LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 30 ... 79 Laatste
Acties:
  • 368.218 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-09 22:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Apart dat je zoveel problemen hebt met Testing. Ik zit op Unstable/Sid en zelden problemen dat iets stuk is. Maar je kan met Synaptic en aptitude altijd kijken welke updates er zijn en die dan markeren om te updaten. Changelogs kan je ook zo bekijken. Packages kan je ook gewoon met apt-get update && apt-get install <package> updaten. Je krijgt hoe dan ook een overzicht met wat 't wil gaan doen, en dus ook of er nog andere programma's een update krijgen, of juist stuk gaan.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Katsunami schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 00:28:
Misschien een stomme vraag.

Ik heb het gevoel dat in Linux het hele spul als een kluwen in elkaar hangt via de repositories: of je update alles (hele OS en applicaties), of niets. Is er een manier om te zorgen dat het basis-OS altijd wordt geüpdatet, maar dat de applicaties op de versies blijven zoals ze zijn?

Hetgeen ik het liefst zou zien is dat de kernel niet wordt bijgewerkt (behalve als ik dat zelf wil natuurlijk) omdat dan vaak third-party drivers onderuit gaan. Die moeten dan opnieuw geïnstalleerd worden, en ik heb er 3 nodig. (Printer, scanner, grafische kaart). Tevens wil ik niet altijd per direct de laatste versies van sommige programma's installeren.

Is het mogelijk om op de een of andere manier aan te geven dat de kernel en alle applicaties buiten schot moeten blijven bij een update, OF juist andersom, afhankelijk van hetgeen ik wil updaten, natuurlijk zonder dat het stuk gaat?
Als er een nieuwe kernel wordt geinstalleerd wil dat niet zeggen dat je die per se moet gebruiken. Je kan in grub gewoon een andere kernel kiezen. Waarschijnlijk is het mogelijk een default kernel in te stellen.
De distributie is overigens Debian Testing.

Onder Windows installeer ik alleen de Critical updates. Een keer per twee weken ofzo maak ik een image van de systeemschijf, en daarna update ik alle applicaties en doe ik de Recommended updates. De computer waarop ik dit nu typ draait op deze manier ondertussen 5,5 jaar op dezelfde installatie zonder een kik. (En die is in-place ge-upgradet van Vista Business naar Windows 7 Professional.)

Ik vraag dat omdat een tijdje terug de Linux-installatie op deze PC weer eens onderuit is gegaan en ik heb nog geen zin gehad om het te fixen. (En het is niet de eerste keer...)
Een alternatief is inderdaad naar Stable gaan en backports gebruiken voor de software die je wel recent wilt houden.

Ik draai ook Testing en ik heb zelden problemen met updates. Alleen voor sommige niet goed geimplementeerde multiarchpakketten en voor pakketten die vervangen worden. Bijvoorbeeld een pakket met een bepaalde functie wordt vervangen door een ander pakket met dezelfde function maar een andere naam. Aptitude komt dan nog weleens dreigend over met conflicts en package removal als oplossing. Wat ik in die gevallen doe is naar de package website gaan en de packages opzoeken.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ik heb daarstraks even gekeken wat het probleem was; deze keer was het de driver van de printer/scanner. Die moet geïnstalleerd worden voor en bepaalde kernel. Je kunt niet zomaar de kernel vervangen; dan moet je de driver herinstalleren.

Ik denk erover om de kernel-update van Debian Testing te blokkeren, en een update daarvan uit te voeren op een moment dat het mij uitkomt.

Net heb ik overigens eens Manjaro Linux geïnstalleerd in VirtualBox; XFCE-versie. Daarin zie ik dit menu (de desktop is XFCE):

Manjaro Startmenu

Ik ben het ook al bij andere distributies tegengekomen. Hoe heet dit menu?

edit: gevonden. Ik wist dat ik de naam ergens gelezen had. Het menu heet "Whisker".

Whisker

===

Het is me ook opgevallen dat, indien je tegenwoordig een goed lettertype installeert, zoals DejaVu, en dan even de instellingen voor anti-aliasing en subpixel hinting goed zet, de fonts er fatsoenlijk uitzien. Anders dan in Windows, maar niet per se slechter. Dat is IMHO een grote vooruitgang.

Linux bevalt me wat betreft gebruik steeds meer. Alleen, als ik nou zou kunnen zorgen de zooi niet om de zoveel tijd omkiept, dan zou dat erg prettig zijn. Dan kan ik Windows alleen nog aanhouden voor het spelen van spellen, het downloaden van ebooks met Adobe Digital Editions (en un-DRM-en), en het instellen van de Harmony One. Voor de licentie van €80-100 euro hoef ik Windows niet te laten, en problemen heb ik er ook nooit mee, maar het is simpelweg het geval dat de richting die MS met Windows 8 is ingeslagen me totaal niet bevalt.

[ Voor 43% gewijzigd door Katsunami op 17-10-2013 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onox
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-05 22:02
Katsunami, is FreeBSD soms wat je zoekt? }) Conservatief core OS, maar modernere externe packages. Wel geen Linux, dus laat het maar uit je hoofd :p

Zijn er hier mensen die al eens elementary OS hebben geprobeerd? Staat nog steeds op m'n lijstje om ooit nog eens een keer uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

onox schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 22:46:
Zijn er hier mensen die al eens elementary OS hebben geprobeerd? Staat nog steeds op m'n lijstje om ooit nog eens een keer uit te proberen.
Elementary OS Luna

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
onox schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 22:46:
Katsunami, is FreeBSD soms wat je zoekt? }) Conservatief core OS, maar modernere externe packages. Wel geen Linux, dus laat het maar uit je hoofd :p
Ik kan in de basis wel met FreeBSD overweg. Ik heb het een aantal keren geïnstalleerd. Echter, voor desktopgebruik is het gewoon brak als je hardware hebt die ook maar *iets* buiten de meest standaard zut aller tijden valt.

Op de BSD's wordt nieuwe hardware nog trager/later ondersteund dan op Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

hoort hier eigenlijk niet thuis, maar old-skool 'dos' games blijven leuk om te doen.
claim gratis kopie van Carmageddon (+uitbreidingen)
http://www.reddit.com/r/I...armageddon_franchise_ama/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Katsunami schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 23:54:
...
Op de BSD's wordt nieuwe hardware nog trager/later ondersteund dan op Linux.
Niet altijd, ik herinner me een geval met betrekking to een netwerkinterface van een paar jaar geleden waarbij OpenBSD het eerst de driver had. Maar je moet inderdaad beter nagaan dan bij Windows of Linux of drivers beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Het grootste probleem is hier een onverwachte kernel-upgrade.

Ik heb gisteren even zitten zoeken, maar de informatie is tegenstrijdig, en vaak oud: wat is tegenwoordig de aanbevolen manier om een kernel-upgrade te voorkomen als je het systeem met apt-get updatet?

Onder Windows vervang ik ook niet maandelijks de kernel... en drivers update ik alleen als ik een probleem heb of er een feature wordt toegevoegd die ik echt wil hebben. Onder Linux wil ik eigenlijk de kernel alleen updaten als er iets verandert wat ik écht wil hebben. Ik ga er eigenlijk een beetje van uit dat als de kernel niet verandert, de drivers ook niet veranderen, en dat het userland en de bijbehorende software kan werken met (bijna) elke kernel.

Maar ja, Debian... zoals RedSandro ook al zegt, is die distro me een beetje gaan tegenstaan. Ze maken sommige dingen op het gebied van non-free software gewoon veel te moeilijk. Misschien moet ik nog eens naar Arch kijken. Alle niet-standaard software die ik wil gebruiken die niet direct in de repo's zit, zit wel in AUR.

[ Voor 7% gewijzigd door Katsunami op 18-10-2013 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Katsunami schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 17:13:
Out-of-tree kernel drivers kun je het beste beheren met DKMS, dan worden die drivers automatisch gehercompiled als je je kernel update.

Maar wat voor bijzondere printer/scanner heb je eigenlijk dat dat ding kernel drivers nodig heeft? Normaalgesproken gaat dat via cups en sane...
Ik heb gisteren even zitten zoeken, maar de informatie is tegenstrijdig, en vaak oud: wat is tegenwoordig de aanbevolen manier om een kernel-upgrade te voorkomen als je het systeem met apt-get updatet?
Welke informatie is tegenstrijdig? Gewoon packages holden lijkt mij de eenvoudigste manier. Niet dat je dat wil, want dan krijg je ook geen security updates, maar ok.
Onder Windows vervang ik ook niet maandelijks de kernel...
Ow, je doet geen security updates op Windows? ;)
Onder Linux wil ik eigenlijk de kernel alleen updaten als er iets verandert wat ik écht wil hebben.
Waarom gebruik je dan een rolling release (Debian Testing)? Als je niet om de haverklap onnodige updates wil, dan lijkt dat mij een onhandige keuze. Waarom geen klassieke release (Debian Stable, of wat anders)?
Maar ja, Debian... zoals RedSandro ook al zegt, is die distro me een beetje gaan tegenstaan. Ze maken sommige dingen op het gebied van non-free software gewoon veel te moeilijk. Misschien moet ik nog eens naar Arch kijken. Alle niet-standaard software die ik wil gebruiken die niet direct in de repo's zit, zit wel in AUR.
Uit nieuwsgierigheid: welke software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Via apt-pinning regel je dat. Maar je kan ook alles met aptitude doen en in aptitude zelf packages op hold zetten, hoef je geen bestanden te bewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Je hoeft niet de nieuwe kernel te draaien, ik denk nog steeds dat je via grub gewoon preferences kan instellen welke kernel je wilt laden. Even googelen gaf dit: http://packages.debian.org/jessie/grub-choose-default. Misschien dat dat wat voor je is.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
deadinspace schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 17:28:
[...]

Out-of-tree kernel drivers kun je het beste beheren met DKMS, dan worden die drivers automatisch gehercompiled als je je kernel update.

Maar wat voor bijzondere printer/scanner heb je eigenlijk dat dat ding kernel drivers nodig heeft? Normaalgesproken gaat dat via cups en sane...

[...]

Welke informatie is tegenstrijdig? Gewoon packages holden lijkt mij de eenvoudigste manier. Niet dat je dat wil, want dan krijg je ook geen security updates, maar ok.

[...]

Ow, je doet geen security updates op Windows? ;)

[...]

Waarom gebruik je dan een rolling release (Debian Testing)? Als je niet om de haverklap onnodige updates wil, dan lijkt dat mij een onhandige keuze. Waarom geen klassieke release (Debian Stable, of wat anders)?

[...]

Uit nieuwsgierigheid: welke software?
Hang 's effe niet de wijsneus uit.

De printer is een Brother DCP-7070DW. Hij werkt inderdaad via CUPS en SANE, maar als de kernel wordt vervangen zonder dat de drivers geherinstalleerd worden, dan boot het systeem niet. Vraag me niet waarom. Ik heb de drivers van dat ding niet intern bekeken.

De informatie betreffende het blokkeren van upgrades in APT is tegenstrijdig; of er zijn wellicht meerdere manieren om dat te doen.

Ik draai wel security upgrades voor Windows, maar zover ik weet vervangen die niet de complete kernel. En als ze dat wel doen, dan doen ze dat op een manier waar ik er niets van merk.

Ik wil een rolling release draaien omdat ik ALLES bijgewerkt wil hebben, BEHALVE dingen zoals de kernel en drivers, zonder elk half jaar een nieuwe installatie te moeten uitvoeren.

Wat betreft de software in AUR: Frescobaldi. Tot een tijdje geleden, RAWTherapee, en nog andere paketten. Sommigen zijn ondertussen van AUR verschoven naar Community omdat ze groot genoeg geworden zijn wat betreft gebruikersaantal.

edit: Synaptic heeft een "Lock Version" optie. Ik denk dat die wel werkt. Ik moet nog even bekijken wat het precieze verschil is tussen Aptitude's "Keep" en "Hold" opties.

[ Voor 5% gewijzigd door Katsunami op 18-10-2013 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bij Windows is een update in de kernel heel anders dan bij Linux. Als je het echt wilt vergelijken, kan je dat beter zien als de upgrade van W7 naar W8. Updates in Windows zijn gewoon kernel patches, zoals je van 3.10.10 naar 3.10.11 zou gaan. In het geval van Debian zou je er niets van moeten merken, de package naam blijft gelijk, er wordt geen nieuwe geïnstalleerd en je driver of kernel module moet nog steeds beschikbaar zijn en werken.

Voor packages vasthouden, de lock optie in Synaptic is voldoende als je alleen Synaptic gebruikt. Zodra je met apt aan de gang gaat, krijg je alsnog de kernel update. Ik weet niet hoe Synaptic met apt-pinning werkt, maar zowel apt als aptitude respecteren dat.

Bij aptitude is het verschil tussen hold en keep simpel. Keep voorkomt de update eenmalig. Hold zet 'm vast en voorkomt dat je per ongeluk de update installeert. Het verschil is ook te zien, markeer de boel maar voor updaten en keep een package. Het gaat van cyaan naar blanco kleur. Je kan 'm dan weer net zo makkelijk markeren voor update. Doe je daarentegen hold, dan verandert de kleur naar wit/grijs. Je moet dan specifiek met + 'm markeren voor update, ipv via shift+u om alles als update te markeren.

* Hero of Time houd van aptitude. Standaard aanwezig en altijd beschikbaar :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Katsunami schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 19:42:
...
Wat betreft de software in AUR: ...
PKGBUILDs maken is ook geen kunst en ik vind het een handig systeem. De drempels om pakketten van (potentieel) algemeen nut in AUR te plaatsen of beheren zijn erg laag en ook ovoor privedoeleinden is het best handig (al is natuurlijk bij opensuse, ubuntu etc ook veel mogelijk deed ik eerder alleen bij FreeBSD zoveel met het pakketbeheersysteem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

[...]

De printer is een Brother DCP-7070DW. Hij werkt inderdaad via CUPS en SANE, maar als de kernel wordt vervangen zonder dat de drivers geherinstalleerd worden, dan boot het systeem niet. Vraag me niet waarom. Ik heb de drivers van dat ding niet intern bekeken.

De informatie betreffende het blokkeren van upgrades in APT is tegenstrijdig; of er zijn wellicht meerdere manieren om dat te doen.

Ik draai wel security upgrades voor Windows, maar zover ik weet vervangen die niet de complete kernel. En als ze dat wel doen, dan doen ze dat op een manier waar ik er niets van merk.

Ik wil een rolling release draaien omdat ik ALLES bijgewerkt wil hebben, BEHALVE dingen zoals de kernel en drivers, zonder elk half jaar een nieuwe installatie te moeten uitvoeren.

Wat betreft de software in AUR: Frescobaldi. Tot een tijdje geleden, RAWTherapee, en nog andere paketten. Sommigen zijn ondertussen van AUR verschoven naar Community omdat ze groot genoeg geworden zijn wat betreft gebruikersaantal.

edit: Synaptic heeft een "Lock Version" optie. Ik denk dat die wel werkt. Ik moet nog even bekijken wat het precieze verschil is tussen Aptitude's "Keep" en "Hold" opties.
Ga dan voor Manjaro. Dan heb je alle voordelen van Arch maar maak je het jezelf een stuk makkelijker. Bovendien zal Manjaro nooit zonder dat jij dat expliciet doet met de (overigens uitstekend werkende mhwd tool die ze hebben ontwikkeld) kernel zomaar vervangen.

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onder Windows vervang ik ook niet maandelijks de kernel...
Ik zie je die vergelijking met Windows een paar keer maken, in mijn ogen maak je dan toch een denkfout. Linux is geen Windows, Linux werkt anders dan Windows. Als je Linux gebruikt gebruik je een ander OS dan Windows. Je kunt hetzelfde doel bereiken met Linux als met Windows (bijv. pagina's printen), maar de manier waarop je dat doel bereikt is anders. Da's ook logisch, je gebruikt immers Linux, geen Windows. Linux zal nooit precies zo werken als Windows. Als je een OS zoekt dat exact zo werkt als Windows gebruik dan Windows. Als je toch een ander OS wil gebruiken, prima, maar dan zul je toch echt moeten accepteren dat dingen anders werken dan onder Windows. Het idee "Onder Windows doe ik het zo dus waarom kan dat in Linux niet?" moet je echt loslaten.

Ik kom misschien een beetje bot over zo, het gaat mij er om e.e.a. te verduidelijken. Ik denk dat je dan meer plezier uit je linux-installatie zult halen. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2013 03:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Elk voordeel heb z'n nadeel.

Windows:
- de kern van het OS wordt nauwelijks gewijzigd. Je werkt dus op "stokoude" technologie.
voorbeelden zijn de belachelijke process scheduling, I/O scheduling, filesystem support, etc.
- MS durft wel eens dralen wat security fix betreft (patch tuesday?)
- drivers komen (bijna) enkel van de fabrikant; de uitzondering zijn de reference drivers van MS. De kwaliteit staat of valt met de moeite die de fabrikant wil doen. De BSODs die windows teisteren zijn meestal te wijten aan crappy drivers.

Linux:
- Linux kernel ontwikkeling gaat als een sneltrein.Nieuwe features, optimalisaties, etc worden elke paar maanden beschikbaar gesteld. Bvb: scheduler improvements, krachtige I/O scheduling, betrouwbare filesystems, etc.
- Oplossen van security bugs gaat meestal sneller
- OSS drivers krijgen betere kwaliteits-checks. Kernel devs pakken reproduceerbare problemen van users typisch wel aan, onafhankelijk van het aantal affected users.

Het is maar een afweging die je moet maken. Maar als ik zie hoe krachtig de Linux kernel is en aan welk tempo de ontwikkeling gaat, tov de slakkengang van Windows, dan weet ik het wel.

Lees trouwens voor de grap ook dit eens:
http://blog.zorinaq.com/?e=74

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Reageer je altijd zo vriendelijk als mensen proberen je te helpen? ;)

In ieder geval, die printer en scanner hebben geen kernel drivers, dus in plaats van te proberen kernel updates te blokkeren kun je beter uitzoeken waarom die drivers gehereinstalleerd moeten worden na een kernel update.

