• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:14
Ik sta op het punt een Marstek Venus 3.0 te kopen. Nu heb ik al een homewizard P1 hangen, nu las ik dat je deze kan gebruiken zolang je het bij 1 accu houd. Is deze connectie prima te doen of kan ik beter de P1 van Marstek zelf erbij in pluggen met een actieve p1 splitter? CT klemmen is me vooralsnog iets te geavanceerd om zelf te doen

(en waar kan ik zo'n ding het beste bestellen ik kom om van de websites waar ik nog nooit eerder van gehoord heb)
Luuk1983 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 09:05:
[...]
Zoveel anders is het toch niet?
Ja kan toch niet meer deftig zien hoeveel watt de batterij aan het laden is en bij stapelbare batterijen ook niet meer batterijpercentage per batterij. Verder is dat net/grid niet correct (want hoe kan hij opbrengst van mijn PV systeem weten). Echt wel een zootje hoor...

Heb de oude versie gelukkig online kunnen vinden en nu is het tenminste logisch.
squashedraven schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 09:13:
Ik sta op het punt een Marstek Venus 3.0 te kopen. Nu heb ik al een homewizard P1 hangen, nu las ik dat je deze kan gebruiken zolang je het bij 1 accu houd. Is deze connectie prima te doen of kan ik beter de P1 van Marstek zelf erbij in pluggen met een actieve p1 splitter? CT klemmen is me vooralsnog iets te geavanceerd om zelf te doen
Ja werk perfect met homewizard P1 en één Venus E batterij.

• RezzZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-08 09:29
Avenger 2.0 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 09:19:
[...]

Ja werk perfect met homewizard P1 en één Venus E batterij.
idd, met 1 batterij werkt het prima met de homewizzard p1. zou dan niet investeren in een (ACTIEVE!) p1 splitter.

Ook 2 batterijen zou kunnen werken zonder marstek P1 maar dan moet je hem via modus handmatig in laad/ontlaad modus moeten zetten

• squashedraven
RezzZ schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 09:29:
[...]

idd, met 1 batterij werkt het prima met de homewizzard p1. zou dan niet investeren in een (ACTIEVE!) p1 splitter.

Ook 2 batterijen zou kunnen werken zonder marstek P1 maar dan moet je hem via modus handmatig in laad/ontlaad modus moeten zetten
Ik houd het (voorlopig) inderdaad bij 1 batterij, dus Homewizard P1 zonder splitter is the way to go

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:09
squashedraven schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 09:37:
[...]

Ik houd het (voorlopig) inderdaad bij 1 batterij, dus Homewizard P1 zonder splitter is the way to go
Yes, normaliter werkt dat goed.

Kopen kun je eigenlijk overal (maar bij het zoeken kom je vaak de namen van de bekendere bedrijfjes al wel tegen), de ene is nog iets onderhandelbaar, bij de ander krijg je nog een gratis p1 erbij.

Bij problemen dan wel garantie ben je voornamelijk aangewezen op de "feedback / hulp" in de app

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• squashedraven
tweeek schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 09:59:
[...]

Yes, normaliter werkt dat goed.

Kopen kun je eigenlijk overal (maar bij het zoeken kom je vaak de namen van de bekendere bedrijfjes al wel tegen), de ene is nog iets onderhandelbaar, bij de ander krijg je nog een gratis p1 erbij.

Bij problemen dan wel garantie ben je voornamelijk aangewezen op de "feedback / hulp" in de app
bedankt, dus "thuisbatterij.nl" zou wel een goede zijn?

• tweeek
squashedraven schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 10:03:
[...]

bedankt, dus "thuisbatterij.nl" zou wel een goede zijn?
Ik denk het wel, zelf daar nooit gekocht maar de naam is vaker voorgekomen.
smart-charged.nl is waar mijn batterijen vandaan kwamen, kijk vooral even welk bedrijf voor jou het beste overkomt dan zit het vast wel goed.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:33
Avenger 2.0 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 09:17:
[...]

Ja kan toch niet meer deftig zien hoeveel watt de batterij aan het laden is en bij stapelbare batterijen ook niet meer batterijpercentage per batterij. Verder is dat net/grid niet correct (want hoe kan hij opbrengst van mijn PV systeem weten). Echt wel een zootje hoor...

