[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Verwijderd
Adobe heeft einde het licht gezien! Ik ben benieuwd, ik hoop dat een groot struikelblok voor veel mensen met x64 installaties, of mensen die dat zouden willen nu wordt weggenomen. Het is nog wel een alpha, maargoed er wordt dus echt aan gewerkt.
Wat ik wel vreemd vind is dat hier nog geen woord is gerept over nvidia's VDPAU. Hardwarematige videodecoding! DIt vind ik groter nieuws dan flash 64-bit
Oeps stom, had wel de hele .Net discussie gelezen, dacht dat ik alles daarboven al gelezen had. Slordig.Vintendo schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 09:03:
Zie vorige pagina
Wat ik wel vreemd vind is dat hier nog geen woord is gerept over [url=nhttp://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=nvidia_vdpau&num=1]vidia's VDPAU[/url]. Hardwarematige videodecoding! DIt vind ik groter nieuws dan flash 64-bit
Tsja ik denk dat nvidia's VDPAU maar een kleine groep mensen aanspreekt (voor die mensen is het wel heel belangrijk). Het gaat alleen om de bezitters van nVidia kaarten en dan met name nog de mensen die in het een HTPC achtige situatie gebruiken. Flash komt iedereen dagelijks op internet en er is best een grote groep die x64 draait en problemen heeft nspluginwrapper. Daarnaast is de VDPAU voorlopig alleen nog beschikbaar voor mensen die zelf aan het patchen en compilen willen gaan. Alhoewel ook daarvoor geldt dat het in ieder geval een goed teken is dat er aan gewerkt wordt.
harrydg in "full HD op je linux htpc"
Ik had het toevallig wel op het arch forum gepost:
http://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?pid=450458#p450458
[ Voor 40% gewijzigd door jordz. op 18-11-2008 10:41 ]
Zijn er nog dingen waar ik op moet letten?
Verwijderd
Weet welke chipsets er allemaal in je laptop zitten. Dat scheelt je een hoop gecompile van je kernel. En doe je kernel handmatig maken. Verder gewoon rustig de handleiding volgen.Spike1506 schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 11:43:
Vandaag eens proberen Gentoo 2008.0 (amd64) te installeren op mijn nieuwe laptop.
Zijn er nog dingen waar ik op moet letten?
Ben al bekend met Gentoo (gelukkig), doelde meer op: waar moet ik op letten met een 64bit distro?Verwijderd schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 11:59:
[...]
Weet welke chipsets er allemaal in je laptop zitten. Dat scheelt je een hoop gecompile van je kernel. En doe je kernel handmatig maken. Verder gewoon rustig de handleiding volgen.
In ieder geval toch bedankt voor je input.
Verwijderd
Ik had al een nieuwssubmit gedaan zoals altijd, en het is gemeld in een ander NOS-topic. Zullen we maar afspreken om voortaan al het NOS-nieuws in de kroeg te melden?Vintendo schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 09:03:
Zie vorige pagina
Wat ik wel vreemd vind is dat hier nog geen woord is gerept over nvidia's VDPAU. Hardwarematige videodecoding! DIt vind ik groter nieuws dan flash 64-bit
Verwijderd
Deze kwam niet door de T.net queue heen, waarschijnlijk omdat ik het te laat ontdekte.
Wat het geval is: Richard Stallman heeft een nieuwe versie van de Free Documentation License uitgebracht speciaal om Wikipedia een tijdelijke mogelijkheid te geven om over te stappen op Creative Commons Attribution Share-Alike.
Ik had nooit verwacht dat RMS dat zou doen, en het is best een creatief gebruik van de "deze versie, of een latere versie" clausule. Stel je voor dat RMS straks GPL 3.1 uitbrengt die zegt: alle projecten kunnen tot 1 januari 2009 overstappen op een closed-source licentie. Toch een reden om die macht niet bij RMS te leggen, denk ik zo.
Die clausule is trouwens optioneel, en wordt bijvoorbeeld door de Linux-kernel niet gebruikt. Linux zal altijd op GPL 2 blijven steken.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2008 20:54 ]
Verwijderd
Zozo, gaat hard met de Nvidia-drivers. Een paar dagen geleden nog PureVideo-support, en nu OpenGL 3.0.
Ik wacht nog even op de stabiele versie, maar dit is, samen met H.264-accelleratie, toch wel een reden om te upgraden van de driver die met Ubuntu meegeleverd wordt.Late last month NVIDIA had released a beta OpenGL 3.0 Linux driver that was based upon an earlier code branch, but the 180.06 release was missing this support for OpenGL 3.0 and GLSL 1.30. Now though the OpenGL 3.0 support is synced up with 180.08.
[ Voor 16% gewijzigd door Surkow op 19-11-2008 22:38 ]
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."
Albert Einstein
Verwijderd
Christoph Haas schrijft:
En toen ik wou kijken wie Christoph Haas was kwam ik op deze blog uit:"A picture is worth a thousand words. And thanks to screenshots.debian.net this finally comes true for Debian packages. The new website was launched just a week ago and has already collected screenshots for 740 packages shipping with the Linux distribution — with new uploads pouring in every hour. Debian users can finally get an impression of how an application would like look before installing it."
screenshots.debian.net gets slashdotted
Bear with me that I keep you posted with boring news of screenshots.debian.net. But after further optimisation (caching the start page, serving screenshots directly from nginx instead of via Pylons) we decided that it’s time to get us on Slashdot. Thanks a lot to zepolen for teaching me about memcached and threading! The slashdot people have approved my announcement and we are already getting hammered by people following the link to screenshots.debian.net. Currently the server load is still near 100%, we have 10 Mbps network traffic and 60 request/second. Watching the web server logs is currently pretty cool.
