Het gaat er mij om dat de batterij straks stabieler is, dan dat hij nu is. Nu is het dikke drama Met mijn huidige meter.
Maar weer even een update op dit verhaal: Ik heb vorige week direct een melding in de app gemaakt van mijn problemen met mijn Venus 3. Een reactie duurde lang, en pas een aantal dagen later en vele aansporingen van mijn kant kreeg ik eindelijk een bericht uit China dat mijn Marstek defect is en vervangen dient te worden. Heb direct een screenshot hiervan doorgestuurd naar mijn dealer, maar daar liet een reactie ook even op zich wachten. Vandaag ben ik dan eindelijk teruggebeld door de dealer, en die heeft mij verzekerd dat ik een nieuwe akku krijg. Over 1.5 week (na de vakantieperiode) krijg ik bericht wanneer ze akku bij mij thuis komen omruilen voor een nieuwe. Ik heb hiervan gelijk een schriftelijke bevestiging gevraagd en ook ontvangen.ReneK schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 17:30:
[...]
Update: Zojuist teruggebeld door de dealer. Zij willen de Marstek voor mij omruilen maar dan moet ik eerst via de app een melding maken van het probleem. Zodra uit China de melding komt dat-ie omgeruild moet worden, kan de dealer dit direct voor mij regelen zonder dat ik maandenlang hoef te wachten op een nieuwe Marstek.
So far, so good dus. Marstek China bood ook nog aan een nieuwe op te sturen, maar dat is een heel lang en onzeker traject als ik de ervaringen van Marstek bezitters zo hier en daar lees. Bovendien is mijn dealer mijn contractant, niet de fabrikant in China.
Ik zou gewoon voor de ct002 gaan maar heb verder ook geen speciale eisen. Als ik meer wil sluit ik dat wel erbij aan, ik ben altijd een voorstander van alles in z'n eigen ecosystem en overkoepelend ha (of wat anders) om de boel centraal aan te sturen cq. te minitoren. Ik zet ook alleen maar deze setup weg bij anderen, willen ze wat anders, prima maar dan mogen ze alles zelf oplossen.Niekniek89 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:55:
Het gaat er mij om dat de batterij straks stabieler is, dan dat hij nu is. Nu is het dikke drama Met mijn huidige meter.
Het enige waar mt bij mij niet alilijd even goed werkt is de statistics in de app al krijg ik nu wel netjes iedere sec. updates bij zowel ct als mt onder alle opties. Voorheen met hw p1 was het redelijk maar door de 10 sec. interval op mijn meter erg veel last van naijlen. Het zogenaamde osxileren heb je alleen bij kortstondige pieken, ik zie dat bij anderen bij bijv. een qooker, zelf heb ik een ander merk, die piekt niet zo erg en gebruikt een lager vermogen maar dan wat langer. Perfect om een accu optimaal op te laten reageren.
Goed nieuws voor jou, en ook helemaal niks mis mee. Maar het is toch een vreemde werkwijze? Dat jijzelf moet annuleren bij smart-charged. Je zou die communicatie rechtstreeks verwachten. Hoeveel mensen zouden niks melden bij smart-charged? En dan 2 keer een accu ontvangen waar ze per toeval achter 9 maanden toch achterkomen? Ik ben zeer tevreden van mijn stroombakjes, maar toch kan je er niet omheen dat Marstek een zeer aparte firma is 😆tweeek schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:32:
Waar de omruiling door de dealer (smart-charged.nl) gedaan zou worden, kreeg ik vandaag een mail van marstekenergy of ik bij de dealer het wilde annuleren en ze vandaag zelfs een nieuwe zouden gaan versturen.
(Dat vandaag neem ik dan wel met een potje zout)
Dit alles wel in 1 maand tijd vanaf de goedkeuring van omruiling.
Support - Marstek
4:39 AM (9 hours ago)
to me
-- Please reply above this line --
Ik zal het pakket vandaag voor je verzenden. Zou je aan smart-charged.nl willen doorgeven dat de verzending moet worden geannuleerd?
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 4000Wp Oost + 7200Wp West / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 Astrameter / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
2 voor de prijs van 1Gummiebeer schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:23:
Vandaag een mail ontvangen van Zinnz GmbH met informatie over een levering. Ik moest even diep nadenken want ik heb niks besteld de laatste tijd maar toen viel het kwartje.
In maart kreeg ik na veel problemen met een V2 een mail van MT dat de batterij in aanmerking kwam voor omruiling. In de tussentijd hadden ze een update gepusht betreffende BMS en sindsdien doet de batterij wat het moet doen. Dus ook netjes aangegeven dat het gecanceld mocht worden en ook bevestiging vanuit MT.
Maar nu wordt dus ergens volgende week een nieuwe batterij geleverdIk vraag mij af of de oude, die het gewoon doet, weer ingeleverd moet worden maar her en der hoor ik dat ze dat niet doen als het vanuit MT zelf gaat.
Gaat nog niet lekker daar bij MT qua communicatie blijkt weer.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net
Dat gaat perfect werken met de CT002.Niekniek89 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:30:
[...]
En als ik de shelly direct aan de marstek koppel via de app? (zonder tussenkomst van o.a. Home Assistant)? voorlopig zit ik goed met 1 batterij.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net
Dat dacht ik in ieder geval ook, ik denk niet dat je het gedoe wil hebben van een dubbele levering.Druppeltje_ schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 19:52:
[...]
Goed nieuws voor jou, en ook helemaal niks mis mee. Maar het is toch een vreemde werkwijze? Dat jijzelf moet annuleren bij smart-charged. Je zou die communicatie rechtstreeks verwachten. Hoeveel mensen zouden niks melden bij smart-charged? En dan 2 keer een accu ontvangen waar ze per toeval achter 9 maanden toch achterkomen? Ik ben zeer tevreden van mijn stroombakjes, maar toch kan je er niet omheen dat Marstek een zeer aparte firma is 😆
De situatie over het contact en waar dan aan mij gevraagd word wat te ondernemen is eigenlijk niet te geloven.
Maar goed ik ben benieuwd of dat ie vandaag dus ook zoals in de mail staat vandaag verzonden is
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü
Heel hard bedankt. Klopt, nu werkt alles. In de zomer heeft het geen nut maar in de winter zullen de batterijen vooral aan peakshaving moeten doen. Vandaar dat ik er al eens graag mee speel.dôh schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:38:
[...]
Ze de Marstek Venus Modbus integratie uit, hierna kun je met OmniBattery verbinden. Ik had dit ook en het lijkt erop alsof de Marstek geen 2 Modbus connecties accepteert.
Ben benieuwd naar je bevindingen. Gebruik OmniBattery zelf niet, omdat ik op dit moment niet het voordeel zie t.o.v. de standaard "Self Consumption" modus die ik nu gebruik.
Hier vandaag ook een mail met een verzendbevestiging. Ik heb vorige week een reply in de ticket geplaatst met dat ik al 14 weken op een omruil zit te wachten en wanneer die nou kwam. Toen kwam er opeens schot in de zaak leek het, aflevering moet nog ingepland worden maar lijkt volgende week dan toch eindelijk te zijn.Druppeltje_ schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:27:
[...]
Bij mijn buurman zijn we 4 maanden verder en zijn defect toestel staat er nog steeds. Met volledige stilte aan Marstekzijde. Kan je geluksdag zijn
Oh sorry, ik was misschien onduidelijk in mijn bericht dus ter verduidelijking: bij mijn buurman ging de omruiling zeer vlot, hij had die nieuwe marstek echt zeer snel. Die 4 maanden bedoelde ik de retournering van het defecte toestel. Er werd toen gevraagd de defecte in de doos van het nieuwe toestel te verpakken. Maar sindsdien volledige radiostilte van Marstek. Ik betwijfel ten zeerste of Marstek die nu na al die tijd nog komt terughalen, maar je kan dat natuurlijk nooit zeker weten.HMS schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 23:25:
[...]
