AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Hoeveel verbruik je met koken dan? Voor mijn gezin 0,5 a 1kWh en in de zomertijd raakt die ene accu regelmatig niet helemaal leeg als er verder geen grote verbruikers zijn.THE_BASE schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 18:52:
Ik snap dat ontladen tot 2500 watt dan mogelijk is, maar dat zijn piekmomenten. Plus: daardoor is de batterij natuurlijk weer sneller leeg tijdens bijvoorbeeld koken en kom ik misschien minder de nacht door. Potato, potato misschien, maar begin even te twijfelen of er wel echt noodzaak voor is.
Hier staat er gewoon de correcte CT weergegeven. App versie 1.6.70. Het lijkt erop dat die dit enkel doet bij een CT-keuze die niet van Marstek is of ben ik verkeerd?3DWim schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 20:55:
Even een check omdat bij een kennis die ik net sprak hetzelfde gebeurd: zijn er meer mensen waarbij na de app update naar 1.6.69 / 1.6.70 de CT op MTCT001 komt te staan. Ongeacht wat je als CT kiest dus. Ik zie bij opnieuw HWP1 keuze heel even de P! maar direct erna weer de MTCT001.
[Afbeelding]
Oh ik zie de post onder jou dat hij dat bij sommigen ook bij Marsteks eigen CT doet.
[ Voor 6% gewijzigd door Druppeltje_ op 11-07-2026 21:54 ]
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Hier kreeg ik ineens Shelly toen ik HW koos. Beetje vreemd. Maar inmiddels heeft het zich hersteld.Druppeltje_ schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 21:53:
[...]
Hier staat er gewoon de correcte CT weergegeven. App versie 1.6.70. Het lijkt erop dat die dit enkel doet bij een CT-keuze die niet van Marstek is of ben ik verkeerd?edit:
Oh ik zie de post onder jou dat hij dat bij sommigen ook bij Marsteks eigen CT doet.
iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line
Zal niet veel zijn inderdaad, bang gemaakt door Gemini denk ik.bite schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 21:37:
[...]
Hoeveel verbruik je met koken dan? Voor mijn gezin 0,5 a 1kWh en in de zomertijd raakt die ene accu regelmatig niet helemaal leeg als er verder geen grote verbruikers zijn.
iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line
Hier gaan ze in de zomer iedere dag glad leeg , dat is ook het beste voor je investering. Daar zijn ze ook voor gekocht , airco’s, wassen , koken en zwembad draaien op zonne-energie.Anders heb je er niet echt 1 nodig zeg maar. Kun je beter die 1200 euro aan Electra uitgeven over de jaren. Heb je er niet te veel?bite schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 21:37:
[...]
Hoeveel verbruik je met koken dan? Voor mijn gezin 0,5 a 1kWh en in de zomertijd raakt die ene accu regelmatig niet helemaal leeg als er verder geen grote verbruikers zijn.
[ Voor 20% gewijzigd door S2S op 12-07-2026 09:21 ]
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Hier ga ik op een goede dag in de avond en nacht van 100% naar 43%. Soms gebruik ik overdag ook nog even wat en is de batterij al wat verder leeg. Ben er niet echt heel erg mee bezig verder, laat hem gewoon zijn ding doen.S2S schreef op zondag 12 juli 2026 @ 09:17:
[...]
Hier gaan ze in de zomer iedere dag glad leeg , dat is ook het beste voor je investering. Daar zijn ze ook voor gekocht , airco’s, wassen , koken en zwembad draaien op zonne-energie.Anders heb je er niet echt 1 nodig zeg maar. Kun je beter die 1200 euro aan Electra uitgeven over de jaren. Heb je er niet te veel?
Ja hier ook. Als we één airco aanhebben is de batterij om een uur of 23 al leeg. En dan zit hij nog niet eens op een eigen groep, want dan was hij waarschijnlijk eerder leeg als ie met > 800w zou kunnen ontladen. Ik neig ernaar om nog een v4 max er naast te gaan zetten zodra die uitkomt. Dan kan ik ook meer stroom in de batterij over laten voor noodgevallen.S2S schreef op zondag 12 juli 2026 @ 09:17:
[...]
Hier gaan ze in de zomer iedere dag glad leeg , dat is ook het beste voor je investering. Daar zijn ze ook voor gekocht , airco’s, wassen , koken en zwembad draaien op zonne-energie.Anders heb je er niet echt 1 nodig zeg maar. Kun je beter die 1200 euro aan Electra uitgeven over de jaren. Heb je er niet te veel?
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Blijvend hersteld ?THE_BASE schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 22:34:
[...]
Hier kreeg ik ineens Shelly toen ik HW koos. Beetje vreemd. Maar inmiddels heeft het zich hersteld.
wat voor Venus ?
[ Voor 4% gewijzigd door 3DWim op 12-07-2026 11:54 ]
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.70 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Denk niet dat het heel veel gaat schelen het is vooral voor de levensduur belangrijkAvenger 2.0 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 22:09:
Met Marstek Venus Energy Manager in HA mijn Venus C ondertussen (actief) gebalanceerd naar ~40mV verschil. Was begonnen op ~220mV en tot 180mV heeft lang geduurd. Van 180mV naar 120mV ging stuk sneller en van 120mV naar 40mV heel snel. Dus ik denk dat die laatste 100mV weinig verschil maakt. Nu de capaciteit eens meten om te zien of er meetbaar verschil in de batterij zit. En nu de Venus E v2 ook eens beginnen te balanceren bij overschot PV.
Op dit moment met de kennis die ik heb zou ik voor modbus gaan.
Als je toch in je materkast laat werken voorzie dan zeker een extra kring, een teco van 16 A kost maar 6€, nog een stopcontact en wat bekabeling, voor 30€ ben je gesteld.THE_BASE schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 19:31:
[...]
Eens, maar het zijn ook kosten die je maakt. Ik hoef niet elke cent terug te verdienen (anders zou ik geen thuisbatterij hebben genomen), maar het moet wel leuk blijven.
2500W geeft toch wel wat voordelen, als er veel zon is geniet je van maximale capaciteit voor opladen en als er grote verbuikers aan gaan dan kan je die ook afdekken met 2500W.