Alsnog, nvidia gaf eerst aan niet ermee bezig te zijn. Nu hebben ze ook al is het in de begin fase toch het project aangekondigd en er mee bezig te zijn. Ook al staat het in zijn kinderschoentjes. Ik vind het imho al mooi genoeg dat ze er uberhaupt mee bezig zijn.Vintendo schreef op woensdag 19 november 2008 @ 23:03:
De PureVideo support is nog niet om naar huis te schrijven. Het doet het, met de demovideo, en het heeft inderdaad een stuk minder cpu-belasting, Maar, voor zover ik weet, kan het nog geen mkv's afspelen, en als ik de video stream uit de mkv haal doet hij het ook nog niet. Van de wmv en vc-1 is de status zelfs buggy dus het duurt nog wel een tijd voordat het waard word hier een nieuwe videokaart voor aan te schaffen.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Ik ook maar toen ik het las dacht ik toch stiekem dat ik nu probleemloos alle 1080p video kan afspelen. Toch nog even wachten.Touchdomex schreef op woensdag 19 november 2008 @ 23:07:
[...]
Alsnog, nvidia gaf eerst aan niet ermee bezig te zijn. Nu hebben ze ook al is het in de begin fase toch het project aangekondigd en er mee bezig te zijn. Ook al staat het in zijn kinderschoentjes. Ik vind het imho al mooi genoeg dat ze er uberhaupt mee bezig zijn.
Leuk idee een centrale plaats voor alle screenshots maar niet echt wereldschokkend.Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2008 @ 23:06:
Debian Packages Screenshots Repository launched
Christoph Haas schrijft:
[...]
En toen ik wou kijken wie Christoph Haas was kwam ik op deze blog uit:
screenshots.debian.net gets slashdotted
[...]
Verwijderd
Ik verwacht eigenlijk wel van NVIDIA dat het redelijk werkt als ze eenmaal de final uitgeven. Aangezien ze zelf alle kennis en documentatie in handen hebben, hebben ze imho niet echt een excuus om halfbakken werk af te leveren. Projecten als Wine en de open source video drivers hebben natuurlijk het excuus dat het onwijs veel werk kost om alle functionaliteit te reverse-engineeren.Vintendo schreef op woensdag 19 november 2008 @ 23:22:
[...]
Ik ook maar toen ik het las dacht ik toch stiekem dat ik nu probleemloos alle 1080p video kan afspelen. Toch nog even wachten.
Neuh dat niet, maar een groot probleem van de repositories was dat je er zo weinig aan had als je niet precies wist welk programma je nodig had. Met de uitgebreide informatie, link naar de homepage, en nu dus screenshots kan je veel beter een keuze maken. Nu nog reviews.Leuk idee een centrale plaats voor alle screenshots maar niet echt wereldschokkend.
MKV is niets meer dan een wrapper à la AVI. Het zegt heel weinig over de inhoud en al helemaal niks over de gebruikte codecs. Je media player (of decoder) haalt zo'n AVI/MKV bestand uit elkaar en geeft het weer op de manier die je verwacht (of hoe het hoortVintendo schreef op woensdag 19 november 2008 @ 23:03:
Maar, voor zover ik weet, kan het nog geen mkv's afspelen, en als ik de video stream uit de mkv haal doet hij het ook nog niet.
Als PureVideo niet werkt op die stream dan is die specifieke codec niet compatibel met PureVideo. Kan een klein verschil zijn wat het uitmaakt soms.
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Dat weet ik. De video is een h264 geëncodeerde video dus in principe zou hij het moeten doen. Er is bekend dat video's in een MKV het sowieso niet doen met PureVideo ongeacht welke codec er gebruikt is voor de video. Wat het verschil is tussen de demovideo en mijn tv-series weet ik niet. Beide zijn h264..gertvdijk schreef op donderdag 20 november 2008 @ 03:23:
[...]
MKV is niets meer dan een wrapper à la AVI. Het zegt heel weinig over de inhoud en al helemaal niks over de gebruikte codecs. Je media player (of decoder) haalt zo'n AVI/MKV bestand uit elkaar en geeft het weer op de manier die je verwacht (of hoe het hoort). Op de achtergrond wordt de video in hetzelfde proces gedecode als wanneer je de stream uit de MKV haalt en los af zou spelen.
Als PureVideo niet werkt op die stream dan is die specifieke codec niet compatibel met PureVideo. Kan een klein verschil zijn wat het uitmaakt soms.
Verwijderd
Ik durf trouwens te wedden dat de demo-video het blijft doen als je 'm in een Matroska-file muxt. Niet voor al teveel geld, want het blijft een beta natuurlijk.
Verwijderd
Een stokoude Toshiba Tecra 8100 die maar slomer en slomer lijkt te worden. Al van WinXP gered door er een uitgeklede Ubuntu op te zetten, uiteindelijk een vrij minimale Arch-installatie gedaan omdat Ubuntu ieder halfjaar wat zwaarder lijkt te worden (of de veroudering van de Tecra houdt gelijke tred natuurlijk).
Van Thunderbird naar Claws-mail maar dat beviel toch niet helemaal en heb nu het genot van een aantal console-apps ontdekt. Waarom nu pas is me een raadsel.
Cone is fasntastisch voor m'n IMAP accounts, tin voor de paar usenetgroepen die ik nog volg. Trn geprobeerd te bouwen maar dat is toch écht te prehistorisch. Nu nog uitvogelen hoe ik met tin kan posten. Ook nog op zoek naar een toffe RSS reader, heb raggle gebouwd (helaas niet in de repos) maar die wilde niet starten. Snownews is erg OK op m'n Ubuntubak, kijken of 'ie in één of andere repo zit.
Kort gezegd: ik begrijp de angst voor de terminal niet meer zo goed, al die ncurses appjes werken bijna net zo makkelijk als volledige gui apps. En licht!
zojuist SoX ontdekt. Meersporenaudio-opnames maken in Zeer Hoge Kwaliteit vanaf de CLI. Ik kan niet wachten dat uit te proberen.
