LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 29 ... 79 Laatste
Acties:
  • 367.781 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:25

mace

Sapere Aude

Boudewijn schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 19:55:
[...]

Meh ik loop ook de hele dag met een dichtgetimmerde XP rond. Poeptraag en je kunt er geen ruk mee.
Het meeste werk doe ik op de Linux doos die ernaast staat, maar voor sommige dingen moet ik windows gebruiken :(.
Sowieso, lekkere oude rommel XP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Vicarious schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 23:57:
[...]

Ik zei toch dat het vast iets fucking doms was :+ Thanx, brainfart zullen we maar zeggen.
Nou het is me uiteindelijk gelukt hoor. Juiste image gedownload, gebrand en met frisse moed installeren. De start was prima, de installer is op zich vrij duidelijk. Probleem is echter natuurlijk weer dat Debian zo lastig doet met non-free firmware. Ofwel: niet. Je krijgt een melding dat je een disk moet inserten met daarop de firmware. Hallo, het is toch geen Windows XP? Zet ze er gewoon bij op de installatieschijf en laat me lekker zelf bepalen of ik de nonfree software wil installeren, eventueel met een disclaimer van 6 pagina's waarin staat dat het mijn eigen verantwoording is. Zowel mijn vaste netwerkkaart (realtek) als mijn wifi kaart (intel) waren nonfree...

Kortom: ik had dus geen netwerk tijdens mijn installatie en dan kun je niet eens een mirror kiezen. Die moet namelijk eerst gevalideerd worden voordat hij de mirror accepteert. En zonder mirror wordt er bar weinig geinstalleerd; het core systeem en de gnome 3 desktop/shell. Op zich vind ik dat niet zo erg, kan ik lekker zelf mn software kiezen.

Goed, booten dus. Ik heb in mijn laptop een intel videokaart en een Nvidia kaart die met Optimus werken. In Debian levert dat een zwart scherm op. De intel kaart gebruikt hij dus niet, en hij probeert met de Nouveau driver mijn Nvidia kaart aan te spreken. Dat kan echter niet, want met Optimus moet hij dat doen VIA de Intel kaart. Ik had dus een zwart beeld. Opnieuw booten, parameter nomodeset meegeven en ik had een spartaanse desktop in 1024x768 zonder netwerk. Goed... firmware voor mn netwerk, waar haal ik die vandaan? Toch maar even naar Windows geboot en ergens uiteindelijk een tar.gz gevonden met nonfree firmware. Weer geboot naar Debian en van mijn Windows schijf die tar.gz getrokken (dat ging gelukkig wel). Ik die tar.gz openen; jammer joh, geen programma om het uit te pakken. Terugbooten naar Windows, uitpakken, uitgepakte bestandjes naar Debian kopieren na wederom een reboot en installeren maar met dpkg -i. Uiteindelijk lukte dit en had ik netwerk.

Vervolgens wilde ik natuurlijk ook wel fatsoenlijk beeld, want 1024x768 doet echt pijn aan je ogen op een 1600x900 scherm. Maar aangezien ik nog totaal geen repositories had moest ik eerst deze maar eens even aanzetten. In eerste instantie maar gewoon wat Wheezy repositories gezocht en aangezet inclusief nonfree en bumblebee geinstalleerd via deze guide: http://wiki.debian.org/Bumblebee. Dat ging eigenlijk verrassend goed en werkte in een keer na een reboot. Vervolgens toch maar naar de testing repositories overgestapt en gelijk de flashplugin geinstalleerd en wat multimedia testen. Flash werkte, MP3 en video nog niet. Nouja, beetje de wiki afstruinen, wat codecs installeren, vlc installeren en alles werkte. Nu nog even wat essentiele software installeren (Office e.d.) en klaar is kees. Nu heb ik een Debian Testing desktop die zo op het eerste oog lekker snel is.

Al met al wel lastig... ik ben in totaal denk ik zo'n 3 uur bezig geweest met al het gekloot en zeker een uur daarvan had wel minder gekund als ze gewoon de optie gaven om die nonfree drivers tijdens de installatie mee te nemen. Maar uiteindelijk na installatie ziet het er toch wel positief uit en krijg je door de goede documentatie alles alsnog wel (redelijk eenvoudig) werkend.

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:14

Compizfox

Bait for wenchmarks

Vicarious schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 12:20:
[...]
Nou het is me uiteindelijk gelukt hoor. Juiste image gedownload, gebrand en met frisse moed installeren. De start was prima, de installer is op zich vrij duidelijk. Probleem is echter natuurlijk weer dat Debian zo lastig doet met non-free firmware. Ofwel: niet. Je krijgt een melding dat je een disk moet inserten met daarop de firmware. Hallo, het is toch geen Windows XP? Zet ze er gewoon bij op de installatieschijf en laat me lekker zelf bepalen of ik de nonfree software wil installeren, eventueel met een disclaimer van 6 pagina's waarin staat dat het mijn eigen verantwoording is. Zowel mijn vaste netwerkkaart (realtek) als mijn wifi kaart (intel) waren nonfree...
Tja dat heeft te maken met de policy van Debian. Ze gaan daar soms wat ver in, zo ook met het renamen van Firefox naar Iceweasel en zo...
Al met al wel lastig... ik ben in totaal denk ik zo'n 3 uur bezig geweest met al het gekloot en zeker een uur daarvan had wel minder gekund als ze gewoon de optie gaven om die nonfree drivers tijdens de installatie mee te nemen. Maar uiteindelijk na installatie ziet het er toch wel positief uit en krijg je door de goede documentatie alles alsnog wel (redelijk eenvoudig) werkend.
Lastig inderdaad... Ik had ook een keer bij de installatie dat hij de firmware van m'n Realtek NIC miste, maar dat maakte voor het functioneren van de kaart blijkbaar weinig uit, ik had namelijk tijdens de install gewoon internet.
Na de installatie kreeg ik tijdens het booten wel telkens die melding over missing firmware, dus uiteindelijk de firmware nog even geïnstalleerd en toen werkte alles.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Compizfox schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 13:28:
[...]
Tja dat heeft te maken met de policy van Debian. Ze gaan daar soms wat ver in, zo ook met het renamen van Firefox naar Iceweasel en zo...

[...]

Lastig inderdaad... Ik had ook een keer bij de installatie dat hij de firmware van m'n Realtek NIC miste, maar dat maakte voor het functioneren van de kaart blijkbaar weinig uit, ik had namelijk tijdens de install gewoon internet.
Na de installatie kreeg ik tijdens het booten wel telkens die melding over missing firmware, dus uiteindelijk de firmware nog even geïnstalleerd en toen werkte alles.
Op zich snap ik het allemaal wel en heb ik er enigszins ook wel begrip voor. Maar waarom mensen niet gewoon de keuze geven? Ze zijn in Linux toch allemaal voor vrije keuze? Als ik er nou voor KIES om nonfree software te gebruiken... er is nota bene een repository voor, maar tijdens de installatie heb ik daar niks aan als ik geen netwerk heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:56

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Policy is idd om alleen main in de installer te stoppen, dus geen non-free en contrib delen. Maar waarom je zo ongelooflijk moeilijk hebt gedaan, weet ik niet. Het geeft aan dat je firmware nodig hebt en ook welke (kan je anders zien in TTY4). Deze pluk je van packages.debian.org, zet ze op een USB stick en je hebt alles gelijk werkend. Dit zal dan bij 't aangeven geïnstalleerd worden en je netwerk werkt direct. Geen achteraf geklooi en je zou zelfs al van te voren Bumblebee kunnen installeren als je wilt, enkel een chroot uitvoeren vanuit een aparte TTY tijdens installatie, of vlak voordat je zou herstarten, en gaan.

Ik pak overigens altijd de netwerk installer, daarmee kan je met expert mode gelijk kiezen voor een release. Als je de netinstall van stable pakt, kan je gelijk naar Testing of Unstable.

Op een andere noot, Unstable heeft zojuist een buckload aan updates erbij. Dinsdag had ik nog 22 updates over, waarvan 't allemaal met nVidia te maken had (nog niet toegepast), nu heb ik er 129. Dat zijn 107 nieuwe. Ze hebben libcairo2 gefixt, het veroorzaakt geen dependency hell meer naar libwayland0, wat niet multi-arch geschikt is :D. LO is nu ook 4.0.3 (ik had rc3 al uit Experimental, handig).

