LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 14 ... 79 Laatste
Acties:
  • 367.872 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 09:19

jelly

Arch Linux

_JGC_ schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 00:14:
Op zich is policykit een heel mooi framework. Probleem wat we op Archlinux hebben is de ruime keuze. Op dit moment zit de consolekit integratie die nodig is om hal en networkmanager rechten voor policykit te krijgen alleen goed geintegreerd in kdm en gdm. Gebruikers die X starten met startx, of een andere loginmanager zonder consolekit support gebruiken hebben dus geen consolekit integratie, deze gebruikers zullen zelf met ck-launch-session of de pam module aan de slag moeten. Wat de meesten echter doen is gewoon een allow=yes voor alle gebruikers in de policykit config zetten, heeft het nog geen zin dat hele framework. Kan je net zogoed meteen als root inloggen :X
Hmm, ik gebruik openbox , dus zou er last van moeten hebben en heb ook nog eens de oplossing gekozen om polkit of iets anders te editten, toch maar opletten de volgende keer. Ik gebruik ook geen login manager (duurt veels te lang :P)

Nu ik openbox gebruik ga ik ook niet meer terug naar gnome.

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jelly schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 12:48:
[...]
Nu ik openbox gebruik ga ik ook niet meer terug naar gnome.
Ik denk het wel ;) Ik zelf heb heel lang > 4 jaar allerlei open/flux/black-boxen gebruikt en op den duur blijkt een DE toch handiger te zijn dan alleen een WM :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KS1987
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-05-2019

KS1987

no frills

Een heel simpele vraag: waarom zou ik een thuisserver laten draaien? Ik heb nooit nog echt het nut in gezien om dat te doen en misschien mis ik wel iets, daarom vraag ik het liever eerst eens hier informeel aan de mensen die zich bezig houden met de beste invulling voor een eventueel server os: nos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickPt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-11-2024
KS1987 schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 22:46:
Een heel simpele vraag: waarom zou ik een thuisserver laten draaien? Ik heb nooit nog echt het nut in gezien om dat te doen en misschien mis ik wel iets, daarom vraag ik het liever eerst eens hier informeel aan de mensen die zich bezig houden met de beste invulling voor een eventueel server os: nos.
Laat ik je vraag ik je vraag beantwoorden me de volgende vraag: Waarom niet? :D

Persoonlijk als it student vind ik het heerlijk om af en toe wat te prutsen met linux en vervolgens dit vol trots vertellen aan mede studenten. Maar los van dat vind het erg handig dat mijn gegevens op een centrale plek staan op het netwerk zodat ik zowel op mijn pc als op mijn laptop aan mijn bestanden kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-09 20:25
Waar ik m'n server voor gebruik:
• Subversion repository voor projecten;
• Webserver voor blog, wiki en subversion webviewer;
• RRDtool om gegevens van m'n DS18S20 temperatuursensors bij te houden;
• Usenet downloader die mooi folders monitort en die op gegeven tijdsstippen (België = nachtdownloaden) alles binnenhaalt;
• (WIP) IMAP server die mail van verschillende accounts binnensleurt die ik vervolgens van overal kan benaderen.

Vroeger zaten er 2 NIC's in en fungeerde de bak dan als advanced router (web content filtering, caching functies, DNS cache, ...), maar dat heb ik ondertussen toch ingeruild voor een goedkoop routertje.

En zoals RickPT zegt, het is gewoon geinig om iets te kunnen openbaren aan te buitenwereld, zeker als je de volledige achterliggende controle hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:16
Ik heb vroeger ook wel een thuisserver gedraaid, tegenwoordig heb ik zo'n ding voor 35 euro/maand in een coloruimte hangen:
- overal ter wereld snel bereikbaar ipv alleen thuis snel
- ouders zeuren niet over stroom
- geen gedoe met gesloten poorten
- stilte op mijn slaapkamer

Ik heb hier thuis nog wel een "thuisserver" staan: een gemod geldkistje met daarin een GENE-4312 bordje. Geode 300MHz CPU, 64MB geheugen, 1GB CF kaartje en 2 onboard realtek NICs. Dit ding draait op OpenBSD en is mijn router die behalve basic routeringsfuncties in mijn netwerk ook ipsec verbindingen met mijn colodoos en de serverrange van een noorse hostingprovider onderhoudt. Het ding neemt weinig stroom, is klein en stil. Behalve het embedded bordje heb ik er ook een oude 8poorts switch ingemod, scheelt me weer een adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nadeel van colo is dat je aan 19" vast zit, en 35E is best een paar centen :).
Waar ergens heb jij die hosting voor 35E?

ik heb thuis een en ander en op diverse externe plekken ook nog hardware.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
  • Registratie: April 2002
Ik heb mijn thuisserver voor het volgende:
• Fileserver, kan vanaf mijn workstation, ht-computer, laptop (overal ter wereld via sftp) bij mijn bestanden. Daarnaast wil ik mijn workstation graag vrij stil hebben, dus kan er niet al te veel schijven in zetten, mijn server staan in een andere ruimte, dus heb daar geen last van.
• Mail server, hij trekt via fetchmail mijn mail binnen en heb genoeg ruimte op die bak om al mijn mail te archiveren, waar ik vervolgens op elke plek bij kan.
• Webserver/database server voor het testen van websites die ik ontwikkel.
• Download bak, dat ding kan lekker downloaden terwijl mijn workstation uit staat.
• Daap server, kan zo overal bij mijn muziek.
• Subversion voor versie beheer.

