Asus A7V + Realtek Netwerkkaart

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gormandize
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-09 09:50
Beste heren / dames,

Ik heb (ongeveer) een week geleden een computer aangeschaft. Ik ben er zeker over te spreken maar...
Jammer genoeg heb ik een probleem.
Er is een onderdeel wat ik niet aan de praat krijg. Het gaat om een (PnP 10Mbps-combo) Realtek PCI-netwerkkaart.
Ik heb een Asus A7V Athlon/Thunderbird moederbord met 5 PCI-sloten.
Er is er maar 1 slot bezet met een SBLive!. De soundblaster zit in slot nr3.
Het lijkt dus erg simpel; De netwerkkaart moet in 1 van de lege PCI-sloten
geinstalleerd worden en klaar is Kees.
Ik heb de kaart inmiddels in ALLE PCI-sloten geprobeerd te installeren...
Maar telkens is er een IRQ conflict welke ervoor zorgt dat windows niet meer opstart. De ene keer met de Mass Storage Controller dan weer met de Display Controller.

Er gebeurd het volgende:
Ik installeer de netwerkkaart in 1 vd vrije PCI-sloten.
Ik start windows98se, deze vindt gelijk de plug&play-netwerkkaart.
Ik installeer de netwerkkaart mbv de bijgeleverde software en de windowsCD.
Na de installatie vraagt windows of ik de computer opnieuw wil starten om gebruik te kunnen maken van de netwerkkaart.
Tijdens het opstarten is al te zien dat de netwerkkaart een IRQ deelt met 1 vd andere
apparaten. Vervolgens is het niet mogelijk om het volledige opstart-proces af te ronden. Er is altijd conflict met onmisbaar apparaat. Zoals de displayadapter (wanneer het grafische gedeelte van windows komt herstart de machine) of de mass storage controller (netwerkledjes gaan knipperen ipv de hardeschijf-ledjes... verkeerde apparaat wordt aangestuurd waardoor windows niet meer opstart).

De IRQ van de netwerkkaart is niet aan te passen. Misschien is het IRQ van de mass storage controller wel aan te passen. Ik hoop dat jullie een oplossing hebben. Anders ben ik genoodzaakt een andere netwerkkaart te kopen die wel de mogelijkheid ondersteund om bv via jumpersettings een ander IRQ selecteren.

Hieronder volgt informatie over mijn configuratie, de PCI-devices en hun huidige IRQs.

PCI Device Listing:
IDE Controller, IRQ 14/15
Serial Bus Controller, IRQ 9
Serial Bus Controller, IRQ 9
Multimedia Device, IRQ 5
Input Device, IRQ NA
Mass Storage Controller, IRQ 10
Display Controller, IRQ 11
Hier moet dus nog bij een ====> Network Controller, IRQ ??

Mijn PC-configuratie:
JNC ATX Big Tower + 1.44 MB FDD 300 Watt ATHLON
Asus A7V Athlon/Thunderbird Socket A, met multiplier switch
AMD 900 Mhz Athlon/Thunderbird Socket A, locked
256MB SDRAM 133 Mhz
Gainward C. Exp. Geforce II GTS 64MB
Maxtor 30.0 GB (AV) (UDMA 100)
A-Open 48 speed (IDE)
Soundblaster SLIVE! PLAYER 1024
Toetsenbord PS/2
Logitech 3knopsmuis PS/2
Iceberg ATHLON koeler
Windows 98 SE

Bij voorbaat dank voor de moeite,

Dennis Pronk.
mailto:smoed@wanadoo.nl

Verwijderd

hmmmm
gooi die realtek weg,
loop naar de winkel,
en koop een simpel 3com pci 900b kaartje voor 4 tientjes ofzo :)

realtek sux gewoon :)

• Helldesker
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-05 20:17
* Helldesker heeft ook een Realtek. >:)
Ik heb hem in het 4de slot ( vanaf de AGP.) zitten. Ik heb hem op IRQ 9 zitten en hij werkt als een speer. Oh ik heb dus ook een A7V en een SB Live! in het derde slot. Videokaart ( Geforce.) heeft IRQ 10.

• Gormandize
Het probleem is dat ik een combo-kaartje wil hebben. Deze zijn meestal toch wat duurder.
De kaart die ik nu heb voldoet dus wel aan m'n eisen...
Maar hij moet het wel doen natuurlijk.
Ik hoop dat er mensen zijn die een oplossing weten (misschien zijn er anderen die hetzelfde hebben meegemaakt?).

• Gormandize
Bedankt voor je hulp Helldesker, maar ik heb dat al geprobeerd zoals ik in m'n 1ste post liet weten. Dan is er bij mij nog steeds een IRQ-conflict. Aangezien ik het IRQ van de Realtek niet kan aanpassen vroeg ik mij af of het bv mogelijk is om het IRQ van de mass storage controller aan te passen (hoe?) of een andere oplossing.

• Helldesker
  • Laatst online: 12-05 20:17
Dat confict heb ik dus niet... Rara hoe kan dat dan ??? Oh uh en ik heb er nog een Adaptec SCSI controller bijzitten.

