• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:54
obed112 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:45:
[...]

Dit heb ik ook gehad met een v1, daarom heb ik er nu ook standaard hw plugs tussen zitten en ga ik eens per week volledig vol en volledig leeg. Die van mij werd omgewisseld vanuit een magazijn uit Duitsland, dit duurde wel een aantal weken.
Bij marstek hebben ze eerder gezegd dat er geen vermogens verlies word weergegeven, dus wanneer er bij mij 4,5kWh in zou gaan, daarbij opgeteld de 11/% en dan nog een paar honder watt vermogens/omvormer verlies .... dan is het duidelijk.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:54
obed112 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:47:
[...]

Deze batterij moet worden vervangen. Dit is niet okay.
Tot nog toe krijg in geen respons, alleen de melding / info dat het ligt aan lage vermogens.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12:04
obed112 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:45:
[...]

Dit heb ik ook gehad met een v1, daarom heb ik er nu ook standaard hw plugs tussen zitten en ga ik eens per week volledig vol en volledig leeg. Die van mij werd omgewisseld vanuit een magazijn uit Duitsland, dit duurde wel een aantal weken.
Ik heb even gekeken. Bij mijn V2 gaat er via Marstek App 4,89kWh in van 20 naar 100% en er uit gaat er exact 4,5 kWh uit van 100 naar 11%. Bij mijn V3 liggen de waarden wat beter, van 12 naar 100% gaat er 5,4kWh in en ook 4,5 kWh van 100 naar 12%.

Efficiency voor mijn V2 zit op 76,9% (73 volgens Shelly) en voor mijn V3 zit op 82,3% (75,1 volgens Shelly).

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8


  • obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:02
tweeek schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:52:
[...]

Tot nog toe krijg in geen respons, alleen de melding / info dat het ligt aan lage vermogens.
Ik heb ze gegevens gestuurd van de hw plug via de Marstek app, toen kreeg ik dit e-mail adres. Misschien kun je even een mailtje sturen naar: support@marstekenergy.com.

🇳🇱 3x Marstek V3 - 5.12 kWh | V149| HW p1 | HW smart plugs | HA | HBC |


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:54
obed112 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:58:
[...]

Ik heb ze gegevens gestuurd van de hw plug via de Marstek app, toen kreeg ik dit e-mail adres. Misschien kun je even een mailtje sturen naar: support@marstekenergy.com.
Ze doen eigenlijk niet heel veel meer via de mail, of je moet ze gek maken. ( 1e contact via mail maart 2025)
Ik had al veel eerder contact en ook daarover maar alles werd afgedaan als zijnde lage vermogens en wanneer ik dan een screenshot stuurde dan werden dus de verliezen van de omvormer niet weergegeven, als mededeling.

Lastige kwestie waarbij ik zelf denk dat er wel capaciteit is maar deze dus in de 11% zit.
Verder heb ik geen idee hoe ik dit nog anders uit kan leggen in de app.

[ Voor 3% gewijzigd door tweeek op 20-06-2026 20:12 ]

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

tweeek schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:52:
[...]
Tot nog toe krijg in geen respons, alleen de melding / info dat het ligt aan lage vermogens.
Verzin anders een ander excuus waarmee ze je batterij moeten vervangen. Een v1/v2 moet je toch nog ongeveer 4kWh moeten kunnen uithalen. Dan vind ik 3,3kWh toch niet aanvaardbaar.

  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:54
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 20:12:
[...]

Verzin anders een ander excuus waarmee ze je batterij moeten vervangen. Een v1/v2 moet je toch nog ongeveer 4kWh moeten kunnen uithalen. Dan vind ik 3,3kWh toch niet aanvaardbaar.
Zeg het excuus maar wat ik zou kunnen verzinnen, ik heb namelijk geen idee meer.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-06 21:49
Hier geraak ik sinds de installatie van de MT Venus Energy app ook nog maar tot aan 98% SOC. Het cel verschil is dan wel gezakt maar ik weet eigenlijk niet of ik daar nu blij mee moet zijn.

Kan je die cel balancing trouwens uitschakelen?

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc


  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12:04
r2504 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 20:27:
Hier geraak ik sinds de installatie van de MT Venus Energy app ook nog maar tot aan 98% SOC. Het cel verschil is dan wel gezakt maar ik weet eigenlijk niet of ik daar nu blij mee moet zijn.

