• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Die conclusies leest als een interpretatie, niet als feit.

Wat zegt je slimme meter? Hoeveel wordt er van het net afgenomen dan terwijl je Marsteks laden en de afwasmachine draait.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Mg4gebruiker schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 09:11:
Dit betekent dat de afwasmachine gewoon op het stroomnet draait.
Hoeveel W denk je dat een afwasmachine gebruikt terwijl ie niet aan het verwarmen is?

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:42
Chris.nl schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 09:25:
Die conclusies leest als een interpretatie, niet als feit.

Wat zegt je slimme meter? Hoeveel wordt er van het net afgenomen dan terwijl je Marsteks laden en de afwasmachine draait.
Ik was niet thuis (afwasmachine staat op de timer) dus ik kon niet in de meterkast kijken. Dus keihard bewijs heb ik nu niet. Maar ik zal morgen even de data downloaden en kijken of op dat tijdstip daadwerkelijk energie uit het net kwam.

Aan de andere kant ik weet wel hoeveel de afwasmachine gebruikt tijdens verwarmen, sproeien/wassen/spoelen met warm water. Icm het basisverbruik (150-180W) en alle zonneenergie gaat de batterij in: waar moet de machine anders zijn stroom vandaan halen?

Weheat Flint FE, 7X325 O, 8X325 W, SE4000h, 2x Marstek Venus E 3.0, MG4 ER

• Mg4gebruiker
Olaf van der Spek schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 09:34:
[...]

Hoeveel W denk je dat een afwasmachine gebruikt terwijl ie niet aan het verwarmen is?
Dit is een oud beestje dus dat zal de hele tijd tegen de 150 W zijn. Dus bijelkaar opgeteld, basisverbruik + wm, zoek ik ergens 300 tot 330 W.

• Chris.nl
  • Niet online
Mg4gebruiker schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 09:42:
-knip-
en alle zonneenergie gaat de batterij in
-knip-
Dat is de aanname niet het feit. Als je (ook) een p1 meter had zoals die van Homewizard dan weet je hoeveel er wanneer uit het net gehaald wordt.

Met dezelfde informatie had je kunnen aannemen dat de timer van je vaatwasser stuk is 🤷🏻‍♂️

-edit-

Wat je Marstek app laat zien is dat er 1,1kW zonnestroom gebruikt wordt om te laden. Het is (ook) je aanname dat je zonnepanelen 1.1kW leveren. Wat als die eigenlijk 1.5kW leveren maar dat er reeds als zelfverbruik af gaat vóórdat je Marstek(s) iets met de rest doen?

[ Voor 38% gewijzigd door Chris.nl op 05-09-2026 10:15 ]

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Mg4gebruiker schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 09:42:
Ik was niet thuis (afwasmachine staat op de timer) dus ik kon niet in de meterkast kijken.
Je hebt geen (HW) P1 meter?
Aan de andere kant ik weet wel hoeveel de afwasmachine gebruikt tijdens verwarmen, sproeien/wassen/spoelen met warm water. Icm het basisverbruik (150-180W) en alle zonneenergie gaat de batterij in: waar moet de machine anders zijn stroom vandaan halen?
Dat soort logica gaat meestal de fout in omdat er toch nog een andere mogelijkheid blijkt te zijn..
Mg4gebruiker schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 09:50:
[...]

Dit is een oud beestje dus dat zal de hele tijd tegen de 150 W zijn. Dus bijelkaar opgeteld, basisverbruik + wm, zoek ik ergens 300 tot 330 W.
Is het basisgebruik continu 150 W of gemiddeld 150 W? ;)
1100 - 760 - 184 = 156 W, dus je 'mist' 150 W denk je?

[ Voor 34% gewijzigd door Olaf van der Spek op 05-09-2026 09:58 ]

• Chris.nl
  • Niet online
-

[ Voor 99% gewijzigd door Chris.nl op 05-09-2026 10:14 ]

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16:56
Chris.nl schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 09:52:
[...]Wat je Marstek app laat zien is dat er 1,1kW zonnestroom gebruikt wordt om te laden.
Tenzij je een Marstek hebt waar PV rechtstreeks op zit is dit niet correct. Wat de accu(s) laden is in NOM -modus alleen overschot aan stroom die anders het net in gaat.
Lijkt mij ook sterk dat de afwasmachine dan op net draait. Dat kan wel als de vraag kort en snel is, dus dat de accu's niet op tijd kunnen leveren.

