DevOps examen DASA Fundamentals is lastig

Pagina: 1
Acties:
  • 2.878 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompenboertje
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 07-04-2024
Mijn vraag

Wat is de beste manier om te leren voor het DevOps certificaatexamen (DASA DevOps Fundamentals)?
...

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
... Een cursus gevolgd over DevOps
- Diverse youtubefilmpjes erover bekeken
- Presentatie van heel veel pagina's erover doorgenomen
- oefenexamens gemaakt (die veel gemakkelijker zijn dan het daadwerkelijke examen)
- reeds gefaald voor het examen en dus geen certificaat behaald

Helaas is het een nogal lastig examen. Het zijn moeilijke vragen in het Engels, en alle antwoorden lijken wel soort van een beetje te kloppen. Het is een meerkeuze examen. Je krijgt na een poging voor het examen ook natuurlijk niet de juiste antwoorden te zien, alleen welke onderwerpen je ongeveer moet leren. Dat is dus alles. Alle termen lijken op elkaar en sommige afkortingen zoals DORA staan helemaal niet voor de zaken die onder die afkortingen vallen. Het is ook allemaal vrij abstract.

Heeft iemand hier ervaring mee? Dit is natuurlijk niet écht IT maar dit soort zaken 'rondom' de IT hoort er, helaas, wel gewoon echt bij. Dat je moet samenwerken met andere teams lijkt me ook wel een open deur, maar al die afkortingen en termen leren is een ander verhaal.

Er zullen vast meer developers zijn hier die dit moeten doen voor hun werk. Advies is dus welkom.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik zou zeggen: een klassikale training zorgen die je voorbereid op dit examen. Maar je zegt al een DevOps cursus te hebben gevolgd. Welke was dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompenboertje
SVMartin schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:27:
Ik zou zeggen: een klassikale training zorgen die je voorbereid op dit examen. Maar je zegt al een DevOps cursus te hebben gevolgd. Welke was dat?
Dat was een klassikale training inderdaad van 2 dagen. En ik vond wel dat de docent dit goed deed hoor, niks ten nadele van haar.

Maar alleen dat volgen en daarna zo snel mogelijk het proctored examen doen heeft niet het gewenste resultaat opgeleverd. En ik heb ook nog geleerd niet alléén die cursus gevolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metaalverf
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-09 22:02
Heb je al de website examtopics.com bekeken?

Die heb ik voor andere Microsoft DevOps certificaten gehaald en daar soms letterlijk vragen op die ook op de examens staan.

Wel goed kijken naar de discussie eronder, want niet altijd wordt het juiste antwoord gegeven (maar dat helpt alleen maar bij het leren echt te begrijpen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompenboertje
Wat mijn niveau voor Engels is weet ik niet, maar ik heb gewoon een WO master behaald die in het Engels werd gegeven. Dus ik denk niet dat Engelse les nuttig gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompenboertje
metaalverf schreef op donderdag 4 april 2024 @ 23:59:

Die heb ik voor andere Microsoft DevOps certificaten gehaald en daar soms letterlijk vragen op die ook op de examens staan.

Wel goed kijken naar de discussie eronder, want niet altijd wordt het juiste antwoord gegeven (maar dat helpt alleen maar bij het leren echt te begrijpen)
Maar is microsoft devops hetzelfde als DASA?

Zojuist weer een examenpoging gedaan. Ondanks extra leren weer precies hetzelfde cijfer gehaald, en dus gezakt.

Dit kost mij wel heel erg veel extra tijd buiten mijn werkuren om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompenboertje
Ok ik heb nu via google een mock exam met antwoorden gevonden (dus onofficieel). Dan ga ik dat maar stampen denk ik.

Je zou toch denken dat een 2 daagse klassikale cursus plus uren leren uit het officiële materiaal voldoende zou moeten zijn. Geen van de andere deelnemers aan de cursus heeft het ook gehaald, en dan moet je dus blijkbaar iets onoficieels googlen om het te halen?