Doen zou ik zeggen.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net
Ik heb ~2 maanden geleden de overstap gemaakt. In eerste instantie viel de verbinding via de API constant weg.Luuk1983 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 12:11:
Ik was benieuwd of de api in de tussentijd al stabieler is, of dat het nog steeds beter is om de modbus te gebruiken. Ik ga binnenkort de batterij aan HA hangen en ik was benieuwd of er nog nieuwe ontwikkelingen waren![]()
Op dit moment met de kennis die ik heb zou ik voor modbus gaan.
Vervolgens heb ik via de marstek app een melding hiervan gemaakt met het probleem, en toen hebben ze mij binnen een paar min overgezet naar een nieuwe firmware versie. Ik krijg nog een rits aan "operating mode unknown" meldingen, maar het werkt wel volledig via HA en kan ik alles uitlezen en bedienen. Heb de afgelopen 2 maanden niets hoeven te resetten of troubleshooten, werkt nu volledig stabiel.
![]() | ![]() |
[ Voor 3% gewijzigd door Shatters op 12-07-2026 12:27 ]
Ik had misschien moeten schrijven net niet helemaal leeg, in juni vaak tussen 12 en 25%. Dat is wel met zoveel mogelijk direct verbruiken en soms doet de accu meer dan een cycle op een dag. Het scheelt dat ik wel vaak thuiswerk en tussendoor wel wasgoed kan wisselen op een zonnige dag. Anders zou ik wel meer capaciteit kunnen gebruiken; zou het wel flexibeler maken als de buffer nog groter is, hoef je er minder om te denken om direct verbruik. Tijdens vakantie komt die vaak niet onder de 60%.S2S schreef op zondag 12 juli 2026 @ 09:17:
[...]
Venus E 3.0, staat nog steeds op HW.
Ik ben me aan het oriënteren op een marstek venus e en vroeg me af of je de marstek kan Inpluggen op de groep van de wasmachine (waar verder niks anders op zit) en vervolgens de wasmachine op de noodstroom /backup / EPS poort kan aansluiten. Zou dit altijd werken, juist niet of doet de wasmachine het dan alleen als de marstek nog niet leeg is?
Hopelijk kan iemand hier me uitleggen hoe die EPS werkt in dit geval, bedankt!
Als je hem als EPS/UPS gebruikt wel maar ik gok dat de de accu wilt gebruiken om je PV op te slaan voor later (NoM) ? Dan gaat dat niet werken, dat zorgt er voor dat de accu altijd vol is zolang er grid is.MrRobin schreef op zondag 12 juli 2026 @ 19:20:
Hopelijk kan iemand hier me uitleggen hoe die EPS werkt in dit geval, bedankt!
Het is dus EPS/UPS óf NoM. Daarnaast heb je ook dubbel conversie verlies, dat is ook wel zonde.
[ Voor 15% gewijzigd door DukeBox op 12-07-2026 19:30 ]
Met v156 en CT003 is de API nog instabiel... Het probleem is ook niet de batterij, maar de CT meterShatters schreef op zondag 12 juli 2026 @ 12:25:
[...]
Ik heb ~2 maanden geleden de overstap gemaakt. In eerste instantie viel de verbinding via de API constant weg.
Vervolgens heb ik via de marstek app een melding hiervan gemaakt met het probleem, en toen hebben ze mij binnen een paar min overgezet naar een nieuwe firmware versie. Ik krijg nog een rits aan "operating mode unknown" meldingen, maar het werkt wel volledig via HA en kan ik alles uitlezen en bedienen. Heb de afgelopen 2 maanden niets hoeven te resetten of troubleshooten, werkt nu volledig stabiel.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Inderdaad, significant gaat het niet zijn. Bij mijn Venus E merk ik wel dat ik niet het dubbel van de Venus C uit haal, maar toch 0,4kWh minder dan het dubbel. Dus eigenlijk wel stiekem benieuwd of het balanceren hierbij gaat helpen (één cel was altijd significant minder dan de rest). Mogelijk heeft dat weinig invloed of is dat niet meer recht te trekken, we zullen wel zien. Maar geeft me toch meer gemoedsrust nu de cellen maar een ~40mV verschil hebben ipv 220mV. En nu kan het zijn dat de standaard passieve balancing dit ook kan aanhouden. Wel benieuwd of na een jaar gebruik de cel balancing verbetert of verslechtert nu zonder actieve balancing.Maxwp schreef op zondag 12 juli 2026 @ 12:03:
[...]
Denk niet dat het heel veel gaat schelen het is vooral voor de levensduur belangrijk
De data loopt een uurtje of 2 achter.Mg4gebruiker schreef op zondag 12 juli 2026 @ 22:55:
Wat is er toch aan de hand met die Marstek App? Als ik nu bij het overzicht van de batterij de CT opvraag, staat eerst de beschrijving van de marstek P1 meter erin. Maar zo gauw hij data weergeeft staat er Shelly Pro EM! Ook is er 2 uur data weg in het dagoverzicht van de batterijen en levert hij geen updates meer. Maar als je naar het wctuele overzicht gaat dan zie je gewoon data....
En @3DWim heeft een zelfde soort probleem met "CT"
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.70, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Ik zie het. Dank voor de tip. Is bij mij overigens ontstaan na een update van de communicatiemodule nadat ik had geklaagd over steeds uitvallende ct003. Dat is nu versie 202506141125.tweeek schreef op zondag 12 juli 2026 @ 23:07:
[...]
De data loopt een uurtje of 2 achter.
En @3DWim heeft een zelfde soort probleem met "CT"
Heel toevallig niet de app update van V1.1.69 gedaan?Mg4gebruiker schreef op zondag 12 juli 2026 @ 23:43:
[...]
Ik zie het. Dank voor de tip. Is bij mij overigens ontstaan na een update van de communicatiemodule nadat ik had geklaagd over steeds uitvallende ct003. Dat is nu versie 202506141125.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.70, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
- Ik heb 3x 25a aansluiting.
- Ik ga binnenkort een nieuwe groep aanleggen en heb daarvoor een aardlekschakelaar en installatie automaat aangekocht. Mijn bestaande aardlekschakelaars zijn allemaal volledig in gebruik vandaar de nieuwe.
Wat ik me afvraag is het volgende:
Op de nieuwe aardlek kunnen 4 installatie automaten aangesloten worden. Zou ik op die manier nog 1 of 2 aanvullende Marsteks kunnen plaatsen of kan ik beter een aardlekautomaat aankopen en deze op elke fase 1 plaatsen zodat elke Marstek op een eigen fase zit? Theoretisch zouden er volgens mij 2 Marsteks op 1 fase kunnen qua maximale belasting tijdens het ontladen of klopt dat niet?
Daarnaast zag ik dat wanneer de Wifi niet beschikbaar is en daarmee mijn P1 meter ook niet de Marstek niet doet laden. Is daar nog iets slims op te verzinnen?
Staat op 1.1.70. Maar dat moet dan samen met de update van de communicatie gegaan zijn want ik was het mij niet bewust de app te hebben geupdate. Die update bleef wel hangen en ik heb de CT003 hard opnieuw moeten starten.tweeek schreef op zondag 12 juli 2026 @ 23:46:
[...]
Heel toevallig niet de app update van V1.1.69 gedaan?
[ Voor 17% gewijzigd door Mg4gebruiker op 13-07-2026 09:20 ]
Ik zou het dan bij twee stuks per fase houden. En dan zijn er diverse opties om dat te realiseren zoals bijv een aardlekautomaat zoals je zelf aangeeft.
Ja, echter heb je dan nog maar een 'marge' van 0,75 kW op die fase. Zolang je zeker weten daar verder niets hebt wat langdurig een dergelijk vermogen afneemt kan het al zou ik het zelf niet doen.biker_photo schreef op maandag 13 juli 2026 @ 08:58:
Theoretisch zouden er volgens mij 2 Marsteks op 1 fase kunnen qua maximale belasting tijdens het ontladen of klopt dat niet?
Ik zou een aardlekautomaat genomen hebben per MT, dan ben je het meest flexibel op welke fase(n) je ze verdeeld.
Hoe vaak heb je geen WiFi? Je zou voor een P1 of CT klem meter met LAN kunnen gaan.Daarnaast zag ik dat wanneer de Wifi niet beschikbaar is en daarmee mijn P1 meter ook niet de Marstek niet doet laden. Is daar nog iets slims op te verzinnen?
Kan je eventueel 1 van de bestaande groepen aansluiten op de nieuwe groep en daardoor ruimte maken op een andere fase?biker_photo schreef op maandag 13 juli 2026 @ 08:58:
Inmiddels werkt de Marstek alweer een tijdje naar behoren en vroeg ik mij het volgende af:
- Ik ga binnenkort een nieuwe groep aanleggen en heb daarvoor een aardlekschakelaar en installatie automaat aangekocht. Mijn bestaande aardlekschakelaars zijn allemaal volledig in gebruik vandaar de nieuwe.
Op de nieuwe aardlek kunnen 4 installatie automaten aangesloten worden. Zou ik op die manier nog 1 of 2 aanvullende Marsteks kunnen plaatsen of kan ik beter een aardlekautomaat aankopen en deze op elke fase 1 plaatsen zodat elke Marstek op een eigen fase zit? Theoretisch zouden er volgens mij 2 Marsteks op 1 fase kunnen qua maximale belasting tijdens het ontladen of klopt dat niet?
Daarnaast zag ik dat wanneer de Wifi niet beschikbaar is en daarmee mijn P1 meter ook niet de Marstek niet doet laden. Is daar nog iets slims op te verzinnen?
Ik weet niet hoe de regels zijn in Nederland maar in België kan je een ook 3fasige aardlek gebruiken en daar verschillende groepen (op verschillende fases) achter plaatsen.
Een 3 fase aardlek met 3 automaten is duurder en neemt meer ruimte in dan 3 losse aardlekautomaten.Driehoek schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:29:
..kan je een ook 3fasige aardlek gebruiken.
Neemt inderdaad meer ruimte in maar 3 fase aardlek is ongeveer 55 euro incl. Automaten zijn ongeveer 7 euro incl per stuk. Dat is 76 euro totaal. Lijkt me sterk dat je voor die prijs 3 aardlekautomaten kan kopen?DukeBox schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:49:
[...]
Een 3 fase aardlek met 3 automaten is duurder en neemt meer ruimte in dan 3 losse aardlekautomaten.
Maar in Nederland zijn de regels sowieso anders. In Belgie was tot 2j geleden de hele installatie 1x 300mA aardlek aan het begin van de installatie en nog 1x 30mA voor de ''natte'' groepen. Voor de rest moest daar nergens een aardlek bij of tussen. In Nederland zijn (dacht ik) het aantal groepen per aardlek gelimiteerd. In Belgie is dit ook sinds 2j, maar alle reeds bestaande installaties vallen nog onder de oude regeling. Onze landjes lijken zoveel op elkaar, maar zijn tegelijk ook weer zo verschillendDukeBox schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:49:
[...]
Een 3 fase aardlek met 3 automaten is duurder en neemt meer ruimte in dan 3 losse aardlekautomaten.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
-------
Perkouw schreef op maandag 13 juli 2026 @ 09:34:
@biker_photo Ze laden maximaal met 2500W per stuk. Even los van dat je zou kunnen sturen met modbus en whatnot, laten we dat even aanhouden. 1 fase = 230x25 = 5750W maximaal give or take.
Ik zou het dan bij twee stuks per fase houden. En dan zijn er diverse opties om dat te realiseren zoals bijv een aardlekautomaat zoals je zelf aangeeft.
Bedankt voor jullie reactie. Eigenlijk wat ik zelf stiekem ook wel wist, beter om per fase 1 Marstek te doen als ik 2500W wil ontladen.DukeBox schreef op maandag 13 juli 2026 @ 09:49:
[...]
Ja, echter heb je dan nog maar een 'marge' van 0,75 kW op die fase. Zolang je zeker weten daar verder niets hebt wat langdurig een dergelijk vermogen afneemt kan het al zou ik het zelf niet doen.
Ik zou een aardlekautomaat genomen hebben per MT, dan ben je het meest flexibel op welke fase(n) je ze verdeeld.
[...]
Hoe vaak heb je geen WiFi? Je zou voor een P1 of CT klem meter met LAN kunnen gaan.
Dan lijkt het mij ook verstandiger de losse aardlek schakelaar en installatie automaten terug te sturen en een aardlekautomaat per fase te kopen. Daarnaast misschien goed om eens naar de verdeling te kijken van zware gebruikers.
Wifi ligt er niet vaak uit maar het viel me op toen ik gisteren onderhoud aan het doen was aan mijn patchkast.
Misschien omdat je Wifi geen stroom had?biker_photo schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:37:
Wifi ligt er niet vaak uit maar het viel me op toen ik gisteren onderhoud aan het doen was aan mijn patchkast.
Even zodat ik het goed begrijp. Jouw blueprint vervangt de zelfconsumptiemodus en stuurt de batterij aan via modbus?Tazzios schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 11:30:
[...]
