LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 25 ... 78 Laatste
Acties:
  • 357.416 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-05 18:36

mace

Sapere Aude

sudo su - :P

(Of sudo -s wat je wil)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-05 12:56
Maar dan vraagt ie nog steeds naar je eigen password, niet die van root.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Uh ja mijn post was ook niet bedoeld als antwoord op het jouwe. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Gewoon altijd als root werken is eigenlijk nog het makkelijkst.

(Gratis hartaanval.... met strikje :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
Katsunami schreef op zondag 25 maart 2012 @ 19:32:
Gewoon altijd als root werken is eigenlijk nog het makkelijkst.

(Gratis hartaanval.... met strikje :P)
Ach, ik heb dat ook jarenlang gedaan. Tegenwoordig niet meer, maar het is erg moeilijk af te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Een rapportje na 3 weken full time Linux-gebruik, -getest, -geïnstalleer en -gerotzooi.

Nou.. eh. Wat moet ik ervan zeggen? Meh :P

Ik had verwacht dat ik een mega-super-über-WhizzzBang-computer zou krijgen nu ik er Linux op heb gezet, maar voor het dagelijkse werk is het net na mijn configuratie van XFCE4.8 net hetzelfde als Windows. Boeh :/

Zelfs bijna alle programma's zijn dezelfde (behalve dan FooBar -> Clementine en LightRoom -> RawTherapee). Die eerste vervanging is triviaal, en de tweede valt wel mee. RawTherapee is voor een gratis open source programma erg goed. Dat zeg ik niet snel van een stuk software.

Overigens: Clementine schijnt de enige speler te zijn die "Various Artists" / "Album Artist" / "iTunes Compilation" (oftewel, een cd met meerdere artiesten) *fatsoenlijk* ondersteunt. Ik heb 6 of 7 spelers geprobeerd, en allemaal konden ze dit niet goed voor elkaar krijgen: dan had ik honderden artiesten met 1 muziekstuk in mijn lijst.

Voor de rest is mijn dagelijkse werk hetzelfde gebleven nadat ik hier en daar wat aanpassingen heb gemaakt. Ik heb wat simlinks gebouwd (zoals calc -> galculator) en sneltoetsen aangepast om te werken zoals ik gewend ben en het gaat eigenlijk wel als een raket onder XFCE4.8. Zelfs het invoeren van het wachtwoord bij het installeren van software is hetzelfde. (Ik heb UAC onder Windows al sinds Vista ingesteld zoals de grafische versie van "su" op Linux werkt.)

Eigenlijk is er dus, als het op gewoon "werken met de computer" aankomt, weinig of niets veranderd.

Het enige echte nadeel dat ik van de overstap heb ondervonden is dat mijn Windows-spellen niet meer werken (WINE tel ik niet mee... teveel gerommel), maar dat wist ik al van te voren. Het enorme voordeel dat ertegenover staat is het gemakkelije installeren, updaten en onderhouden van de computer. Voor die paar keer per week dat ik dan even een spelletje speel reboot ik dan wel naar Windows en terug naar Linux. Met een SSD is dat een kwestie van 15 seconden. Dat is een kleinere moeite dan wekelijks of tweewekelijks tientallen programma's, drivers, en onderdelen met de hand te moeten de-installeren en herinstalleren.

Twee dagen terug heb ik Windows 7 op een eigen partitie gezet om er mijn spellen mee te kunnen spelen. Dat ging als volgt:

- Installeren (Vergelijkbaar met Fedora; of andersom natuurlijk)
- Updaten. Reboot.
- 2 updates: failed. Reboot. Updates overnieuw. Reboot.
- Meer updates. Reboot
- Meer updates. 3 updates failed. Reboot
- 3 failed updates staan er nu wel op. Reboot.
- Meer updates. Reboot. En dat nog een paar keer.
- Chipset-driver downloaden (Intel-site), installeren. Reboot.
- nVidia-driver downloaden (nVidia-site), installeren. Reboot.
- Xonar D1 driver downloaden, installeren (Asus-site). Reboot.
- Brother-printer driver downloaden (Brother-site). Installeren... geen reboot.
- Swapfile verplaatsen naar de dataschijf, hibernate file uitschakelen. Reboot.

Totale installatietijd voor Windows 7: Ruim 1,5 uur. Het neemt 17 GB ruimte in beslag voor alleen het kale OS. Er staan niet eens programma's op de partitie.

Linux heb ik ook geherinstalleerd om na het rotzooien en testen schoon te beginnen.
- Installeren.
- Verwijderen wat ik niet nodig heb.
- Updaten. Kernel-update. Shit. Reboot.
- RPMFusion toevoegen.
- Alle software aanklikken in de package-manager. APPLY.
- TexLive 2011 apart downloaden en installeren (= files in /opt/texlive gooien en de bin-map aan het pad toevoegen; dat kan tegelijk met het installeren van de andere software. TexLive en de printer zijn de enige twee dingen buiten de repo's om.)

*KOFFIE!*

- Fonts fixen.
- Flash, nVidia-driver, VLC erop knallen vanuit RPMFusion
- Brother files downloaden bij Brother, instructies volgen (10 minuten werk).
- Reboot. Klaar.

Totale tijd: ongeveer 1 uur. Echter:

Onder Linux staat al mijn software al geïnstalleerd. De complete installatie is 6.1 GB, *inclusief* TexLive 2011 dat rond de 1.8 GB in beslag neemt. (Ja, ik heb die zooi nodig.)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
[user@WORKSTATION ~]$ df -h
Filesystem      Size  Used Avail Use% Mounted on
rootfs           30G  6.1G   24G  21% /
devtmpfs        3.9G     0  3.9G   0% /dev
tmpfs           3.9G   88K  3.9G   1% /dev/shm
/dev/sda1        30G  6.1G   24G  21% /
tmpfs           3.9G   50M  3.9G   2% /run
tmpfs           3.9G     0  3.9G   0% /sys/fs/cgroup
tmpfs           3.9G     0  3.9G   0% /media
/dev/sdb1       679G  287G  359G  45% /home

Conclusie:

Flieberende Kreukelzone, Microsoft. Het wordt tijd dat het aantal reboots eens echt drastisch vermindert, en het wordt echt tijd dat er een Store / Repository komt voor software, en een manier voor programma's om direct via Windows Update bijgewerkt te worden zodat niet elk programma handmatig onderhouden hoeft te worden.

Ik had nooit gedacht dat ik het zou zeggen, maar je bent (eindelijk) keihard ingehaald.

Als iemand niet afhankelijk is van een groot Windows-programma dat niet vervangen kan worden (Visual Studio, veel spellen, eerder gekochte, dure software), dan is een overstap zonder meer mogelijk, zeker als voor zo iemand Linux voorgeïnstalleerd kan worden. (Dat zou met Windows ook moeten gebeuren.)

Via een opleiding heb ik ook (nog een) Windows 7 Professional 64-bit licentie kunnen krijgen via msdnaa die ik onbeperkt mag gebruiken, dus mijn volgende computer is ook al gedekt om spellen te spelen tot minimaal 2020 zonder dat ik daarvoor hoef te betalen.

In 2020 ben ik 39, en ik verwacht dan al mijn oude spellen nog wel een keer doorgespeeld te hebben. Dan zal het met gamen wel definitief voorbij zijn waardoor ook dat laatste punt vervalt. Het schaakprogramma met DGT-schaakbord blijft dan na het vervallen van Windows 7 in 2020 gewoon eeuwig onder XP SP3 in een internetloze VM zitten. Zolang er VM's zijn die XP draaien kan ik dat programma gebruiken.

Op dit moment zie ik me niet meer terug gaan naar Windows voor dagelijks werk en ik ben eerlijk gezegd zielsblij dat opensource-software in de laatste 5-6 jaar (vooral na de bominslag die Ubuntu heet) zo goed is geworden dat ik er al mijn taken op heb kunnen overzetten.

NB: Merk op dat ik niet rep over problemen met Windows, want die heb ik nooit gehad. Het gaat hier puur alleen over de onderhoud- en updatebaarheid van het systeem. De Apple Mac neem ik niet eens mee vanwege hun bedrijfsbeleid dat me compleet niet aanstaat, en de veel te beperkte hardwarekeuze.

Morgen even de laptop installeren; voor de zekerheid met een kabeltje. Bruut dat ik alle dot-files en -directories uit mijn home-directory kan overzetten. Scheelt een half miljoen instellingen.

In elk geval iedereen bedankt voor de hulp bij het overstappen. (Met name Ertepeller voor die font-fixes. Met die instellingen, en freetype-freeworld heb ik eindelijk fonts die on par zijn met Windows. Het moet in de grondwet komen dat dit verplicht wordt voor Linux. Ofzo.)

[ Voor 11% gewijzigd door Katsunami op 26-03-2012 04:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:08
Katsunami schreef op maandag 26 maart 2012 @ 02:27:
Flieberende Kreukelzone, Microsoft. Het wordt tijd dat het aantal reboots eens echt drastisch vermindert, en het wordt echt tijd dat er een Store / Repository komt voor software, en een manier voor programma's om direct via Windows Update bijgewerkt te worden zodat niet elk programma handmatig onderhouden hoeft te worden.

Ik had nooit gedacht dat ik het zou zeggen, maar je bent (eindelijk) keihard ingehaald.

Als iemand niet afhankelijk is van een groot Windows-programma dat niet vervangen kan worden (Visual Studio, veel spellen, eerder gekochte, dure software), dan is een overstap zonder meer mogelijk, zeker als voor zo iemand Linux voorgeïnstalleerd kan worden. (Dat zou met Windows ook moeten gebeuren.)
Grotendeels mee eens...
Het jammere is dat je voor sommige software geen fatsoenlijk alternatief kan vinden (Ik gebruik Catraxx om m'n CD-verzameling in bij te houden, om maar wat te noemen) en dat er nog steeds de nodige fabrikanten zijn die hardware maken zonder Linux support-software (telefoonfabrikanten hebben er volgens mij nog een handje van; iemand een idee hoe ik op de telefoon de kaarten van Navigon kan updaten zonder Navigon Fresh?).

Maar goed, Microsoft heeft het ondertussen ook wel door. Het aantal reboots wordt al wel minder (en je HOEFT niet perse een reboot na elke driver update te doen, ik negeer die adviezen regelmatig...), windows 8 gaat ongetwijfeld meer met een app-store doen en het zou mij niet verbazen als de updates van app-store apps ook automagisch gaat - wat laat, maar ze gaan de goede kant op.

Even goed, qua gebruiksvriendelijkheid vind ik zelf Windows out-of-the-box nog net wat plezieriger werken - en ja, ik heb Linux op de desktop een goede kans gegeven. Heb ruim een jaar Ubuntu 10.10 gedraaid, nu weer al een half jaartje Windows-7 en dat bevalt mij net wat meer. Mijn ervaring was dat je net wat meer een tweaker moest zijn om Ubuntu helemaal naar wens te krijgen, terwijl ik Win-7 out-of-the-box al bijna goed vond. Maar goede kans dat ik over een paar weken Ubuntu 12.10 een kans ga geven.

Verder: leuke post om te lezen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 10:14

deadinspace

The what goes where now?

Ertepeller schreef op zondag 25 maart 2012 @ 18:37:
sudo vraagt per definitie naar je eigen password.
Nee hoor:
rootpw          If set, sudo will prompt for the root password instead of the 
                     password of the invoking user.  This flag is off by default.