Hier vandaag ook een mail met een verzendbevestiging. Ik heb vorige week een reply in de ticket geplaatst met dat ik al 14 weken op een omruil zit te wachten en wanneer die nou kwam. Toen kwam er opeens schot in de zaak leek het, aflevering moet nog ingepland worden maar lijkt volgende week dan toch eindelijk te zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door Druppeltje_ op 31-07-2026 00:29 ]
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 4000Wp Oost + 7200Wp West / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 Astrameter / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Na een nachtje met Omnibattery (OB), mijn eerste ervaring.
OB managet mijn batterijen veel beter dan Marstek zelf. Tot aan een 1000watt, laat OB maar één batterij ontladen. Verder wisselen ze elkaar af. Dit heeft als resultaat dat aansturen met OB een veel betere efficiëntie heeft. Standaard blijft MT teveel samen werken met lage vermogens waardoor de omvormer veel verlies creëert. Op dit moment heb ik nog steeds een 38% aan zonnestroom in de batterijen zitten waar MT toch wel bijna volledig leeg was (+-15%). Al bij al een dikke proficiat aan de maken van OB. Ik kan het iedereen aanraden.
OB managet mijn batterijen veel beter dan Marstek zelf. Tot aan een 1000watt, laat OB maar één batterij ontladen. Verder wisselen ze elkaar af. Dit heeft als resultaat dat aansturen met OB een veel betere efficiëntie heeft. Standaard blijft MT teveel samen werken met lage vermogens waardoor de omvormer veel verlies creëert. Op dit moment heb ik nog steeds een 38% aan zonnestroom in de batterijen zitten waar MT toch wel bijna volledig leeg was (+-15%). Al bij al een dikke proficiat aan de maken van OB. Ik kan het iedereen aanraden.
Ja dat heb ik hier dus ook gehad en achter moeten zitten om op te halen. Probleem is als je dat niet doet (en je brengt naar recyclage of geeft hem weg) en nadien vallen ze erover of je hebt opnieuw een defect kan het zijn dat ze moeilijk beginnen doen. Dat riskeer ik liever niet gezien toch graag de 10 jaar garantie behoud.Druppeltje_ schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 00:28:
[...]
Oh sorry, ik was misschien onduidelijk in mijn bericht dus ter verduidelijking: bij mijn buurman ging de omruiling zeer vlot, hij had die nieuwe marstek echt zeer snel. Die 4 maanden bedoelde ik de retournering van het defecte toestel. Er werd toen gevraagd de defecte in de doos van het nieuwe toestel te verpakken. Maar sindsdien volledige radiostilte van Marstek. Ik betwijfel ten zeerste of Marstek die nu na al die tijd nog komt terughalen, maar je kan dat natuurlijk nooit zeker weten.
dat kan je toch ook met de astrameter zonder enige modbus of integratie?DiJerno schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 08:38:
heeft iemand die omnibatterij al getest met een marstek v1? er staat integratie van v2 en v3 maar ik veronderstel dat de v2 aansturing is via modbus en waarom zou dan de v1 ook niet werken?
[ Voor 12% gewijzigd door dnat op 31-07-2026 08:56 ]
@dnat Tuurlijk kan dat ook evenals met blueprints voor ieder wat wils. Maar Omnibattery is denk wel het eenvoudigst,.. tenminste indien hij bekabelt is aangesloten Uiteindelijk maakt iedereen zijn eigen afweging op basis van zijn setup, technische kennis en gebruiksgemak.
Edit: ik denk dat de documentatie daarin wat achter loopt, de lilygo support kwam namelijk later. ow, wacht v2 heeft natuurlijk ook geen TCP modbus.
Edit: ik denk dat de documentatie daarin wat achter loopt, de lilygo support kwam namelijk later. ow, wacht v2 heeft natuurlijk ook geen TCP modbus.
[ Voor 22% gewijzigd door Tazzios op 31-07-2026 09:06 ]
Heb een Venus C aangesloten via modbus (wat eigenlijk een halve capaciteit Venus E v1 is) en werkt perfectdnat schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 08:53:
[...]
heeft iemand die omnibatterij al getest met een marstek v1? er staat integratie van v2 en v3 maar ik veronderstel dat de v2 aansturing is via modbus en waarom zou dan de v1 ook niet werken?
Bij v1 en v2 moet je Elfin Ew11 gebruiken voor modbus tcp te verkrijgen. Sinds recent zou lilygo ook moeten werken.Tazzios schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:03:
@dnat
Dat zou kunnen. Hier heb ik zoveel mogelijk bekabeld dus via modbus is redelijk logischdnat schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 08:53:
[...]
dat kan je toch ook met de astrameter zonder enige modbus of integratie?
Sorry maar die cijfers slaan eigenlijk nergens op. Het verschil in efficiëntie door maar 1 batterij te gebruiken op lage vermogens ervaar ik zelf ook sedert ik Astrameter gebruik. Maar dan praat je over een paar procentjes efficiënter, niet een verschil van 15% soc naar 38% soc. Als je echt wil kijken hoeveel efficiënter moet je naar totaal in en uit de batterij bekijken. Soc zegt niks in deze situatieDiJerno schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 08:38:
[ Voor 6% gewijzigd door Druppeltje_ op 31-07-2026 12:49 ]
Hoeveel accu's kan je veilig draaien op een 1 fase aansluiting? Met iedere accu op aparte groep?
Edit, hoofdzekering is 35A
[ Voor 12% gewijzigd door Stone- op 31-07-2026 13:42 ]
Dat hangt van je zekering op die fase / je aansluiting af. Die heeft aansluitwaarde van een X aantal ampère. Dat kun je eenvoudig omrekenen naar vermogen.Stone- schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:45:
Hoeveel accu's kan je veilig draaien op een 1 fase aansluiting? Met iedere accu op aparte groep?
Plus wat je dus verder nog in huis verbruikt.theguyofdoom schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:46:
[...]
Dat hangt van je zekering op die fase / je aansluiting af. Die heeft aansluitwaarde van een X aantal ampère. Dat kun je eenvoudig omrekenen naar vermogen.
Je accu groep(en) kunnen wel veilig achter een 16A zekering zitten maar uiteindelijk bepaald je hoofdaansluiting, wat al aangegeven wordt, je doorslagwaarde.
Heb je airco's, elektrisch koken en rijden dan wordt het snel minder.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.72 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
hoofdzekering is 35A , 16A per groeptheguyofdoom schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:46:
[...]
Dat hangt van je zekering op die fase / je aansluiting af. Die heeft aansluitwaarde van een X aantal ampère. Dat kun je eenvoudig omrekenen naar vermogen.
Alleen koken, maar dat komt niet voor tijdens oplaad periodes van de accu's3DWim schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:57:
[...]
Plus wat je dus verder nog in huis verbruikt.
Je accu groep(en) kunnen wel veilig achter een 16A zekering zitten maar uiteindelijk bepaald je hoofdaansluiting, wat al aangegeven wordt, je doorslagwaarde.
Heb je airco's, elektrisch koken en rijden dan wordt het snel minder.
0 en 1 zijn hierbij correcte antwoorden.Stone- schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:45:
In je wilt weten hoeveel maximaal kun je zelf ook 35*230 doen en dat vergelijken met het laadvermogen in watt van de accu.