Ow, en Frescobaldi en RAWTherapee zitten gewoon in Debian?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
[b][message=41067994,noline]<snip>
Bedankt voor de uitleg :)
Vicarious schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 23:47:

Ga dan voor Manjaro. Dan heb je alle voordelen van Arch maar maak je het jezelf een stuk makkelijker. Bovendien zal Manjaro nooit zonder dat jij dat expliciet doet met de (overigens uitstekend werkende mhwd tool die ze hebben ontwikkeld) kernel zomaar vervangen.
Manjaro is de zoveelste afgeleide van de een of andere base-distributie. Als het ook maar even kan, werk ik liever met de basisdistributies. Als ik de zin en tijd ervoor heb, kan ik Arch prima zelf installeren. (Het draait hier nu in een VM.)
[b][message=41068983,noline]Het idee "Onder Windows doe ik het zo dus waarom kan dat in Linux niet?" moet je echt loslaten.
Ik heb dat idee niet. Ik ben goed op de hoogte van de verschillen. Hetgeen ik echter onder Linux (meerdere distributies) ben tegengekomen is dat er plotseling iets stuk gaat na de een of andere update, iets wat me onder Windows nooit is overkomen in de ondertussen 15 jaar dat ik het gebruik. (Voor 1996, toen ik NT ging gebruiken, gebruikte ik OS/2.)

Een andere irritatie is bijvoorbeeld dat ik onder Debian niet de "echte" Firefox kan installeren. Die heeft ia32-libs nodig omdat het een 32-bit programma is, maar die kan ik niet installeren omdat ze conflicteren met een ander pakket, dat nodig is voor een ander programma. Nou moet ik dus óf dat andere programma opgeven (Clementine), óf Iceweasel 17 uit Testing gebruiken, of Iceweasel 24 uit unstable halen. Als ik dat doe volgens deze site: http://mozilla.debian.net/, dan werkt dat wel (ik eindig dan met Iceweasel 24), maar dan wil apt-get upgrade opeens 250 MB aan zooi binnenhalen, terwijl ik had verwacht dat alléén Mozilla-software uit die repo zou komen.

Dat soort conflicten zijn gewoon vervelend. Dit kan dan weer worden opgelost door een hele rits apt preferences in te stellen, maar dat heb ik nog niet uitgezocht.
deadinspace schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 18:43:
Reageer je altijd zo vriendelijk als mensen proberen je te helpen? ;)
Normaal reageer ik niet zo, maar je post post kwam nogal over als een soort "Ik heb een probleem met Fireox" -> "Oh, gebruik dan ook Chrome" of "Dat kan niet" post.
In ieder geval, die printer en scanner hebben geen kernel drivers, dus in plaats van te proberen kernel updates te blokkeren kun je beter uitzoeken waarom die drivers gehereinstalleerd moeten worden na een kernel update.
Ik weet dat het geen kernel-drivers zijn, maar ik heb niet genoeg verstand van drivers (Windows óf Linux) om te weten waarom ze wel of niet werken. Ik weet alleen dat de printer/scanner-drivers nogal eens ervoor zorgen dat het systeem omkiept na een kernel-update; maar niet elke keer.
Ow, en Frescobaldi en RAWTherapee zitten gewoon in Debian?
Ja. Frescobaldi zit in Arch echter (nog) in AUR, en wordt vaak lang niet ge-upgrade. Lilypond en RAWTherapee zijn een tijdje terug verschoven naar Community.

[ Voor 17% gewijzigd door Katsunami op 19-10-2013 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-09 15:25

mace

Sapere Aude

Het installeren van Arch is het probleem niet. Het onderhouden ervan is waardeloos IMHO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
mace schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 22:56:
Het installeren van Arch is het probleem niet. Het onderhouden ervan is waardeloos IMHO.
Waarom vind je het onderhoud van Arch niet goed?

===

Ondertussen heb ik mijn Debian Testing partitie weer draaiende. Ik kan prima ermee werken; de enige twee programma's die altijd verschillende versies achterlopen zijn Iceweasel en Icedove, en dat is eigenlijk wel een beetje irritant. Zowat alle andere programma's zijn altijd vrij snel op de laatste versie.

Omdat ik een fan ben van Unix-like OS-en (als ze niet stuk gaan tijdens het updaten :X) ben ik al ruim 10 jaar bezig om langzaamaan alle software die ik gebruik te verplaatsen naar een open-source oplossing. Ondertussen is alles wat ik gebruik open-source, behalve Windows, mijn schaakprogramma, en spellen.

Voor het schaakprogramma is geen vervanging die voldoet, omdat de meeste andere oplossingen het DGT computerschaakbord niet of brak ondersteunen. Het bord gebruikt een standaard USB-to-serial chip, waarvoor Linux drivers heeft, en het bord kan dus prima naar een VM worden doorgelust. Het schaakprogramma gaat waarschijnlijk gewoon "eeuwig" in een VM draaien met mijn oude XP licentie, wellicht zelfs afgekapt van het internet. Ik ben namelijk toch niet van plan om dat programma ooit te upgraden. De nieuwere versies hebben online activatie nodig, en dat vertik ik.

Spellen komen dan samen met Windows 7 op een aparte partitie terecht, zodat de computer ook als "game-console" gebruikt kan worden. Het enige programma dat geinstalleerd wordt is dat voor de Logitech Harmony One remote. (Zolang Logitech die nog ondersteunt, want dat programma werkt ook via een online account. Blargh...)

[ Voor 5% gewijzigd door Katsunami op 20-10-2013 02:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onox
mace schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 22:56:
Onderhoud van Arch is juist super makkelijk: gewoon pacman -Syu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-09 16:59
Katsunami schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 01:58:

Voor het schaakprogramma is geen vervanging die voldoet, omdat de meeste andere oplossingen het DGT computerschaakbord niet of brak ondersteunen. Het bord gebruikt een standaard USB-to-serial chip, waarvoor Linux drivers heeft, en het bord kan dus prima naar een VM worden doorgelust. Het schaakprogramma gaat waarschijnlijk gewoon "eeuwig" in een VM draaien met mijn oude XP licentie, wellicht zelfs afgekapt van het internet. Ik ben namelijk toch niet van plan om dat programma ooit te upgraden. De nieuwere versies hebben online activatie nodig, en dat vertik ik.
Heb je toevallig Wine geprobeerd voor het schaakprogramma?

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
FRidh schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 10:35:
Heb je toevallig Wine geprobeerd voor het schaakprogramma?
Ja. Het draait, maar is erg onstabiel. Tevens werkt de software die ervoor zorgt dat het schaakprogramma kan communiceren met de driver van het schaakbord niet goed onder Wine. (Dat is een set DLL's die een API leveren, en een programmaatje om de werking van het bord en de aangesloten klok naar smaak te configureren.) Het configuratieprogramma en het schaakprogramma kunnen het bord niet "zien". In elk geval, niet de laatste keer dat ik het probeerde.

===

PS: Wat is KDE trouwens een grote lompe rommel :X Als ik zou moeten kiezen, zou ik liever Windows 7 gebruiken. Ik heb Debian Testing met KDE als DE geïnstalleerd in Virtualbox (2 cores toegekend, 2GB RAM, 8GB HDD), en de VM idled rond de 6% per core, gebruikt ~1GB RAM, en er is 3.7GB aan zut geïnstalleerd. En ik doe helemaal niks en heb nog niks extra's geïnstalleerd...

Onder XFCE gebruikt idled de VM op 0-1%, gebruikt hij 200MB zonder applicaties open, en er staat 4.8GB aan spul op de HDD, en dan heb ik ALLE applicaties die ik nodig heb al geïnstalleerd.

Ik denk dat ik maar bij XFCE ga blijven in de debian installatie op mijn andere partitie... GNOME3 vind ik niet prettig werken, en KDE is nog lomper dan Windows 7 zelf.

[ Voor 79% gewijzigd door Katsunami op 20-10-2013 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik vind KDE eigenlijk juist wel weer best aardig.

En ik vroeg me af of deze dgt driver werkt. Het zal wel niet, anders had je uiteraard geen probleem gehad (en ik weet het niet, want geen bord), maar ik heb wel wat berichten gevonden over mensen die het werkend schijnen te hebben (b.v. met stockfish).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
DGTNix. Die driver werkt wel, dat is het probleem niet. (Nou ja, het is eigenlijk geen driver. Het is een Linux/Unix-implementatie van de API die onder Windows wordt gebruikt.) Stockfish is een prachtige engine; het is ook de engine die ik op dit moment gebruik.

Het probleem is dat DGTNix niet alle mogelijkheden heeft die de DGT-software heeft, en dat er onder Linux geen enkele GUI c.q. database beschikbaar is die ook maar in de buurt komt van de Fritz GUI / database van Chessbase. (Onder Windows zelf is er ook nauwelijks een alternatief, overigens.)
begintmeta schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 21:11:
Ik vind KDE eigenlijk juist wel weer best aardig.
Het werkt ook wel. Het voelt alleen superlomp aan tegenover XFCE.

Misschien ben ik een uitzondering, maar ik gebruik mijn desktop eigenlijk niet echt. Ook Windows niet... het enige waarvoor ik de desktop gebruik is bestandsbeheer en het opstarten van applicaties. Van heel Windows zie ik zelden meer dan het bureaublad, de taakbalk, het Start-menu, en Explorer, en soms de commando-regel, behalve als ik hier of daar een instelling wil of moet wijzigen.

Eigenlijk is mijn manier van werken al niet meer veranderd sinds ik in 1994 met OS/2 begonnen ben. Daar gebruikte ik ook al niet meer dan de launcher (vergelijkbaar met de OSX dock / XFCE bottom panel, etc), bureaublad, filemanager, en de commando-regel.

Eerlijk gezegd WIL ik eigenlijk ook niet meer dan dat, behalve dan grafische front-ends om de meest-gebruikte zut in te stellen, en het schijnt dat XFCE precies dat is.

[ Voor 48% gewijzigd door Katsunami op 20-10-2013 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
497 dagen en een paar uur.
Dat is blijkbaar voor een paar systemen hier nogal een struikelblok. Dat is namelijk ongeveer 2^32 timeticks, waarbij een timetick 1/100 seconde is.
Dat is dus het moment dat de 32-bits SNMP counter voor de uptime van een systeem weer wrapt naar 0, waardoor onze Nagios uptime check dacht dat een aantal systemen spontaan gereboot zijn. Dat waren ze niet, alleen de counter was gewrapt. Op zich niet zo'n issue, even uitgezocht, andere Nagios check ervoor gepakt, en alles is OK.
MInder fijn zijn een paar switches die we in diezelfde omgeving hebben. Die stoppen gewoon alle verkeer tussen VLANs na 497 dagen. Pas na een reboot van die switches kwam de communicatie weer op gang. Ben benieuwd wat de vendor ervan gaat zeggen (behalve dat we al wat firmware versies achterlopen waarin ze aan de lopende band memory-leaks hebben opgelost :P )

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Katsunami schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 21:25:
DGTNix. Die driver werkt wel, dat is het probleem niet. (Nou ja, het is eigenlijk geen driver. Het is een Linux/Unix-implementatie van de API die onder Windows wordt gebruikt.) Stockfish is een prachtige engine; het is ook de engine die ik op dit moment gebruik.

Het probleem is dat DGTNix niet alle mogelijkheden heeft die de DGT-software heeft, en dat er onder Linux geen enkele GUI c.q. database beschikbaar is die ook maar in de buurt komt van de Fritz GUI / database van Chessbase. (Onder Windows zelf is er ook nauwelijks een alternatief, overigens.)

[...]

Het werkt ook wel. Het voelt alleen superlomp aan tegenover XFCE.

Misschien ben ik een uitzondering, maar ik gebruik mijn desktop eigenlijk niet echt. Ook Windows niet... het enige waarvoor ik de desktop gebruik is bestandsbeheer en het opstarten van applicaties. Van heel Windows zie ik zelden meer dan het bureaublad, de taakbalk, het Start-menu, en Explorer, en soms de commando-regel, behalve als ik hier of daar een instelling wil of moet wijzigen.

Eigenlijk is mijn manier van werken al niet meer veranderd sinds ik in 1994 met OS/2 begonnen ben. Daar gebruikte ik ook al niet meer dan de launcher (vergelijkbaar met de OSX dock / XFCE bottom panel, etc), bureaublad, filemanager, en de commando-regel.

Eerlijk gezegd WIL ik eigenlijk ook niet meer dan dat, behalve dan grafische front-ends om de meest-gebruikte zut in te stellen, en het schijnt dat XFCE precies dat is.
Ik snap wel wat je bedoelt: KDE is behoorlijk bloated en voelt wat minder responsief aan dan XFCE. Kwestie van voorkeur. Sommige mensen houden van gemak, willen dat het er mooi uitziet en willen alles kunnen klikken en sommige mensen gaat het vooral om een effectieve workflow en snelheid. Als je meer van dat laatste bent passen XFCE en wellicht zelfs LXDE beter bij je. Zelf neig ik momenteel ook meer naar XFCE. Precies de goede mix van gebruiksgemak en snelheid voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Laatst online: 09:21

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Hier nog een fervent XFCE-gebruiker, ik heb een hoop desktops geprobeerd, ook combinaties van minder voor de hand liggende wm's, panels en file managers. Na aanschaf van een nieuwe laptop Gnome 3 nog eens een kans gegeven, maar na een tijdje begin ik me toch weer te ergeren aan alle bloat en de gnome-shell kon ik ook niet aan wennen, dus uiteindelijk toch weer bij XFCE terecht gekomen :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de ".CONFIG.RANT" van UnrealIRC :P

Configuration rant, by Stskeeps
--------------------------------

Right.. so you think you are done now, you can boot your IRCd and be happy,
and it just works. No, you still got a lot to do. You need to read all of
the documentation through. Would you even have made it this far without
makeconf?.

Well, today, people think they can be 3 months on IRC, and be ready to run
an IRC daemon. I hate to say this, but I don't think so.

If you cannot read an IRC help file, or understand what stuff like "desynch",
"masskill", "k-line", or what "mode # +l 5" means - or you got no experince
in the UNIX field at all, like, you MUST know how to invoke a editor in a
shell, or to unzip a file. If you don't know/can do these things, I suggest
you stop trying to set this up, and go read on some UNIX tutorials, and IRC
tutorials. It takes a LOT of work to run a IRC server good.

I mean. I sit on the #unreal-support support channel each day, and I see
countless questions about stuff that IS IN the documentation. Numerous
people don't even bother to look at the config files (CONFIG_FILE_STOP
problem).

You need to look at the documentation now. You need to see how to "include"
other configuration files. You need to know how to work out how to use
doc/example.settings.  I can only tell you, if you ask for support, and it
is for errors that you could solve by reading the first lines of a document,
then you'll be firmly ignored. I'm sorry, we cannot help your laziness.

Anyhow, good luck with setting this up. Hope you understand what I am saying
here. You will learn a lot more reading, than just ignoring what we are
saying.

--Stskeeps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Sinds vandaag ook over op XFCE. Een half jaar terug mijn laptop met debian ingericht en nogal blind bezig geweest met repo's (unstable en experimental) en dist-upgrades. Dit is waarempel 4 maanden goed gegaan op mijn laptop (waar ik nu ook 4 maanden op werk), maar vandaag is het toch zover: gnome-shell, en heel gnome wat dat betreft lijkt er volledig klaar mee te zijn :P

Mijn gdm3 desktop manager wil niet meer, met lightdm kom ik in niets Gnome related (zowel classic (2) als shell of flashback niet), ik knal zelfs voor het inloggen met gdm3, of na het inloggen met lightdm in een Gnome environment in een fail whale :( Niets in dmesg verder.

Nu dus over op XFCE4. Het werkt wel prettig, maar ik mis echt de overview van de windows toets die ik in Gnome Shell had, en ik gebruikte ook een worspace overview in een sidebar om makkelijk te wisselen. Het is dus flink wennen, en ik mis ook de optie windows-toets -> "typ naam programma" (ja, alt-f2 kan dat ook, maar Gnome vind ik wat prettiger werken er mee). Wel werkt het snel as fuck op mijn laptop :D

Hoe dan ook weer veel geleerd:
- vanalles over de opstart processen en de DMs/WMs
- je gaat niet dood van een andere WM
- don't play with Sid, he breaks your toys :P

Voor nu heb ik mijn experimental en sid repo uitgegooid. Ik mag aannemen dat over een paar weken/maanden de updates vanzelf binnen komen rollen voor testing en ik zo langzaam kan migreren terug naar jessie/testing?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-09 22:21

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

u_nix_we_all schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:00:
497 dagen en een paar uur.
Dat is blijkbaar voor een paar systemen hier nogal een struikelblok. Dat is namelijk ongeveer 2^32 timeticks, waarbij een timetick 1/100 seconde is.
Dat is dus het moment dat de 32-bits SNMP counter voor de uptime van een systeem weer wrapt naar 0, waardoor onze Nagios uptime check dacht dat een aantal systemen spontaan gereboot zijn. Dat waren ze niet, alleen de counter was gewrapt. Op zich niet zo'n issue, even uitgezocht, andere Nagios check ervoor gepakt, en alles is OK.
MInder fijn zijn een paar switches die we in diezelfde omgeving hebben. Die stoppen gewoon alle verkeer tussen VLANs na 497 dagen. Pas na een reboot van die switches kwam de communicatie weer op gang. Ben benieuwd wat de vendor ervan gaat zeggen (behalve dat we al wat firmware versies achterlopen waarin ze aan de lopende band memory-leaks hebben opgelost :P )
Aargh, Windows 95 had hier al last van maar we hebben er nog steeds niet van geleerd.
(Het had er vast ook iets mee te maken dat Windows95 niet stabiel genoeg was om 500 dagen te draaien).

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
LiquidT_NL schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:33:
Voor nu heb ik mijn experimental en sid repo uitgegooid. Ik mag aannemen dat over een paar weken/maanden de updates vanzelf binnen komen rollen voor testing en ik zo langzaam kan migreren terug naar jessie/testing?
Zelf heb ik besloten om niet altijd voor het aller-allernieuwste te willen gaan.

Heel vaak liggen Testing en Sid heel kort bij elkaar heb ik gemerkt; in geval van veel pakketten die ik gebrui zijn ze zelfs op dezelfde versie. Meestal gaat het zo:

1. Pakket wordt bijgewerkt
2. Nieuwe versie verschijnt in Sid
3. Ergens zo 2 weken later verschijnt die versie ook in Testing; soms wat sneller, soms wat langzamer.
4. Zolang het pakket niet wordt bijgewerkt, blijven Sid en Testing dezelfde versie.
5. Ga terug naar 1...

Normaal werkt dat hier goed genoeg; het komt maar zelden voor dat ik sta te springen om de allerlaatste versie, al vind ik het wel vervelend dat Debian Testing nu met Firefox/Thunderbird 6 versies achterligt. Dat is wat veel van het goede.