En ja, standaard vraagt sudo alleen om je eigen wachtwoord, maar dat is wat anders dan per definitie ;)
Katsunami schreef op maandag 26 maart 2012 @ 02:27:
Voor die paar keer per week dat ik dan even een spelletje speel reboot ik dan wel naar Windows en terug naar Linux.
En dan kun je ook nog hibernaten vanuit Linux. Dus je hibernate Linux, boot Windows vers voor je spelletje, sluit Windows af en resumed Linux. Dan kun je in Linux zo weer verder waar je gebleven was. :)

Windows hibernaten kan natuurlijk ook, maar dat voegt in dit geval weinig toe denk ik. Het is hierbij trouwens wel belangrijk dat het hibernatende OS geen filesystems van het andere OS gemount heeft anders krijg je potentieel gezeik.
Met die instellingen, en freetype-freeworld heb ik eindelijk fonts die on par zijn met Windows. Het moet in de grondwet komen dat dit verplicht wordt voor Linux. Ofzo.
Ik vind de Windows' fonts en font-rendering een stuk lelijker dan hoe de meeste Linux distro's hun fonts out-of-the-box hebben (Debian in mijn geval, geen idee welk font dat standaardfont is eigenlijk), dusseh, liever niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
deadinspace schreef op maandag 26 maart 2012 @ 08:42:
Nee hoor:
rootpw          If set, sudo will prompt for the root password instead of the 
                     password of the invoking user.  This flag is off by default.

En ja, standaard vraagt sudo alleen om je eigen wachtwoord, maar dat is wat anders dan per definitie ;)
U hebt helemaal gelijk, I stand corrected ;)
En dan kun je ook nog hibernaten vanuit Linux. Dus je hibernate Linux, boot Windows vers voor je spelletje, sluit Windows af en resumed Linux. Dan kun je in Linux zo weer verder waar je gebleven was. :)
Voor hibernaten moet je wel swap gebruiken, dat doe ik al jaren niet meer...
Ik vind de Windows' fonts en font-rendering een stuk lelijker dan hoe de meeste Linux distro's hun fonts out-of-the-box hebben (Debian in mijn geval, geen idee welk font dat standaardfont is eigenlijk), dusseh, liever niet :P
Dan moet je toch eens goed kijken naar het verschil tussen Ubuntu en Debian/Fedora/SuSE/de rest. Alleen Ubuntu (en afgeleiden) gebruiken antialiasing/hinting/subpixelrendering/lcdfilter. De rest doet dat niet en de fonts zijn dan meteen ruk.

Ik heb hier al eerder iets over geschreven: http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/37785916#37785916
De 2e helft gaat over hoe je dat bij de niet-Ubuntu distro's kan instellen.\

Dat standaardfont van Debian heet Cantarell, maar het is meer het standaardfont van Gnome 3 geloof ik. Ook Fedora en SuSE gebruiken het vziw ook.
Persoonlijk vind ik Liberation Sans (of DejaVu Sans Condensed) beter staan.

Het ziet er bij mij zo uit (klikbaar):
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/p7NFb.png

[ Voor 10% gewijzigd door Ertepeller op 26-03-2012 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Jouw fonts zien er nog net wat beter uit dan de mijne moet ik zeggen. Dat kan echter aan de screenshot liggen: mijn monitor (op de desktop) heeft maar 86 dpi. (19 inch 1280x1024). Ik zie wel een klein verschil: je hebt de optie RGBA ter beschikking. Die heb ik niet, in het corresponderende dialoogvenster in XFCE4.8. Hoeveel zou dat uitmaken?

Ook heb ik de font tweaks hier op het notebook nog niet doorgevoerd. Echter, als ik het venster open waarmee ik deze instellingen kan wijzigen, dan verandert de rendering wel, ondanks dat ik die files en symlinks nog niet heb gemaakt. Zorgen die files / symlinks alleen ervoor dat de instellingen anders worden dan de defaults?

Net heb ik Fedora 16 ook op mijn laptop gezet. Werkt prima; de Intel WLAN 5100 kaart wordt direct door de LiveCD herkend. Installatie was net zo makkelijk als op de desktop; alles werkt. Er is alleen één probleem, met Bluetooth.

De installatie ziet dat ik een bluetooth-aansluiting heb op de laptop (via bluez en bluez-tools). Er wordt echter gezegd: "Bluetooth is disabled", en ik kan het niet aanzetten; het gedraagt zich alsof Bluetooth in het BIOS uitstaat. Dat is echter niet het geval. Nu heb ik het volgende gelezen, iets wat ik bijna niet kan geloven.

In een post in het Ubuntu-forum wordt gezegd: "Bij veel computers is het zo dat Linux Bluetooth of WLAN niet meer kan gebruiken indien je het in Windows hebt uitgeschakeld. Je moet het dan in Windows eerst inschakelen."

Bluetooth staat aan in BIOS, maar Fedora ziet alleen de USB-hub die ook in die chip zit:

code:
1
2
[user@NOTEBOOK ~]$ lsusb | grep -i blue
Bus 003 Device 002: ID 0a5c:4500 Broadcom Corp. BCM2046B1 USB 2.0 Hub (part of BCM2046 Bluetooth)

(lspci laat niks zien betreffende Bluetooth.)

Dat is toch absurd?! Stel dat Bluetooth standaard uit staat en Windows had nooit hier op de computer gestaan. Hoe moet ik dat dan ingeschakeld krijgen zonder Windows?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 10:14

deadinspace

The what goes where now?

Ertepeller schreef op maandag 26 maart 2012 @ 14:38:
Voor hibernaten moet je wel swap gebruiken, dat doe ik al jaren niet meer...
Leuk dat jij geen swap gebruikt, maar ik gaf gewoon iemand een tip hoe hij zijn Windows- en Linuxgebruik handiger kan combineren ;)
Dan moet je toch eens goed kijken naar het verschil tussen Ubuntu en Debian/Fedora/SuSE/de rest. Alleen Ubuntu (en afgeleiden) gebruiken antialiasing/hinting/subpixelrendering/lcdfilter.
Debian gebruikt standaard anti-aliasing, en subpixel rendering is in de preferences gewoon aan te zetten:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qaYHjzy1z6u2wkK9Ucevufni/full.png
De rest doet dat niet en de fonts zijn dan meteen ruk.
Dat iets geen subpixel rendering (of anti-aliasing of wat dan ook) gebruikt betekent niet dat het meteen ruk is. Ik heb een hekel aan subpixel rendering, want het maakt een kleurensoep van de letters (in elke implementatie die ik tot nu toe heb gezien, dus dat is inclusief Windows).

Ik vind de default rendering van Debian (zie plaatje boven) eigenlijk perfect. Genoeg ge-antialiased zodat je geen pixels kunt onderscheiden, maar ook weer niet teveel geantialiased zodat de letters lekker scherp blijven (itt MacOS X' default settings, dat is me toch een blurry boel). En niet de kleurenkermis van subpixel rendering.
Dat standaardfont van Debian heet Cantarell, maar het is meer het standaardfont van Gnome 3 geloof ik.
Ik heb het even gecontroleerd, het is gewoon DejaVu Sans Book. Cantarell is standaard helemaal niet geinstalleerd (en Debian levert Gnome 2, niet 3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Onder Windows heeft hibernate altijd een file nodig die zo groot is als het intern geheugen: in mijn geval is dat 8GB. Als dat onder Linux ook zo is, dan moet ik mijn swappartitie flink uitbreiden. Die is namelijk slechts 1GB, en bestaat eigenlijk alleen als vangnet als het echt mis gaat tijdens het fotobewerken (wat zelden gebeurt, met mijn 12 MP camera).

Hibernaten gaat hier denk ik ook trager dan rebooten (was wel zo toen ik het vroeger onder Windows probeerde). Windows boot na wat tweaken met de services in ongeveer 15 seconden vanaf de SSD. Na analyseren met "systemd-analyze blame" en het uitzetten van wat ongebruikte services die het opstarten flink vertragen (sendmail, sm-client, iscsi) boot Fedora onder de 10 seconden.

Maar om nog eens op de fonts terug te komen... ik snap het niet helemaal, en wil het wel graag begrijpen hoe de instellingen zich tot elkaar verhouden.

Stel... ik installeer Fedora, en verander niks. Laten we die rendering X noemen.

Als ik dan de instellingen van Ertepeller overneem zoals hij hierboven in zijn screenshot worden getoond, dan verandert de rendering. Hij wordt dan beter: X+1.

Hierna voer ik de wijzigingen door zoals hij beschrijft in deze post. Het gevolg is dan dat de rendering ontploft met het kleurenspectakel dat door deadinspace wordt beschreven. Het ziet er dan totaal niet meer uit... rendering wordt dan slechter dan default. X-1 dus.

Hierna installeer ik vanuit RPMFusion freetype-freeworld, dat een ander subpixelmechanisme implementeert. (Ik denk dat Ubuntu/Mint dit standaard bevat.) Zodra ik deze file installeer als vervanger van de gewone freetype en uit- en weer inlog, dan zijn de fonts vergelijkbaar met Ertepeller's screenshot: beter dan hetorigeneel, en beter dan X+1, oftewel "X+2". De fonts zijn nu minimaal net zo goed als onder Windows.

Op het notebook is het nog beter dan op de desktop, want het notebook heeft een scherm met 98 DPI, waar de desktop maar 85 DPI heeft. (1280x800 @ 15", en 1280x1024 @ 19".)

Hoe verhouden de instellingen van het dialoogvenster en de aanpassingen in de files zich nu tot elkaar? Gaan de instellingen in het dialoogvenster uit van een of ander default, dat dan met die file-aanpassingen kan worden veranderd? Dat moet wel bijna. Iets anders kan ik niet bedenken...

Ik heb niet alle combinaties van de instellingen in het dialoogvenster, file-aanpassingen en wel / niet freetype-freeworld getest. Het enige dat ik weet is dat de gegeven instellingen + file-aanpassingen + freetype-freeworld hele goede fonts oplevert; beter dan ik ooit heb gezien in Linux.

En oh ja. Fonts in Firefox zijn blurry, totdat hardware acceleration wordt uitgeschakeld. Dat was in Windows ook al het geval. Zo ziet het er nu uit:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/katsunami/GoT/desktop16/fonts.png

[ Voor 3% gewijzigd door Katsunami op 27-03-2012 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Oh, mooie screenshot.

Kijk eens wat ik heb:

Afbeeldingslocatie: http://users.xfce.org/~stephan/xfce4-appearance-settings-dialog.png

Hopelijk krijg ik een merge approved voor zondag :P

Oh, en natuurlijk:
Afbeeldingslocatie: http://users.xfce.org/~stephan/xfce4-keyboard-settings-dialog.png

* psyBSD vraagt zich af wie ziet wat deze screenshots betekenen. ;)

[ Voor 39% gewijzigd door psyBSD op 27-03-2012 22:13 ]

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:04

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Zo mijn oude laptopje ga ik deze week eens volledig inrichten als fileserver + downloadbak + XBMC. Gaat goed werken hopelijk :D Laptop is rap zat! :D

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
psyBSD schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 22:03:
Oh, mooie screenshot.

Kijk eens wat ik heb:

[afbeelding]
http://git.xfce.org/xfce/...gs/log/?h=stephan/dialogs

Hopelijk krijg ik een merge approved voor zondag :P

(Moet het xfwm4-deel van de patch ook klaar zijn)
Niet om je werk te willen bagatelliseren of iets dergelijks, maar je hebt toch "gewoon" het tabbladen uit de Window Manager dialoog overgeheveld naar andere dialoogvensters? Het is op zich wel logischer zo, dat wel. Hetgeen dat dan in Window Manager overblijft, zou met Window Manager Tweaks moeten worden samengevoegd. Nu heb je bijvoorbeeld twee tabbladen "Focus" door die opsplitsing.

Zelf heb ik (als tiener) in Pascal en C geprogrammeerd in DOS (1990-1995), in Delphi in Windows NT-XP, als hobby en later voor school (1996-2003), en sindsdien werk ik al 10 jaar in Visual Studio (C#, soms C++) of de een of andere omgeving voor microcontrollers (meestal C, of een dialect daarvan). Onder Linux heb ik nog nooit geprogrammeerd.

offtopic:
Wel ben ik van plan om een engine (en wellicht een GUI) te schrijven voor het spel Arimaa, voor de fun en om mijn C++-kennis weer wat op te halen. Dit zou een project in Linux moeten worden; er is nauwelijks iets open-source beschikbaar, omdat de maker van Arimaa een wedstrijd heeft uitgeschreven: $20K voor degene die vóór 2020 een engine schrijft die sterk genoeg is om de sterkste menselijke speler te verslaan in een match. Vanwege dat prijzengeld houden de meesten hun engines voor zichzelf....

