• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:06
Wat ben ik blij dat ik een goed gesprek heb kunnen aangaan met Marstek.nl zelf. :)

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Avenger 2.0 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 12:59:
[...]

Loopt daar de laatste tijd bij support nogal in het honderd. Hier is na enkele maanden geduld mijn Venus A vervangtoestel gisteren onaangekondigd toegekomen. Gelukkig was er iemand thuis (want moest voor afgetekend worden). Ook geen idee wanneer ze defect toestel komen ophalen. Zou me niet verwonderen als er ineens iemand onaangekondigd aan de deur staat hiervoor :+ Want je zou toch denken dat ze in de toekomst reparaties willen doen voor refurbished toestellen ipv altijd een gloednieuwe in de plaats te leveren. Lijkt me ook gewoon niet houdbaar om dat 10 jaar lang te doen. Dus wel benieuwd of en wanneer ze komen ophalen en wat ze gaan doen bij de personen die reeds weg hebben gedaan :D
Het zou me niet verbazen als een geheel refurb/afvoer/herkeuring proces inrichten misschien wel duurder/moeilijker is voor hun dan die gewoon bij jou te laten staan.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

YakuzA schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 13:32:
[...]
Het zou me niet verbazen als een geheel refurb/afvoer/herkeuring proces inrichten misschien wel duurder/moeilijker is voor hun dan die gewoon bij jou te laten staan.
Ja dat is goed mogelijk omdat er in de EU misschien (nog) geen refurb center is. Vraag me dan wel af of dit op termijn houdbaar is. Als je ziet dat er sommige al aan hun derde batterij zitten in paar jaar tijd. Kan toch niet rendabel zijn om dat zo 10 jaar lang te doen denk ik dan...

• nowcomets
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06-10 18:17
Een van mijn batterijen zit op firmware v150 en reset iedere 30m. De backup/ups poort reset ook iedere 30m, dus wanneer het internet het niet doet en je hebt computers achter de backup poort hangen dan gaat vanaf firmware v150 iedere 30m de stroom er even af....

Van wat ik heb begrepen komt dit omdat de batterij geen telemetry kan versturen naar de Marstek servers. Volgens mij moet dit wel kunnen want mijn firewall blokkeert niets maar goed, eigenlijk wil ik ook wel een opt-out van telemetry en wil ik helemaal offline kunnen draaien. Hier heb ik als consument toch recht op om te opt-outen?

Hoe zou dit te eisen zijn? Contact met support van Marstek is 100% chatbot met AI, alleen maar dezelfde antwoorden, ook als je aangeeft dat de voorgestelde oplossing niet werkt. De bot had een downgrade naar v148 klaargezet in de Marstek app, maar na 10x dat te hebben geprobeerd blijft de batterij op v150 terwijl de firmware upgrade naar v148 steeds succesvol eindigt... waardeloos.

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-10 22:01

TFHfony

Professional Weirdo

nowcomets schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 20:47:
Een van mijn batterijen zit op firmware v150 en reset iedere 30m. De backup/ups poort reset ook iedere 30m, dus wanneer het internet het niet doet en je hebt computers achter de backup poort hangen dan gaat vanaf firmware v150 iedere 30m de stroom er even af....

Van wat ik heb begrepen komt dit omdat de batterij geen telemetry kan versturen naar de Marstek servers. Volgens mij moet dit wel kunnen want mijn firewall blokkeert niets maar goed, eigenlijk wil ik ook wel een opt-out van telemetry en wil ik helemaal offline kunnen draaien. Hier heb ik als consument toch recht op om te opt-outen?

Hoe zou dit te eisen zijn? Contact met support van Marstek is 100% chatbot met AI, alleen maar dezelfde antwoorden, ook als je aangeeft dat de voorgestelde oplossing niet werkt. De bot had een downgrade naar v148 klaargezet in de Marstek app, maar na 10x dat te hebben geprobeerd blijft de batterij op v150 terwijl de firmware upgrade naar v148 steeds succesvol eindigt... waardeloos.
Probeer je te upgraden met de LAN kabel er in? Dan krijg je dit.
Altijd via de WiFi/Bluetooth updaten.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn Accu's www.arnauddeklerk.com/energy/

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:05

Arjan A

Cenosillicafoob

TFHfony schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 21:01:
[...]

Probeer je te upgraden met de LAN kabel er in? Dan krijg je dit.
Altijd via de WiFi/Bluetooth updaten.
Dat is maar deels het probleem niet wat hij beschrijft.

Ik heb hetzelfde: mijn Marsteks (E3) hebben alle drie dat ze om het half uur resetten. Ze hebben de nieuwste firmware en alle settings gaan weer terug (de LED verlichting gaat bijv weer aan). Gelukkig blijft hij wel in NOM staan. Alle drie hebben ze wifi, die doet het ook, dus ik snap niet ze goed wat er nou aan de hand is. Ik overweeg om weer terug te gaan naar 148.

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

Toevoeging: Deze link heeft een workaround voor de telemetry uploads:

https://github.com/sphings79/Marstek-offline-endpoint

In het kort: een docker container die een website een deel van de gegevans laat ontvangen en een wenselijk antwoord terug geeft.

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 07-10 21:55
Arjan A schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 22:31:
[...]

Ik heb hetzelfde: mijn Marsteks (E3) hebben alle drie dat ze om het half uur resetten. Ze hebben de nieuwste firmware en alle settings gaan weer terug (de LED verlichting gaat bijv weer aan). Gelukkig blijft hij wel in NOM staan. Alle drie hebben ze wifi, die doet het ook, dus ik snap niet ze goed wat er nou aan de hand is. Ik overweeg om weer terug te gaan naar 148.
Welke v150 heb jij dan?

Weheat Flint FE, 7X325 O, 8X325 W, SE4000h, 2x Marstek Venus E 3.0, MG4 ER

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

V150.119.115

• nowcomets
Arjan A schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 22:31:
[...]

Dat teruggaan naar 148 wil dus niet meer lukken :(.

• nowcomets
Arjan A schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 22:47:
Toevoeging: Deze link heeft een workaround voor de telemetry uploads:

https://github.com/sphings79/Marstek-offline-endpoint

In het kort: een docker container die een website een deel van de gegevans laat ontvangen en een wenselijk antwoord terug geeft.
Had ik ook gevonden ja. Ben ik inmiddels aan het proberen maar het blijft een hack en zodra je container down is gaan je batterijen weer resetten...
Ook zal dit slechts werken totdat ze enkel https configureren en ze trust-all uitzetten...
De enige manier om zonder cloud dit te laten werken zal toch een opt-out van telemetry zijn.

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

nowcomets schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 00:46:
[...]

Ook niet met de BLE tool? Of is dat te riskant?

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-10 02:56
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 08:34:
[...]

Je merkt het alleen als je modbus gebruikt. Komt ook niet bij iedereen voor. In v150.9 is het in elk geval opgelost. Hier blijft bluetooth in elk geval uit bij men v1 / v2 bij firmware v158
Vsnaf v150.9 bedoel je en inmideels draaije v158 ?

Ik draai v156 net even nwgekeken
Maxwp schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 03:49:
[...]
Vsnaf v150.9 bedoel je en inmideels draaije v158 ?
v150.9 is laatste voor v3 en v158.1 laatste voor v1/v2

• Poelie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-10 14:15
nowcomets schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 00:46:
[...]

Waarom niet? Ik ben ook terug gegaan naar V148 vanwege de reboots. Even aanvragen bij Marstek via de app, ongeveer 30min later stond V148 weer klaar. Met updaten wel even de netwerkkabel los, updaten via BT.

• nowcomets
Arjan A schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 01:06:
[...]

Ook niet met de BLE tool? Of is dat te riskant?
Dat heb ik nog niet gedaan, wilde liever eerst via de officiële kanalen ivm garantie...

• ajan
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-10 13:46
Scherpe aanbieding incl BTW en verzending voor Venus E, maar het lijkt me een scam site? Ik vind namelijk geen reviews over deze site...

ulbas.com
ajan schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 14:18:
Scherpe aanbieding incl BTW en verzending voor Venus E, maar het lijkt me een scam site? Ik vind namelijk geen reviews over deze site...

ulbas.com
Echt wel scherp, incl BTW en Bebat. Maar ik vertrouw het zaakje toch niet...kijk maar eens naar de locatie...Misschien vragen of je kan afhalen en cash betalen?

