LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 15 ... 79 Laatste
Acties:
  • 367.775 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
MrPepper schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 15:41:
Als ubuntu naabje gebruik ik dus webmin, het is allemaal nog wat nieuw voor mij (a) Maar weet iemand ook een torrent client die je kan configureren onder webmin? Of welk alternatief gebruiken jullie?
alternatieven? Voor wat? (Beetje onduidelijk)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zkiwi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 13:33
MrPepper schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 15:41:
Als ubuntu naabje gebruik ik dus webmin, het is allemaal nog wat nieuw voor mij (a) Maar weet iemand ook een torrent client die je kan configureren onder webmin? Of welk alternatief gebruiken jullie?
je kan een torrentclient met webinterface kiezen(zoals torrentflux). Dan kan je apache proberen te configureren via webmin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrPepper
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-09 18:11
anandus schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 15:46:
[...]
alternatieven? Voor wat? (Beetje onduidelijk)
Ik zoek dus een torrentclient welke te onderhouden is via webmin, met alternatieven bedoel ik andere manieren om je client te onderhouden, snap je? :)

Als het gemakkelijk was had iemand anders het wel gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik Deluge headless op m'n server, en ik connect gewoon via de connection manager op m'n lokale Deluge client naar de server. Dan heb je het idee dat je gewoon lokaal aan het werk bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik rtorrent is een screen. Rtorrent is een erg gebruiksvriendelijke console torrent client. Een leuke en leerzame uitleg over rtorrent vind je hier:

http://kmandla.wordpress....-use-rtorrent-like-a-pro/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:09

Demo

Probleemschietende Tovenaar

MrPepper schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 15:55:
[...]

Ik zoek dus een torrentclient welke te onderhouden is via webmin, met alternatieven bedoel ik andere manieren om je client te onderhouden, snap je? :)
Transmission heeft een versie met een webinterface.. transmission-server heet ie volgens mij.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imp-
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-06 23:36
Verwijderd schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 16:04:
Ik gebruik rtorrent is een screen. Rtorrent is een erg gebruiksvriendelijke console torrent client.
Ik draai rtorrent ook in een screen sessie. Zeer tevreden van in elk geval :)
Daarnaast gebruik ik nog rtorstat om vanop afstand de status van mijn torrents te kunnen raadplegen via http.

Er zijn ook een aantal webgui's beschikbaar waarmee je rtorrent via XML-RPC kunt aansturen, zoals rtgui en wTorrent.
Lijkt me nog leuk om eens mee te spelen, maar ik heb het niet echt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 09:19

jelly

Arch Linux

Je kan ook met dropbox werken en gewoon dropbox op je server zetten en dan automatisch torrents laten toevoegen van een directory. Natuurlijk kun je nu niet zien hoever je torrents zijn, maar dat zou mij niet veel uitmaken. Zelf gebruik ik ook nog pytvshows voor het downloaden van mijn series.

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 07:05
Ik weet niet of dit in de NOS kroeg thuishoort maar ik waag het er toch maar op ...

Gister m'n RHCE examen gehaald met een score van 100/100 punten! :D

Zo, dat wou ik even kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar is dit topic juist voor he. De kleine mededelingen die de simpele HK-bezoekers niet begrijpen. :P

Gefeliciteerd! :D

Ook al weet ik als simpele NOS-bezoeker niet precies wat RHCE inhoudt. Het is certificering voor iets van Red Hat, maar verder weer ik 't ook niet. :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 10:26
Spike1506 schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 15:45:
Zijn er hier nog mensen die kunnen bevestigen dat de laatste ATI drivers niet met kernel 2.6.29 over kan? Ik heb dat probleem in ieder geval wel. :(
Waarom zie ik dit nu pas? :( Nu zit ik (voorlopig) vast aan radeonhd (hoewel ik niet eens zeker weet of die wel geladen wordt..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

silentsnake schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 17:00:
Ik weet niet of dit in de NOS kroeg thuishoort maar ik waag het er toch maar op ...

Gister m'n RHCE examen gehaald met een score van 100/100 punten! :D

Zo, dat wou ik even kwijt.
Gefeliciteerd man, niet alleen voor de opleiding maar ook voor die superscore :)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-09 20:25
AlterMann schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 18:58:
[...]

Waarom zie ik dit nu pas? :( Nu zit ik (voorlopig) vast aan radeonhd (hoewel ik niet eens zeker weet of die wel geladen wordt..)
Controleer je /var/log/Xorg.0.log?

Maar inderdaad, fglrx werkt niet met 2.6.29... Jammer, want de nieuwe kernel blijkt een serieuze regressie uit SQLite weg te werken, een aangezien die library toch in veel applicaties gebruikt wordt (denk aan Firefox) leek het me een interessante upgrade.

Afbeeldingslocatie: http://www.phoronix.com/data/img/results/linux_2629_benchmarks/9.png
Bron: Phoronix

Wordt dus wachten op support vanwege ATi, of liever eigenlijk wat 3D features voor m'n HD4870 in de open-source driver :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 07:05
Pim. schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 19:34:
[...]

Gefeliciteerd man, niet alleen voor de opleiding maar ook voor die superscore :)
Thanks, ben er ook erg blij mee. Had niet verwacht dat ik de perfecte score zou halen, al had ik het wel stiekem een beetje in m'n achterhoofd gehouden dat de kans wel bestond. Maar erg leuk dat ik ook daadwerkelijk de 100% heb gehaald. Leuk voor bij een sollicitatiegesprek als er naar gevraagd wordt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
maleadt schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 21:01:
[...]

Controleer je /var/log/Xorg.0.log?
:D Thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrPepper
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-09 18:11
Ik heb mijn servertje lopen die met torrentflux-b4rt het hele net leeg trekt! _/-\o_ Hebben jullie trouwens een programma dat je download folder automatisch rar't en par't? :/

Als het gemakkelijk was had iemand anders het wel gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caviatjuh
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 22:01
MrPepper schreef op maandag 30 maart 2009 @ 21:31:
Ik heb mijn servertje lopen die met torrentflux-b4rt het hele net leeg trekt! _/-\o_ Hebben jullie trouwens een programma dat je download folder automatisch rar't en par't? :/
Ik ken eigenlijk geen torrent clients met auto rar/par (sowieso, par bij torrents?). Of ik heb die feature gewoon nog nooit nodig gehad. Bestanden gerarred in een torrent is sowieso een beetje onzinnig vind ik eigenlijk. Meer iets voor usenet, en daar gebruik je natuurlijk sabnzbd voor die wel automagisch rar/par doet. ;)

edit:
Ah, ik zie net dat torrentflux-b4rt ook usenet doet via nzbperl. In nzbperl zit een optie om een programma te draaien als de nzb klaar is. Je kan dan bijvoorbeeld rarslave draaien. Dit is ook nog een optie. Beide start je met de postnzb switch. Ik heb overigens geen idee of en hoe dit werkt.