Bovendien kan je niet eindeloos blijven herkansen, en duurt het steeds bijna een week voordat je het volgende examen kan inplannen (wachttijd).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:24

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

metaalverf schreef op donderdag 4 april 2024 @ 23:59:

En op die manier haal je mogelijk een papiertje wat 0 waarde heeft omdat je vals hebt gespeeld. Dat is nadelig voor jezelf maar ook voor de andere mensen die het examen wel op de normale manier halen want je devalueert het certificaat gigantisch.

[ Voor 4% gewijzigd door Bor op 05-04-2024 08:48 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompenboertje
Bor schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 08:47:
[...]

En op die manier haal je mogelijk een papiertje wat 0 waarde heeft omdat je vals hebt gespeeld. Dat is nadelig voor jezelf maar ook voor de andere mensen die het examen wel op de normale manier halen want je devalueert het certificaat gigantisch.
Dat papiertje heeft sowieso geen intrinsieke waarde, het is omdat het moet van mijn werkgever. Ik zou er zelf nooit voor kiezen om zo een examen te doen. Mock exams met antwoorden staan gewoon online en hoef je niet eens voor te betalen als je goed kan googlen.

Hier bijvoorbeeld. Is niks illegaals aan maar gewoon openbaar toegankelijk oefenmateriaal.

https://continium.io/wp-c...Mock-Exam_English_2.1.pdf

Het probleem: alle antwoorden lijken op mekaar en alles lijkt wel zo ongeveer te kloppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

klompenboertje schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 08:57:
[...]

Dat papiertje heeft sowieso geen intrinsieke waarde, het is omdat het moet van mijn werkgever. Ik zou er zelf nooit voor kiezen om zo een examen te doen. Mock exams met antwoorden staan gewoon online en hoef je niet eens voor te betalen als je goed kan googlen.

Hier bijvoorbeeld. Is niks illegaals aan maar gewoon openbaar toegankelijk oefenmateriaal.

https://continium.io/wp-c...Mock-Exam_English_2.1.pdf

Het probleem: alle antwoorden lijken op mekaar en alles lijkt wel zo ongeveer te kloppen.
Holy bullshit bingo, wat een vragen en antwoorden. Sterkte hiermee.

Maar je zegt dat je werkgever wil dat je dit certificaat haalt. Waarom? Heeft het raakvlakken met jouw werkzaamheden?

Om je vraag te beantwoorden: als ik een certificaat moet halen, wil ik eerst praktijkervaring en dan het certificaat halen als bevestiging dat ik het snap. Ik heb dan ook niet veel certificaten, maar andersom lijkt me niet productief. Leuk als iemand de theorie beheerst, maar in de praktijk niet weet waar het over gaat. Daar heb je direct mijn aversie jegens certificaten te pakken. Iemand die regeltjes kan stampen is niet per se een fijne collega.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Bor schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 08:47:
[...]

Implicerend dat papiertjes anders wel waarde hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Off topic, maar ik zit met open mond naar die voorbeeld test te kijken, wat in hemelsnaam ga je hieraan hebben in je werk? Een hele hoop buzzword bingo zonder enige waarde imho... Best triest dat een organisatie dit opstelt (verkoopt?) en dat bedrijven dit van hun werknemers verwachten...

Dit doet me een beetje aan die "scrum master" cursussen denken die je met 3 uur lezen kunt halen, en dan krijg je een papiertje dat je scrum master bent....tja..

[ Voor 22% gewijzigd door olafmol op 05-04-2024 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompenboertje
CodeCaster schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:04:
[...]

Holy bullshit bingo, wat een vragen en antwoorden. Sterkte hiermee.

Maar je zegt dat je werkgever wil dat je dit certificaat haalt. Waarom? Heeft het raakvlakken met jouw werkzaamheden?