Dit is ook het wazige aan de nieuwe animatie in de app. Hoe weet de app nu hoeveel PV instroom er is ? Of is dat wat er over blijft aan stroom?

[ Voor 12% gewijzigd door 3DWim op 05-09-2026 10:40 ]

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.73 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• Chris.nl
  • Niet online
3DWim schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 10:39:
[...]

Tenzij je een Marstek hebt waar PV rechtstreeks op zit is dit niet correct. Wat de accu(s) laden is in NOM -modus alleen overschot aan stroom die anders het net in gaat.
Lijkt mij ook sterk dat de afwasmachine dan op net draait. Dat kan wel als de vraag kort en snel is, dus dat de accu's niet op tijd kunnen leveren.

Dit is ook het wazige aan de nieuwe animatie in de app. Hoe weet de app nu hoeveel PV instroom er is ? Of is dat wat er over blijft aan stroom?
Lees mijn zin nog eens?

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 19:40
[...]

Hier een schermopname van mijn HA, en een foto van de app op hetzelfde moment. Het verschil tussen opwek pv en laden Marstek is zelfverbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-khctVKhpftSG4ea8fRqX25sq3o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/blP4SjtVD96PdnJ9QM0a3hVe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OYLU0i_B-D26t6h40BjZOuHdp9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QMc3z8X4NOY1Nsdh7kqTLgKr.jpg?f=fotoalbum_large

BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.73 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

NoFate schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 04:08:
[...]

Die zou ik skippen, ik dacht dat deze niet goed werkte, maar weet niet meer waarom, ik zit op 157.1 en bms 216, werkt goed hier
Denk niet dat ik überhaupt ga updaten, eender welke versie het zou zijn.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 4000Wp Oost + 7200Wp West / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 Astrameter / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• Mg4gebruiker
Chris.nl schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 09:52:
[...]

Dat is de aanname niet het feit. Als je (ook) een p1 meter had zoals die van Homewizard dan weet je hoeveel er wanneer uit het net gehaald wordt.

Met dezelfde informatie had je kunnen aannemen dat de timer van je vaatwasser stuk is 🤷🏻‍♂️

-edit-

Wat je Marstek app laat zien is dat er 1,1kW zonnestroom gebruikt wordt om te laden. Het is (ook) je aanname dat je zonnepanelen 1.1kW leveren. Wat als die eigenlijk 1.5kW leveren maar dat er reeds als zelfverbruik af gaat vóórdat je Marstek(s) iets met de rest doen?
De 1,1 uit de panelen komt uit de app van de panelen. Als dat zou fluctueren dan zie ik dat in de app. De opbrengst in het tijdvak waarvan ik de laadcijfers van de Marstek rapporteer laten een heel langzame toename zien van 1 naar 1,25 kW in 20 minuten tijd. De waarden uit de Marstek zijn van 8.23 en 8.24. De opbrengst van de panelen is van 8.24.

• Mg4gebruiker
Olaf van der Spek schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 09:53:
[...]

Je hebt geen (HW) P1 meter?

[...]

Dat soort logica gaat meestal de fout in omdat er toch nog een andere mogelijkheid blijkt te zijn..

[...]

Is het basisgebruik continu 150 W of gemiddeld 150 W? ;)
1100 - 760 - 184 = 156 W, dus je 'mist' 150 W denk je?
Nee. Dat is verlies op de omvormer.

• Mg4gebruiker
[...]

De ct003 haalt informatie uit de P1 meter. Zo weet de batterij dat er wordt teruggeleverd. Hij start dan met laden. Zou dat niet kunnen dan bestat er geen zelfconsumptie modus.

Teruglevering op het net is alleen van toepassing als alle apparaten in het huis de zonnestroom niet (volledig) gebruiken. Dus wat de batterij ziet is altijd 'overschot'.