Nog geen panel plugin updates voor Xfce 4.10 :-(.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Hero of Time schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 15:02:
Policy is idd om alleen main in de installer te stoppen, dus geen non-free en contrib delen. Maar waarom je zo ongelooflijk moeilijk hebt gedaan, weet ik niet. Het geeft aan dat je firmware nodig hebt en ook welke (kan je anders zien in TTY4). Deze pluk je van packages.debian.org, zet ze op een USB stick en je hebt alles gelijk werkend. Dit zal dan bij 't aangeven geïnstalleerd worden en je netwerk werkt direct. Geen achteraf geklooi en je zou zelfs al van te voren Bumblebee kunnen installeren als je wilt, enkel een chroot uitvoeren vanuit een aparte TTY tijdens installatie, of vlak voordat je zou herstarten, en gaan.
Beetje een kip en het ei verhaal he. Hoe moet ik netwerkdrivers downloaden zonder netwerkverbinding? Installatie afbreken, downloaden in Windows en opnieuw de installatie starten? Bovendien had ik geen USB stickje bij de hand (op mn werk laten liggen).

Bumblebee zou vast van tevoren kunnen en voor jou is even naar een aparte TTY gaan en chroot uitvoeren vast heel logisch, maar ik als non-linux-expert kom daar natuurlijk nooit op. Bovendien verwacht ik niet dat ik helemaal geen beeld krijg. Dat mn Nvidia 3d accelleratie niet werkt ok, maar ik had gewoon zwart beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je had geen 2e systeem om het mee te kunnen downloaden? Als je een Android telefoon hebt, kan je ook je packages op de SD kaart zetten en 'm als USB storage gebruiken. Maarja, dat is hoe ik 't bekijk. Trouwens, als er gevraagd wordt om netwerk, heb je de installer net opgestart, je hebt nog geen partitie aangeraakt, dus om daarvoor nou door proberen te gaan rommelen snap ik niet.

Ik heb ook m'n laptop via netinstall geïnstalleerd terwijl m'n computer de enige LAN kabel in gebruik had en via wifi werkte niet omdat alleen WEP encryptie wordt ondersteund tijdens installatie. Heb toen m'n Android gebruikt als wifi kaart, via USB tethered naar m'n huis wifi (mobiel data uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Hero of Time schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 15:28:
Je had geen 2e systeem om het mee te kunnen downloaden? Als je een Android telefoon hebt, kan je ook je packages op de SD kaart zetten en 'm als USB storage gebruiken. Maarja, dat is hoe ik 't bekijk. Trouwens, als er gevraagd wordt om netwerk, heb je de installer net opgestart, je hebt nog geen partitie aangeraakt, dus om daarvoor nou door proberen te gaan rommelen snap ik niet.

Ik heb ook m'n laptop via netinstall geïnstalleerd terwijl m'n computer de enige LAN kabel in gebruik had en via wifi werkte niet omdat alleen WEP encryptie wordt ondersteund tijdens installatie. Heb toen m'n Android gebruikt als wifi kaart, via USB tethered naar m'n huis wifi (mobiel data uit).
Tja, er waren vast andere alternatieven, voor mij leek dit de meest logische oplossing. Ik blijf er echter bij dat Debian gebruikers wegjaagt door zo strak vast te houden aan de 'geen nonfree' policy. Mensen willen gewoon een werkend systeem. Waarom kunnen alle andere distro's wel zonder problemen mijn netwerkverbinding en videokaart werkend krijgen? Gooi er desnoods een enorme disclaimer voor ofzo, maar zorg in ieder geval dat ik me niet in allerlei bochten moet wringen en alternatieven moet verzinnen puur om elementaire zaken als video en netwerk werkend te krijgen.

Dat ze het met codecs en andere software doen is nog tot daar aan toe (kun je redelijk eenvoudig alsnog krijgen door de nonfree repo aan te zetten en te gaan installeren), maar tot daar komen de meeste mensen al niet eens als ze geen netwerk en video hebben na de installatie.

Maargoed, het lijkt nu alsof ik onwijs negatief ben enzo, maar dat is niet zo. Debian levert verder natuurlijk fantastisch werk en zo te zien (ik werk er pas een halve dag mee nu) een prima OS waar ik nu het eenmaal werkt nog geen enkel issue in heb aangetroffen. Als ze alleen de eerste stappen wat eenvoudiger zouden maken zou het voor een hoop gebruikers wat toegankelijker worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Debian is nooit een beginner distro geweest en dat is ook niet hun bedoeling. Daar zijn Ubuntu en Mint voor. In die twee kan je ervaring opdoen om daarna de stap te maken naar een wat 'moeilijkere' distro. Ik heb ook ruim 3 jaar op Ubuntu gedraaid voordat ik naar Debian Sid ben gegaan. Als ik was begonnen met Sid, of desnoods Stable, dan had ik nu heel anders tegen Linux aan gekeken en zat ik zeer waarschijnlijk met m'n PC nog op Windows te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Vicarious schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 15:42:
[...]

Tja, er waren vast andere alternatieven, voor mij leek dit de meest logische oplossing. Ik blijf er echter bij dat Debian gebruikers wegjaagt door zo strak vast te houden aan de 'geen nonfree' policy. Mensen willen gewoon een werkend systeem.
De debian filosofie is voor de gemeenschap erg belangrijk. Soms loop ik daardoor ook tegen verrassingen aan. Maar ja, ik vind het wel mooi dat zo'n grote organisatie haar principes zo belangrijk vind.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Toch het eerste probleempje tegengekomen, en ik ben blijkbaar niet de enige:
http://forums.debian.net/...111ec9fb9636f4eb&start=30

Soms loopt mn desktop gewoon vast en kan ik helemaal niets meer, behalve hard uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En veranderen naar een TTY zoals is aangegeven daar, via ctrl+alt+F1? De gebruiker Soapm daar heeft echt geen idee wat alle termen zijn. Ik gok dat 't of een oude man is die net pas het internet heeft gevonden, of een of andere kiddo die voor 't eerst op een forum zit :P.

Edit:
Oh, laatste post daar zegt dat 't niet werkt, toetsenbord hangt ook.

Ehm, andere videokaart gebruiken? Het lijkt een probleem met de intel video te zijn, hoewel m'n Sid laptop zelf er geen last van heeft, al is dat geen Core i systeem.

[ Voor 32% gewijzigd door Hero of Time op 11-05-2013 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Hero of Time schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 18:12:
En veranderen naar een TTY zoals is aangegeven daar, via ctrl+alt+F1? De gebruiker Soapm daar heeft echt geen idee wat alle termen zijn. Ik gok dat 't of een oude man is die net pas het internet heeft gevonden, of een of andere kiddo die voor 't eerst op een forum zit :P.

Edit:
Oh, laatste post daar zegt dat 't niet werkt, toetsenbord hangt ook.

Ehm, andere videokaart gebruiken? Het lijkt een probleem met de intel video te zijn, hoewel m'n Sid laptop zelf er geen last van heeft, al is dat geen Core i systeem.
Hoe? Die zit erin gebouwd :D Volledig op nvidia kan niet, aangezien je dankzij het optimus systeem van nvidia alles VIA je intel kaartje moet aansturen. Maargoed, het is niet vaak, ik kijk het nog wel even aan. Misschien bugfixen ze het binnenkort in testing. Misschien wel per ongeluk :P En zo niet kan ik altijd nog naar KDE overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bronce
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-09 11:26
Vicarious schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 21:25:
[...]
Hoe? Die zit erin gebouwd :D Volledig op nvidia kan niet, aangezien je dankzij het optimus systeem van nvidia alles VIA je intel kaartje moet aansturen. Maargoed, het is niet vaak, ik kijk het nog wel even aan. Misschien bugfixen ze het binnenkort in testing. Misschien wel per ongeluk :P En zo niet kan ik altijd nog naar KDE overstappen.
Als je een beeldscherm op je de HDMI poort van je videokaart aansluit gebruik je volledig je nvidia kaart zonder dat er iets over je intel kaart gaat. Moet je het wel goed configureren uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Linux up in space;
For reasons involving reliability — which is semi-kinda important in low-Earth orbit, apparently — our fellow nerds living aboard the International Space Station have made the switch from Windows to Linux for astronauts’ laptops.

http://venturebeat.com/2013/05/10/iss-linux/

//edit; zie nu ook; nieuws: NASA vervangt Windows XP op ISS-laptops door Debian

[ Voor 22% gewijzigd door himlims_ op 12-05-2013 12:07 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vicarious schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 21:25:
[...]
Wat ik in dat topic zag, was dat KDE ook problemen heeft. Xfce heeft dat niet. Er wordt gewezen op compositing, maar m'n laptop gebruikt Compiz Fusion en zou dan ook geraakt moeten worden. Dat doet 't niet. Het moet dan aan de aansturing van de kaart liggen icm compositing.
Dus, als je 't zat bent dat je systeem hangt, neem de betere DE: Xfce :D.
himlims_ schreef op zondag 12 mei 2013 @ 08:38:
Linux up in space;
For reasons involving reliability — which is semi-kinda important in low-Earth orbit, apparently — our fellow nerds living aboard the International Space Station have made the switch from Windows to Linux for astronauts’ laptops.

http://venturebeat.com/2013/05/10/iss-linux/
Staat nu ook op de FP: nieuws: NASA vervangt Windows XP op ISS-laptops door Debian
Best nice. Werd ook wel tijd dat ze iets stabiels in de ruimte gingen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Hero of Time schreef op zondag 12 mei 2013 @ 12:10:
[...]

