LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 12 ... 79 Laatste
Acties:
  • 367.877 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:58

Sebazzz

3dp

DOT, je hebt gelijk, maar als er goede .NET support is, maakt dat wel de weg vrij voor meer applicaties op Linux. Veel applicaties zijn dan met een simpele recompile (of nog niet eens?) te gebruiken op Linux. Dat zou erg fijn zijn :)

[ Voor 6% gewijzigd door Sebazzz op 17-11-2008 16:36 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In Synaptic zie ik zo'n 40 programma's als dependants van Mono, vergelijkbaar met Java. Dat valt natuurlijk in het niet bij de dependants op libc. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 08:53
Adobe Releases 64-bit Flash For Linux

Adobe heeft einde het licht gezien! Ik ben benieuwd, ik hoop dat een groot struikelblok voor veel mensen met x64 installaties, of mensen die dat zouden willen nu wordt weggenomen. Het is nog wel een alpha, maargoed er wordt dus echt aan gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Horrible
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 10:55
Zie vorige pagina

Wat ik wel vreemd vind is dat hier nog geen woord is gerept over nvidia's VDPAU. Hardwarematige videodecoding! DIt vind ik groter nieuws dan flash 64-bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Laatst online: 19-09 08:53
Vintendo schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 09:03:
Zie vorige pagina

Wat ik wel vreemd vind is dat hier nog geen woord is gerept over [url=nhttp://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=nvidia_vdpau&num=1]vidia's VDPAU[/url]. Hardwarematige videodecoding! DIt vind ik groter nieuws dan flash 64-bit
Oeps stom, had wel de hele .Net discussie gelezen, dacht dat ik alles daarboven al gelezen had. Slordig.

Tsja ik denk dat nvidia's VDPAU maar een kleine groep mensen aanspreekt (voor die mensen is het wel heel belangrijk). Het gaat alleen om de bezitters van nVidia kaarten en dan met name nog de mensen die in het een HTPC achtige situatie gebruiken. Flash komt iedereen dagelijks op internet en er is best een grote groep die x64 draait en problemen heeft nspluginwrapper. Daarnaast is de VDPAU voorlopig alleen nog beschikbaar voor mensen die zelf aan het patchen en compilen willen gaan. Alhoewel ook daarvoor geldt dat het in ieder geval een goed teken is dat er aan gewerkt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Horrible
Voor flash op 64 bit was er een oplossing, hardware matige of multicore x264 decoding, bestond nog helemaal niet. Zelf op mijn Q6600 stottert 1080 af en toe. Ik zal echt blij zijn als de nieuwe nvidia driver in de arch repositories komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordz.
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-06 17:34
Was wel gepost in een ander NOS topic:
harrydg in "full HD op je linux htpc"

Ik had het toevallig wel op het arch forum gepost:
http://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?pid=450458#p450458

[ Voor 40% gewijzigd door jordz. op 18-11-2008 10:41 ]

Arch Linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 15:47
Vandaag eens proberen Gentoo 2008.0 (amd64) te installeren op mijn nieuwe laptop. :)
Zijn er nog dingen waar ik op moet letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spike1506 schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 11:43:
Vandaag eens proberen Gentoo 2008.0 (amd64) te installeren op mijn nieuwe laptop. :)
Zijn er nog dingen waar ik op moet letten?
Weet welke chipsets er allemaal in je laptop zitten. Dat scheelt je een hoop gecompile van je kernel. En doe je kernel handmatig maken. Verder gewoon rustig de handleiding volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 15:47
Verwijderd schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 11:59:
[...]

Weet welke chipsets er allemaal in je laptop zitten. Dat scheelt je een hoop gecompile van je kernel. En doe je kernel handmatig maken. Verder gewoon rustig de handleiding volgen.
Ben al bekend met Gentoo (gelukkig), doelde meer op: waar moet ik op letten met een 64bit distro?
In ieder geval toch bedankt voor je input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vintendo schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 09:03:
Zie vorige pagina

Wat ik wel vreemd vind is dat hier nog geen woord is gerept over nvidia's VDPAU. Hardwarematige videodecoding! DIt vind ik groter nieuws dan flash 64-bit
Ik had al een nieuwssubmit gedaan zoals altijd, en het is gemeld in een ander NOS-topic. Zullen we maar afspreken om voortaan al het NOS-nieuws in de kroeg te melden? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Horrible
Ja inderdaad, de kroeg is een mooie centrale praats. Ik vond het wel grappig want Jungian zei hier dat we hardwarematige videodecoding in linux op onze buik konden schrijven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GFDL 1.3: Wikipedia's exit permit

Deze kwam niet door de T.net queue heen, waarschijnlijk omdat ik het te laat ontdekte.

Wat het geval is: Richard Stallman heeft een nieuwe versie van de Free Documentation License uitgebracht speciaal om Wikipedia een tijdelijke mogelijkheid te geven om over te stappen op Creative Commons Attribution Share-Alike.

Ik had nooit verwacht dat RMS dat zou doen, en het is best een creatief gebruik van de "deze versie, of een latere versie" clausule. Stel je voor dat RMS straks GPL 3.1 uitbrengt die zegt: alle projecten kunnen tot 1 januari 2009 overstappen op een closed-source licentie. Toch een reden om die macht niet bij RMS te leggen, denk ik zo.

Die clausule is trouwens optioneel, en wordt bijvoorbeeld door de Linux-kernel niet gebruikt. Linux zal altijd op GPL 2 blijven steken.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2008 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NVIDIA 180.08 Beta Driver Adds in OpenGL 3.0

Zozo, gaat hard met de Nvidia-drivers. Een paar dagen geleden nog PureVideo-support, en nu OpenGL 3.0.
Late last month NVIDIA had released a beta OpenGL 3.0 Linux driver that was based upon an earlier code branch, but the 180.06 release was missing this support for OpenGL 3.0 and GLSL 1.30. Now though the OpenGL 3.0 support is synced up with 180.08.
Ik wacht nog even op de stabiele versie, maar dit is, samen met H.264-accelleratie, toch wel een reden om te upgraden van de driver die met Ubuntu meegeleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 14:39

Surkow

$µr|{0w

Alleen wel jammer dat PureVideo-support alleen aanwezig is boven de 7 series (en laat ik nou net een 7800gtx en een trage cpu hebben in m'n desktop).

