Dus m'n GPU doet niks.. Hm.. Verklaart waarom 1080p voor geen meter werkt. Nja, dan maar geduld hebben tot er een betere optie is
Video afspelen is wel iets anders dan 3D acceleratie, maar ook daarvoor is er geen acceleratie beschikbaar denk ik. Recent is Textured XV gepusht naar Git master, maar ik weet niet of dat ook voor R600 is. Je kan eens proberen hé, "apt-get build-dep xserver-xorg-video-ati", "apt-get remove xserver-xorg-video-ati", git master binnenhalen, compilen en installerenAlterMann schreef op zondag 19 april 2009 @ 20:03:
Dus m'n GPU doet niks.. Hm.. Verklaart waarom 1080p voor geen meter werkt. Nja, dan maar geduld hebben tot er een betere optie is
Verwijderd
Net even een leuk scriptje aangepast om de via cron.hourly je disk space te monitoren. Als je diskspace in de gevaren zone komt krijg je netjes een mailtje. Handig voor een thuisservertje 
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| #!/bin/bash my_limit=90 my_system=$(hostname -f) for my_line in $(df -Ph | grep ^/dev | awk '{ print $6"-"$5"-"$4 }') do my_perc=$(echo "$my_line" | awk -F - '{ print $2 }' | cut -d "%" -f1) if [ "$my_perc" -ge "$my_limit" ] then echo $my_line | awk -F - '{ print "Mount point: "$1 " Percentage used: "$2 " Space free: "$3 }' | mail -s "Host: $my_system Alert: disk space warning!!!" root fi done |
Hmm, en wat als de diskspace van "niet te vol" naar 100% vol springt tussen twee checkmomenten? Kan je MTA dan het mailtje wel versturen met volle disk?Verwijderd schreef op woensdag 22 april 2009 @ 12:35:
Net even een leuk scriptje aangepast om de via cron.hourly je disk space te monitoren. Als je diskspace in de gevaren zone komt krijg je netjes een mailtje. Handig voor een thuisservertje
Maar zoiets is wel nuttig voor servers ja. Voor desktops meldt Gnome het wel, en anders merk je het zelf snel genoeg.
Verwijderd
Dat is een kwestie van een goede partitie indeling en verder kan je die limit variable die nu op 90 staat ook op 60 zetten bijv.deadinspace schreef op woensdag 22 april 2009 @ 15:11:
[...]
Hmm, en wat als de diskspace van "niet te vol" naar 100% vol springt tussen twee checkmomenten? Kan je MTA dan het mailtje wel versturen met volle disk?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| / /home /tmp /usr /var /var/log en optioneel (hangt sterk van de soort server af): /srv /opt en /var/www |
Script werkt overigens perfect
Net Kubuntu 9.04 op de laptop geinstalleerd. Wifi werkte bijna direct out of the box (b4318 broadcom). Gedoe zoals het nog bij Intrepid was is het niet meer!
De iso's zijn al te vinden op de servers / mirrors. De release is alleen nog niet officieel.
De iso's zijn al te vinden op de servers / mirrors. De release is alleen nog niet officieel.
Jup bv:MoiZie schreef op donderdag 23 april 2009 @ 13:04:
Net Kubuntu 9.04 op de laptop geinstalleerd. Wifi werkte bijna direct out of the box (b4318 broadcom). Gedoe zoals het nog bij Intrepid was is het niet meer!
http://ftp.tudelft.nl/releases.ubuntu.com/releases/jaunty/
code:
1
2
| Apr 22 13:45:53 Galactica kernel: [ 9.866715] cx25840 0-0044: firmware: requesting v4l-cx25840.fw Apr 22 13:45:53 Galactica kernel: [ 13.555124] cx25840 0-0044: loaded v4l-cx25840.fw firmware (16382 bytes) |
4 seconden voor 16 kB te laden, waarbij 1 core volledig gebruikt wordt

Waarschijnlijk omdat die firmware er via de I/O poorten van de hardware byte voor byte ingekieteld moet worden ofzo (net zoals IDE zonder DMA poeptraag is). 16KB in 4s vind ik overigens wel heel traag, maar dat het minder dan 1MB/sec is verbaast me niets.
Hmm, klinkt plausibel. Al vind ik het best idioot om elke boot dezelfde init te overlopen terwijl ik maar heel soms TV kijk. Eens zoeken of ik ivtv niet kan modproben wanneer ik het echt wil ("blacklist ivtv" maakt niks uit, vreemd).
Ondertussen ook maar een berichtje op de mailing list van ivtv gezet, want het blijft niet kosjer dat een dergelijke dure procedure ook echt 4 seconden processortijd nodig heeft.
Ondertussen ook maar een berichtje op de mailing list van ivtv gezet, want het blijft niet kosjer dat een dergelijke dure procedure ook echt 4 seconden processortijd nodig heeft.
Linux passeert de 1% marketshare:

Volgens mij is dit nog voor de 9.04 release van Ubuntu of zie ik dat verkeerd?

Volgens mij is dit nog voor de 9.04 release van Ubuntu of zie ik dat verkeerd?
Wat voor marketshare? Desktop only gok ik?
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Ik heb vandaag bij Pearle een
op sterkte aangeschaft
Tot mijn verbazing zie ik dat die man allemaal gegevens in Konqueror loopt in te kloppen.
Dus ik kijk ff wat beter, blijkt er een hele (verouderde) KDE-omgeving te draaien.
Dus ik zeg tegen die man he een Linux-desktop. Zegt ie: "wat??? Ik heb geen verstand van computers." Toch leuk dat hij wel weet wat hij in moet voeren...
Tot mijn verbazing zie ik dat die man allemaal gegevens in Konqueror loopt in te kloppen.
Dus ik kijk ff wat beter, blijkt er een hele (verouderde) KDE-omgeving te draaien.
Dus ik zeg tegen die man he een Linux-desktop. Zegt ie: "wat??? Ik heb geen verstand van computers." Toch leuk dat hij wel weet wat hij in moet voeren...
Verwijderd
knakworst schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 18:15:
Ik heb vandaag bij Pearle eenop sterkte aangeschaft
![]()
Tot mijn verbazing zie ik dat die man allemaal gegevens in Konqueror loopt in te kloppen.![]()
Dus ik kijk ff wat beter, blijkt er een hele (verouderde) KDE-omgeving te draaien.![]()
http://www.computable.nl/...te-united-linuxklant.html
Debian ditched Glibc en stapt over naar EGlibc
Ondanks de punten die daar aangegeven worden zal de echte reden wel zijn dat ze van die zak van een Ulrich af willen zijn
Opinions?
Zal ubuntu volgen? Gaat er dan niet van alles stuk?
Vooral in vage packages waarin iemand wellicht tegen een exotisch stukje glibc aan heeft zitten proggen.
Ondanks de punten die daar aangegeven worden zal de echte reden wel zijn dat ze van die zak van een Ulrich af willen zijn
Opinions?
Vooral in vage packages waarin iemand wellicht tegen een exotisch stukje glibc aan heeft zitten proggen.
[ Voor 19% gewijzigd door UDuckling5 op 06-05-2009 17:20 ]
Flap
Ik denk niet dat er veel programma's zijn die exotische stukjes van glibc gebruiken, eglibc probeert zoveel mogelijk compatible te zijn met glibc, dus ik denk dat het wel meevalt.UDuckling5 schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 17:19:
Debian ditched Glibc en stapt over naar EGlibc
Opinions?