Een schaakprogramma heb ik altijd al willen schrijven, maar sinds Fruit 2.1 en een aantal anderen in 2005 open source werd, is de kennis op dit gebied zó wijdverbreid geraakt dat iedereen en zijn oma een chess engine schrijft, meestal deels gebaseerd op Fruit, of in elk geval gebruik makend van de ideeën. De sterkste open source engine is op dit moment StockFish.

Aangezien de nieuwste schaakprogramma's op de hedendaagse computers al zo sterk zijn dat alleen de top-25 van de wereld er nog tegen kan spelen (met véél moeite), heb ik geen meer zin om een chess engine te schrijven...over Arimaa is nog lang niet alles bekend, er is veel minder software voor beschikbaar, en het is nog veel groter dan het schaakspel (in de orde van Go) qua mogelijkheden. Dat is dus IMHO leuker.... er valt nog wat nieuws te maken. De meesten gebruiken technieken die ook worden gebruikt voor schaakprogramma's, maar dat werkt hier niet meer vanwege Arimaa's enorme omvang. Een computer van nu staat tegenover Arimaa als een computer uit 1970 stond tegenover het schaakspel...

[ Voor 5% gewijzigd door Katsunami op 27-03-2012 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Niet om je werk te willen bagatelliseren of iets dergelijks, maar je hebt toch "gewoon" het tabbladen uit de Window Manager dialoog overgeheveld naar andere dialoogvensters? Het is op zich wel logischer zo, dat wel. Hetgeen dat dan in Window Manager overblijft, zou met Window Manager Tweaks moeten worden samengevoegd. Nu heb je bijvoorbeeld twee tabbladen "Focus" door die opsplitsing.
Correct, dat is stap 2 van de merge :)

Om Olivier Fourdan te quoten:
If someone is brave enough to run xfwm4 without xfce, they should be prepared to use xfconf-query to configure xfwm4 from the command-line.
Het is de bedoeling dat dit nog in xfce 4.10 komt, maar omdat daar zondag de feature-freeze van in gaat wordt het spannend of dat gaat lukken.

Edit:

Gisteren is besloten dat het onderdeel wordt van Xfce 4.12.

[ Voor 4% gewijzigd door psyBSD op 29-03-2012 08:40 ]

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
deadinspace schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 18:14:
Debian gebruikt standaard anti-aliasing, en subpixel rendering is in de preferences gewoon aan te zetten:

Dat iets geen subpixel rendering (of anti-aliasing of wat dan ook) gebruikt betekent niet dat het meteen ruk is. Ik heb een hekel aan subpixel rendering, want het maakt een kleurensoep van de letters (in elke implementatie die ik tot nu toe heb gezien, dus dat is inclusief Windows).
Kleurschifting (of "color fringing" op z'n Engels) wordt veroorzaakt doordat bij subpixelrendering (van een letter) niet alle subpixels zijn "geactiveerd" (het woord zegt het eigenlijk al ;) ). Daardoor kan bij een letter "teveel" van een kleur doorwegen.

De oplossing hiervoor is een LCD-filter, die zorgt voor een betere verdeling van de kleuren. Dit is een functie van Freetype die je activeert met lcdfilter=lcddefault (of none/legacy/light) in de font-configuratie. En nee, dat kan niet via de Appearance-vensters, dat moet je in /etc/fonts doen (en evt. ~/.Xresources).

Uitgebreid technisch verhaal over kleurschifting, hoe en waarom het optreedt en hoe je het kan verhelpen.

Probleem met Debian Stable (die jij zo te zien gebruikt) is dat ie een te oude versie van Freetype en Cairo heeft, LCD-filtering is dan niet mogelijk.
In Debian Testing/Sid werkt het wel. Tenminste: kán werken, default is het niet gedaan.

Van Cairo weet ik dat ie minimaal 1.10.2 (Stable heeft 1.8) moet zijn. Freetype weet ik niet precies, sinds een jaar of zo is het standaard, daarvoor werd het door o.m. Ubuntu gepatcht om het te laten functioneren - maar dat hoeft gelukkig niet meer. Dus downloaden van een of andere freetype-versie is ook niet meer nodig.

Wat ik gedaan heb is een bestandje zetten in /etc/fonts/conf.avail en een link maken vanuit /etc/fonts/conf.d:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
live@sid:/etc/fonts/conf.avail $ ls -l | grep filter
-rw-r--r-- 1 root root  211 Oct 26 17:15 11-lcdfilter-lcddefault.conf

live@sid:/etc/fonts/conf.avail $ cat 11-lcdfilter-lcddefault.conf 
<?xml version="1.0"?>
<!DOCTYPE fontconfig SYSTEM "fonts.dtd">
<fontconfig>
  <match target="font">
    <edit name="lcdfilter" mode="assign">
      <const>lcddefault</const>
    </edit>
  </match>
</fontconfig>

live@sid:/etc/fonts/conf.avail $ cd ../conf.d

live@sid:/etc/fonts/conf.d $ sudo ln -s ../conf.avail/11-lcdfilter-lcddefault.conf

live@sid:/etc/fonts/conf.d $ ls -l | grep filter
lrwxrwxrwx 1 root root  42 Mar  3 12:45 11-lcdfilter-lcddefault.conf -> ../conf.avail/11-lcdfilter-lcddefault.conf

Zo kun je dit ook doen voor antialias, hinting (hintstyle=slight; niet medium of full!) en sub-pixel=rgb. Maar dat staat ook in mijn andere post.

O ja, het is ook wel handig om het in je .Xresources te zetten, dan werkt het ook voor apps die geen font-config (XTerm enzo) gebruiken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
live@sid:~ $ head -6 .Xresources 
Xft.antialias: 1
Xft.hinting: 1
Xft.autohint: 0
Xft.hintstyle: hintslight
Xft.rgba: rgb
Xft.lcdfilter: lcddefault
Ik vind de default rendering van Debian (zie plaatje boven) eigenlijk perfect.
Ik niet ;) Kijk eens goed naar een "W" of "x" of hele kleine fontjes (frontpage Tweakers). De extra verticale hinting + subpixelrendering (mits met LCD-filtering) is dan echt mooier.
Reden: je horizontale resolutie is 3 keer zo hoog en kunnen de fonts (horizontaal) veel mooier geantialiased worden. Je krijgt dan wel kleurschifting, maar zoals je zag is dat wel op te lossen.

Voor in de hoogte kun je hinting gebruiken (dit heet slight hinting). Dan worden de letters wel vervormd (ze worden hoger, omdat ze in een pixelgrid worden geramd), maar dat is niet zo ernstig. In de hoogte is daarvoor ruimte genoeg. Voordeel (geen blur) is groter dan nadeel (vervorming).
In de breedte moet je juist niet hinten (hinting medium en full), dan worden letters breder, dus ook de zinnen en is e.e.a. niet meer goed schaal/zoombaar. Dit is ernstiger dan je zo zou vermoeden. Hier maakt Windows zich schuldig aan!
Genoeg ge-antialiased zodat je geen pixels kunt onderscheiden, maar ook weer niet teveel geantialiased zodat de letters lekker scherp blijven (itt MacOS X' default settings, dat is me toch een blurry boel). En niet de kleurenkermis van subpixel rendering.
Dat is nu ironisch: wat jij doet is juist wat Mac OS X ook doet: alleen antialiasen. ;)
Dat heeft overigens zijn voordelen, omdat dat probleemloos schaalt. Dat is ook wat Apple wil: het moet op het scherm precies zo zijn als op papier: typografisch correct.

Het probleem met alleen antialiasen (en geen hinting/subpixelrendering) is dat de fonts niet scherp genoeg worden. Op een MAc zijn de fonts dan ook altijd een tikje blurry.
De reden hiervan is dat we nog steeds met die achterlijk lage resoluties werken, waardoor smerige trucjes als hinting en subpixelrendering wel uitgehaald móeten worden, om letters een beetje leesbaar te maken.
Als je een scherm met 300 of meer DPI hebt, heb je zoveel pixeltjes om een letter mee te renderen, dat antialiasen niet meer zichtbaar is óf niet eens meer nodig. Helaas is dat nog niet zover.

Maar: dankzij Apple is een doorbraak op komst, vanwege de iPhone en nu ook de iPad die een hele hoge resolutie heeft. Best kans dat dat ein-de-lijk de vraag om hogere-resolutie schermen in gang zet. Ik kan tenminste niet wachten op schermen met retina-resoluties. Lezen van het scherm lijkt dan tenminste een beetje op lezen vanaf papier. Printen wordt al heel lang gedaan op 300, 600 of meer DPI.

Tot die tijd zullen we ons moeten behelpen met dit soort trucen om het gebrek aan voldoende pixels te omzeilen. Maar het moet gezegd dat dat met de juiste instellingen in Linux heel aardig lukt. Beter dan met Mac OS X of Windows iig.
Ik heb het even gecontroleerd, het is gewoon DejaVu Sans Book. Cantarell is standaard helemaal niet geinstalleerd (en Debian levert Gnome 2, niet 3).
Zoals ik al zei: jij hebt volgens mij Debian Stable (en dus Gnome 2). Toen was het nog DejaVu inderdaad.
Onder Gnome 3 is het Cantarell geworden.
Ik vind het geen van beide niks: DejaVu (standaard) is te breed en Cantarell is te hoog (zorgt voor veel whitespace tusssen regels).
Daarom gebruik ik zelf Liberation, dat lijkt nog het meest op good old Arial van Windows, het is wat smaller dan DejaVu en lekkerder leesbaar. Het is ook het font dat op websites (Tweakers iig) meestal als alternatief van Arial wordt aangegeven in CSS.
DejaVu Condensed is ook mooi (lijkt dan op Liberation), maar applicaties negeren het Condensed-deel vaak (iig Firefox).

Off-topic: De naam Cantarell komt niet van de eetbare paddestoel, maar van een (heel groot) Mexicaans olieveld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Gaat lekker hier... ondertussen werk ik met Linux voor mijn dagelijkse taken net zo goed als met Windows. Totaal geen verschil; zeker niet na mijn aanpassingen / toevoegingen van keyboard shortcuts, symlinks en wat 2 regels lange bash-scripts.

Het mooiste vind ik nog wel de snelheid van het installeren en updaten van software. Hetgeen ik me wel afvraag: hoe is het mogelijk dat ik hier mijn hele omgeving (inclusief *compleet* LaTeX) in minder dan 7GB heb geïnstalleerd, terwijl ik daar onder Windows 32 GB voor nodig had.... dingen vinden in de packagemanger gaat ook prima met "yum list all | grep -i <dinges>". Misschien maar even een "ylap"-alias voor maken.

Het laatste punt van debat dat nu nog overblijft is:

Ga ik mijn coding-werk allemaal omgooien naar VIM + commandline (zodat ik voor elke taak hetzelfde kan werken), of ga ik voor elke taak een aparte IDE installeren (Frescobaldi voor mijn bladmuziek, een LaTeX-ide zoals TeXMaker, NetBeans / Bluefish voor websites, Eclipse / Code::Blocks voor C++)?

Frescobaldi ken ik al want die heb ik ook onder Windows gebruikt. NetBeans vond ik onder Windows wel prettig, Eclipse is me veel te versplinterd qua opzet. De IDEs die ik nog niet ken, zien er op zich wel goed uit.

Aan de ene kant heb ik zoiets van: de meeste IDEs werken zoals ik onder Windows gewend ben. Ik kan er gewoon een installeren, en de basistaken uitvoeren. Direct vertrokken dus. Echter, de wat geavanceerdere taken zul je allemaal één voor één per IDE moeten leren, en als een functie er niet in zit, dan zit hij er niet in. Als ik de tijd om die IDEs te leren nou eens steek in het leren en aanpassen van VIM (waarvan ik alleen de basis ken, om op de console niet kapot te blijven als ik een tekstfile moet editen), dan heb ik meteen alle taken bij de lurven. Leer ik iets in VIM onder C++, dan is het in alle andere taken ook nuttig. Verbeter ik mijn workflow voor de ene taak, dan is die verbetering direct ook "geldig" voor de andere taak.

