Flesym schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:28:
Bedankt @SatScan voor de mooie nieuwe TS. Ziet er compleet uit.

Maar ik heb wel een vraag die terecht niet in de TS wordt geantwoord en waar ik in het vorige deel ook geen antwoord op heb kunnen vinden. Ik heb al een jaar een Marstek V2 en heel tevreden over. Mijn broer heeft 2 HomeWizard's en is ook redelijk tevreden maar heeft wel 2x een defecte accu gehad (probleemloos omgewisseld). Maar hij overweegt een uitbreiding met een Marstek. Volgens de Astra Github kan dit helaas niet met de Astra-meter.

Maar heeft iemand ervaring met een andere manier om met heterogene opzet van accu's om te gaan? Ik dacht zelf bv de net export voor de Marstek 100W te verschuiven zodat de HomeWizards voorrang nemen op de Marstek. Ik weet niet of dat zou werken en nadeel is natuurlijk geen rotatie. Maar mogelijk is er een betere oplossing?
Dank.

Met onder andere HBC kun je aangeven wanneer je de EV gaat laden, zodat de thuisbatterij op dat moment niet ontlaadt. Als je het laden/ontladen van de HW thuisbatterij koppelt aan een sensor en deze instelt als een zogenaamde 'EV-laadsensor', zou dat dan kunnen werken?"

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC 48x | 2 MHI - CC | HA DS224+

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
SatScan schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:33:
[...]

Dank.

Met onder andere HBC kun je aangeven wanneer je de EV gaat laden, zodat de thuisbatterij op dat moment niet ontlaadt. Als je het laden/ontladen van de HW thuisbatterij koppelt aan een sensor en deze instelt als een zogenaamde 'EV-laadsensor', zou dat dan kunnen werken?"
Ik ken HBC niet dus dat weet ik niet. Ik gebruik zelf EVCC voor mijn EV. Maar dat is vooral om mijn auto voorrang te geven op mijn Marstek wat op zich prima werkt. Maar het gaat er vooral om dat de verschillende accu's elkaar niet gaan leegtrekken. Ik heb in EVCC geen mogelijkheden gezien om dit (tussen accu's onderling managen) in te regelen. Ik heb nog wel even naar EMHass gekeken maar dat is voor mij te complex.

Eventueel een eigen automation (de Marstek still zetten als de HomeWizards laden) schrijven is natuurlijk een optie maar ik hoop op een slimmere oplossing

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 5,4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:29
Lees hier veel klachten over API aansturing. Met het (sterk) terugbrengen van het aantal interacties eigenlijk geen enkel probleem meer ervaren. Stuur de stand (Laden, ontladen, NOM, standby) aan middels een flow op Homey. Ieder kwartier obv de dynamische E prijs. Er er wordt alleen een stuursignaal gestuurd als de stand veranderd is.

Uitlezen doe ik via de cloud maar die info gebruik ik eigenlijk niet.

(heb 2 MT's staan, een v1 en v2 beide V158)
RF1000 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:52:
Lees hier veel klachten over API aansturing. Met het (sterk) terugbrengen van het aantal interacties eigenlijk geen enkel probleem meer ervaren. Stuur de stand (Laden, ontladen, NOM, standby) aan middels een flow op Homey. Ieder kwartier obv de dynamische E prijs. Er er wordt alleen een stuursignaal gestuurd als de stand veranderd is.

Uitlezen doe ik via de cloud maar die info gebruik ik eigenlijk niet.

(heb 2 MT's staan, een v1 en v2 beide V158)
Klopt, maar dat is meer voor de gevorderde gebruiker... zo uit 'de doos' werkt het niet stabiel! Voor alle versies v1, v2 en v3

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC 48x | 2 MHI - CC | HA DS224+

obed112 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:16:
[...]

Ik ben een beginner in home assistant en dit soort dingen, maar ik heb het zo aangepakt.

power_input_alias: >-

sensor.p1_meter_vermogen_fase_1, sensor.p1_meter_vermogen_fase_2,

sensor.p1_meter_vermogen_fase_3

power_output_alias: ""

device_types: ct003

throttle_interval: 0

wait_for_next_message: true

marstek_auto_register_ct_device: true

marstek_mailbox: ****

marstek_password: ****

min_efficient_power: 0

efficiency_rotation_interval: 900

log_level: info

Wat is het voordeel om Homewizard via de ip te benaderen?
Maar dat is via de configuratie en niet via config.ini?

Homewizard via de ip werkt vele malen sneller dan via de interne HW integratie. De batterij loopt dan altijd achter de feiten aan.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Is het eigenlijk zo dat de E v3 van 95% tot 100% SoC met 2500W kan laden? Bij de E v2 is dat 1250W en de C zelfs maar 550W.
Ploeftia schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 16:10:
Voor de liefhebbers op https://www.photovoltaikforum.com/thread/260078-mythen-rund-ums-top-balancing-der-venuse/?pageNo=1 wordt ingegaan op het top balanceren van de LFP cellen in de Marsteks en een eventuele oplossing. Het is nogal een tricky en langzame oplossing. Met HA automation en een Shelly Plug 100watt manual laden met backup-output aan en af en toe een korte load op de backup uitgang.en dagen laten draaien.
Interessant topic wel. Maar na 20 pagina's daar is spijtig genoeg nog weinig duidelijk.
Hopelijk tegen de winter meer duidelijkheid, dan kan ik de Marstek eens enkele maanden laten 'balancen', want traag is het blijkbaar sowiezo :+

• obed112
  • Laatst online: 13:57
Druppeltje_ schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 18:36:
[...]

Homewizard via de ip werkt vele malen sneller dan via de interne HW integratie. De batterij loopt dan altijd achter de feiten aan.
Dit is inderdaad via de standaard configuratie, de 3 batterijen hebben een paar seconden nodig om te reageren inderdaad. Het is wel een enorme verbetering met de ct003 want die maakte er een zootje van. Laden ontladen, met de ene batterij de andere opladen, er gebeurde vanalles maar geen nul op de meter. Ik heb afgelopen nacht de meter wel op nul gehad, dankzij de Astra meter, overdag loopt die op deze manier inderdaad wel een paar seconden achter de feiten aan.

Ik zal kijken of ik wijs kan worden uit de config.ini. Home assistant ben ik gaan gebruiken omdat ik op een bepaald moment niet meer wist waar ik welke automatisering had opgeslagen en ik zat was van alle verschillende systemen. Ik heb geen ict achtergrond, met gemine en copilot, stel ik dingen in bij ha om tot het gewenste resultaat te komen.

🇳🇱 3x Marstek V3 - 5.12 kWh | HW p1 | HW smart plugs | HA

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11:10
obed112 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 19:06:
[...]
Het is wel een enorme verbetering met de ct003 want die maakte er een zootje van. Laden ontladen, met de ene batterij de andere opladen, er gebeurde vanalles maar geen nul op de meter.
Dat was toch alleen maar bij diegene waarbij de CT003 niet goed ingesteld was op meerdere batterijen?
Vooral op welke fase ze zitten.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.62 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:53
Druppeltje_ schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 18:36:
[...]

Ik meen me te herinneren dat Tom ook gezegd had dat hij nu websocket connectie had naar HA toe... Dus als je niet zou werken met een HW meter, dan heb je denk ik geen vertraging... Indien je koppelt met HW via een entiteit , dan idd wel, want de HA integration doet idd 5 sec polling
obed112 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 19:06:
[...]

Dit is inderdaad via de standaard configuratie, de 3 batterijen hebben een paar seconden nodig om te reageren inderdaad. Het is wel een enorme verbetering met de ct003 want die maakte er een zootje van. Laden ontladen, met de ene batterij de andere opladen, er gebeurde vanalles maar geen nul op de meter. Ik heb afgelopen nacht de meter wel op nul gehad, dankzij de Astra meter, overdag loopt die op deze manier inderdaad wel een paar seconden achter de feiten aan.

Ik zal kijken of ik wijs kan worden uit de config.ini. Home assistant ben ik gaan gebruiken omdat ik op een bepaald moment niet meer wist waar ik welke automatisering had opgeslagen en ik zat was van alle verschillende systemen. Ik heb geen ict achtergrond, met gemine en copilot, stel ik dingen in bij ha om tot het gewenste resultaat te komen.
Ik heb ook totaal geen ict ervaring. En de config.ini is hier tot stand gekomen met trial and error. Uiteindelijk de laatste finetuning gedaan door een config.ini van een medetweaker te bekijken. Maar dat waren echt de laatste details. De standaard config kom je al een heel eind.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:34
Mooie topicstart! Ik denk trouwens nog steeds dat er geen actieve balancer in zit of actief is in de huidige firmware van de v3's. (weet het niet van de andere versies).
Ook al forceer ik het laden dan zie ik toch ook altijd dat het voltage van alle cellen weer inzakken na het aantiken van 100% SOC.. Uiteraard de cell die 3.65v aantikte zakt het meest. Een cell van 3.45v zakt een stuk minder, maar zakt ook in. Bij een actieve balancer zou je verwachten dat een cell met laag voltage niet zou inzakken of zelfs nog iets bijgeladen zou worden.
Hoor het graag als iemand denkt dat ik het mis heb. (en waarom :))

Oh zie nu de Duitse link van @Avenger 2.0 Het lijkt wel te lukken toch? (al dan niet heel langzaam :))

[ Voor 10% gewijzigd door savale op 08-05-2026 19:45 ]

Avenger 2.0 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 18:46:
Is het eigenlijk zo dat de E v3 van 95% tot 100% SoC met 2500W kan laden? Bij de E v2 is dat 1250W en de C zelfs maar 550W.
Goed gevonden het modbus register...
Verder bevestigt dit hetgeen ik schreef mbt kleine en grote beurt voor de batterij.

Ik kreeg een vraag: wat is nu eigenlijk het verschil tussen SOC-drift en cel-balancering?

Hier een beknopte uitleg:

Het wordt vaak door elkaar gehaald omdat je voor beide processen de batterij naar de 100% moet laden, maar technisch gezien is het heel iets anders. Je kunt het verschil het beste zien als een kleine beurt versus een grote beurt.

1. SOC-drift (De "Kleine Beurt") Dit is eigenlijk een soort 'geheugenverlies' van de BMS (het brein van de batterij). Door veel kleine laadcycli (bijvoorbeeld steeds tussen 20% en 80% blijven) raakt de BMS de tel kwijt. Hij "schat" dan hoeveel energie er nog in zit, maar die schatting klopt na verloop van tijd niet meer. Je ziet dan bijvoorbeeld dat de batterij urenlang op 100% blijft staan, of plotseling van 10% naar 0% springt.

Door de batterij van 12% naar 100% te laden (tot de stroom echt stopt), krijgt de BMS een ijkpunt. Hij weet dan weer: "Dít is echt vol." Je kalibreert hiermee dus de software.

2. Cel-balancering (De "Grote Beurt") Dit gaat over de fysieke gezondheid van de cellen binnenin de batterij. Een batterijpakket bestaat uit meerdere losse cellen. Na verloop van tijd krijgt de ene cel een iets hogere spanning dan de andere (bijvoorbeeld één cel is 3.6V en een andere 3.4V). Hierdoor kan de batterij minder energie opslaan, omdat de 'volste' cel bepaalt wanneer het laden stopt.

De BMS trekt deze cellen pas aan het einde van de laadcyclus (bij de 100%) weer gelijk. Dit is een fysiek proces waarbij de cellen weer netjes in de pas gaan lopen.
Dit duurt vaak langer dan alleen het laden naar 100%.

Kortom: SOC-drift aanpakken zorgt dat de procenten op je scherm weer kloppen. Cel-balancering zorgt dat de cellen in de batterij weer even vol zijn en gezond blijven.

Beide processen zijn essentieel voor een lange levensduur en een betrouwbaar systeem!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-05 22:15
https://homey.app/nl-nl/app/com.energyprices.app/SlimLaden-voor-ThuisBatterij/

Iemand ervaring al met deze Homey app + Venus? Ik heb een pro2019 gekocht op mp, om deze bij mijn ouders bij de accus neer te zetten. Dan kan de accu wat slimmer aangestuurd worden.

Moet ik de accu's dan perse via LAN kabel verbinden met de thuisrouter?

[ Voor 9% gewijzigd door PCJR op 08-05-2026 19:56 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-05 23:15
Verdorie... ik had de batterij daarstraks even manueel staan omdat m'n auto aan het laden was... begon de vrouw te wassen en te koken. Resultaat is dat één kwartiertje m'n capaciteitstarief voor deze maand om zeep heeft geholpen :(

Moet toch eens kijken om evcc en de batterij beter te integreren in HA.

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-05 23:20

The_Scarabial

MTB for life!

Zojuist ook de batterij in gebruik genomen. Installatie een fluitje van een cent. Kreeg meteen een update van de firmware van v144 naar v148.116. Het werkt tot nu toe zoals zou moeten denk ik. Morgen maar eens zien of hij ook gaat laden wanneer de zon schijnt.

Ik heb hem op Wifi gezet in combinatie met een HW P1 meter.

Wat ik me nog afvroeg is of je de Marstek ook kan toevoegen in de HW app? (kreeg het zelf nog niet voor elkaar, zag alleen maar een HW batterij om toe te voegen)

[ Voor 30% gewijzigd door The_Scarabial op 08-05-2026 21:34 ]

• r2504
Nee, kan je niet (tenzij je een HW plug tussen je MT zet).

The_Scarabial schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:32:
Zojuist ook de batterij in gebruik genomen. Installatie een fluitje van een cent. Kreeg meteen een update van de firmware van v144 naar v148.116. Het werkt tot nu toe zoals zou moeten denk ik. Morgen maar eens zien of hij ook gaat laden wanneer de zon schijnt.

Ik heb hem op Wifi gezet in combinatie met een HW P1 meter.

Wat ik me nog afvroeg is of je de Marstek ook kan toevoegen in de HW app? (kreeg het zelf nog niet voor elkaar, zag alleen maar een HW batterij om toe te voegen)
Welkom,

Fijn dat het werkt! Laat de batterij gewoon zijn ding doen.
Op je vraag over het toevoegen, nee dat kan niet. De HW P1 meter is puur om de actuele data voor de werking van de batterij aan te bieden.

r2504 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:22:
Verdorie... ik had de batterij daarstraks even manueel staan omdat m'n auto aan het laden was... begon de vrouw te wassen en te koken. Resultaat is dat één kwartiertje m'n capaciteitstarief voor deze maand om zeep heeft geholpen :(

Kijk eens naar HBC... simpel en rete slim!

Vrouw inruilen.. ook een optie

• NoFate

Heb je toch ook aan de hand als je batterijen sowieso leeg zijn? Als er geen zonnige dag is?

Ik schakel mijn batterijn niet uit als ik de auto laad, ik pomp alle batterij inhoud gewoon naar de wagen, dan is hij tenminste sneller opgeladen. Beter voor de RTE ook...

• obed112
Druppeltje_ schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 19:25:
[...]

Ik heb ook totaal geen ict ervaring. En de config.ini is hier tot stand gekomen met trial and error. Uiteindelijk de laatste finetuning gedaan door een config.ini van een medetweaker te bekijken. Maar dat waren echt de laatste details. De standaard config kom je al een heel eind.
Ik ga toch even mijn best doen om je config.ini werkend te krijgen. Nog even een paar vragen daarover.
  1. HW token, is dat wat ik online kan vinden die met curl https://<IP ADDRESS>/api/user --insecure -X POST -d '{"name": "local/cool-new-app"}' moet aanmaken?
  2. serial, gewoon het serie nummer van de p1 meter?
  3. Heb je de p1 op een vast ip gezet?
  4. 4.MQTT_Ingsights, was is daar precies de bedoeling van, waarom moet dat worden ingevuld en toevoegd?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
TOKEN = xxxx
SERIAL = xxxx

[MQTT_INSIGHTS]
BROKER = 192.168.0.17
PORT = 1883
USERNAME = xxxx
PASSWORD = xxxx

obed112 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:09:
[...]

Ik ga toch even mijn best doen om je config.ini werkend te krijgen. Nog even een paar vragen daarover.
  1. HW token, is dat wat ik online kan vinden die met curl https://<IP ADDRESS>/api/user --insecure -X POST -d '{"name": "local/cool-new-app"}' moet aanmaken?
  2. serial, gewoon het serie nummer van de p1 meter?

4.MQTT_Ingsights, was is daar precies de bedoeling van, waarom moet dat worden ingevuld en toevoegd?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
TOKEN = xxxx
SERIAL = xxxx

[MQTT_INSIGHTS]
BROKER = 192.168.0.17
PORT = 1883
USERNAME = xxxx
PASSWORD = xxxx
Die token heb ik ook wel even moeten bekijken moet ik eerlijk bekennen. Als leek gewoon even het stappenplan van Homewizard zijn website zelf gevolgd. Daar is dat beetje in Jip en Janneke taal uitgelegd. Mqtt insights is niet essentieel voor de werking van de astrameter, maar zorgt ervoor dat je wat gegevens kan nakijken. Is puur voor monitoring, niet voor de werking. Serial is inderdaad de nummer die je ook in de HW app kan terugvinden. Je kan deze ook opvragen zoals je dat met de token doet, maar die van de app is identiek.

[ Voor 6% gewijzigd door Druppeltje_ op 08-05-2026 22:15 ]

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-05 22:49
NoFate schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 19:10:
[...]