Tja, de programmatuur is niet opeens heel anders als er een GUI aan hangt. In wezen is het gewoon hetzelfde, met de beperkingen (of meer werk) en de poin-and-click eenvoud zodra er een GUI bij gebouwd moet worden...Verwijderd schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 01:07:
Kort gezegd: ik begrijp de angst voor de terminal niet meer zo goed, al die ncurses appjes werken bijna net zo makkelijk als volledige gui apps. En licht!
zojuist SoX ontdekt. Meersporenaudio-opnames maken in Zeer Hoge Kwaliteit vanaf de CLI. Ik kan niet wachten dat uit te proberen.
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Je kunt ook vast wel een oudere reply over dit onderwerp vinden, of wek je graag de suggestie dat ze het even in een paar maandjes gefixed hebben en dat ik dus niet jaren heb lopen wachten hierop ?Vintendo schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 18:22:
Ja inderdaad, de kroeg is een mooie centrale praats. Ik vond het wel grappig want Jungian zei hier dat we hardwarematige videodecoding in linux op onze buik konden schrijven

Misschien een iets te knorrige reactie.
[ Voor 5% gewijzigd door Jungian op 25-11-2008 13:10 ]
0.0

En dit:
Daar kun je echt superleuke dingen mee doen, zoals systeem-info op het bureaublad. Of een wallpaper die zich aanpast aan het tijdstip, weer, whatever... Erg leuke ontwikkelingen de ik helaas mis bij Gnome (nofi, gebruik ze allebei regelmatig)# Wallpapers are now provided plugins, so developers can easily write custom wallpaper systems in KDE 4.2. Available wallpaper plugins in KDE 4.2 will be slideshows, Mandelbrot fractals, and of course regular static images.
Ik hou het bij XMonad.
Zit er ook een optie bij om weer terug te gaan naar het oude menu ???JanDM schreef op woensdag 26 november 2008 @ 21:45:
KDE 4.2 beta 1 is uit. Ziet er weer erg leuk uit, je kunt de desktop en folderview bijv weer zo laten werken als in KDE 3 en andere OS'en:
[afbeelding]
En dit:
[...]
Daar kun je echt superleuke dingen mee doen, zoals systeem-info op het bureaublad. Of een wallpaper die zich aanpast aan het tijdstip, weer, whatever... Erg leuke ontwikkelingen de ik helaas mis bij Gnome (nofi, gebruik ze allebei regelmatig)
Het "vista" menu kan ik niet aan wennen nl.
"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME
Als gnome - gebruiker (al 3 jaar) zit ik er toch ook steeds meer aan te denken om KDE eens een poging te geven zeker na de veranderingen van 4.2 Ook hoor ik veel dat de integratie tussen apps van KDE beter is dan die van gnome, ik ben alleen fan van evolution en zijn kalender maarja morgen eens kijken wat KDE te bieden heeft. Wat hou ik toch van keuze van DE'sVintendo schreef op woensdag 26 november 2008 @ 22:37:
KDE heeft qua functies toch wel de overhand alleen het is zo'n opzichtig DE.. Zeker die wallpaper plugins zijn een heel erg goed idee. Dingen op de desktop integreren kan nu alleen een beetje leuk met conky. Ik zou het liefst de simpelheid van het uiterlijk van gnome hebben en de functies van KDE, als ik een DE zou gebruiken.
Ik hou het bij XMonad.
[ Voor 15% gewijzigd door jelly op 26-11-2008 23:03 ]
Keep it simple stupid
Enige wat ik daar echt gruwelijk aan mis is meerdere identiteiten per e-mailaccount.jelly schreef op woensdag 26 november 2008 @ 23:01:
ik ben alleen fan van evolution en zijn kalender
Je hebt twee verschillende plasmoids. Een is (in Nederlands) het Programmamenu, de ander is Programmamenustarter. Lekker overzichtelijkPim. schreef op woensdag 26 november 2008 @ 23:00:
[...]
Zit er ook een optie bij om weer terug te gaan naar het oude menu ???
Het "vista" menu kan ik niet aan wennen nl.

Ik ga trouwens voor een van de eerste keren afwijken van mijn principes. Ik hoefde met Ubuntu nooit de nieuwere software te installeren omdat ik het allemaal up-to-date genoeg vond. Nu ga ik wel KDE4.2 zelf compileren en updaten. Er zitten zoveel mooie nieuwe dingen in. Vooral in plasma is afaik een grote verbetering gaan zitten met het nieuwe systray e.d.
Heb nu gewoon KDE 4.1 geinstalleerd nog geen 4.2 maar even kijken hoe het is,
zie ik in de opties voor emoticons tweakers.net

[ Voor 98% gewijzigd door jelly op 27-11-2008 11:38 ]
Keep it simple stupid
* mithras op speurtocht, was /var/log/syslog, /var/log/messages en /var/log/kernel.log gegroeid naar 1,5GB!
