• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:35
Gisteren mijn Venus ontvangen en met 2 man 2 trappen op gesjouwd.. Geïnstalleerd met de tips van @M2M (geen wifi/kabel erin, alleen FW updaten, daarna kabel erin).
Voor FW update moet je wel even geduld hebben zeg.. Gelukkig gaat de rest gewoon over het internet ipv BT.

Heb Marstek Venus Energy Manager opgezet in HomeAssistant. Aanvankelijk wilde hij niet ontladen (jammer, gisteren was een aardige piek van 0,69 per kWh), gisteravond later op de avond de batterij gepowercycled en sindsdien werkt het netjes. Nachtverbruik (van grid) was netjes 0W dus perfect.

Tussentijds (voor de restart de boel fixte) ook met AstraMeter aan de slag gegaan, Shelly variant ziet ie niet. Geëmuleerde CT003 wel. Mijn geëmuleerde Homewizard P1 detecteert hij wel maar haalt er vervolgens geen data van op (zie 0 HTTP requests vanaf de Marstek binnenkomen). Maar goed, CT functie ga ik in principe toch niet gebruiken. MVEM gaat de boel aansturen.


Weet niet of het bekend is, maar wat mij opviel:
Als de backup functie van de Marstek aanstaat geeft MVEM aan dat de batterij tussen 21W en 23W vraagt (standby). Zet je die uit dan zakt dit naar 1-2W. En dat met niets aangesloten op het "backup stopcontact". Scheelt je dus pakweg 20W standby/idle, lijkt me een goeie om gewoon standaard uit te zetten/laten en pas aan te zetten als je het nodig hebt.

  • Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:25
Sypher schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:39:
Gisteren mijn Venus ontvangen en met 2 man 2 trappen op gesjouwd.. Geïnstalleerd met de tips van @M2M (geen wifi/kabel erin, alleen FW updaten, daarna kabel erin).
Voor FW update moet je wel even geduld hebben zeg.. Gelukkig gaat de rest gewoon over het internet ipv BT.

Heb Marstek Venus Energy Manager opgezet in HomeAssistant. Aanvankelijk wilde hij niet ontladen (jammer, gisteren was een aardige piek van 0,69 per kWh), gisteravond later op de avond de batterij gepowercycled en sindsdien werkt het netjes. Nachtverbruik (van grid) was netjes 0W dus perfect.

Tussentijds (voor de restart de boel fixte) ook met AstraMeter aan de slag gegaan, Shelly variant ziet ie niet. Geëmuleerde CT003 wel. Mijn geëmuleerde Homewizard P1 detecteert hij wel maar haalt er vervolgens geen data van op (zie 0 HTTP requests vanaf de Marstek binnenkomen). Maar goed, CT functie ga ik in principe toch niet gebruiken. MVEM gaat de boel aansturen.


Weet niet of het bekend is, maar wat mij opviel:
Als de backup functie van de Marstek aanstaat geeft MVEM aan dat de batterij tussen 21W en 23W vraagt (standby). Zet je die uit dan zakt dit naar 1-2W. En dat met niets aangesloten op het "backup stopcontact". Scheelt je dus pakweg 20W standby/idle, lijkt me een goeie om gewoon standaard uit te zetten/laten en pas aan te zetten als je het nodig hebt.
Klopt, met backup poort aan is het zelfverbruik van de batterij een pak hoger, is niet anders bij mijn V2's.

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:48
Sypher schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:39:
Gisteren mijn Venus ontvangen en met 2 man 2 trappen op gesjouwd.. Geïnstalleerd met de tips van @M2M (geen wifi/kabel erin, alleen FW updaten, daarna kabel erin).
Voor FW update moet je wel even geduld hebben zeg.. Gelukkig gaat de rest gewoon over het internet ipv BT.

Heb Marstek Venus Energy Manager opgezet in HomeAssistant. Aanvankelijk wilde hij niet ontladen (jammer, gisteren was een aardige piek van 0,69 per kWh), gisteravond later op de avond de batterij gepowercycled en sindsdien werkt het netjes. Nachtverbruik (van grid) was netjes 0W dus perfect.

Tussentijds (voor de restart de boel fixte) ook met AstraMeter aan de slag gegaan, Shelly variant ziet ie niet. Geëmuleerde CT003 wel. Mijn geëmuleerde Homewizard P1 detecteert hij wel maar haalt er vervolgens geen data van op (zie 0 HTTP requests vanaf de Marstek binnenkomen). Maar goed, CT functie ga ik in principe toch niet gebruiken. MVEM gaat de boel aansturen.


Weet niet of het bekend is, maar wat mij opviel:
Als de backup functie van de Marstek aanstaat geeft MVEM aan dat de batterij tussen 21W en 23W vraagt (standby). Zet je die uit dan zakt dit naar 1-2W. En dat met niets aangesloten op het "backup stopcontact". Scheelt je dus pakweg 20W standby/idle, lijkt me een goeie om gewoon standaard uit te zetten/laten en pas aan te zetten als je het nodig hebt.
Deze cijfers voor de backup en standby zouden dan wel voor alleen de V3 zijn.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:35
tweeek schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:57:
[...]

Deze cijfers voor de backup en standby zouden dan wel voor alleen de V3 zijn.
Klopt, is een V3.

  • 996
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:30

996

Net deel deel 1 en 2 doorzocht, maar ik krijg het niet gevonden: hoe zit de stekker in de noodstroomaansluiting vergrendeld, ik krijg deze niet eruit gehaald? Zelfs in de Marstek app of handleiding krijg ik dat niet gevonden?

  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:48
996 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:19:
Net deel deel 1 en 2 doorzocht, maar ik krijg het niet gevonden: hoe zit de stekker in de noodstroomaansluiting vergrendeld, ik krijg deze niet eruit gehaald? Zelfs in de Marstek app of handleiding krijg ik dat niet gevonden?
Welke variant heb je ...... volgens mij kan je bij de V1 en V2 de stekker zonder problemen in het nood stopcontact steken en er ook weer uithalen.
Bij de V3 weet ik dat niet.

Mocht je de stroomaansluiting bedoelen zit de stekker vast met een plastic pinachtig dingetje wat je even moet indrukken.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • 996
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:30

996

tweeek schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:25:
[...]

Welke variant heb je ...... volgens mij kan je bij de V1 en V2 de stekker zonder problemen in het nood stopcontact steken en er ook weer uithalen.
Bij de V3 weet ik dat niet.

Mocht je de stroomaansluiting bedoelen zit de stekker vast met een plastic pinachtig dingetje wat je even moet indrukken.
Ik heb inderdaad de V3 en het gaat om de stekker die ik (om te testen) in backup oftwel noodstroomvoorziening heb gestoken.

Ik kan de stekker ongeveer 2 a 3 mm eruit trekken en dan is er een duidelijke fysieke weerstand

  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:48
996 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:30:
[...]

Ik heb inderdaad de V3 en het gaat om de stekker die ik (om te testen) in backup oftwel noodstroomvoorziening heb gestoken.

Ik kan de stekker ongeveer 2 a 3 mm eruit trekken en dan is er een duidelijke fysieke weerstand
Heb even geprobeerd met mijn V1 ...... erin en ook redelijk makkelijk weer los.
Dan "gok" ik dat zo'n aarde veer een beetje scheef zit en daardoor wat klemt.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • 996
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:30

996

tweeek schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:45:
[...]

Heb even geprobeerd met mijn V1 ...... erin en ook redelijk makkelijk weer los.
Dan "gok" ik dat zo'n aarde veer een beetje scheef zit en daardoor wat klemt.
Het is een platte stekker dus zonder aarde

  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:48
996 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:47:
[...]

Het is een platte stekker dus zonder aarde
Word een avondje stekker trekken ....... :)
Of voorzichtig draaiende beweging naar voor en achter, het einde staat in de "tuk"
Of even doorbijten en een flinke ruk eraan geven .......op eigen risico dan natuurlijk.

Ik heb wel eens gehad met een stekker in stekkerdoos die erg lastig was.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

996 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:47:
[...]

Het is een platte stekker dus zonder aarde
Het backup stopcontact is toch een gewoon stopcontact? Daar is toch niets aan te vergrendelen of ontgrendelen? Gewoon eruit trekken zoals hij erin is gegaan.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800


  • 996
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:30

996

Druppeltje_ schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:57:
[...]

Het backup stopcontact is toch een gewoon stopcontact? Daar is toch niets aan te vergrendelen of ontgrendelen? Gewoon eruit trekken zoals hij erin is gegaan.
Zit echt muurvast na een paar mm, trek dan volgens mij het stopcontact eruit.....Kan ook nergens vinden dat het een vergrendeld contact is maar zit echt vast.

Zal eens een vraag stellen aan Marstek.

EDIT:

Met veel heen en weer bewegen van de stekker is het gelukt deze los te krijgen. Dezelfde stekker gaat hier in huis in elke wandcontactdoos soepel erin en eruit. Intern is het backup-stopcontact van de Marstek Venus E 3.0 dus niet helemaal goed. Het kostte echt veel moeite om de stekker eruit te krijgen. Was bang dat ik het ding aan gort zou trekken....

Bedankt voor jullie hulp

Ben benieuwd of meer gebruikers van de Marstek Venus E 3.0 dit gaan ervaren. De meeste zullen het backup stopcontact ook niet of nauwelijks gebruiken?

[ Voor 36% gewijzigd door 996 op 19-06-2026 21:10 ]

996 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:00:
[...]

Zit echt muurvast na een paar mm, trek dan volgens mij het stopcontact eruit.....Kan ook nergens vinden dat het een vergrendeld contact is maar zit echt vast.

Zal eens een vraag stellen aan Marstek.
Dan vrees ik dat er ergens iets niet helemaal goed is gelopen. Ik zit ondertussen een dik jaar in dit topic en heb dat alleszins nog nooit voorbij zien komen.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800


  • Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Sypher schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:39:
Gisteren mijn Venus ontvangen en met 2 man 2 trappen op gesjouwd.. Geïnstalleerd met de tips van @M2M (geen wifi/kabel erin, alleen FW updaten, daarna kabel erin).
Voor FW update moet je wel even geduld hebben zeg.. Gelukkig gaat de rest gewoon over het internet ipv BT.