Wat ik in dat topic zag, was dat KDE ook problemen heeft. Xfce heeft dat niet. Er wordt gewezen op compositing, maar m'n laptop gebruikt Compiz Fusion en zou dan ook geraakt moeten worden. Dat doet 't niet. Het moet dan aan de aansturing van de kaart liggen icm compositing.
Dus, als je 't zat bent dat je systeem hangt, neem de betere DE: Xfce :D.
Oh ik dacht juist dat KDE het niet had en XFCE inderdaad ook niet. Andere monitor is niet echt een optie. Ik gebruik dit ding daadwerkelijk als laptop, niet als desktop. Ik zit steeds ergens anders; continue een monitor meezeulen is dan niet heel handig. Overigens onlangs wat updates gedownload (niet iets wat direct gerelateerd leek), maar gister heb ik na vrijwel de hele dag intensief gebruik geen vastloper gezien.... duimen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:48

iChaos

It's Lupus.

Als alles goed gaat draait er straks Arch Linux op mijn AppleTV 1G :) Wordt dan ingezet als server en als desktop op een slaapkamer denk ik (met LXDE).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Hero of Time schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 15:02:
Maar waarom je zo ongelooflijk moeilijk hebt gedaan, weet ik niet.
Dat mag je niet tegen hem zeggen na deze post :
Hero of Time schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 09:36:
Echt, Windows = rot zoeken naar drivers en gezeur, Linux = alles ingebakken en werkt gewoon.
Ik begreep namelijk het om een Mac apparaat ging en laat de heren van Apple nou toevallig netjes alle drivers aanleveren in een pakketje dat je zo opstart en alle drivers installeert als je Windows naast Mac OS in een dual boot draait :P
Vicarious schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 15:42:
Tja, er waren vast andere alternatieven, voor mij leek dit de meest logische oplossing. Ik blijf er echter bij dat Debian gebruikers wegjaagt door zo strak vast te houden aan de 'geen nonfree' policy. Mensen willen gewoon een werkend systeem. Waarom kunnen alle andere distro's wel zonder problemen mijn netwerkverbinding en videokaart werkend krijgen?
Omdat ze bij Debian een stel zeikerds zijn die je bij Gentoo bijvoorbeeld niet hebt en dat brengt me gelijk bij de volgende vraag : Waarom heb je eigenlijk voor Debian gekozen ? :)

Persoonlijk ben ik FreeBSD gewend bijvoorbeeld en als ik dan van BSD naar Linux zou gaan dan zou ik vanwege een aantal overeenkomsten wat betreft gebruik/beheer/logica in het algemeen waarschijnlijk voor Gentoo kiezen, hoewel Slackware me ook wel wat lijkt stiekem...

Sowieso kudo's trouwens dat je zelf alles vanaf 0,0 wil opbouwen d:)b
Dat is veel leerzamer dan zo'n stomme kant en klare Ubuntu installatie waarbij de gemiddelde nieuwe user zwaar in paniek raakt als er wat stuk is en "dat enge gedeelte van Linux dat op DOS lijkt" gebruikt moet worden om de boel te fixen :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Sluit me aan bij bovenstaande; jah ik ben een luie linux gebruiker, en gebruik graag 'easy systeem' als ubuntu/sparky/mint etc.

Echter, wel paar keer (helemaal in begin) gento met boek op schoot geinstalleerd op, toen nog, 486 beestje. Dat heeft mij erg veel geleerd over hoe een systeem werkt, en wat daarvoor nodig is om operationeel te kunnen inzetten.

Nu al tijden geen gentoo gebruikt, maar de kennis van 10jr geleden heb ik heden dag nog steeds voordeel van.

110% noob; opensuse
100% tweaker; gentoo, leer je toch het meeste van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op maandag 13 mei 2013 @ 00:54:
[...]

Dat mag je niet tegen hem zeggen na deze post :

[...]

Ik begreep namelijk het om een Mac apparaat ging en laat de heren van Apple nou toevallig netjes alle drivers aanleveren in een pakketje dat je zo opstart en alle drivers installeert als je Windows naast Mac OS in een dual boot draait :P
Omdat Apple er vanuit gaat dat je via Bootcamp de boel aanslingert en daarmee bewust de boel trager maakt dan 't werkelijk kan zijn (SSD heeft geen TRIM en AHCI support bijvoorbeeld) en power saving is al helemaal niet mogelijk via dual-video (Optimus en AMD variant, ik heb het laatste). En omdat ze met Bootcamp een BIOS omgeving nabootsen, werkt je videokaart (die van ATi in mijn geval) omdat 't OS een normale video BIOS ziet, ipv de Apple firmware.

Aangezien ik in EFI mode draai, heb ik de snelheid die OSX ook zou krijgen, behalve dan dat de videokaart 't niet doet (ja, de Intel wel na een driver update, maar daarmee kan ik geen extern scherm aansturen |:() en geluid werkt ook niet. En hoewel in device manager een FaceTime HD camera staat waar geen drivers voor geïnstalleerd zijn, doet de webcam 't wel :S.

Naja, al dit gezeik had ik met Linux iig niet. Althans, alles behalve het video gedeelte, dat wilde in EFI mode met Linux ook niet helemaal soepel gaan. Zat op VESA om beeld te hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

nero355 schreef op maandag 13 mei 2013 @ 00:54:

Omdat ze bij Debian een stel zeikerds zijn die je bij Gentoo bijvoorbeeld niet hebt en dat brengt me gelijk bij de volgende vraag : Waarom heb je eigenlijk voor Debian gekozen ? :)
Debian heeft voor mij de volgende voordelen:
- Staan bekend om hun stabiliteit (ten koste van een snelle vernieuwing, dat wel)
- Semi rolling release met de testing repo's
- Package management met apt ben ik gewend en bevalt me prima
- Goede documentatie beschikbaar
- Onafhankelijke distro -> ze hebben geen last van de grillen van een 'moederdistro'

Verder wist ik wel bij Debian dat een aantal nonfree dingen minder handig zouden zijn, en zelfs dat ik geen netwerk had tijdens de installatie had ik nog wel enigszins verwacht. MAar totaal geen beeld (ook geen VESA, moest ik zelf regelen met boot optie) en niet achteraf ook de mogelijkheid om de nonfree drivers te installeren... dat had ik niet verwacht. Maar nu het eenmaal draait bevalt Debian me verder prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:34
himlims_ schreef op maandag 13 mei 2013 @ 08:28:
Sluit me aan bij bovenstaande; jah ik ben een luie linux gebruiker, en gebruik graag 'easy systeem' als ubuntu/sparky/mint etc.

Echter, wel paar keer (helemaal in begin) gento met boek op schoot geinstalleerd op, toen nog, 486 beestje. Dat heeft mij erg veel geleerd over hoe een systeem werkt, en wat daarvoor nodig is om operationeel te kunnen inzetten.

Nu al tijden geen gentoo gebruikt, maar de kennis van 10jr geleden heb ik heden dag nog steeds voordeel van.

110% noob; opensuse
100% tweaker; gentoo, leer je toch het meeste van
Ik heb jaren terug ook Gentoo gedaan, het zou zoveel sneller zijn, je zou er zoveel meer van leren en de software zou veel meer up2date zijn, maar persoonlijk is mijn ervaring dat het niks sneller is dan andere distributies (eerder langzamer destijds vanwege de extreme fragmentatie die je krijgt op je filesystem door steeds (her)compileren van allerlei software), je niet slimmer wordt van het voorbij laten scrollen van compiler output en de software ook vaak hopeloos verouderd is.
Enige voordeel van Gentoo op dit moment vind ik dat mocht je ergens tegenaan lopen, dat er vast al een Gentoo gebruiker is die het ook al op dezelfde manier verprutst heeft. Ik ben sinds een aantal jaren package maintainer voor Archlinux, en dan loop je wel eens tegen wat compileerprobleempjes aan die gentoo gebruikers vast en zeker ook al hebben gehad.

