ik heb later nog jaren suse gebruikt, maar op een gegeven moment was ik er klaar meeKatsunami schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 20:44:
[...]
Hoezo, zeeën van tijd verspild?
Ja, ik heb zo rond 2001 ook mijn SUSE 7.1 kernel tig keer gehercompileerd.
en alle linux de deur uitgedaan
pas 4 jaar geleden weer gedeeltelijk terug op linux dankzij het gemak van ubuntu
same hereHero of Time schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 21:17:
[...]
Geen idee. Ik heb alles het liefst gewoon in het Engels. Ik vind het juist vreselijk irritant in Windows dat ik alles instel op Engels, de regio-instellingen en land in Nederlands zet, en het dan maar besluit om de datum in 't Nederlands weer te geven. Heb je alles, overal in het Engels, staat er bij de klok doodleuk Maandag, 28 oktober 2013.
ik wordt helemaal niet goed van kromme nederlandse vertalingen
daarom zet ik bij installatie alles op US, zelfs region enzo (mijn klok geeft nu 4:47 AM aan
en als het zou kunnen dan zou ik een VPN opzetten naar een provider in de US zodat ik daar het internet op ga en ook niet meer lastig gevallen wordt met vertalingen in de browser
[ Voor 20% gewijzigd door Vishari Beduk op 29-10-2013 12:53 ]
weet het niet meer
Commandline FTW | Tweakt met mate
This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr
en vervolgens geprobeerd om Mint en Elementary OS te installeren op Hyper-V, maar helaas

daarna toch maar overgestapt op Ubuntu en VirtualBox geinstalleerd
en probleemloos en snel Mint en Elementary OS geinstalleerd
inmiddels begrijp ik waarom Elementary zo wordt genoemd, het is inderdaad nogal kaal
dan is mint ineens lekker compleet, alleen jammer van die antieke startknop
nu verder experimenteren
eerste probleem is om eos om een hogere resolutie te krijgen
weet het niet meer
Op windows altijd VLC, maar SMplayer vind ik de fijnste movieplayer.Sallin schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 15:59:
Als VLC zo tegen valt, wat gebruiken jullie dan voor jullie filmpjes? Ik heb zelf niet zo veel te klagen over VLC, maar ik hoor graag hoe het beter kan.
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
Option "Metamodes" "DFP-0: 1280x1024 {ViewPortIn=800x600, ViewPortOut=1280x960+0+32}"
Dit moet dan in Xorg.conf staan, in het "screen" gedeelte. Het betekent:
"Maak een modus 1280x1024, die een 800x600 scherm weergeeft als 1280x960, met 0 pixels links en rechts, en 32 pixels boven en onder als zwarte opvulling."
Dit zou de nieuwe manier van "Scale to Aspect Ratio" moeten zijn, maar er zijn problemen mee.
- Wine lijkt zich er niet aan op te houden. (Ik heb via PlayOnLinux Wine 1.7.5 geprobeerd.) Spellen stretchen nog steeds gewoon full-screen.
- Je kunt een dergelijke mode "live" activeren voor je desktop. Er verschijnt inderdaad een geschaalde desktop op het scherm, en op het eerste gezicht lijkt het te werken, maar als je dan vensters versleept, wordt de hele weergave verkreukeld.
Het is dus nogal flink buggy. Ik heb geen zin om een nieuwe driver buiten Debian's repository om te gaan installeren. (Kunnen die ook via DKMS werken? Ik heb nu de headers voor de huidige kernel geïnstalleerd, nvidia DKMS, en de huidige drivers, via de repo.)
Eigenlijk is het gewoon vervelend dat nVidia de goed werkende Scale to Aspect Ratio-optie heeft verwijderd en vervangen door functionaliteit die nog niet bewezen is. Het lijkt er al bijna op dat al die Linux-gasten per se nerdy shit moeten doen, en niet kunnen leven met iets dat "gewoon werkt". Ik kan geen oudere driver installeren, want dan moet ik een driver installeren die meer dan een jaar oud is, en nog buiten de repo om ook.
===
Wel heb ik Adobe Digital Editions 1.7.2 onder Wine 1.7.5 aan de praat gekregen (in een eigen prefix, via PlayOnLinux), en de De-DRM-plugin voor Calibre ziet die installatie ook (daartoe heb ik die Wine-prefix zelfs van zijn eigen Python voor Windows moeten voorzien
===
Ondertussen heb ik alle applicaties geïnstalleerd en de meesten al ingesteld, en KWin geconfigureerd.
Voor "normaal" werk is er nu nauwelijks verschil tussen mijn Windows7 en Linux-desktop, en eerlijk gezegd vind ik Dolphin prettiger dan Windows Verkenner, als was het maar omdat die niet die achterlijke, nooit gefixte "de geselecteerde map valt helemaal naar onderen"-bug heeft.
Iemand die mijn Windows7 computer qua manier van werken zou kennen, zou zelfs wellicht Linux op het eerste gezicht niet herkennen, zelfs als ik de terminal zou open zetten. (Mijn terminal onder Windows was namelijk Cygwin.) Hij zou zomaar kunnen denken dat ik Windows7 met WindowsBlinds en een theme heb uitgerust...
===
Ik denk dat de overstap klaar is (behalve wat tweaks hier en daar; maar ja, mijn Windows-install is 5.5 jaar lang getweaked, dus dit kan effe duren), en eindelijk successvol, aangenomen dat er geen vage shit gaat gebeuren. Het is precies zo gegaan als ik had gepland, inclusief dat ik Windows nodig ga hebben voor spellen (in elk geval voor een aantal; voor sommigen werkt een nieuwere nVidia-driver wellicht samen met Wine), en dat mijn schaakprogramma in een VM moet gaan draaien.
[ Voor 23% gewijzigd door Katsunami op 29-10-2013 22:45 ]
Tools installeren en je hebt dynamische resolutie. Ik heb destijds nog de howto voor geschreven: Howto: Install Linux Guest Additions + Xorg config. Is nog steeds van toepassing, al is 't niet veel meer dan apt-get install build-essential dkms, en dan de VBoxLinuxAdditions.run uitvoeren.Vishari Beduk schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 20:30:
daarna toch maar overgestapt op Ubuntu en VirtualBox geinstalleerd
en probleemloos en snel Mint en Elementary OS geinstalleerd![]()
inmiddels begrijp ik waarom Elementary zo wordt genoemd, het is inderdaad nogal kaal
dan is mint ineens lekker compleet, alleen jammer van die antieke startknop![]()
nu verder experimenteren
eerste probleem is om eos om een hogere resolutie te krijgen
He, guess what? SMplayer is ook voor Windows beschikbaar.Jogai schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:07:
[...]
Op windows altijd VLC, maar SMplayer vind ik de fijnste movieplayer.
Testing heeft 304.108. Unstable heeft 319.60 en Experimental heeft 331.13. Die laatste draai ik nu.Katsunami schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:29:
Het is dus nogal flink buggy. Ik heb geen zin om een nieuwe driver buiten Debian's repository om te gaan installeren. (Kunnen die ook via DKMS werken? Ik heb nu de headers voor de huidige kernel geïnstalleerd, nvidia DKMS, en de huidige drivers, via de repo.)
Bah. Xorg.conf's voorganger heeft mij vroeger UREN met tijd gekost in de tijd dat Xorg nog niet bestond en XFree86 de dominante X was.Hero of Time schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 22:20:
Xorg.conf is niet meer nodig.
De nerds van nu zijn die van vroeger niet meer
Waar is de tijd dat het installeren van een OS gerust 2 maanden kon duren?!
Gelukkig is die voorbij
Klopt. Ik wacht wel totdat 319.60 naar Testing komt en dan probreer ik nog wel een keer. Ik sta niet te springen om nou per se te gamen onder Linux. (Als ik ADE niet per se had willen draaien / testen, dan had ik waarschijnlijk Wine en PlayOnLinux nog niet geïnstalleerd.)Hero of Time schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 22:20:
Testing heeft 304.108. Unstable heeft 319.60 en Experimental heeft 331.13. Die laatste draai ik nu.
Maarre...
http://www.nvidia.com/Download/Find.aspx?lang=en-us
314.108 komt niet eens voor op die pagina, voor 64-bit Linux, en 331.13 is een bèta driver. Waar heeft Debian die 314.108 dan vandaan, en waarom zouden ze een bèta-driver opnemen? 319.60 is de nieuwste recommended, van 1 october 2013.
Ik hoop maar dat een driver-upgrade hoger dan 314.xx goed gaat, want onder Windows waren er een aantal drivers na 314.xx die echt EXTREEM buggy waren. 318.20 (als ik het me goed herinner) heeft me mijn eerste BSOD in bijna 10 jaar bezorgd. Onder Windows bijf ik daarom lekker op 314.xx (volgens mij .22, ook uit mijn hoofd).
Overigens, wat dit punt betreft:
Toen ik de nVidia-drivers installeerde, wilde ik "kernel-headers" installeren, maar apt-get vertelde me dat er meerdere keuzes waren, en ik er een expliciet moest kiezen. Ik heb dus "kernel-headers-<die-voor-mijn-huidige-kernel>" gekozen, en alles is goed gegaan.
Kan ik ervan uitgaan dat bij een kernel-upgrade nu ook deze headers worden vervangen, en dat de nVidia-driver ook wordt bijgewerkt (al dan niet dezelfde versie)? Als mijn installatie omkiept, ga ik weer ranten
[ Voor 76% gewijzigd door Katsunami op 29-10-2013 22:51 ]
Gefeliciteerd!Katsunami schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:29:
Ik denk dat de overstap klaar is (behalve wat tweaks hier en daar; maar ja, mijn Windows-install is 5.5 jaar lang getweaked, dus dit kan effe duren), en eindelijk successvol, aangenomen dat er geen vage shit gaat gebeuren. Het is precies zo gegaan als ik had gepland, inclusief dat ik Windows nodig ga hebben voor spellen (in elk geval voor een aantal; voor sommigen werkt een nieuwere nVidia-driver wellicht samen met Wine), en dat mijn schaakprogramma in een VM moet gaan draaien.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
De twee hoofdredenen dat ik vorig jaar écht serieus naar Linux ben gaan kijken waren:
1. MS is met Windows 8.x in mijn ogen de draad gewoon kwijt; ik vind dat OS niet prettig werken.
2. Ik heb een stuk of 40-50 programma's geïnstalleerd staan, en ik heb geen zin meer om die handmatig up-to-date te houden.
Ik heb mijn data terug ge-rsynct naar de computer, en na een check en re-check heb ik de backupschijf geherpartitioneerd naar EXT4. Nu is /home aan het backuppen. (DAMN dat is veel data. Op dit moment had ik graag een USB3-schijf gehad...)
===
Hetgeen ik eigenlijk nog het meest grappig vind is dat ik aan het einde van de rit gewoon kan werken alsof ik nog onder Windows zit. Maar ja, het feit dat ik nu voor het grootste deel nog steeds dezelfde programma's gebruik helpt daar natuurlijk aardig aan mee.
Nog effe kijken of/hoe ik de WIN-key aan KDE's menu kan hangen, en of/hoe ik mijn muis "wiel-klik-links" en "wiel-klik-rechts" kan voorzien van "Back" en "ALT-F4"; dan is het feest compleet.
