LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 8 ... 79 Laatste
Acties:
  • 366.447 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
eamelink schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 01:09:
Ach, logcheck stuurt mij ook dagelijks een samenvatting van de duizenden pogingen om als admin, Administrator of root in te loggen... Laat ze maar lekker. Zolang ze hier op de deur bonken vallen ze tenminste niemand anders lastig, en hier zijn de deuren stevig genoeg ;)
Is ook mijn mening. Al die andere oplossingen zijn ofwel een hoop gedoe (fail2ban) ofwel onhanding voor jezelf (portknocking, port!=22). Een SSH wachtwoord bruteforcen kost echt een stuk meer tijd dan het bruteforcen van bijvoorbeeld een beveiligd ZIP bestand. Zeker als je MaxAuthTries en MaxStartups lekker laag zet moet er voor elke poging een nieuwe TCP verbinding opgebouwd worden. Op deze manier kan een aanvaller echt niet meer dan 100 pogingen per seconde doen. Stel nu dat je een wachtwoord van acht lowercase letters hebt, en de aanvaller weet dat. Dan nog kost het hem 66 jaar. :Z

Wat mij trouwens opvalt is dat ik tegenwoordig nooit meer hits krijg op "root" en "admin" (deze twee bestaan op mijn server allebei en mogen allebei met wachtwoord inloggen). Een paar maanden terug had ik meerdere hits per dag op deze twee usernames, tegenwoordig zie ik voornamelijk voornamen voorbijkomen. Soms zelfs een paar honderd achter elkaar, op alfabetische volgorde. "Andrej, Andres, Andrew, Aneta..."

Wie doet dit toch? Zijn dit PC's uit botnets, of zijn er echt mensen die actief een IP range af gaan zoeken met een scriptje?

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik denk beide eigenlijk. Scriptkiddo's die mogelijk ook wel her en der een botpc hebben voor dit soort taakjes.
Verder heb ik er hier ook redelijk schijt aan. Port != 22 werkt hier prima om de logs schoon te houden.
En mochten ze der al achter komen dan zullen ze eerst de user moeten raden, dan nog de pass, en dan mogen ze nog eens het password op de root gaan ontfutselen. En ik kan je zeggen dat root password, das een leuke waar ik aardig wat toeters en bellen heb zitten.
Kortom: ik maak me niet druk ;)
Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 00:56:
Juh dat heb ik nu alleen nog op SSH niveau (MaxAuthTries 3). Is hier een makkelijke manier voor om dit eenvoudig in je iptables te mikken?
Dat op SSH niveau heb ik ook.
Makkelijkste manier op het in iptables te mikken is volgens mij met een scriptje, waar je zo te zien al mee bezig bent.

[ Voor 4% gewijzigd door Ultraman op 11-09-2007 12:07 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• FRidh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 22:13
wie heeft de nieuwe 8.41.7 driver van ati al geprobeerd?

Je kan de driver downloaden van ati.amd.com, je moet wel een HD kaart kiezen, maar de driver hoort op oudere kaarten ook te werken.

Bij mij op de X1950GT AGP gaat het echter niet probleemloos. glesx.so levert een probleem op. Als ik het verwijdert start X wel maar het is niet echt een goede oplossing omdat ik glesx.so toch wel nodig heb :-)

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:37

deadinspace

The what goes where now?

Over Ati/AMD gesproken...

specs! \o/

(Alleen nog 2D op het moment, en alleen nog maar rv630 en M65, maar het is een begin :))

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Volgens mij is het druk op die site. Hier komt er namelijk geen bitje van aan.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Oh, hij is nu knap traag ja, toenstraks werkte hij gewoon vlot voor mij.

Het is overigens niet zo spectaculair voor de meeste mensen wat daar staat: twee PDFs van 400+ pagina's met register documentatie enzo :Y)

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

* Jungian heeft het Digg-artikel hierover gesubmit en hoopt dus dat hier een T.net artikel over verschijnt.
Bijzonder leuk nieuws voor de mensen die dachten een shiny new iPod te gaan gebruiken :

http://ipodminusitunes.bl...09/apple-cuts-us-off.html
At the very start of the database, a couple of what appear to be SHA1 hashes have been inserted which appear to lock the iTunes database to one particular iPod and prevent any modification of the database file. If you try to do either of these, the hashes will not match and the iPod will report that it contains "0 songs" when the iTunesDB would otherwise be perfectly adequate.
Apple dwingt nu dus effectief iedereen iTunes te gebruiken. De enige "oplossingen" zijn
  1. Een ouder model kopen (zonder funky features).
  2. Wachten tot iemand dit reverse-engineered.
  3. Geen iPod kopen.
Way to go Apple d:)b Zo maak je vrienden :+

0.0

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Ja idd. Ik overwoog nog een ipod te kopen, maar van dit soort streken hou ik echt helemaal niet :|

• GoTman
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:54
in de changelog van de nieuwe Wine staat dat iTunes zou moeten werken. Dus anders kan je het altijd nog zo oplossen :P

Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift, that’s why we call it the present.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Dat vind ik geen goede oplossing. Ik vind iTunes zowieso niet erg fijn, en ik gebruik liever een programma dat fijn integreert met mijn desktop. Ook wil ik proprietary software zoveel mogelijk mijden.

Daarnaast is het ook een principekwestie. Het lijkt erop dat ze met opzet de database onbewerkbaar maken voor alles behalve iTunes, en dat vind ik gewoon lomp. Als ik iets koop, dan koop ik het om het te gebruiken zoals ik dat wil. Als de fabrikant dat tegenwerkt, dan mogen ze het product lekker houden.

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Dat is helaas toch even slecht nieuws voor mij. Het is gelukkig wel op tijd, want ik was van plan om a.s. woensdag een nieuwe nano te kopen :(

Dit suckt echt, aangezien een oplossing waarschijnlijk ligt in een firmware hack en niet zomaar in de software op je pc. Bye bye Apple, want die vreselijk brakke iTunes komt hier nooit op. Want iTunes in een VM onder Windows draaien is ook geen optie, omdat iTunes nog steeds een van de slechtste muziekspelers en libraries is onder Windows imho.

[ Voor 4% gewijzigd door mithras op 15-09-2007 23:06 ]

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Ohja, da's nog wel een optie natuurlijk, een alternatieve firmware gebruiken zoals rockbox...

• mithras
  • Niet online
deadinspace schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 23:15:
Ohja, da's nog wel een optie natuurlijk, een alternatieve firmware gebruiken zoals rockbox...
Op dit moment draait Rockbox nog niet eens op de 2nd gen nano's, dus de 3rd gen zal zeker nog op zich laten wachten. Als ze dit soort dingen locken, ben ik er ook vrij zeker van dat ze alles op alles proberen te zetten om ook Rockbox niet meer te kunnen flashen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

nieuws: EC boekt overwinning op Microsoft in antitrustzaak - update
De uitspraak is een klap in het gezicht van Microsoft. Niet alleen kan de softwaremaker zijn betaalde boete niet terugvorderen, ook moet het bedrijf zijn serverconcurrenten meer informatie over zijn interface verschaffen zodat concurrerende producten beter samen kunnen werken met Windows. Microsoft verliest hierdoor een belangrijke voorsprong.
*O*

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op de concurrentie! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

ben alleen bang dat vrije software hier niet direct iets aan zal hebben, dat past niet in de licentievoorwaarden op die protocollen van MS.

Maar je zou wel een soort gstreamer-model kunnen krijgen, waarbij alles vrij is, behalve een connector.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

smokalot schreef op maandag 17 september 2007 @ 13:09:
ben alleen bang dat vrije software hier niet direct iets aan zal hebben, dat past niet in de licentievoorwaarden op die protocollen van MS.

Maar je zou wel een soort gstreamer-model kunnen krijgen, waarbij alles vrij is, behalve een connector.
Vergeet niet dat Microsoft geen broncode moet doneren, maar documentatie. Van die documentatie kan een (perfect) werkende implementatie van protocol x geschreven worden. Daar komt geen licentievoorwaarde bij kijken. ;)

edit:
Bijzonder veel mensen trouwens die zitten te emmeren over WMP en andere totaal geen impact hebbende issues. Typische voorbeelden van de "domme" gebruiker, die niet verder kijkt dan zijn neus lang is. :/

Ook aardig nieuws voor de iPodliefhebbers :

http://arstechnica.com/ne...es-new-ipod-checksum.html

Wat ik trouwens nergens vandaan kan halen is of de iPod Touch volgende hetzelfde principe werkt, of niet. :'(

[ Voor 28% gewijzigd door Jungian op 17-09-2007 14:44 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 22:19
Ik zat net eens te kijken naar nautilus-open-terminal. Ontzettend handig als je via nautilus ergens rond aan het browsen bent en je op die plek een terminal wil hebben, vooral als via ssh op een externe server rond aan het bladeren bent.

Nu gebruikt die echter telkens sh als shell, terwijl ik bash wil. Nu zat ik effe in de source rond te kijken en vond het volgende:
C:
1
cmd = g_strdup_printf ("ssh %s -p %d -t \"cd \'%s\' && sh -l\"", user_host, host_port, unescaped_path);

Nu kan ik van sh wel bash maken en dan werkt het. Maar hoe kan ik het voor elkaar krijgen dat die gewoon de default shell voor die server gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 09:40

GX

Nee.

robbert schreef op maandag 17 september 2007 @ 15:46:
Ik zat net eens te kijken naar nautilus-open-terminal. Ontzettend handig als je via nautilus ergens rond aan het browsen bent en je op die plek een terminal wil hebben, vooral als via ssh op een externe server rond aan het bladeren bent.

Nu gebruikt die echter telkens sh als shell, terwijl ik bash wil. Nu zat ik effe in de source rond te kijken en vond het volgende:
C:
1
cmd = g_strdup_printf ("ssh %s -p %d -t \"cd \'%s\' && sh -l\"", user_host, host_port, unescaped_path);

Nu kan ik van sh wel bash maken en dan wert het. Maar hoe kan ik het voor elkaar krijgen dat die gewoon de default shell voor die server gebruikt?
Door het hele sh argument weg te laten.

Daarnaast is sh vaak gewoon een link naar de 'default' shell, tegenwoordig, op linux, en dus effectief ook vaak bash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
GX schreef op maandag 17 september 2007 @ 16:00:
Door het hele sh argument weg te laten.
Helaas, dan krijg je het volgende:
robbert@robbert:~$  ssh server -t "cd public_html"
Connection to server closed.

Hij voert dus enkel cd uit en denk daarna klaar te zijn.
Daarnaast is sh vaak gewoon een link naar de 'default' shell, tegenwoordig, op linux, en dus effectief ook vaak bash.
Helaas niet op alle servers die ik gebruik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 09:40

GX

Nee.

robbert schreef op maandag 17 september 2007 @ 16:05:
[...]

Helaas, dan krijg je het volgende:
robbert@robbert:~$  ssh server -t "cd public_html"
Connection to server closed.

