LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 24 ... 79 Laatste
Acties:
  • 367.347 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 17:04:
Ik kan de post niet zo gauw terugvinden maar ik had dus een showstopper omdat mn usb drives te langzaam waren in lucid, hij zag ze als usb 1.1.
Bleek te liggen aan dat de chipset van mobo (IHC7) nog niet ondersteund werd.
Oplossing, een 2e hands pci usb 2.0 kaartje voor 2.50 bij de winkel om de hoek. Boot zelfs stukken sneller nu.
Leuk, apache draait toch echt stukken sneller in ubuntu en ik kan weer gaan klooien met Qt enzo. :)
Had je ook al geprobeerd een nieuwe(re) kernel te installeren? :o

-edit-
Verwijderd in "Het Grote Ubuntu Topic Deel 11"

[ Voor 6% gewijzigd door mcDavid op 03-03-2011 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah, daar is die post. :)
Nee, geen andere kernel geprobeerd behalve die van ubuntu 10.10. Ik had op de een of andere manier meer zin in de hardware approach (na tig uren forums struinen en software oplossingen proberen).
Bovendien start die bak nu ineens veel sneller op, na het bios bleef dat dingen uren met initializing usb drives bezig, 1 voor 1, alle 3, soms kwam hij er niet eens doorheen en kreeg ik een error van grub.
Nu slaat hij dat gewoon over..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-11-2017

Sh4wn

Bio-informatica

afraca schreef op maandag 28 februari 2011 @ 23:27:
*zucht*

Apache kennen we allemaal al lang en breed. Gisteren eindelijk meer dan 20 seconden kennis gemaakt met [url=http://www.cherokee-project.com/Cherokee[/url], en is een pracht product, alleen moet je hem even leren kennen. Gisteren poepte hij vrolijk geparste php uit, nu komt hij aanwandelen met een file met php source erin. Pff, denk dat ik dan iets te enthousiast behaviour rules heb lopen wegklikken.

Wat er NOS aan is? Ehm, dat je admin interface echt heerlijk kan tunnelen over SSH, dat nano/vim wat meer rook lunchpauzes krijgen, en ehm.... dat ik in mijn enthousiasme een rm -rf <verkeerde dir name> gedaan heb.... (nee, niet mijn home... ) Morgen vroeg op, dus that's it for today. Ochja, nog even een leuk github promo noemen in devschuur coffee corner, zie u zo daar *wave*
Cherokee is een fantastische webserver idd :) Ik gebruik hem ook al een tijdje op mijn VPS, alles is erg simpel te configureren met die admin interface. En het is wat lichter dan Apache (wat wel relaxt is met een VPS wat geen 2 gig RAM heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-08 16:46

afraca

Open Source!

Ironisch dat Cherokee op je site dan vrolijk mij een http 500 serveert ;) Lokaal genoeg mee gespeelt, kijken of hij meer dan 1 request per minuut aan kan
* afraca SSH't vrolijk naar z'n VPS
( Cherokee met uWSGI was nog niet zo'n feest, maar dat is toch nog niet echt relevant, Zope red zich wat dat betreft prima, en is gewoon een zorg van later)

Anyway, quick question, half in goede subforum hier:
situatie: router van kpn ( Arcadyan ARV7519 ) is een dramatische DHCP'er. Waarom hebben mijn Windows huisgenoten daar last van en ik niet? Was de helpdesk van KPN maar gewoon awesome... ik wil niet dom worden behandeld.....

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 18:08:
Ah, daar is die post. :)
Nee, geen andere kernel geprobeerd behalve die van ubuntu 10.10. Ik had op de een of andere manier meer zin in de hardware approach (na tig uren forums struinen en software oplossingen proberen).
Bovendien start die bak nu ineens veel sneller op, na het bios bleef dat dingen uren met initializing usb drives bezig, 1 voor 1, alle 3, soms kwam hij er niet eens doorheen en kreeg ik een error van grub.
Nu slaat hij dat gewoon over..
Ja soms is dat ook wel gewoon de makkelijkste oplossing ja. Ik heb ook wel eens een oude laptop van de dood gered door er een andere PCMCIA-wifi-adapter in te stoppen van een tientje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Weet er iemand welke NFS versie xenserver vereist? Ik heb thuis een debian doosje staan en daarmee werkt het prima... maar nu in productie met een schone NFS doos werkt het niet.

Grmbl, lekker.

Hij meldt ook niet welke NFS versie hij wil. Twijfel nu sterk of hij 3 of 4 vereist :/.

Okay ik moet portmap eens goed allowen voor hosts voor ik ga fiepen. Wel lekker onduidelijke error trouwens :).

[ Voor 36% gewijzigd door Boudewijn op 09-03-2011 21:54 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

What happens at V&A, stays at V&A

[ Voor 89% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 22-03-2011 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

goeiesmiddags allemaal,

ik kom ook maar even in de NOS kroeg kijken, het enige wat ik tot nu toe op dit forum heb gedaan is wat in de game sectie gepraat en in de hardware sectie gevraagd en ik hoop me hier enigszins nuttig te maken.
ik gebruik nu rond de 2 jaar linux, het eerste jaar was het een beetje half wel/half niet, elke keer installeren en dan een maandje gebruiken en uiteindelijk toch maar terug naar windows voor een weekje tot ik daar weer gek van werd en gillend terug naar linux rende. dat jaar was mijn distro voornamelijk ubuntu.
het tweede jaar dat ik linux gebruik heb ik veel distro' s uitgeprobeerd: debian, fedora, mandriva, freebsd (niet echt linux maar toch) en ik ben nu uiteindelijk uitgekomen bij arch-linux waar ik erg tevreden over ben.

ik ben net twee dagen klaar met m'n laatste arch-linux installatie, met xfce4 , slim login manager, en zo veel mogelijk lichte programma's er op (mijn pc is niet de snelste) en mijn pc werkt nu weer perfect.

dit was even een kleine introductie van mij op linux gebied, jullie zullen me hier waarschijnlijk nog wel terug zien :)

EDIT: toch even een snelle vraag hier (ja ik weet het, gewaagd) weet iemand hoe je een iphone 3g werkend krijgt in archlinux?
ik heb al libgpod en libimobiledevice geinstalleerd, ook word mijn sessie gestart met "exec ck-launch-session startxfce4", maar als ik mijn iphone aansluit met de usb kabel word hij helemaal niet gezien.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2011 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Hmm, hier in Ubuntu heb ik een iPod touch 2nd gen. prima werkend gekregen met je genoemde twee packages, en beheer ik, as we speak, met gtkpod. Hilarisch programma trouwens, 6gb syncen duurt een whopping 2 uur :'(

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:54

mace

Sapere Aude

Ik voel me vies....

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/1Fwgj.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
You gravy sucking pig dog >:) nofi -->

http://www.openbsd.org/cg.../shutdown.c?annotate=1.36 regel 93 (via http://www.reddit.com/r/p...penbsd_shutdownc_line_93/)

Heeft er al eens iemand een device driver voor FreeBSD geschreven ? Ik heb sinds kort een 802.11n-usb-WLAN-adapter:
quote: Linux' dmesg
Bus 001 Device 003: ID 0bda:8171 Realtek Semiconductor Corp. RTL8188SU
802.11n WLAN Adapter
maar, naast linux-drivers in staging/, heeft alleen OpenBSD's -CURRENT er ondersteuning voor.

[ Voor 3% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 23-03-2011 19:31 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Viezerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Ja ik weet het, ik denk ik biecht het maar gelijk op.

(Moest van de chef. ;( )

Ik ga thuis meteen onder de douche. :r

[ Voor 21% gewijzigd door mace op 23-03-2011 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

probleem met de iphone opgelost, in de xfce settings manager stonden bij removable media de vinkjes naast "mount removable drives when hotplugged" en "mount removable media when inserted" niet aangevinkt haha, stom van me.
iphone doet het nu goed en is te beheren via banshee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:19

jelly

Arch Linux

Vandaag zag ik in het nieuws dat moonlight support heeft voor hardware acceleration. Vandaag dus maar geinstalleerd en geprobeerd met uitzendinggemist en het werkt perfect :).

Nu nog even kijken of het minder CPU gebruikt dan flash

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Er worden echt ontelbaar veel artikelen geplaatst over GNOME Shell, waarmee ik u allen niet wil doodgooien, maar deze kan u echt niet onthouden:

http://www.dedoimedo.com/computers/gnome-3.html
(in het artikel tevens een link naar z'n Unity artikel)
_/-\o_

offtopic:
En de titel deed me gelijk even weer denken aan The Doors

[ Voor 20% gewijzigd door afraca op 26-03-2011 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

afraca schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 17:47:
Er worden echt ontelbaar veel artikelen geplaatst over GNOME Shell, waarmee ik u allen niet wil doodgooien, maar deze kan u echt niet onthouden:

http://www.dedoimedo.com/computers/gnome-3.html
(in het artikel tevens een link naar z'n Unity artikel)
_/-\o_

offtopic:
En de titel deed me gelijk even weer denken aan The Doors
Goed artikel en leuk geschreven. Let wel: het gaat hier wel om de mening van de auteur en het is dus geenszins een onbevooroordeelde en objectieve review. Maar als ik het zo zie ben ik het redelijk met hem eens.

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haha mooi stukje ja, vooral 'Your computer is not a smartphone', helemaal mee eens
Kon het toch niet laten om het te proberen, wist niet dat dit er was.
Vond het zelf helemaal niets (uurtje), toen was ik het helemaal zat.
Wel toegeven ... de eyecandy is best mooi. 8)
Maar dit maakt werken met de dektop nodeloos langdradig, en erg onhandig, vind ik!

