Voutloos schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:10:
[...]
[...]
Dat sturen kon zelfs niet eens! Het slotje is, naast een ongelukkige toon, ook nog eens in 9 minuten gezet.
Elke kans dat dat topic spontaan naar een constructief einde kon komen is ontnomen. Zelfs al zou het iets meer berichten kosten dan bij een ‘betere openingspost’. So what inderdaad. Misschien leidt dát proces ook al tot betere posts in de toekomst en misschien wel tot iemand die vaker langs wil komen en bij kan dragen.
Misschien kan het modereren wat losser, laat er maar wat zuurstof bij. Misschien ontspoort een helpdesktopic een keertje, ik zie dat liever dan een dode boel.
Als iemand een topic aanmaakt als vraag dan wordt volgende aan gevraagd:
- Wat is jouw vraag?
- Welke relevante software en hardware gebruik je?
- Wat heb je al gevonden en/of geprobeerd?
Om even die "We maken ze niet vaak zo lui mee." te verdedigen:
1. De vraag is verkeerd (zie opmerking na deze opsomming).
2. De gegevens die hij aanlevert zijn incompleet (de punten hebben geen locaties)
3. De termen in de afbeeldingen zijn niet beschreven (wat is "Tx"? een punt? een hoek?)
4. Er wordt geen software beschreven
5. Wat heeft de persoon al geprobeerd?
Wat hij beschrijft kan namelijk meerdere wiskundige problemen zijn: snijpunt van cirkels, snijpunt van drie eindige lijnen, snijpunt van drie planes, hoe vind je het midden punt, en... ik zie ook vragen die richting graph theorie gaan. En zelfs dan betwijfel ik of de potentiele vraag er tussen staat. Dus voordat iemand die vraag kan beantwoorden moet eerst uitgezocht worden wat de vraag daadwerkelijk is.
Wat betreft sturing: @
RobIII heeft twee zeer relevante links geplaatst die de topicstarter zeker zou helpen.
Qua taal/vriendelijkheid: Het had vriendelijker gekund, maar ik vrees dat ik hier net zo op zou reageren. Zeker als je de verbazing, gevolg door ergernis die iemand ervaart in gedachte houdt.
Qua sluiting: Dat is beleid, tevens wordt de persoon geadviseerd om een nieuwe topic te openen na het herschrijven van deze vraag.
@
RobIII Om mogelijke herhaling te voorkomen. Is het een idee om een standaard reactie te maken die een TS (die een ongelukkig vraag stelt) vooral motiveert om een tweede betere poging te doen? Iets als het onderstaande?
Beste topic starter,
Om dat ons doel is dat we vragen beantwoorden willen we niet dat we te veel vragen aan jouw gaan stellen. Echter bij het bekijken van je vraag hebben we de indruk dat we jouw vraag alleen op een goede manier kunnen beantwoorden als we eerst heleboel vragen aan je gaan stellen. Dit terwijl jij een antwoord wilt.
Om die reden sluiten we dit topic en moedigen we je aan om een nieuwe topic/vraag te maken waarbij je extra alert bent op het volgende:
1. Wat voor antwoord verwacht je? Mogelijk is je vraag dusdanig breed dat er meerdere antwoorden mogelijk zijn. En een goed antwoord vereist helaas ook een goeie vraag. Hoe specifieker je bent hoe beter!
2. Geef je ons voldoende informatie? Heb je de versie van de software die je gebruikt toegevoegd? Op welke besturingsysteem werk je?
3. Waarom blijf(!) je tegen dit probleem aanlopen? Wij houden van problemen, maar onze eerste reactie is vaak om gewoon op internet te zoeken. Dat kan jij ook en mogelijk staat het antwoord op pagina 2 of 3 van Google. Maar dat is nog altijd sneller dan hier een reactie krijgen.
4. Waarom denk je dat het fout gaat? Soms zit ontwikkelaars in een verkeerde richting te zoeken. Je wilt natuurlijk niet dat wij iets gaan suggereren dat jij al weet.
En als laatste tip: Hoe meer informatie wij hebben, hoe beter wij jouw kunnen helpen.
Dus zet hem op!
PS: Ik mis vooral <8 woorden die iets beschrijft>, zou je dat in je tweede post willen toevoegen?
Het begint met uitleg waarom we het topic sluiten. Het legt uit waarom het in zijn voordeel is om een betere topic te maken. De 8 woorden beperking voorkomt emotie, frustratie (en tijd). De lijst met punten zorgt ervoor dat ze nadenken over de omstandigheden van het probleem en hoe ze de vraag stellen.
(een vaak gebruikte techniek is om kinderen te laten nadenken over hoe het antwoord er uit zou moeten zien. Vaak redeneren ze dan terug en zien ze in waar ze fout zijn gegaan en waarom ze dat deden.)
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel