Buitenkant is ook gepoetst. Kocht hem samen met de tx-608 tuner, die ook losse solderingen had. Zit te nog kijken naar een bijpassend deck, voor de heb en de looks. Maar ik dan wil ik ook wel die fraaie real to real van de pioneer blue line ect ect
Die Pioneer RT-909 is de laatste jaren flink in prijs gestegen. Het is een erg fraai en gewild deck.Sponz schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 22:00:
Buitenkant is ook gepoetst. Kocht hem samen met de tx-608 tuner, die ook losse solderingen had. Zit te nog kijken naar een bijpassend deck, voor de heb en de looks. Maar ik dan wil ik ook wel die fraaie real to real van de pioneer blue line ect ect
Hou wel even rekening met volgende 2 zaken : Nieuwe koppen gaan makkelijk 150€ - 600€ / stuk, mocht je ooit 1 willen kopen, check zeker goed de staat van de koppen.
Moeilijker verkrijgbaar onderdeel is de capstan motor. Dit is een DC motor met koolborstels, dezelfde als Teac gebruikt heeft in de X-1000/2000 reeks (en andere modellen). En die koolborstels verslijten. Soms zit de motor ook geblokkeerd, door bvb vergane rubberen belts, en bij het aanzetten verbrand deze dan vanbinnen. De motor is dan vaak niet meer te herstellen. De koolborstels vervangen lukt nog (heb ik ook gedaan) maar is niet makkelijk. Een nieuwe motor zit rond de 300-500€ (als je er nog 1 kan vinden). Er bestaan alternatieve motoren, maar die vergen mechanische aanpassingen zoals uitboren van de pulley, nieuwe mounting holes maken, elektronica aanpassen etc.
Ook is een recap & recalibratie zeer sterk aan te bevelen.
Mooie decks, die Pioneer's, maar een beetje zorgenkindjes als het op wisselstukken aankomt.
Een tweetal nieuwe walkmans binnen (in 1 koop)
De Aiwa GS210
Voorzien van nieuwe snaar en nieuwe elco's (deze had ook bekende euvel van de lekkende elco's). Het is een latere plastic cheapo Aiwa maar speelt nu wel weer volledig.

De Sony TCM-2
Ik had gehoopt met deze mijn WM-22 te kunnen repareren omdat ze hetzelfde loopwerk hebben echter heeft deze ook last van het gespleten tandwiel (spring gear). Ik moet dus nog steeds naar een andere oplossing zoeken. Op de REW/FF na werkt deze dus volledig.

Tenslotte ben ik ook nog bezig geweest met mijn Technics RS-TR474 cassettedeck. De loopwerken van deze serie decks (en nog vele meer) hebben drie van die kaas tandwielen erin zitten, die in de loop van de tijd zo zacht worden dat ze hun tanden verliezen. Zo ook bij mijn deck dat bij een van de loopwerken vervelend begon te tikken tijdens het spelen. Ik heb voor de eerste twee tandwielen vervangers besteld bij Ali. Ik had voor het 3e tandwiel een vervanger op ebay besteld (aangezien ik die niet goed kon vinden bij Ali). Echter paste dit 3e tandwiel paste niet goed dus ik heb nu een andere set besteld. Op dit tandwiel staat de minste kracht dus voorlopig gaat het originele tandwiel nog wel goed. Het deck werkt nu weer goed maar omdat deze tandwielen van harder plastic zijn dan de originele maakt het loopwerk wat meer geluid (vooral bij het openen van de cassettedeur).

De Aiwa GS210
Voorzien van nieuwe snaar en nieuwe elco's (deze had ook bekende euvel van de lekkende elco's). Het is een latere plastic cheapo Aiwa maar speelt nu wel weer volledig.

De Sony TCM-2
Ik had gehoopt met deze mijn WM-22 te kunnen repareren omdat ze hetzelfde loopwerk hebben echter heeft deze ook last van het gespleten tandwiel (spring gear). Ik moet dus nog steeds naar een andere oplossing zoeken. Op de REW/FF na werkt deze dus volledig.

Tenslotte ben ik ook nog bezig geweest met mijn Technics RS-TR474 cassettedeck. De loopwerken van deze serie decks (en nog vele meer) hebben drie van die kaas tandwielen erin zitten, die in de loop van de tijd zo zacht worden dat ze hun tanden verliezen. Zo ook bij mijn deck dat bij een van de loopwerken vervelend begon te tikken tijdens het spelen. Ik heb voor de eerste twee tandwielen vervangers besteld bij Ali. Ik had voor het 3e tandwiel een vervanger op ebay besteld (aangezien ik die niet goed kon vinden bij Ali). Echter paste dit 3e tandwiel paste niet goed dus ik heb nu een andere set besteld. Op dit tandwiel staat de minste kracht dus voorlopig gaat het originele tandwiel nog wel goed. Het deck werkt nu weer goed maar omdat deze tandwielen van harder plastic zijn dan de originele maakt het loopwerk wat meer geluid (vooral bij het openen van de cassettedeur).

De Teac A-7300rx has een nieuwe calibratie nodig. Ik ga dit deck gebruiken voor mijn Maxell UD's. Tijd dus voor voor een nieuwe bias inregeling, en ik heb meteen de afspeel en opname EQ's, levels, en DBX encoders/decoders opnieuw afgesteld. De RTW1206D die ik recent heb aangekocht is al een handige tool gebleken!
:strip_exif()/f/image/PIf4mVjLnBsYgeLXBaFJAsXs.jpg?f=fotoalbum_large)
Meteen ook even een filmpje gemaakt van het resultaat :
:strip_exif()/f/image/PIf4mVjLnBsYgeLXBaFJAsXs.jpg?f=fotoalbum_large)
Meteen ook even een filmpje gemaakt van het resultaat :
Op Marktplaats kwam ik een advertentie tegen voor een setje Technics SB-X100's:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mGPZPxDsb9qRmvttlVtlZ9ag.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/afMZG6uJ8wE7atyGzVh2SiHq.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EQx3e24XnIN2YokV4N4FVXCw.jpg?f=user_large)
Van een speaker is een hoekje beschadigd maar de drivers en randen zijn goed. En de looks hebben ze zeker.. En het beste nog: Ze waren gratis
Ik heb ze net aangesloten maar na een korte indruk klinken ze zeker niet slecht.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mGPZPxDsb9qRmvttlVtlZ9ag.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/afMZG6uJ8wE7atyGzVh2SiHq.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EQx3e24XnIN2YokV4N4FVXCw.jpg?f=user_large)
Van een speaker is een hoekje beschadigd maar de drivers en randen zijn goed. En de looks hebben ze zeker.. En het beste nog: Ze waren gratis
Ik heb ze net aangesloten maar na een korte indruk klinken ze zeker niet slecht.
[ Voor 3% gewijzigd door cmndr_adama op 27-12-2021 23:44 ]
Afgelopen feestdagen lekker naar de radio geluisterd (sky, met kerst muziek, hoef ik de CD's niet te wisselen.
Gaandeweg viel echter de tuner steeds vaker heel even naar mono (en dus mute)
Vanmorgen maar eens even naar gekeken.
Print eruit gehaald en alle droge soldeer verbindingen na gesoldeerd. Geen lekke condensatoren gevonden, dus die heb ik maar laten zitten.
Na trots op mijn werk te zijn geweest de tuner weer terug geplaatst....... Toen ontving die dus helemaal niets meer in stereo...
Wat nu weer? Servicemanual erbij en meten. Hmmm, spanningen op IC in IF sectie ok.
Dan maar eens kijken naar de afregelen. Gelijk de eerste ging het al mis.
:strip_exif()/f/image/hBMZLAz1irwcJUfOmRylOMIW.jpg?f=fotoalbum_large)
De eerste meting mbv T252 gaf 2.5V ipv 0.....
Na afregelen:
:strip_exif()/f/image/kYnxo7GB8eDiANT1LoW1lM9u.jpg?f=fotoalbum_large)
En meteen ook weer:
:strip_exif()/f/image/DoJq3RYhnXdW2IoRraoOmLGd.jpg?f=fotoalbum_large)
Nice, Dit is blijkbaar toch wel een dingetje bij de Sony tuners, vandaar dat ik hem even wilde delen.
De tuner staat nu weer test te draaien, voor de rest van de dag. Benieuwd of het nu wel goed gaat, maar ik heb er vertrouwen in
Gaandeweg viel echter de tuner steeds vaker heel even naar mono (en dus mute)
Vanmorgen maar eens even naar gekeken.
Print eruit gehaald en alle droge soldeer verbindingen na gesoldeerd. Geen lekke condensatoren gevonden, dus die heb ik maar laten zitten.
Na trots op mijn werk te zijn geweest de tuner weer terug geplaatst....... Toen ontving die dus helemaal niets meer in stereo...
Wat nu weer? Servicemanual erbij en meten. Hmmm, spanningen op IC in IF sectie ok.
Dan maar eens kijken naar de afregelen. Gelijk de eerste ging het al mis.
:strip_exif()/f/image/hBMZLAz1irwcJUfOmRylOMIW.jpg?f=fotoalbum_large)
De eerste meting mbv T252 gaf 2.5V ipv 0.....
Na afregelen:
:strip_exif()/f/image/kYnxo7GB8eDiANT1LoW1lM9u.jpg?f=fotoalbum_large)
En meteen ook weer:
:strip_exif()/f/image/DoJq3RYhnXdW2IoRraoOmLGd.jpg?f=fotoalbum_large)
Nice, Dit is blijkbaar toch wel een dingetje bij de Sony tuners, vandaar dat ik hem even wilde delen.
De tuner staat nu weer test te draaien, voor de rest van de dag. Benieuwd of het nu wel goed gaat, maar ik heb er vertrouwen in