jurian@karolina:/$ df -H | grep dev/sda /dev/sda2 16G 15G 1,6M 100% / /dev/sda3 41G 27G 13G 69% /home /dev/sda4 59G 55G 810M 99% /var/music jurian@karolina:/$ sudo du --max-depth=1 -H 4,1k ./mnt 13k ./media 0 ./proc 0 ./sys 3,0M ./dev 7,9M ./sbin 56G ./var 6,6M ./share 87k ./tmp 25M ./boot 29k ./.Trash-0 4,1k ./opt 69M ./bin 660k ./root 26G ./home 16M ./etc 326M ./lib 17k ./lost+found 349k ./include 205k ./srv 7,0G ./usr 89G . jurian@karolina:/$ sudo du --max-depth=1 -H /var 52M /var/cache 0 /var/lock 74M /var/tmp 8,2k /var/www 4,1k /var/opt 234k /var/run 4,1k /var/mail 91M /var/crash 55G /var/music 265M /var/lib 4,1k /var/local 136k /var/spool 30M /var/log 3,9M /var/backups 56G /var jurian@karolina:/$
/edit:
het gaat al beter. Even blender (gebruik ik toch niet meer) eraf gegooid en de log opgeschoond:
jurian@karolina:/$ sudo du --max-depth=1 -H --exclude=/home --exclude=/var/music / 4,1k /mnt 13k /media 0 /proc 0 /sys 3,0M /dev 7,9M /sbin 515M /var 6,6M /share 87k /tmp 25M /boot 29k /.Trash-0 4,1k /opt 69M /bin 660k /root 16M /etc 326M /lib 17k /lost+found 349k /include 205k /srv 7,0G /usr 8,0G /
[ Voor 27% gewijzigd door mithras op 27-11-2008 14:31 ]
hehe kijkt naar zijn eigen root partitiemithras schreef op donderdag 27 november 2008 @ 14:23:
Ik kreeg op de phpAdmin pagina van mn localhost een php warning dat hij de sessie niet kon opslaan omdat er te weinig schijfruimte meer is. Is mijn left space naar 0% gezakt. Op 15GB voor root, met /home en /var/music apart gemount!
* mithras op speurtocht, was /var/log/syslog, /var/log/messages en /var/log/kernel.log gegroeid naar
1
2
| Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on /dev/sda3 12G 11G 336M 98% / |
Packages die nog in de cache staant weg mikken scheelt bij mij al een Gig
[ Voor 54% gewijzigd door jelly op 27-11-2008 15:10 . Reden: quote ingekort ]
Keep it simple stupid

Handmatig wgetten vanaf een andere server naar /var/cache/pacman/pkg heeft het opgelost, het probleem zit dus specifiek in deze Nederlandse mirror.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Check even of sysklogd nog wel regelmatig zijn werk doet. Die hoort die logs te roteren. (Voor andere logs is er logrotate.) Dit probleem is reproduceerbaar op een Debian Etch systeem waarop je anacron installeert. Die vindt het blijkbaar dan nooit meer nodig om sysklogd te draaien... Anacron eraf en het probleem was opgelost. (Het was een server, dus geen idee waarom Anacron er op stond in the first place.)mithras schreef op donderdag 27 november 2008 @ 14:23:
* mithras op speurtocht, was /var/log/syslog, /var/log/messages en /var/log/kernel.log gegroeid naar 1,5GB!
Verwijderd
Ah, daar liep ik ook tegenaan toen ik Arch installeerde. Da's alweer een tijdje geleden, geloof dat ik uiteindelijk xorg-fonts-100dpi gewoon geskipt heb.Demoniac schreef op donderdag 27 november 2008 @ 17:08:
Hmz, zojuist liep ik tegen dit probleempje aan, een corrupte package.
Verwijderd
Da's zeker waar. Ncurses-appjes mogen wat vaker gepromoot worden, wat mij betreft.gertvdijk schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 10:35:
[...]
Tja, de programmatuur is niet opeens heel anders als er een GUI aan hangt. In wezen is het gewoon hetzelfde, met de beperkingen (of meer werk) en de poin-and-click eenvoud zodra er een GUI bij gebouwd moet worden...
Zeker voor low-specced machines.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2008 20:22 ]
Verwijderd
Daar had een vriend ook last van. Die logs horen helemaal niet zo snel te groeien. Vreemd...mithras schreef op donderdag 27 november 2008 @ 14:23:
Oh misschien even verder lezen...
gertvdijk schreef op donderdag 27 november 2008 @ 18:52:
[...]
Check even of sysklogd nog wel regelmatig zijn werk doet. Die hoort die logs te roteren. (Voor andere logs is er logrotate.) Dit probleem is reproduceerbaar op een Debian Etch systeem waarop je anacron installeert. Die vindt het blijkbaar dan nooit meer nodig om sysklogd te draaien... Anacron eraf en het probleem was opgelost. (Het was een server, dus geen idee waarom Anacron er op stond in the first place.)
[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2008 20:33 ]
Verwijderd
Dit is idd al meer dan een jaar zo. Best slecht. miss moet iemand dat maar eens reporten jaDemoniac schreef op donderdag 27 november 2008 @ 17:08:
Hmz, zojuist liep ik tegen dit probleempje aan, een corrupte package. Nou heb ik ftp.nluug.nl als mirror ingesteld, zoals AlmaMater in de laatste post opmerkt. Blijkbaar is die package dus al een jaar corruptMoet dit ergens gemeld worden ofzo?
Handmatig wgetten vanaf een andere server naar /var/cache/pacman/pkg heeft het opgelost, het probleem zit dus specifiek in deze Nederlandse mirror.
[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2008 09:17 ]
Had ik ook inderdaad. Heel irritant. Ik gebruik nou meestal de surfnet mirror en neotuli, die is sneller.Verwijderd schreef op donderdag 27 november 2008 @ 20:18:
[...]
Ah, daar liep ik ook tegenaan toen ik Arch installeerde. Da's alweer een tijdje geleden, geloof dat ik uiteindelijk xorg-fonts-100dpi gewoon geskipt heb.
Verwijderd schreef op donderdag 27 november 2008 @ 20:18:
[...]
Ah, daar liep ik ook tegenaan toen ik Arch installeerde. Da's alweer een tijdje geleden, geloof dat ik uiteindelijk xorg-fonts-100dpi gewoon geskipt heb.
OK, maar waar/hoe zou je zoiets kunnen melden? Er moet toch een beheerder van zo'n mirror zijn?Vintendo schreef op donderdag 27 november 2008 @ 23:41:
[...]