Ik heb dit laatst een berekend met mijn 35A / 8000W aansluiting (groepenkast geschikt tot 40A)
Stel, volle zon en de oven en wasmachine tegelijk aan.
Zonnepanelen 2000W
Marstek 2500W
Oven 2500W
Wasmachine 2000W
0W op de meter, maar de groepenkast intern 9000W, rond de limiet.
Het zal niet continu zijn, maar je zit snel aan de limieten van de componenten.
Zonnepanelen 2000W
Marstek 2500W
Oven 2500W
Wasmachine 2000W
MikroTik RB4011iGS+5HacQ2HnD-IN, MikroTik cAP AX, SRK25ZS-WF, SRK35ZS-WF + CC, 2250Wp, MT Venus E v3 + Shelly EM
Niet zo heel bijzonder verder, je kunt het beste daar dan wel met P1 meter bestellen dat is net zo duur als zonder.Yelti schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:52:
Lijkt dit een goede deal?
Marstek venus E 3.0 5kwh v3. voor 1149€.multi-solar.nl
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü
Thx voor de tip.tweeek schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:59:
[...]
Niet zo heel bijzonder verder, je kunt het beste daar dan wel met P1 meter bestellen dat is net zo duur als zonder.
Ging m zonder bestellen omdat ik die al heb.
Dan zou ik gewoon bij smartcharged bestellen, gekende dealer en prima service...Yelti schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:52:
Lijkt dit een goede deal?
Marstek venus E 3.0 5kwh v3. voor 1149€.multi-solar.nl
Cheers!
Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P
Jammer genoeg werk hun site niet goed. Er staan geen prijzen bij en in de winkelmand plaatsen lukt ook niet.Bart Bever schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 17:22:
[...]
Dan zou ik gewoon bij smartcharged bestellen, gekende dealer en prima service...
Cheers!
Tjee, apart.Yelti schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 17:57:
[...]
Jammer genoeg werk hun site niet goed. Er staan geen prijzen bij en in de winkelmand plaatsen lukt ook niet.
De prijs
/f/image/VZ0ZxqtoCiJ7r09aEdOaxdBX.png?f=fotoalbum_large)
de winkelwagen
Hier werkt ook alles netjes...
Je krijgt ook de nieuwe CT003 als je dat aanvinkt. Ik moet nog eentje bestellen voor kennissen en had dit nagevraagd omdat ik elders ook de nieuwe versie in omloop zag.
Cheers
Je krijgt ook de nieuwe CT003 als je dat aanvinkt. Ik moet nog eentje bestellen voor kennissen en had dit nagevraagd omdat ik elders ook de nieuwe versie in omloop zag.
Cheers
[ Voor 75% gewijzigd door Bart Bever op 31-07-2026 21:22 ]
Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P
Mooie prijs. Benieuwd of die binnen enkele maanden nog wat gaat zakken als de v4 uit komt of hetzelfde blijft. En hoe lang het duurt voordat je de v4 voor deze prijs kan vinden.
Het moet toch een keer getest worden, dan maar op een zonnige dag zodat het ‘risico’ het kleinst is, IK HEB DE AI MODUS INGESCHAKELD 🫣. Ik hou jullie op de hoogte, tijdens de vorige test werd er ‘s nachts met een hoge uurprijs keihard geladen, dus ik ben benieuwd. Ik hoop dat ik met dit zonnige weer geen verschil ga zien tussen zelfconsumptie of AI omdat de batterij nu elke dag makkelijk vol komt door alleen de zon.
[ Voor 6% gewijzigd door Bouwertje op 01-08-2026 08:32 ]
Hij staat bij mij op zelfconsumptie, kan LED wel uitzetten en x tijd later... Staat het weer aan en ja, ook bij mij in de woonkamerunexpectedEOF schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 22:01:
[...]
ik heb 158.216 en het probleem met de verlichting is nog niet helemaal opgelost. via een omweg, door de batterij eerst op zelfconsumptie te zetten, lukt het gelukkig wel om de verlichting uit te zetten. hij staat namelijk bij mij in de woonkamer en dan is dat licht in de avonduren best vervelend
https://powershellisfun.com
Je kan de accu omdraaien dan zie je alleen de koelribben. Is ook beter voor de koeling.Tags NL schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:13:
[...]
Hij staat bij mij op zelfconsumptie, kan LED wel uitzetten en x tijd later... Staat het weer aan en ja, ook bij mij in de woonkamer
Of ducttape.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.72 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Dat is waar (het omdraai-stuk dan ;-) ) Heb hem nu even op manual gezet, de LED uitgedaan en weer terug op zelfconsumptie. Kijken of het blijft en anders omdraaien, maar hoe lang is deze bug er nu? (Ben sinds deze week pas Marstek-gebruiker)3DWim schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:24:
[...]
Je kan de accu omdraaien dan zie je alleen de koelribben. Is ook beter voor de koeling.
Of ducttape.
Vanaf het moment dat A) de LED er in zit en B ) de optie om aan/uit te zetten in de app verscheen.Tags NL schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:28:
[...]
, maar hoe lang is deze bug er nu? (Ben sinds deze week pas Marstek-gebruiker)
Dus een vrij recente ontwikkeling waar ze bij marstek druk mee bezig zijn. Sarcasme modus uit.
Heeft de ledjes wat gekleurd met een goede stift/marker, aangezien omdraaien ik ook niet alles vond.Tags NL schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:13:
[...]
Hij staat bij mij op zelfconsumptie, kan LED wel uitzetten en x tijd later... Staat het weer aan en ja, ook bij mij in de woonkamer
Tevens de leds ook niet uitgezet in de app en dat ga ik ook niet doen voordat de ellende begint.
Vgl Marstek zou het moeten opgelost zijn vanaf 158.1 (die 216 is het BMS en heeft er niets mee te maken). Hier, met de V2 lukt uitschakelen wel maar terug aanzetten veroorzaakt een Grid fout (rode lichtje). Gewoon herstarten met kabel uit stopkontakt en de Marstek V2 werkt weer goed . Over welke versie heb je het hier, V3?Tags NL schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:13:
[...]
Marstek Venus E 5,12 V2 met HWp1. Firmware EMS 158.1. BMS 216.DMR 5 Communicatiemodule 2025..... Belgie
Zonneplan gebruikt sinds vandaag kwartier prijzen, in HBC toont die bij mij nog steeds uurprijzen, iemand een idee hoe ik dit kan aanpassen?
🇳🇱 3x Marstek V3 - 5.12 kWh | V149| HW p1 | HW smart plugs | HA | HBC |
Wat is de link met MTobed112 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 16:47:
Zonneplan gebruikt sinds vandaag kwartier prijzen, in HBC toont die bij mij nog steeds uurprijzen, iemand een idee hoe ik dit kan aanpassen?
De meeste mensen die HBC gebruiken in Ha doen dat om hun Marstek batterijen aan te sturen. Als de aansturing van Marstek batterijen niks meer met Marstek te maken heeft weet ik het ook niet meer. Liever had ik een antwoord op mijn vraag gehad, dan deze reactie.
Maar je vraag gaat niet over het aansturen van je MT maar over HBC i.c.m. HA en zonneplan.obed112 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 17:06:
De meeste mensen die HBC gebruiken in Ha doen dat om hun Marstek batterijen aan te sturen. Als de aansturing van Marstek batterijen niks meer met Marstek te maken heeft weet ik het ook niet meer.
HBC past misschien beter is in topic Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling gezien het daar meer over eigen aansturing gaat i.p.v. zoals in dit topic het meer normale Marstek gebruik.