Om je vraag te beantwoorden: als ik een certificaat moet halen, wil ik eerst praktijkervaring en dan het certificaat halen als bevestiging dat ik het snap. Ik heb dan ook niet veel certificaten, maar andersom lijkt me niet productief. Leuk als iemand de theorie beheerst, maar in de praktijk niet weet waar het over gaat. Daar heb je direct mijn aversie jegens certificaten te pakken. Iemand die regeltjes kan stampen is niet per se een fijne collega.
Het behalen van dit certificaat is nou eenmaal onderdeel van mijn werk, dat is door de werkgever van bovenaf zo bepaald. Dan kan ik gaan klagen dat ik dat niet wil doen, of in discussie gaan met mijn werkgever, maar dit moet ik nou eenmaal behalen. Het is nou eenmaal zo en niet anders. En ik ben het geheel met je eens dat dit soort certificaten niet zo nuttig is en dat dit een bullshit bingo is, maar ik moet het alsnog gewoon halen, of ik het nou leuk vind of niet. En nee, niemand vindt dit leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klompenboertje
olafmol schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:05:
Off topic, maar ik zit met open mond naar die voorbeeld test te kijken, wat in hemelsnaam ga je hieraan hebben in je werk? Een hele hoop buzzword bingo zonder enige waarde imho... Best triest dat een organisatie dit opstelt (verkoopt?) en dat bedrijven dit van hun werknemers verwachten...

Dit doet me een beetje aan die "scrum master" cursussen denken die je met 3 uur lezen kunt halen, en dan krijg je een papiertje dat je scrum master bent....tja..
Hahaha precies die scrum heb ik ook moeten doen. Die heb ik wél in één keer behaald, die is iets gemakkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
klompenboertje schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:08:
[...]

Hahaha precies die scrum heb ik ook moeten doen. Die heb ik wél in één keer behaald, die is iets gemakkelijker.
Uit interesse: waarom wil je werkgever dit? Wordt dit gebruikt om je te verkopen aan klanten als scrum master of devops guru? Ik probeer het te begrijpen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door Orion84 op 05-04-2024 09:29 . Reden: Gebruik de TR knop als je het idee hebt dat iets niet door de beugel kan. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klompenboertje
olafmol schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:09:
[...]

Uit interesse: waarom wil je werkgever dit? Wordt dit gebruikt om je te verkopen aan klanten als scrum master of devops guru? Ik probeer het te begrijpen..
Het gaat om interne IT diensten binnen de organisatie, niet om verkoop aan externe partijen. Daarvoor moet je bepaalde certificaten hebben en deze 'onzin' certificaten maken daar deel van uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompenboertje
Ik voel me gevangen in een soort Kafkaësque dystopie, eigenlijk.

Er wordt ook vanuit het cursusmateriaal aangegeven 'attempt the exam within 10 days of taking the course for optimal retention'. Nou, nu dus al 2 pogingen gedaan binnen die 10 dagen. Niet gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Wat een ellende. Fundamentals trainingen zijn meestal al bijna te halen als je alleen wat praktijkervaring hebt, zeker met een WO achtergrond. Ik zou dit dus ook moeten kunnen, maar als de hierboven gelinkte examenvragen kloppen dan krijg ik het ook niet zomaar voor elkaar.

De certificering lijkt niet vreemd, ook Global knowledge biedt bijv deze trainingen aan. Ik moet wel zeggen dat ik niemand ken die dit heeft gedaan en het lijkt vooral een leuke theoretische exercitie.

Anyway, aan mij heb je dus ook niks :)

Als werkgever zou ik me wel afvragen wat ik van mijn mensen verwacht als ze het stuk voor stuk telkens niet halen.

Of ben je de enige?

Als het over intern verbeteren van de organisatie gaat heb je vaak meer aan een trainer/coach die op locatie komt.

Alles hangt ook een beetje af van de grootte van het bedrijf en de business.

Misschien kun je dit probleem ook vertrouwelijk met HR bespreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompenboertje
SVMartin schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:00:
Wat een ellende. Fundamentals trainingen zijn meestal al bijna te halen als je alleen wat praktijkervaring hebt, zeker met een WO achtergrond. Ik zou dit dus ook moeten kunnen, maar als de hierboven gelinkte examenvragen kloppen dan krijg ik het ook niet zomaar voor elkaar.

De certificering lijkt niet vreemd, ook Global knowledge biedt bijv deze trainingen aan. Ik moet wel zeggen dat ik niemand ken die dit heeft gedaan en het lijkt vooral een leuke theoretische exercitie.

Anyway, aan mij heb je dus ook niks :)

Als werkgever zou ik me wel afvragen wat ik van mijn mensen verwacht als ze het stuk voor stuk telkens niet halen.