Wel LFS met BLFS gedaan. Qua systeem knap waardeloos in gebruik en onderhoud, maar als je een beetje inleest in de documentatie snap je uiteindelijk hoe een linux distributie inelkaar zit. Ga je domweg alle stukjes shellscript copy&pasten leer je er helemaal niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onox
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-05 22:02
_JGC_ schreef op maandag 13 mei 2013 @ 10:31:
[...]

Ik heb jaren terug ook Gentoo gedaan, het zou zoveel sneller zijn, je zou er zoveel meer van leren en de software zou veel meer up2date zijn, maar persoonlijk is mijn ervaring dat het niks sneller is dan andere distributies (eerder langzamer destijds vanwege de extreme fragmentatie die je krijgt op je filesystem door steeds (her)compileren van allerlei software), je niet slimmer wordt van het voorbij laten scrollen van compiler output en de software ook vaak hopeloos verouderd is.
Enige voordeel van Gentoo op dit moment vind ik dat mocht je ergens tegenaan lopen, dat er vast al een Gentoo gebruiker is die het ook al op dezelfde manier verprutst heeft. Ik ben sinds een aantal jaren package maintainer voor Archlinux, en dan loop je wel eens tegen wat compileerprobleempjes aan die gentoo gebruikers vast en zeker ook al hebben gehad.
Als je Gentoo bent gaan gebruiken omdat je denkt dat het sneller zou zijn, dan heb je teveel geluisterd naar het anti-Gentoo volk :p Fragmentatie is ook niet minder erg dan andere distro's als je bijv. tmpfs voor /var/tmp/portage gebruikt. Eerlijk gezegd vind ik je argument dat de packages verouderd zouden zijn ook onzin. Ze worden prima bijgehouden. Bij vele packages heb je zelfs keuze uit meerdere versies. Dat is veel aangenamer dan de keuze hebben uit 1 versie zoals bij Arch. Dat vond ik maar behoorlijk inflexibel toen ik destijds Arch op een systeempje had staan. Sommige versies (zoals 3.8 van Gnome) zijn nog wel gemasked, maar je kunt de boel zelf unmasken als je dat wilt. Gentoo is af en toe wat conservatiever dan andere distro's :+

[ Voor 5% gewijzigd door onox op 13-05-2013 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Laatst online: 14:09

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Zijn er Tweakers die ervaring hebben met Linux op een (ARM) tablet? Mijn laptop is zo onderhand aan vervanging toe, aangezien ik het ding toch 90% van de tijd gebruik voor een beetje te internetten, zou een tablet ook voldoen, maar ik wil er voor de hobby liefst Linux op draaien. Ik kwam de PengPod tegen, die zou 200 dollar kosten inclusief toetsenbord/cover. Niet verkeerd, maar ik durf niet zo goed zo'n ding te bestellen van ver weg en dan maar hopen dat het werkt..

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat is er mis met Android? Is ook Linux ;). Je zoekt nu naar iets wat allang bestaat, tablets met Linux erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Waarom neem je niet een tablet die compatible is met Ubuntu Touch, en zet je dat erop:
https://wiki.ubuntu.com/Touch/Install

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Ubuntu Touch ziet er aardig uit, maar Ubuntu heeft precies hetzelfde als wat mij er van weerhoudt om een Android tablet te kopen: het probeert te gebruiksvriendelijk te zijn, brengt teveel 'troep' mee en dwingt me teveel om via zijn eigen market/store/account mijn dingen te doen.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutsger
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 08:51
Grappig, heb toevallig van de week eens zitten zoeken naar mogelijheden voor Linux op een tablet, en dan liefst Debian omdat ik dat op al mijn systemen draai. Maar er is maar heeeeel weinig info te vinden, en ik kon al helemaal geen (high-end) tablets vinden waar je Linux op kunt flashen en dat je dan een werkend systeem hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

prutsger schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 12:17:
Grappig, heb toevallig van de week eens zitten zoeken naar mogelijheden voor Linux op een tablet, en dan liefst Debian omdat ik dat op al mijn systemen draai. Maar er is maar heeeeel weinig info te vinden, en ik kon al helemaal geen (high-end) tablets vinden waar je Linux op kunt flashen en dat je dan een werkend systeem hebt.
true, bijna alles wat je vind is laag over android/core systeem heen, via haret ofzo boot je dan je linux. echter draait je android vrolijk door ... laatst duitse retailer gevonden die wel eea heeft, ff zoeken
https://wiki.ubuntu.com/Touch/Devices
OpenSource voor de mobiel (geen android)
http://www.ubuntutablet.com.au/ (nog even wachten)
Scieneo-Amplio-Plus-Touchscreen

//edit
http://rootgamer.com/4425...aneiro-demon-hunters-beta <-- hack 'n slash bad ass game, downloaden!!

[ Voor 30% gewijzigd door himlims_ op 16-05-2013 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Logitech toont 'linux compatible' op hun website. Hopelijk kunnen we straks hun gamershardware goed gebruiken.

Nu werkt het vaak wel, maar voor 80%, het is 't net niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 08:37
prutsger schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 12:17:
Ik ben voor de SGT7 wel een ubuntu tegengekomen: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2277646
Niet high-end, en ook niet vlekkeloos, maar wel een leuk experiment...

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Jogai schreef op maandag 20 mei 2013 @ 12:01:
[...]

Ik ben voor de SGT7 wel een ubuntu tegengekomen: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2277646
Niet high-end, en ook niet vlekkeloos, maar wel een leuk experiment...
Works: touch, wireless, camera...
Doesn't: audio, brightness, sensors, 3G/Mobile...
tjah; niet bellen op een telefoon is toch wel een serieus gemis. (behalve voor tablet) Misschien dan toch maar zo'n nexus4 importeren. Wat is er eigenlijk nog van maego qua recente modellen? N900 heb ik nu wel gezien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Even gespeeld in mn Debian install. Werkte direct en is lekker simpel, maar wel errug repetitief en een flinke grind om items/levels te halen. Die tijd heb ik wel een beetje gehad eerlijk gezegd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:37
Heh, sinds deze week een nieuwe keuken. Ben de diverse handleidingen aan het doorkijken - zit er bij de oven een papiertje over de Gnu public license!

Nou weet ik ook wel dat Linux overal in te vinden is, maar in een consumentenoven van Siemens had ik het niet verwacht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Een echte kerel leest de handleiding toch niet? :+ Wel goed dat ze dan toch de GPL ondersteunen.

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Demoniac schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 11:59:
Ubuntu Touch ziet er aardig uit, maar Ubuntu heeft precies hetzelfde als wat mij er van weerhoudt om een Android tablet te kopen: het probeert te gebruiksvriendelijk te zijn, brengt teveel 'troep' mee en dwingt me teveel om via zijn eigen market/store/account mijn dingen te doen.
Ben ik niet helemaal met je eens - build zelf mijn ROM dus ik bepaal wat er gebeurd. Ze mogen mijn locatie niet weten, niet wat ik doe, enige way 'allow' is de market, kwestie van die stock meuk eruit miepen.

Deze week ga ik zelf een Nexus 7 kopen, ben toch eigenlijk wel benieuwd hoe het gaat draaien met Ubuntu.
https://wiki.ubuntu.com/Nexus7/Installation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 11:30
Verwijderd schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 08:02:
[...]

Ben ik niet helemaal met je eens - build zelf mijn ROM dus ik bepaal wat er gebeurd. Ze mogen mijn locatie niet weten, niet wat ik doe, enige way 'allow' is de market, kwestie van die stock meuk eruit miepen.

Deze week ga ik zelf een Nexus 7 kopen, ben toch eigenlijk wel benieuwd hoe het gaat draaien met Ubuntu.
https://wiki.ubuntu.com/Nexus7/Installation
Dat kan met stock Android ook gewoon op Nexus devices, daar heb je niet perse Ubuntu voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
vanaalten schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 00:04:
Heh, sinds deze week een nieuwe keuken. Ben de diverse handleidingen aan het doorkijken - zit er bij de oven een papiertje over de Gnu public license!

Nou weet ik ook wel dat Linux overal in te vinden is, maar in een consumentenoven van Siemens had ik het niet verwacht. :)
Staat erbij dat het voor linux is dan? Het kan net zo goed zijn dat een fabrikant van bepaalde onderdelen een diver voor de microcontroller heeft die GPL'ed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:37
mcDavid schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 11:54:
Staat erbij dat het voor linux is dan? Het kan net zo goed zijn dat een fabrikant van bepaalde onderdelen een diver voor de microcontroller heeft die GPL'ed is.
Da's waar. Nou heeft dat ding wel een mooi multicolor-LCD schermpje met uitgebreid menu en zo, dus zou zomaar Linux kunnen zijn wat er onder water draait. Maar inderdaad, kan van alles met een GPL licentie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ex87 schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 11:31:
[...]