Hij voert dus enkel cd uit en denk daarna klaar te zijn.
Dat is waar ook ja..
Helaas niet op alle servers die ik gebruik...
Optie is om dan zelf per host te specificeren wat je wilt als shell; of bijvoorbeeld een klein scriptje maken per host die de juiste shell start (wel mogelijk dat je dan 2 keer moet ^d'en om uit te loggen). Met een kleine test kan je dan afvangen of dat bestand wel bestaat en anders alsnog sh, bash, etc uitvoeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

GX schreef op maandag 17 september 2007 @ 16:00:
Niet zozeer naar de default shell, maar naar een shell die sh-compatible genoeg is om als sh-vervanger te dienen. Bash is grotendeels sh-compatible, en springt bovendien in sh-compatibility mode als hij aangeroepen wordt als sh (ipv als bash). Dat betekent dus ook dat bash zich niet helemaal als bash gedraagt als hij aangeroepen wordt als sh.

En er zijn ook Linux bakken met bijvoorbeeld ash als sh shell ;)

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Intel's Linux chief:
He also mentioned that a major OEM is requiring that by next year their hardware suppliers must either have an open-source driver available or be able to provide an open-source driver within the next twelve months. The likely company that comes to mind is Dell but Dirk refused to comment any further.
Het gaat wel de goede kant op zo... Als dat echt Dell is, weet ik al wat mijn volgende pc word :)

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als dat echt Dell is mogen we een geit offeren en een vreugdesdans doen. Dell is een bedrijf met de muscle om dit soort eisen hard te stellen en potentiele leveranciers zo hard te straffen dat er opeens een enorm financieel belang achter open drivers gaat zitten. En zeker gezien Intel gewoon klaarstaat met een gamma van producten betekent dat flink werk aan de winkel voor nVidia en ATi met name.

Oslik blyat! Oslik!

• llevering
  • Laatst online: 13-09 18:56
Zelf vermoed ik sterk dat het Dell of HP is. Ik heb er al aangedacht toen Ati/AMD ineens met die aankondiging kwam, terwijl Linux ze jarenlang weinig geïnteresseerd heeft. Er moet een grote kracht achter zitten anders gaan ontwikkelingen niet ineens zo vlot. Hopelijk zien we snel bij andere fabrikanten net zo veel vooruitgang.

Verwijderd

Steeds meer overheden gaan over op opensource software / linux systemen. Dus zo vreemd is het eigenlijk niet dat een Dell of HP daarop inspringt met een compleet opensource pakket. En dan komen natuurlijk ook dit soort eisen van zo'n leverancier aan zijn toeleveringsbedrijven. :)

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Past helemaal in de toon die Dell de afgelopen maanden heeft gezet. Ze zijn geen Ubuntu op PC's gaan verkopen omdat de driversop dat moment zo goed waren of in grote getalen aanwezig. De insteek moet zijn geweest om te stimuleren tot het ontwikkelen van betere hardware ondersteuning. Ze vinden het blijkbaar nog niet snel genoeg gaan :)

Verwijderd

Ik las hier ook ergens dat Dell in Nederland dit jaar nog met Ubuntu-computers zou komen. Ik kon de post niet meer vinden, dus heb ik het aan Dell gevraagd, en ze bevestigden het. Met kerst koop ik dus een laptop bij Dell! :)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

dion_b schreef op donderdag 20 september 2007 @ 09:57:
... flink werk aan de winkel voor nVidia en ATi met name.
Maar ATi lijkt daar aan te werken :)
llevering schreef op donderdag 20 september 2007 @ 10:08:
Ik heb er al aangedacht toen Ati/AMD ineens met die aankondiging kwam, terwijl Linux ze jarenlang weinig geïnteresseerd heeft.
Zou kunnen, maar het zou ook door de overnamen van ATi door AMD kunnen komen natuurlijk. AMD heeft zich al langer met GNU/Linux bezig gehouden. GNU/Linux was geloof ik het eerste wat draaide in hun x86-64 simulator (nog voor ze hardware hadden) ;)

* deadinspace overweegt ook een Dell laptopje te kopen...

[ Voor 3% gewijzigd door deadinspace op 20-09-2007 11:50 ]

• llevering
deadinspace schreef op donderdag 20 september 2007 @ 11:50:
Zou kunnen, maar het zou ook door de overnamen van ATi door AMD kunnen komen natuurlijk. AMD heeft zich al langer met GNU/Linux bezig gehouden. GNU/Linux was geloof ik het eerste wat draaide in hun x86-64 simulator (nog voor ze hardware hadden) ;)

* deadinspace overweegt ook een Dell laptopje te kopen...
Dat zou inderdaad ook kunnen. Noujah het maakt natuurlijk niet zoveel uit, als de drivers voor Linux maar beter worden, wat de beweegredenen dan ook mogen zijn. Ik heb al een Dell laptop en ben zeer tevreden over hoe het werkt met Ubuntu, alleen de dockingsstation zou nog iets beter gesupport mogen worden (alhoewel het heel redelijk werkt).

• E-jey
  • Niet online
Het is goed om te zien dat de er steeds meer open-source linux drivers komen. Volgens mij is dit niet het grootste probleem van linux. Het grootste probleem is dat de open-source devs niet (of te weinig) luisteren naar normale gebruikers en te weinig samenwerken. Dit is natuurlijk logisch want ze programmeren in hun eigen tijd vooral voor zichzelf, maar de grotere distro's met gehuurd personeel maken ook de fout. Volgensmij moet er veel meer aandacht besteed worden aan usability onderzoek. Onderzoek wat de gebruikers precies willen en hoe de welwillende windows gebruikers zo makkelijk mogelijk kan overstappen naar linux. Ik weet dat Novell een usability expert in dienst heeft. Je kan er filmpjes van kijken op deze website: http://www.betterdesktop.org/wiki/index.php?title=Data Ubuntu wordt binnenkort standaard geleverd met Compiz en ik denk dat al die effectjes erg veel aandacht nodig hebben. Wat gaat er irriteren na een tijdje? Welke effectjes duren te lang? Dat soort dingen worden helemaal niet onderzocht. Niet bij ubuntu iig.

Verwijderd

Als je kijkt naar embedded Linux producten, zoals de Nokia N770 / N800, dan merk je dat die klachten over usability niet van toepassing zijn op het grootste deel van de Linuxproducten op de markt.

Denk ook aan adsl routers en dergelijke.

Maar voor dergelijke producten is het wel degelijk zeer van belang dat de hardware ondersteuning in orde is.

Als je ivm ATI graphics vooruitdenkt naar de AMD Fusion processor, die 2008/2009 op de markt moet komen, wordt het nieuwe beleid ineens veel duidelijker; die cpu+gpu chip zal vooral voor embedded applicaties erg interessant zijn, denk aan opvolgers van voornoemde N800.
Maar dan dus x86 etcetc.
Als er dan geen Linux op draait, verliezen ze een groot deel van de potentiele markt - bij pc's hebben we het over een niche, bij embedded allang niet meer.
Bv bij Nokia is linux praktisch alles wat de klok slaat - nog niet in de huidige producten, maar binnen een jaar of 2 a 3 wel.

Dus naast de push van Dell - die praktisch alleen maar Intel in het Linux aanbod heeft, vanwege de graphics - komt dat er nog bij.

Verwijderd

Canonical heeft dacht ik wel een interface designer in dienst. Zie bijvoorbeeld deze blog post: http://mpt.net.nz/archive/2005/04/11/ubuntu

• E-jey
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 20 september 2007 @ 16:23:
Als je kijkt naar embedded Linux producten, zoals de Nokia N770 / N800, dan merk je dat die klachten over usability niet van toepassing zijn op het grootste deel van de Linuxproducten op de markt.

Denk ook aan adsl routers en dergelijke.

Maar voor dergelijke producten is het wel degelijk zeer van belang dat de hardware ondersteuning in orde is.

Als je ivm ATI graphics vooruitdenkt naar de AMD Fusion processor, die 2008/2009 op de markt moet komen, wordt het nieuwe beleid ineens veel duidelijker; die cpu+gpu chip zal vooral voor embedded applicaties erg interessant zijn, denk aan opvolgers van voornoemde N800.
Maar dan dus x86 etcetc.
Als er dan geen Linux op draait, verliezen ze een groot deel van de potentiele markt - bij pc's hebben we het over een niche, bij embedded allang niet meer.
Bv bij Nokia is linux praktisch alles wat de klok slaat - nog niet in de huidige producten, maar binnen een jaar of 2 a 3 wel.

Dus naast de push van Dell - die praktisch alleen maar Intel in het Linux aanbod heeft, vanwege de graphics - komt dat er nog bij.
Ik bedoelde eigenlijk alleen de Linux Distro. Niet alle routers/telefoons die op linux gebaseerd zijn.
Verwijderd schreef op donderdag 20 september 2007 @ 16:26:
Canonical heeft dacht ik wel een interface designer in dienst. Zie bijvoorbeeld deze blog post: http://mpt.net.nz/archive/2005/04/11/ubuntu
Volgensmij werkt deze persoon voornamelijk aan Launchpad en Landscape. Ik denk dat landscape de manier gaat worden om winst te maken voor Canonical.

[ Voor 13% gewijzigd door E-jey op 20-09-2007 16:59 ]

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik zat net de keynotepresentatie van de OOo-conferentie door te kijken. In die presentatie wordt verteld wat de plannen zijn voor OOo 3.0:

• A global participation and collaboration suite using Web
2.0 features
• A new Personal Information Manager (Outlook
replacement)
• Enhanced interoperability with other suites and formats
• More productivity tools
• Toolkits for ODF and extensions development

Misschien ben ik zwaar biased ten opzichte van OOo, maar ik krijg hierbij het gevoel dat het vooral technische zaken zijn die OOo ook in de toekomst aantrekkelijk houden (odf, veel functies, interoperabiliteit). Nu zal dat wel kloppen, aangezien een applicatie ook over voldoende functionaliteit moet beschikken.

Wat ik echter mis, en dat zie ik als een groot gemis, is een focus op usability. OOo kent zoveel functies en is vrij technisch opgezet, wat er volgens mij voor zorgt dat het product aan usability inlevert. Volgens mij kan juist dáár veel gewonnen worden, maar juist dát - in combinatie met nieuwe frisse looks - mis ik. Sta ik daarin alleen of is dit iets waar men bij OOo gewoon niet aan denkt?

Praktisch voorbeeld: pak de extension manager (zie deze presentatie) in OOo. Je kan veel zeggen van Firefox, maar daar ziet de extension manager er wat mij betreft stukken beter uit. Minder knoppen, minder ingewikkelde plusjes en schuifbalken. Gewoon eenvoudig, maar krachtig. Hier is het vooral krachtig en voor mijn idee niet erg bruikbaar. Again, is dit een vreemde opvatting van mij?

Verwijderd

Topicstarter
Minder knoppen, minder ingewikkelde plusjes en schuifbalken.

Tsja, ik vind dat juist wel prettig. Gewoon voor elke functie een knop (ruwweg genomen). Niet een knop met daaronder nog een knop en daaronder weer een knop enzovoorts. Dit vind ik, even ter vergelijking, ook in auto's. Een radio bijvoorbeeld met een paar knoppen waar je het hele ding mee moet bedienen is een hel! Nee, gewoon lekker veel knopjes zodat je direct de functie kan besturen die je wil besturen waarvoor je niet eerst een paar menu's moet doorrennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Harm schreef op donderdag 20 september 2007 @ 23:14:
Ik zat net de keynotepresentatie van de OOo-conferentie door te kijken. In die presentatie wordt verteld wat de plannen zijn voor OOo 3.0:

2.0 features
replacement)

Misschien ben ik zwaar biased ten opzichte van OOo, maar ik krijg hierbij het gevoel dat het vooral technische zaken zijn die OOo ook in de toekomst aantrekkelijk houden (odf, veel functies, interoperabiliteit). Nu zal dat wel kloppen, aangezien een applicatie ook over voldoende functionaliteit moet beschikken.

Wat ik echter mis, en dat zie ik als een groot gemis, is een focus op usability. OOo kent zoveel functies en is vrij technisch opgezet, wat er volgens mij voor zorgt dat het product aan usability inlevert. Volgens mij kan juist dáár veel gewonnen worden, maar juist dát - in combinatie met nieuwe frisse looks - mis ik. Sta ik daarin alleen of is dit iets waar men bij OOo gewoon niet aan denkt?

Praktisch voorbeeld: pak de extension manager (zie deze presentatie) in OOo. Je kan veel zeggen van Firefox, maar daar ziet de extension manager er wat mij betreft stukken beter uit. Minder knoppen, minder ingewikkelde plusjes en schuifbalken. Gewoon eenvoudig, maar krachtig. Hier is het vooral krachtig en voor mijn idee niet erg bruikbaar. Again, is dit een vreemde opvatting van mij?
Ik dacht precies hetzelfde toen ik de aangekondigde features lijst bekeek. OO.o heeft wat mij betreft al ruim genoeg kwaliteit in huis, maar het zou voor de acceptatie bij het grote publiek er net iets minder power-user gericht en iets toegankelijker uit mogen zien. Het grappige is dat dit bij heel veel andere veelgebruikte alternatieve/open software juist wel is waar de focus ligt, denk bijvoorbeeld aan Ubuntu, Firefox en Thunderbird, terwijl power-users hier uiteindelijk ook alles uit kunnen halen dat er in zit.

Heel jammer dat dit geen belangrijk punt is voor de 3.0 release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
Harm schreef op donderdag 20 september 2007 @ 23:14:

2.0 features
replacement)

Ik ben het geheel met je eens. Ik zit nu net een boek te lezen over usability en er staat heel duidelijk in "You are not your user". Dat is de fout die heel veel gemaakt wordt door open-source devs. Als ik het goed begrijp willen ze zelf een outlook alternatief maken. Een nieuwe open source mail client dus. Waarom gaan ze niet gewoon samenwerken met mozilla en zorgen dat Thunderbird die mail client wordt. Dat scheelt weer een hoop tijd en die kunnen ze steken in anderen zaken (exchange ondersteuning?)
Een mooi voorbeeld van goed usability onderzoek vind ik Office 2007. Alle mogelijkheden van MS office zijn heel simpel te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
E-jey schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 14:48:
[...]
Als ik het goed begrijp willen ze zelf een outlook alternatief maken. Een nieuwe open source mail client dus. Waarom gaan ze niet gewoon samenwerken met mozilla en zorgen dat Thunderbird die mail client wordt. Dat scheelt weer een hoop tijd en die kunnen ze steken in anderen zaken (exchange ondersteuning?)
Thunderbird is geen Outlook alternatief. Evolution is een alternatief voor Outlook, omdat het beide PIM's zijn (Personal Information Manager). Het bevat een email client, adresboek, agenda, taken, memo's e.d. Thunderbird is vooralsnog een email client met ingebouwd adresboek. Sunbird is weer een aparte agenda. Een OOo alternatief voor Outlook als PIM applicatie bestaat er dus eigenlijk nog niet (of is niet zo erg bekend als Outlook, Thunderbird of Evolution) voor Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 20 september 2007 @ 23:21:
Minder knoppen, minder ingewikkelde plusjes en schuifbalken.

Tsja, ik vind dat juist wel prettig. Gewoon voor elke functie een knop (ruwweg genomen). Niet een knop met daaronder nog een knop en daaronder weer een knop enzovoorts. Dit vind ik, even ter vergelijking, ook in auto's. Een radio bijvoorbeeld met een paar knoppen waar je het hele ding mee moet bedienen is een hel! Nee, gewoon lekker veel knopjes zodat je direct de functie kan besturen die je wil besturen waarvoor je niet eerst een paar menu's moet doorrennen.
Misschien heb ik het niet goed verwoord, maar waar ik op doel is niet dat het aantal knoppen et cetera an sich lager moet worden, maar dat de bruikbaarheid van de software als geheel beter wordt. Dat kan betekenen dat het aantal knoppen verlaagd wordt, omdat hun functie op een andere manier wordt geïmplementeerd. Andersom kan natuurlijk ook ;) . OOo is een prachtig product qua functionaliteit en ik als poweruser kan ermee werken en zo zullen er nog vele zijn. Ik vraag me heel hard af of de gewone user dat ook kan. Qua functies wel, maar of al die krachtige functionaliteit ook goed gebruikt kan worden door gewone users, I highly doubt it.

Juist vanwege het feit dat veel andere opensourcesoftware wel die focus heeft op usability (zelfs in KDE wordt er tegenwoordig aan gewerkt en worden er usabilitytests uitgevoerd, waar dat voorheen een ondergeschoven kindje was), snap ik dus niet goed waarom OOo dit nog niet doet.
E-jey schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 14:48:
[...]

Als ik het goed begrijp willen ze zelf een outlook alternatief maken. Een nieuwe open source mail client dus. Waarom gaan ze niet gewoon samenwerken met mozilla en zorgen dat Thunderbird die mail client wordt. Dat scheelt weer een hoop tijd en die kunnen ze steken in anderen zaken (exchange ondersteuning?)
Lightning, zoek daar eens op. Dat is, wat ook in van de door mij aangehaalde presentaties is te vinden, waar aan gewerkt gaat worden. Een compleet nieuwe client komt er niet voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
Mijn fout dat ik niet de volledige presentatie heb gelezen. Ze willen dus gaan bijdragen aan thunderbird+lightning en dat mee gaan leveren met OpenOffice ofzo. Nu is Mozilla ook behoorlijk strategie loos bezig met hun mail client. Ze hebben Thunderbird en Eudoria, twee namen voor bijna de zelfde programmas brengt alleen verwarring. Daarnaast onwikkelen ze ook Sunbird en Lightning.

Volgensmij moeten mozilla en open office gewoon gaan samenwerken en een soort open-source bundel gaan maken voor de masse. De applicaties kenmerken zich doordat ze op alle platforms werken en allemaal open-source zijn. Breng ze onder de zelfde naam uit voor de bekendheid en het vertrouwen van de consument.

Een leuke rijtje:
PIM: Thunderbird + lightling
Office: Open office
Browser: Firefox
Media speler: VLC player.

Zorg voor een consequent en mooi uiterlijk en doe veel usability testing. Er kan geld in het laatje komen door het by default goed te laten werken met google producten. Dus met open office kan je heel makkelijk je weblog updaten ofzo. Mozilla krijgt per jaar 40mil doordat google default is in firefox.

• llevering
De laatste paar dagen staat er in Trouw bijna elke dag een artikel over 'Open Source' en ik krijg het gevoel dat ze daar per artikel er meer van gaan snappen.

Vandaag het eerste grote praktische nieuws van de overheid m.b.t. 'Open Source' gebruik:
Trouw: Amsterdam wordt per 2012 Microsoft-vrije zone. Goed om te zien dat er nu naast mooie woorden over 'Open Source' en innovatie de overheid ook zelf de voordelen benut en een voorbeeld wil zijn.

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Leuk artikel om flamers naar door te verwijzen }) Het is alleen wel een erg suggestieve kop, aangezien het nog helemaal niet vaststaat of deze wijziging doorgevoerd gaat worden. Het zou natuurlijk voor de acceptie van open standaarden sowieso een overwinning zijn, iets wat ik belangrijker vind dan het gebruik maken van free software zelf 8)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Vandaag had ik voor t eerst mijn semi-nieuwe laptopje bij in de collegezaal en toen is me door mijn buurmannen, XP en Vista gebruikers resp., "de vraag" toegeschoten.

"Wat draai je? Linux?"
'ja'
"Waarom Linux?"

Nou ben ik wel eens benieuwd wat jullie op zo'n vraag als antwoord aanbieden. En dan niet "ik ben een open software purist || open standaarden zijn the way to go", want dan heb je wel gelijk wat dat laatste betreft maar omdat als enige argument te gebruiken... Daarom streep ik die even lekker gemakkelijk weg :P
Nu kwamen er antwoorden uit me in de trant van: "het werkt prima, ik tweak mijn OS dondergraag, zelf bepalen wat je precies installeert en draait, omdat het kan, het is up-to-date, ik vind het leuk, dan kan ik op deze specs met een fatsoenlijke snelheid werken."

Hebben jullie wel eens nagedacht over de precieze reden dat je Linux gebruikt? Of ben ik de enige tsjappie in wappieland?

[ Voor 10% gewijzigd door Ultraman op 02-10-2007 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petok
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-08 13:32
Ultraman schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 21:57:
Hebben jullie wel eens nagedacht over de precieze reden dat je Linux gebruikt? Of ben ik de enige tsjappie in wappieland?
Eventjes je cube in Compiz Fusion rond laten draaien en je hoeft geen woord meer te zeggen 8)
Ff serieus, het gebrek aan virussen is natuurlijk ook een goed argument. Maar bijvoorbeeld ook dat (in mijn geval) Ubuntu na ongeveer een jaar nog lekker snel draait en dat ik het helemaal tot in de puntjes aan heb kunnen passen zonder allerlei externe programma's te gebruiken die je geheugen voor de helft opvreten.

[ Voor 32% gewijzigd door Petok op 02-10-2007 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Hebben jullie wel eens nagedacht over de precieze reden dat je Linux gebruikt?
  • De filosofie, mentaliteit en openheid vind ik veel beter dan die van bepaalde andere leveranciers...
  • De gebruikers-community is veel hechter en leuker om in mee te draaien :)
  • Veel innovatieve, leuke projecten als Compiz
  • Veel keus en enorm veel is aan te passen
  • Werkt voor mij qua drivers out-of-the-box beter dan XP.
  • Alle software (en updates) op 1 centrale plek (apache, postgresql, etc. installeren gaat bijv. veel sneller)
  • Standaard veel completer dan windows (openoffice.org, gimp, etc.)
  • Leuk om wat nieuws te leren, en Linux ervaring is nooit weg...
  • De cli is veel beter, en uitstekend te scripten
  • Geen gedoe meer met anti-virus, anti-spyware, etc...
  • Eenmaal bekend met het systeem is het imho vaak eenvoudiger. Backup? simpelweg tarren... cd image is gewoon te mounten, etc.
  • Betere prijs/kwaliteit verhouding (oneindig maal goedkoper ;))
... etc. Ik ben Ubuntu-gebruiker :)

[ Voor 14% gewijzigd door user109731 op 02-10-2007 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Vandaag had ik voor t eerst mijn semi-nieuwe laptopje bij in de collegezaal en toen is me door mijn buurmannen, XP en Vista gebruikers resp., "de vraag" toegeschoten.

"Wat draai je? Linux?"
'ja'
"Waarom Linux?"

Nou ben ik wel eens benieuwd wat jullie op zo'n vraag als antwoord aanbieden. En dan niet "ik ben een open software purist || open standaarden zijn the way to go", want dan heb je wel gelijk wat dat laatste betreft maar omdat als enige argument te gebruiken... Daarom streep ik die even lekker gemakkelijk weg :P
Nu kwamen er antwoorden uit me in de trant van: "het werkt prima, ik tweak mijn OS dondergraag, zelf bepalen wat je precies installeert en draait, omdat het kan, het is up-to-date, ik vind het leuk, dan kan ik op deze specs met een fatsoenlijke snelheid werken."

Ik heb er zelf weleens over nagedacht, aangezien ik deze discussie ook weleens aan den lijve ondervind. Ik heb voor mezelf de volgende standpunten:
-Gratis (en tegelijk legaal ivm de vele leech mogelijkheden)
-Tweakbaarheid is voor mij ook belangrijk inderdaad
-Openheid van de software, geen vendor lock-ins. Verder houd ik er van, mocht ik het nodig hebben, en de kennis hebben, dat ik in ieder geval mijn eigen probleempjes op kan lossen.
- Ik houd van de filosofie (en dan in heb bijzonder debian, al gebruik ik wel wat dingen die niet op prijs gesteld worden. (Opera), maar die hebben een duidelijke bedrijfslijn.
-Keuze. Ik word niet gedwongen een of andere vage startbalk-cultuur te gebruiken, of andere grafische onzin. Fluxbox is wat mij betreft druk genoeg. Al die zware DE's vind ik niets, een een WM als fluxbox is op windows niet optimaal.
-'onder de moterkap'. Oh god, wat is een linux / bsd systeem geniaal te onderhouden in vergelijking met een windows systeem.
-Veiligheid. By default ben je al veiliger, na het configureren van iptables ben ik in ieder geval zo veilig als't maar kan.
-Software. Alleen amarok is voor mij al een reden om linux te overwegen (ook al is foobar ook geniaal, soms zelfs beter). Verder heb ik altijd een kleine voorkeur voor KDE apps.
-Terminal Emulator, damn, ik ben dr verliefd op ;). Het (gemakkelijk) automatiseren van handelingen, het is geniaal. De mogelijkheid om scripts te schrijven, ik maak er gretig gebruik van. Alles wat mij als gebruiker kan ontlasten script ik in elkaar, als ik er tenminste zin in heb. Bash (of welke shell dan ook, ik gebruik bash, zoals waarschijnlijk de meesten) is tenminste een geavanceerd iets. cmd.exe aan de andere kant, is niet te vergelijken.

Dit was het wel zo'n beetje. Even for the record, dit is wat ik vind, het hoeft niet representatief te zijn :+

Na het lezen van de post's van de heren boven me, nog een paar puntjes.
-Snelheid. Ja, inderdaad, ook ik ervaarde dat windows trager werd. Ik weet dat sommige mensen er geen last van menen te hebben, en dat het te verhelpen is, maar dat kost dusdanig veel tijd dat het in de praktijk altijd een image teruggooien was. De Debian sid install die ik atm gebruik draait al 1.5 jaar. Start nog steeds +/- 30 seconden op.
-Aanpassen. Ja, heerlijk dat je alles kan aanpassen, het is geniaal. Mis je een feature, voeg hem toe, of, heb je net als mij daar nog neit genoeg verstand van, wacht tot een ander het doet, eventueel via een feature request.
-Logica van het systeem. Mocht je een error hebben, je weet waar je moet zoeken, en wat je er kan verwachten.

Jungian, ik wil dan SGI bedanken voor XFS :+
Petok schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 22:11:
[...]

Eventjes je cube in Compiz Fusion rond laten draaien en je hoeft geen woord meer te zeggen 8)
Dat zou bij mij juist afkeer wekken, veel's te druk, geef mij maar fluxbox ^^

[ Voor 10% gewijzigd door icyx op 02-10-2007 23:03 . Reden: aanvulling ]

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Petok schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 22:11:
:')
* Jungian dacht er aan om een topic aan te maken in deze trant, als tegenhanger van alle kansloze zeiktopics de laatste tijd.

Performance :
Crappy networkstacks hoef je bij mij niet mee aan te komen. Ratelende harde schijven (indexing service < locate) of een hoog CPU-gebruik hoef je me evenmin niet wakker voor te maken 's nachts.

Veiligheid :
Aangezien ik niet de deur wagenwijd open zet voor exploits en ik continu update op mijn desktop heb ik niets te vrezen. Geen werkende virussen, geen spyware, geen malware of andere kutbagger waar ik me druk om kan maken. Wijze les bij dit punt : OpenBSD > GNU/Linux.

Package management :
_/-\o_ Geen gekut met slechte auto-updaters of het handmatig moeten downloaden van software. Met de juiste package manager kan ik het zo gek maken als ik het zelf wil.

Modularity
Alles op een GNU/Linux systeem is te vervangen door een ander onderdeel. Zeer belangrijk imho.

Alles staat op een logische plek
Alhoewel ook hier aan te sleutelen is, is alles standaard op zeer logische locaties terug te vinden.

Legaliteit
Niet langer hoef ik op crack-zoektocht om programmaatje X te gebruiken. Alles wat ik gebruik is beschikbaar en als ik het een nuttig programma/project vind doneer ik harde euro's om dat in stand te houden.

Het gebruiken van GNU/Linux op de desktop bespaart me tijd
  • De console (en de terminal emulators).
  • Codec-frameworks als GStreamer en Xine (en laten we de avcodec, de codec library niet vergeten).
  • Een consistente interface bij het gebruik van GNOME.
Jungian schreef op maandag 12 maart 2007 @ 01:19:
Ook wil ik met deze post nog even Namesys bedanken voor het goddelijke ReiserFS

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Jungian op 02-10-2007 23:24 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Linux roelt dus gewoon.

Ik draai nu ook al een tijdje Ubuntu Gutsy, en het is... ehhmm..... tsja... hoe zal ik het zeggen?

*O* _/-\o_ *; _/-\o_ *O*

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2007 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hebben jullie wel eens nagedacht over de precieze reden dat je Linux gebruikt?
Omdat het er veel geiler uitziet dan welk OS dan ook? 8)

Heb nu al 4 mensen aan de linux geholpen vanwege wobbly windows :P
edit:
Waaronder een Mac-dude :P

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

*O*
Gisteren heb ik op goed geluk bij bol.com deze gigantische (:+) MP3-speler aangeschaft :
Afbeeldingslocatie: http://blog.exelsion-solutions.nl/wp-content/uploads/2007/10/zen_v.jpg
Creative Zen V - 2 GB
Ik ging er vanuit dat Creative nog steeds ging voor de MTP (Microsoft :7 ) of USB mass storage aanpak en ... dat bleek ook zo te zijn. 8)
offtopic:
Ik heb echt totaal niet gekeken/gezocht nee. :Y)

In plaats van Apple (iPod : crappy geluidskwaliteit, vendor lock-in) heb ik nu dus Creative blij kunnen maken met mijn centjes. Dankzij Gnomad (MTP) kon ik snel en makkelijk wat MP3's op m'n Zen zetten en de meegeleverde WMA's archiveren. Na vijf minuutjes inspelen was de geluidskwaliteit uitmuntend, geen ruis of andere grapjes dus (getest met Sennheiser CX300 in-ear headphones).

Een aanrader voor de NOS bezoeker die nog op zoek is naar een MP3-speler (er zijn uiteraard edities verkrijgbaar met meer ruimte). :Y

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

^ met stom

Overigens heeft amarok volgens mij ook mtp ondersteuning , maar precieze details weet ik er niet van , ik gebruik nml ook gnomad2.

Raku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Simmie schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 10:13:
^ met stom

Overigens heeft amarok volgens mij ook mtp ondersteuning , maar precieze details weet ik er niet van , ik gebruik nml ook gnomad2.
Amarok, evenals Rhythmbox (vanaf versie 0.11.1), maar juist het libraryloze sleur en pleur gehalte van Gnomad spreekt mij aan :D

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Jungian schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 23:59:
*O*
Gisteren heb ik op goed geluk bij bol.com deze gigantische (:+) MP3-speler aangeschaft :
[afbeelding]
Creative Zen V - 2 GB
Ik ging er vanuit dat Creative nog steeds ging voor de MTP (Microsoft :7 ) of USB mass storage aanpak en ... dat bleek ook zo te zijn. 8)
offtopic:

In plaats van Apple (iPod : crappy geluidskwaliteit, vendor lock-in) heb ik nu dus Creative blij kunnen maken met mijn centjes. Dankzij Gnomad (MTP) kon ik snel en makkelijk wat MP3's op m'n Zen zetten en de meegeleverde WMA's archiveren. Na vijf minuutjes inspelen was de geluidskwaliteit uitmuntend, geen ruis of andere grapjes dus (getest met Sennheiser CX300 in-ear headphones).

Een aanrader voor de NOS bezoeker die nog op zoek is naar een MP3-speler (er zijn uiteraard edities verkrijgbaar met meer ruimte). :Y
IMHO Zou je als een echte NOS'er GoTert dan juist GEEN Creative moeten kopen. Als er iets niet gezond is als Linux user zijnde dan is het wel Creative spullen kopen :+

* nero355 is blij met zijn UMS MP3 speler van Samsung : [HDD] Samsung YH-J70 :*)

En als je die niks vindt dan een Archos of iAudio kopen gewoon :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IMHO Zou je als een echte NOS'er GoTert dan juist GEEN Creative moeten kopen. Als er iets niet gezond is als Linux user zijnde dan is het wel Creative spullen kopen :+

* nero355 is blij met zijn UMS MP3 speler van Samsung : [HDD] Samsung YH-J70 :*)

En als je die niks vindt dan een Archos of iAudio kopen gewoon :)
Valt wel mee hoor, de mp3-spelers van Creative werken prima en leveren goed geluid en aardig wat bang voor je buck :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 20:02:
[...]

Valt wel mee hoor, de mp3-spelers van Creative werken prima en leveren goed geluid en aardig wat bang voor je buck :)
*kuch* X-fi drivers *kuch* dat bedoelde hij waarschijnlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 20:06:
Ander leuk voorbeeld is deze : Creative Zen Touch => Zelfs onder XP niet te gebruiken zonder Drivers :X Gelukkig heeft een vriend van mij hem ondertussen voor een iAudio X5L ingeruild :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf een iAudio Cowon A2 30GB. Het is een PMP, dus ook video-support. Het is echt een geweldig dingetje :) Het draait op Linux, en je kan zelf een aangepaste Linux erop zetten zodat je bijvoorbeeld console-emulators erop kan draaien. Ik kan nu van die games als Lemmings en Lion King spelen. :9
Afbeeldingslocatie: http://pics.zoom.cnews.ru/zoom/common/img/uploaded/image_gallery/2006/06/09/400-0.jpg
Het is best een groot scherm. Precies een kwart HD-resolutie in beide richtingen. Ik bedoel dus 480x272.

Het heeft support voor een enorme hoeveelheid aan formaten. Dat was eigenlijk de reden dat ik 'm kocht: ik wilde Vorbis kunnen afspelen, en video's. Nou, dit ding heeft support voor:
Audio: mp3, wave, flac, vorbis, wma, ac3.
Video: mpeg2 (dvd), xvid, divx3/4/5, wmv. (Overigens wel limieten aan de resoluties)
Foto: jpeg, png, bmp
Tekst: euc-kr, euc-jp, gb2312, big5, iso-8859-1, utf-8

Het interface met de computer is mass-storage. Flashen doe je gewoon door een bestand in de root te zetten en het ding los te koppelen. Het heeft ook een USB-host functie zodat je een ander mass-storage device erop kan aansluiten en files kan overpompen.

Je kan met de batterij ongeveer 10 uur video's kijken, en een dag muziek luisteren. Dat haalt-ie ook echt.

Er is nu ook een D2 uit, met minder knoppen (touchscreen), maar die heeft een kleiner scherm en draait WinCE :( In de nabije toekomst zal ook de A3 uitkomen, die ook meer schijfruimte heeft, meer formaten support (h264,MS Office, pdf) maar geen touchscreen en hopelijk niet Windows-based. :P Er zal ook een Q5 uitkomen, gebaseerd op WinCE. Die heeft een nog groter scherm dan de A3 en heeft ook touchscreen. Met een beetje geluk kan je er wel Linux op zetten. In dat geval zal ik 'm misschien wel kopen. Lijkt me wel leuk, een mini Gnome-desktopje.

[/reclame] :P

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2007 20:52 . Reden: feitjes moeten niet fout zijn ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

[...]

En het feit dat creative geen enkele specs wil vrijgeven van hun spelers. Maar voor een mp3 speler kijk ik eerder naar wat ie te bieden heeft kwa gebruiksgemak en prijs/kwaliteit dan of het allemaal wel open is enzo... dat vind ik dan weer een beetje tever gaan. Alhoewel drivers/progjes voor linux altijd wel welkom zijn :+

Raku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

De MP3-spelers van Creative hebben geen hout te maken met hun geluidskaartendivisie. Of is "de echte NOS'er" ook zo puriteins dat hij(/zij) geen Xbox 360 koopt, omdat Microsoft ook crappy consumenten-besturingssystemen levert ?

Een Cowon kopen heb ik btw geen enkel moment over nagedacht, aangezien die
  1. een stuk duurder zijn
  2. een stuk groter zijn (formaat dus, niet opslagruimte)

[ Voor 30% gewijzigd door Jungian op 06-10-2007 20:55 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben wel zo puriteins dat ik liever hardware heb waar ik nog dingen mee kan doen. Naast de codec-support dus ook een reden dat ik de Cowon heb gekocht. Ik zal ook niet gauw één van de grote 3 consoles kopen. Veel te beperkt allemaal. Ik wil gewoon zelf kunnen beslissen welke software ik erop zet.

Ik koop dan liever zo'n bare-bone pc, en een Wiimote. Lekker via Wine HL2 spelen met een Wiimote in de huiskamer. :P

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2007 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
Jungian schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 20:50:
omdat Microsoft ook crappy consumenten-besturingssystemen levert ?
Het probleem met Microsoft is niet dat hun besturingssystemen zo super crapy zijn. Het probleem met Microsoft is hun houding, al die loze uitspraken van Balmer dat de open source wereld 100'en patenten schend, maar niet weet te vertellen welke. De mislukte poging met hun OpenXML, in plaats van gewoon te accepteren dat ODF een ISO standaard is en dat te implementeren. Het gekloot met patenten om allemaal dingen die ze helemaal niet uitgevonden hebben te patenteren. Dat ze met IE alle standaarden aan hun reet lappen. Etc..

Daarnaast is met Windows prima te werken.

[ Voor 15% gewijzigd door robbert op 06-10-2007 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

robbert schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 20:56:
Daarnaast is met Windows prima te werken.
Er stond niet zonder reden "consumenten" voor. Windows XP, Windows Vista, Windows 98, het is allemaal zo lek als een mandje. De GUI mag misschien aardig inelkaar zitten, maar verder vallen deze besturingssystemen bijna uitelkaar van narigheid.
Ik koop dan liever zo'n bare-bone pc, en een Wiimote. Lekker via Wine HL2 spelen met een Wiimote in de huiskamer. :P
Lekker een DVDtje in de Xbox 360 en gaan met die banaan. :7
offtopic:
Een unicum op Xbox 360-gebied : de mijne is RROD-vrij sinds aanschaf *O*

[ Voor 47% gewijzigd door Jungian op 06-10-2007 21:13 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Breek me de bek niet open over Vista. Hoe ze het voor elkaar krijgen om al die software niet meer te laten werken is mij echt een raadsel. Ik dacht dat ze zo voor backwards-compatibility waren...

XP vind ik echter een goed product. Het is compatible, na SP2 niet zo erg lek meer, en het zit niet in de weg zoals Vista doet. Het is natuurlijk niet zo goed als Ubuntu. Dat vind ik toch wel het beste desktop-OS op het moment. Het is een goede compromis tussen poweruser en beginner. Je hoeft niet per sé dagelijks met de commandline/configfiles te werken zoals bij Slack/Arch/Gentoo, en je wordt ook niet zo vastgezet in het GUI-stramien zoals bij Yast.
Jungian schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 21:00:
Lekker een DVDtje in de Xbox 360 en gaan met die banaan. :7
Ik neem aan dat jij een Xbox hebt? :P Ik vind zo'n console best interessant hoor. Ik speel graag een spelletje, maar ik ben geen echte gamer. Ik ben er redelijk van overtuigd dat dat ding bij mij vooral stof zal vergaren. Een spelletje heb je op een gegeven moment wel gezien. Het echte werk waar een tweaker mee bezig is lijkt me dan toch het prutsen... dingen doen met het apparaat waar het nooit voor bedoeld is. Ik kan dan misschien beter een PS3 kopen, zodat ik er Linux op kan zetten. Alleen jammer dat niet alle hardware zichtbaar wordt gemaakt aan Linux. Als (amateur)programmeur lijkt 't me namelijk wel erg leuk om die Cell te verkennen.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2007 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 21:09:
Ik neem aan dat jij een Xbox hebt? :P Ik vind zo'n console best interessant hoor. Ik speel graag een spelletje, maar ik ben geen echte gamer. Ik ben er redelijk van overtuigd dat dat ding bij mij vooral stof zal vergaren. Een spelletje heb je op een gegeven moment wel gezien. Het echte werk waar een tweaker mee bezig is lijkt me dan toch het prutsen... dingen doen met het apparaat waar het nooit voor bedoeld is. Ik kan dan misschien beter een PS3 kopen, zodat ik er Linux op kan zetten. Alleen jammer dat niet alle hardware zichtbaar wordt gemaakt aan Linux. Als (amateur)programmeur lijkt 't me namelijk wel erg leuk om die Cell te verkennen.
offtopic:
Achja, of hij hier nu stof vergaart of niet, geld besparen doet hij me toch wel }) Om tegenwoordig op een PC een beetje aardige graphics tevoorschijn te toveren mag je ruim 1200 euro van je bankrekening aftrekken, tegenover de "schamele" 400 - 600 euro die een console kost. Daarbij hoef je bij praktisch elke game niets meer uit te voeren dan het schijfje erin stoppen (great WIN).

Voor het gamesaanbod hoef ik het (helaas) ook niet meer te doen. De tijd van de 2D-RTS schijnt ( :P ) voorbij te zijn en Diablo III zie ik (dank u WoW :() ook niet zo snel meer verschijnen. Console RPG's (lees : minder stats, meer gericht op het vertellen van een verhaal) en normale RPG's (zie bijv. Oblivion, straks Fallout _/-\o_) komen gestaag uit op de "next-gen" consoles. Ook aan kwalitatief hoogwaardige first person shooters (Halo, Gears of War, Killzone etc.) en race sims (Gran Turismo >:)) is geen gebrek.
anandus schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 23:46:
Maar 1 van de grote compatibiliteitsproblemen is dus eigenlijk het feit dat Windows nu eens wat fatsoenlijker in elkaar steekt :)
offtopic:
Dat Windows Vista als eerste (consumenten)editie de gebruikers standaard _geen_ Administrator rechten geeft (slechts na confirmatie) is inderdaad noemenswaardig te noemen. Ook noemenswaardig is het dat UAC, juist doordat het geen wachtwoord vereist een stuk onveiliger is dan oplossingen die gekozen zijn in andere besturingssystemen. Na het venstertje twintig keer gezien te hebben wordt het een automatisme of zet men UAC uit. Close but no sigar. 8)

Twee voorbeelden van dingen waar nog een hoop aan gesleuteld moet worden : de nieuwe network stack (drama, ze hadden beter de nieuwe BSD stack kunnen stelen gebruiken) en de indexing service (nog langzamer dan Beagle :+).

On-topic :

Hoezo worden er in godsnaam wereldwijd release parties gehouden voor de nieuwste Ubuntutelg ?
Is het toevallig het jaar van GNU/Linux ?
Heeft Linus nieuw ondergoed aangeschaft ?
Gaat Ubuntu eindelijk zorgen dat releases tussentijds enigzins up-to-date blijven ?

[ Voor 221% gewijzigd door Jungian op 07-10-2007 00:24 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 21:09:
Breek me de bek niet open over Vista. Hoe ze het voor elkaar krijgen om al die software niet meer te laten werken is mij echt een raadsel. Ik dacht dat ze zo voor backwards-compatibility waren...
Nou, 1 van de grootste problemen met Vista is dat ze overgestapt zijn op een user-model, ipv een admin-model.
En het is jammer dat dus ook een hele hoop producten voor Windows uitgaan van admin.
Ik ben ook blij dat ze het andere model hebben aangenomen, en software-designers zullen er nu ook rekening mee moeten houden.

Maar 1 van de grote compatibiliteitsproblemen is dus eigenlijk het feit dat Windows nu eens wat fatsoenlijker in elkaar steekt :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Hoe staat het met de 3rd gen nano support voor Linux programma's? Ik ben best bereid om van Banshee naar Exaile oid te stappen, zolang ik de 3rd gen nano eraan kan hangen :)

De nieuwe libgpod kunnen overweg met de afgesloten database van de nieuwe ipods, maar in hoeverre zijn de user-friendly clickable gtk "ik wil muziek spelen en beheren tegelijk" programma's geupdate met de nieuwe ipod library?

Ik heb nog geen enkel programma gezien wat er nu mee overweg kan, op de svn van gtkpod na (volgens hun website "partially supported"). Of duurt de support van deze ipods gewoon wat langer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:50

Metro2002

Memento mori

[...]