===

Het enige programma dat ik echt altijd op de allerlaatste stand wil hebben is Calibre. Het is geschreven in Python, en plugin-gebaseerd; als er een bug wordt gemeld, wordt hij vaak binnen een dag gefixt, zeker als het een probleem is in Calibre zelf. (Ik heb de laatste weken een paar bugs gemeld, en elke keer zijn die binnen een dag opgelost; en vaak kost het maar een paar regels code in Python.) Omdat de ontwikkeling van Calibre zo razendsnel gaat (elke vrijdag een nieuwe versie), nemen veel distributies niet eens de moeite om het bij te houden. Ze werken het eens in de 2-3 maanden bij ofzo, naar de laatste versie van dat moment, maar dan lig je dus in no-time weer 4+ versies achter.

De hoofdontwikkelaar weet dat, en heeft Calibre compleet met alle bijbehorende zut verpakt, inclusief een eigen Python-interpreter, eigen QT libs, enzovoorts. Er staat een scriptje van één regel op de Calibre website. Als je dat uitvoert, wordt het programma gedownload, in /opt/calibre geplant, en er wordt een snelkoppeling gemaakt; that's it. Wil je ervanaf, dan verwijder je de snelkoppeling en verwijder je /opt/calibre. Tja. Je hebt dan wel wat libs dubbel, maar zo heb je wel de allerlaatste versie die werkt op elke Linux, ondanks dat hij bijna nergens in een repo wordt bijgehouden. De enige distro waarvan ik weet dat de repo bijna altijd de laatste Calibre bevat is Arch.

Calibre heeft ook een eigen plugin-manager, die plugins downloadt vanaf de Calibre-website. Zelfs die hoef je dus niet met de hand op te zoeken op het MobileRead forum, al kan dat natuurlijk wel.

(Eclipse werkt overigens op een vergelijkbare manier, die ik ook zo installeer, omdat die in de repo's ook vaak mijlenver achter lopen, of niet "bare bones" zijn en vaak minstens Java bevatten, iets wat ik niet gebruik.)

[ Voor 12% gewijzigd door Katsunami op 23-10-2013 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Katsunami schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 18:11:
[...]

Zelf heb ik besloten om niet altijd voor het aller-allernieuwste te willen gaan.

Heel vaak liggen Testing en Sid heel kort bij elkaar heb ik gemerkt; in geval van veel pakketten die ik gebrui zijn ze zelfs op dezelfde versie. Meestal gaat het zo:

1. Pakket wordt bijgewerkt
2. Nieuwe versie verschijnt in Sid
3. Ergens zo 2 weken later verschijnt die versie ook in Testing; soms wat sneller, soms wat langzamer.
4. Zolang het pakket niet wordt bijgewerkt, blijven Sid en Testing dezelfde versie.
5. Ga terug naar 1...

Normaal werkt dat hier goed genoeg; het komt maar zelden voor dat ik sta te springen om de allerlaatste versie, al vind ik het wel vervelend dat Debian Testing nu met Firefox/Thunderbird 6 versies achterligt. Dat is wat veel van het goede.
Het punt is, ik heb zelf teveel lopen kloten destijds. Misschien kwam het ook door het verschil in gebruik. Toen ik Debian op de laptop zette was het gewoon weer even 'kloten' met Linux, iets wat ik ieder jaar of twee wel weer eens een keertje doe. Pas na al dit kloten ben ik het in een werksfeer gaan gebruiken.

Blijkbaar heb ik destijds een of ander programma willen installeren zoals spotify of Steam, daar had ik namelijk broken dependencies bij, en heb ik de unstable en de experimental repositories in APT laten staan. Nogmaals, eigen schuld, en anderzijds ben ik blij dat het een keer is gebeurd: altijd als er iets mis gaat in Linux doe ik een hele sloot aan kennis op.

Deze week krijg ik mijn nieuwe workstation en ik daarop ga ik wat minder kloten. Ik denk dat ik dan ook in testing ga blijven. Heb even getwijfeld over Ubuntu, maar die interface spreekt mij niet echt aan en de gedachte achter het OS bevalt mij niet (meer). Ik gebruik nu bijna 4 maanden Debian op werk en heb nog nooit terug moeten/willen switchen naar Windows.

Op de laptop hou ik vooralsnog XFCE, de performance winst is wel fijn en nu ik unstable/experimental uit sources.list heb gegooid verwacht ik vanzelf wel weer in testing te komen, kijken of ik dan gnome-shell wel aan de praat krijg. En zo niet, jammer dan.

Ik ben nogal enthousiast merk ik nu over Linux, misschien omdat ik nu juist aan het terugkijken ben naar de ervaring en er achter ben hoe fijn Linux eigenlijk werkt in een professionele omgeving.

[ Voor 4% gewijzigd door LiquidT_NL op 23-10-2013 19:41 ]

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik draai Debian Sid op zowel m'n PC, als m'n laptop en HTPC en geen van die drie is echt stuk gegaan. Experimental heb ik ook aan staan en momenteel is het enige wat ik eruit haal de nVidia driver, al hoeft dat niet eens. Ergens vorig jaar was er wel een nieuwere Xfce in, 4.10 was toen uit. Nu zittie gewoon in Jessie. Helaas hebben ze Compiz volledig uit de repo gehaald. Die was al een langere tijd niet meer bijgewerkt met updates (patches e.d., of überhaupt nieuwe releases) en is nooit naar Stable gestroomd. De versie in Experimental was niet eens te installeren wegens missende dependencies.

Zakelijk heb ik tot april/mei dit jaar nog Debian Sid gedraaid, ook daar geen enkel probleem mee gehad.

@Katsumi,
Ik kan begrijpen dat het jammer is dat Iceweasel achter loopt, maar Icedove (Thunderbird) is toch zo nutteloos om een nieuwere versie te moeten draaien. De enige reden dat 't nu op versie 24 is, is omdat er een paar kleine bugs zijn opgelost en Mozilla daarmee het versienummer verhoogt heeft. Het had net zo goed nog versie 15 kunnen zijn, zoveel is er nou ook weer niet verandert. Je kan je mail ophalen, mail versturen en that's it. Basis functionaliteit werkt, wat wil je nog meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
LiquidT_NL schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 19:40:
Op de laptop hou ik vooralsnog XFCE
Ik denk erover om XFCE te gaan gebruiken, maar dan met de KWin windowmanager. Sommige van die effecten vind ik wel leuk om te hebben, vooral de Exposé-achtige functie, en de desktops die als overzicht worden getoond. XFWM (XFCE's window manager) kan dat niet.

Eerder schreef ik dat KDE4 nogal lompe rommel was, maar dat was een standaard installatie. Ik denk dat ik het ook nog eens compleet kaal installeer (volgens mij is dat "kde-plasma-desktop" in plaats van gewoon "kde". Het lijkt erop dat "kde-core" niet meer bestaat), alle effecten uitzet, en dan alleen die weer aanzet die ik nodig heb. Eens kijken wat dat oplevert.
nu ik unstable/experimental uit sources.list heb gegooid verwacht ik vanzelf wel weer in testing te komen, kijken of ik dan gnome-shell wel aan de praat krijg. En zo niet, jammer dan.
Volgens mij kun je alleen upgraden "vooruit" upgraden (stable->testing->unstable), niet "achteruit". Het kan wel, maar volgens mij wordt dat niet officieel ondersteund.
Ik ben nogal enthousiast merk ik nu over Linux, misschien omdat ik nu juist aan het terugkijken ben naar de ervaring en er achter ben hoe fijn Linux eigenlijk werkt in een professionele omgeving.
Hetgeen ik aan Linux/Unix erg prettig vind is dat er heel veel zut standaard in zit qua commandline. Ik kan niet fatsoenlijk leven zonder bijvoorbeeld rsync en grep.

Ik heb onder Windows al ongeveer eeuwig Cygwin geïnstalleerd staan. Ik heb me nooit verdiept in Powershell.

Bijna alle Cygwin-commando's werken ook gewoon onder cmd.exe; je hoet niet per se bash.exe te gebruiken. Ik werk er al zo lang mee dat ik op andere Windows-systemen soms Linux/Unix-zut intyp en dan als een paling zit te kijken als ik als antwoord "Bad command or file name" terug krijg.

Vroeger, onder NT, gebruikte ik Services for Unix, van MS zelf. Eigenlijk vind ik het wel vaag, dat ik al zolang ik me kan heugen terugval op een Unix commandline, terwijl ik altijd Windows heb gedraaid. (En daarvoor OS/2, maar die had wél een zeer krachtige commandline.)
Hero of Time schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 22:24:
@Katsumi,
Ik kan begrijpen dat het jammer is dat Iceweasel achter loopt, maar Icedove (Thunderbird) is toch zo nutteloos om een nieuwere versie te moeten draaien. De enige reden dat 't nu op versie 24 is, is omdat er een paar kleine bugs zijn opgelost en Mozilla daarmee het versienummer verhoogt heeft. Het had net zo goed nog versie 15 kunnen zijn, zoveel is er nou ook weer niet verandert. Je kan je mail ophalen, mail versturen en that's it. Basis functionaliteit werkt, wat wil je nog meer?
Ja, dat klopt wel. Het enige waar ik Thunderbird voor gebruik, is om via IMAP bij mijn eigen maildomein te komen. Ik vind de webclient gewoon niet zo prettig werken. Ik gebruik hem wel, als ik niet achter mijn eigen systeem zit. (Is er trouwens geen manier om te zorgen dat Thunderbird/Icedove de opgehaalde IMAP-mail NIET opslaat in zijn profiel? Dat moet ik echt 's bekijken.)

[ Voor 25% gewijzigd door Katsunami op 23-10-2013 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Katsunami schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 22:52:
[...]

Ik denk erover om XFCE te gaan gebruiken, maar dan met de KWin windowmanager. Sommige van die effecten vind ik wel leuk om te hebben, vooral de Exposé-achtige functie, en de desktops die als overzicht worden getoond. XFWM (XFCE's window manager) kan dat niet.
Het is dat Compiz-Fusion niet meer in de repo staat (maar nog wel in de archieven te vinden), anders was dat de betere keus om te gebruiken. Ik zie namelijk een hele zooi extra KDE packages als dependencies.
Leuke omschrijving hebben ze voor kwin-style-crystal: "Upstream says: '- Don't forget to breath, while drooling'"
[...]

Ja, dat klopt wel. Het enige waar ik Thunderbird voor gebruik, is om via IMAP bij mijn eigen maildomein te komen. Ik vind de webclient gewoon niet zo prettig werken. Ik gebruik hem wel, als ik niet achter mijn eigen systeem zit. (Is er trouwens geen manier om te zorgen dat Thunderbird/Icedove de opgehaalde IMAP-mail NIET opslaat in zijn profiel? Dat moet ik echt 's bekijken.)
De kracht van IMAP is dat 't altijd op de server beschikbaar is en Icedove/Thunderbird slaat het lokaal nog eens extra op om bandbreedte te besparen en de snelheid te kunnen garanderen. Wil je echt minuten wachten om een grote mail te openen, omdat 't bij elke view het bericht opnieuw moet downloaden? Leuk op een traag lijntje of bij een trage server.
Geef mij maar een lokale cache. Kan je tenminste je mail ook nog offline bekijken. Handig als je een mailtje heb gekregen van de provider over maintenance windows en je je afvraagt waarom je mail niet werkt. Dat kan je dan niet meer uitzoeken, want he, er is onderhoud dus onbeschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Mijn telefoon kan ook IMAP-en dus uitval van de provider ben ik niet direct bang voor.

Ik heb gewoon wat veel mail eigeniljk, voor op een SSD; maar /home gaat onder Linux toch naar een eigen partitie op de HDD, dus ik denk dat de cache van Thunderbird daarop een veel minder groot probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bovendien kan je in de instellingen een max grootte opgeven meen ik. Er is een optie iig voor de cache.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-09 12:22
Katsunami schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 23:19:
Mijn telefoon kan ook IMAP-en dus uitval van de provider ben ik niet direct bang voor.

Ik heb gewoon wat veel mail eigeniljk, voor op een SSD; maar /home gaat onder Linux toch naar een eigen partitie op de HDD, dus ik denk dat de cache van Thunderbird daarop een veel minder groot probleem is.
Beetje zonde om /home op een HDD te zetten als je ook een SSD hebt lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:55

iChaos

It's Lupus.

Ligt er aan of je genoeg ruimte hebt. Ik heb zelf geen SSD, maar ik zou ook het OS op een SSD zetten om zo snel mogelijk mijn browser open te hebben, maar dat het inladen van mijn muzieklibrary wat langer duurt vind ik geen ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
mcDavid schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 00:13:
Beetje zonde om /home op een HDD te zetten als je ook een SSD hebt lijkt me?
iChaos schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 00:19:
Ligt er aan of je genoeg ruimte hebt. Ik heb zelf geen SSD, maar ik zou ook het OS op een SSD zetten om zo snel mogelijk mijn browser open te hebben, maar dat het inladen van mijn muzieklibrary wat langer duurt vind ik geen ramp.
Ik moet nog even kijken hoe ik dat ga indelen.

Mijn eerste harde schijf bevat al mijn data zoals documenten, foto's, files, enzovoorts. Mijn tweede harde schijf bevat alleen maar muziek; al mijn FLAC rips. Ik wil het liefst alle data beschikbaar hebben vanuit /home.

Misschien kan ik het beste een kleine partitie maken voor /home, op de SSD, zodat alle config daarin terecht komt. De data kan ik dat wel beschikbaar maken met symlinks vanuit /home/user.

Is /mnt nog steeds de standaard locatie om schijven te mounten trouwens? Mijn testsysteem staat nu gewoon compleet op één partitie, maar ik begin langzaamaan het punt te naderen waarop ik deze computer geheel opnieuw ga inrichten met Debian Testing als primair OS, en Windows op de plek waar Debian nu staat.

Het kan inderdaad wel zijn dat het starten van programma's wordt vertraagd, als het programma dat op de SSD staat, zijn configuratie vanaf een HDD moet lezen. Wellicht is /home op een eigen partitie (om de config te scheiden van het OS zelf), in combinatie met wat symlinks naar de daadwerkelijke schijven de beste oplossing.

Ik zou dan bijvoorbeeld /home/user/downloads verwijderen, en vervangen door een symlink naar /mnt/disk1/downloads; en /home/user/music wordt vervangen door een symlink naar /mnt/disk2/music.

(Aangenomen dat ik mijn twee schijven onder /mtn/disk1 en /mnt/disk2 ga mounten.)

Ik denk dat een /home voor één user, waarin geen gebruikersdata terecht komt, wel genoeg heeft aan 1 of 2GB, voor de komende paar jaar.

[ Voor 36% gewijzigd door Katsunami op 24-10-2013 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Ik blijf erbij. KDE is gigantisch.

Net heb ik kde-plasma-desktop geïnstalleerd in een verse minimal Debian Testing (in een virtual machine, waarin ik allerlei setups aan het testen ben):

apt-get install xorg kdm kde-plasma-desktop

Het is inderdaad een minimum desktop: je hebt niks anders dan KDE zelf, dus de desktop, taakbalk, startmenu, configuratiescherm met instellingenschermen, enzovoorts. De enige programma's zijn Konsole, Konqueror, VLC, en Dolphin.

Als ik niks doe en alleen KDE heb gestart, is het geheugengebruik direct 600 MB.
De VM blijft maar bonken op de twee toegekende CPU's: 5%, 10%.... zodra ik iets ga doen, ook al zijn het maar simpele taken, dan schiet dat vaak naar 50-60%.

Nu heb ik als test KDE verwijderd en XFCE erop gezet, zonder iets anders aan te passen:

apt-get purge kdm kde-plasma-desktop
apt-get autoremove
apt-get install lightdm xfce4 gnome-system-monitor

Wat direct opvalt:
Ten eerste vermindert het schijfruimtegebruik met een paar honderd MB.
Ten tweede daalt het geheugengebruik van 600 MB naar 140 MB.
Ten derde daalt het CPU-gebruik naar 0-2% als ik niks doe, en naar 10-20% voor simpele taken.

Ik heb tijdens een cursus een hele tijd Windows 7 in een VM gedraaid op een laptop met ongeveer dezelfde specs als deze desktop. Windows 7 is lichter dan een standaard-install van KDE. Als je van plan bent om naar Linux over te stappen omdat Windows 7 te zwaar zou zijn, dan is KDE een erg slecht idee; in elk geval als je het in de standaard configuratie laat. Je moet echt een simpeler thema kiezen, en een rammel effecten uitzetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Katsunami op 24-10-2013 02:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Katsunami schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 22:52:

Volgens mij kun je alleen upgraden "vooruit" upgraden (stable->testing->unstable), niet "achteruit". Het kan wel, maar volgens mij wordt dat niet officieel ondersteund.
Waarheid, maar ik ben niet perse van plan om echt te upgraden (dus van de een op de andere dag dowgraden), ik hoop dat de pakket-versies die ik nu heb vanzelf naar testing komen. Als ik weinig verbetering merk blijf ik lekker XFCE draaien. En als alles de soep in draait herinstalleer ik gewoon, dan ga ik misschien eens shoppen voor een andere distro. Ik ben gewoon benieuwd hoe het werkt, zeker omdat deze laptop als de workstation er is gewoon een browser-bak gaat worden.
Hetgeen ik aan Linux/Unix erg prettig vind is dat er heel veel zut standaard in zit qua commandline. Ik kan niet fatsoenlijk leven zonder bijvoorbeeld rsync en grep.
Ik heb ook een flinke collectie aan scripts en script veel taken. En eens, met wat simpele greps kan je ontzettend veel. Ik ben in die paar maanden ook weer helemaal geacclimatiseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan ook kijken naar bind mount, ipv symlinken. En /mnt is de oude plek voor schijven en staat in de specificatie nog wel zo, maar eigenlijk wordt alles in /media gezet. Je bent vrij om schijven te mounten waar je wilt, al doe je dat op /schijven/data/disk1/zut.
Katsunami schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 02:04:
Ik blijf erbij. KDE is gigantisch.

De VM blijft maar bonken op de twee toegekende CPU's: 5%, 10%.... zodra ik iets ga doen, ook al zijn het maar simpele taken, dan schiet dat vaak naar 50-60%.

Nu heb ik als test KDE verwijderd en XFCE erop gezet, zonder iets anders aan te passen:

Wat direct opvalt:
Ten eerste vermindert het schijfruimtegebruik met een paar honderd MB.
Ten tweede daalt het geheugengebruik van 600 MB naar 140 MB.
Ten derde daalt het CPU-gebruik naar 0-2% als ik niks doe, en naar 10-20% voor simpele taken.
Let wel even op dat KDE met z'n effecten normaal gesproken gebruik maakt van je GPU. In een VM heb je geen krachtige GPU om alles weer te geven, en wordt het dus via CPU gedaan. Als je nog een systeem over hebt ergens, probeer dan KDE eens daar op en vergelijk 't.
Het geheugen gebruik is wel gigantisch idd. Ergens denk ik dat Gnome3 daar niet veel van afwijkt, misschien 400 MB. Ik ga 't nog zien in een VM met Gnobuntu als test voor iemand anders hier. PC heeft toch 16 GB wat niets doet, dus kan net zo makkelijk 4 GB aan toekennen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

In KDE schakel ik de index-rommel uit die probeert alle bestanden op je HD te scannen en te indexen. Mijn systeem staat de hele dag te rammelen en ik gebruik die zoekfuncties nooit.

In mijn ervaring begint KDE inderdaad met relatief veel geheugen te gebruiken maar daarna groeit het maar langzaam, terwijl Gnome voor ieder venster dat je opent weer een kwak extra geheugen nodig heeft.

Overigens is het meten van geheugengebruik nog behoorlijk lastig. Veel programma's delen geheugen. Als je in 10 programma's ziet die allemaal 400MB geheugen gebruiken kan het zijn dat 390MB daarvan gedeeld wordt door al die programma's en dat ze per stuk maar 10MB extra gebruiken. Verder is het maar moeilijk om te zien wat er 'nodig' is en hoeveel er in buffers en caches en reservaties zit die weer vrijgegeven worden als je het ergens anders voor nodig hebt. Als klap op de vuurpijl wordt ook het RAM van je videokaart meegetelt in je geheugengebruik. Als je een videokaart hebt met 1G RAM dan zul je zien dat je X 1G geheugen extra lijkt te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:22
Er zijn wel initiatieven voor een lichtere KDE, maar er wordt volgens mij nog niet heel hard aan gewerkt. Zie https://github.com/SUSE/h...tweight-KDE-based-desktop

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Bij nader inzien denk ik dat ik toch KDE maar ga gebruiken in plaats van XFCE. Die desktop heeft gewoon te bruut veel mogelijkheden wat betreft configuratie die XFCE niet heeft.

Ik heb eens alle effecten uitgezet en de thema's versimpeld. Het geheugengebruik is verminderd van 600MB na opstarten naar 320MB na opstarten. OK, het is meer dan XFCE met zijn 140-160MB na opstarten, maar KDE's Window Manager kan dan ook heel veel meer.

(Ik vergelijk het geheugengebruik trouwens gewoon door te kijken wat Gnome System Monitor en KSysGuard rapporteren in respectievelijk XFCE en KDE.)

Aangezien mijn PC 8GB RAM heeft, is het verschil in geheugengebruik van 200MB niet zo heel relevant.

Ik heb ook nog een mediacenter / FLAC jukebox. Die computer bevat niks anders dan een Asus ATOM-bordje, (met nVidia ION2 graphics), 2GB RAM, een SSD om te booten, en een harde schijf van 1TB voor de muziek. De enige reden waarom ik geen "normale" mediaspeler heb, is omdat XBMC veel meer mogelijkheden heeft om muziek te sorteren en kiezen en dergelijke.

Nu draait er Windows7 32-bit van MSDN op. (Soms een cursus volgen is erg handig wat dat betreft :P) Ik denk dat ik deze ga vervangen met een minimale Debian Testing, met als enige toevoegingen Xorg, XFCE, Iceweasel, XBMC, en wat zut zoals Samba om er vanaf mijn hoofdsysteem muziek op te kunnen zetten.

[ Voor 53% gewijzigd door Katsunami op 24-10-2013 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik was KDE een tijd geleden ook gaan gebruiken omdat het echt enorm flexibel en veelzijdig is. KDE-applicaties zijn vaak ook van hoge kwaliteit (ik vind Kile, Kontact bijvoorbeeld en K3b goede voorbeelden), maar soms blijven het ook achter (zoals bijvoorbeeld bij dlna-support).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:32
Al je voornamelijk om de muziek gaat zou ik ook eens kijken naar MPD. Ideaal voor dit soort applicaties, heb je eigenlijk niet eens een WM nodig. (tenzij je XBMC ook af en toe voor beeldmateriaal wilt gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
begintmeta schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 19:16:
Ik was KDE een tijd geleden ook gaan gebruiken omdat het echt enorm flexibel en veelzijdig is.
KDE: Maximale Instelmogelijkheden...

Algemene settings: Nice.
Window Manager: Wow. 8)7
QTCurve Theme: Godsallemachtig.... 7(8)7

Volgens mij maakt QTCurve elk ander theme overbodig. Ik heb er eens mee zitten prutsen, en je kunt er zowat... tja... wat kun je er NIET mee?!

KDE + QTCurve is Anti-Mac, en al helemaal Anti-GNOME3.

Dit is echt gewoon niet normaal. Volgens mij heb je alles bij elkaar een miljoen instellingen ofzo.

Echter, ondanks al die configureerbaarheid, heeft een of andere dev te lange tenen en/of een te groot ego om die **** Cashew/Toolbox verbergbaar te maken. Py-Cashew en Stealth Cashew werken niet meer.
Thedr schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 19:16:
Al je voornamelijk om de muziek gaat zou ik ook eens kijken naar MPD. Ideaal voor dit soort applicaties, heb je eigenlijk niet eens een WM nodig. (tenzij je XBMC ook af en toe voor beeldmateriaal wilt gebruiken)
Ik zal eens kijken. Bij nader inzien had ik destijds wellicht beter een veel kleiner doosje kunnen kopen zoals een ZBOX of iets dergelijks :P De kast waar dat Mini-ITX Atom-bordje in zit, is zo groot als een gemiddelde versterker 7(8)7

Maar ja. Toen ik die kast aanschafte, deed ik dat met het vooruitzicht dat ik wellicht nog eens zou gaan gamen op de TV (via emulators), dus ik wilde de mogelijkheid hebben om een groter bord, dikkere CPU, enzovoorts in te bouwen.

Maar ja; ik speel niet genoeg spellen om de uitgaven te verantwoorden, het Atom-bordje is voldoende voor de muziek, de kast staat niet in de weg en ziet er goed uit, dus laat ik het maar zo.

[ Voor 71% gewijzigd door Katsunami op 25-10-2013 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-09 22:28

Compizfox

Bait for wenchmarks

KDE! *O* *O* *O* *O* oOo oOo

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onox
Krijg je met zoveel instellingen niet last van als-ik-maar-niet-mijn-configuratiebestanden-verlies vrees?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Kwestie van regelmatig backuppen lijkt me. Echter heb ik nooit zoveel zin om achterlijk veel te tweaken aan mijn desktop en laat ik toch vrij veel default.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Damn, KDE is erg sexy geworden inderdaad. Ik heb ze ook een tijdje beide gedraaid, maar het probleem van KDE en GNOME door elkaar draaien is dat je voor veel taken gewoon twee programma's krijgt, de KDE toepassing en de GNOME toepassing. Misschien toch nog maar een keer beide draaien, dat QTCurve is seeexy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onox
Heb je misschien een screenshot waarin qtcurve er goed uitziet? Via google krijg ik alleen maar lelijke screenshots te zien en dat doet mijn beeld van qt niet positiever maken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
LOL. Met QTCurve kun je een Windows-achtig venster maken, maar ook een Mac-achtige versie.

Je kunt echt *alles* instellen wat je kunt bedenken... En ook alles wat je niet kunt bedenken.

Trouwens... Het lijkt erop dat GNOME3 nog steeds goed bezig is om Linux-gebruikers weg te jagen:

https://igurublog.wordpre...-et-al-rotting-in-threes/

Of de verwijzing naar Microsoft wel of niet verdiend is, laat ik in het midden, maar kort gezegd gaat het in die post erover dat GNOME3-ontwikkelaars...

- Bij elke versie van GTK3 de API wijzigen, of om zeep helpen.
- Nog steeds mogelijkheden uit GNOME3 aan het verwijderen zijn.
- Hun desktop aan het beperken zijn op het gebied van aanpasbaarheid.
- Eén dev die blijkbaar "themes" iets "bizars" vindt...
- Obsessief bezig zijn met het promoten van een "merk".
- Alles beperken/verwijderen wat niet met "het merk" overeenkomt.
- Bezig zijn met het opleggen van "de manier van werken" zoals zij dat zien.
- Een bedrijfsmatige "destroy all competition"-mentaliteit hebben...

Is Red Hat niet de grootste ontwikkelaar en sponsor van GNOME3?

Het lijkt er al bijna op dat we binnenkort een paar verschillende OS-en hebben:

Windows
OSX
Ubuntu
Red Hat
Linux-distributies anders dan Red Hat en Ubuntu (zo, nou tevreden?)

Of dat zo'n goed idee is... Linux-dat-geen-Linux is... het zou me niet heel veel verwonderen dat, als GNOME3 inderdaad aan Linux "vastgeplakt" wordt door het afhankelijk te maken van Red Hat's systemd, KDE en FreeBSD plotseling een vlucht in populariteit op de desktop nemen. Alleen, voor FreeBSD zijn de drivers nogal een probleem...

[ Voor 80% gewijzigd door Katsunami op 25-10-2013 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Katsunami schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 12:47:

Het lijkt er al bijna op dat we binnenkort een paar verschillende OS-en hebben:

Windows
OSX
Linux
Ubuntu
Red Hat

Of dat zo'n goed idee is... Linux-dat-geen-Linux is...
"Linux" hoort niet in dat rijtje thuis, dat is geen OS.
En wat mij betreft is er echt niets mis met zo'n systeem. Op één of andere manier vinden mensen het doodnormaal dat Windows en OSX niet compatible zijn, maar als je het over Ubuntu en Red Had hebt, is dat ineens een doodzonden ofzo. Dat is meten met twee maten. Een OS moet zich gewoon zo ontwikkelen als zij dat zelf het handigst vinden.
Het is opzich wel prettig als verschillende OS's enige mate van compatibiliteit hebben zodat ze leentje-buur kunnen spelen (en hoe geweldig is het dat dat kan met Linux-based OS's), maar dat is iets waar eigenlijk alleen de developers zich druk over zouden moeten maken.
De gedachte dat iedere distro het zelfde zou moeten zijn (of dat er maar één of enkele distro's zouden moeten zijn) is behoorlijk tegenstrijdig met de hele open-source/linuxgedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Daarnaast ben ik juist blij dat devs hun eigen visie en mogelijkheden in hun eigen distro stoppen, eigenlijk de kernwaarde van alle vrije software. Ik ben zelf ook niet blij met de amazon-troep en proprietary software in Ubuntu, maar er zijn zat mensen die dat niet uitmaakt.

Ik snap je rijtje ook niet echt. Linux en Ubuntu en Red Hat op 1 en hetzelfde niveau noemen? Hoe zit dat met andere distro's, vallen die onder de noemer Linux? Waarom staat Ubuntu er naast dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik vind het eigenlijk belachelijk dat GTK en Gnome zo verwoven zijn, dat het door hetzelfde team wordt ontwikkeld. Zie Qt en KDE, niet van dezelfde makers. Ze delen wel wat, maar het zijn afzonderlijke teams. Als het Gnome team GTK naar de klote helpt, zijn alle andere desktop omgevingen en window managers die hier gebruik van maken de dupe. Nu is Xfce nog GTK2, maar dat hoeft niet lang meer te duren voor ze de overstap maken. Zeker als ze bepaalde functionaliteit willen gebruiken dat niet in GTK2 zit, maar nu nog wel in GTK3. Nog even en je krijgt tig verschillende GTK3 versies op je systeem, want programma X heeft versie A nodig, WM Y heeft versie B nodig, etc.

Als het Gnome team echt zo'n vreselijke mentaliteit heeft, krijgen we straks nog dat 't een conflict eist met alle andere library versies dan waar 't voor geschreven is. Weg vrije keus en alle mogelijkheden om dingen te combineren zoals de gebruiker dat wil. Tegen die tijd zal er vast wel een fork komen van GTK waar de rest mee zal werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
LiquidT_NL schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 14:35:
Daarnaast ben ik juist blij dat devs hun eigen visie en mogelijkheden in hun eigen distro stoppen
In hun eigen DISTRO ja. Maar het brak om gewoon simpelweg van GNOME 3.4 naar 3.6 te gaan op een manier waarmee je alle themes voor de GTK van 3.4 naar de klote helpt. Da's achterlijk.
Ik snap je rijtje ook niet echt. Linux en Ubuntu en Red Hat op 1 en hetzelfde niveau noemen? Hoe zit dat met andere distro's, vallen die onder de noemer Linux? Waarom staat Ubuntu er naast dan?
Omdat Debian en Red Hat klaarblijkelijk beiden dingen aan het doen zijn op hun "eigen manier":

Red Hat met dingen zoals systemd, PulseAudio, Avahi, en pogingen om grote software daarvan afhankelijk te maken, en Ubuntu met dingen zoals Mir als vervanger van X (terwijl de rest van de wereld aan Wayland lijkt te werken), Unity, en eigen software die niet buiten Ubuntu werkt zonder aanpassingen.
mcDavid schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 14:21:
"Linux" hoort niet in dat rijtje thuis, dat is geen OS.
*zucht*
*kreun*

WAAAAaaarrrgghh.... Vervang het dan zelf door "Linux distributies". Je weet wel precies wat ik bedoel. Voor iedereen, behalve hard-core nerds is "Linux" gewoon een aanduiding van één of meer distributies. Kap toch eens met dat gedram van "Linux is alleen een kernel".
En wat mij betreft is er echt niets mis met zo'n systeem. Op één of andere manier vinden mensen het doodnormaal dat Windows en OSX niet compatible zijn, maar als je het over Ubuntu en Red Had hebt, is dat ineens een doodzonden ofzo. Dat is meten met twee maten. Een OS moet zich gewoon zo ontwikkelen als zij dat zelf het handigst vinden.
Nee. Windows is van Microsoft, OSX is van Apple, en het zijn twee compleet verschillende systemen. Elke banaan weet dat. Ubuntu is van Canonical, Red Hat is van Red Hat, maar ze zijn wel beiden Linux. Elke banaan zou verwachten dat die twee compatible zijn.

Wat is het nut van het hebben van 27 Linux-distributies die allemaal niet compatible met elkaar zijn? Wil je dan ook 27 versies van KDE? en GNOME? En van elk ander programma?

Zelfs BSD is in staat om Linux-binaries te draaien, dus het zou absurd zijn als software voor de ene Linux-distro niet werkt een andere Linux-distro omdat hij afhankelijk is van een onderdeel dat alleen maar in één distro aanwezig is. Dan krijg je dus echt Ubuntu, Red Hat, en "alle anderen".
Het is opzich wel prettig als verschillende OS's enige mate van compatibiliteit hebben zodat ze leentje-buur kunnen spelen (en hoe geweldig is het dat dat kan met Linux-based OS's), maar dat is iets waar eigenlijk alleen de developers zich druk over zouden moeten maken.
De gedachte dat iedere distro het zelfde zou moeten zijn (of dat er maar één of enkele distro's zouden moeten zijn) is behoorlijk tegenstrijdig met de hele open-source/linuxgedachte.
Het is niet zo dat er maar één distro zou moeten zijn, maar ze moeten wel compatible zijn (en blijven), en de onderdelen waarvan IEDEREEN afhankelijk is (QT, GTK, Audiostack, displayserver, netwerkstack, etc...) moeten gestandaardiseerd zijn. Anders krijg je straks nog het probleem dat de GTK van de ene distributie niet hetzelfde is als die van de andere, of nog erger, dat nVidia niet alleen een driver moet maken voor Windows, Linux in het algemeen en FreeBSD, maar ook nog een voor Ubuntu en Red Hat. Datzelfde geldt ook voor andere hardware, overigens.

[ Voor 69% gewijzigd door Katsunami op 25-10-2013 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

mcDavid schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 14:21:
[...]
Ja, maar het zijn wel allemaal distributies van GNU/Linux. Debian en CentOS zijn dus meer aan elkaar verwant (en ook meer compatible) dan Windows en OSX.

Het is ook niet voor niets dat er een LSB is.
Katsunami schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 15:19:
[...]
Omdat Debian en Red Hat klaarblijkelijk beiden dingen aan het doen zijn op hun "eigen manier":

Red Hat met dingen zoals systemd, PulseAudio, Avahi, en pogingen om grote software daarvan afhankelijk te maken, en Ubuntu met dingen zoals Mir als vervanger van X (terwijl de rest van de wereld aan Wayland lijkt te werken), Unity, en eigen software die niet buiten Ubuntu werkt zonder aanpassingen.
Je mist het punt. Het punt is, dat Linux geen OS is. Linux is een kernel en niet meer dan dat, dus vandaar is het vreemd dat je het op hetzelfde niveau noemt als Red Hat en Ubuntu.

[ Voor 32% gewijzigd door Compizfox op 25-10-2013 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
En dan nog iets:
Waarom da frack krijg ik ia32-libs niet geïnstalleerd op Debian Testing (MultiArch i386 is enabled.) Het conflicteert met een audiocomponent "Jack", maar ik heb 32-bits shizzle nodig om mijn printerdriver geïnstalleerd te krijgen. (Dat zal ook wel de reden zijn waarom Debian Testing op mijn testpartitie is omgekiept... hij probeert waarschijnlijk een driver te laden waarvoor de libraries niet meer geïnstalleerd staan.)

Als het nog effe zo doorgaat, ga ik weer terug naar Arch, waar ik vorig jaar mee begonnen ben. Toen ik destijds Debian probeerde, had ik ook al audioproblemen (Intel HD Audio werd niet herkend) :(
Compizfox schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 15:22:
Je mist het punt. Het punt is, dat Linux geen OS is. Linux is een kernel en niet meer dan dat, dus vandaar is het vreemd dat je het op hetzelfde niveau noemt als Red Hat en Ubuntu.
OK, ik het wijzigen in "Linux distributies". Dan kunnen sommigen weer rustig slapen.

Zucht.

[ Voor 26% gewijzigd door Katsunami op 25-10-2013 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Katsunami schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 15:31:

OK, ik het wijzigen in "Linux distributies". Dan kunnen sommigen weer rustig slapen.