Door discharge op 0 te zetten. Indien je niet van scratch een automation wilt bouwen kun je ook mijn blueprint gebruiken.
Alleen overschot laden zit ook in HBC dacht ik.
[ Voor 20% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 13-07-2026 16:11 ]
Is dus de tweede sedert augustus vorig jaar. Ik hoop toch dat het over het algemeen een stuk beter gaat met hun batterijen. Als er zo veel defecten zijn, kan dat niet echt blijven duren op de lange termijn
2x Marstek Venus E 5.12 v155 - CT003 V122 - BMS 216
Default wel met een deadband van 200 maar verder is het net hoe je hem instelt:fRiEtJeSaTe schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:20:
[...]
Even zodat ik het goed begrijp. Jouw blueprint vervangt de zelfconsumptiemodus en stuurt de batterij aan via modbus?
Indien je discharge op 0 zet (of grid target 0 tot 5000). krijg je overschot laden.
targets beide op 5000 en hij zal je meter op 5000 proberen te krijgen en dus gaan laden.
targets beide op -5000 ontladen.
en zo kun je nog allerlei varianten configureren. Waarvoor elke instelling is en hoe je die kunt gebruiken staat in de documentatie.
Zo heb ik zelf een "Netsafe' variant voor peakshaving die de netbelasting tussen de -2300 en 2300 houdt.
Hier enkel maar één vervanging gehad omwille van capaciteitsprobleem bij Venus C vanaf het begin. Voorlopig loopt de E v2 nog goed met 230 cycli. Maar lees inderdaad toch wat horrorverhalen op facebook en hier met defecten. Vooral de Venus A lijkt geen lang leven beschoren, daarmee dat die al EOL is gok ik...Kenhas schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:49:
Eindelijk het verlossende bericht gekregen dat ze mijn defecte batterij gaan vervangen. Na een maandje met BSM versie 0 zijn ze tot de vaststelling gekomen dat het niet meer gaat verbeteren.
Is dus de tweede sedert augustus vorig jaar. Ik hoop toch dat het over het algemeen een stuk beter gaat met hun batterijen. Als er zo veel defecten zijn, kan dat niet echt blijven duren op de lange termijn
Hoe snel zou hij moeten aanpassen op veranderingen? Aangestuurd door Astrameter (EM24 modbus -> Shelly 3EM fake, 1s updates). Moet ik de update snelheid nog hoger zetten of is de Marstek langzamer dan 1s?
Hoe groot is je netafname over 24 uur?fRiEtJeSaTe schreef op maandag 13 juli 2026 @ 21:19:
Ik zie mijn Venus E 3.0 toch nog wat schommelen in self-consumption mode.
Hoe snel zou hij moeten aanpassen op veranderingen? Aangestuurd door Astrameter (EM24 modbus -> Shelly 3EM fake, 1s updates). Moet ik de update snelheid nog hoger zetten of is de Marstek langzamer dan 1s?
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net
Wat noem je schommelen?fRiEtJeSaTe schreef op maandag 13 juli 2026 @ 21:19:
Ik zie mijn Venus E 3.0 toch nog wat schommelen in self-consumption mode.
Ik heb even de proef op de som genomen op dit eigenste moment nu de zon volledig weg is en het huis volledig afhankelijk is van de batterijen. Ik gebruik ook de astrameter maar dan gewoon via de websocket van de HWP1.
In onderstaande grafiek zie je het doorspoelen van het toilet; regenwaterpomp slaat aan (800W) en op een goede 3 tot 5 seconden is meter terug naar 0.
Ik zou sowieso het verbruik over 24u bekijken, maar natuurlijk weet ik niet helemaal wat je met schommelen bedoeld.
P1 (DSMR2) geeft maar updates om de 10s, maar batterij wordt gestuurd met Victron EM24 meter die iedere seconde waardes stuurt.
[ Voor 6% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 13-07-2026 22:44 ]
Het zijn wel zeer rechtlijnige blokken in je grafiek. Niet de grafiek die je bij 1 sec verversing zou verwachten. Heb je mqtt insights actief bij astrameter? Dan kan je de werkelijke update time zien. Of toch op zijn minst hoe vaak er data word doorgegeven aan de Marstek.fRiEtJeSaTe schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:39:
Hoe meer er aan staat hoe meer het fluctueert. Maar nu bijv. Hij blijft maar weinig echt op 0.
[Afbeelding]
P1 (DSMR2) geeft maar updates om de 10s, maar batterij wordt gestuurd met Victron EM24 meter die iedere seconde waardes stuurt.
Verder kan het natuurlijk ook altijd aan je config van de astrameter liggen. Heeft bij mij ook lang geduurd eer die net zo was als ik wou. Met dagelijks wel een kleine aanpassing tot hij was zoals nu.
[ Voor 7% gewijzigd door Druppeltje_ op 13-07-2026 23:05 ]
Ja dat is dus de DSMR2 meter. De EM24 zie ik wel iedere seconde wijzigen. Heeft het zin om bijv een CT002 te emuleren ipv een Shelly? Gaat de v3 daar beter op?Druppeltje_ schreef op maandag 13 juli 2026 @ 23:02:
[...]
Het zijn wel zeer rechtlijnige blokken in je grafiek. Niet de grafiek die je bij 1 sec verversing zou verwachten. Heb je mqtt insights actief bij astrameter? Dan kan je de werkelijke update time zien. Of toch op zijn minst hoe vaak er data word doorgegeven aan de Marstek.
Verder kan het natuurlijk ook altijd aan je config van de astrameter liggen. Heeft bij mij ook lang geduurd eer die net zo was als ik wou. Met dagelijks wel een kleine aanpassing tot hij was zoals nu.
[Afbeelding]
Maar welke meter gebruik je nu om te emuleren? Of anders gevraagd, welke meter zorgt voor de sturing momenteel?fRiEtJeSaTe schreef op maandag 13 juli 2026 @ 23:31:
[...]
Ja dat is dus de DSMR2 meter. De EM24 zie ik wel iedere seconde wijzigen. Heeft het zin om bijv een CT002 te emuleren ipv een Shelly? Gaat de v3 daar beter op?
EM24 die ik uitlees met modbus (1s), als input voor Astrameter. Daar heb ik gekozen voor Shelly Pro 3EM.Druppeltje_ schreef op maandag 13 juli 2026 @ 23:42:
[...]
