"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME
Na de AGPGART van FreeBSD geëlimineerd te hebben (erg crappy in vergelijking met de Linux AGPGART) vond ik het juist allemaal erg snappy. Vooral booten/rebooten/halten is godsgruwelijk veel sneller dan *insert non-BSD OS* (maar dat laatste wist ik al, aangezien ik FreeBSD al als server OS heb gebruikt).Pim. schreef op woensdag 04 april 2007 @ 20:33:
FreeBSD is leuk te hebben draaien
Ik heb er een paar jaar geleden eens meer gespeelt maar voelde mij iets te log aan, daarnaast wilde ik toen meer leren over Linux en ben ik dus bij debian gebleven.
Als Windows voor mij de beste keuze zou zijn zou ik dat nog steeds gebruiken. De hoeveelheid gebruikers van een OS boeit mij eerlijk gezegd geen zak, zolang het allemaal maar goed functioneert en ik niet zelf achter de nieuwste versies van programma's aan hoef te hollenJe redenen over package updates en "niet cutting edge" zijnde zijn natuurlijk erg persoonlijk. Je kan rustig feisty installeren ook al gebruikt "de rest van der wereld" het (alsof er zoveel Linux gebruikers zijn tov Windows
Nog geen problemen mee gehad eigenlijk (en dan heb ik het niet uitsluitend over deze ene dag FreeBSD).Je moet natuurlijk alleen niet raar kijken bij een segfault als je cuttig edge wilt
0.0
Het enige nadeel aan FreeBSD zover ik weet is dat ik geen flashplayer aan kan komen
Knight who says 你
Met Linux binary compatibility en linux-flashplugin9 (een port) heb je de Adobe Flash 9 plugin als ik er niet compleet naast zit (zelf gebruik ik geen Linux binary compatibility trouwens (en dus heb ik ook geen flashplayer)).tigid schreef op woensdag 04 april 2007 @ 21:10:
Ik zit hier ook op FreeBSD, alleen dan met Gnome 2.16.
Het enige nadeel aan FreeBSD zover ik weet is dat ik geen flashplayer aan kan komen.
[ Voor 4% gewijzigd door Jungian op 04-04-2007 21:15 ]
0.0
/edit: arrrhg, er was nog een pagina

[ Voor 13% gewijzigd door mithras op 04-04-2007 22:01 ]
Alleen heeft FreeBSD als desktop niet zo'n goede multimedia ondersteuning als de meeste linux distro's imho..Jungian schreef op woensdag 04 april 2007 @ 19:55:
Gisteren heb ik maar eens mijn pc verblijd met
[afbeelding]
Vanmiddag pas mezelf, want toen was het compilen van Gnome 2.18 en Xorg klaarOSS was wel even wennen (met gnome-volume-control de master aanpassen had geen effect, de output gain aanpassen wel (all hail mixer)), maar voor de rest voelde FreeBSD aan als een warm bad na een dag hard werken
Alles werkt, is up-to-date (met als grote uitzondering Xorg ) en het is retestabiel (zolang ik m'n muis niet opnieuw inplug
).
Redenen waarom linux-distro's atm niet (meer) aan mijn eisen voldoen : ArchLinux : het is ze nog steeds niet gelukt een Gnome aan te leveren die niet at random crashed. Debian : packages worden mijns inziens te langzaam geupdate en soms om belachelijke redenen niet toegevoegd aan de repositories van Debian, waardoor je zelf mag gaan compilen (of een kruistocht moet ondernemen om ze op het wijde internet te vinden). Frugalware : ontbrekende packages, gecombineerd met darcs (wat ik bagger vind werken en er geen nuttige packages te vinden zijn). Pacman-2g voelt een stuk beter aan dan pacman (ArchLinux). Gentoo : niet langer cutting-edge, mijn reden om te compilen vervalt dus. LFS : erg gruwelijk (je kan het zelf zo gek maken als je wilt), maar het kost te bizar veel tijd om handmatig alle packages die op je systeem staan bij te houden (of om een package manager te schrijven). Slackware : niet up-to-date genoeg voor mijn desktop. Ubuntu : te bloated imho (ook bij een gnome-core installatie). Wel stabiel en aardig cutting-edge. Alle Gentoo-based distro's : bloated, Portage-verkrachtend Alle Knoppix-based distro's : leuk als live cd, maar niet meer dan dat. Alle RPM-based distro's : dependency hell is zo 1996
Het is moeilijk te zeggen of ik bij FreeBSD blijf, maar aan het tabelletje te zien zal dat wel zo zijn. Zo niet, dan wordt het waarschijnlijk Ubuntu, tenzij Gentoo opeens weer cutting-edge wordt.
Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein
Wat mist er volgens jou dan ?DeMoN schreef op woensdag 04 april 2007 @ 22:07:
Alleen heeft FreeBSD als desktop niet zo'n goede multimedia ondersteuning als de meeste linux distro's imho..
0.0
Nu vraag ik me af waar ik dit in Nederland kan bestellen. Is daar een website voor dat iemand weet? De lokale tijdschriften winkel importeerd niets en om nu helemaal naar de grote stad te gaan voor dat blad gaat me iets te ver.
Wa Doede Nou
1. Als je een vraag in een groot topic stelt vindt nooit iemand het antwoord meer terug-ko- schreef op donderdag 05 april 2007 @ 01:21:
ff tussendoor (vond het overbodig om er een nieuwe thread over te openen en zou me al helemaal afvragen waar ik dat zou moeten doen), maar ik heb afgelopen kerst doorgebracht in ierland en heb daar het blad LinuxFormat gekocht, wat ik erg goed vind. Leuke lossen schrijfstijl, informatief en toch ook wel van niveau (imho).
Nu vraag ik me af waar ik dit in Nederland kan bestellen. Is daar een website voor dat iemand weet? De lokale tijdschriften winkel importeerd niets en om nu helemaal naar de grote stad te gaan voor dat blad gaat me iets te ver.
2. als je LinuxFormat in google gooit krijg je http://www.linuxformat.co.uk/ als eerste hit
3. Als ik het goed zie kan je op die site ook een abbo nemen (ook internationaal)
"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME
Ik gaf ook al aan dat ik dit niet fijn vond, maar ik weet dus niet waar ik anders een topic moet plaatsen over dit onderwerp. Dus in plaats van een denegerende opmerking maken kan je ook zeggen waar ik dan wel meot zijn om deze vraag te stellenPim. schreef op donderdag 05 april 2007 @ 05:50:
[...]
1. Als je een vraag in een groot topic stelt vindt nooit iemand het antwoord meer terug
Die had ik dus al lang gevonden....2. als je LinuxFormat in google gooit krijg je http://www.linuxformat.co.uk/ als eerste hit
Ik wil geen Abbo (nog niet), ik wil het blad ergens los bestellen.3. Als ik het goed zie kan je op die site ook een abbo nemen (ook internationaal)
Sorry hoor, maar van deze reactie wordt ik niet echt vrolijk. Ik weet ook wel dat ik dat niet hier moet vragen, maar zeg dan op zijn minst waar ik wel moet zijn....
Wa Doede Nou
Gewoon dat ik merk dat projecten zoals mplayer, xine, etc vaak meer en/of eerder mikken op linux distro's dan op BSD. Of bijv. video editing projecten e.d... ik vind Linux gewoon wat toegankelijker voor op de desktop.
Ik gebruik Debian unstable overigens en heb btw weinig last van erg oude packages. Ik draai alles redelijk up-to-date hoor
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein
En waarin merk je dat dan ? Xine, mplayer, het is er allemaal native voor FreeBSD.DeMoN schreef op donderdag 05 april 2007 @ 23:26:
Gewoon dat ik merk dat projecten zoals mplayer, xine, etc vaak meer en/of eerder mikken op linux distro's dan op BSD.
Is er ook allemaal voor FreeBSD. Bijvoorbeeld kino.Of bijv. video editing projecten e.d... ik vind Linux gewoon wat toegankelijker voor op de desktop.
Gnome 2.14Ik gebruik Debian unstable overigens en heb btw weinig last van erg oude packages. Ik draai alles redelijk up-to-date hoor
Ik vond FreeBSD op de desktop een erg leuk projectje (ik weet nu hoe ik een FreeBSD-desktop moet installeren), maar om weer aan mijn onmetelijk luie kant tegemoet te komen ga ik morgen UbuntuGentoo op m'n bak gooien (of straks). Perfectie verliest vandaag
Ik ben nu bezig met ITSM-opdrachten voor school. Wat een ranzig saaie kutbagger blijft dat zeg