Heb de oude versie gelukkig online kunnen vinden en nu is het tenminste logisch.
Fair, jij hebt een veel complexere setup dan ik, dus ik kan me voorstellen dat jij veel eerder tegen beperkingen en veranderingen aanloopt. Voor mij, met één Venus E v3 en CT003, zijn er wat visuele wijzigingen, maar functioneel praktisch niet, vandaar!

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:33
Charlie_Root schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:09:
Ik heb afgelopen week een nieuwe Marstek besteld bij Stapnaarduurzaam.nl, deze levering was echter niet compleet. Ik probeer ze nu al dagen te bereiken maar de telefoon zit een bandje op (al dagen) dat ze gesloten zijn. Iemand nog contact met ze kunnen krijgen recent? Hoop dat het niet het zoveelste faillisement is..
Hoe is dat eigenlijk afgelopen?

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• tweeek
[...]

Gesponserd door @ReneK

https://apkpure.net/marstek/com.hamedata.marstek/versions

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:13
Luuk1983 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 10:10:
[...]

Fair, jij hebt een veel complexere setup dan ik, dus ik kan me voorstellen dat jij veel eerder tegen beperkingen en veranderingen aanloopt. Voor mij, met één Venus E v3 en CT003, zijn er wat visuele wijzigingen, maar functioneel praktisch niet, vandaar!
Mijn 1 Venus EV3 en een Homewizard P1 meter is de nieuwe versie van de app niet heel duidelijk. Gisteren had ik nog 2 lijntjes: Solar, grid en back-up. Daar leek de app willekeurig waarden van solar en grid te vermengen. Sinds vanochtend is solar helemaal verdwenen en zie ik alleen nog "grid", waarvan de waarde nooit overeenkomt met de waarde die je ziet wanneer je doorklikt op de huidige status van de batterij.

Kortom; ik heb geen idee wat de waarde van de info op het hoofdscherm is.

Flickr PSN ID= cheironnl

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-08 23:41
Als alternatief kan je ook de Power Zero app proberen:

https://play.google.com/store/search?q=power%20zero&c=apps

Deze is vrijwel exact gelijk aan de Marstek app met de oude layout.

Ik heb deze app een tijdje geleden geïnstalleerd toen de support uit China er via de Marstek app helemaal uit lag. Via de Power Zero app werkte het nog wel gewoon. Deze app neemt ook alle data en instellingen uit de Marstek app over, inclusief je betichten van en aan de support afdeling.

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 31-08 10:41
[...]

de nieuwe interface is grafisch wat meer afgelikt, maar is vooral wennen wat wat wilt zeggen ... op zich zijn de statistieken toch wel steeds de basis info bronnen ... niet dat grafisch tadake ... dat is enkel voor te showen aan vrienden (leken in de materie)

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v1 - v153 / v3 -v150 en CT003 v117

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 11:56
vifra schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 10:41:
[...]

de nieuwe interface is grafisch wat meer afgelikt, maar is vooral wennen wat wat wilt zeggen ... op zich zijn de statistieken toch wel steeds de basis info bronnen ... niet dat grafisch tadake ... dat is enkel voor te showen aan vrienden (leken in de materie)
Ik heb over grid/net en solar met Marstek gecommuniceerd. Dit is wat zij beweren:

"It allows you to see the energy drawn from the grid or, conversely, the energy fed back into it. The "Solar" section corresponds to the photovoltaic power produced by your solar panels. This energy can be used to charge the battery or directly power electrical devices. The displayed value comes from the solar inverter and can be retrieved via the connected meter or CT.

'Grid’ refers to power from the mains supply and does not include power from solar panels.

Maw in zelfconsumptie mode laadt hij bij mij dan 803 W van het net en 916 W van mijn panelen. Dezelfde soort getallen staan nu ook in het hoofdscherm. Conclusie: of zelf-consumptie bestaat niet, of zij snappen niet dat de stroom van de panelen via de grid aansluiting (=stopkontakt) binnen komt.

Dan blijft nog de vraag over hoe zij denken de teruglevering te kunnen zien want de meter registreert alleen wat echt terug de grid op gaat. Om te weten hoeveel van de productie echt de batterij in gaat moet de ct003 te weten komen van de omvormer. Maar die zijn niet gekoppeld.....

Weheat Flint FE, 7X325 O, 8X325 W, SE4000h, 2x Marstek Venus E 3.0, MG4 ER

• tweeek
Mg4gebruiker schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 16:26:
[...]