Ik meen me te herinneren dat Tom ook gezegd had dat hij nu websocket connectie had naar HA toe... Dus als je niet zou werken met een HW meter, dan heb je denk ik geen vertraging... Indien je koppelt met HW via een entiteit , dan idd wel, want de HA integration doet idd 5 sec polling
Ik gebruik nu een speciale Homewizard P1 instant integratie in HA die zorgt voor 1 sec polling en dus snelle entiteiten. Is de websocket ook 1sec?

Ik heb nu de Astrameter default config draaien die een CT002 emuleert sinds een paar dagen en heb een Marstek Venus E V2 en V3 en het werkt zeer goed.

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
NoFate schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:04:
[...]

Heb je toch ook aan de hand als je batterijen sowieso leeg zijn? Als er geen zonnige dag is?

Ik schakel mijn batterijn niet uit als ik de auto laad, ik pomp alle batterij inhoud gewoon naar de wagen, dan is hij tenminste sneller opgeladen. Beter voor de RTE ook...
Blijf toch een punt van discussie. Ikzelf zet hem juist op Manual zodat ik ‘‘s nachts m’n huis kan voeden met batterijvoeding in plaats van het net.

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR

THE_BASE schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:30:
[...]

Blijf toch een punt van discussie. Ikzelf zet hem juist op Manual zodat ik ‘‘s nachts m’n huis kan voeden met batterijvoeding in plaats van het net.
Dat maakt het hier ook zo interessant. Elke usecase is anders, of de prioriteiten liggen anders. Er bestaat ook geen standaard oplossing die voor iedereen werkt. Ikzelf zou de auto ook nooit laden met de batterij, maar ik ben dan ook zo goed als altijd in de mogelijkheid om die rechtstreeks met de zonnepanelen te laden.

• savale
Dat is het mooie aan zelf knutselen inderdaad. Hier laad ik soms wel de auto deels uit de thuisaccu's omdat hij een aantal dagen maar kort thuis overdag aan de lader kan. Dan wil ik gewoon een flink percentage erbij in het uurtje dat hij thuis aan de lader staat. Daarna laden de thuisaccu's wel weer bij. De automation kijkt dan wel of er nog wat zon wordt voorspelt voor de laatste paar uurtjes voor zonsondergang anders gebruik ik de thuisaccu's niet.

• obed112
Druppeltje_ schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:13:
[...]

Die token heb ik ook wel even moeten bekijken moet ik eerlijk bekennen. Als leek gewoon even het stappenplan van Homewizard zijn website zelf gevolgd. Daar is dat beetje in Jip en Janneke taal uitgelegd. Mqtt insights is niet essentieel voor de werking van de astrameter, maar zorgt ervoor dat je wat gegevens kan nakijken. Is puur voor monitoring, niet voor de werking. Serial is inderdaad de nummer die je ook in de HW app kan terugvinden. Je kan deze ook opvragen zoals je dat met de token doet, maar die van de app is identiek.
code:
1
2026-05-08 23:26:45 INFO:astrameter:Starting web server...
2026-05-08 23:26:45 INFO:astrameter:Web server started on 0.0.0.0:52500

2026-05-08 23:26:45 INFO:astrameter:Web server started successfully

2026-05-08 23:26:45 INFO:astrameter:Applying power transform (multiplier=[1.0], offset=[7.0]) to HOMEASSISTANT

2026-05-08 23:26:45 INFO:astrameter:Home Assistant WebSocket connected to supervisor

2026-05-08 23:26:45 INFO:astrameter:Home Assistant: authenticated

2026-05-08 23:26:45 ERROR:astrameter:Home Assistant: no entity IDs configured for subscription

2026-05-08 23:27:15 INFO:astrameter:Retrying powermeter test in 5 seconds...

Dit komt nu in het logboek, moet ik in de normale configuratie nog wel steeds de id van de 3 fasen invullen? Of is er iets anders wat ik verkeerd doe?

obed112 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 23:30:
[...]
code:
1
2026-05-08 23:26:45 INFO:astrameter:Starting web server...
2026-05-08 23:26:45 INFO:astrameter:Web server started on 0.0.0.0:52500

2026-05-08 23:26:45 INFO:astrameter:Web server started successfully

2026-05-08 23:26:45 INFO:astrameter:Applying power transform (multiplier=[1.0], offset=[7.0]) to HOMEASSISTANT

2026-05-08 23:26:45 INFO:astrameter:Home Assistant WebSocket connected to supervisor

2026-05-08 23:26:45 INFO:astrameter:Home Assistant: authenticated

2026-05-08 23:26:45 ERROR:astrameter:Home Assistant: no entity IDs configured for subscription

2026-05-08 23:27:15 INFO:astrameter:Retrying powermeter test in 5 seconds...

Dit komt nu in het logboek, moet ik in de normale configuratie nog wel steeds de id van de 3 fasen invullen? Of is er iets anders wat ik verkeerd doe?
Config.ini invullen bij configuratie. Dat overschrijft alles wat daar ingevuld staat, dus eigenlijk maakt het überhaupt niet uit wat er al ingevuld staat. Config.ini heeft voorrang wanneer in gebruik.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gb5rj_4BEp-s1QCdnASDlgUZzq8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kdub8lCG8OG9YGAZIPYNuunm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Druppeltje_ op 08-05-2026 23:45 ]

• Bart Bever
  • Registratie: Maart 2025
  • Nu online

De vrouw heeft je voor de rest van de maand minder kopzorgen cadeau gedaan...Zo kan je't ook bekijken :)

Ik laad mijn plugin overdag ook soms bij aan 2500W, zo kan deze opgevangen worden door de Marstek en komt de kwartierpiek niet in gevaar. Ik kijk wel naar het percentage op de Marstek om te stoppen met de auto te laden wanneer de MT de 20% tikt. Zo zorg ik ook dat op een (vrij) zonnige dag deze terug 100% is om de avond/nacht door te komen.

De auto hangt aan een Granny charger en is niet van op afstand te bedienen dus heb ik daar een HW energy socket tussen gezet zodat ik deze via de app kaan aan/uitschakelen zonder steeds de auto te gaan in- en uitpluggen. De HW socket is niet waterproof gekeurd dus hangt er een hoedje boven het stopcontact. Werkt al een paar maanden prima zo.

Cheers!

Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P

Bart Bever schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 23:44:
[...]

Ik kijk wel naar het percentage op de Marstek om te stoppen met de auto te laden wanneer de MT de 20% tikt.
Zelf in de gaten houden en handmatig stoppen of geautomatiseerd? Ik heb vorige week een automation toegevoegd om de auto in de weekenden te kunnen opladen als ik weet dat ik 's namiddags niet thuis ben zodanig dat de batterijen dan kunnen opladen en niet voormiddag al. Ik geef dus de auto voorrang en zelfs de mogelijkheid om de batterijen laten mee te werken om de wagen geladen te krijgen. Op SoC 15% zou hij moeten overschakelen op enkel overschot en niet meer uit de batterij.

Heb dit nog niet echt getest buiten even snel vluchtig. Maar was wel eens benieuwd hoe jij dit hebt aangepakt?

• Bart Bever
  • Nu online
Druppeltje_ schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 23:53:
[...]

Zelf in de gaten houden en handmatig stoppen of geautomatiseerd?

Ik stop dit manueel in de app.

Automatisch zou fijn zijn maar eigenlijk werkt die MT zelfconsumptie gewoon heel goed en er zijn toch wat veel variabelen en scenarios die zouden moeten geprogrammeerd worden om het geheel beter te maken dan het al is..

En hoe overzichtelijk die HW producten ook zijn, ik betaal niets bij om mijn data langer dan een jaar te houden en symbolisch weiger ik een abonnement om energieplannen te kunnen maken.. Ik begrijp wel dat er gemotiveerde hobbyisten zijn die er veel tijd kunnen en willen insteken en gelukkig maar _/-\o_

Ik lees hier al een hele tijd mee uit interesse maar in mijn geval zou het overkill zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Bart Bever op 09-05-2026 00:10 ]

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09-05 19:22
[...]

Wellicht mis ik iets.
Maar dan kun je hem toch beter op "Self Consumption" zetten.
Dan volgt de MT je daadwerkelijke verbruik en schaalt op en schaalt af als het nodig is.
En zodra de zon er is laad hij wel weer bij en indien nodig weer bijspringen.

- Enphase IQ8+ 8,1kWp (O/W) \-/ DIY Thuisbatterij 7.5kWh & MT Venus E v3.0 5.12kWh
- MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ Segway E125s
- piBattery @ GitHub

• NoFate
[...]

Ik juist niet. Laat de batterij maar snel overdag leeg gaan, als dan de auto opgeladen is. Dan kan de batterij reeds zijn 2 de cyclus beginnen met opladen... Ik krijg de laadkosten wel terugbetaald van de werkgever, dus mij maakt het niet uit dan...

• NoFate
GoBieN-Be schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:29:
[...]