[ Voor 33% gewijzigd door Katsunami op 29-10-2013 23:50 ]
Nee, daar kan je niet vanuit gaan. Als je tijdens installatie hebt gekozen voor linux-image-amd64, moet je linux-headers-amd64 installeren om bij te blijven met updates. Nu zit je aan die specifieke kernel package vast, zodra ze overstappen naar een nieuwe versie, ben je de pineut.Katsunami schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 22:30:
Overigens, wat dit punt betreft:
Toen ik de nVidia-drivers installeerde, wilde ik "kernel-headers" installeren, maar apt-get vertelde me dat er meerdere keuzes waren, en ik er een expliciet moest kiezen. Ik heb dus "kernel-headers-<die-voor-mijn-huidige-kernel>" gekozen, en alles is goed gegaan.
Kan ik ervan uitgaan dat bij een kernel-upgrade nu ook deze headers worden vervangen, en dat de nVidia-driver ook wordt bijgewerkt (al dan niet dezelfde versie)? Als mijn installatie omkiept, ga ik weer ranten
In mijn geval draai ik 3.11.6 van package linux-image-3.11-1-amd64. Schakelen ze over naar linux-image-3.11-2-amd64, dan moeten mijn headers mee. Doet dat 't niet, dan geen kernel modules van externe packages.
Package linux-headers is een virtueel package, welke wijst naar rt-amd64, amd64 en 3.10-3-rt-amd64 en gewoon 3.10-3-amd64. Vandaar dat je moest kiezen. Is testing only ook nog eens zie ik. Linux-image net zo.
Hero of Time schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 00:21:
Nee, daar kan je niet vanuit gaan. Als je tijdens installatie hebt gekozen voor linux-image-amd64, moet je linux-headers-amd64 installeren om bij te blijven met updates. Nu zit je aan die specifieke kernel package vast, zodra ze overstappen naar een nieuwe versie, ben je de pineut.
In mijn geval draai ik 3.11.6 van package linux-image-3.11-1-amd64. Schakelen ze over naar linux-image-3.11-2-amd64, dan moeten mijn headers mee. Doet dat 't niet, dan geen kernel modules van externe packages.
Package linux-headers is een virtueel package, welke wijst naar rt-amd64, amd64 en 3.10-3-rt-amd64 en gewoon 3.10-3-amd64. Vandaar dat je moest kiezen. Is testing only ook nog eens zie ik. Linux-image net zo.

Ik kan me niet meer herinneren of ik heb gekozen voor linux-image-amd64, of de specifieke 3.10 kernel. Ik heb WEL specifiek voor de headers van 3.10-3-amd64 gekozen omdat ik weet dat ik nu kernel 3.10-3 draai.
1
2
3
4
5
6
| user@WORKSTATION:~$ dpkg --get-selections | grep linux-image linux-image-3.10-3-amd64 install linux-image-amd64 install user@WORKSTATION:~$ dpkg --get-selections | grep linux-headers linux-headers-3.10-3-amd64 install linux-headers-3.10-3-common |
Het lijkt erop dat linux-image-amd64 geïnstalleerd is, dus dan zal ik daar wel voor gekozen hebben tijdens de installatie; en dan zal die wel verantwoordelijk zijn voor de installatie van het specifieke 3.10-3-amd64 package.
Echter, de headers lijken specifiek voor 3.10-3-amd64 te zijn. Kan ik die gewoon verwijderen, en en linux-headers-amd64 installeren, en *dan* ervan uitgaan dat het goed gaat?
[ Voor 26% gewijzigd door Katsunami op 30-10-2013 01:23 ]
Ga dus aptitude in, markeer linux-headers-amd64 voor installatie en dan de versie specifiek als automatisch zodat 't iig bij auto-remove komt.
*zucht* AAARGGHHH. Ik ga terug naar Windows!!!111oneone
Oh, wacht. De oplossing staat ook hier
OK, thanks. Ik heb nu dit:Package linux-image-headers-amd64 is een meta-package die altijd een dependency heeft naar de laatste headers versie, in dit geval dus linux-headers-3.10-3-amd64. Als die verandert nar 3.10-4-amd64, krijg je die netjes en komt de -3 in de auto-remove/obsolete lijst, net zoals je linux-image zou komen.
Ga dus aptitude in, markeer linux-headers-amd64 voor installatie en dan de versie specifiek als automatisch zodat 't iig bij auto-remove komt.
1
2
3
4
| user@WORKSTATION:~$ sudo dpkg --get-selections | grep linux-headers linux-headers-3.10-3-amd64 install linux-headers-3.10-3-common install linux-headers-amd64 install |
Ik heb eerst de vorige headers verwijderd.
Daarna heb ik in Aptitude linux-image-amd64:amd64 opgezocht (*), en die aangemerkt als Auto. Aptitude heeft zelf linux-headers-3.10-3-amd64 en linux-headers-3.10-3-common (en nog één ander pakket) aangemerkt voor installatie, en als Auto.
Mag ik er dan *nu* vanuit gaan dat een driver en/of kernelupgrade goed gaat?
(*) Blijkbaar is er ook een i386-versie van de amd64 headers (linux-headers-amd64:i386). Ik denk dat die bedoeld zijn om een 64-bit kernel te compileren op een niet-64-bit CPU of iets dergelijks.
===
Dan nog een raar mysterie:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| user@WORKSTATION:~$ df -h Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on /dev/sda2 59G 4.7G 51G 9% / udev 10M 0 10M 0% /dev tmpfs 801M 456K 801M 1% /run tmpfs 5.0M 0 5.0M 0% /run/lock tmpfs 2.0G 0 2.0G 0% /run/shm /dev/sdb1 915G 550G 319G 64% /home /dev/sdc1 799G 699G 60G 93% /media/ST1000DM003-1 /dev/sdd1 917G 550G 321G 64% /media/HOME-BACKUP |
Zie /dev/sdc1.
De grootte van 799GB is correct. Het gebruik van 699GB is ook correct. Maar hoe kan het dan dat er maar 60GB vrij is? Waar is die andere 40GB heen?
GParted zegt in elk geval dat er WEL 100GB vrij is. (Ik heb ook al een fsck en dergelijke uitgevoerd, maar die komt eruit als "clean".) Ik heb alle files die op die schijf staan nog in een backup. Kan ik het beste sdc1 gewoon formatteren en de files terugzetten, om er zeker van te zijn dat er niks mis is met het filesysteem?
(sdb1, sdbc1 en sdb1 zijn alle drie schijven van 1TB, maar op sdb1 heb ik 2GB toegekend aan de swap area, en sdc1 bevat Windows7 in een 120GB partitie. sdd1 is een USB-schijf.)
[ Voor 29% gewijzigd door Katsunami op 30-10-2013 16:58 ]
[ Voor 11% gewijzigd door begintmeta op 30-10-2013 17:10 ]
Nou je het zegt, alle schijven missen ruimte. In geval van sdb1 is het inderdaad precies 5%
Damn, 46G pleite per terabyte is wel veel. In geval van sdc1 had ik die 40GB eigenlijk wel nodig.
[ Voor 24% gewijzigd door Katsunami op 30-10-2013 17:27 ]
bedankt, maar nu krijg ik automatisch al een hogere resolutieHero of Time schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 22:20:
[...]
Tools installeren en je hebt dynamische resolutie. Ik heb destijds nog de howto voor geschreven: Howto: Install Linux Guest Additions + Xorg config. Is nog steeds van toepassing, al is 't niet veel meer dan apt-get install build-essential dkms, en dan de VBoxLinuxAdditions.run uitvoeren.Xorg.conf is niet meer nodig.
en hardware acceleratie werkt nu ook
moet wel zeggen dat ik het enthousiasme over Elementary OS niet snap
het is gewoon een kaal en leeg systeem
en dat de windows geen borders hebben maakt het niet makkelijker
draad kwijt of niet, ik kan gewoon niet zonder windowsKatsunami schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 23:42:
De twee hoofdredenen dat ik vorig jaar écht serieus naar Linux ben gaan kijken waren:
1. MS is met Windows 8.x in mijn ogen de draad gewoon kwijt; ik vind dat OS niet prettig werken.
vraagje; waar kan ik het beste compiz op uit proberen? mint of eos? of toch een andere distro?
weet het niet meer
Je kan het percentage wat root reserveert verkleinen of zelfs weghalen. Dat laatste is niet aan te raden, omdat root dan niets meer kan als je schijf vol staat. En in dat geval ben je fuckedKatsunami schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 17:22:
Hm. Dat zal het dan wel zijn. ik had dan wel verwacht dat GParted deze reservering ook zou aftrekken van de beschikbare ruimte. GParted gaf wel na het formatteren aan dat 14GB was gebruikt.
Nou je het zegt, alle schijven missen ruimte. In geval van sdb1 is het inderdaad precies 5%
Damn, 46G pleite per terabyte is wel veel. In geval van sdc1 had ik die 40GB eigenlijk wel nodig.
Het lijkt erop dat "gebruiksvriendelijk" automatisch betekent dat men het uiterlijk van OSX probeert te immiteren, en het dan nog wat verder doordrijft door zoveel mogelijk opties te verwijderen.Vishari Beduk schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 17:26:
moet wel zeggen dat ik het enthousiasme over Elementary OS niet snap![]()
het is gewoon een kaal en leeg systeem
en dat de windows geen borders hebben maakt het niet makkelijker
GNOME3 doet hetzelfde.
Voor mijn eigen gebruik kan ik wel zonder Windows tegenwoordig, behalve voor spellen. Daarom laat ik het geïnstalleerd staan.draad kwijt of niet, ik an gewoon niet zonder windows
Ik zou niet meer aan Compiz beginnen. Het wordt niet meer onderhouden op dit moment, en veel distro's zijn het aan het verwijderen uit de repo's.vraagje; waar kan ik het beste compiz op uit proberen? mint of eos? of toch een andere distro?
Ja OK, hier moet ik even heen kijken. Ik snap wel dat er wat ruimte wordt gereserveerd om root wat mogelijkheden te geven als er iets mis gaat, maar 45GB per terabyte is waanzin. Hier had men echt "5% of 10GB, welke het kleinste is" van moeten maken. Een hedendaagse 2 of 4TB schijf verliest nu 90 of 180GB. Dat is echt overdreven veel.MoiZie schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 17:30:
Je kan het percentage wat root reserveert verkleinen of zelfs weghalen. Dat laatste is niet aan te raden, omdat root dan niets meer kan als je schijf vol staat. En in dat geval ben je fucked
Ik ga eens kijken of ik dit kan verkleinen naar 1%; dat reserveert 10GB voor root, wat meer dan 2x zoveel is dan de ruimte die ik nu nodig heb voor de hele installatie. Dat moet genoeg zijn.
Dat is dan deze optie in tune2fs denk ik.-m reserved-blocks-percentage
Set the percentage of the filesystem which may only be allocated
by privileged processes. Reserving some number of filesystem
blocks for use by privileged processes is done to avoid filesys‐
tem fragmentation, and to allow system daemons, such as sys‐
logd( 8 ), to continue to function correctly after non-privileged
processes are prevented from writing to the filesystem. Nor‐
mally, the default percentage of reserved blocks is 5%.
Ik denk dat ik dat ik die voor de dataschijven wel kan terugzetten naar 1%, om 10GB te reserveren. Voor de systeemschijf laat ik hem dan gewoon op 5% staan.
===
edit: fixed. Ik heb de reservering voor de dataschijven naar 0.5% gezet.
"df -h" ziet er nou een stuk logischer (en relaxter) uit.
1
2
3
4
5
6
7
8
| /dev/sda2 59G 3.9G 52G 8% / udev 10M 0 10M 0% /dev tmpfs 801M 456K 801M 1% /run tmpfs 5.0M 0 5.0M 0% /run/lock tmpfs 2.0G 0 2.0G 0% /run/shm /dev/sdb1 915G 550G 361G 61% /home /dev/sdc1 799G 699G 96G 88% /media/ST1000DM003-1 /dev/sdd1 917G 550G 363G 61% /media/HOME-BACKUP |
Nu wordt er op een dataschijf van 1TB na formatteren nog iets van ~4GB van de vrije ruimte gereserveerd. Dat moet genoeg zijn voor root en root-privileged daemons om mee te rotzooien mocht het ooit nodig zijn, maar ik denk dat ik allang weer een grotere c.q. nieuwe schijf in de computer heb tegen de tijd dat dit gebeurt.
In eerste instantie was de missende ruimte me niet direct opgevallen bij de schijven die nog genoeg vrij hebben, maar in geval van sdc1 viel het me direct op, mede doordat de vrije ruimte zo mooi rond (100GB) had moeten zijn.
Als er dan 96 of 98 ofzo zou worden aangegeven, dan had ik waarschijnlijk wel iets gedacht van: "Oh, dat zal wel een systeemreservering zijn, zoals bij NTFS", maar ruim 40GB leek me wat teveel van het goede.
Nou ja, weer wat geleerd (en opgelost)
[ Voor 71% gewijzigd door Katsunami op 30-10-2013 17:58 ]
hmmm jammerKatsunami schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 17:31:
[...]
Ik zou niet meer aan Compiz beginnen. Het wordt niet meer onderhouden op dit moment, en veel distro's zijn het aan het verwijderen uit de repo's.
ik wilde ook een KDE distro proberen en heb chakra gedownload
maar krijg het niet eens geinstalleerd

'no useable device' of zoiets
daarna poging met kpartitionmanager vanuit live omgeving, maar wederom hetzelfde
dus chakra inmiddels verplaatst naar /dev/null
nu een andere KDE distro uitzoeken
weet het niet meer
[ Voor 7% gewijzigd door Vicarious op 30-10-2013 19:04 ]
Vicariously I live while the whole world dies
Zelf zou ik niet een of andere "rare" distibutie gebruiken, maar een van de grote.Vishari Beduk schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 18:45:
[...]
hmmm jammer
ik wilde ook een KDE distro proberen en heb chakra gedownload
maar krijg het niet eens geinstalleerd![]()
'no useable device' of zoiets
daarna poging met kpartitionmanager vanuit live omgeving, maar wederom hetzelfde
dus chakra inmiddels verplaatst naar /dev/null
nu een andere KDE distro uitzoeken
Fedora KDE-spin, OpenSUSE aan de RPM-kant.
KUbuntu of Debian zelf aan de DEB-kant. Misschien Mint, en dan ombouwen.
Ik heb "gewoon" Debian Testing gepakt, en een minimale install zonder desktop gedaan; alleen "standard system utilities" heb ik aan laten staan. Na de eerste boot in de console ben je met "apt-get install xorg kdm kde-plasma-desktop" klaar; je hebt dan een minimale KDE-install.
Geluid moet je wel nog apart doen ("apt-get install alsa-base alsa-utils", unmuten met alsamixer); als je PulseAudio wilt gebruiken, kun je dat installeren nadat ALSA werkt.
Dan kun je daarna stukje bij beetje programma's en functies aan het systeem toevoegen als je tijd hebt, of als je ze nodig hebt.
===
Wat Linux wel moet afleren is dat gedonder van "Ik laad apparaten wel in de volgorde waarin ik ze tegenkom". Een schijf aanspreken met "/dev/sdc1" is levensgevaarlijk als je niet eerst hebt gecontroleerd of de bedoelde schijf/partitie deze keer daadwerkelijk op sdc1 te vinden is.
Net valt mijn geluid uit, omdat ALSA plotseling na een reboot besluit dat de output van mijn grafische kaart de default audio-uitgang moet zijn.
(De grafische kaart bevat een aparte Intel HD Audio kaart, ondanks dat die grafische kaart geen HDMI heeft. Er zit een speciale gele DVI-uitgang op, waar je met een speciaal DVI-HDMI-verloopstuk een HDMi-uitgang van kunt maken. Deze audio-uitgang is hier niet aangesloten.)
Dan maar weer eens graven, en de helft van de tijd vind je de informatie in de Arch Wiki. Blijkbaar moet je in /etc/modprobe.d/alsa-base.conf een geluidskaart die je NOOIT als default wil hebben, instellen op "index -2". Dus dan maar "snd_intel_hda = index -2" erin geprakt, en het lijkt weer te werken.
Dit is eigenlijk gewoon brak. Een default moet niet veranderen aan de hand van welk apparaat toevallig als eerste wordt geladen.
[ Voor 43% gewijzigd door Katsunami op 30-10-2013 19:42 ]
Ik ben/was in de veronderstelling dat Linux dat over het algemeen al lang afgeleerd heeft en dat de meeste distributies om die reden dan ook UUID gebruiken of labels.Katsunami schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 19:05:
[...]
Wat Linux wel moet afleren is dat gedonder van "Ik laad apparaten wel in de volgorde waarin ik ze tegenkom". Een schijf aanspreken met "/dev/sdc1" is levensgevaarlijk als je niet eerst hebt gecontroleerd of de bedoelde schijf/partitie deze keer daadwerkelijk op sdc1 te vinden is.
Welke Linux variant heeft vandaag de dag dan nog dat gedonder met bijv /dev/sdc1 ?
Debian Testing. Het gebruikt wel UUID's voor de interne schijven, maar niet voor schijven die "live" gemount worden, zoals USB-sticks en dergelijke.ninjazx9r98 schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 20:01:
Ik ben/was in de veronderstelling dat Linux dat over het algemeen al lang afgeleerd heeft en dat de meeste distributies om die reden dan ook UUID gebruiken of labels.
Welke Linux variant heeft vandaag de dag dan nog dat gedonder met bijv /dev/sdc1 ?
Daarvoor worden labels gebruikt (als die zijn toegekend). Het is dan ook het beste om een schijf aan te spreken via /media/<label>, want als je twee USB-HDD's en een USB-stick in de computer laat steken als je hem uitzet, dan kun je er bij de volgende boot niet van uitgaan dat de /dev/sd...-toekenning nog hetzelfde is.
Geluidskaarten worden ook toegekend aan de hand van de volgorde waarin ALSA ze als eerste ziet. Mestal is die volgorde steeds hetzelfde, maar niet altijd, anders was daarstraks niet mijn geluid uitgevallen.
(Windows heeft trouwens hetzelfde probleem. Meestal houden externe HDD's en USB-sticks dezelfde drive-letters, maar niet altijd. Gewoon ervan uitgaan dat een drive of stick "E:" is als je iets gaat formatteren is leipe shit.)
[ Voor 9% gewijzigd door Katsunami op 30-10-2013 20:14 ]
Daar heb ik het zelfs nog over gehad!Katsunami schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 16:50:
[rant over schijfruimte]
Mijn data schijven heb ik dan ook op 0% gezet:Hero of Time schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 20:21:
Op die manier heb ik nu een / van 9 GB die voor 37% vol is (als ik m'n apt cache van 3,8 GB niet mee tel, met issie 84% vol (5% superblock)). En aantal geïnstalleerde packages is ook een stuk minder, op het moment 1304. M'n KDEbian VM heeft clean al 1445 packages.
Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on /dev/sda1 9.1G 7.2G 1.5G 84% / udev 10M 0 10M 0% /dev tmpfs 1.6G 656K 1.6G 1% /run tmpfs 5.0M 0 5.0M 0% /run/lock tmpfs 3.2G 996K 3.2G 1% /run/shm /dev/sda2 14G 7.4G 6.4G 54% /home /dev/sda3 215G 177G 39G 83% /media/VMs /dev/sdd1 2.7T 1.1T 1.7T 41% /media/terra3 /dev/sdc1 868G 797G 72G 92% /media/terra1 /dev/sdb3 402G 401G 1.1G 100% /media/giga500 /dev/sde3 299G 272G 27G 91% /mnt/extern /dev/sdc3 31G 23G 8.4G 73% /mnt/home /dev/sdc2 19G 4.6G 13G 27% /mnt/root /dev/sdb2 50G 7.1G 43G 15% /mnt/programs
Wat mij nu wel opvalt, is dat ze eindelijk die gare output van 2x / hebben gefixt. Eerder had ik nog iets als dit er bij staan:
/dev/disk/by-uuid/[UUID van schijf] 9.1G 7.2G 1.5G 84% /
Dat moet dan komen omdat 't automatisch de Guest Additions uit de repo heeft geïnstalleerd. Debian stelt de vraag iig nog, weet niet zeker of Ubuntu (en dus eOS) dat ook doet of gewoon maar z'n gang gaat zonder je de keus te laten.Vishari Beduk schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 17:26:
[...]
bedankt, maar nu krijg ik automatisch al een hogere resolutie
en hardware acceleratie werkt nu ook
Dat of de versie in Debian Testing is stukken beter dan die van Ubuntu een paar versies terug. Heb 'm nu niet meer als VM zo te zien, maar het was echt rete traag! De animatie alleen al voor het openen van het menu ging in slow motion.Vicarious schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 19:04:
Debian kun je ook prima installeren met KDE. Debian heeft een van de lichtere KDE's qua resources.
Geen. Elke distro gebruikt LABEL= of UUIDs. Of er wordt standaard LVM gebruikt met het principe van /dev/VolGroup00/LogVol00.ninjazx9r98 schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 20:01:
[...]
Ik ben/was in de veronderstelling dat Linux dat over het algemeen al lang afgeleerd heeft en dat de meeste distributies om die reden dan ook UUID gebruiken of labels.
Doet Ubuntu ook op die manier.Katsunami schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 20:13:
[...]
Debian Testing. Het gebruikt wel UUID's voor de interne schijven, maar niet voor schijven die "live" gemount worden, zoals USB-sticks en dergelijke.
Na een keer een "no root fs found" error te hebben gehad, leer je wel om UUIDs te gebruiken. Labels vind ik wat irritant, want als je een oudere schijf in je computer doet, of je gaat Linux op een andere schijf installeren en hebt / niet herlabeled, ben je alsnog de sigaar.Daarvoor worden labels gebruikt (als die zijn toegekend). Het is dan ook het beste om een schijf aan te spreken via /media/<label>, want als je twee USB-HDD's en een USB-stick in de computer laat steken als je hem uitzet, dan kun je er bij de volgende boot niet van uitgaan dat de /dev/sd...-toekenning nog hetzelfde is.
Correctie: de volgorde van het toekennen van kernel modules aan de devices.Geluidskaarten worden ook toegekend aan de hand van de volgorde waarin ALSA ze als eerste ziet. Mestal is die volgorde steeds hetzelfde, maar niet altijd, anders was daarstraks niet mijn geluid uitgevallen.
Overigens is de standaard configuratie van ALSA om HDMI audio te negeren. Zelf nog gezien met m'n HTPC, installeer 'm met m'n onboard uit en geen geluid. Heb specifiek een .asoundrc moeten maken om 'm aan te zetten. En nog een stukje extra met dmix zodat er meer dan 1 stream tegelijk kan spelen (bijvoorbeeld XBMC en Youtube in de browser).
Die audio over DVI is een vage oplossing. Je kan die module overigens ook gewoon blacklisten, heb je 't hele idiote apparaat gewoon niet. Alleen moet je wel zeker weten dat 't kan en je je onboard HD audio niet weggooit ermee. Btdt. Zou eigenlijk nog ergens een goedkoop Audigy kaartje moeten halen voor in m'n PC, om betere kwaliteit over analoog te krijgen. Kan die hele HD audio meuk weg. M'n vorige PC had een SB Live! 24 bit, maar die overzetten was niet echt mogelijk aangezien 't op 't moederbord zat
Hoe weet ik nou dat dit hetzelfde was?Hero of Time schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 21:07:
Daar heb ik het zelfs nog over gehad!
Ik ben geen nerd, ik ben een IT-er
Dus alles buiten root waar voor de rest alleen data op staat kan gewoon op 0%? Mooi, dan ga ik dat ook doen.Mijn data schijven heb ik dan ook op 0% gezet:
Mja ok, ik bedoel natuurlijk dat je het label kunt gebruiken bij live gemounte systemen. Ik weet dat mijn USB-stick altijd beschikbaar is onder /media/CRUZER8, maar hij is niet altijd /dev/sdd1. Als ik bijvoorbeeld een externe harde schijf heb aangesloten, samen met de USB-stick, dan is het maar de vraag aan wie sdd1 wordt toegekend. (De ander krijgt dan sde1.)Na een keer een "no root fs found" error te hebben gehad, leer je wel om UUIDs te gebruiken. Labels vind ik wat irritant, want als je een oudere schijf in je computer doet, of je gaat Linux op een andere schijf installeren en hebt / niet herlabeled, ben je alsnog de sigaar.
Oh, goed om te weten voor als ik mijn HTPC ga omzetten. Die heeft analoog en HDMI.Overigens is de standaard configuratie van ALSA om HDMI audio te negeren. Zelf nog gezien met m'n HTPC, installeer 'm met m'n onboard uit en geen geluid. Heb specifiek een .asoundrc moeten maken om 'm aan te zetten. En nog een stukje extra met dmix zodat er meer dan 1 stream tegelijk kan spelen (bijvoorbeeld XBMC en Youtube in de browser).
Ja, klopt, is ook vaag. Het is een of ander fabrikant-specifiek iets.Die audio over DVI is een vage oplossing. Je kan die module overigens ook gewoon blacklisten, heb je 't hele idiote apparaat gewoon niet. Alleen moet je wel zeker weten dat 't kan en je je onboard HD audio niet weggooit ermee. Btdt. Zou eigenlijk nog ergens een goedkoop Audigy kaartje moeten halen voor in m'n PC, om betere kwaliteit over analoog te krijgen. Kan die hele HD audio meuk weg. M'n vorige PC had een SB Live! 24 bit, maar die overzetten was niet echt mogelijk aangezien 't op 't moederbord zat.
Ik heb hier in de praktijk 3 geluidskaarten:
- Intel HDA, op het moederbord, maar die staat uit in het BIOS.
- Asus Xonar D1 (Virtuoso 100 chipset), mijn default geluidskaart. (En die werkt ook.)
- Die DVI-die-eigenlijk-ook-HDMi-is op mijn nVidia-kaart; die nu dus een Intel HDA blijkt te zijn.
===
Een van de laatste overblijfselen die ik me nu afvraag is waarom onder KDE soms de pictogrammen van mijn bureaublad verdwijnen, ondanks dat Folder View aan staat. Als ik de modus terug zet naar Default Desktop, Apply klik en dan weer op Folder View zet, dan verschijnen de pictogrammen weer. Ik vraag me af waarom ze verdwijnen, en of dat een bug is.
[ Voor 7% gewijzigd door Katsunami op 30-10-2013 21:47 ]
Niet, want het is niet hetzelfde. Ik heb een foutje gemaakt. Superblock is heel wat anders.
Goh, ik ook.Ik ben geen nerd, ik ben een IT-er
Niet komen huilen als je een schijf vol propt en die corrupt raakt hè.[...]
Dus alles buiten root waar voor de rest alleen data op staat kan gewoon op 0%? Mooi, dan ga ik dat ook doen.
[...]
Mja ok, ik bedoel natuurlijk dat je het label kunt gebruiken bij live gemounte systemen. Ik weet dat mijn USB-stick altijd beschikbaar is onder /media/CRUZER8, maar hij is niet altijd /dev/sdd1. Als ik bijvoorbeeld een externe harde schijf heb aangesloten, samen met de USB-stick, dan is het maar de vraag aan wie sdd1 wordt toegekend. (De ander krijgt dan sde1.)

Zou je snel genoeg achter zijn gekomen[...]
Oh, goed om te weten voor als ik mijn HTPC ga omzetten. Die heeft analoog en HDMI.
En als je geluidskaart geen hardware mixing doet, kan je ook geen stereo en surround stream tegelijk afspelen (bijvoorbeeld je film even pauzeren voor wat Youtube humor ofzo).
Hmm, ik heb een vergelijkbare geluidskaart gehad. Verschillende met C-Media als chipset en het was in mijn geval 10x ruk. Ik kon niet per speaker het volume regelen en omdat ik niet met m'n hoofd in m'n achter speakers zit, wil ik front zachter hebben en rear vol open. Was in mijn geval ook niet mogelijk. Sterker nog, ik kon heel rear niet eens aanpassen met volume![...]
Ja, klopt, is ook vaag. Het is een of ander fabrikant-specifiek iets.
Ik heb hier in de praktijk 3 geluidskaarten:
- Intel HDA, op het moederbord, maar die staat uit in het BIOS.
- Asus Xonar D1 (Virtuoso 100 chipset), mijn default geluidskaart. (En die werkt ook.)
- Die DVI-die-eigenlijk-ook-HDMi-is op mijn nVidia-kaart; die nu dus een Intel HDA blijkt te zijn.
En omdat ik wat met ALSA configuratie heb gespeeld, voordat ik het maar opgaf en huilend PulseAudio installeerde, heb ik een extra mixer bij die ik maar niet weg krijg! AAAARRRGGHH!!

Klinkt als het MS probleem van configuratiescherm op menu weergave. In de eigenschappen staat 't standaard op menu, maar is eigenlijk link. Pas als je het bolletje even naar een andere optie zet en dan weer terug, zodat de Apply actief is, werkt 't pas.Een van de laatste overblijfselen die ik me nu afvraag is waarom onder KDE soms de pictogrammen van mijn bureaublad verdwijnen, ondanks dat Folder View aan staat. Als ik de modus terug zet naar Default Desktop, Apply klik en dan weer op Folder View zet, dan verschijnen de pictogrammen weer. Ik vraag me af waarom ze verdwijnen, en of dat een bug is.
Daar, zie jou wel.Hero of Time schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 22:03:
Niet, want het is niet hetzelfde. Ik heb een foutje gemaakt. Superblock is heel wat anders.
Neej. Jij bent een nerd. Heb ik net beslotenGoh, ik ook.
Kunnen schijven corrupt raken als je ze vol zet?Niet komen huilen als je een schijf vol propt en die corrupt raakt hè.
Dan maar weer terug naar Windows... of toch maar gewoon die 1% reservering laten staan?
Ik zou er wel achter zijn gekomen, maar het levert wel weer een rant op ja.Zou je snel genoeg achter zijn gekomen. Maar wel altijd handig om dat van te voren te weten. Ik wist 't ook voordat ik m'n HTPC bouwde, dus wist gelijk waar ik na installatie op moest zoeken voor audio. Daarna was 't nog even uitzoeken waarom ik geen geluid meer had zodra ik XBMC eens gebruikt had.
En als je geluidskaart geen hardware mixing doet, kan je ook geen stereo en surround stream tegelijk afspelen (bijvoorbeeld je film even pauzeren voor wat Youtube humor ofzo).
Ik ga er niet van uit dat een on-board kaart hardware-mixing heeft. Daarvoor zul je wel PulseAudio nodig hebben.
Ik heb niks anders nodig dan twee fronts en de subwoofer voor zo nu en dan wat muziek op de computer. Om echt muziek te luisteren, heb ik een audiosysteem staan (waar dus die ATOM-based XMBC HTPC/Jukebox aan hangt die nu nog Windows7 draait.)Hmm, ik heb een vergelijkbare geluidskaart gehad. Verschillende met C-Media als chipset en het was in mijn geval 10x ruk. Ik kon niet per speaker het volume regelen en omdat ik niet met m'n hoofd in m'n achter speakers zit, wil ik front zachter hebben en rear vol open. Was in mijn geval ook niet mogelijk. Sterker nog, ik kon heel rear niet eens aanpassen met volume!
En omdat ik wat met ALSA configuratie heb gespeeld, voordat ik het maar opgaf en huilend PulseAudio installeerde, heb ik een extra mixer bij die ik maar niet weg krijg! AAAARRRGGHH!!Die eerste tests kan ook de andere tests naar de klote hebben geholpen, maar het verwijderen van .asoundrc was iig niet de oplossing (en nee, er is ook geen /etc/asoundrc of asoundconf)
===
Wat betreft iets niet weg krijgen... Ik heb hier in mijn context-menu voor sommige bestanden 2x "Open with Wine Internet Explorer" staan; ik vraag me af hoe ik één van die twee weg krijg.
WINE verwijderen verwijdert WINE niet (het commando werkt nog steeds); en system-wide WINE moet geïnstalleerd staan omdat PlayOnLinux anders gaat bokken, ondanks dat ik daarbinnen een prefix met de laatste WINE gebruik.
edit: gevonden. Vraag me niet waarom, maar als je WINE verwijdert, blijven wine-bin, wine64-bin (dependencies) wine-doc en clamav (suggestions) geïnstalleerd staan. Het verwijderen hiervan heeft nog eens ruim 250MB aan ruimte vrijgemaakt. ik ga eens kijken of ik PlayOnLinux los kan installeren zonder system-wide Wine, want die versie loopt toch altijd achter. (Nu 1.4.1, terwijl stable al bij 1.6 is, en dev bij 1.7.5.) PlayOnLinux kan toch Wine los downloaden en in een prefix stoppen, dus....
===
Oh, niet alles in de Linux-wereld is veranderd zie ik.
Men is bij Debian blijkbaar nog steeds zo anal retentive als vroeger, over de aller-allerkleinste details.The Debian repository maintainers have rejected XBMC v12's entry into their default repository (which also feeds into the default Ubuntu repositories) due to the fact that XBMC uses an internal FFmpeg, instead of system wide libav, as demanded by Debian. XBMC is unable to do this currently for various reasons, one of which is that it would take a great amount of time to switch over to that library.
See here for an alternative.
[ Voor 17% gewijzigd door Katsunami op 30-10-2013 22:52 ]
Baard prikt en 3,5 jaar geleden heb ik een ooglaseroperatie ondergaan. Geen bril meer nodig voor mij, tenzij 't voor tegen de zon is.Katsunami schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 22:21:
[...]
Neej. Jij bent een nerd. Heb ik net beslotenHeb je al een grote baard en een bril in jaren-80 fietswielmodel?