Hmm, interessant! Ik heb me al langer afgevraagd of er geen leuke alternatieven waren voor glibc die de moeite waren om ook echt te gebruiken.
Nou, inderdaad zeg. Ik heb die vier bugreports die vanuit die blog gelinkt zijn (1, 2, 3, 4) even doorgelezen, maar wat een fijn persoon is dat. Doet me een beetje aan Jörg Schilling denkenOndanks de punten die daar aangegeven worden zal de echte reden wel zijn dat ze van die zak van een Ulrich af willen zijn
Nouja, Debian Sid heeft nu een jaartje de tijd om uit te vinden wat er zoal kapot zou kunnen gaanOpinions?
En als het bevalt, dan verwacht ik wel dat Ubuntu volgt ja. Hoe minder ze van Debian afwijken, hoe minder werk ze er aan hebben, en als eglibc ('s upstream) fijner is, waarom niet?
Deze is ook een "leuke". En ik denk dat Ubuntu nog even gaat wachten met de switch, het is niet dat even extra wachten veel problemen zal induceren aangezien eglibc poogt source & binary compatibel te zijn.
Ik had van zo een relatief grote beslissing wel verwacht dat er op zijn Debian's een hele discussie aan vooraf zou gegaan hebben, of mis ik iets?
Ik had van zo een relatief grote beslissing wel verwacht dat er op zijn Debian's een hele discussie aan vooraf zou gegaan hebben, of mis ik iets?
Verwijderd
Als ze verder gaan met Eglibc, dan is er opeens weinig GNU meer aan Debian GNU/Linux.
En als men over een tijdje bij Ubuntu de kernel uitwisselt met die van Debian kFreeBSD, dan is alle branding verdwenen.
Ubuntu – kFreeBSD for human beings.
LinuxMint wordt dan ook een vreemde naam...
En als men over een tijdje bij Ubuntu de kernel uitwisselt met die van Debian kFreeBSD, dan is alle branding verdwenen.
Ubuntu – kFreeBSD for human beings.

LinuxMint wordt dan ook een vreemde naam...
[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2009 23:49 ]
ScherpVerwijderd schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 22:40:
Als ze verder gaan met Eglibc, dan is er opeens weinig GNU meer aan Debian GNU/Linux.
Al hebben we voorlopig nog wel dingen als coreutils/findutiles/grep/etc, en gcc. Maar het wordt wel minder ja. En het Linux gedeelte slaat met de non-Linux ports ook steeds minder ergens op, dus misschien moet het maar gewoon Debian gaan heten ofzo...
Verwijderd
Is het mogelijk om onder GNOME een gemaximaliseerd window te verplaatsen naar een ander scherm?
Ik heb een dual-screen opstelling en onder KDE kun je een gemaximaliseerd window naar het andere scherm slepen en dan komt hij daar gemaximaliseerd te staan. Onder GNOME krijg ik dit niet voor elkaar, maar moet ik een window eerst onmaximaliseren om hem vervolgens te verslepen naar het andere scherm en hem daar dan weer maximaliseren. Dit lijkt mij nogal een omslachtige methode.
Dit alles probeer ik onder GNOME 2.26 met Compiz Fusion 0.8.2 (volgens mij heet dit tegenwoordig weer gewoon Compiz trouwens).
Edit:
Grapje ik heb het net gevonden
. Ik probeerde een window gewoon opzij te slepen. Maar je moet hem dus eerst naar beneden slepen (zodat hij onmaximaliseert), vervolgens naar je andere scherm slepen en dan naar boven "gooien" en dan maximaliseert hij weer.
Ik heb een dual-screen opstelling en onder KDE kun je een gemaximaliseerd window naar het andere scherm slepen en dan komt hij daar gemaximaliseerd te staan. Onder GNOME krijg ik dit niet voor elkaar, maar moet ik een window eerst onmaximaliseren om hem vervolgens te verslepen naar het andere scherm en hem daar dan weer maximaliseren. Dit lijkt mij nogal een omslachtige methode.
Dit alles probeer ik onder GNOME 2.26 met Compiz Fusion 0.8.2 (volgens mij heet dit tegenwoordig weer gewoon Compiz trouwens).
Edit:
Grapje ik heb het net gevonden
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2009 10:07 ]
Gewoon opzij slepen werkt ook hoor, alleen je moet hem dan wel vrij ver slepen voordat hij overfloept. (dit trouwens wel met Metacity, ik weet niet zeker of dat met Compiz ook werkt)Verwijderd schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 10:00:
Ik probeerde een window gewoon opzij te slepen. Maar je moet hem dus eerst naar beneden slepen (zodat hij onmaximaliseert), vervolgens naar je andere scherm slepen en dan naar boven "gooien" en dan maximaliseert hij weer.
Even een wat gekke vraag/gedachte.. Als je GNOME gebruikt en je vervangt Metacity door Compiz, Nautilus door Thunar etc etc, in hoeverre gebruik je dan nog GNOME? Zelf zou ik zeggen, zolang je dingen als GConf en de Keyring gebruikt, maar wat is jullie mening daarover?
Wat zijn eigenlijk de grote nadelen als je zelf je tools (wm, filemanager, editor, archiver)bij elkaar zoekt ipv een DE te installeren?
Wat zijn eigenlijk de grote nadelen als je zelf je tools (wm, filemanager, editor, archiver)bij elkaar zoekt ipv een DE te installeren?
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Dan is het geen GNOME meer nee 
GNOME is gewoon een samenvoegsel van allerlei losse programma's die met elkaar integreren en dezelfde releasecycle volgen. Je kunt kiezen bepaalde apps weg te laten of te vervangen, waardoor je GNOME iets minder compleet wordt.
Overigens mixen distributies ook vrolijk allerlei dingen doorelkaar. Denk aan gnome 2.26 gebruiken met gdm 2.20 of gnome-session 2.22 omdat nieuwe versies niet goed werken bijvoorbeeld.
GNOME is gewoon een samenvoegsel van allerlei losse programma's die met elkaar integreren en dezelfde releasecycle volgen. Je kunt kiezen bepaalde apps weg te laten of te vervangen, waardoor je GNOME iets minder compleet wordt.
Overigens mixen distributies ook vrolijk allerlei dingen doorelkaar. Denk aan gnome 2.26 gebruiken met gdm 2.20 of gnome-session 2.22 omdat nieuwe versies niet goed werken bijvoorbeeld.
Dat sowieso, maar ook GUI uniformiteit is bij een DE zoals GNOME een stuk beter geregeld.
Nautilus regelt natuurlijk ook je desktop en al zijn icons. Iemand hier een vervanging voor gevonden?
PcmanFM, ROX, iDesk.. zoek eens rond naar manieren om 'minimalistische' desktops zoals de *box familie, of XCFE, te pimpen. Als je die globaal volgt heb je zo je eigen custom DE, waar je dan mooi de nadelen van kunt ondervinden 
Hoe je het ervaart ligt een beetje aan de insteek die je kiest. Als je top-down begint, en GNOME of KDE functionaliteit één-op-één wilt vervangen met andere tools, gewoon uit tegendraadsheid, word je vanzelf teleurgesteld.