Had ik ook inderdaad. Heel irritant. Ik gebruik nou meestal de surfnet mirror en neotuli, die is sneller.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
Verwijderd
Deze maand is het weer een beetje bijgetrokken:Verwijderd schreef op woensdag 05 november 2008 @ 07:43:
WTF just happened? Dikke terugval afgelopen maand.

Maar we zitten nog steeds 9% lager dan 2 maanden geleden. We zitten nu op hetzelfde niveau als in juli. Ik vraag me nog steeds af wat er in oktober nu gebeurd is. Misschien dat mensen wanhopig werden van het uitstellen van Ubuntu 8.10?
Ik had een tijdje geleden nog wel verwacht dat we dit jaar de 1% zouden doorbreken, maar dat krijgen we dus volgend jaar.
En intussen gaat MS onder de 90%: nieuws: 'Marktaandeel Microsoft daalt beneden 90 procent'
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2008 21:54 ]
Verwijderd

Zowel Linux als Windows hebben in Europa dus meer marktaandeel dan in Amerika.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2008 12:11 ]
Misschien leuk om als nieuwspost naar de frontpage te sturen, dit omdat nergens in het artikel ook vermeld de statistieken in europa de situatieVerwijderd schreef op woensdag 03 december 2008 @ 12:10:
Er is nog hoop. kidde in 'nieuws: 'Marktaandeel Microsoft daalt beneden 90 procent'' vertelt dat NetApplications vooral de Amerikaanse markt becijfert. In Europa liggen de getallen iets anders:
[afbeelding]
Zowel Linux als Windows hebben in Europa dus meer marktaandeel dan in Amerika.De Mac is dus vrij populair aan de overkant.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Verwijderd
Ik denk dat de cijfers daar al te oud voor zijn. September, oktober en november staan er niet bij.Touchdomex schreef op woensdag 03 december 2008 @ 12:39:
[...]
Misschien leuk om als nieuwspost naar de frontpage te sturen, dit omdat nergens in het artikel ook vermeld de statistieken in europa de situatie
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2008 13:29 ]
Verwijderd
Het is een oud racegame uit 1996 van Zyrinx (tegenwoordig IO Interactive, bekend van Hitman). Ooit had ik het volledige spel, maar ik ben het in de loop der jaren kwijtgeraakt. Ik heb het plan om hier eens een native Linux versie van te maken, bij wijze van oefening voor OpenGL-programmeren.
De Demo, de AppDB entry, en wat screenshots:
Je kan de DOS-versie overigens ook in FreeDOS draaien.
Nou is ext4 sinds kort stable, maar is het ook aan te raden om dat te gebruiken voor een grote data-partitie? Op zich komt er niet hele kostbare data op te staan (foto's en mail wordt ook nog een backup van gemaakt) maar ik wil natuurlijk niet een buggy FS gaan gebruiken
Of zijn er filesystems die hiervoor nog in aanmerking komen? XFS werd me door een vriend heel erg afgeraden, ext3 is niet ontworpen voor volumes van deze grootte en Reiser4 heeft een erg onzekere toekomst.
Verwijderd
[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2008 23:13 ]
Nieuwe filesystems lijken mij evil, en ik zou nog van alles mis mee kunnen gaan, maar hoe het precies zit zou ik niet kunnen zeggen. Arch draait ook nog 2.6.27 maar die is over een maand zeker overgestapt op *.28 . Alsnog is de software nog heel erg nieuw, als main distro's ext4 gaan gebruiken dan zou ik het als veilig/stabiel gaan beschouwen. Ik las wel laatst een artikel op phoronix.com dat er toch een aardige snelheidswinst was.Verwijderd schreef op maandag 08 december 2008 @ 23:12:
ext4 is wel pas stable vanaf kernel 2.6.28. Deze ben ik nog niet tegen gekomen in een distro (draai zelf Gentoo ~amd64 met 2.6.27).
Keep it simple stupid
Verwijderd
Edit:
Never mind ik vond dit commando in de kernel wiki:
$ tune2fs -O extents -E test_fs /dev/DEV
Dit zet je ext3 partitie om naar ext4. Alleen blijven alle al aanwezige bestanden in het ext3 formaat staan. Is er een manier om ook deze om te zetten naar ext4?
[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2008 09:36 ]
Yes, hier zat ik op te wachten. Helaas duurt het nog tot eind januari 2009 voordat de final versie uitkomt, en wie weet hoe lang het dan nog duurt voordat het wordt opgenomen in de grote distro's. Even doorbijten dus nog.JanDM schreef op woensdag 26 november 2008 @ 21:45:
KDE 4.2 beta 1 is uit. Ziet er weer erg leuk uit, je kunt de desktop en folderview bijv weer zo laten werken als in KDE 3 en andere OS'en:
[afbeelding]
En dit:
[...]
Daar kun je echt superleuke dingen mee doen, zoals systeem-info op het bureaublad. Of een wallpaper die zich aanpast aan het tijdstip, weer, whatever... Erg leuke ontwikkelingen de ik helaas mis bij Gnome (nofi, gebruik ze allebei regelmatig)
Verwijderd
Ik neem aan op dezelfde manier als defragmenteren: het bestand kopiëren.Verwijderd schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 09:14:
Dit zet je ext3 partitie om naar ext4. Alleen blijven alle al aanwezige bestanden in het ext3 formaat staan. Is er een manier om ook deze om te zetten naar ext4?
*) online as in mounted, niet webbased ofzo
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2008 13:41 ]
GIYF heb ik ff geen zin in als antwoord.
Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?
Verwijderd
Kijk eens een paar posts omhoog.Blonde Tux schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 21:04:
Ff een klein vraagje: Ik moet donderdag een presentatie geven over Linux (het voor non-tech personen uit de marketing wereld) en ik kan nergens een aanta vinden over hoeveel mensen ongeveer linux gebruiken. Weet iemand dat toevalig? Google komt zo snel niet met een concreet antwoord
Het is wat beter om met exactere cijfers aan te komen zetten dan met een paar procentjes, zeker deze kleine procenten...
Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?
Wat is precies het doel en de context van de presentatie? Wellicht kun je een zooi voorbeelden aanhalen van b.v. toenemend gebruik bij de overheid, universiteiten e.d. Zowel in Nl. als buitenland (zie b.v. Franse overheid, http://www.desktoplinux.com/news/NS5665947765.html )Blonde Tux schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 21:04:
Ff een klein vraagje: Ik moet donderdag een presentatie geven over Linux (het voor non-tech personen uit de marketing wereld) en ik kan nergens een aanta vinden over hoeveel mensen ongeveer linux gebruiken. Weet iemand dat toevalig? Google komt zo snel niet met een concreet antwoord
rm -rf /usr/lib
Wait... WHAT?
CONTROL-C CONTROL-C CONTROL-C
Maar het was te laat
En het werd nog leuker... Ik wou via "debsums" kijken welke pakketten beschadigd waren, maar daarvoor moest ik debsums nog installeren. En raad eens welke libraries het eerst verwijderd waren? Right, /usr/lib/apt/*...
Andere pc dan maar op, en een apt deb van internet halen. Blijkt mijn USB dan juist besloten te hebben om er mee op te houden, en dit dan nog op vrij permanente basis. Murphy toch, zoek toch eens een ander slachtoffer!
Maar uiteindelijk is het toch een happy end geworden. Beschadigde paketten zoeken:
debsums -s 2>&1 | grep "can't open" | cut -f " " -d 4 | sort | uniq
en ze herinstalleren.
Je verliest er wel een dik uurtje mee, maarja
Hoe kom je er eigenlijk op om je /us/lib te verwijderen? En had je niet ergens een backup staanMALEADt schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 23:35:
rm -rf /usr/lib
Wait... WHAT?
CONTROL-C CONTROL-C CONTROL-C
Maar het was te laatVerschillende megabytes aan essentiele libraries waren naar de eeuwige jachtvelden gestuurd.
En het werd nog leuker... Ik wou via "debsums" kijken welke pakketten beschadigd waren, maar daarvoor moest ik debsums nog installeren. En raad eens welke libraries het eerst verwijderd waren? Right, /usr/lib/apt/*...
Andere pc dan maar op, en een apt deb van internet halen. Blijkt mijn USB dan juist besloten te hebben om er mee op te houden, en dit dan nog op vrij permanente basis. Murphy toch, zoek toch eens een ander slachtoffer!
Maar uiteindelijk is het toch een happy end geworden. Beschadigde paketten zoeken:
debsums -s 2>&1 | grep "can't open" | cut -f " " -d 4 | sort | uniq
en ze herinstalleren.
Je verliest er wel een dik uurtje mee, maarja
Keep it simple stupid
Flap
Gelukkig heb ik het nog snel kunnen afbreken. Enkele jaren geleden ooit eens een "chmod 777 /*" gedaan, én volledig laten afronden. Geloof me, je systeem wordt binnen de minuut volledig verneukt, tot het onherstelbare toe
1 van de goede voornemens voor 2009: niet continu als root werken
Verwijderd
Onder Mac OS heb je standaard het programma fixpermissions, welke alle permissies weer goed zet. Zal dit er ook niet zijn voor Linux?MALEADt schreef op woensdag 24 december 2008 @ 10:54:
...
Gelukkig heb ik het nog snel kunnen afbreken. Enkele jaren geleden ooit eens een "chmod 777 /*" gedaan, én volledig laten afronden. Geloof me, je systeem wordt binnen de minuut volledig verneukt, tot het onherstelbare toe
1 van de goede voornemens voor 2009: niet continu als root werken
Denk het niet, als je eenmaal met root werkt , zijn alle veranderingen definitief vandoor ook:Verwijderd schreef op woensdag 24 december 2008 @ 11:06:
[...]
Onder Mac OS heb je standaard het programma fixpermissions, welke alle permissies weer goed zet. Zal dit er ook niet zijn voor Linux?
1
| With great power comes great responsibility |
Met commando's zoals rm & chmod moet je altijd oppassen, je zou je .bashrc kunnen aanpassen en hier te volgende alias plaatsen:
1
| rm alias='rm -i' |
btw. rm -i vraagt elke keer aan je of je de gegeven file zeker wil verwijderen
Aan mezelf merk ik wel steeds meer dat ik meer command line gericht ben sinds ik ben overgestapt naar Arch linux en al een geruime tijd linux draai : bijvoorbeeld mplayer front-end vind ik zinloos
[ Voor 23% gewijzigd door jelly op 24-12-2008 11:49 ]
Keep it simple stupid
Heh, same. Maar even snel VT switchen en als root "aptitude update && aptitude -y upgrade" forken is nu toch zóveel sneller dan Systeem->Beheer->Update Manager->Controleren->blabla. Net hetzelfde voor connectie met draadloze verbindingen: uit voorliefde voor de console (en omdat ik een low-end laptop heb) gebruik ik meestal wpa_cli. Je moet dan eens de blik van een doorsnee Windows-gebruiker bekijkenjelly schreef op woensdag 24 december 2008 @ 11:47:
Het grappigste vind ik nog dat als ik mijn laptop op de universiteit gebruik ik ga updaten dat mensen dan verbaasd kijken hoe ik dit via de commandline doe
Het is zelfs nog grappiger als ze dan afkomen met het veelgehoorde discussiepunt: "Linux is niet gebruiksvriendelijk!". Open ik dan even snel NetworkManager: "het kán gebruiksvriendelijk hoor!"
