Ja, ik dacht ook, typ 's wat

het concept van een startknop linksonder is ondertussen veroudert, ga eens met je tijd mee

Ik vind dat bullshit. Ik moet "met de tijd meegaan" omdat er een of andere trend ontstaan is dat alle applicaties full screen moeten draaien, inclusief de launcher ("startmenu", of wat dan ook), en dat alle interface-onderdelen maar continue verborgen moeten worden, want de gebruiker is bang voor knopjes?
Ga toch weg. Als ik achter mijn desktop zit, wil ik niet het gevoel hebben om te werken met een 19-27 inch telefoon. Zelfs op mijn 6,5 jaar oude 19-inch EIZO met 1280x1024 draai ik de meeste applicaties niet full screen, laat staan op een nog grotere monitor met een nog hogere resolutie.
Trouwens, als GNOME3 nog even zo doorgaat, is er helemaal niks meer over van de desktop-omgeving. Dan heb je een 10 gigabyte grote launcher met minder aanpassingsmogelijkheden dan OSX.
trouwens dat RAWTherapee crashed!! op win7 geen problemen maar op ubuntu was het onbruikbaar vanwege de extreme crashes
Ik heb het al een tijdje niet meer gebruikt. Ik zal het wel zien. Er is ook nog DarkTable, die recentelijk een stuk volwassener is geworden. (Alleen jammer dat het bijna een 1:1 kopie van Lightroom lijkt te zijn qua uiterlijk en Workflow. Ik heb Lightroom nooit echt prettig gevonden.)
Hero of Time schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 12:58:
Wie heeft het over een startknop? Hij zegt alleen dat hij gewend is z'n muis naar de linkeronderhoek te gooien en dan te klikken, waarna hij een menu'tje krijgt en in dat menu de bovenste optie z'n browser start. Dat het in KDE op die plek een knop zit, ipv hot corner zoals in W8, tja. Je kan die 'knop' ook vervangen voor een plaatje van 2 bij 2 pixels. zelfde principe.
Op zich kan ik prima werken met Windows 8, in de desktop-omgeving. Ik heb alleen 0,0 nut voor Metro, en een full-screen launcher irriteert me gewoon omdat hij tijdelijk het hele bureaublad aan mijn beeld onttrekt.
Precies. Dat een appdrawer en fullscreen applicaties goed werken op een tablet of teleoon wil niet automatisch zeggen dat het overal maar zo moet werken. Als ik eerlijk moet zijn heeft MS als een van de eersten met het Startmenu en de taakbalk een goede launcher/task switcher geïmplementeerd. OS/2's launcher/dock (die qua werking heel veel op het Apple-dock lijkt, maar dan met een begin-jaren-90 uiterlijk) heb ik nooit handig gevonden destijds, al was OS/2 in zijn tijd wel een bruut OS.
Hm... bedankt. Zo voel ik me echter niet altijd. Onder Windows kan ik vaak problemen oplossen zonder dingen te moeten opzoeken. In Linux kan ik ze ook wel oplossen, maar meestal moet ik dan zoeken c.q. een stappenplan vinden. Maar ja, ik heb wel 15 jaar lang dagelijks vaak 6-16 uur per dag met Windows NT t/m 7 gewerkt, terwijl ik Linux af-en-aan een half jaar hier, een half jaar daar heb geprobeerd; meestal was er met Linux zélf, en de desktop-omgeving niet zoveel mis, maar was het constant dual-booten gewoon te brak, omdat ik teveel Windows-only software nodig had destijds, vaak spellen speelde, en hardware had die niet onder Linux werkte.. En, de applicaties zoals GIMP, StarOffice (later OpenOffce) en vele anderen kwamen toen niet eens in de buurt van wat gratis of goedkoop op Windows beschikbaar was.
Dat is allemaal veranderd. 5 jaar terug heb ik ook mijn e-reader verkocht vanwege het feit dat er nauwelijks iets beschikbaar was van hetgeen ik wilde lezen. Nu heb ik er weer een, en alles wat ik ooit had durven dromen is te krijgen; gratis, of goedkoop, en meestal in goede kwaliteit (op hier en daar een uitzondering na).
Debian is de laatste jaren stiekem een aantal van de grote struikelblokken aan het wegruimen. Debian heeft vaak wat meer tijd nodig dan de andere distributies, maar dat is omdat ze het blijven proberen tot het goed is.
Ik heb de "expert install" gedraaid, maar ik vond er niets "expert" aan. Als je de basis van het installeren van een OS kent (van welk OS dan ook), dan is de Debian graphical expert installer niet moeilijk. Ik vind hem zelfs veel prettiger dan de Windows 7 installer.
Dat komt met name omdat hij niet dramt en jammert wat betreft de HDD's. Ik deel gewoon de parities in, en zeg "Hier Root, daar Home, zo Swap, installeren", en hij doet dat gewoon, in plaats van te janken "Ja maar ik wil en moet en zal DAAR ook een paritie hebben, en ik ga je bootmanager slopen (en vertel je dat lekker niet, mwuhahaha!), en je hebt niet minstens 25GB ruimte beschikbaar voor mijn epic mega-monsterachtige base-install!".
Een ander punt is dat de Debian installer veel beter (in kleinere stappen) laat zien wat hij aan het doen is. Ik heb er een hekel als een programma zegt: "Please wait...." en dan niks laat zien, vaak zelfs geen voortgangsbalk. Leuk, als er dan iets fout gaat en je krijgt de melding. "An unknown error occured. [OK]" Nuttig.
Video afspelen is ook zo'n gebied waarop Debian de reputatie heeft heel slecht te zijn. De huidige stable ondersteunt echter meer codecs out-of-the-box dan wat dan ook.
Zou dit de reden zijn waarom KDE is overgestapt op VLC als backend? Met GStreamer had je die plugin-pakketten, zoals GStreamer-good, -bad en -ugly. Een kenmerk van VLC onder Windows is dat alle codecs die je maar zou kunnen dromen in de speler zitten. Dat lijkt in dit geval met VLC ook zo te zijn met het KDE/Phonon-backend.
Ik heb niks speciaals geïnstalleerd, en VLC speelt hier tot nu toe elke video af die ik heb geprobeerd, net als onder Windows.
===
Conclusie: al met al heb ik het gevoel dat de overstap nu eindelijk gaat lukken. Wat betreft het OS heb ik een beetje het gevoel dat ik "thuis" ben. (Als in: eindelijk zit ik compleet op een Unix c.q. Unix-like, in plaats van Windows waar ik voor het gebruik van de terminal naar Cygwin ging). Maar ja, dan moet ik ook zeggen dat mensen als Ken Thompson, Ritchie en Kerningham hier een beetje persoonlijke helden zijn op IT- en schaakgebied. Ik ben al zover terug als ik me kan herinneren een fan van de manier waarop Unix in elkaar zit.
Het enige Windows-programma dat ik ga proberen om te installeren onder WINE is Adobe Digital Editions 1.7.2 (versie 2.0 werkt niet, want die gebruikt een onderdeel van .NET dat in WINE blijkbaar niet geimplementeerd kan/mag worden), zodat ik voor het kopen van ebooks niet hoef te rebooten in Windows. Maar ja, als het nodig is, kan ik ADE ook nog in de VM met de ouwe XP zetten, waar mijn schaakprogramma in gaat draaien. Het zal nog LANG duren voordat Adobe het downloaden van boeken met ADE 2.0 niet meer ondersteunt, want zo ongeveer de hele wereld gebruikt Adobe EPUB DRM.