vifra schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 10:41:
[...]
de nieuwe interface is grafisch wat meer afgelikt, maar is vooral wennen wat wat wilt zeggen ... op zich zijn de statistieken toch wel steeds de basis info bronnen ... niet dat grafisch tadake ... dat is enkel voor te showen aan vrienden (leken in de materie)
Ik heb over grid/net en solar met Marstek gecommuniceerd. Dit is wat zij beweren:
"It allows you to see the energy drawn from the grid or, conversely, the energy fed back into it. The "Solar" section corresponds to the photovoltaic power produced by your solar panels. This energy can be used to charge the battery or directly power electrical devices. The displayed value comes from the solar inverter and can be retrieved via the connected meter or CT.
'Grid’ refers to power from the mains supply and does not include power from solar panels.
Maw in zelfconsumptie mode laadt hij bij mij dan 803 W van het net en 916 W van mijn panelen. Dezelfde soort getallen staan nu ook in het hoofdscherm. Conclusie: of zelf-consumptie bestaat niet, of zij snappen niet dat de stroom van de panelen via de grid aansluiting (=stopkontakt) binnen komt.
Dan blijft nog de vraag over hoe zij denken de teruglevering te kunnen zien want de meter registreert alleen wat echt terug de grid op gaat. Om te weten hoeveel van de productie echt de batterij in gaat moet de ct003 te weten komen van de omvormer. Maar die zijn niet gekoppeld.....