LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 23 ... 79 Laatste
Acties:
  • 367.372 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 07:05
Nou goed, van de week een paar RHEL6 VMs uitgerold, de minimum installation is ook wel echt HEEL minimum. Dingen als manpages, locate, bind-utils, telnet, perl enz staat er allemaal standaard niet meer op. Terwijl je bij de base install van RHEL5 er nog standaard CUPS bij kreeg.

Voor degene die nog een up-to-date yum repository zoeken: http://www.math.ias.edu/data/puias/6/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Interessant! Excerpt uit de nieuwste Debian newsletter:
ZFS support in "Squeeze"
------------------------

Robert Millan is pleased to announce that the last missing patch for ZFS
support has been added [8]to the official Installer. This updates the
already existing ZFS integration into the Debian Installer [10] we
relayed less than two months ago [11].

This means that Debian "Squeeze" will be one of the first GNU
distributions to support ZFS.

8 : http://robertmh.wordpress...7/about-zfs-in-squeeze-2/
10 : http://robertmh.wordpress.../13/about-zfs-in-squeeze/
11 : http://www.debian.org/News/weekly/2010/14/#13
Voor de duidelijkheid, het gaat hier over de kfreebsd port

[ Voor 7% gewijzigd door icyx op 08-12-2010 23:02 ]

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:11
silentsnake schreef op woensdag 08 december 2010 @ 16:30:
Nou goed, van de week een paar RHEL6 VMs uitgerold, de minimum installation is ook wel echt HEEL minimum. Dingen als manpages, locate, bind-utils, telnet, perl enz staat er allemaal standaard niet meer op. Terwijl je bij de base install van RHEL5 er nog standaard CUPS bij kreeg.

Voor degene die nog een up-to-date yum repository zoeken: http://www.math.ias.edu/data/puias/6/
Zou eens tijd worden dat ze het minimaliseren. De RHEL en CentOS installs die ik zoal tegenkom stikken van de zooi die totaal niet op servers thuishoort: hal, networkmanager, avahi en meer van dat soort shit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op donderdag 09 december 2010 @ 00:22:
[...]

Zou eens tijd worden dat ze het minimaliseren. De RHEL en CentOS installs die ik zoal tegenkom stikken van de zooi die totaal niet op servers thuishoort: hal, networkmanager, avahi en meer van dat soort shit.
Mee eens. Ik ben altijd aan het wiedden als het gaat om waardeloze pakketten bij CentOS en RedHat ES en Suse ES.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 09:54

mace

Sapere Aude

Hmm klopt. Laatst nog een RHEL5.5 webserver gemaakt, was toch wel minstens een half uur tot een uur bezig om alle onnodige services uit te zetten. (Alles nakijken of het niet stiekem toch nodig is kost tijd. :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 07:05
Ja mee eens, ik vind het ook een hele verbetering tegenover RHEL5. Wie uberhaupt heeft bedacht dat al die zooi standaard mee moet komen is ook niet echt van deze tijd ...

Voor de rest kan ik weinig op of aanmerkingen vinden, werkt allemaal gewoon goed. Ben benieuwd naar de cluster suite met RHEL6 maar daar zal ik voorlopig nog geen tijd voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-08 16:46

afraca

Open Source!

WTF, GNOME calculator heeft met de 'insert variable' knop m'n Compiz om zeep geholpen, dat is best knap. Nouja, dan maar X restarten.

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-08 11:26

pkwarts

555433800

Vrijdag RHCSA examen gedaan en weggelopen met een heel goed gevoel. Zo goed dat RHCE nu toch wel heel erg begint te kriebelen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Frustratie altijd, als je een gave newstip instuurt, die vervolgens nooit verschijnt er er headlines met "Microsoft security essentials 2 is verschenen" komt.... betreft hier dit:

FBI accused of planting backdoor in OpenBSD IPSEC stack

Artikel van 15-12, newstip was van 12-12 van een andere site

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Huh?! Mysterieus, voorbij gegaan aan m'n radar... Nouja, was ook wel chaos afgelopen week in m'n leven.

Blijkbaar heeft DumbAss een andere link gesubmit, en nog voor de 12de :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Laatst online: 13:29
Hoe doen jullie dat nou?
Ubuntu heeft regelmatig een minor kernel update die ik dan braaf laat installeren.
Echter heb ik handmatig de laatste NVidia driver geinstalleerd en, om 802.11n mogelijk te maken, de Intel Wireless drivers.

Na een reboot start het systeem dus niet op in GUI, maar mag ik eerst de NVidia drivers opnieuw installeren; daarna de wireless drivers en ik ben weer up-to-date.

Da's eigenlijk wel gruwelijk irritant, dat hoort toch geautomatiseerd onder water te gebeuren... wat is een handige aanpak hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:13
vanaalten schreef op zondag 09 januari 2011 @ 18:15:
Hoe doen jullie dat nou?
Ubuntu heeft regelmatig een minor kernel update die ik dan braaf laat installeren.
Echter heb ik handmatig de laatste NVidia driver geinstalleerd en, om 802.11n mogelijk te maken, de Intel Wireless drivers.

Na een reboot start het systeem dus niet op in GUI, maar mag ik eerst de NVidia drivers opnieuw installeren; daarna de wireless drivers en ik ben weer up-to-date.

Da's eigenlijk wel gruwelijk irritant, dat hoort toch geautomatiseerd onder water te gebeuren... wat is een handige aanpak hiervoor?
Erg raar, ik draai hier op Ubuntu 10.10 en heb tevens de nieuwste Nvidia drivers (of 1 of 2 varianten daarvoor), deze worden standaard meegenomen bij een kernel upgrade.

Alhoewel, nu je het zegt; vroeger was dit niet het geval, toen moest ik inderdaad alles handmatig weer installeren. Welke Ubuntu draai je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Ubuntu 10.10, 64-bit.