Ik geloof dat zelfs windows vista gebruikers er voor moeten betalen om ze te mogen ontvangen. Dat vind ik inderdaad een heel naar punt van creative maar aan de andere kant heb ik onder linux nooit echt problemen gehad met de ondersteuning van creative geluidskaarten. Alles van SBpro tot sb audigy 2 werkt eigenlijk gewoon prima. :) en de mp3spelers van creative zijn echt super. En uiteraard heél fijn dat ze gewoon als mass storage device gevonden worden waardoor ze ook probleemloos onder linux kunnen werken (zou voor mij echt een reden zijn om een bep. mp3 speler links te laten liggen als je met allerlei vage tooltjes en programma's de boel aan de gang moet krijgen zoals bv itunes, ik wil gewoon inprikken en schijfletter / mountpoint zien verschijnen :) )

Als ik de vraag krijg waarom ik linux draai zouden dit denk ik mijn argumenten zijn:

- Ik word gestoord van die automatische update meldingen in winxp (herstart nodig elke 2 minuten laten zien enzo :( )
- ik vind het fijn om mijn systeem te tweaken, de looks aan te kunnen passen zonder allerlei 3th party programma's te moeten gebruiken.
- Meerdere bureaubladen zijn superhandig
- de CLI werkt erg handig
- de veiligheid van het systeem is een stuk groter door de opbouw van het systeem en omdat je niet standaard als admin bent ingelogd.
- Hoop prachtige programma's zijn gratis beschikbaar zoals bv cdbrand programma's, mediaplayers ed (ok, voor windows ook wel het eea maar voor linux is de keuze véél groter).
- Ik vind de houding van Microsoft tegenwoordig ronduit storend. Eigen standaarden doordrukken, DRM :r in windows vista, al die stomme activatiecodes, serienummers en al die rommel, licentiegezeur dat je niet bv je moederbord mag vervangen zonder toestemming van MS etc. Ze krijgen naar mijn idee teveel macht en daar hou ik niet van.
- De communities van linux vind ik erg fijn. Hoop mensen die meewerken en meedenken om van linux een prachtig systeem te maken en het up to date te houden.
- Leuk om nieuwe dingen te ontdekken en mee te experimenteren :)
- Ik kan alles wat ik onder windows ook kan maar dan handiger, beter en makkelijker, dus waarom zou ik windows gebruiken.
- Het is niet zo enorm resource intensief als windows. Als ik linux opgestart heb ben ik 150MB ram kwijt en 0 MB swapspace. Als ik linux opstart met een complete 3D desktop (compiz) ben ik 250 MB kwijt en 0MB swap. Dat zie ik windows XP of vista nog niet doen! :o Het werkt gewoon een heel stuk vlotter op wat oudere hardware :)

Nadelen: ja, soms gebrekkige drivers of slechte ondersteuning voor hardware (helaas de reden dat momenteel op mijn laptop weer windows 2000 draait :( , VGA uitgang ondersteunt geen overlay onder linux) maar dat zie ik in de toekomst ook nog wel veranderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
http://www.vnunet.com/vnu...soft-sharpens-aims-patent

MS is weer fijn bezig. Laat ze maar eens zien over welke patenten ze het hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Metro2002 schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 15:26:
Nadelen: ja, soms gebrekkige drivers of slechte ondersteuning voor hardware (helaas de reden dat momenteel op mijn laptop weer windows 2000 draait :( , VGA uitgang ondersteunt geen overlay onder linux) maar dat zie ik in de toekomst ook nog wel veranderen :)
Wat voor laptop is dat dan en wat zit er in?

Ik heb hier onlangs een wat oudere laptop gekocht voor 100 euro, waarvan ik gok dat de leren tas die ik erbij kreeg meer waard is dan de laptop. Is een Dell Latitude LS, 500MHz P3 Mobile, 256MB.
Zit een chip op waar ik eigenlijk nog nooit van gehoord had, NeoMagic 256AV. Ding doet zowel audio als video en zodoende delen die 2 ook de 2.5MB RAM van de chip. Ik had er flink wat gedonder of debug mee verwacht, maar het viel hier echt reuze mee.
Xorg ondersteunt de NeoMagic best goed met een eigen driver en er is zelfs ALSA support om er wat tunes uit te pompen. Veel gelezen over brakke audio etc, viel ook ontzettend mee.
Enige waar je op moet letten is dat de videodriver na de audiodriver geladen wordt. Ik denk dat dat komt door de gedeelde geheugenspace, dat de videodriver gewoon de hele 2.5MB bezet en dat de audiodriver dan niet aan zijn trekken komt. Dus audiodriver eerst, zodat die een beetje geheugen kan pakken en dan de videodriver.
Verder werkt zelfs de proprietaire meuk! Omdat het een enorm dunne 12" laptop is zit er geen CDROM drive in, die is extern en sluit je aan met een speciale kabel. " als dat maar gesupport wordt dacht ik nog...", en ja hoor in de kernel nog wel. Externe CDROM en floppydrive werken ook.
Het enige wat niet helemaal juist werkt is de fan. Deze werkte eerst wel goed, maar daarna heb ik ik HAL een keer gecompileerd met "dell support", waardoor er libsmbios binnengetrokken wordt en ook heb ik speciale Dell Laptop support in de kernel gedraaid. Sindsdien gaat de fan niet meer aan ook al bereikt de boel 85C. Ook niet na de Dell support weg te doen uit zowel HAL als de kernel gaat hij niet zelf aan maar moet ik hem handmatig aanzwengelen via ACPI, waarna hij helaas niet meer uit te schakelen is. Dus daar ben ik nog mee bezig :P

Verder gooi ik alleen maar lightweight spul er op, zoals wel meer mensen hou ik van vlot, waar wel de eis aan gesteld wordt dat het nog een beetje gebruiksvriendelijk moet zijn. Desktop omgeving is Xfce geworden, omdat me dat altijd wel bevallen is en het toch redelijk licht en gebruiksvriendelijk is. Verder de bekende dingen als AbiWord.
Maar ook moest ik nog een webbrowser en iets van een lichte IDE voor wat basic development, die IDE is Geany worden, welke hier al wel eens langsgekomen is.
Met webbrowsers kijk je snel naar, het hopeloos zwaar geworden, Firefox. Dat heb ik er op staan omdat dat eigenlijk altijd werkt, maar ik gebruik het nooit. Enkel als fallback. Aan Opera heb ik zitten denken, maar dat is toch niet voor mij... Dus ben ik eens wat verder gaan kijken dan die bekende 2 en de meegeleverde DE dingen.
Wat heb ik dan wel gevonden en in gebruik? Een browser welke ik nog nergens hier ben tegen gekomen: Kazehakase (Wiki-artikel).
Klinkt Oosters, is het voor zover ik weet ook, Japanse devver geloof ik. Heeft als dependency Firefox omdat het gebruik maakt van de Gecko engine, maar de browser zelf is echt een stuk lichter! Het start enorm vlot en geeft mij weer het gevoel dat Firefox me vroeger gaf toen het nog Phoenix/FireBird heette.
Het is nog een beetje buggy op sommige gebieden, waaronder bepaalde manieren van doorverwijzen van GoT wanneer je de Search gebruikt of de topiclisting kwa tijd aanpast, maar developmant zit ook pas op 0.4.9, ik gebruik nu 0.4.7. Toch is het zeker al wel heel bruikbaar en er is ook vanalles in te stellen en daarom veel wat ik nog zal moeten ontdekken. Maar misschien willen jullie er ook mee spelen. Ik ben van mening dat dit best een leuk stuk software kan worden mits het zo snel blijft.
Vergeet overigens niet het UI Level (in View) op tenminste Medium en misschien zelfs Expert te zetten, dat voegt een hoop nuttige functionaliteit toe. En ook zijn de mouse gestures handig.

Poe lange post voor t slapengaan.
Kazehakase heeft nu iig wel zijn weg gevonden van mijn laptop naar mijn normale bak, dus ik dacht ff delen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 11-10-2007 02:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

E-jey schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 13:32:
http://www.vnunet.com/vnu...soft-sharpens-aims-patent

MS is weer fijn bezig. Laat ze maar eens zien over welke patenten ze het hebben...
Tsja. En dit nou een van de grootste redenen waarom ik een hekel heb aan Microsoft, en vooral aan Ballmer. Dat gejammer en gemekker. Als het zo is, blaat het dan niet al een jaar (of nog langer?) voor je uit zonder neer te leggen waar het precies om gaat en daarvoor samen een oplossing te zoeken.

Nee, gebruikertjes bang maken en zieltjes winnen. Daar bij MS snappen ze ook wel dat Vista zuigtd en dat ze terrein verliezen op zowel de desktop als de server, aan Linux maar ook bijvoorbeeld aan Mac OS X.

Steek je tijd in het verbeteren van je OS en andere softe waren, en niet in dit soort kansloze praktijkjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanavond ga ik Kubuntu eens uitproberen :D !

Edit: niet echt mijn ding :) Ik hou het lekker bij Gnome :)

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2007 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

de AMD/ATI goden zijn ons goed gegunt; fglrx heeft een update gekregen. Voor de liefhebbers; met AIGLX support & performance boost. Nu nog kernel 2.6.23 support -_-

http://www.phoronix.com/vr.php?view=11287

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

icyx schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 19:58:
de AMD/ATI goden zijn ons goed gegunt; fglrx heeft een update gekregen. Voor de liefhebbers; met AIGLX support & performance boost. Nu nog kernel 2.6.23 support -_-

http://www.phoronix.com/vr.php?view=11287
Oeh, zeer interessant. Zijn er al ervaringen? Ik heb zelf een nVidia kaart, maar heb onlangs bij een vriend van me met een ATI kaart geprobeerd Compiz aan de slinger te krijgen, zonder succes helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Ervaringen zijn er, ik heb inderdaad een performance boost mbt 3d applicaties. AIGLX aspect weet ik niet, ik draai fluxbox, dus ik gebruik het niet :) Het is echt een heel aardige driver, maar het gemis van support voor de sub 23 kernel had er wel in moeten zitten wat mij betreft. Verder hadden ze dit niveau eigenlijk een jaar geleden al moeten hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
Volgensmij kan compiz nu goed op alle systemen draaien. Zijn er naast nvidia, intel en ati eigenlijk nog videochip fabrikanten? Sis maakt ze niet meer volgensmij. Ben benieuwd of Ubuntu Ati users binnenkort een update krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

E-jey schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 22:31:
Volgensmij kan compiz nu goed op alle systemen draaien. Zijn er naast nvidia, intel en ati eigenlijk nog videochip fabrikanten? Sis maakt ze niet meer volgensmij. Ben benieuwd of Ubuntu Ati users binnenkort een update krijgen.
Ik draai Gnome + Compiz op mijn 3 jaar oude laptop, een Pentium M (Centrino platform) 1.5Ghz, met een onboard Intel 855GM videochip. Samen met de 768MB RAM draait het opzich prima. Intel is een vrij grote speler op de videomarkt, daar vergis je je gauw in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

E-jey schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 22:31:
Volgensmij kan compiz nu goed op alle systemen draaien. Zijn er naast nvidia, intel en ati eigenlijk nog videochip fabrikanten?
Matrox bestaat nog en VIA Chrome IGP dingen komen ook nog voor.
Hoe het daar mee zit qua drivers onder linux zou ik eigenlijk niet weten, zo eens even naar zoeken...
[edit]
Voor Matrox is er de "mga" driver onder X
En voor VIA Chrome IGP's de "via" driver.

Of dat echter ook 3D rendered is vraag 2 :P

[ Voor 16% gewijzigd door Ultraman op 24-10-2007 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Ultraman schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 01:23:
Voor Matrox is er de "mga" driver onder X
[...]
Of dat echter ook 3D rendered is vraag 2 :P
Tot en met de G550 produceerde Matrox zelf de open-source mga driver, beetje vergelijkbaar met Intel nu. Die kaartjes waren destijds zo'n beetje de kaartjes om te hebben. Ik heb zelf nog een G450 gekocht zodat ik fatsoenlijke 3D had in GNU/Linux :)

Daarna, met de Parhelia, is dat flink veranderd. Het duurde een eeuwigheid voordat er uberhaupt een driver was, en dan was dat nog maar een closed-source 2D driver. Voorzover ik weet is dat verder nooit meer echt goed gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-09 14:43

r0b

Jungian schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 23:59:
*O*
[afbeelding]
Creative Zen V - 2 GB
offtopic:

En, zoals ik ondervond bij thuiskomst, dit is dus niet het geval bij de nieuwe iPod Touch. :(
Thuisgekomen en uitgepakt; begint hij te mekkeren over een USB-aansluiting met een iTunes logo.
'Prima', dacht ik, 'dan connect ik hem even en open amaroK'.
Zo gezegd, zo gedaan, iPod aangesloten, amaroK open: niets
gtkpod: niets
mount: niets
iTunes installeren via wine: niets
google: niets
google 3 uur later: niets

Blijkt dat je de iPod moet 'jailbreaken' (SSH+(S)FTP client erop zetten), waarna je hem pas kan mounten, en dus kan gebruiken met gtkpod.