[ Voor 16% gewijzigd door Surkow op 19-11-2008 22:38 ]

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Horrible
De PureVideo support is nog niet om naar huis te schrijven. Het doet het, met de demovideo, en het heeft inderdaad een stuk minder cpu-belasting, Maar, voor zover ik weet, kan het nog geen mkv's afspelen, en als ik de video stream uit de mkv haal doet hij het ook nog niet. Van de wmv en vc-1 is de status zelfs buggy dus het duurt nog wel een tijd voordat het waard word hier een nieuwe videokaart voor aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Debian Packages Screenshots Repository launched

Christoph Haas schrijft:
"A picture is worth a thousand words. And thanks to screenshots.debian.net this finally comes true for Debian packages. The new website was launched just a week ago and has already collected screenshots for 740 packages shipping with the Linux distribution — with new uploads pouring in every hour. Debian users can finally get an impression of how an application would like look before installing it."
En toen ik wou kijken wie Christoph Haas was kwam ik op deze blog uit:

screenshots.debian.net gets slashdotted
Bear with me that I keep you posted with boring news of screenshots.debian.net. But after further optimisation (caching the start page, serving screenshots directly from nginx instead of via Pylons) we decided that it’s time to get us on Slashdot. Thanks a lot to zepolen for teaching me about memcached and threading! The slashdot people have approved my announcement and we are already getting hammered by people following the link to screenshots.debian.net. Currently the server load is still near 100%, we have 10 Mbps network traffic and 60 request/second. Watching the web server logs is currently pretty cool. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-09 13:59

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Vintendo schreef op woensdag 19 november 2008 @ 23:03:
De PureVideo support is nog niet om naar huis te schrijven. Het doet het, met de demovideo, en het heeft inderdaad een stuk minder cpu-belasting, Maar, voor zover ik weet, kan het nog geen mkv's afspelen, en als ik de video stream uit de mkv haal doet hij het ook nog niet. Van de wmv en vc-1 is de status zelfs buggy dus het duurt nog wel een tijd voordat het waard word hier een nieuwe videokaart voor aan te schaffen.
Alsnog, nvidia gaf eerst aan niet ermee bezig te zijn. Nu hebben ze ook al is het in de begin fase toch het project aangekondigd en er mee bezig te zijn. Ook al staat het in zijn kinderschoentjes. Ik vind het imho al mooi genoeg dat ze er uberhaupt mee bezig zijn.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Horrible
Touchdomex schreef op woensdag 19 november 2008 @ 23:07:
[...]

Alsnog, nvidia gaf eerst aan niet ermee bezig te zijn. Nu hebben ze ook al is het in de begin fase toch het project aangekondigd en er mee bezig te zijn. Ook al staat het in zijn kinderschoentjes. Ik vind het imho al mooi genoeg dat ze er uberhaupt mee bezig zijn.
Ik ook maar toen ik het las dacht ik toch stiekem dat ik nu probleemloos alle 1080p video kan afspelen. Toch nog even wachten.
Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2008 @ 23:06:
Debian Packages Screenshots Repository launched

Christoph Haas schrijft:

[...]

En toen ik wou kijken wie Christoph Haas was kwam ik op deze blog uit:

screenshots.debian.net gets slashdotted

[...]
Leuk idee een centrale plaats voor alle screenshots maar niet echt wereldschokkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vintendo schreef op woensdag 19 november 2008 @ 23:22:
[...]

Ik ook maar toen ik het las dacht ik toch stiekem dat ik nu probleemloos alle 1080p video kan afspelen. Toch nog even wachten.
Ik verwacht eigenlijk wel van NVIDIA dat het redelijk werkt als ze eenmaal de final uitgeven. Aangezien ze zelf alle kennis en documentatie in handen hebben, hebben ze imho niet echt een excuus om halfbakken werk af te leveren. Projecten als Wine en de open source video drivers hebben natuurlijk het excuus dat het onwijs veel werk kost om alle functionaliteit te reverse-engineeren.
Leuk idee een centrale plaats voor alle screenshots maar niet echt wereldschokkend.
Neuh dat niet, maar een groot probleem van de repositories was dat je er zo weinig aan had als je niet precies wist welk programma je nodig had. Met de uitgebreide informatie, link naar de homepage, en nu dus screenshots kan je veel beter een keuze maken. Nu nog reviews. :)

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 11:40
Vintendo schreef op woensdag 19 november 2008 @ 23:03:
Maar, voor zover ik weet, kan het nog geen mkv's afspelen, en als ik de video stream uit de mkv haal doet hij het ook nog niet.
MKV is niets meer dan een wrapper à la AVI. Het zegt heel weinig over de inhoud en al helemaal niks over de gebruikte codecs. Je media player (of decoder) haalt zo'n AVI/MKV bestand uit elkaar en geeft het weer op de manier die je verwacht (of hoe het hoort :9 ). Op de achtergrond wordt de video in hetzelfde proces gedecode als wanneer je de stream uit de MKV haalt en los af zou spelen.
Als PureVideo niet werkt op die stream dan is die specifieke codec niet compatibel met PureVideo. Kan een klein verschil zijn wat het uitmaakt soms.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

• Dr. Horrible
gertvdijk schreef op donderdag 20 november 2008 @ 03:23:
[...]

MKV is niets meer dan een wrapper à la AVI. Het zegt heel weinig over de inhoud en al helemaal niks over de gebruikte codecs. Je media player (of decoder) haalt zo'n AVI/MKV bestand uit elkaar en geeft het weer op de manier die je verwacht (of hoe het hoort :9 ). Op de achtergrond wordt de video in hetzelfde proces gedecode als wanneer je de stream uit de MKV haalt en los af zou spelen.
Als PureVideo niet werkt op die stream dan is die specifieke codec niet compatibel met PureVideo. Kan een klein verschil zijn wat het uitmaakt soms.
Dat weet ik. De video is een h264 geëncodeerde video dus in principe zou hij het moeten doen. Er is bekend dat video's in een MKV het sowieso niet doen met PureVideo ongeacht welke codec er gebruikt is voor de video. Wat het verschil is tussen de demovideo en mijn tv-series weet ik niet. Beide zijn h264..

Verwijderd

H.264 zegt op zich eigenlijk ook niet eens zoveel. H.264 heeft zeer veel optionele mogelijkheden. Sommige daarvan kunnen een chip over de zeik laten gaan, simpelweg omdat het te lang duurt om te decoderen. Maar in dit geval zal het gewoon een kwestie van een buggy implementatie zijn.

Ik durf trouwens te wedden dat de demo-video het blijft doen als je 'm in een Matroska-file muxt. Niet voor al teveel geld, want het blijft een beta natuurlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, er zit nog leven in de ouwe kat laptop.
Een stokoude Toshiba Tecra 8100 die maar slomer en slomer lijkt te worden. Al van WinXP gered door er een uitgeklede Ubuntu op te zetten, uiteindelijk een vrij minimale Arch-installatie gedaan omdat Ubuntu ieder halfjaar wat zwaarder lijkt te worden (of de veroudering van de Tecra houdt gelijke tred natuurlijk).
Van Thunderbird naar Claws-mail maar dat beviel toch niet helemaal en heb nu het genot van een aantal console-apps ontdekt. Waarom nu pas is me een raadsel.
Cone is fasntastisch voor m'n IMAP accounts, tin voor de paar usenetgroepen die ik nog volg. Trn geprobeerd te bouwen maar dat is toch écht te prehistorisch. Nu nog uitvogelen hoe ik met tin kan posten. Ook nog op zoek naar een toffe RSS reader, heb raggle gebouwd (helaas niet in de repos) maar die wilde niet starten. Snownews is erg OK op m'n Ubuntubak, kijken of 'ie in één of andere repo zit.

Kort gezegd: ik begrijp de angst voor de terminal niet meer zo goed, al die ncurses appjes werken bijna net zo makkelijk als volledige gui apps. En licht!

zojuist SoX ontdekt. Meersporenaudio-opnames maken in Zeer Hoge Kwaliteit vanaf de CLI. Ik kan niet wachten dat uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Verwijderd schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 01:07:
Kort gezegd: ik begrijp de angst voor de terminal niet meer zo goed, al die ncurses appjes werken bijna net zo makkelijk als volledige gui apps. En licht!

zojuist SoX ontdekt. Meersporenaudio-opnames maken in Zeer Hoge Kwaliteit vanaf de CLI. Ik kan niet wachten dat uit te proberen.
Tja, de programmatuur is niet opeens heel anders als er een GUI aan hangt. In wezen is het gewoon hetzelfde, met de beperkingen (of meer werk) en de poin-and-click eenvoud zodra er een GUI bij gebouwd moet worden...