Wie weet is dit voor sommige mensen juist wel een reden over te stappen naar Linux!
Als dit inderdaad de volgende stap is, ben ik voor de laptop in ieder geval ook over naar LXDE.
Op een PCtje draait dat al wondermooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 16:45

Blonde Tux

<advertisement>

* Blonde Tux me hoopt dat je nog steeds aan het poetsen bent.

Ik draai momenteel Suse 11.4 met KDE 4.6, en het wordt een blijvertje, dus Unity en Gnome Shell zullen voorlopig een ver van mijn bed show worden, hoewel ik er al een poosje naar uit keek.

Best gek eigenlijk hoe snel ik die vooruitzichten al weer afgeserveerd heb.

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 11:41

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Lol, uitzending van RTL nieuws gisteravond met stuk over hackers en bedrijven en zo. Eindigt met een Gnome (ubuntu?) desktop waarbij 2 linux-iso's gedownload worden. Heel kort shot, totaal niet in context. Denk niet dat leken het sowieso zien, maar eh.. alsof er daar dus een 'exploit' gedownload wordt.. http://www.rtl.nl/xl/#/u/...3-4f3b-a17f-b9d4aa36f326/ (14:21) Oh ja, werkt uiteraard niet met moonlight.

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Blonde Tux schreef op zondag 27 maart 2011 @ 04:17:
[...]

* Blonde Tux me hoopt dat je nog steeds aan het poetsen bent.
Still not clean *schrob schrob* Still not clean *schrob schrob schrob*

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

De kernel.org 1 april grap is echt hilarisch, het hele Skynet idee is goed uitgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 11:41

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Zo, een nieuwe Nederlandse Videowebsite (ximon.nl). Maar, wonder boven wonder, het werkt onder alle OS-en die flash ondersteunen. Kost wel geld trouwens, maar op zich vind ik geld betalen niet per se een slecht ding natuurlijk ;)
http://info.ximon.nl/nl/support#Systeemeisen
In tegenstelling tot vrijwel alle andere mij bekende Nederlandse videosites die allemaal onmogeljke DRM-systemen gebruiken vaak in combi. met silverlight.

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik ben van plan morgen mijn NFS storage pool die aan mijn XenServer hangt te rebooten.
Moet ik daar eigenlijk nog voorzorgsmaatregelen voor nemen? Ik kan evt alle VM's inclusief geheugen state snapshotten en na de reboot restoren,maar dat is best wat werk.

Aan de andere kant: op alle vm's inloggen en ze shutdownen is dat ook.
Xen tools kan wellicht ook nog wat.

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Input: Een Ubuntu 11.04 beta 2 iso, een falende externe HD, 200gb aan data die overgezet moet worden, en Natty die de bcm43xx netwerkkaarten niet leuk vind....

Output: :@ 5 uur frustratie en letterlijk een stap terugdoen van de oude situatie, in plaats van de major leap forward die je verwacht had....

* afraca gaat de laatste hand leggen aan z'n herstelpogingen en in een hoekje zitten huilen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d1ng
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
Boudewijn schreef op woensdag 20 april 2011 @ 22:53:
Ik ben van plan morgen mijn NFS storage pool die aan mijn XenServer hangt te rebooten.
Moet ik daar eigenlijk nog voorzorgsmaatregelen voor nemen? Ik kan evt alle VM's inclusief geheugen state snapshotten en na de reboot restoren,maar dat is best wat werk.

Aan de andere kant: op alle vm's inloggen en ze shutdownen is dat ook.
Xen tools kan wellicht ook nog wat.

Iemand hier ervaring mee?
Ik heb pas gehoord van pssh ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Wow, wij zijn tenminste doorzetters:
http://theoatmeal.com/blog/fix_computer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mussh kan ook zoiets natuurlijk :).

Maar goed, ik ben er al lang en breed mee klaar, toch bedankt voor de tip :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Laatst online: 13:37
Bah, Kubuntu 11.04 proberen te installeren (dan maar KDE als unity niet fijn is, gnome 3 niet werkt en gnome 2 altijd al niet mijn ding was..), krijg ik geen beeld na installatie! Geen flauw idee waar het aan ligt. Direct na boot (plymouth zie ik al niet eens, behalve bij de live cd) een zwart scherm. Lekker handig error tracken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:05

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Videodriver? Iig zaak om /var/log/Xorg.0.log te gaan bekijken.
Je geeft helaas niet aan welke videokaart je gebruikt.

Ubuntu kan vast ook gewoon naar console booten ipv direct naar een X omgeving. Doe dat eens en inspecteer dat log eens vanaf de commandline.

Lijkt me trouwens een goed idee om hier even een apart topic voor te openen, want dit kroegtopic is geen groot probleem-oplossing topic.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Laatst online: 13:37
Ik wil ook geen vraag posten :P Deze post gaat over een random NOS-ervaring. Oplossen doe ik zelf wel. DMV booten in safe mode / root kan ik gewoon logs lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoetjeF
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Met 10.10 had ik dat ook en moest ik altijd nomodeset gebruiken maar met 11.04 werkt het juist wel gewoon.

Drie dagen een probleem gehad dat ik niet van het inlog systeem van het hotel gebruik kon maken (zo'n portal ding) blijkt dat de vmware player dat veroorzaakte met z'n vmnet gebeuren. Beetje vaag. Gelukkig kan je Linux ook gewoon van een live USB stick booten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 23:21

B2

wa' seggie?

Argh... je zult maar bezig zijn met een online resize2fs en dan denkt je 2de nieuwe WD20EARS schijf "Doe het maar lekker zelf".....Corrupte LV/VG als gevolg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

MoiZie schreef op maandag 02 mei 2011 @ 07:17:
Bah, Kubuntu 11.04 proberen te installeren (dan maar KDE als unity niet fijn is, gnome 3 niet werkt en gnome 2 altijd al niet mijn ding was..), krijg ik geen beeld na installatie! Geen flauw idee waar het aan ligt. Direct na boot (plymouth zie ik al niet eens, behalve bij de live cd) een zwart scherm. Lekker handig error tracken...
Had ik ook met de installatie van 11.04 (niet K). Ik heb uiteindelijke mijn fglrx drivers moeten purgen en opnieuw moeten installeren. Nu werkt alles gelukkig wel weer naar behoren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 13:38

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Argh, ik heb mezelf weer eens buitengesloten.. ik heb wat aanpassingen gedaan in VLAN's, maar vergeten dat ik ook de interface-namen in iptables had moeten aanpassen :') Wachten tot vanavond, via de LAN-kant kom ik m'n server gelukkig nog wel in. #fail

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Zo, Linux 3.0, toe maar weer. :P

Ik vind zelf 2.8 gepaster maar ach ja, wie ben ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

https://lkml.org/lkml/2011/5/29/204
So I'm just going all
alpha-male, and just renumbering it. You'll like it.
Heb ondertussen beetje genoeg van de eindeloze FP reactiethreads met "marketing gedoe" en dergelijke, en vind daarom dat Linus hier het prima mag doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik kan me ook wel vinden in de beslissing van Linus.
Vaak worden 'grote' versienummers bewaard voor ingrijpende veranderingen die niet meer compatible zijn, maar dat kun je van iedere linux-kernel-versie zeggen.

Met z'n allen gaan discussieren over wat nu het juiste moment is klinkt ook redelijk kansloos.

Als Linus een moment ver in de toekomst had gekozen ("over 6 maanden versie 3.0") dan zou de hele (linux) wereld een half jaar lang op z'n kop staan. Dan krijg je allemaal hoge verwachtingen die nergens op slaan, of, nog erger, distro's die niet releasen omdat ze nog even wachten op 3.0 .

Ook zou er een grote druk ontstaan om nog snel even wat extra features in 3.0 te stoppen met als gevolg dat de kwaliteit om laag gaat, terwijl je eigenlijk juist wil dat de .0 release van hoge kwaliteit is.

Ik ben dus best tevreden met de beslissing om hele 3.0 gebeuren in een maand er door te raggen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Mee eens CAPSLOCK, met name omdat de Linux kernel een work in progress is die zich langzaam door-evolueert ipv dat hij helemaal rigoureus wordt herschreven of omgegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Argh, ik hele tijd wachten totdat ik het artikel op de FP zou zien verschijnen om die link naar LKML te posten en zo alle vervelende discussies voor te zijn, heb ik hem over het hoofd gezien :')

edit: wat een gezeik bij dat artikel :X

[ Voor 10% gewijzigd door afraca op 01-06-2011 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 18:28:
Ik kan me ook wel vinden in de beslissing van Linus.
Vaak worden 'grote' versienummers bewaard voor ingrijpende veranderingen die niet meer compatible zijn, maar dat kun je van iedere linux-kernel-versie zeggen.

Met z'n allen gaan discussieren over wat nu het juiste moment is klinkt ook redelijk kansloos.

Als Linus een moment ver in de toekomst had gekozen ("over 6 maanden versie 3.0") dan zou de hele (linux) wereld een half jaar lang op z'n kop staan. Dan krijg je allemaal hoge verwachtingen die nergens op slaan, of, nog erger, distro's die niet releasen omdat ze nog even wachten op 3.0 .

Ook zou er een grote druk ontstaan om nog snel even wat extra features in 3.0 te stoppen met als gevolg dat de kwaliteit om laag gaat, terwijl je eigenlijk juist wil dat de .0 release van hoge kwaliteit is.