Dat kan met stock Android ook gewoon op Nexus devices, daar heb je niet perse Ubuntu voor nodig.
Wat erboven stond ging niet over een Nexus 7", over mijn eigen telefoon, Nexus 7" gaat nog komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Wat kan ik met Sparky wat ik met mijn Debian Testing install niet zou kunnen? (behalve misschien Firefox installeren vanuit de standaard repo :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik heb na wat dataverlies (vooral tijd) niet echt zin meer om met btrfs te experimenteren, het lijkt niet klaar voor 'algemeen gebruik'. Dus ik zal wel weer conservatiever xfs of ext4 gaan kiezen. Jammer van de subvolumes en transient compression, maar naarmate de drives zelf meet compressie gaan toepassen (zoals Sandforce SSDs) zal dat laatste misschien ook steeds minder zinvol/een afweging tussen CPU-belasting en bus/drive-belasting worden.

XFS dan maar .... of toch ext4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Laatst online: 19-09 01:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Hangt een beetje af van het doeleinde. Maar als ik tussen die twee moet kiezen ga ik voor ext4 als dat goed werkt in de situatie.

btrfs gaat nog wel even duren voordat dat te vertrouwen is.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:25

mace

Sapere Aude

IMHO heeft ext4 nu dezelfde voordelen over ext3 die XFS heeft. Ik zie daarom niet echt reden om specifiek voor XFS te gaan nog. In mijn persoonlijke ervaring is ext4 een stuk robuuster dan XFS en ext4 heeft goede performance omtrent FS checks (dir indexes en extents enz.) en large file performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Als ik een AMD systeempje bouw obv de A85X chipset, kan ik daar dan vrij probleemloos linux op draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Jogai schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 11:54:
Als ik een AMD systeempje bouw obv de A85X chipset, kan ik daar dan vrij probleemloos linux op draaien?
Nvm, niet goed gelezen

[ Voor 18% gewijzigd door Darkstar op 28-05-2013 12:40 ]

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

begintmeta schreef op maandag 27 mei 2013 @ 21:20:
Ik heb na wat dataverlies (vooral tijd) niet echt zin meer om met btrfs te experimenteren, het lijkt niet klaar voor 'algemeen gebruik'. Dus ik zal wel weer conservatiever xfs of ext4 gaan kiezen. Jammer van de subvolumes en transient compression, maar naarmate de drives zelf meet compressie gaan toepassen (zoals Sandforce SSDs) zal dat laatste misschien ook steeds minder zinvol/een afweging tussen CPU-belasting en bus/drive-belasting worden.

XFS dan maar .... of toch ext4?
Al ZFS overwogen? Redelijk volwassen ondertussen. FreeBSD heeft wel betere support dan Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

nieuwe humble-bundle
store.steampowered.com/app/238070 <- gratis shadow-warrior, even dos-box erop en slice some

[ Voor 43% gewijzigd door himlims_ op 30-05-2013 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Don’t give me this “We Used to Do Big Things” Crap. We do.
I was having a discussion yesterday with someone who decried our country’s lack a manned space program. I agree, the fact that the US doesn’t have a manned spaceflight program is a step back. But then he said, “our generation hasn’t done anything like land someone on the Moon… we used to do big things.” I looked at him funny because…

…he’s just plain wrong. The Linux kernel trumps the moonshot both in terms of engineering effort and societal impact by a few orders of magnitude. The kernel is the largest, most complex collaborative effort in the history of the species. That may sound somewhat grandiose, but it’s very much true. The Linux kernel is over 17 million lines of code and is growing at an average rate of 3,500 lines per day. Nearly 1,300 developers contribute to Linux with versions like 2.6.25 generating more than 12,000 patches. The Linux kernel powers over 93% of the TOP500 Supercomputers. The kernel is at the heart of Android which has a nearly 60% share of the mobile operating system market with 1.5 million device activations a day. The kernel also powers millions of servers across companies that have transformed the way we consume information and communicate with one another such as Yahoo, Google, Facebook, and Twitter.

This is a silly game show to play, but if I had to choose between a Saturn V with three dudes and a lunar landing module strapped to the top of it and a DVD with the Linux kernel, I’d point to the DVD as having a bigger impact. I’d also argue that the benefits of today’s innovations are more equitably distributed and are not driven by global nuclear conflict. That’s a good thing. Instead of generating dusty artifacts for museums in DC we’re busy creating software that people can use. I’ve singled out the kernel because I’m convinced it’s at the center of several transformative shifts.

It is also the operating system that will send us back to the Moon (on a private, SpaceX rocket). Here’s a quote from Robert Rose at this year’s Embedded Linux Conference:

Linux is used for everything at SpaceX. The Falcon, Dragon, and Grasshopper vehicles use it for flight control, the ground stations run Linux, as do the developers’ desktops. SpaceX is “Linux, Linux, Linux”, he said.

We still do big things. So keep your sappy 60s sentimentalism to yourself and submit a patch.
http://discursive.com/201...do-big-things-crap-we-do/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:48

Theimon

Snapte!?

Na jaren Gentoo te hebben gebruikt ben ik nu over naar Linux Mint. Mijn systeem maakte sluiting in de kast en ik was gewoon te lui om een hele Gentoo installatie uit te zitten ;)

Ik ben voor de Cinnamon versie gegaan. Ik heb Mate gedraaid op Gentoo, maar het was mij te incompleet. in feite ook gewoon een relabeling van Gnome onderdelen, alleen met een delay. Het duurde even voordat alles was over gezet naar Mate.

Nu de initiele run van Mint aan het doorspitten. Het nadeel van dit soort distro's is natuurlijk alle bloathware. Ook een nadeel is dat sommige bloathware denkt dat het nodig is als dependency van andere packages. Je blijft dus altijd wel met meuk zitten die in feite niet nodig is. Niet dat storagespace of systemspeed er mee in het geding zijn, maar het is voor het idee dat er onnodig spul op staat. Nu had ik dat vroeger al met Ubuntu distro's, dus wat dat betreft verandert er niet zo veel :P

Ik heb trouwens ook voor Mint gekozen, omdat de richting die Canonical op gaat mij niet bevalt. Amazon search, Unity etc.

Lang leve keuze :)

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die bloat is dus waarom ik de alternatieve installer van Ubuntu ben gaan gebruiken in Expert mode. Dan kan je de tweede installatie stap overslaan. Je hebt dan alleen het base systeem, configureert de package manager en ga dan gelijk naar Install GRUB. Moet je wel de hele GUI opbouwen, maar je hebt iig een heel stuk minder bload. Owja, en de optie "use recommends as depends" uit. Scheelt ook wat bloat (1 package installeren met 2 dependencies kan zo een hele zut aan recommends mee installeren dat je uiteindelijk meer dan 20 packages verder bent :r).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Leuke nieuwe distro: Bridge Linux : http://millertechnologies.net/bridge.html

Arch, maar dan makkelijk te installeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jogai schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 21:46:
Leuke nieuwe distro: Bridge Linux : http://millertechnologies.net/bridge.html

Arch, maar dan makkelijk te installeren!
Leuk, thanks!

Verder nog tips voor een distro - las hierboven al e.e.a. - heb een distro nodig á la Linux Mint maar waarbij ik niet het hele zooitje opnieuw hoef te installeren bij upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mint Debian. Dat is rolling release gebaseerd op Debian Testing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Verwijderd schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 08:00:
[...]

Leuk, thanks!

Verder nog tips voor een distro - las hierboven al e.e.a. - heb een distro nodig á la Linux Mint maar waarbij ik niet het hele zooitje opnieuw hoef te installeren bij upgraden.
Dat is bij Bridge ook zo.

SolydXK is gebaseerd op mint en is ook rolling. Is eigenlijk hier al besproken: Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7
SolydK is a Debian based distribution with the KDE desktop. This is the big brother of the two and has all the bells and whistles.

SolydK does not need to be reinstalled each time an update is released. You don’t have to reinstall, ever!
Updates are delivered in monthly packs through the update manager. The update manager sits in your system tray and signals you whenever there is an update available. ...