Hehe.
Gewoon vol niet, maar als je OS crasht en het moet nog z'n journal uitvoeren terwijl er geen ruimte is... Het zijn van die eens in de x kans dingen, maar je zal 't net meemaken zonder backup.[...]
Kunnen schijven corrupt raken als je ze vol zet?
NTFS is nog sneller te slopen. Ik had toen ik nog een dual boot had dat Windows z'n eigen file system naar de klote hielp. Hoe? M'n VMs had ik op een NTFS partitie staan. VMs waren hierdoor ook gedeeld tussen Windows en Linux, althans, de harde schijven. Werk er even mee in Linux, sluit af, geen probleem. Reboot naar Linux, kan VM nog gewoon gebruiken, niets aan de hand. Boot naar Windows (XP destijds), nog niets aan de hand. VMs starten, geen probleem. Reboot weer naar Windows (want update ofzo) en 't gaat doodleuk aangeven dat er een chkdsk moet plaatsvinden. Prima, laat 'm z'n ding doen, heb ik een VDI bestand van 0 bytes. Heeft dat klote OS z'n eigen file system om zeep geholpen en als fix nullified het maar even een bestand van enkele GB groot.Dan maar weer terug naar Windows... of toch maar gewoon die 1% reservering laten staan?

Om 't nog mooier te maken, als ik van Linux naar XP ging en weer naar Linux en dan weer naar XP, kwam er geen schijfcontrole. Dus alleen als ik van Linux naar XP ging, en dan nog een keer naar XP.
Nee, daar hebben we libasound2-data voor, die bevat de dmix plugin. PulseAudio heeft een dependency naar libasound2-plugins. En guess what? Door die arrogante eikel van een Opus maintainer kan je geen PulseAudio gebruiken als je al multi-arch hebt draaien. En als je 't wilt gaan draaien, kan het niet.[...]
Ik zou er wel achter zijn gekomen, maar het levert wel weer een rant op ja.
Ik ga er niet van uit dat een on-board kaart hardware-mixing heeft. Daarvoor zul je wel PulseAudio nodig hebben.
Ow, he, dat had ik nog niet geprobeerd, libasound2-plugins:i386 verwijderen. Blijkbaar zijn er geen packages meer in de chain die hier een depend op hebben. Dit had ik eerst wel, anders was 't niet geïnstalleerd.
Aan de andere kant, misschien dat Wine het nodig heeft... Ik laat het wel totdat Mr. Jackass zwicht onder de community.
*PROEST!* Om 'echt' muziek te luisteren? Ik hoop dat je er een degelijke geluidskaart in hebt zitten, en niet gebruik maakt van dat onboard crap ding wat een slap excuus voor 'HD Audio' is.[...]
Ik heb niks anders nodig dan twee fronts en de subwoofer voor zo nu en dan wat muziek op de computer. Om echt muziek te luisteren, heb ik een audiosysteem staan (waar dus die ATOM-based XMBC HTPC/Jukebox aan hangt die nu nog Windows7 draait.)
Kijk eens in $HOME/.local/share/. Hier kan je alles vinden ervoor. Het kan ook komen omdat je meer dan 1 prefix hebt, en per prefix eentje bij krijgt.Wat betreft iets niet weg krijgen... Ik heb hier in mijn context-menu voor sommige bestanden 2x "Open with Wine Internet Explorer" staan; ik vraag me af hoe ik één van die twee weg krijg.
WINE verwijderen verwijdert WINE niet (het commando werkt nog steeds); en system-wide WINE moet geïnstalleerd staan omdat PlayOnLinux anders gaat bokken, ondanks dat ik daarbinnen een prefix met de laatste WINE gebruik.
Ja, zeg, ga eens niet telkens editten als ik je ga quoten. Vorige bericht had je opeens een stuk over KDE er bij staan en zo heb ik het al een paar keer eerder bij je gehad. Volgende keer lock ik je post zodra ik 'm zie!edit: gevonden. Vraag me niet waarom, maar als je WINE verwijdert, blijven wine-bin, wine64-bin (dependencies) wine-doc en clamav (suggestions) geïnstalleerd staan. Het verwijderen hiervan heeft nog eens ruim 250MB aan ruimte vrijgemaakt. ik ga eens kijken of ik PlayOnLinux los kan installeren zonder system-wide Wine, want die versie loopt toch altijd achter. (Nu 1.4.1, terwijl stable al bij 1.6 is, en dev bij 1.7.5.) PlayOnLinux kan toch Wine los downloaden en in een prefix stoppen, dus....
Apart, want XBMC zie ik gewoon in hun default repo staan. Unstable heeft 11.0, Experimental 12.0. De Multimedia repo heeft voor Testing 12.2 en Unstable 13 alpha 8.Oh, niet alles in de Linux-wereld is veranderd zie ik.
[...]
Men is bij Debian blijkbaar nog steeds zo anal retentive als vroeger, over de aller-allerkleinste details.
Ik dacht heel even dat standaard Testing v11.iets had, maar m'n HTPC heeft geen testing repo, dus dat kon niet.
1
2
| #! /bin/bash xmodmap -e "keycode 133=F13" |
Het script kan elke naam hebben, maar het moet we executable zijn. Nu kun je rechtsklikken op het K-menu, "Application Launcher Settings" kiezenn, en de WIN-key als shortcut instellen. Hij reageert nu als "F13"
Is het erg ketters als ik zeg dat ik Linux hier ondertussen aardig overeen begint te komen met mijn Windows-installatie?
Onder Windows gebruikte ik altijd de combinatie
Dexpot (virtual desktops) + Winsplit Revolution (extra window-management opties) + Cygwin (terminal).
Dat is onder Linux/KDE allemaal standaard aanwezig...
Oh, OK. Ik heb meer backups in de kast dan brood in de vriezerHero of Time schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 23:26:
Gewoon vol niet, maar als je OS crasht en het moet nog z'n journal uitvoeren terwijl er geen ruimte is... Het zijn van die eens in de x kans dingen, maar je zal 't net meemaken zonder backup.
No fair. Je moet niet buiten Windows om met het NTFS filesystem kloten en dan jammeren als Windows denkt dat je een stuk verprutst hebt en het weer goed maakt (desnoods door je hele VM te deleten)NTFS is nog sneller te slopen. Ik had toen ik nog een dual boot had dat Windows z'n eigen file system naar de klote hielp. Hoe?...
Het is bekend dat Windows het niet grappig vindt als je van buitenaf met NTFS werkt. Dan gaat het heel aggressief chkdsk-en.
Kan zo'n soort maintainer niet op een gegeven moment "afgezet" c.q. vervangen worden als er iemand anders is die het wél wil doen?Aan de andere kant, misschien dat Wine het nodig heeft... Ik laat het wel totdat Mr. Jackass zwicht onder de community.
Er zit een goede geluidskaart in ja (een professionele zelfs, uit de tijd dat er in deze kast een zwaardere bak met een VST-host onder Windows XP zat), maar dat zou niet uit moeten maken. De kaart is via HDMI aangesloten op een versterker, en de muziek is FLAC. Zover ik weet zou er binnen de computer in dat geval geen conversie plaats moeten vinden.*PROEST!* Om 'echt' muziek te luisteren? Ik hoop dat je er een degelijke geluidskaart in hebt zitten, en niet gebruik maakt van dat onboard crap ding wat een slap excuus voor 'HD Audio' is.
Hoewel het "slechts" een mid-end audiosysteem is met 2 zuilspeakers en een subwoofer/bassbooster en een normale versterker, denk ik dat je er de standaard mediamarkt-meuk zoals die mini-hifi-setjes wel mee overtreft
Ik kwam op het briljante idee om in het KDE-menu op "File" te zoeken, en kwam daar "File Associations" tegen. Ik heb de WINE IE daar verwijderd.Kijk eens in $HOME/.local/share/. Hier kan je alles vinden ervoor. Het kan ook komen omdat je meer dan 1 prefix hebt, en per prefix eentje bij krijgt.
Sorry. Ben ik gewend geraakt sinds ik in het verleden een paar keer op nogal brakke fora heb moeten posten. Typ-post-edit-post-edit-post...Ja, zeg, ga eens niet telkens editten als ik je ga quoten. Vorige bericht had je opeens een stuk over KDE er bij staan en zo heb ik het al een paar keer eerder bij je gehad. Volgende keer lock ik je post zodra ik 'm zie!
En geen machtsmisbruik hier hè, want anders cast ik Time Stop!
(Als je die referentie begrijpt, dan ben je minstens ooit een nerd geweest; zo rond 2000
Ik heb dat nog niet gecontroleerd. Ergens eerder in deze draad (of een van de andere actieve draadjes) zag ik dit ook al genoemd worden.Apart, want XBMC zie ik gewoon in hun default repo staan. Unstable heeft 11.0, Experimental 12.0. De Multimedia repo heeft voor Testing 12.2 en Unstable 13 alpha 8.
Ik dacht heel even dat standaard Testing v11.iets had, maar m'n HTPC heeft geen testing repo, dus dat kon niet.
http://packages.debian.org/search?keywords=xbmc
XBMC schijnt als 11.0 in Wheezy en Sid te zitten, en als 12.0 in Experimental; in Testing schijnt hij helemaal niet te zitten. Als je als multimedia-repository deb-multimedia.org bedoelt: dat is het alternatief dat wordt genoemd op de XBMC site, maar dat is voor zover ik weet geen officieel Debian-repo.
He, het traject Lin-Win-Lin-Win ging prima. Het was juist Lin-Win-Win dat bij de tweede keer het de boel vernachelde. Als 't zou gaan zeiken, moet het dat direct gaan doen. Oftewel, schreeuw direct als je je teen stoot, niet een uur later als je eens naar je voet kijkt.Katsunami schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 23:47:
[...]
No fair. Je moet niet buiten Windows om met het NTFS filesystem kloten en dan jammeren als Windows denkt dat je een stuk verprutst hebt en het weer goed maakt (desnoods door je hele VM te deleten)
Het is bekend dat Windows het niet grappig vindt als je van buitenaf met NTFS werkt. Dan gaat het heel aggressief chkdsk-en.
Geen idee.[...]
Kan zo'n soort maintainer niet op een gegeven moment "afgezet" c.q. vervangen worden als er iemand anders is die het wél wil doen?
Final Fantasy, en als ik 't goed heb, FFII. Maar in 2000 was 't spel allang uit. Het werd wel opnieuw uitgegeven als combi, FFI en FFII voor de GBA onder de titel Final Fantasy: Dawn of Souls.Ja, ik heb 'm![...]
Sorry. Ben ik gewend geraakt sinds ik in het verleden een paar keer op nogal brakke fora heb moeten posten. Typ-post-edit-post-edit-post...Ik zal in het vervolg in een notepad typen en het dan allemaal in één keer posten.
En geen machtsmisbruik hier hè, want anders cast ik Time Stop!
(Als je die referentie begrijpt, dan ben je minstens ooit een nerd geweest; zo rond 2000)
Deb-multimedia is 't inderdaad. Het is geen officiële repo. Kan ook niet want hij doet redelijk wat met non-free dingen (zoals libdvdcss en mplayer met vdpau support). En dus ook XBMC.[...]