Heb Marstek Venus Energy Manager opgezet in HomeAssistant. Aanvankelijk wilde hij niet ontladen (jammer, gisteren was een aardige piek van 0,69 per kWh), gisteravond later op de avond de batterij gepowercycled en sindsdien werkt het netjes. Nachtverbruik (van grid) was netjes 0W dus perfect.

Tussentijds (voor de restart de boel fixte) ook met AstraMeter aan de slag gegaan, Shelly variant ziet ie niet. Geëmuleerde CT003 wel. Mijn geëmuleerde Homewizard P1 detecteert hij wel maar haalt er vervolgens geen data van op (zie 0 HTTP requests vanaf de Marstek binnenkomen). Maar goed, CT functie ga ik in principe toch niet gebruiken. MVEM gaat de boel aansturen.


Weet niet of het bekend is, maar wat mij opviel:
Als de backup functie van de Marstek aanstaat geeft MVEM aan dat de batterij tussen 21W en 23W vraagt (standby). Zet je die uit dan zakt dit naar 1-2W. En dat met niets aangesloten op het "backup stopcontact". Scheelt je dus pakweg 20W standby/idle, lijkt me een goeie om gewoon standaard uit te zetten/laten en pas aan te zetten als je het nodig hebt.
Bij mijn vader was dat ook, het werkte toen ik hem hielp en een dag lader wilde hij niet ontladen. Ze hebben er een nieuwe firmware voor klaargezet en dat loste het op.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.


  • gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
996 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:47:
[...]
Het is een platte stekker dus zonder aarde
Deze stekkers hebben meestal kunstof pennen met aan het uiteinde een metalen dop die het kontakt maakt. Dit soort stekkers geven heel erg vaak problemen met de kinderbeveiliging die tegenwoordig aanwezig is in kontaktdozen. De dop/huls van de stekker blijft dan achter dat randje hangen.

Zoals tweeek ook al voorstelde; proberen door de stekker een beetje scheef te duwen met één poot de beveiliging wegschuiven en de andere poot langs het randje proberen te trekken. Daarna de andere.
Succes!

  • Phyth0n
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:37
Begin juni met de Marstek Venus Energy Manager integratie in Home Assistant de Venus E v3 laten balanceren en de verschillen van max/min zijn van rond de 150mV naar 30mV gegaan. Dit duurde ongeveer een week om te balanceren.

Alleen sindsdien zie ik dat de SoC niet meer boven de ~87% kan komen. Daarom al 3x handmatig volledig ontladen en volgeladen en de accu een powercycle gegeven, maar dit doet niets met de SoC kalibratie.

Heeft iemand een suggestie om dit op te lossen?
Phyth0n schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 16:50:
Begin juni met de Marstek Venus Energy Manager integratie in Home Assistant de Venus E v3 laten balanceren en de verschillen van max/min zijn van rond de 150mV naar 30mV gegaan. Dit duurde ongeveer een week om te balanceren.

Alleen sindsdien zie ik dat de SoC niet meer boven de ~87% kan komen. Daarom al 3x handmatig volledig ontladen en volgeladen en de accu een powercycle gegeven, maar dit doet niets met de SoC kalibratie.

Heeft iemand een suggestie om dit op te lossen?
Bij Marstek een melding geven dat je via een externe modbussturing iets hebt proberen te verwezenlijken dat ze zelf niet in hun toestellen steken en dat je nu in de rats zit met de soc.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:48
Phyth0n schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 16:50:
Begin juni met de Marstek Venus Energy Manager integratie in Home Assistant de Venus E v3 laten balanceren en de verschillen van max/min zijn van rond de 150mV naar 30mV gegaan. Dit duurde ongeveer een week om te balanceren.

Alleen sindsdien zie ik dat de SoC niet meer boven de ~87% kan komen. Daarom al 3x handmatig volledig ontladen en volgeladen en de accu een powercycle gegeven, maar dit doet niets met de SoC kalibratie.

Heeft iemand een suggestie om dit op te lossen?
Dit is een antwoord vanuit de app maar ik heb twijfels of het doet wat het zou moeten doen, mocht jij wel wat merken dan graag feedback:

Geachte klant, Hartelijk dank voor uw feedback. Zet de batterij terug naar de fabrieksinstellingen door de aan/uit-knop 10 seconden ingedrukt te houden (dit proces mag niet worden onderbroken). Sluit vervolgens de Wi-Fi aan zodra dit is voltooid. Voer een volledige laad- en ontlaadcyclus uit in de handmatige modus om de SOC te kalibreren. · In de handmatige modus: · Laat het apparaat eerst de batterij volledig opladen (tot 100% wordt weergegeven en deze gedurende enige tijd volledig opgeladen blijft); · Laat het apparaat vervolgens in de handmatige modus continu ontladen tot ongeveer 11%; Bedankt voor uw vertrouwen en steun. Wij wensen u een fijne dag! Met vriendelijke groet, Fred

Satscan heeft ook wat geschreven over kleine en grote beurt, staat of in de TS of bij pinned berichten.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:00
tweeek schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 18:22:
[...]

Dit is een antwoord vanuit de app maar ik heb twijfels of het doet wat het zou moeten doen, mocht jij wel wat merken dan graag feedback:

Geachte klant, Hartelijk dank voor uw feedback. Zet de batterij terug naar de fabrieksinstellingen door de aan/uit-knop 10 seconden ingedrukt te houden (dit proces mag niet worden onderbroken). Sluit vervolgens de Wi-Fi aan zodra dit is voltooid. Voer een volledige laad- en ontlaadcyclus uit in de handmatige modus om de SOC te kalibreren. · In de handmatige modus: · Laat het apparaat eerst de batterij volledig opladen (tot 100% wordt weergegeven en deze gedurende enige tijd volledig opgeladen blijft); · Laat het apparaat vervolgens in de handmatige modus continu ontladen tot ongeveer 11%; Bedankt voor uw vertrouwen en steun. Wij wensen u een fijne dag! Met vriendelijke groet, Fred

Satscan heeft ook wat geschreven over kleine en grote beurt, staat of in de TS of bij pinned berichten.
Dit moet je dus een paar keer doen, en als dat niet werkt krijg je een nieuwe.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:48
WargamingPlayer schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 18:40:
[...]

Dit moet je dus een paar keer doen, en als dat niet werkt krijg je een nieuwe.
Dit was het antwoord op mijn vraag over het balanceren/calibreren van cellen.
De SOC bij mij loopt gewoon in een mooie lijn of omhoog of omlaag, maar probeer dat bij te houden al heb ik geen idee of er uberhaupt wat gebeurt.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:00
tweeek schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 18:51:
[...]

Dit was het antwoord op mijn vraag over het balanceren/calibreren van cellen.
De SOC bij mij loopt gewoon in een mooie lijn of omhoog of omlaag, maar probeer dat bij te houden al heb ik geen idee of er uberhaupt wat gebeurt.
Wat je even in de gaten moet houden dat SOC niet het verhaal verteld. Je moet dus kijken hoe veel kWh we van 11–100% in gaat. Dit zou ongeveer 5,25kWh zijn. Dan moet je kijken hoe veel kWh er uit gaat van 100-11, dat zou ongeveer 4,67 kWh moeten zijn. Je kan daar misschien 10% af zitten maar dat is het dan ook.

Je hebt er niks aan als je van 100-11 gaat en er komt maar 2,5kWh uit als je er 3 in stopt. Dan is hij gewoon defect.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:48
WargamingPlayer schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:19:
[...]

Wat je even in de gaten moet houden dat SOC niet het verhaal verteld. Je moet dus kijken hoe veel kWh we van 11–100% in gaat. Dit zou ongeveer 5,25kWh zijn. Dan moet je kijken hoe veel kWh er uit gaat van 100-11, dat zou ongeveer 4,67 kWh moeten zijn. Je kan daar misschien 10% af zitten maar dat is het dan ook.

Je hebt er niks aan als je van 100-11 gaat en er komt maar 2,5kWh uit als je er 3 in stopt. Dan is hij gewoon defect.
Nou daar zit je mis, ik heb dat hier vaker gevraagd, ik heb een batterij met lage capaciteit, er gaat op het moment 4,4 kWh in en een 3,5 kWh uit , al vaker geprobeerd met maximale vermogens wat ze zeggen in china (in de app/feedback) dat je dat moet doen maar daar word het ook niet beter van.
Dat is de info uit de standaard grafiek van de marstek app.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • Dries Delaey
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 19:03
Hi, allereerst dank je wel voor het uitgebreide overzicht. Ik denk dat in ondertussen wel alles gelezen heb en (ondanks de zotte documentatie hier) toch nog een vraag heb.

Basics:
  • Marstek Venus E3 - 5,12kW, firmware 148
  • Energiemeter Marstek CT003 - firmware 108
  • Meter Landis + Gyr E360
  • België
Vandaag de batterij met CT003 op de P1 meter geplaatst. Allebei op dedicated 2.4gHz wifi. Allebei netjes gekoppeld in de app, en ze vinden elkaar.

In 'manueel' kan ik de batterij aansturen om op te laden of te ontladen. Maar in 'self consuming' gaat er precies toch iets mis. Na alles te hebben onderzocht lijkt het me dat de CT003 niet de juiste info doorgeeft.

Na alles te onderzoeken, lijkt 'mijn' CT003 ook helemaal niet op de CT003 die overal beschreven staat. Geen aparte voeding, geen antenne, enkel zo'n kleine dongle.

Als ik de data bekijk ziet die precies wel wat er in totaal wordt afgenomen of op het net gezet. Maar de 3 fasen blijven op nul. Ik vermoed dat daar het schoentje knelt.

