Welkom in dit topic. In de openingsposts zullen we even duidelijk maken wat er hier allemaal gebeurt, waar wát staat en hoe je iets zonder al teveel moeite kunt vinden.
We zullen het hier hebben over HDD-mp3-players (en soms wat aanverwante zaken). Een HDD-MP3-player is dus een MP3-speler die een harddisk als opslagmedium gebruikt. Er zijn nogal wat verschillen tussen dit soort spelers tov MP3-CD-spelers en FlashMemory-based-spelers.
Hoewel het in Nederland nogal stil is in dit specifieke marktsegment, staan de molens in de overige delen van de wereld niet stil: er schieten overal HDD-spelers uit de grond als ware het paddestoelen.
Toen ik met dit topic begon, had ik daar zelf ook geen flauw benul van. Ook in mijn gedachten waren er slechts 3 spelers bekend: de Apple iPod, de Creative Zen en de Archos JB Recorder/Studio. Gaandeweg kwam ik er echter steeds meer tegen, en nu blijkt dat dit niet bepaald vreemd is geweest. Gerespecteerde merknamen als iRiver, Samsung en het (helaas ter ziele gegane) SonicBlue waren ook volop bezig met het ontwikkelen van een HDD-speler.
FF een lesje geschiedenis: de Remote Solutions PJB-100 en de Neo-25 I waren rond 1999 uniek in hun soort. Uiteindelijk is deze "slag" om de HDD-MP3-markt ruimschoots gewonnen door de PJB-100: het is dan ook een kwaliteitsmachine, die zelfs heden ten dage nog goed verkocht wordt en nog steeds *erg* duur genoemd mag worden.
Het bleef lang kalm: erg, erg kalm zelfs. Er waren weinigen die heil zagen in het vervaardigen van een nieuw type MP3-speler (dit waren de tijden van de opkomst van de MP3CD-speler). Veelal betrof een nieuwe release van een MP3-HDD-player een zogenaamd "budget-model", zoals de Tréo-serie van E.Digital of de Neo 25 II/IV-serie van SSI. Echter, een firma met de niet geheel onbekende roepnaam "Apple" stak haar neus in de zaak, en er rolde iets uit... dat wij allemaal wel zullen kennen.
Met de creatie van de iPod was de markt opengebroken, echter: de opgave -zoals gesteld door Apple's nieuwe standaard - was allerminst gemakkelijk van aard. Creative probeerde het met de Zen, en deze poging bleek niet geheel vruchteloos. De Zen had meer capaciteit te bieden dan een iPod voor dezelfde prijs kon offreren. Machines als de Toshiba GigaBeat probeerden Apple's stellingen te doorbreken met een compact design en wat additionele functies, maar tevergeefs. Archos gooide het over de budget-boeg, en bleek daarmee redelijk succesvol omdat de hoge aanschafprijs van een HDD-player voor veel mensen nu eenmaal het grootste obstakel is.
Het design en gebruiksgemak van de iPod deden echter het voordeel van vele twijfelaars uitslaan naar het witte koelkastje van Apple. Zelfs vandaag de dag (en op de dag dat ik dit schrijf, betreft het hier waarschijnlijk zelfs de laatste dag in het bestaan van de "oude" iPod) staan velen er nog versteld van, hoe Apple haar speler zo klein en toch kwalitatief hoogstaand heeft weten te houden.
Met het aanbreken van het jaar 2003 werden alle trossen losgegooid. Het ene na het andere bedrijf stelde een prototype tentoon aan het hongerige publiek. Reeds enkele exemplaren zijn in de afgelopen maanden, weken gereleased: de Neuros HD20 en de E.Digital Odyssey 1000 bijvoorbeeld. Het grootste gevecht staat echter nog voor de deur.
De huidige iPod kan stevige concurrentie verwachten van o.a. de Samsung YP-900GT, RCA Lyra RD-2821 en Philips HDD100. Het grootste gevaar dreigt voorlopig uit de hoek van iRiver: diens iHP-100 maakt hapklare brokken van alle reeds beschikbare spelers, en wellicht ook degene die nog moeten gaan komen.
