Feedback op moderatie binnen de Devschuur

Pagina: 1 ... 16 17 Laatste
Acties:
  • 133.207 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-05 20:34
Ik vind dat topics soms ook wel snel gesloten worden. Als je net begint met programmeren kan het lastig zijn om te weten wat je moet proberen als je tegen een probleem aanloopt. Het kan volgens mij helpen als een topic open blijft zodat andere forumgebruikers wat gerichte vragen kunnen stellen zodat de vraaagsteller beter kan aangeven waar ze hulp bij nodig hebben.

Een voorbeeld dat me een tijdje geleden opviel was deze: Fivem devolp ( Basis van basis ) Ik snap dat de topicstart totaal niet aan de voorwaarden voldoet, maar dit is (een jong?) persoon die interesse heeft in programmeren en daar duidelijk wel wat hulp bij kan gebruiken.

Na de reactie van TripleQ lijkt het in elk geval duidelijk te zijn waar TS het over heeft, en zijn er wat vragen gesteld waardoor TS het een en ander kan verduidelijken. Maar die ruimte wordt niet gegeven en in plaats van dat degene die de topic gestart heeft alsnog wat info kan geven wordt z'n topic gesloten en reageert hij nooit meer op dit forum. Dat is jammer want het zou het begin kunnen zijn van iemands programmeerhobby of -carrière .

Ik snap dat er regels zijn als iemand een topic opent, maar denk dat er soms wel iets soepeler mee omgegaan kan worden. Het is ook niet zo dat dit deel van het forum overspoeld wordt met nieuwe topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:57

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Dayoek schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:09:
In de feedback forum worden feedbacks blijkbaar niet serieus genomen en weg gebleeerd.

Succes ermee. Doe wat je wilt met de feedback. Ik heb andere dingen te doen en laat jullie lekker creatief wezen met gezegdes.
Jammer dat je niet ingaat op mijn vraag hoe je het zélf dan graag zou willen zien. Het is een beetje lastig te voldoen aan een specifieke maatstaf als niemand weet hoe ie eruit ziet.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. HTTP
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09-03-2022
Wat @Vihaio zegt kan ik me wel in vinden! Hier ook zo'n voorbeeld. Sommige beginners hebben gewoon wat sturing nodig maar @RobIII maakt er na 7 minuten al een einde aan op een soms onnodig gekscherende of langdradige manier. (Like als je wel eens een reactie wilde plaatsten maar niet kon omdat @RobIII hem al gesloten had. :+ )

Ik denk dat mods beter standaardzinnen kunnen gebruiken om aan te geven wat er mis is met een post of topic. Zinnen als "Uh, nee, dit is niet hoe de Devschuur® werkt. "Snap niet hoe" en "Kom er niet uit" kunnen wij ook niets mee." komen niet bij iedereen prettig over en volgens mij zit niemand te wachten op een zelfgemaakt opstel bij elk gesloten topic.

Topicstarters de kans geven om hun post te verbeteren op basis van gegeven aanwijzigingen en een topic zolang verbergen of tijdelijke sluiten lijkt me een mooie forum feature om over na te denken...

[ Voor 12% gewijzigd door Mr. HTTP op 15-01-2021 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:12

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Mr. HTTP schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 18:04:
Ik denk dat mods beter standaardzinnen kunnen gebruiken
Daar zijn we heel bewust vanaf gestapt (in zoverre dat al gebeurde). Ik heb wel een paar "standaard zinnetjes" of "knipseltjes" zodat ik snel linkjes kan plaatsen, maar in veel gevallen is 't juist maatwerk. Bij een spammer kun je prima iets op slot knallen met een standaardzin. Bij iemand die (enige) moeite heeft gestoken in een TS is een beetje maatwerk wel 't minste. Ik kan niet voor anderen spreken maar dat doe ik, tenzij het écht een topicstart waar nul moeite in gestoken is, eigenlijk altijd wel.
Mr. HTTP schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 18:04:
Topicstarters de kans geven om hun post te verbeteren op basis van gegeven aanwijzigingen en een topic zolang verbergen of tijdelijke sluiten lijkt me een mooie forum feature om over na te denken...
Als een topic nog te redden valt reageer ik regelmatig met iets van: "vul even je topicstart aan met X en/of Y" en wijs mensen dan zelfs op hoe (want vaak kunnen ze 't wijzig linkje niet vinden). De praktijk leert dat 9 v.d. 10 gevallen gewoon net doet of ze dat niet gezien hebben (want teveel moeite ofzo...) en je gewoon lekker straal negeren. Als een topic dan na een paar reacties nog steeds niet van de grond komt omdat iedereen alles uit TS moet trekken dan gaat er alsnog een slotje op.

[ Voor 37% gewijzigd door RobIII op 15-01-2021 18:37 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. HTTP
Ik heb het ook al eens op een ander forum voorgesteld: Wat als er voor delen op het forum een onboarding process komt dat je moet doorlopen. Op speelse wijze (gamificatie) krijg je dan te zien hoe je effectief een goed topic start. Zoals een tutorial level in een FPS. Voeg er wat dankmemes aan toe en gegarandeerd een succes. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Mr. HTTP schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 18:23:
Ik heb het ook al eens op een ander forum voorgesteld: Wat als er voor delen op het forum een onboarding process komt dat je moet doorlopen.
Dat is in het verleden al (meermaals) besproken; ik kan 't zo snel niet vinden (ook niet in de niet-publieke fora) maar volgens mij was de consensus dat dat niet (goed) ging werken - vraag me niet naar de exacte onderbouwing :P
Mr. HTTP schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 18:23:
Op speelse wijze (gamificatie) krijg je dan te zien hoe je effectief een goed topic start. Zoals een tutorial level in een FPS. Voeg er wat dankmemes aan toe en gegarandeerd een succes. :9
Gamificatie staat op de kaart; helaas hebben de devvers van T.net veel (belangrijker) zaken te doen die hogere prio hebben en ik heb geen kijk op tijdlijnen (noch exacte details).

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. HTTP
RobIII schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 18:09:
en wijs mensen dan zelfs op hoe (want vaak kunnen ze 't wijzig linkje niet vinden).
RobIII schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 18:09:
De praktijk leer dat 9 v.d. 10 gevallen gewoon net doet of ze dat niet gezien hebben en je gewoon lekker straal negeren.
Dit rijmt wel met mijn aanname dat het onboarding proces bij GoT beter kan en dat jullie als GoT team misschien eens onderzoek moeten doen naar de customer journey van "de nieuwe Tweaker".

Groetjes - MrHTTP consultancy
Waar kan de factuur heen? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. HTTP
RobIII schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 18:31:
Dat is in het verleden al (meermaals) besproken; ik kan 't zo snel niet vinden (ook niet in de niet-publieke fora) maar volgens mij was de consensus dat dat niet (goed) ging werken - vraag me niet naar de exacte onderbouwing :P
Jammer want ik ben wel benieuwd hoe het dan is uitgedacht... Uiteraard zullen er hobbels te overwinnen zijn maar dat is nodig voor ieder succes.
RobIII schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 18:31:
Gamificatie staat op de kaart; helaas hebben de devvers van T.net veel (belangrijker) zaken te doen die hogere prio hebben en ik heb geen kijk op tijdlijnen (noch exacte details).
Dan bedoel ik wel gamificatie als middel, niet als doel ansich natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Mr. HTTP schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 18:39:
Jammer want ik ben wel benieuwd hoe het dan is uitgedacht... Uiteraard zullen er hobbels te overwinnen zijn maar dat is nodig voor ieder succes.
Ik zal nog eens zoeken als ik wat meer tijd heb. Maar zelfs als ik iets vind weet ik niet in hoeverre ik daar een tevredenstellende samenvatting van kan maken zonder m'n mond voorbij te praten over zaken waar ik niks over mag zeggen :P Wat dat betreft kun je beter een verzoek in Mooie Features ofzo indienen en dan wordt 't misschien nu wél opgepakt en anders krijg je vast wel een antwoord waarom (ook weer) niet :)
Mr. HTTP schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 18:39:
Dan bedoel ik wel gamificatie als middel, niet als doel ansich natuurlijk.
Uiteraard.

Over mij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-05 01:27

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

.oisyn schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:44:
[...]

Jammer dat je niet ingaat op mijn vraag hoe je het zélf dan graag zou willen zien. Het is een beetje lastig te voldoen aan een specifieke maatstaf als niemand weet hoe ie eruit ziet.
Als het de policy is om nooit meer nieuw leven in een topic te blazen dan kunnen we altijd nog reageren met iets als: "Bedankt voor je nette toevoeging, echter is dit topic vrij oud. Derhalve sluit ik het topic".

Gezien de activiteit en kwaliteit in de devschuur, snap ik zelf niet perse waarom een best nette reactie moet eindigen in een redelijk stugge reactie en een slotje. Bekijk het van de andere kant dat iemand dus echt wel energie stopte in een reactie. Ik kan mij ook voorstellen hoe dat kan overkomen bij zo'n persoon of andere gebruikers.

@RobIII Ik ben van mening dat je niet bot bent of onvriendelijk. Echter in plaats van jezelf te verdedigen, probeer de reacties van de feedback hier mee te nemen. Feedback heeft geen enkel nut als er direct de poging wordt gedaan die feedback als onjuist te bestempelen. Blijkbaar hebben enkele een mening, het is IMO
meer de bedoeling dat we dat proberen te begrijpen, ook al draag je zelf een andere mening.

Eventueel kan zich dat uiten in een net wat andere reactie(s) waar meer mensen zich welkom bij voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breugel2021
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21-02-2023
Het is jammer te zien dat de moderators een nogal nauwe blik hebben op de topics welke geopend worden. Als mijn topics geen gedetailleerd omschrijving bevat van wie ik gesproken heb of alle zoekopdrachten die ik heb gedaan wordt een topic direct gesloten. Er is blijkbaar geen besef dat er mensen zijn die de omschrijving welke gevraagd wordt anders interpreteren dan dat deze gegeven wordt en maar direct topics sluiten. Ook de Quickstart geeft niet altijd de ondersteuning die nodig is.

ook mensen die niet ontwikkelaar en/of programmeur zijn hebben vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Breugel2021 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:37:
ook mensen die niet ontwikkelaar en/of programmeur zijn hebben vragen.
En die zijn dan ook van harte welkom; de Quickstart volgen is dan 't enige wat je hoeft te doen. Beide van je topics voldoen daar gewoonweg niet aan. Lees die quickstart nou gewoon even en open dan gerust een nieuw topic waarbij je die quickstart gewoon in acht neemt. Dan is er niets aan de hand.

