Beste heren / dames,
Ik heb (ongeveer) een week geleden een computer aangeschaft. Ik ben er zeker over te spreken maar...
Jammer genoeg heb ik een probleem.
Er is een onderdeel wat ik niet aan de praat krijg. Het gaat om een (PnP 10Mbps-combo) Realtek PCI-netwerkkaart.
Ik heb een Asus A7V Athlon/Thunderbird moederbord met 5 PCI-sloten.
Er is er maar 1 slot bezet met een SBLive!. De soundblaster zit in slot nr3.
Het lijkt dus erg simpel; De netwerkkaart moet in 1 van de lege PCI-sloten
geinstalleerd worden en klaar is Kees.
Ik heb de kaart inmiddels in ALLE PCI-sloten geprobeerd te installeren...
Maar telkens is er een IRQ conflict welke ervoor zorgt dat windows niet meer opstart. De ene keer met de Mass Storage Controller dan weer met de Display Controller.
Er gebeurd het volgende:
Ik installeer de netwerkkaart in 1 vd vrije PCI-sloten.
Ik start windows98se, deze vindt gelijk de plug&play-netwerkkaart.
Ik installeer de netwerkkaart mbv de bijgeleverde software en de windowsCD.
Na de installatie vraagt windows of ik de computer opnieuw wil starten om gebruik te kunnen maken van de netwerkkaart.
Tijdens het opstarten is al te zien dat de netwerkkaart een IRQ deelt met 1 vd andere
apparaten. Vervolgens is het niet mogelijk om het volledige opstart-proces af te ronden. Er is altijd conflict met onmisbaar apparaat. Zoals de displayadapter (wanneer het grafische gedeelte van windows komt herstart de machine) of de mass storage controller (netwerkledjes gaan knipperen ipv de hardeschijf-ledjes... verkeerde apparaat wordt aangestuurd waardoor windows niet meer opstart).
De IRQ van de netwerkkaart is niet aan te passen. Misschien is het IRQ van de mass storage controller wel aan te passen. Ik hoop dat jullie een oplossing hebben. Anders ben ik genoodzaakt een andere netwerkkaart te kopen die wel de mogelijkheid ondersteund om bv via jumpersettings een ander IRQ selecteren.
Hieronder volgt informatie over mijn configuratie, de PCI-devices en hun huidige IRQs.
PCI Device Listing:
IDE Controller, IRQ 14/15
Serial Bus Controller, IRQ 9
Multimedia Device, IRQ 5
Input Device, IRQ NA
Mass Storage Controller, IRQ 10
Display Controller, IRQ 11
Hier moet dus nog bij een ====> Network Controller, IRQ ??
Mijn PC-configuratie:
JNC ATX Big Tower + 1.44 MB FDD 300 Watt ATHLON
Asus A7V Athlon/Thunderbird Socket A, met multiplier switch
AMD 900 Mhz Athlon/Thunderbird Socket A, locked
256MB SDRAM 133 Mhz
Gainward C. Exp. Geforce II GTS 64MB
Maxtor 30.0 GB (AV) (UDMA 100)
A-Open 48 speed (IDE)
Soundblaster SLIVE! PLAYER 1024
Toetsenbord PS/2
Logitech 3knopsmuis PS/2
Iceberg ATHLON koeler
Windows 98 SE
Bij voorbaat dank voor de moeite,
Dennis Pronk.
mailto:smoed@wanadoo.nl
Ik heb (ongeveer) een week geleden een computer aangeschaft. Ik ben er zeker over te spreken maar...
Jammer genoeg heb ik een probleem.
Er is een onderdeel wat ik niet aan de praat krijg. Het gaat om een (PnP 10Mbps-combo) Realtek PCI-netwerkkaart.
Ik heb een Asus A7V Athlon/Thunderbird moederbord met 5 PCI-sloten.
Er is er maar 1 slot bezet met een SBLive!. De soundblaster zit in slot nr3.
Het lijkt dus erg simpel; De netwerkkaart moet in 1 van de lege PCI-sloten
geinstalleerd worden en klaar is Kees.
Ik heb de kaart inmiddels in ALLE PCI-sloten geprobeerd te installeren...
Maar telkens is er een IRQ conflict welke ervoor zorgt dat windows niet meer opstart. De ene keer met de Mass Storage Controller dan weer met de Display Controller.
Er gebeurd het volgende:
Ik installeer de netwerkkaart in 1 vd vrije PCI-sloten.
Ik start windows98se, deze vindt gelijk de plug&play-netwerkkaart.
Ik installeer de netwerkkaart mbv de bijgeleverde software en de windowsCD.
Na de installatie vraagt windows of ik de computer opnieuw wil starten om gebruik te kunnen maken van de netwerkkaart.
Tijdens het opstarten is al te zien dat de netwerkkaart een IRQ deelt met 1 vd andere
apparaten. Vervolgens is het niet mogelijk om het volledige opstart-proces af te ronden. Er is altijd conflict met onmisbaar apparaat. Zoals de displayadapter (wanneer het grafische gedeelte van windows komt herstart de machine) of de mass storage controller (netwerkledjes gaan knipperen ipv de hardeschijf-ledjes... verkeerde apparaat wordt aangestuurd waardoor windows niet meer opstart).
De IRQ van de netwerkkaart is niet aan te passen. Misschien is het IRQ van de mass storage controller wel aan te passen. Ik hoop dat jullie een oplossing hebben. Anders ben ik genoodzaakt een andere netwerkkaart te kopen die wel de mogelijkheid ondersteund om bv via jumpersettings een ander IRQ selecteren.
Hieronder volgt informatie over mijn configuratie, de PCI-devices en hun huidige IRQs.
PCI Device Listing:
IDE Controller, IRQ 14/15
Multimedia Device, IRQ 5
Input Device, IRQ NA
Mass Storage Controller, IRQ 10
Display Controller, IRQ 11
Hier moet dus nog bij een ====> Network Controller, IRQ ??
Mijn PC-configuratie:
JNC ATX Big Tower + 1.44 MB FDD 300 Watt ATHLON
Asus A7V Athlon/Thunderbird Socket A, met multiplier switch
AMD 900 Mhz Athlon/Thunderbird Socket A, locked
256MB SDRAM 133 Mhz
Gainward C. Exp. Geforce II GTS 64MB
Maxtor 30.0 GB (AV) (UDMA 100)
A-Open 48 speed (IDE)
Soundblaster SLIVE! PLAYER 1024
Toetsenbord PS/2
Logitech 3knopsmuis PS/2
Iceberg ATHLON koeler