Of ben je de enige?

Als het over intern verbeteren van de organisatie gaat heb je vaak meer aan een trainer/coach die op locatie komt.

Alles hangt ook een beetje af van de grootte van het bedrijf en de business.

Misschien kun je dit probleem ook vertrouwelijk met HR bespreken?
Dit is vandaag besproken tijdens de evaluatie.

Ik ben de enige die dit examen heeft geprobeerd van mijn team. Wel zijn er andere teams waar ook veel negatieve geluiden uitkomen over dit examen. Mijn teamgenoten hebben hem volgende week gepland staan over het algemeen.

Dat dit examen verplicht is, is onbespreekbaar. Daar blijven ze gewoon voet bij stuk houden. Er wordt geen reden gegeven waarom dit zo is.

Ze zeiden dat ik over een maand (als ik dus alle stof kwijt ben) een zelfstudieweek heb staan, en in die week kan ik dit leren en het examen doen. Dat klopt inderdaad dat ik die week heb staan, maar in het cursusmateriaal zelf wordt aangeraden om het examen binnen één week na de curssus te doen. Dat heb ik dus al 2x gedaan en het niet gehaald. Derhalve lijkt het mij stug dat ik het tijdens die zelfstudieweek wél haal.

Aangezien we al een evaluatie hebben gehad, zie ik het nut er niet van in om dit met HR te bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-09 09:05
Als ex-IT'er (system & dev) en bijna met pensioen, zie ik toch niet dat het zo moeilijk is. Het is een veelomvattend document, wat je volgens mij niet ff erin stampt. Ja, het is pittig en ook misschien te theoretisch, maar er zitten veel rationele vragen in.
Vermoedelijk ben je onbekend/onervaren met een aantal dingen die daarin gevraagd worden

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

n8tur3 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 18:08:
Als ex-IT'er (system & dev) en bijna met pensioen, zie ik toch niet dat het zo moeilijk is. Het is een veelomvattend document, wat je volgens mij niet ff erin stampt. Ja, het is pittig en ook misschien te theoretisch, maar er zitten veel rationele vragen in.
Vermoedelijk ben je onbekend/onervaren met een aantal dingen die daarin gevraagd worden
"Dat je het niet snapt, ligt aan jou, ik vind het logisch, en ik kan het weten, want ik doe het al lang." Op welke waarde schat je deze bijdrage zelf?

@TS, ik heb de vragen en motivatie van de antwoorden nog eens nader bekeken. Zoveel smaken als er van agile/scrum/safe/whatever zijn (elk bedrijf heeft zijn eigen smaak en elk bedrijf "doet het verkeerd"), zo is er overal wel een variant van DevOps.

Zo niet volgens deze vragenlijst. Dit examen en dit gezelschap wil dat je hieraan vasthoudt:

Teams die niet aan DevOps doen, bestaan uit:
  • Developers die niks testen, gebruikers hekelen en niet weten hoe je een database beheert of een productie-omgeving draaiend houdt, laat staan hoe je een issue troubleshoot.
  • Testers ("QA") die dankzij handmatig testen geen enkele bug vinden.
  • Databasebeheerders die alleen maar "nee" zeggen.
  • Applicatiebeheerders die applicaties behandelen als black box, en alleen afgaan op de beschikbare documentatie over de configuratie en functionaliteiten. Geen docs? Dan kan de app net zo goed niet bestaan.
  • Systeembeheerders die niet weten wat voor applicaties er op hun (liefst fysieke) servers draaien en alleen maar mopperen dat alles altijd stuk is. Behalve hun hardware natuurlijk.
  • Overall onvolwassen mensen die geen verantwoordelijkheid nemen en bij vragen of problemen allemaal naar elkaar wijzen.
Dan komt de heilige graal genaamd DevOps om de hoek kijken, die inherent afdwingt dat:
  • Er aan CI/CD wordt gedaan (dat kan echt niet zonder het DevOps te noemen) zodat elke wijziging snel zichtbaar is op in ieder geval een testomgeving (die zonder DevOps niet zou bestaan) en liefst meteen naar productie.
  • Developers en beheerders en gebruikers plots weten waarover ze praten.
  • Mensen plots de expertise hebben om van begin tot eind hun werk te ownen.
  • Alle problemen zijn op te lossen met YAML. Werkt het niet? Meer YAML.
  • Alles wat er te automatiseren is, geautomatiseerd moet worden. Nogmaals, dit is onmogelijk zonder DevOps, en zodra je het doet, heet het DevOps, of je het nou wil of niet.
  • Je hierdoor mensen kunt ontslaan en sneller en efficiënter en effectiever en goedkoper werken.
Als je deze richtlijnen volgt, is het voorbeeldexamen een stuk makkelijker succesvol af te ronden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goarilla
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-08 20:36
Wow dit zijn van die vragen waarbij je er misschien nog 2/4 kunt elimeren
maar de andere 2 doen je twijfelen aan de mening van werkwoorden, lidwoorden, trema's, apestaarten en andere leestekens. En in dat wiel blijf je dan maar draaien en draaien en ... draaien.

Jezus ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

goarilla schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 23:03:
maar de andere 2 doen je twijfelen aan de mening van werkwoorden, lidwoorden, trema's, apestaarten en andere leestekens. En in dat wiel blijf je dan maar draaien en draaien en ... draaien.

Jezus ...
Hoezo twijfelen, DevOps zorgt voor meer veiligheid en als je dat niet gelooft dan ben je er niet voor geschikt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompenboertje
n8tur3 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 18:08:
Ik heb met het overgrote merendeel ervan geen werkervaring nee. Alleen wel met zaken zoals SaaS / paas /iaas maar dat is maar een klein onderdeel hiervan.

Overigens heeft mijn collega het wel gehaald hoorde ik vanmiddag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompenboertje
CodeCaster schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 19:49:
[...]

"Dat je het niet snapt, ligt aan jou, ik vind het logisch, en ik kan het weten, want ik doe het al lang." Op welke waarde schat je deze bijdrage zelf?

@TS, ik heb de vragen en motivatie van de antwoorden nog eens nader bekeken. Zoveel smaken als er van agile/scrum/safe/whatever zijn (elk bedrijf heeft zijn eigen smaak en elk bedrijf "doet het verkeerd"), zo is er overal wel een variant van DevOps.

Zo niet volgens deze vragenlijst. Dit examen en dit gezelschap wil dat je hieraan vasthoudt:

Teams die niet aan DevOps doen, bestaan uit:
  • Developers die niks testen, gebruikers hekelen en niet weten hoe je een database beheert of een productie-omgeving draaiend houdt, laat staan hoe je een issue troubleshoot.
  • Testers ("QA") die dankzij handmatig testen geen enkele bug vinden.
  • Databasebeheerders die alleen maar "nee" zeggen.
  • Applicatiebeheerders die applicaties behandelen als black box, en alleen afgaan op de beschikbare documentatie over de configuratie en functionaliteiten. Geen docs? Dan kan de app net zo goed niet bestaan.
  • Systeembeheerders die niet weten wat voor applicaties er op hun (liefst fysieke) servers draaien en alleen maar mopperen dat alles altijd stuk is. Behalve hun hardware natuurlijk.
  • Overall onvolwassen mensen die geen verantwoordelijkheid nemen en bij vragen of problemen allemaal naar elkaar wijzen.
Dan komt de heilige graal genaamd DevOps om de hoek kijken, die inherent afdwingt dat:
  • Er aan CI/CD wordt gedaan (dat kan echt niet zonder het DevOps te noemen) zodat elke wijziging snel zichtbaar is op in ieder geval een testomgeving (die zonder DevOps niet zou bestaan) en liefst meteen naar productie.
  • Developers en beheerders en gebruikers plots weten waarover ze praten.
  • Mensen plots de expertise hebben om van begin tot eind hun werk te ownen.
  • Alle problemen zijn op te lossen met YAML. Werkt het niet? Meer YAML.
  • Alles wat er te automatiseren is, geautomatiseerd moet worden. Nogmaals, dit is onmogelijk zonder DevOps, en zodra je het doet, heet het DevOps, of je het nou wil of niet.
  • Je hierdoor mensen kunt ontslaan en sneller en efficiënter en effectiever en goedkoper werken.
Als je deze richtlijnen volgt, is het voorbeeldexamen een stuk makkelijker succesvol af te ronden.
Kijk hier kan ik wat mee dank.