Als je bottom-up merkt dat je in je kale omgeving dingetje X en Y mist (klok? wallpaper? desktop icons? etc) en deze handmatig toevoegt tot je ongeveer hebt wat je wilt ben je ongetwijfeld tevreden. Probleem hier is dan weer dat je uiteindelijk zoveel toevoegt zodat je een of ander gammel aftreksel hebt van GNOME en uiteindelijk alsnog wisselt naar een standaard DE
note: GNU-rant, geen FSF-rant, evangeliseren blijft natuurlijk nodig voor de revolucion
Hoe je het ervaart ligt een beetje aan de insteek die je kiest. Als je top-down begint, en GNOME of KDE functionaliteit één-op-één wilt vervangen met andere tools, gewoon uit tegendraadsheid, word je vanzelf teleurgesteld.
Als je bottom-up merkt dat je in je kale omgeving dingetje X en Y mist (klok? wallpaper? desktop icons? etc) en deze handmatig toevoegt tot je ongeveer hebt wat je wilt ben je ongetwijfeld tevreden. Probleem hier is dan weer dat je uiteindelijk zoveel toevoegt zodat je een of ander gammel aftreksel hebt van GNOME en uiteindelijk alsnog wisselt naar een standaard DE
Lijkt me een teken aan de wand, en mooi bewijs dat 'men bij' GNU liever licenties dan code schrijft. Als dat bewijs nog nodig was na het Hurd fiasco.Verwijderd schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 22:40:
note: GNU-rant, geen FSF-rant, evangeliseren blijft natuurlijk nodig voor de revolucion
[ Voor 21% gewijzigd door UDuckling5 op 07-05-2009 19:57 ]
Flap
Welk programma gebruiken jullie om (muziek-)CD's te rippen?
Grip is heel traag hier, KAudioCreator zit niet in de repos (opensuse), sound juice krijg ik niet in 1x naar een mp3 met 320 kbps bitrate laten rippen. Gebruik nu k3b (kde3), maar dat is ook niet ideaal en staat totaal niet tussen al die KDE4-apps (wat Boudewijn hierboven zegt dus
)
Grip is heel traag hier, KAudioCreator zit niet in de repos (opensuse), sound juice krijg ik niet in 1x naar een mp3 met 320 kbps bitrate laten rippen. Gebruik nu k3b (kde3), maar dat is ook niet ideaal en staat totaal niet tussen al die KDE4-apps (wat Boudewijn hierboven zegt dus
[ Voor 9% gewijzigd door hostname op 12-05-2009 18:07 ]
rubyripper gebruik ik sinds enkele tijd en doet het erg goed imho
.
Als je de gstreamer plugins voor lame hebt kan je met sound-juicer ook gewoon naar MP3 rippen, moet je wel even een profiel aanmaken daarvoor.
Tegenwoordig rip ik CDs met sound-juicer, voorheen deed ik dat gewoon vanaf de commandline met cdparanoia, maar dat heeft als nadeel dat er geen lookup op CDDB gedaan wordt.
Tegenwoordig rip ik CDs met sound-juicer, voorheen deed ik dat gewoon vanaf de commandline met cdparanoia, maar dat heeft als nadeel dat er geen lookup op CDDB gedaan wordt.
En nog geen week later kondigt FreeBSD een proefproject aan met LLVM+clangVerwijderd schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 22:40:
Exciting times though, ofte ik volg de OSS internals nog niet lang genoeg maar het lijken me turbulentere tijden dan normaal.
Verwijderd
Persoonlijk vind ik de abcde (geen grapje) een van de beste Linux rippers.hostname schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 18:02:
Welk programma gebruiken jullie om (muziek-)CD's te rippen?
Wikipedia: ABCDE
Verwijderd
Soms kunnen oneliners wel leuk en handig zijn. Ik schudde net deze uit de losse pols lol
Overigens kwam een collega van mij net met de volgende oplossing die exact het zelfde doet. Vele wegen leiden naar Rome
code:
1
| cat Buddha\ Bar\,\ Vol.\ 2\ Disc\ 1.cuetools.flac.cue | grep FILE | awk 'BEGIN { FS="\"" } { print $2 }' | while read LINE ; do mv "$LINE" CD1/ ; done |
Overigens kwam een collega van mij net met de volgende oplossing die exact het zelfde doet. Vele wegen leiden naar Rome
code:
1
| while IFS=\" read -r x file y; do case $x in 'FILE ') mv "$file" CD1/; esac; done <Buddha\ Bar\,\ Vol.\ 2\ Disc\ 1.cuetools.flac.cue |
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2009 17:44 ]
Soms snap ik cron voor geen meter.. Ik heb een simpele job gemaakt om elke nacht een file te downloaden om 4 uur, check ik het vanmorgen, staan er een stuk of 20 wget'tjes in m'n ps aux
File was in die 2 uur al een keer of 60 gedownload. Maar waarom? Geen idee..

Verwijderd
Post je script eens dan kunnen we eens kijken wat het probleem is.AlterMann schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 18:16:
Soms snap ik cron voor geen meter.. Ik heb een simpele job gemaakt om elke nacht een file te downloaden om 4 uur, check ik het vanmorgen, staan er een stuk of 20 wget'tjes in m'n ps auxFile was in die 2 uur al een keer of 60 gedownload. Maar waarom? Geen idee..
Dat is de grap.. Ah well, here goes 
bob@sletje:~$ crontab -l
* 4 * * * rm /mnt/bob/Backup/GN/dbbackup.old.sql; mv /mnt/bob/Backup/GN/dbbackup.sql /mnt/bob/Backup/GN/dbbackup.old.sql; wget http://username:password@www.server.nl/path/to/dbbackup.sql -P /mnt/bob/Backup/GN/
bob@sletje:~$
Volgens mij moet ie dan eerst m'n dbbackup.old.sql deleten, dan de dbbackup.sql renamen naar dbbackup.old.sql, en dan de nieuwe dbbackup.sql gaan downloaden. Schijnbaar gaat er ergens iets mis waardoor het wget-regeltje opnieuw start, wat dus dbbackup.sql.50 (bijvoorbeeld) geeft.. Moet er na die wget soms nog iets?
Ohja, de complete regel gewoon op de commandline pleuren werkt wel goed..
bob@sletje:~$ crontab -l
* 4 * * * rm /mnt/bob/Backup/GN/dbbackup.old.sql; mv /mnt/bob/Backup/GN/dbbackup.sql /mnt/bob/Backup/GN/dbbackup.old.sql; wget http://username:password@www.server.nl/path/to/dbbackup.sql -P /mnt/bob/Backup/GN/
bob@sletje:~$
Volgens mij moet ie dan eerst m'n dbbackup.old.sql deleten, dan de dbbackup.sql renamen naar dbbackup.old.sql, en dan de nieuwe dbbackup.sql gaan downloaden. Schijnbaar gaat er ergens iets mis waardoor het wget-regeltje opnieuw start, wat dus dbbackup.sql.50 (bijvoorbeeld) geeft.. Moet er na die wget soms nog iets?
Ohja, de complete regel gewoon op de commandline pleuren werkt wel goed..
[ Voor 5% gewijzigd door AlterMann op 19-05-2009 22:18 ]
Verwijderd
Lol ik zie het al
Het moet dit zijn:
Ipv dit:
Even uitleg erbij. Met jouw foutieve cron opmaak gaat cron:
Iedere minuut - Om 4 uur - Iedere dag v/d maand - Iedere maand - Iedere dag v/d week --> je opdrachten uitvoeren.