IRQ 9 Kan je gewoon gebruiken. Helemaal GEEN probleem. Die mag namelijk gewoon gedeeld worden.
Tja bij mij mag die IRQ 9 WEL gedeeld worden. Errug vreemd dat dat bij jou niet kan.

• Titanium
  • Laatst online: 02-02 11:48

Titanium

Android rules

IRQ kunnen tegenwoordig gedeeld worden,

m.a.w. daar zit het probleem vermoedelijk niet
Ik zou maar een een verse driver van de firma realneptec neerhalen,

Samsung S23 Ultra

• Gormandize
Zoals je aan de beschrijving ziet kunnen nou net die IRQs niet gedeeld worden :(.

Waarom gaat anders de het netwerkkaart-LEDje knipperen in plaats van de hardeschijf (controller stuurt dus verkeerde apparaat aan).

• theezeefje
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-09 16:10

theezeefje

Poehee

je kan proberen in je bios je IRQ toewijzingen aan te passen.
best risky, maar het proberen waard :)

Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....

• Gormandize
dat heb ik dus ook gedaan dus in de PCI-settings aan de port een ander IRQ toewijzen.
Jammer genoeg veranderd dan ook gelijk het IRQ van het conflicterende apparaat mee. Dus dan blijft ook het conflict bestaan.
(ik heb zelf vanalles geprobeerd voordat ik jullie om raad ging vragen :)).

• theezeefje

theezeefje

Poehee

misschien toch een aanrader om te kijken voor een andere combo NIC zoals 3com of SMC, Realtek wil nog wel eens de nodige conflicten geven.
zou jij moeten weten :):):):):):):):):):):):)

LOL

Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....

• Gormandize
Hahaha, daar heb je gelijk in Theezakje.

Misschien was het wel dom om voor het B (Z?) merk te gaan. Ik had 'm bij andere mensen goed zien werken... maar die hadden natuurlijk ook totaal andere configuraties.

Ik hoop dat er toch een oplossing voor is...
Zo niet: Moet ik echt voor 3com gaan?

• theezeefje

theezeefje

Poehee

:)

Verwijderd

Ik heb een Realtek 8029AS. Kijk eens op de chip (even stickertje eraf poetsen) welke chip jij hebt.

Heb je al geprobeerd:
1) zonder sound kaart erin.
2) realtek in slot 4/5 te stoppen? De mass storage zit in/onder slot 3.
3) in BIOS irq van slot 4/5 instellen, en eventueel dat IRQ ook reserveren zodat het niet meer uitgedeelt kan worden. Als je irq gereserveerd hebt, en de boel start op:
4) met bij realtek behorend programmatje onder DOS de irq en memory map te programmeren.

Verwijderd

O ja: als bij het opstarten komt te staan dat er een IRQ "conflict" is, gewoon F1 drukken, het is geen "conflict" namelijk!

• Pewwy
  • Laatst online: 02-05-2022
Heb je al gekeken of dat ding niet gewoon gaar is ??

Netwerkkaart bedoel ik dus...

Is wel zo makkelijk :)

Verwijderd

Hoe weet je dat ie gaar is? Zou het moederbord soms gaar kunnen zijn? Zou de soundblaster soms gaar kunnen zijn? Zou de geforce kaart niet compatible kunnen zijn? Had je soms toch de blauwe pil moeten nemen?

Wat is vragen toch makkelijk he.

• Gormandize
Het programma wat is meegeleverd geeft niet de mogelijkheid om een IRQ toe te wijzen. De kaart is dus alleen als plug&play-kaart te gebruiken. Als ik een IRQ toewijs aan een PCI-slot veranderd ook het IRQ van het apparaat waarmee de kaart conflicteerd (je raadt het al... naar precies hetzelfde IRQ) :(.
Als ik de kaart in slot nr.2 stop dan komt er inderdaad gelijk bij het opstarten te staan dat er een conflict is en of het goed is om verder te gaan. Dit heb ik dus ook uitgeprobeerd... geen succes ;(.

Bedankt voor de tips!

Verwijderd

Realtec geeft vaak conflicten... (toch:?)
Dan kan je toch beter een 3com kaartje nemen.. Deze geven over het algemeen geen. fouten of conflicten... :)

Verwijderd

HIER IS HET ANTWOORD OP JE PROBLEEM!!!!!!!!

Ik heb het zelfde probleem gehad en dit heb ik gedaan:

Ga naar de eigenschappen van de SB16- emulatie (overige creative-apparatuur)in je system properties. hieronder zit een tabblad instellingen (settings) zet een vinkje voor "allow LPT interrupt sharing" Daarna pc herstarten!

Dit heeft bij mij geholpen, doe het en laat het ff weten!

• Gormandize
Bedankt voor jullie hulp,
uiteindelijk had de kaart geen IRQ-conflict meer. Jammer genoeg bleek dat de kaart defect was. Inmiddels heb ik een vervangende kaart van hetzelfde merk... en ja :) hij werkt.

Greetz.
Pagina: 1