SolydK has all the programs you need to get productive right away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Had inderdaad eveb de vraag moeten stellen in dat andere draadje :)
Die pak ik meteen even mee - even testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-09 04:51

TNW

Vicarious schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 13:48:
[...] Ze zijn in Linux toch allemaal voor vrije keuze? Als ik er nou voor KIES om nonfree software te gebruiken... er is nota bene een repository voor, maar tijdens de installatie heb ik daar niks aan als ik geen netwerk heb.
Men is voor vrije keuze tussen vrije softwarepakketten, niet voor de vrije keuze voor proprietair, ook als dat een technisch betere en kosteneffectievere oplossing is.

Als idealisten het over vrijheid gaan hebben is dat vaak een specifieke, gekleurde interpretatie van vrijheid.

Ik draai zelf mp3 streams d.m.v. Darkice en Icecast, en ik kwam er al snel achter dat je in Debian/Ubuntu andere repo's moet toevoegen om de versie met MP3 support te installeren. MP3 is imo beter ondersteund dan Ogg Vorbis, en ik wil dat de streams met zo min mogelijk geklooi op ieder platform werken.
Ik weet dat MP3 gepatenteerd is, en daarom niet in de standaard repo's staat, maar waarom kan je ze toch probleemloos en kostenloos van een non-free repo afhalen? Wie draagt dan uiteindelijk de royalties op die codec af? :?

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
TNW schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 09:26:
[...]

Men is voor vrije keuze tussen vrije softwarepakketten, niet voor de vrije keuze voor proprietair, ook als dat een technisch betere en kosteneffectievere oplossing is.

Als idealisten het over vrijheid gaan hebben is dat vaak een specifieke, gekleurde interpretatie van vrijheid.

Ik draai zelf mp3 streams d.m.v. Darkice en Icecast, en ik kwam er al snel achter dat je in Debian/Ubuntu andere repo's moet toevoegen om de versie met MP3 support te installeren. MP3 is imo beter ondersteund dan Ogg Vorbis, en ik wil dat de streams met zo min mogelijk geklooi op ieder platform werken.
Ik weet dat MP3 gepatenteerd is, en daarom niet in de standaard repo's staat, maar waarom kan je ze toch probleemloos en kostenloos van een non-free repo afhalen? Wie draagt dan uiteindelijk de royalties op die codec af? :?
Waarschijnlijk worden die niet afgedragen. Dat een licentie niet vrij is, betekent niet dat die niet gratis is. Veel proprietary licenties zijn (iig voor persoonlijk gebruik) gewoon gratis te gebruiken. En dat is dan ook gelijk de reden dat je ze zelf moet installeren, want als ze in de standaard installatie zouden zitten zou de distro-uitgever wél royalties af moeten dragen, terwijl dat niet hoeft als je ze zelf installeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:32

deadinspace

The what goes where now?

TNW schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 09:26:

Je generaliseert nu gedrag van extremisten naar een hele community, en dat is volstrekt onterecht. De meeste deelnemers van de vrije software community staan volledig achter het idee dat iedereen zelf de vrije keuze heeft welke en wat voor software hij gebruikt.

Extremisten heb je overal (en sommigen zijn helaas nogal vocaal), maar dat rechtvaardigt jouw generalisatie nog niet.
De situatie zoals ik hem begrijp:

Op mp3 (-encoding) rusten verschillende patenten, met name in handen van Fraunhofer. Fraunhofer wil geld zien voor licenties op die patenten en heeft daarvoor daadwerkelijk partijen aangeklaagd hierover. Het verspreiden van dergelijke software is dus niet legaal zonder licentie en daarmee een juridisch risico. Een risico dat Debian en Ubuntu niet willen lopen, en daarom verspreiden ze die software niet (en dus niet om jou te pesten, zoals jij lijkt te impliceren).

Er zijn anderen die alsnog dergelijke software aanbieden. Om je laatste vraag te beantwoorden: daar draagt niemand royalties over af, dus dat is feitelijk illegaal (of in ieder geval: vatbaar voor juridische stappen). Die mensen komen daar mee weg omdat Fraunhofer hoogstwaarschijnlijk niet achter een hobbyist met een repository met een handvol mp3-enabled Debian/Ubuntu pakketten aan zal gaan. Maar op zich is dat nog steeds een risico.

Voor een organisatie als Debian is dat risico aanzienlijk groter gezien het formaat van de organisatie, en voor Ubuntu nog groter aangezien dat een non-profit betreft. Het is net als films delen via bittorrent; dat er sites als TPB bestaan en thuisgebruikers torrenten wil niet zeggen dat een organisatie die mediaboxen verkoopt zich daar aan wil branden.

Overigens is een en ander aan het veranderen; volgens Wikipedia zijn een hoop patenten op mp3 in 2012 verlopen, en in Debian 7.0 en Ubuntu 13.04 zit inderdaad lame (een mp3 encoder), en in Ubuntu is DarkIce ook mp3-enabled (in Debian niet, maar dat lijkt de maintainer gewoon vergeten te zijn). Debian en Canonical willen dus wel degelijk dat je mp3 kan gebruiken, maar bieden het zelf alleen aan als dat geen onacceptabel risico voor ze meebrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos

iChaos

It's Lupus.

Arch Linux ARM draaiend op de Nexus 7, Gnome3 erbij, en een LaTeX-editor en LibreOffice. Alleen nog een klein toetsenbord met bluetooth en ik ben tevreden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-11-2017

Sh4wn

Bio-informatica

iChaos schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 14:07:
Arch Linux ARM draaiend op de Nexus 7, Gnome3 erbij, en een LaTeX-editor en LibreOffice. Alleen nog een klein toetsenbord met bluetooth en ik ben tevreden :)
Oh klinkt vet, is GNOME 3 beetje fijn met een touchscreen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos

iChaos

It's Lupus.

Gnome 3 werkt wel lekker op een touchscreen, maar ik moet even uitvinden waarom het zo langzaam loopt. GDM wou niet opstarten nadat ik hem met 'systemctl start gdm.service' aanzette, en het is me 1x gelukt om in Gnome3 te komen met behulp van een .xinitrc, maar ideaal was dat niet. Komende week ga ik eens verder kijken waarom die display managers zo raar doen, want ook lxdm wou niet starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor deze heugelijke dag mogen we wel proosten. Debian, gefelicteerd! *O*

nieuws: Debian viert twintigste verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
Hero of Time schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 15:34:
Voor deze heugelijke dag mogen we wel proosten. Debian, gefelicteerd! *O*

nieuws: Debian viert twintigste verjaardag
Hoera! Dankzij Debian ben ik afgekickt van het idee dat je altijd het nieuwste moet hebben, terwijl je eigenlijk gewoon wilt dat iets werkt.

d:)b *O* d:)b

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Sallin schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 18:04:
[...]

Hoera! Dankzij Debian ben ik afgekickt van het idee dat je altijd het nieuwste moet hebben, terwijl je eigenlijk gewoon wilt dat iets werkt.

d:)b *O* d:)b
Echt niet. Daarvoor hebben we Debian Testing! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Compizfox schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 19:45:
[...]

Zelfs daar heb je niet altijd de laatste versie van iets. Het gebeurt regelmatig dat je een versie of twee achterloopt met wat is gereleased.

Voorbeeld: XBMC. Ik zie 11.0 in de standaard Sid release zitten. Je moet Experimental gebruiken voor 12.0 en de externe deb-multimedia gebruiken om naar 12.2 te kunnen.
Transmission torrent client, 2.82 is uit, maar 2.81 zit in Sid. Loop je ook weer achter.

Dus, compromis is er niet tussen stabiliteit en laatste versie met Debian. Vim is toevallig al 7.4 in Sid, puur omdat de maintainer deze snel heeft opgepakt en het een heel populair pakket is. Je zit met Debian op recente releases, maar niet bleeding edge. ;) En dat zorgt voor de stabiliteit die we van Debian gewend zijn, zelfs in Unstable/Sid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
Compizfox schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 19:45:
[...]

Met HoT, ik draai Testing, maar het is altijd even wachten op de laatste versie.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zelfs in Sid is het wachten. Wat ze vandaag wel hebben gedaan, is Compiz uit de repo gegooid. Jammer, want ik gebruik 't en vind 't geweldig. Heb geen van de bugs die in de buglist te vinden zijn of iig geen last van. Ben blij dat ik nog de packages heb in /var/cache/apt/archives, maar zou echt niet weten wat ik als vervanger zou moeten gebruiken.
Reden van het verwijderen is dat het te oud is en niet meer ondersteund upstream. De meeste zouden ook zeggen dat het eyecandy is, maar het heeft ook zeker toegevoegde waarde aan de hele desktop en je manier van werken. Scale, Enhanced Zoom, Negative, Expo, om even een paar plugins te noemen die verrekte handig zijn.

;w Compiz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hero of Time schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 21:30:
[...]

