel een PS2 Slim voor 10 Euro zonder controllers en adapter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

[...]

Daar heb ik, geloof ik, een partijtje van deze gekocht (sealed):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UGVaHn3L7mSd2qcB3Jd83H66XCc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pv7Q3bGNGtSsYc53hRWq7QL9.jpg?f=fotoalbum_large

Op Ebay "vlogen" ze weg voor € 20.-- p/s ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

[...]

Ik vroeg idd naar de prijs en kreeg netjes antwoord. :)
Hele goede deal iig, op MP doen ze tussen de 25 en 50. Ik had hem voor 3 euro ook zo meegenomen:)

Mocht je hem voor een tientje kwijt willen hou ik me aanbevolen ;)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

De Telefunken krijgt nieuwe caps :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ybHoLVw3uWvAP7CIn9FK4sfBZVA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OJwaKWadLxSx2Ia7a840KmcU.jpg?f=fotoalbum_large

Na iedere recap van een PCB altijd het apparaat nog even testen op goed werking! Nette PCB's overigens , dubbelzijdig uitgevoerd (maakt recappen wel wat moeilijker...). De elco's worden vervangen door nieuwe met dezelfde waarde, of soms een spanningniveau hoger, de tantaliums worden vervangen door minstens 1 en soms 2 spanningsniveaus hoger dan de originele die erin zitten.

De PCB's zitten vol oude MOS IC's, dus antistatische mat en armband zijn geen overbodige luxe...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AR6HoY-4-Vnfwxns7alTFZ4rGvg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/99D1sYEQovYNHLI6Q6KebSmK.jpg?f=fotoalbum_large

De oude caps (Audio rack en counter PCB)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HU5RaYTy3OBwfmf4rxGIrReE4Wo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1IBOFegaTCs8kSnjxRvR23BU.jpg?f=fotoalbum_large

Recappen is echt wel nodig. Hier bvb, een 1µF/63V, die nog 42% van zijn waarde heeft. Compleet gaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GK-y04bbN_DGAayOUlwXKJlSc2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NHLTm37lPlyOzMQ3ZGtBIgMq.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen gaat de achterzijde van het toestel open, daar zitten nog 4 PCB's (Capstan control, remote control, etc).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
Ik gaat morgen beginnen aan het recappen van mijn AKAI 1125 receiver.

De 2 grotere elco's had ik al gedaan aangezien 1 van deze lek was.

Stoute schoenen aangetrokken om aan het monnikenwerk te beginnen morgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iVPxVNU8whYN2UmUb1FyRD4TAXg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WdY0Vi25AwRGDcs40I5uJNHL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F5dfQPSGLFzYztH5a7cDvyJW_GU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hHvVdptnGlmUNBm7v1QtHmvr.jpg?f=fotoalbum_large

En zojuist klaar met recappen.

Uitkomst 6 slechte condensators gevonden.
Van diegene die nog de juiste capaciteit hadden, weet ik niet of de interne weerstand nog goed was. Aangezien ik daar geen meter voor heb. Dus wellicht zitten daar ook nog slechte tussen.

Merk wel een zuiverder geluid met diepere laag en betere hoge tonen. Al met al zeer blij dat ik dit gedaan heb! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7WaBk2WtZ1T-Jfyp6lxabiK_x4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CXnQSSS6yDUJoTWlNfg861ZL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RuEBhU__V3G0fxFnQTMkMYg71-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XpJaBwpwKdz8897zpglx6cn8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QwS6HOypIUa5tlIz2SsRvbM0xu4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V8KYoFH89ZvEj179xjVwwfoK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door Yamy_Daffy op 27-02-2022 14:28 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

@Yamy_Daffy Well done! Heb je met een de-soldeer pistool gewerkt, of met wick (of beide)?
Ik gebruik een de-soldeer pistool voor bijna alle componenten, maar helaas heb ik maar 1 diameter kop er op zitten. Voor erg kleine soldeer punten, of wanneer de soldeer punten erg dicht bij elkaar liggen, gebruik ik liever wick.
Heb je na de recap ook nog even de afstelling nagelopen aan de hand van de service manual? Dat kan soms nodig zijn.

Ik ben inmiddels ook klaar met recappen :

Deze zijn er uit gekomen, en vervangen door Nichicons (105°C/5000h (long life) of hoger)

911Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vSyWco2FwQY5mjaiJ4ySyUv3_pY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MQoSdaUTn74s26A968ucwKfC.jpg?f=fotoalbum_large

Er zitten soms tantalium caps op best verborgen plaatsen, zoals hier, op het BC-BG1 PCB (tape tension control PCB), ergens achteraan het PCB magazijn verborgen. (dat kleine groentje ) Als die elco gaat (=kortsluiting), neem die de volledige 12V lijn met zicht mee. Inmiddels vervangen door een 25V bestendig exemplaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ow4W6sSljw9cYOHQtjgHvLGCQbk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v1dr0DgkWaHQZ4yxWapL2qVB.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels ook de AV (opname versterkers) en WV (weergave versterkers) afgesteld op BASF 911 (19cm/s en 38cm/s )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zj6FbpIDyV89XbbSJW25mx3zLeo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/85FbEzB04kbCsVm8c7Ltjlar.jpg?f=fotoalbum_large

En wat metingen gedaan (THD , W&F , Freq Respons, ...) Mooi binnen spec! Ook het apparaat op 240V gezet ipv 220. Er is maar +5% overspanning toegelaten, en hier in huis stond , met 6kW PV op het dak en de hele wijk vol PV , 245V op de stopcontacten. Spanning omzetten is simpel, 1 draadje los solderen, en ander op de plaats ernaast solderen. Alleen op de meest moeilijke plek, je kon er zo goed als niet bij met de soldeerbout, dus heeft me 30 minuten en een hoop nervositeit gekost. Maar eind goed al goed! Dit deck kan weer een hele lange tijd mee :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9hTQV-GDbaRMAkTXDdSwGJyqsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U3AgyNC9gC7II7BP1woOWqId.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
DatraxZ schreef op zondag 27 februari 2022 @ 20:05:
@Yamy_Daffy Well done! Heb je met een de-soldeer pistool gewerkt, of met wick (of beide)?
Ik gebruik een de-soldeer pistool voor bijna alle componenten, maar helaas heb ik maar 1 diameter kop er op zitten. Voor erg kleine soldeer punten, of wanneer de soldeer punten erg dicht bij elkaar liggen, gebruik ik liever wick.
Heb je na de recap ook nog even de afstelling nagelopen aan de hand van de service manual? Dat kan soms nodig zijn.

Ik ben inmiddels ook klaar met recappen :

Deze zijn er uit gekomen, en vervangen door Nichicons (105°C/5000h (long life) of hoger)

911[Afbeelding]

Er zitten soms tantalium caps op best verborgen plaatsen, zoals hier, op het BC-BG1 PCB (tape tension control PCB), ergens achteraan het PCB magazijn verborgen. (dat kleine groentje ) Als die elco gaat (=kortsluiting), neem die de volledige 12V lijn met zicht mee. Inmiddels vervangen door een 25V bestendig exemplaar.

[Afbeelding]

Inmiddels ook de AV (opname versterkers) en WV (weergave versterkers) afgesteld op BASF 911 (19cm/s en 38cm/s )

[Afbeelding]

En wat metingen gedaan (THD , W&F , Freq Respons, ...) Mooi binnen spec! Ook het apparaat op 240V gezet ipv 220. Er is maar +5% overspanning toegelaten, en hier in huis stond , met 6kW PV op het dak en de hele wijk vol PV , 245V op de stopcontacten. Spanning omzetten is simpel, 1 draadje los solderen, en ander op de plaats ernaast solderen. Alleen op de meest moeilijke plek, je kon er zo goed als niet bij met de soldeerbout, dus heeft me 30 minuten en een hoop nervositeit gekost. Maar eind goed al goed! Dit deck kan weer een hele lange tijd mee :)

[Afbeelding]
Ik heb een wick gebruikt inderdaad.
Afstelling heb ik niet nagelopen na de recap. Zo erg zit ik er niet in om dat af te stellen.
Zal me er eens in verdiepen en kijken of het te doen is voor mij.

Respect voor het werk wat jij hebt gedaan zeg! _/-\o_

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atL44T5YEBQ7v9bov0RPk_1HOAg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u7SCN1KugLfYW3A42JH5GwLl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qtoa1n4XdZkBCpVlUYI4ah80NdA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZbnkrabBqUUnCpWuhvuSghjQ.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuw projectje gevonden/gekregen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Parklife
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-09 15:39
DatraxZ, wat een ongelofelijk mooie machine die Telefunken, en in goede handen zo te zien.