Met mijn goede cron opmaak gaat cron:
Om 00 minuten - Om 4 uur - Iedere dag v/d maand - Iedere maand - Iedere dag v/d week --> je opdrachten uitvoeren.
Het moet dit zijn:
code:
1
| 00 4 * * * |
Ipv dit:
code:
1
| * 4 * * * |
Even uitleg erbij. Met jouw foutieve cron opmaak gaat cron:
Iedere minuut - Om 4 uur - Iedere dag v/d maand - Iedere maand - Iedere dag v/d week --> je opdrachten uitvoeren.
Met mijn goede cron opmaak gaat cron:
Om 00 minuten - Om 4 uur - Iedere dag v/d maand - Iedere maand - Iedere dag v/d week --> je opdrachten uitvoeren.
[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2009 22:47 ]
Je hebt jezelf hopelijk wel even in het gezicht geslagen?
JA! Ik wist dat het iets kleins moest zijn, maar zoiets.. Damn. Naja, dat vergeet ik dus ook niet meer
Verwijderd
Misschien een ezeljes bruggetje voor wat betreft cron: als je iets met uren doet moet je ook iets met minuten doen
Ach, je bent niet de eerste die dat doet hoor.
heb al genoeg IP-adressen in de blacklist mogen aanschouwen op de archlinux rsync server. Elke minuut een rsync over de volledige repository is niet leuk voor de load zeg maar
Misschien een tip voor je backup: zelf dump ik gewoon rechtstreeks met mysqldump ipv steeds een dump vanaf de server binnen te trekken. Verder misbruik ik logrotate om oude versies van de backup te bewaren.
heb al genoeg IP-adressen in de blacklist mogen aanschouwen op de archlinux rsync server. Elke minuut een rsync over de volledige repository is niet leuk voor de load zeg maar
Misschien een tip voor je backup: zelf dump ik gewoon rechtstreeks met mysqldump ipv steeds een dump vanaf de server binnen te trekken. Verder misbruik ik logrotate om oude versies van de backup te bewaren.
Hm, dumpen vanaf server.nl naar mijn thuisbakkie? Dat is natuurlijk nog veel beter. Dat ga ik eens even uitzoeken 
@Stacheldraht : Nu begrijp ik opeens ook waarom mijn rsync-backup in het verleden ook ging flippen. Denk dat ik toen ook de minuten vergeten ben
@Stacheldraht : Nu begrijp ik opeens ook waarom mijn rsync-backup in het verleden ook ging flippen. Denk dat ik toen ook de minuten vergeten ben
Het doet 'iets' met een cuefile, maar wat? Oneliners kunnen zeker leuk zijn, maar dan moet je ze wel snappenVerwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 17:29:
Soms kunnen oneliners wel leuk en handig zijn. Ik schudde net deze uit de losse pols lol![]()
code:
1 cat Buddha\ Bar\,\ Vol.\ 2\ Disc\ 1.cuetools.flac.cue | grep FILE | awk 'BEGIN { FS="\"" } { print $2 }' | while read LINE ; do mv "$LINE" CD1/ ; done
code:
1 while IFS=\" read -r x file y; do case $x in 'FILE ') mv "$file" CD1/; esac; done <Buddha\ Bar\,\ Vol.\ 2\ Disc\ 1.cuetools.flac.cue
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Verwijderd
Uitleg in stappen:Demoniac schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 11:20:
[...]
Het doet 'iets' met een cuefile, maar wat? Oneliners kunnen zeker leuk zijn, maar dan moet je ze wel snappen
1) cat leest de cue file
2) grep zoekt in de cue file op het woord FILE
3) als grep het woordje file heeft gevonden stuurt grep het resultaat door naar awk
4) awk doet het volgende: zet de field seperator (scheiding tussen de velden, normaal is dit tab of space) op " en print de tweede kolom.
5) de while loop loopt een voor een het resultaat door en mv verplaatst de filenamen die uit het hele grep/awk resultaat komen naar directory CD1
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| cat Buddha\ Bar\,\ Vol.\ 10\ Disc\ 1.cuetools.flac.cue | grep FILE geeft dit als resultaat: FILE "01 Nitin Sawhney - Songbird (feat. The London Symphony Orchestra).flac" WAVE enzovoort enzovoort cat Buddha\ Bar\,\ Vol.\ 10\ Disc\ 1.cuetools.flac.cue | grep FILE | awk ' BEGIN { FS="\"" } { print $2 }' geeft dit als resultaat: 01 Nitin Sawhney - Songbird (feat. The London Symphony Orchestra).flac enzovoort enzovoort |
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is
AWK is echt een heel fijn en oud Unix toolje
En als je ook begrijpt wat het doet is het al helemaal fijn:Verwijderd schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 12:22:
[...]
Uitleg in stappen:
1) cat leest de cue file
2) grep zoekt in de cue file op het woord FILE
3) als grep het woordje file heeft gevonden stuurt grep het resultaat door naar awk
4) awk doet het volgende: zet de field seperator (scheiding tussen de velden, normaal is dit tab of space) op " en print de tweede kolom.
5) de while loop loopt een voor een het resultaat door en mv verplaatst de filenamen die uit het hele grep/awk resultaat komen naar directory CD1
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 cat Buddha\ Bar\,\ Vol.\ 10\ Disc\ 1.cuetools.flac.cue | grep FILE geeft dit als resultaat: FILE "01 Nitin Sawhney - Songbird (feat. The London Symphony Orchestra).flac" WAVE enzovoort enzovoort cat Buddha\ Bar\,\ Vol.\ 10\ Disc\ 1.cuetools.flac.cue | grep FILE | awk ' BEGIN { FS="\"" } { print $2 }' geeft dit als resultaat: 01 Nitin Sawhney - Songbird (feat. The London Symphony Orchestra).flac enzovoort enzovoort
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is
AWK is echt een heel fijn en oud Unix toolje
code:
1
| awk ' BEGIN { FS="\"" } /FILE/ { print $2 }' Buddha\ Bar\,\ Vol.\ 10\ Disc\ 1.cuetools.flac.cue |
...doet alles in 1 commando...
ASSUME makes an ASS out of U and ME
Verwijderd
Maar dat is niet de UNIX-manier natuurlijk. 1 tool for 1 job.H!GHGuY schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 12:57:
[...]
En als je ook begrijpt wat het doet is het al helemaal fijn:
code:
1 awk ' BEGIN { FS="\"" } /FILE/ { print $2 }' Buddha\ Bar\,\ Vol.\ 10\ Disc\ 1.cuetools.flac.cue
Verwijderd
Zoals ik al zei er leiden altijd meer wegen naar RomeH!GHGuY schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 12:57:
[...]
En als je ook begrijpt wat het doet is het al helemaal fijn:
code:
1 awk ' BEGIN { FS="\"" } /FILE/ { print $2 }' Buddha\ Bar\,\ Vol.\ 10\ Disc\ 1.cuetools.flac.cue
Verwijderd schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 13:16:
[...]
Maar dat is niet de UNIX-manier natuurlijk. 1 tool for 1 job.
code:
1
2
3
4
5
| #man awk ... awk - pattern-directed scanning and processing language ... |
1 tool for 1 job, uiteraard. Of mis ik iets?
