LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 22 ... 79 Laatste
Acties:
  • 367.375 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:42

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Okee, jullie mogen lachen... ik heb bij het aanpassen van /etc/sudoers een tikfout gemaakt, waardoor sudo nu niet meer wil :X
Enige manier om dit te verhelpen is voor zover ik weet de machine hard uitzetten (want alleen root mag shutdown gebruiken) rebooten in rescue mode/met een livecd, aanpassen en het ding weer aan slingeren.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 09:54

mace

Sapere Aude

Demoniac schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 08:15:
Okee, jullie mogen lachen... ik heb bij het aanpassen van /etc/sudoers een tikfout gemaakt, waardoor sudo nu niet meer wil :X
Enige manier om dit te verhelpen is voor zover ik weet de machine hard uitzetten (want alleen root mag shutdown gebruiken) rebooten in rescue mode/met een livecd, aanpassen en het ding weer aan slingeren.
Klopt, single user mode en aanpassen. :) Of er moet een andere user zijn met sudo rechten.

Och, dat had ik laatst ook, ik wilde mijzelf aan een groep toevoegen, dus ik deed usermod -G <groep> <username>.

Waarmee ik mijzelf dus uit de admin groep haalde (-a vergeten voor append), en ik heb geen harde verwijzing naar mijn username in de sudoers staan. :P Gelukkig weet ik het wachtwoord van mijn collega (fout I know maarja).

[ Voor 4% gewijzigd door mace op 21-10-2010 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 11:41

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Koop ik een nieuw toetsenbord van Logitech (de oude ging na een halve dag aanstaan van alles doen met de shift-toetsen, behalve shift). De simpele eisen: een draadje en volumetoetsen. Opties: gamerstoetsenbord met lampjes, lcd-schermpjes en nog meer onzin maar... er is ook nog het logitech media keyboard. Prima, kom maar door.

Later: *plop* computer vast (op een oude, maar wel vrij hoge res. TerraTec webcam). Zit er dus geen [Sys Rq] Toets meer op... Eindelijk sinds ik full time linux gebruik kan ik die obscure toets eens aanraken, is tie weg! :'(

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Demoniac: Altijd visudo gebruiken voor het aanpassen van de sudoers file, die controleert de syntax voor het wegschrijven. Het root wachtwoord is schijnbaar niet bekend? Anders kan je nog su gebruiken.

@mace: Als sudo niet meer wil zal het voor een andere gebruiker ook niet werken.

@letatcest: Echt geen SysRq? Ook niet stiekum onder PrintScrn? [Ctrl+Alt+PrtScr]

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2010 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Verwijderd schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 12:04:
@Demoniac: Altijd visudo gebruiken voor het aanpassen van de sudoers file, die controleert de syntax voor het wegschrijven. Het root wachtwoord is schijnbaar niet bekend? Anders kan je nog su gebruiken.
Jamaar! vi daar kan ik niet mee omgaan :$ Maar ik zal het vanaf nu toch eens proberen ;) En root password is disabled onder Ubuntu, maar die wordt vanavond dus wel ingesteld.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

@mace: Als sudo niet meer wil zal het voor een andere gebruiker ook niet werken.
Oja, hij had een tikfout gemaakt, ik vergiste me en dacht dat hij gewoon zichzelf eruit had gehaald.
Demoniac schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 12:48:
[...]
Jamaar! vi daar kan ik niet mee omgaan :$ Maar ik zal het vanaf nu toch eens proberen ;) En root password is disabled onder Ubuntu, maar die wordt vanavond dus wel ingesteld.
Je kan ook een andere editor instellen voor visudo hoor. Moet je even het symlinkje vervangen naar nano ofzo. (/etc/alternatives/editor geloof ik, die moet je dan even naar nano verwijzen).

(vi is even wennen maar als je het eenmaal kent is het wel prettig werken hoor)

[ Voor 13% gewijzigd door mace op 21-10-2010 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Hell
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-07 23:34
Demoniac schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 12:48:
[...]
export EDITOR="nano"
sudo -E visudo

En je kan prutsen met nano ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Dr_Hell schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 12:57:
[...]

export EDITOR="nano"
sudo -E visudo

En je kan prutsen met nano ;)
Zeker weten? Ik meen me te herrineren dat visudo juist EDITOR negeert, anders zou het wel een verbluffend makkelijk lek zijn om iets te draaien als root wat niet mag. :P

edit: oh laat maar als nano in de editor-lijst staat van visudo dan mag het.

[ Voor 9% gewijzigd door mace op 21-10-2010 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:18

deadinspace

The what goes where now?

Demoniac schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 08:15:
Je kunt shutdownen via Gnome, of via ctrl-alt-del op de console.
mace schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 12:59:
Zeker weten? Ik meen me te herrineren dat visudo juist EDITOR negeert, anders zou het wel een verbluffend makkelijk lek zijn om iets te draaien als root wat niet mag. :P
Ehm, huh? Hoe dan?

Om met visudo je editor van keuze als root te laten draaien moet je al root zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

deadinspace schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 14:02:
[...]

Je kunt shutdownen via Gnome, of via ctrl-alt-del op de console.

[...]

Ehm, huh? Hoe dan?

Om met visudo je editor van keuze als root te laten draaien moet je al root zijn.
Nouja, het is natuurlijk onzin om je te wapenen tegen misbruik als je toch jezelf rootrechten kan geven via visudo, maar als je dus EDITOR instelt op /home/scriptkiddie/evil_hacktool en dan sudo visudo doet dan start die hacktool, terwijl je geen sudo rechten hebt op die hacktool.

Daarom negeert visudo de EDITOR variabele, en ik dacht altijd, maar blijkbaar dus niet als de editor bij visudo zelf bekend is. :)

[ Voor 3% gewijzigd door mace op 21-10-2010 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

@letatcest: Echt geen SysRq? Ook niet stiekum onder PrintScrn? [Ctrl+Alt+PrtScr]
Ha, ja.. dat werkt ;) Stiekemerds van Logitech, zomaar verstoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mace schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 14:21:
[...]

Nouja, het is natuurlijk onzin om je te wapenen tegen misbruik als je toch jezelf rootrechten kan geven via visudo, maar als je dus EDITOR instelt op /home/scriptkiddie/evil_hacktool en dan sudo visudo doet dan start die hacktool, terwijl je geen sudo rechten hebt op die hacktool.

Daarom negeert visudo de EDITOR variabele, en ik dacht altijd, maar blijkbaar dus niet als de editor bij visudo zelf bekend is. :)
Euh ... als je al toegang hebt tot visudo wat moet je dan nog met evil_hacktool ??? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat als ik een PC hack van X dan wil dit niet zeggen dat ik het wachtwoord van X ook heb, dus als ik vervolgens die machine wil rooten zou ik de editor env kunnen zetten en zo root rechten kunnen krijgen.

Gelukkig zijn er nog 100 andere manieren om root te krijgen >:) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-08 16:46

afraca

Open Source!

offtopic:
Om verwarring tegen te gaan request om "X" te vervangen met "Y" , duurde even voor ik door had dat we het niet hadden over hacken van X config file o.i.d. :+

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

afraca schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 12:37:
offtopic:
Om verwarring tegen te gaan request om "X" te vervangen met "Y" , duurde even voor ik door had dat we het niet hadden over hacken van X config file o.i.d. :+
Y? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

lol hot-babe klik system monitor :X

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

hahaha the harder your system works the more she strips :D

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Argh, iemand kan mij ongetwijfeld wijzen op mijn domme over het hoofd-zien actie. Ergens op distrowatch.com staat het aantal distributions dat momenteel daar wordt bijgehouden, maar wáár?