Volgende week vrijdag wederom een poging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompenboertje

Jezus ...
Wees blij dat jij het niet hoeft te doen, het is een marteling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

Jezus ...
Zo had ik ooit eens een vraag fout op een examen. Alle vragen was "X. Mag dat?". Behalve bij één vraag, want toen was het ineens "X. Is dat verboden?". Ik antwoorde ""Ja (dag mag)", maar dat moest dus zijn "Nee (dat is niet verboden)". Dat is gewoon een naaistreek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 17:16
ThomasG schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 19:58:
[...]
Zo had ik ooit eens een vraag fout op een examen. Alle vragen was "X. Mag dat?". Behalve bij één vraag, want toen was het ineens "X. Is dat verboden?". Ik antwoorde ""Ja (dag mag)", maar dat moest dus zijn "Nee (dat is niet verboden)". Dat is gewoon een naaistreek.
Wellicht een beetje een streek, maar als iemand vraagt: "Is dat verboden?" en het antwoord is: "Ja, dat mag" zou ik ook even van mijn apropos zijn.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
@farlane Het stuk tussen haakjes staat er nu bij voor de uitleg. ;)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompenboertje
Ik heb het volgende ontdekt:

Als je de vragen van het oefenexamen in chatgpt stopt met de meerkeuzemogelijkheden, dan poept hij het juiste antwoord uit met daarbij een uitleg.

Het examen is proctored maar dit kan wellicht helpen om het te leren vóór het examen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompenboertje
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oUm7uGy.png

Als zelfs chat GPT dit niet kan weet ik het ook niet meer. De vraag was:

Which descriptions best differentiate the I-shaped profiles from the T-shaped ones? A. I-shaped profiles are focused on functional disciplinary skills, whereas T-shaped ones can apply knowledge across situations. B. I-shaped profiles are masters of a specific area with knowledge across different domains, whereas T-shaped ones are masters of multiple areas having the capability to provide the overall holistic view of a given situation. C. I-shaped profiles are vertical lines (only specialism), whereas T-shaped ones are horizontal (only generalism). D. The only point of difference between the two is the capability to have effective collaboration across teams.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Ik zou in dergelijke gevallen toch niet ervan uitgaan dat chatgpt het altijd weet. Op het werk hebben we het vaak over de hallucinerende chatgpt..

Ik weet overigens niet beter dan dat een t-shaped persoon een eigen expertise heeft (bijv. Kaitlin developer), maar daarbij ook basiskennis en ervaring heeft van andere skills (functioneel geautomatiseerd testen, architectuur, Kubernetes, observability, ..). Ik twijfelde dus over B, of dat het juiste antwoord ontbrak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompenboertje
SVMartin schreef op zondag 7 april 2024 @ 20:08:
Ik zou in dergelijke gevallen toch niet ervan uitgaan dat chatgpt het altijd weet. Op het werk hebben we het vaak over de hallucinerende chatgpt..

Ik weet overigens niet beter dan dat een t-shaped persoon een eigen expertise heeft (bijv. Kaitlin developer), maar daarbij ook basiskennis en ervaring heeft van andere skills (functioneel geautomatiseerd testen, architectuur, Kubernetes, observability, ..). Ik twijfelde dus over B, of dat het juiste antwoord ontbrak :)
Ja maar bij B staat masters of multiple areas. Je bent master van één area en weet ook wat van andere areas.

Ik had zelf in eerste instantie ook A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 20:13

Matis

Rubber Rocket

Ik heb voor hetzelfde certificaat een driedaagse klassikale cursus gevolgd bij Global Knowledge.

Het examen was daarna voor mij een peulenschil. Misschien heeft het met je intrinsieke motivatie te maken of met de opleider.

Tja, wat is de waarde van een dergelijk papiertje? Niet heel veel, maar soms is het een politiek spel. Ze nemen nu eerder iets van je aan als je gecertificeerd je mening kunt onderbouwen.
Kinderachtig? Ja! Maakt het je je (zakelijke) leven makkelijker? Zeker!

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.