• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:14

mjl

Ugh

Zaterdag een raar fenomeen gehad, de backup power was opeens uitgeschakeld. Via de app meerdere keren ingeschakeld maar na een paar tellen ging deze weer uit. Uiteindelijk via home assistant (modbus integratie) de backup power aan gezet en toen bleef deze wel aan. Is iemand dit ook al eens overkomen en is hier en oplossing voor (ik heb het modem en router aan dit stopcontact hangen, gelukkig met nog een kleine UPS er tussen maar dit is niet handig als dit gebeurt als ik niet thuis ben…

Firmware is v149 (ik begreep dat v150 issues heeft en v149 werkte (tot afgelopen zaterdags) stabiel :) )

[ Voor 10% gewijzigd door mjl op 07-09-2026 01:22 ]

-------

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:33
THE_BASE schreef op zondag 6 september 2026 @ 22:36:
[...]

Zou je dat schema willen delen?
  • NOM van 0.00 tot 12:59.
  • Bijladen 1500W 13:00 tot 16:29
  • NOM 16:30 tot einde van de dag.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@WargamingPlayer
Dus eigenlijk draai je NOM en als de batterijen niet vol zijn door de zon worden ze alsnog volgeladen vanaf 13 uur

Geen verkoop?
Er valt smorgens nog wat te halen zodat je met lege batterijen begint bijvoorbeeld.
En ook savonds op het duurste tijdstip ontladen (per kwartier zit toch wel verschil) en genoeg overhouden voor de nacht.

Maar dat lukt niet met een vast schema.
Je haalt er niet maximaal uit wat er in zit.
Kan prima zijn voor jouw situatie, maar sommigen willen er meer uit halen.

Edit: vandaag zou je al gratis zon lading missen door versneld opladen vanaf 13:00.
Kreeg je de batterijen niet vol op enkel de zon aan het eind van deze middag? Zeker met de batterijen niet leeg in de ochtend? Was gisteren een zonnige dag.

Ik ben niet uit om je schema af te kraken maar er is zoveel meer te behalen met een slimmere aansturing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rgfBvOTR7tbGcmdZ0n1Jl_Jg8EY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XSUzPcg7zZenfAKPzLlctzoz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-09-2026 08:40 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:46
obed112 schreef op zondag 6 september 2026 @ 22:10:
Voor mensen die een Marstek batterij hebben en een dynamisch contract zie ik HBC op dit moment eigenlijk als enige logische oplossing.
Ik heb nog geen batterij, maar wel een PV-omvormer die ik afhankelijk van de tarieven aanstuur op 100%, (ongeveer) NOM of 0%. Welke strategie gebruiken jullie voor het aan tegelijkertijd aansturen van de PV-omvormer en de thuisbatterij? Ondersteunt HBC dat ook?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Eärendil Naast HBC bestaat er ook HPVC :+
https://github.com/BioPC/home-pv-control

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-09-2026 06:37 ]

• Bakstenen
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 18:07
AUijtdehaag schreef op maandag 7 september 2026 @ 05:48:
@WargamingPlayer
Dus eigenlijk draai je NOM en als de batterijen niet vol zijn door de zon worden ze alsnog volgeladen vanaf 13 uur

Geen verkoop?
Er valt smorgens nog wat te halen zodat je met lege batterijen begint bijvoorbeeld.
En ook savonds op het duurste tijdstip ontladen (per kwartier zit toch wel verschil) en genoeg overhouden voor de nacht.

Edit: vandaag zou je al gratis zon lading missen door versneld opladen vanaf 13:00.
Kreeg je de batterijen niet vol op enkel de zon aan het eind van deze middag? Zeker met de batterijen niet leeg in de ochtend? Was gisteren een zonnige dag.

Ik ben niet uit om je schema af te kraken maar er is zoveel meer te behalen met een slimmere aansturing.

[Afbeelding]
Ik ben nog maagd met al de termen die gebruikt worden, probeer het te leren, maar waar staat NOM voor?

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:24
Bakstenen schreef op maandag 7 september 2026 @ 08:45:
[...]

Ik ben nog maagd met al de termen die gebruikt worden, probeer het te leren, maar waar staat NOM voor?
Null Op de Meter = eigen stroom zoveel mogelijk gebruiken. Stroom over = opladen, stroom tekort = batterij bij laten springen

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Bakstenen schreef op maandag 7 september 2026 @ 08:45:
Je kan ook de TS (topic start) even doorlezen, daar staat het meeste (zo niet alles) in.

