Opmars van de Pentium 4

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• K-2SO
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-08 15:47
De snelste chip van fabrikant Intel, de Pentium 4, zal binnen enkele weken zijn opwachting maken.

Dat maakten Intel-woordvoerders afgelopen woensdag tijdens een presentatie bekend. De kloksnelheid van de nieuwste Pentium bedraagt 1,4 GHz. Hiermee neemt de fabrikant de koppositie van aartsrivaal AMD over. De snelste chip van AMD, de Athlon, loopt namelijk op 1,2 GHz.

In het derde kwart van volgend jaar moet de chip de grens van 2 GHz bereikt hebben, aldus de manager van Intel's Architecture-divisie Paul Otellini.

De nieuwe chip zal voorlopig alleen in duurdere high-performance computers worden geïnstalleerd. Eind 2001 moet de Pentium in alle segmenten van de desktopmarkt vertegenwoordigd zijn, aldus de zegsman. Dit betekent dat klanten tegen die tijd voor ongeveer 1500 dollar een door Pentium 4 aangedreven systeem kunnen kopen.

In vergelijking met de 1 GHz snelle Pentium III verbetert de nieuwste processor de prestaties voor het comprimeren van audio met 25 procent en het coderen van video met 50 procent. De grafische kwaliteit tijdens het spelen van games neemt met 44 procent toe, aldus de zegsman.

Het zogeheten 'cross-over' punt – wanneer de productie van Pentium 4 processors meer dan 50 procent van het totaal bereikt – wordt pas begin 2002 verwacht.

Dag AMD :)

• r00tie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-11-2025
Opmars Pentium 4 my ASS

Dit is trouwens GEEN flame

let nou eens goed op:

Iedereen weet dat de P4 gaat floppen en volgens mij is die 1.2Ghz Athlon nog sneller dan zo'n verrotte P4 1.4Ghz (OK ik zou die P4 best willen hebben, maar alleen gratis, want geld geef ik er echt niet voor uit.... want voor dat geld kun je bijna 3 1Ghz procs. van AMD kopen!!!!!!

Dus Intel gaat steeds dieper.... 8-)

Flame mode

AMD RULEZ

Flame mode off

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:47

Spooksel

Spooksel!

i'm with rOOtie

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 04-09 14:14
Ja, de P4 is alleen snel in MHz uitgedrukt.
Waarschijnlijk ziet het rijtje van snelste procs er als volgt uit:
Langzaam
1.4 GHz P4
1.0 GHz P3
1.0 GHz AMD
1.1 GHz AMD
1.13 GHz P3
1.5 GHz P4
1.2 GHz AMD
Snel

De AMD en P3 ontlopen elkaar niet veel op klok-voor-klok, maar de P4 is beduidend langzamer op klok-voor-klok ratio.
Zelfs met de introductie van de 1.5 GHz P4 zal AMD waarschijnlijk nog steeds sneller zijn met hun 1.2 GHz TBird

En dan hebben het nog over het gebruik van SDRAM en niet over DDR of RDRAM. DDR is sneller dan RDRAM en voorlopig is de P4 alleen met RDRAM terwijl de AMD het met DDR gaat doen :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• WoyBoy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-04 09:07
Als je nou gewoon wacht op betrouwbare testresultaten, dan weet je wie sneller is.
Nog een paar nachtjes slapen... en dan!...weet je het.
En wat maakt het uit wie het snelste is? Het gaat toch vaak om "bang for the buck", toch?
Als de prestaties toereikend zijn bij de beschikbare keuzemogelijkheden (Intel & AMD), dan gaat prijs/ prestatie een rol spelen denk ik.

• WoyBoy
  • Laatst online: 14-04 09:07
Hee GarBaGe,
jij hebt ook een BH6 en 300A, wil je ff kijken in:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/64653

aub?

• Unico
  • Laatst online: 30-07-2025
Voorlopig is het nog steeds
"the big P that rules"
Alleen omdat die AMD bagger snel is
wil niet zeggen dat het beter is
stabiel draaien is toch ook wel fijn
en daar heb ik de knaken wel voor over

• r00tie
  • Laatst online: 17-11-2025
Als je stabiel wilt draaien, kan je ook AMD nemen hoor, AMD is user friendly, it's just selective about who it's friends are :)

Hehe

• KingNothing
  • Laatst online: 30-01-2024
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 03 november 2000 17:37 schreef Unico het volgende:
Voorlopig is het nog steeds
"the big P that rules"
Alleen omdat die AMD bagger snel is
wil niet zeggen dat het beter is
stabiel draaien is toch ook wel fijn
en daar heb ik de knaken wel voor over[/quote]Yup! :)

Die-hard Brexiteer

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-08 19:18

killercow

eth0

tjonge jongen wat is dat nou voor argument?

intel stabieler my assss en zelf al zou het zo zijn.. dan koop je voor het prijsverschil toch gewoon 133ecc geheugen en allemaal a produkten? dan schuer je die inteelt helemaal voorbij en dan ben je nog 40x zo stabiel ook!!

kom maar op met die p4, we lusten dat hoopje miezerige MHZen rouw! wat klok voor klok is AMD veel sneller..

enuhhh dit is dus wel een flame!!!