Je ziet notabene in je tweede topic niets dan reacties die vragen om meer input omdat je teveel informatie achterwege laat.

[ Voor 15% gewijzigd door RobIII op 24-06-2021 14:42 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Buiten dat geef ik in mijn eerste sluitpost ook al ene goede hint waar je op kunt zoeken. Als je op "Low-Code" of "No-Code" zoekt vind je al snel dit soort dingen

Afbeeldingslocatie: https://i1.wp.com/www.gartner.com/resources/450400/450466/450466_0001.png?strip=all&ssl=1

Als je met al die tools niet uit kunt, dan verwachten we minstens dat je wat meer tijd stopt in het uitleggen waar al die tools tekort schieten voor jouw wensen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 16:42
Dit is niet specifiek aan @RobIII gericht, maar jij bent nu toevallig de meest actieve mod hier in deze vrijwel dode categorie.

Bottomline, mag het alsjeblieft gewoon wat vriendeljker?

Een paar recente voorbeelden:

"Sorry, maar dan ben je in Softwareontwikkeling (waar we het hebben over zélf ontwikkelen) aan 't verkeerde adres."
"We maken ze niet vaak zo lui mee."

PRG is zo goed als dood. Er zit een handjevol devs nog in de DevSchuur maar zelfs dat topic krijgt maar een paar posts per week. Maar ondertussen word er behoorlijk lomp gereageerd vaak op mensen die niet voldoen aan de regeltjes.

So. What?

Worst case scenario; ze krijgen geen reactie op hun topic. Prima toch? Waarom moet een topic dan perse dicht. En daarbij, dat "wat ik zelf al gezocht heb" template is gewoon ronduit kinderachtig; we zitten hier niet op de middelbare school.

Het effect wat je nu gewoon ziet is dat eventuele nieuwe aanwas meteen een enorm slechte indruk krijgt van PRG en de mensen daarin. En zonder nieuwe aanwas heb je geen content.

Beginners sturen prima; maar daarvoor hoeft een topic niet dicht. En als het niet vriendelijk kan, is het beter om het gewoon helemaal niet te doen.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15:26

DevWouter

Creator of ThenNext

Hydra schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:40:
PRG is zo goed als dood. Er zit een handjevol devs nog in de DevSchuur maar zelfs dat topic krijgt maar een paar posts per week. Maar ondertussen word er behoorlijk lomp gereageerd vaak op mensen die niet voldoen aan de regeltjes.

So. What?

Worst case scenario; ze krijgen geen reactie op hun topic. Prima toch? Waarom moet een topic dan perse dicht. En daarbij, dat "wat ik zelf al gezocht heb" template is gewoon ronduit kinderachtig; we zitten hier niet op de middelbare school.

Het effect wat je nu gewoon ziet is dat eventuele nieuwe aanwas meteen een enorm slechte indruk krijgt van PRG en de mensen daarin. En zonder nieuwe aanwas heb je geen content.

Beginners sturen prima; maar daarvoor hoeft een topic niet dicht. En als het niet vriendelijk kan, is het beter om het gewoon helemaal niet te doen.
Ik denk dat het probleem met het PRG categorie is dat er tegenwoordig gewoon andere plekken zijn die beter de behoefte vullen. Denk Stackoverflow en zo voorts.

En de DevSchuur is bedoeld o.a. bedoeld voor "klagers" om even hun frustratie kwijt te raken. Dat is altijd zo geweest en altijd zo gebleven. Het was dankzij mensen zoals @ElkeBxl die elke dag virtuele koffie en koekies uitdeelde dat het vooral actief was en positief. Overigens was zij niet de enige. En toen men stopte zat ik er over na te denken om een script te schrijven die dat ook deed... Maar dat miste de persoonlijke touch dat deze fantastische mensen brachten.

Tevens is oude garde ook... nou ja... ouder geworden (maar altijd jong van geest) en daardoor hebben ze andere prioriteiten. Maar misschien dat ik meer over mezelf spreek gezien ik hier al jaren lurk en pas sinds 2016 reageer.

Dus betere plekken voor de behoefte van "anderen" en "onze" behoefte zijn veranderd.

Persoonlijk(!) kijk ik niet met enige regelmaat in dit topic om anderen te helpen om hulp te zoeken. Maar eerder om intressante zaken te vinden. Naar mijn idee is het ook een goed idee om met zijn allen eens na te denken wat deze categorie betekent en welke berichten we willen "promoten".

En die FAQ's? De meeste zijn meer dan 10 jaar geleden aangemaakt ;)

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
DevWouter schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:33:
Ik denk dat het probleem met het PRG categorie is dat er tegenwoordig gewoon andere plekken zijn die beter de behoefte vullen. Denk Stackoverflow en zo voorts.
Dat is denk ik een aardige analyse: voor complexere problemen heeft het geen zin om hier iets te posten (want de kans dat er iemand iets relevants heeft is vrij beperkt) en ben je beter op z'n plaats in een support channel van een library of (god forbid) SO.

Dat betekent effectief dat de 'hoog niveau' topics hier beperkt blijven tot typisch Nederlandse dingen: Crimediggers, AIVD kerstpuzzels, PostNL APIs en het interfacen van je CV-ketel.

Wat blijft dan over? Nederlanders die hun eerste stapjes zetten in het programmeren. Vroegâh riepen we dan "die zijn beter thuis op het Computer Totaal forum", maar dat bestaat niet meer, en ik weet niet of er echt een goed alternatief voor is.

Ik denk dat het nog steeds fair is om te verwachten dat mensen hier komen om iets te leren, en niet om een probleem opgelost te krijgen. Maar misschien is dat meer een eis die we aan de antwoorden moeten stellen: als iemand een "dit werkt niet" script dumpt niet een antwoord geven, maar de context geven waarmee de vragensteller het probleem zelf kan gaan oplossen. In het geval van "Waarde punt berekenen aan de hand van meerdere waardes" zou dat kunnen zijn het sturen naar een 1D oplossing en van daaruit door te gaan naar 2d interpolatie.

Sommige andere gevallen (wordpress URLs) heeft voor mijn gevoel niets met 'softwareontwikkeling' te maken, maar de devschuur is natuurlijk een samenvoeging van het vroegere webdev-gedeelte. Ik zou in ieder geval niet weten waar je met Wordpress-vragen ánders terecht moet op GoT? 't is geen CSA, ook geen NOS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
ValHallASW schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:50: In het geval van "Waarde punt berekenen aan de hand van meerdere waardes" zou dat kunnen zijn het sturen naar een 1D oplossing en van daaruit door te gaan naar 2d interpolatie.
Dat sturen kon zelfs niet eens! Het slotje is, naast een ongelukkige toon, ook nog eens in 9 minuten gezet.

Elke kans dat dat topic spontaan naar een constructief einde kon komen is ontnomen. Zelfs al zou het iets meer berichten kosten dan bij een ‘betere openingspost’. So what inderdaad. Misschien leidt dát proces ook al tot betere posts in de toekomst en misschien wel tot iemand die vaker langs wil komen en bij kan dragen.

Misschien kan het modereren wat losser, laat er maar wat zuurstof bij. Misschien ontspoort een helpdesktopic een keertje, ik zie dat liever dan een dode boel.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of ThenNext

ValHallASW schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:50:Wat blijft dan over? Nederlanders die hun eerste stapjes zetten in het programmeren. Vroegâh riepen we dan "die zijn beter thuis op het Computer Totaal forum", maar dat bestaat niet meer, en ik weet niet of er echt een goed alternatief voor is.
Oef... Ik geef training, maar ik hoor zelden (lees: nooit) dat men een forum gebruikt om iets te leren. Als ze sociale media gebruiken dan is het vaak de discord/slack van de betreffende technologie die ze gebruiken. Nederlanders voor wie programmeren hun doel zijn namelijk best goed in engels en veel technolgie heeft (zeker ten opzichten van de afgelopen 10) extreem goede documentatie. De laatste keer dat ik iets (tijdens een internationale training) over een forum hoorde ging het over hele oude en obscure technologie.
Ik denk dat het nog steeds fair is om te verwachten dat mensen hier komen om iets te leren, en niet om een probleem opgelost te krijgen.
Los van wat de anderen mensen willen is het ook misschien fair om te vragen wat de bestaande groep kan aanbieden en wilt aanbieden.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of ThenNext

Voutloos schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:10:
[...]

[...]

Dat sturen kon zelfs niet eens! Het slotje is, naast een ongelukkige toon, ook nog eens in 9 minuten gezet.

Elke kans dat dat topic spontaan naar een constructief einde kon komen is ontnomen. Zelfs al zou het iets meer berichten kosten dan bij een ‘betere openingspost’. So what inderdaad. Misschien leidt dát proces ook al tot betere posts in de toekomst en misschien wel tot iemand die vaker langs wil komen en bij kan dragen.

Misschien kan het modereren wat losser, laat er maar wat zuurstof bij. Misschien ontspoort een helpdesktopic een keertje, ik zie dat liever dan een dode boel.
Als iemand een topic aanmaakt als vraag dan wordt volgende aan gevraagd:
  • Wat is jouw vraag?
  • Welke relevante software en hardware gebruik je?
  • Wat heb je al gevonden en/of geprobeerd?
Om even die "We maken ze niet vaak zo lui mee." te verdedigen:
1. De vraag is verkeerd (zie opmerking na deze opsomming).
2. De gegevens die hij aanlevert zijn incompleet (de punten hebben geen locaties)
3. De termen in de afbeeldingen zijn niet beschreven (wat is "Tx"? een punt? een hoek?)
4. Er wordt geen software beschreven
5. Wat heeft de persoon al geprobeerd?

