Dat minidisc deck heb ik ook gehad, prachtig ding met dat openklappende rookglas deurtje.. Heb em ooit verkocht, maar vind het nog steeds stiekem zonde..diedie2 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 13:48:
Verhuisd en drukke periode gehad dus even zonder moeten stellen, maar nu terug on track. Helaas de MD (nog) niet kunnen herstellen. De FM-antenne moet ik ook nog terug omhoog hangen.
[Afbeelding]
Of deze vraag in dit topic hoort of mag ben ik niet helemaal zeker van, mocht het er niet horen dan graag verwijderen
Helaas heb ik een jaar geleden afscheid moeten nemen van een geliefde oom, omdat mijn moeder en haar zussen druk bezig waren met alle andere zaken af te handelen heb ik de vraag gekregen of ik op de verzameling audio/video apparatuur wilde passen.
Nu de rust bij mij (en de familie) wat is weder gekeerd heb ik nog steeds een zolder vol apparatuur staan. De familie wil hier nu graag iets mee gaan doen en daar gaat mijn vraag over.
Het liefst zouden wij in 1x van alle apparatuur af geraken, zodat er minder tijd in hoeft te worden gestoken. Maar uiteraard is dat nadelig voor de mogelijke opbrengst voor mijn moeder/tantes.
De apparatuur is een mix van (voor zover ik kan beoordelen) tientjes werk qua waarde (Sony SLV-SE710) tot wat meer interessant (Akai GX-600DB, Sony TA-N77ES, Sony CDP-X77ES). En nog een aantal er tussenin. 17 stuks totaal.
Zijn er hier ervaringen met een dergelijke berg (ik kan evt de volledige lijst plaatsen) audio/video apparatuur te laten opkopen/verkopen per stuk? Er zit nergens een doos bij, dus verkoop en verzenden zal een bijzondere onderneming worden.
Helaas heb ik een jaar geleden afscheid moeten nemen van een geliefde oom, omdat mijn moeder en haar zussen druk bezig waren met alle andere zaken af te handelen heb ik de vraag gekregen of ik op de verzameling audio/video apparatuur wilde passen.
Nu de rust bij mij (en de familie) wat is weder gekeerd heb ik nog steeds een zolder vol apparatuur staan. De familie wil hier nu graag iets mee gaan doen en daar gaat mijn vraag over.
Het liefst zouden wij in 1x van alle apparatuur af geraken, zodat er minder tijd in hoeft te worden gestoken. Maar uiteraard is dat nadelig voor de mogelijke opbrengst voor mijn moeder/tantes.
De apparatuur is een mix van (voor zover ik kan beoordelen) tientjes werk qua waarde (Sony SLV-SE710) tot wat meer interessant (Akai GX-600DB, Sony TA-N77ES, Sony CDP-X77ES). En nog een aantal er tussenin. 17 stuks totaal.
Zijn er hier ervaringen met een dergelijke berg (ik kan evt de volledige lijst plaatsen) audio/video apparatuur te laten opkopen/verkopen per stuk? Er zit nergens een doos bij, dus verkoop en verzenden zal een bijzondere onderneming worden.
18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019
Ik heb hem kunnen bereiken telefonisch maar zijn zoon heeft het monster nu in de Hal van z'n nieuwe huis staan en die weet ook wat het waard is en tegelijk is het voor hem natuurlijk een aandenken aan z'n pa.DatraxZ schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:00:
[...]
Mocht ie het deck nog in bezit hebben, en de VU bridge voor een zacht prijsje kunnen laten gaan, sta ik er zeker voor open
Zeer interessant, alleen heb ik hier geen ruimte.x-RaY99 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:22:
Of deze vraag in dit topic hoort of mag ben ik niet helemaal zeker van, mocht het er niet horen dan graag verwijderen![]()
Je zou het per stuk kunnen verkopen of als de componenten bij een modellijn/merk horen kan je het ook als een set verkopen.
De verkopers zullen natuurlijk vragen of het werkt en of het ooit gereviseerd is.
Indien je oom verzameling audio/video apparatuur tot je dood heeft gebruikt zou ik geen zorgen om maken maar als ze al jaren lagen niet meer gebruikt werden door je oom, dan zul je per apparaat/component op werking moeten controleren.
Trein?
Uiteindelijk blijft het gewoon een kosten/ baten vraagstuk, hoe veel tijd wil je er in steken voor -vaak- hooguit een paar tientjes meer.x-RaY99 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:22:
...
...
Ik zou de topstukken testen en met duidelijke foto's individueel op mp zetten. De rest (bv alles waar je minder dan 50 eu voor verwacht te vangen) gewoon naar de kringloop of in 1 koop weg.
De hele boel ongetest in 1 lot aanbieden is vragen om handelaartjes die zo min mogelijk willen betalen.
Verzenden van dit soort spul gaat in mijn ervaring prima met bananendozen, da's niet zo ingewikkeld. De kunst is op mp vooral de zeiksnorren / time wasters er vlot uit te filteren... En als je wat positieve ervaringen achter je naam hebt staan helpt ook wel heb ik het idee. Dus evt. beginnen met wat van het goedkopere spul als je nog geen reputatie hebt.
Alternatief zou je eea ook nog bij een winkel als freakuence of studio 107 kunnen aanbieden... Kijken wat die er voor willen geven.
[ Voor 18% gewijzigd door Charly op 11-11-2021 10:51 ]
Toch bedankt om het even na te vragen !AntoniusDD schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:30:
[...]
Ik heb hem kunnen bereiken telefonisch maar zijn zoon heeft het monster nu in de Hal van z'n nieuwe huis staan en die weet ook wat het waard is en tegelijk is het voor hem natuurlijk een aandenken aan z'n pa.
Dat Sony ES soul is wel erg mooi... Zowel de versterker als de de CD speler zijn van topkwaliteit... Heb je nog meer van dat Sony ES spul en zo ja welke types?x-RaY99 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:22:
Of deze vraag in dit topic hoort of mag ben ik niet helemaal zeker van, mocht het er niet horen dan graag verwijderen![]()
Valt wel mee hoor, de platenspeler komt op schouderhoogte als ik ervoor sta. Misschien niet het meest praktische maar het lukt wel.kozue schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 20:24:
Mooie stack, maar… is het zo niet heel lastig om een LP op te zetten?
Ik zag hier al verschillende mensen bezig over de Philips 900-serie...ik denk dat die wel eens geïnteresseerd zouden kunnen zijn in dit:
https://www.facebook.com/...5763922368376340480%22%7D
Als mijn oog mij niet bedriegt is dat een Philips DCC-speler en als die werkt best wel goedkoop. Niet van mij noch van iemand die ik ken, maar wou het toch meegeven voor de geïnteresseerde
Da's idd een 900 serie met DCC maar er staat ook duidelijk bij dat de cassette niet meer werkt. Verder zie ik volgens mij de lage / midden modellen uit de lijn, en een stel speakers die ooit bij een simpel setje hoorden.diedie2 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:34:
[...]
[...]
Valt wel mee hoor, de platenspeler komt op schouderhoogte als ik ervoor sta. Misschien niet het meest praktische maar het lukt wel.
Ik zag hier al verschillende mensen bezig over de Philips 900-serie...ik denk dat die wel eens geïnteresseerd zouden kunnen zijn in dit:
https://www.facebook.com/...5763922368376340480%22%7D
Als mijn oog mij niet bedriegt is dat een Philips DCC-speler en als die werkt best wel goedkoop. Niet van mij noch van iemand die ik ken, maar wou het toch meegeven voor de geïnteresseerde
100 euro is niet heel veel maar de dcc mag het zelfde bedrag in om hem weekend te krijgen. Overige componenten zitten rond de 30-50 max per stuk, waarde speakers 0. Dus redelijke vraagprijs.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Afgelopen week, op MP, een paar sony MZ-R55 gekocht als zijnde defect.
Binnen gekomen bleken ze beide niets te doen. Beide hadden nog een "gumstick" batterij er nog in zitten.
Uiteraard uitgelopen met schade. De eerste goed schoon gemaakt. Bij demontage bleek de "over write head" compleet verfrommelt onderin te zitten.
Hoe krijg je het voor elkaar. Daardoor was ook de leeskop scheef getrokken. Afijn, zaak uit elkaar, over write head gewoon verwijdert (zonder doet ie het ook, neemt alleen niet meer op) Schoongemaakt en recht gezet. Accu lekage weggehaald en geschuurd zodat de accu weer contact maakt. Aha, da's de eerste die werkt.
:strip_exif()/f/image/CJoCTYrT2iVMVtdEnTj27QbR.jpg?f=fotoalbum_large)
De tweede was nog erger, deze heeft in het water gelegen met roest als gevolg en overal (werkelijk overal) wit poeder (kalk) resten....
Ook bij deze zat de over write head compleet opgefrommelt onderin. 2e keer....... Hoe dom ben je dan.....
:strip_exif()/f/image/xrWVYsoQHphfsvabMx3Shgbl.jpg?f=fotoalbum_large)
Operatie schoonmaken......
:strip_exif()/f/image/h63lX6Xig6wt5Lv6WgNNQ4J7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MQQBanMJLqEGRJ6GJY7fx1aQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3FcqpgxXbheHhE73YvKUAgCN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UhL2FXbfAagXNqxA6QS87pEQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Met een dremel (kunststof borstel) alle witte poeder en roest weggehaald. Print helemaal schoongemaakt. Na reiniging zag die er nog goed uit. Toch eens een poging wagen die in elkaar te zetten.
Mechanisme helemaal nagelopen en gecontroleerd dat alles weer soepel beweegt (1 motor zat vast)
Met de externe batterijpak........ succes
:strip_exif()/f/image/UDV8eBCQMzUtLyiVGi05b4VW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/t0a1B0594LngUJi0zsOJzNSL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/luvhBJYG4CuL4xlyadtZHo8v.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog blij dat die de lader van lang geleden bewaart heb:
:strip_exif()/f/image/jr8ypTKKDVwARDqt97s5yVgO.jpg?f=fotoalbum_large)
1 accu kunnen redden.
Die dingen hebben een prachtig kristal helder en scherp LCD display. Knap staaltje van Sony! Respect!
:strip_exif()/f/image/5lk4VYuGGaLEZfhuFocr0fpx.jpg?f=fotoalbum_large)
Ok, beide nemen niet meer op, maar afspelen doen ze prima! Opnemen kan ik op deck (heb er nog 2 van staan)
Binnen gekomen bleken ze beide niets te doen. Beide hadden nog een "gumstick" batterij er nog in zitten.
Uiteraard uitgelopen met schade. De eerste goed schoon gemaakt. Bij demontage bleek de "over write head" compleet verfrommelt onderin te zitten.
:strip_exif()/f/image/CJoCTYrT2iVMVtdEnTj27QbR.jpg?f=fotoalbum_large)
De tweede was nog erger, deze heeft in het water gelegen met roest als gevolg en overal (werkelijk overal) wit poeder (kalk) resten....

:strip_exif()/f/image/xrWVYsoQHphfsvabMx3Shgbl.jpg?f=fotoalbum_large)
Operatie schoonmaken......
:strip_exif()/f/image/h63lX6Xig6wt5Lv6WgNNQ4J7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MQQBanMJLqEGRJ6GJY7fx1aQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3FcqpgxXbheHhE73YvKUAgCN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UhL2FXbfAagXNqxA6QS87pEQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Met een dremel (kunststof borstel) alle witte poeder en roest weggehaald. Print helemaal schoongemaakt. Na reiniging zag die er nog goed uit. Toch eens een poging wagen die in elkaar te zetten.
Mechanisme helemaal nagelopen en gecontroleerd dat alles weer soepel beweegt (1 motor zat vast)
Met de externe batterijpak........ succes
:strip_exif()/f/image/UDV8eBCQMzUtLyiVGi05b4VW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/t0a1B0594LngUJi0zsOJzNSL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/luvhBJYG4CuL4xlyadtZHo8v.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog blij dat die de lader van lang geleden bewaart heb:
:strip_exif()/f/image/jr8ypTKKDVwARDqt97s5yVgO.jpg?f=fotoalbum_large)
1 accu kunnen redden.
Die dingen hebben een prachtig kristal helder en scherp LCD display. Knap staaltje van Sony! Respect!
:strip_exif()/f/image/5lk4VYuGGaLEZfhuFocr0fpx.jpg?f=fotoalbum_large)
Ok, beide nemen niet meer op, maar afspelen doen ze prima! Opnemen kan ik op deck (heb er nog 2 van staan)
[ Voor 4% gewijzigd door f2ride2001 op 13-11-2021 16:29 ]
Wat doet men met zn bandrecorder? Ik deed een tijdje SACD erop over zetten gewoon voor de fun. Tja voorbespeelde RtR is uitermate slechte kwaliteit en dat deden ze bewust, men wilde niet dat je eigenaar werd van een Stereo Master Tape. Misschien leuk als je een bandje hebt en oldskool wilt opnemen. Of als je analoge synthesizers hebt uit de jaren 80 en 70 en misschien nu ook weer, omdat het weer terug komt. Maar verder wist ik er niet veel meer mee te doen heb het dan ook verkocht. Had paar Akai machines en een hele rits Maxell 35-180 banden. Ging als een treintje binnen no time verkocht. Sommige banden waren nog gesealt, van mn vader ooit gekregen die ze nieuw koch op de valreep in 2001 toen productie stopte. 100 euro via ebay Duitsland, en dan was ik nog goedkoop.
Ik doe niet zo heel veel met m’n bandrecorder. Ik heb ondertussen teveel hobby’s en die nemen allemaal een stukje tijd in beslag (waaronder m’n recente interesse in ham radio). Qua vintage audio gebruik ik cassettes en minidiscs het meest, met vinyl op een derde plek. Maar ik vind het af en toe wel eens leuk om een mixtape op RTR te maken. Het blijft toch iets heel anders dan gewoon een cassette in je deck ploppen, en dat heeft gewoon z’n charme. Dus m’n RTR is een vast onderdeel van m’n audio stack. Maar die mag z’n tijd ook delen met o.a. een VHS recorder. 4 uur durende mixtapes maken is ook leuk 
Een van de dingen waar recent wat tijd in is gaan zitten is een CD-I speler. Niet echt “audio”, omdat ze vaak gepromoot werden als alleskunner, maar wel vintage (alhoewel je m als gewone CD speler kan gebruiken). Hij stond bij de kringloop als “moet nagekeken worden”, en bij navraag bleek ie het wel te doen, maar met films uit zichzelf te stoppen met spelen, door vermoedelijk vuil in het loopwerk. Het ding had duidelijk bij een roker gestaan, gezien de bruine aanslag die overal zat, en de penetrante geur die er vanaf kwam.
Dus met alcohol en olie aan de slag geweest, en na flink schoonmaken had ik de kraak bij het open en dicht maken van de tray helemaal weg. Met audio CD’s als test sloeg ie vaak over, meestal eens per 30 tot 120 seconden. Ook na goed schoonmaken bleef dit nog, alhoewel er al flink wat bruine troep van de laser en de rail gekomen was. Dus had ik besloten het ding een flinke tijd te laten spelen om te zien of dat het zou verhelpen. Misschien moest ie gewoon even inspelen na jarenlange stilstand en rookviespeukerij? CD op shuffle repeat en lekker laten gaan.
En dat lijkt geholpen te hebben. Ik zit nu naar diezelfde CD te luisteren en hij heeft al zeker 8 tot 10 nummers gespeeld zonder skippen. Ik zet m zo uit en ga er morgen verder mee spelen. Als ie het doet ben ik benieuwd naar de inhoud van de schijfjes die er bij zaten. Het lijken vooral films te zijn, maar er zitten ook een paar interessante titels tussen.
:strip_exif()/f/image/PnchgYeCECOWNlviZD61jEM9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XUTEKKh4vaQ3uQt17xyPh7Ez.jpg?f=fotoalbum_large)
Die Rosebud bovenop vond ik nog wel een grappig schijfje. Behalve dat het een engelstalig nummer van Extince was, voordat ie doorbrak met Nederhop, was ie technisch gezien ook interessant. Van de 5 tracks kun je er 3 in een gewone CD speler afspelen, en m’n CD speler gaf ook netjes tracks 2, 3 en 4 als afspeelbaar aan. Play begint op track 2. Ik wist niet dat CD’s dat konden. Ik had vroeger een schijfje met CD-ROM content op het eind, en mijn CD speler probeerde dat gewoon af te spelen als track, waarbij er allemaal digitale rommel uit m’n speakers kwam
Een van de dingen waar recent wat tijd in is gaan zitten is een CD-I speler. Niet echt “audio”, omdat ze vaak gepromoot werden als alleskunner, maar wel vintage (alhoewel je m als gewone CD speler kan gebruiken). Hij stond bij de kringloop als “moet nagekeken worden”, en bij navraag bleek ie het wel te doen, maar met films uit zichzelf te stoppen met spelen, door vermoedelijk vuil in het loopwerk. Het ding had duidelijk bij een roker gestaan, gezien de bruine aanslag die overal zat, en de penetrante geur die er vanaf kwam.
Dus met alcohol en olie aan de slag geweest, en na flink schoonmaken had ik de kraak bij het open en dicht maken van de tray helemaal weg. Met audio CD’s als test sloeg ie vaak over, meestal eens per 30 tot 120 seconden. Ook na goed schoonmaken bleef dit nog, alhoewel er al flink wat bruine troep van de laser en de rail gekomen was. Dus had ik besloten het ding een flinke tijd te laten spelen om te zien of dat het zou verhelpen. Misschien moest ie gewoon even inspelen na jarenlange stilstand en rookviespeukerij? CD op shuffle repeat en lekker laten gaan.
En dat lijkt geholpen te hebben. Ik zit nu naar diezelfde CD te luisteren en hij heeft al zeker 8 tot 10 nummers gespeeld zonder skippen. Ik zet m zo uit en ga er morgen verder mee spelen. Als ie het doet ben ik benieuwd naar de inhoud van de schijfjes die er bij zaten. Het lijken vooral films te zijn, maar er zitten ook een paar interessante titels tussen.
:strip_exif()/f/image/PnchgYeCECOWNlviZD61jEM9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XUTEKKh4vaQ3uQt17xyPh7Ez.jpg?f=fotoalbum_large)
Die Rosebud bovenop vond ik nog wel een grappig schijfje. Behalve dat het een engelstalig nummer van Extince was, voordat ie doorbrak met Nederhop, was ie technisch gezien ook interessant. Van de 5 tracks kun je er 3 in een gewone CD speler afspelen, en m’n CD speler gaf ook netjes tracks 2, 3 en 4 als afspeelbaar aan. Play begint op track 2. Ik wist niet dat CD’s dat konden. Ik had vroeger een schijfje met CD-ROM content op het eind, en mijn CD speler probeerde dat gewoon af te spelen als track, waarbij er allemaal digitale rommel uit m’n speakers kwam
Heb je de lens al schoongemaakt ? Anders het loopwerk schoonmaken en licht smeren met het juiste middel.
Yep, de lens is schoon. Net zo lang zitten poetsen met wattenstaafjes tot er niks meer vanaf kwam. Maar zoals ik al zei lijkt hij het nu weer te doen. Een kleine workout heeft m goed gedaan.
Ja, een wattenstaafje en wat warme adem laten neerslaan op de lens werkt prima!
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
Ik heb ooit een Teac speler gehad die zo doorrookt was dat alleen schoonmaken van de lens niet voldoende was, ik heb toen een nieuwe laserunit geplaatst. Daarna de originele laser uit elkaar gehaald en het hele optiek was matglas geworden van de damp. De prisma en de onderkant van de lens waren ook aangeslagen. Echt goor. Gelukkig was dat zo'n standaard Sony-lasertje van 7 euro.
Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl
Inmiddels heb ik mijn portable buizenradio aan de praat gekregen. Met de battery eliminator uit engeland. Dit bleek de eenvoudigste oplossing. De adapter past perfect in de behuizing en geeft de 90 en 1,4V die ik nodig had. Enthousiaste kerel ook die al mijn vragen heeft beantwoord.
Het mooie is dat de buisjes nog goed zijn hij deed het direct. Op zich is het geluid van de versterker goed, maar de ontvangst is zoals verwacht beperkt tot een aantal soms wat ruisende zenders.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lwQHMFYy2zji8EAbQ19y4kso.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dJuyPlsQVAxPbUx1EL824wdg.jpg?f=user_large)
Nu nog veilig maken en afwerken met een mooi doosje zoals dit voorbeeld:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IXGAOao9tTeSHSDgqh3EAg6c.jpg?f=user_large)
Ik kon het niet laten het volgende projectje op de rommelmarkt te kopen. Het is in de eerste plaats schoonmaak werk.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e8nEn6Njns28pv71XWzrZTLc.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ycnoUUwxQLGKmRVGCbaFnyOy.jpg?f=user_large)
Nu kwam er een kennis met de vraag of ik deze wil nakijken. Jee wat een slagschip maar liefst 75cm breed.
Op het eerste gezicht verrotte snaar, geen verlichting bij afstemmen, krakend geluid bij draaien aan de volume knop, cassette klep zit los. Nou ja eerst maar eens kijken of ik dit monster fatsoenlijk open kan krijgen.
:strip_exif()/f/image/3pQu6GWjznUeiWOVfocALUd5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zErKtNw7zkScdPlkV001nOlZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KhOnJJEcmCm5Lxsi6Fkr19GZ.jpg?f=user_large)
We zijn weer van de straat en dat is toch de bedoeling deze dagen?
Het mooie is dat de buisjes nog goed zijn hij deed het direct. Op zich is het geluid van de versterker goed, maar de ontvangst is zoals verwacht beperkt tot een aantal soms wat ruisende zenders.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lwQHMFYy2zji8EAbQ19y4kso.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dJuyPlsQVAxPbUx1EL824wdg.jpg?f=user_large)
Nu nog veilig maken en afwerken met een mooi doosje zoals dit voorbeeld:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IXGAOao9tTeSHSDgqh3EAg6c.jpg?f=user_large)
Ik kon het niet laten het volgende projectje op de rommelmarkt te kopen. Het is in de eerste plaats schoonmaak werk.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e8nEn6Njns28pv71XWzrZTLc.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ycnoUUwxQLGKmRVGCbaFnyOy.jpg?f=user_large)
Nu kwam er een kennis met de vraag of ik deze wil nakijken. Jee wat een slagschip maar liefst 75cm breed.
Op het eerste gezicht verrotte snaar, geen verlichting bij afstemmen, krakend geluid bij draaien aan de volume knop, cassette klep zit los. Nou ja eerst maar eens kijken of ik dit monster fatsoenlijk open kan krijgen.
:strip_exif()/f/image/3pQu6GWjznUeiWOVfocALUd5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zErKtNw7zkScdPlkV001nOlZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KhOnJJEcmCm5Lxsi6Fkr19GZ.jpg?f=user_large)
We zijn weer van de straat en dat is toch de bedoeling deze dagen?
Zo, wat een bakbeest zeg! Wel een leuk projectje inderdaad. Een platenspeler, tapedeck en tuner hebben allemaal hun eigen vormen van onderhoud nodig, en hierbij heb je alles in 1 keer 
En inderdaad, van de straat… ik denk dat vintage audio een van de veiligste hobbies is in een tijd als dit.
En inderdaad, van de straat… ik denk dat vintage audio een van de veiligste hobbies is in een tijd als dit.
Ha ja lekker relaxed maar pas wel op voor de netstroom. En bij oude apparatuur met een snoer altijd eerst even controleren of je hem op 240V in plaats van de oude 220V kan zetten. Bij deze kon dat inderdaad.kozue schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:08:
Gaaf bakbeest! Die platenspeler ziet er kwalitatief best goed uit.
Wat oude middengolf ontvangers betreft, zet de buizenportable na zonsondergang aan, dan komen er ineens véél meer zenders bij. Ik heb ook meegemaakt dat powerline adapters voor veel storing zorgen. Veel gepiep en geruis, adapter er uit en gelijk kraakheldere ontvangst.
Wat oude middengolf ontvangers betreft, zet de buizenportable na zonsondergang aan, dan komen er ineens véél meer zenders bij. Ik heb ook meegemaakt dat powerline adapters voor veel storing zorgen. Veel gepiep en geruis, adapter er uit en gelijk kraakheldere ontvangst.
Atari portfolio Dos 2.11
@MvanS Erg leuk om te zien die National Panasonic. Prima LP's opzetten met zo'n grote kast. Eventueel een nieuw AT element erin en genieten maar!
@MvanS die Philips vond ik in een lavabo onderkast in de woning die ik gekocht had en 9 jaar onbewoond / leeg stond en tijdens de maanden verbouwing deed die het nog op de oude batterij die er nog in zat. Ik heb hem toen alles klaar was aan de mannen die het grofvuil doorspitten voor het afgehaald wordt mee gegeven.
De National Panasonic heb ik ook overwogen te kopen destijds maar mijn slaapkamer was te klein
De National Panasonic heb ik ook overwogen te kopen destijds maar mijn slaapkamer was te klein
Ik weet niet of mijn exemplaar exact die van jou is geweest dat zou erg toevallig zijn, maar niet onmogelijk. Ik kocht hem vorige week op een markt in Brussel.AntoniusDD schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:11:
@MvanS die Philips vond ik in een lavabo onderkast in de woning die ik gekocht had en 9 jaar onbewoond / leeg stond en tijdens de maanden verbouwing deed die het nog op de oude batterij die er nog in zat. Ik heb hem toen alles klaar was aan de mannen die het grofvuil doorspitten voor het afgehaald wordt mee gegeven.
Ik heb ook enige tijd iets gelijkaardig zien staan op FB Market en nu lijkt ie weg....MvanS schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:38:
[...]
Ik weet niet of mijn exemplaar exact die van jou is geweest dat zou erg toevallig zijn, maar niet onmogelijk. Ik kocht hem vorige week op een markt in Brussel.
Dat lijkt me toch een ander type. De knoppen aan de voorkant, links en rechts, die zitten bij mij in het wit/gele plastic. En het tuning deel is roodbruin.
Deze hadden jullie nog tegoed van meThe Eagle schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 22:19:
[...]
Mja, zitten wel dubbele componenten tussen, dus beetje valsspelen![]()
Ik zit ook op 8 componenten Pioneer, maar da's zonder de exoten minidisk en platenspeler. Nu niet thuis maar zal binnenkort eens een recente foto maken van hoe het er bij staat
:strip_exif()/f/image/LXDPi1p0aMBo96ZZfbmf0E4Y.jpg?f=fotoalbum_large)
Staat nu 100 Watt te verstoken omdat ik net de radio aangezet heb
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
True that. Amp is een beest, Cd speler een tank. Gek genoeg zijn dat niet de meest waardevolle van de set; dat is de equalizer. Die doet rond de 200 en 250 euro moment. De afstandsbediening van de eq alleen al doet ca 40 euro, als je hem al kunt krijgen.
Die ab plus een tweede eq heb ik in de kast liggen
De ex9000 is ook aardig in prijs gestegen zie ik net. Die is nog zeldzamer, zit tussen de 150 en 200 euro. De SR60 doet 100 a 150.
Die ab plus een tweede eq heb ik in de kast liggen
De ex9000 is ook aardig in prijs gestegen zie ik net. Die is nog zeldzamer, zit tussen de 150 en 200 euro. De SR60 doet 100 a 150.
Braun heeft een tijd deze gemaakt (Audio 2 ). Ziet er mooi uit (ontwerp Dieter Rams). Wel een beetje krap om lekker plaatjes op te zetten.....
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kxWiq5DRqAJwAQZqAxcyoLoi.jpg?f=user_large)
[ Voor 5% gewijzigd door OgWok op 18-11-2021 09:01 ]
Ja sixties design dat vind ik fantastisch. Ik denk dat ie technisch niet beter zal zijn dan een Philips, Grundig of wat dan ook uit die tijd, maar de waarde zit hem in het design. Ik denk dat ik die niet snel voor een koopje tegen zal komen op de rommelmarkt.
Het tuning deel is ook prachtig.
Dit is net weer een ander type zo te zien.
Het tuning deel is ook prachtig.
Dit is net weer een ander type zo te zien.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/V9UrYdm221AbA1XUNQcVJzBE.jpg?f=user_large)
[ Voor 4% gewijzigd door MvanS op 18-11-2021 09:26 ]
Die Dieter Rams ontwerpen vind ik ook erg mooi. Maar eigenlijk houd ik wel van alles dat mooi gemaakt is en goed in elkaar zit. Of het nu Philips vissenoog (de serie daarvoor vind ik eigenlijk mooier), Yamaha Classic Line of Sony CD-P777ES cd-speler: ik vind het prachtig.OgWok schreef op donderdag 18 november 2021 @ 08:42:
Braun heeft een tijd deze gemaakt (Audio 2 ). Ziet er mooi uit (ontwerp Dieter Rams). Wel een beetje krap om lekker plaatjes op te zetten.....
[Afbeelding]
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Hoeveel moeite hebben ze erin gestoken om het nog een beetje "echt" te laten lijken.........
Eigenlijk *is* het een echte RTR. Hij speelt wellicht geen oude (traditionele) reels af, maar alle reels afspelen kon je oude 70's apparaat ook al niet, met al die incompatible formaten. Mono, stereo, 2 sporen, 4 sporen, verschillen in sporen layout, etc etc. Een flink deel van de reels die ik uit de kringloop heb meegenomen speelt niet correct af op mijn 4 sporen stereo RTR. Dan krijg je verschillende audio links en rechts.
Verder is ie volledig functioneel en komt er wellicht beter geluid uit dan het meeste cassettespul wat tegenwoordig in China gemaakt wordt. Dus wat is "echt"? Ik vind m net zo echt als een 70's bandrecorder. Wat misschien nog leuk was geweest was een instelling voor dubbele snelheid. Zo'n tape mech kon dat meestal al, voor high speed dubbing. Dan had je een 1/8" 3.75ips formaat. Het vinden van spoelen waar 1/8" tape op past is wellicht een uitdaging, maar eventuele lege spoelen kun je zelf nog vullen door cassettes aan elkaar te splicen
Verder is ie volledig functioneel en komt er wellicht beter geluid uit dan het meeste cassettespul wat tegenwoordig in China gemaakt wordt. Dus wat is "echt"? Ik vind m net zo echt als een 70's bandrecorder. Wat misschien nog leuk was geweest was een instelling voor dubbele snelheid. Zo'n tape mech kon dat meestal al, voor high speed dubbing. Dan had je een 1/8" 3.75ips formaat. Het vinden van spoelen waar 1/8" tape op past is wellicht een uitdaging, maar eventuele lege spoelen kun je zelf nog vullen door cassettes aan elkaar te splicen
Cabasse liefhebbers opgelet:
https://www.marktplaats.n...bubinga?previousPage=home
https://www.marktplaats.n...bubinga?previousPage=home
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Nieuwe aanwinst, Sony cdp-cx100 CD jukebox uit 1993.
:strip_exif()/f/image/hBOPPkmZnfQDJAjYgGkQJJa8.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: @janklo zoals AvV al kon melden er gaan100 cd's in.
Ik had de cd's nog liggen en kon de Sony wisselaar voor een zacht prijsje overnemen.
Voor streamen heb ik een Pioneer SC-LX801 staan wat ook prima werkt, is alleen niet echt vintage audio te noemen.
.
@AvV Cd titel kan je met de jog knop handmatig invoeren, nummers niet (bij mijn weten) en is ook wel heel veel werk. Gelukkig is er Discogs.
:strip_exif()/f/image/hBOPPkmZnfQDJAjYgGkQJJa8.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: @janklo zoals AvV al kon melden er gaan100 cd's in.
Ik had de cd's nog liggen en kon de Sony wisselaar voor een zacht prijsje overnemen.
Voor streamen heb ik een Pioneer SC-LX801 staan wat ook prima werkt, is alleen niet echt vintage audio te noemen.
@AvV Cd titel kan je met de jog knop handmatig invoeren, nummers niet (bij mijn weten) en is ook wel heel veel werk. Gelukkig is er Discogs.
[ Voor 32% gewijzigd door BenEco op 23-11-2021 14:20 ]
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
hoeveel cds gaan erin? tja heb mn hele cd collectie opgedoekt. mooie Yamaha NP-S303 neergezet, alles geript met EAC en alles als FLAC via de yamaha afspelen.. Tja geen idee, cd beetje klaar mee om eoa reden itt vinyl wat altijd is gebleven, ook in de tijd dat men anti vinyl bijna was.
Ik denk ongeveer 100 😜
Lijkt me qua programmeren van nummers toch wel omslachtig.
[ Voor 54% gewijzigd door AvV op 23-11-2021 14:08 . Reden: toevoeging ]
Ach ja er zit een shuffle (disc/tracks) functie op, laat je verassen!AvV schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:07:
Ik denk ongeveer 100 😜
(al kan dat behoorlijk traag zijn)
het staat zelfs op de foto dat het 100 discs zijn ;-)
zit er geen functie op dat het huidige nummer in memory wordt genomen en ondertussen al een nieuw disc/track kiest bij shuffle?
zit er geen functie op dat het huidige nummer in memory wordt genomen en ondertussen al een nieuw disc/track kiest bij shuffle?
pakt die ook op mp3, anders een hippe mp3 speler
Hi, hierbij twee bijna vintage setjes in mijn mancave en werkkamer.
Ik heb een zwak voor eigenzinnig, vaak Brits, design 😉
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KIRmGpQToCowlQ2fQGJCfZFT.jpg?f=user_large)
Ik heb een zwak voor eigenzinnig, vaak Brits, design 😉
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KIRmGpQToCowlQ2fQGJCfZFT.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mQ3dRAitlMTNl0A6xgb0Ompl.jpg?f=user_large)
Ik zie dat je er cd-r's in hebt zitten. Leest die Sony die wel goed?BenEco schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:29:
Nieuwe aanwinst, Sony cdp-cx100 CD jukebox uit 1993.
Mijn cd-r's die ik >10 jaar geleden gebrand heb heb ik allemaal weggemikt, waren onleesbaar of zwaar verminkt geworden.
En afgezien daarvan, sony heeft een poos lang heel actief pogingen gedaan om hun cd-spelers zo te maken dat ze geen cd-r's konden lezen.
De Sony cdp-cx100 CD jukebox leest de cd-r's (ook zeker een jaar of 10 oud) zonder problemen.joopv schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 23:40:
[...]
Ik zie dat je er cd-r's in hebt zitten. Leest die Sony die wel goed?
Mijn cd-r's die ik >10 jaar geleden gebrand heb heb ik allemaal weggemikt, waren onleesbaar of zwaar verminkt geworden.
En afgezien daarvan, sony heeft een poos lang heel actief pogingen gedaan om hun cd-spelers zo te maken dat ze geen cd-r's konden lezen.
Deze komt trouwens morgen binnen, is ook wel redelijk vintage.
:strip_exif()/f/image/ddhMQ2BJBdvCwSI1YvaubFNj.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door BenEco op 01-12-2021 00:49 ]
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Niet spectaculair maar wel leuk. Had een Sony tuner 530ESin mijn woonkamer set.
Was echter van mijn zoon die hem straks (als zijn huisje klaar is) ook weer meeneemt.
Op MP mooie vervanger gevonden. S570ES. 2 jaar jonger 1991 tegen 1989 Met RDS en controleerbaar via de AB. Keurig netjes zonder krassen.
:strip_exif()/f/image/AdHomCSb8isLZl0kBpWYD10F.jpg?f=fotoalbum_large)
Signaal sterkte zelfs in DB
Was echter van mijn zoon die hem straks (als zijn huisje klaar is) ook weer meeneemt.
Op MP mooie vervanger gevonden. S570ES. 2 jaar jonger 1991 tegen 1989 Met RDS en controleerbaar via de AB. Keurig netjes zonder krassen.
:strip_exif()/f/image/AdHomCSb8isLZl0kBpWYD10F.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DibazTfJfHnsuUfruVrFX6ad.jpg?f=fotoalbum_large)
@f2ride2001: leuk! een mooie Sony ES tuner... Geniet er maar van! Zeker omdat analoge FM over het algemeen velen malen beter klinkt dan DAB+...
Daarom even een pure tuner overzicht van analoge radio tuners die in mijn bezit zijn of zijn geweest:
:strip_exif()/f/image/8HopEwgdzmHSDMYFJDYU7NdN.jpg?f=fotoalbum_large)
De tuner in de Kenwood HD600 serie compacte high-end audio... Speelt nog steeds en gaat de deur ook nog niet uit... Zit hier in het midden van de set weggewerkt...
