LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 13 ... 79 Laatste
Acties:
  • 367.875 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imp-
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-06 23:36
mithras schreef op maandag 05 januari 2009 @ 12:55:
Niemand heeft een plugin geïnstalleerd? ;)
Ik ben vrij tereden van mplayerplug-in :)
Vind je normaal wel in je package manager of anders op http://mplayerplug-in.sourceforge.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 10:32

deadinspace

The what goes where now?

Ik was een artikel op phoronix.com aan het lezen, en het viel me op dat de pagina wat lang bleef laden...

Afbeeldingslocatie: http://gemini.luon.net/~marcelm/tmp/ttzmedia.png

Dusss...

Ik heb hem laten lopen, en iig nog ~120MB gezien. Toen bezig gegaan met wat anders, en na een tijd was mijn bak out of memory (1GB RAM) en begon Galeon te bokken. Afgaand op hoelang het nog ongestoord door heeft kunnen gaan heeft Galeon zeker 300M binnengehengeld :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:09

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Pff, weer iets te laat naar bed, maar wel klaar met mijn torrent-sorteer-script. Ik had uit de Transmission wiki een autoload-script gevist en heb dat zo aangepast dat het nu de download-dir voor de betreffende torrent instelt afhankelijk van de subdir waarin je de torrent plaatst. Morgen nog even checken en dan eens op de wiki toevoegen :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 09:19

jelly

Arch Linux

Demoniac schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 01:10:
Pff, weer iets te laat naar bed, maar wel klaar met mijn torrent-sorteer-script. Ik had uit de Transmission wiki een autoload-script gevist en heb dat zo aangepast dat het nu de download-dir voor de betreffende torrent instelt afhankelijk van de subdir waarin je de torrent plaatst. Morgen nog even checken en dan eens op de wiki toevoegen :)
Dat is wel heel erg cool, denk je dat, dat script ook te porten valt naar deluge? Want dit is zeer handig voor het downloaden van series, ik heb al een script om ze te downloaden alleen soorteren niet ;)

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Geen idee, het is eigenlijk heel simpel. Ik kijk of een torrent in een subdir staat tov de watchdir, (bijvoorbeeld autoload/video) vervolgens gebruik ik die subdir in een case statement om $downloaddir te setten: video gaat naar /data/videos, muziek naar /data/music en de rest gaat naar /data/bittorrent/$subdir. Dan gebruik ik transmission-remote om de torrent toe te voegen met die betreffende download-dir. Helaas is de download-dir setting van transmission-daemon eigenlijk globaal, dus ik moet elke keer die setting wijzigen, torrent toevoegen en dan de setting weer terug zetten op default.
Ik weet niet of je met deluge bij het toevoegen van een torrent via CLI ook een download-dir kan toevoegen, als dat het geval is kan je het script met een paar kleine wijzigingen gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door Demo op 20-01-2009 22:39 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Horrible
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 10:55
VDPAU werkt nu perfect. Geen stottering meer te bekennen in mijn mkv's. Echt geweldig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grmbll, nieuwe Arch release loopt binnen op m'n laptop en gelijk m'n geluidskaartchip geb0rked.
Hwd ziet niets, lspci negeert 'm, niemendal. Morgen Binnenkort maar even naar kijken.

Jammer wel, combi van oude schlepptop/mpd/ncmpc was net zo'n mooi muziekafspeelbakkie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

Verwijderd schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 03:47:
Grmbll, nieuwe Arch release loopt binnen op m'n laptop en gelijk m'n geluidskaartchip geb0rked.
Hwd ziet niets, lspci negeert 'm, niemendal. Morgen Binnenkort maar even naar kijken.

Jammer wel, combi van oude schlepptop/mpd/ncmpc was net zo'n mooi muziekafspeelbakkie.
Kernel upgrade issue? Heb je laatst je kernel geupgrade, zo ja probeer eens te downgraden. Je kan ook voorkomen dat de kernel geupgrade. Anders word het een bezoekje aan #archlinux ;)

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan heel goed aan de kernel liggen inderdaad. #archlinux ben ik nog nooit geweest eerlijk gezegd, meestal vind ik op de forums wel een (link naar een ) oplossing.
Nu is het een oude laptop, zou heel goed 10 jaar oud kunnen zijn, dus het kan natuurlijk ook stervende hardware zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 11:40
Vandaag (nja, eigenlijk gisteren) kwam er deze bugfix voor Debian. Ik las even het bijbehorende draadje op bugs.debian.org en ik verbaasde me nogal over de slappe respons van Debian in deze. Was dat nou terecht? Ik snap niet heel goed hoe groot het security risk is met deze bug.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

gertvdijk schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 01:58:
Vandaag (nja, eigenlijk gisteren) kwam er deze bugfix voor Debian. Ik las even het bijbehorende draadje op bugs.debian.org en ik verbaasde me nogal over de slappe respons van Debian in deze. Was dat nou terecht? Ik snap niet heel goed hoe groot het security risk is met deze bug.
Degene die meent dat hij een security bug heeft gevonden, heeft de bug niet kunnne repliceren, daardoor is het moelijk om de oorzaak te vinden ookwel de dev-s van debian zouden graag de security flaw zelf willen uitvoeren. En omdat volgens de ontdekker de bug sporadisch plaatsvindt is dit natuurlijk wel erg opmerkelijk.

offtopic:
Ik snap ook niet waarom de gast die de bug gevonden heeft telnet gebruikt, dat is toch absoluut niet veilig meer?

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-09 20:25
De update nekt etch's apt-get upgrade anders wel, morgen maar eens uitvissen of het mijn fout is of die van het pakket:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Voorbereiden om login 1:4.0.18.1-7 te vervangen (door .../login_1%3a4.0.18.1-7+etch1_i386.deb) ...
Uitpakken van vervangende login ...
dpkg: fout bij afhandelen van /var/cache/apt/archives/login_1%3a4.0.18.1-7+etch1_i386.deb (--unpack):
 kan geen reservekoppeling van `./usr/bin/newgrp' maken voor de installatie van de nieuwe versie: Bewerking niet toegestaan
dpkg-deb: subproces paste werd gedood door signaal (Gebroken pijp)
Fouten gevonden tijdens behandelen van:
 /var/cache/apt/archives/login_1%3a4.0.18.1-7+etch1_i386.deb
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)

EDIT
* maleadt moet eerst nadenken ipv te posten
eenvoudig permissie probleem bij de newgrp binary, ik vraag met wel af hoe die op '111' permission level komt.

EDIT 2
Hem terug "chmod"n naar 755 lukt me ook niet, wordt dus toch morgen eens kijken hoe ik dat goed krijg.

@AlterMann hieronder: idd soms hilarisch wat je tegenkomt :D

[ Voor 11% gewijzigd door maleadt op 22-01-2009 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 10:26
dpkg-deb: subproces paste werd gedood door signaal (Gebroken pijp)
Mijn god.. Nederlandstalige foutmeldingen zijn toch best grappig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
maleadt schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 16:33:
De update nekt etch's apt-get upgrade anders wel, morgen maar eens uitvissen of het mijn fout is of die van het pakket:
Bij mij ging de update op drie etch machines vlekkeloos (twee amd64, één i386).
@AlterMann: inderdaad :o _O-

[ Voor 4% gewijzigd door gertvdijk op 22-01-2009 16:37 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Vandaag (nja, eigenlijk gisteren) kwam er deze bugfix voor Debian. Ik las even het bijbehorende draadje op bugs.debian.org en ik verbaasde me nogal over de slappe respons van Debian in deze. Was dat nou terecht?
Hmm, da's nogal laks inderdaad. Het begon wel okee, beetje reproduceren en overleggen over een fix, maar het uitblijven van een fix voor Etch en een DSA vind ik kwalijk.
Vooral Nicolas François, die door Paul Szabo een paar keer aardig direct aangesproken is, had op zijn minst mogen antwoorden op Pauls verzoek om een DSA :/
Ik snap niet heel goed hoe groot het security risk is met deze bug.
Voorzover ik het begrijp is het mogelijk om root te krijgen als je schrijfrechten op /var/run/utmp weet te bemachtigen. Deze file is van group utmp, en programma's als terminal emulators zijn setgid utmp, dus een programmeerfout in een terminal emulator zou daar bruikbaar voor kunnen zijn.
jelly schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 09:57:
Degene die meent dat hij een security bug heeft gevonden, heeft de bug niet kunnne repliceren, [...]
Jawel hoor, het was (in de loop van de mailwisseling) reproducible bevonden.
maleadt schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 16:33:
eenvoudig permissie probleem bij de newgrp binary, ik vraag met wel af hoe die op '111' permission level komt.
Het is sowieso geen permission probleem, want voor root worden Unix permissions genegeerd (met uitzondering van executable zijn van files), dus daar is wat anders aan de hand (en mode 0111 is ook erg raar).

Heb je die oude newgrp nog? Wat is de md5sum van die file?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
deadinspace schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 19:30:
Het is sowieso geen permission probleem, want voor root worden Unix permissions genegeerd (met uitzondering van executable zijn van files), dus daar is wat anders aan de hand (en mode 0111 is ook erg raar).

Heb je die oude newgrp nog? Wat is de md5sum van die file?
code:
1
server:/var/www# chattr -i /usr/bin/newgrp

|:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

maleadt schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 22:51:
code:
1
server:/var/www# chattr -i /usr/bin/newgrp
En hoe komt dat zo? Heb je dat zelf gedaan? Ik vind 111 en +i nogal rare perms voor die file :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Argh, wat een gekloot om je GUI aan de praat te krijgen in Arch :P Met nvidia-xconfig werkt mijn videokaart perfect, maar doet m'n input het niet, met X -configure doet de input het wel, maar draait ie in 800x600.. Morgen de config files eens naast elkaar leggen en er iets van maken waarbij alles fatsoenlijk werkt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Horrible
Over dat de input het niet doet, zorg dat hal draait voordat je X start en dat je evdev geinstalleerd heb. Dan zou het moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
deadinspace schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 20:02:
[...]

En hoe komt dat zo? Heb je dat zelf gedaan? Ik vind 111 en +i nogal rare perms voor die file :P
Immutable kenmerk had ik er op gezwierd bij het volgen van 1 of andere "security tightening guide", schijnt een van de binaries te zijn die nogal vaak vervangen wordt door rootkits. Maar wat ik met enkel read rechten moest aanvangen op een binary, weet ik toch ook niet meer...

Nuja, voor de rest geen problemen met die box, Debian Etch is werkelijk zo stabiel als iets. Maar als Lenny uit is ("when it's done" }:|) misschien toch eens upgraden naar de nieuwe stable.

EDIT:
quote: Debian devel-announce list:
We're clearly very close to release; we've had the now-traditional
argument about the state of non-free and people are pestering
developers on a daily basis to find out when it will be ready. Well,
the exact date is up to the Release Team but here's hoping for
something very soon.
En dat op 13/01, komt dus wel in orde :)

Gaat er iemand naar FOSDEM btw?

[ Voor 23% gewijzigd door maleadt op 25-01-2009 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren ben ik bezig geweest met het opzetten van een streaming audio server met behulp van mt-daapd (aka firefly). Wat een leuk spul is dat zeg :) Het streamen van 300Gb aan flac files naar zowel Windows als Linux clients loopt nu op rolletjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag problemen met samba op een tru-64 bak. God wat heb ik toch een hekel aan die oude Unix systemen. Ben inmiddels al gewent dat op dit soort bakken: het commando less altijd afwezig is, je shell tab compelation niet kent en dat je voor elk commando de man page mag raadplegen omdat elke gnu optie ontbreekt. man netstat op een tru-64 ftw :(

Een voordeel: het ding is wel erg stabiel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-08 11:26

pkwarts

555433800

Tot het moment dat je van pure frustratie het ding door een raam gooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Just curious, wat is hier het voordeel van Tru64 boven Linux/BSD? FreeBSD en Debian Stable zijn ook erg stabiel.. Speciale software of een support contract ofzo :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 16:45

Blonde Tux

<advertisement>

Zozo KDE 4.2 is uit, en wat ik ervan hoor is het geen mega kamikaze DE meer zoals in 4.0
http://www.heise.de/english/newsticker/news/122499
Morgen maar een testen, alle versies (OSX,WIN,LIN en BSD) o heerlijk de VM's :P

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JanDM schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 21:15:
Just curious, wat is hier het voordeel van Tru64 boven Linux/BSD? FreeBSD en Debian Stable zijn ook erg stabiel.. Speciale software of een support contract ofzo :) ?
Tsja dat is een stukje history. Ik zit hier met nog wat hele oude Unix bakken die zowat niet weg te krijgen zijn, het zijn echt van die mission critical servers waar inderdaad speciale software op draait. Maar voor ons Unix beheerders zijn die dingen een ramp. Zo heb ik hier een aantal Solaris machines die al in geen 5 jaar patches hebben gehad en die tru64 bak is nog nooit gepatched :X Security .... :X

Ik beheer zo'n beetje:

100 Debian servers
50 Red Hat servers
1 Tru64 server
10 Solaris servers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blonde Tux schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 21:29:
Zozo KDE 4.2 is uit, en wat ik ervan hoor is het geen mega kamikaze DE meer zoals in 4.0
http://www.heise.de/english/newsticker/news/122499
Morgen maar een testen, alle versies (OSX,WIN,LIN en BSD) o heerlijk de VM's :P
Hij draait bij mij erg stabiel moet ik zeggen. Een stuk stabieler dan 4.1 en je kunt een hoop meer configureren (hier stoorde ik me nogal eens aan bij 4.1). En eindelijk een desktop cube :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
Great, hier ook nog iets leuk meegemaakt. Paar dagen geleden exim op mijn debian server geconfigureerd zodat alle (niet @localhost) mail via de gmail smtp verzonden wordt. In "/etc/aliases" dan root naar mijn username gelinkt, en in "/etc/exim4/email-adressess" een emailadres voor mijn username ingevuld, zodat ik alle mail voor "root" op mijn persoonlijk emailadres toegestuurd zou moeten krijgen.