Maar het loopt al snel wat door elkaar, HBC zou ook prima een eigen topic kunnen vullen.
Maar het loopt al snel wat door elkaar, HBC zou ook prima een eigen topic kunnen vullen.
[ Voor 9% gewijzigd door Tazzios op 01-08-2026 17:23 . Reden: link even aangepast naar last post ipv een specifiek bericht ]
Wat is dit nou voor onzin, er gaan hier vragen over de astrameter meter, Omni batterij en andere alternatieven heb ik voorbij zien komen, ik snap niet waarom dit dan anders is.DukeBox schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 17:15:
[...]
Maar je vraag gaat niet over het aansturen van je MT maar over HBC i.c.m. HA en zonneplan.
Niet dat ik dat slechte vragen vind, de app en software van Marstek laat ruimte voor verbetering. Daarom ontstaat er alternatieven voor en daar komen vragen uit naar voren.
Laat maar.Allowee schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:58:
Ik heb dit laatst een berekend met mijn 35A / 8000W aansluiting (groepenkast geschikt tot 40A)
Zonnepanelen 2000W
Marstek 2500W
Oven 2500W
Wasmachine 2000W
Om hierbij tot de conclusie te komen dat er intern 9000W "loopt" is wel heel kort door de bocht.
Een fatsoenlijke onderverdeling zal heel ver van de limiet zijn.
[ Voor 27% gewijzigd door DjAntoon op 01-08-2026 20:17 ]
Het switchen naar manual mode, daar LED uitgezet, en dan weer naar zelfconsumptie lijkt vooralsnog te werken (6 uur nu uit of zo)tweeek schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:50:
[...]
Heeft de ledjes wat gekleurd met een goede stift/marker, aangezien omdraaien ik ook niet alles vond.
Tevens de leds ook niet uitgezet in de app en dat ga ik ook niet doen voordat de ellende begint.
[ Voor 3% gewijzigd door Tags NL op 01-08-2026 19:35 ]
Goedenavond,
Ik lees al een tijd mee en speel al heel lang met de gedachten om een thuis batterij aan te schaffen. Eerst gedacht aan zelf bouwen, maar aangezien de Marstek zo goedkoop is, begint zelf bouwen bijna niet te lonen (behalve dat het ook leuk kan zijn).
Mijn doel zou voornamelijk zijn om te peakshaven. Maar ik vraag me af of de Marstek hiervoor geschikt is? Is deze snel genoeg, met custom aansturing via de modbus, om de pieken op te vangen? Ik zou hem verder volledig los, lokaal willen draaien. Zodat hij zo stabiel mogelijk blijft.
Als dit stabiel gaat zou ik kunnen overwegen om over te stappen naar een 10A aansluiting. Dat scheelt enorm in de netbeheerkosten. (Afgelopen jaar hebben we maar 1x heel kort op 5400watt gepiekt en als we hier rekening mee houden kunnen we dit vast wel voorkomen, de rest zat onder de 4800).
Wat denken jullie hiervan, zou het mogelijk zijn? Of eigenlijk alleen met een hoger segment?
Ik lees al een tijd mee en speel al heel lang met de gedachten om een thuis batterij aan te schaffen. Eerst gedacht aan zelf bouwen, maar aangezien de Marstek zo goedkoop is, begint zelf bouwen bijna niet te lonen (behalve dat het ook leuk kan zijn).
Mijn doel zou voornamelijk zijn om te peakshaven. Maar ik vraag me af of de Marstek hiervoor geschikt is? Is deze snel genoeg, met custom aansturing via de modbus, om de pieken op te vangen? Ik zou hem verder volledig los, lokaal willen draaien. Zodat hij zo stabiel mogelijk blijft.
Als dit stabiel gaat zou ik kunnen overwegen om over te stappen naar een 10A aansluiting. Dat scheelt enorm in de netbeheerkosten. (Afgelopen jaar hebben we maar 1x heel kort op 5400watt gepiekt en als we hier rekening mee houden kunnen we dit vast wel voorkomen, de rest zat onder de 4800).
Wat denken jullie hiervan, zou het mogelijk zijn? Of eigenlijk alleen met een hoger segment?
@dikketienes
Daar doet @Tazzios ook aan
Tazzios in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."
Is voor mij geen optie, ik wil de EV (vd zaak) met lage dynamische tarieven zo snel mogelijk laden in het weekend.
Daar doet @Tazzios ook aan
Tazzios in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."
Is voor mij geen optie, ik wil de EV (vd zaak) met lage dynamische tarieven zo snel mogelijk laden in het weekend.
@dikketienes Peakshaving is geen standaard functie maar bijvoorbeeld Omnibattery in Home Assitant heeft die optie wel (ik gebruik dat zelf verder niet dus geen ervaring mee).:strip_exif()/f/image/AZnc2sjPG3YqTZewB69pwnvz.jpg?f=fotoalbum_large)
edit:
Screenshots
Screenshots
:strip_exif()/f/image/AZnc2sjPG3YqTZewB69pwnvz.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 85% gewijzigd door bite op 01-08-2026 20:09 ]
Leuk nog iemand, dat andere zeggen dat het bij hun niet kan zegt niets.dikketienes schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 19:43:
Goedenavond,
Zie hier mijn situatie dus: Tazzios in "Voorlopig beperkt tot 1x35A, futureproof gasloos?"
Standalone ESP32 slimmemeter met astrameter is denk de meest directe setup: esp32,netwerk,Marstek. Heb je geen HA nodig. Ik gebruik wel HA met mijn blueprint voor de Marstek aan te sturen maar ik heb ook nog een Sessy die ook zelfstandig kan peakshaven. Hoe snel is je slimmemeter? Anders een shelly ct meter.
De netbeheerder kan wel moeilijk doen en verder is het afhankelijke welke monteur langskomt of je het ook daadwerkelijk krijgt.
Voor testen heb ik gemerkt dat een 10 ampere stop het eerder begeeft dan een 10A automaat. Bij een stop telt de overbelasting namelijk in de loop van de tijd bij elkaar op. Peakshaving moet je dus niet op 2300watt gaan doen maar eerder op 2000watt.
Bedankt voor de reacties, en bedankt voor de info.
Daar kan ik wat mee.
We hebben een oude woning jaren 30, en zitten nog op gas. Zie het ook niet gebeuren dat we hier vanaf gaan voorlopig. Koken is 1 fase en verder nog wel een wasmachine en droger. Maar laadpaal en warmtepomp zullen voor ons niet van toepassing zijn.
Ik werk zelf bij een netbeheerder. Zag daar een tijd terug nog een intranetpost over 10A woningen voorbij komen. Dus lijkt me ook dat dat goed te regelen moet zijn.
De slimme meter is al wel wat ouder (elke 10 seconden). Dus zal een aparte meter bij moeten komen die zo snel mogelijk het verbruik kan meten en de aansturing doet. Mijn idee is om een dedicated netwerk, met zo min mogelijk tussenstappen, zodat er zo min mogelijk afhankelijkheden zijn.
Zal er eens verder induiken, maar al leuk om te weten dat het mogelijk zou moeten zijn.
Daar kan ik wat mee.
We hebben een oude woning jaren 30, en zitten nog op gas. Zie het ook niet gebeuren dat we hier vanaf gaan voorlopig. Koken is 1 fase en verder nog wel een wasmachine en droger. Maar laadpaal en warmtepomp zullen voor ons niet van toepassing zijn.
Ik werk zelf bij een netbeheerder. Zag daar een tijd terug nog een intranetpost over 10A woningen voorbij komen. Dus lijkt me ook dat dat goed te regelen moet zijn.
