Ultraman schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 21:57:
Vandaag had ik voor t eerst mijn semi-nieuwe laptopje bij in de collegezaal en toen is me door mijn buurmannen, XP en Vista gebruikers resp., "de vraag" toegeschoten.
"Wat draai je? Linux?"
'ja'
"Waarom Linux?"
Nou ben ik wel eens benieuwd wat jullie op zo'n vraag als antwoord aanbieden. En dan niet "ik ben een open software purist || open standaarden zijn the way to go", want dan heb je wel gelijk wat dat laatste betreft maar omdat als enige argument te gebruiken... Daarom streep ik die even lekker gemakkelijk weg

Nu kwamen er antwoorden uit me in de trant van: "het werkt prima, ik tweak mijn OS dondergraag, zelf bepalen wat je precies installeert en draait, omdat het kan, het is up-to-date, ik vind het leuk, dan kan ik op deze specs met een fatsoenlijke snelheid werken."
Hebben jullie wel eens nagedacht over de precieze reden dat je Linux gebruikt? Of ben ik de enige tsjappie in wappieland?
Ik heb er zelf weleens over nagedacht, aangezien ik deze discussie ook weleens aan den lijve ondervind. Ik heb voor mezelf de volgende standpunten:
-Gratis (en tegelijk legaal ivm de vele leech mogelijkheden)
-Tweakbaarheid is voor mij ook belangrijk inderdaad
-Openheid van de software, geen vendor lock-ins. Verder houd ik er van, mocht ik het nodig hebben, en de kennis hebben, dat ik in ieder geval mijn eigen probleempjes op
kan lossen.
- Ik houd van de filosofie (en dan in heb bijzonder debian, al gebruik ik wel wat dingen die niet op prijs gesteld worden. (Opera), maar die hebben een duidelijke bedrijfslijn.
-Keuze. Ik word niet gedwongen een of andere vage startbalk-cultuur te gebruiken, of andere grafische onzin. Fluxbox is wat mij betreft druk genoeg. Al die zware DE's vind ik niets, een een WM als fluxbox is op windows niet optimaal.
-'onder de moterkap'. Oh god, wat is een linux / bsd systeem geniaal te onderhouden in vergelijking met een windows systeem.
-Veiligheid. By default ben je al veiliger, na het configureren van iptables ben ik in ieder geval zo veilig als't maar kan.
-Software. Alleen amarok is voor mij al een reden om linux te overwegen (ook al is foobar ook geniaal, soms zelfs beter). Verder heb ik altijd een kleine voorkeur voor KDE apps.
-Terminal Emulator, damn, ik ben dr verliefd op

. Het (gemakkelijk) automatiseren van handelingen, het is geniaal. De mogelijkheid om scripts te schrijven, ik maak er gretig gebruik van. Alles wat mij als gebruiker kan ontlasten script ik in elkaar, als ik er tenminste zin in heb. Bash (of welke shell dan ook, ik gebruik bash, zoals waarschijnlijk de meesten) is tenminste een geavanceerd iets. cmd.exe aan de andere kant, is niet te vergelijken.
Dit was het wel zo'n beetje. Even for the record, dit is wat
ik vind, het hoeft niet representatief te zijn
Na het lezen van de post's van de heren boven me, nog een paar puntjes.
-Snelheid. Ja, inderdaad, ook ik ervaarde dat windows trager werd. Ik weet dat sommige mensen er geen last van menen te hebben, en dat het te verhelpen is, maar dat kost dusdanig veel tijd dat het in de praktijk altijd een image teruggooien was. De Debian sid install die ik atm gebruik draait al 1.5 jaar. Start nog steeds +/- 30 seconden op.
-Aanpassen. Ja, heerlijk dat je
alles kan aanpassen, het is geniaal. Mis je een feature, voeg hem toe, of, heb je net als mij daar nog neit genoeg verstand van, wacht tot een ander het doet, eventueel via een feature request.
-Logica van het systeem. Mocht je een error hebben, je weet waar je moet zoeken, en wat je er kan verwachten.
Jungian, ik wil dan SGI bedanken voor XFS

Dat zou bij mij juist afkeer wekken, veel's te druk, geef mij maar fluxbox ^^
[
Voor 10% gewijzigd door
icyx op 02-10-2007 23:03
. Reden: aanvulling ]
When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.