Wil er iemand eens proberen ? :+

[ Voor 14% gewijzigd door DSSW op 03-10-2026 14:44 ]

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V149.119.109 / HBC control via HWP1 + Marstek control CT002 V124 / 3 fasen net

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:31
Gisteren met de V3 een ontlading gedaan op 1600 watt en daar kwam 4,12 kWh uit.
Vandaag met de V3 een ontlading gedaan op 1800 watt en daar kwam 4,22 kWh uit.

Deze gegevens zijn natuurlijk uit de app/grafiek van marstek.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.73 , A+++ , Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• runob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:04
ajan schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 14:18:

ulbas.com
Lijkt me ook zeer verdacht, wel vree goed gedaan (ai ongetwijfeld). Adres is alvast geen depot voor al die grote goederen die ze op voorraad hebben.

Adres Tabakvest 87 is een postbusonderneming: 260 bedrijven op dat adres volgens kruispunt bank ondernemingen. https://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/zoekadresform.html?postgemeente1=&straatgemeente1=TABAKVEST&huisnummer=87&filterEnkelActieve=true&actionLU=Zoek&page=13&postcod1=2000&_filterEnkelActieve=on

🇧🇪 🔋| Marstek Venus E v3 - EMS 150, VNS 119, BMS 115, comms 202506241541 | CT003 - FW V118, comms 202506141125 | App Android v1.6.76

Ja is zowat onmogelijk met bebat erbij (wat al snel €200 of meer is dacht ik). Dan is er met verzending amper of geen winst meer over.

• Marve79
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 06-10 19:41
DSSW schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 14:31:
[...]

Echt wel scherp, incl BTW en Bebat. Maar ik vertrouw het zaakje toch niet...kijk maar eens naar de locatie...Misschien vragen of je kan afhalen en cash betalen?

Kan nooit, bebat is al 200 euro. Dan nog btw ook zoiets. 600 euro voor de batterij.

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:45
sinds gisteren een venus aangesloten. Staat op zelf consumptie maar ik zie toch 0,51 kWh net…. Hoe kan dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yfP9MonlXyl3WuPWgBk3g_c9QfQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1IHC5yKWVKrYGuX2YOPrjEHL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 59% gewijzigd door miel op 04-10-2026 14:55 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
miel schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 14:55:
sinds gisteren een venus aangesloten. Staat op zelf consumptie maar ik zie toch 0,51 kWh net…. Hoe kan dat?
Waarschijnlijk meer vraag dan PV+MT maar dat zou je in de grafiek makkelijker terug moeten kunnen zien.
miel schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 14:55:

[Afbeelding]
Ik zou persoonlijk niet te veel waarde hechten aan de cijfers en grafieken in de app.
Een simpele HW dongle op de P1 geeft je onafhankelijk en correct weer wat je netverbruik was. En als ik voor mezelf spreek klopt dat lang niet altijd wat de Marstekapp zegt.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 4000Wp Oost + 7200Wp West / 2x MT Venus 5,12kW V158.1 BMS V216 CT003 Astrameter / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• miel
Die 0,51 net is toch opgeladen vanaf het net? Of zit ik er dan naast?

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 00:15
miel schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 15:57:
Of hij was “leeg” en hij verbruikte stroom. Maar wat zegt de grafiek, want bij mij geeft hij ook vaak “Grid”-waarden terwijl mijn P1 gewoon op 0 of teruglevering staat.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

miel schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 15:57:
Zegt wie? De app?
De app kan dat rechtstreeks nooit weten. Die kan enkel zien wat het laadvermogen is, en wat het eventuele overschot of tekort tov de P1 meter is. En net bij dat soort berekeningen schort bij Marstek wel vaak iets owv vertraging of foutieve waardes.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 4000Wp Oost + 7200Wp West / 2x MT Venus 5,12kW V158.1 BMS V216 CT003 Astrameter / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• miel
Druppeltje_ schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 16:22:
[...]

Zegt wie? De app?
De app kan dat rechtstreeks nooit weten. Die kan enkel zien wat het laadvermogen is, en wat het eventuele overschot of tekort tov de P1 meter is. En net bij dat soort berekeningen schort bij Marstek wel vaak iets owv vertraging of foutieve waardes.
De Marstek app idd. De Hw app zegt keurig 0,1 kW verbruikt op de hele dag

• gradx
  • Registratie: Oktober 2026
  • Laatst online: 07-10 20:43
Ik heb sinds een week 2 stuks Venus E en deze werden bij ingebruikname geupdate naar v148. Nu lees ik dat er nieuwe firmwares beschikbaar zijn en weet inmiddels dat elke versie kennelijk zijn eigen bugs heeft.

Ik gebruik beide puur als modbus batterijen zonder P1. Ik gebruik een ABB B23 en heb de regeling en dashboard in Go gemaakt op mijn thuis server. Alles werkt prima, ik heb zero export icm 2 stuks SMA SB3.6-2va-41 die ook door dezelfde Go app worden gestuurd.

Wat is nu de beste firmware versie voor mijn toepassing? Mis ik iets essentieels als ik bv niet op 1.50 zit?

• 3DWim
  • Laatst online: 07-10 15:46
gradx schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 20:28:
Wat is nu de beste firmware versie voor mijn toepassing? Mis ik iets essentieels als ik bv niet op 1.50 zit?
Als het werkt dan werkt het. Ik zou er niks aan wijzigen.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.75 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• tweeek
gradx schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 20:28:
Ik heb sinds een week 2 stuks Venus E en deze werden bij ingebruikname geupdate naar v148. Nu lees ik dat er nieuwe firmwares beschikbaar zijn en weet inmiddels dat elke versie kennelijk zijn eigen bugs heeft.

Ik gebruik beide puur als modbus batterijen zonder P1. Ik gebruik een ABB B23 en heb de regeling en dashboard in Go gemaakt op mijn thuis server. Alles werkt prima, ik heb zero export icm 2 stuks SMA SB3.6-2va-41 die ook door dezelfde Go app worden gestuurd.

Zoals bovenstaand, lijkt er geen speciale toegevoegde waarde te zijn, en zou ik het zo laten, mits je graag wat uitprobeert om later tot de conclusie te komen dat dat geen goed idee was.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.73 , A+++ , Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• 3DWim
Marstek gebruikt één app voor alle modellen.
Dat geeft dus het probleem dat niet alle "upgrades" voor jouw model zijn cq. dat ze de controle op bijverschijnselen voor jouw versie niet 110% gecheckt hebben. Dus tenzij de changelog meld dat ze iets fundamenteels hebben aangepakt zou ik terughoudend zijn en blijven qua upgrades.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.75 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• tweeek
Een ontlading met de V3 op 2100 watt resulteert bij mij in 4,19 kWh uit de accu, 100% - 12%. (47,4 graden gemeten boven op de V3)

[ Voor 16% gewijzigd door tweeek op 04-10-2026 21:08 ]

• Mg4gebruiker
Ik heb dit weekend het terugleveren van batterij naar het net geprobeerd. Het hoge dynamische tarieven tussen pakweg 18.30 en 20.30 Heb ik de twee batterijen zo ingesteld dat ze elk een ander uur ontladen. In de overige uren staan ze op zelfconsumptie.

Op beide dagen staan de batterijen op 100% voordat ze gaan ontladen. Als de eerste begint terug te leveren lijkt het erop dat hij stroom levert aan het huis en het net tot het maximum dat ik instel (2kWh bv). Na een uur is deze batterij uiteraard niet meer vol. Hij spring dan naar zelfconsumptie.
Vervolgens gaat de tweede batterij ontladen. maar dat doet hij niet naar huis en net, maar naar het huis en de batterij. Ik ben dus stroom aan het verplaatsen.

Is het op één of andere manier te voorkomen dat de eerste batterij weer geladen wordt zonder hem op standby te zetten (door het tijdsblok van het ontladen van de tweede batterij uit de blokken van de eerste weg te laten)?

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-10 13:54
[...]

In Barendrecht zit een handelaar, met een scherpe prijs. Netjes incl. Btw, prima factuur. Ik heb daar wel zelf opgehaald. Er zijn er ook die ex btw verkopen aan particulieren. Dan krijg je dus geen factuur en dus geen garantie. Dat risico wil ik niet nemen.
Mg4gebruiker schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 21:05:
Ik heb dit weekend het terugleveren van batterij naar het net geprobeerd. Het hoge dynamische tarieven tussen pakweg 18.30 en 20.30 Heb ik de twee batterijen zo ingesteld dat ze elk een ander uur ontladen. In de overige uren staan ze op zelfconsumptie.