Daarnaast had ik hem even via een huisgenoot d'r laptop aangesloten op iTunes om hem in ieder geval werkend te krijgen, staat dat #@$@# ding nu onder haar naam geregistreerd, en no way dat ik dat kan resetten :(

#@$#@$#%$@ Apple :( :S
/rant

[ Voor 5% gewijzigd door r0b op 24-10-2007 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Late reactie, ik weet 't... ;)
Metro2002 schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 15:26:
Als ik de vraag krijg waarom ik linux draai zouden dit denk ik mijn argumenten zijn:

- Ik word gestoord van die automatische update meldingen in winxp (herstart nodig elke 2 minuten laten zien enzo :( )
Dat kun je uitzetten.
- ik vind het fijn om mijn systeem te tweaken, de looks aan te kunnen passen zonder allerlei 3th party programma's te moeten gebruiken.
Er zijn vrij veel alternatieve themes voor XP op 't net te vinden. En dan nog, zou je bv. Compiz ook niet als 3rd party tool moeten zien?
- Meerdere bureaubladen zijn superhandig
Met de Virtual Deskop Manager van Microsoft PowerToys for XP (van MS devvers zelf) krijg je max. 4 bureaubladen, en dat werkt erg goed.
- de CLI werkt erg handig
cmd.exe i.c.m. WSH (Windows Scripting Host) is ook best krachtig hoor, en als je dat niet ligt installeer je 4NT (de 4DOS van vroeger) of bv. cygwin. ;)
- de veiligheid van het systeem is een stuk groter door de opbouw van het systeem en omdat je niet standaard als admin bent ingelogd.
100% waar. En wanneer MS besluit daarvan af te stappen (Vista) gaan tientallen applicaties op hun bek omdat ze er default vanuit gingen dat ze admin rechten hadden...
- Hoop prachtige programma's zijn gratis beschikbaar zoals bv cdbrand programma's, mediaplayers ed (ok, voor windows ook wel het eea maar voor linux is de keuze véél groter).
Ook weer waar, maar wanneer je niet zo erg op copyrights etc. let is er voor Windows nog veel meer te krijgen. Voor programma's als PhotoShop CS3 of LightRoom ben ik nog geen echt Linux alternatief tegengekomen. Die programma's kosten een arm en een been, maar volgens mij heeft zo ongeveer iedere digicam bezitter met Windows er wel een copietje van. (Ik niet, uit principe. Ik verdien m'n brood met het maken van software, en krijg 't niet over m'n hart om van m'n collega's te stelen...)
- De communities van linux vind ik erg fijn. Hoop mensen die meewerken en meedenken om van linux een prachtig systeem te maken en het up to date te houden.
Veel Windows-gerichte communities vind ik ook best fijn: CodeProject, Experts-Exchange, MSDN, etc. (OK, wel nogal developer minded, maar dat is mijn beperking... ;) )
- Leuk om nieuwe dingen te ontdekken en mee te experimenteren :)
Absoluut waar! M'n laatste Linux bak stamt nog uit de tijd dat Mandriva nog Mandrake heette (en die 400MHz AMD K2 is ondertussen weggegeven aan een school), maar ik ga binnenkort een media center bouwen op basis van Gentoo. Zal een hoop configureren en uitzoeken kosten, maar ws minder dan m'n eerste SlackWare installatie op een 386 SX. :)
- Het is niet zo enorm resource intensief als windows. Als ik linux opgestart heb ben ik 150MB ram kwijt en 0 MB swapspace. Als ik linux opstart met een complete 3D desktop (compiz) ben ik 250 MB kwijt en 0MB swap. Dat zie ik windows XP of vista nog niet doen! :o Het werkt gewoon een heel stuk vlotter op wat oudere hardware :)
Windows copieert per definitie een deel van z'n meestgebruikte libraries in swapspace, ongeacht of er ruimte in main mem is of niet. Dat is by design, en is -zeker nu HD space nauwelijks meer iets kost- niet eens zo'n dom idee.
Ik tik dit nu trouwens op een XP laptopje met 192MB geheugen, 600MHz P3, en daar valt best aardig mee te werken. Een Ubuntu 7 live CD deed 't er geen steek beter of slechter op. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 00:37:
Er zijn vrij veel alternatieve themes voor XP op 't net te vinden. En dan nog, zou je bv. Compiz ook niet als 3rd party tool moeten zien?
Compiz zit tegenwoordig vaak standaard in de distro's... Themes zijn er idd genoeg, maar dat is 1 aspect, uitbreidbaarheid zit in veel meer dingen dan een aanpasbaar theme.
Met de Virtual Deskop Manager van Microsoft PowerToys for XP (van MS devvers zelf) krijg je max. 4 bureaubladen, en dat werkt erg goed. cmd.exe i.c.m. WSH (Windows Scripting Host) is ook best krachtig hoor, en als je dat niet ligt installeer je 4NT (de 4DOS van vroeger) of bv. cygwin. ;)
Ben je dan niet veel langer bezig met het installeren van externe tools op XP zodat het op een Linux-systeem lijkt, dan met het configureren van een Linux-distro?

Ik heb idd met cmd.exe en cygwin gewerkt, maar de Linux shells zijn IMHO zoveel krachtiger en beter geintegreerd, denk ook aan ssh, virtuele terminals, etc... Het is een belangrijk onderdeel van het OS, en dat bouw je er volgens mij niet zomaar achteraf in.
Ook weer waar, maar wanneer je niet zo erg op copyrights etc. let is er voor Windows nog veel meer te krijgen. Voor programma's als PhotoShop CS3 of LightRoom ben ik nog geen echt Linux alternatief tegengekomen.
Voor complexe of gespecialiseerde software als Photoshop heb je zeker een punt, al hebben de meeste mensen genoeg aan GIMP, Pixel en Krita (en werkt Photoshop met Wine best goed...)

Voor de kleinere tools moet je voor Windows vaak eerst langs tientallen bagger-trial/shareware zooi, waarbij de Linux-distro's vaak uitstekende open-source tegenhangers in de repo's hebben zitten. Ik mis onder Windows vaker Linux software dan omgekeerd. Denk aan mediaplayers, brandprogramma's (k3b, brasero, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JanDM schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 02:16:
Compiz zit tegenwoordig vaak standaard in de distro's... Themes zijn er idd genoeg, maar dat is 1 aspect, uitbreidbaarheid zit in veel meer dingen dan een aanpasbaar theme.
Dat bedoel ik. Compiz zit in steeds meer distro's, maar wanneer je iets dergelijks voor Windows nodig hebt heet 't opeens 3rd party. Compiz is ook niet echt core business van GNU/Linux hoor.
Ben je dan niet veel langer bezig met het installeren van externe tools op XP zodat het op een Linux-systeem lijkt, dan met het configureren van een Linux-distro?
4DOS gebruik ik al sinds m'n DOS tijd, daarna 4OS/2 en ik had nu 4NT kunnen gebruiken, ware 't niet dat 4OS/2 POSIX compliant is en ook goed werkt onder NT. :) Installatietijd? minuutje of 2 of zo.
WSH installeren duurt ietsje langer, 5 minuten?
Cygwin duurt natuurlijk wel wat langer, maar dan heb je ook wat!
Ik heb idd met cmd.exe en cygwin gewerkt, maar de Linux shells zijn IMHO zoveel krachtiger en beter geintegreerd, denk ook aan ssh, virtuele terminals, etc... Het is een belangrijk onderdeel van het OS, en dat bouw je er volgens mij niet zomaar achteraf in.
Ik bedoelde 't andersom: bash vanuit Cygwin gebruiken, en van daaruit bv WSH of 4DOS scripts aanspreken. Best of 3 worlds! :)
Voor complexe of gespecialiseerde software als Photoshop heb je zeker een punt, al hebben de meeste mensen genoeg aan GIMP, Pixel en Krita (en werkt Photoshop met Wine best goed...)
Pixel en Krita ken ik niet (gaat verandering in komen, ga weer een Linux bakje opzetten), maar The Gimp kan de pace van PhotoShop absoluut niet bijbenen. Maar dat geldt ook voor bv. PaintShop Pro...
Voor de kleinere tools moet je voor Windows vaak eerst langs tientallen bagger-trial/shareware zooi, waarbij de Linux-distro's vaak uitstekende open-source tegenhangers in de repo's hebben zitten. Ik mis onder Windows vaker Linux software dan omgekeerd. Denk aan mediaplayers, brandprogramma's (k3b, brasero, etc.)
Da's het 'twist over backwards' probleem: MS mag geen extra dingen onder eigen naam meeleveren (dan wordt de EU boos) en wil geen dingen van anderen meeleveren. Hun goed recht overigens, maar als gebruiker moet je dan op zoek naar alternatieve bronnen. En ja, dan kom je op je zoektocht nog wel 's rommel tegen, maar dat geldt ook voor Linux OSS: er staat een hoop software op SourceForge waar je 't liefst met een grote boog omheen gaat.
Dat jouw distro een goede selectie heeft gemaakt is mooi, maar aan de ene kant mag MS zo'n keuze niet maken, en aan de andere kant wil MS dat niet.
't Is een afweging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

offtopic:
Bash en vrienden vergelijken met de slappe, slecht integrerende aftreksels die beschikbaar zijn voor Windows :')
Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 03:18:
Da's het 'twist over backwards' probleem: MS mag geen extra dingen onder eigen naam meeleveren (dan wordt de EU boos) en wil geen dingen van anderen meeleveren.
Microsoft mag prima programma's meeleveren, maar ze moet alleen de mogelijkheid geven deze wel of niet te installeren (bijvoorbeeld met een custom optie, waarbij je vinkjes kunt zetten), precies zoals dat vroeger ook ging. Waarom Microsoft het zichzelf de laatste jaren zo moeilijk maakt is voor mij een raadsel overigens.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 03:18:
Dat bedoel ik. Compiz zit in steeds meer distro's, maar wanneer je iets dergelijks voor Windows nodig hebt heet 't opeens 3rd party. Compiz is ook niet echt core business van GNU/Linux hoor.
Het ging er om dat een Linux-distro out-of-the-box zo goed is aan te passen. Dat Compiz van een 3rd party vandaan komt maakt weinig verschil, dat is (vrijwel) alle software in de moderne distro's... Je hoeft er iig zelf geen moeite voor te doen, het is al netjes geintegreerd. Maar Compiz heeft er eigenlijk weinig mee te maken, KDE/Gnome waren ook al prima te customizen voordat Compiz bestond.
maar als gebruiker moet je dan op zoek naar alternatieve bronnen. En ja, dan kom je op je zoektocht nog wel 's rommel tegen, maar dat geldt ook voor Linux OSS: er staat een hoop software op SourceForge waar je 't liefst met een grote boog omheen gaat.
Dat jouw distro een goede selectie heeft gemaakt is mooi, maar aan de ene kant mag MS zo'n keuze niet maken, en aan de andere kant wil MS dat niet.
't Is een afweging...
Wat ik bedoel is dat voor veel Linux-software er gewoon geen goed alternatief is voor Windows, of iig niet van dezelfde kwaliteit en prijs. Ook al zoek je goed. Voorbeeld: Amarok, K3b, Konqueror, Gnome, Compiz Fusion, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo
  • Laatst online: 14-01 18:01

Ivo

GNU/Linux heeft geen core business. GNU en Linux zijn op de eerste plaats al aparte dingen. GNU is een organisatie die vrije software schrijft en een vrij besturingssysteem aan de man wil brengen. Linux is een kernel die GNU heeft geadopteerd omdat hun eigen kernel toen (en nog steeds) brak was. Een groot deel van de userland op een GNU/Linux-systeem komt van GNU, maar een groot deel ook niet.