Paar vraagjes:

- Is het een OK als ik in VIM plugins installeer voor C++ én C (misschien dezelfde als C), én LaTeX, én LilyPond, én HTML/PHP/JavaScript, of gaat dat keihard op elkaar klappen?
- Moet voor elk filetype aparte syntax highlighting worden geïnstalleerd (zoals Programmer's Notepad in Windows), of ziet VIM dat aan de file extension (zoals NotePad++ bijvoorbeeld)?
- 4 dingen zijn echt *vereist*: die moet ik in een editor hebben, anders kan ik er niet mee werken. 2 zijn er in elk geval mogelijk, 1 weet ik bijna zeker dat het op de een ofa ndere manier kan, en eentje weet ik niet:

1: Tabs (zit erin, door files met :tabe te openen)
2: Een file explorer (NERDTree plugin zo te zien)
3: Een manier om een "main" file in te stellen. Als ik dan een commando uitvoer vanuit VIM (bijvoorbeeld pdflatex), dan dient dat commando gerund te worden in de map waar de aangeduide "main" file staat, met die file als argument. Programmer's Notepad en Notepad++ onder Windows konden dit. Kan dit in VIM?
4. Dit hangt samen met 3. Als ik een commando uitvoer, dan wil ik de output in een apart venster/deel van GVim kunnen zien.

Deze dingen zijn eigenlijk samengevat een manier om te voorkomen dat ik continue moet switchen tussen verschillende VIM-windows en/of verschillende bash-windows. Als ik dit voor elkaar kan krijgen, dan kan ik VIM gebruiken op dezelfde manier als waarop ik Programmer's Notepad / Notepad++ gebruikte onder Windows.

Ik ga voornamelijk GVIM gebruiken. Mocht ik VIM ooit op de console nodig hebben om te editen (al heb ik nog nooit een situatie gehad waarin ik vanaf de console moest devven), dan kan ik wel tussen verschillende consoles switchen met een toetscombinatie.
Ertepeller schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 17:41:
Maar: dankzij Apple is een doorbraak op komst, vanwege de iPhone en nu ook de iPad die een hele hoge resolutie heeft. Best kans dat dat ein-de-lijk de vraag om hogere-resolutie schermen in gang zet. Ik kan tenminste niet wachten op schermen met retina-resoluties. Lezen van het scherm lijkt dan tenminste een beetje op lezen vanaf papier. Printen wordt al heel lang gedaan op 300, 600 of meer DPI.
Dit gaat wel alleen maar werken als programma's goed opschalen. Windows kent al ruim 10 jaar high-dpi-ondersteuning, maar veel programmeurs weigeren het te ondersteunen. Daarom kan vaak de DPI-instelling niet verhoogd worden; er vallen dan stukken tekst van de dialoogvensters af, of niet alle controls schalen goed op. Teveel programma's renderen nog per pixel, en dus worden die programma's steeds kleiner en kleiner naarmate de resolutie op dezelfde oppervlakte hoger wordt.

Het is de reden waarom ik nog steeds met een 19 inch scherm met 1280x1024 werk. Ik heb een slecht zichtvermogen en zit kort (25cm afstand) bij de monitor; dit formaat scherm past nog net (krap) in mijn normale overzicht, en het heeft een lage DPI-waarde van 86 dpi, wat dus betekent dat alles op het scherm groot is.

Zodra dat opschalen van programma's mogelijk is en hoge resoluties beschikbaar zijn, stap ik over op een 32-inch monitor met een resolutie van 6000x3750, en dan kan ik die pixels gebruiken voor scherpte in plaats van ruimte. Dan schaal ik alles op zodat ik de werkruimte van 1680x1050 ofzo overhoud, en dan is alles zo groot dat ik de monitor op een normale 70cm afstand kan zetten.

Ik kan niet wachten....

[ Voor 22% gewijzigd door Katsunami op 29-03-2012 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Je zou natuurlijk ook gewoon plug-ins kunnen installeren voor je IDE van keus. Ikzelf gebruik eigenlijk overal Eclipse voor. Ik heb plug-ins geïnstalleerd voor FORTRAN, LaTeX, C/C++, SVN, GIT, Python, Perl en PHP en ook al zijn ze niet allemaal even goed, het meeste werkt gewoon heel behoorlijk.

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:55

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Katsunami schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 01:00:
Het mooiste vind ik nog wel de snelheid van het installeren en updaten van software. Hetgeen ik me wel afvraag: hoe is het mogelijk dat ik hier mijn hele omgeving (inclusief *compleet* LaTeX) in minder dan 7GB heb geïnstalleerd, terwijl ik daar onder Windows 32 GB voor nodig had....
Windows heeft geen package-manager en kent dus ook geen dependencies. Daarom moet ieder programma alle onderdelen zelf mee brengen. Onder Linux maak je gewoon een dependency en is het verder aan de distributie om te zorgen dat de juiste versie wordt geinstalleerd.
Aan de ene kant heb ik zoiets van: de meeste IDEs werken zoals ik onder Windows gewend ben. Ik kan er gewoon een installeren, en de basistaken uitvoeren. Direct vertrokken dus. Echter, de wat geavanceerdere taken zul je allemaal één voor één per IDE moeten leren, en als een functie er niet in zit, dan zit hij er niet in. Als ik de tijd om die IDEs te leren nou eens steek in het leren en aanpassen van VIM (waarvan ik alleen de basis ken, om op de console niet kapot te blijven als ik een tekstfile moet editen), dan heb ik meteen alle taken bij de lurven. Leer ik iets in VIM onder C++, dan is het in alle andere taken ook nuttig. Verbeter ik mijn workflow voor de ene taak, dan is die verbetering direct ook "geldig" voor de andere taak.
Ik zou het allebei doen. Begin met meer nadruk op de IDE's, die ken je immers. VIM is een geweldige editor maar een IDE is meer dan en editor, Er zit bijvoorbeeld ook een debugger in en die heeft vim niet. Met plugins is wel wat mogelijk maar het is toch niet echt te vergelijken.
Binnen sommige IDE's kun je overigens ook met VIM werken. Zo gebruik ik Kile voor LaTeX, dan heb je het beste van beide werelden.
- Is het een OK als ik in VIM plugins installeer voor C++ én C (misschien dezelfde als C), én LaTeX, én LilyPond, én HTML/PHP/JavaScript, of gaat dat keihard op elkaar klappen?
- Moet voor elk filetype aparte syntax highlighting worden geïnstalleerd (zoals Programmer's Notepad in Windows), of ziet VIM dat aan de file extension (zoals NotePad++ bijvoorbeeld)?
Ik weet het niet maar ik weet wel dat er belachelijk veel talen worden herkend door VIM. Ik gok dat ze het 'file' commando gebruiken om files te identificeren.

- 4 dingen zijn echt *vereist*: die moet ik in een editor hebben, anders kan ik er niet mee werken. 2 zijn er in elk geval mogelijk, 1 weet ik bijna zeker dat het op de een ofa ndere manier kan, en eentje weet ik niet:
1: Tabs (zit erin, door files met :tabe te openen)
2: Een file explorer (NERDTree plugin zo te zien)
Ik ken NERDtree niet, maar mijn ervaringen met file-managers onder VIM zijn maar matig. GVIM heeft wel een fatsoenlijke file-dialoog.
3: Een manier om een "main" file in te stellen. Als ik dan een commando uitvoer vanuit VIM (bijvoorbeeld pdflatex), dan dient dat commando gerund te worden in de map waar de aangeduide "main" file staat, met die file als argument. Programmer's Notepad en Notepad++ onder Windows konden dit. Kan dit in VIM?
4. Dit hangt samen met 3. Als ik een commando uitvoer, dan wil ik de output in een apart venster/deel van GVim kunnen zien.
De gebruikelijke manier om dit op te lossen is met Makefiles.
In die Makefile vertel je wat er gecompileerd moet worden en hoe. Als je vervolgens het commando 'make' geeft gaat de computer je files compileren. VIM kent dit mechanisme en heeft er het commando ":make" voor.
Als je wil kun je in die Makefile ook een commando opnemen om een nieuwe venster te starten met daarin jouw programma.

code:
1
2
3
4
5
6
7
all: mijndocument.pdf mijndocument.pdf-view

%.pdf:
       pdflatex $*.tex

%-view: 
      xpdf $*
Deze dingen zijn eigenlijk samengevat een manier om te voorkomen dat ik continue moet switchen tussen verschillende VIM-windows en/of verschillende bash-windows. Als ik dit voor elkaar kan krijgen, dan kan ik VIM gebruiken op dezelfde manier als waarop ik Programmer's Notepad / Notepad++ gebruikte onder Windows.
Misschien dat het lukt om de output in een vim-viewport te krijgen of zoiets, daar weet ik het fijne niet van.
Ikzelf gebruik KWin om vensters op een bepaalde plek te forceren.
Ik ga voornamelijk GVIM gebruiken. Mocht ik VIM ooit op de console nodig hebben om te editen (al heb ik nog nooit een situatie gehad waarin ik vanaf de console moest devven), dan kan ik wel tussen verschillende consoles switchen met een toetscombinatie.
Vim zelf heeft ook ondersteuning voor meerdere 'buffers' en 'tabs', die kunnen heel handig zijn.

[...]
Dit gaat wel alleen maar werken als programma's goed opschalen.
KDE doet dit in ieder geval vlekkeloos, al zul je altijd wel programma's blijven houden die zijn geprogrammeerd voor 1 resolutie.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Hm. Na een vergelijking van mijn lettertypen in Linux en die in Windows, moet ik tot de conclusie komen hinting-slight in Linux voor mijn monitor niet goed werkt. De lettertypen zien er op zich OK uit, maar ze zijn te dik. De Bold fonts worden extreem dik.

De oplossing was relatief simpel. Ik heb een file en symlink voor hinting-medium aangelegd, en voor de desktop in het dialoogvenster Appearance Hinting: Medium ingesteld. Dit werkt prima; de letters hebben nu de juiste dikte. (Ik gebruik trouwens DeJa Vu Sans Book, juist omdat het wat breder is dan Condensed en Liberation.)

Het lijkt er echter op dat Firefox en Thunderbird *altijd* hint-slight gebruiken indien beschikbaar, dus die had nog steeds dikke letters. Het aanmaken van .fonts.conf bleek de oplossing:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
[user@WORKSTATION ~]$ cat .fonts.conf
<fontconfig>
   <match target="font" >
      <edit name="rgba" mode="assign"><const>rgb</const></edit>
      <edit name="hinting" mode="assign"><bool>true</bool></edit>
      <edit name="antialias" mode="assign"><bool>true</bool></edit>
      <edit name="autohint" mode="assign"><bool>false</bool></edit>
      <edit mode="assign" name="hintstyle"><const>hintmedium</const></edit>
   </match>     
</fontconfig>

Nu hebben de lettertypes de juiste dikte, zowel op de desktop als ook in de browser en op websites.

Wat ik wel heb gemerkt: installeren van de MS TT Core Fonts is een *heel* slecht idee. Als ze beschikbaar zijn, zullen veel websites ze gebruiken, maar de meesten zien er onder Linux (in elk geval met mijn instellingen en mijn monitor) erg brak uit.

Het kost dus aardig wat gepruts om de fonts in Linux (Fedora) goed te krijgen...

- 5 files aanmaken in conf.avail en 5 symlinks aamaken in conf.d
- Desktop correct instellen in Appearance dialoogvenster (die echter ook al wijzigingen doorvoert als je die files uit de vorige stap niet aanmaakt
- .fonts.conf aanmaken in de home-directory, voor Mozilla-programma's
- freetype-freeworld vanuit RPM Fusion installeren om kleurschifting te voorkomen

En je moet het maar net allemaal weten.... en eigenlijk weet ik niet precies welke stap wat veroorzaakt.

Ik ga even een mapje met info maken wat betreft dit soort tweaks, zodat ik het in de toekomst niet meer opnieuw moet opzoeken en uitvogelen...