De CLI vind ik ook steeds cooler (klinkt lekker geeky maar ik doe toch Technische InformaticaMALEADt schreef op donderdag 25 december 2008 @ 00:15:
[...]
Heh, same. Maar even snel VT switchen en als root "aptitude update && aptitude -y upgrade" forken is nu toch zóveel sneller dan Systeem->Beheer->Update Manager->Controleren->blabla. Net hetzelfde voor connectie met draadloze verbindingen: uit voorliefde voor de console (en omdat ik een low-end laptop heb) gebruik ik meestal wpa_cli. Je moet dan eens de blik van een doorsnee Windows-gebruiker bekijken
Het is zelfs nog grappiger als ze dan afkomen met het veelgehoorde discussiepunt: "Linux is niet gebruiksvriendelijk!". Open ik dan even snel NetworkManager: "het kán gebruiksvriendelijk hoor!"
1
| for f in *; do mv "$f" `echo $f | tr ' ' '_'`; done |
En voor om een dezelfde zin eraf te halen
1
| for f in zinlozetext*; do mv "$f" "${f#zinlozetext-}"; done |
En dat kan heel makkelijk met aardig wat files via een command
Vandaag is de nieuwe kernel uit! Vind het alleen jammer dat op tweakers altijd de discussie tussen de gebruiksvriendelijkheid van windows <-> linux altijd moet worden benadrukt

Keep it simple stupid
Ja, de discussie gaat over iets wat niets met de kernel te maken heeft. Van een goede kernel merk je namelijk als doorsnee gebruiker niks. (het moet gewoon werken)jelly schreef op donderdag 25 december 2008 @ 23:05:
Vandaag is de nieuwe kernel uit! Vind het alleen jammer dat op tweakers altijd de discussie tussen de gebruiksvriendelijkheid van windows <-> linux altijd moet worden benadrukt. Het is veel interessanter om over de nieuwe features zoals ext4 te hebben, laatst las ik op phoronix dat hij veel sneller is dan ext3, is hier al iemand die over wil stappen naar ext4?
Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.
Daar zijn het idd lusers voor.bobo1on1 schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 02:08:
Ik moet zeggen dat ik niet geheel snap waarom iedereen al jaren zanikt over gebruiksvriendelijkheid, ik geloof dat ik maar begin met zeuren dat gebruikers zo vreselijk dom zijn.
Ik moet morgen mijn desktop eens reinstallen, en twijfel tussen Gentoo en Debian.
Leuke keuze altijd; gentoo is wel te gek maar net iets te tijdsrovend vrees ik

Ik zou zelf gaan voor het systeem wat je hiervoor gewoon snaptBoudewijn schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 02:10:
[...]
Daar zijn het idd lusers voor.
Ik moet morgen mijn desktop eens reinstallen, en twijfel tussen Gentoo en Debian.
Leuke keuze altijd; gentoo is wel te gek maar net iets te tijdsrovend vrees ik.
Zit al een maandje op EXT4jelly schreef op donderdag 25 december 2008 @ 23:05:
[...]
Vandaag is de nieuwe kernel uit! Vind het alleen jammer dat op tweakers altijd de discussie tussen de gebruiksvriendelijkheid van windows <-> linux altijd moet worden benadrukt. Het is veel interessanter om over de nieuwe features zoals ext4 te hebben, laatst las ik op phoronix dat hij veel sneller is dan ext3, is hier al iemand die over wil stappen naar ext4?
Nuja, iemand al op GEM+KMS? Ik draai nu FC10 dewelke alles al in de kernel gepatcht heeft, maar het is echt niet aan te raden als je nog een AGP chipset hebt. Het is de eerste keer in 2 weken dat ik opnieuw Compiz kan inschakelen (met modesetting uitgeschakeld!), en modesetting zelf zorgt voor een massa interne crashes in X. Er is wel progressie: bij de release kreeg ik corruptie + hard lock vanaf X startte
Verwijderd
Altijd GentooBoudewijn schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 02:10:
[...]
Daar zijn het idd lusers voor.
Leuke keuze altijd; gentoo is wel te gek maar net iets te tijdsrovend vrees ik.
Ik denk dat ik ext4 wel een kans ga geven zodra 28 in ~amd64 Gentoo repos verschijnt. Grapje, hij zit al in de repos. Ik zal het proberen zodra ik weer thuis ben.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2008 10:43 ]
Heb heerlijk wat scrippies gemaakt van nog geen 10 regels, om data uit een stapel logfiles te vissen en klaar te maken om in te lezen in een excel sheet. Met een batch script gaat me dit echt niet lukken zo eenvoudig.
het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun
Niet om je van mijn distro te overtuigen, maar ik vind Arch Linux heerlijk het kost niet zoveel tijd als gentoo, maar compileerd ook alles en is lekker snel. Ext4 zit nog niet in de repo's behalve als je de testing repo gebruikt.Verwijderd schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 10:29:
[...]
Altijd Gentoo. En een basis systeem heb je vrij snel draaien.
Ik denk dat ik ext4 wel een kans ga geven zodra 28 in ~amd64 Gentoo repos verschijnt. Grapje, hij zit al in de repos. Ik zal het proberen zodra ik weer thuis ben.
Keep it simple stupid
Verwijderd
Grote probleem is dat "gebruiksvriendelijkheid" nogal wazig is.bobo1on1 schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 02:08:
Ik moet zeggen dat ik niet geheel snap waarom iedereen al jaren zanikt over gebruiksvriendelijkheid, ik denk dat ik maar begin met zeuren dat gebruikers zo vreselijk dom zijn.
*iedereen* wil gebruiksvriendelijkheid, alleen vindt de ene dat een stel mooie config files gebruiksvriendelijk zijn, de ander wil iets wat zoveel mogelijk lijkt op een zeker OS uit Redmond, en weer een ander wil dat zoveel mogelijk automatisch gedetecteerd/geconfigureerd wordt en... en... en...