[ Voor 8% gewijzigd door robbert op 28-02-2009 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 10:35

zomertje

Barisax knorretje

Wij hebben een NASje hier voor centrale opslag. Een server hebben we ooit wel gehad, maar t kost veel stroom en had niet genoeg toegevoegde waarde. Heb ook een stukje space online waar ik websites kan draaien en meuk kan neerzetten. En een echte server qua hardware is net een stofzuiger, doe maar niet :P

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-08 20:26
-

[ Voor 100% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

Wat ik nog bij alle reacties mis, data opslag, backups? Het is harstikke handig als je over netwerk backups doet, je server staat toch altijd aan. Een download back is idd ook erg ideaal met een leuk script pytvshows waarmee je automatische je nieuwe series binnenhaalt.

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Horrible
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 10:55
Ik heb een beetje hetzelfde als Jelly. Mijn thuisserver backt alles up, download alles, mijn tv-series automatisch met Sabnzbd. Verder kan ik vanaf elke pc bij al mn bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Boudewijn schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 23:44:
Nadeel van colo is dat je aan 19" vast zit, en 35E is best een paar centen :).
Waar ergens heb jij die hosting voor 35E?

ik heb thuis een en ander en op diverse externe plekken ook nog hardware.
Ik heb gewoon een tweedehands Compaq DL360G1 op de kop getikt voor 50 euro:
P3 1,13GHz
1GB geheugen
2x36GB RAID-1, Compaq SMARTRAID
2xIntel e100

Ik heb dat ding bij CJ2 hosting in SIG Telehouse in Groningen hangen voor 30 euro ex BTW per maand. Overigens zijn ze iets duurder geworden inmiddels, maar oude contracten lopen gewoon door met de oude prijs en de oude voorwaarden. Voor deze prijs krijg ik 100GB uitgaand dataverkeer (waar ik met 2GB/maand niet aan toekom), een 100Mbit lijn en een aansluiting op de APC masterswitch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier een thuis server staan die dienst doet als:

-daap server voor het streamen van music
-hellanzb voor het downloaden uit nieuwsgroepen
-rtorrent voor het downloaden van torrents
-fileserver middels openssh

Kortom 9 van de 10 thuis servers zijn gewoon warez servers terwijl 9 van de 10 colocation servers daar te kleine schijven voor hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
-

[ Voor 100% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
jelly schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 11:16:
[...]

Wat ik nog bij alle reacties mis, data opslag, backups? Het is harstikke handig als je over netwerk backups doet, je server staat toch altijd aan. Een download back is idd ook erg ideaal met een leuk script pytvshows waarmee je automatische je nieuwe series binnenhaalt.
Idd, samba plus een backup-scriptje op iedere pc's om de documenten veilig op te bergen, grote meerwaarde!
Streamen naar Xbox 360 ben ik ook vergeten vermelden, al is TVersity op een windows bak uiteindelijk toch handiger gebleken.

Nuja, net fetchmail aan postfix gehangen, die op zijn beurt alles laat sorteren door procmail en het resultaat dan beschikbaar stelt voor courier, op wiens socket roundcube connect :+ een hel om te configureren, maar ik ben tevreden van het resultaat: gecentraliseerde access tot al m'n mailboxes, en dat dan nog es in een nette web-app :)

[ Voor 22% gewijzigd door maleadt op 01-03-2009 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
-

[ Voor 98% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
deadlock2k schreef op zondag 01 maart 2009 @ 00:29:
TVersity kan re-encoden en dat doen de Xbox niet. Maar dan kan je ook TVersity als mediaserver gebruiken in plaats van WMP Network Sharing Service of Orb ofzo. Dan recode 'ie dat on the fly.
Fuppes kan dat ook, maar de ontwikkeling is er wat van stilgevallen, waardoor het programma al geruime tijd opgezadeld zit met een inefficiënt databasesysteem. De mogelijkheden waren mooi (folder monitoring en adhv van matching expressies files onderverdelen in categorieën voor de Xbox, of on the fly re-encoden van alle media, etc), maar het heeft nog teveel minpunten om echt aangenaam in gebruik te zijn (geen inotify = verplichte database refresh bij nieuwe files in monitoring folder, soms "ziet" de xbox hem niet, soms wel, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
-

[ Voor 99% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
-

[ Voor 99% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
deadlock2k schreef op zondag 01 maart 2009 @ 11:19:
[...]

Wij hebben ten behoeve van het installeren van servers een FTP/HTTP/NFS mirror met daarop SLES10SP2 & OES2 staan en er kan geboot worden van een PXE server. Alle drie de methodes installeren pijnloos en snel ook. OpenSUSE heb ik nul ervaring mee. SLED10 installeren we op dezelfde manier.

Patches zijn nooit problematisch geweest in 10, in 9 vond ik updaten met yast een regelrechte hel. 9 was sowieso een hel. Wat nou, vervanging voor Netware :')

Vroegâh toen SUSE nog helemaal gratis was en Duits, installeerde ik het ook via FTP en dat ging altijd vrij rap. En ach, wat is 3 uur. Een volledige Windows installatie duurt even lang als je Office en diverse tools er bij gebruikt en ook geïnstalleerd wil hebben+updates. (Pas met Windows 7 zit mijn installatietijd weer onder een uur, de basis Vista installatie op mijn laptop wordt met imagex gedaan en dat telt imo niet mee).
Het was dus SuSE 9.0 die ik destijds geprobeerd heb. En wat is nou 3 uur? Als je Windows gewend bent is dat kort ja. Als je Debian of Archlinux gewend bent met een @Home breedband lijn waar je destijds iets van 800KB/s mee haalde is een netinstall van 3 uren echt een enorm lange tijd. In 3 uren lukt het je bijna om met FreeBSD of Gentoo een hele desktopinstall (uitgezonderd openoffice) te compileren uit source :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, ik ga echt geen 3 uur uittrekken voor de installatie op een VM... ik doe zo vaak experimentjes dat ik wel wil dat zo'n installatie in een half uur gedaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Debian install op een vm lukt me in 6 minuten, netinstall in 15.