Van die wireless drivers verbaasd het mij ergens ook niet zo heel erg, dat ik 'm handmatig moet bijwerken. Bij het installeren worden die nieuwe drivers geplaatst onder /lib/modules/$(kernel_version)/updates; bij het laden kijkt de kernel waarschijnlijk daar als eerste bij het laden van modules. Kan mij goed voorstellen dat bij het installeren van een nieuwe kernel, de spullen onder die updates directory niet overgenomen worden.

De NVidia drivers. als je die zelf installeert vanaf de NVidia site, worden zelfs direct onder de drivers directory gezet. Ubuntu heeft geen idee dat dat gebeurd, kan mij dus goed voorstellen dat een kernel update ook die zelf geinstalleerde drivers vergeet.

Je weet zeker dat je bij een update de zelf geinstalleerde drivers behoudt, en niet ongemerkt teruggaat naar de Ubuntu-drivers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
  • Laatst online: 17-09 17:56
vanaalten schreef op zondag 09 januari 2011 @ 18:15:
Hoe doen jullie dat nou?

Het probleem is dat er geen standaard gedefinieerd is hoe dit gedaan moet worden en dit dus aan de distributie is (bij Ubuntu waarschijnlijk d.m.v. DKMS geimplementeerd). Zodra jij daarvan afwijkt (door zelf de laatste NVidia driver te installeren ipv nvidia-current uit de repos) gaat dat niet meer werken. Volgens mij bied Ubuntu ook de backports van de nieuwste driverversie aan zodat het wel automatisch gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Laatst online: 09-09 17:48
vanaalten schreef op zondag 09 januari 2011 @ 19:59:
Ubuntu 10.10, 64-bit.

Van die wireless drivers verbaasd het mij ergens ook niet zo heel erg, dat ik 'm handmatig moet bijwerken. Bij het installeren worden die nieuwe drivers geplaatst onder /lib/modules/$(kernel_version)/updates; bij het laden kijkt de kernel waarschijnlijk daar als eerste bij het laden van modules. Kan mij goed voorstellen dat bij het installeren van een nieuwe kernel, de spullen onder die updates directory niet overgenomen worden.

De NVidia drivers. als je die zelf installeert vanaf de NVidia site, worden zelfs direct onder de drivers directory gezet. Ubuntu heeft geen idee dat dat gebeurd, kan mij dus goed voorstellen dat een kernel update ook die zelf geinstalleerde drivers vergeet.

Je weet zeker dat je bij een update de zelf geinstalleerde drivers behoudt, en niet ongemerkt teruggaat naar de Ubuntu-drivers?
Je moet ook niet de drivers van de website downloaden, maar gewoon vanuit de repo installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Mja, maar zeker in het geval van de wireless drivers was dat geen optie. Wilde nou eindelijk eens een keertje 802.11n gebruiken, en daarvoor was die Ubuntu versie niet goed genoeg.

Maar backports - zal er eens naar kijken, misschien dat dat m'n irritatie op een goede manier verhelpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:18

deadinspace

The what goes where now?

Geen hardware kopen waar proprietary drivers voor nodig zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:42

Demo

Probleemschietende Tovenaar

deadinspace schreef op zondag 09 januari 2011 @ 22:53:
[...]

Geen hardware kopen waar proprietary drivers voor nodig zijn :P
Of de opensource drivers installeren :P

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Demoniac schreef op maandag 10 januari 2011 @ 08:35:
[...]
Of de opensource drivers installeren :P
Die ongeveer een kwart van de mogelijkheden biedt en vaak ook nog eens buggy as hell is :P

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Draai nu tijden linux als desktop. Maar keer op keer kom ik hetzelfde issue tegen; trage strond na ~half / jaar gebruik. Lijkt wel windows wat ik periodiek opnieuw moest installeren.

Mij is bleachbit heir al aangeraden, dat creeert wat extra HD space, maar brengt niet de snelheid terug in het systeem. http://bleachbit.sourceforge.net/

Hebben jullie daar geen last van?

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:22

Theimon

Snapte!?

Absoluut geen last van moet ik zeggen. Zolang je je systeem een beetje in de gaten houdt met betrekking tot services en programma's en dergelijke blijft het gewoon vlot. Ook de kernel uitkleden tot wat je nodig hebt kan schelen.
Bij Windows was het inderdaad zo dat je om de zoveel tijd de boel opnieuw moest installeren, bij Linux ben ik dat nog niet tegengekomen.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Laatst online: 21:13
vanaalten schreef op zondag 09 januari 2011 @ 19:59:
Ohhhhh, misschien is dat het. Ik zal wel een PPA hebben ingesteld of die van Ubuntu zelf hebben gebruikt. Zal het thuis eens nakijken.

Kan niet wachten op AMD Zacate! Wil er een htpc en een server van maken, wanneer komt dat spul nu eens uit! :) Ben druk aan het kijken welke NOS-sen erop komen (htpc mythbuntu waarschijnlijk, server misschien ubuntu server, misschien openbsd om dat eens te proberen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Afbeeldingslocatie: http://www.phoronix.com/data/img/results/nvidia_opencl_reference/1.png
Afbeeldingslocatie: http://www.phoronix.com/data/img/results/nvidia_opencl_reference/2.png

http://www.phoronix.com/s...ia_opencl_reference&num=1

^- vergelijking van nvidia kaartjes icm opengl

[ Voor 41% gewijzigd door himlims_ op 14-01-2011 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Het moet niet vreemder worden, m'n laptop vertoont symptomen van zelf totaal "onbewust" een dhcp server zijn. Overal waar ik netwerk join zijn er na 10 minuten DHCP problemen :') Maar zelfs ik besef dat ik echt niet per ongeluk van m'n pc een dhcp server gemaakt heb :+

I know, logs afgaan, en meer van dat soort saai monitor gedoe -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb een klantje rondlopen met een thuisserver met daarin 2 disks die raid1 gemirrord waren.
Nu is de doos van de prik af geweest en het is weer feest... Uiteraard heeft nooit iemand backups gemaakt :P.