Avenger 2.0 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 08:19:
Dus die v156 moet dan al bijna jaar oud zijn ondertussen. Laten we hopen dat ze security firmware updates sneller pushen (als die er al komen) :+
Uit pure nieuwsgierigheid heb ik een berichtje gestuurd via feedback om te vragen waarom er 1) nu plots weer uit zichzelf een update komt en 2) waarom het dan net deze versie is en niet een latere. Dit was het antwoord:

At the moment, V156 is the latest version available and we have pushed it to your device >> please install V156 now, as this is the most recent version we can provide at this stage. We remain at your entire disposal for any further information. Cordially,

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 4000Wp Oost + 7200Wp West / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 Astrameter / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• Mg4gebruiker
dannyro schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 11:03:
[...]

Hier een schermopname van mijn HA, en een foto van de app op hetzelfde moment. Het verschil tussen opwek pv en laden Marstek is zelfverbruik.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Precies. En gezien vrijwel alles de batterij ingaat in mijn situatie zit er geen 300-330 watt ruimte in om huis plus afwasser te laten draaien als eigen gebruik. Sterker nog, rekening houdend met omvormerverlies is moet die 330 W uit het net komen.

• Mg4gebruiker
Btw, draai jij Zelfconsumptie? Hoe interpreteer jij de laadpercentages in die balk als een deel NET is (oranje)?

• dannyro
Mg4gebruiker schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 12:36:
[...]

[...]

Btw, draai jij Zelfconsumptie? Hoe interpreteer jij de laadpercentages in die balk als een deel NET is (oranje)?
Ja, zelfconsumptie hier. Als je op dat balkje duwt krijg je de statistieken te zien. Ik denk dat dit het verschil is tussen laden en ontladen. Ik ben daar niet zeker van, maar het zou zomaar kunnen. Zodus is oranje net de ontlading. Kan wel kloppen hoor.

BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.73 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

dannyro schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 12:44:
[...]

Ja, zelfconsumptie hier. Als je op dat balkje duwt krijg je de statistieken te zien. Ik denk dat dit het verschil is tussen laden en ontladen. Ik ben daar niet zeker van, maar het zou zomaar kunnen. Zodus is oranje net de ontlading. Kan wel kloppen hoor.
Het oranje gedeelte in het balkje is niet de ontlading. Of bij mij alleszins toch niet. Dat is echt het percentage dat hij geladen heeft uit het net en dus niet uit het overschot. (Door bijvoorbeeld wisselende PV, vertraging van de Marstek) In hoeverre de cijfers effectief kloppen, daar moet ik nog eens induiken.
In jouw doorgestuurd voorbeeld zou jij 0,05kWh uit het net geladen hebben totnogtoe. Hetgeen met wisselende PV gewoon perfect normaal is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X1sNHtetpGdmNpxG8KoYbYmhMi4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9ewBHjHNWb2p9ec6nxvvRZ4N.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FIf9YA2mgNVlrWVFj_Yk_-icttU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SVDXNSqht7fJrl7DmgWB8dj5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Druppeltje_ op 05-09-2026 13:01 ]

Druppeltje_ schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 12:09:
[...]
Uit pure nieuwsgierigheid heb ik een berichtje gestuurd via feedback om te vragen waarom er 1) nu plots weer uit zichzelf een update komt en 2) waarom het dan net deze versie is en niet een latere. Dit was het antwoord:

At the moment, V156 is the latest version available and we have pushed it to your device >> please install V156 now, as this is the most recent version we can provide at this stage. We remain at your entire disposal for any further information. Cordially,
De AI is misschien nog getraind met data van vorig jaar en weet nog niet van de nieuwere versies :D
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 13:07:
[...]

De AI is misschien nog getraind met data van vorig jaar en weet nog niet van de nieuwere versies :D
Ik weet het natuurlijk niet zeker maar volgens mij was dit geen AI antwoord. Bij alle voorbeelden van AI antwoorden op dit forum stond er iets bij van ''dit is een AI antwoord, en kan fouten bevatten'' of iets in die trant. Dat stond er bij mij niet bij. Het was wel ook niet meer Kyle of Alan, dus 100% zeker ben ik er niet van :+

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Jullie maken er wel een potje van.