Ik gebruik nu een speciale Homewizard P1 instant integratie in HA die zorgt voor 1 sec polling en dus snelle entiteiten. Is de websocket ook 1sec?

Ik heb nu de Astrameter default config draaien die een CT002 emuleert sinds een paar dagen en heb een Marstek Venus E V2 en V3 en het werkt zeer goed.
Niet die speciale integratie gebruiken!! Ookal is die gebaseerd op de websocket, dan heb je nog steeds een vertraging .. ook stel dat je even HA zou herstarten , dan werkt je Astrameter ook niet... Laat de Astrameter instant verbinding maken met je HWP1 meter via websocket, dat is de beste manier, geen bottlenecks en het snelste, is dan ook geen polling met 1 sec, maar effectief sneller. De P1 stuurt namelijk data wanneer die wijzigt, is dus instant
Aan de andere kant is 1kWh voor een jaar maar ~€50, dus zal maar een kleine kost zijn.
Maar best automatiseren als je echt wil op letten, want anders ga je geen happy vrouw meer hebben en dat kost veel meer om goed te maken :+
Druppeltje_ schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:59:
[...]
Vrouw inruilen.. ook een optie
Binnen x-aantal jaar hebben we allemaal een assistentie of huishoud robot. Wie weet brengt Marstek nog een wandelende thuisbatterij met AI uit die de huishoudelijke klusjes kan doen. De Venus E v10 was, plas, keuken en laadrobot _/-\o_
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 07:19:
[...]

Aan de andere kant is 1kWh voor een jaar maar ~€50, dus zal maar een kleine kost zijn.
Maar best automatiseren als je echt wil op letten, want anders ga je geen happy vrouw meer hebben en dat kost veel meer om goed te maken :+
Wie zijn vrouw lief *; heeft ... laat ze werken...
En die van mij werkt heel veel... *O*

• obed112
Druppeltje_ schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 23:39:
[...]

Config.ini invullen bij configuratie. Dat overschrijft alles wat daar ingevuld staat, dus eigenlijk maakt het überhaupt niet uit wat er al ingevuld staat. Config.ini heeft voorrang wanneer in gebruik.[Afbeelding]
Goedemorgen, bedankt voor je hulp tot nu toe, ik loop nog wel even tegen het volgende aan, wanneer ik in het standaard configuratie bestand dit niet invul sensor.p1_meter_vermogen_fase_1, sensor.p1_meter_vermogen_fase_2, sensor.p1_meter_vermogen_fase_3 dan werkt die niet. Ik heb de token getest in Terminal op de Macbook en ik krijg uitput dus weet zeker dat de token van de hw p1 werkt.

• NoFate
obed112 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 07:59:
[...]

Goedemorgen, bedankt voor je hulp tot nu toe, ik loop nog wel even tegen het volgende aan, wanneer ik in het standaard configuratie bestand dit niet invul sensor.p1_meter_vermogen_fase_1, sensor.p1_meter_vermogen_fase_2, sensor.p1_meter_vermogen_fase_3 dan werkt die niet. Ik heb de token getest in Terminal op de Macbook en ik krijg uitput dus weet zeker dat de token van de hw p1 werkt.
Je moet NIETS invullen in de UI, alleen. Config.ini invullen ... Dan neemt die alles over wat je invult in de ini file, daar definieer je de HWP1 gegevens met de juiste SN en Token, die je kan opvragen via de curl commands... Als je dan de Astrameter opstart, dan zie je wel de nodige info of hij de data kan opvragen van de P1... Dan paar min geduld hebben en je batterijn gaan je Astrameter vinden, wel je echte CT ontkoppelen... Als je geen echte CT hebt. Moet je eenmalig een fake CT aanmaken. Staat beschreven

• obed112
NoFate schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 08:13:
[...]

Je moet NIETS invullen in de UI, alleen. Config.ini invullen ... Dan neemt die alles over wat je invult in de ini file, daar definieer je de HWP1 gegevens met de juiste SN en Token, die je kan opvragen via de curl commands... Als je dan de Astrameter opstart, dan zie je wel de nodige info of hij de data kan opvragen van de P1... Dan paar min geduld hebben en je batterijn gaan je Astrameter vinden, wel je echte CT ontkoppelen... Als je geen echte CT hebt. Moet je eenmalig een fake CT aanmaken. Staat beschreven
Tekst even verwijderd omdat sommige mijn post te lang vonden.

Astrameter werkt inmiddels, met hw p1 op ha met de config ini, super bedankt allemaal voor jullie hulp.

[ Voor 120% gewijzigd door obed112 op 09-05-2026 09:08 ]

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zal eens een keer de batterij mee laten lopen bij laden van de auto. Had nu steeds het idee dat hij dan binnen no-time leeg is en niet meer vol kan laden voor de nacht. Het is een test waard in elk geval.
edit:
vannacht had ik 50% over. Normaal wil ik altijd met 100% de avond en nacht in, maar dat is dus helemaal niet nodig.

[ Voor 24% gewijzigd door THE_BASE op 09-05-2026 08:50 ]

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR

Toch wel handiger om de astra-config discussie via DM te doen en zet alles met de tags [code] en [quote]. Hiermee blijft het compacter en inklapbaar = leesbaar.

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:17
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 07:19:
[...]

Toch een kleine correctie, CAPTAR gebruikt geen kWh als basis maar kW. Het is het piekvermogen gedurende een vol kwartier eender waar in de lopende maand. Die piekvermogens van elke maand worden dan samengeteld en gedeeld door 12 (maand), een jaargemiddelde dus. Iedere kW die boven 2,5kW van dat gemiddelde komt bepaalt het CAPTAR van je eindafrekening. Die ene maand zegt dus niks, het kan uitgemiddeld worden als je de andere maanden niet over de 2,5kW gaat.

EDIT: Je krijgt wel geen bonus als je onder de 2,5kW blijft, het minimum CAPTAR ligt op 2,5kW. Ik vind het persoonlijk nog altijd een domme regeling die in het leven werd geroepen ter vervanging van het nettarief, dat ter zijde.

[ Voor 19% gewijzigd door Gely op 09-05-2026 09:03 ]

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

• NoFate
obed112 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 08:26:
[...]

Mijn config.ini heet astrameter.ini

Dit staat er in de file. Op de plekken van de ** staan mijn gegevens uiteraard.

[GENERAL]

DEVICE_TYPE = ct003

THROTTLE_INTERVAL = 0

DEDUPE_TIME_WINDOW = 0.9

DEADBAND = 3

SMOOTH_TARGET_ALPHA = 0.9

[CT003]

CT_MAC =

UDP_PORT = 12345

ACTIVE_CONTROL = True

MIN_EFFICIENT_POWER = 600

EFFICIENCY_ROTATION_INTERVAL = 900

EFFICIENCY_SATURATION_THRESHOLD = 0.65

BALANCE_DEADBAND = 50

SATURATION_ALPHA = 0.07

EFFICIENCY_FADE_ALPHA = 0.3

[HOMEWIZARD]

IP = 192.168.50.5

TOKEN = ****

SERIAL = ****

[MQTT_INSIGHTS]

BROKER = mqtt://core-mosquitto

PORT = 1883

USERNAME = *****

PASSWORD = ****

Zorgt voor de volgende uitkomst
code:
1
2026-05-09 08:23:36 INFO:astrameter:Starting web server...
2026-05-09 08:23:36 INFO:astrameter:Web server started on 0.0.0.0:52500

2026-05-09 08:23:36 INFO:astrameter:Web server started successfully

2026-05-09 08:23:36 INFO:astrameter:Applying power transform (multiplier=[1.0], offset=[6.0]) to HOMEASSISTANT

2026-05-09 08:23:36 INFO:astrameter:Home Assistant WebSocket connected to supervisor

2026-05-09 08:23:36 INFO:astrameter:Home Assistant: authenticated

2026-05-09 08:23:36 ERROR:astrameter:Home Assistant: no entity IDs configured for subscription

2026-05-09 08:24:06 INFO:astrameter:Retrying powermeter test in 5 seconds...
code:
1
2026-05-09 08:24:41 INFO:astrameter:Retrying powermeter test in 5 seconds...
2026-05-09 08:25:16 INFO:astrameter:Retrying powermeter test in 5 seconds...

2026-05-09 08:25:51 INFO:astrameter:Stopping web server...