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Vintendo schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 18:22:
Ja inderdaad, de kroeg is een mooie centrale praats. Ik vond het wel grappig want Jungian zei hier dat we hardwarematige videodecoding in linux op onze buik konden schrijven :P
Je kunt ook vast wel een oudere reply over dit onderwerp vinden, of wek je graag de suggestie dat ze het even in een paar maandjes gefixed hebben en dat ik dus niet jaren heb lopen wachten hierop ? -O-

edit:
Misschien een iets te knorrige reactie. :+

[ Voor 5% gewijzigd door Jungian op 25-11-2008 13:10 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Horrible
Nee zo was het niet bedoeld, ik vond het gewoon grappig omdat ik , mede door jouw reactie, niet meer zat te hopen op hardwarematige videodecoding, en dat het dan een paar maanden later toch nog opduikt, en ook nog eens voor mijn grafische kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
KDE 4.2 beta 1 is uit. Ziet er weer erg leuk uit, je kunt de desktop en folderview bijv weer zo laten werken als in KDE 3 en andere OS'en:
Afbeeldingslocatie: http://kde.org/announcements/announce_4.2-beta1/desktop-folderview-dolphin_thumb.png

En dit:
# Wallpapers are now provided plugins, so developers can easily write custom wallpaper systems in KDE 4.2. Available wallpaper plugins in KDE 4.2 will be slideshows, Mandelbrot fractals, and of course regular static images.
Daar kun je echt superleuke dingen mee doen, zoals systeem-info op het bureaublad. Of een wallpaper die zich aanpast aan het tijdstip, weer, whatever... Erg leuke ontwikkelingen de ik helaas mis bij Gnome (nofi, gebruik ze allebei regelmatig) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Horrible
KDE heeft qua functies toch wel de overhand alleen het is zo'n opzichtig DE.. Zeker die wallpaper plugins zijn een heel erg goed idee. Dingen op de desktop integreren kan nu alleen een beetje leuk met conky. Ik zou het liefst de simpelheid van het uiterlijk van gnome hebben en de functies van KDE, als ik een DE zou gebruiken. :p

Ik hou het bij XMonad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

JanDM schreef op woensdag 26 november 2008 @ 21:45:
KDE 4.2 beta 1 is uit. Ziet er weer erg leuk uit, je kunt de desktop en folderview bijv weer zo laten werken als in KDE 3 en andere OS'en:
[afbeelding]

En dit:

[...]

Daar kun je echt superleuke dingen mee doen, zoals systeem-info op het bureaublad. Of een wallpaper die zich aanpast aan het tijdstip, weer, whatever... Erg leuke ontwikkelingen de ik helaas mis bij Gnome (nofi, gebruik ze allebei regelmatig) :)
Zit er ook een optie bij om weer terug te gaan naar het oude menu ???
Het "vista" menu kan ik niet aan wennen nl. :P

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 09:19

jelly

Arch Linux

Vintendo schreef op woensdag 26 november 2008 @ 22:37:
KDE heeft qua functies toch wel de overhand alleen het is zo'n opzichtig DE.. Zeker die wallpaper plugins zijn een heel erg goed idee. Dingen op de desktop integreren kan nu alleen een beetje leuk met conky. Ik zou het liefst de simpelheid van het uiterlijk van gnome hebben en de functies van KDE, als ik een DE zou gebruiken. :p

Ik hou het bij XMonad.
Als gnome - gebruiker (al 3 jaar) zit ik er toch ook steeds meer aan te denken om KDE eens een poging te geven zeker na de veranderingen van 4.2 Ook hoor ik veel dat de integratie tussen apps van KDE beter is dan die van gnome, ik ben alleen fan van evolution en zijn kalender maarja morgen eens kijken wat KDE te bieden heeft. Wat hou ik toch van keuze van DE's _/-\o_ :P

[ Voor 15% gewijzigd door jelly op 26-11-2008 23:03 ]

Keep it simple stupid

• gertvdijk
jelly schreef op woensdag 26 november 2008 @ 23:01:
ik ben alleen fan van evolution en zijn kalender
Enige wat ik daar echt gruwelijk aan mis is meerdere identiteiten per e-mailaccount.

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Pim. schreef op woensdag 26 november 2008 @ 23:00:
[...]

Zit er ook een optie bij om weer terug te gaan naar het oude menu ???
Het "vista" menu kan ik niet aan wennen nl. :P
Je hebt twee verschillende plasmoids. Een is (in Nederlands) het Programmamenu, de ander is Programmamenustarter. Lekker overzichtelijk 8)7, maar in de beschrijving staat dat de starter het traditionele menu is. Je kan gewoon kiezen welke plasmoid je gebruikt :)

Ik ga trouwens voor een van de eerste keren afwijken van mijn principes. Ik hoefde met Ubuntu nooit de nieuwere software te installeren omdat ik het allemaal up-to-date genoeg vond. Nu ga ik wel KDE4.2 zelf compileren en updaten. Er zitten zoveel mooie nieuwe dingen in. Vooral in plasma is afaik een grote verbetering gaan zitten met het nieuwe systray e.d.

• jelly

jelly

Arch Linux

Je kan een snapshot van KDE 4.2 dowloaden als livecd en dan draaien in virtuele machine of gewoon booten. Ik was al bezig met een nieuwe installatie in een virtuele machine om eens met KDE te spelen, en nu kan ik ook gewoon de nieuwste release uitproberen :P

Heb nu gewoon KDE 4.1 geinstalleerd nog geen 4.2 maar even kijken hoe het is,
zie ik in de opties voor emoticons tweakers.net :+ echt geniaal! _/-\o_ *O* (alleen jammer dat nog niet alle smilies erbij staan)

[ Voor 98% gewijzigd door jelly op 27-11-2008 11:38 ]

Keep it simple stupid

• mithras
  • Niet online
Ik kreeg op de phpAdmin pagina van mn localhost een php warning dat hij de sessie niet kon opslaan omdat er te weinig schijfruimte meer is. Is mijn left space naar 0% gezakt. Op 15GB voor root, met /home en /var/music apart gemount!
* mithras op speurtocht, was /var/log/syslog, /var/log/messages en /var/log/kernel.log gegroeid naar 1,5GB!
jurian@karolina:/$ df -H | grep dev/sda
/dev/sda2               16G    15G   1,6M 100% /
/dev/sda3               41G    27G    13G  69% /home
/dev/sda4               59G    55G   810M  99% /var/music
jurian@karolina:/$ sudo du --max-depth=1 -H
4,1k    ./mnt
13k     ./media
0       ./proc
0       ./sys
3,0M    ./dev
7,9M    ./sbin
56G     ./var
6,6M    ./share
87k     ./tmp
25M     ./boot
29k     ./.Trash-0
4,1k    ./opt
69M     ./bin
660k    ./root
26G     ./home
16M     ./etc
326M    ./lib
17k     ./lost+found
349k    ./include
205k    ./srv
7,0G    ./usr
89G     .
jurian@karolina:/$ sudo du --max-depth=1 -H /var
52M     /var/cache
0       /var/lock
74M     /var/tmp
8,2k    /var/www
4,1k    /var/opt
234k    /var/run
4,1k    /var/mail
91M     /var/crash
55G     /var/music
265M    /var/lib
4,1k    /var/local
136k    /var/spool
30M     /var/log
3,9M    /var/backups
56G     /var
jurian@karolina:/$
Na een beetje archiven en logs opschonen ziet het er wat beter uit, maar nog steeds. Omg, wat een meuk allemaal zeg. Gelukkig gaat het nu wel weer, maar ik had gedacht dat het niet zo snel allemaal vol zou lopen....