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Hmm, nee, blijkbaar hebben ze die stats van de website gehaald. Was een klein apart blok met "Currently in archive: xxx dead distributions, yyy sleeping distributions, zzz living distributions" (iets andere bewoording, maar you get the point ;) ) Thanks voor meezoeken in ieder geval ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Hell
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-07 23:34
http://distrowatch.com/weekly.php?issue=current
En dan onderaan, bij "distrowatch.com news".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 13:29
OS-war waarschuwing...

Twee weken geleden ben ik overgestapt van Windows-7 naar Ubuntu (10.10)) op m'n laptop, een Dell XPS M1530.

Mijn ervaring: mwah, het werkt redelijk goed. Ik had er meer van verwacht, gebruikersvriendelijkheid valt mij nog wat tegen.
Het zijn voornamelijk kleine dingen:
  • Hibernate werkt niet goed. Terugkomen van hibernate duurt aanzienlijk langer dan gewoon normaal opstarten. Enigzins gegoogled maar vooralsnog geen duidelijke aanwijzingen gevonden - meest concrete was dat het aan de NVidia driver zou liggen, maar die is behoorlijk up-to-date.
  • Nautilus: tja, je kan overal komen, maar wat mij betreft is de Windows-7 filebrowser gebruikersvriendelijker: in list-view op de scheiding van kolommen dubbelklikken om de kolombreedte te corrigeren, op de filename klikken om te renamen/editen.
  • Dingen die 'ineens' niet meer werken. USB muis die na het opstarten niet werkt - even uit- en inpluggen en werkt weer. 'imwheel' om extra muisknoppen aan firefox back/forward toe te wijzen, ineens stopt dat met werken.
  • Driver-issues. M'n Intel 5300 wifi-kaart doet enkel 'n' standaard. Bewuste keuze in Ubuntu 10.10, omdat enablen van 'n' serieuze performanceproblemen zou geven. (even goed heb ik m'n twijfels of mijn accesspoint wel goed 'n' doet, in windows krijg ik niet echt een geweldige transferrate)
Even nuanceren, er zijn ook voordelen:
  • Uiterlijk is beter. Ik heb 'MacBuntu' theme geinstalleerd en dat ziet er wel *erg* gelikt uit...
  • Stabiliteit. Om onduidelijke redenen wil Windows-7 wel eens onverwacht, zonder aanleiding, compleet bevriezen. Ik was bang voor een hardware-issue, maar Ubuntu draait al twee weken zonder crashen.
Anyway, ik had er meer van verwacht. Zeker die gebruikersvriendelijke tweaks vallen mij tegen, ik had verwacht dat alle gemak van de Windows-7 filemanager ook wel in de standaard filemanager van Ubuntu zou zitten. Ubuntu werkt, werkt behoorlijk goed zelfs (out-of-the box doet praktisch alles het), goed werkende app-store - maar qua gemak zou ik wel terug willen naar Windows-7.

Zonder een OS-war te willen starten:
Ben ik hier de enige? Zie ik dingen over het hoofd die mij echt enthousiast kunnen maken? Of is het een kwestie van langer gebruiken om de voordelen te ontdekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
vanaalten schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 10:12:
OS-war waarschuwing...

Twee weken geleden ben ik overgestapt van Windows-7 naar Ubuntu (10.10)) op m'n laptop, een Dell XPS M1530.

Mijn ervaring: mwah, het werkt redelijk goed. Ik had er meer van verwacht, gebruikersvriendelijkheid valt mij nog wat tegen.
  • Hibernate werkt niet goed. Terugkomen van hibernate duurt aanzienlijk langer dan gewoon normaal opstarten. Enigzins gegoogled maar vooralsnog geen duidelijke aanwijzingen gevonden - meest concrete was dat het aan de NVidia driver zou liggen, maar die is behoorlijk up-to-date.
  • Nautilus: tja, je kan overal komen, maar wat mij betreft is de Windows-7 filebrowser gebruikersvriendelijker: in list-view op de scheiding van kolommen dubbelklikken om de kolombreedte te corrigeren, op de filename klikken om te renamen/editen.
  • Dingen die 'ineens' niet meer werken. USB muis die na het opstarten niet werkt - even uit- en inpluggen en werkt weer. 'imwheel' om extra muisknoppen aan firefox back/forward toe te wijzen, ineens stopt dat met werken.
  • Driver-issues. M'n Intel 5300 wifi-kaart doet enkel 'n' standaard. Bewuste keuze in Ubuntu 10.10, omdat enablen van 'n' serieuze performanceproblemen zou geven. (even goed heb ik m'n twijfels of mijn accesspoint wel goed 'n' doet, in windows krijg ik niet echt een geweldige transferrate)
  • Uiterlijk is beter. Ik heb 'MacBuntu' theme geinstalleerd en dat ziet er wel *erg* gelikt uit...
  • Stabiliteit. Om onduidelijke redenen wil Windows-7 wel eens onverwacht, zonder aanleiding, compleet bevriezen. Ik was bang voor een hardware-issue, maar Ubuntu draait al twee weken zonder crashen.
Anyway, ik had er meer van verwacht. Zeker die gebruikersvriendelijke tweaks vallen mij tegen, ik had verwacht dat alle gemak van de Windows-7 filemanager ook wel in de standaard filemanager van Ubuntu zou zitten. Ubuntu werkt, werkt behoorlijk goed zelfs (out-of-the box doet praktisch alles het), goed werkende app-store - maar qua gemak zou ik wel terug willen naar Windows-7.

Ben ik hier de enige? Zie ik dingen over het hoofd die mij echt enthousiast kunnen maken? Of is het een kwestie van langer gebruiken om de voordelen te ontdekken?
Als ik het zo lees is het enige wat je beter vind aan het "Gebruiksgemak" van windows, dat je daar al tig jaar ervaring mee hebt.
Dat hibernate niet lekker werkt klopt, en driver-issues, daar heb ik persoonlijk compleet omgekeerde ervaring mee (er is zóveel hardware die in ubuntu out-of-the-box werkt terwijl je in windows dagenlang drivers aan het installeren bent voor je systeem compleet is). Maar Nautilus is geniaal, ik denk dat je gewoon nog niet alle functies ontdekt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Als je nautilus niets vindt, wat let je om een andere filebrowser te proberen. Er is vast wel een filebrowser die jou wél ligt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Hmpf, ik heb mijn primaire desktop maar eens geupgrade van soort Frankenstein-monster bestaande uit deels antieke Sid en deels Lenny naar Squeeze. Werkt tot dusver perfect, maar wel twee nukken met mijn videokaart (Ati Radeon 8500):
  • Met KMS enabled (default) kwam het systeem niet meer uit suspend, heb KMS uit moeten zetten om suspend fatsoenlijk werkend te krijgen.
  • Een hoop dingen waren ineens duidelijk trager; tabs wisselen in Chrome bijvoorbeeld of in/uitzoomen in Gimp (serieus, hoe takketraag was dat ineens...). Dit lijkt te komen door EXA (default tegenwoordig); XAA als accelmethod opgeven verhielp ook dit.
Lekker, al die moderne infrastructuren die maar half werken voor wat oudere hardware maar wel default aanstaan :P

Owja, en Talika is wel tof.

edit:

Oh, ze hebben de "bouncy walls" uit Evince gesloopt ;(

In Evince kun je je viewport verplaatsen met de middelste muisknop (scrollwieltje) als het document groter is dan het window. Als je dan de muisknop loslaat terwijl de muis nog beweegt, dan gaat dit bewegen van de viewport nog een stukje door; je "gooit" als het ware het document onder je viewport door. Best grappig, en nog handig ook.