[ Voor 28% gewijzigd door Caviatjuh op 30-03-2009 21:53 . Reden: Extra linkjes + typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
ik ben benieuwd hoe de migratietool gaat werken :)
Dear users,

KDE 4.2 will move from experimental to unstable this week. We can not tell the
exact day.

If you want to stay with KDE 3.5 start looking at what you update...

If you are updating, do the upgrade out of KDE 3 or after upgrade, restart your
X session. When logging in KDE 4 first time, remember to read carefully "kaboom"
instructions when doing the upgrade.

If you are already using KDE 4, you will have "kaboom" prompting for you too,
again read _carefully_ the instructions.

In short: about kaboom
kaboom is tool for migrating your data and settings from .kde4 back to .kde.,
when needed, and it also offers a backup option. It has been developed for the
Qt/KDE team, so you won't find it in another distros.

Enjoy,
Ana

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

Ik zie het probleem niet echt, KDE3.5 is gewoon passe , move on . De upgrade van kd4 , tja je moet wel altijd even backuppen voordat je iets belangrijks update

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Het ging me om het "kroegnieuwtje" dat KDE4 nu ook bij debian naar unstable gaat en niet om eventuele problemen met kaboom :). Ik heb dus geen probleem :).

[ Voor 10% gewijzigd door Sallin op 31-03-2009 20:06 ]

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-08 20:26
-

[ Voor 100% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Onder het motto 'je moet toch wat' had ik het idee om vandaag/deze week eens aan de slag te gaan met bandwidth logging. Welke daemons zou ik hiervoor moeten bekijken en hoe geven deze hun output? Het geheel komt te draaien op headless servertjes, dus een webinterface met mooie grafiekjes zou leuk zijn.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Demoniac schreef op maandag 06 april 2009 @ 10:23:
Onder het motto 'je moet toch wat' had ik het idee om vandaag/deze week eens aan de slag te gaan met bandwidth logging. Welke daemons zou ik hiervoor moeten bekijken en hoe geven deze hun output? Het geheel komt te draaien op headless servertjes, dus een webinterface met mooie grafiekjes zou leuk zijn.
Daar zijn diverse oplossingen voor.
Misschien moet je even kijken naar MRTG

[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 06-04-2009 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruikte altijd vnstat om te kijken hoeveel bandbreedte ik gebruikt had. Hij geeft een mooi overzicht in wat je de laatste uren/dagen/maanden etc. hebt gedownload en geüpload. Je zou de output hiervan kunnen parsen en in een grafiekje kunnen gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Demoniac schreef op maandag 06 april 2009 @ 10:23:
Ntop is ook een leuke: http://www.ntop.org/overview.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 18:06

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Mijn ervaring met ntop is dat het erg veel cpu/ram kost wanneer je redelijk wat bandbreedte gebruikt. Heb het zelf geruime tijd op mijn server gebruikt, maar toch besloten om het uit te zetten wegens de extra load die het veroorzaakte.

Vnstat kende ik nog niet, die ga ik straks eens proberen, want ik was ook nog op zoek naar een programma wat ik kon gebruiken daarvoor :).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elijan9
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-09 23:01
Wow, ben wel onder de indruk van het opstarten van Kubuntu Jaunty Beta. Deze start nu op in 8 seconden op mijn laptop. 8) Dat is vanaf grub-selectie tot kdm inlogscherm. Met ext4 als root filesysteem op een PQI SSD met zelfgebouwde kernel... Laptop is een Acer Aspire 6530 met tweede harddisk (SSD).

Met Intrepid kom ik niet lager dan 11 seconden :D

War is when the young and stupid are tricked by the old and bitter into killing each other. - Niko Bellic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Yay men is bezig met het integreren van de FreeBSD kernel in Debian..
Bewijst maar weer hoe modulair het is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

JanDM schreef op maandag 06 april 2009 @ 14:54:
Yay men is bezig met het integreren van de FreeBSD kernel in Debian..
Bewijst maar weer hoe modulair het is :)
Het zal wel aan mij liggen, maar wat is daar het nut van? Ik gebruik zelf FreeBSD en Ubuntu, dus ik weet dat er een aantal essentiële verschillen zijn tussen beide, maar wat maakt Debian dan nog Debian? Ik bedoel, een distro is een kernel + een verzameling apps, dus als je FreeBSD forkt en uitrust met de apps die Debian gebruikt, dan zou je het toch ook DebianBSD kunnen noemen?
Ik zie in de Ports repository trouwens dat apt en dpkg geport zijn naar FreeBSD.. zijn die dan te gebruiken met de FreeBSD repo's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

debian maakt debian in de keuze van de pakketen denk ik; deze zijn goed getest en op elkaar afgestemt
met ubuntu ondervind ik geregeld conflicten tussen de libjes/tooltjes

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:32

deadinspace

The what goes where now?

Demoniac schreef op maandag 06 april 2009 @ 15:43:
Het zal wel aan mij liggen, maar wat is daar het nut van?
Onafhankelijkheid van de Linux kernel, de mogelijkheid om Debian te gebruiken maar wel te kunnen kiezen voor de FreeBSD kernel.

En het helpt in het portable houden van software, net als het compilen voor tig architecturen (al zou een andere libc daarbij harder helpen dan een andere kernel).
maar wat maakt Debian dan nog Debian?
De doelen en beloften van het project, gecombineerd met de manieren waarop die verwezenlijkt worden. De focus op technische correctheid/elegantie, op een betrouwbaar/stabiel OS, op de vrijheid van software, package management, dat soort dingen. Dat zijn altijd al de dingen die Debian Debian gemaakt hebben, en ik zie eigenlijk niet in wat het bieden van kFreeBSD als optie daaraan af doet :)
dus als je FreeBSD forkt
Het is vziw geen fork; het gaat niet om een aanpassing van het hele FreeBSD OS, maar alleen om (gebruik van) de kernel.
dan zou je het toch ook DebianBSD kunnen noemen?
Dat zou kunnen, maar waarom zou je? Het OS heet Debian, of nou Linux of kFreeBSD wordt gebruikt als kernel. Als je preciezer wil zijn, dan is het Debian GNU/Linux of Debian GNU/kFreeBSD.