Maar welke meter gebruik je nu om te emuleren? Of anders gevraagd, welke meter zorgt voor de sturing momenteel?
[ Voor 5% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 13-07-2026 23:55 ]
Zover ik het begrijp maakt een Shelly emuleren niet uit zolang je 1 batterij hebt. Dat is toch wat op github terug te vinden is. Natuurlijk belet er jou niks om eens een CT002/3 te proberen of dit betere resultaten geeft.fRiEtJeSaTe schreef op maandag 13 juli 2026 @ 23:44:
[...]
EM24 die ik uitlees met modus (1s), als input voor Astrameter. Daar heb ik gekozen voor Shelly Pro 3EM.
Ben je voor de rest zeker van de 1 sec update bij de EM24?
Om als voorbeeld de HWP1 even te nemen: deze ververst ook elke seconde, maar niet via de HW integratie. Dat is de reden dat die via websocket loopt in de emulatie. Via de HA integratie zat daar veel te veel vertraging op.
Ja die zie ik om de seconde wisselen van data. De Marstek lijkt ook om de 0,8s te pollen als ik de mqtt data goed interpreteer. Volgens mij kan dat niet sneller.Druppeltje_ schreef op maandag 13 juli 2026 @ 23:54:
[...]
Ben je voor de rest zeker van de 1 sec update bij de EM24?
[ Voor 31% gewijzigd door Cortezzz op 14-07-2026 00:34 ]
Bedoel je dit?Cortezzz schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 00:26:
Wanneer de batterij onder de 12% komt en zichzelf nietmeer kan bijladen. De celspanningen zijn dan zodanig laag dat het bms zichzelf locked en uitschakelt. Je kunt dan geen celtemperaturen, bms versie en accuspanningen meer uitlezen. Warn lampje gaat branden en de accu probeert om de zoveel tijd weer bij te laden. Je hoort dan een relais klikken. Dit is een eeuwige loop waar hij nietmeer uitkomt. Het accupack met een labvoeding opladen tot 25-30volt zorgt dat het bms weer actief wordt.
:strip_exif()/f/image/ZeiTPcl212AeWiNbu2kckzsG.jpg?f=fotoalbum_large)
Als hij nietmeer oplaad en de percentages omlaag lopen zul je zien dat je met de ble tool je bms data nietmeer kunt uitlezen. Niet eens het versie nr.
Ik had exact hetzelfde. Betrof een nieuwe Venus E 3 welke vanuit de fabriek al op 2500W is gezet met laden. Ontladen stond wel op 800W.mjl schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:56:
Recentelijk een Marstek Venus E 3.0 in bedrijf gesteld bij mijn schoonouders op een aparte groep. Na installeren wilde ik deze op 2500W instellen ipv 800 maar toen bleek deze vanaf fabriek al op 2500W ingesteld te staan. Lijkt me dat dit niet de bedoeling is…? Of is de accu een teruggestuurd product (verpakking was zoals ik gewend be (4 accu’s hiervoor).
Deze stond ook voor ontladen al op 2500WRoadRunnerRik schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 07:53:
[...]
Ik had exact hetzelfde. Betrof een nieuwe Venus E 3 welke vanuit de fabriek al op 2500W is gezet met laden. Ontladen stond wel op 800W.
-------
Dat is gewoon de standaard wijze. Laden is altijd op max 2500W, het is het ontladen dat je kan kiezen op 800 of 2500W. (Modbus oplossingen uit het hoofd gelaten natuurlijk)RoadRunnerRik schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 07:53:
[...]
Ik had exact hetzelfde. Betrof een nieuwe Venus E 3 welke vanuit de fabriek al op 2500W is gezet met laden. Ontladen stond wel op 800W.
Tussen de 1 en 2 kwh per dag is wel vrij veel. Dat zou beter kunnen. Hier met HBC sturing van 3 Venus E's zit ik tussen de 0.4 en 0.6 kwh per dag netafname bij een verbruik van tussen de 30 en 50 kwh per dag.
Uiteraard is 1 kwh peanuts per dag maar op jaarbasis kan dat toch al tellen. Heeft waarschijnlijk te maken met vertragingen in meting/sturing
RoadRunnerRik schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 07:53:
[...]
Dit is altijd vanuit fabriek zo geweest - het is pas verdacht als dit op 800 w stond
3 MARSTEK VENUS E 2 x V1 firmware v154-216, 1 x V3 firmware V148.117.112 elk op een aparte fase combination CT002 v124 app v1.6.59 meter Landis&Gyr E360
Cortezzz schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 00:26:
Wanneer de batterij onder de 12% komt en zichzelf nietmeer kan bijladen. De celspanningen zijn dan zodanig laag dat het bms zichzelf locked en uitschakelt. Je kunt dan geen celtemperaturen, bms versie en accuspanningen meer uitlezen. Warn lampje gaat branden en de accu probeert om de zoveel tijd weer bij te laden. Je hoort dan een relais klikken. Dit is een eeuwige loop waar hij nietmeer uitkomt. Het accupack met een labvoeding opladen tot 25-30volt zorgt dat het bms weer actief wordt.
Klopt volgens mij niet - heb indertijd door verbindingsproblemen verschillende keren op 0% terechtgekomen. Is telkens terug normaal beginnen te laden.
3 MARSTEK VENUS E 2 x V1 firmware v154-216, 1 x V3 firmware V148.117.112 elk op een aparte fase combination CT002 v124 app v1.6.59 meter Landis&Gyr E360
Geen ramp dus, maar wel 1 stap vooruit en 2 stappen terug.
Nog mensen die hetzelfde zien?
Edit: Statistiek van de maand juli is ook helemaal paraplu.
[ Voor 34% gewijzigd door Yeshua op 14-07-2026 10:50 ]
🇧🇪 | SolarEdge HD-Wave SE4000H | Maysun MS430MDG-54H N-Topcon Double Glass - 4380Wp (x12) ☀️Z | 🔋MT Venus E 3.0 5.12 kWh V148.117.112 | MT CT003 V116 | MT app 1.6.71 | VIOFO A129 Pro | RPi Zero 2 W (Pi-Hole & Unbound)
Ik zou er dan 1 per fase doen. Geen aardlekschakelaar en losse groep, maar gewoon aardlekautomaten gebruiken (Voeden na de hoofdschakelaar. Als er ergens een storing zit in de batterij, dan gaat de rest van je huis niet uit.biker_photo schreef op maandag 13 juli 2026 @ 08:58:
Inmiddels werkt de Marstek alweer een tijdje naar behoren en vroeg ik mij het volgende af:
2+2=4-1=3 QUICKMATH
Hou er wel rekening mee dat als er een wasmachine/wasdroger op die groep zit en afneemt dat hij dan over zijn gebruik gaan als die laadt en dat je hoofdstop mogelijk uitvalt.Perkouw schreef op maandag 13 juli 2026 @ 09:34:
@biker_photo Ze laden maximaal met 2500W per stuk. Even los van dat je zou kunnen sturen met modbus en whatnot, laten we dat even aanhouden. 1 fase = 230x25 = 5750W maximaal give or take.