Op beide dagen staan de batterijen op 100% voordat ze gaan ontladen. Als de eerste begint terug te leveren lijkt het erop dat hij stroom levert aan het huis en het net tot het maximum dat ik instel (2kWh bv). Na een uur is deze batterij uiteraard niet meer vol. Hij spring dan naar zelfconsumptie.
Vervolgens gaat de tweede batterij ontladen. maar dat doet hij niet naar huis en net, maar naar het huis en de batterij. Ik ben dus stroom aan het verplaatsen.

Is het op één of andere manier te voorkomen dat de eerste batterij weer geladen wordt zonder hem op standby te zetten (door het tijdsblok van het ontladen van de tweede batterij uit de blokken van de eerste weg te laten)?
Dat is ergens logisch natuurlijk. Bij het 2de scenario ziet de eerste batterij de overschot van de 2de batterij ook effectief als ''overschot''. Ik begrijp alleen niet helemaal goed waarom je beiden batterijen niet samen laat terugleveren, of wat je tegenhoudt om de eerste batterij nog een uurtje op standby te laten staan. Indien echt gewenst is hier omheen te werken, maar dan niet via de gebruikelijke weg. Dat zal via een offset of via modbus moeten. Bij gewone zelfconsumptie zal de eerste batterij altijd beginnen laden als hij niet meer op 100% staat en ''overschot'' ziet.

• Mg4gebruiker
Druppeltje_ schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 21:37:
[...]

Dat is ergens logisch natuurlijk. Bij het 2de scenario ziet de eerste batterij de overschot van de 2de batterij ook effectief als ''overschot''. Ik begrijp alleen niet helemaal goed waarom je beiden batterijen niet samen laat terugleveren, of wat je tegenhoudt om de eerste batterij nog een uurtje op standby te laten staan. Indien echt gewenst is hier omheen te werken, maar dan niet via de gebruikelijke weg. Dat zal via een offset of via modbus moeten. Bij gewone zelfconsumptie zal de eerste batterij altijd beginnen laden als hij niet meer op 100% staat en ''overschot'' ziet.
Goeie!

Ik snap je punt van allebei tegelijk terugleveren. Ik heb dat met opzet niet gedaan omdat ik er geen rekening mee hield dat de batterij die terug levert ook gewoon aan het huis levert. Dus koos ik voor om en om te ontladen. De batterij die het eerste terugleverde daarna op standby zetten wil ik liever niet om het geheel bij een hogere stroomvraag niet te beperken.

Maar het is inderdaad wellicht niet nodig om om-en-om te ontladen als die stroom obv vraag ook naar je huis gaat. Dit voorkomt in ieder geval dat de ene batterij de andere oplaadt. Ik ga dat maar eens proberen.

• tweeek
Mg4gebruiker schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 21:48:
[...]

Goeie!

Ik snap je punt van allebei tegelijk terugleveren. Ik heb dat met opzet niet gedaan omdat ik er geen rekening mee hield dat de batterij die terug levert ook gewoon aan het huis levert. Dus koos ik voor om en om te ontladen. De batterij die het eerste terugleverde daarna op standby zetten wil ik liever niet om het geheel bij een hogere stroomvraag niet te beperken.

Maar het is inderdaad wellicht niet nodig om om-en-om te ontladen als die stroom obv vraag ook naar je huis gaat. Dit voorkomt in ieder geval dat de ene batterij de andere oplaadt. Ik ga dat maar eens proberen.
Het kost wat tijd en moeite en het is al beschreven, de tijden moeten kloppen en anders gaat het fout.
Dus rekening houden met 13.59 en 14.00......

Mg4gebruiker schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 21:48:
[...]

Goeie!

Bij een hogere stroomvraag stelt dat probleem zich niet snel. Je levert 2000W terug, de andere staat (hypothetisch) standby. Als je huisverbruik stijgt, word dit al van die 2000W genomen ipv naar het net te exporteren. Het is pas vanaf het moment dat eentje standby staat, en de andere op 2000W teruglevering staat en je huisverbruik gaat boven die 2000W dat je effectief stroom gaan aankopen ipv uit je batterijen te nemen.

• Mg4gebruiker
Druppeltje_ schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 21:55:
[...]

Bij een hogere stroomvraag stelt dat probleem zich niet snel. Je levert 2000W terug, de andere staat (hypothetisch) standby. Als je huisverbruik stijgt, word dit al van die 2000W genomen ipv naar het net te exporteren. Het is oas vanaf het moment dat eentje standby staat, en de andere op 2000W teruglevering staat en je huisverbruik gaat boven die 2000W dat je effectief stroom gaan aankopen ipv uit je batterijen te nemen.
Correct. Maar aankopen als ik meer Watt nodig heb is zonde als je genoeg in de batterij hebt en de prijs hoog is.

Ik heb nog 2 zonnige dagen tegoed om het uit te proberen met allebei tegelijkertijd ontladen. Vanaf woensdag wordt het namelijk slechter weer. Dan krijg ik mijn batterijen niet meer voldoende gevuld.

[ Voor 5% gewijzigd door Mg4gebruiker op 04-10-2026 22:00 ]

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-10 19:54
orf schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:13:
Ik ben sinds gisteren overgegaan op Omnibattery in Home Assistent. Hiervoor gebruikte ik de P1-meter van HomeWizard direct in de Marstek app, maar ik vond dat hij regelmatig te laat reageerde, waardoor er een (langzaam) oscillerend effect onstond:
  • Quooker slaat aan
  • Soms tientallen seconden geen actie
  • Accu gaat ontladen met een flink vermogen
  • Quooker slaat uit
  • Accu blijft nog tot tientallen seconden ontladen en er wordt terug geleverd aan het net.
In mijn geval reageert een boiler ook nog op terug levering, waardoor ik regelmatig zag dat de boiler in de avond en in de nacht verwarmd werd. Zonde van de capaciteit van de accu.

In eerste instantie vond ik het met Omnibattery niet direct een verbetering. De oscillatie bleef eigenlijk hetzelfde. Ik kwam erachter dat de P1-sensor die in Home Assistent gebruikt wordt, ook vaak tot 10s achterloopt. Terwijl mijn slimme meter juist netjes per 1s updates geeft.

Ik heb dit toegevoegd:
YAML: /homeassistant/configuration.yaml
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
 rest:
  - resource: "http://[IP-adres-P1-dongle-HW]/api/v1/data"
    scan_interval: 1
    timeout: 2

sensor:
      - name: "P1 vermogen snel"
        unique_id: p1_vermogen_snel
        value_template: "{{ value_json.active_power_w | float(0) }}"
        unit_of_measurement: "W"
        device_class: power
        state_class: measurement
Vervolgens kon ik bij instellingen > Apparaten en diensten > Omnibattery via het tandwieltje de sensor aanpassen naar "P1 vermogen snel".

Dat zorgt er bij mij voor dat de accu veel sneller reageert. Misschien heeft iemand er iets aan.
Ik heb jouw YAML code toegevoegd in HA. Bij mij is de NOM regeling door Omnimeter aanzienlijk beter geworden. Hartelijk dank!
Startpost vernieuwd 🔋

Ik heb de startpost vandaag flink opgeknapt. De inhoud is grotendeels hetzelfde gebleven, maar hij is een stuk makkelijker te lezen en je vindt sneller wat je zoekt:

Bovenaan staat "Waar begin ik?", met directe links naar de juiste plek. Of je nu net een batterij hebt, Home Assistant wilt gebruiken of een probleem hebt.
Een snelle vergelijking van alle Venus E-modellen: V1/V2, V3, 4.0, Mini en Max.
Een keuzetabel voor Home Assistant: welke methode raden we aan (Modbus TCP) en welke niet (Local API).
Een tabel "Ik wil…" voor slimme sturing: HBC, HPVC, HESC en de andere projecten.
Gekleurde vakken voor tips, aanbevelingen en waarschuwingen, en een kleur per FAQ-antwoord.
Firmware-overzicht, bekende problemen en productfoto's bijgewerkt (stand oktober 2026).

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Mis je iets, klopt er iets niet, of heb je een tip die in de startpost hoort? Laat het hier weten, dan nemen we het mee.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC | 2 MHI - CC | HA DS224+

• Nico-G
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07-10 21:20

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

@SatScan
Petje af voor al het werk dat je er in hebt gestoken!
edit:
noodzakelijke wijziging is verwerkt

[ Voor 43% gewijzigd door Nico-G op 05-10-2026 18:33 ]

A++++, 6840 Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met WTW, douche-WTW, 2 x MT Venus E v 2.0 PiB, v157.3, CT003, v118, M5stack Atom lite Modbus HA integration, HA- n00b

Flesym schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:28:
Bedankt @SatScan voor de mooie nieuwe TS. Ziet er compleet uit.