[ Voor 13% gewijzigd door Katsunami op 30-03-2012 03:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordz.
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-05 12:26
Katsunami schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 03:42:
Het lijkt er echter op dat Firefox en Thunderbird *altijd* hint-slight gebruiken indien beschikbaar, dus die had nog steeds dikke letters. Het aanmaken van .fonts.conf bleek de oplossing:
Het ligt eraan of Firefox/Thunderbird tegen je systeem cairo lib aanlinkt of zijn eigen variant bakt.

Ik gebruik zelf altijd de volgende extra config file + Bitstream Vera Sans 10 met hinting op Full en Antialiasing op RGBA :)
code:
1
2
3
4
5
<match target="font">
    <edit mode="assign" name="lcdfilter">
        <const>lcddefault</const>
    </edit>
</match>

Edit:
Met firefox force ik altijd alles op een eigen font (ook Bitstream vera sans)
http://img192.imageshack.us/img192/5415/fontsq.png

[ Voor 20% gewijzigd door jordz. op 02-04-2012 23:47 ]

Arch Linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
jordz. schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 00:27:
Het ligt eraan of Firefox/Thunderbird tegen je systeem cairo lib aanlinkt of zijn eigen variant bakt.
Ik zou het niet weten; het is de Firefox-versie uit de repository.

Ik heb overigens besloten om voor Eclipse te gaan om in te programmeren. Vim is me toch wat te spartaans wat betreft IDE-mogelijkheden zoals refactoring en projectbeheer. Op elke plugin is wel redelijk wat aan te merken als je een "echte" IDE gewend bent.

TexClipse heeft zo te zien de bug die me irriteerde in versie 1.3 en vroege 1.4's ergens tussendoor opgelost. Met wat geluk kan ik PHP/HTML/Javascript, C++ en LaTeX en (misschien) Java allemaal in Eclipse gaan doen.

Ondertussen ga ik heb ik gemerkt toch wel redelijk buiten de repositories om, maar wel met precompiled packages; ik heb nu DropBox, Eclipse en TeXLive in /opt zitten omdat de versies uit de repository niet goed werken (DropBox), niet alle onderdelen bevatten die ik wil hebben (Eclipse) of véél te oud zijn (TexLive).

Na ja. Het is toch niets anders dan /opt/map aanmaken, de hele zooi erin gooien, alle bestanden op root:root zetten met de rechten rw-r--r-- (en rwxr-x-r-x voor mappen en executables) en een symlink naar de binary vanuit /usr/bin (of in geval van TeXLive, de hele /bin map van TeXLive opnemen in het pad). In elk geval.... dat was het vroeger :P Ik hoop dat dat nog steeds de standaard is voor third-party precompiled pakketten, anders moet ik de zooi weer veranderen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:15
Waarom niet gewoon een PPA toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Omdat de Linux-wereld groter is dan Ubuntu. Ten eerste draai ik Fedora, en ten tweede zal ik Ubuntu niet vrijwillig draaien. Die distributie gedraagt zich veel te onafhankelijk, met het invoeren van software en technieken die, om welke reden dan ook, niet of nauwelijks in andere distributies opduiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Gisteravond heb ik Linux op de desktop gewoon afgesloten zonder iets vreemds te doen. De update-manager zei dat alle software up to date was, dus daar is niets aan veranderd. Een half uur terug start ik de computer op, en om de een of andere reden boot hij veel trager dan normaal, met een ratelende /home-schijf. Op een gegeven moment is de computer gestart en ben ik ingelogd, en wat blijkt?

De window manager (en decorator) draaien niet. Geen titelbalken, niks.

Kun je op internet met niet-verplaatsbare browser-"vensters" uitzoeken dat je de window manager met "xfwm4 --daemon" weer kunt heractiveren. Het lijkt te werken, in elk geval ook na een reboot. Ik heb geen reden kunnen vinden waarom xfwm4 plotseling niet meer opstartte.

Nou vraag ik je één ding:

Waarom? *WAAROM ?!*

Dit soort "Fak, het werkt plotseling niet meer"-situaties heb ik onder Windows al sinds XP uit 2001 niet meer meegemaakt en het kwam sporadisch voor met NT, meestal als er iets mis ging met het NTFS-filesysteem van die tijd. Het gebeurt me echter met Linux *elke* keer dat ik het probeer, en het is elke keer de reden dat ik het na verloop van tijd weer van mijn computer trap, meestal als het zo hard omkiept (om een voor mij onverklaarbare reden) dat ik het niet meer aan de praat krijg.

Here Jezus... zorg ervoor dat ik voor mijn dagelijkse werk niet weer terug naar Windows moet met zijn "alle programma's een voor een updaten"-hell... maar als Linux op onvoorspelbare momenten en om onverklaarbare redenen blijft omkiepen, zal ik wel moeten.

Er was nu wel weer 44 MB aan updates te downloaden...

[ Voor 14% gewijzigd door Katsunami op 01-04-2012 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-05 21:37
gisteren Chrome van versie 17 naar 18 geupgrade onder Debian Testing/Unstable. Xorg cpu usage is enorm wanneer ik deze nieuwe versie van Chrome gebruikt. Zelfde probleem met 19 unstable. Heeft iemand anders dit probleem?

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-05 13:55
FRidh schreef op zondag 01 april 2012 @ 08:11:
gisteren Chrome van versie 17 naar 18 geupgrade onder Debian Testing/Unstable. Xorg cpu usage is enorm wanneer ik deze nieuwe versie van Chrome gebruikt. Zelfde probleem met 19 unstable. Heeft iemand anders dit probleem?
Yep. Precies dezelfde combi. Zo erg dat me Nvidia driver net 3x crashte :P en heel me scherm gewoon zwart werd.. Do'h!

Op een iets positievere note:

Vrijdag middag even geupdate naar Debian Testing. Ging eigenlijk probleemloos _/-\o_ hierna Gnome 3 geïnstalleerd en wat oude zooi opgeruimd (xmonad & xmobar etc). Nu dus een goed werkende Gnome 3 omgeving!

Paar dingetjes waar ik nog niet uit kom, alle mogelijkheden tot een splash scherm (ik doel dan op de bootup splash, dus niet grub/login (fijn dat alle 3 dezelfde naam hebben)) lijken te zijn verdwenen in Debian 7/Testing.

Ook krijg ik me Gnome 3 iconen niet kleiner, iemand daar een simpele tip voor? Google uiteraard al met verschillende queries geprobeerd maar ik zal wel blind zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door ex87 op 01-04-2012 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
ex87 schreef op zondag 01 april 2012 @ 10:13:
[...]
Yep. Precies dezelfde combi. Zo erg dat me Nvidia driver net 3x crashte :P en heel me scherm gewoon zwart werd.. Do'h!
Heb je toevallig nog een amd64 pakketje van Chrome 17? Helaas lijkt Chromium 17 hetzelfde probleem te hebben dus nu maar even overgestapt op Iceweasel.

Ik hoop overigens dat Wayland snel komt. Ik heb toch vaak het idee dat dit soort problemen zeker ook met Xorg te maken hebben.

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Laatst online: 20:15
Katsunami schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 17:43:
Omdat de Linux-wereld groter is dan Ubuntu. Ten eerste draai ik Fedora, en ten tweede zal ik Ubuntu niet vrijwillig draaien. Die distributie gedraagt zich veel te onafhankelijk, met het invoeren van software en technieken die, om welke reden dan ook, niet of nauwelijks in andere distributies opduiken.
Oh, ik had ergens de indruk gekregen dat je Debian oid gebruikte. Geheugenscheet! :+

Werken andere (niet debian based) distro's dan niet met een package systeem gelijk aan ppa's? Dat is toch juist erg gebruiksvriendelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
FRidh schreef op zondag 01 april 2012 @ 10:50:
[...]

Heb je toevallig nog een amd64 pakketje van Chrome 17? Helaas lijkt Chromium 17 hetzelfde probleem te hebben dus nu maar even overgestapt op Iceweasel.

Ik hoop overigens dat Wayland snel komt. Ik heb toch vaak het idee dat dit soort problemen zeker ook met Xorg te maken hebben.
Helaas niet, PC gister ge-dist-upgrade en Chrome opnieuw geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
MoiZie schreef op zondag 01 april 2012 @ 11:48:
[...]

Oh, ik had ergens de indruk gekregen dat je Debian oid gebruikte. Geheugenscheet! :+

Werken andere (niet debian based) distro's dan niet met een package systeem gelijk aan ppa's? Dat is toch juist erg gebruiksvriendelijk?
Arch werkt met AUR. Effectief is het een repo met broncode van programma's. Elk programma heeft een buildscript dat dependencies binnenhaalt en de code compileert en installeert. AUR wordt door users onderhouden.

Fedora heeft third-party repo's zoals RPMFusion (en anderen), waar door gebruikers RPM's ingestopt / gesubmit kunnen worden. Tevens kun je een RPM gewoon los installeren (zelfs door erop te dubbelklikken), aangenomen daar de RPM alle dependencies bevat en ze bij elkaar houdt voor eigen gebruik. Ik denk dat je dat laatste effectief een PPA kunt noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-05 15:36

jelly

Arch Linux

Katsunami schreef op zondag 01 april 2012 @ 16:20:
[...]

Arch werkt met AUR. Effectief is het een repo met broncode van programma's. Elk programma heeft een buildscript dat dependencies binnenhaalt en de code compileert en installeert. AUR wordt door users onderhouden.
En je kan ook zelf als gebruiker een repository maken zoals bij elke distro.

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Wie is trouwens "Jordy van Wolferen"?

Zou deze persoon even kunnen kijken waarom ik hier in dit topic al dagenlang foutmeldingen krijgt in verband met een computer die een niet-geldig certificaat voor een of andere link verstrekt ? Wellicht is het een link in een sig ofzo. Volgens mijn browser heeft dhr. Van Wolferen het certificaat zelf ondertekend terwijl hij geen uitgever van certificaten is.

Deze foutmeldingen beginnen vervelend te worden.

Bij voorbaat dank.

[ Voor 30% gewijzigd door Katsunami op 02-04-2012 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Katsunami schreef op maandag 02 april 2012 @ 20:34:
Wie is trouwens "Jordy van Wolferen"?

Zou deze persoon even kunnen kijken waarom ik hier in dit topic al dagenlang foutmeldingen krijgt in verband met een computer die een niet-geldig certificaat voor een of andere link verstrekt ? Wellicht is het een link in een sig ofzo. Volgens mijn browser heeft dhr. Van Wolferen het certificaat zelf ondertekend terwijl hij geen uitgever van certificaten is.
Ik gok dat je Chrome gebruikt? Zou mij niets verbazen als iemand een user-icon op een eigen server heeft geplaatst, en dat daar een self-signed certificate aan hangt. Niets mis met het zelf ondertekenen van certificaten, toch? Iedereen mag certificaten uitgeven, enkel is het aan jou om te bepalen welke uitgevers je vertrouwt (in de praktijk: je browser heeft een lijst van vertrouwde uitgevers).

Ofwel: Chrome is waarschijnlijk weer eens overdreven fanatiek met waarschuwen voor dingen waar niets mis mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Opera Mobile zeurt hier ook over iets met een certificaat van de al genoemde persoon.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik krijg in firefox geen warning maar snap prima waarom dit irritant is.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

vanaalten schreef op maandag 02 april 2012 @ 20:50:
Ofwel: Chrome is waarschijnlijk weer eens overdreven fanatiek met waarschuwen voor dingen waar niets mis mee is.
Clue is dat het wel een SSL verbinding is, maar geen veilige; je weet immers niet wie het certificaat heeft uitgegevens.
Ik vind het niet meer dan terecht dat een browser daarvoor waarschuwt. Dat het in dit geval wat onhandig omdat er puur naar een plaatje wordt gelinkt is een ander verhaal.
Als je de trust achter SSL wegneemt door niet te waarschuwen bij self-signed certificaten neem je ook een stuk van de veiligheid achter SSL weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Raven schreef op maandag 02 april 2012 @ 20:52:
Opera Mobile zeurt hier ook over iets met een certificaat van de al genoemde persoon.
Hier heb ik ook Opera Mobile draaien op mijn Tab. Onder Firefox op Linux zijn er geen meldingen. (Ik ga eens kijken of ik dat wel aan kan zetten, want zelf ondertekende certificaten vind ik imho niet nuttig en hoeven dus niet standaard geaccepteerd te worden :P)

[ Voor 22% gewijzigd door Katsunami op 02-04-2012 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Katsunami schreef op maandag 02 april 2012 @ 21:32:
[...]