Is het nou nog steeds niet duidelijk dat eerst de zon schijnen moet voor dat er ergens gegevens komen.
Daarnaast gaat er meteen een deel weg voor eigen gebruik.
En dan gaat de marstek opladen.
En dat doet ie over het algemeen ook maar verwacht daar geen 100 % betrouwbaar inzicht van en dat het niet elke 0,000001 seconde vernieuwd word :)
De app werkt best redelijk maar als je daar met je neus op blijft zitten of zoals ik regelmatig kijk zie je vanalles voorbij komen, van geen groet ct dingetje , grafiek info die maar een beetje doet wat ie wil, een grijs verbindings icoontje bovenin, de balk met de melding over je verbinding.

Conclusie: ziet de app er leuk uit , ja! , werkt de app naar behoren, niet zo!

@Druppeltje_ De versie die nog leuk is met een toevoeging (V158)voor de app gebruikers is de zelfconsumptie instelling, en jij hebt dat anders voor elkaar.
Apart is wel dat ze bezig waren met V158 in test fase(maanden geleden) maar die dus blijft hangen of je per medewerker een ander antwoord zou kunnen krijgen.

[ Voor 17% gewijzigd door tweeek op 05-09-2026 13:24 ]

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.73 , A+++ , Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• dannyro
Druppeltje_ schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 12:58:
[...]

Het oranje gedeelte in het balkje is niet de ontlading. Of bij mij alleszins toch niet. Dat is echt het percentage dat hij geladen heeft uit het net en dus niet uit het overschot. (Door bijvoorbeeld wisselende PV, vertraging van de Marstek) In hoeverre de cijfers effectief kloppen, daar moet ik nog eens induiken.
In jouw doorgestuurd voorbeeld zou jij 0,05kWh uit het net geladen hebben totnogtoe. Hetgeen met wisselende PV gewoon perfect normaal is.

~[Afbeelding]

~[Afbeelding]
Mijn Marstek laadt niet uit het net. Hebben wij het over hetzelfde? De 0,05kWh die jij aanhaalt klopt ook niet. Die 0,05kWh is een berekening door de app zelf, eventuele verliezen van spanning. Heeft niets met het zelfgebruik uit het net te maken. Ik heb het eens door AI gehaald, en nu is het wat duidelijker :)

[ Voor 9% gewijzigd door dannyro op 05-09-2026 13:38 ]

dannyro schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 13:22:
[...]

Mijn Marstek laadt niet uit het net. Hebben wij het over hetzelfde? De 0,05kWh die jij aanhaalt klopt ook niet.
Elke Marstek van elke gebruiker laadt uit het net. Hoe weinig dan ook. Als er een wolk voor de zon komt en PV valt dan terug, dan laadt de Marstek nog 2 a 3 seconden door aan zijn eerdere wattages... Dat is een netverbruik. Dat is onmensenmogelijk dat ooit op 0,00 te krijgen. Dat reageert nooit a la seconde. Die 0,05kWh is berekend uit de gegevens in de app en volgens de cijfers van Marstek. Die zijn alleen van het laadproces, niet van het ontlaadproces. Dus nachtverbruik ed zit daar niet in. En bijkomend weet ik niet hoe accuraat Marstek zijn cijfers zijn.

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:22
Druppeltje_ schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 13:41:
[...]

Elke Marstek van elke gebruiker laadt uit het net. Hoe weinig dan ook. Als er een wolk voor de zon komt en PV valt dan terug, dan laadt de Marstek nog 2 a 3 seconden door aan zijn eerdere wattages... Dat is een netverbruik. Dat is onmensenmogelijk dat ooit op 0,00 te krijgen. Dat reageert nooit a la seconde. Die 0,05kWh is berekend uit de gegevens in de app en volgens de cijfers van Marstek. Die zijn alleen van het laadproces, niet van het ontlaadproces. Dus nachtverbruik ed zit daar niet in. En bijkomend weet ik niet hoe accuraat Marstek zijn cijfers zijn.
De enige manier om het 0 te krijgen zou denk ik de batterij als buffer tussen het net en het interne netwerk zetten, of niet? Kan de marstek dat in ups mode bijvoorbeeld?

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

dannyro schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 13:22:
[...]