2026-05-09 08:25:51 INFO:astrameter:Web server stopped

2026-05-09 08:25:51 ERROR:astrameter:Failed to test powermeter after 4 attempts: Timeout waiting for Home Assistant state

Traceback (most recent call last):

File "/app/.venv/lib/python3.12/site-packages/astrameter/main.py", line 84, in test_powermeter

await powermeter.wait_for_message(timeout=30)

File "/app/.venv/lib/python3.12/site-packages/astrameter/powermeter/wrappers/base.py", line 14, in wait_for_message

await self.wrapped_powermeter.wait_for_message(timeout)

File "/app/.venv/lib/python3.12/site-packages/astrameter/powermeter/homeassistant.py", line 292, in wait_for_message

raise TimeoutError("Timeout waiting for Home Assistant state") from None

TimeoutError: Timeout waiting for Home Assistant state

The above exception was the direct cause of the following exception:

Traceback (most recent call last):

File "/app/.venv/lib/python3.12/site-packages/astrameter/main.py", line 643, in main

asyncio.run(async_main(cfg, args, device_types, device_ids, skip_test))

File "/usr/lib/python3.12/asyncio/runners.py", line 195, in run

return runner.run(main)

^^^^^^^^^^^^^^^^

File "/usr/lib/python3.12/asyncio/runners.py", line 118, in run

return self._loop.run_until_complete(task)

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

File "/usr/lib/python3.12/asyncio/base_events.py", line 691, in run_until_complete

return future.result()

^^^^^^^^^^^^^^^

File "/app/.venv/lib/python3.12/site-packages/astrameter/main.py", line 399, in async_main

await test_powermeter(powermeter, client_filter)

File "/app/.venv/lib/python3.12/site-packages/astrameter/main.py", line 102, in test_powermeter

raise RuntimeError(

RuntimeError: Failed to test powermeter after 4 attempts: Timeout waiting for Home Assistant state

s6-rc: info: service legacy-services: stopping

s6-rc: info: service legacy-services successfully stopped
Heb je de file wel op de juiste plek staan? Deze moet in de addons_config share en dan de juiste map, die van de addon... Anders pikt die hem niet op...
Gely schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 08:49:
[...]
EDIT: Je krijgt wel geen bonus als je onder de 2,5kW blijft, het minimum CAPTAR ligt op 2,5kW. Ik vind het persoonlijk nog altijd een domme regeling die in het leven werd geroepen ter vervanging van het nettarief, dat ter zijde.
Ja kleine kWh / kW typo inderdaad.

Had begrepen dat dit systeem binnen enkele jaren terug zou veranderen. En dat de nettarieven dal, normaal en piektarieven gaan krijgen en dat lijkt me wel een eerlijkere berekening dan.
SatScan schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 19:47:
Kortom: SOC-drift aanpakken zorgt dat de procenten op je scherm weer kloppen. Cel-balancering zorgt dat de cellen in de batterij weer even vol zijn en gezond blijven.

Beide processen zijn essentieel voor een lange levensduur en een betrouwbaar systeem!
Hier wel het gevoel dat SoC drift na weekje leeg/vol beter is, maar na enkele dagen niet vol weer volledig om zeep (en dat het weer een weekje leeg/vol nodig heeft om exact te kloppen). Geen idee of in mijn geval dit samen hangt met cell-onbalans (één cel is beduidend minder dan de rest) of gewoon toeval is.

• Gely
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 09:15:
[...]

Ja kleine kWh / kW typo inderdaad.

Had begrepen dat dit systeem binnen enkele jaren terug zou veranderen. En dat de nettarieven dal, normaal en piektarieven gaan krijgen en dat lijkt me wel een eerlijkere berekening dan.
Zal inderdaad tijd gaan worden dat daar aan gesleuteld wordt :)

Trouwens mijn opmerking m.b.t. CAPTAR in kWh of kW was niet specifiek voor jou bedoeld maar eerder algemeen omdat er nogal wat misverstanden rond dat CAPTAR (en de berekening ervan) bestaan, bij deze dus :)

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

• obed112
NoFate schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 08:51:
[...]

Heb je de file wel op de juiste plek staan? Deze moet in de addons_config share en dan de juiste map, die van de addon... Anders pikt die hem niet op...
Had de file addons_config staan inplaats van in de submap. Bedankt voor de tip.

obed112 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 08:26:
[...]

Tekst even verwijderd omdat sommige mijn post te lang vonden.

Astrameter werkt inmiddels, met hw p1 op ha met de config ini, super bedankt allemaal voor jullie hulp.
Als je de code en quote tag gebruikt blijft het goed lees en volgbaar...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
test
test1
test2
test3
test4
test5
test6
test7
test8
terst9
nog meer tests

[ Voor 8% gewijzigd door SatScan op 09-05-2026 10:23 ]

• r2504
NoFate schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:04:
[...]

Tot op heden heb ik het geluk gehad dat m'n batterij nog maar slechts twee dagen niet volledig geladen is maar toch voldoende om het koken te ondersteunen. In de winter speel ik zelfs met het idee deze overdag (gedeeltelijk) op te laden uit het net om m'n capaciteits tarief onder controle te houden (al is de vraag of dat winstgevend is).

Het blijft een zekere perceptie over wat ideaal is... toch de batterij snel leeg trekken voor het laden van de wagen of net niet. In ieder geval ze uitzetten was op dit moment niet de juiste beslissing gezien de vrouw een aantal dingen samen aan het doen was (wat op zich nooit een goed idee is voor het capaciteitstarief).

Enfin, we leren wel... maar droevig dat je voor één kwartiertje in een ganse maand gestraft wordt, dat is gewoon frustrerend.

• Bart Bever
  • Nu online
r2504 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 11:05:
[...]

Tot op heden heb ik het geluk gehad dat m'n batterij nog maar slechts twee dagen niet volledig geladen is maar toch voldoende om het koken te ondersteunen. In de winter speel ik zelfs met het idee deze overdag (gedeeltelijk) op te laden uit het net om m'n capaciteits tarief onder controle te houden (al is de vraag of dat winstgevend is).

Het blijft een zekere perceptie over wat ideaal is... toch de batterij snel leeg trekken voor het laden van de wagen of net niet. In ieder geval ze uitzetten was op dit moment niet de juiste beslissing gezien de vrouw een aantal dingen samen aan het doen was (wat op zich nooit een goed idee is voor het capaciteitstarief).

Enfin, we leren wel... maar droevig dat je voor één kwartiertje in een ganse maand gestraft wordt, dat is gewoon frustrerend.
Van de 5kwh blijft er maar 4 over als je kiest voor het overpompen..

In de winter bijna geen opbrengst de batterij(en) langzaam vullen en hopen dat je geen enkele piek hebt voor heel die maand is in mijn gezin vrijwel onbegonnen werk. Zoals je zegt is 1x de mist in gaan genoeg om de hele maand te verknoeien. Vergeet die gourmet of fondue maar met de feestdagen, geen hapjes meer want dan moet de oven aan, geen frietjes meer,...

Het sop is de kolen niet waard, als gezin sensibiliseren is imo veel productiever. Probeer duidelijk te maken dat een uurtje wachten om te wassen, drogen, koken,...veel interessanter kan zijn. Gezond verstand zegt: verbruiken wanneer de zon schijnt en een beetje nadenken wanneer niet.

Ik heb zelf een setje Plug in panelen bijgelegd op de oostkant om de hele dag door opwek te hebben. Mijn dakpanelen liggen allemaal op de zuidkant. Nu kan de MT van bij de eerste zonnestralen al beginnen vol druppelen.

Mijn schoonbroer (ITer en uiteraard digital warrior) heeft in HA zijn stopcontacten geprogrammeerd en ik kan je zeggen dat dat het ook niet is als je een feestje geeft. 8)7 De domme toestellen springen vanzelf weer op nadat het kwartiergemiddelde is teruggebracht maar de meeste toestellen gaan terug in AAN modus maar moeten wel opnieuw manueel worden aangezet. Lacheuuuuuu!

• 3DWim
Bart Bever schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 11:33:
[...]

Van de 5kwh blijft er maar 4 over als je kiest voor het overpompen..
Er zit sowieso maar 4kWh in.
Ongeacht hoe je het er uit wilt halen.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.62 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• savale
Ploeftia schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 16:10:
Voor de liefhebbers op https://www.photovoltaikforum.com/thread/260078-mythen-rund-ums-top-balancing-der-venuse/?pageNo=1 wordt ingegaan op het top balanceren van de LFP cellen in de Marsteks en een eventuele oplossing. Het is nogal een tricky en langzame oplossing. Met HA automation en een Shelly Plug 100watt manual laden met backup-output aan en af en toe een korte load op de backup uitgang.en dagen laten draaien.

Wat betreft mijn Marstek Venus V3 deze heeft na uren op 100% SOC de hoogste cel spanning op 3,465 en laagste 3,354 (111mV verschil). Echter na een koste ontlading naar 99% SOC zijn alle cellen nagenoeg gelijk op 3.444 V met een verschil van +/- 3mV, Een 3,6V cel spanning heb ik tot nu toe niet gezien. Dus er is nog 135mV om de top spanning te bereiken. Ik wacht nog even het verhaal op de website af en dan moet ook maar eens wat proberen en een Shelly plug aanschaffen.