Hier heb ik ook Opera Mobile draaien op mijn Tab. Onder Firefox op Linux zijn er geen meldingen.
Ik vermoed dat jij de jordy-ssl-self-signer bent. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Nee. Mijn mijn naam is niet Jordy. Ik ga toch niet klagen als ik wist dat ik het zelf ben die dit veroorzaakt :D

Mijn icon staat direct bij T.net, of op de webspace van ziggo. Dat weet ik niet uit mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d1ng
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
Staat hierboven ergens de secure pic, https :// 145.53.225.111 /tmp /fonts.png
Ik heb er overigens geen last van in mijn browsers.

[ Voor 7% gewijzigd door d1ng op 02-04-2012 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egocentrix
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-05 20:07

Egocentrix

Parttime zeurkous

Heb even zitten rondkijken, en het wordt blijkbaar veroorzaakt door één van de posts vanaf Katsunami 'Gaat lekker hier' op doda 29mrt om 01.00 uur en die van 31mrt 17.43. Bij pagina 98 krijg ik namelijk die certificaatvraag niet...

Ow, het is het plaatje in de post van jordz. (om 00.27 van zaterdag)

[ Voor 13% gewijzigd door Egocentrix op 02-04-2012 22:04 ]

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Hm. Inderdaad. Firefox laat wel een waarschuwing zien als die link wordt aangeklikt. Ik zal Jordz even PM-en met het verzoek om de link of het certificaat aan te passen.

edit: Jordz heeft de link aangepast. Bedankt.

[ Voor 35% gewijzigd door Katsunami op 03-04-2012 01:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Egocentrix1 schreef op maandag 02 april 2012 @ 22:02:
Heb even zitten rondkijken, en het wordt blijkbaar veroorzaakt door één van de posts vanaf Katsunami 'Gaat lekker hier' op doda 29mrt om 01.00 uur en die van 31mrt 17.43. Bij pagina 98 krijg ik namelijk die certificaatvraag niet...

Ow, het is het plaatje in de post van jordz. (om 00.27 van zaterdag)
Bingo, dat IP-adres ziet er bekend uit (stond in de melding, volgens mij is dat 'm). Maar waarom veroorzaakt dat plaatje op deze pagina, waar die post niet staat, een melding in Opera Mobile?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:40
Omdat niet iedereen 25 posts per pagina heeft :) Ik heb er bijvoorbeeld al jaren 100.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Precies. Vroeger had ik er nog meer dan 100, maar dat trekt mijn telefoon niet goed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Paul schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 09:11:
Omdat niet iedereen 25 posts per pagina heeft :) Ik heb er bijvoorbeeld al jaren 100.
Je snapt mij niet, ik kreeg die certificaat melding ook, terwijl de betreffende post niet op de pagina bleek te staan die ik opende ;)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Godver wat word ik af en toe toch moe van Linux. Gister even op mijn vrij nieuwe Dell L702x laptopje geprobeerd Mint te installeren. Installatie start al niet omdat ie blijkbaar niet met mn Nvidia kaart om kan gaan dus krijg ik allemaal errors en loopt ie vast. Gegoogled, en ik moest opstarten met nomodeset in de boot commandline.

Goed, ik krijg beeld, 1024x768 maar ik heb beeld. Ik installeren, opnieuw starten en het lijkt te werken. Ik had echter geen Nvidia zooi, dus ik installeer de Nvidia driver. Dat had ik beter niet kunnen doen, want nu krijg ik alleen maar een zwart scherm bij het booten. Googlen achteraf levert als resultaat dat ik een hybrid videokaart heb en dat Linux dat niet ondersteunt momenteel. Fijn, maar waarom waarschuwen ze me dan niet ff voor ik die driver installeer? Goed, om het werkend te krijgen scheen ik Bumblebee nodig te hebben want ik vind het een beetje zonde om een dure Nvidia videokaart te hebben en dan alleen de ingebakken Intel kaart te gebruiken. Ik bumblebee eindelijk geinstalleerd via gekut op de commandline, nu krijg ik helemaal geen beeld meer. Switchen naar commandline met ctrl + alt + f1 na booten werkt ook niet meer, dus ik kan nu echt niets. Re-install dan maar en maar even zonder Nvidia drivers, zucht...

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Waarom niet tijdelijk alleen met de Intel kaart? Doe ik hier ook en dat werkt als een trein!

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Omdat dat simpelweg niet nodig zou hoeven zijn. Het is gewoon uiterst jammer dat sommige dingen onder Linux pas verscheidene maanden (of jaren, of nooit....) ondersteund worden. Meestal gaat het in dat geval om hardware.

Hoewel ik heel tevreden ben over mijn twee huidige installaties op de desktop en notebook, zou ik nog steeds niet zomaar de nieuwste hardware durven kopen (zoals een Ivy Bridge bord op dag 1 na de release) en er dan Linux op knallen... dat gaat geheid niet goed als het niet een bleeding edge distributie is.

[ Voor 9% gewijzigd door Katsunami op 03-04-2012 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Touchdomex schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 11:47:
Waarom niet tijdelijk alleen met de Intel kaart? Doe ik hier ook en dat werkt als een trein!
dat zeg ik toch dat ik dat ga doen? :D Alleen je denkt hier toch niet aan als je net installeert? Je denkt ik heb een dure Nvidia kaart erin hangen, die wil ik wel gebruiken. Weet ik veel dat ik dan mn hele install kan weggooien omdat ik het niet meer goed krijg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Vicarious schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 12:35:
[...]

dat zeg ik toch dat ik dat ga doen? :D Alleen je denkt hier toch niet aan als je net installeert? Je denkt ik heb een dure Nvidia kaart erin hangen, die wil ik wel gebruiken. Weet ik veel dat ik dan mn hele install kan weggooien omdat ik het niet meer goed krijg :P
Dat was het eerste waar ik rekening mee hield bij het installeren :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Touchdomex schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 12:44:
[...]

Dat was het eerste waar ik rekening mee hield bij het installeren :X
3 jaar terug ok, maar ik verwacht wel een stukje ontwikkeling daarin. boy was i wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Vicarious schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 12:57:
[...]

3 jaar terug ok, maar ik verwacht wel een stukje ontwikkeling daarin. boy was i wrong.
Die geïntegreerde kaarten zijn voor de normale laptops toch vrij nieuw? Dan vooral op het kunnen switchen van kaart gedeelte. Zelfs in windows gaat het 9 van de 10x fout en mag ik zelf handmatig een kaart aanwijzen op de juiste .exe omdat hij anders alleen de interne gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Touchdomex schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 13:02:
[...]

Die geïntegreerde kaarten zijn voor de normale laptops toch vrij nieuw? Dan vooral op het kunnen switchen van kaart gedeelte. Zelfs in windows gaat het 9 van de 10x fout en mag ik zelf handmatig een kaart aanwijzen op de juiste .exe omdat hij anders alleen de interne gebruikt.
Ik krijg in ieder geval geen zwart scherm bij het opstarten. In windows herkent hij het overigens bij applicaties in 90% van de gevallen goed (bij mij althans), maar zelfs als ik het in linux allemaal handmatig moest doen zou ik dat geen probleem vinden. Ik wil de kaart gewoon kunnen gebruiken, maar nu kan dat dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Vicarious schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 13:33:
[...]

Ik krijg in ieder geval geen zwart scherm bij het opstarten. In windows herkent hij het overigens bij applicaties in 90% van de gevallen goed (bij mij althans), maar zelfs als ik het in linux allemaal handmatig moest doen zou ik dat geen probleem vinden. Ik wil de kaart gewoon kunnen gebruiken, maar nu kan dat dus niet.
Ik heb precies hetzelfde probleem oor maar ondertussen mijzelf er maar bij neergelegd en ga straks gewoon een desktop aanschaffen met maar 1 grafische kaart :+ Problem solved :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Hmm ik ga het toch nog eens proberen, heb nu een vrij duidelijke blog entry van iemand gevonden die het heeft opgelost op een vergelijkbaar systeem als dat van mij:
http://www.cmdematos.com/...-on-dell-xps17-l702x.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Vicarious schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 14:20:
Hmm ik ga het toch nog eens proberen, heb nu een vrij duidelijke blog entry van iemand gevonden die het heeft opgelost op een vergelijkbaar systeem als dat van mij:
http://www.cmdematos.com/...-on-dell-xps17-l702x.html
Misschien ook maar eens gaan zoeken voor mijn laptop. Moet genoeg te vinden zijn. Veelverkocht lelijk ding :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-04 13:24
Omdat dat simpelweg niet nodig zou hoeven zijn. Het is gewoon uiterst jammer dat sommige dingen onder Linux pas verscheidene maanden (of jaren, of nooit....) ondersteund worden. Meestal gaat het in dat geval om hardware.
Het betreft gewoon slechte ondersteuning vanuit nvidia en intel, is niet linux gerelateerd: als linux gebruiker is het altijd handig om hardware die slecht of niet wordt ondersteund wordt gewoon links te laten liggen.
(precies de reden waarom ik geen sandy bridge laptop aanschaf)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

blouweKip schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 15:57:
[...]

Het betreft gewoon slechte ondersteuning vanuit nvidia en intel, is niet linux gerelateerd: als linux gebruiker is het altijd handig om hardware die slecht of niet wordt ondersteund wordt gewoon links te laten liggen.
maar is het dan zo moeilijk om te detecteren dat ik met zo'n situatie zit en NIET komen met een schermpje om de proprietary nvidia driver te installeren waarmee ik effectief mn systeem om zeep help? Nu weet ik nog ongeveer wat er gebeurt, een beginnende gebruiker haakt gelijk af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
blouweKip schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 15:57:
Het spijt me om dat te zeggen, maar of het aan Linux of aan de fabrikanten ligt, dat zal de meeste gebruikers worst wezen. Als mijn huidige laptop (3,5 jaar oud) de geest geeft en ik moet een nieuwe halen, dan moet het al bijna een Sandy Bridge worden. Je gaat me toch niet vertellen dat Sandy Bridge nog steeds niet goed gesupport wordt, ondanks dat het al ruim een jaar op de markt is, en de opvolger al voor de deur staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:40
Sandybridge is het probleem niet, Intel heeft altijd eerst drivers en dan pas de hardware klaar. De huidige driver release (2.18.0) ondersteunt hardware die nog op de markt moet komen.

Waar het misgaat is het hele hybrid graphics gebeuren. Nvidia released geen specs van hun hardware, dus ligt de Nouveau driver altijd hopeloos achter op de hardware en mogelijkheden daarvan. Dan de nvidia drivers: die drivers proppen een binary blob in de kernel, vervangen de OpenGL library door hun eigen en vervangen een aantal delen van de X server. Hoe zou dat samen moeten werken met opensource drivers zoals xf86-video-intel? Vanwege dit soort problemen zal hybrid graphics met Nvidia+Intel nooit van de grond komen op linux.

Overigens grappig detail: als je xf86-video-intel compileert met SNA schijnt het mogelijk zijn om in combinatie met fglrx (de binary AMD/ATI driver) wel hybrid graphics te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Hm. Op een eventuele volgende notebook moet ik dus zorgen dat ik geen dedicated grafische kaart naast de Intel-kaart heb. Dat is gelukkig ook niet nodig, want op mijn notebook speel ik geen spellen.

Als ik een desktop zou krijgen met een Intel-CPU met geïntegreerde grafische kaart, dan neem ik aan dat die gewoon uitgeschakeld kan worden als er een externe kaart wordt bijgeplaatst; misschien gaat hij al vanzelf uit, net zoals met de grafische chips op moederborden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Katsunami schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 17:12:
Hm. Op een eventuele volgende notebook moet ik dus zorgen dat ik geen dedicated grafische kaart naast de Intel-kaart heb. Dat is gelukkig ook niet nodig, want op mijn notebook speel ik geen spellen.