(sorry maar t moest ff)

openkat.nl al gezien?

• KingNothing
Mijn machine was zijn geld h-e-l-e-m-a-a-l waard. Kut AMD >:)

Die-hard Brexiteer

Verwijderd

ben ut niet met beyondhorizon eens (maar ben wel jaloers op zn suzuki)

als iedereen nou gewoon ff lekker afwacht totdat de eerste benchies zijn gedraaid (alsof die al te vertrouwen zijn) en daarna elkaar pas gaan flamen.... duh...

ik was puur intel lover vroeger... maar door verhaaltje prijs en leveren ben ik overgestapo op amd... en het bevalt me best...
ze zijn gewoon allebei goed... punt uit...

ps ik moet het nog doen op een gsx600f...hmmm

• KingNothing
De jouwe rijd comfortabeler, is een toerfiets.

Die-hard Brexiteer

Verwijderd

een 91'er... was toen nog een racer't.. nu ist inderdaad een toer'er ja... (vin ut nieuwe model ook niet mooi)

krijg er iniedergeval lamme polsen genoeg van als je te lang rij... hehehe..

voor de zomer staat de gsx-r gepland...

mzzlz
;)

en kickin' the topic back on ON

• Unico
AMD is voor groentjes
als jullie groot zijn
koop dan maar een Pentuim
we meet again
PS
die p4 benchmarks maak ik zelf wel

• Count
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-08-2023
:Z

Flamewars zijn zooo saai...

Great minds think in parallel gutters.

Verwijderd

Dell trok P4 uit vergelijkingstest met AMD 760
Gepost door Femme Taken Maandag 30 Oktober 2000 - 10:11 - bron: JC News'n'Links
Willi stuurde een linkje naar deze interessante posting van JC over de publicatie van een Pentium 4 vs Athlon/DDR roundup in het december nummer van PC Magazine. Dell zou hun P4 uit de test hebben teruggetrokken omdat het systeem zwaar voor lul werd gezet door de performance van de Thunderbird / AMD 760 / PC2100 DDR combinatie:

"There was a big show-down in PC World and/or PC Mag planned for the Dec issue showcasing the performance of AMD's Athlon DDR 2100 platform (thats what I want to call it - we'll see) Vs. P4. Dell pulled the P4 system when Dell found out the results. OUCH!".

Tja, door dit soort voorvallen (zie ook deze nieuwsposting van eerder vandaag) ga ik toch twijfelen of het nog gaat goedkomen met de prestaties van de P4.

I REST MY CASE

WIL JE SNEL...STABIEL...GOEDKOOP.......
KOOP DAN GEEN INTEL FUCKING PENTIUM 3 OF 4
HELEMAAL GEEN 4 DIE STINKT HELEMAAL

Verwijderd

raar he dat de p4 langzamer uit de bench komt... bijna geen enkele app maakt nog gebruik van de mogelijkheden van dat ding zoals sse2...

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-08 13:31

Tjark

DON'T PANIC

Waarom moet iedereen zo nodig z'n eigen merk processor verbeteren? Lijkt wel precies als met 3dfx en nVidia. Voel je je meteen aangevallen als iemand zegt dat hij merk X beter vindt terwijl je zelf merk Y gebruikt? Kinderachtig.

Als ik een pc nodig heb kijk ik op _dat_ moment wie het beste voor m'n geld levert. Momenteel ben ik nog steeds erg blij met m'n intel procs, maar voor de nieuwe pc van m'n pa pak ik mooi een AMD. Als ik m'n systeem over een jaartje oid vervang kijk ik dan wel wat ik wil. Misschien een P4, misschien wel een Dual AMD. Hangt helemaal af van de kosten/baten. Bij m'n laatste systemen zijn de proc _altijd_ 1 van de goedkopere onderdelen geweest, omdat ik vind dat bv een monitor of HD veel belandrijker is (heb ondertussen NEC, AMD, Cyrix en Intel procs gehad en mits je je componenten _goed_ kiest hou je er een stabiel systeem aan over)

*insert signature here

Verwijderd

Er is alleen nog een maar aan dit verhaaltje P4 vs Thunderbird...
In de praktijk zal het gevecht in het begin gaan tussen de P4 en de MUSTANG -AMD's high end oplossing met verbeterde branch unit, een iets langere pipeline van 12 stappen en 256bit cache ipv 64bit).