Maar ik heb wel een vraag die terecht niet in de TS wordt geantwoord en waar ik in het vorige deel ook geen antwoord op heb kunnen vinden. Ik heb al een jaar een Marstek V2 en heel tevreden over. Mijn broer heeft 2 HomeWizard's en is ook redelijk tevreden maar heeft wel 2x een defecte accu gehad (probleemloos omgewisseld). Maar hij overweegt een uitbreiding met een Marstek. Volgens de Astra Github kan dit helaas niet met de Astra-meter.

Maar heeft iemand ervaring met een andere manier om met heterogene opzet van accu's om te gaan? Ik dacht zelf bv de net export voor de Marstek 100W te verschuiven zodat de HomeWizards voorrang nemen op de Marstek. Ik weet niet of dat zou werken en nadeel is natuurlijk geen rotatie. Maar mogelijk is er een betere oplossing?
Kijk eens naar HBC (Home Battery Control, Node-RED). Die heeft een EV-sensor: staat die op 'aan', dan zet HBC de accu's helemaal stil. Maak een sjabloonsensor die 'aan' staat zolang de HomeWizards niet vol en niet leeg zijn, en vul die in als EV-sensor. Dan laden en ontladen de HomeWizards eerst, en nemen de Marsteks het pas over als de HomeWizards vol of leeg zijn. Zo regelen ze niet tegen elkaar in. Nadeel: geen rotatie, en de Marsteks staan intussen echt stil, ook voor goedkoop netladen.

Met HBC kan het ook met peakshaving: zet de Marsteks op 'Standby / peak shave' met grenzen van bijvoorbeeld 500 W afname en 500 W teruglevering. De HomeWizards regelen op nul, en de Marsteks springen pas bij als de HomeWizards het niet meer bijhouden. Nadeel: als de HomeWizards vol of leeg zijn, blijft onder de 500 W het net leveren. Met een automatisering die naar Self-consumption wisselt zodra de HomeWizards vol of leeg zijn, los je dat op.

Wel nodig: de Marstek in HA via Modbus. Bij een V3 kan dat gewoon met een netwerkkabel in de ethernetpoort (pakket van Fonske), bij V1/V2 via een LilyGO of vergelijkbaar. En het accuniveau van de HomeWizards moet in HA beschikbaar zijn. De peakshaving-variant heb ik zelf nog niet getest, dus eerst even proberen

[ Voor 40% gewijzigd door SatScan op 05-10-2026 18:48 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC | 2 MHI - CC | HA DS224+

• sterremos
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-10 13:10
Goedemorgen.

een vraagje , Ik heb 2× een Marstek Venus E3 + CT002 en een dynamisch contract. Ze staan nu op Zelfconsumptie, maar ik kijk naar AI-optimalisatie.

Mijn grootste vraag/bezorgdheid: als er 's nachts een goedkoop prijsvenster is, gaan beide E3's dan tegelijkertijd maximaal laden (2.500 W per stuk)? Dan zou er dus mogelijk 5.000 W continu van het net worden afgenomen, bovenop het normale huisverbruik.

Kun je bij AI-optimalisatie het totale laadvermogen bijvoorbeeld beperken tot 2.000–2.500 W, zodat beide batterijen samen niet meer dan dat uit het net trekken?

En hoe werkt dit in de praktijk met 2 gekoppelde E3's + CT002?

Ben vooral benieuwd naar ervaringen hierin

Ron

• Maxwp
SatScan schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 13:58:
Startpost vernieuwd 🔋

Ik heb de startpost vandaag flink opgeknapt. De inhoud is grotendeels hetzelfde gebleven, maar hij is een stuk makkelijker te lezen en je vindt sneller wat je zoekt:

Bovenaan staat "Waar begin ik?", met directe links naar de juiste plek. Of je nu net een batterij hebt, Home Assistant wilt gebruiken of een probleem hebt.
Een keuzetabel voor Home Assistant: welke methode raden we aan (Modbus TCP) en welke niet (Local API).
Een tabel "Ik wil…" voor slimme sturing: HBC, HPVC, HESC en de andere projecten.
Gekleurde vakken voor tips, aanbevelingen en waarschuwingen, en een kleur per FAQ-antwoord.
Firmware-overzicht, bekende problemen en productfoto's bijgewerkt (stand oktober 2026).

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Mis je iets, klopt er iets niet, of heb je een tip die in de startpost hoort? Laat het hier weten, dan nemen we het mee.
Zet mss bii de v4 dat deze intern nu werkt met een veel lager voltage geen 51 maar 16? Volt nog maar. Dacht 5 celpen van 314?

Best groot verschil en afwijking van alle voprgaande modellen

Ben benieuwd wat dit gaat doen met de toch al grote verliezen in laag voltage accus

[ Voor 5% gewijzigd door Maxwp op 06-10-2026 09:04 ]

Maxwp schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 09:01:
[...]

Zet mss bii de v4 dat deze intern nu werkt met een veel lager voltage geen 51 maar 22? Volt nog maar.

Best groot verschil en afwijking van alle voprgaande modellen
Ja klopt, is eigenlijk compleet andere filosofie en techniek zo lijkt het. Ik weet alle specs nog niet zeker daarom ben ik voorzichtig om een en ander te posten. Heb jij een url met goede specs? Dan gebruik ik die bron.

Dank!

• Maxwp
SatScan schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 09:04:
[...]

Ja klopt, is eigenlijk compleet andere filosofie en techniek zo lijkt het. Ik weet alle specs nog niet zeker daarom ben ik voorzichtig om een en ander te posten. Heb jij een url met goede specs? Dan gebruik ik die bron.

Dank!
Als ze 314ah cellen gebruiken en 5kwh met 3,2 volt kunnen het niet meer dan 5 cellen zijn en dus 16 volt
Maxwp schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 09:08:
[...]

Als ze 314ah cellen gebruiken en 5kwh met 3,2 volt kunnen het niet meer dan 5 cellen zijn en dus 16 volt
Juist! En daarom snap ik de specs nog niet helemaal!

#De specs aangepast met hetgeen ik tot nu toe heb gevonden, alles onder voorbehoud van huidige specs fabrikant en echte praktijk ervaringen.

[ Voor 21% gewijzigd door SatScan op 06-10-2026 09:31 ]

Maxwp schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 09:01:
[...]
Ben benieuwd wat dit gaat doen met de toch al grote verliezen in laag voltage accus
De RTE van de Mini (die slechts 2 cellen en 6V heeft) was nog redelijk goed, dus denk dat het nog wel zal meevallen met de v4. De RTE van de Max zal natuurlijk het beste zijn (10 cellen en 32V).
De totale bruikbare capaciteit gaat er mogelijk wel wat op achteruit (theoretisch maar 5kWh ipv 5,12kWh totaal cellen) van de v4.
Grootste voordeel van de 314ah cellen zal zijn dat er minder kans op cel onbalans bestaat bij de v4 dan nu het geval is bij de huidige v1 - v3. Wat zich zou moeten vertalen in een langere levensduur en hogere capaciteit over zijn levensduur.

• Tommie12
  • Nu online
[...]

Je kan alleen betalen per overschrijving, dat doen ze om de kredietkaartbescherming te vermijden...

En op basis van bedrijfsnaam en bedrijfsnummer is er geen balans te vinden...

De naam van het achterliggende bedrijf VH Group is zo gekozen dat je ze niet makkelijk vindt omdat er meerdere andere bedrijven zijn met die naam...

En voor de duidelijkheid, het gaat om deze webshop: https://ulbas.com/

Afblijven dus.

99,9% zeker dat het een scamsite is, er zijn iets te veel alarmbellen die af gaan.

[ Voor 30% gewijzigd door Tommie12 op 06-10-2026 14:12 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
Dat meld je best via consumerconnect.be, het meldportaal voor consumenten bij dit soort scammers. Ik ga alvast een ticketje aanmaken, maar meer lijkt me beter.

Link naar meldformulier

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:52
Tommie12 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 13:43:
[...]

Je kan alleen betalen per overschrijving, dat doen ze om de kredietkaartbescherming te vermijden...

En op basis van bedrijfsnaam en bedrijfsnummer is er geen balans te vinden...