@f2ride2001 Well done
Altijd fijn om zelf een probleem te kunnen oplossen.
Ik had gisteren ook een oops momentje bij het opnemen met mijn x-1000m. Opeens bijna geen geluid op de tape-out monitor (source kwam wel gewoon goed door). De koppenbrug gedemagnetiseerd, en de elektronica nog maar eens doorheen de calibratie procedure gelopen. Best wel moeten bijregelen sinds de laatste keer, nu bijna een jaar geleden. Maar inmiddels is het gelukt.
Ik pas een andere manier van biassen/calibratie toe sinds kort : ipv de service manual te volgen, stel ik de bias zo in dat de levels bij 1kHz en 10Khz dezelfde zijn. Nadien de level gelijk zetten met 400Hz 0 dB. Eventueel heel licht bijregelen bij 100Hz (voor minder distortion) En als laatste de req EQ instellen. Werkt eigenlijk prima zo!
In afwachting van de verbouwing boven, heb ik enkele filmpjes gemaakt van de RTR decks waar ik mee bezig ben.
Voor de geïnteresseerden : klik hier
Ik had gisteren ook een oops momentje bij het opnemen met mijn x-1000m. Opeens bijna geen geluid op de tape-out monitor (source kwam wel gewoon goed door). De koppenbrug gedemagnetiseerd, en de elektronica nog maar eens doorheen de calibratie procedure gelopen. Best wel moeten bijregelen sinds de laatste keer, nu bijna een jaar geleden. Maar inmiddels is het gelukt.
Ik pas een andere manier van biassen/calibratie toe sinds kort : ipv de service manual te volgen, stel ik de bias zo in dat de levels bij 1kHz en 10Khz dezelfde zijn. Nadien de level gelijk zetten met 400Hz 0 dB. Eventueel heel licht bijregelen bij 100Hz (voor minder distortion) En als laatste de req EQ instellen. Werkt eigenlijk prima zo!
In afwachting van de verbouwing boven, heb ik enkele filmpjes gemaakt van de RTR decks waar ik mee bezig ben.
Voor de geïnteresseerden : klik hier
@f2ride2001 als je hem toch op de testbank hebt is het handig om te controleren hoe ie zijn geheugen vasthoudt. Mijn Pioneer tuner gebruikt daar een condensator oid voor (dus geen ingebouwde accu). Die is een paar jaar terug vervangen omdat ze niet het eeuwige leven hebben.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
@DatraxZ Wat een mooie verzameling! Ook nog eens in top staat! Erg gaaf! Ik ben bezig met een revisie van een Akai 230D. Alle transistoren zijn vervangen, de schakelaars en potmeters zijn schoongemaakt en de helft van de elco's vervangen... En nu ligt alles al een maand stil ivm. leverings problemen van sommige elco's. Volgens Mouser kan ik in maart weer verder solderen....
Parklife
Zo, vanochtend maar even de gisteren opgehaalde SL-7 naar boven gesleept en aangesloten.
Klinkt thuis toch nog beter als bij de verkoper...
http://www.thevintageknob.org/technics-SL-7.html
Vermoed dat de Dual 505-2 straks van de troon wordt gestoten.
Bedankt !Parklife schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:45:
@DatraxZ Wat een mooie verzameling! Ook nog eens in top staat! Erg gaaf! Ik ben bezig met een revisie van een Akai 230D. Alle transistoren zijn vervangen, de schakelaars en potmeters zijn schoongemaakt en de helft van de elco's vervangen... En nu ligt alles al een maand stil ivm. leverings problemen van sommige elco's. Volgens Mouser kan ik in maart weer verder solderen....
De meeste van die decks waren in niet al te beste staat toen ik ze in bezit kreeg. Er zijn heel veel uren in gekropen (en heel wat opzoekwerk) om ze in de best mogelijke staat te krijgen.
Er komen nog heel wat nieuwe filmpjes aan (indien de tijd het me toelaat). En wil in de nabije toekomst ook wat demo filmpjes schieten met verschillende ruis onderdrukkings systemen en vintage audio filters en 'enhancers'.
Componenten begint idd wat problematisch te worden. Bij Digikey geraak ik nog vrij makkelijk aan de Nichicons die ik wil. Chips om bvb logic units te herstellen, is een beetje een drama van tegenwoordig...
Die supercaps heb ik hier op voorraad liggen, maar deze tuner houd het op andere manier vast.The Eagle schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:44:
@f2ride2001 als je hem toch op de testbank hebt is het handig om te controleren hoe ie zijn geheugen vasthoudt. Mijn Pioneer tuner gebruikt daar een condensator oid voor (dus geen ingebouwde accu). Die is een paar jaar terug vervangen omdat ze niet het eeuwige leven hebben.
Zit geen enkele grote CAP (meestal 0,1F of 0,47F) in schema en op de PCB. Volgens schema zit er een EProm op de print naast de controller.
Zojuist een nieuw hobbyprojectje binnen 
Paartje Philips FB 710 (Legend I) opgehaald. Hier een foto ter indicatie:

Die van mij hebben wat meer TLC nodig.
Zitten onder het stof, muurbeugels zitten er nog aan en de rolranden zijn zo goed als vergaan. Ze vallen er iig uit als je er tegenaan tikt of naar kijkt
En het fineer laat her en der ook los.
Zelf nog nooit rolranden vervangen, maar kan niet heel lastig zijn als ik YT zie. En dan heb ik een mooi paartje voor op de slaapkamer
Overigens is dit het kleinere, jongere broertje van de FB720 (Legend II). Philips besloot eerst de II uit te brengen en toen de I pas
Ze krijgen wel beiden goede kritieken, dus ben benieuwd
Paartje Philips FB 710 (Legend I) opgehaald. Hier een foto ter indicatie:

Die van mij hebben wat meer TLC nodig.
Zitten onder het stof, muurbeugels zitten er nog aan en de rolranden zijn zo goed als vergaan. Ze vallen er iig uit als je er tegenaan tikt of naar kijkt
Zelf nog nooit rolranden vervangen, maar kan niet heel lastig zijn als ik YT zie. En dan heb ik een mooi paartje voor op de slaapkamer
Overigens is dit het kleinere, jongere broertje van de FB720 (Legend II). Philips besloot eerst de II uit te brengen en toen de I pas
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Bij philips wisten ze echt wel hoe ze een goede speaker in elkaar moesten schroeven (en afstemmen/berekenen)
Daar zijn genoeg goede voorbeelden van.
Veel plezier ermee en laat maar weten hier hoe het loopt
Daar zijn genoeg goede voorbeelden van.
Veel plezier ermee en laat maar weten hier hoe het loopt
Mooi! Zijn T4P elementen nog een beetje te vinden? Of is je element nog goed?Ed.juh schreef op woensdag 29 december 2021 @ 18:51:
Zo, vanochtend maar even de gisteren opgehaalde SL-7 naar boven gesleept en aangesloten.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Will do, dit is wellicht een leuke voor een buildlog. Nou nog tijd vinden 
Oveqrigens: ik ken audiofriends qua randen, liep ook tegen repairyourspeakers.nl aan. Iemand ervaringen / voorkeur?
Oveqrigens: ik ken audiofriends qua randen, liep ook tegen repairyourspeakers.nl aan. Iemand ervaringen / voorkeur?
@Videopac De naald is gelukkig prima, maar die zijn nog wel te krijgen ( gelukkig ) wil je een 'nieuwe' en kwalitatief hoogwaardige cartridge, dan is het een ander verhaal.
Het verhaal dat deze t4p cartridges niet meer te krijgen zijn vs je hebt toch al zo een ding is overigens iets wat ik niet helemaal begrijp. Wellicht maar eens een zoek-actie op div. fora op los laten
En anders maar retippen.
Het verhaal dat deze t4p cartridges niet meer te krijgen zijn vs je hebt toch al zo een ding is overigens iets wat ik niet helemaal begrijp. Wellicht maar eens een zoek-actie op div. fora op los laten
En anders maar retippen.
[ Voor 34% gewijzigd door Ed.juh op 31-12-2021 12:12 ]
Je bedoelt repairyourspeakers.com? Da's dezelfde als Audiofreaks. Ik bestel daar al een jaar of 15 denk ikThe Eagle schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:50:
Will do, dit is wellicht een leuke voor een buildlog. Nou nog tijd vinden
Vorige week nog een aantal randen besteld, twee voor een set Original Large "The Advent" luidsprekers, een setje voor een stel Audax middentoners die ik nog had liggen en een setje randjes voor de deurspeakers van onze Saab 900NG cabrio
Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl
Met de "gebakken ei" tweeter..........
:fill(white):strip_exif()/f/image/UGUchhjsOVUwBg5tW32f2I0q.png?f=user_large)
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
Hier het karweitje dat ik heb. De verkoper:
Right:
:strip_exif()/f/image/2au1x2yc92lLUTZru37AuGtp.jpg?f=fotoalbum_large)
Fineer ga ik zo maar eens lijmen. En ze zijn redelijk doorrookt ruik ik nu
Ik heb er geen verstand van maar het is die rand om de speeker zelf (zacht materiaal geen idee hoe je dat noemt) dat lijkt wel wat verweerd ofzo.
In de kast zelf zitten geen scheurtjes hoor
Right:
:strip_exif()/f/image/2au1x2yc92lLUTZru37AuGtp.jpg?f=fotoalbum_large)
Fineer ga ik zo maar eens lijmen. En ze zijn redelijk doorrookt ruik ik nu

Net even getest. Dingen missen laag (was bekend, en met zonder randen plus basreflex vrij logisch
) maar zijn verder kraakhelder 
Moeite van het reviseren waard iig
Suggesties waar ik de nicotine aanslag er mee af krijg? Sopje ofzo?
Ik heb hier de foamranden voor mijn Jamo 155 Power vandaan.The Eagle schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:50:
Mocht ik weer eens iets dergelijks nodig hebben dan is dit het eerste adres waar ik ga kijken.
https://www.repairyourspeakers.com/nl/
Dasty, bij de Wibra.The Eagle schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 15:25:
Net even getest. Dingen missen laag (was bekend, en met zonder randen plus basreflex vrij logisch) maar zijn verder kraakhelder
Goeie, niet aan gedacht maar staat hier gewoon in het keukenkastje. Thx
En bestelling bij audiofriends ook net gedaan, dus binnenkort aan de slag.
Als iemand nog tips heeft wat op de conus te zetten om de boel aan te drukken, graag. Dacht zelf aan een whisky glas maar zo groot is die woofer niet, is maar 13 cm. Wil niet te licht maar ook niet te zwaar belasten natuurlijk.
[ Voor 41% gewijzigd door The Eagle op 31-12-2021 17:00 ]
Sluit ik me bij aan, voor mijn JBL TLX171 ook hier foamranden vandaan gehaaldAd de Jong schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 15:48:
[...]
Ik heb de foamranden voor mijn Jamo 155 Power vandaan.
Mocht ik weer eens iets dergelijks nodig hebben dan is dit het eerste adres waar ik ga kijken.
https://www.repairyourspeakers.com/nl/
@The Eagle Audiofriends is een goed adres, een goede prijs en service, een potje lijm na leveren is nooit een probleem.
Gebruikte zelf altijd de "wasknijper" methode van audiofriends, alleen er zijn tegenwoordig ook nieuwe methoden met een bepaalde (test) tonen. Het beste is natuurlijk om het stofkapje te verwijderen alleen lukt het ook zonder.
Het goed centreren is het meest belangrijk en gebruik lekker veel lijm, zeker als je geen ervaring hebt.
Mooie luidsprekers was altijd benieuwd hoe ze klinken, geeft maar weer aan dat Philips in de jaren 90 nog kwaliteit was.
Korte review van de legend 2 https://www.opusklassiek....-aw/6luidsprekertest3.htm
Gebruikte zelf altijd de "wasknijper" methode van audiofriends, alleen er zijn tegenwoordig ook nieuwe methoden met een bepaalde (test) tonen. Het beste is natuurlijk om het stofkapje te verwijderen alleen lukt het ook zonder.
Het goed centreren is het meest belangrijk en gebruik lekker veel lijm, zeker als je geen ervaring hebt.
Mooie luidsprekers was altijd benieuwd hoe ze klinken, geeft maar weer aan dat Philips in de jaren 90 nog kwaliteit was.
Korte review van de legend 2 https://www.opusklassiek....-aw/6luidsprekertest3.htm
Die review had ik gezien ja (ik heb dus het kleine broertje).
Lijm heb ik twee potjes en een spuit besteld, kan niet genoeg hebben. Ik moet wel achter de conus lijmen, dat wordt ff leuk.
As for jaren 90 Philips kwaliteit: naast deze heb ik ook de fb696 en de fb821 staan. Moet zeggen dat ik de fb696 vooralsnog het lekkerste vind klinken, maar dat kan ook liggen aan de aansturing. Binnenkort de fb821 aan de Pioneer a702r hangen waar ook de 696 aan hangen nu, kan ik een vergelijking maken.
Lijm heb ik twee potjes en een spuit besteld, kan niet genoeg hebben. Ik moet wel achter de conus lijmen, dat wordt ff leuk.
As for jaren 90 Philips kwaliteit: naast deze heb ik ook de fb696 en de fb821 staan. Moet zeggen dat ik de fb696 vooralsnog het lekkerste vind klinken, maar dat kan ook liggen aan de aansturing. Binnenkort de fb821 aan de Pioneer a702r hangen waar ook de 696 aan hangen nu, kan ik een vergelijking maken.
Die zijn nog te vinden, maar er zijn minder merken en typen T4P elementen dan standaard half-inch mount elementen... Die komen veel meer voor en daardoor heb je ook wat meer upgrade mogelijkheden bij die laatst genoemde variant...Videopac schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:50:
[...]
Mooi! Zijn T4P elementen nog een beetje te vinden? Of is je element nog goed?
Als ik @Ed.juh was dan zou ik zelf sowieso voor de Dual gaan en daar een mooi en beter element bij zoeken in ruil voor de Shure die Dual standaard mee levert bij hun spelers in die tijd... Gegarandeerd dat je die naar een hoger niveau krijgt met gemak...
[ Voor 15% gewijzigd door rcor op 02-01-2022 00:19 ]
Een gelukkig 2022 allemaal !
2022 is ook het model nummer van 1 van mijn RTR decks.. dus bij deze, enjoy
2022 is ook het model nummer van 1 van mijn RTR decks.. dus bij deze, enjoy
Beste wensen allemaal
@rcor Ik ben bang dat het veel erger is.
Het is en de Dual 505.2 en een SL5 en een SL7 en een Thorens 150.2
De Dual draait beneden zijn rondjes, op een van der Hul element. De Thorens wacht op een goede opknapbeurt.
Maar daar hebben we het nog wel over in het 'vinyl' topic.
@rcor Ik ben bang dat het veel erger is.
Het is en de Dual 505.2 en een SL5 en een SL7 en een Thorens 150.2
De Dual draait beneden zijn rondjes, op een van der Hul element. De Thorens wacht op een goede opknapbeurt.
Maar daar hebben we het nog wel over in het 'vinyl' topic.
Achter de conus lijmen is meestal makkelijker omdat je dan minder gedoe hebt met het centreren van de boel. Door de bolling van de foamrand zit 'ie automatisch goed (strak) rond de conus en de rest centreert zichzelf ongeveer. Buitenrand op z'n plek laten vallen en vastplakkenThe Eagle schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 19:28:
Die review had ik gezien ja (ik heb dus het kleine broertje).
Yes! Die ja, ik kocht de set in 2009 in een kringloopwinkel in het zuiden van het land, en kwam er thuis achter dat 1 van de twee woofers niet origineel was. Sindsdien was ik zoekende naar een vervangende woofer, maar die Advents zijn knetterzeldzaam in Nederland. In de USA vind je nog wel eens losse woofers maar de verzendkosten waren me dan weer veel te hoog. Tussendoor een keer misgegrepen op een stel woofers op marktplaats die eigenlijk van een nieuwer type waren maar ook als officiele factory replacements gebruikt werden voor de originele versie. Sindsdien een zoekopdracht op Marktplaats ingesteld en dat bleef een lange tijd stil... Tot er opeens een stel Advent 4002's met 1 kapotte tweeter en rot foam te koop kwam voor een paar tientjes. Die gelijk gearresteerd, in die 4002's zit namelijk die latere woofer die dezelfde specificaties heeft als het origineel. Projectje van lange adem dus, maar nu staan ze te spelen en ze klinken lekkerOgWok schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 14:37:
Met de "gebakken ei" tweeter..........![]()
[Afbeelding]
@mentalmadnizz Springen de Advents er op een of andere manier uit? Er lijken veel liefhebbers voor te zijn.
(Foamranden zijn toch iets wat in de 80er jaren is geïntroduceerd; of heb ik het helemaal mis?)
Het wisselfilter heeft 1 condensator, dus dat is makkelijk op te frissen.
(Foamranden zijn toch iets wat in de 80er jaren is geïntroduceerd; of heb ik het helemaal mis?)
[ Voor 16% gewijzigd door OgWok op 03-01-2022 09:04 ]
Mijn set is geproduceerd in 1977.OgWok schreef op maandag 3 januari 2022 @ 08:35:
@mentalmadnizz Springen de Advents er op een of andere manier uit? Er lijken veel liefhebbers voor te zijn.
Juist omdat ze in NL zo zeldzaam zijn heb ik ze altijd bewaard, ik was er gewoon benieuwd naar. Ze springen nergens bovenuit, en dat is ook een beetje hun kracht. Het is een relaxed klinkende luidspreker. Denk dat ze een beetje op Acoustic Research AR-2's lijken qua sound, zij het iets frisser. Wat ik ermee ga doen weet ik nog niet, want aan goede luidsprekers geen gebrek thuis en ook niet echt plek om ze vast op te stellen. Ik ga er nog even over nadenken en misschien verkoop ik ze tzt wel weer. Ben qua verzameling ook ruim 10 jaar verder zullen we maar zeggen, en deze hebben altijd in een hoekje van de zolder staan wachten op een setje woofers.
Eind vorig jaar mijn Infinity's RS6000 die ik eind jaren '80 nieuw gekocht heb nieuw leven ingeblazen.
Gereinigd, scheidingsfilters en bekabeling uitgebouwd en gecontroleerd en alles was nog in uitstekende staat.
Daarna de conusranden van de 4 10" woofers vervangen en het geheel weer in elkaar gezet.
Toen was het kiezen welke van mijn beide versterkers ik er aan zou gaan hangen.
Ik heb een AX-700 en een AX-892 en heb beiden gereinigd met name potmeters en schakelaars, getest en ok bevonden.
Uiteindelijk de AX-892 gekozen en aangesloten.
Deze heeft een forse dempingsfactor en die heb je nodig bij deze luidsprekers die wel wat vermogen kunnen gebruiken.
Man, ik was vergeten (na 15 jaar niet gehoord te hebben) hoe echt goed die speakers met een goede versterker klinken.
Prachtig helder en zuiver midden en transparant hoog en die 4 woofers pompen er zeer mooie vervormingsvrije bassen uit, griezelig gewoon.
Heb nu nog de AX-700 over met een tuner TX-500 die nog goed werkt en met het cassette deck K-1020 die helaas een revisie nodig heeft (een van de beste decks ooit gemaakt door Yamaha).
Denk dat ik deze 3 ga verkopen maar weet het nog niet zeker dus nog even niet naar vraag & aanbod.
Mocht van hier iemand geïnteresseerd zijn gewoon even een pb-tje sturen en dan wil ik er over denken.
Als er bezoek binnenkomt vallen bij iedereen de speakers op (zijn dus groot) en men is verbaasd hoe goed een goede audioset hoort te klinken.
Maar voor nu weer genieten van de speakers!
Gereinigd, scheidingsfilters en bekabeling uitgebouwd en gecontroleerd en alles was nog in uitstekende staat.
Daarna de conusranden van de 4 10" woofers vervangen en het geheel weer in elkaar gezet.
Ik heb een AX-700 en een AX-892 en heb beiden gereinigd met name potmeters en schakelaars, getest en ok bevonden.
Deze heeft een forse dempingsfactor en die heb je nodig bij deze luidsprekers die wel wat vermogen kunnen gebruiken.
Man, ik was vergeten (na 15 jaar niet gehoord te hebben) hoe echt goed die speakers met een goede versterker klinken.
Prachtig helder en zuiver midden en transparant hoog en die 4 woofers pompen er zeer mooie vervormingsvrije bassen uit, griezelig gewoon.
Heb nu nog de AX-700 over met een tuner TX-500 die nog goed werkt en met het cassette deck K-1020 die helaas een revisie nodig heeft (een van de beste decks ooit gemaakt door Yamaha).
Denk dat ik deze 3 ga verkopen maar weet het nog niet zeker dus nog even niet naar vraag & aanbod.
Mocht van hier iemand geïnteresseerd zijn gewoon even een pb-tje sturen en dan wil ik er over denken.
Als er bezoek binnenkomt vallen bij iedereen de speakers op (zijn dus groot) en men is verbaasd hoe goed een goede audioset hoort te klinken.
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
92*38*26 cm, valt toch wel mee qua grootte? Beetje vloerstaander haalt dat tegenwoordig vrij makkelijk. Mijn Klipsch F3 zijn 106 cm 
Doen tweedehands ca 450-500 voor een paartje trouwens, al lijken ze redelijk zeldzaam: https://www.hifishark.com/model/infinity-rs-6000
Doen tweedehands ca 450-500 voor een paartje trouwens, al lijken ze redelijk zeldzaam: https://www.hifishark.com/model/infinity-rs-6000
Ze zijn loei zwaar en ze gaan (heb ze in NL nog nooit gezien) mits in goede staat in de EU zelfs voor rond de eur 1000 van de hand, bijna net zoveel als ze destijds nieuw kostten.
Maar ze blijven netjes bij mij.
Dit nivo van geluidskwaliteit kom je bijna niet meer tegen dus zijn een blijvertje.
Als je ziet wat er van Infinity over is dan is het merk met het onbetaalbare IRS Reference systeem na overname door Harmann & Kardon geëlimineerd. Maakt nu onderdeel uit van Samsung.
Maar ze blijven netjes bij mij.
Dit nivo van geluidskwaliteit kom je bijna niet meer tegen dus zijn een blijvertje.
Als je ziet wat er van Infinity over is dan is het merk met het onbetaalbare IRS Reference systeem na overname door Harmann & Kardon geëlimineerd. Maakt nu onderdeel uit van Samsung.
[ Voor 49% gewijzigd door snah001 op 03-01-2022 22:23 ]
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Afgelopen weken bezig geweest met mijn laatst aangeschafte versterker, de Kenwood KA-501. Ik heb hierbij de afgebroken powerswitch vervangen. Ik heb deze behoorlijk moeten bijvijlen omdat het origineel een hele apparte vorm had. Bij deze serie versterkers staan de powerschakelaars erom bekend dat ze op een gegeven moment afbreken omdat de hendel zeer dun is. Ook de afgebroken spekaer terminals heb ik vervangen. Verder heeft hij een grondige reinigingsbeurt gehad (zat vol met nicotine) en zijn alle condensators vervangen. Op het eind bleek dat een van de eindtransistoren niet goed meer werkte en deze is, na een lange speurtocht, vervangen door een origineel explaar.

Een stoere versterker maar redelijk omvangrijk
Ik weet nog niet of dit een blijvertje is, als hij blijft moet of mijn Akai AM-2400 of mijn Marantz PM-1030 er plaats voor maken.

Een stoere versterker maar redelijk omvangrijk
@Roderiktweaker @mentalmadnizz Wat gebruiken jullie om de bestaande foam te verwijderen, voor zover die er nog aan plakt? Is dan spiritus voldoende of moet ik met thinner aan de gang?
Zoals al aangegegevn, spul verpulverder als je er naar keek, maar dr zit op het frame nog wel wat en ongetwijfeld ook nog onder de rand (moet de kasten nog openen).
kom graag beslagen ten ijs
Zoals al aangegegevn, spul verpulverder als je er naar keek, maar dr zit op het frame nog wel wat en ongetwijfeld ook nog onder de rand (moet de kasten nog openen).
Spiritus werkt prima, ik gebruik isopropanol omdat ik dat toevallig heb staan. Scherpe scalpel of stanleymes is aan te raden om die plakkerige zooi weg te schrapen. Wel oppassen met het schoonmaken van de kartonnen conusrand.
Ik heb zowel de FB710 als de FB720 gehad en refoamen is makkelijk bij die dingen. Demonteren: rubbertjes van de fronten uit het klankbord wippen met een schroevendraaier, daaronder zitten de schroeven
Ik heb zowel de FB710 als de FB720 gehad en refoamen is makkelijk bij die dingen. Demonteren: rubbertjes van de fronten uit het klankbord wippen met een schroevendraaier, daaronder zitten de schroeven
Ik gebruik ook isopropanol...The Eagle schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:32:
@Roderiktweaker @mentalmadnizz Wat gebruiken jullie om de bestaande foam te verwijderen, voor zover die er nog aan plakt? Is dan spiritus voldoende of moet ik met thinner aan de gang?
Grinnik. Kenwood was in die jaren dat binnenshuis roken de norm was een respectabel merk. Maar nu ik zie dat ze de basboost 'subsonic' hebben genoemd. Laten we zeggen dat onder 20Hz voor ons niet meer hoorbaar is, mag je een knappe speaker neerzetten die dat weergeeftkingmace schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:57:
Afgelopen weken bezig geweest met mijn laatst aangeschafte versterker, de Kenwood KA-501.
Ik was eigenlijk benieuwd hoe je de nicotine van de printplaat hebt verwijderd?
@vlaaing peerd je weet dat 'subsonic' normaal juist die lage tonen wegfiltert in plaats van oppept? Dat was om de lage rumble van platenspelers niet bij je speakers uit te laten komen. Bassboost is juist een optie die veel later pas in zwang kwam, want dat stond stoer
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
De subsonic is niet de basboost het is het low-cut filter om de zeer lage tonen weg te filter bij gebruik van de platenspeler die je speakers kunnen beschadigen.vlaaing peerd schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:55:
[...]
Grinnik. Kenwood was in die jaren dat binnenshuis roken de norm was een respectabel merk. Maar nu ik zie dat ze de basboost 'subsonic' hebben genoemd. Laten we zeggen dat onder 20Hz voor ons niet meer hoorbaar is, mag je een knappe speaker neerzetten die dat weergeeft
Zie hier bijvoorbeeld mij Technics SU-7700, hier heet deze functie ook subsonic.

De basboost is eigenlijk de loudness schakelaar (maar die boost niet alleen de lage tonen.)
@vlaaing peerd: tot nu toe werkt de gele Dasty het best voor het verwijderen van nicotine bij mij. Ik heb de print niet heel goed schoon gemaakt (niet volledig afgespoten) maar alleen met Dasty en een wattenstaafje. Alle metalen kast delen en alle overige onderdelen, zoals de heatsink, zijn wel heel goed schoongemaakt. Je kunt de print wel afspuiten met Dasty maar dan moet je daarna wel goed naspoelen met gedemineraliseerd water of ipa. Daarna heel goed laten drogen.
@Edit: je was me net voor Kraats
[ Voor 31% gewijzigd door kingmace op 05-01-2022 20:33 ]
Bedankt heren! Apart, heb altijd platenspelers gehad en kan me die hele functie niet herinneren. Dank je voor de toelichting en de schoonmaaktips.
Lichtelijk geinspireerd denk ik dat ik een oude Technics SA-63 ga schoonmaken. Deze doet het nog prima, maar een goede reinigingsbeurt is wel op z'n plaats.
Lichtelijk geinspireerd denk ik dat ik een oude Technics SA-63 ga schoonmaken. Deze doet het nog prima, maar een goede reinigingsbeurt is wel op z'n plaats.
Ik heb vandaag voor 30,- euro in de buurt van kantoor (lekker makkelijk dus
) m'n kofferbak gevuld met:
1 paar groen geverfde waaiboom speakers van Sony, 1 met een kapotte woofer (kunnen direct in de kliko..)
1 paartje Mission 760i's in nette staat (prima) + best aardige VLS kabels met een doorzichtige mantel
en... een Philips DFA888 die nogal wat liefde nodig heeft (plakkerig, ruikt naar sigarettenrook, er zit wat verf op de kap. De verlichting van de aan/uit knop en de volumeknop werkt niet maar de versterker doet het wel aldus de vorige eigenaar.. Ben benieuwd, persoonlijk vindt ik de 8** de mooiste serie van Philips. Ik zal later wat foto's maken.
1 paar groen geverfde waaiboom speakers van Sony, 1 met een kapotte woofer (kunnen direct in de kliko..)
1 paartje Mission 760i's in nette staat (prima) + best aardige VLS kabels met een doorzichtige mantel
en... een Philips DFA888 die nogal wat liefde nodig heeft (plakkerig, ruikt naar sigarettenrook, er zit wat verf op de kap. De verlichting van de aan/uit knop en de volumeknop werkt niet maar de versterker doet het wel aldus de vorige eigenaar.. Ben benieuwd, persoonlijk vindt ik de 8** de mooiste serie van Philips. Ik zal later wat foto's maken.
Een subsonic filter is ook handig als je op wilt nemen van vinyl naar cassette. De meeste cassettedecks hebben geen eigen filter en dan gaat de tape over z’n nek van die veel te lage tonen die sommige platenspelers als bijgeluid kunnen produceren. Op zulke lage frequenties neemt de frequency response snel af. Met de meeste LP’s is het geen probleem, maar soms kom je er wel eens een tegen die niet op te nemen is zonder zo’n filter. Vooral warps zijn vervelend.
Overigens kun je hier met digitaal ook mee te maken krijgen, als je bv stukjes uit een redelijk moderne film op wilt nemen. Films hebben vaak een hoop laag in bv explosies. Kwam ik een keer op de harde manier achter toen ik een mixtape had gemaakt met filmfragmenten er in. Een stukje was echt niet op tape te krijgen zonder een high pass filter op zo’n 40-50 Hz.
Overigens kun je hier met digitaal ook mee te maken krijgen, als je bv stukjes uit een redelijk moderne film op wilt nemen. Films hebben vaak een hoop laag in bv explosies. Kwam ik een keer op de harde manier achter toen ik een mixtape had gemaakt met filmfragmenten er in. Een stukje was echt niet op tape te krijgen zonder een high pass filter op zo’n 40-50 Hz.
Tsja: veel mensen zijn tegenwoordig alleen maar SpoSo (Spotify-Sonos) gewend en dan is het even schrikken als blijkt dat muziek decennia geleden al veel beter kon klinken dan wat men nu gewend is.snah001 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:00:
Eind vorig jaar mijn Infinity's RS6000 die ik eind jaren '80 nieuw gekocht heb nieuw leven ingeblazen.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Als je een versterker tegenkomt waar een knopje "basboost" op zit is dat eigenlijk al een goede reden die verder links te laten liggen.vlaaing peerd schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:55:
[...]
Grinnik. Kenwood was in die jaren dat binnenshuis roken de norm was een respectabel merk. Maar nu ik zie dat ze de basboost 'subsonic' hebben genoemd. Laten we zeggen dat onder 20Hz voor ons niet meer hoorbaar is, mag je een knappe speaker neerzetten die dat weergeeft
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Basboost ken ik van mijn voormalige Sony Walkman. Vond het niet goed klinken, dus die stond uit.
Echt veel te veel laag..... o, ja Megabass
Echt veel te veel laag..... o, ja Megabass
:fill(white):strip_exif()/f/image/WvHyreplOEdhkk8gsCZ20yrq.png?f=user_large)
[ Voor 62% gewijzigd door OgWok op 06-01-2022 09:50 ]
Zolang er maar een Source Direct op zit vind ik het verder prima.evilution schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 08:35:
[...]
Als je een versterker tegenkomt waar een knopje "basboost" op zit is dat eigenlijk al een goede reden die verder links te laten liggen.
Maar inderdaad niet echt een teken van kwaliteit
Ik vind deze versterker heel mooi en die moet je een prominente plek geven.kingmace schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:57:
Afgelopen weken bezig geweest met mijn laatst aangeschafte versterker, de Kenwood KA-501. Ik heb hierbij de afgebroken powerswitch vervangen.
Een stoere versterker maar redelijk omvangrijkIk weet nog niet of dit een blijvertje is, als hij blijft moet of mijn Akai AM-2400 of mijn Marantz PM-1030 er plaats voor maken.
maar
Ik vroeg mij toch af waar High Speed voor staat?
High speed slaat op de slew rate van de transistors (Wikipedia: Slew rate)
Mijn Infinity's stonden al 14 jaar in de hoek van mij werkkamer en had alle renovatiespullen en beide versterkers (de AX-700 vanaf nieuw en de AX-892 een paar jaar) al een tijd liggen maar mijn soundbar ging kaput in november j.l. (na 9 jaar) dus maar eens met de handel aan de gang.Videopac schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 08:22:
[...]
Tsja: veel mensen zijn tegenwoordig alleen maar SpoSo (Spotify-Sonos) gewend en dan is het even schrikken als blijkt dat muziek decennia geleden al veel beter kon klinken dan wat men nu gewend is.
Heb de Nvidia Shield Pro met een Inateck aptX HD/aptX Low Latency Bluetooth Adapter aan de versterker gekoppeld en man, daar kan geen enkele soundbar tegenop bij films en zeker niet bij muziek.
Omdat er nog wel eens wat oude buizen radios langskomen, en wat jongeren mensen geen idee hebben waarom daar
' Hilversum ||. Warchau. ||. Berlijn etc
op de schaal stonden hier een artikeltje daarover. Wel niet heel uitgebreid, maar toch :
https://www.uniqueradio.n...-van-het-luisteren-waard/
op de schaal stonden hier een artikeltje daarover. Wel niet heel uitgebreid, maar toch :
Hebben hier nog een Blaupunkt Riviera in de woonkamer staan. Ooit keer gratis opgehaald van Marktplaats en werkt nog:). Hier en daar wat gebruikssporen en er komt storingen door de radio heen door WiFi etc...Ed.juh schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:46:
Omdat er nog wel eens wat oude buizen radios langskomen, en wat jongeren mensen geen idee hebben waarom daar
Ooit keer de gedachten gehad om de radio ontvangst gedeelte af te koppelen en alleen de eindversterker te gebruiken voor bluetooth of internetradio-achtig iets erin te maken. Maak stiekem vind ik het zonde om zo'n radio te gaan verbouwen.
Voorbeeld:

@wauskoek Zou ik niet doen, je kan net zo goed een klein locaal zendertje oppikken. Op de middengolf zit namelijk best nog wel iets. Lange Golf en zelfs Korte Golf. En op de laatste zelfs in het Nederlands, en Engels :
https://radio-tv-nederland.nl/am/kg.html of
https://radio-tv-nederland.nl/am/am.html
Een ander idee is een klein zendertje maken. Voor de Middengolf en de UKG is dat best te doen.
Ik heb zelf 2 UKG modules liggen die middels een PI of een Arduino van frequentie kan wisselen.
Kenners zien dat ik bewust niet FM of AM zeg, dat heeft met de frequentie in principe niets van doen
Wel grappig om dan 538 weer op 538 KHz te streamen ( of is het de 538 meter band )
Meeste rotzooi in de ether is niet Wifi overigens, maar slechte voedingen dan wel zonnepaneel regelaars of PLC's. Het is duidelijk niet meer iets wat het AT schoon wil houden.
Een ander idee is een klein zendertje maken. Voor de Middengolf en de UKG is dat best te doen.
Ik heb zelf 2 UKG modules liggen die middels een PI of een Arduino van frequentie kan wisselen.
Kenners zien dat ik bewust niet FM of AM zeg, dat heeft met de frequentie in principe niets van doen
Wel grappig om dan 538 weer op 538 KHz te streamen ( of is het de 538 meter band )
Meeste rotzooi in de ether is niet Wifi overigens, maar slechte voedingen dan wel zonnepaneel regelaars of PLC's. Het is duidelijk niet meer iets wat het AT schoon wil houden.
@wauskoek uit de link van @Ed.juh :
Zou ik zo doen, makkelijkste en veiligste optie.Internetstream via buizenradio
Als je buizenradio te weinig interessante zenders biedt dan kun je met een klein middengolf- of FM-zendertje het geluid van je internetradio(stream) doorprikken via de MG- of FM-band. Zo luister je internetradio via je buizenradio mét het karakteristieke buizengeluid. Er zijn speciale zendertjes met een bereik van een tiental meter (in huis) in de handel die geschikt zijn om muziek via FM-band of Middengolf door te zenden. Let er dan wel op dat je dit legaal doet en dat je zender geen storing (bij de buren) veroorzaakt.
Moet ook eerlijk bekennen dat ik de radio zeker al 2 jaar niet meer aan gehad heb. Zeker leuk idee om een keer op een avondje proberen naar de zenders af te stemmenEd.juh schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:17:
@wauskoek Zou ik niet doen, je kan net zo goed een klein locaal zendertje oppikken. Op de middengolf zit namelijk best nog wel iets. Lange Golf en zelfs Korte Golf. En op de laatste zelfs in het Nederlands, en Engels :
En "i'll take my words back".. inderdaad natuurlijk niet de WiFi... andere frequenties
@wauskoek Ah joh, over WIFI e.d. doen wel meer rare verhalen de ronde.
Qua radio, lekker aanzetten. Ideetje van Eagle is de moeite, even een takje aan de CV hangen, als die inderdaad volledig aan aarde hangt. Ook dat is iets wat altijd meer het geval is.
Of even een raam antenne maken ( aka Moffen-filter )
https://radio-wereld.nl/radio-zelfbouw/raamantenne
Al is die laatste ietwat overmaats, maar gewoon een aantal slagen om een kruisvorm heen doet het al een stuk eenvoudiger : https://kraltp.home.xs4all.nl/Tips-en-trucs/zelfbouw/
Daar zit ook nog een MG oscillator schema tussen.
Qua radio, lekker aanzetten. Ideetje van Eagle is de moeite, even een takje aan de CV hangen, als die inderdaad volledig aan aarde hangt. Ook dat is iets wat altijd meer het geval is.
Of even een raam antenne maken ( aka Moffen-filter )
https://radio-wereld.nl/radio-zelfbouw/raamantenne
Al is die laatste ietwat overmaats, maar gewoon een aantal slagen om een kruisvorm heen doet het al een stuk eenvoudiger : https://kraltp.home.xs4all.nl/Tips-en-trucs/zelfbouw/
Daar zit ook nog een MG oscillator schema tussen.
@Ed.juh Oei allemaal leuke projectjes! Heb ook nog wel ergens var caps bij m'n pa liggen. I'll keep that in mind
En als ik die buizen schema's zie begint dat ook wel weer te jeuken. Één handje achterop je rug houden tijdens het testen en poken maar
Een keer niet doen had ik al snel afgeleerd. (Heb nog een Sansui-AU70 buizen bak ergens liggen).
En als ik die buizen schema's zie begint dat ook wel weer te jeuken. Één handje achterop je rug houden tijdens het testen en poken maar
@wauskoek Dat ding heeft toch gewoon een TA (Tonband Anlage) aansluiting? Die kun je gewoon als Aux-in gebruiken. Smartphone of bluetooth ontvanger eraan en gaan.
@mentalmadnizz Meende dat dat de ingang was voor een platenspeler en dus een filtering achter zit? Nu ik zo op de zoekmachine Tonband anlage gebruik blijkt het dus voor een bandrecorder te zijn. Wellicht dat hier geen speciale filter achter zit inderdaad.
Heb hier denk ik het schema gevonden. Kijken of daar iets speciaals is met die ingang.
https://elektrotanya.com/...s-n_receiver_sm.pdf_2.png
Heb hier denk ik het schema gevonden. Kijken of daar iets speciaals is met die ingang.
https://elektrotanya.com/...s-n_receiver_sm.pdf_2.png
Ik heb een Technics SU7700 staan zoals die hierboven ook langs kwam in het topic maar L - R channel zijn niet in balance, ik zou deze versterker graag opknappen maar ik weet niet zo goed waar te beginnen. Iemand hier tips?
De balans en volume potmeters schoonmaken lijkt me een mooie start
Nou is het niet letterlijk bass boost wat er staat, maar:evilution schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 08:35:
[...]
Als je een versterker tegenkomt waar een knopje "basboost" op zit is dat eigenlijk al een goede reden die verder links te laten liggen.

Pioneer GR-777 equalizer, die kan het ook
Denk dat je gelijk hebt. Volume pot (groen omcirkelt) dat vanaf de eindtrap gaat (buiten de tekening) gaat naar de schakelaar (blauw omcirkelt) dat schakelt tussen de TA en radio signaal. Tussen de schakelaars zit de toon regeling.mentalmadnizz schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:58:
@wauskoek Dat ding heeft toch gewoon een TA (Tonband Anlage) aansluiting? Die kun je gewoon als Aux-in gebruiken. Smartphone of bluetooth ontvanger eraan en gaan.
Alleen benieuwd hoe gevoelig de ingang is.
:fill(white):strip_exif()/f/image/2N5ox5IMZSGNdeT8AJ7qReGx.png?f=user_large)
In mijn herinnering is TA voor platenspelers en TB voor cassetterecorders. Kans is dus dat ie een niet voorversterker signaal verwacht. Zou er zeker iets van een volumeregeling tussen zetten als je hem test.
Even terug gekeken naar de schema.The Eagle schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:34:
In mijn herinnering is TA voor platenspelers en TB voor cassetterecorders. Kans is dus dat ie een niet voorversterker signaal verwacht. Zou er zeker iets van een volumeregeling tussen zetten als je hem test.
Als het een onversterkte platenspeler ingang zou zijn, dan zou er nog een voorversterker met een RIAA filter voor de eindversterker moeten zitten. Die kan ik niet niet ontdekken.
Maar een extra volumeregeling zou geen kwaad kunnen nee
.
[ Voor 99% gewijzigd door Parklife op 06-01-2022 23:40 ]
Parklife
Vorige week maakte mijn Sony TC366 een raar geluidje en rook vreemd. Vervolgens zat er geen leven meer in het loopwerk. Ik had al een vermoeden, de aanloopcondensator, ik had eerder al gemerkt dat het deck wat lui was. Gelukkig een easy fix. Gelijk het deck maar vers vet en een poetsbeurt gegeven.
Lekke condensator:
:strip_exif()/f/image/QngqJ0WhGGNTFhV5qPFjeC1k.jpg?f=fotoalbum_large)
Gelukkig heeft de nieuwe dezelfde diameter, wel iets langer, maar past prima:
:strip_exif()/f/image/J0cbSHQSUNSmCEuumo6qXfet.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo, die kan weer even mee:
:strip_exif()/f/image/jcRXj9bmaDIvhFGJ5a9Eu9Xy.jpg?f=fotoalbum_large)
https://youtube.com/shorts/jhxhafedz6M?feature=share
(voor de Nerds, dit model heeft vanaf fabriek geen VU meter verlichting, nu wel😉)
Lekke condensator:
:strip_exif()/f/image/QngqJ0WhGGNTFhV5qPFjeC1k.jpg?f=fotoalbum_large)
Gelukkig heeft de nieuwe dezelfde diameter, wel iets langer, maar past prima:
:strip_exif()/f/image/J0cbSHQSUNSmCEuumo6qXfet.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo, die kan weer even mee:
:strip_exif()/f/image/jcRXj9bmaDIvhFGJ5a9Eu9Xy.jpg?f=fotoalbum_large)
https://youtube.com/shorts/jhxhafedz6M?feature=share
(voor de Nerds, dit model heeft vanaf fabriek geen VU meter verlichting, nu wel😉)
Parklife
Zo, vanavond bezig geweest met de nieuwe aanwinsten.
Ik heb de DFA888 eerst helemaal schoongemaakt, aan de binnenkant ook even de trafo + versterker print (naja, module eigenlijk, heel makkelijk in een geheel te verwijderen) los gemaakt zodat ik eronder kon komen. Print met wat alcohol en een kwastje schoongemaakt, verder flink wat stof uitgeblazen en de buitenkant gereinigd. De bruine prut rondom de condensatoren is gelukkig wat verkleurde lijm
Hier zoals ie was, dat grijze op de bovenkant was aanslag, wat plakkerig en ruikend naar oude sigaretten:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UV5zhBJBvrG2PnrYCnBUdKCc.jpg?f=user_large)
Binnenkant, met het eerste laagje stof al weggeblazen:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MgWWKbLiypkH7wEY64mluq1n.jpg?f=user_large)
Na wat poetswerk:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0qgtmznsr4MfhXoBNw1Ut3aQ.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/heJ42S3GtTAXDHyHYhC8Snpq.jpg?f=user_large)
Daarna wat getest. Ik had uitvoorzorg al een soldeerbout en wat contactspray klaar staan.. Dat laatste ivm mogelijk vuile pots (gelet op de aanslag aan de buitenkant) en dat eerste omdat deze serie bekend staat om matige solderingen die nog weleens wat onderhoud nodig hebben.
De testopstelling:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/b3KB1kX106tPpFl654rEKXgN.jpg?f=user_large)
Alle analoge inputs getest, die werken zonder problemen. Dan de digitale inputs. De print daarvan heeft ook geen beste reputatie, zijn na zoveel jaar nog weleens stuk door slechte soldeerverbindingen. Echter, de mijne werkt direct en perfect
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KZm4bMnvdZdZZk3BikyDC0qC.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sO0RNRfP9lEcuoUGvRVz3aEE.jpg?f=user_large)
Conclusie: Prima werkend, alleen de lampjes van de power + volume knoppen moeten nog vervangen worden maar die moet ik eerst eens bestellen.
Nu ook maar even de Mission's aangesloten, die klinken ook prima, zoals verwacht. Ik heb al eens een setje 760's gehad, de 760i is een ietsje verbeterde versie met een woofer met grotere magneet en schroefklemmen als grootste verandering. Doen het prima en voor zo'n bescheiden formaatje klinken ze wel erg lekker, ook behoorlijk wat (maar wel strak) laag.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YQlI0DwBZV4bS97SH5FhaGiy.jpg?f=user_large)
Ik heb de DFA888 eerst helemaal schoongemaakt, aan de binnenkant ook even de trafo + versterker print (naja, module eigenlijk, heel makkelijk in een geheel te verwijderen) los gemaakt zodat ik eronder kon komen. Print met wat alcohol en een kwastje schoongemaakt, verder flink wat stof uitgeblazen en de buitenkant gereinigd. De bruine prut rondom de condensatoren is gelukkig wat verkleurde lijm
Hier zoals ie was, dat grijze op de bovenkant was aanslag, wat plakkerig en ruikend naar oude sigaretten:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UV5zhBJBvrG2PnrYCnBUdKCc.jpg?f=user_large)
Binnenkant, met het eerste laagje stof al weggeblazen:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MgWWKbLiypkH7wEY64mluq1n.jpg?f=user_large)
Na wat poetswerk:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0qgtmznsr4MfhXoBNw1Ut3aQ.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/heJ42S3GtTAXDHyHYhC8Snpq.jpg?f=user_large)
Daarna wat getest. Ik had uitvoorzorg al een soldeerbout en wat contactspray klaar staan.. Dat laatste ivm mogelijk vuile pots (gelet op de aanslag aan de buitenkant) en dat eerste omdat deze serie bekend staat om matige solderingen die nog weleens wat onderhoud nodig hebben.
De testopstelling:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/b3KB1kX106tPpFl654rEKXgN.jpg?f=user_large)
Alle analoge inputs getest, die werken zonder problemen. Dan de digitale inputs. De print daarvan heeft ook geen beste reputatie, zijn na zoveel jaar nog weleens stuk door slechte soldeerverbindingen. Echter, de mijne werkt direct en perfect
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KZm4bMnvdZdZZk3BikyDC0qC.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sO0RNRfP9lEcuoUGvRVz3aEE.jpg?f=user_large)
Conclusie: Prima werkend, alleen de lampjes van de power + volume knoppen moeten nog vervangen worden maar die moet ik eerst eens bestellen.
Nu ook maar even de Mission's aangesloten, die klinken ook prima, zoals verwacht. Ik heb al eens een setje 760's gehad, de 760i is een ietsje verbeterde versie met een woofer met grotere magneet en schroefklemmen als grootste verandering. Doen het prima en voor zo'n bescheiden formaatje klinken ze wel erg lekker, ook behoorlijk wat (maar wel strak) laag.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YQlI0DwBZV4bS97SH5FhaGiy.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8CoYoa2rVQhesA82ObK80jz4.jpg?f=user_large)
Ik zou beginnen met het schoonmaken van de schakelaars en potmeters, met de in dit forum al vaker voorbij gekomen schoonmaak methode. Vooral de schakelaars van deze zijn versterker zijn heel gevoelig voor vuiligheid. Als tweede zou ik de bias van beide kanalen meten en kijken of die nog binnen de specificaties vallen. Deze versterker heeft geen instelbare bias maar alleen een weerstanden spanningsdeler op het bord waarmee je de bias (met twee standen dus) kunt regelen. Ik heb deze spanningsdeler vervangen door multiturn potmeters zodat je de bias wel netjes kunt afregelen.haakjesluiten schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:10:
Ik heb een Technics SU7700 staan zoals die hierboven ook langs kwam in het topic maar L - R channel zijn niet in balance, ik zou deze versterker graag opknappen maar ik weet niet zo goed waar te beginnen. Iemand hier tips?

Ook zou ik alle electrolytische condensatoren vervangen, de grote voedings elco's zijn waarschijnlijk niet nodig maar als je toch bezig bent

Het is een hele mooie en fijn klinkende versterker die echt de moeite waard is om op te knappen. Ik hoop dat hier wat mee kunt.
Nou, die kleine 100 watt zendertjes zetten ook geen zoden aan de dijk. Hier in Heerhugowaard is er niks van te ontvangen, op m’n oude wereldontvanger niet, maar ook niet met een draadantenne van 23 meter, die weliswaar eigenlijk voor zendamateurdoeleinden is, maar volgens mij prima AM zou moeten kunnen ontvangen. Een hoop buitenlandse zenders komen wel goed door, maar Nederlands spul is nergens te bekennen.Ed.juh schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:17:
Op de middengolf zit namelijk best nog wel iets. Lange Golf en zelfs Korte Golf. En op de laatste zelfs in het Nederlands, en Engels :
Maarja, een mini FM zendertje met een bereik van een meter of 10 is een prima alternatief. Ik gebruik er in de zomer wel eens een om muziek van de slaapkamer naar een boombox in de tuin te verzenden. Komt daar kraakvrij over en kost minder dan 2 tientjes. Let dan wel op dat ie compatible is, als je een erg oude radio hebt. De FM band liep niet altijd tot 108MHz, en de zender die ik heb heeft slechts de keuze uit 4 frequenties, allemaal boven de 106. Voor mij geen probleem, maar met een buizenradio uit de jaren 50 is dat mogelijk anders.
@kozue Nee, die 100 Watt zenders zijn ook niet voor grote afstanden bedoeld. Ik vind het op zich wel grappig, maar ik denk niet dat er heel veel luisteraars voor zullen zijn. En als je zelfs met je draadantenne niks op kan pikken, dan geeft het ook wel aan dat het zeer zeer lokaal is. Tenzij ze JT8 gaan gebruiken 
Over dat de FM band ooit tot 100 MHz en later 104 MHz liep, heb ik nog wel een aardige anekdote.
In het begin van de jaren 80 was piraterij nogal populair in de Randstad, en we kwamen er dan ook achter dat de Bescherming Bevolking destijds een uitgebreid relais netwerk had tussen 104 en 108 MHz, en als je dat goed wist te gebruiken (middels een toonslot) was je met een paar mW over grote gebieden te beluisteren, omdat de ene uitgang, weer de ingang van een ander relais was, en dan kon je over 4 MHz en meerdere provincies hoorbaar zijn.
Om ons gebruik enigzins te bedekken, maakten we namaak Bescherming Bevolking roepnamen, ook om aan te geven aan anderen dat we via een relais spraken. Uit mijn hoofd was Amsterdam - Eduard, Haarlem was Bernhard, en Zaandam - Cornelis. Afijn, lange intro, want op een dag werden we van het Haarlemse relais 'geweerd' door iemand die zich Blokhoofd Haarlem noemde .. wij een beetje lacherig, joh, als jij dat wil, leef je uit. En vervolgens werd er een oefening Nuclaire Impact gehouden !!! Een aantal bunkers werd genoemd, waar vervolgens mobiele units heen moesten, en dan werden teksten genoemd als : ' De hoofdweg bunker is geraakt, geen overlevenden '. Omdat er best veel naar dit stukje werd geluisterd, het was een mooie zondag middag, werd de politie van Haarlem/Heemstede/Bloemendaal plat gebeld wat hier aan de hand was. De BB heeft nog een paar jaren bestaan, maar het was vrij vlot afgelopen met de relais, en we hebben nooit meer een oefening gehoord. De paniek was duidelijk te merken.
De mast/zender heeft nog jaren aan de Randweg gestaan, net als de reserve mast aan het begin van de Zeeweg.
Muzikale begeleiding : YouTube: Frankie Goes To Hollywood - Two Tribes (ZTIS 119)
En nu weer terug naar het vintage gedeelte. Ik dacht dat het wellicht wel aardig was om te laten weten wat er in dat 100-108 MHz stukje destijds gebeurde in de jaren 60 tot 80.
Over dat de FM band ooit tot 100 MHz en later 104 MHz liep, heb ik nog wel een aardige anekdote.
In het begin van de jaren 80 was piraterij nogal populair in de Randstad, en we kwamen er dan ook achter dat de Bescherming Bevolking destijds een uitgebreid relais netwerk had tussen 104 en 108 MHz, en als je dat goed wist te gebruiken (middels een toonslot) was je met een paar mW over grote gebieden te beluisteren, omdat de ene uitgang, weer de ingang van een ander relais was, en dan kon je over 4 MHz en meerdere provincies hoorbaar zijn.
Om ons gebruik enigzins te bedekken, maakten we namaak Bescherming Bevolking roepnamen, ook om aan te geven aan anderen dat we via een relais spraken. Uit mijn hoofd was Amsterdam - Eduard, Haarlem was Bernhard, en Zaandam - Cornelis. Afijn, lange intro, want op een dag werden we van het Haarlemse relais 'geweerd' door iemand die zich Blokhoofd Haarlem noemde .. wij een beetje lacherig, joh, als jij dat wil, leef je uit. En vervolgens werd er een oefening Nuclaire Impact gehouden !!! Een aantal bunkers werd genoemd, waar vervolgens mobiele units heen moesten, en dan werden teksten genoemd als : ' De hoofdweg bunker is geraakt, geen overlevenden '. Omdat er best veel naar dit stukje werd geluisterd, het was een mooie zondag middag, werd de politie van Haarlem/Heemstede/Bloemendaal plat gebeld wat hier aan de hand was. De BB heeft nog een paar jaren bestaan, maar het was vrij vlot afgelopen met de relais, en we hebben nooit meer een oefening gehoord. De paniek was duidelijk te merken.
De mast/zender heeft nog jaren aan de Randweg gestaan, net als de reserve mast aan het begin van de Zeeweg.
Muzikale begeleiding : YouTube: Frankie Goes To Hollywood - Two Tribes (ZTIS 119)
En nu weer terug naar het vintage gedeelte. Ik dacht dat het wellicht wel aardig was om te laten weten wat er in dat 100-108 MHz stukje destijds gebeurde in de jaren 60 tot 80.
[ Voor 0% gewijzigd door Ed.juh op 07-01-2022 12:21 . Reden: Amsterdam was Eduard, niet Anton ]
In theorie zou je met 100W nog best ver moeten kunnen komen. Sommigen gaan met 5W de wereld rond. Maar ik denk dat ze te dichtbij staan en we hier met z'n allen in de skip distance van onze mini zenders wonen, in zo'n klein landje. Wellicht kunnen ze in de UK wel onze zendertjes ontvangen 
Geinig, ik wist niet dat de FM ooit tot de 104 liep. Ik dacht altijd dat die ooit van 100 meteen naar 108 uitgebreid was. Zo leer je iedere dag weer iets. Weet je ook iets over de tijdslijn hiervan? Wikipedia weet er niks over...
Geinig, ik wist niet dat de FM ooit tot de 104 liep. Ik dacht altijd dat die ooit van 100 meteen naar 108 uitgebreid was. Zo leer je iedere dag weer iets. Weet je ook iets over de tijdslijn hiervan? Wikipedia weet er niks over...
[ Voor 0% gewijzigd door kozue op 07-01-2022 11:39 . Reden: typo ]
Als ik bij mijn buizenradios kijk zijn de radio's van voor 1960 allemaal tot 100Mhz.
De modellen van 1964 en ouder tot 108Mhz.
Ik heb 1 model uit 1963 en die loopt tot 104Mhz.
Dus daar tussen zal wel de overgang zijn geweest.
De modellen van 1964 en ouder tot 108Mhz.
Ik heb 1 model uit 1963 en die loopt tot 104Mhz.
Dus daar tussen zal wel de overgang zijn geweest.
In die tijd had je nog geen correctieschakelingen en lage-output elementen dus ik zou het gewoon proberen met een smartphone, eventueel op laag volume. Je hebt wel gelijk vwb TA en TB, my badThe Eagle schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:34:
@f2ride2001 Thanks! Het zal dus maar een erg korte periode zijn geweest. Wel vreemd dan dat @Ed.juh het heeft over de jaren 80. Zou 104-108 toen niet al vol moeten hebben gezeten met "echte" zenders?
Wat ik trouwens wel vreemd vind is dat er volgens dat gelinkte overzicht in Alkmaar "Eye AM Radio" zou moeten zitten op de 1134. Dat zit hier praktisch om de hoek, en daarvan krijg ik helemaal niks door, ook niet een heel zwak signaal. Is die lijst wel actueel? Misschien zit er een groot deel tussen dat ooit eens vol goede moed begonnen is maar er ondertussen al mee is gekapt omdat er niet genoeg volk meer naar AM luistert?
Wat ik trouwens wel vreemd vind is dat er volgens dat gelinkte overzicht in Alkmaar "Eye AM Radio" zou moeten zitten op de 1134. Dat zit hier praktisch om de hoek, en daarvan krijg ik helemaal niks door, ook niet een heel zwak signaal. Is die lijst wel actueel? Misschien zit er een groot deel tussen dat ooit eens vol goede moed begonnen is maar er ondertussen al mee is gekapt omdat er niet genoeg volk meer naar AM luistert?
Toevallig bezig met een AM transistor radiootje te repareren en daar ontving ik ook al niets meer op de AM.
Genoeg buizenradio's dus die even aangezwengelt, maar daar kan ik alleen nog maar Radio Caroline op 648kHz ontvangen met moeite. Rest is alleen ruis.....
Genoeg buizenradio's dus die even aangezwengelt, maar daar kan ik alleen nog maar Radio Caroline op 648kHz ontvangen met moeite. Rest is alleen ruis.....
@kozue https://radiopedia.nl/wiki/FM-omroepband
Ik kwam dit nog tegen uit 1984 > https://wetten.overheid.nl/BWBV0002800/1987-07-01
Wellicht kan ik nog het een en ander vinden uit een oude scanner gids oid.
104 tot 108 werd eind jaren tachtig uitgerold en was specifiek voor mono uitzendingen van locale omroepen bedoeld. Haarlem 105 was hier een voorbeeld van. In de Haarlemmermeer zat toen een meer interregionale zender, en die zat dan ook lager in Frequentie 99.6 MHz( VLOH ). Volgens de wiki ( Wikipedia: Vereniging Lokale Omroep Haarlemmermeer ) gingen die pas eind 1988 daadwerkelijk via de Ether uitzenden.
Wikipedia: Lokale omroep in Nederland.
- Sinds het eind van de jaren 80 mochten deze stations ook via de ether uitzenden en sinds enige jaren ook in FM stereo. Voorheen mochten deze stations uitsluitend uitzenden via het lokale kabelnet.
Overigens was het zo dat de radio's uit bijvoorbeeld Japan als reeds tot die 108 MHz gingen, en niet uitgingen van wat voor Nederland specifiek was gealloceerd.
Wat het bereik van de lokale MG zenders aangaat, ja, propagatie en nog zo wat dingen spelen je parten. Maar ik denk ook dat niet al die zenders 24/7 te horen zijn. Dat zal die lijst ook niet goed weergeven denk ik. Een redelijke test was ooit Radio Bloemendaal (voor mij zeer zeker ) maar die zijn in 2018 uit de ether gegaan. Ik zou even via hun website kijken of ze wel in de lucht zijn/waren.
Wellicht is Radio Seagull nog aktief > Wikipedia: Radio Seagull
Hmm, zal ik dan ook maar weer eens een draadje trekken en de FT-817, of nog beter, de IC-7600d ( kijk, en dat is dan weer een vintage ontvanger ) die ik 3 maanden geleden wist te scoren in de kringloop voor 12.50 Euro, daar eens aansluiten. Het jeukt.
Aanvulling : https://nl.media.radio.zeezenders.narkive.com/cTZhyNXS/fm
In de comments noemt iemand daar ook de BB zenders, maar tussen 100 en 104. Het zou kunnen, ik heb daar reaktieve herinneringen aan tenslotte
Ik kwam dit nog tegen uit 1984 > https://wetten.overheid.nl/BWBV0002800/1987-07-01
Wellicht kan ik nog het een en ander vinden uit een oude scanner gids oid.
104 tot 108 werd eind jaren tachtig uitgerold en was specifiek voor mono uitzendingen van locale omroepen bedoeld. Haarlem 105 was hier een voorbeeld van. In de Haarlemmermeer zat toen een meer interregionale zender, en die zat dan ook lager in Frequentie 99.6 MHz( VLOH ). Volgens de wiki ( Wikipedia: Vereniging Lokale Omroep Haarlemmermeer ) gingen die pas eind 1988 daadwerkelijk via de Ether uitzenden.
Wikipedia: Lokale omroep in Nederland.
- Sinds het eind van de jaren 80 mochten deze stations ook via de ether uitzenden en sinds enige jaren ook in FM stereo. Voorheen mochten deze stations uitsluitend uitzenden via het lokale kabelnet.
Overigens was het zo dat de radio's uit bijvoorbeeld Japan als reeds tot die 108 MHz gingen, en niet uitgingen van wat voor Nederland specifiek was gealloceerd.
Wat het bereik van de lokale MG zenders aangaat, ja, propagatie en nog zo wat dingen spelen je parten. Maar ik denk ook dat niet al die zenders 24/7 te horen zijn. Dat zal die lijst ook niet goed weergeven denk ik. Een redelijke test was ooit Radio Bloemendaal (voor mij zeer zeker ) maar die zijn in 2018 uit de ether gegaan. Ik zou even via hun website kijken of ze wel in de lucht zijn/waren.
Wellicht is Radio Seagull nog aktief > Wikipedia: Radio Seagull
Hmm, zal ik dan ook maar weer eens een draadje trekken en de FT-817, of nog beter, de IC-7600d ( kijk, en dat is dan weer een vintage ontvanger ) die ik 3 maanden geleden wist te scoren in de kringloop voor 12.50 Euro, daar eens aansluiten. Het jeukt.
Aanvulling : https://nl.media.radio.zeezenders.narkive.com/cTZhyNXS/fm
In de comments noemt iemand daar ook de BB zenders, maar tussen 100 en 104. Het zou kunnen, ik heb daar reaktieve herinneringen aan tenslotte
[ Voor 5% gewijzigd door Ed.juh op 07-01-2022 12:51 ]
Toen had je alleen Hilversum 1 t/m 4 en waren er eenvoudigweg nog geen commerciële (radio)zenders. De FM band was dan ook vrij leeg toen, hoogstens nog een keertje dezelfde Hilversum 1-4 maar van een andere zender ergens anders in het land, en dus op een andere frequentie. Aan de landsgrenzen kom je nog wel een buitenlandse zender ontvangen, maar dat was het dan ook wel.kozue schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:49:
@f2ride2001 Thanks! Het zal dus maar een erg korte periode zijn geweest. Wel vreemd dan dat @Ed.juh het heeft over de jaren 80. Zou 104-108 toen niet al vol moeten hebben gezeten met "echte" zenders?
Dus als je door Nederland reed met je auto met Hilversum 3 op, dan zat je telkens aan de zenderknop te draaien om dezelfde zender opnieuw op te zoeken, om telkens over te schakelen op een sterkere zender. Als antwoord daarop is RDS gekomen, die zond een lijst met alternatieve frequenties mee voor dezelfde zender. En dan kreeg je dure autoradio's met 2 FM tuners, je luisterde naar de ene, en de ander scande continu naar dezelfde zender alleen met een sterker signaal en schakelde dan onhoorbaar over. Ander was het even stil als je RDS radio op zoek was naar een sterkere zender.
De FM-kabel begon wel langzaam maar zeker vol te lopen met buitenlandse zenders, maar alleen als de kabelboer in jouw dorp een hoge mast had waar de ontvangstantenne op stond. Kabelnetten waren nog niet aan elkaar gekoppeld, echt hele andere tijden waren dat.
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Ik heb vandaag wat zitten rondpielen op de AM, MW en LW met een buizenversterker in combinatie met een AM-loop antenne die ik voorzien had van twee 8mm bananen pluggen... Er is toch best wel wat te ontvangen en soms ook nog met een echt goed ontvangst ook nog:
[Video: https://photos.app.goo.gl/YihQZA86GAoAmvXHA]
[Video: https://photos.app.goo.gl/RfRHdpaaRENEjXEz9]
[Video: https://photos.app.goo.gl/xKDEswyaAZEkTgmo9]
[Video: https://photos.app.goo.gl/hodzC4V6sv531r1W9]
Bij die laatste op de LW klonk de zender ver weg en wat zwak, maar de Franse MW radio zender die ik vond klonk wel heel goed moet ik zeggen... Let wel: ik heb een extra antenne erbij gezet in de vorm van een Tecsun AN-200 die regelbaar is om het signaal wat beter te kunnen ontvangen...
Oh ja, wie nog geïnteresseerd is in het ontstaan van Kabel tv en radio zou eens deze aflevering van Venray van toen eens moeten bekijken... Het gaat over de ontwikkelingen omtrent communicatie en de aanleg van kabeltelevisie in Venray en omstreken (ja, ook het dorp waar ik woon komt één of twee keer aan bod)... Soort gelijke trajecten en manieren van hoe men radio / tv keek vroeger zullen niet veel anders geweest zijn in andere regio's...
[Video: https://photos.app.goo.gl/YihQZA86GAoAmvXHA]
[Video: https://photos.app.goo.gl/RfRHdpaaRENEjXEz9]
[Video: https://photos.app.goo.gl/xKDEswyaAZEkTgmo9]
[Video: https://photos.app.goo.gl/hodzC4V6sv531r1W9]
Bij die laatste op de LW klonk de zender ver weg en wat zwak, maar de Franse MW radio zender die ik vond klonk wel heel goed moet ik zeggen... Let wel: ik heb een extra antenne erbij gezet in de vorm van een Tecsun AN-200 die regelbaar is om het signaal wat beter te kunnen ontvangen...
Oh ja, wie nog geïnteresseerd is in het ontstaan van Kabel tv en radio zou eens deze aflevering van Venray van toen eens moeten bekijken... Het gaat over de ontwikkelingen omtrent communicatie en de aanleg van kabeltelevisie in Venray en omstreken (ja, ook het dorp waar ik woon komt één of twee keer aan bod)... Soort gelijke trajecten en manieren van hoe men radio / tv keek vroeger zullen niet veel anders geweest zijn in andere regio's...
[ Voor 18% gewijzigd door rcor op 07-01-2022 21:22 ]
@rcor Als oud-Venraynaar veel herkenbare beelden. Ik woonde begin jaren 80 in Veltum en kan me nog herinneren dat de straat open ging voor kabel-TV. Als ik me goed herinner was er daarvoor in Veltum al een CAI-systeem in de wijk, dat toen vervangen werd door het systeem dat in heel Venray werd aangelegd.
Maar het is al even geleden, dus best kans dat ik ernaast zit.
Voor de bass liefhebbers en vintage liefhebbers is dit wellicht interessant. Ik heb een beetje gezocht en er niks over gevonden in de 'vintage' draadjes, en maar een paar vermeldingen in andere draadjes.
Anyway, een leuk apparaatje voor in de vintage set is de DBX 100 subharmonic synthesizer, ofwel "Boom Box".
:strip_exif()/f/image/X4tfT444nI9MWzeKfsWzS9JD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/b5110kLIXG1lgDokCi6FE3lw.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat dit kastje doet is in feite de bass in de regionen 50-80Hz kopiëren een octaaf lager. Dus i.t.t. wat een equalizer doet (frequentie banden reguleren) wordt de bas van 50-80Hz hergebruikt maar dan lager.
Het leuke is ook dat het tevens een potentiële crossover is omdat je de bassen naar een aparte versterker met subs kan sturen.
De bijnaam van deze doos, (en dan de 19" versie DBX 500 die volgens mij precies hetzelfde doet) is de "Disco Box".
/f/image/sVwHpvlNNWn15acn9BPUzeLF.png?f=fotoalbum_large)
Deze werd veelvuldig gebruikt in de discotheken in de 70's om de disco platen meer "Boom" te geven. Omdat de platen wel ophielden bij 50Hz op zijn best, en het equalizen van lagere frequenties voornamelijk de "rumble" van het vinyl op de platenspeler versterkte was deze boombox een uitkomst om de bassen te verrijken.
Ikzelf heb een modernere versie van de 19" versie, de DBX120a, en het effect is ook beschikbaar in sommige DBX DSPs zoals de DBX driverack 260 die ik ook heb.
Het effect is heel leuk, je moet alleen wel subs (of speakers) hebben die 25Hz (of lager) aankunnen op volle sterkte. Een high-pass filter op de laagste frequenties van je speakers is ook wel handig, om geen onnodige dingen te versterken (of per ongeluk zaken op te blazen).
Ik gebruik de DBX driverack 260 voor de subharmonic synthesizer met de Bose AWCS (die ook weer zijn eigen processing nodig heeft, ik heb dus een 'diverse' keten aan processors). Maar omdat die AWCS getuned is op 25Hz (20Hz is al -6dB) knappen heel wat liedjes (ouwe disco maar ook old-school hip-hop en R&B en funk) er enorm van op.
Anyway, een leuk apparaatje voor in de vintage set is de DBX 100 subharmonic synthesizer, ofwel "Boom Box".
:strip_exif()/f/image/X4tfT444nI9MWzeKfsWzS9JD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/b5110kLIXG1lgDokCi6FE3lw.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat dit kastje doet is in feite de bass in de regionen 50-80Hz kopiëren een octaaf lager. Dus i.t.t. wat een equalizer doet (frequentie banden reguleren) wordt de bas van 50-80Hz hergebruikt maar dan lager.
Het leuke is ook dat het tevens een potentiële crossover is omdat je de bassen naar een aparte versterker met subs kan sturen.
De bijnaam van deze doos, (en dan de 19" versie DBX 500 die volgens mij precies hetzelfde doet) is de "Disco Box".
/f/image/sVwHpvlNNWn15acn9BPUzeLF.png?f=fotoalbum_large)
Deze werd veelvuldig gebruikt in de discotheken in de 70's om de disco platen meer "Boom" te geven. Omdat de platen wel ophielden bij 50Hz op zijn best, en het equalizen van lagere frequenties voornamelijk de "rumble" van het vinyl op de platenspeler versterkte was deze boombox een uitkomst om de bassen te verrijken.
Ikzelf heb een modernere versie van de 19" versie, de DBX120a, en het effect is ook beschikbaar in sommige DBX DSPs zoals de DBX driverack 260 die ik ook heb.
Het effect is heel leuk, je moet alleen wel subs (of speakers) hebben die 25Hz (of lager) aankunnen op volle sterkte. Een high-pass filter op de laagste frequenties van je speakers is ook wel handig, om geen onnodige dingen te versterken (of per ongeluk zaken op te blazen).
Ik gebruik de DBX driverack 260 voor de subharmonic synthesizer met de Bose AWCS (die ook weer zijn eigen processing nodig heeft, ik heb dus een 'diverse' keten aan processors). Maar omdat die AWCS getuned is op 25Hz (20Hz is al -6dB) knappen heel wat liedjes (ouwe disco maar ook old-school hip-hop en R&B en funk) er enorm van op.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qKgRVwW5yRAAlJRaEYzXMj7q.jpg?f=user_large)
Gaaf ding ..
Overigens, ik wil niets meer horen van mensen die tips nodig hebben om vintage audio op te knappen. Deze reeks [ 8 afleveringen van 1 uur ] geeft je meer dan genoeg hulp tenslotte :
Philips assemblage cursus
En nu ik toch bij dat bedrijf uit het zuiden van het land ben, gaan we even naar de commercials :
YouTube: Philips muzikale bouwstenen 1977
Oh, wat heerlijk 1977'achtig. Schitterend. Ik krijg er een kreatief met kurk gevoel van.
Overigens, ik wil niets meer horen van mensen die tips nodig hebben om vintage audio op te knappen. Deze reeks [ 8 afleveringen van 1 uur ] geeft je meer dan genoeg hulp tenslotte :
Philips assemblage cursus
En nu ik toch bij dat bedrijf uit het zuiden van het land ben, gaan we even naar de commercials :
YouTube: Philips muzikale bouwstenen 1977
Oh, wat heerlijk 1977'achtig. Schitterend. Ik krijg er een kreatief met kurk gevoel van.
[ Voor 12% gewijzigd door Ed.juh op 07-01-2022 19:38 ]
@kozue Ik denk trouwens dat die jongens van Eye AM niet in de lucht zijn. Even een SDR in je buurt opgezocht, en daar komt niets op binnen : http://radioelvira.sytes.net:8073/
Wellicht kun je Radio Elvira wel ontvangen ( direct, niet via die SDR ) op 1485 KHz, dat zou niet te ver weg moeten zijn.
Voor anderen die een poging willen doen op de middengolf met een lokale zender, via deze website kun je vast wel een SDR ontvanger vinden die enigzins in je buurt zit
http://rx.linkfanel.net/
Wellicht kun je Radio Elvira wel ontvangen ( direct, niet via die SDR ) op 1485 KHz, dat zou niet te ver weg moeten zijn.
Voor anderen die een poging willen doen op de middengolf met een lokale zender, via deze website kun je vast wel een SDR ontvanger vinden die enigzins in je buurt zit
http://rx.linkfanel.net/
[ Voor 13% gewijzigd door Ed.juh op 07-01-2022 20:03 . Reden: elvira plus TX-freq toegevoegd ]
Ik zie net dat Neverland AM op 1035kHz zit en uitzend elke zaterdag tussen 11:00 en 15:00 uur... Het goede nieuws voor mij: zij zenden uit vanuit Venlo... Nou dat ga ik morgen uiteraard proberen te ontvangen vanuit het kleine gat Merselo bij Venray! De zender zou te ontvangen moeten zijn zou ik zo zeggen... 
Update: ik heb nu later op de avond nog een poging gewaagd om wat zenders te ontvangen en met succes, want de atmosfeer helpt goed mee vanavond... Zowaar een Turkse of Arabische zender op de MG weten te ontvangen!
[Video: https://photos.app.goo.gl/A6y8WBoEfm5UjHEW6]
En ook deze zender komt door de goede atmosfeer zeer goed binnen qua ontvangst op de MG:
[Video: https://photos.app.goo.gl/qWiZiRagnroL7iHj7]
Later bleek deze een Engelse zender te zijn (Radio Caroline om precies te zijn)...

Mijn Tecsun AM antenne blijkt een goede investering te zijn tot nog toe!
Voor wie ook wil experimenteren, hij is bij Truckerswereld te koop (heb ik hem ook gekocht destijds)...
Update: ik heb nu later op de avond nog een poging gewaagd om wat zenders te ontvangen en met succes, want de atmosfeer helpt goed mee vanavond... Zowaar een Turkse of Arabische zender op de MG weten te ontvangen!
[Video: https://photos.app.goo.gl/A6y8WBoEfm5UjHEW6]
En ook deze zender komt door de goede atmosfeer zeer goed binnen qua ontvangst op de MG:
[Video: https://photos.app.goo.gl/qWiZiRagnroL7iHj7]
Later bleek deze een Engelse zender te zijn (Radio Caroline om precies te zijn)...
Mijn Tecsun AM antenne blijkt een goede investering te zijn tot nog toe!
[ Voor 68% gewijzigd door rcor op 07-01-2022 22:05 ]
Dat zal dan vast een gemeenschappelijke antenne zijn geweest, net zoals bij ons in Merselo... Overigens zaten mijn ouders niet aangesloten op die gezamenlijke antenne... Wij hadden de luxe om een eigen antenne met mast te hebben aan onze woning... We waren indertijd al koning te rijk met NL1, NL2, NL3, de Belgische zenders en een paar Duitsers....Out.of.Control schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:09:
@rcor Als oud-Venraynaar veel herkenbare beelden. Ik woonde begin jaren 80 in Veltum en kan me nog herinneren dat de straat open ging voor kabel-TV. Als ik me goed herinner was er daarvoor in Veltum al een CAI-systeem in de wijk, dat toen vervangen werd door het systeem dat in heel Venray werd aangelegd.
En inderdaad toen kabeltelevisie kwam in ons dorp hebben mijn ouders meteen de overstap gemaakt en kregen we nog meer zenders erbij... Wat in vergelijking met nu nog weinig is....
Kabeltelvisie Venray BV werd uiteindelijk overgenomen door Essent (of beter gezegd: Essent Kabelcom) en dat werd hernoemd naar @home en uiteindelijk verkocht om als Ziggo verder te gaan (met een aantal andere kabelaars die ook waren overgenomen zoals Casema) en met behoudt van de naam samen te gaan met UPC en later weer te fuseren met Vodafone...
@Ed.juh Ik had m inderdaad al zien staan in de lijst, samen met Ellen AM. Alleen doen die beide maar 1 dag in de week (zaterdag en zondag), en in het weekend ben ik meestal druk met andere dingen. Maar nu ben ik wel benieuwd, en een uurtje spelen kan geen kwaad
Misschien zend die Eye AM ook alleen in het weekend uit en ontvang ik die morgen wel. To be continued…
Vorig weekend zat ik eens op de FM te speuren. Er zitten in het weekend blijkbaar ook nog flink wat piraten in de lucht. O.a. een op de 106.5, volgens mij precies hier in Heerhugowaard (als ik de RDS moet geloven). Met een SDR en GQRX vol met bookmarks waar de “bekende” zenders zitten, pluk je ze er zo uit. Overal waar een onbekend bobbeltje zit, is waarschijnlijk een piraat. Had er ook nog een paar gevonden op 87.5 en 94.5, en ergens bovenin de 90. Alleen jammer dat de meesten rukmuziek draaien. Van dat oubollige gejengel waar zelfs m’n oma niet meer naar zou luisteren als ze nog geleefd had. Die op 106.5 (iets van “Freewave FM” ofzo) was wel leuk, maar klonk nogal dof. Ben benieuwd of ze morgen weer terug zijn.
Vorig weekend zat ik eens op de FM te speuren. Er zitten in het weekend blijkbaar ook nog flink wat piraten in de lucht. O.a. een op de 106.5, volgens mij precies hier in Heerhugowaard (als ik de RDS moet geloven). Met een SDR en GQRX vol met bookmarks waar de “bekende” zenders zitten, pluk je ze er zo uit. Overal waar een onbekend bobbeltje zit, is waarschijnlijk een piraat. Had er ook nog een paar gevonden op 87.5 en 94.5, en ergens bovenin de 90. Alleen jammer dat de meesten rukmuziek draaien. Van dat oubollige gejengel waar zelfs m’n oma niet meer naar zou luisteren als ze nog geleefd had. Die op 106.5 (iets van “Freewave FM” ofzo) was wel leuk, maar klonk nogal dof. Ben benieuwd of ze morgen weer terug zijn.
@karel-jacobse Mooie apparatuur! Ken wel de octaver als gitaar pedaal maar wist niet dat dit vroeger zo gebruikt werd. Bose pijp heb ik ook nog nooit eerder gezien. Ben benieuwd hoe dat allemaal klinkt
Nou, volgens mij zit er teveel storing van apparatuur hier in de lucht. Ellen AM kan ik wel net aan ontvangen, maar zit veel storing in. De hele AM band heeft hier trouwens veel storing (een soort brom), ook bij de Britten zoals TalkSport en BBC 5 (die het overigens beter doen dan Ellen AM). Die WebSDR klinkt echt veel duidelijker. Wellicht staat die op een betere plek met minder QRM.
FM piraten vandaag ook niet te bekennen. Die hebben blijkbaar geen zin. Of ze zijn allemaal opgepakt.
Dat wereldontvangertje (jaren 90 ding) hoort al helemaal nergens iets, niet eens een kraakje.
FM piraten vandaag ook niet te bekennen. Die hebben blijkbaar geen zin. Of ze zijn allemaal opgepakt.
Dat wereldontvangertje (jaren 90 ding) hoort al helemaal nergens iets, niet eens een kraakje.

Een interessant artikel ove Arnie Nudell de beroemde designer van Infinity Speakers en later Genesis (overleden in 2017).
Interessant is met name het deel wat over zijn "Servo Bass" system gaat:
https://www.stereophile.c...e-nudell-infinity-genesis
Interessant is met name het deel wat over zijn "Servo Bass" system gaat:
https://www.stereophile.c...e-nudell-infinity-genesis
En jawel: Neverland AM is in de lucht op 1035kHz! Met de Tucson AM antenne is hij nog redelijk te ontvangen... Nog wel wat ruis, maar toch! Je moet wel van NL-talige piraten hits houden...kozue schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 09:47:
Nou, volgens mij zit er teveel storing van apparatuur hier in de lucht. Ellen AM kan ik wel net aan ontvangen, maar zit veel storing in. De hele AM band heeft hier trouwens veel storing (een soort brom), ook bij de Britten zoals TalkSport en BBC 5 (die het overigens beter doen dan Ellen AM). Die WebSDR klinkt echt veel duidelijker. Wellicht staat die op een betere plek met minder QRM.
[Video: https://photos.app.goo.gl/b2ijbutaAyFUF85UA]
Wie o wie heeft een idee, Ik zoek al een tijdje naar een apparaat. (receiver/versterker/stereo toren) uit de jaren 90 begin 2000 denk ik.
Ik heb als klein manneke toen een keer bij iemand thuis die zijn vader's stereo wilde showen een stereo toren gezien die een drum computer aan boord had of iets dergelijks.
een beetje zoals dit : https://www.matrixsynth.c...stereo-receiver-with.html
Alleen dan nieuwer. Ik heb altijd gedacht dat het een philips was maar ik kan er niks over vinden.
Ik heb als klein manneke toen een keer bij iemand thuis die zijn vader's stereo wilde showen een stereo toren gezien die een drum computer aan boord had of iets dergelijks.
een beetje zoals dit : https://www.matrixsynth.c...stereo-receiver-with.html
Alleen dan nieuwer. Ik heb altijd gedacht dat het een philips was maar ik kan er niks over vinden.
@h4ze Bedoel je de Sharp? YouTube: RARE Vintage SHARP MR 990 GF 990G Boombox GhettoBlaster Synthesizer ...
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Dat sluit mooi aan bij dit filmpje van Techmoan over een Sony "Boombox"
Lijkt iets soortgelijks te zijn als die Sharp, maar dan anders opgebouwd en veel minder boombox dan de Sharp voor het oog...
Nee het was echt een av formaat, ik weet alleen niet of het losse componenten waren of echt een toren.
Ik dacht ook dat de bediening voor de drum dinges op een paneeltje zat wat openklapte.
Ik kan me jammer genoeg niet veel herinneren, het klinkte allemaal wel geweldig, Er stonden een 4 tal infinity speakers bij die langer waren dan ikzelf en ik had nog nooit zoiets gehoord.
@rcor
Ja door dat filmpje moest ik er weer aan denken!
[ Voor 3% gewijzigd door h4ze op 08-01-2022 14:24 ]
Let op:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.
Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/
Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic
Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.
Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/
Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic
Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6