Nu heb ik ergens een instelling verkeerd staan, waardoor de mailboxen van lokale users zich niet op "localhost" bevinden, maar op "maleadt.no-ip.org" (mijn hostname), waardoor alle root-mail verzonden werd naar "tim@maleadt.no-ip.org". Dat werd door exim natuurlijk niet als "lokaal adres" herkend, waardoor het adres niet veranderd werd naar mijn correct mail-adres, met als gevolg dat gmail's smtp berichten probeerde te verzenden naar de smtp server op "maleadt.no-ip.org", die natuurlijk niet bestaat.

Leuk detail nummer 1: als GMail een SMTP server niet kan bereiken, dropt hij het bericht niet, maar probeert het 2 dagen opnieuw op geregelde tijdstippen.
code:
1
2
3
4
5
Delivery to the following recipient has been delayed:

tim@maleadt.no-ip.org

Message will be retried for 2 more day(s)

Leuk detail nummer 2: een zelfgeschreven RRDtool cron-script (dat om de 5 minuten draait) genereerde wat output in STDERR, dat natuurlijk een mailtje naar "root" triggert.

Wordt het totaalplaatje al een beetje duidelijk? :+ Een dag later controleer ik mijn mail, en wat zie ik? Een kleine 1000 mails, allemaal van het "Mail Delivery Subsystem". Tot een uur of 2 geleden (het is nu 2 dagen geleden) kreeg ik een goeie 300 mails per 6 uur, kortom het ideale recept om jezelf gedurende 2 volle dagen constant te mailbomben :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 16:45

Blonde Tux

<advertisement>

Verwijderd schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 09:14:
[...]

Hij draait bij mij erg stabiel moet ik zeggen. Een stuk stabieler dan 4.1 en je kunt een hoop meer configureren (hier stoorde ik me nogal eens aan bij 4.1). En eindelijk een desktop cube :)
Pffrt, net even in openSUSE proberen te updaten. Ja hoor, mijn verse VM helemaal fubar, geweldig die rpm based os'en :| .
Toen met Ubuntu alternate cd helemaal kaal geinstalleerd en toen van source gebouwd, helemaal top.

Werkt echt beter dan 4.1, kan nu tenminste mijn toolbar fatsoenlijk aanpassen.

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nieuwe Linux-stats van Marketshare:
Afbeeldingslocatie: http://xs136.xs.to/xs136/09061/E181.png
Afbeeldingslocatie: http://xs136.xs.to/xs136/09061/8457.png
De groei is er wel zo'n beetje uit bij Linux. Er was een periode van groei tot de scherpe daling in oktober, en nu blijft het ongeveer gelijk. Zullen we dit jaar de 1% nog gaan halen?

Marketshare bekijkt vooral de Amerikaanse markt. Voor Europese resultaten kan je XiTi Monitor raadplegen, maar die brengen niet maandelijks verslag uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op maandag 02 februari 2009 @ 22:29:
Nieuwe Linux-stats van Marketshare:
Hmm, ik vind zo'n plotselinge tegen-trendse daling zonder duidelijke oorzaak wel raar eigenlijk. Ik vraag me dan af of het niet iets te maken heeft met een verandering in hun meetmethoden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Debian Lenny zal 14 februari gereleased worden: http://lists.debian.org/debian-devel-announce/2009/02/msg00000.html. Er komt dus ook (net als bij Etch) een "Lenny and a half" release, met betere hardware support.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2009 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 08:46:
Debian Lenny zal 14 februari gereleased worden
* deadinspace geeft Kamose een paar korreltjes zout.

Lenny zou eind september gereleased worden. Ik hoop dat 14 februari lukt, maar gebruik van het woord "zal" vind ik nog te optimistisch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
Mij was al opgevallen dat mijn Lenny-systeem de laatste week of twee een stuk minder updates krijgt voorgeschoteld dan daarvoor. En ook al kan ik me de release-soap van Etch nog goed herinneren, toch denk ik dat het de veertiende wel gaat gebeuren. Eindelijk hebben we op 14 februari dan iets nuttigs te vieren, in plaats van dat duffe liefdesgedoe. :+
offtopic:
Onze kat heet trouwens ook Lenny, al is hij niet naar de Debian-release vernoemd, maar naar Leonhard Euler.

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm. Ik heb van een tweetal Debian devs op mijn werk begrepen dat over 2 weken Lenny toch echt uit moet komen. Persoonlijk moet ik het nog zien ;) Ondertussen draaien we Lenny wel al op enkele productieservers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 10:35

zomertje

Barisax knorretje

Ik heb op mijn werk voor het eerst in 10 jaar geen Unix servers meer. Saai hoor :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zomertje schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 09:58:
Ik heb op mijn werk voor het eerst in 10 jaar geen Unix servers meer. Saai hoor :)
Wel Linux servers :P ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Nee, ik zal het met mijn thuisbakje moeten doen.
Ik ga niet meer over systemen maar slechts over software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Vreemd probleem hier.. Ik heb een script geschreven om elke dag mijn MySQL db's te backuppen. Als ik het met de hand aftrap is er geen enkel probleem, als ik het cron laat doen vertikt ie het om te werken. Het script wordt wel gestart, als ik een 'touch $FILENAME' in het script zet dan doet ie dat ook, maar de MySQL-dumps verschijnen niet. Het uitgecommente stuk heb ik gedaan om te testen of daar het probleem zat, maar dat blijkt niet het geval.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
#!/usr/local/bin/bash

BACKUP_DIR=/data/backup/mysql/
DB_USER=backup
DB_PASS=backup

DATESTAMP=$(date +%Y%m%d)
DAYS_KEEP=7
#find ${BACKUP_DIR} -mtime +$DAYS_KEEP | grep -v "weekly" | while read BACKUP_FILE;
#do
#   rm -f "$BACKUP_FILE"
#done
#umask 006

DB_LIST=`mysql --user="$DB_USER" --password="$DB_PASS" -e'show databases;'`
DB_LIST=${DB_LIST##Database}
for DB in $DB_LIST;
do
  FILENAME=${BACKUP_DIR}${DB}-${DATESTAMP}.sql.bz2
  mysqldump --user="$DB_USER" --password="$DB_PASS" --opt --flush-logs $DB | bzip2 > "$FILENAME"
done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Demoniac schreef op maandag 09 februari 2009 @ 17:24:
Als ik het met de hand aftrap is er geen enkel probleem, als ik het cron laat doen vertikt ie het om te werken.
mysql en mysqldump staan niet in je PATH waarschijnlijk. Als je absolute paths gebruikt zou het wel goed moeten gaan.