Wat hij beschrijft kan namelijk meerdere wiskundige problemen zijn: snijpunt van cirkels, snijpunt van drie eindige lijnen, snijpunt van drie planes, hoe vind je het midden punt, en... ik zie ook vragen die richting graph theorie gaan. En zelfs dan betwijfel ik of de potentiele vraag er tussen staat. Dus voordat iemand die vraag kan beantwoorden moet eerst uitgezocht worden wat de vraag daadwerkelijk is.

Wat betreft sturing: @RobIII heeft twee zeer relevante links geplaatst die de topicstarter zeker zou helpen.
Qua taal/vriendelijkheid: Het had vriendelijker gekund, maar ik vrees dat ik hier net zo op zou reageren. Zeker als je de verbazing, gevolg door ergernis die iemand ervaart in gedachte houdt.
Qua sluiting: Dat is beleid, tevens wordt de persoon geadviseerd om een nieuwe topic te openen na het herschrijven van deze vraag.

@RobIII Om mogelijke herhaling te voorkomen. Is het een idee om een standaard reactie te maken die een TS (die een ongelukkig vraag stelt) vooral motiveert om een tweede betere poging te doen? Iets als het onderstaande?
Beste topic starter,

Om dat ons doel is dat we vragen beantwoorden willen we niet dat we te veel vragen aan jouw gaan stellen. Echter bij het bekijken van je vraag hebben we de indruk dat we jouw vraag alleen op een goede manier kunnen beantwoorden als we eerst heleboel vragen aan je gaan stellen. Dit terwijl jij een antwoord wilt.

Om die reden sluiten we dit topic en moedigen we je aan om een nieuwe topic/vraag te maken waarbij je extra alert bent op het volgende:

1. Wat voor antwoord verwacht je? Mogelijk is je vraag dusdanig breed dat er meerdere antwoorden mogelijk zijn. En een goed antwoord vereist helaas ook een goeie vraag. Hoe specifieker je bent hoe beter!
2. Geef je ons voldoende informatie? Heb je de versie van de software die je gebruikt toegevoegd? Op welke besturingsysteem werk je?
3. Waarom blijf(!) je tegen dit probleem aanlopen? Wij houden van problemen, maar onze eerste reactie is vaak om gewoon op internet te zoeken. Dat kan jij ook en mogelijk staat het antwoord op pagina 2 of 3 van Google. Maar dat is nog altijd sneller dan hier een reactie krijgen.
4. Waarom denk je dat het fout gaat? Soms zit ontwikkelaars in een verkeerde richting te zoeken. Je wilt natuurlijk niet dat wij iets gaan suggereren dat jij al weet.

En als laatste tip: Hoe meer informatie wij hebben, hoe beter wij jouw kunnen helpen.

Dus zet hem op!

PS: Ik mis vooral <8 woorden die iets beschrijft>, zou je dat in je tweede post willen toevoegen?
Het begint met uitleg waarom we het topic sluiten. Het legt uit waarom het in zijn voordeel is om een betere topic te maken. De 8 woorden beperking voorkomt emotie, frustratie (en tijd). De lijst met punten zorgt ervoor dat ze nadenken over de omstandigheden van het probleem en hoe ze de vraag stellen.

(een vaak gebruikte techniek is om kinderen te laten nadenken over hoe het antwoord er uit zou moeten zien. Vaak redeneren ze dan terug en zien ze in waar ze fout zijn gegaan en waarom ze dat deden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Dit is niet specifiek aan @RobIII gericht, maar jij bent nu toevallig de meest actieve mod hier in deze vrijwel dode categorie.

Bottomline, mag het alsjeblieft gewoon wat vriendeljker?
Dat lijkt mij op zich een goed idee, nou zijn de posts van @RobIII niet slecht/onvriendelijk bedoeld ( neem ik aan ;) ), maar ik kan mij wel voorstellen dat dat zo opgevat wordt.
So. What?

Ik snap je gedachtengang, en kan daar ook best een stuk in meegaan. Zelf probeer ik ook nog wel ruimte te geven om wat te laten verbeteren aan het topic, maar ik ben ook geen voorstander van het compleet "los" laten van de regels, want als er alleen maar simpele topics geopend worden zal dat zeker niet bijdragen aan meer inzet van posters ( Zowel TS als mensen die reageren )

Ik kan mij wel vinden om iets meer ruimte te geven aan posters, zeker als ze nieuw zijn, om wat meer inhoud aan hun topic te geven nadat daar om gevraagd wordt. Maar dat moet ook geen vrijbrief worden om maar alles te kunnen posten zonder enige inzet.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

DevWouter schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:56:
@RobIII Om mogelijke herhaling te voorkomen. Is het een idee om een standaard reactie te maken die een TS (die een ongelukkig vraag stelt) vooral motiveert om een tweede betere poging te doen? Iets als het onderstaande?
Nee, het laatste wat ik wil is een "canned response". Ja, slotjes lijken veel op elkaar, maar ze zijn altijd handwerk en dat wil ik ook graag zo houden. Ben ik soms wat kortaf? Daar kan ik me in vinden, dat kan kloppen. En daar wil ik best komende tijd even wat extra aandacht aan besteden - neemt niet weg dat ik over het algemeen denk dat ik wel behulpzame of uitgebreide(re) slotjes zet; maar granted: bij iemand die te lam is op een fatsoenlijke TS te maken - de "one-day-flies" - is de motivatie om veel tijd en energie in een slotje te steken vaak nét iets minder.

Vwb wat meer vrijheid geven: in mijn persoonlijke ervaring worden verzoeken om een TS aan te vullen (hier of hier of hier bijvoorbeeld) zelden tot zeg maar nooit gehoor aan gegeven.

[ Voor 6% gewijzigd door RobIII op 26-11-2021 12:22 ]

Over mij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElkeBxl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-04 18:01

ElkeBxl

Tassendraagster

[...]

Beide quotes samengezet om op te reageren:

Dit is mijn situatie: ik vind vaak gewoon zelf een antwoord online of heb collega's of andere kanalen waar ik vragen stel. Ik heb nog nooit de nood gevoeld om een topic te openen omdat ik ergens ook de indruk krijg dat ik toch niet veel reactie zou krijgen. Maar dat heeft misschien te maken met dat de filtering op "Laatste 7 dagen" staat en ik daardoor gewoon weinig topics zie. Ik zie nu:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
[sticky] Devschuurder werven? Gebruik Vraag & Aanbod!
[sticky] Waar hoort mijn topic? 
[sticky] *** Over topictitels in DEV - lezen voor topic openen!!! ***
[sticky] Feedback op moderatie binnen de Devschuur
[sticky] [Alg] Centraal boekentopic - part II
[topic] De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⓬ 
[topic] PHP Laravel Livewire buttons disabelen
[topic] (script) Tooltip toevoegen aan script.
[topic] UDP Data ontcijferen Intergas LAN2RF Gateway
[topic] Form productprijs aanpassen in wordpress    
[topic] Programma oude python versie werkt niet meer met python3
[topic] Plugwise Source / PTE code aanpassing
[topic] Hoe vul je de header cell van een table met een kleur.
[topic] wordpress gekraakt, htacces veranderd
[closed]    URL op Wordpress verandert (inloggen niet meer mogelijk.
[closed]    Sorry hoor
[closed]    Programma oude python versie werkt niet meer met python3

Dus 5 stickies, 3 closed en 9 gewone topics. Stickies zoals "Feedback op moderatie binnen de Devschuur" geven me weinig vertrouwen omdat ik dat direct link aan mismoderaties. En de eerste 3 geven me een indruk dat ik ofwel verkeerd zal zitten om een topic te openen of dat ik eerst een hele checklist moet aflopen. Dan steek ik liever nog een uurtje tijd in googlen om dan op SO, reddit en support forums van de tech zelf een mogelijks antwoord te vinden. Dus ja ik krijg een slechte indruk. Het is natuurlijk een kip en ei verhaal. Ik zie weinig topics dus ben ik niet zo geneigd om een vraag te stellen waardoor er nog minder topics zullen zijn... Misschien de standaard filtering naar iets hoger veranderen zoals "laatste 31 dagen"?

De enige reden dat ik in PRG kom is omwille van de Devschuur. Voor de rest ben ik echt een lurker op GoT..
[...]
Het was dankzij mensen zoals @ElkeBxl die elke dag virtuele koffie en koekies uitdeelde dat het vooral actief was en positief. Overigens was zij niet de enige. En toen men stopte zat ik er over na te denken om een script te schrijven die dat ook deed... Maar dat miste de persoonlijke touch dat deze fantastische mensen brachten.
Ooit was het bijna een ochtendritueel om de devschuur te openen en te vragen wie koffie wou. Het had nog wel iets, I might start doing it again!

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Overigens - even een béétje offtopic - heb ik wel het plan opgevat weer eens een ouwerwetse Devschuur contest te houden en dat onlangs ook in de groep gegooid. Ben er nog niet concreet mee bezig geweest maar één van de dingen die ik graag zou zien is dat 't laagdrempelig is en zo (ook/vooral) mensen die wat minder ervaren zijn toch mee kunnen doen.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik zie hierboven een Stack Overflow-bash. Lees die online ook vaak, en werd onlangs gewezen op een filmpje dat hetzelfde zei.

Misschien zou een discussietopic daarover interessant kunnen zijn, kijken wat mensen verwachten van een online vraagbaak.

Tweakers had ook lang de naam elitair te zijn, anti-noob en dat topics snel niet goed genoeg zijn. Ik denk dat het opvoeden van mensen met ellenlange, niet door te worstelen FAQs na twintig jaar internet hun onnut wel bewezen hebben. Ben dan ook benieuwd hoe je mensen kunt leren om een goede vraag te stellen.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of ThenNext

ElkeBxl schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:29:
Ooit was het bijna een ochtendritueel om de devschuur te openen en te vragen wie koffie wou. Het had nog wel iets, I might start doing it again!
offtopic:
Oh nee... Laat mij opmerking niet leiden tot enige plicht. Het viel me vooral op omdat het effect had op de sociale cohessie en het knap was hoe jij (en anderen) het toch elke werkdag deden. Zoals aangegeven zou ik een bot geschreven hebben, maar gezien dat niet hetzelfde effect zou hebben...