Ik heb over grid/net en solar met Marstek gecommuniceerd. Dit is wat zij beweren:

"It allows you to see the energy drawn from the grid or, conversely, the energy fed back into it. The "Solar" section corresponds to the photovoltaic power produced by your solar panels. This energy can be used to charge the battery or directly power electrical devices. The displayed value comes from the solar inverter and can be retrieved via the connected meter or CT.

'Grid’ refers to power from the mains supply and does not include power from solar panels.

Maw in zelfconsumptie mode laadt hij bij mij dan 803 W van het net en 916 W van mijn panelen. Dezelfde soort getallen staan nu ook in het hoofdscherm. Conclusie: of zelf-consumptie bestaat niet, of zij snappen niet dat de stroom van de panelen via de grid aansluiting (=stopkontakt) binnen komt.

Dan blijft nog de vraag over hoe zij denken de teruglevering te kunnen zien want de meter registreert alleen wat echt terug de grid op gaat. Om te weten hoeveel van de productie echt de batterij in gaat moet de ct003 te weten komen van de omvormer. Maar die zijn niet gekoppeld.....
Laad ie niet 916 watt van je panelen en daarvan komt er 803 watt in je accu .......

• Mg4gebruiker
tweeek schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 16:32:
[...]

Laad ie niet 916 watt van je panelen en daarvan komt er 803 watt in je accu .......
Dat bedoel ik ook met "de stroom van de panelen via de grid aansluiting (=stopkontakt) binnen komt".

• tweeek
Mg4gebruiker schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 16:37:
[...]

Dat bedoel ik ook met "de stroom van de panelen via de grid aansluiting (=stopkontakt) binnen komt".
Had ik te snel of verkeerd gelezen denk ik 8)7

• Foto Bob
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 31-08 20:37
Kun je eigenlijk bij de App aangeven dat je geen updated versions meer wilt ontvangen en/of geinstalleerd krijgen?

• Mg4gebruiker
tweeek schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 16:45:
[...]

Had ik te snel of verkeerd gelezen denk ik 8)7
Iemand die de retourstroom bemetert op de groep van de panelen zou in principe moeten kunnen zien wat Marstek nu precies toont.

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 08:10
Foto Bob schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 17:15:
Kun je eigenlijk bij de App aangeven dat je geen updated versions meer wilt ontvangen en/of geinstalleerd krijgen?
Automatische updates uitzetten in je toestel.

BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.73 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• Charlie_Root
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:19
Luuk1983 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 10:11:
[...]

Hoe is dat eigenlijk afgelopen?
Sorry, helemaal vergeten te melden. Het contact duurde even maar uiteindelijk netjes opgelost. Niets aan de hand dus!

Mercedes E300e / 8x AEG 455Wp PV / Panasonic Aquarea WH-WXG12ME8 12kW / 3x Marstek Venus E 3.0kWh + Marstek CT002 / Intel i5-13600KF / RTX 3090 / Arch Linux KDE Plasma Wayland

• Serpy
  • Laatst online: 06:38
Ik wil 3 Marstek batterijen, elk op 1 van de 3 fases plaatsen. Ik heb veel gelezen, maar nog een laatste check of ik wil kopen. Iemand nog een slimme opmerking hierover? Bijvoorbeeld: Ik lees bijvoorbeeld dat de bijgeleverde P1 meter niet altijd goed werkt? Wanneer ik 3 batterijen elk op een aparte fase gebruik, zou één P1 meter moeten werken voor alle drie toch? Of ga ik problemen krijgen?
Ander voorbeeld; bij noodstroom, levert hij terug naar de hele fase, alleen de groep of alleen via een stekker in het apparaat?
En zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?
Alvast bedankt voor de informatie!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:21
Serpy schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 05:30:
Ik wil 3 Marstek batterijen, elk op 1 van de 3 fases plaatsen. Ik heb veel gelezen, maar nog een laatste check of ik wil kopen. Iemand nog een slimme opmerking hierover? Bijvoorbeeld: Ik lees bijvoorbeeld dat de bijgeleverde P1 meter niet altijd goed werkt? Wanneer ik 3 batterijen elk op een aparte fase gebruik, zou één P1 meter moeten werken voor alle drie toch? Of ga ik problemen krijgen?
Ander voorbeeld; bij noodstroom, levert hij terug naar de hele fase, alleen de groep of alleen via een stekker in het apparaat?
alleen via een stekker in het apparaat...

en nog even doorlezen, begin bij pagina 1 van dit topic, daar staan de antwoorden op je vragen O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Kees-Jan op 01-09-2026 05:46 ]

the older I get, the better I was...