2+2=4-1=3 QUICKMATH
In nederland is dit niet meer toegestaan conform de NEN 1010. Alle 1 fase eindgroepen dienen achter een 1 fase aardlekschakelaar te zitten.Driehoek schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:29:
[...]
Kan je eventueel 1 van de bestaande groepen aansluiten op de nieuwe groep en daardoor ruimte maken op een andere fase?
Ik weet niet hoe de regels zijn in Nederland maar in België kan je een ook 3fasige aardlek gebruiken en daar verschillende groepen (op verschillende fases) achter plaatsen.
2+2=4-1=3 QUICKMATH
Hier ook die update gekregen op iOS. De statistieken voor juli kloppen hier nog, maar het bevreemd me wel dat de batterij op dit tijdstip op 17% staat. Ik wacht even een paar uurtjes af.Yeshua schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:57:
Om 5:15 kreeg de app een update van 1.6.70 naar 1.6.71 (onder Android 17). Release notes zijn vaag: 'Fixed some bugs'. Om 6:10 stopte de statistieken met meten. SOC geeft 23% aan, maar de batterij toont dat zelfconsumptie werkt, dat de batterij aan het laden is en op 83% staat.
[Afbeelding]
Zeg je hiemee eigenlijk dat je niet tot 12% moet ontladen, om te voorkomen dat hij eronder zakt?Cortezzz schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 00:26:
Die versie van de app 1.6.70 naar 1.6.71, android 16, heb ik ook enkele dagen. Statistieken lopen tussen de 1 en 4 uur achter.Yeshua schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:57:
Om 5:15 kreeg de app een update van 1.6.70 naar 1.6.71 (onder Android 17). Release notes zijn vaag: 'Fixed some bugs'. Om 6:10 stopte de statistieken met meten. SOC geeft 23% aan, maar de batterij toont dat zelfconsumptie werkt, dat de batterij aan het laden is en op 83% staat.
[Afbeelding]
Gisteren kreeg ik een update van v.154 naar v1.55, maakte niets uit.
Vanmorgen opnieuw contact, v1.56 gekregen, zou alles oplossen..... gisteren kreeg ik deze overigens niet omdat deze in beta fase getest werd.
Tot nu toe 3,5 uur achter met de statistieken. app lijkt met 1.56 wel iets vlotter, maar gisteren alle wifi gereset, dat maakt alles al wat vlotter.
panasonic warmtepomp 2013-4900wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh firmware 156 BMS 216 P1 ct003 v117
Raar, ik heb de 157.1 op al mijn 3 Venus E's, ondertussen toch al een week of 6...draait goedWilmaas schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:32:
[...]
Die versie van de app 1.6.70 naar 1.6.71, android 16, heb ik ook enkele dagen. Statistieken lopen tussen de 1 en 4 uur achter.
Vanmorgen opnieuw contact, v1.56 gekregen, zou alles oplossen..... gisteren kreeg ik deze overigens niet omdat deze in beta fase getest werd.
Tot nu toe 3,5 uur achter met de statistieken. app lijkt met 1.56 wel iets vlotter, maar gisteren alle wifi gereset, dat maakt alles al wat vlotter.
Raar dat hele gedoe met de FW updates
[ Voor 3% gewijzigd door DSSW op 14-07-2026 12:39 ]
1* V3 unit + de bijgeleverde CT3000, ingesteld op self consumptie. De CT3000 wordt gevoed via een actieve P1 hub, maar ook rechtstreeks in de digitale meter gaf geen goede resultaten. De CT is via WIFI verbonden, de batterij via LAN kabel. De batterij heeft een eigen zekering in de meterkast en staat ingesteld op 2500 watt ontladen en laden.. firmware is V148, mijn stroomaansluiting in huis is 1 fase.
In de eerste dagen dat het ding in bedrijf was moest ik ongeveer dagelijks resetten, dat lijkt nu niet meer nodig
Reeds verschillende dagen wordt er s' nachts stroom van het net gehaald om de batterij op te laden, wat dus totaal niet logisch is. Overdag daarentegen waneer met dit weer er massale opbrengst is (en de CT dit dus meet), wordt deze opgewekte stroom niet gebruikt om de batterij op te laden, en gaat deze verloren doordat ze effectief terug op het net gaat.
Op dit moment is de batterij met moeite 11W aan het laden, zit ie 33% vol terwijl er 1600W terug het net op gaat. Allesbehalve self consumption dus..
iemand een tip wat er mis kan zijn en wat ik kan doen?
You don't need eyes to see, you need vision
De statistieken lopen met willekeur bij een aantal achter van een enkele uurtjes tot dan een 4.Wilmaas schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:32:
[...]
Die versie van de app 1.6.70 naar 1.6.71, android 16, heb ik ook enkele dagen. Statistieken lopen tussen de 1 en 4 uur achter.
Het beginscherm is bij mij in ieder geval wel correct.
Het is marstek en eerder was het V158 die in beta/testfase zou zitten en de V156 de laatste goed werkende versie zou zijn, maar een 2 weken later kreeg ik toch de V158 aangeboden en die werkt goed.
Stuurde ik later weer wat in de feedback en ja hoor een nieuwe update (downgrade) en zou ik weer terug gaan naar V156 met wat fixed bugs.
Hier draait v158 al van begin dit jaar.DSSW schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:39:
[...]
Raar, ik heb de 157.1 op al mijn 3 Venus E's, ondertussen toch al een week of 6...draait goed
Raar dat hele gedoe met de FW updates
Normaal ben ik iemand die graag het nieuwste wil proberen, maar bij deze Marstek ga ik er niet meer achter vragen of iets nieuws direct installeren als het aangeboden wordt.