Ik vond het zelf een beetje kunstmatig, dat en ik drink eigenlijk alleen water :+
Maar... Ik keek toch elke dag om te zien wie er nu bij het koffieautomaat waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

CodeCaster schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:00:
Ben dan ook benieuwd hoe je mensen kunt leren om een goede vraag te stellen.
Ik verwijs in sommige gevallen nog wel eens naar hun "MCVE" (Minimal, Complete and Verifiiable Example), tegenwoordig "MRE" en hun "How to ask". Daar zou ik graag eens een goeie "Tweakers-editie" van hebben en is iets wat al even op mijn lijstje staat. Misschien die eens omhoog bumpen.

[ Voor 21% gewijzigd door RobIII op 26-11-2021 13:04 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of ThenNext

RobIII schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:19:
[...]

Nee, het laatste wat ik wil is een "canned response". Ja, slotjes lijken veel op elkaar, maar ze zijn altijd handwerk en dat wil ik ook graag zo houden. Ben ik soms wat kortaf? Daar kan ik me in vinden, dat kan kloppen. En daar wil ik best komende tijd even wat extra aandacht aan besteden - neemt niet weg dat ik over het algemeen denk dat ik wel behulpzame of uitgebreide(re) slotjes zet; maar granted: bij iemand die te lam is op een fatsoenlijke TS te maken - de "one-day-flies" - is de motivatie om veel tijd en energie in een slotje te steken vaak nét iets minder.

Vwb wat meer vrijheid geven: in mijn persoonlijke ervaring worden verzoeken om een TS aan te vullen (hier of hier of hier bijvoorbeeld) zelden tot zeg maar nooit gehoor aan gegeven.
De canned response pas je ook aan de behoefte (zoals voorkomen dat frustratie lekt, tijd, aansporing en wat je maar wilt). Zie het als een tool in je toolbox net zoals persoonlijk antwoord.

Echter als je alleen maar met spijkers en schroeven werkt dan zou ik het goedbedoelde advies om ook een zaag in je toolbox te stoppen gewoon negeren. Ongevraagd advies is namelijk zelden goed advies ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of ThenNext

RobIII schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:53:
Overigens - even een béétje offtopic - heb ik wel het plan opgevat weer eens een ouwerwetse Devschuur contest te houden en dat onlangs ook in de groep gegooid. Ben er nog niet concreet mee bezig geweest maar één van de dingen die ik graag zou zien is dat 't laagdrempelig is en zo (ook/vooral) mensen die wat minder ervaren zijn toch mee kunnen doen.
Tweakers hackaton voor fun?
Jij wordt als beginner(s) gekoppeld aan een expert waarbij jullie een opdracht kiezen uit een categorie?
Beginners worden beoordeeld op het resultaat?
Experts worden beoordeeld door de beginners? (wat heb je geleerd, et cetera)

Ik zie opties ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Ik dacht zelf meer aan zoiets; die vond ik persoonlijk wel leuk indertijd.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElkeBxl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-04 18:01

ElkeBxl

Tassendraagster

RobIII schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:29:
Ik dacht zelf meer aan zoiets; die vond ik persoonlijk wel leuk indertijd.
Cool! Dat is van voor mijn tijd hier op GoT maar zeker interesse om eens zoiets te doen. Kan zeker voor wat activiteit zorgen. Zo zat ik ook weer te denken aan Advent of Code mee te doen dit jaar maar dat is een nogal grote commitment voor mij :P
DevWouter schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:01:
[...]

offtopic:
Ik vond het zelf een beetje kunstmatig, dat en ik drink eigenlijk alleen water :+
Maar... Ik keek toch elke dag om te zien wie er nu bij het koffieautomaat waren.
offtopic:
Niks mis met water, soms is het beter dan het slootwater dat uit sommige machines komt... :+

[ Voor 28% gewijzigd door ElkeBxl op 26-11-2021 13:35 ]

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:58
Als ik ook eens mijn idee zou mogen geven.
Eerst wat rand informatie: ikzelf programmeer regelmatig in mijn vrije tijd, en beperkt als job. Ik lurk regelmatig in deze topics en leer soms zeer interessante dingen en soms grappige dingen.
Als ik zelf wil posten heb ik vaak zo iets van 'ik ben niet echt een dev'er, hoor ik hier wel thuis' en beslis dan toch maar om niet te posten.

1 van de dingen die ik daar leren kennen heb: Advent of Code, waarvoor super dank. Ik vond dat echt super om daar vorig jaar aan mee te doen en dan ook te zien hoe mensen met meer kennis het deden. Ook daar heb ik heel veel van geleerd. Zijn er dit jaar terug Tweakers die gaan meedoen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of ThenNext

@RobIII en @ElkeBxl
Misschien samen meedoen aan Advent of Code? Of onze eigen event maken? Ik weet vrij zeker dat ik een paar puzzels kan samen stellen en als we als groep werken dan kunnen we zeker een maand vullen. We kunnen ook voor één grote gaan. Helaas niet voor december, maar zeker wel voor januari.

@Moonsugar (Tweakers Community Manager)
TL;DR: Discussie begon over de rol van PRG-board en de community daarom heen. Nu is er een vonk voor een event waar we als community om heen kunnen vormen die veel enthousiasme kent en waar meerdere mensen blijkbaar een behoefte hebben. Is dat iets waar jij iets kan betekenen of intresse in heb? Het is allemaal heel pril en nog niks staats vast, maar misschien ruik jij een kans waardoor wij een nog betere event kunnen maken.

@Mschamp
Twee dingen:
1. Tijdens een training is de eerste les "Hello world" en daarna heb ik altijd een pauze waarbij ik ze feliciteer en ze developers noem. Nog niet de beste, maar ze zijn het toch echt wel. Dus ook jij bent een echte developer! En zodra je het doet waarbij je op een manier betaald krijgt ben je "professionele developer" (en gezien de meeste van mijn trainees leren onder werktijd.... ;))
2. Dank voor jouw input. Ik twijfelde heel erg of we dit breed moesten trekken, maar jouw ervaring heeft mij overtuigd. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

@DevWouter
Ja, ho, wacht effe. Ik waardeer je enthousiasme, maar om al meteen de CM erbij te slepen :P
Zo'n contest organiseren kost stiekem best wat tijd en uurtjes en een 'advent of code' met 30 puzzels is vrees ik wel wat over ambitieus. Persoonlijk ga ik liever voor een contest zoals we die eerder deden - zie eerdere link. Een advent of code is er namelijk al en daar kun je gewoon aan meedoen (en hier uiteraard bespreken).

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of ThenNext

RobIII schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:12:
@DevWouter
Ja, ho, wacht effe. Ik waardeer je enthousiasme, maar om al meteen de CM erbij te slepen :P
Liever te vroeg dan te laat, wanneer het momemtum weg valt.
Overigens verwacht ik meer iets in de trend van "Sure, go for it! Laat maar weten als je iets nodig hebt" waardoor wij de voorbereiding kunnen doen wetend dat we een lijntje hebben naar iemand die ons kan helpen (denk marketing, sponsors, frontpage aritkel, juryleden, et cetera). Ook handig als we een extern klankbord willen voor als we het regelmatig willen doen.
Het kan ook wezen dat ze aangeeft dat ze het niet kan vanwege tijd/prioriteit/doelgroep/whatever. Maar dan hebben we in elk geval daar al duidelijkheid.

en hoe zo meteen? Ik heb zeker een paar seconden gewacht :+
Zo'n contest organiseren kost stiekem best wat tijd en uurtjes en een 'advent of code' met 30 puzzels is vrees ik wel wat over ambitieus. Persoonlijk ga ik liever voor een contest zoals we die eerder deden - zie eerdere link. Een advent of code is er namelijk al en daar kun je gewoon aan meedoen (en hier uiteraard bespreken).
Daarom ook januari (op zijn vroegst!). En de contest heeft ook mijn voorkeur.

* DevWouter weet dat hij morgen spijt heeft, want hij weet hoeveel werk en tijd dit kost, maar het boeit hem niet.

ps: Overigens, misschien een idee om deze berichten te verplaatsen naar hun eigen topic? Ik bedoel dit heeft niks meer met moderator feedback te maken. En dan misschien ook de lurkers in DevSchuur wakker maken? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of ThenNext

offtopic:
@RobIII Voor de duidelijkheid: Laten we ons heel erg bewust zijn dat we in de fase voor het voorbereiden zitten: Inventariseren. Ik realiseer me nu dat ik nu niet zo overkom, maar ik ben daar wel degelijk van bewust.

Deze trein is dus NIET bezig met ontsporen, staat NIET in het station en ook NIET op de rails. We zijn bezig met het kijken naar een plaatje van een mogelijke trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

DevWouter schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:46:
[...]
denk marketing, sponsors, frontpage aritkel
Ik denk dat je toch iets anders voor hebt dan ik/wij :X
Ik wil gewoon een gezellige devschuur contest doen; daat hebben we geen marketing, sponsors voor nodig en een FP artikel zou leuk zijn maar zelfs dat hoeft van mij niet heel nodig.
* DevWouter weet dat hij morgen spijt heeft, want hij weet hoeveel werk en tijd dit kost, maar het boeit hem niet.
Maar mij wel ;) :P
ps: Overigens, misschien een idee om deze berichten te verplaatsen naar hun eigen topic? Ik bedoel dit heeft niks meer met moderator feedback te maken. En dan misschien ook de lurkers in DevSchuur wakker maken? 8)
Als we nou eens heel even onder de crew bespreken hoe/wat we willen/kunnen faciliteren en hoe we daar vorm aan gaan geven (en dat kan ook(!) betekenen dat we om community input / inzet / meedenken / meeorganiseren vragen) en dan tzt daar een topic over openen? Nogmaals: het is niet dat je enthousiasme niet gewaardeerd wordt, maar je neemt IMHO even een paar zevenmijlslaarzenpassen :P

En dan kunnen we hier - vanaf dit punt - weer terug over naar de orde van de dag: Feedback op moderatie binnen de Devschuur :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door RobIII op 26-11-2021 15:02 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHH
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-09-2024

DHH

Mschamp schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:49:
Als ik ook eens mijn idee zou mogen geven.
Eerst wat rand informatie: ikzelf programmeer regelmatig in mijn vrije tijd, en beperkt als job. Ik lurk regelmatig in deze topics en leer soms zeer interessante dingen en soms grappige dingen.
Als ik zelf wil posten heb ik vaak zo iets van 'ik ben niet echt een dev'er, hoor ik hier wel thuis' en beslis dan toch maar om niet te posten.
Om als lurker toch ook maar een keer niet te lurken: als data-analist die af en toe een python-scriptje in elkaar prutst herken ik je gevoel volledig. Ik denk dat imposter-syndrom bij veel mensen speelt (mede op basis van wat ik lees op bijv. r/learnpython)

Ik lees graag de posts in de coffee corner al gaat de helft me de pet te boven. De andere helft vind ik daarentegen wel grappig en/of herkenbaar waardoor ik toch terug blijf komen. Voor mij is coffee corner dan ook een laagdrempelige manier om te horen wat er speelt bij ervaren developers en soms kan ik daar weer wat van opsteken. Voor de meer gerichte programmeerkennis zoek ik toch vooral op YouTube (i.e. voor een Flask-tutorial) en voor bugfixing voornamelijk StackOverflow.

