• GJP1987
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12:29
Ik twijfel momenteel tussen twee systemen:

Anker SOLIX Solarbank Max AC
  • 3× 7 kWh + 1× BP7000 = 28 kWh
  • Totaalprijs nu ongeveer €7.996
  • Circa €286 per kWh
  • Sterk ecosysteem, goede software/integraties en modulair uit te breiden
Marstek Venus E Max
  • 30 kWh
  • Inclusief P1-meter
  • Totaalprijs nu ongeveer €7.349
  • Circa €245 per kWh
  • Gunstiger geprijsd per kWh en interessant vanwege SmartBox/back-upmogelijkheden
Puur op prijs/capaciteit lijkt de Marstek op dit moment aantrekkelijker. De Anker spreekt me vooral aan vanwege de software, integraties en het volwassen ecosysteem.

Ik wacht zelf nog even op de Black Friday-aanbiedingen. We kunnen voorlopig nog steeds salderen, dus er is voor mij geen haast om nu al te kopen. :)

• pheijms
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:01
GJP1987 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:53:

• Circa €286 per kWh
Marstek Venus E Max
  • 30 kWh
  • Inclusief P1-meter
  • Circa €245 per kWh
  • Gunstiger geprijsd per kWh en interessant vanwege SmartBox/back-upmogelijkheden
Puur op prijs/capaciteit lijkt de Marstek op dit moment aantrekkelijker. De Anker spreekt me vooral aan vanwege de software, integraties en het volwassen ecosysteem.

Ik wacht zelf nog even op de Black Friday-aanbiedingen. We kunnen voorlopig nog steeds salderen, dus er is voor mij geen haast om nu al te kopen. :)
Kun je bij beide instellen hoeveel het laad en ontlaadvermogen is? 3600 watt vind ik te veel, ik zou liever op 2500 of max 3000 gaan zitten. Weet jij dat?

• schouwb
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:24
Ik zit momenteel op 150.119.115, nadat ik via support had gemeld dat ik modbus disconnects had elke +/- 30m. Ik kwam van 150.116.115.
Batterij is v3.

Nog steeds modbus disconnects echter en dus precies ook laad- en ontlaadpieken telkens deze de verbinding verliest - of heeft de verbinding met de CT niets met modbus te maken?

• GJP1987
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12:29
pheijms schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:59:
[...]

Kun je bij beide instellen hoeveel het laad en ontlaadvermogen is? 3600 watt vind ik te veel, ik zou liever op 2500 of max 3000 gaan zitten. Weet jij dat?
3,5 kW is het maximum van de anker, niet het vermogen waarop hij altijd hoeft te draaien; het uitgangsvermogen is softwarematig te begrenzen. Zie specs online :)
schouwb schreef op woensdag 9 september 2026 @ 12:04:
Ik zit momenteel op 150.119.115, nadat ik via support had gemeld dat ik modbus disconnects had elke +/- 30m. Ik kwam van 150.116.115.
Batterij is v3.

Nog steeds modbus disconnects echter en dus precies ook laad- en ontlaadpieken telkens deze de verbinding verliest - of heeft de verbinding met de CT niets met modbus te maken?
Als je stuurt via modbus heb je toch geen CT nodig?

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 4000Wp Oost + 7200Wp West / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 Astrameter / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:34

• Circa €286 per kWh
Marstek Venus E Max
  • 30 kWh
  • Inclusief P1-meter
  • Circa €245 per kWh

30 kwh das een flinke capaciteit, hoeveel zonnepanelen heb je daar tegenover staan?
En wat verbruikt er dan 30 kwh in de nacht/ochtend ?
Gwn uit interesse

4800 Wp 10x ZO 6x Goodwe 5000 DNS NW Marstek Venus V3

Als je tussen de €7k à €8k gaat spenderen zou ik persoonlijk de Marstek laten vallen. Kwestie support / stabiliteit / ondersteuning / toekomstgericht / etc is het een beetje een grote gok. Wat is een paar honderd euro op die prijs meer voor geen frustratie te hebben. Zou zeker ook eens kijken of een vaste installatie met hybride omvormer(s) niet interessanter is dan zo een retrofit batterij. Want tegen die prijs durft dat nogal eens gelijk te liggen of zelfs goedkoper uit te komen.

• schouwb
Druppeltje_ schreef op woensdag 9 september 2026 @ 12:27:
[...]

Als je stuurt via modbus heb je toch geen CT nodig?
Hoe ik denk dat ik het doe (nog een leek op dit gebied):

Sturing is via P1 van HomeWizard. In de app staat CT in het groen. Als ik daar op klik, zie ik ook de Homewizard P1 meter staan.

Via modbus doe ik alleen monitoring (via Marstek Venus Modbus HACS in Home Assistant). Sturing niet.

Ik ging er ook van uit dat eens ik modbus in gebruik nam, wifi uitgeschakeld zou worden. Ik vind op mijn router ook maar 1 IP adres terug van de batterij, hetgeen dat in HA is geconfigureerd. Dit komt ook overeen met het wifi ip adres in de Marstek app.

Daarom ook mijn veronderstelling dat als modbus er elke 30/35min uitgaat, de verbinding ook even weg is en de sturing met de P1 ook de mist ingaat.
schouwb schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:02:
[...]