De slimme meter is al wel wat ouder (elke 10 seconden). Dus zal een aparte meter bij moeten komen die zo snel mogelijk het verbruik kan meten en de aansturing doet. Mijn idee is om een dedicated netwerk, met zo min mogelijk tussenstappen, zodat er zo min mogelijk afhankelijkheden zijn.
Zal er eens verder induiken, maar al leuk om te weten dat het mogelijk zou moeten zijn.
Even terugkomend op mijn (wellicht al te vaak gemelde klacht).
Omdat ik i.c.m. (domme) slimme meter van 10sec tegen enorme oscillaties aanloop, ga ik een CT laten plaatsen.
Als ik het goed begrijp, neemt hierdoor het oscilleren daarmee grotendeels af?
Echter gaat mijn voorkeur tóch uit naar een Shelly, welke ik ook via LAN kan aansluiten.
Maar ik lees soms toch op internet nog verhalen dat dit mijn 'probleem' alsnog niet weg neemt, terwijl ik hier positieve verhalen lees over het plaatsen van een Shelly, dus nog 1 keer vóór mijn definitieve aanschaf
:
Is het een goed plan om een CT te laten plaatsen (of het nu nou een Shelly of CT002 is), verhelp ik daarmee grotendeels het issue tussen enorm laden/ontladen wat nu dus met een 10sec meter niet stopt?
Ik heb een Marstek venus E3 (via LAN/modbus):).
Omdat ik i.c.m. (domme) slimme meter van 10sec tegen enorme oscillaties aanloop, ga ik een CT laten plaatsen.
Echter gaat mijn voorkeur tóch uit naar een Shelly, welke ik ook via LAN kan aansluiten.
Maar ik lees soms toch op internet nog verhalen dat dit mijn 'probleem' alsnog niet weg neemt, terwijl ik hier positieve verhalen lees over het plaatsen van een Shelly, dus nog 1 keer vóór mijn definitieve aanschaf
Is het een goed plan om een CT te laten plaatsen (of het nu nou een Shelly of CT002 is), verhelp ik daarmee grotendeels het issue tussen enorm laden/ontladen wat nu dus met een 10sec meter niet stopt?
[ Voor 3% gewijzigd door Niekniek89 op 02-08-2026 08:15 ]
Zover ik het heb kunnen volgen hebben ze jou hier al op geantwoord. Als je op zoek bent naar degene die zegt ''met een shelly of een ct002 ga je daar 100% zeker nooit meer last van hebben'', dan vrees ik toch dat je dat antwoord ergens anders moet zoeken. Er is niemand hier die binnen in jouw Marstek kan kijken, voor hetzelfde geld heeft dat oscilleren wel andere oorzaak. Maar algemeen aangenomen verbetert de oscillatie bij een trage meter zodra je dan je P1 meter vervangt door eentje met CT klemmen. Dus als ik jou was, zou ik het er alleszins op wagen omdat er grote kans is dat je probleem wel verholpen is.Niekniek89 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 08:13:
Maar ik lees soms toch op internet nog verhalen dat dit mijn 'probleem' alsnog niet weg neemt, terwijl ik hier positieve verhalen lees over het plaatsen van een Shelly, dus nog 1 keer vóór mijn definitieve aanschaf:
Idd, zoals eerder gemeld, een shelly zonder 3rd party software is iets langzamer dan een ct002 en de laatste ct002 heeft ook een lan aansluiting.
Tot zover lijkt de AI modus ook te doen wat ik er met dit weer van verwacht, namelijk niets anders dan de zelfvoorziening modus. Dus gewoon de batterij opladen met zonnestroom en niks ‘inkopen’ op goedkope uren. Na mijn vorige AI test was ik wat sceptisch en ik juich nog niet te hard maar ik heb nu de zelfvoorziening getest ✅, de handbediening ✅ en voor nu ook de AI modus ✅. Ik ben wel benieuwd naar de AI laadstrategie bij minder zonnige dagen.
Standaard niet, dan moet je naar externe sturingen zoals Astrameter, HBC,.... Toen ik nog de CT003 gebruikte was daar ook nooit een pijl op te trekken hoe die dat verdeelde.hallorichard schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 13:51:
Ik heb een marstek v1 (garage) en een v3 (kantoor) gekoppeld aan een ct003. Dit werkt prima, maar is merk dat hij de load niet netjes verdeeld over de twee marsteks. In de ochtend is de v1 bijna leeg of leeg en heeft de v3 nog circa 30-40%. Kan ik dit ergens aan passen?[Afbeelding]
Spijtig genoeg niet. Met 2 of meer batterijen ben je op de random CT003 beslissingen aangewezen. Ik heb hierdoor AstraMeter (die fungeert als virtuele CT002) geïnstalleerd waar je wel meer instelmogelijkheden hebt. Je kan AstraMeter in HA draaien of met wat DIY zoals ik gedaan heb installeren op een P1 Slimme Meter Gateway ESPHome editition als standalone (zoals de CT003).hallorichard schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 13:51:
Ik heb een marstek v1 (garage) en een v3 (kantoor) gekoppeld aan een ct003. Dit werkt prima, maar is merk dat hij de load niet netjes verdeeld over de twee marsteks. In de ochtend is de v1 bijna leeg of leeg en heeft de v3 nog circa 30-40%. Kan ik dit ergens aan passen?
Overgestapt op de astrameter. HA addon met config.ini. Nu een gelijke load. Maar ik dat verwacht dat die tot 400w 1 batterij zou gebruiken met deze settings en dan na x seconden wisselen. Zijn de setting wel juist?Druppeltje_ schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 14:12:
[...]
Standaard niet, dan moet je naar externe sturingen zoals Astrameter, HBC,.... Toen ik nog de CT003 gebruikte was daar ook nooit een pijl op te trekken hoe die dat verdeelde.
[CT003]
CT_MAC =
UDP_PORT = 12345
ACTIVE_CONTROL = True
MIN_EFFICIENT_POWER = 400
EFFICIENCY_ROTATION_INTERVAL = 1800
EFFICIENCY_SATURATION_THRESHOLD = 0.65
SATURATION_ALPHA = 0.07
EFFICIENCY_FADE_ALPHA = 0.3
DEDUPE_TIME_WINDOW = 0.9
FAIR_DISTRIBUTION = True
BALANCE_DEADBAND = 30
BALANCE_GAIN = 0.2
[ Voor 20% gewijzigd door hallorichard op 02-08-2026 21:04 ]
Normaal zou die bij jou met deze config tot +/- 800W op 1 batterij draaien en na 30min wisselen van batterij.hallorichard schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 20:38:
[...]
Overgestapt op de astrameter. HA addon met config.ini. Nu een gelijke load. Maar ik dat verwacht dat die tot 400w 1 batterij zou gebruiken met deze settings en dan na x seconden wisselen. Zijn de setting wel juist?
[CT003]
CT_MAC =
UDP_PORT = 12345
ACTIVE_CONTROL = True
MIN_EFFICIENT_POWER = 400
EFFICIENCY_ROTATION_INTERVAL = 1800
EFFICIENCY_SATURATION_THRESHOLD = 0.65
SATURATION_ALPHA = 0.07
EFFICIENCY_FADE_ALPHA = 0.3
DEDUPE_TIME_WINDOW = 0.9
FAIR_DISTRIBUTION = True
BALANCE_DEADBAND = 30
BALANCE_GAIN = 0.2[Afbeelding]
Zie je in de logs wel dat hij al je batterijen detecteert op de juiste fase?
[ Voor 5% gewijzigd door Druppeltje_ op 02-08-2026 21:15 ]
Druppeltje_ schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:11:
[...]
