• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:22
lvhb schreef op woensdag 2 september 2026 @ 16:37:
De nieuwe V3 ter vervanging van de nog steeds werkende V2 met de geblokkeerde SOC als de LED's zijn uitgeschakeld, werkt prima. Bij het net volgeladen maar 100mVolt verschil tussen de cellen. Ik heb ook het wifi netwerk gewijzigd zodat de CT en de Marstek E3 een beter signaal hebben. Dan heb ik dus ook de wifi van de oude V2 moeten wijzigen, Eerst de CT opnieuw geactiveerd via het nieuwe netwerk.' En toen vroeg de oude V2 of hij de wifi verbinding van de CT mocht gebruiken voor de Marstek zelf. Heb daar positief op geantwoord en wonder boven wonder, de wifi doet het. Geen gedoe met een hotspot via de gsm. Poep simpel, En 2 werkende marsteks voor de prijs van 1btot hij ooit eens opgehaald wordt. Deze morgen hoorde ik op de Belgische radio dat eigenaars van batterijen moeten controleren of de batterij geregistreerd is in het BEBAT recyclage netwerk, Serienummer ingevoerd en.....Marsteks zijn niet geregistreerd voor recyclage. Gevolg: een kapotte batterij inleveren kost 300€ voor de recyclage en Marstek is NIET verplicht om batterijen terug op te halen.
Dan maar uit elkaar halen en los inleveren voor afval ?

• Tommie12
  • Laatst online: 22:33
Maxwp schreef op woensdag 2 september 2026 @ 22:22:
[...]

Dan maar uit elkaar halen en los inleveren voor afval ?
Je brengt dat naar het containerpark en je zet het bij de electrische apparaten. Dat is nog gratis ook.

Maar eerlijk, ik denk eerder dat er genoeg grondstoffen in zitten die de batterij interessant genoeg maakt voor een recyclagebedrijf.

Geen mens gaat daar ooit 300€ voor betalen, dan worden ze gewoon ergens gedumpt…

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Yeshua
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:35
lvhb schreef op woensdag 2 september 2026 @ 16:37:
Deze morgen hoorde ik op de Belgische radio dat eigenaars van batterijen moeten controleren of de batterij geregistreerd is in het BEBAT recyclage netwerk, Serienummer ingevoerd en.....Marsteks zijn niet geregistreerd voor recyclage. Gevolg: een kapotte batterij inleveren kost 300€ voor de recyclage en Marstek is NIET verplicht om batterijen terug op te halen.
Ik heb mijn V3 bij Tubotek gekocht. Als je daar nu gaat kijken, dan krijg je een keuzemenu 'installatie locatie'. Als je België kiest, dan komt er Bebat bij.

Toen ik die van mij kocht was die keuze er niet en op de factuur zie ik ook geen Bebat. Als ze willen dat ik betaal als ik ze binnenbrengt in het recyclagepark, dan pak ik ze wel terug mee en gaat ze de kelder in, bij de andere rommel. Ik heb hier op Tweakers ooit een gebruiker gelezen die zei dat hij de batterij dan wel uit elkaar zou draaien om de stukken apart weg te doen. 😅

🇧🇪 | SolarEdge HD-Wave SE4000H | Maysun MS430MDG-54H N-Topcon Double Glass - 4380Wp (x12) ☀️Z | 🔋MT Venus E 3.0 5.12 kWh V148.117.112 | MT CT003 V116 | MT app 1.6.73 | VIOFO A129 Pro | RPi Zero 2 W (Pi-Hole & Unbound)

• Tommie12
  • Laatst online: 22:33
Yeshua schreef op woensdag 2 september 2026 @ 22:27:
[...]

Ik heb mijn V3 bij Tubotek gekocht. Als je daar nu gaat kijken, dan krijg je een keuzemenu 'installatie locatie'. Als je België kiest, dan komt er Bebat bij.

Toen ik die van mij kocht was die keuze er niet en op de factuur zie ik ook geen Bebat. Als ze willen dat ik betaal als ik ze binnenbrengt in het recyclagepark, dan pak ik ze wel terug mee en gaat ze de kelder in, bij de andere rommel. Ik heb hier op Tweakers ooit een gebruiker gelezen die zei dat hij de batterij dan wel uit elkaar zou draaien om de stukken apart weg te doen. 😅
Batterij gaat toch 15 of 20 jaar mee…., en sommige merken beweren 10000 cycli. Aan 200 cycli per jaar wordt dat 50 jaar…

Sony A7 iv en wat recycled glas

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 01:57
Tommie12 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 22:26:
[...]