:strip_exif()/f/image/CT6zCzIvywOGlkTMiLxefBln.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja, die Akai versterker heb ik niet meer, evenals de Marantz cassettedeck, maar die Akai AT93L tuner heb ik nog steeds als extra component voorbij de buizen radio's die over het algemeen niet verder gaan dan 100 Mhz, puur high-end Akai en dat voor slechts 15 euro bij een kringloop...

Ja en bij die Akai versterker hoorde deze tuner, de Akai AT2200... Niet meer in bezit, net zoals die Akai versterker... Leuk vintage spul, maar zeker niet high-end...
Op het werk (lees de locatie waar ik het meest actief ben op week basis) heb ik ook een hele mooie tuner staan... Het betreft de Sony ST-SB920QS:

Of hij nu helemaal high-end is, durf ik niet te zeggen, maar hij speelt als de beste en heeft net zoals de Akai een dubbele antenne ingang... Ideaal om zenders optimaal te kunnen ontvangen...
En ook hier het mooie: slechts 15 euro bij een kringloop...
Daarom even een pure tuner overzicht van analoge radio tuners die in mijn bezit zijn of zijn geweest:
:strip_exif()/f/image/8HopEwgdzmHSDMYFJDYU7NdN.jpg?f=fotoalbum_large)
De tuner in de Kenwood HD600 serie compacte high-end audio... Speelt nog steeds en gaat de deur ook nog niet uit... Zit hier in het midden van de set weggewerkt...
:strip_exif()/f/image/CT6zCzIvywOGlkTMiLxefBln.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja, die Akai versterker heb ik niet meer, evenals de Marantz cassettedeck, maar die Akai AT93L tuner heb ik nog steeds als extra component voorbij de buizen radio's die over het algemeen niet verder gaan dan 100 Mhz, puur high-end Akai en dat voor slechts 15 euro bij een kringloop...
Ja en bij die Akai versterker hoorde deze tuner, de Akai AT2200... Niet meer in bezit, net zoals die Akai versterker... Leuk vintage spul, maar zeker niet high-end...
Op het werk (lees de locatie waar ik het meest actief ben op week basis) heb ik ook een hele mooie tuner staan... Het betreft de Sony ST-SB920QS:

Of hij nu helemaal high-end is, durf ik niet te zeggen, maar hij speelt als de beste en heeft net zoals de Akai een dubbele antenne ingang... Ideaal om zenders optimaal te kunnen ontvangen...
[ Voor 10% gewijzigd door rcor op 01-12-2021 21:08 ]
De Sony ST-SB920QS is inderdaad een mooie tuner, ik heb er ook 1 op m'n werk/hobby kamer staan.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GrV3XJhXVp7p9NLGmiX7O252.jpg?f=user_large)
Ook een mooie tuner van Sony, klonk echt "ouderwets" en heel makkelijk in het gebruik, ergonomie uit de vroege jaren 70.
Je had vroeger ook een versterker in die form factor, leuk setje.
Ja, de Sony ta-88 de prijs is wel behoorlijk gestegen een setje is nu een paar honderd euro waard.Coenen schreef op donderdag 2 december 2021 @ 19:56:
Je had vroeger ook een versterker in die form factor, leuk setje.
@rcor mooie bijpassende jaren 90 gordijnen ook
Draait hier ook!f2ride2001 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 20:24:
Niet spectaculair maar wel leuk. Had een Sony tuner 530ESin mijn woonkamer set.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja he, die gordijnen heb ik nog steeds... Ooit door mijn ouders gekocht voor mij bij de Leenbakker als ik mij niet vergis...Zullen van ca. eind jaren 90 zijn schat ik zo in... Maar het slijt niet, dus hoef ik ze niet te vervangen de komende tijd...The Eagle schreef op donderdag 2 december 2021 @ 21:57:
@rcor mooie bijpassende jaren 90 gordijnen ook
Toch maar even de Philips AZ1508 onder handen genomen. Er zit zo'n mooi geluid in deze relatief zware draagbare radio, dus ik vond het vervangen van de laser unit het wel waard. Als je een soldeerbout vast kunt houden is het zo gedaan.
Even de draadjes naar de twee motors en de contact switch los solderen en je kunt (nadat je de rubbers wegschuift) de CDM12.1 unit eruit nemen.
:strip_exif()/f/image/dvxIjFvWvsYUmDUM5mCEtSwv.jpg?f=fotoalbum_large)
En hij speelt weer.
Even de draadjes naar de twee motors en de contact switch los solderen en je kunt (nadat je de rubbers wegschuift) de CDM12.1 unit eruit nemen.
:strip_exif()/f/image/dvxIjFvWvsYUmDUM5mCEtSwv.jpg?f=fotoalbum_large)
En hij speelt weer.
:strip_exif()/f/image/LCI6uA3LEGzCnFgPi7Oeddoy.jpg?f=fotoalbum_large)
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
De Telefunken M15A heeft inmiddels wat onderhoud gehad, vooral ontvetten en opnieuw invetten. Enkele lagers liepen niet 100% goed meer.
Hieronder een filmpje van het apparaat :
Hieronder een filmpje van het apparaat :
LOL, zo'n ding heeft mijn vader ook dagelijks in gebruik als radio. Gekocht in 1997/98 bij Radio Modern volgens mijPD2JK schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:28:
Toch maar even de Philips AZ1508 onder handen genomen. Er zit zo'n mooi geluid in deze relatief zware draagbare radio, dus ik vond het vervangen van de laser unit het wel waard. Als je een soldeerbout vast kunt houden is het zo gedaan.
[Afbeelding]
En hij speelt weer.
[Afbeelding]
(Alleen de cassettegedeelte werkt niet meer zo lekker).
Trein?
Ik heb besloten me toch maar eens in de minidisc wereld te gaan begeven. Ik heb dit formaat nog nooit geprobeerd of in mijn bezit gehad. Ik daarom een aantal devices aangeschaft om mee te spelen.
Pioneer MJ-F21 recorder
Sony MDS-JE520 recorder
Sony portable MZ-R30 recorder
Sony portable MZ-R500 recorder

Ik moet zeggen dat ik de Pioneer wel een leuk klein dingetje vind en dat die waarschijnlijk wel behouden blijft. Ook de MZ-R500 speler blijft waarschijnlijk behouden omdat die zoveel compacter is dan de MZ-R30.
Ik z'n totaliteit weet ik echter nog niet wat ik ervan moet vinden. Het kost net zoveel tijd en moeite om nummers uit te zoeken en klaar te zetten als bij cassette bandjes maar ik mis er toch enigszins de charme aan die ik wel bij cassettes heb.
Pioneer MJ-F21 recorder
Sony MDS-JE520 recorder
Sony portable MZ-R30 recorder
Sony portable MZ-R500 recorder

Ik moet zeggen dat ik de Pioneer wel een leuk klein dingetje vind en dat die waarschijnlijk wel behouden blijft. Ook de MZ-R500 speler blijft waarschijnlijk behouden omdat die zoveel compacter is dan de MZ-R30.
Ik z'n totaliteit weet ik echter nog niet wat ik ervan moet vinden. Het kost net zoveel tijd en moeite om nummers uit te zoeken en klaar te zetten als bij cassette bandjes maar ik mis er toch enigszins de charme aan die ik wel bij cassettes heb.
Ik vind het voordeel van minidisc, dat je langer aan één stuk kunt opnemen (tot 160 minuten als mono voldoende is). Dat is voor concertopnames vanaf radio soms best handig.kingmace schreef op zondag 12 december 2021 @ 12:40:
Ik heb besloten me toch maar eens in de minidisc wereld te gaan begeven. Ik heb dit formaat nog nooit geprobeerd of in mijn bezit gehad. Ik daarom een aantal devices aangeschaft om mee te spelen.
[...]
Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)
MD kan wel sneller opnemen dan cassette, mits je een NetMD recorder hebt. Met de moderne commandline tools gaat het hier 2x zo hard als analoog opnemen. Op LP2 zelfs 4x zo snel en LP4 8x zo snel. Alhoewel ik geen LP gebruik ivm kwaliteitsverlies. Hoe snel Sonicstage het deed zou ik niet weten. Dat draait alleen op Windows en dat heb ik al heel lang niet meer en kan ik dus niet testen (maar was sowieso een rotprogramma).
MD heeft wel meer voordelen tov bandjes. Geen gedoe met koppen schoonmaken en afstellen (en azimuth incompatibiliteit), geen spoelen, weergave van tracktitels, shuffle, etc. Maar ja, je hebt gelijk, uiteindelijk gaat het om het gevoel wat je er bij hebt. Want niemand heeft analoge media meer perse nodig. Degenen die het nog gebruiken doen dat omdat ze daar plezier aan beleven. En als je dat met bandjes meer hebt dan met MD zou ik zeker gewoon bandjes blijven gebruiken.
Zelf heb ik MD een aantal jaar als primair opname medium gebruikt. Alle kopieerde CD’s en gedownloadde mp3’s gingen naar MD. M’n oude MD collectie heb ik ooit in een tijd van (relatieve) armoe verkocht op marktplaats en heb ik dus niet meer, maar het formaat heeft wel altijd een plekje in m’n hart gehouden. Ik gebruik het nog steeds, naast cassettes en vinyl.