Zucht.
(zo, nou tevreden?)
En meer van dat, leuk zo in de kroeg. Daarnaast denk ik dat het lijstje een beetje kort door de bocht is. Ieder distro doet zijn eigen ding, maar er is een denkbeeldige grens dat jij vindt dat er praktisch sprake is van een ander OS? Want hoe valt bijvoorbeeld OpenElec hier in? Ik snap de toelichting bij Red Hat ook niet bepaald, omdat ze Gnome 3 sponsoren/ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
LiquidT_NL schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 15:51:
En meer van dat, leuk zo in de kroeg.
Dat krijg je, als mensen nerderig gaan miepen "Maar Linux is geen OS" als iedereen, inclusief mijn opa van 127, weet dat er in 99% van de gevallen distributies bedoeld worden als "Linux" wordt gezegd. Dat soort nerderigheid heb ik al ruim 10 jaar terug achter me gelaten. Als iemand zegt "Ik draai Linux", dan vraag ik "Welke distributie?", en zeg ik niet "Linux is geen OS".

Iemand die het over Linux heeft en daadwerkelijk de kernel bedoelt, die zegt wel "kernel".
Daarnaast denk ik dat het lijstje een beetje kort door de bocht is. Ieder distro doet zijn eigen ding, maar er is een denkbeeldige grens dat jij vindt dat er praktisch sprake is van een ander OS? Want hoe valt bijvoorbeeld OpenElec hier in? Ik snap de toelichting bij Red Hat ook niet bepaald, omdat ze Gnome 3 sponsoren/ondersteunen?
Red Hat heeft PulseAudio, Avahi en systemd ontwikkeld, en men heeft hard geprobeerd om GNOME3 hiervan afhankelijk te maken. De afhankelijkheid van systemd zou per direct betekenen dat GNOME plotseling niet meer werkt op FreeBSD (systemd is exclusief voor Linux), en niet meer werkt op andere Linux-distributies die niet booten met systemd. Hoewel systemd compatible is met SysInitV, zou GNOME natuurlijk niet kunnen starten als je het afhankelijk maakt van de aanwezigheid ervan.

Dat vind ik een stap te ver; een desktopomgeving zou niet afhankelijk moeten zijn van een of andere specifieke bootprocedure. Het is absurd dat Debian normaal boot via SysInitV (of hoe het bij hen ook heet), maar voor de GNOME versie plotseling systemd zou moeten gaan gebruiken alleen omdat Red Hat dat zo graag wil.

Dan heb je nog PulseAudio (ook van Red Hat), wat tegenwoordig GNOME's default sound-server is. Het zou me niets verwonderen als GNOME hier (al) van afhankelijk is; onder andere DE's levert PulseAudio vaak problemen op. Dan krijg je nog de rommel dat sommige programma's PulseAudio direct aanspreken, anderen gaan via de API van de DE, sommigen gaan langs PulseAudio heen, direct naar ALSA; en dan heb ik het niet eens over programma's die nog (alleen) werken met Aerts (KDE's oude sound daemon), ESD (GNOME), of zelfs OSS (ALSA kan dat emuleren, maar niet altijd even goed).

Ubuntu gaat dezelfde richting op, met de ontwikkeling van hun eigen Upstart boot-daemon, Mir displayserver (terwijl de rest van de wereld aan Wayland werkt), en Unity. Canonical is van plan om Upstart te combineren met cron, en andere software en services (volgens wikipedia), wat de compatibiliteit met andere Linux-distributies niet ten goede komt.

Het lijkt me niet de bedoeling dat we straks een "Red Hat GNOME" hebben die afhankelijk is van systemd, een "niet-Red-Hat GNOME" die werkt met SysInitV, Unity die alleen werkt et Upstart, dat je Upstart alleen kan gebruiken als je ook cron vervangt en/of andere Canonical-software gaat gebruiken, dat we grafische drivers moeten hebben voor X, Wayland en later ook nog Mir (speciaal voor Ubuntu), dat we, zoals Hero of Time al zegt tig versies van GTK3 moeten installeren, omdat een programma dat geschreven is voor GTK 3.4.0 plotseling niet meer compileert met GTK 3.4.1...

Dat soort zooi creëert een onwerkbare situatie. Het is zelfs erg genoeg om ervoor te zorgen dat sommige bekende Linux-ontwikkelaars ermee gekapt zijn en overgestapt zijn naar Apple; waarbij de keuze op Apple valt omdat het een Unix is; maar waar men dus in een klap alle vrijheid opoffert waar men zelf zo lang voor gestreden heeft. Dat is in mijn ogen een belabberde situatie.

Vrijheid is prima, maar er moet wel énige standardisatie zijn. Nu heb ik het idee dat de grote distributies zoals Red Hat en Ubuntu maar doen wat ze willen, vanuit de mentaliteit "dan pas je je maar aan".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mensen, het is hier de kroeg. Neem een biertje, chill even en voer een luchtige, rustige discussie. Wind je niet zo op wat andere zeggen op je post hier. Mierenneuken doen ze maar buiten.

Goed. Dat ze PulseAudio in Gnome hebben gemaakt als dependency zie ik an sich niet als iets slechts. Ga maar na: ESD wat eerst gebruikt werd, was alleen onder Gnome mee te werken. Zodra je een andere omgeving had, bijvoorbeeld KDE, en je wilde een Gnome programma gebruiken dat geluid maakt (Rythmbox, noem maar wat), dan zat je al snel te kloten met device or resource busy of andere problemen.
Vanuit KDE gezien net zo. Hun Aerts lockte vanaf het starten al de geluidskaart, waardoor je met geen mogelijkheid andere programma's via ALSA kon laten werken. Nu met PA kan dat wel. Of het nu via de DE naar PulseAudio gaat, of gelijk erheen, je hebt geluid. Probeer je met ALSA te praten, dan vangt PA dat af, al gaat dat niet helemaal geweldig (en in sommige gevallen faalt het).

Kijken we naar wat we hadden, dan zien we het volgende:
Display:
  • Xorg/Xserver. Hoe brak het ook schijnt te zijn, het werkte en alles werd ervoor geschreven. Er was niets anders.
Audio:
  • OSS. Oud geluidsysteem van Linux waar met v4 nieuw leven in is geblazen.
  • ALSA. Momenteel DE methode om je geluidskaart aan te sturen. Hier zitten de drivers in.
  • ESD. Gnome only sound daemon. Programma's dat hier geen support voor hadden, gaven geen geluid.
  • Aerts. KDE sound daemon. Net als bij Gnome, geen support = geen geluid.
Wat hebben we nu?
Display:
  • Xorg/Xserver. Nog steeds dat wat werkt, ongeacht het gigantische drama wat code betreft.
  • Mir. Van Canonical. Geen idee wat 't doet, schijnt iets met/over Xorg te doen ofzo. Alleen in Ubuntu beschikbaar.
  • Wayland. Verbeterde Xorg, helemaal van scratch geschreven. Zou sneller moeten zijn, optimaler en minder problemen geven. Nog in ontwikkeling.
Audio:
  • OSSv4. Oud en begraven systeem tot leven gewekt. Klinkt meer als Frankenstein dan iets dat probleemloos werkt. Google geeft dat ook aan, het kan beter zijn, maar geeft over 't algemeen meer gezeik.
  • ALSA. De oude rot is nog steeds aanwezig en flink uitgegroeid met mogelijkheden dankzij plugins. Is nog steeds vereist.
  • PulseAudio. Laag boven ALSA. Het belooft lagere latency dan ALSA, maar hoe ze dat bereiken, geen idee. Extra lagen zou juist meer latency moeten geven. Heeft een redelijk breed scala aan mogelijkheden en emulatie van legacy systemen.
  • Jack. Geen ervaring mee, maar voor professionele geluidprogramma's DE manier om de beste kwaliteit en latency te krijgen. Werkt volgens mij ook bovenop ALSA vanwege aansturing hardware.
Ik zie zelf toekomst in Wayland. Xorg is oud en door de jaren een grote bende geworden. De code opschonen kost meer moeite dan iets nieuws van de grond af te maken. Zie hier, Wayland.
Mir is iets van Canonical. Ze zien ook de bende dat Xorg is geworden en vinden het Wayland team er te lang over doen, dus bouwen ze maar iets op een rotte fundering: Xorg. Omdat het nog alleen in Ubuntu beschikbaar is, zie ik het niet direct tot een succes worden.

Voor geluid. We hebben nu zoveel verschillende geluidssystemen (en gehad), ze moeten eens de koppen bij elkaar steken en ALSA tot het ultieme systeem maken. Alle overige systemen kunnen dan het best herschreven worden als front-end voor ALSA door als plugin te werken. Dan heb je legacy programma's dat alleen met ALSA overweg kunnen die werken. Nieuwe programma's kunnen dan zelf support kiezen voor de ene of andere plugin, of allemaal. In de core blijft het ALSA ondersteunen. OSS emulatie moet verbeterd worden, voor die ene legacy meuk waar het te lastig is om z'n audio systeem te herschrijven voor ALSA.
Waarom da frack krijg ik ia32-libs niet geïnstalleerd op Debian Testing (MultiArch i386 is enabled.) Het conflicteert met een audiocomponent "Jack", maar ik heb 32-bits shizzle nodig om mijn printerdriver geïnstalleerd te krijgen. (Dat zal ook wel de reden zijn waarom Debian Testing op mijn testpartitie is omgekiept... hij probeert waarschijnlijk een driver te laden waarvoor de libraries niet meer geïnstalleerd staan.)
Als je libasound-plugins geïnstalleerd hebt, komt het daar door. Zie http://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=674467 voor het hele verhaal. Als je met Aptitude gaat kijken naar de hele dependency chain, kom je uit dat libasound-plugins afhankelijk is van libavcodec54 en daardoor indirect op libopus0. Die laatste is niet multi-arch compatible en de maintainer is een eikel. Er zijn patches beschikbaar, maar wil ze niet toepassen en wacht liever tot de final van versie 1.0.0 uit komt (omdat hij backports niet wil slopen, echt, wtf), wat ook over 2 jaar pas kan gebeuren.

Als je probleem echt met jack te maken heeft, dan moet je libjack-jackd2 vervangen door libjack-0.116. Ik had dat geneuzel eerst ook in Sid en heb m'n libjack omgebouwd omdat ik toch geen Jackd gebruik. Alles om de dependencies maar hun kop te laten houden. Libjack-jackd2 heeft trouwens weer dependencies naar libopus0, waardoor je in bovenstaand verhaal komt van de maintainer. Libjack-0.116 heeft dat niet.

Had ik hier al gezegd dat ik van Aptitude houd? Dan bij deze: Aptitude O+ :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-09 16:59
Hero of Time schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 18:18:
Als je libasound-plugins geïnstalleerd hebt, komt het daar door. Zie http://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=674467 voor het hele verhaal. Als je met Aptitude gaat kijken naar de hele dependency chain, kom je uit dat libasound-plugins afhankelijk is van libavcodec54 en daardoor indirect op libopus0. Die laatste is niet multi-arch compatible en de maintainer is een eikel.
+1

Idd nogal een eikel. Het was toentertijd voor mij even zoeken wat nou het pakket was dat voor de 'dependency hell' zorgde, maar toen ik erachter kwam dat het libopus0 was en leesde waarom.....echt de arrogantie van deze persoon. Ik ben benieuwd hoe dit af zal lopen zodra jessie release nadert...

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Mensen, het is hier de kroeg. Neem een biertje, chill even en voer een luchtige, rustige discussie. Wind je niet zo op wat andere zeggen op je post hier. Mierenneuken doen ze maar buiten.
Ja, OK. Excuses. Ik krijg echter soms gewoon de kriebels van nerderig gedrag :+
<snip shizzle betreffende verschillende systemen>
Inderdaad; sommige dingen moeten echt gestandaardiseerd worden of blijven. Xorg is misschien niet moeders mooiste meer, omdat het al 30 jaar in gebruik is, maar het WERKT. ALSA is ook niet alles, maar het WERKT.

Als deze vervangen gaan worden, kan dat het beste zo gedaan worden dat het nieuwe systeem een emulatielaag of een "doorgeef-API" bevat om het oude systeem te kunnen blijven gebruiken, todat alle applicaties zijn aangepast.
Als je libasound-plugins geïnstalleerd hebt, komt het daar door. Zie http://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=674467 voor het hele verhaal. Als je met Aptitude gaat kijken naar de hele dependency chain, kom je uit dat libasound-plugins afhankelijk is van libavcodec54 en daardoor indirect op libopus0. Die laatste is niet multi-arch compatible en de maintainer is een eikel.
Bedankt; ja, hier was ik al achtergekomen. Ik was via-via inderdaad op libopus0 uitgekomen, en deze library zit al redelijk lang in de weg; in elk geval al sinds ergens half 2012.
Als je probleem echt met jack te maken heeft, dan moet je libjack-jackd2 vervangen door libjack-0.116. Ik had dat geneuzel eerst ook in Sid en heb m'n libjack omgebouwd omdat ik toch geen Jackd gebruik. Alles om de dependencies maar hun kop te laten houden. Libjack-jackd2 heeft trouwens weer dependencies naar libopus0, waardoor je in bovenstaand verhaal komt van de maintainer. Libjack-0.116 heeft dat niet.
Jammer genoeg weet ik nog niet genoeg van Linux af om dit "even" om te bouwen.

Er wordt op verschillende sites gezegd: "Usage of ia32-libs is discouraged in favor of using Multiarch. Just enable multi-arch, and install the native programs."

Betekent dit dat je gewoon multiarch kunt toevoegen zoals in de Debian-wiki staat, en dan 32-bit programma's kunt installeren ZONDER ia32-libs te installeren? Die laatste is aangemerkt als "transitional", en zou verwijderd kunnen worden als niets er meer afhankelijk van is.

Er is één programma dat ik wellicht moet draaien: dat van mijn printer. Het is een DCP-7070DW netwerk-laserprinter/scanner. (Met HEEL VEEL opties in zijn interne webbased configuratie die niet in de documentatie staan, en die ook niks lijken te doen. Je kunt de printer bijvoorbeeld een pop3-adres laten pollen om via e-mail te printen, maar als je er iets heen stuurt, print hij niet. Dat soort dingen. Raar, maar OK.)

Brother heeft een LPD-driver voor dat ding. Er is een 32-bit programma/script/executable genaamd "cupswrapper", die een PPD uitspuugt om die printer onder CUPS te laten werken. Zo te zien moet de LPD driver geïnstalleerd blijven staan. (Ik ga ervan uit dat CUPS dan LPD aanstuurt.)

Vorig jaar toen ik Arch en later Debian testte, heb ik hem aan de praat gekregen via de Brother-instructies, maar toen kon ik ia32-libs wel installeren (of Arch's equivalent).

Wellicht heeft de scanner ook nog een 32-bit onderdeel; die heb ik nog niet bekeken.

Echter, CUPS detecteert de printer (DCP-7070DW) op het netwerk al automatisch, en ik heb in de Arch-wiki gezien dat hij compatible is met de PPD van de DCP-1200-serie. Deze wordt in CUPS ook inderdaad aangemerkt als "recommended". Ik wil net een test gaan doen in mijn VM om te kijken of ik die printer aan de praat krijg zonder gebruik te maken van de LPR-driver en cupswrapper van Brother. Dan bekijk ik daarna de scanner wel (die dan ook via het netwerk moet werken natuurlijk).

Als ik ia32-libs nodig heb voor die printer omdat multiarch-zonder-ia32-libs nog niet "klaar" is (veroorzaakt door een koppige maintainer blijkbaar), dan kan ik die printer dus niet installeren; en per definitie valt Debian Testing dan af als distributie.

Ja, ik weet het: de fabrikant ZOU een 64-bit LPD-driver / cupswrapper moeten leveren, maar toen ik apparaat kocht, was ik allang blij dat ik een betaalbare netwerk-laserprinter/scanner kon vinden die ook "officieel" vanuit de fabrikant onder Linux werkte.

[ Voor 10% gewijzigd door Katsunami op 25-10-2013 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onox
Katsunami schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 20:16:
Inderdaad; sommige dingen moeten echt gestandaardiseerd worden of blijven. Xorg is misschien niet moeders mooiste meer, omdat het al 30 jaar in gebruik is, maar het WERKT. ALSA is ook niet alles, maar het WERKT.
Er komt een nieuwe standaard: Wayland *O* Het is niets meer dan een display server (zoiets als X11) en een compositor, maar dan zonder de ongebruikte jaren 80 troep van X11 :p

ALSA bestaat uit twee delen: de kernel drivers en ALSA lib. Programma's verbinden dan met PulseAudio (PA) en PA verbindt dan met de ALSA kernel API. De ALSA lib kan zo ingesteld worden dat deze met PA verbindt zodat ook niet-PA programma's alsnog indirect met PA werken (via ALSA lib). Met PA heb je dan per-app volume controls, flat volume, corking (PA zet het geluid van programma's met de rol=muziek uit als een programma geluid met de rol=telefoon aanzet), bluetooth?, en doorsturen van geluid naar een remote PA instantie. Het werkt opzich allemaal wel, maar op FreeBSD kon ik dankzij OSS prima zonder PA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Update: printer werkt, zonder gebruik te maken van de drivers van Brother zelf. Toch blijft het vage zooi.

- apt-get install cups cups-client
- http://localhost:631/
- Add printer

Hey, cool. Printer wordt al automatisch gedetecteerd:

"Brother DCP-7070DW. Connection: lpd://BRN001BLABLA/BINARY_P1"

Cool. Printer ID klopt, BINARY_P1 service klopt. Gebruik ik onder Windows ook. Gaat lekker....

*kies printer*
*kies DCP-1200-serie PPD* (HL-1250, staat ook als "recommended", en werkt, volgens de Arch Wiki.)
*print*

Niets.
Damn.

*kijk in Brother documentatie*

- Select "Modify Printer"
- Enter connection: "lpd://<printer ip address>/BINARY_1"

Uh. Ik kan die connectie niet aanpasssen voor de automatisch gedetecteerde printer.

*delete printer*
*Voeg toe: LPD Printer*

Daarna heb ik alle instellingen precies zo gezet als voor de automatisch gedetecteerde printer, behalve dat ik in de connectie in plaats van het printer ID het directe IP-adres heb ingevuld.

*print*

En nou werkt het wel.

Nou vraag ik je toch... *WAAROM* kan CUPS niet printen naar een printer ID dat het *ZELF* heeft gedetecteerd (onder Windows werkt dat wel), terwijl het *wel* kan printen met *exact* dezelfde instellingen als ik het ID door het IP-adres vervang?