Normaal zou die bij jou met deze config tot +/- 800W op 1 batterij draaien en na 30min wisselen van batterij.
code:
2026-08-02 20:33:09 INFO:astrameter:CT002 consumer 60323b752e5e phase detected: B1
| 2026-08-02 20:33:08 INFO:astrameter:CT002 UDP server listening on port 12345 |
2026-08-02 20:33:09 INFO:astrameter:CT002 consumer 50cf146404c4 phase detected: C
En je hebt bij onderstaande ook config.ini ingevuld? Overbodige vraag waarschijnlijk want anders ging je foutmeldingen krijgen, maar just to be sure.hallorichard schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:46:
[...]code:2026-08-02 20:33:09 INFO:astrameter:CT002 consumer 60323b752e5e phase detected: B
1 2026-08-02 20:33:08 INFO:astrameter:CT002 UDP server listening on port 12345
2026-08-02 20:33:09 INFO:astrameter:CT002 consumer 50cf146404c4 phase detected: C
Druppeltje_ schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:11:
[...]
Normaal zou die bij jou met deze config tot +/- 800W op 1 batterij draaien en na 30min wisselen van batterij.
code:
2026-08-02 20:33:09 INFO:astrameter:CT002 consumer 60323b752e5e phase detected: B1
| 2026-08-02 20:33:08 INFO:astrameter:CT002 UDP server listening on port 12345 |
Ja, zoals op de afbeelding.Druppeltje_ schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:58:
[...]
En je hebt bij onderstaande ook config.ini ingevuld? Overbodige vraag waarschijnlijk want anders ging je foutmeldingen krijgen, maar just to be sure.
[Afbeelding]
Is dit niet het gevolg van de FAIR_DISTRIBUTION = True setting?
[ Voor 5% gewijzigd door hallorichard op 02-08-2026 22:06 ]
Dit zie je nergens in je logs staan? Heb net nog even je config naast mijne gezet. In grote lijnen is dat hetzelfde dus begrijp niet goed waarom ze niet afwisselen. Fair_distribution staat bij mij ook op true.hallorichard schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 22:03:
[...]code:2026-08-02 20:33:09 INFO:astrameter:CT002 consumer 60323b752e5e phase detected: B
1 2026-08-02 20:33:08 INFO:astrameter:CT002 UDP server listening on port 12345
[...]
Ja, zoals op de afbeelding.
Is dit niet het gevolg van de FAIR_DISTRIBUTION = True setting?
code:
1
2
| 2026-08-02 21:42:16 INFO:astrameter:Efficiency: activating consumer acd9298f1 (demand 1355W, 2 active) 2026-08-02 22:01:16 INFO:astrameter:Efficiency: deprioritizing consumer acd929891f2 (demand 997W, 1 active) |
[ Voor 3% gewijzigd door Druppeltje_ op 02-08-2026 22:22 ]
Fout in config.ini. meter ct002 en sectie ct003....Druppeltje_ schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 22:14:
[...]
Dit zie je nergens in je logs staan? Heb net nog even je config naast mijne gezet. In grote lijnen is dat hetzelfde dus begrijp niet goed waarom ze niet afwisselen. Fair_distribution staat bij mij ook op true.code:
1 2 2026-08-02 21:42:16 INFO:astrameter:Efficiency: activating consumer acd929891ff0 (demand 1355W, 2 active) 2026-08-02 22:01:16 INFO:astrameter:Efficiency: deprioritizing consumer acd929891ff0 (demand 997W, 1 active)
Ik heb je mijn volledige config doorgestuurd via dm, letterlijk gekopieerd.hallorichard schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 22:22:
[...]
Fout in config.ini. meter ct002 en sectie ct003....
Stel ik zou 2x de Marstek 3.0 aanschaffen, en plaats deze op separate groepen (16A) waar ook andere apparaten op zitten. Dan kan ik als ik de introductiepagina goed begrepen heb:
2x ontladen á 800w = 1600W totaal
2x laden á 2500W = 5000W totaal
Klopt dat?
Klopt dat?
Helemaal juist.Mooper schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 22:51:
Stel ik zou 2x de Marstek 3.0 aanschaffen, en plaats deze op separate groepen (16A) waar ook andere apparaten op zitten. Dan kan ik als ik de introductiepagina goed begrepen heb:
Klopt dat?
Dan ga ik eens kijken naar een CT002 (kan helaas de nieuwe versie met LAN nog ergens vinden).Druppeltje_ schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 11:14:
[...]
Zover ik het heb kunnen volgen hebben ze jou hier al op geantwoord. Als je op zoek bent naar degene die zegt ''met een shelly of een ct002 ga je daar 100% zeker nooit meer last van hebben'', dan vrees ik toch dat je dat antwoord ergens anders moet zoeken. Er is niemand hier die binnen in jouw Marstek kan kijken, voor hetzelfde geld heeft dat oscilleren wel andere oorzaak. Maar algemeen aangenomen verbetert de oscillatie bij een trage meter zodra je dan je P1 meter vervangt door eentje met CT klemmen. Dus als ik jou was, zou ik het er alleszins op wagen omdat er grote kans is dat je probleem wel verholpen is.
Wellicht toch een Shelly, ga de gok maar gewoon wagen
Zonet Enexis gesproken, en volgens de medeweker (welke het ook nog intern had nagevraagd), staat mijn oude GRPS de komende jaren nog niet op de nominatie om vervangen te worden omdat het een 2016 model is. Maar goed, dat is hier off-topic.
Wat zou nog een andere reden volgens jou kunnen zijn t.b.v. het oscilleren?
wat is de vraagstelling juist?Mooper schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 22:51:
Klopt dat?
Je plaatst 2x een marstek - dus kan je 2x ontladen aan 2500W of dus 5000W .... of aan 2x 800W en dus 1600W in totaal ...
Of is de vraagstelling of de groepen nog andere apparaten hebben en dus de instelling van 2500W verantwoord is? (want neen best eigen groep per toestel van 2500W zonder andere ver/gebruikers op diezelfde groep).
Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v1 - v153 / v3 -v149 en CT003 v117
Voor die reden eerst een Shelly gekocht (denk mooi open systeem), maar die kreeg ik gewoon niet gekoppeld aan de Marstek, geen idee hoe dat kan. Nu de CT002 en werkt als een trein. Reageert veel sneller dan een HW dongel. Als je persee iets wil hebben waar je met je eigen software mee kan verbinden zou ik toch voor de shelly gaan (denk dat ik iets verkeerds heb gedaan). Als je gewoon wil dat het werkt is de CT002 primaNiekniek89 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 08:13:
Maar ik lees soms toch op internet nog verhalen dat dit mijn 'probleem' alsnog niet weg neemt, terwijl ik hier positieve verhalen lees over het plaatsen van een Shelly, dus nog 1 keer vóór mijn definitieve aanschaf:
Alles heeft maanden lekker gedraaid, maar nu is de CT weer weggevallen. Accu's zijn wel zichtbaar in de app en online beschikbaar, de CT-niet. Netwerk is in orde.
Algemeen probleem of ben ik de enige ?
je geeft aan "weer", geeft zo een beeld van toch niet lekker...zel schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 15:41:
Alles heeft maanden lekker gedraaid, maar nu is de CT weer weggevallen. Accu's zijn wel zichtbaar in de app en online beschikbaar, de CT-niet. Netwerk is in orde.
waarom zou dit een algemeen probleem zijn (tenzij er massale fw update was) die communicatie is intern netwerk.