Als ik zowel grep als awk in 1 oneliner gebruik dan gaat er toch een belletje rinkelen dat awk toevallig ook regexp matching doet...
ASSUME makes an ASS out of U and ME
Verwijderd
YepH!GHGuY schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 08:50:
[...]
1 tool for 1 job, uiteraard. Of mis ik iets?
Al meer mensen die de Chromium nightlies gebruiken?
Een paar weken geleden was het nog onbruikbaar, nu kun je er normaal mee surfen zonder dat het telkens crasht. Wat vooral mist zijn plugins (Flash) en het opties-scherm, etc. Maar over het algemeen is het best stabiel en supersnel
Een paar weken geleden was het nog onbruikbaar, nu kun je er normaal mee surfen zonder dat het telkens crasht. Wat vooral mist zijn plugins (Flash) en het opties-scherm, etc. Maar over het algemeen is het best stabiel en supersnel
Verwijderd
Net ook maar even geinstalleerd op een karmic installatie. Draait tot nu toe erg soepel. Maar af en toe nog wel glitches in beeld. Ook zijn er nog geen amd64 builds dus zit nu met ia32-libs.
Ik heb nergens Windows, dus tot nu toe had ik nooit de kans om eens te spelen met Chrome. Maar mijn eerste indruk is best goed. Ben benieuwd naar de final release.
Ik heb nergens Windows, dus tot nu toe had ik nooit de kans om eens te spelen met Chrome. Maar mijn eerste indruk is best goed. Ben benieuwd naar de final release.
Tja, ik zou op een KDE installatie eerder voor Arora of Rekonq gaan. Lekker Qt en in KDE geintegreerd. En wat ik merk ook supersnel door webkit
Ik ben de laatste tijd erg onder de indruk van uzbl www.uzbl.org Ook gebaseerd op webkit maakt alleen gebruikt van de unix principe en je kan makkelijk zelf keybindings maken en met scripts extra functionaliteit toevoegen.mithras schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 15:30:
Tja, ik zou op een KDE installatie eerder voor Arora of Rekonq gaan. Lekker Qt en in KDE geintegreerd. En wat ik merk ook supersnel door webkit
Keep it simple stupid
Verwijderd
Haha, ik heb ooit een gelijkaardige fout gemaakt op een live server en toen is er een hele nacht elke minuut een backup van de hele webroot gemaakt. Smorgens telefoontje dat er om een of andere reden een paar terrabyte aan data was weggeschreven.Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 22:36:
Lol ik zie het al![]()
Het moet dit zijn:
code:
1 00 4 * * *
Ipv dit:
code:
1 * 4 * * *
...
Verwijderd
Ik heb via ebay dit speeltje aangeschaft. Heb 'm vanmiddag binnengekregen en ik ben aangenaam verrast. De bijgeleverde (5v/2a) voeding is van het type platte pootjes dus dat past niet helemaal en op dit moment doet USB slave het (nog?) niet.
Met de juiste voeding boot 'ie netjes qtopia. Wired netwerk doet 't (telnet en web) en een testje met een muis en een toetsenbord was ook positief. In de default installatie zitten een mp3 en mp2 videootje die zonder stotteren afspelen
.
Nu draait 'ie default Qtopia 2.something, ik wil 'm upgraden naar 4.x. Ik ga zo eerst maar eens een toolchain opbouwen, voor het testen even PXE en NFS gebruiken denk ik.
Iemand toevallig al wat ervaring met zo'n systeempje?
Met de juiste voeding boot 'ie netjes qtopia. Wired netwerk doet 't (telnet en web) en een testje met een muis en een toetsenbord was ook positief. In de default installatie zitten een mp3 en mp2 videootje die zonder stotteren afspelen
Nu draait 'ie default Qtopia 2.something, ik wil 'm upgraden naar 4.x. Ik ga zo eerst maar eens een toolchain opbouwen, voor het testen even PXE en NFS gebruiken denk ik.
Arg, kan er iemand soms hinten waar hotkey events (Fn+VolUP) op een laptop allemaal heen kunnen gaan? Als ik er 1 indruk wordt m'n volume gemute, maar om die te herlinken heb ik ofte zijn keycode nodig ofte een acpi event. Echter pakt xev/keycode de toetsencombo niet op (moet dus een speciale event genereren ergens), maar een acpi event is het niet want acpi_listen pakt evenmin iets op... Andere toetsencombo's worden ofte wel door xev/keycode opgevangen, ofte wel door acpi_listen (vb Fn+Standby). Waar o waar kan ik nog mogelijke events oid. vinden?
Verwijderd
@maleadt:
Login op een console window (CTRL-ALT-F1) en doe cat -v [enter] daarna je hotkey - dat zou output moeten leveren ... hoe je die output naar een keycode herleid is een volgende stap
Login op een console window (CTRL-ALT-F1) en doe cat -v [enter] daarna je hotkey - dat zou output moeten leveren ... hoe je die output naar een keycode herleid is een volgende stap
Nope, niksVerwijderd schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 00:03:
@maleadt:
Verwijderd
Hmmm, of je loglevel van xorg verhogen tot het punt waar 'ie keypresses logt ... dan een tail -f starten en vervolgens je key indrukken.
Verwijderd
Het is inderdaad een fout die erg veel gemaakt wordt en ook erg snel gemaakt is. Ik weet ook niet hoe dit te voorkomen is, misschien moet er met grote dikke letters in de man pages staan dat als je iets met uren doet in 99,9 procent van de gevallen je ook iets met minuten moet doen. Eventueel met voorbeelden erbij.Verwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 23:13:
[...]
Haha, ik heb ooit een gelijkaardige fout gemaakt op een live server en toen is er een hele nacht elke minuut een backup van de hele webroot gemaakt. Smorgens telefoontje dat er om een of andere reden een paar terrabyte aan data was weggeschreven.
Ik zat dit weekend bij mijn ouders thuis en wilde iets van campusnet afhalen. Dat heb ik geweten.
Normaal zou ik via een Tsocks verbinding met een server die in Enschede staat een verbinding maken en via Firefox zoeken, maar omdat ik geen Linux bak had (en geen zin had hier een vervanging voor te zoeken) heb ik:
-een ssh verbinding gemaakt
-via Lynx gezocht op campusnet
-via smbclient (nog steeds een *$*%@ programma) het bestand van het interne netwerk gehaald
Ik kwam erachter dat de FTP client die geinstalleerd stond geen bestanden van 4 GB of groter aankon
-In de apache WWW folder gezet
-Via http gedownload
Pfffff
En dan achteraf bedenken "Shit, waarom geen scp gebruikt?!"
Normaal zou ik via een Tsocks verbinding met een server die in Enschede staat een verbinding maken en via Firefox zoeken, maar omdat ik geen Linux bak had (en geen zin had hier een vervanging voor te zoeken) heb ik:
-een ssh verbinding gemaakt
-via Lynx gezocht op campusnet
-via smbclient (nog steeds een *$*%@ programma) het bestand van het interne netwerk gehaald
Ik kwam erachter dat de FTP client die geinstalleerd stond geen bestanden van 4 GB of groter aankon
-In de apache WWW folder gezet
-Via http gedownload
Pfffff
Verwijderd
Lolpkwarts schreef op maandag 25 mei 2009 @ 04:05:
Wat mij trouwens heel erg verbaasd en ik zie dat keer op keer hier op tweakers is dat mensen niet volledig gebruik maken of niet bekend zijn met openssh. Heel vaak wordt er voor het remote benaderen van bestanden voor methodes gekozen als: ftp, vnc etc etc. Is er iets mis met openssh of hebben mensen gewoon geen clue wat dat openssh bestaat? Openssh werkt zelfs met een Gui bijv. dmv van Nautilus of Filezilla.