De naam van het achterliggende bedrijf VH Group is zo gekozen dat je ze niet makkelijk vindt omdat er meerdere andere bedrijven zijn met die naam...

En voor de duidelijkheid, het gaat om deze webshop: https://ulbas.com/

Afblijven dus.

99,9% zeker dat het een scamsite is, er zijn iets te veel alarmbellen die af gaan.
Tja, er is toch wel iets te vinden erover. Niet veel maar toch. En het is een commanditaire vennootschap en volgens mij zijn die niet verplicht een balans te publiceren. Of toch enkel maar de grote.

Hun ondernemingsnummer staat op hun site dus daar kan je toch iets mee vinden.

Maar zou er toch ook niet bestellen

2x Marstek Venus E 5.12 v155 - CT003 V122 - BMS 216

• Tommie12
  • Nu online
Kenhas schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 15:54:
[...]

Tja, er is toch wel iets te vinden erover. Niet veel maar toch. En het is een commanditaire vennootschap en volgens mij zijn die niet verplicht een balans te publiceren. Of toch enkel maar de grote.

Hun ondernemingsnummer staat op hun site dus daar kan je toch iets mee vinden.

Maar zou er toch ook niet bestellen
Je vindt geen enkel cijfer over dat bedrijf.

Adres is een appartementsgebouw, en ze beweren van daaruit te leveren... dat is ook het retouradres. (maar als je niks levert komt er ook niks terug)..

Ik heb de vraag gesteld of ik mag ophalen en ter plaatse te betalen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Voor wie naast de Marstek ook een EV laadt: ik heb een eigen topic geopend voor Home EV Solar Control (HESC). Simpel gezegd zorgt HESC dat je auto op het gewenste tijdstip de gewenste hoeveelheid energie heeft, op de goedkoopste manier, met zon en net. Het werkt samen met HBC en HPVC, of zelfstandig.

👉 Home EV Solar Control (HESC)

Vragen over HESC graag daar, dan blijft dit topic over de Venus E.

• Charlie_Root
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:12
Tommie12 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 16:09:
[...]

Je vindt geen enkel cijfer over dat bedrijf.

Adres is een appartementsgebouw, en ze beweren van daaruit te leveren... dat is ook het retouradres. (maar als je niks levert komt er ook niks terug)..

Ik heb de vraag gesteld of ik mag ophalen en ter plaatse te betalen.
Scam alert?
  1. Betalen kan alleen per bankoverschrijving, dus zonder kopersbescherming of terugboekmogelijkheid
  2. Het geld gaat niet naar de verkoper maar naar een derde partij: rekening op naam van Goldshire Gadgets (bedrijf uit Ierland), IBAN NL90 FNOM 0350 4661 16.
  3. Belgische webshop, een Ierse handelsnaam en een Nederlandse fintech-rekening
  4. De site is gloednieuw (previewafbeelding met timestamp juli 2026) en de naam was eerder nergens online te vinden.
  5. Van augustus 2025 tot juli 2026 wisselt de hosting meerdere keren: eerst GoDaddy-certificaten, dan Let's Encrypt in verschillende opzetten, en op 7 juli 2026 ineens DigiCert en Let's Encrypt naast elkaar.
  6. VH Group is een eenmans-evenementenbedrijf uit Stabroek, geen elektronica- of tuinmachinehandel Commanditaire vennootschap (CommV)
  7. De detailhandelscodes zijn pas op 15 april 2026 toegevoegd, dus de claim dat ze dit sinds 2021 verkopen klopt niet
  8. Het "magazijn en verzendadres" is een flexkantoor waar je een postadres huurt vanaf € 149 per maand.
  9. De webshop zelf lijkt van rond juli 2026 te dateren (mijn afleiding uit een tijdstempel) en is met een AI-sitebouwer gemaakt
  10. Er zijn geen reviews, keurmerk of andere online sporen, ondanks 367 artikelen en vijf jaar zogenaamd bestaan
naja, dit was even eerste oog opslag..
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
# whois ulbas.com
   Domain Name: ULBAS.COM
   Registry Domain ID: 3008246110_DOMAIN_COM-VRSN
   Registrar WHOIS Server: whois.godaddy.com
   Registrar URL: http://www.godaddy.com
   Updated Date: 2026-08-07T10:18:40Z
   Creation Date: 2025-08-08T10:51:38Z
   Registry Expiry Date: 2027-08-08T10:51:38Z
# whois goldshiregadgets.com
   Domain Name: GOLDSHIREGADGETS.COM
   Registry Domain ID: 3138418043_DOMAIN_COM-VRSN
   Registrar WHOIS Server: whois.godaddy.com
   Registrar URL: http://www.godaddy.com
   Updated Date: 2026-09-02T09:34:26Z
   Creation Date: 2026-09-02T09:34:25Z
   Registry Expiry Date: 2027-09-02T09:34:25Z
# dig +short ulbas.com
185.158.133.1
# dig +short goldshiregadgets.com
185.158.133.1
https://www.pappers.be/nl/company/vh-group-0771795049Activiteit

VH Group
Code NACEBEL

93.199

•Overige sportactiviteiten, n.e.g.90.392

•Ontwerp en bouw van podia en decors90.399

•Andere ondersteunende activiteiten voor scheppende en uitvoerende kunst, n.e.g.Minder zien

Activiteitsgebied

Kunst, cultuur, sport en recreatie activiteiten

[ Voor 8% gewijzigd door Charlie_Root op 06-10-2026 16:37 ]

Mercedes E300e / 8x AEG 455Wp PV / Panasonic Aquarea WH-WXG12ME8 12kW / 3x Marstek Venus E 3.0kWh + Marstek CT002 / Intel i5-13600KF / RTX 3090 / Arch Linux KDE Plasma Wayland

• 3DWim
Ik dacht dat dit een Marstek topic was?
Misschien al die scam onderzoeken elders publiceren ? Mag duidelijk zijn dat het geen frisse zaak is. Waarom dan iedereen zijn eigen onderzoek moet starten ontgaat mij volledig.

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

SatScan schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 13:58:
Startpost vernieuwd 🔋

Ik vind het echt goed gedaan, @SatScan ! _/-\o_

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus E V2 5.12 kWh V158; HW P1; HomeAssistant

• DiJerno
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:40
Het viel mij op dat ik met regelmaat een 2 a 300W aan vermogen uit het net bleef halen. Na veel zoeken bleek dat HomeWizard zelf de P1 poort wel iedere seconde uitleest maar dat HA integratie van HW dit maar om de 5 seconden deed. Nu heb ik een alternatieve app gevonden welke de API van de P1 dongle uitleest en dit met dezelfde lay-out als dat van HW. OBC verwerkt de gegevens nu iedere seconde. De waardes zijn nu veel beter.

Als ik er iemand gelukkig mee kan maken. https://github.com/taurgis/homeassistant-homewizard-instant

E-208, DuoSida gestuurd met HA, 20kWh aangestuurd met OBC, 9kWp (28x330wp) OZW SolarEdge 5kW met optimizers, Daikin airco 8kW en warmtepomp 8kW.

• tweeek
Op deze zonnige dag had ik beide accu's vol en hier nog een ontlading.

V3 - 2000 watt ontladen - waar vandaag 4,2 kWh uit kwam :)

DiJerno schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 20:10:
Het viel mij op dat ik met regelmaat een 2 a 300W aan vermogen uit het net bleef halen. Na veel zoeken bleek dat HomeWizard zelf de P1 poort wel iedere seconde uitleest maar dat HA integratie van HW dit maar om de 5 seconden deed. Nu heb ik een alternatieve app gevonden welke de API van de P1 dongle uitleest en dit met dezelfde lay-out als dat van HW. OBC verwerkt de gegevens nu iedere seconde. De waardes zijn nu veel beter.

Als ik er iemand gelukkig mee kan maken. https://github.com/taurgis/homeassistant-homewizard-instant
Dat is al veel langer geweten hoor.
HomeWizard heeft hier met de websocket een eigen workaround voor...

https://api-documentation.homewizard.com/docs/v2/websocket/

• lvhb
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-10 19:41
Pietervs schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 17:06:
[...]

Ik vind het echt goed gedaan, @SatScan ! _/-\o_
Goed werk @Satscan. Echt een grote verbetering.