Debian is het -zelfbenoemde- universele OS. Dan vind ik het eigenlijk alleen maar logisch dat de kernel een uitwisselbaar component is waarvoor je kan kiezen uit meerdere. Er is ook al een tijd Debian GNU/Hurd, en ze waren ook bezig met de OpenSolaris kernel, en ik hoop ook dat die twee projecten wat meer van de grond komen.

Ik vind het trouwens ook wel een mooi voorbeeld van waarom "Linux" gebruiken voor het hele OS niet goed klopt - Je neemt Debian, vervangt alleen de kernel, en plotseling kun je het moeilijk nog Linux noemen terwijl er voor gebruikers eigenlijk geen klap is veranderd. Maar dat terzijde :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Knap dat dat 'zomaar' kan.
Hoeven er geen aangepaste libraries voor te komen ofzo?
(Ik weet niet precies hoe het op dat niveau werkt, maar ben wel nieuwsgierig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is GNU wel redelijk portable. Het draait meestal op Linux, maar het werkt ook met Solaris en de BSD's. Ik denk niet dat je zomaar de hele repository kan recompilen, maar Gnome zal wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UDuckling5
  • Laatst online: 22-12-2021

UDuckling5

Nachteend

Nou ja, 'zomaar'. Het project liep al een hele tijd. Net zoals er wel meer distro's met iets soortgelijks bezig zijn (onder andere Gentoo).

Eerlijk gezegd dacht ik dat het project al een hele tijd abandoned was. Dat het in grote lijnen al in kannen en kruiken was, en dat de desbetreffende coders daarna geen zin hadden om het een perfect fit te maken. Blijkbaar had ik het mis.. :+

Flap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

anandus schreef op maandag 06 april 2009 @ 16:51:
Hoeven er geen aangepaste libraries voor te komen ofzo?
(Ik weet niet precies hoe het op dat niveau werkt, maar ben wel nieuwsgierig)
De meeste libraries en apps comminuceren niet rechtstreeks met de kernel; ze bieden alleen 'eigen' extra functionaliteit, zoals ondersteuning voor een bepaald netwerkprotocol of een plaatjesformaat. Al die libs en apps praten tegen de C library (vaak GNU libc), welke vervolgens wel rechtstreeks met de kernel praat. In glibc zat dus ook het grote werk, die moest aangepast worden om met de FreeBSD kernel overweg te kunnen.

Voor de meeste andere zaken (dingen als modprobe en iptables daargelaten) zou het geen of heel weinig werk moeten zijn. Zie ook de (ietwat summiere) informatie op http://debian.org/ports/kfreebsd-gnu/ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
deadinspace schreef op maandag 06 april 2009 @ 18:35:
[...]

De meeste libraries en apps comminuceren niet rechtstreeks met de kernel; ze bieden alleen 'eigen' extra functionaliteit, zoals ondersteuning voor een bepaald netwerkprotocol of een plaatjesformaat. Al die libs en apps praten tegen de C library (vaak GNU libc), welke vervolgens wel rechtstreeks met de kernel praat. In glibc zat dus ook het grote werk, die moest aangepast worden om met de FreeBSD kernel overweg te kunnen.

Voor de meeste andere zaken (dingen als modprobe en iptables daargelaten) zou het geen of heel weinig werk moeten zijn. Zie ook de (ietwat summiere) informatie op http://debian.org/ports/kfreebsd-gnu/ :)
Thanks, ik begrijp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind dit wel aardig :)

PF - Debian GNU/kFreeBSD includes the OpenBSD Packet Filter by default, with userland tools such as pfctl included in the freebsd-utils package. A separate PF-specific package will be prepared in the future.

/me is geen netfilter/iptables tables fan hoewel ik er wel redelijk mee uit de voeten kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Op zich vind ik iptables wel fijn goed handelbaar en vooral krachtig, wat biedt pfctl extra?

[ Voor 13% gewijzigd door anandus op 06-04-2009 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

pf is voor zo ver ik weet (en ken uit de praktijk) véél eenvoudiger om de rulebase aan te passen in vergelijking met iptables.
In OpenBSD bijvoorbeeld zit je hele rulebase in het bestand pf.conf, waar je eenvoudige regels kan instellen als
"pass in log quick inet proto tcp from any to $web1 port 80" (web1 is hierbij een variabele die eerder in diezelfde pf.conf gedeclareerd wordt). Ik ben niet zo heel bekend met iptables, maar dit lijkt me toch een hele logische opbouw.

quote verwijderd, niet echt nodig terwijl het er net boven staat :+

[ Voor 24% gewijzigd door Darkstar op 06-04-2009 19:24 ]

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben trouwens wel benieuwd naar Debian GNU/Minix, oftewel: Preventa. Het project ligt volgens mij al een tijdje stil, maar dit zou weleens de GNU/Hurd kunnen vervangen. Minix is een micro-kernel die al operationeel is. Het wordt gemaakt door Andy Tanenbaum op 'mijn' universiteit de VU, met als doel grote 'instabele' kernels zoals Windows en Linux te vervangen. ;)

Aangezien ik het systeem zoals het op de VU staat (commandline, en niet eens GNU userland) veel te buitenaards vind, lijkt Preventa me wel een mooie stap om het wat populairder te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:43

Gotiniens

Fairly odd Tim

Verwijderd schreef op maandag 06 april 2009 @ 19:59:
Ik ben trouwens wel benieuwd naar Debian GNU/Minix, oftewel: Preventa. Het project ligt volgens mij al een tijdje stil, maar dit zou weleens de GNU/Hurd kunnen vervangen. Minix is een micro-kernel die al operationeel is. Het wordt gemaakt door Andy Tanenbaum op 'mijn' universiteit de VU, met als doel grote 'instabele' kernels zoals Windows en Linux te vervangen. ;)

Aangezien ik het systeem zoals het op de VU staat (commandline, en niet eens GNU userland) veel te buitenaards vind, lijkt Preventa me wel een mooie stap om het wat populairder te maken.
iets zegt me dat minix er al eerder was dan linux :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gotiniens schreef op maandag 06 april 2009 @ 20:36:
[...]

iets zegt me dat minix er al eerder was dan linux :)
Uiteraard, maar het gaat om het principe: Minix's micro-kernel is bedoeld om stabieler te zijn dan monolitische kernels (zoals die van Windows en Linux). Een Minix-machine moet je 1 keer aanzetten, en daarna nooit meer uitzetten, behalve misschien voor kernel-updates. Zelfs als drivers crashen, moet het systeem blijven werken. In Linux zit elke driver in kernel-space, dus als er 1 crasht, dan hangt de kernel.