MD heeft wel meer voordelen tov bandjes. Geen gedoe met koppen schoonmaken en afstellen (en azimuth incompatibiliteit), geen spoelen, weergave van tracktitels, shuffle, etc. Maar ja, je hebt gelijk, uiteindelijk gaat het om het gevoel wat je er bij hebt. Want niemand heeft analoge media meer perse nodig. Degenen die het nog gebruiken doen dat omdat ze daar plezier aan beleven. En als je dat met bandjes meer hebt dan met MD zou ik zeker gewoon bandjes blijven gebruiken.
Zelf heb ik MD een aantal jaar als primair opname medium gebruikt. Alle kopieerde CD’s en gedownloadde mp3’s gingen naar MD. M’n oude MD collectie heb ik ooit in een tijd van (relatieve) armoe verkocht op marktplaats en heb ik dus niet meer, maar het formaat heeft wel altijd een plekje in m’n hart gehouden. Ik gebruik het nog steeds, naast cassettes en vinyl.
ik heb hier een combi-deck met minidisc en CD, zo kan je op 4x speed opnemen, scheelt heel wat tijd!
Hier ook nog vollop MD in bedrijf zij het dat ik niet zoveel meer opneem, maar wel afspeel.
Zelfs de werkkamer set heeft nog een MD en een paar bladzijdes terug kon je nog lezen dat ik 2x MZ-R55 gerepareerd heb.
Zelfs de werkkamer set heeft nog een MD en een paar bladzijdes terug kon je nog lezen dat ik 2x MZ-R55 gerepareerd heb.
dit topic had je vast al gevonden. Hier ook een liefhebber, ik bezit dezelfde 520, maar ook een JA30ES, een R50 (die in onderdelen op mijn bureau ligt...) en een R900. Onderweg zijn nog een R50 en een R35...
Mijn "workflow" in de '90s was:
- CD huren of lenen
- Kopie naar DCC voor thuisgebruik
- Kopie naar MD voor onderweg
De DCC staat hier nog altijd, hoewel ik hem nu alleen nog gebruik om zo af en toe eens een zeldzame opname terug te luisteren (liveoptredens opgenomen van de radio bijvoorbeeld). Zijn plek in mijn " workflow" werd eind jaren '90 al door een CD-recorder ingenomen.
De MD heeft het nog tot de komst van mijn eerste iPod (in 2005) uitgehouden. Ik hem hem nog steeds (toevallig ook een MZ-R30) en heb ook nog een sloot aan discs.
- CD huren of lenen
- Kopie naar DCC voor thuisgebruik
- Kopie naar MD voor onderweg
De DCC staat hier nog altijd, hoewel ik hem nu alleen nog gebruik om zo af en toe eens een zeldzame opname terug te luisteren (liveoptredens opgenomen van de radio bijvoorbeeld). Zijn plek in mijn " workflow" werd eind jaren '90 al door een CD-recorder ingenomen.
De MD heeft het nog tot de komst van mijn eerste iPod (in 2005) uitgehouden. Ik hem hem nog steeds (toevallig ook een MZ-R30) en heb ook nog een sloot aan discs.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Net dit ding bij de kringloop zien staan:
:strip_exif()/f/image/D2qjIpIt4AR1KyZ4WZHiI3Zm.jpg?f=fotoalbum_large)
Een Dual 1218 platenspeler geintegreerd in een receiver. Heb m niet meegenomen (heb al genoeg platenspelers, versterkers en tuners), maar vond het wel geinig om te zien. Dual is best een gewild merk in het vinyl topic hier, en ik wist niet dat ze ook dit soort spullen maakten.
:strip_exif()/f/image/D2qjIpIt4AR1KyZ4WZHiI3Zm.jpg?f=fotoalbum_large)
Een Dual 1218 platenspeler geintegreerd in een receiver. Heb m niet meegenomen (heb al genoeg platenspelers, versterkers en tuners), maar vond het wel geinig om te zien. Dual is best een gewild merk in het vinyl topic hier, en ik wist niet dat ze ook dit soort spullen maakten.
Ja hoor, best een nette prijs ook, al zal er wel wat sleutelwerk aan deze speler zitten
Afgelopen woensdag een (in mijn ogen) prachtige museum stuk opgehaald bij een oudere heer.
Hij heeft de multimeter nog nieuw gekocht, maar zijn zicht is verslechtert waardoor hij de naald niet meer zag.
Hij gunde mij de meter. Een pachtige AVO8 MK2. Bouwjaar 1964.
Wat een tank!
Ik hem even gewogen: 2.88kg.....
:strip_exif()/f/image/rdATTWPLKqrDd7lHYnzm5LFm.jpg?f=fotoalbum_large)
Perfect passend bij mijn buizen radio's.
Ik heb hem even opengemaakt om te kijken en evt schoon te maken.
1 Weerstand is vervangen, voor de rest: wat een bouwwijze..... kijk even mee.
:strip_exif()/f/image/3lpJAs43KVgDAfEYVVL6YkPV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7GnHcdV5jrodZIGOFldh3s4u.jpg?f=fotoalbum_large)
Na de grote schoonmaak beurt eens gekeken naar de nauwkeurigheid:
10 VDC uit voeding'
:strip_exif()/f/image/EM4YkvcMKipDw05OhjEO6lM5.jpg?f=fotoalbum_large)
Gemeten op mijn DMM
:strip_exif()/f/image/kmUcIdxy3VMFtRCQkEqvkgoJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de meter:
:strip_exif()/f/image/hAO0nnKxylq4ibLJSaHfQPz7.jpg?f=fotoalbum_large)
Wow, Spot on!
En dat na 57 jaar..........

Ik ben echt onder de indruk.
Na het namaken van de (niet meer te verkrijgen) B121 15V batterij mbv stuk hout en 5 CR2032 batterijen is ook de 200Mohm bereik werkend.....
Je zou de meter gewoon kunnen gebruiken in de huidige hobby
Hij heeft de multimeter nog nieuw gekocht, maar zijn zicht is verslechtert waardoor hij de naald niet meer zag.
Wat een tank!
:strip_exif()/f/image/rdATTWPLKqrDd7lHYnzm5LFm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3lpJAs43KVgDAfEYVVL6YkPV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7GnHcdV5jrodZIGOFldh3s4u.jpg?f=fotoalbum_large)
10 VDC uit voeding'
:strip_exif()/f/image/EM4YkvcMKipDw05OhjEO6lM5.jpg?f=fotoalbum_large)
Gemeten op mijn DMM
:strip_exif()/f/image/kmUcIdxy3VMFtRCQkEqvkgoJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de meter:
:strip_exif()/f/image/hAO0nnKxylq4ibLJSaHfQPz7.jpg?f=fotoalbum_large)
Wow, Spot on!
En dat na 57 jaar..........
Na het namaken van de (niet meer te verkrijgen) B121 15V batterij mbv stuk hout en 5 CR2032 batterijen is ook de 200Mohm bereik werkend.....
Je zou de meter gewoon kunnen gebruiken in de huidige hobby

Gaaf ding @f2ride2001... wees er maar zuinig op!f2ride2001 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 19:40:
Afgelopen woensdag een (in mijn ogen) prachtige museum stuk opgehaald bij een oudere heer.
Wat een tank!Ik hem even gewogen: 2.88kg.....
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
10 VDC uit voeding'
[Afbeelding]
Gemeten op mijn DMM
[Afbeelding]
Op de meter:
[Afbeelding]
Wow, Spot on!
En dat na 57 jaar..........![]()
Je zou de meter gewoon kunnen gebruiken in de huidige hobby![]()
Nog bedankt voor de tip. Hij heeft mijn Philips cd100 volledig gereviseerd. Vandaag opgehaald. Blij meercor schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 21:19:
[...]
Ik weet niet wie die pro is geweest, maar ik kan je Geert Kroezinga van ProAVS uit Weesp wel adviseren... Prima monteur en heeft tot nog toe alles naar volle tevreden gerepareerd... Mocht je interesse hebben kun je hem altijd een mailtje sturen op het e-mail adres info@proavs.nl...
Bij hem is het altijd mogelijk om een apparaat naar hem op te sturen... Je hoeft dus niet perse zelf naar Weesp toe als dit niet "om de hoek" is...![]()
Momenteel is hij voor mij bezig met mijn Sony WM-D6C fieldrecorder en Kenwood DM-1001 minidisc recorder... Ik zit nog te wachten op een offerte voor de kosten die gemaakt moeten worden om beiden weer werkend te krijgen, maar dat gaat goedkomen...![]()
Duur is hij niet, een Panasonic walkman van mij heeft hij
gerepareerd voor € 45,- en een Kenwood X-601 cassettedeck welke door lang stilstaan niet goed meer werkte (bandjes sloegen telkens af) heeft hij weer gangbaar gekregen voor € 125,-.
Van die Kenwood geniet ik regelmatig als ik in de serre hem gebruik bij de Kenwood HD-600 mini losse componenten set waar hij onderdeel van is (Kenwoods antwoord op de Yamaha Classic line. De Kenwood DM-1001 wil ik dus ook aan die set toevoegen om 'm compleet te maken). Ik ken zowel de Yamaha Classic line als de Kenwood HD-600 en die laatste doet niet onder voor de Yamaha Classic line (specifiek de AX-10)...
Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.
Goede keuze, heb em zelluf ook. Maal 2Mister_White schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 10:28:
Een kleine aanpassing in mijn set.
De Marantz EQ551 vervangen door een Pioneer GR-777.
Deze stond al even op mijn lijstje, maar een goed exemplaar vinden incl afstandsbediening voor een correcte prijs was toch een opgave.