Ik ben dus best tevreden met de beslissing om hele 3.0 gebeuren in een maand er door te raggen.
Hulde, goed gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:43

MazeWing

The plot thickens...

trol
CAPSLOCK2000

[ Voor 96% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 05-06-2011 16:17 ]

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Hehe, Fedora 15 is hier nog niet helemaal stabiel, en wilde even een bug report analyzen. 2 opties, lokaal of remote debugger, ik 2de kiezen:
Retrace server is fully occupied at the moment. Try again later please.
Goed teken.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Theimon

Snapte!?

* Theimon blaast het stof van dit topic....

Zo! De Gentoo devs vonden het weer eens nodig om een binutils upgrade in de testing tree te gooien. Enig. Het zorgde er alleen wel voor dat geen enkel package meer wilde installeren omdat ze aan het zoeken waren naar de .so's van de vorige versie :-( FFFFUUUUU...
Wat ook fijn was, was dat als je de nieuwste versie van binutils masked, de downgrade ook op zoek ging naar de oude .so's......schiet lekker op!

Maar wacht eens even...ik heb gister een Gentoo Virtualbox gebouwd...... * Theimon checked versie.... *O* die moet ik hebben :) Snel een binary package gecompileerd en overgehaald naar de host. Binary gemerged and everything went better than expected :*)

Koffie?

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Mooie, ehh, uitdaging. Tof dat het je gelukt is. Op dat soort momenten weet ik niet wat ik moet voelen, van de ene kant baal ik dat het uberhaupt stuk is gegaan, van de andere kant geniet ik er van hoe een (unix)-expert aan twee bits genoeg kan hebben om een volledig verwoest systeem weer te herstellen. Ik denk wel eens "als je het niet kan verwoesten, dan kun je het ook niet tweaken".

Lekker, zwart graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Nu online

Theimon

Snapte!?

Tja, het is het risico van een rolling distro in de testing tree, maar goed, het blijft klote. Zeker met een essentieel pakket als binutils. Die heb je gewoon nodig.

Het mooie van het fixen van een Linux bak.....zolang die nog aan staat kan je er nog mee werken :) Als je weet dat er iets fout is gegaan, gewoon domweg niet rebooten.

Ik had laatst ook een een upgrade van openrc gehad, waarbij er een initscript vooraan in de rij werd gezet. Het probleem was echter dat dat script dependent was op praktisch ieder ander script, maar die konden niet starten omdat dat script niet kon starten. Dat werd alleen niet duidelijk tijdens de upgrade. De eerst volgende reboot was dus doffe ellende :(
Uiteindelijk als single user booten, script buiten flikkeren, reboot....fingers crossed.....ah hij werkt weer :)

Veel Gentoo users zijn die dag over de flos gegaan ;)

Ik was wel blij dat ik stomtoevallig gisteren die Virtualbox had opgezet :)

[ Voor 3% gewijzigd door Theimon op 05-02-2012 18:37 ]

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik ben dan blij dat ik al tijden debian sid draai en geen gentoo.
Lang genoeg gedaan maar het moet wel blijven werken tot op zeker niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Nu online

Theimon

Snapte!?

Valt zeker iets voor te zeggen. Van de andere kant vind ik dit soort dingen wel weer een uitdaging. En ik pik er weer iets van mee voor toekomstige situaties, op m'n eigen systeem of op andere bakken.

Leermomentjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wie zijn er trouwens nog meer naar FOSDEM geweest?

Ik was er weer dit jaar na een enooooooorme rit (9 uur deur-in-leiden tot brussel, exclusief pauze).
Heb mijn LPI201 en 202 gedaan, waarbij ik wel denk dat ik het gehaald heb.

Merk wel dat enige voorbereiding echt helpt bij dat soort examens. NIeuwe gebouw (K) is stukken beter dan de rest die oude meuk @ ULB. Wel heb ik het idee dat het weer wat duurder/luxer is geworden: koffie is 1.50 maar dan wel uit een espresso machine. Broodje-worst: 5E... vrij stevig dus. Bier was gelukkig nog 2E, dat scheelde :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:49
Wow, dat is wel duur ja.. Dit jaar helaas gemist.. Niemand kon mee en om nou alleen te gaan in combi met die sneeuw. Lekker thuis blijven hobby'n met CUPS & Nagios kon me niet met rust laten dit weekend :(.

Blij dat het weer maandag is! *zet nog een bakje koffie*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mja kwestie van gewoon in de stad eten halen vantevoren. :)
Dit jaar helaas gemist.. Niemand kon mee en om nou alleen te gaan in combi met die sneeuw.
Mwa er waren diverse (minstens 2) tweakers.

Heeft iemand hier al eens gespeeld met OpenCA om een PKI infrastructuur op te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Boudewijn schreef op maandag 06 februari 2012 @ 18:19:
[...]

Mja kwestie van gewoon in de stad eten halen vantevoren. :)
Het hele evenement is gratis toegankelijk. Alles wat niet wordt gesponsord moet worden terguverdiend met eten. Niemand dwingt je om ergens voor te betalen zodat iedereen kan komen, maar ik vind het dan wel netjes om je eten daar te kopen (als je dat kan betalen).

Ik was er zelf niet bij dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

CAPSLOCK2000 schreef op maandag 06 februari 2012 @ 19:44:
[...]

Het hele evenement is gratis toegankelijk. Alles wat niet wordt gesponsord moet worden terguverdiend met eten.
Ik betwijfel het: dit was wel een redelijk zelfstandig uitziende snackkar die in de 'straat' tussen de gebouwen staat. FOSDEM koffie/bier prima, maar ik betwijfel eerlijk gezegd of die kar winst afdraagt naar FOSDEM.
Aan de andere kant, als dat zo is zou mijn mening wellicht kunnen veranderen.
Niemand dwingt je om ergens voor te betalen zodat iedereen kan komen, maar ik vind het dan wel netjes om je eten daar te kopen (als je dat kan betalen).
Ik denk dat ik met mijn bier/koffie consumptie (en LPI examen alhoewel ik ook daar niet weet hoe het zit) FOSDEM prima de bima sponsor. Zowel op het terrein als in de Delirium.
Als je eigenlijk verwacht dat mensen geld neertellen voor je gratis diensten moet je dat gewoon in de prijs opnemen (en dus geld gaan heffen of de prijzen opschroeven, of desnoods opzichtig donateurs werven).
Met andere woorden, de dienst kost geld. Check. Als ze dat niet verdienen met sponsoring moeten ze het niet verkapt binnenhalen maar gewoon opbrengen door de dienst duurder te maken en niet de samenhangende diensten.

Als er iemand langskomt op het terrein en meldt dat het gewenst is dat ik 10E lap om FOSDEM mogelijk te maken, dan vind ik dat geen probleem (ik kan het meestal ook wel missen). Dat zou ik stukken fraaier vinden dan belachelijk dure broodjes ;).

[ Voor 9% gewijzigd door Boudewijn op 06-02-2012 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Boudewijn schreef op maandag 06 februari 2012 @ 20:13:
[...]

Ik betwijfel het: dit was wel een redelijk zelfstandig uitziende snackkar die in de 'straat' tussen de gebouwen staat. FOSDEM koffie/bier prima, maar ik betwijfel eerlijk gezegd of die kar winst afdraagt naar FOSDEM.
Aan de andere kant, als dat zo is zou mijn mening wellicht kunnen veranderen.
Dat weet ik ook niet, als die kar inderdaad niks met Fosdem te maken had dan gaat het hele verhaal niet op.
Ik denk dat ik met mijn bier/koffie consumptie (en LPI examen alhoewel ik ook daar niet weet hoe het zit) FOSDEM prima de bima sponsor. Zowel op het terrein als in de Delirium.
Sorry, 't was niet mijn bedoeling jouw persoonlijk aan te vallen. Ieder moet z'n eigen afweging maken en ik heb verder geen idee wat jij wel of niet hebt gedaan.
Als je eigenlijk verwacht dat mensen geld neertellen voor je gratis diensten moet je dat gewoon in de prijs opnemen
(en dus geld gaan heffen of de prijzen opschroeven, of desnoods opzichtig donateurs werven).
Met andere woorden, de dienst kost geld. Check. Als ze dat niet verdienen met sponsoring moeten ze het niet verkapt binnenhalen maar gewoon opbrengen door de dienst duurder te maken en niet de samenhangende diensten.

Als er iemand langskomt op het terrein en meldt dat het gewenst is dat ik 10E lap om FOSDEM mogelijk te maken, dan vind ik dat geen probleem (ik kan het meestal ook wel missen). Dat zou ik stukken fraaier vinden dan belachelijk dure broodjes ;).
Dat is allemaal wel erg commercieel gedacht. Er is niet 1 kernactiviteit waar geld mee wordt verdient. Het zijn allemaal vrijwillgers die samen dat evenement organiseren. De bedoeling is dat het voor iedereen toegankelijk is. Zodra je entree-geld vraagt zul je daar een hoop mensen mee afschrikken die je er eigenlijk wel bij wil hebben. Door het geld te verdienen aan de secundaire activiteiten (=eten) kan het gratis blijven voor de mensen die het echt niet kunnen betalen.

Als een arme student komt en z'n eigen boterhammen meeneemt vind ik dat prima, dat is precies hoe het bedoeld is. Als iemand met een goede baan dat ook doet vind ik het jammer.

Nogmaals, ik wil jouw persoonlijk niks in de schoenen schuiven, ik weet niet wat jouw financiele situatie is. Klagen over de prijzen vind ik echter een beetje flauw. In de horeca betaal je ook minstens 1.50 voor een kop koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

CAPSLOCK2000 schreef op maandag 06 februari 2012 @ 21:30:
Dat weet ik ook niet, als die kar inderdaad niks met Fosdem te maken had dan gaat het hele verhaal niet op.
Ik ook niet. Als het een kar is waarbij de winst (min wat marge desnoods) naar de FOSDEM-pot gaat wil ik best lappen :).
Sorry, 't was niet mijn bedoeling jouw persoonlijk aan te vallen. Ieder moet z'n eigen afweging maken en ik heb verder geen idee wat jij wel of niet hebt gedaan.
Ik voel me ook niet aangevallen hoor, en als dat wel lijkt was dat niet de bedoeling. Mijn consumptiepatroon was:
- 2 koffie meen ik
- Het nodige aan bier (vorige jaren stukken meer)
- Frietje (ja die zijn ook duur maar minder erg)
- 2x LPI examen
T-shirts enzo: Helaas is het gewoon niet mijn smaak. Ik doneer dan liever 10E in een potje dan dat ik een shirt/hoed/petje koop dat ik nooit zal dragen.
Als ze mooie Theo-de-Raadt-dassen hadden zou ik het nog wel willen overwegen.
Dat is allemaal wel erg commercieel gedacht. Er is niet 1 kernactiviteit waar geld mee wordt verdient. Het zijn allemaal vrijwillgers die samen dat evenement organiseren.
I know. Vraag me dan ook af wat de kosten zijn van het hele verhaal.
De bedoeling is dat het voor iedereen toegankelijk is. Zodra je entree-geld vraagt zul je daar een hoop mensen mee afschrikken die je er eigenlijk wel bij wil hebben.
Och voor wat hoort wat. Het is eerlijk gezegd denk ik te lastig om toegangsgelden te heffen.
Mensen halen er kennis en netwerken er; het lijkt me niet raar dat je daar een kleine bijdrage voor betaalt.
Door het geld te verdienen aan de secundaire activiteiten (=eten) kan het gratis blijven voor de mensen die het echt niet kunnen betalen.
En die kunnen wel 'even' naar Brussel gaan en daar overnachten? Denk dat de mensen die het echt niet kunnen betalen ook daar niet zijn.
Als een arme student komt en z'n eigen boterhammen meeneemt vind ik dat prima, dat is precies hoe het bedoeld is. Als iemand met een goede baan dat ook doet vind ik het jammer.
Mwa, ik vind dat echt een individuele keuze. Onze motivatie was trouwens niet eens zozeer "het broodje is duur" maar "de rij voor de broodjes is achterlijk". dion_b (met wie ik was) is meen ik 2x afgehaakt bij het queuen voor koffie wegens te lang duren.
Nogmaals, ik wil jouw persoonlijk niks in de schoenen schuiven[, ik weet niet wat jouw financiele situatie is. Klagen over de prijzen vind ik echter een beetje flauw. In de horeca betaal je ook minstens 1.50 voor een kop koffie.
Ik heb het niet over de koffie/bier he! ;). Ik heb het over specifiek de broodjeskraam die in de 'straat' tussen de panden in staat. De rest van fosdem hoor je mij echt niet over klagen qua prijzen. Ook daar sponsor ik ze graag (ja ik weet dat een flesje rochefort 8 voor 1.25E te krijgen is, en zij er 2E voor vragen... maar ik koop het graag!).

[ Voor 8% gewijzigd door Boudewijn op 06-02-2012 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
Ik denk niet dat die kar echt geld aan Fosdem afdraagt, daarom koop ik zelf elke keer als ik er ben een t-shirt :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Ik heb geen t-shirt gekocht dit jaar, maar ik vond het wel een stuk beter georganiseerd. (hoewel het in het H-gebouw wel leek of er niemand was).

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 13:38

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Overkill en ontzettend onhandig als ik mijn smartphone een keer vergeet, maar wel een hoge showfactor: Google Authenticator One Time Passwords geïmplementeerd als extra veiligheid op m'n server B)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Mooi speelgoed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je zou voor de gein eens naar tiqr kunnen kijken; dat doet volgens mij hetzelfde:

https://tiqr.org/

Maar dan zonder het google-sausje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

* Boudewijn gooit na een maand de bar weer open.

Tapkranen doorspoelen.
Schoon fust erop
Glazen wassen.

Check.

Heb vandaag mijn eerste debian package gedraaid, van het ubervette programma Hi There (wiki.debian.org/IntroDebianPackaging#Three_central_concepts).

nu nog een echte applicatie, zodat die via Puppet uitgerold kan worden.
Lekker karweitje... het moeten 2 deb's worden,die met wat gekke flags gecompileerd moeten worden. Feest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

* CAPSLOCK2000 bestelt een liter pul

Muziek aanzwengelen.
Barkruk bezetten.
Zoutjes inpikken.

Check.

Zelf packages maken is altijd een leuke klus, al kan het soms wat frustrerend zijn. Die handleiding is wel redelijk hardcore. Ikzelf vraag meestal wat hulp aan debhelper om wat files te pre-genereren.

ennuuuh... debian/rules !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Weet je wel hoeveel soorten urine er op het gemiddelde kroegnootje zitten? Stuk of 5 geloof ik.
Zeker de nootjes in de NOSbar zijn vies :+.

Qua packages:

Mijn eerste reguliere nuttige package is ook een feit, maari k zit nu met een package waar ik moet gaan doen:

make install-offline install-online en redelijk wat configure opties.
Eens kijken hoe dat met die rules file te doen gaat zijn :).

Op zich is hardcore niet erg, bij debhelper zal ik namelijk ook echt de manpage in moeten duiken.

Ghehe het staat zelfs in die tutorial:
QUESTION: where can we find docs for override stuff of debhelper 8?

ANSWER: dh runs a specific sequence of commands to build a package; each command is called dh_something, and each such command can be overridden by having a debian/rules entry called override_dh_something.

Add the --no-act option to the dh command in debian/rules to see what commands it runs; you then have to read the manual page for that command to see if you can configure it (via a file such as debian/hithere.dirs), or if you need to override it. In practice, using --no-act option in combination with --verbose will let you know more details about what it would run.
Debian is soms zo chill 8).

[ Voor 42% gewijzigd door Boudewijn op 13-03-2012 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Boudewijn schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 23:33:
Weet je wel hoeveel soorten urine er op het gemiddelde kroegnootje zitten? Stuk of 5 geloof ik.
Zeker de nootjes in de NOSbar zijn vies :+.
Word je hard van.

Ik wil ook weer een linux distrootje installeren op mn neue laptop (dell xps 17) maar ik weet niet wat... teveel keuze, wat een luxe! Gnome3, KDE en Unity zien er allemaal wel aanlokkelijk uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik draai lekker XFCE omdat het strak is en geen onzindingen doet. Desktop is meer dan snel genoeg (i7 920, met 24GB mem (ik doe veel met virtualisatie)), maar vind het eigenlijk vooral irritant en druk eruitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Ik word niet hard van urine op barkrukken maarja ieder z'n meug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Blaaargh. Al mijn hardware werkt nu (behalve het DGT schaakbord, wat ik al van te voren wist: dat krijgt later een eigen 12 inch laptop). Het lastigst was de scankey tool van Brother.

Alle instructies gevolgd om de printer draadloos te installeren. (Brother heeft goede CUPS en SANE-compatible drivers/backends, hoe ze dan ook mogen heten, en goeie instructies. Dezelfde files werken voor vele distributies, zelfs als de distro 5-6 jaar oud is.)

Het komt erop neer dat je de lpr, cupswrapper en brscan4 drivers en de brscan-skey tool (rpm of deb) met een dubbelklik of comando installeert, en dan zowel voor de printer (in CUPS) alsook voor de scanner (via een commando) de verbinding omzet van USB naar het netwerk door middel van het opgeven van het IP-adres van de printer. Dat staat allemaal prima in de instructies, inclsief poorten die moeten openstaan in de firewall.

- Printen werkt.
- Scannen werkt.
- Scannen vanaf apparaat naar de computer: nada. (Je drukt op de SCAN-knop, waarna brscan-skey op de computer stiekem scanimage en dergelijke op de achtergrond uitvoert als het scancommando binnenkomt.)

Testen. Firewall uit. SELinux uit. Nog steeds niks.

Na veel zoeken kwam ik via Google middenin in een Brother-FAQ terecht.

"Note that brscan-skey is coded to use eth0 by default. If your computer uses another name for the ethernet port, then set eth=<name> in /usr/local/Brother/sane/brscan-skey-0.2.1-3.cfg."

Effe checken met ifconfig, en jawel hoor: Fedora gebruikt voor mijn netwerkkaart "p37p1" als naam; ik heb echter in andere distro's nooit iets anders gezien dan eth0. Lekker dan. Ik heb "eth=p37p1" toegevoegd in
die cfg-file, en nu werkt het.

Iets als dit kom je toch nooit op eigen houtje achter?

Wat ik me nu afvraag... Stel dat je op het idee zou kunnen komen dat de tool niet de juiste netwerkkaart gebruikt, hoe kun je dan in *vredesnaam* erachter komen in wélke file je iets moet wijzigen, en wát je moet wijzigen, as de fabrikant je niet precies vertelt wat je waar moet gaan doen?

Heb ik 2 uur zitten prutsen met de firewall en SELinux in verschillende modi, rechten op files, etc... blijkt het een regeltje van 9 tekens te zijn dat ergens in een diep weggestopte config-file (die niet eens in /etc zit) moet worden toegevoegd. Dan wil je wel een glas whisky.

[ Voor 23% gewijzigd door Katsunami op 20-03-2012 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:35
Dat is nou één van die typische rotgeintjes van Fedora waar Hero Of Time het ook steeds over heeft ;)
Afwijkende /etc, /etc/sysconfig, aparte manier van netwerk instellen, yuck. Bij Debian is dat lekker rechttoe rechtaan.

Maar: goed gedaan, dat is wel precies de mentaliteit die een Linuxer moet hebben. Heb zelf ook meer dan eens uren zitten jagen op iets wat achteraf gezien eigenlijk heel eenvoudig was. Maar ja, zo vergeet je het nooit meer kan ik je verzekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Katsunami schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 18:02:
Alle instructies gevolgd om de printer draadloos te installeren. (Brother heeft goede CUPS en SANE-compatible drivers/backends, hoe ze dan ook mogen heten, en goeie instructies. Dezelfde files werken voor vele distributies, zelfs als de distro 5-6 jaar oud is.)
Wacht, wacht. Je moet voor je Brother printer dus closed-source shit van Brother installeren, die vervolgens hard-coded er van uit gaat dat je een eth0 hebt (wtf...), en slecht documenteert waar je dat in kunt stellen als je geen eth0 hebt, en dan vind je dat Brother goede support levert? Ik weet niet hoor... :P
Ertepeller schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 20:12:
Dat is nou één van die typische rotgeintjes van Fedora waar Hero Of Time het ook steeds over heeft ;)
Afwijkende /etc, /etc/sysconfig, aparte manier van netwerk instellen, yuck. Bij Debian is dat lekker rechttoe rechtaan.
Dat zijn volstrekte non-argumenten hier. De aanname dat je een eth0 hebt is broken (zo heb ik op mijn laptop onder Debian een wlan0). En de locatie van die config file (in /usr/local) doet de Brother software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
deadinspace schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 20:32:
Wacht, wacht. Je moet voor je Brother printer dus closed-source shit van Brother installeren, die vervolgens hard-coded er van uit gaat dat je een eth0 hebt (wtf...), en slecht documenteert waar je dat in kunt stellen als je geen eth0 hebt, en dan vind je dat Brother goede support levert? Ik weet niet hoor... :P
Brscan-skey is geen programma. Het is gewoon een shell-script. In dat shell-script zitten variabelen, die worden ingesteld via de genoemde cfg-file. Als die cfg-file er niet is, of variabelen niet ingesteld zijn, dan gaat het shellscript uit van standaardwaarden. Voor de netwerkinterface is dat eth0. brscan-skey roept, afhankelijk van de keuze die je op de printer hebt gemaakt, weer andere scripts aan, zoals scantopdf, scantoimage, etcetera. Uiteindelijk gebruikt een van die scripts "gewoon" scanimage uit SANE.

Ook alle andere onderdelen voor de printer en de scanner zijn geen programma's of drivers blijkbaar, want ik heb in de Arch-wiki gezien dat mensen de RPMs uitpakken met rpmextract en de files die eruitkomen handmatig wijzigen om met de directorystructuur van Arch om te kunnen gaan, waarna ze de files handmatig op de juiste plek zetten.

En ja, in tegenstelling tot veel andere fabrikanten heeft Brother goede Linux-support voor (in elk geval *al* hun (AIO)-laserprinters. Ze hebben zeer duidelijke installatie-instructies waarin ook voor vele distributies is opgenomen wat er nodig is om de printer te kunnen gebruiken.

Bij het installeren van dit apparaat is dit de enige "snag" die ik tegen ben gekomen. De rest was echt binnen 5 minuten geregeld; als dit akkefietje gewoon bij de prerequisites van Fedora had gestaan ("Watch out for Fedora's non-standard eth-name!"), dan was die scanfunctie van apparaat naar computer ook in die 5 minuten gevallen. Jammer genoeg hebben ze dit specifieke regeltje echter in hun Linux-FAQ gezet.

Het is misschien niet perfect qua support. Misschien is de coding van de scripts ook niet perfect. Maar als ik vergelijk wat voor een $%*$*$%@#$% ik in het verleden heb gehad met printers en AIO's onder Linux, en ik moet een punt geven van een schaal van 1 op 10, dan krijgt HP een 8 (HPLIP), Brother een 7 (lpr, cupswrapper, brscan 1 t/m 4 en scan-key, voor al hun printers), Epson een 3 en Canon -1. Mijn ervaringen met Epson en Canon zijn gewoon * onder Linux.
deadinspace schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 20:32:
Dat zijn volstrekte non-argumenten hier. De aanname dat je een eth0 hebt is broken (zo heb ik op mijn laptop onder Debian een wlan0). En de locatie van die config file (in /usr/local) doet de Brother software.
Zoals ik zei: het is misschien niet helemaal perfect, maar het is in elk geval goed genoeg om die printer aan de praat te krijgen. En zoals gezegd: zo te zien zijn het allemaal scripts en geen programma's, aangezien in de Arch-wiki een manier staat om die Brother-files aan te passen en op een andere plek te zetten.

Al had ik wel liever gehad dat ze dat grapje met die eth0 (wat voor de laptop inderdaad niet zou kloppen) wel even bij de installatie van die brscan-skey tool hadden kunnen noemen in plaats van in de FAQ.

Ik ben allang blij dat ik alle functies van die printer aan de praat heb gekregen, want ik heb een andere printer vervangen (een HP, die overigens prima onder Linux werkt, maar een inktjet print me te duur), en Linux-compatibiliteit was een vereiste. Toen ik deze Brother DCP-7070DW nazocht, kwam ik die Arch-wiki tegen, voor de DCP-7065DW (zijn voorganger), en zag dat al die software/scripts aangepast konden worden, zelfs voor een distro die officieel niet door Brother wordt ondersteund. Toen heb ik de gok maar gewaagd.
Ertepeller schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 20:12:
Misschien ga ik Debian nog wel eens proberen, als ze het geluidsprobleem in de Testing-kernel hebben opgelost, en ervoor zorgen dat hun Testing netinst op mijn bak kan booten... (anders moet ik weer helemaal via Stable en dist-upgrade gaan). Ik zal er eens heen kijken bij de eerstvolgende upgrade van de kernel in Testing. Misschien is die al geweest.

edit: Testing lijkt nu op 3.2.9-1 te zitten als ik in de repository op de site kijk; in Fedora werkte dat. Even proberen in een VM met Intel HD Audio als geluidsbron. De grafische installer werkt nog steeds niet met de netinst van vandaag, maar de CD start in elk geval wel op in VirtualBox. De vorige van 4 maart deed dat hier niet (en op mijn systeem ook niet).

Mocht het geluid nu werken, dan stap ik wellicht over op Debian, als die inderdaad qua manier van configuratie compatible is met meer distributies dan Fedora / Red Hat.

[ Voor 43% gewijzigd door Katsunami op 20-03-2012 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Ik snap het niet.

Package kernel-image-3.2.0-2-amd64-di
wheezy (testing) (debian-installer): Linux kernel binary image for the Debian installer
3.2.9-1: amd64

Wat zit er nou in: 3.2.0-2, of 3.2.9-1? Als ik Debian Testing installeer krijg ik de vraag of ik "Linux-image-3.2.0-2.amd64" of "Linux-image.amd64" wil installeren. Ik kies voor dat tweede, en hij pakt *toch* de eerste, aan de files te zien die langskomen. Tevens leveren uname -r en uname -a beiden 3.2.0--2 op. Er is nog steeds geen geluid met een Intel HD-type geluidskaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

De nummering is tegenwoordig nogal stom geregeld. Het is 3.2.9. Debian ziet het geloof ik als "dat zijn allemaal varianten van 3.2".
Het pakket linux-image.amd64 wijst altijd naar de nieuwste kernel. Je moet die vraag van de installer lezen als:

Wil je precies versie lnux-image-3.2.0-2.amd64 gebruiken,
of
wil je de nieuwste versie van de linux kernel gebruiken (voor amd64).

Op deze manier is het inderdaad lekker onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Oh, lekker dan. Ik heb net de distro geüpgradet naar Sid. Er wordt een nieuwe linux-image-3.2.0-2 geïnstalleerd. uname -r en uname -a geven nog steeds 3.2.0-2 aan.

1. Hoe kan ik nu in debian zelf zien welke kernel er daadwerkelijk draait?
2. Als het 3.2.9-1 is, dan zit er inderdaad een dikke bug in (of in Alsa, weet ik niet), want met Intel HD geslecteerd in VirtualBox heb ik geen geluid, met AC'97 geselecteerd wel. Dit is zowel in Testing als in Unstable het geval. Laat mijn bak nu net een Intel HD-compatible kaart hebben...

In alle andere distro's die ik heb geprobeerd had (en heb) ik wel geluid, in VB en op de computer zelf.

Lekker onduidelijk, zoals je al zegt :P

Edit: Bah. Ik zit alweer ruim 2 uur te googlen. Het hele internet barst van "Debian Wheezy no sound", meestal in combinatie met Intel HDA-kaarten, of kaarten die deze standaard volgen. Wat er meestal uitkomt is dat mensen van Debian zelf "zeuren" dat de standaarden niet gevolgd worden en dat deze kaarten "iffy" zijn en je maar iets beters moet kopen.