Zoals hier in de draad al eerder aangegeven zal de P4 in het begin voor de high-end markt bedoelt zijn, dus net als de Mustang waardoor die P4 een tegenstander krijgt in een zwaardere gewichtsklasse.

Nu is de P4 klok voor klok redelijk traag te noemen, en kan pas met geoptimaliseerde SSE2 instructies de P3 klok voor klok de baas in sommige applicaties.
En laten die applicaties nu net dezelfde zijn waarin AMD op dit moment heer en meester in is!

De P4 zal zeker goed verkocht worden omdat er 'intel' en 'pentium' in de naam voorkomt, maar als je echt naar de prestaties gaat kijken bij uitkomen van de processor en dan die van de concurrentie dan krijg je een heel ander beeld.

Dan nog even dat 'stabiliteits' verhaal:
Inderdaad hebben de chipsets voor de AMD processors nogal problemen gehad met b.v. de GeForce (o.a. maar AGP1x) en nog wat andere zaken, maar intel bleef ook niet helemaal schoon in de stabliteissector met hun chipsets (i820 zegt genoeg denk ik) maar NVidia heeft nu volledige support aangekondigd voor het nieuwe 760 chipset van AMD.
zie: http://sf-web1.businesswire.com/cgi-bin/f_headline.cgi?day0/203080105&ticker=nvda

trouwens ik gebruik zelf een AMD760+GeForceDDR combo, en ik heb nergens last van!?!?

Het zal nog een felle strijd worden, waarbij intel waarschijnlijk de MHz kroon pakt en AMD waarschijnlijk de performance kroon (heeft intel toch nog iets ;) ).

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 03 november 2000 18:03 schreef BeyondHorizon het volgende:
Mijn machine was zijn geld h-e-l-e-m-a-a-l waard. [/quote]Waarom is je icon een nieuwe 750 als je op een '94 1100 rijdt? :-) Vraag ik me al een tijdje af.
Mijn neoantieke Z900 kan je bewonderen op http://people.a2000.nl/raaphors/news/wieiswie/ptah.jpg

• FalconM
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Kort en simpel gezegd:
AMD Thunderbird is voor de prijsbewuste tweaker die z'n hand niet omdraaid voor een extra patchje of drivertje.
Intel is voor de domme consument die graag wat teveel betaald :) :)

Volvo V70 D5 my2011

Verwijderd

-> Onzinforum

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Kort en simpel gezegd:
AMD Thunderbird is voor de prijsbewuste tweaker die z'n hand niet omdraaid voor een extra patchje of drivertje.
Intel is voor de domme consument die graag wat teveel betaald[/quote]Ja en alle 'AMD-fans' zijn 'slim':

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/65239
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/65004
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/63645
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/64846
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/64035
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/65038
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/65160
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/64740
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/65056
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/64659
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/63531

;) Tijd is geld?

How Did This Happen?
We believe confusion related to the integration of this external circuit is what lead to the rumor of a delay. If Gigabyte's initial 7DX shipments didn't include this circuit, the company may be forced to quietly recall these boards and replace them with newer designs. Obviously, this will take time.
This isn't the first time a bug had to be squashed during the development of this chipset. Corona EVT-5 reference motherboards (based on revision B1 of the chip) had problems running properly at 133MHz system bus. In addition, AMD also raised DDR voltage from 2.5V to 2.65V to ensure proper operation while running in AGP 4X mode.

Quite simply, bug fixes occur frequently in the development of any chipset, and AMD's 760 chipset is no exception. Unlike previous chipset launches for AMD, with 760, these fixes just weren't able to be kept from the publics' eye.

Where Does AMD Go From Here?
So now that the problem is known and the fix determined, AMD and its motherboard partners must decide how they will proceed. For the first batch of motherboards, the fix will have to be resolved via the previously mentioned external circuit.
It remains to be seen if AMD will resolve this glitch with an upcoming revision of 761. This next revision is rumored to solve the heat-related issues some have encountered.

Our source suggested that some motherboard manufacturers don't even know the full story behind the glitch with B2, which hints that a few manufacturers may not be prepared to implement a fix.