===

Nou nog kijken of de scanner werkt zonder gebruik te maken van de Brother-driver. Waarschijnlijk werkt "Scan to computer" dan niet, maar dat boeit niet. Die functie gebruik ik nooit, want de printer staat hier op het bureau. De scanner wordt meestal gebruikt om direct te kopiëren.

("Scan to computer" vereist een service op de computer waarheen je wil scannen. Als er geen computers op het netwerk zijn waar die service op draait, dan krijg je op de printer een foutmelding.)
onox schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 20:57:
Het werkt opzich allemaal wel, maar op FreeBSD kon ik dankzij OSS prima zonder PA.
Volgens mij is OSS niet (meer) gratis onder FreeBSD.

[ Voor 37% gewijzigd door Katsunami op 25-10-2013 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Er wordt op verschillende sites gezegd: "Usage of ia32-libs is discouraged in favor of using Multiarch. Just enable multi-arch, and install the native programs."

Betekent dit dat je gewoon multiarch kunt toevoegen zoals in de Debian-wiki staat, en dan 32-bit programma's kunt installeren ZONDER ia32-libs te installeren? Die laatste is aangemerkt als "transitional", en zou verwijderd kunnen worden als niets er meer afhankelijk van is.
Dat is in ieder geval de bedoeling. Dat ia32-libs was eigenlijk een beetje gek pakket. Iemand heeft de meest gebruikt libs verzameld en de 32-bit variant in een package geduwt. Het was een hele verzameling van niet bij elkaar horende software. Iedere keer dat er weer een 32-bit-only programma een libje nodig had werd dat aan ia32-libs toegevoegd. Eigenlijk was dat gekkenwerk want het begon een "alles of niet" situatie te worden waarbij langzaam heel debian in ia32-libs verdween. Dat is totaal niet nodig want we hebben een prima package-manager. Die moest alleen nog geleerd krijgen dat je twee keer hetzelfde pakket kan installeren (in 32bit en in 64bit). Tegenwoordig kan dat en kun je verschillende architecturen tegelijkertijd installeren.
Het enige pijnpuntje is dat allerlei pakketen dependencies hebben op ia32-libs. Omdat het zo'n verzamelpakket is kan het moeilijk zijn om te achterhalen welke van de onderdelen je nu echt nodig hebt. Dat probleem heeft zich in de afgelopen maanden grotendeels opgelost, maar je komt op internet nog wel eens pakketten tegen die nog om ia32-libs vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:59:
Dat is in ieder geval de bedoeling..[ ]..maar je komt op internet nog wel eens pakketten tegen die nog om ia32-libs vragen.
OK, dan heb ik dat in elk geval goed gesnapt. Een van de pakketten die nog aan ia32-libs hangt zijn Firefox en Thunderbird. (Die van de Mozilla-site dus, niet die in de distro's.)

Net heb ik ook even opgezocht wat de vereisten voor de Brother scanner zijn. Er staat maar één ding erbij:

"sane-utils must be installed."

Dan hoop ik maar dat dit het enige is en dat ze dus nooit gehercompileerd hoeven worden, want op de de SANE website staat dat "brother" en "brother2" backends zijn die niet in SANE opgenomen kunnen worden vanwege het hebben van proprietaire code. (Argh. Lever ze dan gewoon mee als install option, zoals ze door Brother worden geleverd...)

Net nog een probleem gevonden in Testing: als je system-config-printer-kde probeert te installeren, dan kom je erachter dat die niet in Testing zit. Nu kan ik de printer en bijbehorende jobs alleen beheren vanuit de CUPS web-interface, of ik moet de GNOME-versie van die applet installeren (inclusief half GNOME met bijbehorende libs...) Dat soort shizzle is dus de reden waarom veel "normale" mensen Linux niet installeren... (dat kan dus wel in dat andere topic hier in het subforum).

Maar ja, de printer werkt wel gewoon, en het komt zelden voor dat ik jobs moet afbreken hier; en ALS het nodig is, dan kan het tenminste wel.

[ Voor 25% gewijzigd door Katsunami op 25-10-2013 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Op zich is het niet lastig met ldd een lijstje gelinkte libs te maken. Ik heb inmiddels voor een commercieel pakket ook een oude libgdk_pixbuf moeten toevoegen in Arch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bedankt; ja, hier was ik al achtergekomen. Ik was via-via inderdaad op libopus0 uitgekomen, en deze library zit al redelijk lang in de weg; in elk geval al sinds ergens half 2012.

Jammer genoeg weet ik nog niet genoeg van Linux af om dit "even" om te bouwen.
Is ook niet nodig. Je hoeft alleen maar te weten hoe aptitude werkt. Je start 't, kijkt naar je packages die problemen geven, in dit geval libjack, markeert libjack-jackd2 om te verwijderen, krijgt klachten over broken packages, gaat naar libjack-0.116, markeren voor installatie, breakage is opgelost en gaan met die riedel via 'g' voor overzicht, nog een keer om te installeren.
Katsunami schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 23:28:
Net nog een probleem gevonden in Testing: als je system-config-printer-kde probeert te installeren, dan kom je erachter dat die niet in Testing zit. Nu kan ik de printer en bijbehorende jobs alleen beheren vanuit de CUPS web-interface, of ik moet de GNOME-versie van die applet installeren (inclusief half GNOME met bijbehorende libs...) Dat soort shizzle is dus de reden waarom veel "normale" mensen Linux niet installeren... (dat kan dus wel in dat andere topic hier in het subforum).

Maar ja, de printer werkt wel gewoon, en het komt zelden voor dat ik jobs moet afbreken hier; en ALS het nodig is, dan kan het tenminste wel.
Dan zoeken we even, en vinden dat 't onder kdeutils valt. Dat is een metapackage met als recommend printer-manager. En wat staat daar bij als omschrijving?
This package provides a KDE configuration module and a Plasma widget for installing and configuring printers, and monitoring printers, print jobs and print queues.

This package is part of the KDE utilities module.
Ziet er naar uit dat dat is wat je zoekt. Het is al aanwezig, of je moet 't even installeren en klaar. Andere naam dus dan je gewend was. En het zit in Testing, versie 4.10.5-1. Experimental heeft 4.11.2-1, want daar is KDE 4.11 beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
OK. Nooit gedacht dat je dat zomaar kon vervangen. Het is echter al niet meer nodig :) Zo te zien heb ik ia32-libs of andere 32-bit software niet meer nodig, althans niet op dit moment. Het laserprinter-deel van de AIO installeert via CUPS zelf. en voor de scanner is een 32- en 64-bit driver/sane backend beschikbaar (brscan4-0.4.1-6.amd64.deb), van welgeteld 70 KB, zonder afhankelijkheden. (Behalve dan natuurlijk dat SANE geïnstalleerd moet zijn.)

Dat is een driver zoals ze allemaal zouden moeten zijn voor third-party hardware. Dat zou een slok op een borrel schelen voor Linux in het algemeen.

- download
- dpkg -i brscan4-0.4.1-6.amd64.deb <enter>
- brsaneconfig4 -a name=Aio model=DCP-7070DW ip=192.168.1.80
- Klaar, werkt.

(De naam en het model kun je zelf kiezen, en de aanroep van brsaneconfig4 staat gewoon op de downloadpagina.)

Ik denk dat deze driver werkt zolang de SANE-API niet verandert.
Ziet er naar uit dat dat is wat je zoekt. Het is al aanwezig, of je moet 't even installeren en klaar. Andere naam dus dan je gewend was. En het zit in Testing, versie 4.10.5-1. Experimental heeft 4.11.2-1, want daar is KDE 4.11 beschikbaar.
Lomp. Hoe heb ik die kunnen missen? |:(

Ik heb een printer manager gevonden, maar die wilde de halve gnome-desktop installeren omdat hij in GTK geschreven was. Nou probeer ik die weer te vinden, en nou kom ik uiteraard bij de bovenstaande KDE printer-manager uit 8)7.

Nou ja, bedankt. Het is geïnstalleerd en werkt.

===

De LIDE210 scanner werkt ook. (Al werkt zoals verwacht ook bij deze scanner de "Scan to Computer" en "Scan to E-Mail" functie niet, maar dat heb ik ook onder Windows ook nooit gebruikt. Ik heb me er eerder aan geërgerd, omdat de hele MP-Navigator opstart en gaat zeuren om input als je een van die knoppen per ongeluk aanraakt.)

===

Overigens, lettertypen... ik heb niks raars hoeven doen om die goed te krijgen in de KDE-omgeving, in tegenstelling tot vorig jaar. Er schijnt hier iets heel erg vervanderd te zijn en wel ten goede. Even anti-aliasing en subpixel hinting aanzetten in KDE zelf, en wham: lettertypen zo goed als onder Windows. Voor Iceweasel / Firefox heb ik lcdfilter=lcddefault in ~/.fonts.conf moeten zetten, en dan zijn de letters daarin ook perfect. (Alleen nog even uitzoeken wat de nieuwe locatie van .fonts.conf-instellingen moet worden; dit is blijkbaar alweer deprecated. Damn. Beslis 's een keer.)

===

Tot nu to gaat het installeren van Debian Testing in een VM voortvarender dan vorig jaar. (Ik heb zelfs geluid, mét PulseAudio...) Nu ik ia32-libs en cupswrapper van Brother niet meer nodig heb, zal waarschijnlijk ook bij een volgende update mijn printer (of zelfs hele bak) niet meer omflikkeren.

De installatie van het de Test-VM is bijna klaar, en het is ondertussen een 1-op-1 kopie van mijn Windows-omgeving behalve het uiterlijk van de vensters dan. Het enige dat niet geïnstalleerd is (zoals verwacht), zijn het schaakprogramma dat ik al eerder noemde, en de spellen. Sommigen daarvan kunnen echter ook overgezet worden in DOSBox, of onder een Nintendo/PSX/PSX2 emulator. En heel misschien probeer ik er ook nog 's eentje in Wine, via PlayOnLinux, want degene die ik het liefste nog eens wil doorspelen worden Platinum ondersteund.

===

Bestaat er ook nog een mooi software center voor Debian? Het pakket software-center is waarschijnlijk overgenomen van Ubuntu, en die trekt weer de halve GNOME mee naar binnen. Ik heb Apper geprobeerd net, maar dat lijkt nog het meest op een nog niet complete versie van Synaptic onder QT.

===

Ik denk dat een normale thuisgebruiker die niet wil gamen, en niet vasthangt aan een of meerdere specifieke Windows-programma's, tegenwoordig makkelijk met Linux kan werken *MITS* het systeem vooraf geconfigureerd is. Eerlijk gezegd valt me dat ook nogal hard mee, zelfs met Debian; behalve apt-get en brsaneconfig4 heb ik helemaal niks in de terminal of in config-files hoeven doen tot nu toe. Niet dat ik dat niet durf of niet kan, maar als het niet hoeft dan hoeft het niet. (Een hele rits dingen is al gefixt via de expert install, zover ik kan zien.)

[ Voor 22% gewijzigd door Katsunami op 26-10-2013 02:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onox
Katsunami schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 21:04:
Volgens mij is OSS niet (meer) gratis onder FreeBSD.
Ik bedoelde de eigen OSS implementatie van FreeBSD, niet OSSv4 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Katsunami schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 16:58:
[...]

Dat krijg je, als mensen nerderig gaan miepen "Maar Linux is geen OS" als iedereen, inclusief mijn opa van 127, weet dat er in 99% van de gevallen distributies bedoeld worden als "Linux" wordt gezegd. Dat soort nerderigheid heb ik al ruim 10 jaar terug achter me gelaten. Als iemand zegt "Ik draai Linux", dan vraag ik "Welke distributie?", en zeg ik niet "Linux is geen OS".

Iemand die het over Linux heeft en daadwerkelijk de kernel bedoelt, die zegt wel "kernel".
Punt blijft wel dat het gewoon verkeerd gebruik is. Dat iedereen het verkeerd doet betekent niet dat het daarom goed is. :)

Natuurlijk ga ik er ook niet over zeiken als iemand een keer over Linux heeft en GNU/Linux bedoelt, maar de reden dat ik er een opmerking over maakte is dat we hier ten eerste in de NOS kroeg zitten (dus weten we als het goed is hoe het hoort) en ten tweede had je het over de 'semantiek' en indeling van distro's e.d. Juist dan vind ik het wel weer meer uitmaken dat je het goed noemt om verwarring te voorkomen.
• Wayland. Verbeterde Xorg, helemaal van scratch geschreven. Zou sneller moeten zijn, optimaler en minder problemen geven. Nog in ontwikkeling.
[/list]
You sure? Ik heb dat Wayland nooit helemaal goed begrepen. Vaak wordt erover gepraat alsof het een vervanging van X.org is (zoals jij nu ook doet) maar op de site van Wayland lees juist andere verhalen. (Ik begrijp het nog niet helemaal hoor :P)

http://wayland.freedesktop.org/faq.html#heading_toc_j_4
Is wayland replacing the X server?

It could replace X as the native Linux graphics server, but I'm sure X will always be there on the side. I imagine that Wayland and X will coexist in two ways on a Linux desktop: Wayland is a graphics multiplexer for a number of X servers. Linux today typically only uses one X server for GDM and the user session, but we'll probably see that move to a dedicated GDM X server, an X server for user sessions (spawning more on the fly as more users log in) and maybe a dedicated screensaver/unlock X server. Right now we rely on VT switching to move between X servers, and it's horrible. We have no control over what the transitions look like and the VT ioctls are pretty bad. Wayland provides a solution here, in that it can host several X servers as they push their root window to Wayland as surfaces. The compositor in this case will be a dedicated session switcher that will cross-fade between X servers or spin them on a cube.

Further down the road we run a user session natively under Wayland with clients written for Wayland. There will still (always) be X applications to run, but we now run these under a root-less X server that is itself a client of the Wayland server. This will inject the X windows into the Wayland session as native looking clients. The session Wayland server can run as a nested Wayland server under the system Wayland server described above, maybe even side by side with X sessions. There's a number of intermediate steps, such as running the GNOME screen saver as a native wayland client, for example, or running a composited X desktop, where the compositor is a Wayland client, pushing the composited desktop to Wayland.

[ Voor 54% gewijzigd door Compizfox op 26-10-2013 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Compizfox schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 20:43:
[...]
Punt blijft wel dat het gewoon verkeerd gebruik is. Dat iedereen het verkeerd doet betekent niet dat het daarom goed is. :)

Natuurlijk ga ik er ook niet over zeiken als iemand een keer over Linux heeft en GNU/Linux bedoelt, maar de reden dat ik er een opmerking over maakte is dat we hier ten eerste in de NOS kroeg zitten (dus weten we als het goed is hoe het hoort) en ten tweede had je het over de 'semantiek' en indeling van distro's e.d. Juist dan vind ik het wel weer meer uitmaken dat je het goed noemt om verwarring te voorkomen.
Ktnxbye :w

[...]

You sure? Ik heb dat Wayland nooit helemaal goed begrepen. Vaak wordt erover gepraat alsof het een vervanging van X.org is (zoals jij nu ook doet) maar op de site van Wayland lees juist andere verhalen. (Ik begrijp het nog niet helemaal hoor :P)

http://wayland.freedesktop.org/faq.html#heading_toc_j_4

[...]
Ik zeg wat ik ervan begrijp. Dat er wat anders op hun site staat, betekent niet gelijk dat het daar fout staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Hero of Time schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 21:52:

Ik zeg wat ik ervan begrijp. Dat er wat anders op hun site staat, betekent niet gelijk dat het daar fout staat.
Betekent het volgende automatisch dat Wayland compatible gaat worden et alle drivers die er nu al voor Xorg zijn?
Wayland is not really duplicating much work. Where possible, Wayland reuses existing drivers and infrastructure. One of the reasons this project is feasible at all is that Wayland reuses the DRI drivers, the kernel side GEM scheduler and kernel mode setting. Wayland doesn't have to compete with other projects for drivers and driver developers, it lives within the X.org, mesa and drm community and benefits from all the hardware enablement and driver development happening there.
Dat lijkt me eigenlijk wel een vereiste om Wayland te laten slagen.

edit:
Is wayland replacing the X server?

It could replace X as the native Linux graphics server, but I'm sure X will always be there on the side. I imagine that Wayland and X will coexist in two ways on a Linux desktop: Wayland is a graphics multiplexer for a number of X servers. Linux today typically only uses one X server for GDM and the user session, but we'll probably see that move to a dedicated GDM X server, an X server for user sessions (spawning more on the fly as more users log in) and maybe a dedicated screensaver/unlock X server. Right now we rely on VT switching to move between X servers, and it's horrible. We have no control over what the transitions look like and the VT ioctls are pretty bad. Wayland provides a solution here, in that it can host several X servers as they push their root window to Wayland as surfaces. The compositor in this case will be a dedicated session switcher that will cross-fade between X servers or spin them on a cube.

Further down the road we run a user session natively under Wayland with clients written for Wayland. There will still (always) be X applications to run, but we now run these under a root-less X server that is itself a client of the Wayland server. This will inject the X windows into the Wayland session as native looking clients. The session Wayland server can run as a nested Wayland server under the system Wayland server described above, maybe even side by side with X sessions. There's a number of intermediate steps, such as running the GNOME screen saver as a native wayland client, for example, or running a composited X desktop, where the compositor is a Wayland client, pushing the composited desktop to Wayland.
Uh... wow. Als ik het goed begrijp...

- Wayland als main server.
- Wayland als server voor andere Wayland servers.
- Wayland als server met één of meerdere X-servers, waarbij de X-servers Wayland-clients zijn.
- Wayland één of meerdere keren naast één of meerdere X-servers.
- Elk sessie, bureaublad of zelfs venster/scherm in zijn eigen X of Wayaland...

Ik vraag me af of aan het eind nog iemand begrijpt hoe dit gaat werken.

[ Voor 54% gewijzigd door Katsunami op 26-10-2013 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Het was niet mijn bedoeling de discussie opnieuw aan te wakkeren, alleen om mijzelf wat te verduidelijken.
Dat zeg ik toch ook niet? Ik bedoelde alleen dat ik het maar een onduidelijke boel vind :P

[ Voor 3% gewijzigd door Compizfox op 26-10-2013 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onox
Katsunami schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 23:10:
Uh... wow. Als ik het goed begrijp...

- Wayland als main server.
- Wayland als server voor andere Wayland servers.
- Wayland als server met één of meerdere X-servers, waarbij de X-servers Wayland-clients zijn.
- Wayland één of meerdere keren naast één of meerdere X-servers.
- Elk sessie, bureaublad of zelfs venster/scherm in zijn eigen X of Wayaland...

Ik vraag me af of aan het eind nog iemand begrijpt hoe dit gaat werken.
http://wayland.freedesktop.org/architecture.html legt wel goed uit wat Wayland probeert op te lossen.

Voor oude X apps (die niet met Wayland bekend zijn) heb je xwayland: http://wayland.freedesktop.org/xserver.html

[ Voor 8% gewijzigd door onox op 27-10-2013 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Zo, vandaag na zowat een jaar eindelijk de (cold turkey) conversie naar Debian (Testing) gemaakt.

- Werk backups bij met rsync onder Cygwin
- Check backups
- Check backups
- Check backups
- Formatteer HDD's

Dan kom je tot de conclusie dat Windows 7 Ultimate (die ik via Surfspot heb kunnen krijgen als upgrade voor mijn Vista Home Premium, jaren geleden) per se een een "System Reserved"-partitie van 100MB MOET en ZAL aanmaken op de eerste HDD, anders installeert het niet. Je kunt dat voorkomen door de eerste schijf van een NTFS-partitie te voorzien, maar dan nog zet Windows blijkbaar zijn bootmanager *IN* die partitie, zelfs als je het OS ergens anders installeert: als je die partitie verwijdert, dan krijg je het OS niet meer geboot, zelfs niet nadat je GRUB verwijst naar de partitie waar Windows7 daadwerkelijk staat: "Bootmanager missing."

Nou ja, denk je dan... boot met de recovery console, plant de bootmanager terug, in de partitie waar Windows7 staat, en dan kan GRUB die bootmanager boot..... uhh.... niet dus. "No known file systems" of iets van die strekking. (Ik had die 100MB partitie met Debian verwijderd en alles EXT4 gemaakt, behalve de partitie van Windows7 zelf.)

Dan maar eens proberen om te installeren met alles al voorgeformatteerd met EXT4, behalve de partitie waar Windows7 zelf op komt te staan. "Cannot create blablabla...." Het installeert niet eens.

Windows 7 Ultimate MOET EN ZAL een NTFS-partitie als eerste partitie hebben op de eerste schijf in de computer, in elk geval de versie die ik heb, anders krijg je het niet gestart (en niet hersteld), of niet eens geïnstalleerd.

Fracking hell Microsoft. Dit is al 20 jaar een issue. Ik kan me uit 1993 nog herinneren dat zelfs in de OS-handleiding stond: "Als u MSDOS en/of Windows 3.1 wilt gebruiken naast OS/2, installeer dan MSDOS als eerste. OS/2 herkent MSDOS, maar MSDOS verwijdert OS/2's bootmanager."

LEER toch eens dat FOR GOD'S SAKE dat Windows niet het enige OS ter wereld is.

Ik heb dus maar alle partities verwijderd, Windows 7 geïnstalleerd met de bulk in een hoekje van 120GB op mijn 2de HDD, en die 100MB partitie laten bestaan. Debian herkent Windows 7, en via GRUB kan het zonder problemen booten. Als het goed is wordt Windows 7 nu alleen nog voor spellen gebruikt. (RPG's; één, wellicht twee per keer.)

===

Nou ja, de conversie is uiteindelijk goed gegaan en precies zoals gepland (dat mag ook wel, na een jaar af-en-aan testen en rommelen op een aparte partitie, en in VM's...). Linux is geïnstalleerd, de meeste applicaties staan er al op. Morgen moet ik alleen nog even het uiterlijk regelen zoals ik het wil hebben, de geluidskaart, printer en scanner installeren, en hier en daar wat instellingen aanpassen. Op het moment zijn mijn backups terug aan het rsyncen naar de twee HDD's.

(Oh, en natuurlijk moet ik morgen ook nog 17,4 gargiljoen updates voor Win7 binnenhalen, en de drivers voor de grafische kaart, geluidskaart, en printer/scanner installeren.)

KDE onder Linux komt korter bij de manier van werken die ik onder Windows bijna 20 jaar heb gebruikt dan Windows 8... Heerlijk dat ik gewoon mijn muis linksonder in de hoek kan flikkeren en mijn browser kan starten door op he bovenste pictogram in de lijst te klikken... zonder daadwerkelijk te kijken wat ik doe. Nou nog kijken hoe ik een shortkey voor de Kicker aan de Win-key kan hangen, en dan is het helemaal een vervanging voor Windows 7.

===

De bijna 12 jaar (!) die ik besteed heb met het overstappen op open-source software lijkt eindelijk zijn vruchten af te gaan werpen. Ik moet wel zeggen dat Linux en de erop draaiende applicaties sinds 2001 echt enorme sprongen hebben gemaakt; er is zelfs een enorm verschil met 2007-2008. Veel applicaties zoals LibreOffice (dat uiteindelijk afstamt van StarOffice), GIMP, RAWTherapee, en veel anderen, zijn ondertussen van "bruikbaar" verschoven naar "prima vervangers", *mits* je niet afhankelijk bent van een of andere specifieke functie.

Debian Testing stond voor zover ik weet altijd bekend als een distributie voor gevorderden, maar dat hoeft niet meer zo te zijn; ik heb mijn installatie opgebouwd vanaf een minimal netinstall, en ik heb tot nu toe niet één configuratiefile hoeven aanraken. Zelfs /etc/apt/sources.list (nog) niet...

Ik denk dat ik Windows 7 wel blijf gebruiken voor oude, en somige nieuwe spellen, ook op een volgende computer. (Ik heb nog steeds een ongebruikte Win7Pro x64 licentie liggen van MSDN.) Project Eternity en en Torment: Tides of Numenera, die ergens in 2015 moeten gaan uitkomen, wil ik echt wel spelen.

[ Voor 40% gewijzigd door Katsunami op 28-10-2013 01:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-09 23:35

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

best een hoop tekst :P
het concept van een startknop linksonder is ondertussen veroudert, ga eens met je tijd mee ;)

trouwens dat RAWTherapee crashed!! op win7 geen problemen maar op ubuntu was het onbruikbaar vanwege de extreme crashes

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vishari Beduk schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 12:52:
[...]

het concept van een startknop linksonder is ondertussen veroudert, ga eens met je tijd mee ;)
Wie heeft het over een startknop? Hij zegt alleen dat hij gewend is z'n muis naar de linkeronderhoek te gooien en dan te klikken, waarna hij een menu'tje krijgt en in dat menu de bovenste optie z'n browser start. Dat het in KDE op die plek een knop zit, ipv hot corner zoals in W8, tja. Je kan die 'knop' ook vervangen voor een plaatje van 2 bij 2 pixels. zelfde principe.

Overigens, wie moet nou met z'n tijd mee gaan? Windows 8 is oud, 8.1 heeft weer een knop. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Het hele probleem is gewoon dat men probeert om een uniform uiterlijk te creëren voor smartphones en desktops/laptops. Dat is gewoon niet handig in de meeste gevallen. Unity lijkt het momenteel nog het beste voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Katsunami schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 01:18:

Debian Testing stond voor zover ik weet altijd bekend als een distributie voor gevorderden, maar dat hoeft niet meer zo te zijn; ik heb mijn installatie opgebouwd vanaf een minimal netinstall, en ik heb tot nu toe niet één configuratiefile hoeven aanraken. Zelfs /etc/apt/sources.list (nog) niet...
Met 12 jaar Linux-ervaring hoor jij ook al bij de gevorderden :)

Debian is de laatste jaren stiekem een aantal van de grote struikelblokken aan het wegruimen. Debian heeft vaak wat meer tijd nodig dan de andere distributies, maar dat is omdat ze het blijven proberen tot het goed is.

Video afspelen is ook zo'n gebied waarop Debian de reputatie heeft heel slecht te zijn. De huidige stable ondersteunt echter meer codecs out-of-the-box dan wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Vicarious schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 13:20:
Het hele probleem is gewoon dat men probeert om een uniform uiterlijk te creëren voor smartphones en desktops/laptops. Dat is gewoon niet handig in de meeste gevallen. Unity lijkt het momenteel nog het beste voor elkaar te krijgen.
Ik vind dat je dat überhaupt niet moet willen. Een smartphone bestuur je nou eenmaal compleet anders dan een PC dus moet je daar absoluut geen dezelfde (of op elkaar lijkende) interface voor maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Ja, ik dacht ook, typ 's wat :+
Ik vind dat bullshit. Ik moet "met de tijd meegaan" omdat er een of andere trend ontstaan is dat alle applicaties full screen moeten draaien, inclusief de launcher ("startmenu", of wat dan ook), en dat alle interface-onderdelen maar continue verborgen moeten worden, want de gebruiker is bang voor knopjes?

Ga toch weg. Als ik achter mijn desktop zit, wil ik niet het gevoel hebben om te werken met een 19-27 inch telefoon. Zelfs op mijn 6,5 jaar oude 19-inch EIZO met 1280x1024 draai ik de meeste applicaties niet full screen, laat staan op een nog grotere monitor met een nog hogere resolutie.

Trouwens, als GNOME3 nog even zo doorgaat, is er helemaal niks meer over van de desktop-omgeving. Dan heb je een 10 gigabyte grote launcher met minder aanpassingsmogelijkheden dan OSX.
trouwens dat RAWTherapee crashed!! op win7 geen problemen maar op ubuntu was het onbruikbaar vanwege de extreme crashes
Ik heb het al een tijdje niet meer gebruikt. Ik zal het wel zien. Er is ook nog DarkTable, die recentelijk een stuk volwassener is geworden. (Alleen jammer dat het bijna een 1:1 kopie van Lightroom lijkt te zijn qua uiterlijk en Workflow. Ik heb Lightroom nooit echt prettig gevonden.)
Hero of Time schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 12:58:
Wie heeft het over een startknop? Hij zegt alleen dat hij gewend is z'n muis naar de linkeronderhoek te gooien en dan te klikken, waarna hij een menu'tje krijgt en in dat menu de bovenste optie z'n browser start. Dat het in KDE op die plek een knop zit, ipv hot corner zoals in W8, tja. Je kan die 'knop' ook vervangen voor een plaatje van 2 bij 2 pixels. zelfde principe.
Op zich kan ik prima werken met Windows 8, in de desktop-omgeving. Ik heb alleen 0,0 nut voor Metro, en een full-screen launcher irriteert me gewoon omdat hij tijdelijk het hele bureaublad aan mijn beeld onttrekt.
Vicarious schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 13:20:
Het hele probleem is gewoon dat men probeert om een uniform uiterlijk te creëren voor smartphones en desktops/laptops. Dat is gewoon niet handig in de meeste gevallen
Precies. Dat een appdrawer en fullscreen applicaties goed werken op een tablet of teleoon wil niet automatisch zeggen dat het overal maar zo moet werken. Als ik eerlijk moet zijn heeft MS als een van de eersten met het Startmenu en de taakbalk een goede launcher/task switcher geïmplementeerd. OS/2's launcher/dock (die qua werking heel veel op het Apple-dock lijkt, maar dan met een begin-jaren-90 uiterlijk) heb ik nooit handig gevonden destijds, al was OS/2 in zijn tijd wel een bruut OS.
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 15:06:
Hm... bedankt. Zo voel ik me echter niet altijd. Onder Windows kan ik vaak problemen oplossen zonder dingen te moeten opzoeken. In Linux kan ik ze ook wel oplossen, maar meestal moet ik dan zoeken c.q. een stappenplan vinden. Maar ja, ik heb wel 15 jaar lang dagelijks vaak 6-16 uur per dag met Windows NT t/m 7 gewerkt, terwijl ik Linux af-en-aan een half jaar hier, een half jaar daar heb geprobeerd; meestal was er met Linux zélf, en de desktop-omgeving niet zoveel mis, maar was het constant dual-booten gewoon te brak, omdat ik teveel Windows-only software nodig had destijds, vaak spellen speelde, en hardware had die niet onder Linux werkte.. En, de applicaties zoals GIMP, StarOffice (later OpenOffce) en vele anderen kwamen toen niet eens in de buurt van wat gratis of goedkoop op Windows beschikbaar was.

Dat is allemaal veranderd. 5 jaar terug heb ik ook mijn e-reader verkocht vanwege het feit dat er nauwelijks iets beschikbaar was van hetgeen ik wilde lezen. Nu heb ik er weer een, en alles wat ik ooit had durven dromen is te krijgen; gratis, of goedkoop, en meestal in goede kwaliteit (op hier en daar een uitzondering na).
Debian is de laatste jaren stiekem een aantal van de grote struikelblokken aan het wegruimen. Debian heeft vaak wat meer tijd nodig dan de andere distributies, maar dat is omdat ze het blijven proberen tot het goed is.
Ik heb de "expert install" gedraaid, maar ik vond er niets "expert" aan. Als je de basis van het installeren van een OS kent (van welk OS dan ook), dan is de Debian graphical expert installer niet moeilijk. Ik vind hem zelfs veel prettiger dan de Windows 7 installer.

Dat komt met name omdat hij niet dramt en jammert wat betreft de HDD's. Ik deel gewoon de parities in, en zeg "Hier Root, daar Home, zo Swap, installeren", en hij doet dat gewoon, in plaats van te janken "Ja maar ik wil en moet en zal DAAR ook een paritie hebben, en ik ga je bootmanager slopen (en vertel je dat lekker niet, mwuhahaha!), en je hebt niet minstens 25GB ruimte beschikbaar voor mijn epic mega-monsterachtige base-install!".

Een ander punt is dat de Debian installer veel beter (in kleinere stappen) laat zien wat hij aan het doen is. Ik heb er een hekel als een programma zegt: "Please wait...." en dan niks laat zien, vaak zelfs geen voortgangsbalk. Leuk, als er dan iets fout gaat en je krijgt de melding. "An unknown error occured. [OK]" Nuttig.
Video afspelen is ook zo'n gebied waarop Debian de reputatie heeft heel slecht te zijn. De huidige stable ondersteunt echter meer codecs out-of-the-box dan wat dan ook.
Zou dit de reden zijn waarom KDE is overgestapt op VLC als backend? Met GStreamer had je die plugin-pakketten, zoals GStreamer-good, -bad en -ugly. Een kenmerk van VLC onder Windows is dat alle codecs die je maar zou kunnen dromen in de speler zitten. Dat lijkt in dit geval met VLC ook zo te zijn met het KDE/Phonon-backend.

Ik heb niks speciaals geïnstalleerd, en VLC speelt hier tot nu toe elke video af die ik heb geprobeerd, net als onder Windows.

===

Conclusie: al met al heb ik het gevoel dat de overstap nu eindelijk gaat lukken. Wat betreft het OS heb ik een beetje het gevoel dat ik "thuis" ben. (Als in: eindelijk zit ik compleet op een Unix c.q. Unix-like, in plaats van Windows waar ik voor het gebruik van de terminal naar Cygwin ging). Maar ja, dan moet ik ook zeggen dat mensen als Ken Thompson, Ritchie en Kerningham hier een beetje persoonlijke helden zijn op IT- en schaakgebied. Ik ben al zover terug als ik me kan herinneren een fan van de manier waarop Unix in elkaar zit.

Het enige Windows-programma dat ik ga proberen om te installeren onder WINE is Adobe Digital Editions 1.7.2 (versie 2.0 werkt niet, want die gebruikt een onderdeel van .NET dat in WINE blijkbaar niet geimplementeerd kan/mag worden), zodat ik voor het kopen van ebooks niet hoef te rebooten in Windows. Maar ja, als het nodig is, kan ik ADE ook nog in de VM met de ouwe XP zetten, waar mijn schaakprogramma in gaat draaien. Het zal nog LANG duren voordat Adobe het downloaden van boeken met ADE 2.0 niet meer ondersteunt, want zo ongeveer de hele wereld gebruikt Adobe EPUB DRM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

VLC heeft idd veel (meest gangbare iig) codecs ingebouwd. Ik vind VLC niet echt fijn werken en voor animé geeft 't ook nog wel eens gezeik met subs (en de effecten die er nog wel eens op worden toegepast). Ik gebruik daarom Smplayer, een Qt frontend voor mplayer. Er is een fork van beide projecten, genaamd smplayer2 en mplayer2, welke ik als default heb momenteel, hoewel de frontend wel verder ontwikkeld is ondertussen. Werkt heerlijk en de subs zien er prima uit.

Btw, die 'expert install' is niets meer dan elke stap vragen stellen, ipv de meeste automatiseren. Aan het begin bijvoorbeeld, moet je zelf op [enter] drukken om de taal te selecteren, je regio en locale die je wilt gebruiken. Pak je de gewone install, dan gaat hij automatisch naar de volgende stap en zo door totdat er weer iets gevraagd wordt.
Ik gebruik de 'expert' install puur en alleen om 1 installatie stap over te slaan, en dat is die na het configureren van de package manager. Hierdoor heb ik een heel kaal basis systeem waar ik dan op verder bouw. Simpele tools als vim en less bijvoorbeeld, evenals command-not-found, bash-completion en vele andere zijn nog niet geïnstalleerd, terwijl een default installatie dat wel zou hebben.

Op die manier heb ik nu een / van 9 GB die voor 37% vol is (als ik m'n apt cache van 3,8 GB niet mee tel, met issie 84% vol (5% superblock)). En aantal geïnstalleerde packages is ook een stuk minder, op het moment 1304. M'n KDEbian VM heeft clean al 1445 packages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-09 23:35

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

CAPSLOCK2000 schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 15:06:
[...]
mijn eerste linux kwam op 10 floppies en bij alles wat je instelde moest je de kernel hercompileren
maar omdat ik te weinig ram had moest ik 'met de hand' alle recursieve 'make' commando's apart uitvoeren
dat waren pas tijden!

O-)
Katsunami schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 16:08:
[...]
Ja, ik dacht ook, typ 's wat :+
_O-
Ga toch weg. Als ik achter mijn desktop zit, wil ik niet het gevoel hebben om te werken met een 19-27 inch telefoon. Zelfs op mijn 6,5 jaar oude 19-inch EIZO met 1280x1024 draai ik de meeste applicaties niet full screen, laat staan op een nog grotere monitor met een nog hogere resolutie.
nu windows en gnome geen startknoppen meer hebben, heb ik zoiets van 'opgeruimd staat netjes'
Ik heb het al een tijdje niet meer gebruikt. Ik zal het wel zien. Er is ook nog DarkTable, die recentelijk een stuk volwassener is geworden. (Alleen jammer dat het bijna een 1:1 kopie van Lightroom lijkt te zijn qua uiterlijk en Workflow. Ik heb Lightroom nooit echt prettig gevonden.)
DarkTable heb ik ook geprobeerd, maar ik kon er niet aan wennen
voor mij gaat er niets boven Photoshop en Lightroom

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Hero of Time schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 20:21:
VLC heeft idd veel (meest gangbare iig) codecs ingebouwd. Ik vind VLC niet echt fijn werken en voor animé geeft 't ook nog wel eens gezeik met subs (en de effecten die er nog wel eens op worden toegepast).
Ik kijk zeer zelden video's op de computer. Soms download ik een documentaire ergens vandaan omdat ik hem zonder reclame wil kijken, en dan moet hij gewoon werken, zonder gedonder. VLC deed dat onder Windows, en blijkbaar ook onder Linux :P Subs heb ik niet nodig als de taal Nederlands, Engels, Duits, of Japans-tot-4-jaar is.
Btw, die 'expert install' is niets meer dan elke stap vragen stellen, ipv de meeste automatiseren. Aan het begin bijvoorbeeld, moet je zelf op [enter] drukken om de taal te selecteren, je regio en locale die je wilt gebruiken. Pak je de gewone install, dan gaat hij automatisch naar de volgende stap en zo door totdat er weer iets gevraagd wordt.
Ah, mooi dat je dat aanhaalt :+

Ik wil als taal "English, US" instellen, maar als locale Nederlands (NL_nl-UTF8), maar er wordt gezegd dat "dit niet compatible is". Ik wil alles qua datums en tijd en dergelijke in het Nederlands hebben, maar alle taal in het Engels. Echter, veel programma's gebruiken de locale (ook) om de taal te bepalen, dus als ik NL_nl instel, schakelt de ene helft van mijn OS en software over op Nederlands, en de andere helft niet :(

Onder Windows had ik dat gedonder ook al, met programma's die per se de locale als taalaanduiding gebruiken.

Hoe kan ik dat het beste oplossen; gewoon de taal en locale beiden op English, US laten, en dan in KDE dingen zoals datum en tijd en dergelijke onafhankelijk van de systeeminstellingen instellen? (KDE schijnt dat soort dingen te kunnen overschrijven.)
Ik gebruik de 'expert' install puur en alleen om 1 installatie stap over te slaan, en dat is die na het configureren van de package manager. Hierdoor heb ik een heel kaal basis systeem waar ik dan op verder bouw. Simpele tools als vim en less bijvoorbeeld, evenals command-not-found, bash-completion en vele andere zijn nog niet geïnstalleerd, terwijl een default installatie dat wel zou hebben.
Mja, OK. Ik laat alleen "Standard system tools" aan staan, en dan doe ik als volgende stap "apt-get install xorg kdm kde-plamsa-desktop iceweasel" (of XFCE). Dan eindig je met een XP-like systeem, maar dan onder Linux; genoeg om van daaruit verder te installeren.
Op die manier heb ik nu een / van 9 GB die voor 37% vol is (als ik m'n apt cache van 3,8 GB niet mee tel, met issie 84% vol (5% superblock)). En aantal geïnstalleerde packages is ook een stuk minder, op het moment 1304. M'n KDEbian VM heeft clean al 1445 packages.
Ik ben er niet op uit om het aller-allerkleinste Linux-OS te installeren dat mogelijk is. Het enige waar ik eigenlijk echt op let is dat er geen enorme dingen meekomen in de suggests en recommends. Als ik bijvoorbeeld Lilypond installeer (een bladmuziek-typesetter, "LaTeX voor bladmuziek" zeg maar) en niet oplet, dan komt ook half LaTeX en docs mee, omdat Lilypond naar TeX kan exporteren, en Evince wordt aangeraden als PDF-viewer, waardoor GNOME3 ook half geïnstalleerd wordt om alleen Evince te supporten.

Mijn installatie is nu 3.8GB groot (dat zegt "df -h" in elk geval), en bijna alles wat ik onder Windows gebruikte zit er nu in. Ik denk dat ik, als ik klaar ben, nog steeds onder de 5GB blijf.

Weet je wat een nadeel van Linux is?

Ik heb maanden geen spel meer aangeraakt onder Windows, en nu ik er onder Linux geen geïnstalleerd heb staan, heb ik enorme zin om te gamen. Fakkit :(
Vishari Beduk schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 20:23:
mijn eerste linux kwam op 10 floppies en bij alles wat je instelde moest je de kernel hercompileren
maar omdat ik te weinig ram had moest ik 'met de hand' alle recursieve 'make' commando's apart uitvoeren
dat waren pas tijden!

O-)
Hoezo, zeeën van tijd verspild? :P

Ja, ik heb zo rond 2001 ook mijn SUSE 7.1 kernel tig keer gehercompileerd.

http://en.opensuse.org/Archive:SuSE_Linux_7.1

Damn... lang geleden. Windows 2000 was toen echt veel relaxter dan Linux, in elk geval op een desktop. Installeren, drivers van het moederbord/netwerk, grafische kaart en geluidskaart erin, en klaar... dat was bij Linux niet het geval. Wist ik veel, destijds...

Ik had de boxed versie, met 300 CD's ofzo en 2 boeken erbij, dat was dan wel weer cool.

[ Voor 14% gewijzigd door Katsunami op 28-10-2013 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Katsunami schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 20:44:
[...]

Ik kijk zeer zelden video's op de computer. Soms download ik een documentaire ergens vandaan omdat ik hem zonder reclame wil kijken, en dan moet hij gewoon werken, zonder gedonder. VLC deed dat onder Windows, en blijkbaar ook onder Linux :P Subs heb ik niet nodig als de taal Nederlands, Engels, Duits, of Japans-tot-4-jaar is.
Heh, ik kom niet eens bij Japans-tot-1-jaar. Maar voor documentaires en films heb je standaard subs, die werken wel. Maar karaoke effecten bijvoorbeeld, aparte fonts met kleur per persoon en signs die vertaald zijn kunnen een flinke fuckup krijgen bij VLC. Er is een fansub groep geweest die een heel artikel heeft geschreven waarom VLC zuigt. Kan het blog nu even zo snel niet vinden. Er is wel een vreselijke Youtube video met Duits gesproken zooi. Te erg om hier te linken :P.
[...]

Ah, mooi dat je dat aanhaalt :+

Ik wil als taal "English, US" instellen, maar als locale Nederlands (NL_nl-UTF8), maar er wordt gezegd dat "dit niet compatible is". Ik wil alles qua datums en tijd en dergelijke in het Nederlands hebben, maar alle taal in het Engels. Echter, veel programma's gebruiken de locale (ook) om de taal te bepalen, dus als ik NL_nl instel, schakelt de ene helft van mijn OS en software over op Nederlands, en de andere helft niet :(

Onder Windows had ik dat gedonder ook al, met programma's die per se de locale als taalaanduiding gebruiken.

Hoe kan ik dat het beste oplossen; gewoon de taal en locale beiden op English, US laten, en dan in KDE dingen zoals datum en tijd en dergelijke onafhankelijk van de systeeminstellingen instellen? (KDE schijnt dat soort dingen te kunnen overschrijven.)
Geen idee. Ik heb alles het liefst gewoon in het Engels. Ik vind het juist vreselijk irritant in Windows dat ik alles instel op Engels, de regio-instellingen en land in Nederlands zet, en het dan maar besluit om de datum in 't Nederlands weer te geven. Heb je alles, overal in het Engels, staat er bij de klok doodleuk Maandag, 28 oktober 2013. :r
[...]

Mja, OK. Ik laat alleen "Standard system tools" aan staan, en dan doe ik als volgende stap "apt-get install xorg kdm kde-plamsa-desktop iceweasel" (of XFCE). Dan eindig je met een XP-like systeem, maar dan onder Linux; genoeg om van daaruit verder te installeren.
Die stap sla ik dus in z'n geheel over. Na apt configureren ga ik naar Grub installeren.
[...]

Ik ben er niet op uit om het aller-allerkleinste Linux-OS te installeren dat mogelijk is. Het enige waar ik eigenlijk echt op let is dat er geen enorme dingen meekomen in de suggests en recommends. Als ik bijvoorbeeld Lilypond installeer (een bladmuziek-typesetter, "LaTeX voor bladmuziek" zeg maar) en niet oplet, dan komt ook half LaTeX en docs mee, omdat Lilypond naar TeX kan exporteren, en Evince wordt aangeraden als PDF-viewer, waardoor GNOME3 ook half geïnstalleerd wordt om alleen Evince te supporten.
Ik doel ook niet echt op de kleinste installatie, maar een installatie met zo min mogelijk extra bagage. Als ik echt het minimale van het minimale zou willen, dan zou ik zelfs na de base install alles langs lopen om te kijken of ik 't kan verwijderen zonder 't systeem te slopen (dus de vraag komt 'Are you sure you want to remove it? Type "Yes, I am aware this is a very bad idea" if you are').

Die recommends die je aanhaalt worden al bij de base utils toegevoegd. Standaard staat het aan. Omdat ik het vanaf het begin af aan, vanaf het base systeem, uit heb, komt er minder troep mee.

Dat van Evince is wel wat overdreven, maar begrijp je punt. Het punt met recommends is ook nog dat als je 't installeert en een ander pakket recommend 't ook, krijg je 't niet weg via auto-remove als je het eerste verwijdert. Pas als alles wat ook maar een recommend er naar heeft weg is, kan je 't via auto-remove weg krijgen.
Weet je wat een nadeel van Linux is?

Ik heb maanden geen spel meer aangeraakt onder Windows, en nu ik er onder Linux geen geïnstalleerd heb staan, heb ik enorme zin om te gamen. Fakkit :(
En voor games heb ik een NES, N64, Wii en WiiU onder m'n TV (en naast m'n HTPC :P) staan. Als ik op de computer toch nog iets wil spelen, heb ik Unreal Tournament 2004 nog, die native! op Linux is geïnstalleerd. Ja, je leest het goed, native. Geen Wine of andere shit. UT Classic heeft zelfs al een Linux installer, en die stamt uit de jaren '90! Toen was het al mogelijk om een game voor zowel Windows als Linux te maken, zonder te veel moeite (het gebruikt precies dezelfde data als de Windows versie). De executable is alleen iets anders, geschikt voor Linux en het draait nog steeds. Het draait nog steeds prima, ruim 4,5 jaar na installatie (timestamps van ut2004-bin en ut2004-bin-linux-amd64 zijn van april 2009).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Hero of Time schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 21:17:
[...]

Heh, ik kom niet eens bij Japans-tot-1-jaar. Maar voor documentaires en films heb je standaard subs, die werken wel. Maar karaoke effecten bijvoorbeeld, aparte fonts met kleur per persoon en signs die vertaald zijn kunnen een flinke fuckup krijgen bij VLC. Er is een fansub groep geweest die een heel artikel heeft geschreven waarom VLC zuigt. Kan het blog nu even zo snel niet vinden. Er is wel een vreselijke Youtube video met Duits gesproken zooi. Te erg om hier te linken :P.
Heb je geen blogs en rants voor nodig hoor. Gewoon even een (HD-) filmpje aanzetten in een fatsoenlijke mediaplayer en VLC tegelijk, dan zie je direct het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Hero of Time schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 21:17:
Geen idee. Ik heb alles het liefst gewoon in het Engels. Ik vind het juist vreselijk irritant in Windows dat ik alles instel op Engels, de regio-instellingen en land in Nederlands zet, en het dan maar besluit om de datum in 't Nederlands weer te geven. Heb je alles, overal in het Engels, staat er bij de klok doodleuk Maandag, 28 oktober 2013. :r
Ja, da's ook weer zo. Ik denk dat ik de locale ook maar op US laat inderdaad, en dan in KDE de 24-uursklok instel, en de tekens voor decimaal en splitsing (punt en comma) omwissel, en de volgorde van jaar, maand en dag verander.

Online schep ik nog wel eens verwarring met een getal zoals 1.252.18 heb ik gemerkt. Vaak gebruik ik de punt als splitsingsteken én als decimaal tegelijk 8)7 :+
En voor games heb ik een NES, N64, Wii en WiiU onder m'n TV (en naast m'n HTPC :P) staan. Als ik op de computer toch nog iets wil spelen, heb ik Unreal Tournament 2004 nog, die native! op Linux is geïnstalleerd. Ja, je leest het goed, native. Geen Wine of andere shit. UT Classic heeft zelfs al een Linux installer, en die stamt uit de jaren '90! Toen was het al mogelijk om een game voor zowel Windows als Linux te maken, zonder te veel moeite (het gebruikt precies dezelfde data als de Windows versie). De executable is alleen iets anders, geschikt voor Linux en het draait nog steeds. Het draait nog steeds prima, ruim 4,5 jaar na installatie (timestamps van ut2004-bin en ut2004-bin-linux-amd64 zijn van april 2009).
Het enige Linux-native spel dat ik heb is Neverwinter Nights, met één catch: het bedrijf dat de video-component heeft gemaakt wilde niet dat Bioware daar een Linux-versie van zou leveren, en daarom heeft het spel onder Linux geen cutscenes.

Net heb ik PlayOnLinux geïnstalleerd, en Caesar III (1998) erin geknald omdat ik net bezig was met een playthrough in Windows. Als PlayOnLinux een script heeft voor een spel of programma, dan downloadt het de laatst bekende Wine-versie waarmee het spel goed werkt (het kan best zijn dat het prima werkt met een nieuwere, maar POL pakt die uit het script omdat daarvan zeker is dat die werkt), en installeert die in een eigen prefix, inclusief configuratie en met alles wat nodig is. Het enige dat ik zelf heb moeten doen is "virtual desktop" voor die prefix uitzetten in de Wine config na de installatie.

Het spel draait start op via een pictogram op het bureaubad, of vanuit PlayOnLinux. Heck, het werkt zó goed dat het scherm op dezelfde manier verneukt wordt als in Windows, als je van full-screen naar Windowed mode gaat in het spel zelf 8)7

Als je een Wine Virtual Desktop gebruikt, dan heb je een Windowed mode ter beschikking, terwijl je dat in Windows niet hebt :+

Zover ik heb kunnen zien draaien Icewind Dale 1 en 2, Baldur's Gate 1 en 2 en Planescape: Torment (die wil ik allemaal nog eens helemaal doorspelen zonder mods; met IWD1 ben ik al op 75%) ook perfect onder Wine.

Dan hoef ik voor al die spellen al niet meer naar Windows te rebooten. Ik hoop alleen dat de third-party nVidia driver (die moet ik nog installeren) "Scale to Aspect Ratio" heeft. Ik heb een 1280x1024 scherm, maar dat is toch nét niet 1280x960, dus die oude spellen zijn toch iets uitgerekt nu :P

Ik houd deze computer en zijn opvolger, beiden met Windows7, wel erbij voor alle legacy spellen, voor het geval ik iets wil spelen dat niet onder Wine werkt.

===

Nee, echt; Linux in 2013 is niet meer hetzelfde als Linux in 2008; laat staan Linux in 2001.

Nou maar hopen dat de hele rotzooi niet om de haverklap omvalt :+

Tot nu toe is mijn ervaring positief, en dat een paar van mijn favoriete spellen onder Wine werken zodat ik niet hoef te rebooten is enkel nog de kers op de taart; dat was geen vereiste voor de overstap.

Als een spel werkt, dan werkt het; indien niet, dan niet. POL downloadt shizzle van over het hele internet, en het kan best zijn dat een download op een gegeven moment onbeschikbaar wordt en het script niet wordt bijgewerkt. Maar goed, zolang het werkt, gebruik ik het wel.

[ Voor 10% gewijzigd door Katsunami op 28-10-2013 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
OK; Icewind Dale 1 laat de nouveau driver crashen, maar het werkt perfect met de third-party nvidia driver.

Waar kom je dan achter? Geen flatpanel scaling optie meer.

"Die hebben we verwijderd. Je kunt nu scaling instellen via metamodes."

MetaModes levert je een OERWOUD van instellingen op, zodat je de meest idiote resoluties kunt bereiken op de meest vage opstelling met 3.2 monitoren aangesloten via HDMI en een achterwaarts gewikkelde displayport met VGA-plug.

WHY?

Nou moet ik allerlei toeren uithalen om die scaling te laten werken, terwijl het vroeger (en onder Windows nog steeds) gewoon een vinkje was. Het installeren van een Windows-spel onder Linux is tegenwoordig makkelijker dan scaling aan- en uitzetten blijkbaar :|

Dit is dus iets wat ik niet snap. Waarom wordt een goed werkende functie zoals scaling gewoon uit de driver gesloopt, en vervangen door een manier van instellen die zo te zien geen hond begrijpt? Hetgeen ik al een uur lang op internet tegenkom is:

"I don't understand how...."
"What should I...."
"Is this Metamode correct?"
enz...

Damn. En het ging allemaal zo geweldig.

[ Voor 19% gewijzigd door Katsunami op 28-10-2013 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Waarom zou je uberhaupt de nouveau driver gebruiken als die van Nvidia beschikbaar is en aantoonbaar beter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vicarious schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 07:28:
Waarom zou je uberhaupt de nouveau driver gebruiken als die van Nvidia beschikbaar is en aantoonbaar beter is?
Omdat het de standaard driver is die op 't systeem staat. En je geen gekloot hebt met kernel modules die mogelijk niet compileren bij een kernel update.

Bovendien is nouveau niet zo slecht als vroeger. Het is dat ik echte 3D wil voor m'n VMs en vdpau voor videos, anders had ik erop gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

twijfelde waar te plaatsen, zit met volgende;

Waar vind ik Linux gerelateerde vacatures?

Ben al tijdje aan zoeken, maar vind nauwelijks aanbod. Enige wat ik tegen kom is snow.nl

http://www.itbanen.nl/vacature/zoeken/overzicht/

[ Voor 14% gewijzigd door himlims_ op 29-10-2013 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Hero of Time schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 09:15:
[...]
Bovendien is nouveau niet zo slecht als vroeger. Het is dat ik echte 3D wil voor m'n VMs en vdpau voor videos, anders had ik erop gezeten.
De laatste keer dat ik het probeerde haalde ik geloof ik niet eens de helft van de performance tov de Nvidia driver en had ik nog meer artefacts e.d. ook. Ik gebruik eigenlijk gewoon altijd de Nvidia driver en heb er zelden grote problemen mee gehad.

Pagina: 1 ... 30 ... 79 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.