Ik weet niet hoe het met updates zit, maar in principe zou je elke service apart uit en aan kunnen zetten om te updaten, zonder geheel te rebooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-08 11:26

pkwarts

555433800

Gaan we de tanenbaum-torvalds discussie hier naspelen nu? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pkwarts schreef op maandag 06 april 2009 @ 21:47:
Gaan we de tanenbaum-torvalds discussie hier naspelen nu? :P
Ach, ook Torvalds is het eens dat het design van een micro-kernel theoretisch beter is. Dat Linux voor de meeste praktische doeleinden afdoende is, doet daar niets aan af. Praktisch gezien werkt Windows ook goed genoeg voor 89% van de mensheid. ;)

Als je een OS nodig hebt dat nooit mag crashen (kerncentrales etc), dan kan je niet voor Windows of Linux kiezen. Die systemen zijn veel te complex om op te kunnen vertrouwen. Dan kies je of voor een heel simpel maatwerk OS waar je een audit op doet, of voor een systeem dat by design nooit kan crashen. Minix heeft maar 4000 regels code. Van zo'n systeem kan je bewijzen dat het naar behoren werkt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2009 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 16:45

Blonde Tux

<advertisement>

Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)

Dacht het niet :P

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
-

[ Voor 99% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Blonde Tux schreef op maandag 06 april 2009 @ 22:05:

Dacht het niet :P
Ach een hele distrowar is het ook weer niet toch ;)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deadlock2k schreef op maandag 06 april 2009 @ 22:10:
[...]

Netware 3.11 heeft een voornamelijk monolithische kernel en die draait rustig 15 jaar zonder dat er iemand naar hoeft te kijken. Je punt is hierbij dus invalide ;)
Maarja, dat is oude bewezen technologie. Daar zal nooit wat crashen omdat men precies weet hoe het gebruikt moet worden zonder te crashen. Ik durf te wedden dat als ik er 10 minuten achter zit, dat ik 'm dan gecrasht krijg. ;) En dan doe ik geen obvious dingen zoals de schijf dd-en.

Als je echter een modern en dus niet door de tijd bewezen systeem nodig hebt, dan heb je wat aan zo'n micro-kernel. Daarnaast is het een echte nerd-obsessie om het "stabielste!", of "snelste!", of "meest portable!" systeem te hebben. Dat is waarom we thuis NOS draaien. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
-

[ Voor 99% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
-

[ Voor 100% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
Hoe past L4Linux dan in dit plaatje, als een monolitische kernel die draait op een microkernel :? dit biedt dan toch geen extra garanties qua stabiliteit, of zorgt het voor extra mogelijkheden bij virtualisatie aangezien de hardware enkel indirect aangesproken wordt (oid)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 10:35

zomertje

Barisax knorretje

Ssssssssstt.... ik heb een mac gekocht ;)
Ben benieuwd hoe 'Linux' ie zal zijn qua beheer/techniek :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:59

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

zomertje schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 09:45:
Ssssssssstt.... ik heb een mac gekocht ;)
Ben benieuwd hoe 'Linux' ie zal zijn qua beheer/techniek :)
Het eerste wat ik miste bij aanschaf van de Mac is toch wel een fatsoenlijke mediaplayer en een behoorlijke manier om je files in de gaten te houden. Wat dat betreft is synaptic en Amarok echt superieur. 3 maal raden wat er nu draait op mijn Mac :+ Gelukkig heb ik binnenkort een PC over in huis. Daar komt ofwel een complete ubuntu installatie op of een debian server. Ben er nog niet uit wat het gaat worden. Misschien wel beide :9~

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Touchdomex schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 10:10:
Het eerste wat ik miste bij aanschaf van de Mac is toch wel een fatsoenlijke mediaplayer en een behoorlijke manier om je files in de gaten te houden. Wat dat betreft is synaptic en Amarok echt superieur.
Daar ben ik het dan weer totaal niet mee eens. Tenzij je een fetish hebt voor open bestandsformaten is (dan gooi ik het ook maar op een feit :+) iTunes superieur. Snel (ook bij grote verzamelingen, bij Amarok heb je daar een RDBMS voor nodig), een consistente en duidelijk UI (in plaats van dat hoopje widgets van Amarok 2) en ook hier prima tagging mogelijkheden (dat zit ook zeker wel snor @ Amarok). Ik heb alles in 256 kbps AAC staan en MP3's (wisselende kwaliteit) en heb dus nergens last van. :D

Ook DPKG en bijbehorende GUI- en CLI-tooltjes heb ik totaal niet gemist. Het is een verademing dat ik me totaal niet druk hoeft te maken om dependencies en dat het installeren van een appje neerkomt op het neergooien van een .app in je Applications-directory of het runnen van een .pkg. System update en het Sparkle-framework zorgen er tesamen voor dat ik up-to-date blijf en niet lastig wordt gevallen als er weer één of andere library geüpdate wordt (dus niet 100 updates in de vorm van libblaat1.2.4.-ubuntu-10~4 *O* ).

* Jungian trekt zijn vlammenwerende pak aan })

[ Voor 6% gewijzigd door Jungian op 07-04-2009 11:12 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Jungian schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 10:53:
[...]

Daar ben ik het dan weer totaal niet mee eens. Tenzij je een fetish hebt voor open bestandsformaten is (dan gooi ik het ook maar op een feit :+) iTunes superieur. Snel (ook bij grote verzamelingen, bij Amarok heb je daar een RDMS voor nodig), een consistente en duidelijk UI (in plaats van dat hoopje widgets van Amarok 2) en ook hier prima tagging mogelijkheden (dat zit ook zeker wel snor @ Amarok). Ik heb alles in 256 kbps AAC staan en MP3's (wisselende kwaliteit) en heb dus nergens last van. :D

Ook DPKG en bijbehorende GUI- en CLI-tooltjes heb ik totaal niet gemist. Het is een verademing dat ik me totaal niet druk hoeft te maken om dependencies en dat het installeren van een appje neerkomt op het neergooien van een .app in je Applications-directory of het runnen van een .pkg. System update en het Sparkle-framework zorgen er tesamen voor dat ik up-to-date blijf en niet lastig wordt gevallen als er weer één of andere library geüpdate wordt (dus niet 100 updates in de vorm van libblaat1.2.4.-ubuntu-10~4 *O* ).
Ik heb ongeveer 40% in FLAC of OGG (aangezien ik hiervoor jaren met linux heb gewerkt en dus een beetje fan ben geworden van openformaten :+ ) Bij mij liep hij ook nog eens geregeld vast en ontzettend sloom(4 seconden wachten op een liedje.... :( ) De nieuwe Amarok UI vind ik juist heerlijk. Lekker overzichtelijk met lyrics applet in het midden een verademing. Nadeel is dat hij nog wat instabiel is. Met 30000 nummertjes laden heb ik nu nog niet geprobeerd :+ Moet eerst die hardeschijf terug krijgen...