Dat is ook het probleem

Oslik blyat! Oslik!
Verwijderd
Verwijderd
/boot staat bij mij gewoon op de / partitie. Deze op een aparte partitie zetten is geen optie, omdat ik all 4 primaire partities heb en dan wordt het zo'n gepruts als ik er een aantal logical moet maken.
2009 wordt een goed jaar voor open-source graphics: GEM hebben we al, Intel KMS zal in .29 zitten en wordt voor andere drivers verwacht tegen .30. Dan nog DRI2+Gallium3D en Open Source graphics zullen (hopelijk) een pak beter werken dan ze nu doen.
², bovendien vond ik opensuse best veel geheugenopeisen, ik zit toch al meestal aan 600-700mb na opstarten. Dit vind ik best veel als ik nu zie dat fedora 10 (GNOME) slecht 330 gebruikt met enkele nautiluswindows open, system monitor en firefox.pjlgt schreef op maandag 29 december 2008 @ 08:20:
Afgelopen week ook even gespeeld met OpenSuse 11.1 + KDE 4.1.3. Ziet er zeker leuk uit, maar het voelt nog niet helemaal lekker. Vind ook de hoeveelheid configuratie opties in KDE een beetje te. Doe mij maar een simpele Gnome of XFCE.
Je gebruikt dan toch gewoon een boot partitie met ext3Verwijderd schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 09:21:
Is het al bekend wanneer GRUB2 uit komt? Ik wil ext4 wel proberen alleen kan grub legacy (0.9x) hier niet van bootten. Nu lijkt me ook sterk dat ext4 support nog in legacy wordt toegevoegd.
/boot staat bij mij gewoon op de / partitie. Deze op een aparte partitie zetten is geen optie, omdat ik all 4 primaire partities heb en dan wordt het zo'n gepruts als ik er een aantal logical moet maken.
Oeps niet volledig gelezen
Maar als je / als laatste primair is.. kun je die prima converteren
[ Voor 9% gewijzigd door BoAC op 30-12-2008 11:29 ]
Ja, dat is oud nieuws. Als je geabonneerd bent op debian-announce mailinglist wist je dit de 18e al. Zo'n laat bericht in de meuktracker zaait m.i. alleen maar verwarring, zoals bij mij daarnet. Ik dacht "Welke blunder zat in 4.0r6 dat ze nu alweer een nieuwe update moeten uitbrengen?"...
[ Voor 3% gewijzigd door gertvdijk op 30-12-2008 11:40 ]
De meuktrackter mist meestal een aantal toch wel belangrijke distro's of post vanalles gewoon te laat, net zoals het nieuws trouwensgertvdijk schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 11:39:
[...]
Ja, dat is oud nieuws. Als je geabonneerd bent op debian-announce mailinglist wist je dit de 18e al. Zo'n laat bericht in de meuktracker zaait m.i. alleen maar verwarring, zoals bij mij daarnet. Ik dacht "Welke blunder zat in 4.0r6 dat ze nu alweer een nieuwe update moeten uitbrengen?"...
Keep it simple stupid
Oslik blyat! Oslik!
Ik vond de hoeveelheid nieuwe pakketjes al virj geringgertvdijk schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 11:39:
[...]
Maar goed, we moeten niet zeuren en voortaan zelf\eerder meuken
Nog net even wat te gammel Kde 4.2, maar ziet er toch wel erg veelbelovend uit. Nu maar weer de oude vertrouwde Gnome geinstalleerd. Voelt altijd weer als thuiskomenpjlgt schreef op woensdag 31 december 2008 @ 12:15:
Laptop aan het optuigen met Arch + KDE 4.2. Benieuwd of (en hoe) het werkt
Ooit al iets gedaan met die Alpha die je ooit geruild hebt voor een Sparcstation Ultra 5?dion_b schreef op woensdag 31 december 2008 @ 17:22:
Hmm, nu m'n router draait zoals ik wil ga ik eens een nieuwe uitdaging proberen. Nieuwejaarsvoornemen: Debian/Hurd draaiend krijgen op een of andere bak
Eea moet ik nog uitwerken, maar waarschijnlijk ga ik dit als m'n interne hobbyserver gebruiken, dus met een eigen subnet erachter waar ik kan netbooten enzo
Oslik blyat! Oslik!
Nu heb ik Mplayer gebuikt en de vlc plugin. Beide werken imho niet naar behoren. In een heel klein venstertje, niet met een fijne UI of een best hoge load. Wie heeft een goed / beter alternatief, liefst iets wat op Qt4 aansluit en leuk integreert.
Wat wil je precies afspelen?mithras schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 21:55:
Iemand ervaring met een goede media plugin voor Firefox onder Kubuntu (KDE4)? Ik heb onder Gnome Totem gebruikt en dat vond ik zeeeer fijn (nette gtk knopjes, in het venster fullscreen, met een druk op de knop in Totem zelf te openen).
Nu heb ik Mplayer gebuikt en de vlc plugin. Beide werken imho niet naar behoren. In een heel klein venstertje, niet met een fijne UI of een best hoge load. Wie heeft een goed / beter alternatief, liefst iets wat op Qt4 aansluit en leuk integreert.
het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun
Als ik aan het browsen ben, dingen als "embedded radio" (nl.fm), avi's, mpg's, mp3's, ogg's et cetera. Het algemene multimedia spul. Ik open dan liever niet direct Amarok of Dragon voor dit soort kleine dingetjes (alleen als het groot spul is).
Misschien kan ik voor avi's e.d. nog wel een aparte speler gebruiken, maar bijvoorbeeld bij nl.fm gaat dat al niet
VLC, maar dat wilde je niet
Flap
Distro- en OS-wars voer je maar IRL
Hou het dus gezellig en vooral over NOS
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB
Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.