Er is dus een flinke verzameling vrije software, waarmee distributeurs zoals Debian, Ubuntu en Gentoo een distributie afleveren. In deze distributie zit software die van allerlei verschillende bronnen afkomstig is, maar de hoeveelheid eigen code die een distributie toevoegt is zeker het minste deel.

Hoe kun je in dit ecosysteem spreken van een core business van GNU/Linux? En wat is nu precies third-party?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En waar Afterlife op reageerde, was een post van Metro over waarom hij Linux gebruikt. Het maakt niet uit of Windows nou slechter is omdat het van de EU geen software mag meeleveren of niet. Het feit is dat dat nou eenmaal aan de hand is, en je bij Linux al dat gezeur niet hebt.

Er is maar één situatie waarbij het handiger is om Windows te gebruiken: specifieke Windows-software die niet te vervangen is, en die niet in Wine of VirtualBox draait. Dat zijn dus een aantal games en 3d-bewerkings-programma's.

Oudere versies van Photoshop en de Office's t/m Office 2003 werken in Wine, de rest in Virtualbox.

Als je dus niet afhankelijk bent van die software, heb je geen enkele reden om Windows te gebruiken. De desktop-omgevingen zijn een stuk volwassener, je hebt een grote hoeveelheid aan programma's die je zonder licentie-gezeur kan gebruiken en de hardware-ondersteuning is een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik wil al een tijdje de overstap maken naar opensource, ik word namelijk niet echt blij van de houding van Microsoft en hoe het besturingssysteem werkt. XP is nog redelijk te doen, maar na een aantal keer met Ubuntu en andere distro's te hebben gespeeld, zie je toch gebreken.

Ik heb Debian Lenny geprobeerd, XFCE geïnstalleerd, en eigenlijk zag het er haast hetzelfde uit als Xubuntu, op een aantal snelkoppelingen na en misschien een wat betere driver-support door (X)Ubuntu.

Mijn vraag is of Debian Lenny enorm veel stabieler en sneller is dan (X)Ubuntu, en dus slimmer is om te nemen? Of zijn de verschillen nihiel en kun je beter voor Ubuntu gaan i.v.m. de gebruikersvriendelijke community en betere hardwareondersteuning (out of the box)?

[ Voor 14% gewijzigd door Nordlys op 25-10-2007 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jeey Jeey Jeey :D :D Het is me eindelijk gelukt om de Orange Box in Steam in Wine in Linux te kopen. HL2, Ep1, Ep2, Lost Coast, Portal en TF2 zijn nu aant neerladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jvdgeest schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 20:03:
Mijn vraag is of Debian Lenny enorm veel stabieler en sneller is dan (X)Ubuntu, en dus slimmer is om te nemen? Of zijn de verschillen nihiel en kun je beter voor Ubuntu gaan i.v.m. de gebruikersvriendelijke community en betere hardwareondersteuning (out of the box)?
Dat hangt denk ik af van je linux-ervaring (ben je in staat wazige problemen op te lossen :) ? ). Als je veel exotische hardware hebt waarvoor standaard geen drivers in de kernel zitten en wel in de Ubuntu kernel, is het natuurlijk het overwegen waard. Ik weet niet welke distro sneller zal zijn. Zelf gebruik ik Ubuntu, omdat alles gewoon in een keer werkt, ook al heb ik geen exotische hardware :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 17:14
Bah... Waarom laadt Debian-installer drivers voor harde schijven in een andere volgorde dan de uit die installer voortvloeiende installatie?

Ik kan de root (en rest) wel mounten en chrooten en /etc/fstab en /etc/lilo.conf wel editten, maar /sbin/lilo kan geen /dev/root vinden...

Echt, dank je wel Debian... Ik ga maar wat schijven los trekken zodat de CF-kaart weer A krijgt, dan snapt Lilo het tenminste ook, en dan kan ik daarna (als het dus weer normaal boot) wel weer alles aanpassen hoop ik.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
Paul Nieuwkamp schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 00:35:
Bah... Waarom laadt Debian-installer drivers voor harde schijven in een andere volgorde dan de uit die installer voortvloeiende installatie?

Ik kan de root (en rest) wel mounten en chrooten en /etc/fstab en /etc/lilo.conf wel editten, maar /sbin/lilo kan geen /dev/root vinden...

Echt, dank je wel Debian... Ik ga maar wat schijven los trekken zodat de CF-kaart weer A krijgt, dan snapt Lilo het tenminste ook, en dan kan ik daarna (als het dus weer normaal boot) wel weer alles aanpassen hoop ik.
Gebruik UUID's :)

In je fstab krijg je dan zoiets:
UUID=19ede92b-3a21-4338-903d-ce25f36a4480       /                       ext3    defaults,acl,errors=remount-ro 0       1
UUID=273ceb4e-8482-4726-b668-e4b48cec7f0b       /var                    ext3    defaults,acl    0       1
UUID=14f39326-9ea1-4c6a-a767-e7a2160fdc6d       /home                   ext3    defaults,acl    0       2

UUID's kun je op de volgende manier achterhalen:
robbert@server:~$ ls /dev/disk/by-uuid/ -l
total 0
lrwxrwxrwx 1 root root 10 2007-08-31 19:44 028a1d7a-4e33-4fd0-8be0-9badd49a71ca -> ../../sdd1
lrwxrwxrwx 1 root root 10 2007-08-29 16:33 14f39326-9ea1-4c6a-a767-e7a2160fdc6d -> ../../hda4
lrwxrwxrwx 1 root root 10 2007-08-31 19:44 19af0ce4-f0c2-4c67-83cf-c3c6a41f6162 -> ../../sda1
lrwxrwxrwx 1 root root 10 2007-08-29 16:33 19ede92b-3a21-4338-903d-ce25f36a4480 -> ../../hda1
lrwxrwxrwx 1 root root 10 2007-08-29 16:33 273ceb4e-8482-4726-b668-e4b48cec7f0b -> ../../hda3
lrwxrwxrwx 1 root root 10 2007-08-29 16:33 8be145f6-80ca-406a-990f-ab42f0e5c17a -> ../../sde1
lrwxrwxrwx 1 root root 10 2007-08-29 16:33 ba10c58a-e388-4d1c-bb48-8c370ea94e88 -> ../../sdb1
lrwxrwxrwx 1 root root 10 2007-08-29 16:33 bdd24c03-ca37-4156-bac6-360af2e0212f -> ../../sdc1
lrwxrwxrwx 1 root root 10 2007-08-31 19:44 fd4f2f7b-f360-49ea-9f7a-f3569307ec82 -> ../../sdf1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 17:14
\o/ Dat ziet er uit alsof het wel moet werken ja :) Ik ben er gisteren iig niet meer uit gekomen.

- Schijven los -> CF is weer sda
- fstab en lilo.conf aangepast
- /sbin/lilo uitgevoerd
- Schijven weer vast -> CF blijft sda en andere schijven worden sdc :?

Dus... Maandag maar eens proberen (ben weg dit weekeinde), tnx :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe? Wat? Huh? OMG! ik ben Ubuntu aan het downloaden! :+

Het updaten van een Gentoo-desktop die al anderhalf jaar geen "emerge --sync" heeft gedraait is een ware nachtmerrie. Dan maar even een paar weekjes Ubuntu om te overleven tot mijn grafische kaart van mijn normale desktop PC van de RMA terugkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Ben ik de enige die vind dat Gentoo de afgelopen tijd een ontzettende zooi slechte meuk aan het releasen is? Kleine greep:

- OpenSSH
- Sandbox (nieuwe versie compiled gewoon niet, oude versies gaan spontaan kapot (???)
- PSMisc (door een bug met in m4)

Ik was er al van overtuigd dat Gentoo leuk is, maar totaal niet praktisch, maar de laatste tijd is het echt erg (en dan begin ik nog maar niet over de updates van glib en gcc die om de haverklap verschijnen)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
Iemand een idee voor een MP3-speler die lekker met Linux/Ubuntu overweg kan? Ik zoek er 1 met veel ruimte (minstens 80GB, maar mag zeker meer zijn), deftige accuduur (20 uur absolute minimum, liever 30-40 of nog meer) en als het even kan FLAC ondersteuning. Goede geluidskwaliteit en geen maatje baksteen spreken voor zich.

De iPod is op zich een leuke, maar dan kan ik helaas niets met FLAC doen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:57

Theimon

Snapte!?

MrBarBarian schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 14:51:
Ben ik de enige die vind dat Gentoo de afgelopen tijd een ontzettende zooi slechte meuk aan het releasen is? Kleine greep:

- OpenSSH
- Sandbox (nieuwe versie compiled gewoon niet, oude versies gaan spontaan kapot (???)
- PSMisc (door een bug met in m4)

Ik was er al van overtuigd dat Gentoo leuk is, maar totaal niet praktisch, maar de laatste tijd is het echt erg (en dan begin ik nog maar niet over de updates van glib en gcc die om de haverklap verschijnen)
Moet zeggen dat de boel hier prima draait (Gentoo 2007.0 ~x86). Alles compiled prima en de machine is gewoon stabiel.
Hoezo is Gentoo niet praktisch?

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Theimon schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 15:05:
[...]

Moet zeggen dat de boel hier prima draait (Gentoo 2007.0 ~x86). Alles compiled prima en de machine is gewoon stabiel.
Hoezo is Gentoo niet praktisch?
Teveel werk om te onderhoud, zeker als je meerdere machines hebt (9 bij mij). Het leuke is ook het nadeel; compileren en use-flags...

En als de zooi dan ook geregeld gewoon niet werkt..

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brent schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 15:01:
Iemand een idee voor een MP3-speler die lekker met Linux/Ubuntu overweg kan? Ik zoek er 1 met veel ruimte (minstens 80GB, maar mag zeker meer zijn), deftige accuduur (20 uur absolute minimum, liever 30-40 of nog meer) en als het even kan FLAC ondersteuning. Goede geluidskwaliteit en geen maatje baksteen spreken voor zich.

De iPod is op zich een leuke, maar dan kan ik helaas niets met FLAC doen.
Oef, het is dat je 80 Gb moet hebben anders zou ik eens naar een Cowon iAudio 7 kijken.

/me typt dit met Ubuntu 7.10. The horror! Waar zit hier alles....hoe zet ik wobbly windows uit? aaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh :+

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2007 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Verwijderd schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 15:41:
[...]

Oef, het is dat je 80 Gb moet hebben anders zou ik eens naar een Cowon iAudio 7 kijken.

/me typt dit met Ubuntu 7.10. The horror! Waar zit hier alles....hoe zet ik wobbly windows uit? aaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh :+
Kill Xorg, ga naar TTY1, en ga eerst is met w3c browsen ;).
Maar serieus, ik geef je gelijk; het is inderdaad erg druk...

Pagina: 1 ... 8 ... 79 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.