Je zou ook mail van cron moeten krijgen met de foutmeldingen in kwestie trouwens. Als je dat niet krijgt, dan wil je dat fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Dank u zeer :)
Ben bang dat ik ooit sendmail (of hoe dat ding heet) uitgeschakeld heb trouwens, ik krijg toch nooit mail B) :X Heb ik vanavond weer iets te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

Demoniac schreef op maandag 09 februari 2009 @ 17:46:
Dank u zeer :)
Ben bang dat ik ooit sendmail (of hoe dat ding heet) uitgeschakeld heb trouwens, ik krijg toch nooit mail B) :X Heb ik vanavond weer iets te doen :)
je kan natuurlijk ook de output van cron loggen , je cron regel
6 10 * * * /home/<user>/backup.sh >> /home/<user>/backup.log

*O* ik heb eindelijk mijn internet een beetje relaxt gefixt op de tu, de wpa_suplicant.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
 ctrl_interface=/var/run/wpa_suplicant
ap_scan=1

network={
ssid="eduroam"

key_mgmt=IEEE8021X
eap=TTLS
identity="jvanderwaa@tudelft.nl"
password="<password>"
phase2="auth=PAP"
}

De aanroep:
code:
1
2
3
 sudo /usr/sbin/wpa_supplicant -i wlan0 -c /etc/wpa_suplicant.conf &

sudo dhcpcd wlan0 &

[ Voor 34% gewijzigd door jelly op 10-02-2009 14:01 ]

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hehe, volgens mij heeft Bruce Perens een Slashdot helpdesk geopend... :p

http://tech.slashdot.org/tech/09/02/09/2024250.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDtje
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:51
Voor de geïnteresseerden:

*O* Debian 5.0 is gereleased (link)

We do not quit playing because we grow old, we grow old because we quit playing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
MDtje schreef op zondag 15 februari 2009 @ 11:42:
Voor de geïnteresseerden:

*O* Debian 5.0 is gereleased (link)
Fuck :P
Kan ik alles in mijn huis even langslopen wat nog Etch draait, kijken of er geüpgrade dient te worden.
Ben benieuwd wat er allemaal *krak* zegt als ik een dist-upgrade doe :P

Maar nee, supergoed nieuws natuurlijk!
"Lenny, kom naar beneden en sla je slag!" :P

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:06
Op zich niet zo'n probleem om nu nog Etch te draaien, de security support voor die distributie gaat nog een mooi tijdje door. Ik zou het alleen niet meer nieuw installeren, en ook niet te lang meer blijven draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik heb de release juist aangegrepen om naar Squeeze te upgraden. Het viel me trouwens reuze mee hoeveel packages er verschilden tussen lenny en squeeze.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Sallin schreef op zondag 15 februari 2009 @ 14:39:
Ik heb de release juist aangegrepen om naar Squeeze te upgraden. Het viel me trouwens reuze mee hoeveel packages er verschilden tussen lenny en squeeze.
Dat verschil zal langzaam groeien totdat Squeeze stable is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Dat verschil gaat heel erg hard groeien de komende 2 weken: er wordt nu een hele zut in experimental opgehouden omdat de hele boel in een freeze zat. Deze zooi komt binnen nu en een week in unstable, en zal voor het grootste deel een week later ook in testing te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Sallin schreef op zondag 15 februari 2009 @ 14:39:
Dat komt juist omdat Lenny net gereleased is. Testing is de nieuwe stable-in-wording. Zodra de inhoud van testing goed genoeg is wordt deze "gekopieerd" naar de nieuwe stable, en krijgt testing een nieuwe codename. Dat betekent dus dat er direct na een nieuwe release geen enkel verschil is tussen stable en testing.

Dat zal overigens, zoals _JGC_ al opmerkte, binnenkort behoorlijk gaan veranderen. Bergen ongeduldige Debian developers mogen na een half jaar eindelijk weer nieuwe packages uploaden naar unstable, en dat gebeurt dan ook met hoog tempo :P

Ik heb ooit het volgende plaatje gemaakt, wat hier wel van toepassing is:
Afbeeldingslocatie: http://gemini.luon.net/~marcelm/debian-releases/debian-trees.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoeveel open source licenties heb je nodig?

2, volgens Bruce Perens. Maximaal 4, maar meestal kom je weg met 2. Hij roept de community op om die honderden licenties te laten vallen, en zich te beperken tot de Apache License, de GPL, de LGPL en de AGPL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Verwijderd schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 03:00:
Hoeveel open source licenties heb je nodig?

2, volgens Bruce Perens. Maximaal 4, maar meestal kom je weg met 2. Hij roept de community op om die honderden licenties te laten vallen, en zich te beperken tot de Apache License, de GPL, de LGPL en de AGPL.
Even doortrekken: imho een van de grootste problemen waarom open source niet de wereld veroverd: teveel standaarden/teveel distro's/teveel wildgroei. Liever een paar goeie dan die enorme versnippering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imp-
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-06 23:36
deadinspace schreef op maandag 16 februari 2009 @ 21:20:
[...]

Dat komt juist omdat Lenny net gereleased is. Testing is de nieuwe stable-in-wording. Zodra de inhoud van testing goed genoeg is wordt deze "gekopieerd" naar de nieuwe stable, en krijgt testing een nieuwe codename. Dat betekent dus dat er direct na een nieuwe release geen enkel verschil is tussen stable en testing.

Dat zal overigens, zoals _JGC_ al opmerkte, binnenkort behoorlijk gaan veranderen. Bergen ongeduldige Debian developers mogen na een half jaar eindelijk weer nieuwe packages uploaden naar unstable, en dat gebeurt dan ook met hoog tempo :P

Ik heb ooit het volgende plaatje gemaakt, wat hier wel van toepassing is:
[afbeelding]
Het begon gisteren al, ik had meteen een 230-tal updates of zoiets voor squeeze :)
De komende dagen/weken zal het nog wel vollebak blijven doorgaan.