Maar tot een paar maanden (?) geleden was het zo dat als je bij dat "gooien" de rand van het document raakte, dat hij dan niet stopte, maar de beweging omdraaide, zodat de beweging "afketste" op de rand van het document. En dat doet hij nu dus niet meer :(

Misschien maar goed ook, aangezien ik me daar soms minutenlang mee kon amuseren in plaats van daadwerkelijk het document te lezen :P

[ Voor 34% gewijzigd door deadinspace op 01-11-2010 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Nog bedankt trouwens ;) Verwerkt in m'n presentatie. Anyways, rumours, rumours, rumours, maar bijzonder interessant :9

KDE Developers Discuss Merging Libraries With Qt

----------------------------------------
EDIT: Om maar niet te dubbelposten, meer nieuws :9
Fedora 14 "Laughlin" is released and available for immediate download! http://ur1.ca/26tru | Full announcement here: http://ur1.ca/28y6e

[ Voor 21% gewijzigd door afraca op 02-11-2010 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redneckerz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-08 23:46

Redneckerz

A place to be.

hoewel al verouderd (het laatste nieuwtje is van *slik* 2007) en het wel schijnt te werken met FF3, is hier een redelijk frappante Desktop Environment met een twist: Firefox is je desktop.

http://pyrodesktop.org/Main_Page

ik moet het zelf nog testen, maar het hele idee van ''een browser gebruiken als DE'' is wel een interesantte, en voor zover ik weet, nog niet eerder gebruikt.

het lijkt er wel op dat Pyro nogal sloom op FF2 (oude meuk dus) is, maar dat hij aardig werkt op FF3.
jammer dat hij niet meer geupdated wordt, maar het idee achter Pyro en Compzilla is wel interesting.

Editor @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

ehmm.. is dat ook niet het idee van het hele Chrome(ium)OS? Browser als desktop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redneckerz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-08 23:46

Redneckerz

A place to be.

letatcest schreef op woensdag 03 november 2010 @ 11:37:
ehmm.. is dat ook niet het idee van het hele Chrome(ium)OS? Browser als desktop?
bijna. voor zover ik weet is Chrome OS meer een OS dan een browser met een leuk jasje, whereas Pyro Desktop een bestaande browser gebruikt, en deze inzet als een standaard desktop, met iconen, filesystem e.d.

de vergelijking met Chrome OS klopt wel though, maar het concept van Pyro is toch wat anders. ;)

Editor @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-09 18:07
even een klein vraagje. ik wil een oud laptopje opzetten als een systeem dat alleen audio afspeelt.
nu heb ik een geweldig programmaatje gevonden dat als DAAP client kan werken, maar het is een java proggie.
ik wil dus maar 1 programma draaien, nu weet ik dat je door alleen maar X11 te installeren je wel 1 programma full screen kan draaien, maar werkt dat ook met een java app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is in principe mogelijk, de vraag is of het programma een full screen resize ondersteund. Welk programma wil je gebruiken? Ik heb zelf op een 233Mhz PII laptop Squeezeslave in de background draaien, bediening met chrome die de web interface van de squeezebox server fullscreen draait, die is gebaseerd op een java applet. Afspelen gaat prima, bij het bedienen van de webpagina hapert de muziek vaak wel even (memory/swap probleempje denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
firefly client is 't, een java programma die muziek kan afspelen van een daap server.
ik weet niet of er andere lichte programma's zijn die en makkelijk zijn en licht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 16:45

Blonde Tux

<advertisement>

Misschien niet geheel wat je wil, maar zelf gebruik ik Ampache

Hier kan je alles en nog wat aanhangen als client, zelf gebruik ik het om alle muziek met de verschillende lap-, en desktops in het huis te bedienen van muziek.

Je kan gewoon met een browser, fullscreen of niet, gewoon naar je server en het bedienen. Er zijn verschillende clients die met ampache werken van mpd tot Amerok enz.

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vanaalten schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 10:12:
OS-war waarschuwing...

Zulke dingen ben ik ook vaak tegengekomen. Het zijn vaak kleine dingen die eigenlijk niet heel veel uitmaken, maar toch net zo vervelend zijn dat je je er aan gaat ergeren. Ik heb het zelf nooit erg gevonden om te moeten googelen en met een paar copy paste commands alles weer te fixen, maar ik begrijp wat je bedoelt.

Dat hibernaten zou inderdaad aan de nvidia driver kunnen liggen, en daar kan je helaas niks aan doen. Graphics drivers hebben zo een paar kleine dingetjes op Linux waar het zo nu en dan niet helemaal naar wens werkt. Over het algemeen gaat t prima though.

Ik ben zelf na een half jaar Ubuntu gaan distroswitchen (minstens 1 distro per maand) en na veeeeel cd's branden ben ik uitgekomen op Arch Linux.Het is technisch erg simpel, maar voor de gemiddelde Windows gebruiker onbegrijpelijk. De installatie is klaar binnen een kwartiertje, maar dan zit je in een command line. En moet je maar een guide erbij pakken om verdere raad te weten. Gelukkig is er een zeer uitgebreide wiki die alles haarfijn uitlegd.
Het resultaat is zeer stabiel en zeer persoonlijk. Stabiel omdat alles zo simpel is. Als er iets mis is is het ook makkelijk op te sporen en te fixen omdat je veel controle over je systeem hebt, en je je systeem kent omdat je alles zelf in elkaar hebt gezet. Persoonlijk omdat je alles zelf hebt opgebouwd, en alle keuzes zelf maakt. Het is bijna een eigen distributie, maar dan met het gemak van een goede package manager.

Nu ik er over nadenk.. Ubuntu heeft wel een lage learning curve, maar die kleine vervelende dingen komen wel vaker voor. Probeer Mandriva of openSUSE een keer.

<< gaat zelf ook eens even de mandriva site checken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Ik ben het vooralsnog gewoon aan het volhouden met Ubuntu... :)
Het zijn inderdaad kleine dingetjes die storen, zoals de filemanager (zal ooit, als ik mij genoeg geergerd heb, eens een andere proberen), het niet werken van hibernate of de niet goed werkende wifi-n verbinding.

(al heb ik ondertussen ook m'n twijfels of het niet aan de WLAN-router ligt, want eerlijk gezegd haal ik onder windows ook niet echt een denderende transferrate...)

Vooralsnog ga ik niet fanatiek distro-switchen. Primair moet het systeem gewoon goed werken, geen zin om constant voor verschillende disto's te zoeken naar manieren om allerlei kleinigheden weer goed te laten werken... daarnaast ben ik Debian fan, dus Arch gaat het niet worden... ;)

Dus binnenkort maar eens wat tijd besteden aan Wine, voor een enkel Windows-programma dat ik gebruik (Iemand een alternatief voor Catraxx? Exact Audio Copy?), dan valt er vooralsnog prima met Ubuntu te leven. En wie weet wil ik na een tijdje niet meer terug naar Windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 16:45

Blonde Tux

<advertisement>

Iemand een alternatief voor Catraxx? Exact Audio Copy?
Banshee? RhythmBox? Amarok als je toch al QT geinstalleerd hebt?

Al deze spelers hebben deze functionaliteit, al dan niet te samen met K3b.