Ik heb toevallig twee weken geleden hier zelf nog een poging gedaan maar helaas (nog) geen reactie gekregen. Ik heb het idee dat de vraag an sich niet verkeerd was (Rob heeft me gespaard ;) ), maar wellicht was de vraag te specialistisch of had ik net de pech dat de specialisten over de vraag heen hebben gelezen of even geen zin/tijd hadden om te reageren (wat natuurlijk ook prima is).

Zoals al eerder is aangehaald denk ik dat het heel lastig is om te concurreren met de Engelstalige sites met een veelvoud aan bezoekers. Aan de andere kant merk je bijvoorbeeld in het home-assistant topic dat er vandaag tot 15:00 uur al 18 reacties zijn geplaatst. Zoveel hebben we er in heel devschuur volgens mij vandaag nog niet gehad. Ik heb antwoord (nog) niet, maar misschien goed om eens te analyseren waarom dat wel doorloopt, terwijl je ook daar met Engelstalige concurrentie te maken hebt.

Om een beetje een antwoord te geven, volgens een topic op reddit (sorry...) is home assistant erg populair in Nederland met > 2100 installs (en het zou me niets verbazen als het werkelijke aantal nog veel hoger ligt), maar we zullen toch wel meer dan 2100 mensen in Nederland hebben die 'hello world' op enig moment op de console/browser hebben zien verschijnen?

[ Voor 9% gewijzigd door DHH op 26-11-2021 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-05 01:27

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Om nog even een toevoeging te maken. Toen ik op Tweakers kwam was ik < 16. Uiteindelijk mijn account kwijt en toen ik ~18 was weer opnieuw aangemaakt (damn, ja ik zit hier dus al veel te lang :+).

Mijn waarde richting Tweakers was toen nihil en mijn topics waren vrij zeker kansloos en slecht. Mijn expertise was waarschijnlijk niet eens junior te noemen. Toch heb ik hier antwoorden gekregen en heel veel input. Dingen wat wel degelijk mijn carrière heeft beïnvloed.

Ik zie oprecht mijzelf terug in bepaalde topics hier. Het enige verschil is dat iemand nu geen handvaten krijgt en per omgaande en niet warme omgeving terecht komt.

Natuurlijk zal er soms energie in iets gestoken worden wat geen effect heeft. Echter wellicht blijft die ene op de 10 wel hangen en wordt het net zo'n irritant ventje als mij als die ouder wordt. Dus laten we gewoon in een topic discussies aan gaan en goede vragen terug stellen om ze in elk geval welkom te heten. Wie weet dat er nog wat uit komt. Anders kan je na 10 reacties alsnog er een slotje op doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
DevWouter schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:07:
@RobIII en @ElkeBxl
Misschien samen meedoen aan Advent of Code? Of onze eigen event maken? Ik weet vrij zeker dat ik een paar puzzels kan samen stellen en als we als groep werken dan kunnen we zeker een maand vullen. We kunnen ook voor één grote gaan. Helaas niet voor december, maar zeker wel voor januari.
Er is elk jaar best een actief topic over AoC, vorig jaar bijvoorbeeld Advent of Code 2020, ik vermoed dat @Daanoz een dezer dagen wel weer een topic aanmaakt ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Woy op 26-11-2021 18:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daanoz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-04 20:26
Woy schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 18:13:
[...]

Er is elk jaar best een actief topic over AoC, vorig jaar bijvoorbeeld Advent of Code 2020, ik vermoed dat @Daanoz een dezer dagen wel weer een topic aanmaakt ;)
Zal het dit weekend even doen 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Woy schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:17:
Dat lijkt mij op zich een goed idee, nou zijn de posts van @RobIII niet slecht/onvriendelijk bedoeld ( neem ik aan ;) ), maar ik kan mij wel voorstellen dat dat zo opgevat wordt.
Het verschilt nogal en het gaat ook niet om de persoon. Maar er zitten er echt wel wat tussen die je met de beste wil van de wereld niet als 'vriendelijk' kan zien.

Dat een mod iemand met een grote bek en 20 jaar GoT ervaring zoals ik wat lomp toespreekt; tja. Maar je zit gewoon dat de meeste van deze beginners i.p.v. dan een goeie post te maken, gewoon niet terugkomen. En dat is dus iedere keer een potentiele tweakers die-hard die je wegjaagt.
Ik kan mij wel vinden om iets meer ruimte te geven aan posters, zeker als ze nieuw zijn, om wat meer inhoud aan hun topic te geven nadat daar om gevraagd wordt. Maar dat moet ook geen vrijbrief worden om maar alles te kunnen posten zonder enige inzet.
Letterlijk de worst case scenario is dat er een topic met een vraag staat waar geen antwoord op komt. Ik weet ook zeker dat als er gewoon te weinig info in staat, de mensen die willen helpen daar best om kunnen vragen. Ik kom regelmatig topics tegen waar ik best, met wat meer info, een antwoord op had kunnen geven. Alleen is de TS afgeblaft en komt niet meer terug.

Nogmaals; het zijn een paar bytes in een database. Dat je een enorm druk forum schoon wil houden; helemaal mee eens. Maar PRG is zo dood als een pier. En dat was 20 jaar geleden echt heel anders.

[ Voor 28% gewijzigd door Hydra op 27-11-2021 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Douweegbertje schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:18:
Ik zie oprecht mijzelf terug in bepaalde topics hier. Het enige verschil is dat iemand nu geen handvaten krijgt en per omgaande en niet warme omgeving terecht komt.
Precies. Ik weet nog heel goed hoe irritant bijvoorbeeld @HTT-Thalan was in het begin (sorry! :P) maar nu is het iemand die heel veel waarde toevoegt in PRG. Als je zo'n iemand meteen wegjaagt, gaat 'ie nooit doorgroeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Mschamp schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:49:
Doodzonde vind ik dit dus. Ik vind het heel leuk om beginners te helpen. En als ik een keer geen zin heb, reageer ik gewoon niet. Dit is dus precies waar ik bang voor was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
DHH schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:04:
Om als lurker toch ook maar een keer niet te lurken: als data-analist die af en toe een python-scriptje in elkaar prutst herken ik je gevoel volledig. Ik denk dat imposter-syndrom bij veel mensen speelt (mede op basis van wat ik lees op bijv. r/learnpython)
Voor jou geldt hetzelfde. Ik vind dat juist iets als PRG laagdrempelig moet zijn. GoT is toch vooral een forum voor hobby-nerds. Als professional 'haal' je echt niks in dit forum.

Ik hoop in ieder geval dat juist 'beginners' zich meer welkom gaan voelen. De beginner van nu is de professional van morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Het is wat je er als mod-team van maakt. Ik denk dat het tijd wordt om PRG wat breder te trekken. Lijkt mij prima bijvoorbeeld als 'business' mensen een vraag willen stellen aan ontwikkelaars. We kunnen allemaal prima kiezen of we willen reageren of niet. Er is toch al een regel tegen werving dus why not.

Daarbij, je beschrijft nu een aantal problemen. Ik denk dat wat we nodig hebben oplossingen zijn. En een daarvan is om beginners wat meer welkom te heten.

I.p.v. een slot op een topic, kan er prima een vriendelijke canned response met "als je nu je topic even zo en zo aanpast is de kans dat je nuttige reacties krijgt een stuk groter". En dat komt ook nog eens een stuk vriendelijker over.

Kijk ook naar bijv. Reddit. Daar worden topics die niet aan de regels voldoen over 't algemeen met rust gelaten. Als je dan een slechte vraag stelt, krijg je minder of geen reacties. Prima toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
RobIII schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:19:
Prima toch? Hun keuze. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar een topic waar ik niks mee kan heb ik geen last van.

Het is anders als een categorie super druk is. Maar met het postvolume op PRG ga je als je gewoon een vriendelijke canned response geeft met "zo en zo krijg je waarschijnlijk meer reacties" en het topic dan gewoon lopen laat, echt geen schade doen.

Je hebt als Mod ook een voorbeeldfunctie, of je het wil of niet. Als wij niet onvriendelijk mogen zijn, mag jij dat al helemaal niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Hydra op 27-11-2021 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:13

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Hydra schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:07:
Precies. Ik weet nog heel goed hoe irritant bijvoorbeeld @HTT-Thalan was in het begin (sorry! :P) maar nu is het iemand die heel veel waarde toevoegt in PRG. Als je zo'n iemand meteen wegjaagt, gaat 'ie nooit doorgroeien.
Whut? Wat is PRG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:44

Illusion

(the art of)

Voutloos schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:10:
[...]

[...]

Elke kans dat dat topic spontaan naar een constructief einde kon komen is ontnomen. Zelfs al zou het iets meer berichten kosten dan bij een ‘betere openingspost’.
….
De kans om te sturen was er hier inderdaad niet. Maar aangezien die persoon de volgende dag exact dezelfde vraag hier postte: https://www.wetenschapsforum.nl/viewtopic.php?t=213053
En daar wél antwoord kreeg maar de TS ook daar niet meer reageerde, denk ik dat @RobIII dat in dit geval prima ingeschat heeft.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:14

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Prg, Programming, de naam voordat we web en programming samenvoegde tot wat nu Softwareontikkeling is.

En het forum is bedoelt voor iedereen die een vraag of issue heeft met softwareontwikkeling. Of dat nu een beginner is of juist niet, dat maakt niet uit. We modereren in de Devschuur al jaren op inzet en niet op iets anders. Mensen die hier nieuw zijn proberen we echt wel de goede kant op te sturen waar nodig. Maar ook jullie kunnen doorvragen. Dat gebeurt soms wel, soms ook niet. En ook wij als mods gooien misschien nog wel eens een topic te snel dicht, dus dat is zeker iets om in de gaten te houden maar vaak genoeg gaat het ook goed.

We maken dit forum samen. Ik vond het zelf dan ook jammer om te zien dat er mensen zijn/waren die niet verder komen dan de Coffeecorner en niet omkijken naar nieuwe topics. Topics die 0 antwoorden krijgen jagen uiteindelijk ook gewoon users weg want "ik krijg toch nooit antwoord".

Ik had zelf al een tijdje terug weer een meetup willen regelen, maar gezien de corona zaken leek me dat nog even niet verstandig. Een contest is zeker weer leuk, maar stiekem best veel werk om dat goed te doen. Ik heb wat extra tijd de komende maanden dus ik kan er zeker ook aan meehelpen. Maar ik heb nog even niet een goed idee voor een contest. Mocht je een goed idee hebben, laat het me vooral, via DM, even weten.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Creepy schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 14:46:
Prg, Programming, de naam voordat we web en programming samenvoegde tot wat nu Softwareontikkeling is.
Ik zou nog geen routine kunnen schrijven als mijn leven er van af hing, en heb volgens mij ook nog nooit gepost in deze subsectie. Ben ik niet foutief getagd? :P.
:'(.

[ Voor 17% gewijzigd door HTT-Thalan op 27-11-2021 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:14

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Ik denk het ja :)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik dacht al, kan niet kloppen. Ik ben immers nog steeds zo irritant als in het begin :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Heb een donkerbruin gevoel dat ik 2 namen door elkaar haal, sorry!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hydra schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:05:
[...]
Het verschilt nogal en het gaat ook niet om de persoon. Maar er zitten er echt wel wat tussen die je met de beste wil van de wereld niet als 'vriendelijk' kan zien.
Dat zal ik zeker niet ontkennen, zoals ik zeg, zeker iets om op te letten, maar we blijven ook mensen die soms even wat minder tactisch zijn ;)
Dat een mod iemand met een grote bek en 20 jaar GoT ervaring zoals ik wat lomp toespreekt; tja. Maar je zit gewoon dat de meeste van deze beginners i.p.v. dan een goeie post te maken, gewoon niet terugkomen. En dat is dus iedere keer een potentiele tweakers die-hard die je wegjaagt.
Dat is denk ik wel wat breder dan de mods alleen, de gebruikers zelf kunnen er ook wat van. In het verleden was je zelf ook niet altijd het toonbeeld van vriendelijkheid. Het is op zich ook niet erg om af en toe direct te zijn, dat is IMHO iets nederlands. Maar het blijft goed om er wel bewust van te zijn hoe de andere het op kan vatten, zeker als het een nieuwe gebruiker is die nog niet zo goed weet hoe en wat.
Letterlijk de worst case scenario is dat er een topic met een vraag staat waar geen antwoord op komt. Ik weet ook zeker dat als er gewoon te weinig info in staat, de mensen die willen helpen daar best om kunnen vragen. Ik kom regelmatig topics tegen waar ik best, met wat meer info, een antwoord op had kunnen geven. Alleen is de TS afgeblaft en komt niet meer terug.

Nogmaals; het zijn een paar bytes in een database. Dat je een enorm druk forum schoon wil houden; helemaal mee eens. Maar PRG is zo dood als een pier. En dat was 20 jaar geleden echt heel anders.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens, want dat zou impliceren dat je er maar helemaal niet meer op moet modereren. Allemaal topics van mensen die geen moeite doen en ook geen antwoord krijgen haalt de kwaliteit van het forum ook naar beneden. Iemand aanspreken op het gebrek aan informatie en de kans geven die alsnog aan te vullen lijkt mij de beste insteek, maar als daar uiteindelijk geen gehoor aan gegeven wordt kunnen die topics IMHO wel gesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Woy schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:28:
Iemand aanspreken op het gebrek aan informatie en de kans geven die alsnog aan te vullen lijkt mij de beste insteek, maar als daar uiteindelijk geen gehoor aan gegeven wordt kunnen die topics IMHO wel gesloten worden.
Dat is al een heel verschil met direct sluiten. :)

Waarom uiteindelijk een slotje nodig is blijft onduidelijk, komt een beetje over als een gewoonte of ivm het overzicht. Maar dit subforum is superoverzichtelijk, want er gebeurt niets. :+

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Woy schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:28:
Dat is denk ik wel wat breder dan de mods alleen, de gebruikers zelf kunnen er ook wat van. In het verleden was je zelf ook niet altijd het toonbeeld van vriendelijkheid.
Oh vast, maar ik ben geen mod :) En ik sluit geen topics.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens, want dat zou impliceren dat je er maar helemaal niet meer op moet modereren. Allemaal topics van mensen die geen moeite doen en ook geen antwoord krijgen haalt de kwaliteit van het forum ook naar beneden. Iemand aanspreken op het gebrek aan informatie en de kans geven die alsnog aan te vullen lijkt mij de beste insteek, maar als daar uiteindelijk geen gehoor aan gegeven wordt kunnen die topics IMHO wel gesloten worden.
Maar je legt me nog steeds niet uit waarom een topic gesloten zou moeten worden? Als het niet interessant is, zakt het vanzelf naar beneden. En je weet ook gewoon niet waneer iemand in staat is te reageren; daar kan zomaar dagen tussen zitten.

'T is natuurlijk wat anders als iemand het niet aanvult maar dan wel z'n eigen topic gaat bumpen; gooi er dan gerust op een gegeven moment een slotje op.

Je hoeft er hier niet als een schooljuf boven op te gaan zitten. Ik ga ervanuit dat de meeste mensen gewoon volwassen zijn en het meestal zichzelf prima kan reguleren. Helemaal in zo'n kleine groep als hier op PRG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Voutloos schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:24:
Waarom uiteindelijk een slotje nodig is blijft onduidelijk, komt een beetje over als een gewoonte of ivm het overzicht. Maar dit subforum is superoverzichtelijk, want er gebeurt niets. :+
Precies. Een topic sluiten zou echt enorm uitzonderlijk moeten zijn. En vooral nieuwe mensen op het forum zou je zeker het voordeel van de twijfel moeten geven, en ook meer dan eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hydra schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:58:
[...]
Oh vast, maar ik ben geen mod :) En ik sluit geen topics.
Maar het probleem dat je aandraagt gaat wel verder dan alleen het sluiten van de topics, dus het kan niet iets zijn dat alleen van de mods afkomt. Hoe en of we topics sluiten natuurlijk wel.
Maar je legt me nog steeds niet uit waarom een topic gesloten zou moeten worden? Als het niet interessant is, zakt het vanzelf naar beneden. En je weet ook gewoon niet waneer iemand in staat is te reageren; daar kan zomaar dagen tussen zitten.

'T is natuurlijk wat anders als iemand het niet aanvult maar dan wel z'n eigen topic gaat bumpen; gooi er dan gerust op een gegeven moment een slotje op.
Dat is zo'n beetje hoe ik de laatste tijd al mod. Ik vraag de TS om aan te vullen, als er dan uberhaupt geen reactie komt dan valt dat topic voor mij ook vanzelf uit de lijst, en zal ik er echt niet actief een slotje op gaan zetten. Maar als de TS gewoon door gaat met "helpdesken zonder eigen inzet", en dus geen gehoor geeft aan het verzoek op extra informatie is het IMHO juist om het te sluiten, want anders geef je juist het idee aan nieuwe mensen dat je niet zoveel zelf hoeft te doen.

Dan blijf je nog zitten met topics die eigenlijk niet helemaal in Softwareontwikkeling thuis horen, maar ook niet echt een andere plek hebben, zoals configuratie van Wordpress zaken bijvoorbeeld. Daar heb ik intern ook al eens een balletje over opgegooid, en ik blijf dat lastig vinden. Als het enigsinds nog iets met zelf ontwikkelen te maken heeft vind ik het prima dat het hier staat, maar het moet ook niet zo worden dat de helft van de topics hier niks met zelf software ontwikkelen te maken heeft, dan zou er IMHO gewoon een betere plek op het forum voor moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Voutloos schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:24:
[...]
Maar als er tussen de al schaarse topics alleen maar inzetloze topics staan geeft dat het beeld dat dat prima is. Zoals ik al heb aangegeven ben ik helemaal niet zo tegen het wat meer ruimte geven ( en dat doe ik zelf ook al wel ), maar dat betekent IMHO niet dat je het maar volledig los moet laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Woy schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:21:
Maar het probleem dat je aandraagt gaat wel verder dan alleen het sluiten van de topics, dus het kan niet iets zijn dat alleen van de mods afkomt. Hoe en of we topics sluiten natuurlijk wel.
Als iemand onvriendelijk is naar een beginner mag je die persoon daar natuurlijk prima op aanspreken. Dat is nichts ins frage. Maar heeft m.i. niks te maken met de vraag die ik hier stel. En laten we vooral het onderwerp niet gaan verschuiven :)
Dat is zo'n beetje hoe ik de laatste tijd al mod.
Dat is oprecht heel fijn, maar absoluut niet wat ik hier zie. Je bent ook niet de enige mod hier :) Het valt me al een tijdje op.
Dan blijf je nog zitten met topics die eigenlijk niet helemaal in Softwareontwikkeling thuis horen, maar ook niet echt een andere plek hebben, zoals configuratie van Wordpress zaken bijvoorbeeld. Daar heb ik intern ook al eens een balletje over opgegooid, en ik blijf dat lastig vinden. Als het enigsinds nog iets met zelf ontwikkelen te maken heeft vind ik het prima dat het hier staat, maar het moet ook niet zo worden dat de helft van de topics hier niks met zelf software ontwikkelen te maken heeft, dan zou er IMHO gewoon een betere plek op het forum voor moeten zijn.
Dat is prima maar zolang die plek er niet is; gewoon lekker laten staan toch? Als er niemand op reageert, dan is er geen probleem toch?