Een completere grafiek die de lifecycle van een debian package beschrijft vind je trouwens hieronder:
lifecycle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cool Redhat is momenteel heel goed bezig op het gebied van virtualisatie :) Vmware kan over een aantal jaar hun borst natmaken.

Allereerst heeft Redhat een nieuw virtualisatie management platform:

http://www.ovirt.org/

En daarnaast: Red Hat and Microsoft Expand Server Virtualization Interoperability

http://www.redhat.com/promo/svvp/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp_Lex
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:44
Even een mededeling:

Je moet als poweruser geen gebruik maken van Dreamlinux. Dreamlinux is een Debian-based distributie dat goed draait op oude pc's (klok <= 500 MHz, geheugen <= 200 MB, enz.....), maar het is zeer beperkt. Zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk om cronjobs te installeren. Nu kan het aan mij liggen natuurlijk, maar ik kon met geen mogelijkheid een cron daemon starten en het leek erop dat er ook geen programma's waren die er gebruik van maakten. (Er is ook geen moderne updater aanwezig)

• deadlock2k
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-08 20:26
-

[ Voor 100% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:49 ]

• Comp_Lex
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:44
Ik had ps -ef | grep cron gedaan en er kwam verder niets te voorschijn. Nu heb ik een kale Debian installatie gedaan en nu heb ik wel dingen als cron en anacron.

• Dr. Horrible
Ik neem aan dat je in Dreamlinux toch ook gewoon dcron of anacron kan installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuaQu
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-08-2021
Ik had een "dongle" van vodafone gekregen en was daar natuurlijk erg dankbaar voor, maar het geeft meteen weer een nieuwe uitdaging om alles aan de praat te krijgen onder linux. Ik kwam er al snel achter dat de Huawei E220 aan de praat te krijgen was met pppd en wvdial.. :/
Maar bij het proberen op mijn laptop, zag ik al dat er een /dev/ttyUSB0 werd gemaakt en dat het geheel als modem werd herkend... de eerste horde was genomen. Ik kon meteen bij Knetworkmanager aan de slag, maar de grote uitdaging zat hem in de settings voor het vodafone-netwerk. Bij de helpdesk kon de arme jongen in paniek alleen maar uitbrengen dat linux niet werd ondersteund. Iets specifiekere vragen bleek hij prima te kunnen beantwoorden, gelukkig.
Net even wat geprobeerd; het werkt! *O* En dat eigenlijk zonder er echt veel tijd in te hebben gestoken. Settings:
usernamevodafone
passwordvodafone
number*99#
APNoffice.vodafone.nl of live.vodafone.nl
network IDblank
Band0

Als je de juiste settings weet, werkt het dus eigenlijk out-of-the-box,wat je niet kan zeggen van windows :p Kortom, ik was blij verrast dat ik het zonder alteveel pijn en moeite aan de praat heb gekregen.
Vond net ook nog de betavine-software van vodafone.... maar die werkt weer niet (lekker) op openSUSE 11.1

"Ik heb een boel geld uitgegeven aan drank, vrouwen en snelle auto's. De rest heb ik over de balk gesmeten." - George Best

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
-

[ Voor 100% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deadlock2k schreef op maandag 23 februari 2009 @ 11:03:
*(&*&^%& NMAS )&(*&^&^^ FreeRADIUS (*^*&^%%$
Idd dat hele Radius gebeuren kan een ellende zijn. We gebruiken hier radiator http://www.open.com.au/radiator/ in plaats van freeradius maar ook het configgen daarvan is een groot feest :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Dit is vast een goede plek om het te vragen :P

Ik heb net een htpc inelkaargeknutseld. Kreng hangt aan een nette 1080p beamer zodat ik hd-content kan kijken etc, en heeft gpu-acceleratie dmv mplayer-vdpau. Werkt als een tierelier :) Tot nu toe bediende ik het ding echter altijd door er met een laptop heen te SSH'en en vanuit de commandline een bare X op te starten, vervolgd door mplayer [film]. Da's niet handig.

Ik heb laatst voor de gein es zo'n wii-mote gekocht om te kijken of dat een beetje bruikbaar is. Nou, dat werkt fantastisch. Mame geinstalleerd, wii-mote 90 graden draaien en je kan vrolijk spellen als Outrun draaien met de pijltjes en knoppen. Wii-mode richten op het scherm (met daaronder een geimproviseerde sensor bar) en je kan vrolijk je muiscursor over het scherm bewegen. Zelfs schietspelletjes in Mame doen het erg leuk met de Wii-mote (op wat bugs na...).

Ok, allemaal leuk en wel, wat gaat er dan fout? Nou, ik wil van die laptop af. Wat ik eigenlijk zou willen is een soort scriptable menu: zodra ik de bak opstart krijg ik fullscreen een stel icoontjes: 'mame', 'film' etc. Klik ik 'mame' aan kan ik kiezen uit de verschillende spelletjes, kies ik 'film' kan ik er eentje selecteren welke dan vrolijk in mplayer gegooid word. Het liefst zou ik hebben dat wat er gedisplayed word op de een of andere manier met een scriptje aan te passen valt, zodat ik niet bijvoorbeeld bij 'mame' zomaar de kale inhoud van mijn roms-directory krijg maar eerst de eerste letter mag kiezen ofzo.

Mijn vraag is dus: Bestaat zoiets? Zonee moet ik het zelf inelkaarzetten namelijk, en ik ben zoals het een goede programmeur betaamt liever lui dan moe :P

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik heb alleen maar goede ervaringen met XBMC. Geen idee in hoeverre je daarmee ook met Mame dingen kan doen. Wat ik wel weet is dat het een uitgebreide plugin interface heeft waarin, mits je niet weg bent van wat programmeren, waarschijnlijk zelf ook een heleboel te doen is.

Nu ik even snel zoek op [google=xbmc mame] zijn er al best wat resultaten waar je waarschijnlijk wel iets mee kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

Vandaag weer een hoogtepunt in mijn gebruik van linux op de laptop, alles werkt namelijk, suspend, hibernate etc. , wireless, en vandaag werkt ook brightness ! Dit heb ik geflikt met nvclock
code:
1
 nvclock -S 10+
Eindelijk is alles gesupport voor me laptop *O*

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 08:39
Congrats ;) Ik krijg nog steeds brightness niet voor elkaar. Meen me te herinneren dat het wel prima werkte met ubuntu 8.04 maarja. Ik zal er van de week weer eens mee gaan prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben blij dat de brightness bij mijn laptop buiten het OS om gebeurt. Kan niets aan fout gaan. En je hebt ook het voordeel dat je tijdens kernel panics de brightness wat terug kan schroeven, mochten ze ooit overschakelen op knalblauwe mededeling-schermen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Al die dingen hier werkt gewoon by default op mijn thinkpad (en ook op de thinkpads die ik hiervoor gebruikte), dus echt raar vind ik het niet.
Wel moet ik eens met powertop het ding gaan strippen van onnodige energiezuipende activiteitjes.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 08:39
Het is vervelend dat linux zo verslavend is, eigenlijk heb ik helemaal geen tijd om met powertop te kloten en mn brightness goed te krijgen en dan zit ik voor dat ik het door heb toch weer een middag te prutsen met mn laptop.

Edit: hep |:(

[ Voor 5% gewijzigd door Truss op 25-02-2009 22:10 ]

• jelly

jelly

Arch Linux

jappsta schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 22:09:
Het is vervelend dat linux zo verslavend is, eigenlijk heb ik helemaal geen tijd om met powertop te kloten en mn brightness goed te krijgen en dan zit ik voor dat ik het door heb toch weer een middag te prutsen met mn laptop.

Edit: hep |:(
Het tweaken aan me systeem vind ik ook echt superleuk:) af en toe breekt er wat kan je weer wat fixxen, ik draai nu ook openbox , draait heel leuk. En af en toe zit ik daar ook weer panels te wijzigen etc. De volgende laptop die ik koop ga ik voor de hardware keys, maar de laptop die ik heb gekocht kon ik heel goedkoop krijgen op de Tu delft

Keep it simple stupid

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mja dat is ook niet echt leuk als er wat stuk gaat en je dat moet fixen hoor.
Imo moet het werken en blijven werken; een pc is een hulpmiddel, geen put om al mijn uren in te stoppen.

• Dr. Horrible
Ik vind het niet erg als iets het niet doet en ik moet fiddlen om het werkend te krijgen. Het verschilt natuurlijk per systeem. Mijn homeserver en schoollaptop moeten het gewoon doen maar mn desktop mag wel wat hickups hebben })

• jelly

jelly

Arch Linux

Boudewijn schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 10:54:
Mja dat is ook niet echt leuk als er wat stuk gaat en je dat moet fixen hoor.
Imo moet het werken en blijven werken; een pc is een hulpmiddel, geen put om al mijn uren in te stoppen.
Ach dat fixxen, wat ik af en toe doe is meer het oplossen van problemen met Xorg (hotplugging). Er zijn mensen die het leuk vinden als er iets kapot gaan en dat interessant vinden.

Keep it simple stupid

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja dat vind ik ook, alleen is voor mij een computer verworden tot een productie-middel ;).
Om de een of andere reden gaan dingen altijd stuk als je bij een klant zit of een dikke deadline moet halen.

Verwijderd

Tsja, de tijd van het lekker fixen en prutsen aan mijn Linux desktop heb ik inmiddels ook al lang achter de rug. Ik ben al acht uur per dag aan het prutsen met diverse Unix en Linux servers. Prive werk ik daarom het liefst een gebruikersvriendelijke stabiele klikklakklaar distro a.k.a noob distro :)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

My thoughts exactly (zei de eens grote gentoo fanboy :D ).

Ik moet maar weer eens een prutsbak opzetten, maar heb er voorlopig de tijd gewoon niet meer voor , helaas.

Verwijderd

Ik heb er op zich de tijd wel voor, maar waarom zou je? De zogenaamde "noobdistro's" geven je gewoon meer tijd om met de echte zaken te spelen. Het is niet zozeer "waarom moeilijk doen als het makkelijk kan", maar "waarom op de onbelangrijke zaken moeilijk doen terwijl je ook met de wat ingewikkeldere dingen kan gaan prutsen?".

Je zal zien dat de meeste kernel developers geen Gentoo of Linux From Scratch draaien. Die willen gewoon een werkend systeem hebben, en gaan dan op hun eigen terrein briljant lopen doen. ;)

Overigens schaar ik Debian dan ook onder de noob-distro's... het werkt eigenlijk hetzelfde als Ubuntu.

• KS1987
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-05-2019

KS1987

no frills

Boudewijn schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 21:37:
Al die dingen hier werkt gewoon by default op mijn thinkpad (en ook op de thinkpads die ik hiervoor gebruikte), dus echt raar vind ik het niet.
Wel moet ik eens met powertop het ding gaan strippen van onnodige energiezuipende activiteitjes.
Het is bijzonder leuk dat fn-keys out of the box werken op een IBM Z61m die Ubuntu 8.04 LTS draait.

• deadlock2k
-

[ Voor 99% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:54 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 16:02:
Ik heb er op zich de tijd wel voor, maar waarom zou je? De zogenaamde "noobdistro's" geven je gewoon meer tijd om met de echte zaken te spelen. Het is niet zozeer "waarom moeilijk doen als het makkelijk kan", maar "waarom op de onbelangrijke zaken moeilijk doen terwijl je ook met de wat ingewikkeldere dingen kan gaan prutsen?".

Je zal zien dat de meeste kernel developers geen Gentoo of Linux From Scratch draaien. Die willen gewoon een werkend systeem hebben, en gaan dan op hun eigen terrein briljant lopen doen. ;)

Overigens schaar ik Debian dan ook onder de noob-distro's... het werkt eigenlijk hetzelfde als Ubuntu.
Debian is een stabiele n00b distro.
Ik was dikke gentoo fan, maar enige nob-n00b distro die me wel boeit is nix. Idd is het een (hulp)middel en geen doel.
KS1987 schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 16:20:
Het is bijzonder leuk dat fn-keys out of the box werken op een IBM Z61m die Ubuntu 8.04 LTS draait.
Alles, op de fingerprintreader na, lijkt out of the box te werken op zowel mijn x301 als R52 (x301 met 9.04 ivm wifi kaartje).

Verwijderd

Bij mijn Thinkpad T60 wordt ook alles standaard ondersteunt. Het feit dat de volume en britness etc. allemaal hardware matig gaan is ook wel erg fijn.

Zelf draaide ik vroeger ook altijd Gentoo. Ik ben nog steeds Gentoo fan, maar draai momenteel Arch. Ik heb momenteel inderdaad ook geen tijd meer om ermee te blijven prutsen en Arch is dan wel een fijne distro. Distro's als Ubuntu kan ik echt niet mee overweg, ik irriteer me veel te snel aan alle dingen die je opgedrongen krijgt. Ik wil zelf kiezen of ik wel of geen pulseaudio gebruik bijvoorbeeld. Die gedwongen keuzes was juist 1 van de redenen dat ik van Windows was afgestapt. Verder is Ubuntu wel fijn als je een beginnende Linux gebruik kennis wil laten maken met het systeem, mijn vriendin draait bijvoorbeeld Ubuntu.

• _JGC_
Wat betreft PulseAudio... je hebt geluk dat ik er ook absoluut geen voorstander van ben en dat ik wel een fatsoenlijke geluidskaart heb. De reden waarom Ubuntu iedereen PulseAudio door de strot duwt is omdat je het goed moet doen: of je doet het helemaal niet, of je duwt het iedereen door de strot en forceert iedereen dit te gebruiken.
Ik heb bovenstaande ook met PolicyKit en ConsoleKit gedaan, maar echt blij ben ik er niet mee. Voor PulseAudio heb ik geen zin om dit soort dingen te doen, vooral omdat ik zelf het nut er nog niet van inzie.

Verwijderd

Lees momenteel een erg interessant artikel over yum vs zypp:

http://duncan.mac-vicar.com/blog/archives/309

Op zich ben ik wel tevreden over yum in Red Hat Enterprise Linux 5. Ik heb nog een aantal Red Hat Enterprise Linux 3 en 4 bakken met up2date als packagemanager staan, maar dan is yum toch echt een verademing :)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik vind dpkg erg fijn, en qua spielerei zijn portage (tot je circular dependencies of domme devs krijgt) en nix wel grappig.
yum kan me vaak niet bekoren, waarom weet ik eigenlijk niet echt.

• jelly

jelly

Arch Linux

_JGC_ schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 19:53:
Wat betreft PulseAudio... je hebt geluk dat ik er ook absoluut geen voorstander van ben en dat ik wel een fatsoenlijke geluidskaart heb. De reden waarom Ubuntu iedereen PulseAudio door de strot duwt is omdat je het goed moet doen: of je doet het helemaal niet, of je duwt het iedereen door de strot en forceert iedereen dit te gebruiken.
Ik heb bovenstaande ook met PolicyKit en ConsoleKit gedaan, maar echt blij ben ik er niet mee. Voor PulseAudio heb ik geen zin om dit soort dingen te doen, vooral omdat ik zelf het nut er nog niet van inzie.
Policykit is af en toe ook wel irritant , opeens kan je niet meer automounten omdat policykit dat niet toe laat. Het voordeel van pulseaudio zie ik ook niet echt ik hoorde dat je muziek over 2 pc's tegelijk kon laten afspelen.

Zelf draai ik ook arch met gnome (desktop lekker eenvoudig) en openbox laptop wat meer experimenteel. Door arch ben ik ook in aanraking gekomen met MPD wat een heerlijke muziek speler is dat i.c.m. sonata. Lekker licht en je kan makkelijk tags editen, library refreshen etc.

Keep it simple stupid

Verwijderd

Voor geluidskaarten waar ALSA's dmix niet werkt (al mijn kaarten), is PulseAudio ook wel ideaal. Nooit meer gekloot met programma's die errors geven omdat het sounddevice in gebruik is door een ander programma.

PolicyKit is handig voor zeer finegrained rechtenbeheer. In plaats van dat je al die apps in System » Administration met root-rechten opstart, geef je precies de rechten die nodig zijn (op een bepaalde plek kunnen schrijven bijvoorbeeld), precies op het moment dat het programma ze nodig heeft. Zo draaien er geen hele Gtk-programma's meer als root, draait er sowieso niets meer als "root", maar slechts met bepaalde extra permissies, en heeft het die permissies slechts voor zo kort als noodzakelijk is.

• deadlock2k
-

• Demo

Demo

Ik heb Arch in een VM draaien, als test voor een HTPC (laatste hardware vandaag binnen gekregen, dus kan dit weekend gaan spelen :D) en op mijn laptop. Als HTPC lijkt het vooralsnog erg geschikt, op de laptop draait het op zich prima, maar ik heb suspend en hibernate nog niet aan de gang, dus echt praktisch voor onderweg is 't niet :P Enerzijds mis ik het gemak van Ubuntu, dat een pakket na het installeren ook werkt, anderzijds is het natuurlijk wel een uitdaging om je X-configuratie werkend te krijgen en geeft het een hoop voldoening als dat eindelijk gelukt is.
Daarnaast blijft FreeBSD wel mijn stiekeme liefde, hoe wel het naar mijn mening totaal niet geschikt is als desktop OS, blijf ik het super prettig vinden als server OS. Het zal wel komen doordat ik eerder met FreeBSD in aanraking ben gekomen dan Linux, maar de mapstructuur (/usr/local) en de manier van dingen opstarten bij het booten (rc.conf) vind ik veel fijner werken dan hoe het bij Linux geregeld is :) Gelukkig werkt Arch ook met een rc.conf, dat was meteen een goede binnenkomer toen ik het voor het eerst gebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Op zich is policykit een heel mooi framework. Probleem wat we op Archlinux hebben is de ruime keuze. Op dit moment zit de consolekit integratie die nodig is om hal en networkmanager rechten voor policykit te krijgen alleen goed geintegreerd in kdm en gdm. Gebruikers die X starten met startx, of een andere loginmanager zonder consolekit support gebruiken hebben dus geen consolekit integratie, deze gebruikers zullen zelf met ck-launch-session of de pam module aan de slag moeten. Wat de meesten echter doen is gewoon een allow=yes voor alle gebruikers in de policykit config zetten, heeft het nog geen zin dat hele framework. Kan je net zogoed meteen als root inloggen :X

Wat betreft configuratie nodig voor je met dingen kunt werken: voor de meeste desktop apps is het gewoon pacman -S applicatie en het werkt. Ook X is tegenwoordig redelijk hotplug-proof. Enige wat je tegenwoordig nog hoeft te configureren is dualscreen setups of afwijkende dingen die door autodetectie niet goed werken. Overigens hoop ik deze week xorg-server 1.6 nog in testing te krijgen. Alhoewel het niets hoort te slopen, zal je er attent op moeten zijn met binary non-free crapdrivers van de twee grote videokaartenbakkers. Die van AMD gaan sowieso niet werken, die van Nvidia zitten zeer waarschijnlijk nog bugs in bij gebruik met 1.6.