Ben er heel blij mee.
[Afbeelding]
Wat was je kwijt voor de eq met afstandsbediening als ik vragen mag?
Overigens zie ik dat jij ook de versie met zwarte voetjes hebt. Hebben die van mij ook beiden. Wel beiden groen display, ze schijnen er ook in amber te zijn geweest
Hoe zet je die leeskop “recht”. Ik heb r50 die soms wel, maar meestal niet leest. Laser al schoongemaakt met alcohol.f2ride2001 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 16:19:
Afgelopen week, op MP, een paar sony MZ-R55 gekocht als zijnde defect.
Binnen gekomen bleken ze beide niets te doen. Beide hadden nog een "gumstick" batterij er nog in zitten.![]()
Uiteraard uitgelopen met schade. De eerste goed schoon gemaakt. Bij demontage bleek de "over write head" compleet verfrommelt onderin te zitten.Hoe krijg je het voor elkaar. Daardoor was ook de leeskop scheef getrokken. Afijn, zaak uit elkaar, over write head gewoon verwijdert (zonder doet ie het ook, neemt alleen niet meer op) Schoongemaakt en recht gezet. Accu lekage weggehaald en geschuurd zodat de accu weer contact maakt. Aha, da's de eerste die werkt.
![]()
…
Eigenlijk zou ik daar van af blijven als je niet weet wat je doet. Dan maak je het waarschijnlijk alleen erger. Misschien iemand in de buurt zoeken die er verstand van heeft? Mogelijk is de laser ook gewoon versleten. Die dingen hebben niet het eeuwig leven.
Tja, ik heb hem goedkoop van MP getrokken om te kijken of ik er wat muziek uit kon krijgen.kozue schreef op maandag 20 december 2021 @ 08:18:
Eigenlijk zou ik daar van af blijven als je niet weet wat je doet. Dan maak je het waarschijnlijk alleen erger. Misschien iemand in de buurt zoeken die er verstand van heeft? Mogelijk is de laser ook gewoon versleten. Die dingen hebben niet het eeuwig leven.
Ja, als je het geen probleem vind om m onherstelbaar te slopen kun je het proberen. Wel leuk om mee te spelen
Vaak zijn de lasers bij dit soort oude minidisc recorders al op leeftijd aan het raken en als ze dan ook nog eens velen uren gespeeld of opgenomen hebben is het vaak klaar voor zo'n lens....htca schreef op zondag 19 december 2021 @ 23:29:
[...]
Hoe zet je die leeskop “recht”. Ik heb r50 die soms wel, maar meestal niet leest. Laser al schoongemaakt met alcohol.
Advies: zoek een andere portable minidisc recorder... Repareren is vaak duurder dan de dag waarde, als het al mogelijk is om 'm nog te repareren (de laserlens voor dit model kwam niet meer voor bij de onderdelen die nog aan te komen waren via Radiobbb)...
Veilige keuze qua laserlens is de Sony MZ-RH1...
I know... Maar die R50 is mooie unit. Ik heb een R35 en een R900 die het beiden wel doen... En die RH1...rcor schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:48:
[...]
Vaak zijn de lasers bij dit soort oude minidisc recorders al op leeftijd aan het raken en als ze dan ook nog eens velen uren gespeeld of opgenomen hebben is het vaak klaar voor zo'n lens....
Advies: zoek een andere portable minidisc recorder... Repareren is vaak duurder dan de dag waarde, als het al mogelijk is om 'm nog te repareren (de laserlens voor dit model kwam niet meer voor bij de onderdelen die nog aan te komen waren via Radiobbb)...
Veilige keuze qua laserlens is de Sony MZ-RH1...

niet de mijne.
Ik heb mijn Sennheiser HD 424 weer eens uit het vet gehaald. Heb er jaar of 5 a 10 geleden een keer nieuwe gele foamschijven opgezet maar die zijn nu al weer uitgedroogd. Deed hem op mijn hoofd en eraf en hele oren geel van de afbrokkelende stukjes. Zonde! Maar weer nieuw setje bestellen.
Geluid blijft super. Wel hoge impedantie van 2000Ohm waardoor alles vrij hard moet. Je moest hem vroeger volgens mij ook aansluiten op de speakeruitgang met van die luidsprekerstekkers (plat en punt).
Ook nog een ding: de beide 'oren' schuiven vrij makkelijk over die stangetjes. Eens kijken of ik ze open kan krijgen om datgene wat tegen die rail drukt sterker te maken.
Heb hier ook nog een Sennheiser HD 414 liggen met missend foam en verkeerde (lees: originele) stekkers. Nieuwe kabel van Ali onderweg. En dan nog foam maar volgens mij doen ze het niet. Had paar jaar terug al eens geprobeerd met de kabel van de HD424 maar dat leverde toen niets op volgens mij. Wil niet weer met veel geweld die rood en gele stekkertjes eruit trekken.
[ Voor 7% gewijzigd door Jazzper op 20-12-2021 14:17 ]
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Ja die zijn leuk, volgens mij heb ik de hele serie compleet, de 414, 424 en 430. De 430 is duidelijk de beste.
Ik had datzelfde gedoe met die foampjes op de 424. Vervangen, daarna niet meer gebruikt en na 4 jaar waren ze weer kapot. Doe er nu niks meer mee en de kabel van de 424 gebruik ik voor m'n HD580
Ik had datzelfde gedoe met die foampjes op de 424. Vervangen, daarna niet meer gebruikt en na 4 jaar waren ze weer kapot. Doe er nu niks meer mee en de kabel van de 424 gebruik ik voor m'n HD580
Soms moet je met die Sony MZ-RH10 wat geluk hebben...Ik heb er ooit €10,- voor betaald op een carboot sale... Nieuwe accu erbij gezocht en gevonden voor €70,- en voor €80,- was ik het mannetje...htca schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:06:
[...]
I know... Maar die R50 is mooie unit. Ik heb een R35 en een R900 die het beiden wel doen... En die RH1...zoveel centjes heb ik er niet voor over (ouwe krent ben ik)
Maar zo'n MZ-RH1 blijft uiteraard een gok, vooral omwille van dat Oled schermpje dat na verloop van tijd vervaagt... Daarom dacht ik niet er ooit een te kopen, want voor 450 euro (gemiddelde vraagprijs) is het een big gamble, mede ook door de accu die geen makkelijk aan te komen gumstick accu is...
Ik kom relatief weinig minidisc tegen in kringlopen en rommelmarkten.... tja ik heb een partner die ze verschrikkelijk vindt.... dus ff struinen is meestal ongezellig.... Maar goed, ik vermaak me wel met mijn huidige recorders naast de 2 portables die wel werken heb ik ook nog 2 decksrcor schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:51:
[...]
Soms moet je met die Sony MZ-RH10 wat geluk hebben...Ik heb er ooit €10,- voor betaald op een carboot sale... Nieuwe accu erbij gezocht en gevonden voor €70,- en voor €80,- was ik het mannetje...
Maar zo'n MZ-RH1 blijft uiteraard een gok, vooral omwille van dat Oled schermpje dat na verloop van tijd vervaagt... Daarom dacht ik niet er ooit een te kopen, want voor 450 euro (gemiddelde vraagprijs) is het een big gamble, mede ook door de accu die geen makkelijk aan te komen gumstick accu is...
Ik ben ook maar eens op de vintage tour gegaan, en heb de JVC 4VR-5436 aangeschaft.
Dit om een oude wens te vervullen, namelijk echt 4 kanaals muziek.
Niet om te gaan verzamelen, nee, wat er op mijn pad komt qua quad-platen. Er ligt nog genoeg wat er op mijn Dual 505-2, dan wel Thorens 150-2 kan draaien. Beide platenspelers gaan opgeknapt worden, maar rustig aan.
De vraag die ik op het moment heb, wie heeft er toegang tot een (service)-manual voor dit reliek uit de jaren 70.
Ik verwacht wel dat de Elco's en dergelijke vervangen moeten gaan worden, maar eerst maar eens meten. Dat zal ook wel voor de potmeters het geval zijn. Voorlopig begin ik maar eens met de buitenkant. Een paar draaiknoppen zijn beschadigd, en logischerwijs zijn er wat lampjes rijp voor vervanging. Moet nog bedenken of dat LED of gloeidraad gaat worden.
Dit om een oude wens te vervullen, namelijk echt 4 kanaals muziek.
Niet om te gaan verzamelen, nee, wat er op mijn pad komt qua quad-platen. Er ligt nog genoeg wat er op mijn Dual 505-2, dan wel Thorens 150-2 kan draaien. Beide platenspelers gaan opgeknapt worden, maar rustig aan.
De vraag die ik op het moment heb, wie heeft er toegang tot een (service)-manual voor dit reliek uit de jaren 70.
Ik verwacht wel dat de Elco's en dergelijke vervangen moeten gaan worden, maar eerst maar eens meten. Dat zal ook wel voor de potmeters het geval zijn. Voorlopig begin ik maar eens met de buitenkant. Een paar draaiknoppen zijn beschadigd, en logischerwijs zijn er wat lampjes rijp voor vervanging. Moet nog bedenken of dat LED of gloeidraad gaat worden.
Op hifiengine hebben ze een hoop service manuals van vergelijkbare modellen. Niet helemaal hetzelfde, maar meestal delen die een hoop electronica onderling.
@DatraxZ Leuke set tapes zo bij elkaar. Die Neonz zie je niet zo veel (nog nooit in het echt gezien), en calibratie tapes zijn altijd handig om te hebben
Controleer straks even met een magneet of je geen ijzerdraad gekregen hebt.Jazzper schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:15:
Nieuwe kabel van Ali onderweg.
Dit is geen grap. Goedkope audio en usb kabeltjes uit China zijn vaak van ijzerdraad gemaakt in plaats van koperdraad.
Hoe heb je die foto gemaakt? Erg strak!DatraxZ schreef op maandag 20 december 2021 @ 18:01:
Hier op zolder staan nog dozen vol cassettes.
Heb ze vandaag eens gesorteerd, was best een flinke klus!
Dit zijn alle verschillende soorten tapes die ik heb kunnen vinden.
Links staan de ferro's (type 1), ernaast de chrome's (Type 2) en nog wat Metal (Type 4) en speciale cassettes :
[Afbeelding]
Vooral die laatste 3 calibratiecassettes voor azimuth en bandsnelheid zijn heel interessant.DatraxZ schreef op maandag 20 december 2021 @ 18:01:
Hier op zolder staan nog dozen vol cassettes.
Heb ze vandaag eens gesorteerd, was best een flinke klus!
Dit zijn alle verschillende soorten tapes die ik heb kunnen vinden.
Links staan de ferro's (type 1), ernaast de chrome's (Type 2) en nog wat Metal (Type 4) en speciale cassettes :
[Afbeelding]
.
[ Voor 129% gewijzigd door blissard op 21-12-2021 09:32 ]
@kozue Die Maxell Neonz 90 heb ik destijds nog als jonge knaap gekocht. Zal ergens rond 1995 / 1996 geweest zijn. Heb er een stuk of 15 van liggen. Wat ik mij herinner is dat het eigenlijk niet echt de beste tapes waren (ze zien er wel funky uit), en dat ik uiteindelijk gestopt ben met ze te kopen om die reden.
Van die maxell S-LN (een redelijke budget-tape) heb ik er best veel. Allemaal gekocht van mijn (beperkte) zakgeld destijds
Die calibratie tapes heb ik vorig jaar gekocht voor de revisie van mijn Tascam 122MKII. Ze zijn ok-isch, maar helaas niet full-track. Maar ze voldoen wel voor waar ik ze voor nodig heb.
@OgWok Bedankt ! De foto's is eigenlijk redelijk eenvoudig gemaakt. Gewoon op de keukentafel alle soorten tapes in een grid gelegd
In mijn (kleine) nieuwe hobbykamer zou het misschien wel een leuk idee zijn om dit als "tape wall" te maken.
@AvV Zoals ik hierboven al schreef zijn het geen "echte" full-track calibratie tapes. Ik heb destijds naar dit soort tapes lopen zoeken, maar de originele echte Teac calibratie tapes zijn echt heel duur. En ik heb ze niet elke dag nodig, dus ben ik maar gesetteld voor deze. En die waren eigenlijk ook niet echt goedkoop te noemen, maar had ze echt nodig. Die Teac MTT-8231 is overigens wel een originele TEAC test cassette om torque te kunnen meten tijdens play FF en REW.
Van die maxell S-LN (een redelijke budget-tape) heb ik er best veel. Allemaal gekocht van mijn (beperkte) zakgeld destijds
Die calibratie tapes heb ik vorig jaar gekocht voor de revisie van mijn Tascam 122MKII. Ze zijn ok-isch, maar helaas niet full-track. Maar ze voldoen wel voor waar ik ze voor nodig heb.
@OgWok Bedankt ! De foto's is eigenlijk redelijk eenvoudig gemaakt. Gewoon op de keukentafel alle soorten tapes in een grid gelegd
@AvV Zoals ik hierboven al schreef zijn het geen "echte" full-track calibratie tapes. Ik heb destijds naar dit soort tapes lopen zoeken, maar de originele echte Teac calibratie tapes zijn echt heel duur. En ik heb ze niet elke dag nodig, dus ben ik maar gesetteld voor deze. En die waren eigenlijk ook niet echt goedkoop te noemen, maar had ze echt nodig. Die Teac MTT-8231 is overigens wel een originele TEAC test cassette om torque te kunnen meten tijdens play FF en REW.
Ik heb vorig jaar deze gekocht (de standaard set van 6). Die voldoen prima voor wat ik er mee doe en waren ook niet duur. Een torque cassette lijkt me nog wel eens handig om te hebben, maar ik ga er geen goud voor betalen.
Een link naar nieuws: Tascam brengt nieuwe cassettes uit voor Portastudio-multibandrecorder... mag natuurlijk niet ontbreken in dit topic. Toch ergens wel vreemd om in bijna 2022 nog op een site als deze te lezen dat er een nieuwe cassette uitgebracht wordt.
Deze is vandaag binnengekomen : een ANT / Telefunken Telcom C4 e322. Mijn laatste aankoop voor de komende (langere) tijd.
:strip_exif()/f/image/CSVHFofkqqRkszFVLssHOuVk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/m7yq1ypC0jbwRfXdhqYfXC9J.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PY8adbge0qWYLkz675iGQtNz.jpg?f=fotoalbum_large)
Jullie kennen wellicht het Nakamichi High-Com II noise reduction system. Dit is de professionele versie alsook voorganger ervan.
De Telcom C4 is de jaren '70 ontwikkeld door Telefunken als antwoord op Dolby A, en werkt enigsinds zoals Dolby A en dbx type I gecombineerd, zij het met een kleinere compressie range (1.5:1 ipv 2:1 voor dbx), en in 4 verschillende frequentie banden.
Het uiteindelijke resultaat is een noise reductie met 25-35 dB, en een lage afhankelijkheid van tracking errors, iets waar dbx I meer last van heeft.
Een beetje "best of both worlds" dus, die Telcom, en daar wilde ik zelf graag mee aan de slag.
Ik heb al een dbx 150 voor mijn prosumer decks, deze telcom C4 ga ik gebruiken icm de Telefunken M15a.
High-Com I en II borduren voort op het Telcom C4 principe, maar hebben minder gescheiden frequentie banden (om prijs te drukken).
Een interessante long-read van de ontwikkelaar van Telcom C4 en High-com I & II (Nakamichi) kan je hier vinden.
EDIT : Dit is een geluidsfragmentje Zonder Telcom C4 en Met Telcom C4. Gemaakt op een simpel cassette deckje met 30 jaar oude Type 1 cassette.
:strip_exif()/f/image/CSVHFofkqqRkszFVLssHOuVk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/m7yq1ypC0jbwRfXdhqYfXC9J.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PY8adbge0qWYLkz675iGQtNz.jpg?f=fotoalbum_large)
Jullie kennen wellicht het Nakamichi High-Com II noise reduction system. Dit is de professionele versie alsook voorganger ervan.
De Telcom C4 is de jaren '70 ontwikkeld door Telefunken als antwoord op Dolby A, en werkt enigsinds zoals Dolby A en dbx type I gecombineerd, zij het met een kleinere compressie range (1.5:1 ipv 2:1 voor dbx), en in 4 verschillende frequentie banden.
Het uiteindelijke resultaat is een noise reductie met 25-35 dB, en een lage afhankelijkheid van tracking errors, iets waar dbx I meer last van heeft.
Een beetje "best of both worlds" dus, die Telcom, en daar wilde ik zelf graag mee aan de slag.
Ik heb al een dbx 150 voor mijn prosumer decks, deze telcom C4 ga ik gebruiken icm de Telefunken M15a.
High-Com I en II borduren voort op het Telcom C4 principe, maar hebben minder gescheiden frequentie banden (om prijs te drukken).
Een interessante long-read van de ontwikkelaar van Telcom C4 en High-com I & II (Nakamichi) kan je hier vinden.
EDIT : Dit is een geluidsfragmentje Zonder Telcom C4 en Met Telcom C4. Gemaakt op een simpel cassette deckje met 30 jaar oude Type 1 cassette.
[ Voor 6% gewijzigd door DatraxZ op 25-12-2021 17:41 ]
Deze pas gekocht als niet werkend.
Probleem waren een brakke input selectie en een gare volume potmeter.
Na schoonmaken binnenkant werkte ie in het geheel niet meer
Het bleek dat er een transistor en condensator los waren gekomen van de printplaat.
In gebruik bij de PC. Het klinkt niet verkeerd, ga miss de elco's vervangen.
Leuke versterker. Ouderwetse kwaliteit. Heb nog een pioneer SA-7300 (1971) op mijn werkkamer (met bijbehorende tuner en tapedeck) dagelijks in gebruik (zeker bij thuiswerk)
Klinkt echt niet verkeerd.
Klinkt echt niet verkeerd.
@Sponz
Die versterker ziet er van de buitenkant ook nog goed uit, ook schoongemaakt neem ik aan. Waarschijnlijk wel redelijk basic aan de binnenkant met een 25 watt aan 8 ohm, wel een lage vervorming voor die tijd van 0.03%
Die versterker ziet er van de buitenkant ook nog goed uit, ook schoongemaakt neem ik aan. Waarschijnlijk wel redelijk basic aan de binnenkant met een 25 watt aan 8 ohm, wel een lage vervorming voor die tijd van 0.03%
Let op:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.
Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/
Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic
Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.
Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/
Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic
Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6