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Voor linux is er niet echt een goede vervanger voor EAC, cdparanoia was goed maar de ontwikkeling is bijna 10 jaar geleden gestopt en hij gaat niet goed om met cd spelers met grote caches (hij leest gewoon 2x uit cache)

edit: kijk hier eens naar: http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=Rubyripper

[ Voor 32% gewijzigd door mace op 03-11-2010 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
oddish2211 schreef op woensdag 03 november 2010 @ 12:04:
even een klein vraagje. ik wil een oud laptopje opzetten als een systeem dat alleen audio afspeelt.
nu heb ik een geweldig programmaatje gevonden dat als DAAP client kan werken, maar het is een java proggie.
ik wil dus maar 1 programma draaien, nu weet ik dat je door alleen maar X11 te installeren je wel 1 programma full screen kan draaien, maar werkt dat ook met een java app?
even mezelf quoten,
het werkt!, ik heb een minimal install gedaan van debian met openjdk-6-jre erbij en ik kan gewoon in X die jar starten. alleen jammer dat de performance om te huilen is, muziek hapert heel erg. ik zoek maar wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Er is bij Ubuntu een interessant project gaande genaamd "hundredpapercuts" of iets dergelijks, hier meer informatie:

https://wiki.ubuntu.com/PaperCut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:11
mace schreef op woensdag 03 november 2010 @ 22:03:
Voor linux is er niet echt een goede vervanger voor EAC, cdparanoia was goed maar de ontwikkeling is bijna 10 jaar geleden gestopt en hij gaat niet goed om met cd spelers met grote caches (hij leest gewoon 2x uit cache)

edit: kijk hier eens naar: http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=Rubyripper
AFAIK is dat gefixt in 10.2, maargoed, er is al 2 jaar geen nieuwe versie meer van uitgekomen, en in die tijd zijn er nog meer brakke drives met grote buffers op de markt gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oddish2211 schreef op woensdag 03 november 2010 @ 22:06:
[...]
het werkt!, ik heb een minimal install gedaan van debian met openjdk-6-jre erbij en ik kan gewoon in X die jar starten. alleen jammer dat de performance om te huilen is, muziek hapert heel erg. ik zoek maar wat anders.
Wat voor systeem heb je? Zoals ik schreef gebruik ik een 233Mhz PII, dat ding heeft 128Mb intern geheugen en hapert alleen bij bediening van de webpagina (voornamelijk als ie ontwaakt uit de screensaver). Ik heb mijn install zo ver mogelijk uitgekleed, ben begonnen met een console based installatie, heb een eigen kernel gebakken (drivers in kernel en geen overbodige modules) Daarna heb ik een minimale X environment ge-installeerd (lxde wm als ik het goed heb) en start daarin enkel de chrome browser. De player draai ik met een nice value van -20 (hoogste prioriteit). Ik ben ook met netwerk instellingen aan het spelen geweest, de kernel kon 100Mb full duplex niet bijbenen waardoor de muziek ook ging haperen, 10Mb ging wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lye
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:30

Lye

Grappig, ik type net per ongeluk "l;s" in in een terminal (Ubuntu 10.04) en ik krijg eerst een "s: Command not found".. Logisch, toch?

Zij het niet dat ik ook een directory listing terug krijg. Blijkbaar is "l" ook een alias voor "ls". Alleen executables hebben een "*" achter hun mooie groene kleurtje en alle directories hebben "/" achter hun naam geplakt en zo nog een paar van dit soort gevallen

jelle@jelle-desktop:/$ ls
bin   cdrom  etc   initrd.img      lib         media  opt   root  scratchbox  srv  tmp  var      vmlinuz.old
boot  dev    home  initrd.img.old  lost+found  mnt    proc  sbin  selinux     sys  usr  vmlinuz
jelle@jelle-desktop:/$ l;s
bin/   cdrom/  etc/   initrd.img@      lib/         media/  opt/   root/  scratchbox/  srv/  tmp/  var/      vmlinuz.old@
boot/  dev/    home/  initrd.img.old@  lost+found/  mnt/    proc/  sbin/  selinux/     sys/  usr/  vmlinuz@
s: command not found
jelle@jelle-desktop:/$ l
bin/   cdrom/  etc/   initrd.img@      lib/         media/  opt/   root/  scratchbox/  srv/  tmp/  var/      vmlinuz.old@
boot/  dev/    home/  initrd.img.old@  lost+found/  mnt/    proc/  sbin/  selinux/     sys/  usr/  vmlinuz@

Sinds wanneer kun je zo lui zijn op Linux...

[ Voor 11% gewijzigd door Lye op 04-11-2010 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarschijnlijk heb je een alias voor ls -F en euh *nix is volgens mij bij uitstek geschikt voor luie mensen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Blonde Tux schreef op woensdag 03 november 2010 @ 21:50:
[...]

Banshee? RhythmBox? Amarok als je toch al QT geinstalleerd hebt?

Al deze spelers hebben deze functionaliteit, al dan niet te samen met K3b.
Als alternatief voor Exact Audio Copy? De basisfunctie zullen ze wel hebben, maar EAC is juist sterk om bij leesfouten extra z'n best te doen, iets wat je bij veel programma's mist (die gaan uit van de standaard foutcorrectie).

Rubyripper lijkt wel een leuk alternatief - maar wat ik er niet uit haal: gaat deze niet gewoon twee keer uit de buffer lezen, in plaats van twee keer vanaf disc? De website bij Google Code van rubyripper is helaas down, kan het daar dus niet terugzien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04:10

Theimon

Snapte!?

In al die jaren ben ik nooit een volwaardig alternatief voor EAC tegen gekomen. Een van de beste cdrippers die er zijn. Ik gebruik zelf Gnormalize, hier kan ik tenminste nog iets zelf bepalen. Ik vind de standaard cdrippers als soundjuicer e.d. veel te beperkt.
Nadeel van Gnormalize: het is niet het meest recente stukje software :/ Maar het werkt verder wel naar behoren.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Lye schreef op donderdag 04 november 2010 @ 00:36:
Grappig, ik type net per ongeluk "l;s" in in een terminal (Ubuntu 10.04) en ik krijg eerst een "s: Command not found".. Logisch, toch?

Zij het niet dat ik ook een directory listing terug krijg. Blijkbaar is "l" ook een alias voor "ls". Alleen executables hebben een "*" achter hun mooie groene kleurtje en alle directories hebben "/" achter hun naam geplakt en zo nog een paar van dit soort gevallen.
[/cmd]

Sinds wanneer kun je zo lui zijn op Linux...
Doe eens 'which l' :)

En ls -F is handig voor als je geen kleurtjes hebt en je toch wilt weten wat alles is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lye

Lye

Lachen:
jelle@jelle-desktop~$ which l
jelle@jelle-desktop~$

Geen output dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Doe dan eens:
code:
1
type l

... dat geeft bij mij wel een zinnig antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lye

Lye

Die werkt inderdaad, maar waarom wel 'l' maar geen 'c' voor 'cd' of 'm' voor 'mv' etc. Beetje inconsistent als je het mij vraagt..

Edit: Zie zo juist dat er ook aliases zijn voor 'ls -A' ('la') en 'ls -alF' ('ll'). Voor de rest nog een paar grep aliases en 'ls' zelf, wat een alias is voor 'ls --color=auto'. Toch vind ik het nog steeds een beetje vreemd :P

[ Voor 46% gewijzigd door Lye op 04-11-2010 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een en ander is afkomstig van verschillende shells, korte commando's die in andere shells gebruikt worden en wel handig zijn worden als default alias gezet. l en ll ken ik nog van HP-UX ksh, volgens mij waren het daar overigens geen aliassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Lye schreef op donderdag 04 november 2010 @ 13:05:
...

en 'ls' zelf, wat een alias is voor 'ls --color=auto'. Toch vind ik het nog steeds een beetje vreemd :P
Je zou verwachten dat dat oneindig recursed, maar blijkbaar lezen de alias definities dus geen aliassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
Verwijderd schreef op woensdag 03 november 2010 @ 23:34:
[...]