Hoe ik denk dat ik het doe (nog een leek op dit gebied):

Sturing is via P1 van HomeWizard. In de app staat CT in het groen. Als ik daar op klik, zie ik ook de Homewizard P1 meter staan.

Via modbus doe ik alleen monitoring (via Marstek Venus Modbus HACS in Home Assistant). Sturing niet.

Ik ging er ook van uit dat eens ik modbus in gebruik nam, wifi uitgeschakeld zou worden. Ik vind op mijn router ook maar 1 IP adres terug van de batterij, hetgeen dat in HA is geconfigureerd. Dit komt ook overeen met het wifi ip adres in de Marstek app.

Daarom ook mijn veronderstelling dat als modbus er elke 30/35min uitgaat, de verbinding ook even weg is en de sturing met de P1 ook de mist ingaat.
Normaal niet. Je hebt modbus niet nodig om de batterij werkend te krijgen op de standaardwijze. Wat zegt het historisch wifi signaal in de app van Marstek bij de batterij? Ik vermoed dat je gewoon CT verbinding verliest.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 4000Wp Oost + 7200Wp West / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 Astrameter / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:34
Druppeltje_ schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:32:
[...]

Normaal niet. Je hebt modbus niet nodig om de batterij werkend te krijgen op de standaardwijze. Wat zegt het historisch wifi signaal in de app van Marstek bij de batterij? Ik vermoed dat je gewoon CT verbinding verliest.
Was modbus in combinatie met V150 een boosdoener?

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.73 , A+++ , Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

tweeek schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:39:
[...]

Maar dat was dan modbus probleem dacht ik? Of verbrak CT dan ook verbinding?

• obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:18
tweeek schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:39:
[...]

Ik volg HBC ook op discord, de meeste zijn niet zo enthousiast over v150, er ontstaan veel verschillende soorten problemen door.

🇳🇱 3x Marstek V3 - 5.12 kWh | V149| HW p1 | HW smart plugs | HA | HBC |

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:34
obed112 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:46:
[...]

Ik volg HBC ook op discord, de meeste zijn niet zo enthousiast over v150, er ontstaan veel verschillende soorten problemen door.
@Druppeltje_ ik gebruik zelf modbus niet.

Ik heb tot nog toe geen problemen met V150, wellicht vanwege simpel gebruik met alleen de app?
Kreeg het aangeboden met een update voor de communicatie module en ik heb er geen klagen over tot nog toe, draait nu bijna een maand en geen uitval van wifi / CT of raar laad gedrag.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.73 , A+++ , Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

obed112 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:46:
[...]

Op photovoltaikforum ook veel problemen gelezen met v150. Zeker eentje om over te slaan als je nog niet geïnstalleerd hebt. Volgens mij worden nieuwe updates helemaal niet getest bij Marstek, maar gewoon uitgerold en we zien wel welke feedback of problemen we terug krijgen :+

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Avenger 2.0 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:51:
[...]

Op photovoltaikforum ook veel problemen gelezen met v150. Zeker eentje om over te slaan als je nog niet geïnstalleerd hebt. Volgens mij worden nieuwe updates helemaal niet getest bij Marstek, maar gewoon uitgerold en we zien wel welke feedback of problemen we terug krijgen :+
Ik ben ook van v148 naar v150 gegaan, daarna gevraagd naar een rollback en draai nu weer stabiel op v148. Dit ding behoeft vrijwel geen updates, dus ik laat het nu voor wat het is.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• schouwb
Druppeltje_ schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:32:
[...]

Mijn historisch wifi signaal is een hele dag door consistent medium.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qY4cUldBYXGcIskgJ0KuIoC3jk4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UEIGN1hzcCt9HzJdxm99Tmja.png?f=fotoalbum_large

Verwacht ik misschien teveel van de NOM van Marstek?
Bvb tussen 11 en 13u heb ik 0,44 kWh geïnjecteerd naar het net (van 2,44 opgewekt). Tijdens deze periode heeft de accu 1,39kWh opgeladen. Zonnepanelen zijn niet boven 2500W gegaan dus de accu had dit allemaal kunnen gebruiken om op te laden.

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:33

Willem2

Ω is futile

schouwb schreef op woensdag 9 september 2026 @ 15:23:
[...]

[Afbeelding]

Bvb tussen 11 en 13u heb ik 0,44 kWh geïnjecteerd naar het net (van 2,44 opgewekt). Tijdens deze periode heeft de accu 1,39kWh opgeladen. Zonnepanelen zijn niet boven 2500W gegaan dus de accu had dit allemaal kunnen gebruiken om op te laden.
wat voor P1 meter heb je? Mijn oude dsmr 4.2 geeft maar eens per 10 seconden een update, dat werkte niet lekker, ik zag hetzelfde als jij nu ziet.
Sinds ik mijn hoofdaansluiting uitlees met een Shelly 3EM Pro draait NOM als een zonnetje

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

schouwb schreef op woensdag 9 september 2026 @ 15:23:
[...]

[Afbeelding]

Dat kan normaal wel beter. Maar zoals hier net boven al staat: veel is afhankelijk van je meter. Als je een snelle DM hebt, zou je normaal bij een goede werking niet zoveel terug op het net moeten zetten als je batterijen nog niet vol zijn. Tenzij je PV natuurlijk veel meer dan 2,5kW opbrengen ten tijde van het laden.

Pagina: 1 ... 41 42 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.