0.0
Verwijderd
Je kan gewoon in NOS een topic openen, en over je vraag, bijvoorbeeld linux journal, kun je gewoon in nederland halen hoor-ko- schreef op donderdag 05 april 2007 @ 23:19:
[...]
Ik gaf ook al aan dat ik dit niet fijn vond, maar ik weet dus niet waar ik anders een topic moet plaatsen over dit onderwerp. Dus in plaats van een denegerende opmerking maken kan je ook zeggen waar ik dan wel meot zijn om deze vraag te stellen
[...]
Die had ik dus al lang gevonden....
[...]
Ik wil geen Abbo (nog niet), ik wil het blad ergens los bestellen.
Sorry hoor, maar van deze reactie wordt ik niet echt vrolijk. Ik weet ook wel dat ik dat niet hier moet vragen, maar zeg dan op zijn minst waar ik wel moet zijn....
lees: bruna enzo
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2007 10:04 ]
Verwijderd
Haha nu zie ik het ja, je bent weer terugJungian schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 01:26:
Ik vond FreeBSD op de desktop een erg leuk projectje (ik weet nu hoe ik een FreeBSD-desktop moet installeren), maar om weer aan mijn onmetelijk luie kant tegemoet te komen ga ik morgen UbuntuGentoo op m'n bak gooien (of straks). Perfectie verliest vandaag
vandaag ook weer bezig geweest met gentoo, mijn vernaggelde installatie proberen te redden, die al 3 maanden stond weg te kwijnen op mijn NAS. Leuk als libssl niet meer goed linked met wget waardoor je geen nieuwe pakketjes kan downloaden, en tot overmaat van ramp je ook geen gentoolkit heb geinstalleerd voor revdep-rebuild

Flash player werkt! Beryl loopt als een zonnetje! WPA bende werkt in een keer (ik ben anti-wireless, maarja bij mijn vriendin moet ik wel
dependency hell is zo 1996

/me = blij dat het weekend is en gaat lekker NOS'en
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2007 19:44 ]
Op welk manier is dat erger dan met .deb?
[ Voor 19% gewijzigd door Dutchmega op 06-04-2007 20:03 ]
Er zijn verschillende versies van RPM inmiddels (ja echt waar, ze zijn helemaal gek geworden). Dependency hell krijg je meestal als je een custom repository toegevoegd : vroeg of laat wordt je genaaid door yum, yast of *insert crap RPM package manager* die over de zeik gaat omdat een dependency onvindbaar is. Dit programmaatje zit bijvoorbeeld niet in de repo van SuSe (smite me maar als het wel zo is) en als je het probeert te installeren krijg je van Yast mooi de melding dat er unresolved dependencies zijn (en deze package heeft echt geen bigass hoeveelheid dependencies)Dutchmega schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 20:02:
Ik heb nooit een RPM-based distributie gebruikt, hoe zit dat met die dependency-hell?
Op welk manier is dat erger dan met .deb?
In hoeverre het erger is dan met .deb ? Ik heb nog nooit een onoplosbaar dependencies-probleem gehad, behalve als ik zeer aparte dingen probeerde (packages uit Debian Experimental op Ubuntu proberen te installeren etc.).
Als je toch een RPM-distro wilt proberen kun je nog het beste voor Redhat (en afgeleiden) gaan.
[ Voor 17% gewijzigd door Jungian op 06-04-2007 20:48 ]
0.0
Met .deb'jes heb ik eigenlijk nog nooit gezeik gehad gek genoeg. Werkt heerlijkJungian schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 20:13:
[...]
In hoeverre het erger is dan met .deb ? Ik heb nog nooit een onoplosbaar dependencies-probleem gehad, behalve als ik zeer aparte dingen probeerde (packages uit Debian Experimental op Ubuntu proberen te installeren etc.).
Edit:
/me is nog blijer!
Ben de hele avond aan het kutten geweest om m'n kernel goed te compilen om iptables te draaien, en het werkt
Bier!
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2007 23:27 ]
Wat zie ik over het hoofd?
pacman is bijvoorbeeld ook superieur in vergelijking met zowel dpkg als rpm (met hun frontends). Even robuust, ruimere instelmogelijkheden (voor wie dat wilt) en vlammend snel.
Helaas stopt het niet bij package management. Sommige distro's willen sane defaults, andere weer secure defaults, weer andere geen defaults, downloadbare defaults etc.
@hieronder