Zelfs daar heb je niet altijd de laatste versie van iets. Het gebeurt regelmatig dat je een versie of twee achterloopt met wat is gereleased.
Dat weet ik ook wel, maar wat ik bedoel is dat het op Testing "prima te doen" is. Stable daarentegen vind ik gewoon oeroud.
Hero of Time schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 23:56:
Zelfs in Sid is het wachten. Wat ze vandaag wel hebben gedaan, is Compiz uit de repo gegooid. Jammer, want ik gebruik 't en vind 't geweldig. Heb geen van de bugs die in de buglist te vinden zijn of iig geen last van. Ben blij dat ik nog de packages heb in /var/cache/apt/archives, maar zou echt niet weten wat ik als vervanger zou moeten gebruiken.
Reden van het verwijderen is dat het te oud is en niet meer ondersteund upstream. De meeste zouden ook zeggen dat het eyecandy is, maar het heeft ook zeker toegevoegde waarde aan de hele desktop en je manier van werken. Scale, Enhanced Zoom, Negative, Expo, om even een paar plugins te noemen die verrekte handig zijn.

;w Compiz
Haha herkenbaar. Gebruik het nu niet meer (omdat ik geen Linux meer op de desktop draai) maar vroeger wel veel. Ik geloof dat ze nu bezig zijn met een rewrite naar C++ (vanuit C), of zijn ze daar al mee klaar? 't Is al weer even geleden :P

Helaas wordt de support voor Compiz steeds slechter. De laatste keer dat ik het geprobeerd heb werkend te krijgen was onder Linux Mint een jaar of 1,2 geleden. Ik kon het toen al nauwelijks werkend krijgen zonder dependency-problemen en incompatible window-decorators en zo.

Je ziet ook dat meer mensen overstappen op KWin (Native window-manager van KDE), die ook best goede compositing heeft.

[ Voor 64% gewijzigd door Compizfox op 17-08-2013 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Hero of Time schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 23:56:

;w Compiz
Dat het uit de repo' s is belet je toch niet om het alsnog te gebruiken? :P Expo is de functie die ik het meeste mis in XFCE. En nee, skippy-xd is geen waardig alternatief :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Je kan je compiz packages nog een tijd op hold zetten maar waarschijnlijk krijg vroeg of laat dependency-problemen.

Wat betreft het achterlopen van Debian (en andere distro's), ik denk altijd maar: "Als ik alles met de hand zou moeten downloaden en installeren liep ik nog veel verder achter".

Als de beheerder van het Debian pakket z'n werk goed heeft gedaan is het vaak heel eenvoudig om een package zelf te updaten met de nieuwste sources. Een modern package weet zelf waar de nieuwste source moet worden gedownload en hoe die moet worden aangepast. Zolang upstream geen fundamentele veranderingen maakt in de structuur van z'n project is het niet meer dan de nieuwe source downloaden, het versienummer ophogen en opnieuw laten bouwen. Debian levert allerlei tools om je daarbij te helpen.

Het is te ingewikkeld voor beginners, maar als je ooit zelf een Debian package hebt gebouwd dan is het updaten van andere packages vrij eenvoudig.

Uit mijn hoofd getikt en wat details weglatend:
code:
1
2
3
gbp-clone <locatie van packaging>
git-import-orig --uscan        # zoek  en download nieuwe upstream source
git-buildpackage

Er komt nog wat meer bij kijken maar als je wat ervaring met Debian-packages hebt kom je daar wel uit.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vicarious schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 08:52:
[...]

Dat het uit de repo' s is belet je toch niet om het alsnog te gebruiken? :P Expo is de functie die ik het meeste mis in XFCE. En nee, skippy-xd is geen waardig alternatief :+
Tuurlijk is het geen reden om niet te gebruiken, maar het is wel gelijk een probleem met een nieuwe installatie, het is niet meer beschikbaar tenzij je de packages ergens hebt opgeslagen.
Skippy-xd is helemaal geen alternatief, want Expo laat je vensters niet alleen zien, het geeft een heel overzicht van je workspaces en je kan vensters tussen workspaces slepen. Zie Google Images voor voorbeelden.

Wat Skippy-xd doet, is hetzelfde als de Scale plugin, of Exposé in OSX. Google Images.
Compizfox schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 00:41:
[...]

Haha herkenbaar. Gebruik het nu niet meer (omdat ik geen Linux meer op de desktop draai) maar vroeger wel veel. Ik geloof dat ze nu bezig zijn met een rewrite naar C++ (vanuit C), of zijn ze daar al mee klaar? 't Is al weer even geleden :P

Helaas wordt de support voor Compiz steeds slechter. De laatste keer dat ik het geprobeerd heb werkend te krijgen was onder Linux Mint een jaar of 1,2 geleden. Ik kon het toen al nauwelijks werkend krijgen zonder dependency-problemen en incompatible window-decorators en zo.

Je ziet ook dat meer mensen overstappen op KWin (Native window-manager van KDE), die ook best goede compositing heeft.
Ik heb weinig tot geen problemen gehad om 't aan de praat te krijgen. Aan het begin, zo'n 2-3 jaar geleden was het misschien wat lastiger, maar nu heb ik het gelijk na installatie draaien.

Dat mensen met KWin werken is omdat ze KDE willen. En wat zit er in KWin? Juist, een groot deel van het Compiz project. Het is voor mij geen alternatief, want met de snelle, lichtgewicht Xfce wil je geen tientalle KDE packages erbij hebben puur en alleen om wat effectjes te hebben. Je kiest juist voor Xfce of iets anders lichts omdat je niet van de bloated meuk houd genaamd KDE.
CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 09:24:
Je kan je compiz packages nog een tijd op hold zetten maar waarschijnlijk krijg vroeg of laat dependency-problemen.
Het staat nu in aptitude onder "Obsolete and Locally Created Packages", net als Emerald. Ik keek in m'n apt archive en zag dat de .deb bestanden uit 2010 kwamen. Tot nu toe nog geen dependency problemen gehad dus.
Wat betreft het achterlopen van Debian (en andere distro's), ik denk altijd maar: "Als ik alles met de hand zou moeten downloaden en installeren liep ik nog veel verder achter".
Jep, zie mensen met Windows. Hoe vaak je wel niet hoort dat ze tig versies achter lopen met software zoals Java en Adobe Reader. Ze negeren de update melding ook vaak, dus de makers doen wel iets van moeite om dat tegen te gaan. Maar niet elk pakket heeft een auto-updater.
Als de beheerder van het Debian pakket z'n werk goed heeft gedaan is het vaak heel eenvoudig om een package zelf te updaten met de nieuwste sources. Een modern package weet zelf waar de nieuwste source moet worden gedownload en hoe die moet worden aangepast. Zolang upstream geen fundamentele veranderingen maakt in de structuur van z'n project is het niet meer dan de nieuwe source downloaden, het versienummer ophogen en opnieuw laten bouwen. Debian levert allerlei tools om je daarbij te helpen.

Het is te ingewikkeld voor beginners, maar als je ooit zelf een Debian package hebt gebouwd dan is het updaten van andere packages vrij eenvoudig.

Uit mijn hoofd getikt en wat details weglatend:
code:
1
2
3
gbp-clone <locatie van packaging>
git-import-orig --uscan        # zoek  en download nieuwe upstream source
git-buildpackage

Er komt nog wat meer bij kijken maar als je wat ervaring met Debian-packages hebt kom je daar wel uit.
Als ik 't zelf zou gaan packagen ivm dependencies oid, zou ik een nieuwere stable pakken (versie 0.8.8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Toch weer een schaamteloze kick met gameniews:

Microsoft studio's, gaat een game op linux uitgeven!

http://steamcommunity.com...0039/#c864976837943803860

Ik vind mooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er staat nergens dat dat door Microsoft studios gebeurt. Het spel is gemaakt door Klei, het zou goed kunnen dat die het zelfstandig of met hulp van een andere uitgever naar Linux brengen, buiten Microsoft om. Dat lijkt mij persoonlijk een stuk waarschijnlijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onox
Compiz met expo en cube... goeie ouwe tijd <3 :z Altijd fijn gevonden dat de performance altijd zo goed was op m'n oude bakkie. Metacity en en gnome-shell draaiden altijd zo beroerd. Hmm... ik zie nu net dat 0.8.8 nog in gentoo beschikbaar is, misschien maar weer een keer proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Verwijderd schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 18:31:
Er staat nergens dat dat door Microsoft studios gebeurt. Het spel is gemaakt door Klei, het zou goed kunnen dat die het zelfstandig of met hulp van een andere uitgever naar Linux brengen, buiten Microsoft om. Dat lijkt mij persoonlijk een stuk waarschijnlijker.
voor zo ver ik weet blijft Microsoft Studio's de publisher van de game, ook van de Linux variant die wordt ism crossover(wine-shit) gebouwd. En uitgegeven op steam. De ontwikkeling van de game zelf is door Klei afgerond, zij schuiven dit enkel door zodat er een wine versie gebakken kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Gabe Newell, the co-founder and managing director of Valve, said “Linux is the future of gaming despite its current minuscule share of the market“.