Het kan zijn dat ik hem met het handje heb geinstalleerd en dus met mdadm en ext3 heb gewekrt.... of dat debian het met de installer heeft 'geregeld'.
livecd ~ # fdisk -l

Disk /dev/sda: 1000.2 GB, 1000204886016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 121601 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x000e7970

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System                                                                        
/dev/sda1               1      120385   966992481   fd  Linux raid autodetect                                                         
/dev/sda2          120386      121601     9767520   82  Linux swap / Solaris                                                          

Disk /dev/md127: 990.2 GB, 990200201216 bytes                                                                                         
2 heads, 4 sectors/track, 241748096 cylinders                                                                                         
Units = cylinders of 8 * 512 = 4096 bytes                                                                                             
Disk identifier: 0x00000000

Disk /dev/md127 doesn't contain a valid partition table
livecd ~ # cd /
livecd / # mkdir bla
livecd / # mount /dev/sda1 bla/
mount: unknown filesystem type 'linux_raid_member'
livecd / # mount -t ext3 /dev/sda1 /bla/
mount: /dev/sda1 already mounted or /bla/ busy
livecd / # 

Die 2e disk ziet er dus fuxored uit,

^^ is met een gentoo livecd gedaan. Als ik gewoon de geinstalleerde debian wil boote nwil hij fscken maar het root password is op mysterieuze (?) wijze veranderd. Zowel ik als de klant hadden hetzelfde root pass in gedachten dus ik ben niet abuis ofzo.

mdadm heeft in ieder geval wel een en ander gevonden:
livecd / # mdadm --detail --scan
ARRAY /dev/md/0_0 metadata=0.90 UUID=69f89e8b:da3fed71:25c60d18:9e3e9b24

Ik heb dus even een mdadm gemaakt:
DEVICE /dev/sda1
ARRAY /dev/md/0_0 metadata=0.90 UUID=69f89e8b:da3fed71:25c60d18:9e3e9b24

En daarna dit weer geassembled, en het werkt.... woohoo :D.

livecd / # mount /dev/md/0_0 /bla
livecd / # cd /bla/
livecd bla # ls
bin   cdrom  emul  home        initrd.img.old  lib32  lost+found  mnt  oude-disk  root  selinux  sys  usr  vmlinuz
boot  dev    etc   initrd.img  lib             lib64  media       opt  proc       sbin  srv      tmp  var  vmlinuz.old

Ik dacht *altijd* dat je je gewoon een raid1 fs direct aan kon spreken (direct op het fs).

Lekker stressmomentje voor die gasten, maar hoe komen ze op het idee om NIET te backuppen.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lye
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:30

Lye

Boudewijn schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 22:30:
Lekker stressmomentje voor die gasten, maar hoe komen ze op het idee om NIET te backuppen.
Maar RAID is toch al een backup... :+

Ik wordt gek, krijg de nieuwe fglrx drivers (11.1) niet geinstalleerd... Na installatie blijft ie 10.12 tonen, maandag maar eens even syncen met een schoon systeem en dan nog eens proberen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja raid is een backup. Vooral raid0 is een heel goede....

Not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Boudewijn schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 22:30:
Ik dacht *altijd* dat je je gewoon een raid1 fs direct aan kon spreken (direct op het fs).
Bij de meeste RAID 1 implementaties kan dat ook.

En aangezien je een bestaand filesystem zonder problemen kan omzetten naar een RAID 1 met Linux, kan dat daar ook. Ik heb het iig in het verleden wel gedaan, boot schijf mirroren enzo :)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik ook, maar dat was gewoon handmatig gedaan. Dit heeft de debian installer vermoedelijk gedaan (ik noem mijn md devices niet 0_0 , maar gewoon 0 :)) .

Verder had ik dat ook gewoon verwacht ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
himlims_ schreef op maandag 10 januari 2011 @ 09:03:
Draai nu tijden linux als desktop. Maar keer op keer kom ik hetzelfde issue tegen; trage strond na ~half / jaar gebruik. Lijkt wel windows wat ik periodiek opnieuw moest installeren.

Mij is bleachbit heir al aangeraden, dat creeert wat extra HD space, maar brengt niet de snelheid terug in het systeem. http://bleachbit.sourceforge.net/

Hebben jullie daar geen last van?
Nee, dat herken ik helemaal niet. Wat bedoel je precies met traag? Programma's die traag opstarten, booten wat traag gaat, internetpagina's die traag laden? Als je een nieuwe user aanmaakt, heeft die dat dan ook? Gebruikt je PC veel RAM of swap?

Je kan eventueel preload installeren:
preload monitors applications that users run, and by analyzing this data, predicts what applications users might run, and fetches those binaries and their dependencies into memory for faster startup times.

Note that installing preload will not make your system boot faster and that preload is a daemon that runs with root priviledges.
Als alternatief kan je een andere DE proberen, mocht je systeem wat licht zijn.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Heb ik Ubuntu 10.10 geinstalleerd, blijkt dat mijn harddisk continu uit idle wordt gehaald.

Komt door Ext4 na wat Google zoekwerk en iotop.

Ubuntu nog even in een virtual machine geinstalleerd met Ext3 en dan werkt alles goed (geen activiteit in iotop). Jammer dat ik de boel nu opnieuw moet gaan installeren met Ext3 op mijn server.. Linux blijft een beetje een hobby project zo :p

Je zou zeggen dat dit soort dingen inmiddels toch wel out of the box goed zouden moeten werken..

[ Voor 20% gewijzigd door Lethalis op 29-01-2011 20:23 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Lethalis schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 20:17:
Heb ik Ubuntu 10.10 geinstalleerd, blijkt dat mijn harddisk continu uit idle wordt gehaald.

Komt door Ext4 na wat Google zoekwerk en iotop.

Ubuntu nog even in een virtual machine geinstalleerd met Ext3 en dan werkt alles goed (geen activiteit in iotop). Jammer dat ik de boel nu opnieuw moet gaan installeren met Ext3 op mijn server.. Linux blijft een beetje een hobby project zo :p

Je zou zeggen dat dit soort dingen inmiddels toch wel out of the box goed zouden moeten werken..
Ext4 zit er pas een jaartje ofzo in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

http://www.phoronix-test-suite.com/ start www.openbenchmarking.org , nieuw pijnbank project (waarschijnlijk weer de focus op oss)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Iemand ervaring met rsync trouwens? Hoe gaat hij ermee om als de te syncen folder verandert tijdens het syncen? (de bronmap, als er spul bijkomt.).