http://labix.org/smart
[ Voor 8% gewijzigd door Jungian op 07-04-2007 15:14 ]
0.0
Verwijderd
Nu weet ik niet hoe erg ubuntu en fedora als desktop os verschillen. Toen ik fedora eens wilde proberen kwam ik er achter dat je dan 5 cd's mocht gaan branden en daar had ik helemaal geen zin in. Daarnaast heb ik wel ervaring met fedora op een server (headless), en daar vond ik de verschillen ook heel behoorlijk. Vooral yum i.p.v. apt-get was voor mij toch een behoorlijke afknapper. (langzaam en onhandig zoeken)
Nee, wat mij betreft mag het nog wel even zo blijven.
Wat is SMART trouwens precies?
Dus maar een bug doorgestuurd. Zou iemand deze kunnen bevestigen? https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/jikes/+bug/103844
Juist
Verwijderd
Wow, vlammend snel? Wat doe ik fout?Jungian schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 15:02:
pacman is bijvoorbeeld ook superieur in vergelijking met zowel dpkg als rpm (met hun frontends). Even robuust, ruimere instelmogelijkheden (voor wie dat wilt) en vlammend snel.
Ik heb enige tijd arch linux gebruikt, en pacman was een van de voornaamste redenen voor mij om daar weer vanaf te stappen. Het was bij mij enorm traag (het leek haast yum wel...), en nadat ik een keer had meegemaakt dat mijn harde schijf volraakte tijdens het upgraden bleef ik, ook na te hebben afgebroken, ruimte te hebben gemaakt, en opnieuw pacman -Syu aan te hebben geroepen, foutmeldingen van pacman krijgen.
Wat mij betreft is apt het helemaal wat betreft package management... snel en robuust. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad, en het nut van dat SMART project ontgaat me ook enigzins (sorry overigens voor het niet googlen... was even lui
Nu hebben portage gebaseerde systemen zeker hun voordelen als je veel wilt kunnen customizen e.d., maar anders...
Verwijderd
Kijk eens of je universe repository open staat of nietJeldert schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 16:02:
Met .deb geen dependency problemen? Ik probeerde Eclipse te installeren onder Ubuntu Edgy. Maar dat lukt niet omdat pakket jikes-gij niet te installeren is omdat een dependency niet beschikbaar is.
Dus maar een bug doorgestuurd. Zou iemand deze kunnen bevestigen? https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/jikes/+bug/103844
Ik zou niet weten wat jij fout hebt gedaan. Ik heb nu al een paar maanden ArchLinux op een Pentium 3 staan en sneller dan je met je ogen kan knipperen voert pacman mijn opdrachten uit. Ruimtetekort heb ik ook nog nooit gehad (zowel schijfruimte als RAM zijn spotgoedkoop geworden de laatste paar jaar), dus daar heb ik ook nooit problemen mee gehad.Verwijderd schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 16:56:
Wow, vlammend snel? Wat doe ik fout?
Ik heb enige tijd arch linux gebruikt, en pacman was een van de voornaamste redenen voor mij om daar weer vanaf te stappen. Het was bij mij enorm traag (het leek haast yum wel...), en nadat ik een keer had meegemaakt dat mijn harde schijf volraakte tijdens het upgraden bleef ik, ook na te hebben afgebroken, ruimte te hebben gemaakt, en opnieuw pacman -Syu aan te hebben geroepen, foutmeldingen van pacman krijgen.
dpkg (apt is slechts een frontend) is zeker leuk ( > rpm), maar het ontbreekt een beetje aan opties.Wat mij betreft is apt het helemaal wat betreft package management... snel en robuust. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad, en het nut van dat SMART project ontgaat me ook enigzins (sorry overigens voor het niet googlen... was even lui).
heb je nog steeds goede dependency-checks en support voor binaries (als je geen zin hebt om te customizen).Nu hebben portage gebaseerde systemen zeker hun voordelen als je veel wilt kunnen customizen e.d., maar anders...
Jungian
Device Boot Start End Blocks Id System /dev/sda1 * 1 5 40131 83 Linux /dev/sda2 6 130 1004062+ 82 Linux swap / Solaris /dev/sda3 131 753 5004247+ 83 Linux /dev/sda4 754 19457 150239880 5 Extended /dev/sda5 754 1376 5004216 83 Linux /dev/sda6 1377 19457 145235601 83 Linux
/dev/sda1 = /boot
/dev/sda2 = swap
/dev/sda3 = /usr/portage
/dev/sda5 = /var
/dev/sda6 = /
[ Voor 18% gewijzigd door Jungian op 07-04-2007 20:12 ]
0.0
Zijn er hier meer mensen die hier last van hebben?After using Ubuntu for some time I encountered some usability problems. This page from the gnome-devel-list describes my problems very well (be sure to read the responses).
My problem with the save dialog is that it's too restricted. Comparing it to the dialogs from Windows and MacOSX it has the following restrictions:
- Renaming is not possible;
- Moving is not possible;
- Copying is not possible;
- Pasting is not possible;
- Save dialogs are not expanded by default (i.e. you can't browse directories immediately).
- When using Beryl the save dialog becomes very short as described in this topic.
So my biggest problem is that it doesn't behave like simplified version of a file manager. I also want to be able to use a location bar instead of the so called "bread crums". After reading some more it seems that the save dialog is a part of GTK.
The GTK save dialog needs to be adapted or GTK needs to implement a function where the (simplified) file manager of your choice can be used instead of the standard save dialog. What would be the best solution?
A visual interpretation of what could be altered:
Standard save dialog
Added menu and location bar
It should be clear that you are able to switch back to using the breadcrums instead of the location bar. Only one thing that won't be possible with this solution...You can't save a file by typing the complete path and the file name directly after it (like in Windows).
[ Voor 3% gewijzigd door Surkow op 07-04-2007 21:24 ]
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."
Albert Einstein