Als ik een desktop zou krijgen met een Intel-CPU met geïntegreerde grafische kaart, dan neem ik aan dat die gewoon uitgeschakeld kan worden als er een externe kaart wordt bijgeplaatst; misschien gaat hij al vanzelf uit, net zoals met de grafische chips op moederborden.
Anders is het ook wel in te stellen in de bios. Dat laten die rotnotebooks niet instellen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Hm.... misschien is het anders bij de Dell Latitudes, maar mijn E6500 (uit 2008) heeft een BIOS waar veel desktopcomputers een puntje aan kunnen zuigen... werkelijk elk onderdeeltje van het notebook is aan-, uit-, of in te stellen. Dat BIOS bevat zelfs een muis en vensters. (Misschien is het al UEFI?)

[ Voor 32% gewijzigd door Katsunami op 03-04-2012 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Katsunami schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 17:12:

als je hem bijplaatst wel ja, hybrid gaat dat niet. Dan wordt de Nvidia kaart namelijk aangesproken VIA de geintegreerde kaart (fysiek). Als je dus je intel kaart uitschakelt omdat je nvidia wilt gebruiken werkt het niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Vandaag heb ik overigens nog iets anders ontdekt. Linux gebruikt de echte DPI van de monitor om de interface te renderen, daar waar Windows altijd uitgaat van 96 dpi. In mijn geval is dat op 1280x1024 @ 19 inch dus slechts 85 dpi.

De font rendering verandert dus ook, afhankelijk van de instelling. Bij 85 dpi is die anders dan bij 96 dpi.

Het vervelende is: voor sommige fonts en websites is "hintslight" het mooiste, voor andere fonts/websites is dat "hintmedium", maar als ik de dpi-instelling verander kan het precies andersom zijn :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Katsunami schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 19:47:
Vandaag heb ik overigens nog iets anders ontdekt. Linux gebruikt de echte DPI van de monitor om de interface te renderen, daar waar Windows altijd uitgaat van 96 dpi. In mijn geval is dat op 1280x1024 @ 19 inch dus slechts 85 dpi.

De font rendering verandert dus ook, afhankelijk van de instelling. Bij 85 dpi is die anders dan bij 96 dpi.

Het vervelende is: voor sommige fonts en websites is "hintslight" het mooiste, voor andere fonts/websites is dat "hintmedium", maar als ik de dpi-instelling verander kan het precies andersom zijn :/
Hmm kheb nu mint werkend op de intel grafische kaart door de nouveau en nvidia drivers te uninstallen en xorg.conf weg te tiefen, maar de fonts zien er bij mij default al prima uit. denk dus dat ik er gewoon lekker niks aan doe om al dat gekloot te voorkomen. Zoveel tijd erin steken om de fonts er een klein tikje beter uit te laten zien is het voor mij niet waard...

Cinnamon er gelijk opgegooid en dat is wat mij betreft 10x beter dan MGSE, maar het werkt wel traag zeg... vraag me af of dat komt door mijn interne videokaart terwijl ik overal lees dat je daar geen zware videokaart voor nodig hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door Vicarious op 03-04-2012 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Eigenlijk zou ik het liefst ook niet met die fonts zitten te prutsen, maar ik heb er nu de tijd voor, en dan wil ik ook weten hoe het zit. Net heb ik de core fonts (handmatig) geïnstalleerd. Het lijkt erop alsof "hintmedium" de beste isntelling voor mijn monitor is. Firefox en Thunderbird hebben zo te zien echter wel een eigen .fonts.conf in /home/user nodig, zoals ik al eerder ontdekte; die schijnen een standaard instelling aan te houden, onafhankelijk van de instellingen van het systeem zelf.

Hetgeen echter gewoon raar is, is dat sommige websites na installatie van de core fonts beter worden, terwijl anderen qua fontrendering slechter worder. Hier op tweakers wordt het forum bijvoorbeeld beter, maar de frontpage wordt iets slechter...

[ Voor 19% gewijzigd door Katsunami op 03-04-2012 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-03 16:17

afraca

Open Source!

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoetjeF
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Ik weet niet precies waarom het op Linux nog niet standaard is maar op de Unix systemen die ik gebruikt heb was het standaard om /tmp als tmpfs te mounten, en dat is echt al heel lang zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Ik heb al een aantal tmpfs-filesystems... maar dat kan natuurlijk iets anders zijn:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
[WORKSTATION: ~]$ df -h
Filesystem      Size  Used Avail Use% Mounted on
rootfs           30G  7.0G   23G  24% /
devtmpfs        3.9G     0  3.9G   0% /dev
tmpfs           3.9G   88K  3.9G   1% /dev/shm
/dev/sda1        30G  7.0G   23G  24% /
tmpfs           3.9G   50M  3.9G   2% /run
tmpfs           3.9G     0  3.9G   0% /sys/fs/cgroup
tmpfs           3.9G     0  3.9G   0% /media
/dev/sdb1       679G  286G  359G  45% /home

Ik heb trouwens ook echt het laatste probleem met de font redering achterhaald, maar volgens mij is er geen oplossing. Websites die slecht uitzien met de Core Fonts geïnstalleerd, gebruiken meestal Arial of Verdana op punt 10 of kleiner (waaronder ook Tweakers.net), en Linux rendert dat die fonts echt slecht op die kleine formaten. Met bijvoorbeeld Bitstream Vera Sans, of Liberation gaat dat wel goed. Tweakers.net heeft Liberation en Bitstream ook in de font-family zitten, dus als ik de Core Fonts weggooi, dan wordt de site beter omdat hij terugvalt op de Linux-fonts.

Echter, vanaf punt 12 zijn Arial en Verdana wel weer goed, en sites die dat gebruiken worden juist beter met de Core Fonts geïnstalleerd. Er is een manier om in .fonts.conf bepaalde formaten uit te sluiten van antialiasing en hinting, maar als ik dat doe, dan doet Firefox dat óók direct voor zijn GUI en dat is niet direct de bedoeling. Weet hier iemand een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordz.
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-05 12:26
Ben beroemd :D Sorry voor het certificaat, had het niet in de gaten omdat ik mijn eigen certificaat natuurlijk geaccepteerd heb :)

Arch Linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Foei, en niet meer doen he, jij kleine snodaard

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Zo.

Ik heb het fontprobleem eindelijk ook gecracked voor de browsers en MsTTCoreFonts (onder Fedora, in elk geval). Morgen zal ik de oplossing in een topic posten. Ik heb nu onder Linux eindelijk, voor de eerste keer in 10 jaar, overal in elk programma fonts die vergelijkbaar zijn met wat ik gewend was in Windows. Sommigen zijn een tikje minder, sommigen zijn iets beter, maar het is wel allemaal prima aan te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
Gister steeds een X crash (zwart scherm, inlog scherm) en in de avond een Nvidia update.. Sinds dien lijkt het stabiel..Tja het is natuurlijk wel Debian testing :).

Hoop dat het vandaag een beetje blijft werken want ik kon steeds me openVPN verbinding opnieuw starten (soms volgde een hele reboot) of 10 ssh schermpjes opnieuw openen -.-. Nu ik "echt" aan het werk ben vandaag (gister avond alleen een storing moeten oplossen) hoop ik dat hij gewoon blijft werken maar so far so good!

Kwam gister op me werk een machine tegen die nog Debian 4 was.. O.o Toch is uitzoeken wie dat ding beheerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Vreemd genoeg was Ertepeller's tip betreffende fonts uit het Gnome 3 topic onder Fedora niet nodig.

Het aanmaken van deze extra bestanden en het leggen van de symlinks heeft voor zowel Gnome 3 én XFCE geen effect, in elk geval niet in Fedora. Ik kan gewoon het dialoogvenster van Gnome 3 of XFCE gebruiken om de hinting en antialiasing in te stellen. (Voor de zekerheid heb ik de bestanden en links voor "lcddefault" en "autohint" wel laten bestaan, want die opties zitten niet in die dialoogvensters.)

Wat deze bestanden en symlinks wel doen, is sommige programma's qua instellingen vastzetten, met name Firefox en Thunderbird. Als ik het bestand en de symlink voor bijvoorbeeld hintslight maak, dan gebruiken Firefox en Thunderbird die instelling, onafhankelijk van de instellingen van de desktop zelf. Zonder die links gebruiken ze de instellingen van de desktop.

Ik heb dus een aantal van de genoemde bestanden en symlinks verwijderd en de instellingen gewoon in het dialoogvenster van de DE gemaakt; mijn fonts zien er nog steeds prima uit.

De fix voor de fonts op internet was eigenlijk ook eenvoudig, maar het was vervelend om hem te vinden. Er worden heel veel "oplossingen" gegeven die simpelweg niet werken, of het resultaat zelfs verslechteren.

Voor de nieuwe Linux-fonts, zoals DejaVu, Liberation, of die van Ubuntu, is autohint = false gecombineerd met hintslight (voor een monitor met een hoge dpi) of hintmedium (voor monitoren met een lage dpi) een heel goede instelling. De letters zien er echt prima en kraakhelder uit: *minimaal* zo goed als onder Windows.

Echter, voor de ondertussen ruim 15 jaar oude Microsoft Core Fonts is die instelling helemaal niet goed.

Die fonts zijn niet ontwikkeld voor LCD-schermen, en ze worden dan heel lelijk. Autohint False gaat ervan uit dat een font hinting-intstructies bevat, en dat is voor deze oude fonts niet het geval. Daarom zagen webpagina's na installatie van de Core Fonts er heel slecht uit. Als die fonts er niet waren, dan vielen de meeste sites terug op sans-serif, die hier ingesteld was als DejaVu Sans in Firefox.

De oplossing is: overschrijf de instellingen, specifiek voor deze oude fonts, met Autohint op True in plaats van False, en HintFull in plaats van HintSlight of HintMedium. Dat kan via .fonts.conf in de home/directory. De Core Fonts komen er dan (in elk geval op mijn monitor) net zo uit te zien als onder Windows.

Een voorwaarde om om hinting (en zeker autohinting) onder Fedora echt goed te laten werken zonder kleurverschuivingen is de installatie van freetype-freeworld uit RPMFusion.

Hierbij het .fonts.conf bestand:

~/.fonts.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
<fontconfig>
    <match target="font">
         <test qual="any" name="family" compare="eq">
              <string>Anadale Mono</string>
              <string>Arial</string>
              <string>Arial Black</string>
              <string>Comic Sans MS</string>
              <string>Courier New</string>
              <string>Courier 10 Pitch</string>
              <string>Georgia</string>
              <string>Impact</string>
              <string>Trebuchet MS</string>
              <string>Times New Roman</string>
              <string>Webdings</string>
              <string>Verdana</string>
         </test>
         <edit name="antialias" mode="assign"><bool>true</bool></edit>
         <edit name="autohint" mode="assign"><bool>true</bool></edit>
         <edit name="rgba" mode="assign"><const>rgb</const></edit>
         <edit mode="assign" name="hintstyle"><const>hintfull</const></edit>
         <edit mode="assign" name="lcdfilter"><const>lcddefault</const></edit>
    </match>
</fontconfig>

Eindelijk. Ik ben blij dat ik *eindelijk* een van mijn grootste pet-peeves voor Linux op de desktop heb kunnen oplossen, al heeft het wel veel prutswerk gekost. Aangezien het kan, vraag ik me af waarom veen distributies (eigenlijk alleen Ubuntu en Mint blijkbaar) dit niet standaard doen. Het enige (verwaarloosbare) probleem dat nog overblijft is dat Arial blijkbaar een tikkeltje kleiner wordt gerendered in Linux.

Trouwens, ik begin vanwege Linux weer te ver-nerd-en blijkbaar... ik heb net bash in vi-mode gezet, en ik denk dat ik onder Eclipse toch maar eens vrapper ga proberen. Het genereren van make-files, instellen van verschillende targets (32-bit, 64-bit, etc), refactoring en projectbeheer van Eclipse bevallen me heel goed (al kan het zijn dat ik uiteindelijk toch besluit om NetBeans te gaan gebruiken), maar de oude manier van editen trek ik niet meer :X

Ik heb een klap tutorials en een eBook over Vim gelezen, en nu typ ik soms vi-commando's in Eclipse, of ik denk "Kon ik nu maar..." En dat terwijl ik Vim nooit echt heb gebruikt :/. Dan druk ik op ESC, en typ D... wat dus gewoon een D oplevert. Of ik druk op ESC en typ /zoek-iets, of ik typ A om iets in te voegen. Raar hoe snel die tutorials in je kop gaan zitten :|

[ Voor 25% gewijzigd door Katsunami op 05-04-2012 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19894

Zo kijk je via VLC een .mkv x264 tv-serie en opeens halverwege de serie besluit VLC het geluid te gaan laten ch o p p een

Dan maar opnieuw downloaden, en wederom ellende. Dan maar naar mijn Samsung Note. Verhip! Geen audio ellende! :o

Op de Linuxbak maar gewoon een VLC-beta geprobeerd, uhuh.
Kaffeïne van de OpenSUSE distro maar eens gestart, maar die wil alleen maar meuk installeren die er niet is in de distro (wtf 1)

KMplayer dan.. ook niets te zien :P

Dan maar op zoek naar een aantal libs. xine-libs aha. download src en ./configure maar.

lib 1 is niet aanwezig (zoek en installeer)

lib 2 is niet aanwezig (zoek en installeer)

lib 3 is niet aanwezig (zoek en installeer)
.
.
(wtf 2 kan er niet een check daarvoor komen??)
(wtf 3 een source APP compilen voor een lib??)

Enfin, vele pakketten verder nog niets behalve een aantal succesvolle make's

Dan maar XMBC installeren.

Geen OpenGL ext FUUUUUUUUUUUUUUU wtf (heb een NVIDIA kaart en de binary driver)

Wat geklooi met de X.org.conf en nog steeds geen OpenGL, maar wel een reboot ;(

8)7

Kijk ik eens voor de grap naar KMplayer.. HALLO normale audio _/-\o_ En WTF slechte interface 8)7

Kaffeïne gestart en HALLO normale audio en normale interface _/-\o_

7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Woehoe, fullscreen 720p flash op m'n externe monitor, best vloeiend.

* afraca kruist weer een reden weg om stiekem soms naar windows 8 CP te booten

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:55

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Anoniem: 19894 schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 00:19:
Kijk ik eens voor de grap naar KMplayer.. HALLO normale audio _/-\o_ En WTF slechte interface 8)7

Kaffeïne gestart en HALLO normale audio en normale interface _/-\o_
kijk ook eens naar smplayer

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

afraca schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 00:28:
Woehoe, fullscreen 720p flash op m'n externe monitor, best vloeiend.

* afraca kruist weer een reden weg om stiekem soms naar windows 8 CP te booten
Te vroeg gejuicht, T.net video's gaan fullscreen nog naar m'n primary monitor :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thanks for the tip :)

Dat lijkt er meer op en itt VLC onthoud hij wel de EQ settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Voor de mensen die hier last van hebben: Het Zukitwo window manager theme (voor de titelbalk en dergelijke) heeft een bug; in elk geval onder XFCE 4.8. Je kunt vensters alleen resizen via de bovenste hoeken, en de titelbalk.

Ik gebruik Zukitwo nu voor de GTK-2 en GTK-3 onderdelen (programma's in beide toolkits zien er dan hetzelfde uit), en heb een ander theme voor de window manager gekozen. Als je in de "Apple-stijl" wilt blijven, dan is AguaLemon, meegeleverd met XFCE 4.8, een goede vervanger.

[ Voor 11% gewijzigd door Katsunami op 09-04-2012 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
vorige week bij ownCube een gratis ownCloud getest. Gisteren toen ze 50% korting gaven maar een premium account genomen, 100 GB voor 30 USD/jaar. :9

Helaas heeft de Mirall/csync client nog wat kuren. Ik hoop echt dat daar snel verbeteringen in komen. Ik had eigenlijk verwacht dat ownCloud.com afgelopen week wel met een redelijke kwaliteit client zou komen maar dat valt helaas nog een beetje tegen. Desalniettemin zal het wel snel verbeteren denk ik zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Afbeeldingslocatie: http://www.dumpyourphoto.com/files4/107270/thumbnail/hvAdpiqHS.png

Lecture slides, zie ik in 1 slide zowel GPL als RMS staan :) Oh wacht, RSM is wel iets anders :P

Universiteit Utrecht, Innovation Policies, lecture "User Innovation"

[ Voor 19% gewijzigd door afraca op 10-04-2012 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Heren,

Weet iemand wat er nou aan de hand is met virt-manager onder Ubuntu (12.04 beta) dat de VNC sessies van virt-manager wel gestart worden maar niet vanuit de GUI gedraaid kunnen worden. Als je met de hand connect met xtightvnc (oid) werkt het prima de bima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-05 15:36

jelly

Arch Linux

yay, eindelijk support nvidia xrandr 1.2 en zelfs 1.3!
http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?p=2551804

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Laatst online: 22-05 13:26

Theimon

Snapte!?

Met Serviio op mijn WD MybookLive kreeg ik op geen enkele manier fatsoenlijk een x264 .mkv op mijn tv voorgeschoteld. En allemaal kloten met ffmpeg om de boel zo te coden dat ie het wel zou gaan doen, maar het werd allemaal niks. Glitches, horten en stoten, om te janken.

Dus als last resort dan maar simpel ffmpeg alle codecs laten kopieren en output naar een .mp4..........werkt gewoon als een zonnetje :X |:( 8)7

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Ik heb goede ervaringen met PS3 Media Server. (ook voor non-ps3 media players)

Beetje lastig om fatsoenlijk headless op te zetten maar als het werkt doet hij het best goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wait wut? Ik heb opeens Gimp 2.8.0 erop :? Terwijl ik niet gevraagd hebt om de boel te updaten, die staat op handmatig namelijk.. (OpenSUSE)...

Hij staat ook nog niet bij OpenSUSE online :?

Oh well :P Eindelijk van die losse window bende af *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

mace schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 17:18:
Ik heb goede ervaringen met PS3 Media Server. (ook voor non-ps3 media players)

Beetje lastig om fatsoenlijk headless op te zetten maar als het werkt doet hij het best goed.
Serviio werkt op zich prima, het is meer de combinatie van een DLNA NAS met een Samsung tv, .mkv werkt dan gewoon kut. Alleen liep ie ook te bokken op andere formats terwijl andere files met dezelfde codecs wel werken.

Uiteindelijk dus een eenvoudig trucje om de boel op te lossen. Nu kan ik ook wat andere videos omzetten en eindelijk bekijken :)

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Hmm, m'n Gentoo bak liep een tikkie eigenwijs te zijn. Bij het compileren kon ie sommige dingen niet vinden etc.
Ff m'n $PATH bekeken, niks mis mee. Sommige basic commands lopen which'en....wijst gewoon naar /usr/bin...wtf?

En op m'n Virtualbox Gentoo compileert alles prima met praktisch dezelfde USE-flags. Hrrrmmm. Hey, wacht eens even, waarom loopt package X toch /usr/local/bin te gebruiken.

Staat /usr/local/bin bomvol. In feite een kopie van /usr/bin, maar dan wel een kopie van een half jaar geleden. Maar hoe krijgt het systeem dit elkaar?

code:
1
rm /usr/local/bin/*

En alles werkt weer zoals het hoort. Het schiet niet op als je wel je systeem update, maar hij blijft toch de oude versies gebruiken. Ook al moet ie volgens mijn environment toch eerst in /usr/bin en dan pas /usr/local/bin kijken.

Weer iets om uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Een oude laptop die anderhalf jaar stil staat van Fedora 15 naar 17 krijgen. Ik wilde hem openschroeven omdat hij laatste niet meer startte, maar ditmaal deed hij het opeens wel. Dus ik dacht, leuk om eventjes een dist-upgrade te draaien. Lessons learned:

[list]
• Dat gaat lastiger dan bij Ubuntu.
• Twee releases zijn héél véél packages, en dat repo's soms maar downloaden met 20k/s maakt het er niet leuker op.

On a sidenote, voor wie hem over het hoofd gezien had:
Notes: Using netcat to build a simple TCP proxy in Linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 286128

Mensen mensen mensen, heet mijzelf meteen maar even welkom ;). Dacht altijd heel erg gehecht te zijn aan Windows, maar na een erg stabiel Linux VPS'je voor wat Android en Wordpress-zaakjes :'), een geherinstalleerde laptop met Linux Mint en een behoorlijke duik in het diepe water wil ik echt niet meer zonder Linux als primair OS op mijn devices. Ben alleen nog op zoek naar wat oplossingen voor mijn iPhone 4s (mijn Samsung telefoon werkt goed) en het connecten/gebruiken (waarom is dat zo moeilijk?), waarom ik geen HDMI beeld output kan hebben op mijn Acer Aspire 5551g laptopje, of er Visionapp achtige clients zijn voor op Linux en of er iets voor Citrix Access Gateway oplossingen. Zijn niet echt vragen maar meer een harde roep om suggesties, wellicht hier aan het goede adres :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

In het andere topic al genoemd, maar ik zou Remmina proberen voor RDP/VNC
Wat werkt er niet aan je Citrix Access Gateway? Je kan gewoon de Citrix client downloaden en installeren en dan werkt het toch? Google anders even op ubuntu + ica + howto (Ubuntu en Mint zijn bijna hetzelfde, dus je kan ook van die Wiki gebruik maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 286128

Dan reageer ik hier wel even op ;). Heb hier op kantoor voornamelijk een WinOS environment en doe vaak dingen vanaf thuis, dus zou handig zijn als ik een DB kan maken met een overzicht van tal van belangrijke IP-adressen, of ik moet separate 'links' gebruiken. Heb een x64 Cinnamon geïnstalleerd inderdaad. En over Citrix, de receiver an sich werkt al! Dat ging heel makkelijk, client geïnstalleerd, certificaten geïmporteerd

code:
1
# cp /usr/share/ca-certificates/mozilla/* /usr/lib/ICAClient/keystore/cacerts/

...en good to go. Werkt ook uitermate snel en goed op Linux die Receiver (beetje á la Android). Maar mijn SSL-VPN werkt niet. Hebben hier nog een redelijk verouderde portal (zijn bezig met een nieuwe maar voordat de netscalers geleverd zijn etc) dus vroeg me af of dat zou kunnen werken. Heb me al suf gegoogled. Dit hieronder heb ik nodig, maar die versie staat weer niet op de site (4.6.3) en ook niet als je als klant inlogt (of erom vraagt :')).

http://forums.citrix.com/thread.jspa?threadID=299518

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Hmm ik zou in dat geval gewoon Citrix of jullie Citrix partner bellen of ze je dat bestand willen sturen of wachten tot jullie zijn overgestapt naar de nieuwe portal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Een flinke tijd geleden was de site kernel.org gehackt; een tijd lang hebben de kernel sources daarna op Github gestaan tot kernel.org weer was hersteld.

Nou staat er op die site al een tijdje "We will be writing up a report on the incident in the future". Zo lang na het incident verwacht ik er geen rapport meer van. Aangezien ik wel nieuwsgierig ben naar de oorzaak: iemand hier die weet wat er destijds precies gebeurd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-05 15:40
vanaalten schreef op zondag 01 juli 2012 @ 10:42:
Een flinke tijd geleden was de site kernel.org gehackt; een tijd lang hebben de kernel sources daarna op Github gestaan tot kernel.org weer was hersteld.

Nou staat er op die site al een tijdje "We will be writing up a report on the incident in the future". Zo lang na het incident verwacht ik er geen rapport meer van. Aangezien ik wel nieuwsgierig ben naar de oorzaak: iemand hier die weet wat er destijds precies gebeurd is?
T.net weet het vast wel...
http://tweakers.net/archieven/?keyword=kernel.org
Pagina: 1 ... 25 ... 78 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.