Marstek V3 EMS 148 VNS 119 BMS 113
@Avenger 2.0

geen idee of jullie een lilygo hebben, maar hier het cell balancing register vast toegevoegd:

https://github.com/kiss81/marstek_esphome

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
SatScan schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:55:

V: Hoe snel laadt de V3 op? Via stopcontact (800 W): ~6,5 uur voor volledig vol. Op aparte 16A-groep (2.500 W): ~2 uur.
Ik wil de Marstek gaan aan aanschaffen maar kan t volgende nergens vinden. Ik wil starten met max 1000w laden en max 800w ontladen. En dan op NOM modus. Kan dat in de app of instellingen worden ingesteld?

Ik wil mijn interne huis netwerk niet direct volle bak belasten, vandaar de oplaad cap.
BBKing schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 13:01:
[...]

Ik wil de Marstek gaan aan aanschaffen maar kan t volgende nergens vinden. Ik wil starten met max 1000w laden en max 800w ontladen. En dan op NOM modus. Kan dat in de app of instellingen worden ingesteld?

Ik wil mijn interne huis netwerk niet direct volle bak belasten, vandaar de oplaad cap.
Opladen is standaard altijd aan max 2500W. Is in de app zelfs niet aan te passen. Ontladen kan je kiezen tussen 800W of 2500W. (Met NOM, in manual mode kan je wel alles zelf kiezen)

Wil je met minder opladen of ontladen aan iets daartussen, dan zul je met modbus moeten gaan werken.

[ Voor 7% gewijzigd door Druppeltje_ op 09-05-2026 13:16 ]

• Totalen123
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-05 13:38
savale schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 11:38:
[...]

@Avenger 2.0

geen idee of jullie een lilygo hebben, maar hier het cell balancing register vast toegevoegd:

https://github.com/kiss81/marstek_esphome
Hi Savale. Bedankt voor je input. Helaas is je opmerking voor mij nogal cryptisch. Ik kijk op de pagina van de link en zie daar bij read.me een beschrijving van een aantal toevoegingen. Ook die zijn moeilijk te begrijpen voor mij omdat een korte toelichting ontbreekt en een schets van het probleem en hoe de toevoegingen daarbij passen / oplossen. Het zijn fijn zijn als iemand het een en ander in gewone mensentaal kan toelichten. Kan jij soms een korte toelichting geven, on ieder geval op jouw bericht? Bedankt.

Venus E (V2) V153 + CT003 V117 + ISK5 + 2600 Wp solar

Totalen123 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 13:38:
[...]

Hi Savale. Bedankt voor je input. Helaas is je opmerking voor mij nogal cryptisch. Ik kijk op de pagina van de link en zie daar bij read.me een beschrijving van een aantal toevoegingen. Ook die zijn moeilijk te begrijpen voor mij omdat een korte toelichting ontbreekt en een schets van het probleem en hoe de toevoegingen daarbij passen / oplossen. Het zijn fijn zijn als iemand het een en ander in gewone mensentaal kan toelichten. Kan jij soms een korte toelichting geven, on ieder geval op jouw bericht? Bedankt.
Best dat je het Duitse topic ook eens doorneemt (met google translate ofzo). Is een hypothese dat als dit register actief is de passieve load-balancing bezig is. En dan ideaal doe je andere sturingen (zoals laden aan 100W en ontladen via backup poort tot het register weer uit gaat en dan terug laden starten). Maar is nog helemaal geen zekerheid dat dit alles klopt, dus te proberen op eigen risico of afwachten tot er meer duidelijkheid is zou ik zeggen.

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online

Ik kan EVCC zeker aanbevelen. Als je daarin de batterij toevoegt en de de optie "Voertuig opladen met energie uit de batterij" op disabled zet gaat de Uitschakelvertragingstimer lopen als de batterij wordt ontladen en het laden stopt als deze is afgelopen. En het mooie is dat overtollige opwek wel wordt opgeslagen.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 5,4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

• purplizer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:33
V: Hoe snel laadt de V3 op? Via stopcontact (800 W): ~6,5 uur voor volledig vol. Op aparte 16A-groep (2.500 W): ~2 uur.
Mooie nieuwe TS, maar deze lijkt niet te kloppen. Ook op een stopcontact laadt die gewoon met vol vermogen aan 2500W. Enkel ontlaadvermogen wordt aangepast naar 800W.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
purplizer schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 20:39:
Mooie nieuwe TS, maar deze lijkt niet te kloppen. Ook op een stopcontact laadt die gewoon met vol vermogen aan 2500W. Enkel ontlaadvermogen wordt aangepast naar 800W.
Zo staat het er toch ook?

Ah, je bedoeld dit zeker:
V: Hoe snel laadt de V3 op? Via stopcontact (800 W): ~6,5 uur voor volledig vol. Op aparte 16A-groep (2.500 W): ~2 uur
@SatScan dat klopt idd niet.

[ Voor 25% gewijzigd door DukeBox op 09-05-2026 20:47 ]

• purplizer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:33
DukeBox schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 20:43:
[...]

Zo staat het er toch ook?
Nee, er staat dat die op een gewoon stopcontact 6,5 uur nodig heeft, en op een aparte groep in 2 uur vol is. Maar ook op een stopcontact zonder aparte groep kan die op 2 uur vol zijn, want enkel het ontlaadvermogen wordt dan beperkt, niet het laadvermogen.

• DukeBox
  • Niet online
@purplizer je was me net voor (voor mijn edit).
Het is op zich niet onjuist (laadtijden). Een apparte groep voor 2500W (ook laden) is echter alleen nodig bij meer dan 1 MT E. Het is voornamelijk wat verwarrend zoals het er staat.

[ Voor 22% gewijzigd door DukeBox op 09-05-2026 20:56 ]

• 3DWim
DukeBox schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 20:55:
@purplizer je was me net voor (voor mijn edit).
Het is op zich niet onjuist (laadtijden). Een apparte groep voor 2500W (ook laden) is echter alleen nodig bij meer dan 1 MT E. Het is voornamelijk wat verwarrend zoals het er staat.
Nope, laden is altijd 2500W, tenzij de v3 een ander systeem heeft. Maar bij de v1 en v2 Venus E is het ongeacht de groep 2500W laden.

• DukeBox
  • Niet online
Nope, als je NoM draait laad hij met overschot, dat kan van ~25W tot 2500W zijn.
DukeBox schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 21:40:
[...]

Nope, als je NoM draait laad hij met overschot, dat kan van ~25W tot 2500W zijn.
Of zoals ik vanmiddag al heb gemeld

Druppeltje_ in "Hame / Marstek Venus E - 5.12kWh plug en play thuisaccu #2"

• DukeBox
  • Niet online
Druppeltje_ schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 21:54:
Of zoals ik vanmiddag al heb gemeld
Het ging eigenlijk over laadtijden.
Maar idd, in manual kan je in kleine stapjes het laadvermogen ook instellen, tnx voor de reminder.

[ Voor 26% gewijzigd door DukeBox op 09-05-2026 22:01 ]

• Ronald_61
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 09-05 23:38
In deel 1 van deze topic gaf SatScan aan dat met V158 in combinatie met LED aan/uit een bug bevat. Namelijk wanneer je de LED’s uitschakelt, worden er geen gegevens (zoals batterijlading) meer geüpdatet of verzonden.

Ik heb vandaag V158.1 gehad voor beide accu's en als ik de LED uit zet constateer ik twee dingen:
1) In de app geeft even later weer aan dat de LED's zijn ingeschakeld. Echter de LED's zijn nog "uit".
2) Als ik dan de LED nogmaals uitschakel in de app en dan weer inschakel gaan ze inderdaad aan maar hij komt ook direct in WARN.

WARN krijg ik wel weg door de aan/uit schakelaar even ingedrukt te houden.

Dit gebeurd bij beide accu's van mij. 1 is nog van de eerste partij ( V1 ) en de ander is van de tweede serie (V2).

Zijn er nog meer mensen die dit geconstateerd hebben?

2 x MT Venus V158.1, CT003 V117, App V1.6.63 (IOS), ISKRA AM550, 1 fase

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-05 22:15
PCJR schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 19:53:
https://homey.app/nl-nl/app/com.energyprices.app/SlimLaden-voor-ThuisBatterij/

Iemand ervaring al met deze Homey app + Venus? Ik heb een pro2019 gekocht op mp, om deze bij mijn ouders bij de accus neer te zetten. Dan kan de accu wat slimmer aangestuurd worden.

Moet ik de accu's dan perse via LAN kabel verbinden met de thuisrouter?
Ik heb onderhand de homey2019 werkend. Komende week meterkast daar vervangen. En erna accus aansluiten, met de smartbox. Wist iemand of de 2 accus met utp aangesloten moeten worden? Evt ervaring met die homey slimladen app? :)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:38
[...]

Toch een kleine correctie, CAPTAR gebruikt geen kWh als basis maar kW. Het is het piekvermogen gedurende een vol kwartier eender waar in de lopende maand. Die piekvermogens van elke maand worden dan samengeteld en gedeeld door 12 (maand), een jaargemiddelde dus. Iedere kW die boven 2,5kW van dat gemiddelde komt bepaalt het CAPTAR van je eindafrekening. Die ene maand zegt dus niks, het kan uitgemiddeld worden als je de andere maanden niet over de 2,5kW gaat.

Goede aanvulling! Omdat ik benieuwd was heb ik de tarieven ook opgezocht:

1kW aan vermogen kost in 2026 blijkbaar 54 euro/jaar ex btw. https://www.vlaamsenutsregulator.be/elektriciteit-en-aardgas/nettarieven/capaciteitstarief

Eigenlijk best goedkoop vind ik maar dat zal niet iedeereen zo zien mss.

• 3DWim
DukeBox schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 21:40:
[...]

Zo ken ik er nog een paar.
Mind fuck is gewoon dat de 800w en 2500w die genoemd worden in de app als max voor 1 groep. Nu apart gebruikt worden als laadprofiel.
Inderdaad zal het laadvermogen afhangen van wat er aan overschot aangeboden wordt maar dit is altijd max 2500W en kan je niet inperken tot 800W.

[ Voor 3% gewijzigd door 3DWim op 09-05-2026 23:31 ]

• savale
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 15:28:
[...]

Best dat je het Duitse topic ook eens doorneemt (met google translate ofzo). Is een hypothese dat als dit register actief is de passieve load-balancing bezig is. En dan ideaal doe je andere sturingen (zoals laden aan 100W en ontladen via backup poort tot het register weer uit gaat en dan terug laden starten). Maar is nog helemaal geen zekerheid dat dit alles klopt, dus te proberen op eigen risico of afwachten tot er meer duidelijkheid is zou ik zeggen.
@Totalen123
Ga er zelf ook nog geen tijd in steken, maar door het register vast toe te voegen kun je in home assistant vast historie opbouwen van de balancing status. Dat kun je dan later vergelijken mochten de Duitsers met een mooie oplossing komen om balancing meer te forceren.
[...]

Capaciteitstarief is bovenop de al bestaande tarieven gekomen om zogezegd de belasting van het net te spreiden. In werkelijkheid omdat Fluvius te weinig inkomsten had/heeft om de netten uit te breiden. Door zonnepanelen en batterijen verminderen hun inkomsten alleen maar en hebben ze bij de Vlaamse regering aan moeten kloppen om 1.8 miljard te krijgen voor uitbreiding en dat zal nog niet volstaan als iedereen electrisch moet gaan rijden en verwarmen.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

• Gely
PNARI schreef op zondag 10 mei 2026 @ 06:13:
[...]

Capaciteitstarief is bovenop de al bestaande tarieven gekomen om zogezegd de belasting van het net te spreiden. In werkelijkheid omdat Fluvius te weinig inkomsten had/heeft om de netten uit te breiden. Door zonnepanelen en batterijen verminderen hun inkomsten alleen maar en hebben ze bij de Vlaamse regering aan moeten kloppen om 1.8 miljard te krijgen voor uitbreiding en dat zal nog niet volstaan als iedereen electrisch moet gaan rijden en verwarmen.
Ik verwoordde het fout, het nettarief is niet vervangen door het CAPTAR, dat laatste vervangt een deel van het nettarief. Je hebt uiteraard voor de rest helemaal gelijk!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik ben ook aan het kijken voor een batterij en vraag me af hoeveel capaciteit ik nu wel nodig heb in samenwerking met mijn zonnepanelen. Hiervoor heb ik een batterij simulator integratie in HA gezet:

https://github.com/hif2k1/battery_sim. Basically zet je een nepbattrij in HA en het electricity report toont dan hoe die reageert. We hebben in totaal ongeveer 3.5 KWH aan zonnepanelen (8 stuks) op het dak.

helaas is de documentatie voor mij wat onduidelijk, en begrijp ik niet hoe ik dit nu moet interpreteren..

dit was gisteren..

hoeveel batterij heb ik ongeveer nodig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fX3IzoHMbt4Se3JlOs1G9tCaRu8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OxoCopeDVazmFUP8hX0N9EZv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Li8hBGyvotMEGQyQGDIl0oNrrdg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qOPtH8DPOLAtnGK6F3mGEV0r.png?f=fotoalbum_large

You don't need eyes to see, you need vision

• Gely
Yalopa schreef op zondag 10 mei 2026 @ 07:45:
Ik ben ook aan het kijken voor een batterij en vraag me af hoeveel capaciteit ik nu wel nodig heb in samenwerking met mijn zonnepanelen. Hiervoor heb ik een batterij simulator integratie in HA gezet:

https://github.com/hif2k1/battery_sim. Basically zet je een nepbattrij in HA en het electricity report toont dan hoe die reageert. We hebben in totaal ongeveer 3.5 KWH aan zonnepanelen (8 stuks) op het dak.

helaas is de documentatie voor mij wat onduidelijk, en begrijp ik niet hoe ik dit nu moet interpreteren..

dit was gisteren..

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zonnepanelen worden niet in kWh berekend maar in kWp (piekvermogen dus, niet energie). De omvormer zelf in VA. Voor wat betreft die capaciteit van je thuisbatterij, hier kun je een simpele regel toepassen: 1 tot 1,5 keer de kWp van je panelen omzetten naar kWh voor de capaciteit van je batterij. Heb je 3,5kWp aan ZP dan is een thuisbatterij met een capaciteit van 3,5kWh à 5,25kWh voldoende om eens mee te beginnen. 1 Marstek Venus E dus.

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:57

dit was gisteren..

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet eruit dat 1 marstek voldoende is, als het verbruik in de avond 3,18 kWH over een zomerse dag avond en nacht.
Je zal er snel achterkomen dat je de marstek vrij snel vol hebt op een zonnige dag, daar het lijkt dat je panelen zuid liggen.
Belangrijker is dat naast de grafiekjes, je zelf ook nog wat moet gaan veranderen met wassen drogen verwarmen koelen koken.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.62, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

tnx @Gely , @tweeek

You don't need eyes to see, you need vision

• Gely
tweeek schreef op zondag 10 mei 2026 @ 08:13:
[...]

Ziet eruit dat 1 marstek voldoende is, als het verbruik in de avond 3,18 kWH over een zomerse dag avond en nacht.
Je zal er snel achterkomen dat je de marstek vrij snel vol hebt op een zonnige dag, daar het lijkt dat je panelen zuid liggen.
Belangrijker is dat naast de grafiekjes, je zelf ook nog wat moet gaan veranderen met wassen drogen verwarmen koelen koken.
Correct! Wat betreft het gedrag bij koken en wassen/plassen. Wij doen hier alles sequentieel tenzij er zon in overvloed is én de batterijen reeds vol, lees overshoot aan energie richting net. Patatjes koken, warm houden op 1 (inductie), groenten stoven (warm houden), als laatste vlees bakken enz.. Hetzelfde met oven gebruik, wasmachine en droogkast. Die laatste is trouwens één met warmtepomp met 750W vermogen, scheelt meer dan een slok op de borrel vooral als je zoals wij in BE woont waar we een onding hebben met de naam CAP€TAR. Gedrag aanpassen is primordiaal als je alles uit ZP met een thuisbatterij wilt halen!

Gely schreef op zondag 10 mei 2026 @ 08:20:
[...]

Correct! Wat betreft het gedrag bij koken en wassen/plassen. Wij doen hier alles sequentieel tenzij er zon in overvloed is én de batterijen reeds vol, lees overshoot aan energie richting net. Patatjes koken, warm houden op 1 (inductie), groenten stoven (warm houden), als laatste vlees bakken enz.. Hetzelfde met oven gebruik, wasmachine en droogkast.
Lijkt mij toch niet evident gezien je dan toch ook wel wat tijd verliest tijdens het koken. En als ik een halfuur uitspaar met koken per dag is mij dat toch wel wel enkele euro's waard. Zijn andere plekken waar ik ook nog meer zou kunnen uitsparen (bv met de trein/bus naar het werk ipv privé auto), maar dan ben ik per dag ook meer dan een uur extra vrije tijd kwijt. Dus is altijd een afweging vind ik tenzij je echt op elke euro moet letten. Oven gebruik, wasmachine en droogkast is dan weer een makkelijkere waar je inderdaad op kan uitbesparen. Vooral bij wasmachine en droogkast even wachten op zonnig weer indien mogelijk en dan kan je dikwijls ook samen opzetten.
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 15:28:
[...]

Ik heb het even getest met op mijn HW/FW en helaas werkt het niet. De registers zijn niet benaderbaar in mijn firmware versie.

Werk schijnbaar alleen op de v3

Voor eenieder die het eens wil testen: hier de code:
https://github.com/kiss81...659dcf63d925f364be6502a75

[ Voor 186% gewijzigd door SatScan op 10-05-2026 13:06 ]

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:19

S2S

Als dit register er is, doen ze bij Marstek dan niet standaard op deze manier balanceren? Lijkt mij anders overbodig voor Marstek om dit register toe te voegen ..