Voor de rest ik vond het een verademing om alles vanuit 1 plek te regelen en overzicht en eenheid te krijgen. Ook al werkte het niet altijd even goed. Toch was het heerlijk om overzicht te hebben. Dat is echt wat ik mis nu eigenlijk. Het begint ook alweer ergens te knagen om toch nog weer Linux op mijn Macbookje te zetten :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Touchdomex schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 11:14:
Ik heb ongeveer 40% in FLAC of OGG (aangezien ik hiervoor jaren met linux heb gewerkt en dus een beetje fan ben geworden van openformaten :+ )
Ik heb al m'n FLAC's omgezet naar AAC (daar komt die shitload aan AAC's vandaan). Geen hoorbaar verschil, scheelt een bak HDD-ruimte en kan ik overal mee afspelen. O+ High-bitrate AAC+ had waarschijnlijk nog relaxter geweest, maar goed...
Bij mij liep hij ook nog eens geregeld vast en ontzettend sloom(4 seconden wachten op een liedje.... :( )
Dat is wel baggertjes ja.
De nieuwe Amarok UI vind ik juist heerlijk. Lekker overzichtelijk met lyrics applet in het midden een verademing. Nadeel is dat hij nog wat instabiel is. Met 30000 nummertjes laden heb ik nu nog niet geprobeerd :+ Moet eerst die hardeschijf terug krijgen...
Ik vind Amarok 2 echt :r @ OS X (@Linux + KDE4 gaat het nog wel, Amarok 1 vond ik er toch fijner uitzien). Songbird vond ik meer de moeite waard qua UI en snelheid, maar had ook helemaal niets om me over de streep te trekken.
Het begint ook alweer ergens te knagen om toch nog weer Linux op mijn Macbookje te zetten :+
Steve Balmer had misschien toch een punt met zijn omschrijving van Linux. :+ Ik voorzie in mijn kastijdingsbehoefte door op een aparte laptop Kubuntu te draaien en op m'n MacBook een VM at the ready te hebben. 8)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Jungian schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 11:26:
[...]

Ik heb al m'n FLAC's omgezet naar AAC (daar komt die shitload aan AAC's vandaan). Geen hoorbaar verschil, scheelt een bak HDD-ruimte en kan ik overal mee afspelen. O+ High-bitrate AAC+ had waarschijnlijk nog relaxter geweest, maar goed...
Het nadeel is dat mijn mp3 speler. Waarbij ik zo goed als aan het infuus mee lig geen AAC snapt :+ Maar wel FLAC en OGG. Dus ik wil en ga het ook niet omvormen of alles weer opnieuw rippen :+. Ik wil ook geen andere mp3 speler kopen speciaal voor AAC. Ik ben op dit moment zeer tevreden over Cowon en de ondersteuning ervan. Zowel vanuit de community als vanuit Cowon zelf :) Als iTunes nu fatsoenlijke ondersteuning had voor open formaten dan had ik iTunes gebruikt. Maar dat hebben ze niet |:(
[...]

Dat is wel baggertjes ja.

[...]

Ik vind Amarok 2 echt :r @ OS X (@Linux + KDE4 gaat het nog wel, Amarok 1 vond ik er toch fijner uitzien). Songbird vond ik meer de moeite waard qua UI en snelheid, maar had ook helemaal niets om me over de streep te trekken.
Songbird is nog steeds echt een ramp. Echt niet stabiel te krijgen hoe dan ook. Alleen al crashen bij het ophalen van de bestanden op mijn harde schijf.. Laat staan de externe... :'( Cog had ik ook al geprobeerd. Maar de Shuffle ervan is echt een ramp. Wat dat betreft is Amarok wel de meest volwassen alternatief voor iTunes. Ook al heeft het de looks niet...(kan vast nog wel aan gewerkt worden :9 )
[...]

Steve Balmer had misschien toch een punt met zijn omschrijving van Linux. :+ Ik voorzie in mijn kastijdingsbehoefte door op een aparte laptop Kubuntu te draaien en op m'n MacBook een VM at the ready te hebben. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-08 11:26

pkwarts

555433800

En Banshee dan? Ook voor OS X te krijgen en Ipod ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
-

[ Voor 100% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 10:35

zomertje

Barisax knorretje

Ik heb wel wat losgemaakt met mijn openbaring ;)
Eigenlijk is de mac gekocht om wat grafisch werk te kunnen verrichten, en niet vanwege een of andere mac-fetisch :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

* himlims_ is nieuwschierig welk grafisch werk?
op de mac wel kan en linux niet

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 18:06

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Om even in te pikken op de music player: zelf gebruik ik al lange tijd mpd. De server daemon draait op de achtergrond en dan kan je ernaar verbinden met een willekeurige client. Mpd kan ook redelijk goed overweg met grotere hoeveelheden muziek :).

Als client heb ik alleen ervaring met enkele console based clients (ncmpcpp, pms) en qmpdclient(-ne). Sinds ik gebruik maak van mpd heb ik écht geen behoefte meer naar een 'normale' music player zoals banshee, amarok, foobar of wat dan ook :).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

himlims_ schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 14:43:
* himlims_ is nieuwschierig welk grafisch werk?
op de mac wel kan en linux niet
Wat voor grafisch werk had je in gedachten? In principe kun je al het grafische werk op elk OS doen. Afhankelijk van welk programma je gebruikt :) Het mooiste aan linux is dat het gratis nu al beschikbaar voor je is. Wat betekent dat je het zonder al teveel geld kwijt te zijn kan proberen of jij je grafische werk kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

DeadLock schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 16:01:
Om even in te pikken op de music player: zelf gebruik ik al lange tijd mpd. De server daemon draait op de achtergrond en dan kan je ernaar verbinden met een willekeurige client. Mpd kan ook redelijk goed overweg met grotere hoeveelheden muziek :).

Als client heb ik alleen ervaring met enkele console based clients (ncmpcpp, pms) en qmpdclient(-ne). Sinds ik gebruik maak van mpd heb ik écht geen behoefte meer naar een 'normale' music player zoals banshee, amarok, foobar of wat dan ook :).
Mpd is igg zeer relaxte music player , sonata is een goede gui daarvoor (gtk). Mpd is vooral voor mij een music player die het gewoon 'doet' , muziek spelen en last.fm stats bijhouden

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
Voor de zwakkelingen die zich maar niet altijd van Redmond kunnen losrukken zal ik mijn eigen implementatie van een gecentraliseerde muziekoplossing uit de doeken doen.

Op een kast in de hal van de flat staat een thuisservertje de draaien. Daar is Debian Lenny op geinstalleerd, daarop is VMware server 2.0 geinstalleerd, daarop draait een VM met Win2K3, en binnen die VM draait Foobar2000. [ Een beetje een matroejska-mediaspeler als ik het zo beschrijf. :D ]

De UI van Foobar benader ik via RDP, en de output gaat normaliter via de audiochip van de server naar de versterker in de woonkamer. Echter, als ik bijvoorbeeld met de laptop in de slaapkamer ga zitten, heb ik de mogelijkheid om de audio van de server via RDP naar de client te loodsen. Dat werkt heel redelijk (al is het soms wat schokkerig over wifi) en het is voornamelijk een makkelijke oplossing: de keuze tussen output op de server of output op de client maak je bij het starten van de RDP-client, en met wat batchfiles hoef je niet eens de settings in te duiken.

MPD kende ik nog niet, maar het lijkt vergelijkbaar in functionaliteit. Misschien dat ik dat maar eens moet opzetten om te kijken of het een waardige opvolger is van het Windows-based systeem.

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
MPD werkt echt fantastisch ! Ik gebruik het ook al een tijdje.
Echt perfect als je ergens een mediaserver neer wil gooien, overal je muziek kunnen benaderen zonder dat je een overbodige GUI hoeft te installeren op de server (zoals foobar2000).

En je server heeft meer dan genoeg power over om andere servertaken te verichten. :P

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MPD is inderdaad zeer relaxt voor een centrale media server. Als ik lokaal muziek wil luisteren wil ik Music On Console (moc) ook nog wel eens aanschoppen. Lekker lichtgewicht. Verder gebruik ik Amarok ook nog regelmatig als ik een wat uitgebreidere playlist mogelijkheid wil.

Een server met daarop Lenny, daarop VM ware met Win3k en daarbinnen dan Foobar lijkt mij een redelijk omslachtige manier van muziek afspelen :). Een beetje van een mug een olifant maken (qua resources).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier ook een MPD fan :) Op mijn werk hebben wij op kantoor een MPD servertje draaien met 2 terrabyte aan flac's, ogg's en mp3's dit alles aangesloten op een logitech z-2300. Tevens kan je met MPD perfect naar radio streams luisteren. Zelf gebruik ik gmpc of ncmpc als frontend.

Op een desktop installeer ik ook erg vaak MPD vanwege de snelheid en de mogelijkheden, je hoeft MPD namelijk echt niet alleen op een server te draaien maar je kunt MPD ook prima lokaal draaien. Wat ook erg gaaf is en wat ik ook een tijd heb gehad is een NFS server met daarop al mijn muziek en dan op elke desktop een MPD server die de muziek van de shares uitleest.

Eigenlijk zijn de mogelijkheden van MPD onbeperkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvor
Zeg, ik word hier nog bijna overgehaald zeg... ;-)

Inderdaad is mijn bovengenoemde oplossing op papier in ieder geval redelijk omslachtig qua resources, in de praktijk werkt het geheel verbazingwekkend vloeiend; moderne virtualisatie heeft kennelijk steeds minder en minder overhead.

Het grootste knelpunt is toch de client: Foobar. Ik ben het eerst op m'n werk gaan gebruiken, vervolgens thuis, en inmiddels ben ik er verknocht aan geraakt: ik speel soms onder KDE eens met Amarok maar kom toch altijd weer terug op Foobar.

Weet iemand hier of er een (liefst crossplatform) MPD-client is die voor een verstokte foobargebruiker een beetje te pruimen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom draai je foobar2000 niet gewoon in Wine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Laatst online: 11:48

Theimon

Snapte!?

Verwijderd schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 18:15:
Waarom draai je foobar2000 niet gewoon in Wine?
My thoughts exactly. Behoorlijk omslachtig heel die oplossing als je het gewoon in Wine kan draaien.

* Theimon gebruikt Audacious als mediaplayer trouwens.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

netvor schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 18:07:
Weet iemand hier of er een (liefst crossplatform) MPD-client is die voor een verstokte foobargebruiker een beetje te pruimen is?
http://mpd.wikia.com/wiki/Clients ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pfff wat zijn die ssh bruteforce attacks toch irritant :( Ik kreeg net een mailtje van nagios over de load van een van onze servers (load van 6 a 7). Kijk ik met netstat -utap zijn ze vanaf verschillende ip adressen met honderen bruteforce pogingen bezig. Vooral voor een wat oudere server zijn dit knap lastige aanvallen maar gelukkig is er ip tables :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:14

Neo

Heb je ook zoiets als denyhosts of fail2ban geinstalleerd staan? Dat scheelt ook erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neo schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 10:51:
Heb je ook zoiets als denyhosts of fail2ban geinstalleerd staan? Dat scheelt ook erg.
Nee dat hebben we niet geinstalleerd. Maar we deze week eens kijken naar de diverse mogelijkheden zeker nu het aantal ssh aanvallen de komende tijd weer toe gaat nemen:

http://it.slashdot.org/article.pl?sid=09/04/12/2110257

Inloggen kunnen ze toch niet bij ons maar zo'n serverload is niet gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denyhosts is echt ideaal. Installeren en het werkt, je hoeft verder niks in te stellen/configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvor
Wow, super tip! sudo aptitude install denyhosts, sudoedit /etc/denyhosts, en klaar! _/-\o_

Toen ik voor het laatst een oplossing zocht voor de SSH bruteforcers (een paar jaar geleden toen Sarge pas net stable was ;) ) kwam ik niet veel verder dan MaxStartups in de sshd_config. Andere oplossingen waren er wel, zoals fail2ban en portknocking en dergelijke, maar hadden allerlei ingrijpende wijzigingen in de kernel / firewall / whatever nodig, en waren de moeite gewoon niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Neo schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 10:51:
Dat helpt echt bijzonder weinig:
Apr 14 06:25:26 **** sshd[23537]: Invalid user arissa from 219.95.155.102
Apr 14 06:28:58 **** sshd[23554]: Invalid user arissa from 190.84.248.231
Apr 14 06:32:09 **** sshd[23557]: Invalid user arissa from 217.113.128.7
Apr 14 06:35:30 **** sshd[23560]: Invalid user arista from 81.174.12.198
Apr 14 06:42:14 **** sshd[23569]: Invalid user arista from 81.174.12.198
Apr 14 06:45:39 **** sshd[23572]: Invalid user arista from 88.191.59.245
Apr 14 06:49:02 **** sshd[23575]: Invalid user arista from 211.51.7.220
Apr 14 06:52:20 **** sshd[23578]: Invalid user aristotle from 91.186.21.193
Apr 14 06:59:08 **** sshd[23598]: Invalid user aristotle from 221.130.177.154
Apr 14 07:02:42 **** sshd[24004]: Invalid user aristotle from 201.34.69.51
Apr 14 07:05:51 **** sshd[24010]: Invalid user aristotle from 195.7.50.194
Apr 14 07:09:14 **** sshd[24014]: Invalid user arizona from 200.230.167.6

Allemaal verschillende IPs. Denyhosts heeft hetzelfde probleem, al kun je daar waarschijnlijk wel meer mee als je veel verschillende machines hebt die hun denylist delen.