Nu wou heb ik 2 vragen:
  1. Heeft iemand al deze hardware-versie van de CT003?
  2. Als ik de fabrikant & type meter instel, is dit wel opgeslaan, maar als ik opnieuw kijk is dat terug leeg. Blijft dat scherm bij jullie ingevuld?
Ik voeg hierbij foto van de CT en screenshot van de datastroom in de app. (Totale data klopt maar geen info op de 3 fasen)

Foto P1

https://photos.app.goo.gl/jPZ5nByXh4X6SK2Y9

Screenshot:

https://photos.app.goo.gl/x5MZ7YP2abitiTk69

Mocht iemand me op weg kunnen helpen, zeer welkom 😀

  • obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:44
tweeek schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:26:
[...]

Nou daar zit je mis, ik heb dat hier vaker gevraagd, ik heb een batterij met lage capaciteit, er gaat op het moment 4,4 kWh in en een 3,5 kWh uit , al vaker geprobeerd met maximale vermogens wat zeggen in china dat je dat moet doen maar daar word het ook niet beter van.
Dat is de info uit de standaard grafiek van de marstek app.
Bij mij gaat er vaak 4,9 kWh in en 4,2 kWh uit, omdat er 11 procent ongeveer in de batterij blijft zitten lijkt me dit ongeveer normaal .Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wJxbSW2bLJyN9ea9Z-0glcSUBQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Qv3qVPC10ER7o5Y2YdXz6mYR.png?f=fotoalbum_large

🇳🇱 3x Marstek V3 - 5.12 kWh | V149| HW p1 | HW smart plugs | HA | HBC |


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:48
Dries Delaey schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:30:
Hi, allereerst dank je wel voor het uitgebreide overzicht. Ik denk dat in ondertussen wel alles gelezen heb en (ondanks de zotte documentatie hier) toch nog een vraag heb.

Basics:
  • Marstek Venus E3 - 5,12kW, firmware 148
  • Energiemeter Marstek CT003 - firmware 108
  • Meter Landis + Gyr E360
  • België
Vandaag de batterij met CT003 op de P1 meter geplaatst. Allebei op dedicated 2.4gHz wifi. Allebei netjes gekoppeld in de app, en ze vinden elkaar.

In 'manueel' kan ik de batterij aansturen om op te laden of te ontladen. Maar in 'self consuming' gaat er precies toch iets mis. Na alles te hebben onderzocht lijkt het me dat de CT003 niet de juiste info doorgeeft.

Na alles te onderzoeken, lijkt 'mijn' CT003 ook helemaal niet op de CT003 die overal beschreven staat. Geen aparte voeding, geen antenne, enkel zo'n kleine dongle.

Als ik de data bekijk ziet die precies wel wat er in totaal wordt afgenomen of op het net gezet. Maar de 3 fasen blijven op nul. Ik vermoed dat daar het schoentje knelt.

Nu wou heb ik 2 vragen:
  1. Heeft iemand al deze hardware-versie van de CT003?
  2. Als ik de fabrikant & type meter instel, is dit wel opgeslaan, maar als ik opnieuw kijk is dat terug leeg. Blijft dat scherm bij jullie ingevuld?
Ik voeg hierbij foto van de CT en screenshot van de datastroom in de app. (Totale data klopt maar geen info op de 3 fasen)

Foto P1

https://photos.app.goo.gl/jPZ5nByXh4X6SK2Y9

Screenshot:

https://photos.app.goo.gl/x5MZ7YP2abitiTk69

Mocht iemand me op weg kunnen helpen, zeer welkom 😀
Dat zou het nieuwste misschien zijn, was daar niet wat over te vinden bij marstekenergy.com , zag effe geleden een linkje voorbij komen.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:00
tweeek schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:26:
[...]

Nou daar zit je mis, ik heb dat hier vaker gevraagd, ik heb een batterij met lage capaciteit, er gaat op het moment 4,4 kWh in en een 3,5 kWh uit , al vaker geprobeerd met maximale vermogens wat ze zeggen in china (in de app/feedback) dat je dat moet doen maar daar word het ook niet beter van.
Dat is de info uit de standaard grafiek van de marstek app.
Ik had mooie referentie omdat ik er twee heb. Ik had er 1 die gewoon afhankelijk van laad snelheid tussen de 4,8 en 5,2 in ging (Gemeten met Shelly niet met Marstek) en de andere ging er maar 3,5 kWh in. En eruit is het voor een goede rond de 4 tot 4,2 (met shelly) en de defecte maar iets van 2,8-3,1 er uit.

Dat werd dus omwisselen.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:48
obed112 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:30:
[...]

Bij mij gaat er vaak 4,9 kWh in en 4,2 kWh uit, omdat er 11 procent ongeveer in de batterij blijft zitten lijkt me dit ongeveer normaal .[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gWKObT-bup-zw88DRK9S6g_iEKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HYmj7IEYIqCyTFHHrVRzeo3Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/apmq5csZLzdheExGDmr28tO7NK0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bfzuVhecjbX4wHxF0mvAX3JB.jpg?f=fotoalbum_large

2 oudere afbeeldingen maar nu gaat het naar de 4,4 kWh laden en 3,3 kWh ontladen.
Wanneer ik op maximaal vermogen wat doe lijkt het er in ieder geval ook niet beter van te worden.
Ben benieuwd wat ik na de zomer nog laden kan aan capaciteit.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:44
WargamingPlayer schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:40:
[...]

Ik had mooie referentie omdat ik er twee heb. Ik had er 1 die gewoon afhankelijk van laad snelheid tussen de 4,8 en 5,2 in ging (Gemeten met Shelly niet met Marstek) en de andere ging er maar 3,5 kWh in. En eruit is het voor een goede rond de 4 tot 4,2 (met shelly) en de defecte maar iets van 2,8-3,1 er uit.

Dat werd dus omwisselen.
Dit heb ik ook gehad met een v1, daarom heb ik er nu ook standaard hw plugs tussen zitten en ga ik eens per week volledig vol en volledig leeg. Die van mij werd omgewisseld vanuit een magazijn uit Duitsland, dit duurde wel een aantal weken.

🇳🇱 3x Marstek V3 - 5.12 kWh | V149| HW p1 | HW smart plugs | HA | HBC |


  • obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:44
tweeek schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:43:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

2 oudere afbeeldingen maar nu gaat het naar de 4,4 kWh laden en 3,3 kWh ontladen.
Wanneer ik op maximaal vermogen wat doe lijkt het er in ieder geval ook niet beter van te worden.
Ben benieuwd wat ik na de zomer nog laden kan aan capaciteit.
Deze batterij moet worden vervangen. Dit is niet okay.

🇳🇱 3x Marstek V3 - 5.12 kWh | V149| HW p1 | HW smart plugs | HA | HBC |


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:48
obed112 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:45:
[...]

Dit heb ik ook gehad met een v1, daarom heb ik er nu ook standaard hw plugs tussen zitten en ga ik eens per week volledig vol en volledig leeg. Die van mij werd omgewisseld vanuit een magazijn uit Duitsland, dit duurde wel een aantal weken.
Bij marstek hebben ze eerder gezegd dat er geen vermogens verlies word weergegeven, dus wanneer er bij mij 4,5kWh in zou gaan, daarbij opgeteld de 11/% en dan nog een paar honder watt vermogens/omvormer verlies .... dan is het duidelijk.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:48
obed112 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:47:
[...]

Deze batterij moet worden vervangen. Dit is niet okay.
Tot nog toe krijg in geen respons, alleen de melding / info dat het ligt aan lage vermogens.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:00
obed112 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:45:
[...]

Dit heb ik ook gehad met een v1, daarom heb ik er nu ook standaard hw plugs tussen zitten en ga ik eens per week volledig vol en volledig leeg. Die van mij werd omgewisseld vanuit een magazijn uit Duitsland, dit duurde wel een aantal weken.
Ik heb even gekeken. Bij mijn V2 gaat er via Marstek App 4,89kWh in van 20 naar 100% en er uit gaat er exact 4,5 kWh uit van 100 naar 11%. Bij mijn V3 liggen de waarden wat beter, van 12 naar 100% gaat er 5,4kWh in en ook 4,5 kWh van 100 naar 12%.

Efficiency voor mijn V2 zit op 76,9% (73 volgens Shelly) en voor mijn V3 zit op 82,3% (75,1 volgens Shelly).

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8


  • obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:44
tweeek schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:52:
[...]

Tot nog toe krijg in geen respons, alleen de melding / info dat het ligt aan lage vermogens.
Ik heb ze gegevens gestuurd van de hw plug via de Marstek app, toen kreeg ik dit e-mail adres. Misschien kun je even een mailtje sturen naar: support@marstekenergy.com.

🇳🇱 3x Marstek V3 - 5.12 kWh | V149| HW p1 | HW smart plugs | HA | HBC |


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:48
obed112 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:58:
[...]

Ik heb ze gegevens gestuurd van de hw plug via de Marstek app, toen kreeg ik dit e-mail adres. Misschien kun je even een mailtje sturen naar: support@marstekenergy.com.
Ze doen eigenlijk niet heel veel meer via de mail, of je moet ze gek maken. ( 1e contact via mail maart 2025)
Ik had al veel eerder contact en ook daarover maar alles werd afgedaan als zijnde lage vermogens en wanneer ik dan een screenshot stuurde dan werden dus de verliezen van de omvormer niet weergegeven, als mededeling.

Lastige kwestie waarbij ik zelf denk dat er wel capaciteit is maar deze dus in de 11% zit.
Verder heb ik geen idee hoe ik dit nog anders uit kan leggen in de app.

[ Voor 3% gewijzigd door tweeek op 20-06-2026 20:12 ]

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

tweeek schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:52:
[...]
Tot nog toe krijg in geen respons, alleen de melding / info dat het ligt aan lage vermogens.
Verzin anders een ander excuus waarmee ze je batterij moeten vervangen. Een v1/v2 moet je toch nog ongeveer 4kWh moeten kunnen uithalen. Dan vind ik 3,3kWh toch niet aanvaardbaar.

  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:48
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 20:12:
[...]

Verzin anders een ander excuus waarmee ze je batterij moeten vervangen. Een v1/v2 moet je toch nog ongeveer 4kWh moeten kunnen uithalen. Dan vind ik 3,3kWh toch niet aanvaardbaar.
Zeg het excuus maar wat ik zou kunnen verzinnen, ik heb namelijk geen idee meer.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:49
Hier geraak ik sinds de installatie van de MT Venus Energy app ook nog maar tot aan 98% SOC. Het cel verschil is dan wel gezakt maar ik weet eigenlijk niet of ik daar nu blij mee moet zijn.

Kan je die cel balancing trouwens uitschakelen?

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc


  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:00
r2504 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 20:27:
Hier geraak ik sinds de installatie van de MT Venus Energy app ook nog maar tot aan 98% SOC. Het cel verschil is dan wel gezakt maar ik weet eigenlijk niet of ik daar nu blij mee moet zijn.

Kan je die cel balancing trouwens uitschakelen?
Probeer het eerst eens om de accu via normale bijgeleverde tools te laten werken. Even geen andere besturing, desnoods even via manueel schema laden en ontladen. Al dat “kalibreren” van externe tools kan misschien wel problemen veroorzaken.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8


  • Dries Delaey
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 19:03
Dries Delaey schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:30:
Hi, allereerst dank je wel voor het uitgebreide overzicht. Ik denk dat in ondertussen wel alles gelezen heb en (ondanks de zotte documentatie hier) toch nog een vraag heb.

Basics:
  • Marstek Venus E3 - 5,12kW, firmware 148
  • Energiemeter Marstek CT003 - firmware 108
  • Meter Landis + Gyr E360
  • België
Vandaag de batterij met CT003 op de P1 meter geplaatst. Allebei op dedicated 2.4gHz wifi. Allebei netjes gekoppeld in de app, en ze vinden elkaar.

In 'manueel' kan ik de batterij aansturen om op te laden of te ontladen. Maar in 'self consuming' gaat er precies toch iets mis. Na alles te hebben onderzocht lijkt het me dat de CT003 niet de juiste info doorgeeft.

Na alles te onderzoeken, lijkt 'mijn' CT003 ook helemaal niet op de CT003 die overal beschreven staat. Geen aparte voeding, geen antenne, enkel zo'n kleine dongle.

Als ik de data bekijk ziet die precies wel wat er in totaal wordt afgenomen of op het net gezet. Maar de 3 fasen blijven op nul. Ik vermoed dat daar het schoentje knelt.

Nu wou heb ik 2 vragen:
  1. Heeft iemand al deze hardware-versie van de CT003?
  2. Als ik de fabrikant & type meter instel, is dit wel opgeslaan, maar als ik opnieuw kijk is dat terug leeg. Blijft dat scherm bij jullie ingevuld?
Ik voeg hierbij foto van de CT en screenshot van de datastroom in de app. (Totale data klopt maar geen info op de 3 fasen)

Foto P1

https://photos.app.goo.gl/jPZ5nByXh4X6SK2Y9

Screenshot:

https://photos.app.goo.gl/x5MZ7YP2abitiTk69

Mocht iemand me op weg kunnen helpen, zeer welkom 😀
Deze video leert me dat de digitale meter van Landis + Gyr E360 al eens vreemd kan doen met de P1 meter, en ik beter een CT meter laat plaatsen. Iemand met diezelfde ervaring?

YouTube: Marstek Venus E 3.0 installeren? Zo doe je het stap voor stap

  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:48
Dries Delaey schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:21:
[...]

Deze video leert me dat de digitale meter van Landis + Gyr E360 al eens vreemd kan doen met de P1 meter, en ik beter een CT meter laat plaatsen. Iemand met diezelfde ervaring?

YouTube: Marstek Venus E 3.0 installeren? Zo doe je het stap voor stap
https://eu.marstekenergy....003-met-p1-ir-aansluiting

Je hebt een hele nieuwe variant dus ?

Het is een bekend iets dat deze slimme meters niet altijd correct werken, er zouden tal van versies in omloop zijn.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Dries Delaey schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:21:
Deze video leert me dat de digitale meter van Landis + Gyr E360 al eens vreemd kan doen met de P1 meter
Welke Landis + Gyr E360 precies? Er zijn meer dan 15 versies.

  • Dries Delaey
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 19:03
Landis + Gyr E360-3P

Van 2025, 6kV, UC3, IP54

(Wellicht niet de details die je nodig hebt😀)

AZ3D.C5D.B2 (en dan nog een reeks cijfers)

  • Dries Delaey
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 19:03
tweeek schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:31:
[...]

https://eu.marstekenergy....003-met-p1-ir-aansluiting

Je hebt een hele nieuwe variant dus ?

Het is een bekend iets dat deze slimme meters niet altijd correct werken, er zouden tal van versies in omloop zijn.
Yup lijkt me idd meest recente, nieuwe variant. Al geprobeerd om voeding aan te sluiten, maar dat maakt geen verschil.
tweeek schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 20:18:
[...]

Zeg het excuus maar wat ik zou kunnen verzinnen, ik heb namelijk geen idee meer.
In verleden waren hier ook veel mensen die SoC dropt hadden door slechte cel in de batterij. Bv van 20% naar 11% direct of van 80% naar 100%. Heb je daar ook geen last van of kan je zo niets opgeven als reden? Dat je nog 20% hebt en dat de batterij ineens uitvalt naar 11% en je ziet dat de capaciteit te laag is van de batterij? Hier toch in verleden berichten gezien dat ze na firmware test updates dan toch besloten om de batterij te vervangen hierdoor.

  • Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 00:13
Ik heb de afgelopen 1,5 maand nu 3x het probleem gehad dat de ct003 zijn verbinding verloor. In mei heeft hij daardoor 8 dagen de batterijen stil gelegd (was op vakantie).


Gisteren zag ik dat hij in de app met BT en WIFI verbinding na twee seconden stopte met het tonen van de vermogens en wattages. Tot nu toe zag ik zolang er BT verbinding was altijd automatisch nieuwe waarden. Sinds gisterenavond toont de app helemal niks meer. Open ik in éen van de batterijen ct-gegevens, dan krijg ik wel elke seconde updates te zien. Ik heb al een paar keer in de app gereset en de ct003 helemaal van de stroom afgehaald. Maar dat helpt niet. Iemand een tip?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VP9AMI3u1ic1z-wwgIN2kPiZWIo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S0VLFc01IsrSkws3KjgemZZx.jpg?f=fotoalbum_large
Mg4gebruiker schreef op zondag 21 juni 2026 @ 09:06:
Ik heb de afgelopen 1,5 maand nu 3x het probleem gehad dat de ct003 zijn verbinding verloor. In mei heeft hij daardoor 8 dagen de batterijen stil gelegd (was op vakantie).


Gisteren zag ik dat hij in de app met BT en WIFI verbinding na twee seconden stopte met het tonen van de vermogens en wattages. Tot nu toe zag ik zolang er BT verbinding was altijd automatisch nieuwe waarden. Sinds gisterenavond toont de app helemal niks meer. Open ik in éen van de batterijen ct-gegevens, dan krijg ik wel elke seconde updates te zien. Ik heb al een paar keer in de app gereset en de ct003 helemaal van de stroom afgehaald. Maar dat helpt niet. Iemand een tip?[Afbeelding]
Maar werkt hij wel gewoon? Want het niet tonen van waardes was hier wel vaker het geval toen ik de CT003 nog gebruikte. Maar de batterijen deden toen gewoon wat ze moesten doen.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800


  • Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 00:13
Druppeltje_ schreef op zondag 21 juni 2026 @ 09:57:
[...]

Maar werkt hij wel gewoon? Want het niet tonen van waardes was hier wel vaker het geval toen ik de CT003 nog gebruikte. Maar de batterijen deden toen gewoon wat ze moesten doen.
Ja. Zoals ik al schreef zie na selecteren van een batterij onder 'CT' de waarden van de fase en de Venus E batterij.
Mg4gebruiker schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:33:
[...]

Ja. Zoals ik al schreef zie na selecteren van een batterij onder 'CT' de waarden van de fase en de Venus E batterij.
Maar dan is er toch ook geen probleem? Het Marstek CT overzicht per fase is nu niet bepaald handig en overzichtelijk te noemen. Zolang de batterij zijn werk doet zou ik er alleszins niet achteraan gaan hollen. Morgen rollen ze een fw update bij waarbij je 3 stappen achteruit zet tov de situatie nu.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:48
Wel leuk de vragenlijst/enquete die nu beschikbaar is.
En willen niet zomaar wat weten :)

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:48
WargamingPlayer schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:19:
[...]

Wat je even in de gaten moet houden dat SOC niet het verhaal verteld. Je moet dus kijken hoe veel kWh we van 11–100% in gaat. Dit zou ongeveer 5,25kWh zijn. Dan moet je kijken hoe veel kWh er uit gaat van 100-11, dat zou ongeveer 4,67 kWh moeten zijn. Je kan daar misschien 10% af zitten maar dat is het dan ook.

Je hebt er niks aan als je van 100-11 gaat en er komt maar 2,5kWh uit als je er 3 in stopt. Dan is hij gewoon defect.
Zojuist geladen op 2500 watt maximale stand, gewacht dat de cijfers bijgewerkt zijn en dan is dit het resultaat van een lading.
Ontlading doe ik straks met vol vermogen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ft6DjJKnnp3tb5spRkuW8sULMLM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S8t0QW4NITj2no0RomKir7QU.jpg?f=fotoalbum_large

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 00:13
Druppeltje_ schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:53:
[...]

Maar dan is er toch ook geen probleem? Het Marstek CT overzicht per fase is nu niet bepaald handig en overzichtelijk te noemen. Zolang de batterij zijn werk doet zou ik er alleszins niet achteraan gaan hollen. Morgen rollen ze een fw update bij waarbij je 3 stappen achteruit zet tov de situatie nu.
Ik gebruik dit scherm om de ct003 in de gaten te houden voor het geval hij weer uitvalt.

  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:00
tweeek schreef op zondag 21 juni 2026 @ 14:25:
[...]

Zojuist geladen op 2500 watt maximale stand, gewacht dat de cijfers bijgewerkt zijn en dan is dit het resultaat van een lading.
Ontlading doe ik straks met vol vermogen.
[Afbeelding]
Hoe bij mij van leeg naar vol met laden op 1200W vermogen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sr2dfhzTGyCudyCmxISY6ncJFBU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dw5dQPbanx7Rfk5zZhYmrNrQ.jpg?f=fotoalbum_large

En met 2000W laden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WGqMzx4kYGPi3ugW8lrye75L97k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Junnui9blZGPtWXbIHuCH4Lc.jpg?f=fotoalbum_largeDus bij mij gaat er dus 4,8kWh in bij vol laden.

Ik ben nog op zoek naar vol ontlaad afbeeldingen.

Laden op een dag met slechte Efficiëntie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jt6QrONZoWDFpdJVAert05DRmn8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UlXTO4tH9jNAGwKUpjB80f1d.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door WargamingPlayer op 21-06-2026 16:57 ]

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:48
WargamingPlayer schreef op zondag 21 juni 2026 @ 16:38:
[...]

Hoe bij mij van leeg naar vol met laden op 1200W vermogen:

[Afbeelding]
Het scheelt (y) , mocht je nog eens een lading hebben van ook 2500 watt ffe screentje maken dat zou dan eigenlijk meer naar de 5kWh horen te gaan.
Heb nog maar eens bericht in app gedaan en naar de verkopende partij.
Het is voor mij nog niet rampzalig maar zeker wel jammer.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:00
tweeek schreef op zondag 21 juni 2026 @ 16:49:
[...]

Het scheelt (y) , mocht je nog eens een lading hebben van ook 2500 watt ffe screentje maken dat zou dan eigenlijk meer naar de 5kWh horen te gaan.
Heb nog maar eens bericht in app gedaan en naar de verkopende partij.
Het is voor mij nog niet rampzalig maar zeker wel jammer.
De vraag is, hoe veel krijg je er uit nu. Dat zou ongeveer (5,25*0,88)=4,62 moeten zijn maar als het 4,62*0,90=4,158 is zou ook niet verkeerd zijn. Want dan haal je gewoon 80% of betere efficiency. Want misschien moet er bij mij wel meer in dan nodig :)

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:48
WargamingPlayer schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:01:
[...]

De vraag is, hoe veel krijg je er uit nu. Dat zou ongeveer (5,25*0,88)=4,62 moeten zijn maar als het 4,62*0,90=4,158 is zou ook niet verkeerd zijn. Want dan haal je gewoon 80% of betere efficiency. Want misschien moet er bij mij wel meer in dan nodig :)
Gok op 3,35 kWh , het gaat me niet echt om de RTE/ efficiency aangezien ik normaal op heel laag verbruik zit voor de avond nacht en ochtend van 50 tot 160 watt (ik "verkoop" meestal +-2kWh en het restant zelfconsumptie tot aan de volgende dag)

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23:45
Dienstmededeling:
Ik kijk net in/op de app en zie ineens een blauwe kop rechtsonder.
Benieuwd of het een nwe versie is en jawel hoor ongemerkt is de app geupdate naar v 1.6.66.

Zoals vaak bij marstek was even de BT verbinding weg maar ondertussen weer hersteld.
Buiten die blauwe kop zie ik 123 geen veranderingen qua opties.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:48
3DWim schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:10:
Dienstmededeling:
Ik kijk net in/op de app en zie ineens een blauwe kop rechtsonder.
Benieuwd of het een nwe versie is en jawel hoor ongemerkt is de app geupdate naar v 1.6.66.

Zoals vaak bij marstek was even de BT verbinding weg maar ondertussen weer hersteld.
Buiten die blauwe kop zie ik 123 geen veranderingen qua opties.
Aanpassingen voor de nieuwe varianten, en dat is niet gek natuurlijk.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:00
tweeek schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:05:
[...]

Gok op 3,35 kWh , het gaat me niet echt om de RTE/ efficiency aangezien ik normaal op heel laag verbruik zit voor de avond nacht en ochtend van 50 tot 160 watt (ik "verkoop" meestal +-2kWh en het restant zelfconsumptie tot aan de volgende dag)
Nee, maar wanneer je er te weinig uit krijgt dan is dat gewoon een defecte cel en zal je accu veel sneller degraderen. Dit soort afbeeldingen zijn goed, want hiermee kan je bij je verkoper aangeven dat de accu niet conform is. Je moet uit een V3 gewoon minimaal 75% van 5,25kWh kunnen halen bij optimaal laden en ontladen. Een V2 is dit ongeveer 70%. Dis is gebaseerd op 12% SOC en omvormer verlies bij ontladen.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

WargamingPlayer schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:19:
[...]
Nee, maar wanneer je er te weinig uit krijgt dan is dat gewoon een defecte cel en zal je accu veel sneller degraderen.
Inderdaad, mogelijk laadt één cel niet goed of zijn ze gewoon te fel ongebalanceerd geleverd geweest vanuit fabriek. Gezien de interne cel balancing die erin zit niet voldoende is, zal dit ook niet rechtgetrokken worden.

  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:48
Avenger 2.0 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:32:
[...]

Inderdaad, mogelijk laadt één cel niet goed of zijn ze gewoon te fel ongebalanceerd geleverd geweest vanuit fabriek. Gezien de interne cel balancing die erin zit niet voldoende is, zal dit ook niet rechtgetrokken worden.
Iets van dat idee heb ik ook wel, en met de bommel tool wel gekeken en er is 1 cell die eruit springt, maar goed dat zegt mij verder eigenlijk niet zoveel.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • Phyth0n
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:37
tweeek schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 18:22:
[...]

Dit is een antwoord vanuit de app maar ik heb twijfels of het doet wat het zou moeten doen, mocht jij wel wat merken dan graag feedback:

Geachte klant, Hartelijk dank voor uw feedback. Zet de batterij terug naar de fabrieksinstellingen door de aan/uit-knop 10 seconden ingedrukt te houden (dit proces mag niet worden onderbroken). Sluit vervolgens de Wi-Fi aan zodra dit is voltooid. Voer een volledige laad- en ontlaadcyclus uit in de handmatige modus om de SOC te kalibreren. · In de handmatige modus: · Laat het apparaat eerst de batterij volledig opladen (tot 100% wordt weergegeven en deze gedurende enige tijd volledig opgeladen blijft); · Laat het apparaat vervolgens in de handmatige modus continu ontladen tot ongeveer 11%; Bedankt voor uw vertrouwen en steun. Wij wensen u een fijne dag! Met vriendelijke groet, Fred

Satscan heeft ook wat geschreven over kleine en grote beurt, staat of in de TS of bij pinned berichten.
Bedankt!, dit lijkt te hebben geholpen, nu gaat de SoC wel weer naar 100%. Wel ging er maar 4.18 kWh in en 3.59 kWh uit volgens de Marstek app zelf. Nu even kijken of daar nog betere waarden uitkomen nu de SoC weer lijkt te kloppen.

  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:00
Phyth0n schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:30:
[...]

Bedankt!, dit lijkt te hebben geholpen, nu gaat de SoC wel weer naar 100%. Wel ging er maar 4.18 kWh in en 3.59 kWh uit volgens de Marstek app zelf. Nu even kijken of daar nog betere waarden uitkomen nu de SoC weer lijkt te kloppen.
4,18 er in is te weinig. 3,59 er uit ook. Er is dus een cel niet goed. Nog een paar keer dit doen en dan aanmelden voor vervanging/reparatie als het niet beter wordt.

In de Marstek app kan je gewoon aangeven dat je onvoldoende capaciteit er uit krijgt. Je zal misschien een andere firmware krijgen en dan moet je riedel weer doen. Ondertussen neem je ook contact op met je leverancier, die moet eigenlijk de vervanging regelen. Desnoods geef je aan wanneer je geen verbetering ziet dat je het product wil retourneren wegens niet conformiteit.

Er kunnen meerdere dingen gebeuren, je krijgt een nieuwe, de leverancier geeft geld terug, je hebt recht op 100% compensatie want je hebt ook nog eens opbrengst gemist.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:48
Rekensom 4.19 - .81 = 3,38 kWh eruit op 2500 watt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6FnB0w2n3x_m8XJhYFQT-V6TEc4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2nvyl10mZp8v6nkGKSWWAsAA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door tweeek op 21-06-2026 21:52 ]

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:00
tweeek schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:48:
Rekensom 4.19 - .81 = 3,38 kWh eruit op 2500 watt

[Afbeelding]
Beter maar ook niet wauw.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:48
Tijd geleden haalde ik nog wel eens 3,6 / 3,7 kWh ..... maar het word telkens ietsje minder.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • dnat
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 22:32
Dries Delaey schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:21:
[...]

Deze video leert me dat de digitale meter van Landis + Gyr E360 al eens vreemd kan doen met de P1 meter, en ik beter een CT meter laat plaatsen. Iemand met diezelfde ervaring?

YouTube: Marstek Venus E 3.0 installeren? Zo doe je het stap voor stap
de reacties op je vraag zijn wat mager aangezien het hier weer gaat over 3rd party toooolzzzz en wat er dan allemaal ineens misgaat en paniek ......

ik heb vorige week nog een G360 opgezet, wel met de oude dongle.
sowieso altijd de extra voeding gebruiken, de Gyr360 geeft niet genoeg power, sommigen hebben er zelfs een actieve HW splitter moeten tussenzetten.

je ziet iets dus ik neem aan dat je P1 poort werkt

In de app via ct configuratie de G360 nemen, voor mij werkte beide types, maar ik heb uiteindelijk diegene genomen waar beta bij staat.

dan 3 fase zetten en autodiagnostic en dan afwachten tot hij hier door komt, kan wel enkele min duren.