Wat voor systeem heb je? Zoals ik schreef gebruik ik een 233Mhz PII, dat ding heeft 128Mb intern geheugen en hapert alleen bij bediening van de webpagina (voornamelijk als ie ontwaakt uit de screensaver). Ik heb mijn install zo ver mogelijk uitgekleed, ben begonnen met een console based installatie, heb een eigen kernel gebakken (drivers in kernel en geen overbodige modules) Daarna heb ik een minimale X environment ge-installeerd (lxde wm als ik het goed heb) en start daarin enkel de chrome browser. De player draai ik met een nice value van -20 (hoogste prioriteit). Ik ben ook met netwerk instellingen aan het spelen geweest, de kernel kon 100Mb full duplex niet bijbenen waardoor de muziek ook ging haperen, 10Mb ging wel goed.
volgens mij toevallig ook een 233MHz PII, met 128MB ram. ik zal eens proberen m'n netwerkkaart op 10Mb/s in te stellen, mss dat dat helpt. ik heb nu juist alleen maar X11 draaien, geen windowmanager erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Ik zit op het werk met een stokoude HP-UX machine (11.00B) en die HP-UX software repository site die heeft alleen de laatste versie van packages om een of andere reden, dus ik kan er geen Bash op installeren want het pakket wat er opstaat werkt alleen vanaf 11.11 :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, gcc erop en compileren from source ... als je even de tijd hebt natuurlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Die bak staat nu uit z'n neus te vreten dus dat kan best. Hij wordt gebruikt om af en toe oude tapes uit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Argh, ffs! :@

Iemand een shell script liggen met daarin pseudocode:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
if(there_is_some_nasty_error){
    if (tijd > 22:00 && tijd < 8:00) {
        be_some_awesome_pc_which_handles_errors_themself
    } 
    else {
        print "stomme error hier"
    }
}

screw you meneer fstab |:(

Verwijderd

Zoiets:

crontab:
code:
1
5 22-8 * * * /path/domagic

/path/domagic:
code:
1
2
3
4
5
6
7
#!/bin/ksh
if grep -qi "some error" /var/log
then
  be_some_awesome_pc_which_handles_errors_themself
else
  logger -t stupid "Some error"
fi

??

Ps: het zou kunnen zijn dat de uren in crontab 22-23,0-8 moet zijn ...

EDIT - De grep is ook niet zo handig bedacht ik me vandaag ... dmesg -c | grep -qi "some error" is handiger

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2010 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Omdat ik moe werd van ssh-regels tikken en sshm geen keyfiles ondersteunt, heb ik maar iets in elkaar geknoeid met bash:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
#!/bin/bash
  if [ $# -ge 1 ]
  then
    SSHHOST=$1
  else
    echo "Please supply a name"
    exit 1
  fi

if [ $# -gt 1 ]
  then
    shift
    SSHLIST=$@
  else
    SSHLIST=~/sshmgr.list
  fi

SSHLINE=$(cat "$SSHLIST" | grep -v ^# | grep ^$1)
  if [ $(echo -n $SSHLINE | wc -c) -eq 0 ]
  then
    echo "Name not found in $SSHLIST"
    exit 2
  fi

if [ $(echo $SSHLINE | wc -w) -ge 5 ]
  then
    SSHCMD="-i $(echo $SSHLINE | awk '{print $5}')"
  fi

if [ $(echo $SSHLINE | wc -w) -ge 4 ]
  then
    SSHCMD="$SSHCMD -p $(echo $SSHLINE | awk '{print $4}')"
  fi

if [ $(echo $SSHLINE | wc -w) -ge 3 ]
  then
    SSHCMD="$SSHCMD $(echo $SSHLINE | awk '{print $3}')@"
  fi
  SSHCMD="$SSHCMD$(echo $SSHLINE | awk '{print $2}')"
  ssh $SSHCMD

exit 0

Er kan ongetwijfeld nog het een en ander aan verbeterd worden, maar het voldoet aan mijn wensen :)

edit:
Handig om het bestand met de hosts er in ook te posten :P

code:
1
2
#name host user port keyfile
voorbeeld 10.0.0.1 demoniac 22 ~/rsa.key

Aanroepen met 'sshmgr voorbeeld', een ander bestand met hosts kan je eventueel als tweede parameter meegeven.

[ Voor 11% gewijzigd door Demo op 15-11-2010 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Demoniac schreef op maandag 15 november 2010 @ 20:43:
Omdat ik moe werd van ssh-regels tikken en sshm geen keyfiles ondersteunt, heb ik maar iets in elkaar geknoeid met bash
Niet om te pesten hoor, maar je realiseert je dat ssh dat zelf kan? :P
% cat ~/.ssh/config
Host voorbeeld
        HostName 10.0.0.1
        Port 22
        User demoniac
        IdentityFile ~/rsa.key

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Meh.
Waarom bestaat sshm dan überhaupt? :P
edit:
Maar toch bedankt voor de tip ;) Gelukkig heb ik er niet langer dan een uurtje aan gezeten..

[ Voor 55% gewijzigd door Demo op 15-11-2010 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Demoniac schreef op maandag 15 november 2010 @ 21:22:
Meh.
Waarom bestaat sshm dan überhaupt? :P
Ik gok dat de auteur van sshm zelf ook niet wist dat ssh het zelf kon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Super interessant, men is bezig aan een patch waarmee de desktop veel responsiever wordt... Misschien vanavond eens een eigen kernel compileren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

JanDM schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 11:43:
Super interessant, men is bezig aan een patch waarmee de desktop veel responsiever wordt...
Hmmh... Klinkt aardig, maar ik vind dat er wel erg enthousiast over gedaan wordt.
The patch being talked about is designed to automatically create task groups per TTY in an effort to improve the desktop interactivity under system strain.
Wat er dus gebeurt is dat alle processen gestart vanuit een terminal als het ware "op een hoop" (dwz: in een task group) gegooid worden qua scheduling prioriteit. Als je twee terminals open hebt, dan creëert dat drie task groups: een hoop voor elke terminal, en een hoop voor al je andere (grafische) apps. Als je onder een terminal dus "make -j64" doet, dan gebruikt die task group heel veel CPU. Als de grafische-apps-task group dan ook wat CPU wil, dan krijgt die voorrang omdat de scheduler niet alleen de CPU eerlijk probeert te verdelen over processen, maar ook over task groups.

Maar wat nou als de CPU-load op je machine juist veroorzaakt wordt door je grafische apps, die allemaal in één task group zitten? Dan helpt dit niks.

Dus ja leuk, de desktopinteractiviteit verbeteren als je "make -j64" (waarom ook 64...) doet. Maar wat merkt een doorsnee desktopgebruiker hiervan? Ik vrees bijzonder weinig.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een goede techniek, en ik denk dat het een welkome verbetering is. Maar "omg! desktop interactivity silver bullet!!1!" ? Ik vrees van niet.

Maar als je die patch gaat uitproberen, laat vooral weten wat je er van merkt, ik ben wel benieuwd natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Mja, Phoronix is altijd vrij enthousiast over dit soort dingen ;)

Ik kan me voorstellen dat ook daemons in dezelfde tty (en dus group) draaien? Dan blijft het systeem mogelijk responsiever als er software wordt geupdate, de search index wordt bijgewerkt, etc. Je hebt gelijk dat -j64 voor de gemiddelde gebruiker niet erg realistisch is, ik compileer zelf echter best vaak software onder Ubuntu, daarbij zou het vooral moeten helpen.