3 uur is niet meer van deze tijd... echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
-

[ Voor 100% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Je slaapt even een nachtje, je wordt wakker en ineens sta je op Phoronix.com met je distributie vanwege het droppen van AMD fglrx drivers. Knap staaltje roddelpers moet ik zeggen, ongeveer 75% van dat artikel klopt niet, en een nieuwsartikel hebben we nog niet eens gepost hierover.

Ik heb dan ook maar een reactie gepost zodat mensen misschien wel snappen waar het om draait bij het droppen van de AMD fglrx drivers uit onze distributie.

Ik volg die site over het algemeen om een beetje op de hoogte te blijven van ontwikkelingen in grafisch linuxland. De benchmarks die ze posten neem ik altijd met een pak zout, want ze doen geen realistische tests (ze testen een alpha van Ubuntu en geven de intel ontwikkelaars de schuld van vertragingen in X). Nu ze ook al telegraafstijl gaan posten neem ik de artikelen inmiddels ook met een pak zout. Hoe moeilijk is het om een ontwikkelaar even aan te schrijven en te vragen om uitleg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:35

Theimon

Snapte!?

Ik had gisteren een bizar en zeer irritant probleem. In de loop van de afgelopen dagen waren er zoals gewoonlijk verschillende updates voor mn OS binnen gekomen, Gentoo ~x86. Zo ook 2 dagen terug een update van de nvidia-drivers. Maar ik had mn OS nog niet gereboot tot gistermorgen. Na die reboot weer ingelogd met user, ik typ 'startx' op de console en Gnome laad alleen mn background in. Voor de rest gebeurt er niets.
Nu had ik verschillende updates voor Gnome binnen gekregen, dus begon ik die eerst maar eens te herinstalleren en op een gegeven moment de nieuwste versies maar eens te masken, want niets hielp. Ook andere updates die ik nog voor de geest kon halen maar eens weggehaald en gemasked. Toen kwam mn Gnome weer tot leven, zij het heel langzaam. Veel moeite met panels inladen e.d., maar hij draaide. Toen bleek ineens dat mn gnome-terminal niet meer reageerde op bijv. ctrl+c of ctrl+z.
Raar, ff kijken wat er nog meer aan de hand was.......alle apps die in Wine vlekkeloos draaiden kregen nu direct een segfault, what the hell :?
UIteindelijk heeft het me driekwart dag Googlen gekost, het clearen van alle custom Gnome settings, veel emerge sessies, vele reboots en vannacht uiteindelijk een lucky hit op een of andere bugzilla, dat het lag aan de recente nvidia driver update. Een versie die in de unstable Portage tree zat, maar op de officiele Nvidia site niet te vinden is, ook niet als beta. Die zorgde ervoor dat terminals geen signals konden oppakken en dat Wine programs direct segfaulten. :/
Dus een dag weekend weggegooid wat uiteindelijk in 3 minuten opgelost had kunnen zijn :X Nieuwste driver masken, vorige versie erop en alles draait weer als een zonnetje.........

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-08-2023

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

Da's wel redelijk ingrijpend ja; for my information; had je ook een kernel-update gedaan?
Hier op SuSE wel, met fglrx (catalyst) in dit geval; de bak reboot om de nieuwe kernel te laden en vervolgens laadt -iets- van X, alleen kan ik -niets-. Echt niets; Alleen numlock en consorten geven feedback op het toetsenbord.
Heb nog niet geprobeerd te ssh-en naar de bak om te bekijken wat er gebeurt; ssh stond nog uit; net reinstall gedaan...
Ik hou het voorlopig even voor gezien met deze kernel.

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

dragunova schreef op maandag 02 maart 2009 @ 12:42:
Da's wel redelijk ingrijpend ja; for my information; had je ook een kernel-update gedaan?
Hier op SuSE wel, met fglrx (catalyst) in dit geval; de bak reboot om de nieuwe kernel te laden en vervolgens laadt -iets- van X, alleen kan ik -niets-. Echt niets; Alleen numlock en consorten geven feedback op het toetsenbord.
Heb nog niet geprobeerd te ssh-en naar de bak om te bekijken wat er gebeurt; ssh stond nog uit; net reinstall gedaan...
Ik hou het voorlopig even voor gezien met deze kernel.
Ik had gentoo-sources-2.6.28-r2 al draaien met de 180.29 release van de nvidia-drivers. Dat werkte met geen enkel probleem. Nu kwam dus de 180.35 release die dit bizarre probleem had. Gek genoeg, van wat ik heb gelezen, had de ene helft van de users hier wel last van en de andere helft had .35 zonder problemen draaien. Hier liep het dus helemaal mis. Alleen de background en het bekende X x-cursortje. Voor de rest bleef de machine stil.
Nu dus terug naar de .29 release en alles werkt weer naar behoren.

Waar ik wel heeeeeel blij mee was: Links! Ik kreeg geen grafische omgeving dus dan maar antwoorden zoeken aan de hand van text-based browsing. w00t!!