Heb je al de manuele in - uit getest om even te zien of alles ok is?

je kan het forum hier nu goed helpen met info over die nieuwste dongle, volgens mij de eerste na de marketing intro, als het niet werkt en als je wil heb ik nog een oude ct003 liggen want in mijn tijd kwam er bij elke MT een ct003.
3DWim schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:10:
Dienstmededeling:
Ik kijk net in/op de app en zie ineens een blauwe kop rechtsonder.
Benieuwd of het een nwe versie is en jawel hoor ongemerkt is de app geupdate naar v 1.6.66.

Zoals vaak bij marstek was even de BT verbinding weg maar ondertussen weer hersteld.
Buiten die blauwe kop zie ik 123 geen veranderingen qua opties.
Versie 1.6.66 bestaat al een hele tijd. Die blauwe knop onderaan rechts was gewoon om deel te nemen aan een enquete.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net


  • Yeshua
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:04
DSSW schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:52:
[...]

Versie 1.6.66 bestaat al een hele tijd. Die blauwe knop onderaan rechts was gewoon om deel te nemen aan een enquete.
Volgens Play Store is deze update uit sinds 18 juni, dus "een hele tijd"? Als ik tik op op de knop, dan krijg ik 'What can I do for you today?'. Een soort helpfile/chatbot?

🇧🇪 | SolarEdge HD-Wave SE4000H | Maysun MS430MDG-54H N-Topcon Double Glass - 4380Wp (x12) ☀️Z | 🔋MT Venus E 3.0 5.12 kWh V148.117.112 | MT CT003 V116 | MT app 1.6.67 | VIOFO A129 Pro | RPi Zero 2 W (Pi-Hole & Unbound)


  • THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Yeshua schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:20:
[...]

Volgens Play Store is deze update uit sinds 18 juni, dus "een hele tijd"? Als ik tik op op de knop, dan krijg ik 'What can I do for you today?'. Een soort helpfile/chatbot?
Iets waar je niets aan hebt. Zit ook in de Dreame-app. Precies dezelfde.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line


  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:00
tweeek schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:48:
Rekensom 4.19 - .81 = 3,38 kWh eruit op 2500 watt
Gewoon 4.19 er uit, nette waarde.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:48
WargamingPlayer schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:48:
[...]

Gewoon 4.19 er uit, nette waarde.
Wakker worden :) in de ochtend had ik eerder toch al ontladen dat is de 0,81 kWh :) :)

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:25
Die data van marstek klopt ook niks van, paar dagen 0 en een dag te veel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3nPLMHBWksopOCYYt9Ud7ogg_40=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7bMbrF4Dp2Ctlc8DGemHVfnK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X4M4EIqx8b_50sxyMYmsgdDtAI0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MjUPkdAOjha9IQbxbzYrIRHZ.png?f=fotoalbum_large

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030


  • Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-06 23:00
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vzPe6Ty.png

Het lijkt er op dat er toch één van mijn twee batterijen de geest heeft gegeven. Heb maar een ticketje aangemaakt. Hopelijk snel antwoord. Met deze zonnige dagen komen ze wel van pas.

Eergisteren geladen tot een 60%. Dan op die waarde gebleven tot gisteren rond 9u waar ie terugviel naar 0% en niets meer van data. Ik meen mij te herinneren dat ik ergens een datum zag van de laatste update en dat dit ook enkele dagen geleden was maar ik kan het totaal verkeerd voorhebben en iets van een datum van een volledig ander toestel hier thuis in mijn hoofd hebben. Herinner me niet dat ik een update geïnstalleerd heb. Dacht toch dat je die zelf moest installeren via de app. Of het moet zijn dat ze dit nu, vanuit Marstek, kunnen pushen. In ieder geval is de BMS versie, met V156, hoger dan in mijn handtekening staat. Misschien is er daar iets mee verkeerd gegaan

Het "Warn" lampje brandt rood. Om de zoveel tijd probeert ie toch nog eens en zie je het rood lichtje uitgaan en de rij witte led-lichtjes één voor één aangaan alsof ie aan het laden is. Maar op het eindje stopt ie weer en gaat rood weer aan

Kan ik ergens zien wanneer er een update is geïsntalleerd?

[ Voor 71% gewijzigd door Kenhas op 22-06-2026 18:32 ]

2x Marstek Venus E 5.12 v155 - CT003 V122 - BMS 216


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:48
Kenhas schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:19:
[Afbeelding]

Het lijkt er op dat er toch één van mijn twee batterijen de geest heeft gegeven. Heb maar een ticketje aangemaakt. Hopelijk snel antwoord. Met deze zonnige dagen komen ze wel van pas.
Laat de app nog iets zien aan gegevens?

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-06 23:00
@tweeek Nee, daar is ook alles blanco

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eZIn7s3.png

Heb nog beetje meer gezet in mijn eerste post hierboven

2x Marstek Venus E 5.12 v155 - CT003 V122 - BMS 216


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:48
Kenhas schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:31:
@tweeek Nee, daar is ook alles blanco

[Afbeelding]

Heb nog beetje meer gezet in mijn eerste post hierboven
Is het een laatste idee om de batterij met een ander toestel aan te melden, nieuwe app en nieuwe installatie?

Ik denk dat marstek meer kan als wij denken ( soms zelfs ervaren) of dat gebeurt is is natuurlijk niet te zeggen.

Rode lampjes zijn bij marstek niet de kleur van wat leuks.(meent dat ze in sommige gevallen daar ook nog wat aan kunnen doen)
V156 zou de laatste officieele versie zijn was de melding enkele weken geleden.

[ Voor 17% gewijzigd door tweeek op 22-06-2026 18:38 ]

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • Phyth0n
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:37
WargamingPlayer schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:20:
[...]

4,18 er in is te weinig. 3,59 er uit ook. Er is dus een cel niet goed. Nog een paar keer dit doen en dan aanmelden voor vervanging/reparatie als het niet beter wordt.

In de Marstek app kan je gewoon aangeven dat je onvoldoende capaciteit er uit krijgt. Je zal misschien een andere firmware krijgen en dan moet je riedel weer doen. Ondertussen neem je ook contact op met je leverancier, die moet eigenlijk de vervanging regelen. Desnoods geef je aan wanneer je geen verbetering ziet dat je het product wil retourneren wegens niet conformiteit.

Er kunnen meerdere dingen gebeuren, je krijgt een nieuwe, de leverancier geeft geld terug, je hebt recht op 100% compensatie want je hebt ook nog eens opbrengst gemist.
Nu de SoC kalibratie weer klopt komt er 4.23 kWh uit en gaat er daarna weer een kleine 4.9 kWh weer in. Wel blijft nu de SoC weer hangen op 98%, maar dat zal voor nu wel. Eerst even kijken hoe de accu zich komende week gedraagt.

  • Mann59
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfCR5Y6QEy3RXcqWWo5eAv4CX4E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0TXAH2w8QXls85pEyTI2Xb6k.jpg?f=fotoalbum_large

Versie 1.6.66 van de Marstek App laat nu ook de historische netwerk gegevens zien van de CT003. Ik heb zowel de antenne als de P1 meter (het zwarte blokje) buiten de meterkast geplaatst. De signaalsterkte is zichtbaar verbeterd. Ik kan me voorstellen dat mijn oorsrponkelijke signaal regelmatig het verbindingsverlies van de CT003 met de batterij heeft veroorzaakt.

  • Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-06 23:00
tweeek schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:33:
[...]

Is het een laatste idee om de batterij met een ander toestel aan te melden, nieuwe app en nieuwe installatie?

Ik denk dat marstek meer kan als wij denken ( soms zelfs ervaren) of dat gebeurt is is natuurlijk niet te zeggen.

Rode lampjes zijn bij marstek niet de kleur van wat leuks.(meent dat ze in sommige gevallen daar ook nog wat aan kunnen doen)
V156 zou de laatste officieele versie zijn was de melding enkele weken geleden.
Als de update van enkele weken geleden is, zal ik die zeker niet zelf geïnstalleerd hebben. Was al maanden geleden dat ik de app nog geopend heb, tot ik die rode led zag branden. Alles verloopt (verliep) perfect via home assistant

2x Marstek Venus E 5.12 v155 - CT003 V122 - BMS 216


  • Bart Bever
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 18:35
Hallo allen,

Ik heb bij een kennis een V2 moeten verplaatsen omw verbouwingen.

De situatie is als volgt: Beneden de Telenet modem en Elektr.meter met MT CT003.

Verdieping 1 + zolder Accespunt en powerlines Telenet met het gekende verbindingsverlies en netwerkhoppen. Nu heb ik een oude 2,4gHz Dlink router op het AP (zolder) aangesloten en de Marstek daarop als enige toestel mee verbonden.

Het werkt voorlopig prima maar als ik in het Marstek Wifi signaal ga kijken heb ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://images.clickpix.org/181aeea89839266b717583e5f2651606.md.jpeg

Logisch ook natuurlijk maar is dit de juiste manier? Of zet ik beter de extra router naast de CT003 beneden ipv bij de Marstek op de zolder?

Maw, wie heeft het meeste baat bij een sterk Wifi signaal? De Accu of de CT003?


Mvg, Bart

[ Voor 4% gewijzigd door Bart Bever op 23-06-2026 15:16 ]

Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P


  • dnat
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 22:32
Bart Bever schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:14:
Hallo allen,

Ik heb bij een kennis een V2 moeten verplaatsen omw verbouwingen.

De situatie is als volgt: Beneden de Telenet modem en Elektr.meter met MT CT003.

Verdieping 1 + zolder Accespunt en powerlines Telenet met het gekende verbindingsverlies en netwerkhoppen. Nu heb ik een oude 2,4gHz Dlink router op het AP (zolder) aangesloten en de Marstek daarop als enige toestel mee verbonden.