Ik heb dat nog niet gecontroleerd. Ergens eerder in deze draad (of een van de andere actieve draadjes) zag ik dit ook al genoemd worden.
http://packages.debian.org/search?keywords=xbmc
XBMC schijnt als 11.0 in Wheezy en Sid te zitten, en als 12.0 in Experimental; in Testing schijnt hij helemaal niet te zitten. Als je als multimedia-repository deb-multimedia.org bedoelt: dat is het alternatief dat wordt genoemd op de XBMC site, maar dat is voor zover ik weet geen officieel Debian-repo.
Baldur's Gate IIHero of Time schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 00:03:
Final Fantasy, en als ik 't goed heb, FFII. Maar in 2000 was 't spel allang uit. Het werd wel opnieuw uitgegeven als combi, FFI en FFII voor de GBA onder de titel Final Fantasy: Dawn of Souls.Ja, ik heb 'm!
Ik ben nog steeds van mening dat een distributie dingen die ze krijgen aangereikt gewoon moet opnemen, desnoods in een aparte repo. Ze hebben toch ook al de nvidia-driver en dergelijke, in non-free. Waarom maakt men dan zo'n drama van het feit dat XBMC een ingebouwde ffmpeg gebruikt in plaats van een system lib?Deb-multimedia is 't inderdaad. Het is geen officiële repo. Kan ook niet want hij doet redelijk wat met non-free dingen (zoals libdvdcss en mplayer met vdpau support). En dus ook XBMC.
Calibre zit toch ook in Debian's repo; ik weet niet wat ze daarmee hebben gedaan, maar als je het installeert vanaf de originele website (wat neerkomt op "download, unzip in /opt, maak pictogram), dan heeft het Python 2.7.5 ingebouwd, omdat het (nog) niet volledig compatible is met Python 3. Op deze manier kan het werken met systemen die versie 3 als system-wide Python hebben ingesteld.
Als Debian elke keer Calibre uit elkaar sloopt en weer in elkaar zet om gebruik te maken van system-wide Python (die dan 2.7.x moet zijn) of iets dergelijks, dan vind ik het niet vreemd dat ze altijd 3-4 of meer versies achter lopen.
[ Voor 4% gewijzigd door Katsunami op 31-10-2013 00:15 ]
Het probleem met ingebouwde libs is dat die ook moeten worden onderhouden. Als je dezelfde lib op meerdere plekken hebt moet die lib ook meerdere keren worden onderhouden. Dat loopt al snel uit de klauwen. De meeste pakketbeheerders zijn alleen geinteresseerd in hun eigen pakket. Als er belangrijke patches voor ingebouwde libs zijn dan komen ze daar niet achter omdat ze die libs zelf niet volgen.Katsunami schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 00:13:
Ik ben nog steeds van mening dat een distributie dingen die ze krijgen aangereikt gewoon moet opnemen, desnoods in een aparte repo. Ze hebben toch ook al de nvidia-driver en dergelijke, in non-free. Waarom maakt men dan zo'n drama van het feit dat XBMC een ingebouwde ffmpeg gebruikt in plaats van een system lib?
Door alle packages gebruik te laten maken van systeemlibs kun je gebruik maken van het werk van de andere beheerders in plaats van alles zelf te moeten doen.
Zo werkt Debian niet. Ze willen namelijk zelf ook security updates kunnen doen. Een vergelijkbare discussie hebben ze ook met Firefox gehad.Katsunami schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 01:01:
Het XBMC-team zou toch een compleet kant-en-klaar Debian-pakket kunnen leveren? Dan hoeft Debian zelf niks te onderhouden aan XBMC.
Deze bug is al in februari 2012 gemeld, voor KDE 4.8.0. Een van de ontwikkelaars heeft een jaar lang configuratiefiles lopen opvragen van "voor de bug", "na de bug", en plotseling is het gewoon stil. Deze bug is nog steeds aanwezig in KDE 4.10.5, en voor zover ik heb kunnen zien is hij ook al gemeld door mensen voor KDE 4.11.x.
Echt, dit is gewoon vervelend.
Wow. Net nog even zitten zoeken. Er is zelfs al een melding voor 4.4.x, en later 4.5.x: "Folder View does not restore desktop icons on login."
[ Voor 13% gewijzigd door Katsunami op 31-10-2013 17:35 ]
Debian moet er ook rekening mee houden dat ze dat toch niet doen, of dat ze het niet goed doen. En dan staat het op de servers van Debian hun goede naam te bezoedelen. Dan kan Debian natuurlijk op dat moment XBMC uit de distributie gooien maar daar wordt niemand gelukkig van.Katsunami schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 01:01:
Het XBMC-team zou toch een compleet kant-en-klaar Debian-pakket kunnen leveren? Dan hoeft Debian zelf niks te onderhouden aan XBMC.
Als het XBMC team zelf packages wil maken en onderhouden kunnen ze ook een eigen repository opzetten, zo moeilijk is dat niet. Dat de website van XBMC je doorverwijst naar de Debian-archieven suggereert mij dat ze bij XBMC ook vinden dat dit een beter manier is.
opensuse is mijn eerste keus maar komt binnen 3 weken met een nieuwe versiebegintmeta schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 18:59:
Klassieke en toch wat van elkaar verschillende KDE distros zijn opensuse en mageia
daarom wacht ik nog even
debian is voor de echte die-hardsVicarious schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 19:04:
Debian kun je ook prima installeren met KDE. Debian heeft een van de lichtere KDE's qua resources.
niets voor mij dus
ik heb een 'echte' DAC via USB op mijn HTPCHero of Time schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 23:26:
[...]
*PROEST!* Om 'echt' muziek te luisteren? Ik hoop dat je er een degelijke geluidskaart in hebt zitten, en niet gebruik maakt van dat onboard crap ding wat een slap excuus voor 'HD Audio' is.
is echter windows only
ik had toch maar alsnog een poging gedaan om chakra geinstalleerd te krijgen
nu is het installeren daadwerkelijk gelukt, kan echter niet inloggen
A critical error occured.
Please look at KDM's logfile(s) for more information or contact your system administrator.

edit: grrrrr .... wat is dit irritant zeg
ik geloof dat ik weer voldoende linux ellende gezien heb, ik ga weer terug naar windows
[ Voor 5% gewijzigd door Vishari Beduk op 31-10-2013 19:19 ]
weet het niet meer
Verwijderd
Als je daar tegen bent moet je geen Debian gebruiken. Reken Debian er niet op af dat ze een standpunt innemen en zich daar strict aan houden. Ze dwingen niets af, maar gebruiken gewoon niets dat hen ergens toe dwingt of zou kunnen dwingen dat tegen hun social contract in gaat.
Volgens mij is zowel ffmpeg als XBMC GPLv2, dus Debian kan toch gewoon ffmpeg bakken, de binaries online gooien, daarna XBMC bakken die van de gebakte ffmpeg gebruik maakt, en dan die binaries ook online gooien? Mis ik nou iets?Katsunami schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 00:13:
Waarom maakt men dan zo'n drama van het feit dat XBMC een ingebouwde ffmpeg gebruikt in plaats van een system lib?
Ja, je mist iets. Het gaat bij Debian om dat er geen non-free spul in hun main repo komt. Je moet denken aan VDPAU support van XBMC. Dat is een non-free (nVidia) library. Een mooi voorbeeld is Mplayer. Van de Deb-multimedia FAQ:onox schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 23:39:
Misschien praten we over twee verschillende dingen; ik had Katsunami even moeten quoten:
[...]
Volgens mij is zowel ffmpeg als XBMC GPLv2, dus Debian kan toch gewoon ffmpeg bakken, de binaries online gooien, daarna XBMC bakken die van de gebakte ffmpeg gebruik maakt, en dan die binaries ook online gooien? Mis ik nou iets?
Hierboven is VDPAU bij Main niet beschikbaar, maar in multimedia wel. Libdvdcss is ook een mooi punt, voor het afspelen van beveiligde DVDs. In bovenstaand is de interne uitgeschakeld, maar libdvdcss2 is alleen in deb-multimedia beschikbaar. Niet bij Main, Contrib of Non-free van Debian zelf.Q. Why mplayer is still in your repository ?
A. Because my package is built with more features.
Here is the output of the configure script for i386 (only disabled options).
Official package :
Disabled optional drivers:
Input: radio tv-dshow nemesi libdvdcss(internal)
Codecs: xvid libdv toolame twolame libmad
Audio output: sun arts ivtv dxr2
Video output: zr zr2 ivtv dxr3 dxr2 vesa aa ggi winvidix vdpau bl xvr100 tdfx_vid wii s3fb
deb-multimedia package :
Disabled optional drivers :
Input : tv-dshow nemesi libdvdcss(internal)
Codecs : toolame
Audio output : sun ivtv dxr2
Video output : zr zr2 ivtv dxr2 vesa winvidix 3dfx bl xvr100 tdfx_vid wii
Arch en Gentoo hebben geen regels die deze non-free componenten beperken. Debian wel.
Argyll en dispcalGUI installatie lukt wel, calibreren en profileren lukt ook nog, maar als ik het profiel probeer te laden krijg ik een error: "Profile could not be installed/activated". Zoeken op internet levert alleen maar forumposts met dit probleem op, maar geen oplossingen.
Het profiel handmatig laden met dispwin of xcalib werkt ook niet. Ik krijg geen melding, maar er verandert ook niks op het scherm; en vanuit mijn windows-installatie WEET ik dat het scherm een tikkeltje donkerder moet worden, op het moment dat het profiel laadt. (Deze EIZO heeft als hij goed is afgesteld al bijna perfecte kleuren, maar hij is iets te licht in de middentonen, wat door de profilering opgelost moet worden.)
Dit werkt zowel niet onder KDE, als ook niet onder XFCE. Ik krijg mijn monitor dus wel gecalibreerd en geprofileerd, maar daarna laadt het profiel niet. (Of het profiel laadt wel, maar is niet in orde en doet niks.)
De bug met de "Folder View" in KDE kan niet worden opgelost op dit moment. Soms "denkt" KDE dat er een tweede monitor is aangesloten, en dan krijg je rare effecten; geen iconen in folder view, en een scrollbalk rechts in het scherm. Het kan worden opgelost door de X-server te killen zodat die restart. Absurd.
Het gedonder met de nVidia-driver ligt trouwens aan KWin: onder XFCE werken de MetaModes wel. Het toekennen van de "1280x1024 {ViewPortIn1024x768, ViewPortOut=1280x960+0+32} levert dus inderdaad een goed geschaald 1024x768 scherm op. Die metamode heb ik dus in xorg.conf opgenomen.
Verrassing: WINE negeert hem gewoon. Basta. Een spel dat opstart stelt zelf gewoon lekker 1024x768 in, de monitor schakelt naar die resolutie, en alles wordt uitgerekt.
Nog een verrassing: PlayOnLinux wil niet installeren als er geen system WINE is, en ADE werkt niet helemaal goed onder Debian's 1.4.1. Versie 1.7.5 die via PlayOnLinux binnengehaald kan worden werkt wel; maar het punt is dat ADE maar een paar MB groot is, wat door 2 installaties van Wine (inclusief alle soundlibs en dergelijke) dus iets van 600MB wordt. Dit heb ik eerder niet kunnen testen, omdat je ADE niet onbeperkt kunt activeren en deactiveren.