Helaas is de machine waarop ik met kernels kan/wil prutsen een P4, eigen kernel compileren gaat daar even duren ben ik bang. Anderzijds zijn verbeteringen daar beter merkbaar dan op een 32-core machine ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Phoronix is overigens ook niet de meest betrouwbare nieuwssite. Ze doen de hele dag wat benchmarks en posten random dingen van mailinglists. Die benchmarks slaan vaak nergens op en de conclusies die ze trekken vaak nog minder.
Zo hebben ze nu een artikel over benchmarks op kernels van 2.6.12 tot 2.6.37. Waar testen ze dat vervolgens op? Juist ja, in een KVM-gevirtualiseerde omgeving met Fedora Core 4 met de meest recente versie van Ubuntu als host-OS.
Ze testen dus alleen de performanceverbeteringen die zichtbaar zijn in het memory subsystem, de scheduler en het filesystem, en de rest wordt buiten beschouwing gelaten. Nieuwe syscalls die geintroduceerd worden om glibc beter/sneller zijn werk te laten doen worden niet getest omdat er een ouderwetse versie van glibc gebruikt wordt, efficientere hardwareondersteuning wordt niet getest vanwege de virtualisatie en ga zo maar door.

Phoronix is leuk om te volgen wat er in kernel en X aan de hand is vanwege de nieuwsartikelen gebaseerd op de diverse mailinglists die ze volgen, maar de artikelen die ze schrijven moet je gewoon met een flink pak zout nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Helaas is Phoronix de enige die probeert om op grote schaal Linux (onderdelen) te benchmarken.
Ondanks alle kritiek die ik op hun methodes heb ben ik heel blij dat ze het doen.
Als je een beetje door je oogharen gluurt dan zijn er vaak toch wel interessante trends te ontdekken.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestone
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 11:48

Firestone

$ su - vuursteen

Wat hou ik toch van linux O+
Vandaag een nieuw systeempje in elkaar gezet en mijn hd's overgeprikt. Zonder gedoe start alles precies op zoals ik het de dag ervoor achter gelaten had. Geluid, video, internet. Ik had nu zelfs de stoute schoenen aangetrokken en de nVidia driver gewoon geïnstalleerd gelaten 8)
Mijn Windows setup, voor de games, heb ik nog niet getest, maar dat zal vast een herinstallatie eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Linux werkt geweldig wat dat betreft ja, kunnen die ene andere softwarebakker nog wat van leren. Ik vind het nog steeds onzin dat ik een volledig installatieproces moet doorlopen als ik een USB muis van de ene poort naar de andere poort verhuis bijvoorbeeld... laad gewoon die module en klaar :P.
Ik prik hier soms nog wel eens de oude harddisk uit mijn laptop in een systeem om te testen of er iets met de hardware aan de hand is. Windows XP wil meestal nog wel opstarten dan, maar onder Archlinux werkt alles gewoon zonder enige aanpassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:13
Druk bezig met VirtualBox. Wil een file-server gaan bouwen voor thuisgebruik, met een raid5 setup van wat grote lompe harde schijven. Dit op basis van een atom cpu, om het stroomverbruik laag te houden. Het viel me mee hoe makkelijk je in VirtualBox dmv 4 harde schijven en een Ubuntu server 10.10 van 3 schijven een raid 5 kan maken (voor /home) en de laatste schijf als boot disk kan laten, voor /.

To do:
- samba shares maken, per user, eventueel max file space gebruik
- remote beheer tool installeren, via web interface mijn server kunnen beheren, disk gebruik kunnen zien, status van raid array kunnen uitlezen. Nog even uitzoeken wat daarvoor geschikt is (ik kijk naar webmin, volgens mij is dat redelijk bekend.)
- nfs shares maken (appeltje eitje)
- LAMP inrichten

Nadelen / aantekeningen tot nu toe:
- Console is standaard 640x480, gfxpayload is de oplossing in grub2.
- grub2 werd geinstalleerd op de eerste disk van mijn raid5 opstelling (sda, sdb, sdc) en niet op de hoofdschijf (sdd). Heb nog niet kunnen vinden hoe je dat tijdens installatie van ubuntu server moet instellen.
- Kan natuurlijk niet de rekenkracht testen van een atom cpu, dus ik weet niet of ik een samba / nfs en LAMP wel optimaal kan benutten (denk vooral aan gigabit ethernet).
- Na installatie kwam ik erachter dat een aparte partitie voor LAMP wel handig is, nu staat dat tussen de data. Misschien was de raid array zelfs wel handiger geweest als die puur een soort /mnt/data was.
- smartctl uit smartmontools kan volgens mij geen smart info lezen uit deze software raid, ik weet niet of mdadm dit wel kan.

[ Voor 4% gewijzigd door MoiZie op 17-11-2010 20:59 ]

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

JanDM schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 14:10:
Ik kan me voorstellen dat ook daemons in dezelfde tty (en dus group) draaien?
Ik denk dat system daemons (udev, syslogd, n-m, cron, apache, etc) allemaal onder dezelfde task group draaien, en dat dat een andere task group is dan degene van een desktop sessie. Dingen als search-index en bv synaptic draaien typisch onder de desktop sessie en zitten dus in dezelfde task group als de desktop (al spawnt synaptic volgensmij een dpkg in een virtual console, dus dat zou evt een aparte task group kunnen zijn).

Daarnaast vrees ik dat de impact van dat soort dingen op de desktop-ervaring vooral disk I/O is, waar task groups vziw niks aan doen.
Je hebt gelijk dat -j64 voor de gemiddelde gebruiker niet erg realistisch is, ik compileer zelf echter best vaak software onder Ubuntu, daarbij zou het vooral moeten helpen.
Mnou, het gaat niet eens om die -j64 (behalve dan dat die veel te hoog is voor een typische 4-core bak), maar meer om het feit dat een "gemiddelde gebruiker" helemaal geen terminal opent. ;)
Waarom virtualisatie?

Ik vind virtualisatie sowieso dik overhyped, en dan voor een Atom bakje dat voornamelijk files moet server snap ik het helemaal niet zo :P
Het viel me mee hoe makkelijk je in VirtualBox dmv 4 harde schijven en een Ubuntu server 10.10 van 3 schijven een raid 5 kan maken (voor /home) en de laatste schijf als boot disk kan laten, voor /.
Als die schijven even groot zijn, waarom niet allemaal in het RAID array eigenlijk? Dit lijkt me om eerlijk te zijn niet zo'n heel efficiente indeling.

(en pas op met te zeer vertrouwen op RAID-5, ivm gelijksoortige belasting op zelfde type schijven enzo)
- smartctl uit smartmontools kan volgens mij geen smart info lezen uit deze software raid, ik weet niet of mdadm dit wel kan.
Je kunt toch gewoon de individuele disks uitlezen met smartctl?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Virtualisatie kan heel handig zijn als je lekker meerdere kernels wil testen, en niet je fileserver wil downen om dat je net een compile af hebt en je graag je niewe pwnage wil testen op bootability. Xen op een X3220 is erg fijn. Op een kleine Atom NAS met extra's heb je meer aan powersaving, minimale software en zo veel mogelijk niet met het apparaat bemoeien ;)

• MoiZie
deadinspace schreef op donderdag 18 november 2010 @ 01:27:
[...]
Waarom virtualisatie?

Ik vind virtualisatie sowieso dik overhyped, en dan voor een Atom bakje dat voornamelijk files moet server snap ik het helemaal niet zo :P

[...]

Als die schijven even groot zijn, waarom niet allemaal in het RAID array eigenlijk? Dit lijkt me om eerlijk te zijn niet zo'n heel efficiente indeling.

(en pas op met te zeer vertrouwen op RAID-5, ivm gelijksoortige belasting op zelfde type schijven enzo)

[...]

Je kunt toch gewoon de individuele disks uitlezen met smartctl?
Oh je begrijpt me verkeerd, ik heb op mijn workstation zitten oefenen met VirtualBox om een systeem te maken met raid 5 opstelling. Ik heb nog nooit een software raid aangemaakt, ook niet in Windows. Dus het leek mij handig om te oefenen voordat ik uberhaupt besluit iets te doen.
Ik ben van plan het besturingssysteem op een USB-stick te zetten, zodat de schijven puur voor data zijn en de USB stick voor alle instellingen en programma's.
Is raid 5 niet handig in thuisgebruik fileserver? Omdat de atom dat niet aan kan? Het scheelt wel in ruimte, een atom bord heeft meestal maar 4 sata porten, dus maximaal 6TB op het moment als ik raid 5 neem.
johnkeates schreef op donderdag 18 november 2010 @ 02:26:
Virtualisatie kan heel handig zijn als je lekker meerdere kernels wil testen, en niet je fileserver wil downen om dat je net een compile af hebt en je graag je niewe pwnage wil testen op bootability. Xen op een X3220 is erg fijn. Op een kleine Atom NAS met extra's heb je meer aan powersaving, minimale software en zo veel mogelijk niet met het apparaat bemoeien ;)
I know, ik wil het dus ook zo minimaal als mogelijk houden, met zo weinig mogelijk externe invloeden, behalve een monitoring pagina (via html, want; moet overal bereikbaar zijn.) en volledige gigabit ethernet snelheid (veel data transfers).

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

MoiZie schreef op donderdag 18 november 2010 @ 09:37:
Oh je begrijpt me verkeerd, ik heb op mijn workstation zitten oefenen met VirtualBox om een systeem te maken met raid 5 opstelling.
Ahja, dan had ik je inderdaad verkeerd begrepen, virtualisatie is natuurlijk ideaal om zulke dingen uit te proberen :)
Ik heb nog nooit een software raid aangemaakt, ook niet in Windows. Dus het leek mij handig om te oefenen voordat ik uberhaupt besluit iets te doen.
Da's geen slecht idee. Oefen dan ook meteen met wat er gebeurt als een schijf kapot gaat! Verwijder in Virtualbox bijvoorbeeld een schijf, en voeg een nieuwe toe, en zoek uit wat er dan gebeurt / wat jij dan moet doen ;)
Ik ben van plan het besturingssysteem op een USB-stick te zetten, zodat de schijven puur voor data zijn en de USB stick voor alle instellingen en programma's.
Hmm, waarom eigenlijk? Puur voor de scheiding?
Is raid 5 niet handig in thuisgebruik fileserver? Omdat de atom dat niet aan kan?
Oh, ik verwacht dat die Atom an sich dat best aankan (RAID-5 stelt weinig voor qua vereiste rekenkracht). Wat belangrijker is, is de bandbreedte op de verschillende data-paden (tussen CPU en southbridge, PCIe, etc).

Maar waar ik meer op doelde is het volgende: als je 3 dezelfde schijven koopt (die zelfs vlak na elkaar van de lopende band gerold kunnen zijn) en in RAID-5 hangt, dan zullen die drie schijven ongeveer hetzelfde belast worden en daardoor waarschijnlijk ook in vergelijkbare mate slijten. Als er dan een schijf door slijtage kapot gaat, dan bestaat de kans dat de andere schijven ook op het punt staan kapot te gaan.

Als je dan de kapotte schijf vervangt en een rebuild doet, dan worden de twee oude schijven flink belast (een rebuild van een RAID-5 array van 3 2TB schijven zal zeker een halve dag duren schat ik), met het risico dat tijdens het rebuilden nog een schijf overlijdt. Dat is een inherent risico van RAID-5, dat groeit naarmate schijfgroottes groeien.

Vandaar mijn opmerking over het "vertrouwen op RAID-5" :)

• _JGC_
Op zich gebeurt het niet zovaak dat er 2 schijven tegelijk sterven, maar het komt idd wel eens voor. Wat veel mensen vergeten met RAID5 is regelmatig een verify op het array draaien. Debian en Ubuntu doen dat standaard vanuit Cron bij software RAID, maar bij hardware controllers wordt dat vaak uitgezet of staat het standaard niet ingeschakeld. Als je dan een rebuild wilt doen, kom je rottigheid tegen in je andere schijven. 1 onleesbare sector en je hebt al dataverlies.
Ik ben op dit moment 7x1TB in RAID5 op een 3Ware 9650SE aan het migreren naar 8x1TB RAID6. Gisteren heb ik de hotspare vervangen, die was kapot, daar kom je dus pas achter als je dat ding wilt gebruiken. De migratie is nu op 13%, heb ik gisteren rond deze tijd gestart. Ik vermoed dat die bak nog wel een week of anderhalf aan het rebuilden is.

• mace

mace

Sapere Aude

Vandaag net RHEL6 gedownload, maar eens mee spelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 07:05
mace schreef op donderdag 18 november 2010 @ 19:51:
Vandaag net RHEL6 gedownload, maar eens mee spelen. :)
Moet ik ook nogsteeds doen, laat weten wat je ervaringen zijn. Ben wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
Voor iedereen die last heeft van MSN / Pidgin sinds vandaag:

http://www.omgubuntu.co.uk/2010/11/fix-pidgin-ssl-error/

MS heeft zijn certificate veranderd en pidgin is nog niet up to date.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:12

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

MoiZie schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 12:03:

MS heeft zijn certificate veranderd en pidginlibpurple is nog niet up to date.
Fixed that for you ;)

Ik heb overigens nog geen last van een error met Emesene. Dus als alternatief is dat aan te raden :)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
Touchdomex schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 12:07:
[...]

Fixed that for you ;)

Ik heb overigens nog geen last van een error met Emesene. Dus als alternatief is dat aan te raden :)
Jaja, whatever :P Onder windows kan je het certificaat onder users\user\appdata\roaming\.purple\certificates\....... etc plaatsen. (Maar waarom plaats ik die opmerking hier, dit is NOS!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
Yeah! Ik heb een schijf via VirtualBox weggegooid, een nieuwe aangemaakt en RAID5 staat nu te rebuilden. Dat was een test zonder data, nu eens kijken of ik het aandurf met wat data. Het is best simpel :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
MoiZie schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 12:03:

MS heeft zijn certificate veranderd en pidgin is nog niet up to date.
Thnx! Ik had 'm al een paar keer weggegooid, maar de error bleef terugkomen. Hopelijk is het nu wat definitiever opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Door die oplossing op omgubuntu is het nog niet gefixt. Hij werkte bij mij een dag, en nu doet ie weer vaag.. :(

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Weet iemand wat een handige truc is om een directory op een debian server ook op je windows doos gemapt te hebben over internet?

samba valt dus af, een vpn ervoor aanleggen is mij te lomp.
dokan krijg ik niet werkend.

maw ik zoek een alternatief? Iemand een idee?

Het gaat hier om een webdir op een ontwikkelserver waar ik per se windows voor moet gebruiken ivm een ide.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Boudewijn schreef op donderdag 25 november 2010 @ 17:38:
Weet iemand wat een handige truc is om een directory op een debian server ook op je windows doos gemapt te hebben over internet?

Het gaat hier om een webdir op een ontwikkelserver waar ik per se windows voor moet gebruiken ivm een ide.
Ssh openzetten en winscp gebruiken ?

Edit: Oh je wilt de drive echt gemapt hebben ..... dat wordt wat lastiger denk ik.

[ Voor 7% gewijzigd door u_nix_we_all op 25-11-2010 17:44 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Sftpdrive of iets dergelijks heb ik wel eens op windows gebruikt. Had wel wat kuren toen w7 net uit was, maar wellicht is dat nu verholpen.
Daarmee kun je een netwerkdrive maken van een remote locatie via ssh/sftp.

//edit
Het heet tegenwoordig schijnbaar expandrive.