Communities zelf-reguleren ook heel sterk. Zoals ik al zei; een 'slotje' is echt een laatste redmiddel vooral om spam e.d. tegen te gaan, of topics te sluiten van mensen die zich echt niet aan de regels houden.

En hoe dan ook; het ging me ook echt om topics die wel gewoon prima hier posten maar die dan niet aan vrij arbitraire regels voldoen en dan op een vrij arbitraire en ook vaak onvriendelijke manier verteld worden dat ze niet aan de regels voldoen. De default houding zou, vooral als het beginners aangaat, moeten zijn dat ze zich welkom voelen. Ook met "domme" vragen of vragen waarbij ze te weinig info geven. Je hebt hier over het algemeen te maken met mensen die alleen maar onervaren zijn, het zijn geen domme mensen en je moet ze ook zeker niet benaderen alsof ze op de basisschool zitten. Dat is echt denigrerend.

Nogmaals; ik heb het niet over jou persoonlijk maar over het algehele mod beleid. Dat is op wel meer plekken een probleem (als je als mod niet kunt modden zonder een zeikreactie te geven moet je je stokje gewoon overdragen), maar in PRG is het extra schrijnend omdat het zo'n 'dode' categorie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrhoeve
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-04 20:04
Niet echt feedback op moderatie, maar ik weet niet waar ik dit anders moet melden :)
In de topic https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1446127 staan dode links naar webdevelopment https://tweakers.net/websites-en-communities/aanbod/ en softwaredevelopment https://tweakers.net/software-development/aanbod/. Wellicht even updaten? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159174

Moest topic Vraag mbt sql query nou echt worden kapotgemodereerd? Vraagsteller is al jarenlang tweakergebruiker met goede recenties. Stelt idd een wat karige vraag, er is wat onenigheid. Philipsfan geeft een keurig antwoord waar vraagsteller wat aan heeft zonder voor te kauwen, en als dank geef je die ook maar ff een veeg uit de pan. En dat verhaal over die vis, die ken ik wel, Heb vroeger ook civilization gespeeld. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Anoniem: 159174 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:42:
Philipsfan geeft een keurig antwoord waar vraagsteller wat aan heeft zonder voor te kauwen, en als dank geef je die ook maar ff een veeg uit de pan.
@RobIII refereert vooral hieraan lijkt mij
PhilipsFan schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 17:25:
De manier waarop je de vraag stelt laat zien dat je weinig kaas hebt gegeten van SQL en ook niet van geneeskunde of medicijnen. Voordat je straks patienten verkeerde medicijnen meegeeft is het waarschijnlijk handiger om dit aan een professional over te laten...
Dat zou ik zelf niet bestempelen als een keurig antwoord waar de vraagsteller wat aan heeft. Als hij daar vindt dat de TS niet voldoet kan hij een TR aanmaken. Puur een reactie dat het niveau van de TS niet voldoende is voegt weinig toe, en zorgt juist mede voor het ontsporen van het topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 159174

Ik had over het eerste stukje heengelezen, niet sjiek, inderdaad. Kan je iemand op aanspreken. Maar de reden voor de topic kill was toch echt in de trant: "huiswerk moet je zelf maken". En misschien voldoet hij niet aan alle regels, maar deze opmerking was ook verre van gepast. En wie weet was TS wel met meer info gekomen. Nu komt ie zeker niet meer terug.

Maar toch: Eindresultaat is en blijft dat een in potentie leerzaam topic niet van de grond komt.

En even voor de duidelijkheid: ik ben zelf actief in verenigingen, en snap all frustraties als je als vrijwilliger geacht wordt allerlei shit op te ruimen. Maar het is wel een eigen keuze. Ik kan het niet beter zeggen dan hydra hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Laatst online: 17:36
In [Alg] Welke tools heb jij gemaakt? - deel IV mag alles sinds woensdagavond wel verhuizen naar een eigen topic lijkt me...

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Laatst online: 23:57

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Directe link naar post voor het gemak: switchboy in "[Alg] Welke tools heb jij gemaakt? - deel IV" ;)

.edit: ah nee, volgens mij bedoel je de discussie die daarnaast loopt. Maar die was al eerder aan de gang. Of niet @Jogai ?

[ Voor 32% gewijzigd door .oisyn op 13-10-2022 16:30 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
  • Laatst online: 17:36
Oh ja, het begon al eerder: kajdijkstra in "[Alg] Welke tools heb jij gemaakt? - deel IV" maar alles over unify dus eigenlijk.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

RobIII schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:49:
Gebruik a.u.b. code tags als je code post. Verder kunnen wij je niet helpen als je zegt "ik kom wel wat tegen op het internet maar dat gaat mijn pet te boven" maar niet aangeeft wat je dan de pet te boven gaat. Either way; begin eens met debuggen (Debuggen: Hoe doe ik dat?) en laat ons dan je bevindingen eens horen en dan komen we er samen vast wel uit ;)
Toch wel jammer dat je als crew nota bene niet door had dat dit iemand is die HTML/CSS/JS wilt leren en dus mogelijk hier in het subforum de weg ook (nog) niet weet. Goed dat je hem dan op dingen wijst, maar op deze manier werkt dat best demotiverend, de reactie van de TS op jouw bericht bewijst dat. In elk geval straalt het niet echt 'een vriendelijker Tweakers' uit. Iets wat volgens mij twee kanten op werkt.

Voor hier wellicht offtopic, maar wilde het toch even gezegd hebben, een DM erover leek mij ook weer overdreven. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 06-11-2022 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

CH4OS schreef op zondag 6 november 2022 @ 23:05:
[...]
Toch wel jammer dat je als crew nota bene niet door had dat dit iemand is die HTML/CSS/JS wilt leren en dus mogelijk hier in het subforum de weg ook (nog) niet weet. Goed dat je hem dan op dingen wijst, maar op deze manier werkt dat best demotiverend, de reactie van de TS op jouw bericht bewijst dat. In elk geval straalt het niet echt 'een vriendelijker Tweakers' uit. Iets wat volgens mij twee kanten op werkt.

Voor hier wellicht offtopic, maar wilde het toch even gezegd hebben, een DM erover leek mij ook weer overdreven. ;)
Ik heb je reactie even verplaatst van Van textfield input naar textfield output HTML/CSS naar Feedback op moderatie binnen de Devschuur. Ik reageer later vandaag even als ik wat meer tijd heb.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

RobIII schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:35:
Ik heb je reactie even verplaatst van Van textfield input naar textfield output HTML/CSS naar Feedback op moderatie binnen de Devschuur. Ik reageer later vandaag even als ik wat meer tijd heb.
Reactie hoeft van mij niet echt, was gewoon meer een constatering van mijn kant. Doe ermee wat je wilt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-04 14:24
Betreft topic [Autohotkey] SOAP WSAPI crash course?

En Dan heb ik een probleem met de laatste 3 reacties.

-de eerste, Janoz in "[Autohotkey] SOAP WSAPI crash course?"
Hij zal zich met zijn kennis terecht op zn tenen getrapt gevoeld hebben, waarvoor mijn spijt. Maar zijn hulpreactie eerder in het topic bevatte "in het tweede document staat rond regel 200...". En het was gewoon niet duidelijk waar hij naar refereerde. Ik heb gekeken naar de 2e URL die ik in het topic plaatste, ik heb gekeken naar de meest recente reactie van mij voordat hij reageerde, ik heb gekeken of ik naar documenten refereerde ergens. Maar nergens was een "tweede document" waar op regel 200 een voorbeeld stond.

-de tweede, .oisyn in "[Autohotkey] SOAP WSAPI crash course?"
Komt pas reageren als het topic opgelost is om even met modder te gooien

De derde, MueR in "[Autohotkey] SOAP WSAPI crash course?"
Heeft het topic ook niet gevolgd, ziet de laatste reactie en sluit het topic. En geeft verwijten dat ik de documenten niet goed zou lezen. Terwijl ik tot twee Keer toe gereageerd heb dat ik de documenten Al over en over geprobeerd heb te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Goed, als je 't publiek wil uitvechten:
7Sins schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:18:
-de eerste, waar ik het meest over toe te lichten heb. Janoz in "[Autohotkey] SOAP WSAPI crash course?"
Hij zal zich met zijn kennis terecht op zn tenen getrapt gevoeld hebben, waarvoor mijn spijt. Maar zijn hulpreactie eerder in het topic bevatte "in het tweede document staat rond regel 200...". En het was gewoon niet duidelijk waar hij naar refereerde. Ik heb gekeken naar de 2e URL die ik in het topic plaatste, ik heb gekeken naar de meest recente reactie van mij voordat hij reageerde, ik heb gekeken of ik naar documenten refereerde ergens. Maar nergens was een "tweede document" waar op regel 200 een voorbeeld stond.
In deze post in het tweede document is letterlijk een regelnummering aanwezig en wat staat daar op pagina 10, rond regel 200?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kw-S8vuAESjvjGg2tKp9cOhs9pI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RDmiMvJj9ohe88yM2xgZBvS2.png?f=user_large
Als ik het kan vinden (in niet eens een eigen topic) dan kan jij dat ook. En anders had je gewoon om verduidelijking kunnen vragen.
-de tweede, .oisyn in "[Autohotkey] SOAP WSAPI crash course?"
Komt pas reageren als het topic opgelost is om even met modder te gooien
.oisyn sloot het topic gewoon vanwege je stank-voor-dank reactie zonder daar woorden aan vuil te maken.
De derde, MueR in "[Autohotkey] SOAP WSAPI crash course?"
Heeft het topic ook niet gevolgd, ziet de laatste reactie en sluit het topic. En geeft verwijten dat ik de documenten niet goed zou lezen. Terwijl ik tot twee Keer toe gereageerd heb dat ik de documenten Al over en over geprobeerd heb te lezen.
MueR merkt, terecht, zoals diverse anderen ook al aangaven, op dat je niet leest en dan mensen die je proberen te helpen beschuldigt van "alleen maar willen schrijven" en voor "passieve toetsenbordkladders" uitmaakt. Verder sloot hij het topic gewoon net als .oisyn, toevallig op dezelfde minuut.