Ik wil niet heel negatief overkomen, maar elke andere distributie die ik tot nog toe heb geprobeerd kan het wel... en Intel HDA (Azalia) is nu eenmaal de standaard die op het moment geldt. Soms voel ik me bij het lezen van die fora zo weer in de de jaren 2000-2001 en komen de redenen waarom ik altijd weer van Linux afgestapt ben weer bovendrijven. ("Dan moet je maar betere / specifiekere hardware kopen.", "Als het niet werkt dan moet je maar een bug submitten.")

[ Voor 52% gewijzigd door Katsunami op 21-03-2012 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
Ik heb ook een Intel HD Audio Controller, maar die werkt prima?!
code:
1
2
live@sid:~ $ lspci | grep Audio
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) HD Audio Controller (rev 03)

Wat Capslock zegt: linux-image-amd64 is een metapackage dat naar de current kernel verwijst, soort van symlink zeg maar.
Met "dpkg -l" kun je de lijst van geinstalleerde packages opvragen:
code:
1
2
3
live@sid:~ $ dpkg -l | grep linux-image
ii  linux-image-3.2.0-2-amd64             3.2.10-1                       Linux 3.2 for 64-bit PCs
ii  linux-image-amd64                     3.2+44                         Linux for 64-bit PCs (meta-package)

In de 3e kolom staan de échte versienummers. Geen idee waarom die niet in de packagenaam zit, maar er zal vast een goede reden voor zijn.

Met "dpkg -L <pkg-name>" kun je de files zien die bij het package horen. Bij het metapackage zie je bijna niets (paar docjes) en de andere (de echte) bevat alles wat bij de kernel hoort.

"apt-cache showpkg <pkgname>" levert ook nog wat info op. Vooral handig om dependencies te kunnen zien.
Met "apt-cache pkgnames" zie je alle packages die er in je repo's zitten. Handig om packages te kunnen vinden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
live@sid:~ $ apt-cache pkgnames | grep linux-image | sort
linux-image-2.6-amd64
linux-image-3.2.0-2-amd64
linux-image-3.2.0-2-amd64-dbg
linux-image-3.2.0-2-rt-amd64
linux-image-3.2.0-2-rt-amd64-dbg
linux-image-3.3.0-rc6-amd64
linux-image-3.3.0-rc6-amd64-dbg
linux-image-amd64
linux-image-rt-amd64

Kan allemaal ook met synaptic, maar naarmate je langer met Debian werkt ga je steeds vaker de command line apt-commando's gebruiken.

Deze is natuurlijk ook leuk:
code:
1
2
live@sid:~ $ apt-cache pkgnames | wc -l
37485

Ik zou geen repo weten die nog groter is ;)

[ Voor 67% gewijzigd door Ertepeller op 21-03-2012 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Mijn computer bevat een Intel HDA compatible kaart. Dat is die C-Media (Asus Xonar D1); de nVidia-kaart is de HDMI-output van de grafische kaart die indien gewenst ook het geluid van de geluidskaart kan uitvoeren.

code:
1
2
3
[user@WORKSTATION ~]$ lspci | grep -i audio
01:00.1 Audio device: nVidia Corporation Device 0e0c (rev a1)
04:02.0 Multimedia audio controller: C-Media Electronics Inc CMI8788 [Oxygen HD Audio]

VirtualBox bevat een kaart met een vergelijkbaar typenummer als het jouwe: 82801BF (uit mijn hoofd), en die werkt dus *niet* (de AC97-kaart in VB werkt wel). De kaart in mijn gewone computer werkt ook niet onder Debian met 3.x kernels; hij werkt wel (en die in VirtualBox ook) onder Stable 6.0.4 met kernel 2.6.(32?). Hij wordt wel gezien, alles lijkt te werken, maar speaker-test blijft gewoon hangen en moet met CTRL+C gekilled worden.

De repo van Fedora+RPMFusion is voor mij groot zat (alles wat ik zou willen hebben zit erin):
code:
1
2
[user@WORKSTATION ~]$ yum list all | wc -l
27688

Wat betreft de commandline: die manier van werken ben ik al gewend sinds mijn DOS-tijd. Ik gebruikte toen 4DOS, een commandlline-interpreter / shell die probeerde om DOS tot op zekere mogelijkheden UNIX-mogelijkheden te geven. De shell is een van de redenen waarom ik nu Linux gebruik, mede vanwege het standaard beschikbaar zijn van dingen als grep, rsync, enz. (Ik heb geen zin om Powershell onder Windows te leren omdat het Windows-only is.)

Dingen zoeken in het package frontend gaat in Fedora ook niet zo heel goed. Als je bijvoorbeeld het screenshotprogramma van XFCE wil vinden, dan krijg je op de zoektern "XFCE Screenshot" een hele waslijst, met packages waar OF XFCE in voorkomt, OF Screenshot in zit. En dan blijkt het programma achteraf "Screenshooter" te heten.... In de commandline zie je het sneller:

code:
1
2
3
[user@WORKSTATION ~]$ yum list all | grep -i xfce | grep -i screen
xfce4-screenshooter.x86_64               1.8.0-2.fc16                   @fedora 
xfce4-screenshooter-plugin.x86_64        1.8.0-2.fc16                   fedora

Misschien kunnen die twee grep-commando's worden gecombineerd. Daar heb ik nog niet heen gekeken. Ik heb het niet vaak genoeg gebruikt onder Windows (GNU grep32) om dat uit mijn hoofd te weten.

Oh, en tevens vind ik het jammer dat de beste twee muziekspelers (IMHO Clementine en Amarok) beiden QT gebruiken. Gelukkig integreren ze goed in een GTK-omgeving tegenwoordig. Toch ook maar eens naar KDE kijken, want XFCE is op sommige punten toch net wat té spartaans. Spartaans is OK, maar soms voelt het aan als Windows 95, en dat is ook niet helemaal de bedoeling. Een in het Start-menu geïntegreerde search zoals Windows 7 zou bijvoorbeeld wel mooi zijn.

[ Voor 43% gewijzigd door Katsunami op 21-03-2012 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
Zo, het is ineens druk hier :). Ik zit sterk te twijfelen om me Xmonad installatie is om te wisselen voor Gnome 3. Al moet ik me PC dan wel upgraden naar Debian 7 denk ik..

Ach, na het opzetten van me thuis server (debian 6 + LXC) heb ik dan weer is wat te doen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
Katsunami schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 13:33:
code:
1
2
3
[user@WORKSTATION ~]$ yum list all | grep -i xfce | grep -i screen
xfce4-screenshooter.x86_64               1.8.0-2.fc16                   @fedora 
xfce4-screenshooter-plugin.x86_64        1.8.0-2.fc16                   fedora

Misschien kunnen die twee grep-commando's worden gecombineerd. Daar heb ik nog niet heen gekeken. Ik heb het niet vaak genoeg gebruikt onder Windows (GNU grep32) om dat uit mijn hoofd te weten.
Gewoon patroon combineren:
code:
1
yum list all | grep 'xfce.*screen'

egrep (of grep -E) is trouwens ook wel nuttig om te kennen, die kent meer uitgebreide (de 'e' van extended) regular expressions (die van perl, dus veel uitgebreider dan de eenvoudige set van de "gewone" grep)

Je kunt bv. haakjes gebruiken om te groeperen of een "|" voor alternatieven.
Vb: grep alle regels met xfce OF kde OF gnome:
code:
1
yum list all | egrep 'xfce|kde|gnome'

grep all regels met linux-image of linux-headers:
code:
1
2
3
4
5
6
7
dpkg -l | egrep 'linux-(image|headers)'
live@sid:~ $ dpkg -l |egrep 'linux-(image|headers)'
ii  linux-headers-3.2.0-2-amd64           3.2.10-1                       Header files for Linux 3.2.0-2-amd64
ii  linux-headers-3.2.0-2-common          3.2.10-1                       Common header files for Linux 3.2.0-2
ii  linux-headers-amd64                   3.2+44                         Header files for Linux amd64 configuration (meta-package)
ii  linux-image-3.2.0-2-amd64             3.2.10-1                       Linux 3.2 for 64-bit PCs
ii  linux-image-amd64                     3.2+44                         Linux for 64-bit PCs (meta-package)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Bedankt. Inderdaad nuttig. Dat soort dingen heb ik vroeger onder 4DOS + userland uitbreiding om DOS te "Unix-ificeren" wel gedaan, maar dat is allemaal compleet weggezakt na 15 jaar Windows NT-gebruik.

Ik ben zelfs zo ver gegaan dat ik symlinks en extra shortcuts heb gebouwd....

cls -> clear
calc -> galculator
notepad -> leafpad
cmd -> terminal
Super-R -> ALT-F2
enz....

Ben ik een held (of noob) of wat :D Ik heb de pest in als ik een terminal nodig heb, en dan in een reflex Win+R cmd <enter> doe en dan een stapel foutmeldingen krijg omdat ik net in een ander programma zit of iets dergelijks.

En wat de drukte betreft... Tja, vergeleken met "vroeger" is het in NOS inderdaad veel minder druk. Het lijkt erop dat de mensen die geen zin meer hadden om met Windows te werken allemaal een Mac hebben (je hele computerleven van het ene bedrijf weg halen, en het in een ander stoppen... whieee :P) of zijn overgestapt op Ubuntu of Mint en nu op die fora zitten.

Wat KDE betreft: laat maar. Behalve het zoeken in het start-menu biedt het me niets extra's dat ik ga gebruiken. Al die plasma/widget shizzle heb ik geen behoefte aan. Ik heb gewoon de xfce4-appfinder aan Super-A gekoppeld. In de Wiki van XFCE4 wordt ook vermeld dat zoeken (Catfish) xfce4-runner en de xfce4-appfinder in 4.10 in één programma worden geïntegreerd.

[ Voor 35% gewijzigd door Katsunami op 21-03-2012 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
ex87 schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 14:08:
Zo, het is ineens druk hier :).
Hoe meer zielen, hoe meer vreugd ;)
Ik zit sterk te twijfelen om me Xmonad installatie is om te wisselen voor Gnome 3.
Heb wel eens zitten spelen met tiling window managers, maar ik kan er niet aan wennen. Vind overlappende windows toch makkelijker.
Maar als je op het screenshots-thread van Arch afgaat, lijkt het wel of iedereen tegenwoordig niets anders dan awesome of xmonad gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
Ertepeller schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 14:24:
[...]

Hoe meer zielen, hoe meer vreugd ;)

[...]

Heb wel eens zitten spelen met tiling window managers, maar ik kan er niet aan wennen. Vind overlappende windows toch makkelijker.
Maar als je op het screenshots-thread van Arch afgaat, lijkt het wel of iedereen tegenwoordig niets anders dan awesome of xmonad gebruikt.
Ik gebruik het al jaren op me stable Debian PC die ik zo'n 3x per week nodig heb voor me werk. Het werkt wel lekker als je er aan gewend ben. Maar er was een developer op kantoor met een MB Air, met daar op Gnome 3 en vond het er toch wel tof uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Ertepeller schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 14:24:
Tiling window managers zijn zo 1985.

Op een heel groot scherm met een enorme resolutie, of met meerdere schermen, kan het wellicht wel werken, op een klein scherm heb je te weinig plaats.

In het geval van gebruikers van Arch met een minimale install en minimale desktop krijg ik altijd de indruk dat mensen het idee hebben "1337z0r" ofzo te zijn als ze kunnen aantonen dat ze al hun werk in een zo minimaal mogelijke omgeving kunnen doen. Op het Arch-forum zijn zelfs threads waarin mensen tegen elkaar opscheppen hoe klein hun Linux-install is. Mensen gaan specifiek op zoek naar pakketten die ze zouden kunnen verwijderen of naar kleinere programma's die nog nét kunnen wat ze ermee willen, om de install 50MB kleiner te maken :P

Als ik zie wat EMACS allemaal kan met zijn plugins en uitbreidingen ben ik ervan overtuigd dat men in een kale X11 zijn hele computerleven in EMACS zou kunnen doorbrengen en nog alles kan doen dat je kunt bedenken. Blijkbaar kan EMACS zelfs bestanden beheren, surfen en muziek afspelen.... Basissysteem, X11, en EMACS; hoe minimalistisch wil je het hebben? :P Is wel niet echt "The Unix Way", zo'n enorm programma :P

[ Voor 14% gewijzigd door Katsunami op 21-03-2012 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
Hehe, nou bij mij is het meer.. Als sys-admin heb ik voornamelijk een browser + ssh sessies open staan. Documentatie staat in wiki's/Google Docs, en al het echte werk gebeurd toch remote in een data center.

Bij een gewone window manager zit ik toch de hele tijd alles fullscreen te openen dus tja, voor mij was het toen een logische keuze. Ook het zo minimaal mogelijke gebruik van de muis vind ik erg fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
Katsunami schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 14:37:
In het geval van gebruikers van Arch met een minimale install en minimale desktop krijg ik altijd de indruk dat mensen het idee hebben "1337z0r" ofzo te zijn als ze kunnen aantonen dat ze al hun werk in een zo minimaal mogelijke omgeving kunnen doen.
Dat gevoel had ik ook al ja
Op het Arch-forum zijn zelfs threads waarin mensen tegen elkaar opscheppen hoe klein hun Linux-install is. Mensen gaan specifiek op zoek naar pakketten die ze zouden kunnen verwijderen of naar kleinere programma's die nog nét kunnen wat ze ermee willen, om de install 50MB kleiner te maken :P
Ach, dat is gewoon voor de sport, op zich niks mee en kun je nog best veel van leren. Zolang je het maar niet al te serieus neemt. Helaas zullen die er wel zijn uiteraard. Ik heb ook zoiets gedaan met bv initrd: kijken hoeveel ik er uit kon halen en toch nog kan booten. Blijkt dus dat je bijna niets nodig hebt en dat ie terug kan naar iets van 1 MB.
Als ik zie wat EMACS allemaal kan met zijn plugins en uitbreidingen ben ik ervan overtuigd dat men in een kale X11 zijn hele computerleven in EMACS zou kunnen doorbrengen en nog alles kan doen dat je kunt bedenken. Blijkbaar kan EMACS zelfs bestanden beheren, surfen en muziek afspelen.... Basissysteem, X11, en EMACS; hoe minimalistisch wil je het hebben? :P Is wel niet echt "The Unix Way", zo'n enorm programma :P
Je weet wat ze van emacs zeggen: het is een geweldig OS, maar jammer dat er zo'n waardeloze editor in zit :)
Maar emacs vind ik persoonlijk ook helemaal niets, ben een echte vim-liefhebber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Zelf weet ik niet of ik nog ooit met VIM kan leren werken. Ik heb er nooit mee gewerkt, en de shortcuts die standaard zijn in alle editors behalve VIM en EMACS zitten er ondertussen zo ingebrand dat ik er mogelijk niet meer vanaf kom. VIM voelt echt gewoon compleet buitenaards aan.

Iets dat ik in VIM bijvoorbeeld erg lastig voor elkaar krijg, is de manier waarop ik functies typ. Stel, ik wil dit typen:

code:
1
2
3
4
5
6
void test-function (int x) {
  if (x == 1) {
      printf("Dit is een test.\n");
  }
  return 0;
}

De opbouw van die functie loopt dan als volgt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
void test-function () {
}

}

if () {
  }
}

if (x == 1) {
  }
}

if (x == 1) {
    printf ();
  }
}

if (x == 1) {
    printf ("Dit is een test.\n");
  }
}

if (x == 1) {
    printf ("Dit is een test.\n");
  }
  return 0;
}

Wellicht is het niet de meest efficiënte manier van code schrijven, maar ik kan dat in een conventionele editor heel erg snel. Ik typ bij elkaar horende dingen zoals ( ), { }, [ ], < > enzovoorts altijd in één keer en vul ze dan in. Het voordeel is dat ik echt nooit brackets vergeet. Zelfs if en for-statements van één regel zet ik in brackets zodat ik er later, mocht het nodig zijn, statements aan kan toevoegen. Het zorgt er in elk geval voor dat ik nooit brackets vergeet toe te voegen, en veel rare bugs kan vermijden:

code:
1
2
3
for (int i = 1; i <= 10; i++)
  print("Waarde: %d", i)
  blaat = blaat + i;

Terwijl men dit bedoelt:

code:
1
2
3
4
for (int i = 1; i <= 10; i++) {
  print("Doorloop %d: ", i)
  blaat = blaat + i;
}

(Deze fout wordt veroorzaakt door het toevoegen van het print-statement aan een for-loop met één commando dat niet omgeven werd door brackets.)

In VIM krijg ik deze manier van coden niet voor elkaar omdat ik te vaak in- en uit het insert-commando moet gaan. Op mijn werk is ook iemand die met VIM werkt. Wellicht is hij sneller in VIM dan hij zou zijn in een conventionele editor, maar hij is in VIM niet sneller dan ikzelf in een conventionele editor.

Nou ja, misschien zijn de VIM-skillz van die collega wel brak :D Dat kan ik niet beoordelen.

(Is het eigenlijk wel een modale editor trouwens? Volgens mij is "i" namelijk geen switch naar een "insert mode", maar is het gewoon het commando "insert", dat uitgevoerd wordt tot je weer op Escape drukt.)

[ Voor 18% gewijzigd door Katsunami op 21-03-2012 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
Ik kopieer altijd een bestaande functie (of if-jes/whatever statement), dan heb je vast het geraamte. Daarna vervang ik dan de namen en klaar ben je. Dat gaat vaak sneller dan alles intypen.

Vim zit er bij mij zo ingeramd dat ik nooit met een andere editor meer kan (of eigenlijk: wil) werken.
De eerste jaren was het ook nog alleen vi - vim bestond nog niet. Linux ook niet trouwens - zo lang draai ik ook al weer mee... :)

Dat hele gedoe met modes waar nieuwelingen of vim-haters zo' moeite mee hebben vind ik juist geniaal.
Het grootste deel van de tijd zit je in command mode waar je met enkele aanslagen a.h.w. aan het "beeldhouwen" bent in een source.
Af en toe maak je daarbij een "uitstapje" naar insert mode waar je wat letterlijke tekst in kan typen, maar je moet er niet in blijven hangen. Tekst klaar: terug naar command mode.
Als je net met vim begint moet je gewoon onthouden dat de command mode je uitgangspunt is. Dus bij twijfel: ram nog maar eens op de Esc-toets. Denk vanuit de command mode.

Niet alleen de "i" gaat naar insert mode, maar ook I, a, A, o, O, s, S, c, C, r, R (vergeet ik nog wat?)

Haakjes vergeten doe je in vim sowieso niet - als je met syntax highlighting werkt. Dan zie je het meteen. Ook aanhalingstekens of apostrofjes vergeten valt direct op door de kleuren.
Je kan hem zelfs zo instellen dat sluithaakjes automatisch worden getypt. Maar van dat soort dingen (net als auto-indent) hou ik niet zo, dat gaat bij mij allemaal uit.

Wat vreselijk handig is in vim, is dat je externe commando's kan gebruiken, bv. ":%!sort" om de hele file in 1 keer te sorteren.
Sorteer regel 10 tot 20 op 3e woord van de regel: ":10,20!sort -k 3"
Of zoek/vervangen in de hele file: ":%s/windows/linux". En daarbij kan je ook nog eens reguliere expressies gebruiken.
Inserten van een paar spaties aan het begin van de regel (voor regel 100 tot 1000): ":100,1000s/^/ /"

Kopieer huidige regel + 2 opeenvolgende en plak die aan het einde erbij: 3yyGp
Gooi alles weg in de file vanaf cursor tot einde file: dG
Of tot begin van de file: d1G

Doe dat soort dingen maar eens met een non-vim editor. En dat is nog maar het topje van de ijsberg.

vim is voor mij meer een soort van lego-editor: je hebt een voorraad commando's van die je allemaal met elkaar kunt combineren om de meest waanzinnige trucen uit te halen.
Overigens werken Ctrl-C en Ctrl-V of Insert/Delete en de pijltjestoetsen enzo ook gewoon hoor, dat zijn vaak macro's die bestaan uit al bestaande commando's.

Het heeft me denk ik destijds 1 week gekost om er destijds aan te wennen, maar ik was al verkocht op de eerste dag. Het is net als met overstappen van Windows naar Linux: het is anders en het moet wennen, maar de beloning is er ook wel naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Ik vind vim ideaal, op mijn smartphone heb ik bijvoorbeeld geen pijltjes en page-up/page-down, end en home toetsen. Dat maakt navigeren op de terminal soms lastig, maar in vim heb ik nergens last van.

De volgende stap was vim_mode plugin in irssi installeren zodat ik ook daar weer normaal kan navigeren.

Nu wellicht bash vi mode nog, maar die heb ik voorlopig nog niet nodig gehad. :)

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
Ik ken ook nog niet alle VIM tips etc, maar dat vind ik er juist zo leuk aan. Ruim 2 jaar geleden heb ik nano ingeruild voor VIM en in het begin deed ik niks anders dan standaard insert mode en :wq! tegenwoordig beginnen de search and replace dingen al automatisch te gaan maar bv een hele file leeggooien met dG kende ik dan weer niet (al wist ik wel dat G naar het einde gaan was).

Ach, Vim is briljant maar soms ontdek ik nog nieuwe dingen :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
psyBSD schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 08:37:
Ik vind vim ideaal, op mijn smartphone heb ik bijvoorbeeld geen pijltjes en page-up/page-down, end en home toetsen. Dat maakt navigeren op de terminal soms lastig, maar in vim heb ik nergens last van.

De volgende stap was vim_mode plugin in irssi installeren zodat ik ook daar weer normaal kan navigeren.

Nu wellicht bash vi mode nog, maar die heb ik voorlopig nog niet nodig gehad. :)
Die emacs command line edit-mode is waardeloos idd.
vi-modus activeren is heel weinig werk hoor, type dit maar in op de command line of zet het in je .bashrc om het permanent te maken:
code:
1
set -o vi

And off you go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
ex87 schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 09:01:
Ik ken ook nog niet alle VIM tips etc, maar dat vind ik er juist zo leuk aan. Ruim 2 jaar geleden heb ik nano ingeruild voor VIM en in het begin deed ik niks anders dan standaard insert mode en :wq! tegenwoordig beginnen de search and replace dingen al automatisch te gaan maar bv een hele file leeggooien met dG kende ik dan weer niet (al wist ik wel dat G naar het einde gaan was).

Ach, Vim is briljant maar soms ontdek ik nog nieuwe dingen :D.
Ik gebruik vi/vim al 23 jaar en nóg ontdek ik regelmatig nieuwe dingen.

:wq! kan makkelijker hoor: ZZ (geen dubbele punt! Het is een command mode iets, net als x of yy). Dat zijn maar 2 snelle aanslagen, :wq! duurt langer ;)

Meer leuke dingen die niet zo bekend zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
z<Enter>  : teken scherm opnieuw met regel waar cursor op staat bovenaan
z-<Enter> : met current regel onderaan
H         : zet cursor op bovenste regel
M         : middelste regel
L         : onderste regel
xp        : verwissel teken onder cursor met die daarnaast (x = haal teken weg, p = paste)
~         : toggle case: maak een kleine letter een hoofdletter of andersom
<n>|      : spring naar kolom <n>
%         : bevat de filenaam, is handig om een kopietje te maken dmv :w %.org
V of v    : start visual mode, ga met cursor ergens anders heen en doe dan y of d om het inverse stuk op te slaan (en origineel verwijderen i.g.v. d) (V = hele regel, v= vanaf cursorpositie in regel)

Positiebepalers als H/M/L of G of $ kun je ook combineren met kopieer- of verwijdercommando's:
code:
1
2
3
dL : gooi alles weg vanaf current regel tot aan einde scherm (niet einde file -dat is G- , alleen zichtbare deel)
y$ : kopieer regel vanaf cursor tot aan einde regel
d$ : gooi weg tot einde regel (maar D doet dit ook)

En zo kun je nog heel lang doorgaan...

Om te onthouden: vim-opdrachten bestaan meestal uit een combinatie van 3 dingen:
aantal+actie+target
Waarbij aantal default 1 is en target default meestal de huidige regel.
Bv:
5dw : 5 keer + delete + woord: gooi 5 woorden weg.
3ihallo<Escape> : doe 3 keer een insert van tekst "hallo".

Cheat Sheet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
Ah nice, ja ik begin steeds meer te scripten/coden de laatste tijd dus dan leer je ineens een hoop :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Ertepeller schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 11:09:
Ik gebruik vi/vim al 23 jaar en nóg ontdek ik regelmatig nieuwe dingen.
Tja, in een commando-gestuurde editor kun je natuurlijk onbeperkt functies toevoegen zonder dat de interface ooit hoeft te veranderen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
Katsunami schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 17:26:
Tja, in een commando-gestuurde editor kun je natuurlijk onbeperkt functies toevoegen zonder dat de interface ooit hoeft te veranderen hè.
Toevoegen? Er zitten dingen in waar je soms pas na jaren achter komt ;)
Combineren kun je wel eindeloos ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Zou iemand me kunnen vertellen waarom ik in Fedora 16 als user geen lid hoef te zijn van (bijvoorbeeld) de audio-, lp- of scanner-groep om deze functies te kunnen gebruiken? Alle groepen (ook 'users') zijn leeg. Het enige dat ik zo snel kan bedenken is dat de 'others'-permissie voor al deze dingen op r-x staat al weet ik even niet zo snel hoe ik dat kan controleren. (In /dev/ wellicht....?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
Voorbeeld: vind alle bestanden in /usr en /var waarvan de owner daemon of libuuid is:
code:
1
2
3
4
5
6
live@sid:~ $ find /usr /var -user daemon -o -user libuuid 2>&- | xargs ls -ld
-rwsr-sr-x 1 daemon  daemon  48392 Jun 25  2011 /usr/bin/at
-rwsr-sr-x 1 libuuid libuuid 18832 Feb 28 05:30 /usr/sbin/uuidd
drwxrwsr-x 2 libuuid libuuid     3 Mar 21 18:49 /var/lib/libuuid
drwxrwx--T 2 daemon  daemon     27 Mar 22 17:31 /var/spool/cron/atjobs
drwxrwx--T 2 daemon  daemon      3 Jun 25  2011 /var/spool/cron/atspool

Ipv "-user" kan je bv. ook "-group" gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door Ertepeller op 25-03-2012 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Klinkt goed. Linus Torvalds had vorige maand een fittie toen z'n kinderen het root-wachtwoord nodig hadden om een printer toe te voegen. Blijkbaar hebben ze dat bij Redhat beter begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Het rootwachtwoord nodig hebben is natuurlijk wat anders dan lid van een groep moeten zijn. Ik vind het dom om een audio-groep te hebben maar er niet lid van te hoeven zijn om audio te gebruiken. Doe de groep dan gewoon weg. Ik weet niet of UK het rootpassword nodig heb voor het toevoegen van een printer.... dat ben ik al vergeten. Ik zal het straks eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Ik gebruik de video groep om een gewone user rechten te geven op dingen zoals kabeltuners maar verder???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
Katsunami schreef op zondag 25 maart 2012 @ 17:21:
Hét rootwachtwoord nodig hebben is natuurlijk wat anders dan lid van een groep moeten zijn. Ik vind het dom om een audio-groep te hebben maar er niet lid van te hoeven zijn om audio te gebruiken. Doe de groep dan gewoon weg. Ik weet niet of UK het rootpassword nodig heb voor het toevoegen van een printer.... dat ben ik al vergeten. Ik zal het straks eens proberen.
Zoals sudo bij Ubuntu en Debian is ingericht vind ik dat nog het handigst. Je kunt dan alles doen wat root mag, zonder ooit als root in te hoeven loggen. Onder Ubuntu is dat niet eens mogelijk.
Met sudo hoef je alleen je eigen password te onthouden - en ik neem aan dat je die zult vergeten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Sudo is zo ook standaard beschikbaar in Fedora 16. Ik weet alleen niet of het voor mijn password vraagt of dat van root, want die twee zijn op mijn thuiscomputer hetzelfde. Ik zou dat moeten nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
sudo vraagt per definitie naar je eigen password. Als je het root-password hebt heb je sudo niet nodig he ;) Het zou het hele concept dan overbodig maken.

[ Voor 17% gewijzigd door Ertepeller op 25-03-2012 18:40 ]

Pagina: 1 ... 24 ... 79 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.