Marstek Venus E 5,12 V2 met HWp1. Firmware EMS 158.1. BMS 216.DMR 5 Communicatiemodule 2025..... Belgie

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-10 14:06
Ik zit momenteel te stoeien met mijn accu's en de firmware. Ik had heel even EMS v 150 draaien op een van mijn venus E3.0 batterijen maar de modbus was helemaal naar de klote met die firmware. Dus vlug Marstek AI gevraagd de firmware weer terug te zetten. Ik draai nu 2x 148.ish wat prima gaat. Zijn er al mensen die een versie hebben gekregen van marstek die nieuwer is dan 150 waarbij modbus weer werkt? De reden dat ik het vraag is omdat ik eigenlijk nog een 3de batterij bij wil maar ik bang ben dat deze standaard wordt geleverd met 150. Ik had van marstek begrepen dat v148 en v149 niet meer worden aangeboden en dat je daar niet meer naar terug kunt als je dat wil. Dat betekent dat wanneer ik een derde batterij ontvang en v150 daar op zit ik de pineut ben en ik dus geen modbus kan gebruiken. Dan moet ik echter wel de mogelijkheid hebben om 150.x of 151 ofzo te installeren anders heb ik niets aan die derde batterij

[ Voor 8% gewijzigd door sygys op 07-10-2026 11:28 ]

NL - 1 x Venus E 3.0 v148, 1 x Venus E 3.0 v148.3 , BMS v115, VMS v119, API disabled, CT003 emulatie - Astrameter add-on, NUC10 watercooled + Home Assistant OS, custom integratie Marstek modbus

• 3DWim
sygys schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 11:21:
Ik had van marstek begrepen dat v148 en v149 niet meer worden aangeboden en dat je daar niet meer naar terug kunt als je dat wil.
AI is erg onbetrouwbaar dus mijn eerste reactie is: van wie heb je dat gehoord? En is dat dan een wensgedachte van het bedrijf of een harde realiteit?
Downgrade wordt volgens mij vaak eerst afgeraden en niet aangeboden.

Verder is het bij je huidige accu's toch ook gelukt of denk je dat Marstek weet dat het je 3e accu is?
Lijkt mij sterk dat ed hardware ineens anders is. Kan maar verwacht het niet.

• RPiNut
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
... Ik had van marstek begrepen dat v148 en v149 niet meer worden aangeboden en dat je daar niet meer naar terug kunt als je dat wil. ...
Ik kijk al even mee met dit forum en heb uit eindelijk mijn eerste Marstek Venus 3.0 gekocht. Ook ik had hem geupdate naar V150. Maar kreeg toch na vragen om V148 binnen 12 uur V148 gepushed. Modbus werkt nu verder weer prima. Hij werd overgens geleverd met V144.

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:09

coldasice

business intelligence

Ik zit momenteel te stoeien met mijn accu's en de firmware. Ik had heel even EMS v 150 draaien op een van mijn venus E3.0 batterijen maar de modbus was helemaal naar de klote met die firmware. Dus vlug Marstek AI gevraagd de firmware weer terug te zetten. Ik draai nu 2x 148.ish wat prima gaat. Zijn er al mensen die een versie hebben gekregen van marstek die nieuwer is dan 150 waarbij modbus weer werkt? De reden dat ik het vraag is omdat ik eigenlijk nog een 3de batterij bij wil maar ik bang ben dat deze standaard wordt geleverd met 150. Ik had van marstek begrepen dat v148 en v149 niet meer worden aangeboden en dat je daar niet meer naar terug kunt als je dat wil. Dat betekent dat wanneer ik een derde batterij ontvang en v150 daar op zit ik de pineut ben en ik dus geen modbus kan gebruiken. Dan moet ik echter wel de mogelijkheid hebben om 150.x of 151 ofzo te installeren anders heb ik niets aan die derde batterij
Werkt alweer een week of 2 stabiel hier... eentje op V150 en de andere op V148...

freelance-intelligence.info

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

coldasice schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 11:54:
[...]

Werkt alweer een week of 2 stabiel hier... eentje op V150 en de andere op V148...
En die op 150 herstart niet om het half uur? Zet de LED verlichting eens uit en check na een uurtje of die weer magisch aan staat.

• JeffreyGorissen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:52

JeffreyGorissen

Do or do not, there is no try.

Hoi allemaal,

Naar aanleiding van de LED hardware fout in mijn marstek Venus 2, is er nu een replacement model 3 onderweg.

Tot nu toe heb ik niets gehoord over wat er met het "defecte" model gedaan moet worden.

Zijn er andere die deze replacement al hebben gekregen die wel meer info hebben?

🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 56TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V153 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-10 14:06
Arjan A schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 12:36:
[...]

En die op 150 herstart niet om het half uur? Zet de LED verlichting eens uit en check na een uurtje of die weer magisch aan staat.
Volgens mij zijn er puur problemen met modbus in 150 of nog meer problemen?

NL - 1 x Venus E 3.0 v148, 1 x Venus E 3.0 v148.3 , BMS v115, VMS v119, API disabled, CT003 emulatie - Astrameter add-on, NUC10 watercooled + Home Assistant OS, custom integratie Marstek modbus

JeffreyGorissen schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 13:53:
Zijn er andere die deze replacement al hebben gekregen die wel meer info hebben?
Van wat ik heb gehoord/gelezen zaten de retour magazijnen momenteel vol (met al die defecte Venus A units gok ik). Dus nog niets concreets gehoord voor de retour van men defecte Venus A. Kan zijn dat ze binnen enkele maanden pas ophalen als ze meer plaats hebben. Maar iets concreet konden ze niet zeggen.

Zou zeggen zet het ergens in een hoek en wacht enkele maanden af. Als tegen 2027 nog niet is opgehaald dan ga ik toch naar recyclage park brengen hoor :+

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
Hoi allemaal,

Naar aanleiding van de LED hardware fout in mijn marstek Venus 2, is er nu een replacement model 3 onderweg.

Tot nu toe heb ik niets gehoord over wat er met het "defecte" model gedaan moet worden.

Hoeveel tijd zat er bij jou tussen het melden en het ophalen?

• 3DWim
Hoi allemaal,

Wat zegt het bedrijf dat de omruiling regelt ? Ik neem aan dat je bij de verkoper eerst garantie aangevraagd hebt.
Hier op een forum kan iedereen wat roepen maar dat heeft weinig waarde als er ineens toch een koerier voor de deur staat.

3DWim schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 14:28:
[...]
Wat zegt het bedrijf dat de omruiling regelt ? Ik neem aan dat je bij de verkoper eerst garantie aangevraagd hebt.
Hier op een forum kan iedereen wat roepen maar dat heeft weinig waarde als er ineens toch een koerier voor de deur staat.
Maar weinig leveranciers die de opruiling zelf regelen. Meestal is dat via Marstek China (vanuit Duitsland). En dat durft nogal eens afwijken van hun eigen procedure. Meermaals informeren of de omruiling nu eindelijk gaat gebeuren. Dan mail dat binnen 20 dagen zal plaatsvinden en je nog tracking nummer krijgt. Na 20 dagen nog geen batterij en zonder waarschuwing een ongeduldige vervoerder voor de deur (gelukkig iemand thuis) 8)7 Op mijn bericht van ophaling nog geen reactie behalve geduld hebben. Op een dag gaan ze daar hoogstwaarschijnlijk ook onaangekondigd voor de deur voor staan... :+

• 3DWim
@Avenger 2.0 , dat weet en lees ik ook allemaal. Maar heb jij dan van Marstek of wie dan ook zwart op wit dat de accu opgehaald gaat worden?
Dat is in mijn ogen cruciaal.

• lvhb
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-10 19:41
[...]

Ik heb net hetzelfde meegemaakt door de hardwarefout van de LED's. Het magazijn van de retour batterijen zit bomvol. Geen probleem hoor voor mij . Die V2 met hardware fout doet het prima met de LED's aan. Er draaien er dus 2 voor de prijs van één. Ssssst . Even testen of ik deze winter met een dynamisch contract voordeel doe met 2 batterijen. Laat dat retour magazijn nog maar wat vol zitten.

Marstek Venus E 5,12 V2 met HWp1. Firmware EMS 158.1. BMS 216.DMR 5 Communicatiemodule 2025..... Belgie

3DWim schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 14:50:
@Avenger 2.0 , dat weet en lees ik ook allemaal. Maar heb jij dan van Marstek of wie dan ook zwart op wit dat de accu opgehaald gaat worden?
Dat is in mijn ogen cruciaal.
Dear Customer, we sincerely apologize to hear that you are experiencing issues with your device. We have detected a malfunction in your device and have initiated the “Replace First, Return Later” process for you. Once our technical team approves your request, you will receive a notification email from the Marstek app. Please click the link in the email to provide your shipping and return addresses. Typically, we will ship the replacement device first and then schedule a date to pick up the original device. If you encounter any issues, please feel free to contact us through the app at any time. Thank you for your support, and we wish you all the best!
You'll need to pack your device on a pallet so we can schedule a pickup. We'll usually ship your replacement device first and then schedule a pickup. If you don't have a pallet, please use the one that comes with your replacement device.