Met je reacties in het topic en met name de laatste heb je er om gevraagd. Ik kan er niet meer van maken. Ik ga er verder ook niet over lopen bakkeleien.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

@RobIII Het slotje is niet onterecht, maar ik zie moderators ingrijpen bij vriendelijker berichten dan die drie voorbeelden. En dat zijn dan drie maal rode jasjes. Vriendelijker Tweakers enzo.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

FirePuma142 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:25:
En dat zijn dan drie maal rode jasjes.
MueR en .oisyn sloten het topic tegelijkertijd. Shit happens. Janoz was terecht verongelijkt.
Dat werkt twee kanten op enzo ;)

[ Voor 29% gewijzigd door RobIII op 13-02-2024 14:30 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
RobIII schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:23:
Goed, als je 't publiek wil uitvechten:

[...]

In deze post in het tweede document is letterlijk een regelnummering aanwezig en wat staat daar op pagina 10, rond regel 200?

[Afbeelding]
Als ik het kan vinden (in niet eens een eigen topic) dan kan jij dat ook. En anders had je gewoon om verduidelijking kunnen vragen.

[...]

.oisyn sloot het topic gewoon vanwege je stank-voor-dank reactie zonder daar woorden aan vuil te maken.

[...]

MueR merkt, terecht, zoals diverse anderen ook al aangaven, op dat je niet leest en dan mensen die je proberen te helpen beschuldigt van "alleen maar willen schrijven". Verder sloot hij het topic gewoon net als .oisyn, toevallig op dezelfde minuut.

Met je reacties in het topic en met name de laatste heb je er om gevraagd. Ik kan er niet meer van maken. Ik ga er verder ook niet over lopen bakkeleien.
Nu je aanwijst waar ik moet kijken Voor "het tweede document" is het inderdaad helder. Maar dat was dus niet het geval. En dat dus de oorzaak van het ongeval tussen mij en Janoz.

MueR merkt, onterecht, zoals jij nu ook aangeeft, op dat ik de documenten niet Zou lezen.
Sorry voor de botheid.. maar ik gaf in het topic, en ook in mijn reactie in dit topic, aan dat ik alle documentatie heb gelezen die ik ook gedeeld heb. Maar dat ik door mijn nieuwheid door de bomen het bos niet kon zien.
Het bewijst zichzelf ook als je kijkt de reactie van Flight77 die kwam met de clue inclusief het document waar ik meer kon vinden erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

7Sins schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:33:
[...]

Nu je aanwijst waar ik moet kijken Voor "het tweede document" is het inderdaad helder. Maar dat was dus niet het geval. En dat dus de oorzaak van het ongeval tussen mij en Janoz.
Again: je had simpelweg om verduidelijking kunnen vragen als zijn reactie je niet duidelijk was.

Verder was de toon van je laatste reactie de reden voor 't sluiten van 't topic; niet over het wel / niet lezen van documentatie en/of reacties.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
Voor de goede orde,
Het topic was m.i. ook Al achterhaald/opgelost/gesloten.

En de extra goede orde,
Het hulpantwoord van Janoz had ik vriendelijke genegeerd gezien de reactie daarboven minstens zo behulpzaam is. En verder, bijna alle andere reacties in het topic zijn ruis. Dus ook daarin geld het oogpunt "verder was de toon van de reacties de reden voor het snel wegwuiven van halve antwoorden."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

7Sins schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:45:
Voor de goede orde,
En verder, bijna alle andere reacties in het topic zijn ruis.
Alle andere reacties in het topic zijn gewoon mensen die je proberen te helpen en tijd en moeite investeren in het tikken van een reactie en met je meedenken. Daar komt bij dat je zelf nogal vaag en geheimzinnig bleef doen en weinig concreets aandroeg en er dus maar gegokt moest worden. Als je die reacties dan voor "ruis" uitmaakt (en "best wat lui die liever wat Wilde typen Dan lezen") is dat niet heel fijn voor de mensen die je hebben proberen helpen - ook al was 't dan niet direct een oplossing voor je.

[ Voor 4% gewijzigd door RobIII op 13-02-2024 14:55 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
RobIII schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:48:
[...]

Alle andere reacties in het topic zijn gewoon mensen die je proberen te helpen en tijd en moeite investeren in het tikken van een reactie en met je meedenken.
Daar verschillen we van mening over. Verwijzen naar de plek waar ik moet zoeken is een stap om te helpen ja. Maar het is klaarblijkelijk dat ik daarmee niet uit de voegen kom?
RobIII schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:48:
Daar komt bij dat je zelf nogal vaag en geheimzinnig bleef doen en weinig concreets aandroeg en er dus maar gegokt moest worden. Als je die reacties dan voor "ruis" uitmaakt is dat niet heel fijn voor de mensen die je hebben proberen helpen - ook al was 't dan niet direct een oplossing voor je.
Met de kennis die ik nu heb Zou ik durven stellen dat ik juist alles gedeeld heb wat nodig is:
In mijn OP had ik aangegeven dat het ws-security protocol gebruikt wordt.
Dat was eventueel Al de weg naar het Antwoord op mijn vraag in de OP "hoe moet ik mijn request opmaken met authenticatie?"

Vervolgens publiceer ik in mijn tweede reactie de WSDL van de API, waar het Antwoord (hindsight) ook in verwerkt zat.

Dus alles wat relevant is gebleken is gewoon gedeeld voordat je in het topic kwam met de opmerking over geheimzinnigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Hindsight is makkelijk praten; voor ons was op dat moment ook niet alles duidelijk. Je somde wat protocollen op, kwam met algemene links, noemde geen leverancier en kwam alleen maar met flarden documentatie en informatie. Ja, hindsight is e.e.a. wel duidelijk(er), maar we waren gaande het topic net zo wijs als jij.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
Ik had een complete WSDL aangeleverd? Niet boeiend wiens naam op de API staat lijkt me, het is gestandaardizeerde techniek die ik opsom.

Flight77 moest Dan klaarblijkelijk een insider zijn, die wist welke dienstaanbieder's API dit is..
Maargoed dit dwaalt af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

7Sins schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:09:
Ik had een complete WSDL aangeleverd? Niet boeiend wiens naam op de API staat lijkt me, het is gestandaardizeerde techniek die ik opsom.
Die leest ook zo lekker op 't oog op een forum. Ik doe nu toch al ruim 15 jaar SOAP en WCF en heb heel wat WSDL's gezien in die tijd maar ik kan ze nog steeds niet "lezen". (Dat is overigens precies de reden waarom we zeggen: post relevante(!) code, dump niet alles maar beperk het tot relevante(!) stukjes).
Agreed.

[ Voor 25% gewijzigd door RobIII op 13-02-2024 15:13 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
Oke.
Maar even terug naar waar het om gaat,
Dat er 2 crewleden het topic in komen om de professionele houding het raam uit te gooien. En maar even spiegelen hoe de gebruiker zich gedraagt.
En in een geval zelfs een schepje erbij doet en zich bemoeit met iets waar hij nieteens de helft van meegekregen heeft, en daar verwijten aan vastplakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

7Sins schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:17:
Dat er 2 crewleden het topic in komen om de professionele houding het raam uit te gooien. En maar even spiegelen hoe de gebruiker zich gedraagt.
En in een geval zelfs een schepje erbij doet en zich bemoeit met iets waar hij nieteens de helft van meegekregen heeft, en daar verwijten aan vastplakt.
Wat iemand wel/niet heeft meegekregen weet je niet; misschien heeft diegene niet gereageerd maar wel al die tijd meegelezen. Maar dat is ook helemaal niet relevant. De reacties waren wat kortaf maar gezien je laatste reactie natuurlijk niet heel gek. Had het vriendelijker gekund? Vast wel. Van beide kanten. Klaar. En door.

Janoz' reactie was overigens niet eens vanuit een mod-rol maar gewoon als (terecht verontwaardigde) gebruiker.

[ Voor 7% gewijzigd door RobIII op 13-02-2024 15:31 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:53

Matis

Rubber Rocket

Ik ben niet de TS, maar wel als laatste gereageerd in dit topic: DevOps examen DASA Fundamentals is lastig

Ik zie dat iemand op mijn post heeft gereageerd via de notificatie, maar die link verwijst naar Categorie 6 (prullenbak) en het topic is gesloten.

Wat heeft er voorgevallen? Want ik zie ook geen sluitstuk van een moderator.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Ik heb het gezien, er was een spammer. Niets spannends, niet gerelateerd tot jou.

{signature}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Topicstarter zal (en kan) niet meer reageren en o.a. daarom (maar er speelt meer) hebben we het topic gesloten. Ja, dat is jammer voor de mensen die er tijd en moeite in hebben gestoken maar het is even niet anders.

De notificatie was idd van een spammer in toevallig datzelfde topic nog voor het dicht ging
Correctie: ik haal topics door mekaar :P
De notificatie was van een clone-account van TS die nog reageerde.

Either way: nothing to see here, move along :P En excuus voor het ongemak.

[ Voor 41% gewijzigd door RobIII op 12-04-2024 17:41 ]

Over mij

Pagina: 1 ... 16 17 Laatste

Let op:
Voor zaken als topictitel-aanpassingen kun je terecht bij de topic report van je topic door onder de topictitel op "Rapporteer" te klikken. Post hier alleen over zaken waarvan je vindt dat het (semi-) publieke discussie behoeft.