Overigens nog best grappig om hier wat Arch gebruikers tegen te komen. Ik had het idee dat Archlinux in Nederland niet echt populair is met die Ubuntu hype overal. Persoonlijk vind ik het een heerlijk doorzichtige distributie waar je niet flink voor in de materie hoeft te duiken wil je iets aanpassen (ooit een debian/ directory geprobeerd te maken voor een nieuw pakket?). Ik heb in die 4 jaar dat ik maintainer ben veel dingen bijgeleerd en heb ondertussen flink wat werk in die distributie zitten op diverse plaatsen.
Op mijn werk gebruiken we Debian, maar wilde mijn baas absoluut niet afhankelijk zijn van Debian's keuze voor serversoftware. Hij heeft al die jaren dingen als Apache en PHP uit source gecompileerd. Inmiddels heb ik hem toch zover gekregen dat er wel uit source gecompileerd wordt op onze Debian dozen, maar wel dmv een package manager. Je kunt raden welke ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordz.
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-06 17:34
Ik merk ook dat steeds meer mensen die op GoT zitten Arch gebruiken. Las pas een post op GoT van Vintendo en toen dacht ik die ken ik ergens van en dat was het Arch forum. En natuurlijk JGC en Borromini (moderator @ Arch forum als ik het goed heb) herkende ik aan ongeveer dezelfde signature :)
Op mijn werk gebruiken we Debian, maar wilde mijn baas absoluut niet afhankelijk zijn van Debian's keuze voor serversoftware. Hij heeft al die jaren dingen als Apache en PHP uit source gecompileerd. Inmiddels heb ik hem toch zover gekregen dat er wel uit source gecompileerd wordt op onze Debian dozen, maar wel dmv een package manager. Je kunt raden welke ;)
Het is leuk dat pacman OS onafhankelijk is, las pas op op het Arch forum dat er mensen het ook gebruiken voor OS X. Heb er eigenlijk nooit over nagedacht om pacman te gebruiken onder andere distro bijvoorbeeld debian, hm :)

[ Voor 9% gewijzigd door jordz. op 27-02-2009 01:10 ]

Arch Linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

portage is geloof ik ook op freebsd te draaien ;).

nix is overal op te draaien trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me heeft gisteren Opensuse 11.1 geinstalleerd en is zeer onder de indruk.

Welk review je ook leest Opensuse 11.1 is de koning onder de linux desktop distros. Zie een mooi overzicht van de diverse reviews hier: http://distrowatch.com/table.php?distribution=suse en onze eigen tweakers.net review: reviews: OpenSuse 11.1 preview

/me snapt na het installeren van Opensuse werkelijk niet dat Ubuntu zo populair is op de desktop 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat heeft OpenSuse dan, dat Ubuntu niet heeft? Ik ben in het verleden heel erg afgeknapt op Suse vanwege het slechte package management en het trage Yast. Dat schijnt nu verbeterd te zijn, maar wat is er beter dan Ubuntu?

De enige interesse in andere distributies is voor mij de aankomende Fedora, omdat daar allerlei nieuwe technologie wordt uitgerold, zoals de opensource Nvidia driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik heb ook ooit een keer SuSE gebruikt, toen het nog niet Open was. Ik ben niet echt fan van SuSE:
- trage FTP installatie, een basic desktop install kost je gewoon 3 uren omdat die installer voor elk pakket een nieuwe FTP verbinding opent (en ja, ik gebruikte toen een NL mirror!)
- dependency hell met RPM en Yast. Heb je met RPM alles goedgezet, start je Yast op, is het weer een bende (lees: Yast wil niks installeren omdat het bepaalde conflicts vindt die er niet zijn)
- omslachtig gedoe om te kijken welke patches suse heeft

Die laatste knap ik als distributie-maintainer nogal op af. Als ik bij Redhat/Fedora een patch zoek, staat die op cvs.fedoraproject.org. Als ik bij Ubuntu of Debian een patch zoek, kan ik dat via packages.debian.org of packages.ubuntu.com doen. Zoek ik bij Gentoo, kan ik gewoon in hun webcvs of in distfiles kijken. Wil ik opensuse patches bekijken, heb ik alleen SRPMs inclusief sources. Als ik alleen de specfile van OpenOffice.org wil zien, dan wil ik niet ook meteen de source van openoffice erbij downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

jordz. schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 01:09:
Ik merk ook dat steeds meer mensen die op GoT zitten Arch gebruiken. Las pas een post op GoT van Vintendo en toen dacht ik die ken ik ergens van en dat was het Arch forum. En natuurlijk JGC en Borromini (moderator @ Arch forum als ik het goed heb) herkende ik aan ongeveer dezelfde signature :)

[...]

Het is leuk dat pacman OS onafhankelijk is, las pas op op het Arch forum dat er mensen het ook gebruiken voor OS X. Heb er eigenlijk nooit over nagedacht om pacman te gebruiken onder andere distro bijvoorbeeld debian, hm :)
Arch owns the scene? ;) Voor mij bied het vooral 'bleeding' edge packages en ook nog eens aardige stabiliteit sommige mensen noemen het ook de mix tussen debian en gentoo volgens mij (geen bronnen)

Maar als je pacman op OSX kan draaien, kan je dan ook gewoon allemaal packages installeren? :D
Nog een leuk feitje pacman is volgens mij ook herschreven naar python

[ Voor 3% gewijzigd door jelly op 27-02-2009 09:05 ]

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 06:12:
Wat heeft OpenSuse dan, dat Ubuntu niet heeft?
- Een state of the art installer.
- Yast (yast was vroeger traag maar tegenwoordig echt niet meer)
- De snelste rpm package manager --.> zypper
- Voelt sneller aan dan Ubuntu.
- Echt mooi default artwork.
- OpenOffice 3.0 Novell Edition
- Over werkelijk alles in tot in detail nagedacht.

De reden waarom ik Opensuse heb geinstalleerd is dat ik steeds meer te maken krijg met Suse Linux Enterprise Server en Suse Linux Enterprise Desktop. Well done Novell _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
Demoniac schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 21:20:
Ik heb Arch in een VM draaien, als test voor een HTPC (laatste hardware vandaag binnen gekregen, dus kan dit weekend gaan spelen :D) en op mijn laptop. Als HTPC lijkt het vooralsnog erg geschikt, op de laptop draait het op zich prima, maar ik heb suspend en hibernate nog niet aan de gang, dus echt praktisch voor onderweg is 't niet.
Is dat niet gewoon een beperking van Vmware? Ik heb hier b.v. Windows XP in een VMware, die ik ook niet kan hibernaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Je kunt in VMWare toch gewoon een OS compleet bevriezen en later weer verder laten draaien? Zelfs met DOS of Windows 98 moet dat kunnen. Enige probleem is misschien je klok die ineens een grote sprong maakt, maar dat is met normaal suspenden ook het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordz.
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-06 17:34
Noork schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 09:47:
[...]

Is dat niet gewoon een beperking van Vmware? Ik heb hier b.v. Windows XP in een VMware, die ik ook niet kan hibernaten.
Denk dat Demoniac Arch heeft draaien op zijn laptop:
Als HTPC lijkt het vooralsnog erg geschikt, op de laptop draait het op zich prima, maar ik heb suspend en hibernate nog niet aan de gang

Arch Linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
jordz. schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 10:54:
[...]

De dat Demoniac Arch heeft draaien op zijn laptop:

[...]
Aha, daar had ik even overheen gelezen. Tja dan weet ik het ook niet.
Pagina: 1 ... 13 ... 79 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.