/edit:
het gaat al beter. Even blender (gebruik ik toch niet meer) eraf gegooid en de log opgeschoond:
jurian@karolina:/$ sudo du --max-depth=1 -H --exclude=/home --exclude=/var/music /
4,1k    /mnt
13k     /media
0       /proc
0       /sys
3,0M    /dev
7,9M    /sbin
515M    /var
6,6M    /share
87k     /tmp
25M     /boot
29k     /.Trash-0
4,1k    /opt
69M     /bin
660k    /root
16M     /etc
326M    /lib
17k     /lost+found
349k    /include
205k    /srv
7,0G    /usr
8,0G    /

[ Voor 27% gewijzigd door mithras op 27-11-2008 14:31 ]

• jelly

jelly

Arch Linux

mithras schreef op donderdag 27 november 2008 @ 14:23:
Ik kreeg op de phpAdmin pagina van mn localhost een php warning dat hij de sessie niet kon opslaan omdat er te weinig schijfruimte meer is. Is mijn left space naar 0% gezakt. Op 15GB voor root, met /home en /var/music apart gemount!
* mithras op speurtocht, was /var/log/syslog, /var/log/messages en /var/log/kernel.log gegroeid naar
hehe kijkt naar zijn eigen root partitie
code:
1
2
Filesystem            Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/sda3              12G   11G  336M  98% /

Packages die nog in de cache staant weg mikken scheelt bij mij al een Gig :+

[ Voor 54% gewijzigd door jelly op 27-11-2008 15:10 . Reden: quote ingekort ]

Keep it simple stupid

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-09 14:09

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Hmz, zojuist liep ik tegen dit probleempje aan, een corrupte package. Nou heb ik ftp.nluug.nl als mirror ingesteld, zoals AlmaMater in de laatste post opmerkt. Blijkbaar is die package dus al een jaar corrupt :X Moet dit ergens gemeld worden ofzo?
Handmatig wgetten vanaf een andere server naar /var/cache/pacman/pkg heeft het opgelost, het probleem zit dus specifiek in deze Nederlandse mirror.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• gertvdijk
* mithras op speurtocht, was /var/log/syslog, /var/log/messages en /var/log/kernel.log gegroeid naar 1,5GB!
Check even of sysklogd nog wel regelmatig zijn werk doet. Die hoort die logs te roteren. (Voor andere logs is er logrotate.) Dit probleem is reproduceerbaar op een Debian Etch systeem waarop je anacron installeert. Die vindt het blijkbaar dan nooit meer nodig om sysklogd te draaien... Anacron eraf en het probleem was opgelost. (Het was een server, dus geen idee waarom Anacron er op stond in the first place.)

Verwijderd

Demoniac schreef op donderdag 27 november 2008 @ 17:08:
Hmz, zojuist liep ik tegen dit probleempje aan, een corrupte package.
Ah, daar liep ik ook tegenaan toen ik Arch installeerde. Da's alweer een tijdje geleden, geloof dat ik uiteindelijk xorg-fonts-100dpi gewoon geskipt heb.

Verwijderd

gertvdijk schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 10:35:
[...]

Tja, de programmatuur is niet opeens heel anders als er een GUI aan hangt. In wezen is het gewoon hetzelfde, met de beperkingen (of meer werk) en de poin-and-click eenvoud zodra er een GUI bij gebouwd moet worden...
Da's zeker waar. Ncurses-appjes mogen wat vaker gepromoot worden, wat mij betreft.
Zeker voor low-specced machines.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2008 20:22 ]

Verwijderd

Daar had een vriend ook last van. Die logs horen helemaal niet zo snel te groeien. Vreemd... :?

Oh misschien even verder lezen... :P
gertvdijk schreef op donderdag 27 november 2008 @ 18:52:
[...]

Check even of sysklogd nog wel regelmatig zijn werk doet. Die hoort die logs te roteren. (Voor andere logs is er logrotate.) Dit probleem is reproduceerbaar op een Debian Etch systeem waarop je anacron installeert. Die vindt het blijkbaar dan nooit meer nodig om sysklogd te draaien... Anacron eraf en het probleem was opgelost. (Het was een server, dus geen idee waarom Anacron er op stond in the first place.)

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2008 20:33 ]

Verwijderd

Demoniac schreef op donderdag 27 november 2008 @ 17:08:
Hmz, zojuist liep ik tegen dit probleempje aan, een corrupte package. Nou heb ik ftp.nluug.nl als mirror ingesteld, zoals AlmaMater in de laatste post opmerkt. Blijkbaar is die package dus al een jaar corrupt :X Moet dit ergens gemeld worden ofzo?
Handmatig wgetten vanaf een andere server naar /var/cache/pacman/pkg heeft het opgelost, het probleem zit dus specifiek in deze Nederlandse mirror.
Dit is idd al meer dan een jaar zo. Best slecht. miss moet iemand dat maar eens reporten ja :)

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2008 09:17 ]

• Dr. Horrible
Verwijderd schreef op donderdag 27 november 2008 @ 20:18:
[...]

Ah, daar liep ik ook tegenaan toen ik Arch installeerde. Da's alweer een tijdje geleden, geloof dat ik uiteindelijk xorg-fonts-100dpi gewoon geskipt heb.
Had ik ook inderdaad. Heel irritant. Ik gebruik nou meestal de surfnet mirror en neotuli, die is sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Verwijderd schreef op donderdag 27 november 2008 @ 20:18:
[...]

Vintendo schreef op donderdag 27 november 2008 @ 23:41:
[...]

Had ik ook inderdaad. Heel irritant. Ik gebruik nou meestal de surfnet mirror en neotuli, die is sneller.
OK, maar waar/hoe zou je zoiets kunnen melden? Er moet toch een beheerder van zo'n mirror zijn?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Horrible
Je zou het in dit topic kunnen melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze maand is het weer een beetje bijgetrokken:
Afbeeldingslocatie: http://xs434.xs.to/xs434/08492/cft1202_0301292fada470.png
Maar we zitten nog steeds 9% lager dan 2 maanden geleden. We zitten nu op hetzelfde niveau als in juli. Ik vraag me nog steeds af wat er in oktober nu gebeurd is. Misschien dat mensen wanhopig werden van het uitstellen van Ubuntu 8.10? :P

Ik had een tijdje geleden nog wel verwacht dat we dit jaar de 1% zouden doorbreken, maar dat krijgen we dus volgend jaar.

En intussen gaat MS onder de 90%: nieuws: 'Marktaandeel Microsoft daalt beneden 90 procent'

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2008 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is nog hoop. kidde in 'nieuws: 'Marktaandeel Microsoft daalt beneden 90 procent'' vertelt dat NetApplications vooral de Amerikaanse markt becijfert. In Europa liggen de getallen iets anders:
Afbeeldingslocatie: http://www.xitimonitor.com/Images/etudes/fr-FR/OS-200809-4.png
Zowel Linux als Windows hebben in Europa dus meer marktaandeel dan in Amerika. :P De Mac is dus vrij populair aan de overkant.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2008 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Verwijderd schreef op woensdag 03 december 2008 @ 12:10:
Er is nog hoop. kidde in 'nieuws: 'Marktaandeel Microsoft daalt beneden 90 procent'' vertelt dat NetApplications vooral de Amerikaanse markt becijfert. In Europa liggen de getallen iets anders:
[afbeelding]
Zowel Linux als Windows hebben in Europa dus meer marktaandeel dan in Amerika. :P De Mac is dus vrij populair aan de overkant.
Misschien leuk om als nieuwspost naar de frontpage te sturen, dit omdat nergens in het artikel ook vermeld de statistieken in europa de situatie

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Touchdomex schreef op woensdag 03 december 2008 @ 12:39:
[...]

Misschien leuk om als nieuwspost naar de frontpage te sturen, dit omdat nergens in het artikel ook vermeld de statistieken in europa de situatie
Ik denk dat de cijfers daar al te oud voor zijn. September, oktober en november staan er niet bij.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2008 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woohoo! Scorcher werkt in Wine! :D Er waren regressies in de maanden voor het uitkomen van Wine 1.0, maar die zijn in 1.1.10 gefixt. Met een beetje geluk (en de Patchwatcher) blijft het voortaan werken.

Het is een oud racegame uit 1996 van Zyrinx (tegenwoordig IO Interactive, bekend van Hitman). Ooit had ik het volledige spel, maar ik ben het in de loop der jaren kwijtgeraakt. Ik heb het plan om hier eens een native Linux versie van te maken, bij wijze van oefening voor OpenGL-programmeren.

De Demo, de AppDB entry, en wat screenshots:
Afbeeldingslocatie: http://appdb.winehq.org/appimage.php?iId=15129Afbeeldingslocatie: http://appdb.winehq.org/appimage.php?iId=15130Afbeeldingslocatie: http://appdb.winehq.org/appimage.php?iId=15131

Je kan de DOS-versie overigens ook in FreeDOS draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Ik heb hier vier harddisken van 1TB liggen, ter vervanging van mijn huidige Areca + 7x 500GB, die ik in een Mythbuntu HTPC gaan hangen. (die dus ook NAS mag gaan spelen)
Nou is ext4 sinds kort stable, maar is het ook aan te raden om dat te gebruiken voor een grote data-partitie? Op zich komt er niet hele kostbare data op te staan (foto's en mail wordt ook nog een backup van gemaakt) maar ik wil natuurlijk niet een buggy FS gaan gebruiken :P
Of zijn er filesystems die hiervoor nog in aanmerking komen? XFS werd me door een vriend heel erg afgeraden, ext3 is niet ontworpen voor volumes van deze grootte en Reiser4 heeft een erg onzekere toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Horrible
Het mooie van de Ext* besturingssystemen is, is dat ze te verkleinen zijn, iets wat ik wel belangrijk vind. JFS schijnt een erg veilig bestandssysteem te zijn, doordat het journal er al vanaf het begin ingebouwd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ext4 is wel pas stable vanaf kernel 2.6.28. Deze ben ik nog niet tegen gekomen in een distro (draai zelf Gentoo ~amd64 met 2.6.27).

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2008 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

Verwijderd schreef op maandag 08 december 2008 @ 23:12:
ext4 is wel pas stable vanaf kernel 2.6.28. Deze ben ik nog niet tegen gekomen in een distro (draai zelf Gentoo ~amd64 met 2.6.27).
Nieuwe filesystems lijken mij evil, en ik zou nog van alles mis mee kunnen gaan, maar hoe het precies zit zou ik niet kunnen zeggen. Arch draait ook nog 2.6.27 maar die is over een maand zeker overgestapt op *.28 . Alsnog is de software nog heel erg nieuw, als main distro's ext4 gaan gebruiken dan zou ik het als veilig/stabiel gaan beschouwen. Ik las wel laatst een artikel op phoronix.com dat er toch een aardige snelheidswinst was. >:)

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het trouwens mogelijk om van ext3 naar ext4 te gaan zonder verlies van data? Dan kan ik me huidige installatie behouden.

Edit:
Never mind ik vond dit commando in de kernel wiki:
$ tune2fs -O extents -E test_fs /dev/DEV

Dit zet je ext3 partitie om naar ext4. Alleen blijven alle al aanwezige bestanden in het ext3 formaat staan. Is er een manier om ook deze om te zetten naar ext4?

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2008 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
JanDM schreef op woensdag 26 november 2008 @ 21:45:
[afbeelding]

En dit:

[...]

Yes, hier zat ik op te wachten. Helaas duurt het nog tot eind januari 2009 voordat de final versie uitkomt, en wie weet hoe lang het dan nog duurt voordat het wordt opgenomen in de grote distro's. Even doorbijten dus nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 09:14:
Dit zet je ext3 partitie om naar ext4. Alleen blijven alle al aanwezige bestanden in het ext3 formaat staan. Is er een manier om ook deze om te zetten naar ext4?
Ik neem aan op dezelfde manier als defragmenteren: het bestand kopiëren. :P Defragmenteren zelf schijnt niet meer nodig te zijn op die manier, ik las ergens dat Ext4 een online* defragmentatie feature zou hebben.

*) online as in mounted, niet webbased ofzo ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2008 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 16:45

Blonde Tux

<advertisement>

Ff een klein vraagje: Ik moet donderdag een presentatie geven over Linux (het voor non-tech personen uit de marketing wereld) en ik kan nergens een aanta vinden over hoeveel mensen ongeveer linux gebruiken. Weet iemand dat toevalig? Google komt zo snel niet met een concreet antwoord

GIYF heb ik ff geen zin in als antwoord.

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blonde Tux schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 21:04:
Ff een klein vraagje: Ik moet donderdag een presentatie geven over Linux (het voor non-tech personen uit de marketing wereld) en ik kan nergens een aanta vinden over hoeveel mensen ongeveer linux gebruiken. Weet iemand dat toevalig? Google komt zo snel niet met een concreet antwoord

Kijk eens een paar posts omhoog. :P Het is ontzettend lastig om Linux-gebruik te meten. De statistieken hierboven geven het browser-gebruik aan. Je mist daar dus de server-markt mee, en de Linux-gebruikers zonder www-behoefte (academisch gebruik enzo). Ook de embedded gebruikers (je TV, je MP3-speler, je router, de verkeersregeling, je auto, etc.) worden nergens meegerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 16:45

Blonde Tux

<advertisement>

Al dat soort dingen vermeld ik ook in mijn presentatie, dat het veelzijdig is, maar gewoon zodat zij ongeveer weten hoeveel mensen het op de desktop gebruiken.

Het is wat beter om met exactere cijfers aan te komen zetten dan met een paar procentjes, zeker deze kleine procenten...

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
Blonde Tux schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 21:04:

Wat is precies het doel en de context van de presentatie? Wellicht kun je een zooi voorbeelden aanhalen van b.v. toenemend gebruik bij de overheid, universiteiten e.d. Zowel in Nl. als buitenland (zie b.v. Franse overheid, http://www.desktoplinux.com/news/NS5665947765.html )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-09 20:25
rm -rf /usr/lib

Wait... WHAT?
CONTROL-C CONTROL-C CONTROL-C

Maar het was te laat ;( Verschillende megabytes aan essentiele libraries waren naar de eeuwige jachtvelden gestuurd.

En het werd nog leuker... Ik wou via "debsums" kijken welke pakketten beschadigd waren, maar daarvoor moest ik debsums nog installeren. En raad eens welke libraries het eerst verwijderd waren? Right, /usr/lib/apt/*...

Andere pc dan maar op, en een apt deb van internet halen. Blijkt mijn USB dan juist besloten te hebben om er mee op te houden, en dit dan nog op vrij permanente basis. Murphy toch, zoek toch eens een ander slachtoffer!

Maar uiteindelijk is het toch een happy end geworden. Beschadigde paketten zoeken:
debsums -s 2>&1 | grep "can't open" | cut -f " " -d 4 | sort | uniq

en ze herinstalleren.

Je verliest er wel een dik uurtje mee, maarja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

MALEADt schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 23:35:
rm -rf /usr/lib

Wait... WHAT?
CONTROL-C CONTROL-C CONTROL-C

Maar het was te laat ;( Verschillende megabytes aan essentiele libraries waren naar de eeuwige jachtvelden gestuurd.

En het werd nog leuker... Ik wou via "debsums" kijken welke pakketten beschadigd waren, maar daarvoor moest ik debsums nog installeren. En raad eens welke libraries het eerst verwijderd waren? Right, /usr/lib/apt/*...

Andere pc dan maar op, en een apt deb van internet halen. Blijkt mijn USB dan juist besloten te hebben om er mee op te houden, en dit dan nog op vrij permanente basis. Murphy toch, zoek toch eens een ander slachtoffer!

Maar uiteindelijk is het toch een happy end geworden. Beschadigde paketten zoeken:
debsums -s 2>&1 | grep "can't open" | cut -f " " -d 4 | sort | uniq

en ze herinstalleren.

Je verliest er wel een dik uurtje mee, maarja :)
Hoe kom je er eigenlijk op om je /us/lib te verwijderen? En had je niet ergens een backup staan ;)

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UDuckling5
  • Laatst online: 22-12-2021

UDuckling5

Nachteend

Misschien zat ie in /opt/<project>/usr/lib ofzo :P Dan is de fout zo gemaakt :$

Flap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
Gewoonweg verstrooid zijn. Ik wou /usr/lib/mozilla verwijderen, maar na in een subdir te gaan te zijn wou ik terug de parent dir verwijderen, maar blijkbaar 1 niveau te hoog gegaan...
Gelukkig heb ik het nog snel kunnen afbreken. Enkele jaren geleden ooit eens een "chmod 777 /*" gedaan, én volledig laten afronden. Geloof me, je systeem wordt binnen de minuut volledig verneukt, tot het onherstelbare toe :P
1 van de goede voornemens voor 2009: niet continu als root werken :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MALEADt schreef op woensdag 24 december 2008 @ 10:54:
...
Gelukkig heb ik het nog snel kunnen afbreken. Enkele jaren geleden ooit eens een "chmod 777 /*" gedaan, én volledig laten afronden. Geloof me, je systeem wordt binnen de minuut volledig verneukt, tot het onherstelbare toe :P
1 van de goede voornemens voor 2009: niet continu als root werken :')
Onder Mac OS heb je standaard het programma fixpermissions, welke alle permissies weer goed zet. Zal dit er ook niet zijn voor Linux?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

Verwijderd schreef op woensdag 24 december 2008 @ 11:06:
[...]

Onder Mac OS heb je standaard het programma fixpermissions, welke alle permissies weer goed zet. Zal dit er ook niet zijn voor Linux?
Denk het niet, als je eenmaal met root werkt , zijn alle veranderingen definitief vandoor ook:
code:
1
 With great power comes great responsibility

Met commando's zoals rm & chmod moet je altijd oppassen, je zou je .bashrc kunnen aanpassen en hier te volgende alias plaatsen:
code:
1
 rm alias='rm -i'
dit is dan alleen nog maar voor de normale user (single user that is) als je dit voor de root user wil laten gelden moet je volgens mij de .bashrc van /home/root/.bashrc aanpassen
btw. rm -i vraagt elke keer aan je of je de gegeven file zeker wil verwijderen :+

Aan mezelf merk ik wel steeds meer dat ik meer command line gericht ben sinds ik ben overgestapt naar Arch linux en al een geruime tijd linux draai : bijvoorbeeld mplayer front-end vind ik zinloos :+ , veel dingen kunnen makkelijker via cmd en ik zoek eigenlijk ook nog een vervanger voor het 'zware' gnome ben nu aan het kijken naar openbox. Het grappigste vind ik nog dat als ik mijn laptop op de universiteit gebruik ik ga updaten dat mensen dan verbaasd kijken hoe ik dit via de commandline doe :P

[ Voor 23% gewijzigd door jelly op 24-12-2008 11:49 ]

Keep it simple stupid

• maleadt
jelly schreef op woensdag 24 december 2008 @ 11:47:
Het grappigste vind ik nog dat als ik mijn laptop op de universiteit gebruik ik ga updaten dat mensen dan verbaasd kijken hoe ik dit via de commandline doe :P
Heh, same. Maar even snel VT switchen en als root "aptitude update && aptitude -y upgrade" forken is nu toch zóveel sneller dan Systeem->Beheer->Update Manager->Controleren->blabla. Net hetzelfde voor connectie met draadloze verbindingen: uit voorliefde voor de console (en omdat ik een low-end laptop heb) gebruik ik meestal wpa_cli. Je moet dan eens de blik van een doorsnee Windows-gebruiker bekijken :P

Het is zelfs nog grappiger als ze dan afkomen met het veelgehoorde discussiepunt: "Linux is niet gebruiksvriendelijk!". Open ik dan even snel NetworkManager: "het kán gebruiksvriendelijk hoor!" :+

• jelly

jelly

Arch Linux

MALEADt schreef op donderdag 25 december 2008 @ 00:15:
[...]

Heh, same. Maar even snel VT switchen en als root "aptitude update && aptitude -y upgrade" forken is nu toch zóveel sneller dan Systeem->Beheer->Update Manager->Controleren->blabla. Net hetzelfde voor connectie met draadloze verbindingen: uit voorliefde voor de console (en omdat ik een low-end laptop heb) gebruik ik meestal wpa_cli. Je moet dan eens de blik van een doorsnee Windows-gebruiker bekijken :P

Het is zelfs nog grappiger als ze dan afkomen met het veelgehoorde discussiepunt: "Linux is niet gebruiksvriendelijk!". Open ik dan even snel NetworkManager: "het kán gebruiksvriendelijk hoor!" :+
De CLI vind ik ook steeds cooler (klinkt lekker geeky maar ik doe toch Technische Informatica :+ ) . Vooral als ik van series die ik download, de spaties eruit wil halen dat kan met dit command
code:
1
 for f in *; do mv "$f" `echo $f | tr ' ' '_'`; done

En voor om een dezelfde zin eraf te halen
code:
1
for f in zinlozetext*; do mv "$f" "${f#zinlozetext-}"; done

En dat kan heel makkelijk met aardig wat files via een command :*)

Vandaag is de nieuwe kernel uit! Vind het alleen jammer dat op tweakers altijd de discussie tussen de gebruiksvriendelijkheid van windows <-> linux altijd moet worden benadrukt :X . Het is veel interessanter om over de nieuwe features zoals ext4 te hebben, laatst las ik op phoronix dat hij veel sneller is dan ext3, is hier al iemand die over wil stappen naar ext4?

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
jelly schreef op donderdag 25 december 2008 @ 23:05:
Vandaag is de nieuwe kernel uit! Vind het alleen jammer dat op tweakers altijd de discussie tussen de gebruiksvriendelijkheid van windows <-> linux altijd moet worden benadrukt :X . Het is veel interessanter om over de nieuwe features zoals ext4 te hebben, laatst las ik op phoronix dat hij veel sneller is dan ext3, is hier al iemand die over wil stappen naar ext4?
Ja, de discussie gaat over iets wat niets met de kernel te maken heeft. Van een goede kernel merk je namelijk als doorsnee gebruiker niks. (het moet gewoon werken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Ik moet zeggen dat ik niet geheel snap waarom iedereen al jaren zanikt over gebruiksvriendelijkheid, ik denk dat ik maar begin met zeuren dat gebruikers zo vreselijk dom zijn.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

bobo1on1 schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 02:08:
Ik moet zeggen dat ik niet geheel snap waarom iedereen al jaren zanikt over gebruiksvriendelijkheid, ik geloof dat ik maar begin met zeuren dat gebruikers zo vreselijk dom zijn.
Daar zijn het idd lusers voor.

Ik moet morgen mijn desktop eens reinstallen, en twijfel tussen Gentoo en Debian.
Leuke keuze altijd; gentoo is wel te gek maar net iets te tijdsrovend vrees ik :/.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Boudewijn schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 02:10:
[...]

Ik moet morgen mijn desktop eens reinstallen, en twijfel tussen Gentoo en Debian.
Leuke keuze altijd; gentoo is wel te gek maar net iets te tijdsrovend vrees ik :/.
Ik zou zelf gaan voor het systeem wat je hiervoor gewoon snapt :+ Bij mij zou dat debian zijn. Er is niets fijner dan je terminal te openen Sudo apt-get in te typen en dan nog een commando en hup installeren O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
jelly schreef op donderdag 25 december 2008 @ 23:05:
[...]
Zit al een maandje op EXT4 :) 2.6.27 ext4dev weliswaar, maar de verschillen tussen .27 en .28 zijn klein op gebied van ext4. Heel stabiel, nog geen problemen ondervonden, en voelt best snel aan. "Voelt", ja, want ik ben niet van mening dat benchmarks belangrijker zijn: real-life performance is veel belangrijker. Jammer dat men op Phoronix ondanks de vele commentaar nog steeds een filesystem test adhv "Bonnie++" en "hdparm" in plaats van meer realistische testen als "time to boot" of "time to start open-office".

Nuja, iemand al op GEM+KMS? Ik draai nu FC10 dewelke alles al in de kernel gepatcht heeft, maar het is echt niet aan te raden als je nog een AGP chipset hebt. Het is de eerste keer in 2 weken dat ik opnieuw Compiz kan inschakelen (met modesetting uitgeschakeld!), en modesetting zelf zorgt voor een massa interne crashes in X. Er is wel progressie: bij de release kreeg ik corruptie + hard lock vanaf X startte :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 02:10:
[...]

Altijd Gentoo ;). En een basis systeem heb je vrij snel draaien.

Ik denk dat ik ext4 wel een kans ga geven zodra 28 in ~amd64 Gentoo repos verschijnt.
Grapje, hij zit al in de repos. Ik zal het proberen zodra ik weer thuis ben.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2008 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 10:35

zomertje

Barisax knorretje

* zomertje aait cygwin voor windows.

Heb heerlijk wat scrippies gemaakt van nog geen 10 regels, om data uit een stapel logfiles te vissen en klaar te maken om in te lezen in een excel sheet. Met een batch script gaat me dit echt niet lukken zo eenvoudig.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

Verwijderd schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 10:29:
[...]

Altijd Gentoo ;). En een basis systeem heb je vrij snel draaien.

Ik denk dat ik ext4 wel een kans ga geven zodra 28 in ~amd64 Gentoo repos verschijnt.
Grapje, hij zit al in de repos. Ik zal het proberen zodra ik weer thuis ben.
Niet om je van mijn distro te overtuigen, maar ik vind Arch Linux heerlijk het kost niet zoveel tijd als gentoo, maar compileerd ook alles en is lekker snel. Ext4 zit nog niet in de repo's behalve als je de testing repo gebruikt.

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf ook een tijd Arch gebuiken. Vind het ook een goede distro welke zeker op mijn tweed keus staat. Maar ik vind Gentoo net wat fijner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 01:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

bobo1on1 schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 02:08:
Ik moet zeggen dat ik niet geheel snap waarom iedereen al jaren zanikt over gebruiksvriendelijkheid, ik denk dat ik maar begin met zeuren dat gebruikers zo vreselijk dom zijn.
Grote probleem is dat "gebruiksvriendelijkheid" nogal wazig is.

*iedereen* wil gebruiksvriendelijkheid, alleen vindt de ene dat een stel mooie config files gebruiksvriendelijk zijn, de ander wil iets wat zoveel mogelijk lijkt op een zeker OS uit Redmond, en weer een ander wil dat zoveel mogelijk automatisch gedetecteerd/geconfigureerd wordt en... en... en...

Dat is ook het probleem :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OpenSuSE 11.1 64-bits eens geinstalleerd. Ik heb helaas geen tijd meer om een Gentoo bak te onderhouden en ik vind de laatsgenoemde distro een wirwar van packagemanagers en onderhoudde packages geworden waar ik een hele middag kwijt ben met het uitzoeken van hoe en wat. Nu gelukkig een "simpele", werkende desktop op mijn scherm met KDE 4.1.3. En wat maakt deze DE toch aardig grote stappen in zijn KDE4 ontwikkeling. Benieuwd naar de 4.2 release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Afgelopen week ook even gespeeld met OpenSuse 11.1 + KDE 4.1.3. Ziet er zeker leuk uit, maar het voelt nog niet helemaal lekker. Vind ook de hoeveelheid configuratie opties in KDE een beetje te. Doe mij maar een simpele Gnome of XFCE. Deze week m'n laptop maar weer eens optuigen met Arch. Blijft voor mij toch de disto die het lekkerste aanvoelt. Veel controle over wat wel en niet te installeren en loopt als een trein op mijn wat oudere laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het al bekend wanneer GRUB2 uit komt? Ik wil ext4 wel proberen alleen kan grub legacy (0.9x) hier niet van bootten. Nu lijkt me ook sterk dat ext4 support nog in legacy wordt toegevoegd.
/boot staat bij mij gewoon op de / partitie. Deze op een aparte partitie zetten is geen optie, omdat ik all 4 primaire partities heb en dan wordt het zo'n gepruts als ik er een aantal logical moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
Yay, AMD heeft sample code voor R600/R700 gereleast, en heeft beloofd om in de komende maanden complete register specificatie vrij te geven :) Men hoopt om rond april een eerste functionele driver te hebben. Voor zover het mogelijk is wordt m'n volgende kaart er 1 van AMD.

2009 wordt een goed jaar voor open-source graphics: GEM hebben we al, Intel KMS zal in .29 zitten en wordt voor andere drivers verwacht tegen .30. Dan nog DRI2+Gallium3D en Open Source graphics zullen (hopelijk) een pak beter werken dan ze nu doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zezke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-09 14:09
pjlgt schreef op maandag 29 december 2008 @ 08:20:
Afgelopen week ook even gespeeld met OpenSuse 11.1 + KDE 4.1.3. Ziet er zeker leuk uit, maar het voelt nog niet helemaal lekker. Vind ook de hoeveelheid configuratie opties in KDE een beetje te. Doe mij maar een simpele Gnome of XFCE.
², bovendien vond ik opensuse best veel geheugenopeisen, ik zit toch al meestal aan 600-700mb na opstarten. Dit vind ik best veel als ik nu zie dat fedora 10 (GNOME) slecht 330 gebruikt met enkele nautiluswindows open, system monitor en firefox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:24

BoAC

Memento mori

Verwijderd schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 09:21:
Is het al bekend wanneer GRUB2 uit komt? Ik wil ext4 wel proberen alleen kan grub legacy (0.9x) hier niet van bootten. Nu lijkt me ook sterk dat ext4 support nog in legacy wordt toegevoegd.
/boot staat bij mij gewoon op de / partitie. Deze op een aparte partitie zetten is geen optie, omdat ik all 4 primaire partities heb en dan wordt het zo'n gepruts als ik er een aantal logical moet maken.
Je gebruikt dan toch gewoon een boot partitie met ext3 :?

Oeps niet volledig gelezen ;)

Maar als je / als laatste primair is.. kun je die prima converteren :)

[ Voor 9% gewijzigd door BoAC op 30-12-2008 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Woei nieuwe debian :).

meuk: Debian GNU/Linux 4.0r6

Weinig echt spannends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Ja, dat is oud nieuws. Als je geabonneerd bent op debian-announce mailinglist wist je dit de 18e al. Zo'n laat bericht in de meuktracker zaait m.i. alleen maar verwarring, zoals bij mij daarnet. Ik dacht "Welke blunder zat in 4.0r6 dat ze nu alweer een nieuwe update moeten uitbrengen?"...

[ Voor 3% gewijzigd door gertvdijk op 30-12-2008 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

gertvdijk schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 11:39:
[...]

Ja, dat is oud nieuws. Als je geabonneerd bent op debian-announce mailinglist wist je dit de 18e al. Zo'n laat bericht in de meuktracker zaait m.i. alleen maar verwarring, zoals bij mij daarnet. Ik dacht "Welke blunder zat in 4.0r6 dat ze nu alweer een nieuwe update moeten uitbrengen?"...
De meuktrackter mist meestal een aantal toch wel belangrijke distro's of post vanalles gewoon te laat, net zoals het nieuws trouwens :| . Voor linux/hardware nieuws lees ik daarom ook altijd phoronix.com nieuwsartikels zijn veel meer diepgaand

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Laptop aan het optuigen met Arch + KDE 4.2. Benieuwd of (en hoe) het werkt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hmm, nu m'n router draait zoals ik wil ga ik eens een nieuwe uitdaging proberen. Nieuwejaarsvoornemen: Debian/Hurd draaiend krijgen op een of andere bak :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

gertvdijk schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 11:39:
[...]

Ik vond de hoeveelheid nieuwe pakketjes al virj gering :+.

Maar goed, we moeten niet zeuren en voortaan zelf\eerder meuken ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
pjlgt schreef op woensdag 31 december 2008 @ 12:15:
Laptop aan het optuigen met Arch + KDE 4.2. Benieuwd of (en hoe) het werkt :P
Nog net even wat te gammel Kde 4.2, maar ziet er toch wel erg veelbelovend uit. Nu maar weer de oude vertrouwde Gnome geinstalleerd. Voelt altijd weer als thuiskomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

dion_b schreef op woensdag 31 december 2008 @ 17:22:
Hmm, nu m'n router draait zoals ik wil ga ik eens een nieuwe uitdaging proberen. Nieuwejaarsvoornemen: Debian/Hurd draaiend krijgen op een of andere bak :P
Ooit al iets gedaan met die Alpha die je ooit geruild hebt voor een Sparcstation Ultra 5? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Alpha staat op zolder met NetBSD erop. Moet bekennen er verder niet veel zinnigs mee gedaan te hebben - qua performance of mogelijkheden wijkt het niet af van andere dingen die ik in een BabyAT kastje zou kunnen hebben. Wel heb ik ondertussen NetBSD eindelijk eens draaien op m'n Cobalt Qube2. Die is zeker niet sneller dan de Alpha, maar is tenminste ook klein, schattig en zuinig. En kan prima met een CF-kaart overweg.

Eea moet ik nog uitwerken, maar waarschijnlijk ga ik dit als m'n interne hobbyserver gebruiken, dus met een eigen subnet erachter waar ik kan netbooten enzo :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Iemand ervaring met een goede media plugin voor Firefox onder Kubuntu (KDE4)? Ik heb onder Gnome Totem gebruikt en dat vond ik zeeeer fijn (nette gtk knopjes, in het venster fullscreen, met een druk op de knop in Totem zelf te openen).

Nu heb ik Mplayer gebuikt en de vlc plugin. Beide werken imho niet naar behoren. In een heel klein venstertje, niet met een fijne UI of een best hoge load. Wie heeft een goed / beter alternatief, liefst iets wat op Qt4 aansluit en leuk integreert. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 10:35

zomertje

Barisax knorretje

mithras schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 21:55:
Iemand ervaring met een goede media plugin voor Firefox onder Kubuntu (KDE4)? Ik heb onder Gnome Totem gebruikt en dat vond ik zeeeer fijn (nette gtk knopjes, in het venster fullscreen, met een druk op de knop in Totem zelf te openen).

Nu heb ik Mplayer gebuikt en de vlc plugin. Beide werken imho niet naar behoren. In een heel klein venstertje, niet met een fijne UI of een best hoge load. Wie heeft een goed / beter alternatief, liefst iets wat op Qt4 aansluit en leuk integreert. :)
Wat wil je precies afspelen?

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Vanalles :p

Als ik aan het browsen ben, dingen als "embedded radio" (nl.fm), avi's, mpg's, mp3's, ogg's et cetera. Het algemene multimedia spul. Ik open dan liever niet direct Amarok of Dragon voor dit soort kleine dingetjes (alleen als het groot spul is).

Misschien kan ik voor avi's e.d. nog wel een aparte speler gebruiken, maar bijvoorbeeld bij nl.fm gaat dat al niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Niemand heeft een plugin geïnstalleerd? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
mithras schreef op maandag 05 januari 2009 @ 12:55:
Gewoon Totem heb ik. Soms wil ik VLC bij filmpjes en dan doe ik rechts-klik, Copy. en dan paste ik de URL in VLC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UDuckling5
  • Laatst online: 22-12-2021

UDuckling5

Nachteend

mithras schreef op maandag 05 januari 2009 @ 12:55:
VLC, maar dat wilde je niet :$

Flap

Pagina: 1 ... 12 ... 79 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.