Kan je die cel balancing trouwens uitschakelen?
Probeer het eerst eens om de accu via normale bijgeleverde tools te laten werken. Even geen andere besturing, desnoods even via manueel schema laden en ontladen. Al dat “kalibreren” van externe tools kan misschien wel problemen veroorzaken.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8


  • Dries Delaey
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 23-06 19:03
Dries Delaey schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:30:
Hi, allereerst dank je wel voor het uitgebreide overzicht. Ik denk dat in ondertussen wel alles gelezen heb en (ondanks de zotte documentatie hier) toch nog een vraag heb.

Basics:
  • Marstek Venus E3 - 5,12kW, firmware 148
  • Energiemeter Marstek CT003 - firmware 108
  • Meter Landis + Gyr E360
  • België
Vandaag de batterij met CT003 op de P1 meter geplaatst. Allebei op dedicated 2.4gHz wifi. Allebei netjes gekoppeld in de app, en ze vinden elkaar.

In 'manueel' kan ik de batterij aansturen om op te laden of te ontladen. Maar in 'self consuming' gaat er precies toch iets mis. Na alles te hebben onderzocht lijkt het me dat de CT003 niet de juiste info doorgeeft.

Na alles te onderzoeken, lijkt 'mijn' CT003 ook helemaal niet op de CT003 die overal beschreven staat. Geen aparte voeding, geen antenne, enkel zo'n kleine dongle.

Als ik de data bekijk ziet die precies wel wat er in totaal wordt afgenomen of op het net gezet. Maar de 3 fasen blijven op nul. Ik vermoed dat daar het schoentje knelt.

Nu wou heb ik 2 vragen:
  1. Heeft iemand al deze hardware-versie van de CT003?
  2. Als ik de fabrikant & type meter instel, is dit wel opgeslaan, maar als ik opnieuw kijk is dat terug leeg. Blijft dat scherm bij jullie ingevuld?
Ik voeg hierbij foto van de CT en screenshot van de datastroom in de app. (Totale data klopt maar geen info op de 3 fasen)

Foto P1

https://photos.app.goo.gl/jPZ5nByXh4X6SK2Y9

Screenshot:

https://photos.app.goo.gl/x5MZ7YP2abitiTk69

Mocht iemand me op weg kunnen helpen, zeer welkom 😀
Deze video leert me dat de digitale meter van Landis + Gyr E360 al eens vreemd kan doen met de P1 meter, en ik beter een CT meter laat plaatsen. Iemand met diezelfde ervaring?

YouTube: Marstek Venus E 3.0 installeren? Zo doe je het stap voor stap

  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:54
Dries Delaey schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:21:
[...]

Deze video leert me dat de digitale meter van Landis + Gyr E360 al eens vreemd kan doen met de P1 meter, en ik beter een CT meter laat plaatsen. Iemand met diezelfde ervaring?

YouTube: Marstek Venus E 3.0 installeren? Zo doe je het stap voor stap
https://eu.marstekenergy....003-met-p1-ir-aansluiting

Je hebt een hele nieuwe variant dus ?

Het is een bekend iets dat deze slimme meters niet altijd correct werken, er zouden tal van versies in omloop zijn.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Dries Delaey schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:21:
Deze video leert me dat de digitale meter van Landis + Gyr E360 al eens vreemd kan doen met de P1 meter
Welke Landis + Gyr E360 precies? Er zijn meer dan 15 versies.

  • Dries Delaey
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 23-06 19:03
Landis + Gyr E360-3P

Van 2025, 6kV, UC3, IP54

(Wellicht niet de details die je nodig hebt😀)

AZ3D.C5D.B2 (en dan nog een reeks cijfers)

  • Dries Delaey
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 23-06 19:03
tweeek schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:31:
[...]

https://eu.marstekenergy....003-met-p1-ir-aansluiting

Je hebt een hele nieuwe variant dus ?

Het is een bekend iets dat deze slimme meters niet altijd correct werken, er zouden tal van versies in omloop zijn.
Yup lijkt me idd meest recente, nieuwe variant. Al geprobeerd om voeding aan te sluiten, maar dat maakt geen verschil.
tweeek schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 20:18:
[...]

Zeg het excuus maar wat ik zou kunnen verzinnen, ik heb namelijk geen idee meer.
In verleden waren hier ook veel mensen die SoC dropt hadden door slechte cel in de batterij. Bv van 20% naar 11% direct of van 80% naar 100%. Heb je daar ook geen last van of kan je zo niets opgeven als reden? Dat je nog 20% hebt en dat de batterij ineens uitvalt naar 11% en je ziet dat de capaciteit te laag is van de batterij? Hier toch in verleden berichten gezien dat ze na firmware test updates dan toch besloten om de batterij te vervangen hierdoor.

  • Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 00:13
Ik heb de afgelopen 1,5 maand nu 3x het probleem gehad dat de ct003 zijn verbinding verloor. In mei heeft hij daardoor 8 dagen de batterijen stil gelegd (was op vakantie).


Gisteren zag ik dat hij in de app met BT en WIFI verbinding na twee seconden stopte met het tonen van de vermogens en wattages. Tot nu toe zag ik zolang er BT verbinding was altijd automatisch nieuwe waarden. Sinds gisterenavond toont de app helemal niks meer. Open ik in éen van de batterijen ct-gegevens, dan krijg ik wel elke seconde updates te zien. Ik heb al een paar keer in de app gereset en de ct003 helemaal van de stroom afgehaald. Maar dat helpt niet. Iemand een tip?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VP9AMI3u1ic1z-wwgIN2kPiZWIo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S0VLFc01IsrSkws3KjgemZZx.jpg?f=fotoalbum_large
Mg4gebruiker schreef op zondag 21 juni 2026 @ 09:06:
Ik heb de afgelopen 1,5 maand nu 3x het probleem gehad dat de ct003 zijn verbinding verloor. In mei heeft hij daardoor 8 dagen de batterijen stil gelegd (was op vakantie).


Gisteren zag ik dat hij in de app met BT en WIFI verbinding na twee seconden stopte met het tonen van de vermogens en wattages. Tot nu toe zag ik zolang er BT verbinding was altijd automatisch nieuwe waarden. Sinds gisterenavond toont de app helemal niks meer. Open ik in éen van de batterijen ct-gegevens, dan krijg ik wel elke seconde updates te zien. Ik heb al een paar keer in de app gereset en de ct003 helemaal van de stroom afgehaald. Maar dat helpt niet. Iemand een tip?[Afbeelding]
Maar werkt hij wel gewoon? Want het niet tonen van waardes was hier wel vaker het geval toen ik de CT003 nog gebruikte. Maar de batterijen deden toen gewoon wat ze moesten doen.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800


  • Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 00:13
Druppeltje_ schreef op zondag 21 juni 2026 @ 09:57:
[...]

Maar werkt hij wel gewoon? Want het niet tonen van waardes was hier wel vaker het geval toen ik de CT003 nog gebruikte. Maar de batterijen deden toen gewoon wat ze moesten doen.
Ja. Zoals ik al schreef zie na selecteren van een batterij onder 'CT' de waarden van de fase en de Venus E batterij.
Mg4gebruiker schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:33:
[...]

Ja. Zoals ik al schreef zie na selecteren van een batterij onder 'CT' de waarden van de fase en de Venus E batterij.
Maar dan is er toch ook geen probleem? Het Marstek CT overzicht per fase is nu niet bepaald handig en overzichtelijk te noemen. Zolang de batterij zijn werk doet zou ik er alleszins niet achteraan gaan hollen. Morgen rollen ze een fw update bij waarbij je 3 stappen achteruit zet tov de situatie nu.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:54
Wel leuk de vragenlijst/enquete die nu beschikbaar is.
En willen niet zomaar wat weten :)

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:54
WargamingPlayer schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:19:
[...]

Wat je even in de gaten moet houden dat SOC niet het verhaal verteld. Je moet dus kijken hoe veel kWh we van 11–100% in gaat. Dit zou ongeveer 5,25kWh zijn. Dan moet je kijken hoe veel kWh er uit gaat van 100-11, dat zou ongeveer 4,67 kWh moeten zijn. Je kan daar misschien 10% af zitten maar dat is het dan ook.

Je hebt er niks aan als je van 100-11 gaat en er komt maar 2,5kWh uit als je er 3 in stopt. Dan is hij gewoon defect.
Zojuist geladen op 2500 watt maximale stand, gewacht dat de cijfers bijgewerkt zijn en dan is dit het resultaat van een lading.
Ontlading doe ik straks met vol vermogen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ft6DjJKnnp3tb5spRkuW8sULMLM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S8t0QW4NITj2no0RomKir7QU.jpg?f=fotoalbum_large

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 00:13
Druppeltje_ schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:53:
[...]