Die 0,05kWh is een berekening door de app zelf, eventuele verliezen van spanning. Heeft niets met het zelfgebruik uit het net te maken. Ik heb het eens door AI gehaald, en nu is het wat duidelijker :)
Als je de batterij op handmatig zet en laat laden wanneer er geen PV is, staan die gegevens ook in de oranje balk. Dat heeft niet veel met verliezen te maken. Ik denk nog steeds dat het effectieve netverbruik, enkel tijdens het laadproces.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Mg4gebruiker schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 11:58:
[...]

Nee. Dat is verlies op de omvormer.
Wordt dat niet gemeten aan de AC kant? Dat klinkt als valsspelen..

• tweeek
  • Nu online
Mag V3 bij zonnergie 2,74kw aangeven waarvan 2,49kw bij net?

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.73 , A+++ , Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

tweeek schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 14:02:
Mag V3 bij zonnergie 2,74kw aangeven waarvan 2,49kw bij net?
''Net'' bij het huisje is het laadvermogen.
''Net'' bij de percentagebalk is anders bekeken... Kwestie van het makkelijk en overzichtelijk te houden

• tweeek
  • Nu online
Druppeltje_ schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 14:07:
[...]

''Net'' bij het huisje is het laadvermogen.
''Net'' bij de percentagebalk is anders bekeken... Kwestie van het makkelijk en overzichtelijk te houden
Vanmorgen zag ik zelfs 1 moment van 3,52kw maar had er geen afbeelding van

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DcfHqVIqW0Cj6m_EphZDMN_jxBo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y10PGq7j9KPrfMUEpzLS1ypO.jpg?f=fotoalbum_large

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:37
Man wat kunnen jullie je druk maken over deze UI 😂 hij is er niet beter op geworden eerder onduidelijker .. (eens) anyway UI of niet. Hier doet de hardware het hetzelfde als voor deze update . (Daar gaat het toch om?) Alles in het home wizard dashboard laat gelijke cijfers zien als eerst. Ik zou niet te lang over deze nieuwe interface kletsen als ik jullie was. Hardware lijkt gewoon te doen wat het moet doen.

ik zou zeggen draai er een ander dashboard naast. (Heb je altijd extra inzicht) Zelf draai ik die van home wizard met hun P1 meter naast de ct003.

[ Voor 17% gewijzigd door S2S op 05-09-2026 15:01 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

• tweeek
  • Nu online
S2S schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 14:57:
Man wat kunnen jullie je druk maken over deze UI 😂 hij is er niet beter op geworden eerder onduidelijker .. (eens) anyway UI of niet. Hier doet de hardware het hetzelfde als voor deze update . (Daar gaat het toch om?) Alles in het home wizard dashboard laat gelijke cijfers zien als eerst. Ik zou niet te lang over deze nieuwe interface kletsen als ik jullie was. Hardware lijkt gewoon te doen wat het moet doen.

ik zou zeggen draai er een ander dashboard naast. Zelf draai ik die van home wizard met hun P1 meter naast de ct003.
Doe ik er toch nog ene :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wB0wD0P_LklR-yqrunu1P0N2FIM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6bngq9nkivjmuAOAcc3luXYU.jpg?f=fotoalbum_large

• S2S
Ja maar is toch helemaal niet interessant? Is maar een getalletje wat verkeerd gaat in hun interface . Je daadwerkelijk opwek kan je fysieke Max niet overstijgen . Schiet het in als bug bij Marstek is mijn advies.

• 3DWim
Daar zat ik net aan te denken. Bij mij is die melding/weergave plus dat zonnetje net zo wisselvallig als het weer.
Dan staan die er wel in dan weer niet.
We hebben het ook nog niet over die backup aansluiting gehad. Die staat hier aan en hangen zelfs gebruikers aan maar daar zie ik in de animatie niets van.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.73 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• tweeek
  • Nu online
S2S schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 15:03:
[...]

Ja maar is toch helemaal niet interessant? Is maar een getalletje wat verkeerd gaat in hun interface . Je daadwerkelijk opwek kan je fysieke Max niet overstijgen . Schiet het in als bug bij Marstek is mijn advies.
Dat heb ik gedaan.
Wat hier nou opvallend aan is, is dat het niet kan omdat ik sowieso zoveel niet opwek en dat het zich sinds vandaag voordoet.
Verder niet rampzalig maar in ieder wat info betreft de cijfertjes.