Het werkt voorlopig prima maar als ik in het Marstek Wifi signaal ga kijken heb ik het volgende:

[Afbeelding]

Logisch ook natuurlijk maar is dit de juiste manier? Of zet ik beter de extra router naast de CT003 beneden ipv bij de Marstek op de zolder?

Maw, wie heeft het meeste baat bij een sterk Wifi signaal? De Accu of de CT003?


Mvg, Bart
simpel, smijt een degelijke wifi omgeving achter die telenet meuk (en zet die telenet wifi af), hiervoor kan je van Fritz bovoorbeeld perfect een mesh met een extra powerline in eenzelfde SID opbouwen.. (1220+1260) en dan nog een hoofd router kiezen.

de CT heeft het meeste baat bij beste wifi trouwens volgens mij.

desondanks werkt het normaal wel op een telenet omgeving, laatst nog een ct + 2*MT gaan plaatsen met telenet wifi.. sommigen betalen graag voor een dure provider :D

Een MT kan zelfs op een andere SID staan zolang ze in een zelfde IP range zitten, uiteindelijk kan je bij elk device in je app de wifi config doen, je moet dan natuurlijk wel met je BT koppelen aan elk device (heb ik nog niet getest, maar lukt wel volgens mij)

[ Voor 9% gewijzigd door dnat op 23-06-2026 15:40 ]


  • KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:40
Even uit interesse, hoe gaat de Marstek om met korte piekvermogens van bijv. een Quooker die kort aanslaat, of een inductieplaat die als het ware pulseert in vermogen?

Anker kwam nogal goed uit de tests op dit vlak, maar is een stuk duurder dan Marstek.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W


  • savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:54
Nu een maand een paar uurtjes per dag mijn cellen gebalanceerd. 3 van de 4 v3's zijn "gelukt". De cell voltage delta bij 3.65v is nu bij alle drie nu minder dan 0.15v. Echter loop ik nu tegen de bekende 57.6v battery voltage bug aan van de firmware. Heb hem net als de Duitse collega's maar even gemeld bij marstek. Hopelijk wordt dat door marstek opgelost in de firmware.
Heb nog 1 accu waarvan 1 cell niet lekker wil balanceren. (verschil blijft groter dan 0.25v). De rest van de cellen zijn wel gebalanceerd. De "leegste" cell is ook de eerste die weer leeg is bij het ontladen. Denk echt dat die cell meer dan 5% uit balans is met de rest zeg maar.
KoningPaulus schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:13:
Even uit interesse, hoe gaat de Marstek om met korte piekvermogens van bijv. een Quooker die kort aanslaat, of een inductieplaat die als het ware pulseert in vermogen?

Anker kwam nogal goed uit de tests op dit vlak, maar is een stuk duurder dan Marstek.
Veel hangt sowieso af van je DM en de manier waarop je de Marstek aanstuurt. Ik zie hier bij korte pieken de Marstek eigenlijk een secondje of 2 erna al beginnen te reageren. Met hoop en al 5 a 6 seconden is die bijgebeend aan het hoge gevraagde vermogen. Sneller is volgens mij niet mogelijk, ook niet met een ander merk. Je blijft met een reactietijd van je sturing zitten, en dan nog eens de reactietijd van de batterij zelf. Uiteindelijk zijn dat soort pieken ook verwaarloosbaar. Je praat over een paar centen dan.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800


  • Bart Bever
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 18:35
dnat schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:38:
[...]

simpel, smijt een degelijke wifi omgeving achter die telenet meuk (en zet die telenet wifi af), hiervoor kan je van Fritz bovoorbeeld perfect een mesh met een extra powerline in eenzelfde SID opbouwen.. (1220+1260) en dan nog een hoofd router kiezen.

de CT heeft het meeste baat bij beste wifi trouwens volgens mij.

desondanks werkt het normaal wel op een telenet omgeving, laatst nog een ct + 2*MT gaan plaatsen met telenet wifi.. sommigen betalen graag voor een dure provider :D

Een MT kan zelfs op een andere SID staan zolang ze in een zelfde IP range zitten, uiteindelijk kan je bij elk device in je app de wifi config doen, je moet dan natuurlijk wel met je BT koppelen aan elk device (heb ik nog niet getest, maar lukt wel volgens mij)
Bedankt voor de feedback maar ik denk dat die mensen op dit moment geen honderden euro's over hebben om een nieuw netwerk te voorzien. Bij verbindingsproblemen en wegvallen werd hier steeds met succes vermeld dat een extra router met eigen SSID een goede oplossing was. En dat lijkt het ook maar als de CT003 en de Marstek ver uit elkaar staan is de vraag waar ik de router best zet. Zeg nu niet in het midden want dat lukt niet, ik heb geluk dat er beneden de Telenet modem staat en op zolder een Telenet Accespunt. Dat moet toch voldoende zijn, powerlines buiten beschouwing gelaten want er is nu een eigen netwerk. Ik wil graag weten van wie een extra routertje heeft gezet voor de V2, staat deze bij de MT of de CT003?

Groeten,

Bart

Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P


  • CaPsLoCkEr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:57
Hoi allen

Ik overweeg de aankoop van 1 marstek venus E3 maar heb wat vragen. (Belgische installatie)

Hoe zit het nu met wifi verbinding? Ik lees tegenstrijdige berichten over goed en slecht bereik. Misschien is dit intussen via nieuwe firmware gestabiliseerd? De plaats waar de batterij komt te staan is het wifisignaal zeer goed. De omvormer van de zonnepanelen staat daar ook en die werkt ook gewoon goed op wifi. Een LAN kabel voorzien op die locatie is niet wenselijk dus een goede werking via wifi is noodzakelijk.

Ik heb reeds een homewizzard P1 meter. Is de homewizard app dan voldoende om alles te volgen van de accu?

Het doel is simpelweg de overschot van de opbrengst van de panelen in de accu te duwen. Voorlopig geen slimme sturingen of dynamische contracten of andere integraties. De accu staat ook naast de meterkast en krijgt een aparte stroomkring zodat ontladen op 2600w veilig kan.

Do or don't?

Alvast bedankt.

P.S. Enige aanbeveling waar ik voordelig eentje kan kopen in België?

  • Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:25
CaPsLoCkEr schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:52:
Hoi allen

Ik overweeg de aankoop van 1 marstek venus E3 maar heb wat vragen. (Belgische installatie)

Hoe zit het nu met wifi verbinding? Ik lees tegenstrijdige berichten over goed en slecht bereik. Misschien is dit intussen via nieuwe firmware gestabiliseerd? De plaats waar de batterij komt te staan is het wifisignaal zeer goed. De omvormer van de zonnepanelen staat daar ook en die werkt ook gewoon goed op wifi. Een LAN kabel voorzien op die locatie is niet wenselijk dus een goede werking via wifi is noodzakelijk.

Ik heb reeds een homewizzard P1 meter. Is de homewizard app dan voldoende om alles te volgen van de accu?

Het doel is simpelweg de overschot van de opbrengst van de panelen in de accu te duwen. Voorlopig geen slimme sturingen of dynamische contracten of andere integraties. De accu staat ook naast de meterkast en krijgt een aparte stroomkring zodat ontladen op 2600w veilig kan.

Do or don't?

Alvast bedankt.

P.S. Enige aanbeveling waar ik voordelig eentje kan kopen in België?
Ik kan alvast zeggen dat je een HomeWizard Smart Plug nodig hebt (Marstek en stopcontact) als je alles in de HW app wilt bekijken/bijhouden. Je kan daarna de plug aanmelden als batterij in de HW app.

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:48
En er is weer een nieuwe app update 1.6.67 met wat bug fixes wat fijn is om te weten :)

[ Voor 35% gewijzigd door tweeek op 23-06-2026 19:21 ]

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:49
CaPsLoCkEr schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:52:
Hoi allen

Ik overweeg de aankoop van 1 marstek venus E3 maar heb wat vragen. (Belgische installatie)
Een v3 heeft een LAN aansluiting en dat zou ik dan ook aanbevelen. Werkt hier trouwens prima in combinatie met een HW P1.

Geen idee van prijzen in Belgie… heb deze van mij ook in Nederland gekocht.

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:48
CaPsLoCkEr schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:52:
Hoi allen

Ik overweeg de aankoop van 1 marstek venus E3 maar heb wat vragen. (Belgische installatie)

Hoe zit het nu met wifi verbinding? Ik lees tegenstrijdige berichten over goed en slecht bereik. Misschien is dit intussen via nieuwe firmware gestabiliseerd? De plaats waar de batterij komt te staan is het wifisignaal zeer goed. De omvormer van de zonnepanelen staat daar ook en die werkt ook gewoon goed op wifi. Een LAN kabel voorzien op die locatie is niet wenselijk dus een goede werking via wifi is noodzakelijk.

Ik heb reeds een homewizzard P1 meter. Is de homewizard app dan voldoende om alles te volgen van de accu?

Het doel is simpelweg de overschot van de opbrengst van de panelen in de accu te duwen. Voorlopig geen slimme sturingen of dynamische contracten of andere integraties. De accu staat ook naast de meterkast en krijgt een aparte stroomkring zodat ontladen op 2600w veilig kan.

Do or don't?

Alvast bedankt.

P.S. Enige aanbeveling waar ik voordelig eentje kan kopen in België?
Een DO

Er schiet me iets te binnen, gebruik je de HWP1 al ? er was iets wat je open moest zetten via fluvius .....
En handig is te weten of bij je vraag te zetten welke slimme meter je hebt, niet alle werken even prettig.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • Yeshua
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:04
Bart Bever schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:35:
[...]