Maar dan is er toch ook geen probleem? Het Marstek CT overzicht per fase is nu niet bepaald handig en overzichtelijk te noemen. Zolang de batterij zijn werk doet zou ik er alleszins niet achteraan gaan hollen. Morgen rollen ze een fw update bij waarbij je 3 stappen achteruit zet tov de situatie nu.
Ik gebruik dit scherm om de ct003 in de gaten te houden voor het geval hij weer uitvalt.

  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12:04
tweeek schreef op zondag 21 juni 2026 @ 14:25:
[...]

Zojuist geladen op 2500 watt maximale stand, gewacht dat de cijfers bijgewerkt zijn en dan is dit het resultaat van een lading.
Ontlading doe ik straks met vol vermogen.
[Afbeelding]
Hoe bij mij van leeg naar vol met laden op 1200W vermogen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sr2dfhzTGyCudyCmxISY6ncJFBU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dw5dQPbanx7Rfk5zZhYmrNrQ.jpg?f=fotoalbum_large

En met 2000W laden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WGqMzx4kYGPi3ugW8lrye75L97k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Junnui9blZGPtWXbIHuCH4Lc.jpg?f=fotoalbum_largeDus bij mij gaat er dus 4,8kWh in bij vol laden.

Ik ben nog op zoek naar vol ontlaad afbeeldingen.

Laden op een dag met slechte Efficiëntie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jt6QrONZoWDFpdJVAert05DRmn8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UlXTO4tH9jNAGwKUpjB80f1d.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door WargamingPlayer op 21-06-2026 16:57 ]

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:54
WargamingPlayer schreef op zondag 21 juni 2026 @ 16:38:
[...]

Hoe bij mij van leeg naar vol met laden op 1200W vermogen:

[Afbeelding]
Het scheelt (y) , mocht je nog eens een lading hebben van ook 2500 watt ffe screentje maken dat zou dan eigenlijk meer naar de 5kWh horen te gaan.
Heb nog maar eens bericht in app gedaan en naar de verkopende partij.
Het is voor mij nog niet rampzalig maar zeker wel jammer.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12:04
tweeek schreef op zondag 21 juni 2026 @ 16:49:
[...]

Het scheelt (y) , mocht je nog eens een lading hebben van ook 2500 watt ffe screentje maken dat zou dan eigenlijk meer naar de 5kWh horen te gaan.
Heb nog maar eens bericht in app gedaan en naar de verkopende partij.
Het is voor mij nog niet rampzalig maar zeker wel jammer.
De vraag is, hoe veel krijg je er uit nu. Dat zou ongeveer (5,25*0,88)=4,62 moeten zijn maar als het 4,62*0,90=4,158 is zou ook niet verkeerd zijn. Want dan haal je gewoon 80% of betere efficiency. Want misschien moet er bij mij wel meer in dan nodig :)

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:54
WargamingPlayer schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:01:
[...]

De vraag is, hoe veel krijg je er uit nu. Dat zou ongeveer (5,25*0,88)=4,62 moeten zijn maar als het 4,62*0,90=4,158 is zou ook niet verkeerd zijn. Want dan haal je gewoon 80% of betere efficiency. Want misschien moet er bij mij wel meer in dan nodig :)
Gok op 3,35 kWh , het gaat me niet echt om de RTE/ efficiency aangezien ik normaal op heel laag verbruik zit voor de avond nacht en ochtend van 50 tot 160 watt (ik "verkoop" meestal +-2kWh en het restant zelfconsumptie tot aan de volgende dag)

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12:07
Dienstmededeling:
Ik kijk net in/op de app en zie ineens een blauwe kop rechtsonder.
Benieuwd of het een nwe versie is en jawel hoor ongemerkt is de app geupdate naar v 1.6.66.

Zoals vaak bij marstek was even de BT verbinding weg maar ondertussen weer hersteld.
Buiten die blauwe kop zie ik 123 geen veranderingen qua opties.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:54
3DWim schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:10:
Dienstmededeling:
Ik kijk net in/op de app en zie ineens een blauwe kop rechtsonder.
Benieuwd of het een nwe versie is en jawel hoor ongemerkt is de app geupdate naar v 1.6.66.

Zoals vaak bij marstek was even de BT verbinding weg maar ondertussen weer hersteld.
Buiten die blauwe kop zie ik 123 geen veranderingen qua opties.
Aanpassingen voor de nieuwe varianten, en dat is niet gek natuurlijk.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12:04
tweeek schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:05:
[...]