Voor mensen (of beter gezegd batterijen) met firmware v150 en modbus problemen zag ik het volgende passeren:
The dropout is a cloud-upload watchdog. The device buffers telemetry records, uploads them to Marstek's cloud, and if that upload does not drain the buffer, it power-cycles its own network chip on a fixed timer — 30 minutes on Ethernet, 15 minutes on WiFi. During the reset the chip is gone, so Modbus TCP sessions die and even ping stops answering.

If your battery cannot reach the Marstek cloud, this repeats forever.
https://github.com/sphing...venus_modbus_dev/issues/2

• Serpy
  • Laatst online: 06:38
Kees-Jan schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 05:43:
[...]

alleen via een stekker in het apparaat...

en nog even doorlezen, begin bij pagina 1 van dit topic, daar staan de antwoorden op je vragen O-)
Bedankt voor je reactie!
Ik vraag het omdat ik tegenstrijdigheden lees. Na contact met de handelaar zegt hij dat het op de hele fase kan. GenAI wisselt elke keer van antwoord, en hier lees ik weer wat anders. Daarom dus nog een 'laatste check'.
Wat dat betreft is dit hetzelfde als de marstek mini en denk ik dat 3 van die wellicht beter zijn volgens mijn terugverdien berekening.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Marstek mini hebben geen modbus via lan of rs485
Als de marstek regeling niet werkt kun je niks zelf regelen tov Venus E
Voor mij een no-go

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Serpy schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 06:37:
[...]

Bedankt voor je reactie!
Ik vraag het omdat ik tegenstrijdigheden lees. Na contact met de handelaar zegt hij dat het op de hele fase kan. GenAI wisselt elke keer van antwoord, en hier lees ik weer wat anders. Daarom dus nog een 'laatste check'.
Wat dat betreft is dit hetzelfde als de marstek mini en denk ik dat 3 van die wellicht beter zijn volgens mijn terugverdien berekening.
Je handelaar bedoeld dan met een backup box neem ik aan. Ik denk nog altijd dat 2x Venus E in veel gevallen interessanter is dan 3x een mini. Zowel financieel als qua gebruiksgemak

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 4000Wp Oost + 7200Wp West / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 Astrameter / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Serpy schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 06:37:
Ik ben wel benieuwd naar die berekening als daar 100% verschil in zit in zowel kosten als opslag (3x mini vs 3x E).

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11:10
Ik zou nog even doorlezen.
Over de CT003/002 is al veel geschreven. Hoe het werkt en waarom niet.
Waar ik mij echter zorgen over zou maken is je vraag over noodstroom terugleveren naar je installatie die dus UIT staat om een reden.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.73 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11:58
1 P1 meter is voldoende voor 3 accu’s. Een Marstek CT002 of CT003 is nodig bij meer dan 1 Marstek.

Er is geen noodstroom. Je moet bij uitvallen van de stroom je apparatuur aansluiten op het stopcontact van de accu. Als noodstroom voorziening is de Marstek vanuit de fabriek totaal ongeschikt in een 3-fase omgeving. In een 1-fase kan je een zogenaamde smartbox aanschaffen en laten aansluiten door een gecertificeerde monteur.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Sinds enkele dagen is mijn Venus E3 helemaal de kluts kwijt nadat hij firmware V150 kreeg. Heb al V148 terug gezet maar het blijft neerwaarts gaan. Vandaag is het zo erg dat ik zelfs geen kalibratie meer krijg uitgevoerd. Gaat meteen van 0 naar 100% en terug naar 0%. Ik ga hem nu enkele uren zonder spanning zetten maar ik vrees het ergste...

[ Voor 16% gewijzigd door blubbers op 01-09-2026 12:36 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
blubbers schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 12:35:
Gaat meteen van 0 naar 100% en terug naar 0%.
In wat precies?

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Al een reset geprobeerd? Moest dat niet helpen vrees ik het ergste.

Marstek is één van die fabrikanten waar je beter geen firmware update meer doet als het goed werkt. Elke update brengt precies meer bugs en miserie voor velen...
Wat zijn de ervaringen met de nieuwe P1-meter van Marstek ?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFAmO7GdKcPF69H9B6xjuDLDKRk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tDkxyMpADRLPas60mfZI0OPh.jpg?f=fotoalbum_large

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Pagina: 1 ... 37 38 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.