[ Voor 4% gewijzigd door Theimon op 02-03-2009 13:50 ]

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
De 180.35 drivers zijn idd wazig. In Archlinux hebben ze ook een update naar die versie gekregen, bij de een werkt het goed, bij de ander extreem brak. Vanmorgen is dat ding dus weer gedowngrade naar de voorlaatste versie die wel werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Op de nvidia site geven ze ook nog steeds .29 aan als laatste release, dus waar die .35 vandaan komt of dat ie überhaupt vrijgegeven wordt is mij een raadsel.
Op nvnews.net lopen verschillende threads over 180.35 en het breken van verschillende apps, maar ook daar kan je lezen dat de ene helft geen probleem ondervindt, de andere helft weer wel. Voorlopig hou ik het dan maar op 180.29, dan weet ik zeker dat mn systeem stabiel blijft draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand het aangifte programma 2008 van de Belastingdienst al aan de praat onder Arch? Ik draai testing, en ik krijg zowel de tarball als de autopackage niet aan de praat (OK, toegeven ook niet heel veel moeite gedaan). Bij mijn vriendin met Ubuntu was het click-and-play met die tarball.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Horrible
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 10:55
Ik gebruik het programma zelf maar na het uitpakken het bestand ib2008ux in de bin map uit te voeren met de -L ' ' switch werkte prima volgens mij.

Dus uitpakken en dan
code:
1
./ib2008/bin/ib2008ux -L ' '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wanneer zou de boel stuk gaan lol :p

code:
1
2
3
4
# /dev/mapper/nvidia_aecbicde2
UUID=095c8ae7-5ee8-4fec-ad5d-eb8816ebf30e /               xfs     relatime,logbufs=8        0       1
# /dev/mapper/nvidia_aecbicde3
UUID=4b4933f8-1f9b-42ad-9082-cf42454a0574 /home           xfs     relatime,logbufs=8        0       2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragunova

dragunova

Waar is dat de output van dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:32

deadinspace

The what goes where now?

Da's een stukje fstab zotezien, maar wat zou tot kapotheid moeten leiden dan? Die logbufs=8 xfs optie?

Oh, en wat is nvidia_aecbicde voor een naam? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragunova

dragunova

Da's een stukje dmraid: Bij mij ziet het er zo uit:

/dev/mapper/nvidia_eagajjad_part10
209626136 88013744 121612392 42% /home
/dev/mapper/nvidia_eagajjad_part6
6279176 486720 5792456 8% /opt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deadinspace schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 21:04:
Oh, en wat is nvidia_aecbicde voor een naam? :P
Het is nvidia fake raid met xfs. Ik draai al een tijdje fake raid met ext3 en nu met xfs. Maar ondanks alle horror verhalen krijg ik fake raid maar niet stuk :p Dus het lijkt er op dat fake raid tegenwoordig best wel aardig werkt onder Linux :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, ik heb zojuist m'n software RAID 5 array vergroot van 3 schijven naar 4 schijven. Ik had al een week geen ruimte meer op m'n server. Dat is nogal vervelend bij een downloadbak / media streamer.

Het was m'n eerste echte grow-actie. Hiervoor heb ik alleen in test-VM's gespeeld. Ik had op zich zonder rebooten kunnen growen. SATA is hotswappable en de grow actie werkt zonder unmounten, evenals pvresize, lvextend en resize_reiserfs.

Ik kon alleen fysiek niet bij de computer zonder de kabels los te trekken. Dus heb ik maar meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om een kernelupdate te draaien.

Het growen duurde 23 uur, maar de server draaide vrolijk door ondertussen. Na het updaten van de mdadm.conf file en de initramfs heb ik nog even voor de zekerheid gereboot om zeker te weten dat initramfs m'n RAID-array nog herkende.

Grow-actie geslaagd: 1TB vrije ruimte erbij. De volgende grow-actie gaat zonder reboots gebeuren. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh, de cijfers van februari zijn bekend:
Afbeeldingslocatie: http://xs537.xs.to/xs537/09103/D569.png
April, 2008 0.63%
May, 2008 0.68%
June, 2008 0.80%
July, 2008 0.82%
August, 2008 0.93%
September, 2008 0.91%
October, 2008 0.71%
November, 2008 0.83%
December, 2008 0.85%
January, 2009 0.83%
February, 2009 0.88%

Linux zit weer in de lift. Niet echt een snelle, maarja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk zo'n grafiekje maar wat stelt het voor? Dat zet je er nergens bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Percentage Linux gebruik op desktops verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:29

Neo

Volgens mij Google zoekopdrachten naar "Linux"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zijn de statistieken van NetApplications. Ze monitoren vooral Amerikaanse sites. Er wordt gekeken naar de besturingssystemen van de site-bezoekers. Ik post ze elke maand. Zie ook:
Verwijderd in "NOS Kroeg - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

Verwijderd schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 13:05:
Het zijn de statistieken van NetApplications. Ze monitoren vooral Amerikaanse sites. Er wordt gekeken naar de besturingssystemen van de site-bezoekers. Ik post ze elke maand. Zie ook:
Maarja of hier nou ook echt iets gaan merken vraag ik me nog af, statistieken zijn leuk maar ik zie zelf liever resultaat :+

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het feit dat Windows nog maar <90% heeft, en Mac OSX zo'n 10%, heeft al het resultaat dat je op steeds meer plekken zowel Windows als Mac support ziet. Als Linux ook richting de 10% gaat, dan komt het wel goed met ISV- en hardware-support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ach het is al beter dan het in jaren geweest is.