S2S schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 15:03:
[...]

Waarom kan het niet? Daar is helemaal niets verkeerds aan. Bij mij stond er gisteren 4.4kW. En dat was ook effectief PV opbrengst - huisverbruik. Er staat nergens dat dit het laadvermogen betreft. Het is toch gewoon hetgeen de P1 meter aangeeft als zijnde beschikbaar om van te laden in de zelfconsumptiemodus.

Even 1 batterij op pauze gezet bij volle PV opwek. Dan word het beschikbare PV instant veel groter bij de actieve batterij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKPu-pti6PDJfYRfv6BzIIXyNaQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aOfCTsX1SKQqP04QzbywcWr0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Druppeltje_ op 05-09-2026 15:20 ]

• 3DWim
@tweeek zijn afbeelding gefet precies aan dat er iets "fout "gaat.
Hij heeft 3.59 kW overschot uit PV maar de accu laad maar 2.49 kW, waar blijft nu het verschil?

Grid of net is wat de accu laad, dit komt exact overeen met wat de modbus uitleest.

3DWim schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 15:19:
@tweeek zijn afbeelding gefet precies aan dat er iets "fout "gaat.
Hij heeft 3.59 kW overschot uit PV maar de accu laad maar 2.49 kW, waar blijft nu het verschil?

Grid of net is wat de accu laad, dit komt exact overeen met wat de modbus uitleest.
Dat gaat terug het net op. De batterij neemt maar max de 2500W. Al wat er dan nog rest gaat terug, net zoals wanneer de accu vol zou zijn

• tweeek
  • Nu online
Druppeltje_ schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 15:20:
[...]

Dat gaat terug het net op. De batterij neemt maar max de 2500W. Al wat er dan nog rest gaat terug, net zoals wanneer de accu vol zou zijn
Met mijn 7 paneeltjes en 3kWh omvormer heb ik nog nooit zoveel overschot gehad, de solis app liet net 3kw zien als de zon even goed z'n best doet.
3500 watt kan dus eigenlijk niet van mijn huisje komen :)

• RvdK
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
Ik heb zowel een V1 als een V2 en overweeg een V3. Ik heb hier een korte vraag over die ik niet zo snel in de eerste post kan terugvinden. (en alvast vooraf: Ik heb geen enkele ervaring met home assistant, en het gaat me flink tijd kosten om me daarin te gaan verdiepen).

Vraag: De wifi-verbinding is inmiddels redelijk stabiel, maar geen eindoplossing. Kan ik met een met een RS485 converter UTP kabels inpluggen in de V1 en V2, zodat deze de rol van wifi gaan overnemen? Zo ja, welke converter adviseren jullie en gaat dit ook samenwerken met een V3 die wel een LAN poort heeft? Zo nee, dan rest mij niets anders dan me te gaan verdiepen in home assistant. Ik zie dat er redelijke jip-en-janneke stappenplannen zijn, maar zo eenvoudig vind ik het niet.

2x Marstek 5,12 v151, CT003 v117, Landis en Gyr E350 ZMF110CCtFs2 smr 5.0 3 fasen

• S2S
Druppeltje_ schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 15:20:
[...]

Daarom moet hij het insturen als bug ;) zo interessant is het niet , er gaat waarschijnlijk wat verkeerd met een berekening of weergave , is puur cosmetisch . De accu’s pakken gewoon wat ze altijd pakken , namelijk maximaal 2500 watt , dat is hun max. Alleen de weergave in de app klopt niet. Buiten dit , ik kijk voor data niet in de Marstek app , heeft hier in de 1,5 jaar nooit geklopt .. daarom home wizard dashboard. En daar kijk ik ook niet echt meer naar.

ze doen hun ding zeg maar .. plug n play.

[ Voor 17% gewijzigd door S2S op 05-09-2026 16:30 ]

RvdK schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 16:01:
Ik heb zowel een V1 als een V2 en overweeg een V3. Ik heb hier een korte vraag over die ik niet zo snel in de eerste post kan terugvinden. (en alvast vooraf: Ik heb geen enkele ervaring met home assistant, en het gaat me flink tijd kosten om me daarin te gaan verdiepen).