• Bakstenen
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 18:07
Luuk1983 schreef op maandag 7 september 2026 @ 08:46:
[...]

Null Op de Meter = eigen stroom zoveel mogelijk gebruiken. Stroom over = opladen, stroom tekort = batterij bij laten springen
Bedankt

• Dufornee
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:30
Voor de HA-gebruikers onder ons, de aanrader om Omnibattery via HACS te installeren. Stuurt dan de Marstek aan, kijkt middels de P1-meter naar actueel verbruik of overschot, leert van je gebruiksprofiel wanneer hij moet ontladen en is in alles een veel betere en controleerbare methode dan de 'AI' van Marstek zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MSawm24o7Q7UGONYQf0nKUl9_0M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yedYtv9B4SmYILPD9zzRrKLt.png?f=fotoalbum_large

• Luuk1983
Dufornee schreef op maandag 7 september 2026 @ 10:42:
Voor de HA-gebruikers onder ons, de aanrader om Omnibattery via HACS te installeren. Stuurt dan de Marstek aan, kijkt middels de P1-meter naar actueel verbruik of overschot, leert van je gebruiksprofiel wanneer hij moet ontladen en is in alles een veel betere en controleerbare methode dan de 'AI' van Marstek zelf.

[Afbeelding]
Dan moet je de datapoort gebruiken toch? Niet de api?

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• THE_BASE
  • Niet online
WargamingPlayer schreef op maandag 7 september 2026 @ 05:23:
[...]
  • NOM van 0.00 tot 12:59.
  • Bijladen 1500W 13:00 tot 16:29
  • NOM 16:30 tot einde van de dag.
Vanwaar die cap op 1500W?

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• WargamingPlayer
AUijtdehaag schreef op maandag 7 september 2026 @ 05:48:
@WargamingPlayer

Geen verkoop?

[Afbeelding]
Ja, als de winst groot genoeg is dump ik s'morgens bijna alles weg.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

WargamingPlayer schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:46:
[...]

Ja, als de winst groot genoeg is dump ik s'morgens bijna alles weg.
Wat is groot genoeg?
Het is stroom die je de vorige dag "gratis" uit de zonnepanelen geladen hebt, toch? :)

Dus ik gooi hem 's morgens ook leeg, tussen 8 en 10 uur. Want dan brengt het nog wat op, en weet ik ook vrij zeker dat mijn eigen gebruik tot 8 uur nog gedekt wordt door de batterij.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus E V2 5.12 kWh V158; HW P1; HomeAssistant

• tweeek
  • Registratie: November 2010
Kreeg dit antwoord uit de app bij een vraag over standy van de V3.
Nou heb ik eigenlijk de vraag of er een verandering is betreft de calibratie,
aangezien bij de V1 het altijd was de accu echt te ontladen waar die zou stoppen, vaak de 11%.
En dit bij de V3 niet nodig zou zijn, zoals op de afbeelding uitgelegd word.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wwbRRx16sI0jzoTpvPQzyQzxo78=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gTou1Jgo8ZbQ06oRzrVW5WSd.jpg?f=fotoalbum_large

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.73 , A+++ , Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• 3DWim
  • Laatst online: 16:40
@tweeek Dat is mooi. Dus vol/leeg tijdens gebruik is niet correct. Leeg>vol 100% moet in één ruk. De 2uur vast zetten op 100% had ik ook nog niet in mijn geheugen zitten.
Bedankt.
Alleen dat uitzetten, opstarten en via de app opnieuw instellen is erg omslachtig, lees, gaat hier niet gebeuren.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.73 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:01
DukeBox schreef op zondag 6 september 2026 @ 17:28:
[...]

Dan draai ik het eerst om, wat wil/ga JIJ doen (en waarom)?
lol, ik heb nog geen batterijen, en wil mij zo goed mogelijk voorbereiden op evt. 3x marstek E3.0.