Als ik kijk hoeveel hardware gewoon werkt (wifi kaartjes , webcams etc), dan ben ik best tevvreden hoor :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

Boudewijn schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 14:23:
Ach het is al beter dan het in jaren geweest is.

Als ik kijk hoeveel hardware gewoon werkt (wifi kaartjes , webcams etc), dan ben ik best tevvreden hoor :).
Ik hoef ook niet te klagen mijn laptop gaat 4 uur mee, wel een aardige prestatie (HP 8510W )
Hibernation en suspend is af en toe bugy maar dat gebruik ikzelf haast niet.

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Leuk vooruitzicht, goeie support :) Ik heb nu toch weer de neiging om een Windows systeem erbij te willen voor de kleine dingen die niet werken of een beetje testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
Ach een virtuele machine meer of minder kan toch geen kwaad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad. Ik speel voor de lol Sauerbraten in Windows 7 in VirtualBox. Sauerbraten is een OpenGL Linux game, die ook in Windows werkt. Met Vbox's OpenGL drivers kan je het aardig spelen. DirectX-drivers komen er ook aan, dus dan kan je ook die kitcherige Aero interface aanzetten, en een hoop Windows games spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hibernate doet weer gaar op mijn x301.
Tel daar bij zat niet goed werkende dingen op (die soms wel werken en na een upgrade niet...) en ik heb het gehad met Ubuntu testing :P.

Gentoo is leuk, maar ik heb geen zee van tijd voor configjes. Mischien toch maar eens debian erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Hmm.. heb dit al eerder gepost: axis in "Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux d...", maar bij gebrek aan replies zit ik me te bedenken dat dit misschien een juiste plek is:

Iemand ervaring met OpenSolaris?

Ik vind Solaris al erg interessant (ook nog SCSA boek thuis liggen, nog niet echt aan begonnen), maar als ik me nu flink in Solaris zou willen verdiepen, kan ik denk ik beter gaan beginnen aan OpenSolaris, aangezien straks Solaris 11 volgens mij een directe kopie zal zijn van OpenSolaris op dat moment (althans, dat is wat ik vermoed, kan het niet zwart op wit vinden).

Wat ik vooral interessant vind aan Solaris is de focus op enterprise land.. storage (ZFS, iSCSI, native CIFS, etc, staan daar hoog op de lijst), en er is veel storage- en netwerkkennis bij Sun en hun groep aanhangers.. En dat spreekt me wel aan :)

Ben nu zware FreeBSD fanaat, alleen willen de enterprise organisaties waar ik meer en meer mee te maken krijg alleen werken met Solaris, RHEL of Windows..

Iemand enig idee hoe het met opensolaris werkt met upgraden naar een volgende release? Ik ben nu gewend aan een BSD's make buildkernel/world enzo, enne, ik weet niet echt meer anders :)

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 16:45

Blonde Tux

<advertisement>

Zo wederom een nieuw smaakje in BSD land. Of eigenlijk geen nieuw smaakje maar meer iets voor luiere mensen die BSD eens willen gebruiken.

http://www.virtualbsd.info/
VirtualBSD is a desktop ready FreeBSD 7.1 RELEASE, in the form of a VMware appliance, based on the Xfce 4 Desktop Environment. Many of the most common and useful applications are ready to run, and the desktop has been styled to resemble a certain OS from Cupertino.
Een soort "BSD-buntu" eigenlijk dus.

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:09

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Wat is jullie mening over GIMP eigenlijk? Ik kan me voorstellen dat hardcore Photoshoppers met jaren ervaring dingen missen, maar ik (ken/kan de basics met PS) vind het eerlijk gezegd een prima vervanger. Heb de afgelopen dagen wat zitten knoeien en ben eigenlijk niet tegen dingen aangelopen die met PS wel kunnen en met GIMP niet..

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tsja als je PS wil doen kun je gimpshop installen ; dat is een UI schil voor GIMP, zodat het meer op PS lijkt.

Weet iemand een leuk alternatief voor cpanel trouwens ? Moet gratisch/goedkoop zijn en op linux draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wikipedia helpt altijd hiermee:
Wikipedia: Comparison of web hosting control panels

Gimp vind ik overigens een mooi stukje software. Het is al een stuk makkelijker in gebruik geworden met al die kleine UI-verbeteringen, en de integratie van GEGL is veelbelovend. Het is wel een beetje jammer dat ze dat laatste niet in 1 keer doen, maar verspreid over meerdere releases. Je zit nu met half-werkende features en functies die zowel een GEGL-manier hebben als een oude manier.

Ik zal blij zijn als de CMYK-mode er komt. Dan wordt er tenminste niet bij elke nieuwe meukpost op de FP gezegd dat het pakket niet te gebruiken is voor drukwerk. Maargoed, daarvoor moet GEGL eerst volledig geïntegreerd zijn.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2009 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Demoniac schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 10:49:
Wat is jullie mening over GIMP eigenlijk? Ik kan me voorstellen dat hardcore Photoshoppers met jaren ervaring dingen missen, maar ik (ken/kan de basics met PS) vind het eerlijk gezegd een prima vervanger. Heb de afgelopen dagen wat zitten knoeien en ben eigenlijk niet tegen dingen aangelopen die met PS wel kunnen en met GIMP niet..
Ik werk al jaren met Gimp, nu doe ik dat niet elke dag en zijn er vast zat mensen die meer die-hard zijn dan ik. Ik kan er prima mee uit de voeten voor dingen als foto bewerken maar ook logo's maken, tekeningen maken enz. Maar echt vergelijken kan ik dus niet meer, want ik heb al zo'n 4 jaar geen fotosoep gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Maak je al je kunst met GIMP trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Boudewijn schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 14:33:
Maak je al je kunst met GIMP trouwens?
Vrijwel alles is met Gimp gedaan ja, alleen wat oudere dingen met Photoshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tux gaat op vakantie in 2.6.29:
Committed to the Linus's kernel tree last night is a new temporary logo known as Tuz. Tuz is a Tasmanian Devil, which is a species in danger of becoming extinct.
Afbeeldingslocatie: http://linux.conf.au/images/tuz.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 19:58:
Tux gaat op vakantie in 2.6.29:

[...]