[ Voor 32% gewijzigd door Raku op 25-11-2010 18:11 ]

Raku

• mace

mace

Sapere Aude

WebDAV?

Trouwens heb ik dokan prima werkend gekregen hier, beetje onstabiel maar niet dramatisch.

Ook denk ik dat samba prima kan werken als je het over een (evt. reverse) SSH tunnel laat lopen.

[ Voor 14% gewijzigd door mace op 25-11-2010 18:43 ]

Verwijderd

En Meiga?

• mcDavid
Ik zat net even dit te lezen: http://www.phoronix.com/s...em=lgs_2010_results&num=1
En klikte door naar dit: http://www.phoronix.com/s...item=amd_xvba_vaapi&num=1
En toen vroeg ik me af: Hoe zit dat nou tegenwoordig met ATI-hardware en HD-videomateriaal? Werkt dat al een beetje fatsoenlijk tegenwoordig? Of alleen met hele zware hardware, of zelfs helemaal niet? Dat laatste artikel klinkt namelijk wel hoopgevend en is alweer een jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
mcDavid schreef op donderdag 25 november 2010 @ 23:16:
Ik zat net even dit te lezen: http://www.phoronix.com/s...em=lgs_2010_results&num=1
En klikte door naar dit: http://www.phoronix.com/s...item=amd_xvba_vaapi&num=1
En toen vroeg ik me af: Hoe zit dat nou tegenwoordig met ATI-hardware en HD-videomateriaal? Werkt dat al een beetje fatsoenlijk tegenwoordig? Of alleen met hele zware hardware, of zelfs helemaal niet? Dat laatste artikel klinkt namelijk wel hoopgevend en is alweer een jaar oud.
Mijn htpc is gebaseerd op een moederbord met onboard HD4200. Speelt de birds scene onder Windows zonder problemen af, onder Linux zie ik wat hele lichte haperingen. Verder geen bijzonderheden, speelt alles prima.
Dit met de standaard radeon driver, die van ATI zelf maakt mijn installatie kapot....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Das wel jammer, want volgens een ander artikel daar zijn de ATI-proprietary drivers wel even een factor 4.5 sneller dan de opensource drivers. En in sommige gevallen zelfs sneller dan de windows drivers. Alleen, nog steeds zonder goeie ondersteuning voor hardware-decoding HD-video.

Maar dat betekent dus eigenlijk dat het niet meer een must is om Nvidia hardware te hebben? Een moederbord met 785G-chipset of hoger zou ook met linux prima als HTPC kunnen dienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

mcDavid schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 11:28:
Maar dat betekent dus eigenlijk dat het niet meer een must is om Nvidia hardware te hebben? Een moederbord met 785G-chipset of hoger zou ook met linux prima als HTPC kunnen dienen?
Dat is het nooit geweest ;)

Ik heb nooit NVidia gehad, overal Ati en Intel, en vroeger Matrox (toegegeven, ik heb geen HTPC, dus daar kan ik niet over oordelen).

Een kennis van me heeft sinds een jaar of 2 een HTPC, ook met Intel, en voorzover ik weet is hij daar tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mace schreef op donderdag 25 november 2010 @ 18:40:
[...]

WebDAV?

Trouwens heb ik dokan prima werkend gekregen hier, beetje onstabiel maar niet dramatisch.

Ook denk ik dat samba prima kan werken als je het over een (evt. reverse) SSH tunnel laat lopen.
Hmm webdav is ook niet heel handig: er draait een apachesetup op die echt geen kik geeft voor je met een x509 certificaat hebt geauthenticeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Raku schreef op donderdag 25 november 2010 @ 18:07:
Sftpdrive of iets dergelijks heb ik wel eens op windows gebruikt. Had wel wat kuren toen w7 net uit was, maar wellicht is dat nu verholpen.
Daarmee kun je een netwerkdrive maken van een remote locatie via ssh/sftp.

//edit
Het heet tegenwoordig schijnbaar expandrive.
Las net over deze reply heen, die gaan we dus proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
mcDavid schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 11:28:
Das wel jammer, want volgens een ander artikel daar zijn de ATI-proprietary drivers wel even een factor 4.5 sneller dan de opensource drivers. En in sommige gevallen zelfs sneller dan de windows drivers. Alleen, nog steeds zonder goeie ondersteuning voor hardware-decoding HD-video.

Laat ik het zo zeggen, als ik de ATI-proprietary driver installeer wordt mijn tv maar voor 90% gevuld, er ontstaan zwarte randen. Tevens wordt het beeld wat vagig op de tv. Als ik via catalyst control center probeer het beeld op te rekken, worden de letters raar blokkerig zonder antialiasing. Dus de radeondriver voldoet voor mij prima op mijn htpc aan mijn tv. (Philips 37PFL9604H trouwens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-09 19:35
MoiZie schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 16:00:
[...]
Laat ik het zo zeggen, als ik de ATI-proprietary driver installeer wordt mijn tv maar voor 90% gevuld, er ontstaan zwarte randen. Tevens wordt het beeld wat vagig op de tv.
Dat komt omdat de programmeurs van AMD's Radeon-driver-team nog in het jaar 2000 leven, toen televisies bij elke bron nog deden overscannen. |:(
Bij windows hebben ze een leuke "underscan slider" in het Catalyst configuratiemenu verstopt (die je bij elke "nieuwe" resolutie opnieuw mag aanpassen), in de Linux variant ... zijn ze die vergeten. :-(

Ik kwam dit laatst tegen, wat de overscan-compensation zou moeten uitschakelen:
sudo aticonfig --set-dispattrib=[%DISPLAYTYPE%]:SizeX=1920
sudo aticonfig --set-dispattrib=[%DISPLAYTYPE%]:SizeY=1080
sudo aticonfig --set-dispattrib=[%DISPLAYTYPE%]:PositionX=0
sudo aticonfig --set-dispattrib=[%DISPLAYTYPE%]:PositionY=0

Echter gaan vervolgends die ATI drivers over hun nek zodra je restart, lees ik hier.

Ikzelf ga dit weekend die closed source drivers ook nog maar eens een kans geven, totnutoe is het echter altijd een drama geweest i.c.m. mijn 2900XT, ik heb dan ook geen hoge verwachtingen.

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Maar ik moet mijn mening over ATI in HTPC dus bijstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
mcDavid schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 22:19:
Maar ik moet mijn mening over ATI in HTPC dus bijstellen?
Naar mijn ervaring niet met de gesloten drivers, die zijn gewoon brak in combinatie met een tv die niet aan overscan doet. Qua open source drivers heb ik hier een 9600 aiw (!!), 9700 pro, x700, x1550, hd2600 en hd4200 zonder problemen draaien met de open source driver!

Ik heb op dit moment juist meer problemen met de nvidia of nv driver, waarbij de eerste geen multi monitor support (of ik krijg het niet goed werkende, 1 monitor op een geforce gtx 250 en 2 monitoren op een geforce 8300 onboard) en de tweede geen compositing en xinerama tegelijkertijd ondersteunt.

HTPC? ==> ATI!

IMHO!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdven
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-09 09:43

Wellicht een beetje als mosterd na de maaltijd :+ maar kan je niet via ftp mappen? Het is in ieder geval een standaard Windows feature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Doet ATI tegenwoordig gpu-accelerated h264 decoding? Heb ik net een Ion-based doosje gekocht als htpc en m'n AMD/ATI-systeem als server/NAS in de hoek gezet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-09 19:35
Als je een >HD4*** gpu (UVD2) in combinatie met Libavcodec als decoder gebruik, word H.264 gpu-assisted afgespeeld.

Pentaxiaan

Pagina: 1 ... 22 ... 79 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.