CM: Yamaha RenewedIntroIk ben sinds kort verhuisd van mijn studentenkamer naar een serieus huis. Nou was het zo dat ik niet altijd de meest nette student was en mijn kamer dat ook enigszins reflecteerde, wat in combinatie met mijn hobby tot een ongelovelijke chaos leidde die in het ergste geval wel eens omschreven is als 'alsof er een bom in een computerwinkel ontploft is'. In zo'n omgeving is het ook geen ramp als er es een PC of zelfs een losse mobo/voeding/hd ergens bovenop ligt als dat betekent dat je relaxed een filmpje kan kijken.Ik zit nu dus in een huis wat groot genoeg is om alle hobby-shit van mijn oude studentenkamer netjes in de hobby-ruimte te laten. (Die er dus zelfs na een halve week al weer uitziet als de eerder aangehaalde ontplofte computerwinkel...) Ik wil echter ook wel wat electronica in de woonkamer hebben: een MP3-PC die lekker zuining is voor de muziek en een brute HTPC als HD-content-afspeelding. Nou kan ik die wel weer in een brakke beige ATX-kast inbouwen, maar dat is niet echt wat... en HTPC-behuizingen zijn natuurlijk wel te koop, maar ben ik nou een tweaker of niet? Daar moest dus even een nette edoch originele oplossing voor gevonden worden. De behuizingAls behuizing viel mijn oog op dit ding:Het is een Yamaha CC-5 midi-set bestaande uit een dubbele cassettedeck, een CD-speler en een 40-watt stereo versterker. Het setje is ooit een halve eeuwigheid terug door mijn ouders gekocht en in de loop der tijd is er het een en ander aan stukgegaan, wat ik dan weer kon fixen. Uiteindelijk is er iets mechanisch goed versleten in de CD-speler, en omdat mijn ouders die best vaak gebruikten besloten ze de set te vervangen, en zo ben ik eraan gekomen. Ik draai toch geen (ongeripte) CDs en het setje heeft me altijd prima geklonken, dus besloot ik 'm op te eisen. De volgende twee onderdelen staan niet helemaal in chronologische volgorde, maar dit leek me makkelijker lezen. Part 1: De HTPCDit is het hoofdonderdeel wat ingebouwd dient te worden:Een MSI P7NGM-mamaplankje met daarop een Core2Duo en een gigabyte aan geheugen. Het mobo heeft een Nvidia 9300-chippie on-board; da's handig in combinatie met HD-materiaal en gpu-accelerated video-afspeel-software omdat ik dan wel alle HD-content onder Linux kan afspelen zonder te investeren in een extreem brute CPU met een even extreme hittegeneratie en hoeveelheid decibels uit de fan. Wat er verder nog bijinmoet is een 400W Antec-voeding. Een HD is niet nodig: ik laat de machine via het netwerk vanaf mijn server booten. De bedoeling is dit stukje techniek in de cassettedeck te bouwen. Ok, mooi, cassettedeck openslopen en leeghalen, en dan inbouwen maar: Ok, ten eerste moet er wat ruimte voorin gemaakt worden, dus de cassette-houders moeten eraf. Wat gedremel later: Ah, ruimte Puntje twee: de backplate uitdremelen. Maar wacht eens: hoe ziet de andere kant eruit? Ahtg, het mobo is net een tikkie langer dan de binnenkant van de behuizing ![]() Ok, denken, denken, ahrg, hoe ga ik dit oplossen... Ah, idee! Als het mobo zo graag wil uitsteken, laten we 'm dat toch? Zo gezegd zo gedaan, en wat breekwerk later: De PCB van het mobo is zwart, dus het valt niet eens heel erg op dat je eigenlijk naar een stukje binnenkant zit te kijken. De backplate uitdremelen is dan verder redelijk straightforward, en dit is het resultaat: De flatcable aan de onderkant zat oorspronkelijk ergens in het uitgedremelde stuk behuizing. Hij loopt naar de amplifier van de set toe en misschien ga ik 'm later nog ergens voor gebruiken, vandaar dat ik 'm verplaatst heb naar het loze edoch iets te grote gat onderin. De voeding voor deze PC was oorspronkelijk een ATX-voeding die noooooooooit meer in de kast gaat passen. Strippen en de elektronica los in de behuizing gooien is het devies dus. Omdat de onderkant van de kast al compleet ingenomen was door het mobo was er maar 1 plek om de voeding neer te leggen: de bovenkant, boven de PCI-sloten. Hopen dat ik die niet meer nodig ga hebben ![]() Ten eerste: voor de broodnodige isolatie een plaatje plexiglas tegen de bovenkant van de behuizing aankitten: De schroefjes zijn basically dit soort dingen die stevig tegen het plexiglasplaatje aangelijmd zitten: En kijk, met de PSU daartegenaangeschroeft past het zelfs ook nog! Blik via het gat waar ooit de cassette-tapejes zaten: (En FYI: Op de bovenkant van de PSU zit voor de veiligheid ook een net plaatje plexiglas. Het apparaat heeft uiteindelijk ook 230V nodig, en dat kan 'ie niet van de amp betrekken. Dat betekent dus dat ook de Eurostekker-socket overgezet dient te worden. Dus even dremelen later: Verder zat dit plaatje tussen de 230V-aansluiting en de PSU. Het is vast goed om 'm terug te hangen. Stukkie acryl en het printje met wat