En wat gebeurt er als je een 2e rsync instance start op dezelfde folder als er nog een oude loopt?
Boudewijn schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 03:23:
Ik ook, maar dat was gewoon handmatig gedaan. Dit heeft de debian installer vermoedelijk gedaan (ik noem mijn md devices niet 0_0 , maar gewoon 0 :)) .

Verder had ik dat ook gewoon verwacht ja.
o_O

:P

[ Voor 27% gewijzigd door mace op 02-02-2011 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Probeer het eens? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mace schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 10:07:
Iemand ervaring met rsync trouwens? Hoe gaat hij ermee om als de te syncen folder verandert tijdens het syncen? (de bronmap, als er spul bijkomt.).
Ben wel rsync fan, voor te backuppen of overzetten server over SSH, makkelijk hoor :)

Draai je daarna rsync nog een keer en dan worden ook de veranderde 'spullen' toegevoegd.
Volgende x gaat dan ook veel sneller natuurlijk. (handig als je server niet offline mag)

Je kunt gewoon blijven werken aan je bronbestand maakt voor rsync niks uit.
En wat gebeurt er als je een 2e rsync instance start op dezelfde folder als er nog een oude loopt?
Geen idee zelf nog niet hoeven proberen, maar dat zal wel goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 23:26
mace schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 10:07:

Als er iets bij komt tijdens het syncen skipt rsync dat. Rsync maakt voor het syncen een lijst van te syncen files. Alles wat er daarna bij komt wordt geskipped.

Bij 2 instances gaan ze beide schrijven (er wordt eerst naar een temp bestand geschreven wat weer wordt hernoemd naar het uiteindelijke source-bestand). Uiteindelijk hou je 1 file over.. geen meldingen over duplicate sessions ofzo. Ook geen foutmeldingen.

Beide dingen net even getest, ik was hier ook benieuwd naar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

HEeft iemand hier toevallig ervaring met Linux Mint Debian Edition? Ben daar wel benieuwd naar. Ik hou van rolling release distro's maar heb er nog niet echt 1 gevonden die ik heel prettig vind werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Vicarious schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 21:57:
HEeft iemand hier toevallig ervaring met Linux Mint Debian Edition? Ben daar wel benieuwd naar. Ik hou van rolling release distro's maar heb er nog niet echt 1 gevonden die ik heel prettig vind werken.
Mint werkt erg leuk, maar ben d'r mee gestopt omdat ik het a te traag vond met updates, b onverklaarbaar buggy (maandag werkt alles perfect, dinsdag niet vooruti te branden, beetje wazige issue's - voro mij dan) Wel bevat mint standaard de nodige extra packages voor flash,mp3 etc.
Misschien dat je eens kunt kijken naar pclinuxos vond dat ook een plezierige; http://www.pclinuxos.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 20:21:
[...]
Ben wel rsync fan, voor te backuppen of overzetten server over SSH, makkelijk hoor :)
Draai je daarna rsync nog een keer en dan worden ook de veranderde 'spullen' toegevoegd.
Volgende x gaat dan ook veel sneller natuurlijk. (handig als je server niet offline mag)
Je kunt gewoon blijven werken aan je bronbestand maakt voor rsync niks uit.
[...]
Geen idee zelf nog niet hoeven proberen, maar dat zal wel goed gaan.
AlterMann schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 21:23:
[...]

Als er iets bij komt tijdens het syncen skipt rsync dat. Rsync maakt voor het syncen een lijst van te syncen files. Alles wat er daarna bij komt wordt geskipped.

Bij 2 instances gaan ze beide schrijven (er wordt eerst naar een temp bestand geschreven wat weer wordt hernoemd naar het uiteindelijke source-bestand). Uiteindelijk hou je 1 file over.. geen meldingen over duplicate sessions ofzo. Ook geen foutmeldingen.

Beide dingen net even getest, ik was hier ook benieuwd naar :)
Kijk dat is handige info, bedankt jullie! :)

De reden dat ik met meerdere sessies zit te klooien is omdat ik vrij grote bestanden heb die over een zeer brakke lijn moeten. Het kan dus zomaar zo zijn dat een sessie nog loopt terwijl de nieuwe start. En het zou dus jammer zijn als rsync alles 2x,3x,4x o.i.d. gaat syncen.

Ik wilde het eerst met een cronjob doen, maar misschien moet ik maar een loopje maken die gewoon een nieuwe sessie start als de oude is afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 23:26
Misschien kan je een check inbouwen die bij het starten van je sync checkt of er al een rsync-proces loopt. Anders krijg je inderdaad meerdere jobs die hetzelfde bestand over die zelfde lijn duwen, waardoor het nog langer duurt.. en de volgende job alweer begint.. en die daarna.. en daarna.. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

mace schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 10:52:
[...]

[...]

Kijk dat is handige info, bedankt jullie! :)

De reden dat ik met meerdere sessies zit te klooien is omdat ik vrij grote bestanden heb die over een zeer brakke lijn moeten. Het kan dus zomaar zo zijn dat een sessie nog loopt terwijl de nieuwe start. En het zou dus jammer zijn als rsync alles 2x,3x,4x o.i.d. gaat syncen.

Ik wilde het eerst met een cronjob doen, maar misschien moet ik maar een loopje maken die gewoon een nieuwe sessie start als de oude is afgelopen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
#!/bin/bash
if [ ! -f /var/lock/mijnrsync.lock ]
  touch /var/lock/mijnrsync.lock
  rsync /map1 /map2
  rm /var/lock/mijnrsync.lock
elif
  echo "Error: er loopt nog een proces" >> /var/log/mijnrsync.log
fi
Zoiets? :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

AlterMann schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 11:33:
Misschien kan je een check inbouwen die bij het starten van je sync checkt of er al een rsync-proces loopt. Anders krijg je inderdaad meerdere jobs die hetzelfde bestand over die zelfde lijn duwen, waardoor het nog langer duurt.. en de volgende job alweer begint.. en die daarna.. en daarna.. >:)
Precies. :)
Demoniac schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 11:46:
[...]
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
#!/bin/bash
  rsync /map1 /map2
elif
fi
:Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:18

deadinspace

The what goes where now?

Demoniac schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 11:46:
[...]
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
#!/bin/bash
  rsync /map1 /map2
elif
fi
Doe dat alsjeblieft niet, je code heeft een race condition en stale lock issues. Gebruik iets dat er voor gemaakt is, zoals lckdo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Nou ik heb iets soortgelijks in elkaar geflanst, en het lijkt goed te werken. Nu even fatsoenlijk testen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Blijft leuk een NOS te zien in bijvoorbeeld dit filmpje:
video: Robot zoekt instructies autonoom via RoboEarth
(ubuntu dit geval) Nog mooier zou natuurlijk zijn als het een filmpje van een bejaardentehuis was waar er Linux draait :+

[ Voor 14% gewijzigd door afraca op 03-02-2011 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

himlims_ schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 10:14:
[...]
Mint werkt erg leuk, maar ben d'r mee gestopt omdat ik het a te traag vond met updates, b onverklaarbaar buggy (maandag werkt alles perfect, dinsdag niet vooruti te branden, beetje wazige issue's - voro mij dan) Wel bevat mint standaard de nodige extra packages voor flash,mp3 etc.
Misschien dat je eens kunt kijken naar pclinuxos vond dat ook een plezierige; http://www.pclinuxos.com/
PClinuxOS heb ik al eens naar gekeken maar dat vond ik hem niet helemaal. Ik kan ook maar niet aan KDE wennen waarbij ik o.a. elke herstart mijn dualscreen opnieuw moet instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
afraca schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 15:19:
Blijft leuk een NOS te zien in bijvoorbeeld dit filmpje:
video: Robot zoekt instructies autonoom via RoboEarth
(ubuntu dit geval) Nog mooier zou natuurlijk zijn als het een filmpje van een bejaardentehuis was waar er Linux draait :+
Gisteren bij DWDD:

http://forum.fok.nl/topic/1594241/2/50#92312126

twee NOS-en in één zelfs! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Vicarious schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 10:52:
[...]

PClinuxOS heb ik al eens naar gekeken maar dat vond ik hem niet helemaal. Ik kan ook maar niet aan KDE wennen waarbij ik o.a. elke herstart mijn dualscreen opnieuw moet instellen.
lijkt me eerder een vout van xconf, heb dual en tirple gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

himlims_ schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 11:34:
[...]
lijkt me eerder een vout van xconf, heb dual en tirple gehad
Nouja in Gnome-edities van hetzelfde OS werkt het wel. Ik heb het bij ALLE KDE-varianten die ik heb geprobeerd gehad. Opensuse met KDE, PCLinuxOS met KDE, Kubuntu en Arch met KDE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

offtopic:
Wel wat jammer dat ze er op het Fok forum zo'n 'OMGWTF, Ubuntu VM op een Macbook!!' houding op na houden. Doe ik zelf ook, en ik zie daar eigenlijk weinig verkeerd aan, doet het prima.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Darkstar schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 14:36:
[...]

offtopic:
Wel wat jammer dat ze er op het Fok forum zo'n 'OMGWTF, Ubuntu VM op een Macbook!!' houding op na houden. Doe ik zelf ook, en ik zie daar eigenlijk weinig verkeerd aan, doet het prima.
Ja tuurlijk, is maar net waar je het voor nodig hebt. Maargoed als je in het speciale Ubuntu-Fanboy-topic zit is natuurlijk alles wat niet 100% circle-of-friends is, vloeken in de kerk :P
Ik vind het allang prachtig dat'ie uberhaupt (blijkbaar) gewoon linux nodig heeft voor een bepaald stuk software, is eens een keer 'the other way around'. En pontificaal het woord "ubuntu" in beeld in een van de best bekeken nederlandse TV-programma's is natuurlijk een mooi stukje sluikreclame :9

[ Voor 9% gewijzigd door mcDavid op 04-02-2011 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zijn er nog mensen op FOSDEM?

* Boudewijn zit er atm met niet nader te noemen mensen, maar volgens mij is het hier in NOS erg stil over FOSDEM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

* dion_b zit er, genietend van een schappelijk geprijsde Rochefort 8 :)

Tot nu toe leuk en nuttig, zodadelijk lol bij Gentoo (zowat iedereen die ik spreek heeft ooit Gentoo gedraaid, vindt het concept geweldig, maar is vroeg of laat gefrustreerd gestopt door erbarmelijke quality control, en is van plan ongenoegen daarover te uiten...)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

dion_b schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 16:46:
* dion_b zit er, genietend van een schappelijk geprijsde Rochefort 8 :)

Tot nu toe leuk en nuttig, zodadelijk lol bij Gentoo (zowat iedereen die ik spreek heeft ooit Gentoo gedraaid, vindt het concept geweldig, maar is vroeg of laat gefrustreerd gestopt door erbarmelijke quality control, en is van plan ongenoegen daarover te uiten...)
Och "all ubuntu is doing is trying to create an OS X like user experience".

En dan vinden mensen dat ik een lompe troll kan zijn :D.

Btw ook maar net LPI gedaan... en gevraagd of je daar wat te drinken mee mag nemen. Ze hadden wel een beetje een wtf moment toen ik een fles rochefort tevoorschijn toverde.

[ Voor 12% gewijzigd door Boudewijn op 05-02-2011 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wbt fosdem: ik ben weer in NL, en was er met dion_b (dion_b) en alains (alains) naartoe gegaan.

Goed, ik geloof dat ik sinds vrijdag eind van de middag bijna continu kaal ben geweest. De konijne zeg.....