Ik heb dus geen idee hoe precies deze omgaan met deze modi. Ik neem aan dat hier al tweakers zijn die deze (belangrijkste??) modi hebben uitgetest. En ja, één en ander is natuurlijk afhankelijk van eigen gebruik en max-Wp vandaar mijn vraag om deze situatie er graag bij te vermelden zodat het een zga mogelijk beeld schetst. Dus kom maar op.... :9

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• tweeek
  • Registratie: November 2010
3DWim schreef op maandag 7 september 2026 @ 13:52:
@tweeek Dat is mooi. Dus vol/leeg tijdens gebruik is niet correct. Leeg>vol 100% moet in één ruk. De 2uur vast zetten op 100% had ik ook nog niet in mijn geheugen zitten.
Bedankt.
Alleen dat uitzetten, opstarten en via de app opnieuw instellen is erg omslachtig, lees, gaat hier niet gebeuren.
Die 2 of paar uurtjes zou de soc doen (kleine beurt)
Langer en dat ie nog iets kan bijladen zou de cellen onderhouden (grote beurt)

(Zo had ik het tenminste voor ogen en voer dit ook zo uit)

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.73 , A+++ , Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• 3DWim
tweeek schreef op maandag 7 september 2026 @ 14:01:
[...]

Die 2 of paar uurtjes zou de soc doen (kleine beurt)
Langer en dat ie nog iets kan bijladen zou de cellen onderhouden (grote beurt)

(Zo had ik het tenminste voor ogen en voer dit ook zo uit)
Die 2 uur had ik nog niet strak. De rest dus wel.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.73 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Nu online
Ik heb de verbruiks- en terugleverdata en stroomprijzen van december 2025 tot en met augustus 2026 gekoppeld op kwartierbasis. Ik gebruik deze data om te simuleren wat het met een dynamisch contractzou hebben opgeleverd. Dat gebruik ik voor een schatting van de kosten ald ik per oktober naar dynamisch ga. Uitgangspunt is wel dat ik geen terugleverkosten betaal, maar ook geen bonussen krijg. Alleen kale marktprijs.

Ik heb 2x marstek op NOM en een FE WP. Dit valt vies tegen. Want je trekt in de duurste maanden teveel om het gat te dichten in de zonmaanden.

Het enige dat kan helpen is zoveel strategisch laden en ontladen in de winter (wanneer dat het gat van de RET dicht). En, in de zonmaanden structureel gaan terugleveren op de dure uren om weer te laden overdag. Dit gaat waarschijnlijk het meeste opleveren.

Weheat Flint FE, 7X325 O, 8X325 W, SE4000h, 2x Marstek Venus E 3.0, MG4 ER

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Mg4gebruiker schreef op maandag 7 september 2026 @ 14:22:
Ik heb 2x marstek op NOM en een FE WP. Dit valt vies tegen. Want je trekt in de duurste maanden teveel om het gat te dichten in de zonmaanden.
Wat valt tegen? Een dynamisch contract met een WP? Of de batterijen?

• 3DWim
Ik gebruik via modbus en HA diverse uitlezingen van de MT V2.
Als ik nu Omnibattery installeer in HA kan dit dan naast deze modbus toepassingen draaien?
Dus kan je over modbus meerdere toepassingen gebruiken ? Bij overlap van data schakel ik dan naar Omnibattery als dat bevalt.

Voorbeeld: ik lees status en temperaturen uit. Als Omni dat ook doet "bijt" dat elkaar dan?

tweeek schreef op maandag 7 september 2026 @ 13:48:
Kreeg dit antwoord uit de app bij een vraag over standy van de V3.
Nou heb ik eigenlijk de vraag of er een verandering is betreft de calibratie,
aangezien bij de V1 het altijd was de accu echt te ontladen waar die zou stoppen, vaak de 11%.
En dit bij de V3 niet nodig zou zijn, zoals op de afbeelding uitgelegd word.
Klinkt voor mij meer als iets dat door AI (of een goedgelovige Marstek medewerker) verzonnen is om de klant bezig te houden...

• AUijtdehaag
  • Niet online
3DWim schreef op maandag 7 september 2026 @ 15:10:
Ik gebruik via modbus en HA diverse uitlezingen van de MT V2.
Als ik nu Omnibattery installeer in HA kan dit dan naast deze modbus toepassingen draaien?
Dus kan je over modbus meerdere toepassingen gebruiken ? Bij overlap van data schakel ik dan naar Omnibattery als dat bevalt.

Voorbeeld: ik lees status en temperaturen uit. Als Omni dat ook doet "bijt" dat elkaar dan?
Er kan met modbus maar 1 master zijn.
Dus nee.
Iets met twee kapiteinen op 1 schip

• Mg4gebruiker
  • Nu online
Olaf van der Spek schreef op maandag 7 september 2026 @ 15:07:
[...]