Jep sure. Net nog toen ik snel een bestand wilde opslaan en een andere verwijderen... Ik vind 'm verder erg fijn werken, dus met een context-menu zou ik al erg blij zijnSurkow schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 20:48:
Na een topic te hebben gemaakt in de forums van Ubuntu zal ik het hier maar eens proberen. Ik post het hier omdat het te maken heeft met alle systemen die GTK gebruiken (dus niet alleen Gnome in combinatie met Ubuntu).
[...]
Zijn er hier meer mensen die hier last van hebben?
Goed punt...was nog vergeten toe te voegen dat je niet kunt verwijderen. Maar inderdaad, een context-menu zou mijn grootste problemen oplossen.JanDM schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 21:41:
[...]
Jep sure. Net nog toen ik snel een bestand wilde opslaan en een andere verwijderen... Ik vind 'm verder erg fijn werken, dus met een context-menu zou ik al erg blij zijn
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
Albert Einstein
Als je deze pagina bekijkt http://packages.ubuntu.com/edgy/devel/jikes-gij zie je dat de juiste versie van de dependency package gewoon niet meer bestaat in Ubuntu.Verwijderd schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 16:59:
[...]
Kijk eens of je universe repository open staat of niet
Juist
Verwijderd
Ok my bad, maar daar hoef je .deb niet de schuld van te geven, is gewoon luiheid van ubuntuJeldert schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 23:33:
[...]
Als je deze pagina bekijkt http://packages.ubuntu.com/edgy/devel/jikes-gij zie je dat de juiste versie van de dependency package gewoon niet meer bestaat in Ubuntu.
Hehe, Xfce 4.4.1 wordt (als alles goed gaat) op 2de paasdag gereleasedVerwijderd schreef op zondag 08 april 2007 @ 00:21:
Zouden we nog easter eggs in onze nos-software gaan vinden dit jaar? Vrolijk pasen iig
| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |
FixedVerwijderd schreef op zondag 08 april 2007 @ 00:19:
Ok my bad, maar daar hoef je .deb dpkg niet de schuld van te geven, is gewoon luiheid van ubuntu
0.0
Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL
Ik heb er één verstopt !Verwijderd schreef op zondag 08 april 2007 @ 00:21:
Zouden we nog easter eggs in onze nos-software gaan vinden dit jaar? Vrolijk pasen iig
Als je em vindt mag je hem houden

Verwijderd
Ik quoute alleen Jeldert hoor
edit: btw, haal dat freebsd eens weg
@hieronder:

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2007 12:42 ]
Welkom bij GnomeSurkow schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 20:48:
Na een topic te hebben gemaakt in de forums van Ubuntu zal ik het hier maar eens proberen. Ik post het hier omdat het te maken heeft met alle systemen die GTK gebruiken (dus niet alleen Gnome in combinatie met Ubuntu).
[...]
Dit is dus precies waar dat gezeik toen over ging met Linus, hij vindt dat Gnome veel te beperkt is. De Gnome devvers op hun beurt willen Gnome weer zo simpel mogelijk zien en met weinig zichtbare instellingen. Een van de redenen dat ik lekker op KDE zit, waarmee je dit alles wel kunt zien
Verwijderd
Fixed
.Maar in hoeverre is dit een echte release?? Kan me voorstellen dat dit nog een pre-release is.
Sarge is nu in ieder geval nog stable (http://ftp.debian.org/dists/stable/Release). Daar hebben ze gisteren nog een nieuwe release van uitgebracht.
Slashdot heeft er (hoe vreemd) ook een artikel over :
http://linux.slashdot.org/linux/07/04/08/017241.shtml
@Surkow
Zelf heb ik nooit gelast van dit probleem (waarschijnlijk veelal omdat ik een vaste directory-structuur heb en een knopje richting m'n home map op m'n gnome-panel), maar ik vind het wel een leuke mock-up.
Trouwens net FTD4Linux geïnstalleerd. Echt
[ Voor 42% gewijzigd door Jungian op 08-04-2007 14:38 ]
0.0
Ik heb niet het gevoel dat Gnome op alle vlakken simpel is. Ik heb liever dat de save dialog hetzelfde werkt als bij KDE. Echter zit het zo verweven in het systeem dat het niet makkelijk aan te passen is. Bijvoorbeeld wanneer m'n vader iets probeert te scannen met XSane krijgt hij een verwarrend save dialog uit het jaar nul voorgeschoteld. Ik gebruik geen KDE omdat ik de standaard interface niet helemaal mijn smaak is (plastik theme is wel mooi ;D).DeMoN schreef op zondag 08 april 2007 @ 12:50:
[...]
Welkom bij Gnome![]()
Dit is dus precies waar dat gezeik toen over ging met Linus, hij vindt dat Gnome veel te beperkt is. De Gnome devvers op hun beurt willen Gnome weer zo simpel mogelijk zien en met weinig zichtbare instellingen. Een van de redenen dat ik lekker op KDE zit, waarmee je dit alles wel kunt zien
[...]
Zelf heb ik nooit gelast van dit probleem (waarschijnlijk veelal omdat ik een vaste directory-structuur heb en een knopje richting m'n home map op m'n gnome-panel), maar ik vind het wel een leuke mock-up.
Albert Einstein
Ik vind de standaard interface van Gnome en KDE niet helemaal top, maar dat is dan ook de reden dat ik voor KDE kies, omdat dat tenminste nog een beetje aan valt te passen. Maar ieder zijn meug uiteraardSurkow schreef op zondag 08 april 2007 @ 14:03:
[...]
Ik heb niet het gevoel dat Gnome op alle vlakken simpel is. Ik heb liever dat de save dialog hetzelfde werkt als bij KDE. Echter zit het zo verweven in het systeem dat het niet makkelijk aan te passen is. Bijvoorbeeld wanneer m'n vader iets probeert te scannen met XSane krijgt hij een verwarrend save dialog uit het jaar nul voorgeschoteld. Ik gebruik geen KDE omdat ik de standaard interface niet helemaal mijn smaak is (plastik theme is wel mooi ;D).
Al mensen die mij kunnen vertellen of de testing inmiddels dan ook al doorgeschoven is naar Lenny?
We do not quit playing because we grow old, we grow old because we quit playing.
Zoals natuurlijk iets elementairs de Kicker fontcolor (flame me even als dat inmiddels al mogelijk is)DeMoN schreef op zondag 08 april 2007 @ 14:52:
Ik vind de standaard interface van Gnome en KDE niet helemaal top, maar dat is dan ook de reden dat ik voor KDE kies, omdat dat tenminste nog een beetje aan valt te passen.

[ Voor 4% gewijzigd door Jungian op 08-04-2007 15:20 ]
0.0
Verwijderd
p.s. van de mailing-list------------------------------------------------------------------------
The Debian Project http://www.debian.org/
Debian GNU/Linux 4.0 released press@debian.org
April 8th, 2007 http://www.debian.org/News/2007/20070408
------------------------------------------------------------------------
Debian GNU/Linux 4.0 released
The Debian Project is pleased to announce the official release of Debian
GNU/Linux version 4.0, codenamed "etch", after 21 months of constant
development. Debian GNU/Linux is a free operating system which supports
a total of eleven processor architectures and includes the KDE, GNOME
and Xfce desktop environments. It also features cryptographic software
and compatibility with the FHS v2.3 and software developed for version
3.1 of the LSB.
Using a now fully integrated installation process, Debian GNU/Linux 4.0
comes with out-of-the-box support for encrypted partitions. This
release introduces a newly developed graphical frontend to the
installation system supporting scripts using composed characters and
complex languages; the installation system for Debian GNU/Linux has now
been translated to 58 languages.
Also beginning with Debian GNU/Linux 4.0, the package management system
has been improved regarding security and efficiency. Secure APT allows
the verification of the integrity of packages downloaded from a mirror.
Updated package indices won't be downloaded in their entirety, but
instead patched with smaller files containing only differences from
earlier versions.
Debian GNU/Linux runs on computers ranging from palmtops and handheld
systems to supercomputers, and on nearly everything in between. A total
of eleven architectures are supported including: Sun SPARC (sparc), HP
Alpha (alpha), Motorola/IBM PowerPC (powerpc), Intel IA-32 (i386) and
IA-64 (ia64), HP PA-RISC (hppa), MIPS (mips, mipsel), ARM (arm), IBM
S/390 (s390) and -- newly introduced with Debian GNU/Linux 4.0 -- AMD64
and Intel EM64T (amd64).
Debian GNU/Linux can be installed from various installation media such
as DVDs, CDs, USB sticks and floppies, or from the network. GNOME is
the default desktop environment and is contained on the first CD. The K
Desktop Environment (KDE) and the Xfce desktop can be installed through
two new alternative CD images. Also newly available with Debian
GNU/Linux 4.0 are multi-arch CDs and DVDs supporting installation of
multiple architectures from a single disc.
Debian GNU/Linux can be downloaded right now via bittorent (the
recommended way), jigdo or HTTP; see <http://www.debian.org/CD/> for
further information. It will soon be available on DVD and CD-ROM from
numerous vendors <http://www.debian.org/CD/vendors/>, too.
This release includes a number of updated software packages, such as the
K Desktop Environment 3.5 (KDE), an updated version of the GNOME desktop
environment 2.14, the Xfce 4.4 desktop environment, the GNUstep desktop
5.2, X.Org 7.1, OpenOffice.org 2.0.4a, GIMP 2.2.13, Iceweasel (an
unbranded version of Mozilla Firefox 2.0.0.3), Icedove (an unbranded
version of Mozilla Thunderbird 1.5), Iceape (an unbranded version of
Mozilla Seamonkey 1.0.8), PostgreSQL 8.1.8, MySQL 5.0.32, GNU Compiler
Collection 4.1.1, Linux kernel version 2.6.18, Apache 2.2.3, Samba
3.0.24, Python 2.4.4 and 2.5, Perl 5.8.8, PHP 4.4.4 and 5.2.0, Asterisk
1.2.13, and more than 18,000 other ready to use software packages.
Upgrades to Debian GNU/Linux 4.0 from the previous release, Debian
GNU/Linux 3.1 codenamed "sarge", are automatically handled by the
aptitude package management tool for most configurations, and to a
certain degree also by the apt-get package management tool. As always,
Debian GNU/Linux systems can be upgraded quite painlessly, in place,
without any forced downtime, but it is strongly recommended to read the
release notes for possible issues. For detailed instructions about
installing and upgrading Debian GNU/Linux, please see the release notes
<http://www.debian.org/releases/etch/releasenotes>. Please note that
the release notes will be further improved and translated to additional
languages in the coming weeks.
About Debian
------------
Debian GNU/Linux is a free operating system, developed by more than
a thousand volunteers from all over the world who collaborate via the
Internet. Debian's dedication to Free Software, its non-profit nature,
and its open development model make it unique among GNU/Linux
distributions.
The Debian project's key strengths are its volunteer base, its dedication
to the Debian Social Contract, and its commitment to provide the best
operating system possible. Debian 4.0 is another important step in that
direction.
Contact Information
-------------------
For further information, please visit the Debian web pages at
<http://www.debian.org/> or send mail to <press@debian.org>
De mockup die ik heb gemaakt is dus het aanpassen van GTK zelf. Wat nog veel beter is wanneer je via GTK een file manager kunt aanwijzen die een save dialog kan voor schotelen. Wanneer dan wordt geconstateerd dat er geen file manager is die dit afvangt dan zul je het standaard scherm voor je krijgen. Hierdoor zou je bijvoorbeeld onder Gnome in staat moeten zijn om de save dialog van KDE te kunnen gebruiken.DeMoN schreef op zondag 08 april 2007 @ 14:52:
[...]
Ik vind de standaard interface van Gnome en KDE niet helemaal top, maar dat is dan ook de reden dat ik voor KDE kies, omdat dat tenminste nog een beetje aan valt te passen. Maar ieder zijn meug uiteraard
Albert Einstein
Maar een beetje mirrors afstruinen en je ziet versie 5 staan. Ik ben benieuwd!
Is ondertussen wel te vinden.MrBarBarian schreef op donderdag 12 april 2007 @ 18:23:
Ja, na Debian is ook een update van CentOS gereleased.... nog niet te vinden op de site, ook niet op de announce list...
Maar een beetje mirrors afstruinen en je ziet versie 5 staan. Ik ben benieuwd!
Verwijderd
Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL
Ook op de CentOS forntpage ondertussen...
Ik wacht nog even op de server-install.. Die was er bij 4.4 ook, en beviel mij erg goed. Als ik nu een base-install doe heb ik evengoed 6 van de 7 cd's nodig. Beetje veel!
Wel goed dat het eindelijk mogelijk is om je rootpartitie te mirrorren bij de installatie.. en direct een raid 5 kan opzetten. Verder ben ik nog niet
Sterker nog: aan de netinstall-image (van enkele tientallen megabytes) heb je normaliter al zat om de rest van de installatie via netwerk/internet te voltooien.laurencevde schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 01:47:
als je alle DVD's downloadt heb je de complete repository, maar die is nergens voor nodig. Je kunt met elke cd/dvd een complete install maken. De packages die er niet op staan worden uit de online repository getrokken.
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
* nero355 doet aan 3 floppies voor FreeBSDSprite_tm schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 12:21:
Sterker nog: aan de netinstall-image (van enkele tientallen megabytes) heb je normaliter al zat om de rest van de installatie via netwerk/internet te voltooien.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Inderdaad, en dat is maar ~ 120MB geloof ik. Debian ftw.Sprite_tm schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 12:21:
[...]
Sterker nog: aan de netinstall-image (van enkele tientallen megabytes) heb je normaliter al zat om de rest van de installatie via netwerk/internet te voltooien.
Heeft iemand al zware ervaring met Debian 4? Ik heb het even geinstalleerd en de installer was iets anders, maar verder weinig verschil (voor zo gauw ik dat op kon merken).
Debian
Volledig met je eens. Je voorbeeldje ziet er overigens prima uit.Surkow schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 20:48:
[...]
Bedankt voor het bumpen van de thread @buntu forums. Ik dacht dat er nooit iemand zo antwoorden. ;Drobbert schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 01:02:
[...]
Volledig met je eens. Je voorbeeldje ziet er overigens prima uit.
Ik zie nu echter dat ik ben vergeten om een delete knop te maken in het context menu. Welke acties zijn er denk je echt nodig in het context menu (en natuurlijk met sneltoetsen)? Misschien is het ook handig dat je met de location bar direct het bestand en de file name in zou kunnen typen.
Albert Einstein
Je moet het zo simpel mogelijk houden: geen rare fratsen, maar alleen knippen, kopiëren, plakken, verwijderen, hernoemen en openen (met andere app). Hoe langer de lijst wordt, hoe onoverzichtelijker. En je wil niet je save as dialog gebruiken als een standaard Nautilus venster: alleen kleine dingetjes moet je er mee kunnen.Surkow schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 09:52:
[...]
Bedankt voor het bumpen van de thread @buntu forums. Ik dacht dat er nooit iemand zo antwoorden. ;D
Ik zie nu echter dat ik ben vergeten om een delete knop te maken in het context menu. Welke acties zijn er denk je echt nodig in het context menu (en natuurlijk met sneltoetsen)?
De location zegt imho iets over de map waar het bestand om op te slaan in zit. Je moet er dus niet de filename kunnen intypen. Dat is ook consistenter met het kruimelpadMisschien is het ook handig dat je met de location bar direct het bestand en de file name in zou kunnen typen.
Ik ben het er mee eens dat het context menu zo simpel mogelijk moet worden gehouden. Ook begrijp ik wel dat je in de location bar niet de bestandsnaam moet kunnen intypen. Maar ik mis gewoon de optie om een save path met file name in te typen om zo een bestand op te kunnen slaan. Dit was dacht ik wel mogelijk met KDE. Maar om nu van DE te wisselen van wege een save dialog. ;Dmithras schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 10:05:
[...]
Je moet het zo simpel mogelijk houden: geen rare fratsen, maar alleen knippen, kopiëren, plakken, verwijderen, hernoemen en openen (met andere app). Hoe langer de lijst wordt, hoe onoverzichtelijker. En je wil niet je save as dialog gebruiken als een standaard Nautilus venster: alleen kleine dingetjes moet je er mee kunnen.
[...]
De location zegt imho iets over de map waar het bestand om op te slaan in zit. Je moet er dus niet de filename kunnen intypen. Dat is ook consistenter met het kruimelpad
Albert Einstein
Er zijn momenteel wat meer reacties in jouw topicSurkow schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 09:52:
[...]
Bedankt voor het bumpen van de thread @buntu forums. Ik dacht dat er nooit iemand zo antwoorden. ;D
Ik zie nu echter dat ik ben vergeten om een delete knop te maken in het context menu. Welke acties zijn er denk je echt nodig in het context menu (en natuurlijk met sneltoetsen)? Misschien is het ook handig dat je met de location bar direct het bestand en de file name in zou kunnen typen.
Bleek dat als je Desktop Environment aanvinkte er pardoes GNOME voor je geïnstalleerd zou worden, volgens de install doc.
Daar was ik wat minder happy mee...

Uiteindelijk, de boel opnieuw gedaan, alles zelf maar geïnstalleerd en het werkte wel vrij goed.
Toen weer er af gegooid
Nu eens gaan spelen met de nieuwe compress patch voor Reiser4, mits je daar een goede CPU voor inzet zou dat volgens benchmarks de performence in sommige gevallen kunnen verviervoudigen.
Benchmark die ik heb gelezen maakte gebruik van een 3500+, 512MB RAM en een 250GB Seagate SATA disk. Leesoperaties van die schijf waren normaal gemiddeld 63 MB/s, maar met compresse ingeschakeld schoot dat een aantal malen door naar de 200MB/s. Dat moet ik natuurlijk even bekijken
Ook heb ik een presentatie van meneer Reiser zitten bekijken en daar haalde hij wel een paar goede puntjes aan. Bijvoorbeeld dat CPUs veel harder omhoog gegaan zijn in prestaties dan harddisks en dat het al een tijdje zo is dat er sneller gecomprimeerd en gedecomprimeerd dan er geschreven en gelezen kan worden door harddisks, en dat daar dus (ter inlevering van wat CPU tijd) mogelijk wat performence te halen valt.
Wie trouwens die benchmark wilt lezen: http://linuxhelp.150m.com/resources/fs-benchmarks.htm
Over betrouwbaarheid ga ik het niet hebben, die reviewer lijkt een beetje een fanboy te zijn namelijk, maar daarom ga ik eens kijken of ik het zelf aan de wandel krijg, alleen dan wel met een ouder systeem omdat ik dit systeem er nu niet voor wil opofferen.
En als ik daarna nog tijd over houd ga ik ook wel even met Ext4 (extents) modderen.
[ Voor 58% gewijzigd door Ultraman op 17-04-2007 18:39 ]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2007 20:04 ]
Final zal je bedoelen.Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 19:35:
Jeej nog twee dagen en dan is Ubuntu 7.04 stable! Wiiiee!
Wat me wel enigszins verbaasd is dat dat beta al niet meer te downloaden is, de RC nog nergens verschenen, en op de mirrors een melding staat dat ze ruimte maken voor de release van 7.04. Ik dacht net ik doe een verse install van me Feisty, maar die is domweg niet te downen in het normale circuit. (Ik heb nu nog een beryl installatie met alternatieve sources waar ik vanaf wil.)
[ Voor 19% gewijzigd door Jesse op 17-04-2007 19:52 ]
En de naam NOS moet blijven!
- NOS klinkt stoer, WOS klinkt zwak
- NOS is snel (kijk)
- Results 1 - 10 of about 727,000,000 for nos
- Results 1 - 10 of about 4,170,000 for wos
- When the Boogeyman goes to sleep every night he checks his closet for Chuck NOS.
- Chuck NOS once visited the Virgin Islands. They are now The Islands.
- Chuck NOS never retreats, he just attacks in the opposite direction.
Helaas heeft de RC vertraging opgelopen, dus zal de 19e misschien ook niet gehaald wordenVerwijderd schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 19:35:
Jeej nog twee dagen en dan is Ubuntu 7.04 stable! Wiiiee!
De RC heeft eigenlijk niet alleen vertraging opgelopen (^^), maar is zelfs niet officieel meer aangekondigd. De RC is eigenlijk gewoon een daily uitgave geworden, zie JanDM in het Ubuntu topique:Jesse schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 19:50:
[...]
Final zal je bedoelen.
Wat me wel enigszins verbaasd is dat dat beta al niet meer te downloaden is, de RC nog nergens verschenen, en op de mirrors een melding staat dat ze ruimte maken voor de release van 7.04. Ik dacht net ik doe een verse install van me Feisty, maar die is domweg niet te downen in het normale circuit. (Ik heb nu nog een beryl installatie met alternatieve sources waar ik vanaf wil.)
JanDM schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 13:32:
Nadat Feisty Herd 6 geschrapt is lijkt het nu dat de RC van Ubuntu 7.04 ook minder belanstelling krijgt dan ik verwacht had. De daily iso's die gezien worden als kandidaat voor de final release (RC's dus):
200% eenschr0b schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 19:52:
Voor de geinteresseerden: Waar blijft het Linux subforum?
- NOS is snel (kijk)
- When the Boogeyman goes to sleep every night he checks his closet for Chuck NOS.
Fantastisch toch?Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 14:16:
[...]
Maak van Windows 'Non-Linux Operating Systems' en je bent van mijn gezeur af..
[ Voor 6% gewijzigd door Jesse op 17-04-2007 20:00 ]
0.0
Woah...een stuk meer dan ik had verwacht. XDrobbert schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 12:52:
[...]
Er zijn momenteel wat meer reacties in jouw topicMisschien ook een slim idee om het in het Gutsy Gibbon forum te plaatsen als idee voor de volgende Ubuntu release.
Ik zal eens kijken of ik een feature request kan maken. Wat mij het belangrijkste lijkt is de GTK save dialog aanpassen en/of zelf de keuze hebben welke file manager je gebruikt voor het afhandelen van save dialogs.
Albert Einstein
Bevalt erg goed , alleen jammer van die yakuake bug dat hij Xserver crashed zodra je wat meer van het progje verlangt (als in , veel text enzo) en je probeert hem te hiden... erg irritant
Arch bevalt me an sich wel prima , maar het kernel build systeem komt mij wat vaag over... ik wil gewoon een config erin rammen en dat ding compilen , niet met een 1 of ander vaag build systeem bezig zijn
Als ik dat met de door pacman binnengehaalde source probereer krijg ik wat foutmeldingen enzo , dus heb ik maar een kernel van kernel.org gehaald. Nadeel is wel dat ik dan vervolgens weer nvidia-drivers niet via pacman heb. Ook viel me op dat kde een dep heeft op mesa en beryl op libgl-dri. Ik weet niet of dat ook zo is als je nvidia-drivers via pacman hebt , maar het is wel heel irritant. Iemand hier wat ervaring mee of zie ik gewoon wat over het hoofd?
[ Voor 4% gewijzigd door Raku op 17-04-2007 23:19 ]
Raku
Ik denk dat je dat beter kan mailen op een gnome mailinglist. Ze zullen dat altijd upstream houden met gnome. Verder hoop ik dat compiz eindelijk stabiel genoeg is om standaard aangezet te kunnen worden en dat er fatsoenlijke ati drivers zijn. Standaard desktop effectjes vinden een hoop mensen leukSurkow schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 20:40:
[...]
Woah...een stuk meer dan ik had verwacht. XD
Ik zal eens kijken of ik een feature request kan maken. Wat mij het belangrijkste lijkt is de GTK save dialog aanpassen en/of zelf de keuze hebben welke file manager je gebruikt voor het afhandelen van save dialogs.
Herstel, ik zie dat ik het verkeerd heb begrepen: doordat de devs behoorlijk waren opgeschoten zou de release vóór de geplande 19e staan. Door de kernel-bug is die nu terug verschoven naar de originele 19e. Zie ook de countdown op http://www.ubuntu.comJesse schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 20:00:
@mithras: dat had ik gemist.
Nog maar 1 dag!!!Jeej nog twee dagen en dan is Ubuntu 7.04 stable final! Wiiiee!
Keep it simple stupid
Haha, zie sigr0b schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 19:52:
Het enige waar ik niet echt tevreden over ben binnen KDE is Amarok. Damn wat een rotzooi! Albums die spontaan binnen various artists komen te staan terwijl ik 100% zeker weet dat er maar 1 artiest op dat album staat en alle ID3 tags goed staan, dus hiervoor in de plaats maar Listen geinstalleerd. Bevalt me tot nu erg goed
Voor Kopete geld hetzelfde, erg onoverzichtelijk, hiervoor dus maar Gaim geinstalleerd. Zit nu wel met wat gnome libs erin maarja dat boeit me eigenlijk niet zo.
Toen de hele zut draaide eens gerommeld met qemu om Windows te gebruiken voor wat programmeerzut. (VBScript

Voorderest gisteravond even fluxbox geprobeerd, toch lekker om je af en toe even minimalistisch te voelen
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.
Strange, ik heb hier geen problemen met Amarok. Heb je niet toevallig hoofdletters vergeten ofzo? Dan kan hij ze ook nogeens als verkeer zien (Leave's Eyes is anders dan Leave's eyes, welke ook anders is dan Leaves Eyes enz.)domi235 schreef op woensdag 18 april 2007 @ 10:53:
[...]
Haha, zie sigHad deze week tijd om mijn desktop om te toveren naar Feisty, de kubuntu variant wel te verstaan, en het bevalt me tot nu tot heel erg goed, dingen waar ik voorheen nogal eens problemen mee had (Dingen die niet willen installeren etc) gingen me nu echt goed af. Oefening baart kunscht
Zal later vandaag of morgen even een screenshotje in het daarvoor bestemde draadje gooien.
Het enige waar ik niet echt tevreden over ben binnen KDE is Amarok. Damn wat een rotzooi! Albums die spontaan binnen various artists komen te staan terwijl ik 100% zeker weet dat er maar 1 artiest op dat album staat en alle ID3 tags goed staan, dus hiervoor in de plaats maar Listen geinstalleerd. Bevalt me tot nu erg goed
Voor Kopete geld hetzelfde, erg onoverzichtelijk, hiervoor dus maar Gaim geinstalleerd. Zit nu wel met wat gnome libs erin maarja dat boeit me eigenlijk niet zo.
Toen de hele zut draaide eens gerommeld met qemu om Windows te gebruiken voor wat programmeerzut. (VBScriptproggen is echt niet mijn ding, maar goed, het moet voor school) Qemu had na een nacht nog steeds niet Windows 2000 geinstalleerd, dus hiervoor maar Virtualbox geinstalleerd, en die werkt heerlijk.
Voorderest gisteravond even fluxbox geprobeerd, toch lekker om je af en toe even minimalistisch te voelen
@ fluxbox, inderdaad, fluxbox is echt een herlijke WM
When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Videotje over Kiba Dock:
http://youtube.com/watch?v=V6ylGkJAG2s
Nu ik toch aan het typen ben wil ik ook direct maar even mijn ongenoegen kwijt over het nieuws op de frontpage.
(Ja ik weet dat Debian tijdens pasen is uitgebracht is en dat er dan wel eens geen mensen zijn die zin hebben om de frontpage te updaten, maar dat betekend toch nog niet dat je het nieuws gewoon moet schrappen?
We do not quit playing because we grow old, we grow old because we quit playing.
edit: Hij werkt toch wel (ongeveer). Je kunt er alleen geen mappen in slepen. Wel koppelingen naar applicaties. Helaas gebruikt hij dan een eigen icon i.p.v. die in je icontheme zit. Ook wordt alles er enorm traag door i.c.m. Beryl. Zonder Beryl...supersmooth.
Leuk idee waar nog een hoop aan verbeterd kan worden.
[ Voor 38% gewijzigd door Bram77 op 19-04-2007 21:47 ]
Wow, dat kiba-dock ziet er inderdaad super stoer uit! Echt tof, ik zie het nu pas voor het eerstMDtje schreef op donderdag 19 april 2007 @ 19:40:
Sinds mijn verse debian install ben ik weer eens opzoek gegaan naar wat nieuwe software en daarbij kwam ik: Kiba Dock tegen.een leuk hebbedingetje, alleen wel een hel om t werkend te krijgen imo. Maar het is wel de moeite waard.
Videotje over Kiba Dock:
http://youtube.com/watch?v=V6ylGkJAG2s
Nu ik toch aan het typen ben wil ik ook direct maar even mijn ongenoegen kwijt over het nieuws op de frontpage.Vandaag staat er een bericht over "Ubuntu 7.04 Feisty Fawn", niet dat ik daar een probleem mee heb, maar waarom kan er op de frontpage in vredesnaam wel aandacht besteed worden aan Ubuntu die eens in de paar weken (licht overdreven) een nieuwe versie uitpoept en niet aan Debian. Debian kom maar 1x in de zoveel jaar met een nieuwe versie, dan is dat toch veel bijzonderder om op de frontpage te vermelden? Maarja.. blijkbaar moeten er eerst een hele kudde schapen fan zijn van een distro voor dit een vermelding op de frontpage verdient.
(Ja ik weet dat Debian tijdens pasen is uitgebracht is en dat er dan wel eens geen mensen zijn die zin hebben om de frontpage te updaten, maar dat betekend toch nog niet dat je het nieuws gewoon moet schrappen?plaats het dan een dag later.)
En ja, ik ben het met je eens wat betreft Debian. Het zal wel komen omdat ubuntu -> linux for the masses is, en Debian wat meer gezien word als sertvertje, en verder niets. Jammer, maar helaas. Ik ben het namelijk met je eens dat Debian wel meer aandacht verdiend namelijk
When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.
Hmm.. hier geen last van de traagheid, maar ik moet er wel even bij vermelden dat ik volgens mij niet de nieuwste versie draai. Het is allemaal nog erg beta en dus buggy, maar een veelbelovend project lijkt het me zeker.Bram77 schreef op donderdag 19 april 2007 @ 21:25:
Ook wordt alles er enorm traag door i.c.m. Beryl. Zonder Beryl...
Je kunt zelf in het menu wel icoontjes instellen.Bram77 schreef op donderdag 19 april 2007 @ 21:25:
Helaas gebruikt hij dan een eigen icon i.p.v. die in je icontheme zit
[ Voor 24% gewijzigd door MDtje op 20-04-2007 08:59 ]
Promofilmpjes: http://youtube.com/watch?v=XTBH2D7U7Hw en http://youtube.com/watch?v=lHt5wSFsBjM
Het werkt nog niet 100%, maar al imho een stuk beter dan Kiba. Het is gemaakt door iemand die echt super ideeen heeft over dekstop gebruik: http://njpatel.blogspot.com. Zie de wiki voor meer info
Awn ziet er goed uit. Ik denk dat die rondvliegende icoontjes in Kiba vanzelf een keer gaan irriteren, al kun je ze natuurlijk ujit zetten.
Awn werkt goed met Beryl als ik de filmpjes mag geloven, maar werkt het ook met KDE? Op het blog van de maker staat dat het gnome-based is. Gewoon proberen waarschijnlijk....:)
Hij heeft wel innovatieve ideen idd!
NOS is ook wel Network Operating System... dus opzich wel oke.. Als we dan moeten bedenken waar WOS voor staat, dan kom ik tot Worthless Operating System. Opzich niet verkeerdr0b schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 19:52:
- NOS is snel (kijk)
verder vind ik de gehele discussie behoorlijk zinloos.. veel wan-argumenten van beide kanten
In the good ol' times haalde je dikke performancewinsten met hdparm. Nu schijnt dit alleen voor PATA drives te werken, en schijnt er voor SCSI en SATA drives het tooltje sdparm te zijn.
Maar is dit nog nodig? Wordt dat tegenwoordig niet automatisch geconfigureerd (omdat hdparm ook al standaard geinstalleerd is onder bijvoorbeeld Ubuntu?)?
Nu moet het goed mogelijk zijn om WoW (en tbc ?) onder linux met behulp van wine te draaien en hier zijn dan ook redelijk wat tutorials en wiki's over te vinden. Nu vraag ik me af of hier mensen zijn die WoW onder linux draaien en wat hun ervaring ermee is ?
Ik had twee specifieke vragen : Ik heb alle patches in men /wow/* folder staan , omdat ik ze onder windows geinstalleerd heb , kan ik deze hergebruiken onder wine ?
Ten tweede , zijn er hier mensen die WoW onder linux draaien en wat zijn hun ervaringen ermee ? Kan je ondertussen nog skype'n (of andere VOIP software gebruiken) ? Draait het goed ? Kan je alt-tabben naar je desktop om even iets anders te doen ?
ander geluid: als het goed is wel. Alles gebruikt alsa.
Alt-tabben: draai je spel onder een aparte X-server, dus in een aparte VT:
xinit /pad/naar/programma -- :1
Heeft dat nou een specifieke reden, zijn die mailing-lists nou zoveel handiger? Ik vind het maar ingewikkeld spul, en ik browse liever wat grafisch over een forum...
Maar ben ik dan de enige
It might sound as if I have no clue what I'm doing, but I actually have a vague idea.
Ik vind het ook altijd maar irritante dingen, een forum leest imho een stuk fijner. Waarom ze (nog steeds) mailing list gebruiken zou ik niet weten.Hmail schreef op donderdag 26 april 2007 @ 22:40:
Wat ik me nou al een aardig tijdje afvraag, en ben wel benieuwd naar jullie meningen... Waarom gebruikt de linux-community (om alles maar gelijk even over 1 kam te scheren) nog voor zoveel dingen mailing-lists? De gewone basic-support kun je vaak wel krijgen op forums, maar als ik gewoon wat dieper mee wil lezen over de ontwikkeling van een distro, of een specifieke applicatie, dan kom ik eigenlijk altijd weer terecht op die mailing-list-archives.
Heeft dat nou een specifieke reden, zijn die mailing-lists nou zoveel handiger? Ik vind het maar ingewikkeld spul, en ik browse liever wat grafisch over een forum...
Maar ben ik dan de enige
Verwijderd
Een forum doorspitten naar interessante topics kost tijd. Heb je eenmaal een mailinglist gevonden die je interessant vind komt het mooi in je mailbox alwaar je dan wel of niet een reply op geeft.robbert schreef op donderdag 26 april 2007 @ 23:00:
[...]
Ik vind het ook altijd maar irritante dingen, een forum leest imho een stuk fijner. Waarom ze (nog steeds) mailing list gebruiken zou ik niet weten.
En bijhouden van security patches etc. is een crime als je van een forum afhankelijk bent. Een mailtje met bijbehorende PGP key is vele malen makkelijker.
En wat betreft security patches: Ik heb een tijd lang een eigen forum gehad, en ik heb nog maar 1x een security patch moeten installeren. In een paar jaar. En het installeren viel me toch nog aardig mee
Het heeft uiteraard wel z'n voordelen, je hoeft je niet speciaal te registreren met je zoveelse username/password, maar wat mij betreft wegen de nadelen niet op tegen de voordelen...
It might sound as if I have no clue what I'm doing, but I actually have a vague idea.
Hmail schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 10:17:
Een mailinglist doorspitten naar interessante discussie's is ook ondoenlijk. Als het in je mailbox binnenkomt zou je het eigenlijk allemaal in een aparte folder moeten plaatsen, anders is het nauwelijks bij te houden waar discussies over gaan, omdat het allemaal zo ongestructureerd is. (oke, misschien dat ik gewoon de structuur erin mis)

Waarom heb ik voor het screenshot niet alles even ingeklapt

Volgens mij gaat het niet om het installeren van security patches van een forum, maar over het zoeken van patches zelf. Als je een kernelpatch zoekt in een mega forum vind je die niet zo snel terug. Als je gewoon kijkt op de public kernel-dev list (ofzo), daar worden bijvoorbeeld al die dingen rond gemaild, dus ben je er sneller bij denk ik.En wat betreft security patches: Ik heb een tijd lang een eigen forum gehad, en ik heb nog maar 1x een security patch moeten installeren. In een paar jaar. En het installeren viel me toch nog aardig mee
Het heeft uiteraard wel z'n voordelen, je hoeft je niet speciaal te registreren met je zoveelse username/password, maar wat mij betreft wegen de nadelen niet op tegen de voordelen...
Evolution ook hoor
[ Voor 5% gewijzigd door mithras op 27-04-2007 10:55 ]
GMail groepeert de threadsHmail schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 10:17:
Een mailinglist doorspitten naar interessante discussie's is ook ondoenlijk. Als het in je mailbox binnenkomt zou je het eigenlijk allemaal in een aparte folder moeten plaatsen, anders is het nauwelijks bij te houden waar discussies over gaan, omdat het allemaal zo ongestructureerd is. (oke, misschien dat ik gewoon de structuur erin mis)
Het idee is meer dat de mensen die het aangaan alle informatie automatisch krijgen, zonder dat ze die zelf op moeten zoeken. Een forum kost snel teveel tijd om alle threads te checken en je loopt eerder wat mis. Het zou denk ik wel handig zijn als er een systeem zou zijn waarin de mails netjes als een forum weergegeven worden. Zo heb je een handig archief, en toch heb je een mailing list. Nu geven de meeste archives 1 message per keer weer, dat zou wel handiger kunnen denk ik
Ik denk ook dat mailing lists een belangrijk onderdeel zijn van de OS-community. Voor de kernel developers bijv. is 'hun list' het belangrijkste communicatie-medium, en het werkt goed voor hen, waarom zou je dat dan willen veranderen? Bovendien kan iedereen zn favoriete mail client gebruiken, en daarin zelf rules aanmaken, notificaties instellen, mails automatisch laten archiveren en onderverdelen...
Ik zal eens nadenken over dat forum idee hierboven. Lijkt me wel een leuk idee om alle mails zo weer te geven. Het is helemaal mooi als je dan het posten van reacties toestaat, en dat die dan weer naar de mailing list gestuurd worden
[ Voor 13% gewijzigd door user109731 op 27-04-2007 10:59 ]
Wat betreft overzichtelijkheid, dat hangt helemaal af van je mailclient. Opera & Thunderbird kunnen de mailtjes uit je algemene Inbox 'weren' en opnemen onder speciale mailinglist kopjes en op thread sorteren (niet helemaal foutloos, maar goed genoeg). Dus dat is niet zo'n probleem en Opera heeft een hele goede (vooral snelle) zoekfunctie, waardoor je op een geven moment nog beter kan zoeken dan in een forum, maar dan moet je wel een flink archief opbouwen en het is eigenlijk zonde dat dat allemaal op je eigen PC staat.
Mijn mening wat betreft forums is een beetje verdeeld, voor security warnings en nieuwe releases is het zeker super, omdat je het dan snel ziet. Voor support dingen zie ik zelf toch liever iets 'forum-achtigs' in mijn ogen zou een soort van hybride systeem dat zowel als mailinglist en als forum te gebruiken is best mogelijk moeten zijn en het zou het beste van twee werelden makkelijk kunnen combineren. Beetje ala Yahoo Groups, maar dan nog 'forum-achtiger', waarbij zoiets ook meer in een project page geïntegreerd zou kunnen zijn, een beetje als bij Sourceforge, maar dan wel echt lekker werkend en met een echte mailinglist achtig support i.p.v. een berg ongeorganiseerde mailtjes (alhoewel je dat met de juiste regels waarschijnlijk wel beter kan krijgen, maar dan kan je nog steeds niet direct via 'Reply' in je mailprogramma reageren).
Maar dit is gewoon een mailman feature, en de meeste OS projecten gebruiken mailman als mailinglist manager
[ Voor 17% gewijzigd door mithras op 27-04-2007 11:26 ]
M'n laptop is ( nog ruim binnen de extra garantie ) semi-gestorven. Semi-gestorven, omdat er waarschijnlijk iets met de DVD-rom drive of de IDE-controller aan de hand is (of het gehele mobo natuurlijk). Booten vanaf de DVD-rom drive had hij namelijk geen zin meer in, booten vanaf de HDD deed hij als vanouds.
Bij mijn laptop zit het BIOS-menu gekoppeld aan de DVD-rom drive. NA het checken of een CD/DVD bootable is gaat hij pas proberen dit menu te enteren (wat hij dus vrolijk skipped in deze situatie). Bootvolgorde checken is er dus niet bij (
Bij het bij Paradigit inleveren van m'n laptop heb ik m'n HDD eruit laten halen / mee laten geven, aangezien ik graag mijn wachtwoorden etc. privé hou. De medewerker dacht wel dat het binnen een weekje te fixen zou zijn.

Verder nog maar een on-topic berichtje :
Week (2 weken ?) terug maar uit semi-wanhoop Ubuntu op m'n Pentium IV gezet om weer een stabiele Gnome 2.18 te krijgen (ArchLinux en Gentoo presenteerden mij een onstabiel systeem bij gebruik van Gnome 2.18 en Debian ging nog een stapje verder door daar nog ranzig slechte performance aan te koppelen). Ik mis van sommige programma's wat nieuwere versies, maar voor de rest ben ik aardig tevreden.
Debian Etch al enige tijd terug op m'n SVN-server gezet. Install and forget dus.
[ Voor 17% gewijzigd door Jungian op 27-04-2007 22:21 . Reden: on-topique ++ ]
0.0

Vandaag een image gemaak van een schijf die gecrypt was en die na het invoeren van username/ww niet wilde starten van CD of USBstick.
De bootdisk waar het image proggie opstond gaf ook nog even een geheugen fout omdat er te veel (!) geheugen in de laptop zat
Uiteindelijk maar een bootdisk gemaakt die na de boot de mogelijkheid gaf om toch een CD te booten. Linux saves the day again !!!
(zowel de bootdisk als de LiveCD zijn Linux)
OpenBSD 4.1 is uitgebracht. Wie gaan er allemaal het nieuwe visje installeren?

Dit is affinity, een overlappend programma waarmee je snel bij al je programma's, documenten, video's, muziek etc etc moet kunnen komen. Ik gebruik het nog niet erg veel, maar het heeft in mijn ogen een erg mooi thema: een glass achtig verloop en een lichte transparantie (hier niet te zien door de egale witte achtergrond).
Ik heb een beetje met de murrina engine geklooid, maar dat wil niet lukken. Ze zijn daar allemaal zo erg gericht op mooie buttons en scollbars, het normale canvas is echter gewoon egaal en "plat".
De meeste vensters op een desktop zijn wit, standaard en lomp. Ik wil wat anders, ik wil donker én glassy transparantie! Maar volgens mij bestaat dat (nog) niet
Helaas ben ik niet capabel genoeg om een of andere gtk engine te schrijven die dit wel kan, maar door het in de groep te gooien hoop ik hier nog misschien wat mooie suggesties uit te halen
Distro- en OS-wars voer je maar IRL
Hou het dus gezellig en vooral over NOS
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB
Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.