Je brengt dat naar het containerpark en je zet het bij de electrische apparaten. Dat is nog gratis ook.

Maar eerlijk, ik denk eerder dat er genoeg grondstoffen in zitten die de batterij interessant genoeg maakt voor een recyclagebedrijf.

Geen mens gaat daar ooit 300€ voor betalen, dan worden ze gewoon ergens gedumpt…
Ik zou gewoon disassambleren en alles wat bruikbaar is er uithalen. De accu’s zeker, je kan met voldoende oude Marsteks een behoorlijke batterij bouwen met een eigen BMS. Op ALI zijn er zat active BMS en te vinden. Voor weinig.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• RezzZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:20
nieuwe firmware 150.119.115 gekregen (was 150.119.113). Nu flashen, ben benieuwd

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:04
RezzZ schreef op woensdag 2 september 2026 @ 22:35:
nieuwe firmware 150.119.115 gekregen (was 150.119.113). Nu flashen, ben benieuwd
Heb ik vanaf 14 augustus en de firmware was na een momentje van wat minuten klaar, let wel even op wanneer er een update voor de communicatie module komt, daar ging wat mis.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

Tommie12 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 22:31:
[...]
Batterij gaat toch 15 of 20 jaar mee…., en sommige merken beweren 10000 cycli. Aan 200 cycli per jaar wordt dat 50 jaar…
Dat wil ik nog wel eens zien. Misschien in labo testen en enkel de batterij. De rest van vermogens elektronica errond mag je blij zijn als je 10 jaar haalt met de Marstek.

• RezzZ
tweeek schreef op woensdag 2 september 2026 @ 22:48:
[...]

Heb ik vanaf 14 augustus en de firmware was na een momentje van wat minuten klaar, let wel even op wanneer er een update voor de communicatie module komt, daar ging wat mis.
zelfde issues met reboots elke 30 minuten? of draait die beter?

• tweeek
RezzZ schreef op woensdag 2 september 2026 @ 22:53:
[...]

zelfde issues met reboots elke 30 minuten? of draait die beter?
Nog geen gehad.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• RezzZ
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2fgyPwF758Fb-UUplGx2bLecYEI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GxcyvRk8kjNU2ONoq9xwtQvz.png?f=fotoalbum_large helaas hier wel. update rond 22:30 gedaan. De piek om 23:06 was de batterij die een reboot kreeg. Vervolgens eerst een stukje gaat laden voor hij weer terug in self consumption mode schiet. super irritant. de andere pieken zijn de quooker.

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 22:31:
[...]

Het zijn niet alleen de cycli die een batterij doen degraderen, tijd en temperatuur spelen ook sowieso een rol.

Hoewel ik hier nu geen statistiek van kan linken of beweer dat je er geen 15 jaar lol van zal hebben (80% lol is ook lol) denk ik wél dat 50 jaar géén realistische tijdspanne is.

• tweeek
RezzZ schreef op woensdag 2 september 2026 @ 23:20:
[...]

~~~[Afbeelding] helaas hier wel. update rond 22:30 gedaan. De piek om 23:06 was de batterij die een reboot kreeg. Vervolgens eerst een stukje gaat laden voor hij weer terug in self consumption mode schiet. super irritant. de andere pieken zijn de quooker.
Herken dit totaal niet, en zelfconsumptie werkt en ik weet ondertussen wat ik in de avond en nacht gebruik en dat schommelt rond de 150 watt die de V3 goed bij houd, en daarnaast werkt mijn ingestelde programmatje in handmatig ook goed afwisselend van zelfconsumptie en ontladen op bepaalde tijden.
Geen reboot gehad , wel een keer dat ie op standy stond uitzichzelf maar dat is me met de V1 ook wel eens overkomen.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Chris.nl schreef op woensdag 2 september 2026 @ 23:25:
Hoewel ik hier nu geen statistiek van kan linken of beweer dat je er geen 15 jaar lol van zal hebben (80% lol is ook lol) denk ik wél dat 50 jaar géén realistische tijdspanne is.
Punt is dat het aantal cycli (van LFP) eigenlijk niet relevant meer is.
Pagina: 1 ... 38 39 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.