Wat nog wel best aardig helpt is sshd op een andere poort draaien, maar da's ook verre van ideaal :|

[ Voor 5% gewijzigd door deadinspace op 14-04-2009 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuaQu
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-08-2021
deadinspace schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 16:19:
[...]
Dat helpt echt bijzonder weinig:
Apr 14 06:25:26 **** sshd[23537]: Invalid user arissa from 219.95.155.102
...

Allemaal verschillende IPs. Denyhosts heeft hetzelfde probleem, al kun je daar waarschijnlijk wel meer mee als je veel verschillende machines hebt die hun denylist delen.

Wat nog wel best aardig helpt is sshd op een andere poort draaien, maar da's ook verre van ideaal :|
Ik ben net het een en ander aan het uitzoeken om dit ook goed te gaan regelen op mijn server. Ik dacht het aan te gaan pakken door een limiet op het aantal pogingen te zetten dmv limit en limit-burst. Dan zorg ik verder dat ssh van mijn huiscomputer altijd ALLOWed is. Aangezien er toch erg weinig users hoeven in te loggen, hoop ik dat het goed werkt. Mochten ze dan midden in een brute-force-poging ook proberen in te loggen, moeten ze hooguit een tijdje wachten voordat dat kan.
Ik heb overigens alleen maar aanvallen van hetzelfde adres gehad...

"Ik heb een boel geld uitgegeven aan drank, vrouwen en snelle auto's. De rest heb ik over de balk gesmeten." - George Best

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
sshd draaien op een andere poort? Hier gebruik ik poort 222, en ik heb geen last van brute-force attacks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maleadt schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 17:39:
sshd draaien op een andere poort? Hier gebruik ik poort 222, en ik heb geen last van brute-force attacks.
Tsja, het is een lastige kwestie. Ik kan sshd helaas niet op een andere poort draaien of zomaar aanpassingen in de firewall doen want dat heeft teveel impact op onze hele infrastructuur. In een thuis situatie of een kleine organisatie is dit allemaal wat makkelijker te regelen. Morgen ga ik eens naar denyhosts kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mwa dat vinden ze ook snel genoeg uit.
Je ziet sowieso dat hier een zekere vorm van organisatie is... de namen kloppen maar komen van verschillende IPs.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvor
Ik denk zelf dat het een botnet is, de IP's zijn geografisch erg verspreid en zijn voornamelijk "consumentenadressen":
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
102.155.95.219.in-addr.arpa domain name pointer 102.155.95.219.klj01-home.tm.net.my.
231.248.84.190.in-addr.arpa domain name pointer karima.org.co.
7.128.113.217.in-addr.arpa domain name pointer a1-grsph1-006.tosa.pl.
198.12.174.81.in-addr.arpa domain name pointer 81-174-12-198.static.ngi.it.
198.12.174.81.in-addr.arpa domain name pointer 81-174-12-198.static.ngi.it.
245.59.191.88.in-addr.arpa domain name pointer livie.blyland.net.
Host 220.7.51.211.in-addr.arpa. not found: 3(NXDOMAIN)
193.21.186.91.in-addr.arpa domain name pointer 91-186-21-193.static.as29550.net.
Host 154.177.130.221.in-addr.arpa. not found: 3(NXDOMAIN)
51.69.34.201.in-addr.arpa domain name pointer 201-34-69-51.paemt704.dsl.brasiltelecom.net.br.
194.50.7.195.in-addr.arpa domain name pointer dsl2.cuhcpc.ie.
6.167.230.200.in-addr.arpa is an alias for 6.0-63.167.230.200.in-addr.arpa.
6.0-63.167.230.200.in-addr.arpa domain name pointer mail.veritas-ressurreicao.com.br.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoorde van mijn collega dat de nieuwste truuk van die ssh rotzakken als volgt werkt:

Stel je hebt 100 servers om een bruteforce attack uit te voeren wat je dan doet is het volgende. Elke server krijgt dezelfde naam om te proberen in te loggen alleen het password is anders en dan val je met 100 servers 1 server aan om te proberen in te loggen en als deze 100 klaar zijn pak je het volgende slachtoffer.

bruteforce server #1 account: root passwd: root --> victim server #1
bruteforce server #2 account: root passwd: foo --> victim server #1
bruteforce server #3 account: root passwd: hello --> victim server #1
enzovoort enzovoort

Het grote voordeel hiervan is dat anti bruteforce ssh methoden weinig zin meer hebben. Super irritant dit :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:06
Gisteren en vandaag de computers van kubuntu 9.04 voorzien :)
Op het eerste gezicht verschillende voordelen ;)

Direct ext4 gedaan, zodat ik 9.10 als update kan uitvoeren :)

[ Voor 25% gewijzigd door Tonkey op 14-04-2009 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 18:11:
[...]

Tsja, het is een lastige kwestie. Ik kan sshd helaas niet op een andere poort draaien of zomaar aanpassingen in de firewall doen want dat heeft teveel impact op onze hele infrastructuur. In een thuis situatie of een kleine organisatie is dit allemaal wat makkelijker te regelen. Morgen ga ik eens naar denyhosts kijken.
Hmm, één of meerdere poorten reserveren voor een portknock sequence is dan ook geen optie zeker? Anders is dat wel een mooit alternatief, en nog ondetecteerbaar ook. Maakt het natuurlijk wel wat moeilijker om "even snel te connecten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:14

Neo

netvor schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 15:13:
Wow, super tip! sudo aptitude install denyhosts, sudoedit /etc/denyhosts, en klaar! _/-\o_
Your welcome! Ik draai zelf SSH op een andere poort (alleen op thuismachines, niet op productieservers) en daarnaast nog denyhosts en dan nergens meer last van. Maar als het inderdaad elke keer van een ander ip komt is het lastiger, maar als het aantal mogelijke pogingen laag en de blocktijd hoog staat kunnen ze weinig schade aanrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Boudewijn schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 18:12:
Mwa dat vinden ze ook snel genoeg uit.
Nee hoor. Die ssh-attacks zijn simpele geautomatiseerde scans vanuit botnets. Die zijn geinteresseerd in makkelijke doelwitten, niet jouw machine specifiek. Geen poort 22 open? Niet interessant.