Final Thoughts
So what's our opinion on this whole story? Earlier this week, we mentioned in our preview that Gigabyte was AMD's lead partner for launch. As such, they're entitled to certain information as well as the full resources of AMD's research and development team for 760, and therefore, certainly knows this glitch exists.
We believe this whole mix-up occurred as a result of poor communication within Gigabyte. While the Taiwanese arm of the company was fully aware of the problem and its solution, the European side of the company was left in the dark.

Now that the public knows the glitch exists, it's up to motherboard manufacturers to implement the fix as quickly as possible. Will this lead to some delays for manufacturers? We can't answer that question, but during our conversations with AMD, they made it clear that 760 and 266MHz Athlons won't be as readily accessible in the retail channel upon launch as their products have been in the past -- "widespread availability" isn't expected until the first quarter of next year.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>>Onzinforum[/quote]
Idd

• Meuk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-07 13:08
[antiamdmodus]
godverdomme is het nou es afgelopen met dat gezeik over amd... het is nou eenmaal een kut processor... ik heb laatst een p3 450 katmai met een (oude) athlon 650 vergeleken met dezelfde videokaart... en 3dmark en unreal tournament als test... en wie won er? ja intel natuurlijk. het is gewoon triest dat die athlon met 2x zoveel integer en floating point units gewoon trager is dan een intel... een athlon reageert op zowel de opgaande als neergaande flank van de cpu clock en dus heb je het effect van een soort 'dual' cpu system en nog is de athlon trager dan een gewone intel... nee voor mij heeft het echt geen zin meer om mij van gedachten te veranderen. ik heb altijd al iets tegen amd gehad. en ik blijf erbij... amd is kut, kut en nog eens kut... maar goed voor al die schrale gozertjes die geen intel kunnen betalen... veel plezier met je athlon en denk maar dat je een snellen cpu hebt, maar wij echte intellers weten wel beter!!! :D :D >:)
[/antiamdmodus]

ik heb nix tegen amd ofzo hoor, maar die p4, die komt wel tot zn recht hoor, netzoals de thunderbird op de 760, dat klinkt ook veel belovend...

ASUS TUF Gaming Z690-PLUS WIFI D4, Intel Core i5-12600KF, Kingston Fury Beast KF432C16BB1K2/32, Gigabyte AORUS GeForce RTX 3070 Master, Lexar NM790 2TB

Verwijderd

waarschijnlijk ff tegen beterweten in:

Hey Meuk, niet verkeerd: jij doet een 'test' (als het dat al mag heten), gebaseerd op wat, een handje vol games, en komt tot de wereldconclusie dat een p3 op 350 sneller is dan een athlon 1 op 600 Mhz?

Hey dude, who died and made you god?

Lees jij geen test? Al die sites (tomshardware, anandtech, trash firingsquad ea), die zaten er zeker naast, en jij, als enige heb het zeker wel goed?

Ben je al over je eigen belangrijkheid heen, of niet?

Dat jij niet CAPABEL genoeg bent om je eigen PC te beheren (ANDERS, had er DUIDELIJK uit gekomen dat een Athlon1 sneller is) is niet hetzelfde als amd=slecht.

Hey, ik wens je veel plezier, koop lekker een P4 die prijs prestatie verhouding zwaar duur is, en oh ja, die koop je ook nog op een VIA mobo, want de bobo's bij Intel zijn zo zwaar lui en arrogant geworden dat ze ook nog hun marktleiderschap op't gebied van mobo chipsets te grabbel hebben gegooid.

• Unico
Ja JA JA
maar ook ik zie toch wel heel veel
amd problemen in het forum
en wat bij mij bovenaan staat
is toch wel de betrouwbaarheid van een systeem
en met een amd sys gebeuren er toch wel
veel rare dingen
patch hier en daar suc6 ermee ik
ga voor betrouwbaarheid

• FalconM
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Het blijft toch lachen (misschien is triest een beter woord) om te zien hoe fanatiek men hier hun Intel/AMD processor verdedigd.
Ik plaats hier een opmerking over hoe goed AMD wel is en hoe slecht de prijs/prestatie verhouding van Intel en hup, elke Intel-fan springt hoog in de boom.
Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat AMD (of is het VIA) ook absoluut niet perfect is, dus voor beide merken zal wel wat te zeggen zijn.

Misschien is het maar beter om dit soort onzintopics sneller dicht te gooien in dit forum....

Volvo V70 D5 my2011

Verwijderd

Jezus stop eens met zeiken allemaal :(

Blij met je Intel? Feest!
Blij met je AMD? Feest!

My ass dat er een van de twee significant BETER is; ieder zijn meug.

Sluiten die topic ;)
Pagina: 1