Met de komst van de nieuwe iPod zal gelijk een nieuwe standaard gesteld worden. Het zal voorlopig de vraag blijven "of een ander bedrijf met de iPod weet te concurreren", aangezien dit al sinds 2001 het geval is geweest. Eén ding moge duidelijk zijn: Apple kan niet op haar lauweren gaan rusten, het marktsegment van HDD-players is een prestige-object geworden.
Vooral in de periode van de geboorte des Apple iPod, leek het erop dat dit specifieke type mp3-spelers inderdaad slechts bereikbaar was voor de “elite”, mede door de hoge aanschafprijs (welke destijds nog veel hoger ligt dan hedendaags). Bovendien voelde Apple zich nog geenszins bedreigd door enig andere firma van naam, en kon het de iPod dus ook daadwerkelijk brengen als iets “unieks”.
Hoewel veel mensen geneigd zijn zichzelf argwanend op te stellen naar HDD-spelers toen, is daar in feite weinig reden toe. Onderstaand grafiekje geeft één en ander aardig weer:

Omdat hier een logaritmische schaal is gehanteerd, vallen de extremiteiten wat minder op, maar duidelijk is nog steeds dat de aanschafprijs van een HDD-speler helemaal gerechtvaardigd wordt, door hetgeen je ervoor terugkrijgt.
Waar veel mensen zich op doodstaren, is de absolute beginprijs of de absolute afmetingen van een speler. Zie je deze zelfde gegevens in een relatief perspectief, dan zal meteen opvallen, dat een HDD-speler ontzettend goed zal scoren.
Dat gezegd hebbende, verwijs ik je graag door naar de rest van het topic.
De 2e en 3e post in dit topic worden in beslag genomen door een uitgebreid overzicht, waarin de specificaties (voor zover bekend) van bijna alle HDD-players staan opgenomen. Onderaan zo'n spec-opsomming staat dan weer de URL van de fabrikant van een bepaalde speler.
Omdat veel mensen er erg veel moeite mee hebben het hele gedrocht in 1 keer door te lezen (en dat is begrijpelijk als je er zomaar opeens "invalt"), heb ik in de 4e post een lijstje gemaakt van posts die specifiek over één bepaalde speler gaan.
Het systeem werkt als volgt: de naam van de speler wordt gevolgd door allerlei genummerde links. Hoe hoger het nummer, des te recenter is de post: de 45e link over de iRiver iHP-100 is dus recenter dan de 13e link, zo simpel werkt dat. Sommige links zijn nogal overbodig, maar goed: daar kom je zelf heus wel uit. Ik heb gewoon geprobeerd zo volledig mogelijk te zijn.
Mochten er nog specifieke topics op GoT lopen over bepaalde spelers, dan staan deze onder de genummerde links vermeld.
Al met al dus vrij uitgebreid en volledig: het is daarom ook een kleine moeite om ff wat aandacht te besteden aan hetgeen je eigenlijk wilde vragen, het is immers wellicht reeds aan bod gekomen. Op zich is het niet zo erg wanneer je een vraag nog een keertje stelt, maar laat dan wel even blijken dat je wat research hebt gedaan. Hetzelfde geldt voor het plaatsen van pics: zet er ff bij wat het precies voorstelt, dat is gewoon duidelijker voor de overige lezers.
Evenzozeer dient gezegd te worden, dat het in dit topic vooral *niet* draait om specifieke iPod- (de "oude" versie), Zen- en Archos JB Studio/MM/Recorder-vragen gaat. Het gaat vnl. om de concurrentie en de opvolging van genoemde spelers.
Goed, rest mij nog de lezers veel plezier met het doorneuzen van dit topic, u allen te bedanken voor de aandacht (wat een leuterverhalen hang ik ook altijd op
[ Voor 255% gewijzigd door the_Omniscient op 27-04-2003 22:46 ]
Schrijveralijeren | Hier stond een wijze sig