Ik was een tijdje geleden bezig met DBX, en begon nieuwsgierig te worden naar andere noise reduction systemen naast Dolby en DBX.
En er bestaan er nog best wel wat! Inmiddels heb ik enkele nieuwe apparaten binnen, en begint de collectie aan noise reduction units al aardig te groeien:
Van boven naar onder :
DBX 224 (1981): dbx Type II. De dbx noise reductie voor cassettes. Deze unit is al recapped en getest volgens de service manual. Dit systeem werkt fantastisch, maar in bepaalde gevallen kan wat pumping of noise trailing optreden.
DBX150 (1981) : dbx Type I. Dit type is ontworpen voor gebruik met bandrecorders die draaien op 15IPS, of eventueel 7.5IPS als het zeer goede bandrecorders zijn (volgens de user manual). Deze gebruik ik soms icm met de Pioneer RT-2022 of Teac A-7300rx. Is gerecapped. Verschil met de 224 is de manier van pre en post emphasis. de compading ratio van 2:1 is dezelfde voor beide units.
JVC NR-50 A.n.r.s. / Super a.n.r.s/dolby B en C. (1981-1983). Dit is een hele zeldzame unit. A.n.r.s. was ontwikkeld door JVC om Dolby geen rechten te moeten betalen. Het is compatibel met Dolby B. Op het frontpaneel staan beide dan ook onder hetzelfde knopje. Super-anrs is een doorontwikkeling van anrs.Unit heeft wel onderhoud nodig en een recap. Kort getest, en super arns werkt heel goed.
Toshiba/Aurex AD-5 A.D.R.E.S. (1979-early 80's) Dit is ook een zeldzame. Adres is een ontwikkeling van Toshiba. Verbetering van S/N tot wel 30dB. Nog niet getest. Service manual is werkelijk nergens te vinden, wel van de AD4, maar die heeft dan weer een significant andere PCB layout en meer test points.
Dit apparaat ontbreek ook een knopje, en wat er cosmetisch slecht aan toe. Nog niet aangezet. Bijzonder is dat op het PCB, de RMS detector en de encoding en decoding gedeeltes overkapt zijn met een gesoldeerde metalen kap. Ik post binnenkort wel enkele foto's.
Sanyo Plus N55 Super-D. (1979-1981) Volgens sommigen 1 van de beste noise reduction units systemen voor cassettes. Is ook een compander, zoals DBX (en eigenlijk alle anderen),maar zou geen last hebben van het karakteristieke "pumping" effect wat soms kan optreden met dbx. Ik moet deze nog grondig testen. Recap nodig.
Nakamichi Highcom II (1981). Dit is een 2-band versie van het Telefunken Telcom/HighCom compander systeem, fine-tuned voor en met Nakamichi. Deze heb ik kunnen kopen voor een zacht prijsje, mint-in -box. Nooit gebruikt ! Heeft wel wat TLC nodig. De potmeters zijn in slechte staat. Ook deze zal een recap krijgen.
Telefunken/ANT Telcom C4 (model e322) (1980's). De professionele noise reduction van Telefunken, voor gebruik met high end tape recorders. Deze gebruik ik icm. met mijn Telefunken M15a. Telcom C4 is een 4-bands compander. S/N verbetering : tot 25dB. Zeldzame unit. Ben bezig met deze te recappen, maar wacht nog op componenten.
Telefunken HighCom (1979-1981) De single-band consumenten versie van Telcom C4. S/N verbetering 20dB-25dB.
Zodra de units opgeknapt zijn, en een recap gehad hebben, plan ik demo video's te maken.