• 3DWim
@Avenger 2.0 : duidelijk toch ? Als iedereen dit bericht krijgt dan snap ik de vragen niet noch dat mensen de accu's willen aanbieden op marktplaats.

3DWim schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 15:46:
@Avenger 2.0 : duidelijk toch ? Als iedereen dit bericht krijgt dan snap ik de vragen niet noch dat mensen de accu's willen aanbieden op marktplaats.
Ja dat zou ik ook niet riskeren. Het is niet dat ze nu onmiddelijk niet komen ophalen, dat ze dat over enkele maanden niet gaan doen. Als je dan geen batterij meer hebt bestaat de kans dat je factuur voor krijgt. Zou de batterij alleen maar wegdoen als ik daar schriftelijke bevestiging voor krijg dat ik dat mag. Maar iedereen mag uiteraard erop gokken dat ze niet de moeite meer willen doen of er niet moeilijk over doen als je al weggedaan hebt.

• JeffreyGorissen

JeffreyGorissen

maarte997 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 14:09:
[...]

Hoeveel tijd zat er bij jou tussen het melden en het ophalen?
Nog niet opgehaald, levering was uitgesteld wegens vakantie en dat ze geen tijdstip konden geven.

🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 56TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V153 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |

• JeffreyGorissen

JeffreyGorissen

Avenger 2.0 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 14:06:
[...]

Van wat ik heb gehoord/gelezen zaten de retour magazijnen momenteel vol (met al die defecte Venus A units gok ik). Dus nog niets concreets gehoord voor de retour van men defecte Venus A. Kan zijn dat ze binnen enkele maanden pas ophalen als ze meer plaats hebben. Maar iets concreet konden ze niet zeggen.

Zou zeggen zet het ergens in een hoek en wacht enkele maanden af. Als tegen 2027 nog niet is opgehaald dan ga ik toch naar recyclage park brengen hoor :+
Die van mij 'werkt' ook nog. Dus als ze niks zeggen dan is ie waarschijnlijk snel naar de 'recyclage' want zo een batterij staat toch in de weg....

• JeffreyGorissen

JeffreyGorissen

[...]

Gewoon via marstek in de app geregeld. Relatief snel reactie gekregen om hem om te ruilen. Ze hebben hem ook zelf vol liggen pompen tot boven de 3.65v per cel... Denk dat er intern wel nog een extra hard limit is want hij lijkt wel nog volledige capaciteit te hebben.

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:54
Vraagje over Astrameter.. Heb pas sinds kort de Venus V3 in huis dus zit nog een beetje te zoeken naar een optimale configuratie. Ik heb het e.e.a. wel werkend met een emulated ct002, maar de 'recommended' shellypro3em werkt niet goed op een of andere manier. Als ik die meter instel dan krijg ik een gigantisch jojo effect waarbij elke zoveel seconde ik een giga import van 2KW heb, en daarna een giga export van 2.5KW of meer. Dat blijft elkaar de hele tijd afwisselen. De oorspronkelijke P1 waarden worden via WebSocket Home WIzard P1 uitgelezen.

Wat me ook nog onduidelijk is, is wat die 'diagnosis' in de Marstek app moet doen bij de configuratie van je CT meter. Single phase of 3-phase? Soms mislukt het, soms niet? Krijg m'n vinger er niet achter wat hier de juiste instelling moet zijn (reguliere 3x25A netaansluiting)

Config op dit moment:
Bash: config.ini
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
[GENERAL]
DEVICE_TYPE = ct002
SKIP_POWERMETER_TEST = False

[CT002]

[MARSTEK]
ENABLE = False
MAILBOX = xxx
PASSWORD = xxx

[HOMEWIZARD]
IP = 192.168.10.2
TOKEN = 112xxx7AA90Cxxxxxx
SERIAL = 5c2fxxxxx
VERIFY_SSL = False

#[HOMEASSISTANT]
#IP = supervisor
#PORT = 80
#API_PATH_PREFIX = /core
# The add-on authenticates with its own Supervisor token; a standalone
# install needs a long-lived access token here instead.
#ACCESSTOKEN = 
#POWER_CALCULATE = False
#CURRENT_POWER_ENTITY = sensor.p1_meter_power

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:12
Hoi allemaal,

Maar er is toch helemaal geen hardware fout op de V2 mbtr tot de leds? Dit is toch software matig , elke V2 heeft er last van... Snap niet dat ze die van jouw hebben omgeruild hiervoor?
stijnos1991 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 16:08:
Vraagje over Astrameter.. Heb pas sinds kort de Venus V3 in huis dus zit nog een beetje te zoeken naar een optimale configuratie. Ik heb het e.e.a. wel werkend met een emulated ct002, maar de 'recommended' shellypro3em werkt niet goed op een of andere manier. Als ik die meter instel dan krijg ik een gigantisch jojo effect waarbij elke zoveel seconde ik een giga import van 2KW heb, en daarna een giga export van 2.5KW of meer. Dat blijft elkaar de hele tijd afwisselen. De oorspronkelijke P1 waarden worden via WebSocket Home WIzard P1 uitgelezen.

Wat me ook nog onduidelijk is, is wat die 'diagnosis' in de Marstek app moet doen bij de configuratie van je CT meter. Single phase of 3-phase? Soms mislukt het, soms niet? Krijg m'n vinger er niet achter wat hier de juiste instelling moet zijn (reguliere 3x25A netaansluiting)

Config op dit moment:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
[GENERAL]
DEVICE_TYPE = ct002

[CT002]

[MARSTEK]
ENABLE = False
MAILBOX = xxx
PASSWORD = xxx

[HOMEWIZARD]
IP = 192.168.10.2
SERIAL = 5c2fxxxxx
VERIFY_SSL = False

#[HOMEASSISTANT]
#IP = supervisor
#PORT = 80
#API_PATH_PREFIX = /core
#ACCESSTOKEN = 
#POWER_CALCULATE = False
Waar is de rest (en belangrijkste) van je config.ini?

Config op dit moment:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
[GENERAL]
DEVICE_TYPE = ct002

[CT002]

[MARSTEK]
ENABLE = False
MAILBOX = xxx
PASSWORD = xxx

[HOMEWIZARD]
IP = 192.168.10.2
SERIAL = 5c2fxxxxx
VERIFY_SSL = False

#[HOMEASSISTANT]
#IP = supervisor
#PORT = 80
#API_PATH_PREFIX = /core
#ACCESSTOKEN = 
#POWER_CALCULATE = False
De diagnose in de Marstekapp dient om de CT (of de Astrameter in dit geval) te laten weten op welke fase er een Marstek zit. In de logs kan je dit controleren. Normaal zet de astrameter de marstek al zelf op de juiste fase bij opstart. Soms wil die wel eens missen of verkeerd zijn en dan helpt de autodiagnose knop. Voor een goede werking is wel belangrijk dat de fases goed staan.

• stijnos1991
Druppeltje_ schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 18:00:
[...]

Waar is de rest (en belangrijkste) van je config.ini?
Dit is het. Is er meer nodig? Ik dacht dat de rest terugvalt op Default settings.
stijnos1991 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 18:15:
[...]

Dit is het. Is er meer nodig? Ik dacht dat de rest terugvalt op Default settings.
Maar de default settings zijn op veel punten niet in orde. Is ook natuurlijk usecase afhankelijk, maar ik denk niet dat er veel zijn die de standaardwaardes gebruiken bij alles wat onder de CT sectie staat.

• zanzibart
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 23:30
Hallo iedereen,

Ik heb sinds een tiental dagen een probleem met mijn Venus E 3, voordien nooit problemen gehad. Er is nergens iets veranderd in WIFI, P1 meter, instellingen van de batterij. Ik gebruik de HomeWizard P1 meter en heb één batterij die op zelfconsumptie staat. Ik zat op firmware 150.