[afbeelding]
Ah interessant aangezien btrfs dan in de kernel komt , lijkt me wel een leuk fs in de toekosmt als het stable is

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 10:26
Het blijft vervelend.. Music-players die niet met grote hoeveelheden muziek (400GB+, zo'n 40k tracks) om kunnen gaan. Rhythmbox crasht af en toe uit het niets, amarok (1.4) is zo traag als het maar kan bij het doorzoeken van de playlist (ja, ik heb al een mysql-database gemaakt :P) en andere programma's missen toch steeds.. iets.. Het idee van een library vind ik geweldig, maar dan wel met de optie om shuffle te kunnen zetten op "alles".. Iemand nog een snel werkend alternatief? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
AlterMann schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 21:59:
Het blijft vervelend.. Music-players die niet met grote hoeveelheden muziek (400GB+, zo'n 40k tracks) om kunnen gaan. Rhythmbox crasht af en toe uit het niets, amarok (1.4) is zo traag als het maar kan bij het doorzoeken van de playlist (ja, ik heb al een mysql-database gemaakt :P) en andere programma's missen toch steeds.. iets.. Het idee van een library vind ik geweldig, maar dan wel met de optie om shuffle te kunnen zetten op "alles".. Iemand nog een snel werkend alternatief? :)
Als je een stevige PC hebt: probeer Banshee eens. Op m'n vorige bak was ik er niet voor te vinden (als je pc niet snel is zorgt Mono toch echt wel voor een vertraging t.o.v. rhythmbox e.d.) maar nu ben ik helemaal verkocht :) Leuke plugins, vrij intuitieve library, goed werkende album art, werkt vlotjes met 200GB muziek, ... Ik mis rhythmbox niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
Hm, banshee had ik al eens geprobeerd, en toen beviel het me niet.. nu wel, so far :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand nog een snel werkend alternatief? :)
Op kantoor gebruiken wij gmpc en mpd zonder problemen met zo'n 1.5TB aan muziek. Ik zou zeggen probeer dat eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Nav die Gimp discussie ben ik wel eens benieuwd of er meer mensen zijn die Gimp (semi)professioneel gebruiken voor bijvoorbeeld logo's, foto's enz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:48
Ik gebruik exaile, maar heb geen 40k nummers, zit op de 2k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
AlterMann schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 23:32:
Hm, banshee had ik al eens geprobeerd, en toen beviel het me niet.. nu wel, so far :)
Je kan ook naar Listen kijken. Python based, maar je moet hem wel van SVN halen (laatste stable is 2 jaar oud). Vooral diens "dynamic playlist" feature is heerlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imp-
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-06 23:36
Op kantoor gebruiken wij gmpc en mpd zonder problemen met zo'n 1.5TB aan muziek. Ik zou zeggen probeer dat eens.
Ik gebruik al lang een identieke setup, weliswaar met een beperktere muziekcollectie in omvang :)
Voorheen gebruikte ik Amarok, maar dat draaide toch niet soepel genoeg met veel muziek.

Voordeel van mpd is uiteraard ook dat het een client/server based solution is, beide hoeven dus niet op dezelfde pc te draaien. Dat vind ik zelf erg handig als je met meerderen tegelijk de muziek wil controleren :)

Clients zijn er trouwens in overvloed (gui, webbased, ...): http://mpd.wikia.com/wiki/Clients

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 15:47
[...
Iemand nog een snel werkend alternatief? :)
Je zou Songbird eens kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik zou toch bij Amarok blijven. Amarok1.4 was niks voor mij, Amarok2 is geweldig. Daar heb je ook een soort van dynamische playlist met biased mode. Kan je de hele collection shuffle spelen zonder de collection als playlist te moeten inladen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 06:18:
[...]

Dat ziet er ook wel goed uit ja, kan geen kwaad om dat ook eens te proberen :)

Listen en songbird bevielen ook niet echt. Amarok 2 is ook traag met filtering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
AlterMann schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 11:58:
[...]

Dat ziet er ook wel goed uit ja, kan geen kwaad om dat ook eens te proberen :)

Listen en songbird bevielen ook niet echt. Amarok 2 is ook traag met filtering.
Je kan natuurlijk ook nog altijd je eigen music player maken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:51
Qua muziekplayer heb ik nooit een prettigere weten te vinden dan het antieke XMMS. Snel, stabiel, fatsoenlijk queue-management, en het heeft de mogelijkheid om te sorteren en filteren op filepath. Het nadeel is alleen dat het een GTK1-app is en dat het dus niet zo mooi integreert in je desktop (als het ueberhaupt nog te vinden is in je distro).
zomertje schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 08:05:
Nav die Gimp discussie ben ik wel eens benieuwd of er meer mensen zijn die Gimp (semi)professioneel gebruiken voor bijvoorbeeld logo's, foto's enz?
Ik ben verre van een ontwerper - voor mijn beroep doe ik zegmaar alles aan websites en -applicaties behalve ontwerpen - maar al het grafische werk gebeurt in de Gimp. Als een ontwerper PSD's aanlevert vraag ik daar wel altijd een pdf of jpeg render bij voor de zekerheid.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zomertje schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 08:05:
Ik ben niet heel erg professioneel bezig, maar ik gebruik vooral Inkscape voor logo's, zodat het vector blijft. Gimp gebruik ik om site-graphics mee te maken. Maar ik ben meer van de technische kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