Wapenfeiten:

- Vrouwen die een date met me zoeken afgeschrikt.
- In openbaar vervoer zitten zonder kaartje.
- Een tafel en mijn portemonnaie in de hens gezet en daarna gewoon niet eens de kroeg uitgezet worden.
- Een fooi geven die geweigerd wordt (like wtf :+ )
- Een taxi voor 500m pakken en dan 10E af mogen tikken (dionb wilde lopen... en nee we waren echt niet bassie-lam).
- LPI examen gaan doen, vragen of je ook tijdens het examen wat mag drinken en dan een fles rochefort tevoorschijn toveren. Dit leidde redelijk tot een WTF moment bij de LPI mensen.
- Bij het tweede examen ontkennend antwoorden op de vraag of je het ook zonder bier kunt... nadat je met wederom een unit aan komt zetten. Wat zijn al die dudes toch serieus. Volgend jaar ga ik een adje trekken.
- Een blikje pils opentrekken waarbij 3 mensen onder zitten.
- Een stel irritante toeristen een relevant deel van de duitse vocabulaire omtrent erotische handelingen bijgebracht (okay dat was John :+).
- In een urinoir staan brullen waarbij de utput van het urinoir de vloer was. Bij deze vloer was een trap omlaag naar de begane grond. De waterval was fantastisch.
- De pannenpot reserva 2007 gedronken: verdorie wat geniaal. http://www.ratebeer.com/beer/struise-pannepot-reserva/70646/
- De struise rosse gehad. En nog meer meuk.
- Minstens een half uur discussieren met vreemde kerels op het herentoilet.

FOSDEM was dus weer erg goed :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ja, het was leuk! Ik geloof niet dat mijn lichaam al eens eerder zoveel alcohol te verwerken heeft gekregen in zo'n korte tijd. :P Ik heb zelfs nog bier over van de terugreis.

Geslaagd weekend, volgend jaar weer. :)

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

AlainS schreef op maandag 07 februari 2011 @ 00:19:
Ja, het was leuk! Ik geloof niet dat mijn lichaam al eens eerder zoveel alcohol te verwerken heeft gekregen in zo'n korte tijd. :P
Had je maar fijn ergens lid moeten worden. Volgend jaar zal ik een trechter voor je meenemen ;).

Klein detail: volgens wiki moet absinth met 3-5 delen water worden verdund en dan gedronken. Wellicht heeft onze kaalheid daar iets mee te maken.

[ Voor 18% gewijzigd door Boudewijn op 07-02-2011 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Kan iemand me uitleggen waarom Linux zo traag wordt qua FS als je grote volumes aanmaakt?
Ik heb voor de gein eens een 6TB volume aangemaakt (8x1TB, raid6) en dat is veel trager dan een 2TB volume op diezelfde array.

Als ik ga googlen vind ik het niet 1-2-3. Grote volumes zijn voor mij flexibeler, maar die performance hit is echt nasty.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kan natuurlijk ook liggen aan de ligging van de volume op de disk. En verder zijn er zoveel factoren die meespelen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2011 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 00:57:
Het kan natuurlijk ook liggen aan de ligging van de volume op de disk. En verder zijn er zoveel factoren die meespelen.
Nou het is me al eerder hier verteld ;).

Het gaat hier trouwens om 1 raid set van 8 disks. 6TB effectief.
1 volume van 100gb en de rest is speelparadijs.

3x 2TB is veel sneller dan 1x5.9.

Buiten dat: ik kan de post waarin me dit is verteld ook niet 1-2-3 terugvinden.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

http://vendetta-online.com/

^- is het vendetta is toch een OSS pakket; hoe kan dat nu zo zijn dat daarvoor betaald moet worden? Hoe werkt zo iets, bedoel de source etc. is ooit geschreven en gratis beschikbaar gesteld. schijnbaar is d'r nogal wat aan versleuteld en is er nu een mmo-rpg variant ala eve.

Verwijderd

Lijkt me dat je betaald om van de servers ofzo gebruik te maken.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

@grensgevalx; begrijpelijk; servers/data etc. kost allemaal geld. Maar als gamer kan ik niet kiezen omzelf een server te hosten, of het project offline te spelen. Iets wat enkele jaren geleden wel gewoon mogelijk was.
Zo juist lees ik het volgende artikel op security;
In de tweede helft van vorig jaar is het aantal malware voor Linux en UNIX met 932% toegenomen, zo becijferde virusbestrijder G Data. Dit lijkt veel, maar stelt nog altijd niets voor in vergelijking met het aantal Windows virussen en wormen. In 2010 werden er in totaal 608 malware-exemplaren voor Linux en UNIX ontdekt, waarvan 382 in de tweede helft van vorig jaar. Een jaar eerder ging het nog om 37 exemplaren. Het aantal nieuwe Windows malware-exemplaren kwam boven de twee miljoen uit.
Afbeeldingslocatie: http://security.nl/image/3109
Smartphone
McAfee kwam deze week nog met een rapport dat de hoeveelheid mobiele malware sterk was toegenomen, maar de cijfers van G Data laten een ander beeld zien. In totaal werden er vorig jaar slechts 267 malware-exemplaren voor smartphones ontdekt. In de tweede helft van 2010 ging het om 55 exemplaren, een afname van 54% ten opzichte van de 120 exemplaren die in de tweede helft van 2009 werden gevonden.

Verder nam het aantal malware-exemplaren dat alleen op 32-bit Windows werkt iets af, maar werd dit meer dan gecompenseerd door malware voor moderne .NET applicaties. Bij elkaar zijn de twee categorieën goed voor 99,5% van alle malware in omloop. De overige 0,5% wordt geleid door web-gebaseerde malware. Dit aandeel nam ook af, mede door het grote aantal Java-malware. Het aandeel van Java-malware steeg met ruim 1500%.
http://www.gdata.nl/uploa...lwareReport_2_2010_EN.pdf

• Demo

Demo

Boudewijn schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 01:01:
[...]

Nou het is me al eerder hier verteld ;).