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

dit was gisteren..

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik mis hier informatie:
Belgie of nederland?
Vast of dynamisch kontrakt?

Ik heb aan 1 batterij genoeg om groot gedeelte van het jaar op NOM te draaien
Maar heb er nog 2 bij aangeschaft om wat te kunnen handelen via dynamisch (waarmee je ze sneller terugverdient dan enkel nom)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

S2S schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:42:
Als dit register er is, doen ze bij Marstek dan niet standaard op deze manier balanceren? Lijkt mij anders overbodig voor Marstek om dit register toe te voegen ..
Dat denk ik ook, maar zou interessant zijn om te zien wanneer het gebeurt en dat je het zelf zou kunnen activeren.

Dan kunnen we die discussie plat slaan ;-)

dit was gisteren..

Ik heb in de TS daar een stukje over geschreven met een aantal vuistregels... mis je nog iets of is er iets niet duidelijk?
Dan pas ik het aan.

Avenger 2.0 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 08:59:
[...]

Lijkt mij toch niet evident gezien je dan toch ook wel wat tijd verliest tijdens het koken. En als ik een halfuur uitspaar met koken per dag is mij dat toch wel wel enkele euro's waard. Zijn andere plekken waar ik ook nog meer zou kunnen uitsparen (bv met de trein/bus naar het werk ipv privé auto), maar dan ben ik per dag ook meer dan een uur extra vrije tijd kwijt. Dus is altijd een afweging vind ik tenzij je echt op elke euro moet letten. Oven gebruik, wasmachine en droogkast is dan weer een makkelijkere waar je inderdaad op kan uitbesparen. Vooral bij wasmachine en droogkast even wachten op zonnig weer indien mogelijk en dan kan je dikwijls ook samen opzetten.
Ben ik het mee eens. Het koken spreiden is voor mij persoonlijk ook een brug te ver. (Geen kritiek natuurlijk, iedereen is vrij om daar mee om te gaan zoals hij dat wil). Het is constant een evenwichtsoefening tussen leefcomfort/gemak en de captar. Er word bij die bedenkers van zo'n dingen nooit gedacht aan de mensen die met tweeën elke dag werken tot 's avonds laat. In dat huishouden moet ook de wagen nog geladen, de was gedaan, het eten gekookt,... Alleen op een veel kortere tijd dan mensen die de hele dag thuis zitten. Lang leve de Marsteks op dat gebied en hun 2,5kW uitgangsvermogen. Die hebben de afgelopen 12 maanden hier hun nut al meer dan bewezen. I

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:19

S2S

SatScan schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:07:
[...]

Dat denk ik ook, maar zou interessant zijn om te zien wanneer het gebeurt en dat je het zelf zou kunnen activeren.

Dan kunnen we die discussie plat slaan ;-)
Ja dat dacht ik ook al, zijn we daar ook van af 😂

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
SatScan schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:00:
[...]

Ik heb het even getest met op mijn HW/FW en helaas werkt het niet. De registers zijn niet benaderbaar in mijn firmware versie.

Voor eenieder die het eens wil testen: hier de code. Uiteraard de # bij die regels verwijderen (syntax = 2-spaties-indentatie)

[...]
Werkt enkel met een V3
En je vergeet een stukje code:
https://github.com/kiss81...659dcf63d925f364be6502a75

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-05-2026 11:03 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• juggle
  • Laatst online: 12:43

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Voor mensen die stabiliteits issues hebben met de local-api op de V3, check even of je firmware 148.3 draait. Dit draait bij mij stabiel zonder verbindings issues.

Die moet je via de klantenservice aanvragen, ik kreeg deze aangeboden nadat ik een supportverzoek had ingediend over het wegvallen van de verbinding terwijl de WIFI prima was.

Ik heb sinds gister de MArstek Verplaatst naar de garage en via LAN aangesloten ook dit gaat vlekkeloos vooralsnog.

[ Voor 47% gewijzigd door juggle op 10-05-2026 11:13 ]

Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl

dit was gisteren..

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Simuleren op batterijsimulator.be

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

• Gely
Avenger 2.0 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 08:59:
[...]

Ik heb niet beweerd er een OCD van te willen maken, het moet leuk blijven, maar in de keuken sequentieel werken is eigenlijk geen dooddoener, terwijl je het ene doet kan je de "mise en place" doen van andere zaken. Ik heb echt niet de indruk dat ik veel tijd verlies, koken doen we trouwens alle dagen vers tenzij we ons eens goed laten gaan door onze kont op een restaurantstoel te gaan parkeren :9

juggle schreef op zondag 10 mei 2026 @ 11:10:
Voor mensen die stabiliteits issues hebben met de local-api op de V3, check even of je firmware 148.3 draait. Dit draait bij mij stabiel zonder verbindings issues.
Is er voor de v1/v2 eigenlijk ook een sub v158 update waar local API stabieler werkt?
Aan de andere kant ineens wel al maanden stil nu ivm nieuwe (beta) firmware updates voor v1/v2/v3. Je vraagt je af of ze aan iets anders aan het werken zijn (bv een Venus E v4) of wat er daar gaande is.
*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door SatScan op 10-05-2026 13:05 ]

• Fr33z
  • Laatst online: 15:38
PNARI schreef op zondag 10 mei 2026 @ 06:13:
[...]

Lol wat een schijntje zeg. Ik weet natuurlijk de situatie in Vlaanderen niet heel goed maar hier in NL steken de netbeheerders zo'n 7-8 miljard per jaar in t net en hebben we ook nog aan alle kanten krapte. Dan klinkt 1,8 miljard als een.prima bedrag ;)
Gely schreef op zondag 10 mei 2026 @ 11:36:
[...]

koken doen we trouwens alle dagen vers tenzij we ons eens goed laten gaan door onze kont op een restaurantstoel te gaan parkeren :9
Dat is wel goed voor de captar }>

Fr33z schreef op zondag 10 mei 2026 @ 13:24:
[...]

Lol wat een schijntje zeg. Ik weet natuurlijk de situatie in Vlaanderen niet heel goed maar hier in NL steken de netbeheerders zo'n 7-8 miljard per jaar in t net en hebben we ook nog aan alle kanten krapte. Dan klinkt 1,8 miljard als een.prima bedrag ;)
Als je vandaag de krant openslaat in België en de berichten over onze begroting leest is dat niet zo vreemd. Nadat ze eerder in orde was kwamen ze enkele weken later 4miljard te kort en vandaag nog eens 7 miljard.

We kijken hier niet op een miljardje meer of minder als we aan het tellen zijn. En dat is bij Fluvius net hetzelfde. 8)7

Wij duwen eerst iedereen een elektrische wagen op zijn nek en maken EV's, laadpalen en zelfs Plugins 100% aftrekbaar, bestraffen alles en iedereen wat met een diesel rondrijdt, om dan pas tot de conclusie te komen dat als een hele straat zijn wagen zou gaan opladen, de stroomkabels onder de grond wegsmelten als een vanille ijsje in de brandende zon.

[ Voor 19% gewijzigd door Druppeltje_ op 10-05-2026 13:51 ]

Fr33z schreef op zondag 10 mei 2026 @ 13:24:
[...]

Ja, in Nl was/is de situatie nijpender qua netwerk maar dat is een paar jaar geleden ingezien dat er werk aan de winkel was en is er een duidelijk plan gemaakt en ook ten uitvoering gebracht. Honderden kilometers hoogspanning/middenspanningskabels zijn inmiddels ondergronds dmv gestuurd boren aangelegd en worden nog steeds aangelegd. In Belgïë discussiëren ze al jaren over de Ventilus hoogspanningslijn waarvoor er sinds kort goedkeuring is gegeven maar ook weer een aantal gemeenten beroep tegen aan gaan tekenen.Inmiddels zijn er bedrijven die niet kunnen uitbreiden omwille van ontoereikend netwerk. En dan hebben ze nog 5 van de 7 kerncentrales gesloten waardoor de nucleaire produktiecapaciteit ruim gehalveerd is. In april was er een record import aan van electriciteit......niet moeilijk te begrijpen zou ik zeggen.

Allemaal off topic maar mag toch ook wel eens gezegd worden, dus best je eigen opgewekte electriciteit zoveel mogelijk benutten op je eigen netwerk 🙂

• MarjaR
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Vraagje:
Ik heb net een Marstek Venus E 3.0 besteld inclusief Marstek P1 meter en ontdek direct daarna dat we dan eigenlijk een slimme meter met minimaal DSMR 5 nodig hebben.
Even gecontroleerd in de meterkast en wij hebben helaas nog een slimme meter met DSMR 4.2.

Gaat het dan echt niet werken met die P1 meter?
Pagina: 1 2 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.