Vraag: De wifi-verbinding is inmiddels redelijk stabiel, maar geen eindoplossing. Kan ik met een met een RS485 converter UTP kabels inpluggen in de V1 en V2, zodat deze de rol van wifi gaan overnemen? Zo ja, welke converter adviseren jullie en gaat dit ook samenwerken met een V3 die wel een LAN poort heeft? Zo nee, dan rest mij niets anders dan me te gaan verdiepen in home assistant. Ik zie dat er redelijke jip-en-janneke stappenplannen zijn, maar zo eenvoudig vind ik het niet.
Waarom is de bestaande wifi geen eindoplossing? De V3 kan er toch bedraad naast staan?
Volgens mij is V1/2 enkel en alleen via wifi te verbinden als je hem standaard wil gebruiken. De RS485 is enkel voor modbus en hem daarmee aan te sturen, en dan zit je nog met HA of verwanten te werken. Als je bestaande wifi verbinding goed werkt. Waarom dan aanpassen?

S2S schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 16:25:
[...]

Daarom moet hij het insturen als bug ;) zo interessant is het niet , er gaat waarschijnlijk wat verkeerd met een berekening of weergave , is puur cosmetisch . De accu’s pakken gewoon wat ze altijd pakken , namelijk maximaal 2500 watt , dat is hun max. Alleen de weergave in de app klopt niet. Buiten dit , ik kijk voor data niet in de Marstek app , heeft hier in de 1,5 jaar nooit geklopt .. daarom home wizard dashboard. En daar kijk ik ook niet echt meer naar.

ze doen hun ding zeg maar .. plug n play.
Maar waarom is het een bug volgens jou? Of anders gevraagd: wat klopt er volgens jou niet aan? Buiten het feit van de correctheid van de cijfers want dat is bij Marstek altijd al met korreltje zout te nemen, zeker de totale laad en ontlaadwaardes. Die 2,5kW wat de batterij maximaal kan laden heeft toch niets te maken met de PV die hij ter beschikking heeft?

• Mg4gebruiker
Olaf van der Spek schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 13:50:
[...]

Wordt dat niet gemeten aan de AC kant? Dat klinkt als valsspelen..
Daar heb je een punt....

• RvdK
  • Nu online
Druppeltje_ schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 16:40:
[...]

Waarom is de bestaande wifi geen eindoplossing? De V3 kan er toch bedraad naast staan?
Volgens mij is V1/2 enkel en alleen via wifi te verbinden als je hem standaard wil gebruiken. De RS485 is enkel voor modbus en hem daarmee aan te sturen, en dan zit je nog met HA of verwanten te werken. Als je bestaande wifi verbinding goed werkt. Waarom dan aanpassen?
Steeds als ik de router moet herstarten (gebeurt wel eens), dan pakken de Marsteks het verkeerde accespoint, en daarmee een veel onstabieler signaal. Als het ook via LAN kan dan heeft dat gewoon de voorkeur.

2x Marstek 5,12 v151, CT003 v117, Landis en Gyr E350 ZMF110CCtFs2 smr 5.0 3 fasen

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:22
RvdK schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 18:14:
[...]

Steeds als ik de router moet herstarten (gebeurt wel eens), dan pakken de Marsteks het verkeerde accespoint, en daarmee een veel onstabieler signaal. Als het ook via LAN kan dan heeft dat gewoon de voorkeur.
Je hebt geen optie om ze te vergrendelen op één access point? Dat doe ik iig.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

RvdK schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 18:14:
[...]

Maar dat gaat helaas niet lukken zo. Je kan van de modbus aansluiting bij de V1/2 geen ethernetpoort maken. Je kan die wel aansluiten om mee te gaan sturen, maar dan zit je met externe sturingen zoals HBC en Omni. Maar een converter plaatsen om de batterijen online te krijgen en vervolgens de standaard app en CT gebruiken gaat niet lukken. Is het in dat geval niet veel interessanter en minder omslagrijk om de marsteks op een apart routertje te plaatsen waarbij je de Marstek op die router kan vastzetten? Dan neemt die bij een herstart altijd hetzelfde punt.