kit daarop vastzetten dus. En zo ziet het er dan uiteindelijk uit: Toen besloot Sprite_tm het geheel uit te proberen. Vol hoop de stekker in het stopcontact... Donker: aardlekschakelaar eruit. Een korte zoektocht later bleek de oorzaak bij het kleine printje te liggen: dat was omdat het verder geen schroefgaten had door mij met kit vastgezet. En laat kit nou, iig als het nog niet helemaal droog is, best goed geleiden.... Poging twee dus maar: kit eraf, twee gaatjes boren en het ding op de tested en tried manier met schroefjes vastzetten: Mooi, de kap is klaar. Verder met de onderkant. Ten eerste moet het mobo vastgezet worden, en ook nog op respectabele hoogte. Gelukkig had de locale bouwmarkt lange boutjes zodat ik dit ervan kon maken: En zo ziet dat er dan uit (incl tijdelijke test-laptop-HD): Frontje erop, en hee, het klepje van deck b paste toch ook? Aah, daar is de boosdoener: het retainer clipje van de psu-aansluiting. Gelukkig doet een PSU-aansluiting het ook prima zonder retainer-clipje Laatste keer bekijken: tis niet ideaal, maar ik kan er ook niet makkelijk wat mooiers van maken: Klepjes vastlijmen.. ..En dit is het resultaat. Ai, de lijm is wat uitgelopen. Hopen dat het in het donker niet echt opvalt, ik krijg het er namelijk niet af zonder de behuizing verder te verneuken. Tijdelijk resultaat: Ok, leuk, maar het ding heeft nu compleet geen koeling (op de CPU-fan na) dus er moet nog even iets ingebouwd worden. Er is naast de CPU nog wel ruimte voor een fan-gat: En daar moet eigenlijk een fanguard bij. Maar ik heb die dingen alleen voor 80mm-fans! Even dremelen kan daar gelukkig verandering in brengen: En zo gaat het er dan uitzien: Verder vond ik het niet netjes dat de bekabeling via de glaasjes van de cassettedeurtjes te zien was. Daar is gelukkig een low-cost oplossing voor: En dan laten we nu de HTPC even met rust om door te gaan naar: Part 2: De MP3-PCDe MP3-PC die ik erin wilde zetten is deze:Het is feitelijk een Acer WT-300 Windows-terminal waarbij ik het voor elkaar gekregen heb om er Linux op te draaien. Deze machientjes zijn ideaal om als mp3-pc te spelen: ze zijn namelijk compleet passief en vreten slechts iets van 10 watt. Bovendien heb ik er ooit een tiental van op de kop kunnen tikken voor een appel en een ei, dus mocht deze ooit stukgaan of mocht ik een tweede mp3-pc willen is dat geen enkel probleem. De WT-300'jes komen niet standaard met zo'n hip display, dat ding is het resultaat van een ander projectje wat ik ooit gedaan heb. Dit is het binnenste van het apparaat. 't Is basically een klein mobo met alles erop en eraan, die alleen nog 12V @ 1A nodig heeft om z'n ding te doen. De VFD zit met 5V, gnd en serial data rechtstreeks op het mobo gesoldeerd: dat spaarde een IC'tje uit Dit is de CD-speler waar het in moet komen: Nja, het inbouwen van het mobo stelt niet zoveel voor: gaatjes boren, boutje erdoorheen en klaar is Sprite_tm. Wat nog wel even lastig was was de voeding van het geheel: de oorspronkelijke CD-speler betrok z'n voeding uit de amplifier dmv een 16v-AC-spanning op een stel draadjes van de bandkabel tussen die twee. Ik kon dat natuurlijk niet ongebruikt laten gaan en even later was een 16vAC->12vDC-printje geboren: Op naar het display. Het oorspronkelijke display was een LCD wat van achter aangelicht werd door een tweetal lampjes die in de witte light-spreaders achteraan zaten: Nja, die lightspreader was dus mooi als montagemateriaal voor het VFD te gebruiken. Dat idee klopte... bijna. Meh, good nuf. Anyway, frontje weer inelkaargezet, CD-la-frontje erop gelijmd en dit was het resultaat: Damn, die witte plastic gedeeltes aan de zijkant van het display zijn lelijk. Hoe fixen we dat? Gaffa-tape to the rescue! Beter. (Het wit oplichtende vlakje is trouwens de flitser die reflecteert in een onderdeel van het VFD; de gaffa-tape zit niet scheef of verkeerd ofzo) Omdat het mobo van de mp3-pc 90 graden gedraaid zat steekt er verder geen I/O naar buiten. Da's prima, met 1 uitzondering: de netwerkpoort. Die moet alleen wel even netjes ingebouwd worden. Ik besloot een verlengkabeltje te maken door een stukje UTP-met-stekker aan de rj45-jack die ik van een netwerkkaart gesloopt had, te solderen. Hoe ging ik dat ding echter naar buiten laten kijken? De originele AM-antenne-aansluiting leek een leuke keuze: En even dremelen later: En zo zit het dan in de behuizing: De binnenboel. Wat misschien lastig te zien is is dat de audio-aansluitingen van een (interne) usb-geluidskaart ook via de bandkabel naar de versterker gaan. ResultaatVoorkant:Achterkant: En zo ziet 'ie er uit in z'n natuurlijke leefongeving: |
[ Voor 200% gewijzigd door Sprite_tm op 18-02-2009 21:17 ]
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog