Vicarious schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 13:16:
Zeker als ik een nieuw netwerk ergens zou inrichten zou ik een linux-only opzet zeker overwegen. Zelfs voor producten als Exchange zijn nu volwaardige linux-alternatieven beschikbaar waardoor het enige struikelblok nog enkele applicaties zullen zijn. Als je zorgt dat er alleen applicaties draaien die ook onder Linux werken is dit enige struikelblok weggewerkt en kun je voor veel minder geld en een veel kleinere beheerslast een netwerk neerzetten.
om wat onduidelijkheid weg te nemen; wij hebben linux/open-source only niet als uitgangspunt. maar platform-onafhankelijke oplossingen is het sleutel woord.
natuurlijk zien wij liever een gpl oplossing dan zo'n gesloten en proporitair systeem van een bepaalde uitgever. helaas heb je dat als afnemer in het onderwijs niet altijd voor het zeggen. echter zijn er steeds meer ontwikkelaars die meedenken. ook zij zien langzaam de noodzaak van platform onafhankelijke oplossingen.
Dat traject is in een stroomversnelling geraakt door (

er nog steeds van) apple. Door die enorme groei in populariteit en verzadeging van de markt stijgt de vraag naar platform onafhankelijek oplossingen.
Nu die verschuiving duidelijk(er) zichtbaar is in de markt, kunnen wij steeds meer op maat leveren. En daarmee bedoel ik het volgende; systeem wat afgestemt is op de wensen van zowel gebruiker als uitgever. Wat blijkt; ubuntu ltsp volstaat prima! (los van examen software

)
Het mooiste vond ik nog wel een recente uitrol op een locatie; ~60 van de nieuwste HP (fat)clients, die zijn voorzrien van een zinloos-xp installatie en middels pxe kan de gebruiker ook ubuntu ltsp opstarten. ...... en wat blijkt de volgende dag; 99% van de studenten heeft ubuntu ltsp gestart

(kun je natuurlijk afvragen of die fat-clients wel zo'n verstandige keuze zijn geweest... maar gezien de examen software moesten we wel)
Indien de lijn van ltsp gebruik doorzet, gaan we over enkele maanden over windows heen qua aantal actieve users

voor ons als ICT een kleine overwinning. Maar ook voor de gebruiker; zij kunnen ubuntu en libre-office toevoegen aan hun CV. Enkele nemen deze ervaring mee naar hun vervolg opleiding of nieuwe werkgever.....
ben heel, heel erg benieuwd naar de stand van zaken over 10jr. Persoonlijk verwacht ik dat de consument geen idee meer heeft van de software die op zijn device draait (pc thuis, laptop, tablet etc.) immers zal alles via online toepassingen uitgevoerd worden. en daarmee is een html5 browser de enige eis aan de gebruiker. hoe tof is dat? ... can't wait
[
Voor 15% gewijzigd door
himlims_ op 04-07-2012 21:00
]