Ik DACHT dat ik overgestapt was op Linux, maar precies de shizzle die ik niet in een VM heb kunnen testen (monitor-calibratie en ADE onder Wine) werkt dus of niet, of heel erg lomp. In combinatie met de scaling bugs/omissies in de nVidia driver en de bugs in KDE (Folder View, KWin die de nVidia-driver in de weg zit) heb ik het gevoel dat ik ondanks alles een jaar voor niks heb zitten testen en (weer) te vroeg gejuicht heb.
En toen begon het spelletje. Welke distro?
Ik wou even geen Ubuntu. Uiteindelijk was mijn keuze op Fedora gevallen. DVD'tje gebrand, geinstalleerd.
Right, alles werkt lekker (booten naar de GUI in slechts enkele seconden).
Tijd om eens die Steam te proberen. Eerste tussenstap fglrx drivers (HD7xxx kaart)... Even zoeken in de software repo... Niets. Google wees me naar een pagina waar ze de AMD drivers compileren. Fedora, 2013... Really?
Dan maar even de zure appel doorbijten.
Na de reboot, alles OK. Steam installeren: check. Steam starten: geen 32bit DRI. Known issue, zo blijkt.
Even zoeken. Whoops er is toch een precompiled variant van de driver. Installeren, inclusief 32bit libs.
Reboot: X hangt.
In de console even de oude driver en nieuwe driver weggooien, X.org conf terugzetten en rebooten.
Terug in de GUI de precompiled driver erop. Maar geen steam werkend te krijgen.
Dan toch maar even Ubuntu erop, Steam is tenslotte primair op Ubuntu gefocused. DVD'tje branden, installeren. In S/W center de fglrx driver selecteren, rebooten. X hangt.
Na reboot failsafeX gebruiken. Niets.
Ik heb even geen zin in de command-line. Ik ben er niet vies van (embedded Linux platform onderhouden is immers mijn dagtaak), maar thuis wil ik graag een systeem "with batteries included". Ik heb gewoon even de tijd en zin niet om telkens alles op te lossen.
We zijn 2013 en de Linux on the desktop illusie is weer wat groter.
ASSUME makes an ASS out of U and ME
H!GHGuY schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 10:08:

This too shall pass
Tja, dat is AMD voor je. Met nVidia had je dat niet gehad, of iig minder stroef.H!GHGuY schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 10:08:
[verhaal met fglrx]
Pas 2 amd apu pc's gemaakt, mint erop, driver kiezen, rebooten klaar. Mint heeft hiervoor een eigen driverkeuze tool ontwikkeld die voor mij prima werkte. Aangezien mint een Ubuntu derivaat is schat ik dat Steam hier ook vrij simpel goed op draait.
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
Die root-reserved space is er niet alleen om je systeem werkend te houden als een user het filesystem erg vol maakt; daarvoor volstaat een beetje root-reserved space op / meestal wel.begintmeta schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 17:08:
Vermoedelijk reserveert Ubuntu standard 5% voor 'root-doeleinden'. Volgens mij krijg je dan dit effect in een df-weergave. Je kan het (als je een ext*-fs gebruikt) met tune2fs bekijken en modificeren.
Die reserved space is er ook om fragmentatie tegen te helpen gaan. Hoe minder vrije ruimte er is, hoe minder aneensluitende stukken er beschikbaar zijn voor nieuwe files en dus hoe meer fragmentatie je krijgt, zie bv deze uitleg:
Dus dat aspect moet je ook meenemen als je je reserved space aanpast. Voor media-opslag-volumes enzo zet ik het trouwens meestal op 0. Geen ruimte voor root is niet erg op dergelijke volumes, en fragmentatie valt nogal mee met alleen maar grote bestanden die je ook nog zelden verwijdert.On Fri, Jan 23, 2009 at 06:10:47AM -0500, Alex Fler wrote:
>
> On large FS like 100gb default value of "Reserved block count" takes
> 5% of usable disk, can this value be safely changed to 1% and not
> affect a performance ? Is a reservation size of 1gb enough for 100gb
> disk ? And when we have even larger filesystem like 1Tb default
> "Reserved block count" is 50GB, is it an absolutely minimum must
> have reserved number of space for disk performance, or it's just a
> legacy concept which can be adjusted?
If you set the reserved block count to zero, it won't affect
performance much except if you run for long periods of time (with lots
of file creates and deletes) while the filesystem is almost full
(i.e., say above 95%), at which point you'll be subject to
fragmentation problems. Ext4's multi-block allocator is much more
fragmentation resistant, because it tries much harder to find
contiguous blocks, so even if you don't enable the other ext4
features, you'll see better results simply mounting an ext3 filesystem
using ext4 before the filesystem gets completely full.
If you are just using the filesystem for long-term archive, where
files aren't changing very often (i.e., a huge mp3 or video store), it
obviously won't matter.
- Ted
Ja, in welke volgorde moet hij ze dan laden?Katsunami schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 19:05:
Wat Linux wel moet afleren is dat gedonder van "Ik laad apparaten wel in de volgorde waarin ik ze tegenkom".
Ja, maar hoe zie je dat anders voor je? Steek een USB-stick van een vriend in je computer, die krijgt /dev/sdf. En dan moet je computer tot in het einde der dagen /dev/sdf gereserveerd houden voor de USB-stick van je vriend voor het geval dat die terugkomt en jij hem op /dev/sdf verwacht?Een schijf aanspreken met "/dev/sdc1" is levensgevaarlijk als je niet eerst hebt gecontroleerd of de bedoelde schijf/partitie deze keer daadwerkelijk op sdc1 te vinden is.
/dev/sdX zijn gewoon interne device-namen. Als je die wil gebruiken, prima, maar dan moet je ook zelf uitzoeken wat wat is
Dan gebruik je /dev/disk/by-uuid/ (of /dev/disk/by-label/), daar zijn ze voorKatsunami schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 21:44:
Mja ok, ik bedoel natuurlijk dat je het label kunt gebruiken bij live gemounte systemen.
Ik mag lijden dat Linux checkt of er vrije blocks zijn VOOR hij iets commit naar het journalHero of Time schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 23:26:
Gewoon vol niet, maar als je OS crasht en het moet nog z'n journal uitvoeren terwijl er geen ruimte is... Het zijn van die eens in de x kans dingen, maar je zal 't net meemaken zonder backup.
Ik zou het nogal een grove bug vinden als dat mogelijk was, en Theodore Tso maakte er ook geen opmerking over in bovenstaande mail, dus mja, ik geloof het wel eigenlijk. En backups moet je sowieso hebben, het blijven harde schijven heh
Heb je in Ubuntu niet een 1 of ander schermpje waarin een lijstje staat van extra drivers die je zou kunnen installeren? Ik meen zo iets gezien te hebben toen ik tijdje geleden even Ubuntu moest gebruiken op een computer.H!GHGuY schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 10:08:
Dan toch maar even Ubuntu erop, Steam is tenslotte primair op Ubuntu gefocused. DVD'tje branden, installeren. In S/W center de fglrx driver selecteren, rebooten. X hangt.
Na reboot failsafeX gebruiken. Niets.
Zeker, zit tegenwoording in een tabblad in het Software Sources gedeelte van USC.onox schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 15:00:
[...]
Heb je in Ubuntu niet een 1 of ander schermpje waarin een lijstje staat van extra drivers die je zou kunnen installeren? Ik meen zo iets gezien te hebben toen ik tijdje geleden even Ubuntu moest gebruiken op een computer.
Heheh... Nutella heeft momenteel een actie om je eigen naam op een 'officieel' Nutella etiket te krijgen... ik kon het echt niet laten:

Ohnoes, één van de machines uit het productieproces heeft een bash-shell?Thedr schreef op zondag 03 november 2013 @ 03:10:
Heheh... Nutella heeft momenteel een actie om je eigen naam op een 'officieel' Nutella etiket te krijgen... ik kon het echt niet laten:
[afbeelding]
![]()
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Gdgm2oZsc4o]
Ik weet niet of ik het hier moet doen maar ik probeer het. Zit er aan te denken aan de Red Hat examens te doen. Nu ben ik een Debian gebruiker, en ooit wel met Red Hat gewerkt. Nu is mijn vraag, zijn het examen opdrachten die allemaal via de command line uitgevoerd moeten worden of gaat men daarbij uit van grafische tools?
@Hero of Time Dank voor je reactie. Ok, toch de CLI. Duidelijk dat je RH in zal moeten duiken, er zijn een aantal zaken anders geregeld. Er zal gestudeerd moeten worden. Maar ik lees ook wat RH documentatie en voorbeelden op het internet en zag ook dat er veel voorbeelden uitgewerkt zijn aan de de hand van de grafische interface. Ik heb nu een tweetal boeken besteld als voorbereiding op het examen (waaronder deze: http://www.amazon.com/RHC...udy-Edition/dp/0071765654) en ik ben heel benieuwd hoe het daarin uitgewerkt staat, dan reken ik op CLI gebaseerd als ik jouw reactie lees. Dat heeft mijn voorkeur. Het zal wel wennen met RH zijn als liefhebber van het 'zwaar gereformeerde' Debian.Hero of Time schreef op maandag 27 januari 2014 @ 12:26:
Voornamelijk CLI, dat is universeler en je kan er veel meer mee. Je zal dus echt de CLI moeten kennen van RH en de structuur van het systeem. Als doorgewinterde Debian gebruiker zou ik er niet zo in springen zonder wat meer van RH en deriven te weten.
Zit nog steeds op de boeken te wachten. Maar wat rondgekeken op het net over andere mensen die het met zelfstudie proberen en er werd verwezen naar de documentatie, na eerst de installatie manual langs te hebben zien komen nu in de weer met de Deployment manual. Verder kijk ik nog wel regelmatig op de deze pagina om te weten wat er gevraagd wordt:
http://www.redhat.com/training/courses/ex300/examobjective
Al geloof ik dat er nog een examen aan vooraf gaat (ex200?) maar dat moet ik nog even uitzoeken.
Erg leuk om door die documentatie heen te banjeren, je blijft toch een nerd. Of ik daar na het examen nog zo over denk is de vraag.
En dat je CentOS gaat gebruiken voor tests is prima, die staat dichter bij RH dan Fedora. Fedora is in veel vlakken 'te nieuw' en kan je bijten. Ik ga naar Fedora omdat ik geen 'ouwe meuk' wil draaien op m'n eigen systeem.
Het is is natuurlijk weten maar ik denk ook dat het een examen is waar ervaring voor nodig is, dus ik heb wel gedacht om er de tijd voor te nemen en comfortabel te raken met de onderdelen en de configuratie daarvan.
http://www.theregister.co.uk/2014/03/11/crysys_linux/Q. Can your Linux PC run Crysis?
OK, it can. But will it run natively?
A. Soon, very soon

Ik heb jaren geleden al ontdekt dat er standaard shell commando's zijn voor het omkeren van een tekstbestand (commando tac) en zelfs voor het spiegelen van tekstbestand (commando rev).
Kom ik er vandaag achter dat er ook een standaard commando is voor het regel-voor-regel randomizen van een tekstbestand: commando shuf.
Echt bizar dat ze voor dat soort exotische wensen gewoon standaard een oplossing in het systeem/distributie hebben.
(echter: wel in Debian Wheezy en Red Hat RHEL6, maar niet in RHEL5)
Is er ook een undo mogelijkheidvanaalten schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 11:01:
Wat een bizar besturingssysteem is dat Linux toch...
Ik heb jaren geleden al ontdekt dat er standaard shell commando's zijn voor het omkeren van een tekstbestand (commando tac) en zelfs voor het spiegelen van tekstbestand (commando rev).
Kom ik er vandaag achter dat er ook een standaard commando is voor het regel-voor-regel randomizen van een tekstbestand: commando shuf.
Echt bizar dat ze voor dat soort exotische wensen gewoon standaard een oplossing in het systeem/distributie hebben.![]()
(echter: wel in Debian Wheezy en Red Hat RHEL6, maar niet in RHEL5)
This too shall pass
Als je 't naar een bestand laat schrijven ipv stdout, nee.
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Oh hee, die kende ik nog niet!vanaalten schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 11:01:
Wat een bizar besturingssysteem is dat Linux toch...
Al gebruikte ik altijd sort -R, wat hetzelfde doet
Zo exotisch vind ik dat eigenlijk niet. Ik gebruik zulke dingen best wel vaak eigenlijk.Echt bizar dat ze voor dat soort exotische wensen gewoon standaard een oplossing in het systeem/distributie hebben.
Zo heb ik op mijn werk bijvoorbeeld een eenvoudig scriptje gemaakt om wat temperaturen te monitoren en naar een bestand op de webserver te schrijven. Dat script append telkens een nieuwe regel aan een logfile, dus nieuwste resultaat onderaan. Maar op de webserver wil ik graag de nieuwste bovenaan zodat je die meteen ziet. tac.
Of als ik steeksproefsgewijs een paar files wil samplen uit een verzameling, find | shuf | head -10.
Rev heb ik zo 1-2-3 geen usecase voor, maar ik weet zeker dat ik die ook wel eens gebruikt heb
Als alias voor allerlei view commando's zetten bij je collega's op 1 april. Als alias niet kan, dan de executable veranderen.deadinspace schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 14:04:
Rev heb ik zo 1-2-3 geen usecase voor, maar ik weet zeker dat ik die ook wel eens gebruikt heb
Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.
Vraag me wel af wat je voor praktische toepassingen met shuf kan doen, enige toepassing die ik daarin zie is het genereren van wachtwoorden... Daar zijn echter betere opties voor. Maar Linux zelf heeft mij niet zo zeer verbaasd, enkel degenen die het gebruiken verbazen mij nog dagelijks.LiquidT_NL schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 14:08:
Dit soort tools zijn natuurlijk ook ontzettend geschikt om mee te scripten.
[ Voor 12% gewijzigd door init6 op 09-05-2014 13:48 ]
Op internet zijn er zat mensen die het nodig hebben of er naar zoekeninit6 schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 13:46:
[...]
Vraag me wel af wat je voor praktische toepassingen met shuf kan doen, enige toepassing die ik daarin zie is het genereren van wachtwoorden... Daar zijn echter betere opties voor. Maar Linux zelf heeft mij niet zo zeer verbaasd, enkel degenen die het gebruiken verbazen mij nog dagelijks.
Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.
Ik vond dit commando, juist omdat ik (of eigenlijk een collega) zo iets nodig hadden:init6 schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 13:46:
Vraag me wel af wat je voor praktische toepassingen met shuf kan doen, enige toepassing die ik daarin zie is het genereren van wachtwoorden... Daar zijn echter betere opties voor. Maar Linux zelf heeft mij niet zo zeer verbaasd, enkel degenen die het gebruiken verbazen mij nog dagelijks.
Een collega doet een onderzoekje voor een chip waar we aan werken. Hij wil een analyse doen van de consequenties als willekeurige knooppunten op die chip defect zijn (dus vast op een 0 of 1 staan). Dus ik had een lijst voor hem gegenereerd van alle knooppunten.
Echter zou het te lang duren om *alle* knooppunten te analyseren, dus wilde hij een random steekproef doen. Bijvoorbeeld random 100 knooppunten. Die lijst die ik had gemaakt was echter absoluut niet random, dus de oplossing:
shuf -n 10 knooppunten.txt
... zie daar een praktische toepassing!
Die laatste hostname moet toch echt de olbmwu05 zijn hoor ![ftd@obmwftdl01 ~]$ telnet
telnet> open olbmwu05 1414
Trying 10.75.144.32...
Connected to olbmwu05.
Escape character is '^]'.
^]
telnet> open olbmwu10 1414
?Already connected to olbmwu10
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Hier lijkt het gewoon te werken namelijk
% telnet yoda 80 Connected to yoda Escape character is '^]'. ^] telnet> open quigon 80 ?Already connected to yoda
(netkit-telnet 0.17-36, Debian Wheezy)
telnet-0.17-47.el6_3.1.x86_64deadinspace schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 13:45:
Welke telnet?
Hier lijkt het gewoon te werken namelijk
% telnet yoda 80 Connected to yoda Escape character is '^]'. ^] telnet> open quigon 80 ?Already connected to yoda
(netkit-telnet 0.17-36, Debian Wheezy)
Ik kan binnen telnet nergens vinden wat de preciese versie is, maar dit is op RHEL6 (6.5)
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Nope, dat zijn echt 2 verschillende machines (met AIX, waar telnet zich wel netjes gedraagtdeadinspace schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 14:29:
Hmm, en ik neem aan dat olbmwu10 niet toevallig de reverse resolve van olbmwu05 is?
Edit.... hmmm, toch eens met een andere host/port geprobeerd (telnetten naar de ssh poort, why not
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| [xxxxx@obmwftdl01 SPECS]$ telnet obmwftdl03 22 Trying 10.226.2.195... Connected to obmwftdl03. Escape character is '^]'. SSH-2.0-OpenSSH_5.3 ^] telnet> open obmwftdl04 22 ?Already connected to obmwftdl03 telnet> |
Daar gaat het dus wel goed. Ik ga toch eens navragen of die AIX systemen een rare netwerkconfig hebben ofzo ....
Edit2:
Het treedt op wanneer je eerst alleen telnet start. Dan op de telnet prompt de "open host port" , break , en weer "open host2 port" doet.
Als je begint met "telnet host port" werkt alles wel zoals het hoort.
[ Voor 73% gewijzigd door u_nix_we_all op 15-05-2014 15:00 ]
Oh, ik zie idd dat ik je stappen niet helemaal goed nagedaan had. Maar als ik dat wel doe dan kan ik het nog steeds niet reproduceren...u_nix_we_all schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 14:48:
Edit2:
Het treedt op wanneer je eerst alleen telnet start. Dan op de telnet prompt de "open host port" , break , en weer "open host2 port" doet.
Als je begint met "telnet host port" werkt alles wel zoals het hoort.
Voor mij maar weer eens bewijs dat Debian > RedHatdeadinspace schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 15:55:
[...]
Oh, ik zie idd dat ik je stappen niet helemaal goed nagedaan had. Maar als ik dat wel doe dan kan ik het nog steeds niet reproduceren...
Oh nee, distro wars doen we hier niet aan
Dat komt dan omdat Debian (en Ubuntu dus ook) de BSD versie van Telnet pakken, en Red Had de GNU versie. Klein verschil.u_nix_we_all schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 16:09:
[...]
Voor mij maar weer eens bewijs dat Debian > RedHat
Oh nee, distro wars doen we hier niet aanOp Ubuntu 13.10 kan ik het ook niet reproduceren btw, telnet versie is daar 0.17-36build2
Rev heb ik al een paar keer gebruikt om alle bestanden uit een directory te vinden waarbij ik het pad niet wilde weten, dus iets als:deadinspace schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 14:04:
find . -type f | rev | cut -d"/" -f1|rev
rev gebruik je eigenlijk altijd twee keer
"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan
Is het niet sneller om dit te gebruiken?Kees schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 17:00:
[...]
Rev heb ik al een paar keer gebruikt om alle bestanden uit een directory te vinden waarbij ik het pad niet wilde weten, dus iets als:
find . -type f | rev | cut -d"/" -f1|rev
rev gebruik je eigenlijk altijd twee keer
find . -type f | awk -F/ '{print $NF}'
Dit is de enige die ook goed werkt als er een slash in je filename zit.
Komt niet vaak voor maar wel handig om in gedachten te houden, edge cases....
Verwijderd
Waarschijnlijk staan die gekke Macs dit wel toe.
hier een lnx file system (accepteerd & en andere gekke tekens) de windows software vind dat super leukVerwijderd schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 23:37:
Een fatsoenlijk OS gooit een I/O error en adviseert om een fsck te doen als je een slash in een filename hebt
Waarschijnlijk staan die gekke Macs dit wel toe.

OK, ik hap wel: hoe krijg je een bestand met forward-slash in de filename?mace schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 23:26:
Dit is de enige die ook goed werkt als er een slash in je filename zit.
Even gebingd, en daar kwam dit topic uit - zonder een oplossing.
# dd if=/dev/zero of=test.img bs=1M count=32 32+0 records in 32+0 records out 33554432 bytes (34 MB) copied, 0.0986026 s, 340 MB/s # mke2fs -F test.img mke2fs 1.42.5 (29-Jul-2012) Discarding device blocks: done Filesystem label= OS type: Linux Block size=1024 (log=0) Fragment size=1024 (log=0) Stride=0 blocks, Stripe width=0 blocks 8192 inodes, 32768 blocks 1638 blocks (5.00%) reserved for the super user First data block=1 Maximum filesystem blocks=33554432 4 block groups 8192 blocks per group, 8192 fragments per group 2048 inodes per group Superblock backups stored on blocks: 8193, 24577 Allocating group tables: done Writing inode tables: done Writing superblocks and filesystem accounting information: done # mount -o loop test.img mnt/ # ls mnt/ lost+found/ # touch mnt/foo+bar # ls mnt/ foo+bar lost+found/ # umount mnt/ # sed -i 's|foo+bar|foo/bar|' test.img # mount -o loop test.img mnt/ # ls mnt/ ls: cannot access mnt/foo/bar: No such file or directory foo/bar lost+found/ # echo mnt/* mnt/foo/bar mnt/lost+found # find mnt/ mnt mnt/lost+found mnt/foo/bar # mkdir mnt/foo # touch mnt/foo/bar # ls mnt/ foo/ foo/bar lost+found/ # find mnt mnt mnt/lost+found mnt/foo/bar mnt/foo mnt/foo/bar # rm mnt/foo/bar removed `mnt/foo/bar' # find mnt mnt mnt/lost+found mnt/foo/bar mnt/foo # ls mnt/ ls: cannot access mnt/foo/bar: No such file or directory foo/ foo/bar lost+found/ # umount mnt/ # e2fsck -fy test.img e2fsck 1.42.5 (29-Jul-2012) Pass 1: Checking inodes, blocks, and sizes Pass 2: Checking directory structure Entry 'foo/bar' in / (2) has illegal characters in its name. Fix<y>? yes Pass 3: Checking directory connectivity Pass 4: Checking reference counts Pass 5: Checking group summary information test.img: ***** FILE SYSTEM WAS MODIFIED ***** test.img: 12/8192 files (0.0% non-contiguous), 1434/32768 blocks # mount -o loop test.img mnt/ # ls mnt/ foo/ foo.bar lost+found/
(geen I/O error of kernel log meldingen of wat dan ook btw)
[ Voor 10% gewijzigd door deadinspace op 16-05-2014 09:33 ]
Distro- en OS-wars voer je maar IRL
Hou het dus gezellig en vooral over NOS
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB
Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.