Bedankt voor de feedback maar ik denk dat die mensen op dit moment geen honderden euro's over hebben om een nieuw netwerk te voorzien. Bij verbindingsproblemen en wegvallen werd hier steeds met succes vermeld dat een extra router met eigen SSID een goede oplossing was. En dat lijkt het ook maar als de CT003 en de Marstek ver uit elkaar staan is de vraag waar ik de router best zet. Zeg nu niet in het midden want dat lukt niet, ik heb geluk dat er beneden de Telenet modem staat en op zolder een Telenet Accespunt. Dat moet toch voldoende zijn, powerlines buiten beschouwing gelaten want er is nu een eigen netwerk. Ik wil graag weten van wie een extra routertje heeft gezet voor de V2, staat deze bij de MT of de CT003?

Groeten,

Bart
Off-topic: voor ongeveer 120 euro heb je al een TP-Link Deco X10 mesh systeem (3 toestellen). Dan kunnen die powerlines en Access Point weg en hoeven ze daarvoor geen huur meer te betalen.

🇧🇪 | SolarEdge HD-Wave SE4000H | Maysun MS430MDG-54H N-Topcon Double Glass - 4380Wp (x12) ☀️Z | 🔋MT Venus E 3.0 5.12 kWh V148.117.112 | MT CT003 V116 | MT app 1.6.67 | VIOFO A129 Pro | RPi Zero 2 W (Pi-Hole & Unbound)


  • 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23:45
Gely schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:59:
[...]

Ik kan alvast zeggen dat je een HomeWizard Smart Plug nodig hebt (Marstek en stopcontact) als je alles in de HW app wilt bekijken/bijhouden. Je kan daarna de plug aanmelden als batterij in de HW app.
Ik zou gaan voor de HW kWh meter plus nwe kabel, als je toch in de meterkast gaat sleutelen.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

CaPsLoCkEr schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:52:
Hoi allen

Ik overweeg de aankoop van 1 marstek venus E3 maar heb wat vragen. (Belgische installatie)

Hoe zit het nu met wifi verbinding? Ik lees tegenstrijdige berichten over goed en slecht bereik. Misschien is dit intussen via nieuwe firmware gestabiliseerd? De plaats waar de batterij komt te staan is het wifisignaal zeer goed. De omvormer van de zonnepanelen staat daar ook en die werkt ook gewoon goed op wifi. Een LAN kabel voorzien op die locatie is niet wenselijk dus een goede werking via wifi is noodzakelijk.

Ik heb reeds een homewizzard P1 meter. Is de homewizard app dan voldoende om alles te volgen van de accu?

Het doel is simpelweg de overschot van de opbrengst van de panelen in de accu te duwen. Voorlopig geen slimme sturingen of dynamische contracten of andere integraties. De accu staat ook naast de meterkast en krijgt een aparte stroomkring zodat ontladen op 2600w veilig kan.

Do or don't?

Alvast bedankt.

P.S. Enige aanbeveling waar ik voordelig eentje kan kopen in België?
Zeker doen. Hier staan ze ondertussen meer dan 14 maanden en zou het onmiddellijk opnieuw doen. Je kan de HWP1 gewoon gebruiken indien je 1 batterij wil aansturen. Ik heb er (zoals hier reeds gezegd werd) een HW plug tussen gezet zodanig dat ze mooi in HW app staan. Over wifi en LAN is inmiddels al zoveel gezegd en geschreven. Als je wifi op punt staat is dat gewoon geen issue. Een deel van de V3 bezitters doet hier alsof ze niet werkend te krijgen zijn op de wifi. Maar de V1 en V2 bezitters hadden niet eens een keuze want die hebben geen LAN aansluiting en daar werkt dit ook gewoon prima. Dus de LAN aansluiting van de V3 zie ik als een groot plusplunt, maar niet als een vereiste, dat is toch een wezenlijk verschil. Het grootste deel van de verbindingsproblemen zijn dan ook gerelateerd aan de CT003, en niet met de batterij op zich.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800


  • CaPsLoCkEr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:57
Druppeltje_ schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:43:
[...]

Zeker doen. Hier staan ze ondertussen meer dan 14 maanden en zou het onmiddellijk opnieuw doen. Je kan de HWP1 gewoon gebruiken indien je 1 batterij wil aansturen. Ik heb er (zoals hier reeds gezegd werd) een HW plug tussen gezet zodanig dat ze mooi in HW app staan. Over wifi en LAN is inmiddels al zoveel gezegd en geschreven. Als je wifi op punt staat is dat gewoon geen issue. Een deel van de V3 bezitters doet hier alsof ze niet werkend te krijgen zijn op de wifi. Maar de V1 en V2 bezitters hadden niet eens een keuze want die hebben geen LAN aansluiting en daar werkt dit ook gewoon prima. Dus de LAN aansluiting van de V3 zie ik als een groot plusplunt, maar niet als een vereiste, dat is toch een wezenlijk verschil. Het grootste deel van de verbindingsproblemen zijn dan ook gerelateerd aan de CT003, en niet met de batterij op zich.
Bedankt. Dat van die homewizard plug is nieuw. Wat bedoel je hier juist mee? Ik heb reeds een p1 homewizard meter in gebruik. Is dat dan niet voldoende?
CaPsLoCkEr schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:49:
[...]

Bedankt. Dat van die homewizard plug is nieuw. Wat bedoel je hier juist mee? Ik heb reeds een p1 homewizard meter in gebruik. Is dat dan niet voldoende?
Voor de aansturing van 1 Marstek is dat gewoon voldoende. Maar dan kan je in de HW app niet zien wat de batterij zelf doet. Met een simpele HW energy socket zie je dat wel. Dus het is puur voor de grafieken te doen. Qua werking maakt het niksAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZ4nSic3XCEDNHlh-7UxDo7_Vqo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mOqBrsgEusDhgQhRt5M6vJHR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Druppeltje_ op 23-06-2026 20:52 ]

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800


  • 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23:45
Druppeltje_ schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:51:
[...]

Voor de aansturing van 1 Marstek is dat gewoon voldoende. Maar dan kan je in de HW app niet zien wat de batterij zelf doet. Met een simpele HW energy socket zie je dat wel. Dus het is puur voor de grafieken te doen. Qua werking maakt het niks.
De HW P1 sensor meet de data van uw slimme meter en geeft die door aan HW en de accu, zodat deze weet wat er aan stroom heen en weer gaat. In de marstek app is dit ook te volgen maar niet zo mooi als in de HW app.
Om het gedrag, laden, ontladen, in de HW app te kunnen zien heeft u een tussen meter nodig: de genoemde kWh meter (inbouw) of een slimme HW stekker.

Persoonlijk zou ik geen 2500W via een stekker door een stekker door een wcd doos trekken. Maar het kan wel zegt men. Totdat het niet meer kan.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

3DWim schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:33:
[...]

De HW P1 sensor meet de data van uw slimme meter en geeft die door aan HW en de accu, zodat deze weet wat er aan stroom heen en weer gaat. In de marstek app is dit ook te volgen maar niet zo mooi als in de HW app.
Om het gedrag, laden, ontladen, in de HW app te kunnen zien heeft u een tussen meter nodig: de genoemde kWh meter (inbouw) of een slimme HW stekker.

Persoonlijk zou ik geen 2500W via een stekker door een stekker door een wcd doos trekken. Maar het kan wel zegt men. Totdat het niet meer kan.
Die zijn gewoon getest en goedgekeurd op 2760W continu en kortstondige pieken tot 3680W. Daar komt je Marstek niet boven dus begrijp niet goed waarom je daar zo negatief over doet. En ze hebben ook gewoon een inwendige bescherming dewelke bij een eerdere slechte serie ten onrechte inschakelde, maar dat is een ander verhaal. Ze staan er hier al ruim een jaar op, nog nooit problemen mee gehad.

Ik monitor mijn 2 omvormers van de zonnepanelen dan wel weer met een HW kWh meter, voor de batterijen acht ik dat niet nodig. Anders heb je straks een aparte zekeringskast nodig alleen voor alle HW spul, temeer omdat de HW kWh meter verplicht achter een automaat moet staan.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800


  • 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23:45
Druppeltje_ schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:37:
[...]

Die zijn gewoon getest en goedgekeurd op 2760W continu en kortstondige pieken tot 3680W. Daar komt je Marstek niet boven dus begrijp niet goed waarom je daar zo negatief over doet. En ze hebben ook gewoon een inwendige bescherming dewelke bij een eerdere slechte serie ten onrechte inschakelde, maar dat is een ander verhaal. Ze staan er hier al ruim een jaar op, nog nooit problemen mee gehad.

Ik monitor mijn 2 omvormers van de zonnepanelen dan wel weer met een HW kWh meter, voor de batterijen acht ik dat niet nodig. Anders heb je straks een aparte zekeringskast nodig alleen voor alle HW spul, temeer omdat de HW kWh meter verplicht achter een automaat moet staan.
Ik doe niet negatief maar geef gewoon de opties weer.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |


  • Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Druppeltje_ schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:37:
[...]

Die zijn gewoon getest en goedgekeurd op 2760W continu en kortstondige pieken tot 3680W. Daar komt je Marstek niet boven dus begrijp niet goed waarom je daar zo negatief over doet. En ze hebben ook gewoon een inwendige bescherming dewelke bij een eerdere slechte serie ten onrechte inschakelde, maar dat is een ander verhaal. Ze staan er hier al ruim een jaar op, nog nooit problemen mee gehad.

Ik monitor mijn 2 omvormers van de zonnepanelen dan wel weer met een HW kWh meter, voor de batterijen acht ik dat niet nodig. Anders heb je straks een aparte zekeringskast nodig alleen voor alle HW spul, temeer omdat de HW kWh meter verplicht achter een automaat moet staan.
Hmm ik heb bij beide dat de HW plug bescherming zichzelf uitschakelde i.v.m. hitte ontwikkeling. Erg irritant want je moet het fysiek weer inschakelen. Uiteindelijk het er maar tussenuit gehaald en het missen van de grafieken voor lief genomen.

Je benoemd "eerdere slechte serie" heb je het dan over de v1s of een slechte batch in het laatste model?

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Pagina: 1 ... 18 19 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.