• RvdK
  • Nu online
Druppeltje_ schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 18:26:
[...]

Maar dat gaat helaas niet lukken zo. Je kan van de modbus aansluiting bij de V1/2 geen ethernetpoort maken. Je kan die wel aansluiten om mee te gaan sturen, maar dan zit je met externe sturingen zoals HBC en Omni. Maar een converter plaatsen om de batterijen online te krijgen en vervolgens de standaard app en CT gebruiken gaat niet lukken. Is het in dat geval niet veel interessanter en minder omslagrijk om de marsteks op een apart routertje te plaatsen waarbij je de Marstek op die router kan vastzetten? Dan neemt die bij een herstart altijd hetzelfde punt.
Dat is best een optie ja. bij KPN superwifi accespoints kan ik ze iig niet "locken". Ook de P1 meter wijzigt ook nog wel eens van accespoint, met een slecht signaal als gevolg. Een extra router die wel kan locken is geen slecht idee.

Maar als ik het goed begrijp dan kan ik ze via de modbus poort dus wel vast bekabeld krijgen, waarbij ik ze zal moeten aansturen via home assistant? zo ja, dan is dat hoe dan ook toch de eindoplossing. Dan ben ik overal vanaf. geen wifi stabiliteitsproblemen meer én mijn eigen laad- en ontlaad strategie. Dat wordt 2 uur maximaal laden op het goedkoopste moment (marstek app doet maar 1 uur en niet maximaal), en niet laden als de zappi laadt.

[ Voor 19% gewijzigd door RvdK op 05-09-2026 18:55 ]

RvdK schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 18:49:
[...]

Dat is best een optie ja. bij KPN superwifi accespoints kan ik ze iig niet "locken". Ook de P1 meter wijzigt ook nog wel eens van accespoint, met een slecht signaal als gevolg. Een extra router die wel kan locken is geen slecht idee.

Maar als ik het goed begrijp dan kan ik ze via de modbus poort dus wel vast bekabeld krijgen, waarbij ik ze zal moeten aansturen via home assistant? zo ja, dan is dat hoe dan ook toch de eindoplossing. Dan ben ik overal vanaf. geen wifi stabiliteitsproblemen meer én mijn eigen laad- en ontlaad strategie. Dat wordt 2 uur maximaal laden op het goedkoopste moment (marstek app doet maar 1 uur en niet maximaal), en niet laden als de zappi laadt.
Als je bijkomend de goedkope momenten wil gebruiken om gaan te laden denk ik dat HBC inderdaad wel een goede uitkomst is in jouw geval. Ikzelf gebruik dat niet, maar hoor er hier eigenlijk alleen maar goede dingen over en ik weet dat ze verschillende video's met stap voor stap uitleg hebben. En er zullen er vast wel hier zijn die je daar meer over kunnen vertellen en je willen helpen indien nodig.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@RvdK
Hier ook een v1, v2 en v3
Ik draai ze wel gewoon op wifi modbus. Staan in mijn schuurtje
Gaat prima met m5stack aangepaste rs485 bordjes.

Heb sinds vandaag een HP T640 draaien met HA en de HBC sturing op 1s waardes van de homewizard p1 wifi. Draait super.

Dm indien je ook m5stack bordjes wilt proberen

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-09-2026 22:20 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

tweeek schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 13:20:
Apart is wel dat ze bezig waren met V158 in test fase(maanden geleden) maar die dus blijft hangen of je per medewerker een ander antwoord zou kunnen krijgen.
Heb het even opgezocht en v158 was al in omloop van minstens februari, dus lijkt me sterk dat er nog veel testen gebeurt na meer dan een half jaar. Het zal waarschijnlijk een test versie geweest zijn en men is toen gestopt met verdere ontwikkeling/ondersteuning omdat de v3 overal verkocht werd. Laatste 'stabiele' bij hun zal misschien inderdaad v156 zijn. Verwacht er dus niet meer al te veel van. Zelfde zal volgend jaar ook wel bij v3 gebeuren als v4 overal verkocht wordt.
Pagina: 1 ... 39 40 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.