T-MOB schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 13:32:
Ik ben verre van een ontwerper - voor mijn beroep doe ik zegmaar alles aan websites en -applicaties behalve ontwerpen - maar al het grafische werk gebeurt in de Gimp. Als een ontwerper PSD's aanlevert vraag ik daar wel altijd een pdf of jpeg render bij voor de zekerheid.
En het uitwisselen tussen deze programma's werkt wel goed? Ook wel eens van Gimp naar Photoshop formaat gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 15:37:
[...]

Ik ben niet heel erg professioneel bezig, maar ik gebruik vooral Inkscape voor logo's, zodat het vector blijft. Gimp gebruik ik om site-graphics mee te maken. Maar ik ben meer van de technische kant.
Voor mij geld precies het zelfde. Ik kan eigenlijk alles wat ik wil met the Gimp. Ik ben dan ook zeker geen vormgever, maar achtergrondjes, buttons en knip en plakwerk gaat prima met the Gimp. Toch vind ik dat de interface nog steeds beter kan. Ik wil de afbeelding fullschreen kunnen maken zonder dat de toolboxen achter het venster verdwijnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bram77 schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 10:37:
Toch vind ik dat de interface nog steeds beter kan. Ik wil de afbeelding fullschreen kunnen maken zonder dat de toolboxen achter het venster verdwijnen!
Dan moet je voorlopig Gnome zonder Compiz gebruiken. Zie ook de dramatische discussie op de FP: meuk: Gimp 2.6.6. Je kan natuurlijk ook zelf de utilities On Top maken. Compiz kan dat sowieso, en ik neem aan dat KDE dat ook kan.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2009 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie weet hoe een 64 bits debian distro reageert als je er een processor uit trekt? We hebben een aantal blades besteld, een wordt er gebruikt voor load testing echter is er per ongeluk een proc. te weinig besteld. Probleem wordt opgelost door een proc. uit een bestaande blade te trekken die in principe geen dual quad core nodig heeft en die in de andere te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
Debian ziet gewoon de nieuwe CPU. Alle kernels zijn tegenwoordig SMP-aware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 14:57:
Wie weet hoe een 64 bits debian distro reageert als je er een processor uit trekt?
Euh, eruit trekken in welke zin? Terwijl hij draait, of gewoon als hij uitgeschakeld is?

Als hij uitgeschakeld is zou het geen enkel probleem moeten zijn voor Debian; die herkent gewoon het aantal CPUs/cores dat er in zit, en verdeelt daar de processen over. Of dat er bij de volgende keer opstarten nou wat meer of minder zijn maakt niet uit (behalve voor de belasting die de machine aankan natuurlijk).

Het kan wel eventueel zijn dat het moederbord en/of de BIOS het minder leuk vind als je een socket leeg laat. Misschien dat je dat in de BIOS in moet stellen, of dat er zelfs een terminator in de socket moet.

Als je tijdens het draaien wil wisselen dan kom je in de wereld van processor hotswapping, waar ik een heel stuk minder van weet. Maar gave moederborden schijnen het te kunnen, en Linux kan er ook mee overweg volgensmij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deadinspace schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 15:23:
[...]

Euh, eruit trekken in welke zin? Terwijl hij draait, of gewoon als hij uitgeschakeld is?

Als hij uitgeschakeld is zou het geen enkel probleem moeten zijn voor Debian; die herkent gewoon het aantal CPUs/cores dat er in zit, en verdeelt daar de processen over. Of dat er bij de volgende keer opstarten nou wat meer of minder zijn maakt niet uit (behalve voor de belasting die de machine aankan natuurlijk).

Het kan wel eventueel zijn dat het moederbord en/of de BIOS het minder leuk vind als je een socket leeg laat. Misschien dat je dat in de BIOS in moet stellen, of dat er zelfs een terminator in de socket moet.

Als je tijdens het draaien wil wisselen dan kom je in de wereld van processor hotswapping, waar ik een heel stuk minder van weet. Maar gave moederborden schijnen het te kunnen, en Linux kan er ook mee overweg volgensmij.
Ja wel als de server uit staat, cpu hotswapping wil volgens mij ook niet met een blade in HP C7000 enclosure

Maar thanks, gaan wij de cpu er uit trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB
:P

Afaik gaat het goed, iig met sparcs.
wat voor CPUs heb je? intel? amd? ppc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 17:23:
[...]