Natuurlijk, als iemand het specifiek op jouw machine(s) heeft gemunt dan helpt het draaien van ssh op een andere poort weinig, maar dat is behoorlijk zeldzaam. Op een andere poort draaien is dan ook geen extra beveiliging, maar een simpele manier om van die domme scans (en hun logvervuiling) af te zijn.
Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 19:22:
Ik hoorde van mijn collega dat de nieuwste truuk van die ssh rotzakken als volgt werkt...
Ja, zo doen ze dat al jaren hoor :)
Een van de redenen dat ik nooit serieus bezig geweest ben met fail2ban, denyhosts en dat soort dingen, dat helpt al een tijd weinig tot niet.

Waar ik hier eigenlijk naar toe wil is PasswordAuthentication uitzetten, zodat er alleen nog maar in te loggen is met public key auth. Ik heb hoop dat dat CPU scheelt doordat wachtwoorden geweigerd kunnen worden voordat er veel CPU cycles aan besteed zijn, en het is sowieso veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
Arg! Xorg 7.4 in Debian Sid, en wat een gedoe om m'n muis (en touchpad @ laptop) weer goed werkend te krijgen. Basic stuff werkt, maar scrollbutton en forward/back buttons doen niet meer wat ze moeten doen.. Irritant! Maar weer verder prutsen maar.. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag ook weer een klein geluks momentje...
de desktop maar eens een metamorfose gegeven,
u ziet hier,Ubuntu 8.10 met een beetje klungelen van mij :)
Klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Jammer van het niet-transparante firefox icoontje. :P
Welke dock gebruik je daar overigens?

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze week ineens allerlei inlog problemen voor windows users die een samba share proberen te benaderen op een tru64 server. Bleek na veel zoeken dat er een windows register aanpassing nodig was |:( Aan de andere kant, volgens mij zijn wij de enigste organisatie ter wereld die samba op een tru64 bak draaien, wie dat ooit verzonnen heeft 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
-

[ Voor 100% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen idee. Gelukkig weet ik nauwelijks iets van Windows :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 15:47
Jammer dat de pas uitgebrachte ATI drivers voor Linux nog steeds niet werken met kernel 2.6.29 (64bit). Heb nu de OpenSource drivers al schijnen die niet echt goed overweg te kunnen met het regelen van de ventilatorop mijn grafische kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spike1506 schreef op zondag 19 april 2009 @ 15:37:
Jammer dat de pas uitgebrachte ATI drivers voor Linux nog steeds niet werken met kernel 2.6.29 (64bit). Heb nu de OpenSource drivers al schijnen die niet echt goed overweg te kunnen met het regelen van de ventilatorop mijn grafische kaart.
Ik heb een X1400 welke niet meer wordt ondersteunt door de ATI drivers (sinds 9.3), omdat ik toch over wou naar Xorg 1.6 heb ik de opensource drivers eens geïnstalleerd. En ik moet zeggen dat ze erg goed werken. Het resizen van windows gaat een stuk sneller, en ook compiz lijkt een stuk soepeler te draaien. Verder kan ik nu 1080p films afspelen, welke daarvoor nooit wouden draaien. Het nadeel is wel dat ik nog last heb van glitches in het beeld, maar deze zijn niet storend of prominent aanwezig. Dat hij niet goed zou zijn in het regelen van de fan had ik ook gelezen, maar ik moet zeggen dat ik er nog weinig van gemerkt heb bij mij (ik trek nog steeds 5 uur op een accu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
Ik vind de opensource-drivers juist erg slecht.. Mn HD2600 heeft problemen met fullscreen filmpjes, om maar niet te beginnen over 1080p-stuff. Scrollen in pagina's gaat traag, rare glitches in beeld, en een fan die constant op 100% staat te blazen.. Nee, geef mij de ATI-drivers maar.. Moeten ze die wel eerst geschikt maken voor 2.6.29 :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
Jah, dat komt omdat het ook een R600 is, dewelke bijster weinig support heeft in de open source drivers. Dit i.t.t. Kamose's X1400 (R500), die quasi volledig ondersteund wordt.
Maar geen paniek, -ati heeft er de laatste week drie mooie features bij: R600-700 3D support (initiëel, maar toch), Powersave opties, en Textured Xv voor quasi alle chipsets :)

En over dat scrollen: draai je een recente versie? Sinds ergens in december heeft R600-700 er EXA ondersteuning bij (2D acceleratie), wat het scrollen enzo moet versnellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
Package: xserver-xorg-video-radeonhd
New: yes
State: installed
Automatically installed: no
Version: 1.2.5-1

Volgens mij de meest recente versie.. In ieder geval in de Debian repo :P

Jammer dat mijn kaart slecht ondersteund wordt.. :(

Hm, glxgears toen ik nog fglrx draaide:
9069.693
9113.094
9012.274

Nu:
315.055
353.475
336.534

:X

[ Voor 19% gewijzigd door AlterMann op 19-04-2009 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
Wees tevreden dat glxgears al werkt... Eerlijk gezegd snap ik zelf niet _hoe_, aangezien R600 3D code nog maar gisteren gemerged is, en dat nog niet eens in de publieke repo maar in een speciale branch van mesa, die nog een speciale DRM module nodig heeft (met herschreven API)... Ik vermoed dat glxgears draait via 1 of andere software-render, waarbij je gpu niet eens gebruikt wordt :)

Maar goed, zie deze announcement voor meer informatie over de R600 3D code. <gok modus> Binnen enkele weken in -ati-rewrite, en een paar maanden voor de rewrite branch public gaat. Karmic (ubuntu 9.10) met een werkende R600-700 (classic mesa) 3D driver, en Karmic+1 met Galiium based 3D? </gok modus>
Leuke tijden though, er zijn een aantal projecten waarvan ik in spanning afwacht of ze de verwachtingen gaan kunnen waarmaken (Galiium3D, OpenCL, GCC met auto loop-parallelisation, KMS, btrfs) :)
Pagina: 1 ... 15 ... 79 Laatste

Let op:
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.