src :+

• nero355

nero355

Laat maar komen, want ik heb steeds meer ruzie met bepaalde keuzes binnen het Windows universum :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

https://www.trillian.im/get/linux/beta/linux.html

^-- trillian linux -native- dus geen wine-shit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom zou je Trillian op Linux willen gebruiken, als Pidgin volledig open source is en ook prima werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

keuze vrijheid, persoonlijk ben ik geen fan van Pidgin; bij meerdere account voor hetzelfde protocol (jabber bijv.) worden die accounts/contactlist op 1 hoop gegooid - vind dat erg irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onox
Trillian is toch proprietary? Heb je Empathy al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat contacten op 1 hoop kan je oplossen door zelf te gaan groeperen. Als dat je enige probleem is met Pidgin, zie ik niet in waar je nou moeilijk over doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En Trillian heeft geen (officiele) OTR integratie/plugin, voor mij redelijk belangrijk
om het volledig links te laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-09 10:11

Steef

GoT's Most Eaten

Nu we het toch over Pidgin hebben: Hoe zit het tegenwoordig met libpurple en de microsoft Skype / google talk / hangouts ondersteuning?

Enige tijd geleden leek het er sterk op dat het MSN protocol volledig zou verdwijnen, van google talk was ook sprake dat bijbehorende xmpp protocol ondersteuning de deur uit zou gaan bij introductie van Hangouts?

Zojuist de update naar Gnome 3.10 gedaan, het begint er op te lijken :)

[ Voor 9% gewijzigd door Steef op 09-10-2013 14:52 ]

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik gebruik Pidgin met alle 3 de protocollen op 't werk en geen probleem mee eigenlijk. MSN doet 't nog, GTalk idem, en Skype gaat via de Skype4Pidgin plugin (je moet dus nog wel Skype zelf draaien).
Thuis heb ik Skype praktisch nooit aan (want gebruik 't alleen voor zakelijk) en ipv GTalk heb ik IRC ingesteld. Doet 't prima met wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

http://www.polygon.com/20...says-battlefield-director

Creative director van battlefield4 geeft te kennen 'graag iets met linux te willen doen' .........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ik vraag me wel af hoe ze dat willen gaan doen, want EA vindt het denk ik niet zo tof als DICE een game wil maken voor Steam OS :D

Steam OS lijkt me trouwens geweldig : Als je ook nog XBMC mag installeren dan heb je het ultieme "Entertainment OS" 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nero355 schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 00:21:
Ik vraag me wel af hoe ze dat willen gaan doen, want EA vindt het denk ik niet zo tof als DICE een game wil maken voor Steam OS :D

Steam OS lijkt me trouwens geweldig : Als je ook nog XBMC mag installeren dan heb je het ultieme "Entertainment OS" 8)
Of op Raspberry Pi :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Maar daar kan je niet mee gamen ;). Dus liever XBMC op een game machine, dan een game software op een multimedia apparaat wat niet geschikt is voor games. Voor HD video afspelen heb je geen GTX790 nodig, dat werkt met een GT210 ook wel.

Ow, en dan heb ik het nog niet over 't platform, ARM vs x86 ;).

[ Voor 8% gewijzigd door Hero of Time op 16-10-2013 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Hero of Time schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 09:44:
[...]

Maar daar kan je niet mee gamen ;).
Ow, en dan heb ik het nog niet over 't platform, ARM vs x86 ;).
afgezien van arm/x86, begrijp ik dat steamos een server>client systeem is.

dus je dikke pc renderd alles, en stuurt beeld door naar een client, bijv. raspberry??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Dat klopt maar ten dele. Je kan SteamOS (gaan) gebruiken om games van je PC naar je console te streamen, maar het is in de eerste plaats gemaakt om direct op te gamen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Misschien een stomme vraag.

Ik heb het gevoel dat in Linux het hele spul als een kluwen in elkaar hangt via de repositories: of je update alles (hele OS en applicaties), of niets. Is er een manier om te zorgen dat het basis-OS altijd wordt geüpdatet, maar dat de applicaties op de versies blijven zoals ze zijn?

Hetgeen ik het liefst zou zien is dat de kernel niet wordt bijgewerkt (behalve als ik dat zelf wil natuurlijk) omdat dan vaak third-party drivers onderuit gaan. Die moeten dan opnieuw geïnstalleerd worden, en ik heb er 3 nodig. (Printer, scanner, grafische kaart). Tevens wil ik niet altijd per direct de laatste versies van sommige programma's installeren.

Is het mogelijk om op de een of andere manier aan te geven dat de kernel en alle applicaties buiten schot moeten blijven bij een update, OF juist andersom, afhankelijk van hetgeen ik wil updaten, natuurlijk zonder dat het stuk gaat?

De distributie is overigens Debian Testing.

Onder Windows installeer ik alleen de Critical updates. Een keer per twee weken ofzo maak ik een image van de systeemschijf, en daarna update ik alle applicaties en doe ik de Recommended updates. De computer waarop ik dit nu typ draait op deze manier ondertussen 5,5 jaar op dezelfde installatie zonder een kik. (En die is in-place ge-upgradet van Vista Business naar Windows 7 Professional.)

Ik vraag dat omdat een tijdje terug de Linux-installatie op deze PC weer eens onderuit is gegaan en ik heb nog geen zin gehad om het te fixen. (En het is niet de eerste keer...)

[ Voor 27% gewijzigd door Katsunami op 17-10-2013 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Dat kan ja, dat noemen ze Debian Stable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Die ligt veel te ver achter.

Het is eigenlijk heel simpel: ik wil eigenlijk niet een systeem (meer) dat constant loopt te veranderen, maar waarin ik wel onderdelen kan opwaarderen op het moment dat me dat uitkomt; bijvoorbeeld, alléén GIMP, of alléén Inkscape, zoals ik dat op Windows ook doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je kan bij de meeste package managers toch gewoon opgeven welk pakket (verzameling pakketten) je wil updaten? Doe je dat bij apt niet met 'apt-get --only-upgrade install [te-updaten-pakket]'? Dergelijke zaken zijn vaak ook heel goed te scripten, zodat je voor elk updatescenario maar een commando hoeft in te voeren.

[ Voor 30% gewijzigd door begintmeta op 17-10-2013 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
begintmeta schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 01:30:
Je kan bij de meeste package managers toch gewoon opgeven welk pakket (verzameling pakketten) je wil updaten? Doe je dat bij apt niet met 'apt-get --only-upgrade install [te-updaten-pakket]'? Dergelijke zaken zijn vaak ook heel goed te scripten, zodat je voor elk updatescenario maar een commando hoeft in te voeren.
Ja, klopt; maar bij --only-upgrade heb je het probleem dat het pakket dat je upgradet wellicht gebruik maakt van een ander pakket, wat dan eigenlijk ook geüpgradet c.q. geïnstalleerd zou moeten worden, iets wat volgens mij dan niet gebeurt.

Kun je gewoon "apt-get install <pakket>" gebruiken om één specifiek pakket (en dependencies) te upgraden, ook als het al is geïnstalleerd? Wellicht wel, maar ik ben dan altijd bang dat je hierdoor een pakket upgrade dat dan weer een ander pakket naar de knoppen helpt.

Wat is de beste manier om dit te doen, op zo'n manier dat het ene pakket geen last van het andere heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Als je een beetje oplet wat de veranderingen in de updates zijn is het managen van dependencies toch wel goed te doen is mijn ervaring (al moest ik laatst vanwege conflicterende dependencies wel handmatig ingrijpen bedenk ik nu (dat ging om een commercieel pakket (niet binnen de standaard repository van de distro dus) dat niet meer met de nieuwere lib in de distro overweg kon, dus ik moest compatibele versie compileren en wat klooien met LD_LIBRARY_PATH in scripts)).

Er zijn wel distributies die dependencies bundelen met de programma's geloof ik, dan heb je natuurlijk veel minder kans op problemen (PC-BSD komt in me op, ik weet niet of er ook GNU/Linux-gebaseerde distro's zijn die dat doen).

[ Voor 32% gewijzigd door begintmeta op 17-10-2013 02:08 ]

Pagina: 1 ... 29 ... 79 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.