:P

Afaik gaat het goed, iig met sparcs.
wat voor CPUs heb je? intel? amd? ppc?
Owh my bad, Intel Xeon E5430
Een standaard HP BL460 G1 bakje is het

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2009 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:51
zomertje schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 08:19:
[...]
En het uitwisselen tussen deze programma's werkt wel goed? Ook wel eens van Gimp naar Photoshop formaat gegaan?
Het uitwisselen werkt tot op zekere hoogte. Gimp kan een aantal dingen gewoon niet die Photoshop wel kan - 16bits kleur en CMYK bijvoorbeeld. Die bestanden kun je dus niet openen (Krita to the rescue ;))
Daarnaast is er beperkte ondersteuning voor een aantal zaken: textlayers worden als bitmaps geopend, een aantal filters/layer masks (ofzo) werken niet, laag-groepen worden niet ondersteund en lagen worden allemaal zichtbaar. Maar goed, bij het omzetten van een ontwerp naar HTML/CSS moet je toch al met de lagen aan het klooien. Die niet-ondersteunde effecten zijn wat dat betreft vervelender. Soms zonder dat je het doorhebt kan er een licht (kleur)verschil bestaan, daarom vraag ik eigenlijk altijd een jpeg of png render bij een PSD. Dan kun je zien of het enigszins klopt in de Gimp.
Photoshop heb ik niet (ik vind het te duur voor wat ik er mee zou doen, daarbij vind ik de interface echt verschrikkelijk) dus ik weet niet hoe goed het de andere kant opwerkt. Ik vermoed dat de PSD's die Gimp maakt redelijk goed openen in Photoshop, maar er echt op vertrouwen zou ik niet durven. Wat mij betreft is een open standaard voor meerlaagse afbeeldingen dan ook erg welkom...

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zijn er hier mensen met ervaring met OCR van een tablet laptop? Ik vind tesseract enzo, maar volgens mij is dat een vorm van batch verwerking.

I kwil eigenlijk gewoon kunnen schrijven met ocr on the fly op een x61s tablet die hier rondslingert. Iemand leuke ideen? :) Distro is ubuntu btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Boudewijn schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 23:42:
Zijn er hier mensen met ervaring met OCR van een tablet laptop? Ik vind tesseract enzo, maar volgens mij is dat een vorm van batch verwerking.
Dat heet handschriftherkenning, niet OCR. Met die zoekterm vind je waarschijnlijk wat meer ;)

Ik heb jaren geleden ooit xstroke gebruikt op een tablet PC, dat werkte wel aardig. Maar ik kan me goed voorstellen dat er tegenwoordig hippere apps voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:27
Ik zie dat een aantal mensen hier hun muziek via internet overal af kunnen luisteren - middels een DAAP server.

Gisteravond op m'n Debian server ook mt-daapd (Firefly) geinstalleerd, maar wat gebruiken jullie als client om via internet de database te kunnen browsen/luisteren?

Hier (Windows machine op m'n werk) heb ik nu Songbird draaiend - best goed, maar laat jammer genoeg geen embedded coverart zien. Zijn er betere alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

deadinspace schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 17:08:
[...]

Dat heet handschriftherkenning, niet OCR. Met die zoekterm vind je waarschijnlijk wat meer ;)

Ik heb jaren geleden ooit xstroke gebruikt op een tablet PC, dat werkte wel aardig. Maar ik kan me goed voorstellen dat er tegenwoordig hippere apps voor zijn.
Uhh ja maar handschrift herkenning is ook een vorm van optical character recognition of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Boudewijn schreef op maandag 23 maart 2009 @ 13:25:
Uhh ja maar handschrift herkenning is ook een vorm van optical character recognition of zie ik dat verkeerd?
Ik heb het zo genoemd zien worden, en ook bijvoorbeeld Wikipedia heeft het vrij specifiek over gescande documenten bij OCR.

Ook verschilt handschriftherkenning van OCR in de zin dat de computer bij handschriftherkenning ziet hoe de letters getekend worden. Bij OCR gaat het om statische plaatjes die geinterpreteerd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:29

Neo

Debugmelding na crash bij het inloggen op een MSN account met pidgin, ik vond hem wel leuk :D

code:
1
2
dns[8797]: Oops, father has gone, wait for me, wait...!
Segmentation fault

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag een van onze Ssh jump boxen weer eens voorzien van nieuwe hardware en er meteen Debian Lenny op gezet. Het leuke is dat wij voor onze jump boxen van die Sun Ultrasparc5jes (we hebben een aardige voorraad staan) uit de vorige eeuw gebruiken. Die krengen doen het altijd en Debian draait er perfect op :)

code:
1
2
3
 root@hopper:~# uname -a
Linux hopper 2.6.26-1-sparc64 #1 Fri Mar 13 17:42:29 UTC 2009 sparc64 GNU/Linux
root@hopper:~#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OpenSuSE 11.1 maar weer gedumpt en weer terug naar mijn eerste linuxliefde Gentoo. Ik weet niet waarom maar ik ga er steeds weer naar terug na verloop van tijd. Het voelt zo lekker vertrouwd.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2009 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrPepper
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-09 18:11
Welk programma gebruiken jullie om jullie server op afstand te bedienen? Webmin?

Als het gemakkelijk was had iemand anders het wel gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
MrPepper schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 14:32:
Welk programma gebruiken jullie om jullie server op afstand te bedienen? Webmin?
SSH over het algemeen.

CLI werkt voor mij het beste.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alleen SSH eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:48
Ligt eraan wat ik moet doen. voor het aanmaken van sub-domains gebruik ik het liefst webmin. Om dingen te "fine-tunen" gebruik ik SSH -> CLI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier ook alleen SSH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrPepper
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-09 18:11
Als ubuntu naabje gebruik ik dus webmin, het is allemaal nog wat nieuw voor mij (a) Maar weet iemand ook een torrent client die je kan configureren onder webmin? Of welk alternatief gebruiken jullie?

Als het gemakkelijk was had iemand anders het wel gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
Zijn er hier nog mensen die kunnen bevestigen dat de laatste ATI drivers niet met kernel 2.6.29 over kan? Ik heb dat probleem in ieder geval wel. :(
Pagina: 1 ... 14 ... 79 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.