Hier is ook een tape-deck revisie in volle gang, een uitgebreid verslag volgt later, dit is de oogst tot nu toe:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L86YO7iZ7IHA24amQlUjktrg7BI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HVsciAizT0Zojedt7W8jOWMb.jpg?f=fotoalbum_medium

Parklife

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skynett
Parklife schreef op maandag 28 februari 2022 @ 09:39:
DatraxZ, wat een ongelofelijk mooie machine die Telefunken, en in goede handen zo te zien.

Hier is ook een tape-deck revisie in volle gang, een uitgebreid verslag volgt later, dit is de oogst tot nu toe:

[Afbeelding]
Heerlijk werk! Daarna ben je weer helemaal Zen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Parklife schreef op maandag 28 februari 2022 @ 09:39:

[Afbeelding]
Een Akai zo te zien? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Even praktisch vraagje: Ik moet de frontjes van die Philips FB710 nog een keer schoonmaken. Is van dat standaard zwarte luidsprekerfront op plastic frame gelijmd. Hoe doen jullie dat, gewoon in een lauw sopje met wat zeep inweken?

Nevermind. Ben zelf maar eens met een sponsje en groene zeep aan de slag gegaan. Lijkt goed te werken, ligt nu te drogen :)

[ Voor 21% gewijzigd door The Eagle op 28-02-2022 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parklife
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-09 15:39
Klopt! Vanwege wat zie je dat?

(jij bent toch ook een AA-lid?)

Parklife

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Parklife schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:11:
[...]

Klopt! Vanwege wat zie je dat?

(jij bent toch ook een AA-lid?)
2SC458 torretjes met zwarte pootjes en een TIP47 voor de motorsturing :)

En ja, klopt :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• nineball
Vandaag dit schatje gevonden in de kringloop. Werkt als een zonnetje op wat krakende potmeters na. Een Kenwood ka-4002 van 50 jaar oud.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G3AdVqVxLc9MuUyUtsLD0yJKLz0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ZWoJWIiEm0fMtymxtBdf3vx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_r2fV3dddAkPtiaELgulneaqa4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5iAJfV7byXGaicbJBkcOcg8P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roderiktweaker
@nineball
Die versterker is wel erg oud, de tweede of derde generaties transistor versterkers.

Allicht zou je de DC offset kunnen meten, dit is eigenlijk altijd aan te raden voordat je oude versterkers aan (dure) luidsprekers aansluit.

Dit is simpel te doen aan de luidspreker uitgangen op de mV stand.

https://www.hifiengine.co...ary/kenwood/ka-4002.shtml

[ Voor 13% gewijzigd door Roderiktweaker op 01-03-2022 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-09 19:45
nineball schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 17:19:
Vandaag dit schatje gevonden in de kringloop. Werkt als een zonnetje op wat krakende potmeters na. Een Kenwood ka-4002 van 50 jaar oud.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuk dingetje! Wel grappig om te zien dat zo'n kleine versterker nog zoveel ingangen heeft, zelfs 2 phono inputs. Ik vermoed dat niet veel mensen twee draaitafels thuis hadden staan in die tijd 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
Roderiktweaker schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 18:02:
@nineball
Die versterker is wel erg oud, de tweede of derde generaties transistor versterkers.

Allicht zou je de DC offset kunnen meten, dit is eigenlijk altijd aan te raden voordat je oude versterkers aan (dure) luidsprekers aansluit.

Dit is simpel te doen aan de luidspreker uitgangen op de mV stand.

https://www.hifiengine.co...ary/kenwood/ka-4002.shtml
1 mV gemeten op beide kanalen. Prima toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
nineball schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:53:
[...]

1 mV gemeten op beide kanalen. Prima toch?
Dat is meer dan prima, onder de 50mV is goed, zelfs iets hoger is acceptabel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:14
Roderiktweaker schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:09:
[...]

Dat is meer dan prima, onder de 50mV is goed, zelfs iets hoger is acceptabel.
Aangezien de versterker niet DC gekoppeld is, en de uitgang met een elco aan de speakers is verbonden, zegt de meting niets. https://elektrotanya.com/...02a_sch.pdf/download.html
Of nou ja, wel iets. De elco is nog heel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Zijn hier nog "open baffle" liefhebbers?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9HO7pK0ImwVtskSX81WA4lYH-6M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BpMYNcDUcd7fgYyS6qcJs0Ch.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

OgWok schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:06:
Zijn hier nog "open baffle" liefhebbers?