Wat valt tegen? Een dynamisch contract met een WP? Of de batterijen?
Het effect van dynamisch op je kosten, gegeven de manier waarop ik nu de WP en de batterijen gebruik.

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:39
mijn sensor.marstek_venus_modbus_daily_discharging_energy lijkt zich ineens niet meer om 0:00 te resetten maar op een random uur, zoals gisteren rond 20 uur.
Is dit ergens op te lossen, behalve zelf utitity meters op de totalen te maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHJwpGeip7Yhs1-1u9MTmRMJ5cM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/X2Q1XqiGiQ6yDAMu50YIVkAN.png?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/evkqfSq-4aGyfcpbOmNlgBPTjO8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Yh6xspLFkMAOJX0qp7kaQxmV.png?f=fotoalbum_large

Tijd van werken, tijd van rusten

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Hansieo schreef op maandag 7 september 2026 @ 13:54:
En ja, één en ander is natuurlijk afhankelijk van eigen gebruik en max-Wp vandaar mijn vraag om deze situatie er graag bij te vermelden zodat het een zga mogelijk beeld schetst. Dus kom maar op.... :9
Er zijn in dit topic en het vorige diverse scenarios langsgekomen die de basis dekken. Ik zie er weinig nut in dat iedereen deze allemaal weer op gaan sommen, dat kan AI ook heel eenvoudig voor je doen. Daarnaast zijn er zoveel variabelen en wensen dat deze voor vrijwel iedereen uniek is.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Mg4gebruiker schreef op maandag 7 september 2026 @ 16:29:
[...]

Het effect van dynamisch op je kosten, gegeven de manier waarop ik nu de WP en de batterijen gebruik.
Kun je dan niet beter bij vast houden?

• Mg4gebruiker
  • Nu online
Olaf van der Spek schreef op maandag 7 september 2026 @ 17:49:
[...]

Dat is de volgende berekening. Alleen is geen enkel contract hetzelfde. Elke aanbieder doet het anders.

• Dufornee
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:30
Luuk1983 schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:07:
[...]

Dan moet je de datapoort gebruiken toch? Niet de api?
Klopt, modbus aansluiten

• Mg4gebruiker
  • Nu online
Olaf van der Spek schreef op maandag 7 september 2026 @ 17:49:
[...]

Wat berekeningen gemaakt. Maar de verrassing is dat dynamisch juist in de winter goedkoper is dan vast. In de zomer is vast soms goedkoper maar, maar de bedragen zijn laag en de verschillen klein. Je krijgt dat met dynamisch allen nog beter als je vaker ontlaadt in de dure uren en daarna weer meer laadt in de goedkope zonuren.

[ Voor 112% gewijzigd door Mg4gebruiker op 07-09-2026 22:31 ]

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:37

corsat

Gasloos sinds oktober 2016

sinds vrijdag heb ik de ct003 4x moeten resetten omdat de communicatie met beide batterijen verbroken was, en dat terwijl ze al het hele jaar in bedrijf zijn. Begin dit jaar 1xvoorgevallen en daarna probleemloos tot afgelopen vrijdag. Aan mijn kant is er nietsverandert, apart wifi netwerk en de ct hangt naar mijn router en de batterijen staan 2 m verder met een muur ertussen. Weghebben wel nieuwgeboren gekregen die er sinds vorige week wonen en wellicht eigen wifi hebben maardat is het enigste wat ik kanbedenken.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.62

• Luuk1983
corsat schreef op maandag 7 september 2026 @ 22:23:
sinds vrijdag heb ik de ct003 4x moeten resetten omdat de communicatie met beide batterijen verbroken was, en dat terwijl ze al het hele jaar in bedrijf zijn. Begin dit jaar 1xvoorgevallen en daarna probleemloos tot afgelopen vrijdag. Aan mijn kant is er nietsverandert, apart wifi netwerk en de ct hangt naar mijn router en de batterijen staan 2 m verder met een muur ertussen. Weghebben wel nieuwgeboren gekregen die er sinds vorige week wonen en wellicht eigen wifi hebben maardat is het enigste wat ik kanbedenken.
Kan je in de app zien hoe goed het historisch wifi signaal is?

Pagina: 1 ... 40 41 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.