SSH is idd best handig. Ik gebruik het zelfs om Windows servers te beheren:
ssh -C -L 3389:servermetinternip:3389 firewall
en vervolgens met rdesktop op localhost connecten. Heeft meerdere voordelen:
- geen gedoe met VPN
- veilig
- compressie
ssh -C -L 3389:servermetinternip:3389 firewall
en vervolgens met rdesktop op localhost connecten. Heeft meerdere voordelen:
- geen gedoe met VPN
- veilig
- compressie
Ik denk dat het gedeeltelijk door het gebrek aan kennis van de mogelijkheden van OpenSSH komt, maar ook door de snelheid. Wanneer data niet privacygevoelig is (mp3'tjes bijvoorbeeld, of wat standaard schooldocumentjes oid), is het bij grote hoeveelheden data best relaxt om een ander protocol te gebruiken. Omdat alles natuurlijk versleuteld de lijn over gaat, kan een onversleuteld protocol vele malen sneller zijn. Mijn ervaringen met een niet zo'n snel servertje, maar wel 10 mb/s internet, zijn relatief nadelig voor SCP tov FTP. De tweede ging bij mij namelijk 3-4 keer zo snel dan SCP. Op zo'n moment kan het dus best de moeite waard zijn. Verder ben ik het met je eens dat SCP tegenwoordig ook geniaal gesupport is binnen alle gebruikers gerichte omgevingen. Voor windows heb je dan ook nog WinSCP wat gewoon vanaf je USB stick kan draaien. Dat werkt inderdaad heel erg netjes!Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2009 @ 09:59:
[...]
Wat mij trouwens heel erg verbaasd en ik zie dat keer op keer hier op tweakers is dat mensen niet volledig gebruik maken of niet bekend zijn met openssh. Heel vaak wordt er voor het remote benaderen van bestanden voor methodes gekozen als: ftp, vnc etc etc. Is er iets mis met openssh of hebben mensen gewoon geen clue wat dat openssh bestaat? Openssh werkt zelfs met een Gui bijv. dmv van Nautilus of Filezilla.
When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.
Iemand al eens te maken gehad met een exim die om de haverklap het volgende output en uiteindelijk het hele systeem doet ophangen:
[ 2293.385281] exim[8110]: segfault at a8 ip 080dddd6 sp bffa68a0 error 4 in exim[8048000+c6000] [ 2298.102290] exim[8141]: segfault at a8 ip 080dddd6 sp bfc31530 error 4 in exim[8048000+c6000]
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
Nee, Exim is een van de weinige stukken programmatuur wat mij het nog nooit heeft laten afweten. Is er niet hardwarematig wat mis met die bak? Werkgeheugen brak ofzo...Zwerver schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 18:17:
Iemand al eens te maken gehad met een exim die om de haverklap het volgende output en uiteindelijk het hele systeem doet ophangen:
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Zo... dovecot + getmail draait
Viel me eigenlijk mee hoe makkelijk het te installeren en configureren was. Alleen getmail is een beetje onhandig met 1-file-per-account, maar is wel goed zo.
Nu nog een SMTP-forwarder vinden die m'n mail in een Send Items mapje doet en hem dan doorstuurt naar de SMTP van m'n ISP (nog geen domein). Iemand suggesties?
Oh ja, nog even terugkomend op het CD-rip vraagje van een paar pagina's terug: ik heb even een eigen app geschreven die ze ript, encodeert en tagt (mbv MusicBrainz). Als ik er tijd voor heb ga ik 'm vast nog wel een keer online zetten.
Nu nog een SMTP-forwarder vinden die m'n mail in een Send Items mapje doet en hem dan doorstuurt naar de SMTP van m'n ISP (nog geen domein). Iemand suggesties?
Oh ja, nog even terugkomend op het CD-rip vraagje van een paar pagina's terug: ik heb even een eigen app geschreven die ze ript, encodeert en tagt (mbv MusicBrainz). Als ik er tijd voor heb ga ik 'm vast nog wel een keer online zetten.
Verwijderd
Je zou een mail server op kunnen zetten (postfix of exim bijv) waar je je mail heen gooit, welke deze relayed naar je ISP. Je zou ook gewoon in je mail client kunnen zeggen dat hij het moet versturen via de smtp van je isp. Iets in de sent folder zetten kun je bij praktisch elke client instellen (of doen dit automatisch al). In dat geval heb je helemaal geen smtp server nodig.
Ten eerste: Thanks ele!
Maar daar hoort natuurlijk een verhaal bij:
Ik had een nieuwe dedi opgeleverd met 2 disks die in soft raid1 moesten komen te draaien. De hoster had verzuimt het op die manier te installeren (ze konden alleen Cent OS en ik vroeg specifiek om debian
) dus kreeg ik een clean Debian Lenny doos afgeleverd met op sda het OS en root FS en op sdb helemaal niks.
Maar mailtje gestuurd of ik KVM mocht om het te reinstallen... Tot ik met hulp van ele op de volgende guide kwam: http://www.debian-administration.org/articles/238
En het werkt
Basically is dit wat er gedaan word: sdb een partitie tabel geven, raidset aanmaken zonder sda, data kopieren naar je raidset, grub aanpassen, rebooten, en sda aan je raid toevoegen. Geniaal
Maar daar hoort natuurlijk een verhaal bij:
Ik had een nieuwe dedi opgeleverd met 2 disks die in soft raid1 moesten komen te draaien. De hoster had verzuimt het op die manier te installeren (ze konden alleen Cent OS en ik vroeg specifiek om debian

Maar mailtje gestuurd of ik KVM mocht om het te reinstallen... Tot ik met hulp van ele op de volgende guide kwam: http://www.debian-administration.org/articles/238
En het werkt

Verwijderd
Pfff ben ik 2 weken geleden teruggestapt van een 64-bit bak naar een x86 gentoo install krijg ik al 2 weken mijn wifi met wpa_supplicant niet aan de praat (terwijl die onder amd64 vlekkeloos liep). 2 weken lang de gentoo forums en google zoeken en dan eindelijk zegt er iemand, probeer wicd ipv networkmanager. Zo gezegd zo gedaan en pief paf poef, binnen 30 seconden na installatie alles aan de praat MET wpa_supplicant als backend notabene!
Vanaf nu WICD voor mijn Wifi dus

Vanaf nu WICD voor mijn Wifi dus
Verwijderd
Networkmanager vind ik inderdaad ook nogal buggy. Ik heb collega's die zweren bij networkmanager en hebben nooit ergens last van. Maar ik kom altijd weer van die vreemde bugs met networkmanager tegen
Verwijderd
Ik heb trouwens een ideetje. Beetje naar aanleiding van de programming challenge bij Pro.
shell scripting challenge met Bash, Csh, Ksh en Zsh?
shell scripting challenge met Bash, Csh, Ksh en Zsh?
Verwijderd
WICD rules!
Ik heb veel problemen gehad om op een netwerk te komen waar, voor windows clients, secure2w (of zoiets) gebruikt wordt. Networkmanager begrijpt het niet, network scripts gaat wel maar reconnecten niet automatisch enz. WICD geeft geen enkel probleem.
@Typnix, lijkt me grappig, wat heb je in gedachten?
@Typnix, lijkt me grappig, wat heb je in gedachten?
Mijn ervaring is precies andersom. *Alleen* met WICD kan ik niet verbinden met 802.1x (Eduroam) op de TU Delft met mijn laptop. Dit komt volgens mij door het ontbreken van een van de velden...Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 13:04:
WICD rules!Ik heb veel problemen gehad om op een netwerk te komen waar, voor windows clients, secure2w (of zoiets) gebruikt wordt. Networkmanager begrijpt het niet, network scripts gaat wel maar reconnecten niet automatisch enz. WICD geeft geen enkel probleem.
Network manager heeft wel zo z'n eigenaardigheden soms, maar sinds Ubuntu 9.04 zijn al die issues verholpen.
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Ik heb me erin verdiept. maar vind GPL best een lastig onderwerp. Als jij code die onder de GPL is vrijgegeven gebruikt, aanpast en in je (betaalde) product verwerkt, waar hebben je gebruikers dan recht op? Enkel de aangepaste GPL code of alles?
Of is het heel iets anders?
Of is het heel iets anders?
Zowel WICD als Netweork manager werkten hier (surfnet) prima met eduroam.gertvdijk schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 13:13:
[...]
Mijn ervaring is precies andersom. *Alleen* met WICD kan ik niet verbinden met 802.1x (Eduroam) op de TU Delft met mijn laptop. Dit komt volgens mij door het ontbreken van een van de velden...
Network manager heeft wel zo z'n eigenaardigheden soms, maar sinds Ubuntu 9.04 zijn al die issues verholpen.
Verwijderd
ik zat zelf te denken aan om script challenges die voor beginners leerzaam kan zijn en een competition voor gevorderden.Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 13:04:
.@Typnix, lijkt me grappig, wat heb je in gedachten?
Je zal dan niet op snelheid kunnen scripten(al kan je wel dual core scripten maar ik vraag me af hoeveel dat nut heeft)
En dan alleen scripten met GNU en UCB tools die op elke Unix/Linux based systeem te vinden moet zijn.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2009 14:05 ]
Verwijderd
Deeltaakjes kan je natuurlijk makkelijk naar de achtergrond duwen, dan maak je mogelijk al gebruik van meerdere cores. Voor scripts die op elk Unix/Linux based systeem werken moet je denk ik eerder aan POSIX compliance denken?Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 13:39:
[...]
ik zat zelf te denken aan om script challenges die voor beginners leerzaam kan zijn en een competition voor gevorderden.
Je zal dan niet op snelheid kunnen scripten(al kan je wel dual core scripten maar ik vraag me af hoeveel dat nut heeft)
En dan alleen scripten met GNU en UCB tools die op elke Unix/Linux based systeem te vinden moet zijn.
Maar in de trent van een script dat sudoku's kan oplossen?
Verwijderd
/me script alleen maar op Linux systemen in Bash met alle mogelijke GNU/Linux specifieke tools en opties.
cat POSIX > /dev/null
cat POSIX > /dev/null
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2009 15:21 ]
Verwijderd
cat: 0652-050 Cannot open POSIX.Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 15:18:
/me script alleen maar op Linux systemen in Bash met alle mogelijke GNU/Linux specifieke tools en opties.
cat POSIX > /dev/null

Verwijderd
Jep, alleen het punt is wel dat wanneer het gaat om opties van bepaalde apps dat deze niet op elke Unix/Linux OS hetzelfde is. Heel simpel: ps, uname en df.Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 14:51:
[...]
Deeltaakjes kan je natuurlijk makkelijk naar de achtergrond duwen, dan maak je mogelijk al gebruik van meerdere cores. Voor scripts die op elk Unix/Linux based systeem werken moet je denk ik eerder aan POSIX compliance denken?
Plus het draaien van een challenge moet mijn inziens(om het eerlijk te houden) op een i386 arch gedraait worden.
Kan het wel draaien op een POWER5 CPU. Maar daar wordt geen enkele x86 machine blij van
Dat kan... Punt alleen is dat je wel met beperkte middelen een script moet maken. Perl zou het wel makkelijker maken. Maar dat is geen shell.Maar in de trent van een script dat sudoku's kan oplossen?
Scriptalen zoals Python en Perl mogen imo niet gebruikt worden omdat dan de karakter van de challenge verandert.
Verwijderd
Ok, het script moet dus gebaseerd zijn op een shell. Als python en Perl uitgesloten worden moet je naar mijn mening awk in ieder geval ook uitsluiten. Dan ben je denk ik wel genoodzaakt sed/cut/tr e.d. wel toe te staan. Dan moet het nog steeds mogelijk zijn een sudoku solver te scriptenVerwijderd schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 20:27:
Dat kan... Punt alleen is dat je wel met beperkte middelen een script moet maken. Perl zou het wel makkelijker maken. Maar dat is geen shell.
Scriptalen zoals Python en Perl mogen imo niet gebruikt worden omdat dan de karakter van de challenge verandert.
Verwijderd
Dat ligt aan de opdracht of AWK uitgesloten kan worden of niiet. Ik geef je gelijk dat je zonder AWK veel kan doen met o.a sed, cut, paste etc.Verwijderd schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 21:24:
[...]
Ok, het script moet dus gebaseerd zijn op een shell. Als python en Perl uitgesloten worden moet je naar mijn mening awk in ieder geval ook uitsluiten. Dan ben je denk ik wel genoodzaakt sed/cut/tr e.d. wel toe te staan. Dan moet het nog steeds mogelijk zijn een sudoku solver te scripten
Moet alleen kijken wat de ideeen verder zijn. Plus( en dat is voor mij iig een challenge) een testpc(wat ik niet heb).
Verdere regels kunnen zijn voor de opdracht:
script moet tegen variabele input kunnen
script moet een output bestand creeren om de zetten te reggen.
Prijzen is NVT omdat het een spelletje moet blijven. En voor anderen een leermoment. Minimaal plezier eraan hebben.
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2009 21:44 ]
Verwijderd
Het is natuurlijk mogelijk een eenvoudige bootable image beschikbaar te stellen, eentje die enkel commandline en base-utils beschikbaar heeft (ik weet even niet wat er wel of niet in base utils zit b.t.w.). Regeltjes omtrent wat er wel of niet gebruikt mag worden worden dan eenvoudig -> alleen dat wat in de image beschikbaar is.Verwijderd schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 21:28:
[...]
Moet alleen kijken wat de ideeen verder zijn. Plus( en dat is voor mij iig een challenge) een testpc(wat ik niet heb).
Zo'n image zou van CD/HD/USB of vanuit vmware/virtualbox/qemu gestart kunnen worden.
Verwijderd
Zou dan twee images moeten worden: 1 iso(CD/DVD moet genoeg zijn.) plus 1 VMWare image(want daar zijn meer comverters voor dan andere formaten naar VMWare)Verwijderd schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 22:32:
[...]
Het is natuurlijk mogelijk een eenvoudige bootable image beschikbaar te stellen, eentje die enkel commandline en base-utils beschikbaar heeft (ik weet even niet wat er wel of niet in base utils zit b.t.w.). Regeltjes omtrent wat er wel of niet gebruikt mag worden worden dan eenvoudig -> alleen dat wat in de image beschikbaar is.
Zo'n image zou van CD/HD/USB of vanuit vmware/virtualbox/qemu gestart kunnen worden.
Platform voor de challenge zal FreeBSD of Debian worden(helaas voor beide platformen hebben ze geen echte ksh maar pdksh). Deze twee platformen hebben A: alle shells die de bedoeling zijn: (PD)KSH, CSH, BASH, ZSH.
En B beide platformen kunnen op veel architecturen draaien zonder dat op het gebied van apps wat veranderd.
Maar ik denk ook aan challenges die ipv op snelheid is gebaseert ook op creativiteit etc.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2009 22:51 ]
Dat hangt nogal van je product afpkwarts schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 13:29:
Ik heb me erin verdiept. maar vind GPL best een lastig onderwerp. Als jij code die onder de GPL is vrijgegeven gebruikt, aanpast en in je (betaalde) product verwerkt, waar hebben je gebruikers dan recht op? Enkel de aangepaste GPL code of alles?
Verwijderd
Alles in 1 programma moet worden vrijgegeven onder de GPL. Gelinkte libs horen bij het programma, en moeten ook vrijgegeven worden.
Ik heb laatst ontdenkt dat je de TAB toets in mutt kunt gebruiken om naar een nieuwe mail te gaan. En ik gebruik mutt pas 14 jaar (als je elm) meerekent.
Weet iemand hoe ik kan checken wat voor 3g kaartje er in mijn thinkpad x301 zit.
Ik ben al even aan het zoeken naar de locatie van het kaartje,
Ik vind de volgende prut terug in mijn lshw @ ubuntu.
Vooral die laatste ziet er interessant uit,maar volgens mij is dat mijn bt adapter.
Afaik zit die 3g/gprs kaart in elke x301... ook omdat ik niet zie waar je ze als accessory kunt krijgen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
| *-communication:1 description: Serial controller product: Mobile 4 Series Chipset AMT SOL Redirection vendor: Intel Corporation physical id: 3.3 bus info: pci@0000:00:03.3 version: 07 width: 32 bits clock: 66MHz capabilities: pm msi bus_master cap_list configuration: driver=serial latency=0 *-network description: Ethernet interface product: 82567LM Gigabit Network Connection vendor: Intel Corporation physical id: 19 bus info: pci@0000:00:19.0 logical name: eth0 version: 03 serial: 00:21:86:61:ba:94 capacity: 1GB/s width: 32 bits clock: 33MHz capabilities: pm msi bus_master cap_list ethernet physical tp 10bt 10bt-fd 100bt 100bt-fd 1000bt-fd autonegotiation configuration: autonegotiation=on broadcast=yes driver=e1000e driverversion=0.3.3.3-k6 firmware=1.8-3 latency=0 link=no module=e1000e multicast=yes port=twisted pair *-network description: Wireless interface product: Wireless WiFi Link 5300 vendor: Intel Corporation physical id: 0 bus info: pci@0000:03:00.0 logical name: wmaster0 version: 00 serial: 00:16:ea:e5:a5:fc width: 64 bits clock: 33MHz capabilities: pm msi pciexpress bus_master cap_list logical ethernet physical wireless configuration: broadcast=yes driver=iwlagn ip=192.168.1.146 latency=0 module=iwlagn multicast=yes wireless=IEEE 802.11abgn *-network DISABLED description: Ethernet interface physical id: 2 logical name: pan0 serial: 56:72:f7:cc:de:ef capabilities: ethernet physical configuration: broadcast=yes driver=bridge driverversion=2.3 firmware=N/A link=yes multicast=yes |
Vooral die laatste ziet er interessant uit,maar volgens mij is dat mijn bt adapter.
Afaik zit die 3g/gprs kaart in elke x301... ook omdat ik niet zie waar je ze als accessory kunt krijgen.
Meestal is zoiets wel terug te vinden in dit document - het is niet zo makkelijk terug te vinden op de Lenovo-site volgens mij, maar wel erg nuttigBoudewijn schreef op zondag 21 juni 2009 @ 20:17:
Weet iemand hoe ik kan checken wat voor 3g kaartje er in mijn thinkpad x301 zit.
code:
1 ...
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
ja ik ken de thinkwiki page, echter:
Het kan komen dat er geen simcard inzit, zoals op die wiki ook al staat. Echter is het onduidelijk of de kaart werkt\gedetecteerd kan worden.
Inderdaad, dat documentje had ik nog niet gezien. Nu nog even uitzoeken waarom het 2776-lfg model er niet in staat (laat ik die nou toevallig hebben).
Ik zie trouwens wwan upg in die specsheet staat, wtf betekent dat nou weer
.
Dat ik alsnog een kaartje moet scoren? (lekker, het was al zo'n goedkope laptop
)
code:
1
| for n in `ls /sys/class/*/*{ACM,wdm,usb0}*/device/interface`;do echo $(echo $n|awk -F '/' '{print $5}') : $(cat $n);done |
Het kan komen dat er geen simcard inzit, zoals op die wiki ook al staat. Echter is het onduidelijk of de kaart werkt\gedetecteerd kan worden.
Inderdaad, dat documentje had ik nog niet gezien. Nu nog even uitzoeken waarom het 2776-lfg model er niet in staat (laat ik die nou toevallig hebben).
Ik zie trouwens wwan upg in die specsheet staat, wtf betekent dat nou weer
Dat ik alsnog een kaartje moet scoren? (lekker, het was al zo'n goedkope laptop
[ Voor 15% gewijzigd door Boudewijn op 21-06-2009 21:24 ]
Daar lijkt het wel op, als ik deze thread zo zie
.
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Hmm lekker, dan mag ik er ook nog eens zo'n kaart in gaan frotten.
Prima te doen an sich ,maar kost wel weer veel tijd.
Prima te doen an sich ,maar kost wel weer veel tijd.
Is het onderstussen reeds gelukt op alles te upgraden naar qt4 en werkt voor de rest alles naar behoren? Ben zelf op zoek naar een dergelijk toestel en dus gebruikerservaringen.Verwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 23:18:
Ik heb via ebay dit speeltje aangeschaft. Heb 'm vanmiddag binnengekregen en ik ben aangenaam verrast. De bijgeleverde (5v/2a) voeding is van het type platte pootjes dus dat past niet helemaal en op dit moment doet USB slave het (nog?) niet.
Met de juiste voeding boot 'ie netjes qtopia. Wired netwerk doet 't (telnet en web) en een testje met een muis en een toetsenbord was ook positief. In de default installatie zitten een mp3 en mp2 videootje die zonder stotteren afspelen.
Dat ziet er leuk uit en goedkoop! Krijg je daarbij de complete source? (Toolchain + OS). Zodat je bv een mp3 spelertje of wat dan ook van kunt maken?Gino schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 22:48:
[...]
Is het onderstussen reeds gelukt op alles te upgraden naar qt4 en werkt voor de rest alles naar behoren? Ben zelf op zoek naar een dergelijk toestel en dus gebruikerservaringen.
Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL
Hou het dus gezellig en vooral over NOS
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB
Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.
Distro- en OS-wars voer je maar IRL
Hou het dus gezellig en vooral over NOS
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB
Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.