Nu begint de batterij één tot tweemaal per dag op random momenten te ontladen aan maximum vermogen (800w), tot hij leeg is of tot ik tussenkom door de CT opnieuw te configureren. Tijdens het continu ontladen die ik in de Marstek app dat de P1 meter continu 22w zou doorgeven. Terwijl ik in de homewizard app duidelijk zie dat ik eigenlijk continu teruglever aan het net (soms tot 3.5kw als mijn zonnepanelen 2.7kw opbrengen terwijl dit gebeurt). Zoals gezegd moet ik dan de P1 meter opnieuw configureren in de app, en dan pikt hij onmiddellijk de juiste gegevens weer op.

Op deze manier is de batterij waardeloos. Ik zit berichten te sturen naar Marstek support in de app, maar dat gaat niet vooruit.

Stappen ondernomen:
  • P1 meter via de Homewizard app naar de laatste versie gebracht
  • Nieuw WIFI netwerk aangemaakt en enkel de batterij en de P1-meter erop gezet
  • Batterij gedowngraded naar v148
  • Batterij gereset, terug naar fabrieksinstelling, enz
Ik probeer nu nog even met een lan kabel in de batterij, maar ik denk eigenlijk niet dat het netwerk het probleem is.

Zijn er nog andere mensen die dit soort problemen recent hebben, vooral in combinatie met de Homewizard P1 meter want ik denk dat daar toch het probleem moet zitten? Ik heb voor de rest geen thuisautomatisering dus een oplossing met Home Assistant zou voor mij weinig toegevoegde waarde bieden denk ik.
zanzibart schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 19:48:
Hallo iedereen,

Ik heb sinds een tiental dagen een probleem met mijn Venus E 3, voordien nooit problemen gehad. Er is nergens iets veranderd in WIFI, P1 meter, instellingen van de batterij. Ik gebruik de HomeWizard P1 meter en heb één batterij die op zelfconsumptie staat. Ik zat op firmware 150.

Nu begint de batterij één tot tweemaal per dag op random momenten te ontladen aan maximum vermogen (800w), tot hij leeg is of tot ik tussenkom door de CT opnieuw te configureren. Tijdens het continu ontladen die ik in de Marstek app dat de P1 meter continu 22w zou doorgeven. Terwijl ik in de homewizard app duidelijk zie dat ik eigenlijk continu teruglever aan het net (soms tot 3.5kw als mijn zonnepanelen 2.7kw opbrengen terwijl dit gebeurt). Zoals gezegd moet ik dan de P1 meter opnieuw configureren in de app, en dan pikt hij onmiddellijk de juiste gegevens weer op.

Op deze manier is de batterij waardeloos. Ik zit berichten te sturen naar Marstek support in de app, maar dat gaat niet vooruit.

Stappen ondernomen:
Ik probeer nu nog even met een lan kabel in de batterij, maar ik denk eigenlijk niet dat het netwerk het probleem is.

Zijn er nog andere mensen die dit soort problemen recent hebben, vooral in combinatie met de Homewizard P1 meter want ik denk dat daar toch het probleem moet zitten? Ik heb voor de rest geen thuisautomatisering dus een oplossing met Home Assistant zou voor mij weinig toegevoegde waarde bieden denk ik.
Denk eerlijk gezegd dat het niet bij de HWP1 zit 🫣.
Hoelang zat je al op fw 150? En heeft hij op 148 nog steeds hetzelfde?

• tweeek
zanzibart schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 19:48:
Hallo iedereen,

Stappen ondernomen:

Dit was mij vandeweek ook opgevallen ..... wilde de batterij resetten maar dat wilde ook niet, uiteindelijk de stekker eruit en na een tijdje ging de batterij ook uit, aantal uren uit laten staan en daarna weer aangezet en erbij gebleven en startte normaal op en deed weer wat ie moest doen.
Dit gebeurde met de V1 op 5 oktober in de ochtend en met de HWP1, de V3 ging gewoon goed verder.
Bij mij gaf de marstek dus rondom de 20 watt gegevens door terwijl die vol stond(ter info)

[ Voor 3% gewijzigd door tweeek op 07-10-2026 20:46 ]

• JeffreyGorissen

JeffreyGorissen

NoFate schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 17:54:
[...]

Maar er is toch helemaal geen hardware fout op de V2 mbtr tot de leds? Dit is toch software matig , elke V2 heeft er last van... Snap niet dat ze die van jouw hebben omgeruild hiervoor?
Kennelijk begrijpt marstek de link tussen de LED switch en het niet meer werken/updaten van het batterij percentage niet? Er zijn al meerdere mensen voor mij die aangegeven hebben dat ze een nieuw exemplaar ontvangen hebben. Ik heb er niet specifiek om gevraagd, ze hebben het zelf voorgesteld na een beetje heen en weer troubleshooting.

• zanzibart
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 23:30
Druppeltje_ schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 19:58:
[...]

Denk eerlijk gezegd dat het niet bij de HWP1 zit 🫣.
Hoelang zat je al op fw 150? En heeft hij op 148 nog steeds hetzelfde?
Van zodra 150 uitkwam heb ik hem al geïnstalleerd. Op 148 heeft de batterij hetzelfde probleem. Morgen zien of de lan verbinding een verschil maakt.

• NoFate
JeffreyGorissen schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 23:00:
[...]

Kennelijk begrijpt marstek de link tussen de LED switch en het niet meer werken/updaten van het batterij percentage niet? Er zijn al meerdere mensen voor mij die aangegeven hebben dat ze een nieuw exemplaar ontvangen hebben. Ik heb er niet specifiek om gevraagd, ze hebben het zelf voorgesteld na een beetje heen en weer troubleshooting.
Wel handig, dan heb je nu een gratis batterij, want die oude komen ze toch niet ophalen, en met de V2 is niks mis mee
NoFate schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 04:59:
[...]
Wel handig, dan heb je nu een gratis batterij, want die oude komen ze toch niet ophalen, en met de V2 is niks mis mee
Volgens mij komen ze de batterij zeker nog ophalen als magazijn terug leeg is in toekomst. Blijft niet haalbaar om iedereen gratis een nieuwe batterij te leveren. Ooit gaan ze je een refurbished v1/v2/v3 leveren als die stuk gaat. Je ziet bij de concurrentie (Zendure, etc) dat ze zelfs doorgebrande units komen ophalen. Dus dat wil toch zeggen dat ze plannen om die in de toekomst te refurbishen...

• NoFate
Avenger 2.0 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 07:30:
[...]

Volgens mij komen ze de batterij zeker nog ophalen als magazijn terug leeg is in toekomst. Blijft niet haalbaar om iedereen gratis een nieuwe batterij te leveren. Ooit gaan ze je een refurbished v1/v2/v3 leveren als die stuk gaat. Je ziet bij de concurrentie (Zendure, etc) dat ze zelfs doorgebrande units komen ophalen. Dus dat wil toch zeggen dat ze plannen om die in de toekomst te refurbishen...
Mja, tot nu toe komen ze hem niet ophalen, dus heb je een gratis batterij

• dnat
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 08:26

Config op dit moment:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
[GENERAL]
DEVICE_TYPE = ct002

[CT002]

[MARSTEK]
ENABLE = False
MAILBOX = xxx
PASSWORD = xxx

[HOMEWIZARD]
IP = 192.168.10.2
SERIAL = 5c2fxxxxx
VERIFY_SSL = False

#[HOMEASSISTANT]
#IP = supervisor
#PORT = 80
#API_PATH_PREFIX = /core
#ACCESSTOKEN = 
#POWER_CALCULATE = False
de optimale configuratie is starten met enkel marstek gesupporteerde produkten en zien dat het produkt op zichzelf langere tijd stabiel is, dan pas begin je aan DYI....
NoFate schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 08:11:
[...]
Mja, tot nu toe komen ze hem niet ophalen, dus heb je een gratis batterij
Zou hem inderdaad nu nog gebruiken, maar er niet van uitgaan dat ze nooit meer gaan achter vragen. Marstek is gewoon slecht in communicatie. Zou me niet verwonderen als je ineens na half jaar een mail krijgt dat ze komen ophalen :+ Zo was dat hier ook bij omwisseling van Venus C destijds.

• stijnos1991
dnat schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 08:26:
[...]

de optimale configuratie is starten met enkel marstek gesupporteerde produkten en zien dat het produkt op zichzelf langere tijd stabiel is, dan pas begin je aan DYI....
Nou, nee. Ik heb 0 vertrouwen in cloud diensten van Chinese fabrikanten. Het product had ook niet in huis gekomen als er geen lokale sturing mogelijk was. Veel liever DIY dan alles via de officiële cloud route. We zitten niet voor niets op tweakers he.
Pagina: 1 ... 47 48 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.