2 maanden geleden een Marstek Venus E batterij gekocht. Draait NOM icm p1 meter van homewizard. Een maand geleden nog een Marstek Venus E gekocht. Kreeg het niet goed met HBC of wat dan ook en heb het even gelaten. Vandaag met Claude de 2e batterij aangesloten met Omnibattery via HA.
We gaan het ervaren hoe super het werkt en of ik (ehh Claude) het goed in HA heeft geplaatst. Maar ik ben blij dat het (hopelijk) gelukt is.
We gaan het ervaren hoe super het werkt en of ik (ehh Claude) het goed in HA heeft geplaatst. Maar ik ben blij dat het (hopelijk) gelukt is.
MT Venus E met HW P1, WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Ik draai al een aantal maanden tevreden met v149 op 2 Marsteks Venus E 3.0 en krijg nu v150 aangeboden met een vage omschrijving dat er enhancements zijn. Waar is er te vinden wat er nou verbeterd zou zijn? Ik zou niet graag upgraden en dan juist weer allemaal problemen krijgen qua stabiliteit met v148.
Ontladen mag maar op 800W omdat je binnen je groep anders te hoge stromen kan krijgen of je automaat niet snel genoeg afslaat bij sluiting. Je bedrading mag wel meer dan 16A hebben (bij 2.5mm2) maar je moet (oké het is verstandig) het wel onder de 20A houden.
Ja dat kan, maar ga wel even na of de overige gebruikers geen piekvermogen hebben die in totaal meer dan 1600 watt zijn, je groep zou kunnen uitschakelen als je meer dan 16A (ca 3600 W) door de groep trekt.Mooper schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 22:51:
Klopt dat?
Ontladen mag maar op 800W omdat je binnen je groep anders te hoge stromen kan krijgen of je automaat niet snel genoeg afslaat bij sluiting. Je bedrading mag wel meer dan 16A hebben (bij 2.5mm2) maar je moet (oké het is verstandig) het wel onder de 20A houden.
[ Voor 17% gewijzigd door mjl op 03-08-2026 19:28 ]
-------
De vraagsteller maakt toch zelf al het onderscheid tussen laden en ontladen? Hij vraagt niet om 2x te ontladen op 2500W.vifra schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 14:21:
[...]
wat is de vraagstelling juist?
Je plaatst 2x een marstek - dus kan je 2x ontladen aan 2500W of dus 5000W .... of aan 2x 800W en dus 1600W in totaal ...
Of is de vraagstelling of de groepen nog andere apparaten hebben en dus de instelling van 2500W verantwoord is? (want neen best eigen groep per toestel van 2500W zonder andere ver/gebruikers op diezelfde groep).
Als je met meer dan 1 Marstek NoM wilt draaien kan dat alleen met een CT003 of CT002 van Marstek zelf. Of moet de aansturing van modbus over tcpip doen in home assistent.Bravertal schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:06:
2 maanden geleden een Marstek Venus E batterij gekocht. Draait NOM icm p1 meter van homewizard. Een maand geleden nog een Marstek Venus E gekocht. Kreeg het niet goed met HBC of wat dan ook en heb het even gelaten. Vandaag met Claude de 2e batterij aangesloten met Omnibattery via HA.
Ik moet zeggen dat het met een CT002 prima NoM doet, enige aansturing vanuit home assistant is de accu’s op ‘pauze’ zetten als ik de auto laat opladen op NoM en er meer dan 6A zonne-energie beschikbaar is.
Ik had met de CT003 vooral de eerste dagen verbindings problemen, na een paar dagen werkte het stabiel, ik vond het wel nog veel ‘zwabber’ gedrag. Na het aansluiten van De CT002 nooit meer problemen gehad.zel schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 15:41:
[ Voor 22% gewijzigd door mjl op 03-08-2026 21:13 ]
-------
Sinds enige tijd heb ik 2 Marstek Venus E 3.0 in huis staan. Voor wat ik er mee wil doen (zonnestroom naar de avond/nacht verplaatsen) voldoen ze prima. Ik heb ze samen met een CT-003 gekoppeld met een DSMR 4.0 slimme meter welke dus maar elke 8 - 10 seconden update, maar eigenlijk werkt dat niet eens zo slecht.
Verder heb ik ze via Modbus TCP met mijn (HA) Home Assistant gekoppeld daar ik van grafiekjes & data houdt, maar helaas is mijn ervaring dat de Marsteks zo maar eens hun data willen resetten en dan klopt er geen hout meer van de gegevens in HA. Nu had ik omdat ik de gegevens van de Marstek wilde dubbelchecken al een van de accu's van een externe TAPO voorzien. Afgelopen weekend bij de andere ook maar gedaan en een nieuw dashboard gebouwd, waarbij een deel van de data van de TAPO's vandaan komt om te zorgen dat deze data betrouwbaar beschikbaar blijft.
Het resultaat tot nog toe:
/f/image/EMNMusEJ0g3Ng07FCNGzfutq.png?f=fotoalbum_medium)
Mijn ervaringen tot nog toe:
28-06-2026 - Arnaud's Plug-in Battery Adventure
01-08-2026 - Arnaud's Plug-in Battery Adventure - Part II
Verder heb ik ze via Modbus TCP met mijn (HA) Home Assistant gekoppeld daar ik van grafiekjes & data houdt, maar helaas is mijn ervaring dat de Marsteks zo maar eens hun data willen resetten en dan klopt er geen hout meer van de gegevens in HA. Nu had ik omdat ik de gegevens van de Marstek wilde dubbelchecken al een van de accu's van een externe TAPO voorzien. Afgelopen weekend bij de andere ook maar gedaan en een nieuw dashboard gebouwd, waarbij een deel van de data van de TAPO's vandaan komt om te zorgen dat deze data betrouwbaar beschikbaar blijft.
Het resultaat tot nog toe:
/f/image/EMNMusEJ0g3Ng07FCNGzfutq.png?f=fotoalbum_medium)
Mijn ervaringen tot nog toe:
28-06-2026 - Arnaud's Plug-in Battery Adventure
01-08-2026 - Arnaud's Plug-in Battery Adventure - Part II
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
| Situatie | Max. ontlading | Vereiste aansluiting |
|---|---|---|
| Stopcontact op bestaande groep | 800 W | Standaard stopcontact |
| Aparte 16A-groep | 2.500 W | Eigen zekering, geen andere verbruikers |
3 fase hier
[ Voor 6% gewijzigd door stevosmax op 04-08-2026 07:35 ]
Als dat stopcontact het enige is wat er op die groep/achter die zekering is aangesloten dan is het een aparte 16A groep en mag je 2500W ontladen.stevosmax schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 07:29:Ik heb een één stopcontact dat op een aparte zekeringsgroep 16A staat. Ik dacht altijd dat ik dat stopcontact dan mag gebruiken bij 2500W ontladen. Maar als ik bovenstaande tabel bekijk lijkt het alsof de Marstek dan rechtstreeks op de zekeringskast moet aangesloten zijn? (Dus niet via stopcontact)
Situatie Max. ontlading Vereiste aansluiting Stopcontact op bestaande groep 800 W Standaard stopcontact Aparte 16A-groep 2.500 W Eigen zekering, geen andere verbruikers
3 fase hier
Het zijn 2 stopcontacten maar ik gebruik die nooit. Dus gewoon eentje gebruiken voor de Marstek en 2500W ontladen gebruiken. Dacht het wel. Tabel is beetje misleidend omdat het woord stopcontact bij aparte groep niet gebruikt wordtFr3ggel schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 07:34:
[...]
Als dat stopcontact het enige is wat er op die groep/achter die zekering is aangesloten dan is het een aparte 16A groep en mag je 2500W ontladen.