Het gaat hier trouwens om 1 raid set van 8 disks. 6TB effectief.
1 volume van 100gb en de rest is speelparadijs.

3x 2TB is veel sneller dan 1x5.9.

Buiten dat: ik kan de post waarin me dit is verteld ook niet 1-2-3 terugvinden.
Heb je het met verschillende filesystems getest? Ik zou me kunnen voorstellen dat bepaalde fs'en niet gemaakt zijn voor dergelijk grote volumes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

True, maar ik kan alleen die vervloekte post niet meer vinden. :(

Zal er straks eens een topic voor maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-09 09:05

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

FreeBSD is vandaag aanbeland bij 7.4 en 8.2 :)
Mooi tijdstip, want ik ben met 8.1 aan het experimenteren, kan ik gelijk de updateprocedure doen.

Linkjes:
http://www.freebsd.org/releases/7.4R/relnotes.html
http://www.freebsd.org/releases/8.2R/relnotes.html

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 12:40
Zo, vorig weekend Linux Mint (Isodora) met Xfce op mijn oud tuxbakje gegooid. Stond eerst Ubuntu Lucid op, maar 't werd een beetje overloaded. Linux Mint voelt fris en soepel aan (logisch ook, nieuwe install).
Nu alleen nog een paar leuke dingetjes instellen (quick-desktop-switch, conky) en hopen dat Docky toch nog zal werken (vervelend positioning probleem).

* Mercatres is een blij man

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Ik vraag me af of ik mijn Mint kan "crossgraden" naar Ubuntu als ik de sources op Ubuntu zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

dat gaat heel goed; apt-get install ubuntu-desktop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

lol, ok. :P

Ik heb nu linux mint 8 helena, redelijk oud dus. Ik ga proberen direct naar Maverick te gaan. Als het mislukt installeer ik maverick wel gewoon.

[ Voor 87% gewijzigd door mace op 25-02-2011 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercatres
@mace, waarom wil je van helena naar maverick?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Mercatres schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 10:35:
@mace, waarom wil je van helena naar maverick?
Gewoon, omdat het kan. (of niet, maar daar komen we wel achter)

Is een pruts-test-laptopje wat ik alleen gebruik om te internetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercatres
mace schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 12:08:
[...]

Gewoon, omdat het kan. (of niet, maar daar komen we wel achter)

Is een pruts-test-laptopje wat ik alleen gebruik om te internetten.
Haha, dat is het leuke inderdaad aan linux :) Gewoon mee prutsen.
Mint is nog steeds een tikje wennen, maar wel leuk. Docky is vervangen door AWN, nog niet helemaal zoals ik wil, maar ach, het werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyxium
  • Laatst online: 10-11-2024
welk programmaatje gebruiken jullie voor de command line om bij te houden wat de status is tijdens het kopiëren van een (groot) bestand van A naar B?.Ik draai zelf debian squeeze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

watch 'ls -lh' op de doelmap, cp heeft zelf geen voortgangindicator ingebouwd.

edit: kopieren met rsync schijnt ook te kunnen en die heeft een progress indicator.

[ Voor 35% gewijzigd door mace op 25-02-2011 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
Ik ben Gnome gaan gebruiken sinds kort en ik moet nog erg wennen. Het is wel allemaal lekker recht toe recht aan, maar ik heb ergens het gevoel dat ik controle mis die ik in KDE wel had. Ik zet nog even door en probeer aan de nieuwe omgeving te wennen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyxium
vanwaar heb je de overstap genomen/gewaagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
Ik gebruik KDE nu zo'n 9 jaar en ik vind het een beetje minder worden de laatste jaren. Te opgeblazen zeg maar. Vandaar de uitstap. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyxium
aha, ik draai nu zelf debian sinds release van squeeze. Voorheen even ubuntu server gedraaid maar eigenlijk altijd windows server gehad dat werd een beetje saai. Linux leek me wel een leuke uitdaging, en begin er nu een beetje aan te wennen.

edit: @mace, die watch is wel ongeveer wat ik bedoelde ik zie nu wanneer er mapjes bijkomen, maar ik kan niet zien met hoeveel MB/s het gaat?

[ Voor 23% gewijzigd door Nyxium op 25-02-2011 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Nyxium schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 23:02:
aha, ik draai nu zelf debian sinds release van squeeze. Voorheen even ubuntu server gedraaid maar eigenlijk altijd windows server gehad dat werd een beetje saai. Linux leek me wel een leuke uitdaging, en begin er nu een beetje aan te wennen.

edit: @mace, die watch is wel ongeveer wat ik bedoelde ik zie nu wanneer er mapjes bijkomen, maar ik kan niet zien met hoeveel MB/s het gaat?
Nee, maar probeer anders eens rsync met de --progress optie. (en -ah)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyxium
-ah heb ik niet echt veel aan, maar na beetje googelen op rsync kan ik bytes/s zien met -aP combinatie. bedankt voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

en wat is -P? --progress , dat zeg ik toch? ... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mace schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 23:22:
[...]

Nee, maar probeer anders eens rsync met de --progress optie. (en -ah)
Deze gebruik ik, zie je ook je overdrachtstijd:
code:
1
time rsync -rv <bestand> <doel> --progress

-r recursive voor hele dirs

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2011 23:45 . Reden: -r ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyxium
dan doe ik iets verkeerd denk ik? want als ik rsync --progress /path doe, geeft hij hele andere snelheden aan dan als ik rsync -aP /path doe. De laatste geeft aan dat de snelheid rond de 3000 bytes ligt (wat mij heel normaal lijkt) en de eerste geeft een snelheid van 86.00 bytes aan

edit:
code:
1
time rsync -rv <bestand> <doel> --progress
doet idd wat ik zocht. bedankt!

edit2:

Heb nu voor de grap FreeBSD geïnstalleerd, maar het voelt compleet anders dan vergeleken met debian, geen apt-get enzo.

[ Voor 29% gewijzigd door Nyxium op 26-02-2011 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

pkg_add -r heet dat, maar ik doe alles via /usr/ports/ :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyxium
na een tijdje stoeien met FreeBSD begint het nu wel een beetje te lukken. Mn voorkeur op dit moment gaat nog steeds uit naar debian/ubuntu maar dat komt misschien wel omdat ik daar wat bekender mee ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb jaren FreeBSD gebruikt (ports is echt fijn), maar ben vanwege security redenen toch weer terug bij Ubuntu. Jammer want aptitude voelt voor mij toch minder flexibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyxium
Ik vind apt-get juist fijn omdat het niet zo ingewikkeld is :) je doet apt-get install <programma>, laat em installeren, je past een config file aan, restart de service en je bent ready 2 go (althans in mijn beleving).

Bij FreeBSD werkt ports in principe ook wel fijn maar zoals net bijvoorbeeld installeer ik hellanzb maar kan hem vervolgens niet runnen omdat hij niet in me rc.d map staat (en ja hij is enabled in rc.conf).

Wat wel echt heel relaxed is is dat ZFS bestandsysteem in FreeBSD, arrays aanmaken is echt een fluitje van een cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Jep en ik vind freebsd altijd wat tricky vwg ports versus packages. Eigenlijk wil je maar 1 package manager op je systeem vind ik dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2011 @ 19:51:
Ik heb jaren FreeBSD gebruikt (ports is echt fijn), maar ben vanwege security redenen toch weer terug bij Ubuntu.
Dat van die security vind ik interessant, maar ik heb even niet echt een idee waar je op doelt.
Zin om dat iets toe te lichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ultraman schreef op maandag 28 februari 2011 @ 22:01:
[...]
Dat van die security vind ik interessant, maar ik heb even niet echt een idee waar je op doelt.
Zin om dat iets toe te lichten?
Het feit dat FreeBSD eigenlijk gewoon 0 protectie mechanismes heeft ingebouwd. Ze hebben geen ASLR, geen NX op de stack (wel op de heap), geen stack cookies, geen heap protection (behalve nx dan), geen printf protection etc. Stack smashing op FreeBSD gaat nog net zo als 20 jaar geleden. Op OpenBSD/Linux werkt dit al lang niet meer. Onder Linux loopt Ubuntu hier trouwens wel mee voorop. Vind een vulnerability onder FreeBSD en je hebt profit.

Verder zijn ze nogal lui qua patching. Hoeveel 0days ik al niet voor FreeBSD heb gezien welke niet gepatched worden terwijl ze wel gemeld zijn.

Jammer wat het idee van een gescheiden base en ports is zo goed, en het werkt ook erg fijn. Maar ze lopen zo ver achter met security dat ik naar Ubuntu ben overgestapt, die is op dat vlak echt wel goed bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Hmm interessante materie. Ik ben met FreeBSD aan het experimenteren en dermate diepgaand had ik de security nog niet bekeken. Bedankt voor je zeer snelle antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net voor good ol time sake OpenBSD 4.8 geïnstalleerd: wat is dat traag als dikke stront geworden zeg.
Het is allemaal best goed dat security hoog in het vaandel staat maar met een traag functionerend OS wordt het echt niet beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

*zucht*

Apache kennen we allemaal al lang en breed. Gisteren eindelijk meer dan 20 seconden kennis gemaakt met [url=http://www.cherokee-project.com/Cherokee[/url], en is een pracht product, alleen moet je hem even leren kennen. Gisteren poepte hij vrolijk geparste php uit, nu komt hij aanwandelen met een file met php source erin. Pff, denk dat ik dan iets te enthousiast behaviour rules heb lopen wegklikken.

Wat er NOS aan is? Ehm, dat je admin interface echt heerlijk kan tunnelen over SSH, dat nano/vim wat meer rook lunchpauzes krijgen, en ehm.... dat ik in mijn enthousiasme een rm -rf <verkeerde dir name> gedaan heb.... (nee, niet mijn home... ) Morgen vroeg op, dus that's it for today. Ochja, nog even een leuk github promo noemen in devschuur coffee corner, zie u zo daar *wave*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyxium
zijn er eigenlijk mensen hier die ZFS draaien onder Ubuntu? Ik had namelijk verhalen gelezen dat FreeBSD een CDDL licentie heeft om gebruik te kunnen van ZFS en dat Linux onder de GPL licentie wordt gedistribueerd. Maar tot mijn stomme verbazing kan je ZFS ook als native kernel module installeren.

Ik vroeg mij af of er hier mensen zijn die met ZFS ervaring hebben onder ubuntu, ik ben er zelf namelijk nu mee aan het spelen.

edit: ik ben nu een beetje met hellanzb aan het downloaden (wil niet echt lukken) en kopiëren/plakken van grote bestanden naar de ZFS mirror, maar snel is het niet echt snel te noemen :D. Ik haal een gemiddelde snelheid van 10MB/s van boot disc naar de ZFS mirror >:). Ik zal wel instellingen missen.

*googled vrolijk verder*

[ Voor 27% gewijzigd door Nyxium op 01-03-2011 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik dacht dat ZFS onder Linux door FUSE heen moest?
En dat er volgens mij nog geen Direct_IO beschikbaar was.

Maar dat kan ik mis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyxium
je kan de native module installeren door een untrusted PPA toe te voegen zoals hier beschreven staat.

Ik ben nu terug naar software raid van ubuntu (nooit problemen mee gehad). Hopen dat btrfs gauw met een raid 5 functie komt, zou wel leuk zijn als we geen dure hardware raid controller nodig hebben voor ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan de post niet zo gauw terugvinden maar ik had dus een showstopper omdat mn usb drives te langzaam waren in lucid, hij zag ze als usb 1.1.
Bleek te liggen aan dat de chipset van mobo (IHC7) nog niet ondersteund werd.
Oplossing, een 2e hands pci usb 2.0 kaartje voor 2.50 bij de winkel om de hoek. Boot zelfs stukken sneller nu.
Leuk, apache draait toch echt stukken sneller in ubuntu en ik kan weer gaan klooien met Qt enzo. :)
Pagina: 1 ... 23 ... 79 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.