In de winter wil ik nog wel eens experimenteren, dan is er toch niet genoeg zon en staat mijn batterij maanden niets te doen. Als het dan misloopt is het niet zo erg.
Of het echt 12 % is weet ik niet zeker. Maar marstek heeft in bepaalde versies van de app een instelling voor ontladingsdiepte die kan niet lager dan 10 of 12 %. Dus in theorie zou het niet mogen kunnen. In de praktijk zoals hier ging hij dus naar 0%fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:39:
[...]
Zeg je hiemee eigenlijk dat je niet tot 12% moet ontladen, om te voorkomen dat hij eronder zakt?
Normaal moet die bij 5% of 6% automatisch beginnen te laden van het net tot 12%.Cortezzz schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:46:
[...]
Of het echt 12 % is weet ik niet zeker. Maar marstek heeft in bepaalde versies van de app een instelling voor ontladingsdiepte die kan niet lager dan 10 of 12 %. Dus in theorie zou het niet mogen kunnen. In de praktijk zoals hier ging hij dus naar 0%
Klopt, hier deed hij dat dus niet. Dan locked het bms en schakelt zichzelf volledig uit.Avenger 2.0 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:47:
[...]
Normaal moet die bij 5% of 6% automatisch beginnen te laden van het net tot 12%.
Ik had hier v156 al vorig jaar draaien. Toen hebben ze mij naar v157 en begin dit jaar v158 geduwd. Dus die uitleg dat die nog in beta zou zijn vind ik wel heel raar.Wilmaas schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:32:
[...]
Denk dat ze gewoon niet meer graag mensen updates geven omdat het dikwijls mis loopt.
Bizar inderdaad. Misschien een bug in de firmware of bms versie die je gebruikt.Cortezzz schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:48:
[...]
Klopt, hier deed hij dat dus niet. Dan locked het bms en schakelt zichzelf volledig uit.
Maand en jaar en totaal grafiek hier wel met juiste info, alleen de daggrafiek die achterblijft.
[ Voor 20% gewijzigd door tweeek op 14-07-2026 12:58 ]
"Hallo, de firmwareversie die u vraagt bevindt zich nog in de verificationsfase (we sturen deze alleen op kleine schaal naar klanten). Om stabiliteitsredenen kunnen we deze momenteel niet aan alle klanten beschikbaar stellen. Na het voltooien van de uitgebreide stabiliteitstesten zullen we zo snel mogelijk een volledige upgrade uitvoeren."
ik kreeg v1.55.
vandaag...
"Beste klant, ons R&D-team heeft de gegevensweergave-afwijking opgelost in de nieuwste firmwareversie, die naar uw apparaat is verzonden. 1. Start de APP opnieuw, ga naar \'Apparaatstartpagina → Instellingen → Apparaat\' en tik op de rode stip om te upgraden (tutorial: YouTube: How to Update Firmware in Marstek App | Step-by-Step Guide). Ethernet en RS485 kunnen de gegevensoverdracht beïnvloeden; koppel deze los en gebruik 2,4 GHz WiFi met een sterk signaal tijdens de upgrade. 2. Ga na de update naar \'Apparaatstartpagina → Instellingen → Fabrieksreset\'. Na een fabrieksreset werken de apparaatgegevens weer normaal"
raar maar waar, ik kreeg dus nu v1.56
maar of het helpt?
panasonic warmtepomp 2013-4900wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh firmware 156 BMS 216 P1 ct003 v117
Hier nog de 147 op de batterij, maar hij klaagt steeds dat hij de 148 wil insalleren op de v3.Avenger 2.0 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:49:
[...]
Ik had hier v156 al vorig jaar draaien. Toen hebben ze mij naar v157 en begin dit jaar v158 geduwd. Dus die uitleg dat die nog in beta zou zijn vind ik wel heel raar.
Denk dat ze gewoon niet meer graag mensen updates geven omdat het dikwijls mis loopt.
Vind al dat gehussel met versienummers nog wat verwarrend.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
De "150" nummers betrekking op V1 en V2YakuzA schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:09:
[...]
Hier nog de 147 op de batterij, maar hij klaagt steeds dat hij de 148 wil insalleren op de v3.
Vind al dat gehussel met versienummers nog wat verwarrend.
De "140" nummers betrekking op V3
(en ja ik ben me bewust dat er andere oude variaties daarin verwarrend zijn zoals in de help/feedback" wat te vinden is)
Inderdaad een bron van verwarring. Misschien hadden ze beter met 2xx of 3xx prefix begonnen voor v3. Nu ja met v4 in de aantocht zal het helemaal een soep wordentweeek schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:21:
[...]
De "150" nummers betrekking op V1 en V2
Heeft er al iemand de migratie gedaan en kan ervaringen of observaties delen?
na de eerste goede berichten ook zelf zonder enig issue gemigreerd!
[ Voor 9% gewijzigd door superduper op 14-07-2026 15:46 ]
Thanks, lekkere nummering weer.tweeek schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:21:
[...]
De "150" nummers betrekking op V1 en V2
(en ja ik ben me bewust dat er andere oude variaties daarin verwarrend zijn zoals in de help/feedback" wat te vinden is)
Benieuwd wat de versie na de 149 dan gaan worden voor de v3
/edit:
Is de 148 versie stabiel en goed om te installeren?
Nu met de 147 geen issues, dus wil die ook niet introduceren door een update
[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 14-07-2026 13:41 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Als je geen problemen hebt zou ik nooit updaten. Daar zijn de firmwares van Marstek veel te onbetrouwbaar voor.YakuzA schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:40:
[...]
Thanks, lekkere nummering weer.
/edit:
🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.71 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid
MVEM is inderdaad vervangen door Omnibattery omdat er nu ook support voor Zendure in zit. De migratie ging hier super soepel, niets van gemerkt. Moest alleen wel een paar entiteiten renamen in dashboard maar niets noemenswaardigs. Volgens deze issue ging het ook soepel voor anderen. YMMV maar zou gewoon goed moeten gaan dus!superduper schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:35:
Voor de Home Assistant gebruikers die de Marstek Energy manager gebruiken (zoals ik): ik zie net dat deze discontinued is, en (naadloos) overgaat in Omnibattery (https://github.com/ffunes/Omnibattery).
Heeft er al iemand de migratie gedaan en kan ervaringen of observaties delen?
Heeft geen V3 maar zoals @3raser zei, werkt het lekker zo laten.YakuzA schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:40:
[...]
Thanks, lekkere nummering weer.
/edit:
Meldt het eens via feedback in de app onder tab "update" Zowel voor batterij als CT003. Je zal nieuwe FW updates krijgen voor zowel Venus als CT. Meestal gebeurt dat binnen het uur.Yalopa schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:43:
Na enkele weken de batterij in huis te hebben kan ik niet zegen dat ik tevreden ben.
1* V3 unit + de bijgeleverde CT3000, ingesteld op self consumptie. De CT3000 wordt gevoed via een actieve P1 hub, maar ook rechtstreeks in de digitale meter gaf geen goede resultaten. De CT is via WIFI verbonden, de batterij via LAN kabel. De batterij heeft een eigen zekering in de meterkast en staat ingesteld op 2500 watt ontladen en laden.. firmware is V148, mijn stroomaansluiting in huis is 1 fase.
In de eerste dagen dat het ding in bedrijf was moest ik ongeveer dagelijks resetten, dat lijkt nu niet meer nodig
Reeds verschillende dagen wordt er s' nachts stroom van het net gehaald om de batterij op te laden, wat dus totaal niet logisch is. Overdag daarentegen waneer met dit weer er massale opbrengst is (en de CT dit dus meet), wordt deze opgewekte stroom niet gebruikt om de batterij op te laden, en gaat deze verloren doordat ze effectief terug op het net gaat.
Op dit moment is de batterij met moeite 11W aan het laden, zit ie 33% vol terwijl er 1600W terug het net op gaat. Allesbehalve self consumption dus..
Dan vlakbij toestellen gaan staan met mobiele telefoon en via Bluetooth updates inladen. Tijdens updaten van de venus de lan kabel eruit halen.
zojuist de migratie gedaan, alles ging goed. Historie behouden, dat is ook fijn.Sypher schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:53:
[...]
MVEM is inderdaad vervangen door Omnibattery omdat er nu ook support voor Zendure in zit. De migratie ging hier super soepel, niets van gemerkt. Moest alleen wel een paar entiteiten renamen in dashboard maar niets noemenswaardigs. Volgens deze issue ging het ook soepel voor anderen. YMMV maar zou gewoon goed moeten gaan dus!
Echter kan ik zowel de batterij als de ct003 benaderen met de app.
Beide teruggezet naar fabrieksinstellingen, maar de batterij blijft aangegeven dat de ct003 offline is.
Iemand een idee?
Dat er in ieder geval wat aan de hand is bij marstek / of de app.Niekniek89 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 16:39:
Ik keek “toevallig” in de marstek app, verbinding met de ct003 verloren.
Beide teruggezet naar fabrieksinstellingen, maar de batterij blijft aangegeven dat de ct003 offline is.
Iemand een idee?
Werkt ie verder nog gewoon met laden en ontladen?
(rond 16,30 is er weer een update in de grafiek geweest niet volledig maar wel iets )
[ Voor 8% gewijzigd door tweeek op 14-07-2026 16:44 ]
Handmatig laden en ontladen wel, de rest niet…tweeek schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 16:43:
[...]
Dat er in ieder geval wat aan de hand is bij marstek / of de app.
Werkt ie verder nog gewoon met laden en ontladen?
(rond 16,30 is er weer een update in de grafiek geweest niet volledig maar wel iets )
Als ik heb koppel met bijv. Een hwp1 meter komt hij direct online
[ Voor 9% gewijzigd door Niekniek89 op 14-07-2026 16:49 ]
Weet niet hoeveel batterijen je hebt, maar anders even lekker door met de HWP1 en melding maken van de CT003 en hopen dat ze iets hebben voor je dat het weer werkt.Niekniek89 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 16:46:
[...]
Handmatig laden en ontladen wel, de rest niet…
Als ik heb koppel met bijv. Een hwp1 meter komt hij direct online
Heb maar 1 batterij, dus dat is het probleem niet.tweeek schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 16:52:
[...]
Weet niet hoeveel batterijen je hebt, maar anders even lekker door met de HWP1 en melding maken van de CT003 en hopen dat ze iets hebben voor je dat het weer werkt.
Alleen de hwp1 doet vreemd in de zin van dat hij met 800watt gaat ontladen terwijl de batterij vol is en de panelen 1200 terugleveren… dat gedrag doet de hwp1 om de zoveel minuten
Wat soms wel eens kan werken is een CT aanklikken die je helemaal niet hebt. Hij gaat dan zoeken, foutmelding geven en dan terug de CT003 aanduiden.Niekniek89 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 16:39:
Ik keek “toevallig” in de marstek app, verbinding met de ct003 verloren.
Iemand een idee?
Zo zijn er nog wel meer dingen om rekening mee te houden. NOM gebruik of niet. Zelf aansturen of niet. . .en nog genoeg variabele. maar dat was al wel duidelijk denk ik.MrBas schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:39:
[...]
Hou er wel rekening mee dat als er een wasmachine/wasdroger op die groep zit en afneemt dat hij dan over zijn gebruik gaan als die laadt en dat je hoofdstop mogelijk uitvalt.
Welke splitter heb je? Zie je wel constant data op de CT? Wissel anders eens van poort...als het er een van HomeWizard is...die kunnen nogal eens niet goed werken...Yalopa schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:43:
Na enkele weken de batterij in huis te hebben kan ik niet zegen dat ik tevreden ben.
In het begin toen ik mijn accu had constateerde ik ook wel zulke dingen en soms te verklaren doordat er een hoogverbruiker aan ging.Niekniek89 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 16:55:
[...]
Heb maar 1 batterij, dus dat is het probleem niet.
Alleen de hwp1 doet vreemd in de zin van dat hij met 800watt gaat ontladen terwijl de batterij vol is en de panelen 1200 terugleveren… dat gedrag doet de hwp1 om de zoveel minuten
Ondertussen ga je al wat langer mee en zal dat niet het probleem zijn.
Soms is het inderdaad even wat doen zoals een andere "ct" aanvinken en resetten en dan weer opnieuw proberen, maar ik vermoed dat je die opties ook al wel geprobeerd hebt.
Oh errrrrrrrggggggg .... maar goed .... het belangrijkste .... 't werkt weer.Niekniek89 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:34:
Bleek aan mijn wifi te liggen 🫣.. probleem opgelost..
Marstek geeft heel vaak ook die optie
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.
/f/image/80eLr0tDZbGl52S3hFvJyRPi.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/ouGfCcU8tMaunNIDEsWtMgX9.png?f=fotoalbum_tile)