[ Voor 8% gewijzigd door stevosmax op 04-08-2026 07:36 ]
CT connectie is hier vannacht ook uitgevallen terwijl beide devices online zijn in de app. Hw Reset vanuit de app lost het op. Nog maar eens gerapporteerd aan Marstek (gevolgd door domme antwoorden van de AI). Heeft toch een maand stabiel gedraaid nu. Ervoor vaak last van crashende ct003 (moest je fysiek herstarten), dat lijkt beter na update comms module.zel schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 15:41:
🇧🇪 🔋| Marstek Venus E v3 - EMS 148, VNS 119, BMS 115, comms 202506241541 | CT003 - FW V118, comms 202506141125 | App Android v1.6.72
Maakt niet uit of je ze nooit gebruikt of niet. Het is belangrijk na te gaan of deze stopcontacten apart en alleen achter een zekering zitten.stevosmax schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 07:36:
[...]
Het zijn 2 stopcontacten maar ik gebruik die nooit. Dus gewoon eentje gebruiken voor de Marstek en 2500W ontladen gebruiken. Dacht het wel. Tabel is beetje misleidend omdat het woord stopcontact bij aparte groep niet gebruikt wordt
En om 10u weerrunob schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 07:40:
[...]
CT connectie is hier vannacht ook uitgevallen terwijl beide devices online zijn in de app. Hw Reset vanuit de app lost het op. Nog maar eens gerapporteerd aan Marstek (gevolgd door domme antwoorden van de AI). Heeft toch een maand stabiel gedraaid nu. Ervoor vaak last van crashende ct003 (moest je fysiek herstarten), dat lijkt beter na update comms module.
🇧🇪 🔋| Marstek Venus E v3 - EMS 148, VNS 119, BMS 115, comms 202506241541 | CT003 - FW V118, comms 202506141125 | App Android v1.6.72
Snap ik effe niet welke relatie heeft HomeWizard met je Marstek CT003 ?runob schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:34:
[...]
En om 10u weerEn weer beide devices apart operationeel, HW reset vanuit de app op CT003 brengt het weer tot leven.
staat API aan?runob schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:34:
[...]
En om 10u weerEn weer beide devices apart operationeel, HW reset vanuit de app op CT003 brengt het weer tot leven.
heeft de CT003 eigen voeding?
hoe zijn de wifi stats?
er waren wel wat initieel issues met de ct003+ venus v3, maar ik dacht dat deze nu wel al voorbij waren bij de massa....
HW = hardware, refereerde naar "hardware reset" optie vanuit marstek app op ct003 device zelf. (dus puur software, niet fysiek device herstarten)
API uit, ct003 eigen voeding, wifi stabiel (beide op ~55dBm, app staat er op 4 meter van, eigen ssid enkel op dat AP, enkel 2.4 Ghz, AP uptime = 42 dagen, en zelfs al triggert netwerk zoiets hoort marstek zichzelf te herstellen)
Support heeft BMS update gepusht van 113 naar 115 op batterij. Lijkt me niet echt logisch aangezien een reset op ct003 het oplost, lijkt de oorzaak eerder daar te liggen dan bij de batterij.
API uit, ct003 eigen voeding, wifi stabiel (beide op ~55dBm, app staat er op 4 meter van, eigen ssid enkel op dat AP, enkel 2.4 Ghz, AP uptime = 42 dagen, en zelfs al triggert netwerk zoiets hoort marstek zichzelf te herstellen)
Support heeft BMS update gepusht van 113 naar 115 op batterij. Lijkt me niet echt logisch aangezien een reset op ct003 het oplost, lijkt de oorzaak eerder daar te liggen dan bij de batterij.
Ah I see, hardwarematig is via de groene knop. Vandaar dat ik even op verkeerde been stond.runob schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:34:
HW = hardware, refereerde naar "hardware reset" optie vanuit marstek app op ct003 device zelf. (dus puur software, niet fysiek device herstarten).
Toevallig gisteren 2x Marstek Venus E bekabeld aangesloten icm p1 meter van HA icm Home Assistant (omnibattery) maar zojuist gecheckt en de ctmodus stond niet meer op handmatig.zel schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 15:41:
Heeft iemand een tip?
MT Venus E met HW P1, WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
"claude"Bravertal schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:52:
[...]
Toevallig gisteren 2x Marstek Venus E bekabeld aangesloten icm p1 meter van HA icm Home Assistant (omnibattery) maar zojuist gecheckt en de ctmodus stond niet meer op handmatig.
Heeft iemand een tip?
Yes.Driehoek schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 08:22:
[...]
Maakt niet uit of je ze nooit gebruikt of niet. Het is belangrijk na te gaan of deze stopcontacten apart en alleen achter een zekering zitten.
Kan je eigenlijk de snelheid van ontladen ook zelf kiezen? Of is dat altijd 800W of 2500W?
2500W lijkt me toch echt zwaar voor de bekabeling ondanks dat het mag als je een aparte 16A kring hebt.
Nee, in de Marstek-app kun je dit niet instellen. Daarvoor moet je dan uitwijken naar een Modbus-sturing, zoals bijvoorbeeld Home Battery Controlstevosmax schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:59:
[...]
Yes.
Kan je eigenlijk de snelheid van ontladen ook zelf kiezen? Of is dat altijd 800W of 2500W?
2500W lijkt me toch echt zwaar voor de bekabeling ondanks dat het mag als je een aparte 16A kring hebt.
Als die bekabeling conform de voorschriften is aangelegd, kun je daar inderdaad 2500 W op ontladen.
A++++, 6840 Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met WTW, douche-WTW, 2 x MT Venus E v 2.0 PiB, v157.3, CT003, v118, M5stack Atom lite Modbus HA integration, HA- n00b
Via modbus kan je beide limieten (charge en discharge) instellen op elke waarde van 0 tot 2500.stevosmax schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:59:
[...]
Yes.
MTVenus v2 v155 CT002 v124
nee heeft wel degelijk te maken met de BMS van de v3 en de communicatie met ct003, want v1 en v2 hebben dit issue niet. Als je terug kijkt naar forum egschiedenis zie je meermaals rapportering van dit probleem. V3 updates helpen.runob schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:34:
HW = hardware, refereerde naar "hardware reset" optie vanuit marstek app op ct003 device zelf. (dus puur software, niet fysiek device herstarten)
bij mij ligt de HW dongel er óók regelmatig uit....dnat schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:03:
[...]
staat API aan?
heeft de CT003 eigen voeding?
hoe zijn de wifi stats?
er waren wel wat initieel issues met de ct003+ venus v3, maar ik dacht dat deze nu wel al voorbij waren bij de massa....
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Ik heb hier ook last van, op 1 of andere manier verbreekt de wifi dan. Wat ik wel heb gemerkt is dat in 95% van de gevallen de koppeling tussen de HW dongle en mijn marstek V3 wel stand houd waardoor de batterij wel zijn werk doet.Hansieo schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 14:32:
[...]
bij mij ligt de HW dongel er óók regelmatig uit....gelukkig nog geen batterijen er op. En de dongel heeft eigen voeding. En ook de app geeft nog wel eens kuren.
En ineens springt hij zomaar weer aan... Na vier dagen ofzo...Tags NL schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 18:40:
[...]
Het switchen naar manual mode, daar LED uitgezet, en dan weer naar zelfconsumptie lijkt vooralsnog te werken (6 uur nu uit of zo)Heb een V3 overigens
Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.
:strip_exif()/f/image/GKApH156T36hxpyWiuUGcTyp.jpg?f=fotoalbum_large)