[Afbeelding]
Ik heb een tijdje gespeeld met Saba "Greencone" luidsprekers icm een Visaton ribbontweeter, aan een EL84 buizenversterker. Was wel mooi, maar inmiddels heb ik luidsprekers die het op alle fronten beter doen. Wel heerlijk experimenteren. :)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• nineball
Centimeter stof uit de ingewanden verwijderd, potmeters gereinigd, lampje vervangen, doorgemeten. Helemaal perfect en dat voor 50 jaar. Het ding heeft na zijn geboorte nooit meer een soldeerbout gezien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCwXJnEBMI4uSFxdnw57CakA4kI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/27BXA42GVbxG3ItwFDBTTQmz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nnSNdbJGlHr_DFeTs-UFMpCdFas=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WK7dalqUsnajov0JmRBItYcK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0smHX7U0HMt3RgMC13hc5dcxyj8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UfJbplahgN4h2xYHWLwIHL9s.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag deze mooie Revox G36 2T19 toegevoegd aan de collectie. Moest nog even wakker worden na jarenlange stilstand, maar inmiddels doet 'ie het best aardig. Deze dingen klinken echt waanzinnig mooi over hun ingebouwde (Philips)luidspreker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Project uit midden 80er jaren? Elektuur zelfbouw subwoofer systeem met Audac speakers. Jaren in de kelder gestaan en nu weer eens nieuw leven ingeblazen. Veel strak laag. Satelieten: 2 KEF C10's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xPBwUQHbbWJAh8xkc875nRX4PlQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jYAAZtqMol35cEPICB5L12Vj.jpg?f=fotoalbum_large
(dempings materiaal is er even uit) Nooit aan afwerken toegekomen vanwege de matige MDF die ik gebruikt heb.

[ Voor 6% gewijzigd door OgWok op 06-03-2022 10:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
Van de week bezig geweest om mijn oude set van B&W DM110i weer levend te krijgen. 5 jaar geleden met verhuizen kwam er een gaatje in de woofer... 😢

Op marktplaats een vervanger gevonden maar helaas was de tweeter ook gesneuveld bleek.

Dus op zoek naar een leuk setje om mijn huidige Bose 201 uit 1985 te vervangen voor toch een wat beter setje speakers.

Heb vandaag na een kleine bied oorlog de JK Acoustic active 5 weten te bemachtigen.

Speaker komen rond 1985-87 dus hopelijk vintage genoeg voor hier?

Het geluid wat ze produceren is erg aangenaam helder en neutraal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFHsfVg5M-VhCVmQPRIcBLzkBmw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RGTk071tnNJcEcWGQksYwvx2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melly
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 03-03-2023
Werd door @The Eagle deze kant op gewezen, dus hier nogmaals m'n vraag 😉

Goedendag,

Ben na jaren weer opnieuw begonnen met m'n oude hobby audio. En vooral de Klipsch Heritage lijn.
Ben ooit begonnen met de Klipsch lascala, maar die staat nu al jaren om diverse redenen in een garagebox. De hobby weer opgepakt dmv het aanschaffen van de Heresy 2 gecombineerd met de Dynaco ST70.
En nu sinds gisteren op Marktplaats de Chorus 1 op de kop weten te tikken (waar ik enorm blij mee ben)

Ik merk echter dat, behalve het genieten, ook de wens weer groeit om punten in het geluid te verbeteren.
Nu is er enorm veel te vinden over al deze speakers, maar alle topics zijn gedateerd en niet Nederlands.
Ook zijn dit best wel niche producten waar je met je vragen niet zomaar even een audio zaak binnen loopt, en als er al een audio zaak is (hier in Almere hebben we wel een erg mooie zaak) dan willen die spullen verkopen.
Kort om, ik mis wat bronnen met kennis van zaken die mij kunnen helpen met mijn liefhebberij.

Wat ik met deze topic hoop te vinden zijn een paar Heritage liefhebbers die ook kennis van zaken hebben.
Weten welke modificaties goed uit kunnen pakken en hoe je dit het beste kan doen bv.
Wat wel of niet goed matched met deze speakers etc..
En het tevens ook leuk vinden om mij wat verder te helpen met mijn liefde voor de speakers dmv het delen van ervaring.

Als iemand zich hier in herkent, ik hoor het heel graag
Pagina: 1 ... 124 ... 173 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.

Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/

Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6