Gok op 3,35 kWh , het gaat me niet echt om de RTE/ efficiency aangezien ik normaal op heel laag verbruik zit voor de avond nacht en ochtend van 50 tot 160 watt (ik "verkoop" meestal +-2kWh en het restant zelfconsumptie tot aan de volgende dag)
Nee, maar wanneer je er te weinig uit krijgt dan is dat gewoon een defecte cel en zal je accu veel sneller degraderen. Dit soort afbeeldingen zijn goed, want hiermee kan je bij je verkoper aangeven dat de accu niet conform is. Je moet uit een V3 gewoon minimaal 75% van 5,25kWh kunnen halen bij optimaal laden en ontladen. Een V2 is dit ongeveer 70%. Dis is gebaseerd op 12% SOC en omvormer verlies bij ontladen.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

WargamingPlayer schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:19:
[...]
Nee, maar wanneer je er te weinig uit krijgt dan is dat gewoon een defecte cel en zal je accu veel sneller degraderen.
Inderdaad, mogelijk laadt één cel niet goed of zijn ze gewoon te fel ongebalanceerd geleverd geweest vanuit fabriek. Gezien de interne cel balancing die erin zit niet voldoende is, zal dit ook niet rechtgetrokken worden.

  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:54
Avenger 2.0 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:32:
[...]

Inderdaad, mogelijk laadt één cel niet goed of zijn ze gewoon te fel ongebalanceerd geleverd geweest vanuit fabriek. Gezien de interne cel balancing die erin zit niet voldoende is, zal dit ook niet rechtgetrokken worden.
Iets van dat idee heb ik ook wel, en met de bommel tool wel gekeken en er is 1 cell die eruit springt, maar goed dat zegt mij verder eigenlijk niet zoveel.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • Phyth0n
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:48
tweeek schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 18:22:
[...]

Dit is een antwoord vanuit de app maar ik heb twijfels of het doet wat het zou moeten doen, mocht jij wel wat merken dan graag feedback:

Geachte klant, Hartelijk dank voor uw feedback. Zet de batterij terug naar de fabrieksinstellingen door de aan/uit-knop 10 seconden ingedrukt te houden (dit proces mag niet worden onderbroken). Sluit vervolgens de Wi-Fi aan zodra dit is voltooid. Voer een volledige laad- en ontlaadcyclus uit in de handmatige modus om de SOC te kalibreren. · In de handmatige modus: · Laat het apparaat eerst de batterij volledig opladen (tot 100% wordt weergegeven en deze gedurende enige tijd volledig opgeladen blijft); · Laat het apparaat vervolgens in de handmatige modus continu ontladen tot ongeveer 11%; Bedankt voor uw vertrouwen en steun. Wij wensen u een fijne dag! Met vriendelijke groet, Fred

Satscan heeft ook wat geschreven over kleine en grote beurt, staat of in de TS of bij pinned berichten.
Bedankt!, dit lijkt te hebben geholpen, nu gaat de SoC wel weer naar 100%. Wel ging er maar 4.18 kWh in en 3.59 kWh uit volgens de Marstek app zelf. Nu even kijken of daar nog betere waarden uitkomen nu de SoC weer lijkt te kloppen.

  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12:04
Phyth0n schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:30:
[...]

Bedankt!, dit lijkt te hebben geholpen, nu gaat de SoC wel weer naar 100%. Wel ging er maar 4.18 kWh in en 3.59 kWh uit volgens de Marstek app zelf. Nu even kijken of daar nog betere waarden uitkomen nu de SoC weer lijkt te kloppen.
4,18 er in is te weinig. 3,59 er uit ook. Er is dus een cel niet goed. Nog een paar keer dit doen en dan aanmelden voor vervanging/reparatie als het niet beter wordt.

In de Marstek app kan je gewoon aangeven dat je onvoldoende capaciteit er uit krijgt. Je zal misschien een andere firmware krijgen en dan moet je riedel weer doen. Ondertussen neem je ook contact op met je leverancier, die moet eigenlijk de vervanging regelen. Desnoods geef je aan wanneer je geen verbetering ziet dat je het product wil retourneren wegens niet conformiteit.

Er kunnen meerdere dingen gebeuren, je krijgt een nieuwe, de leverancier geeft geld terug, je hebt recht op 100% compensatie want je hebt ook nog eens opbrengst gemist.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:54
Rekensom 4.19 - .81 = 3,38 kWh eruit op 2500 watt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6FnB0w2n3x_m8XJhYFQT-V6TEc4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2nvyl10mZp8v6nkGKSWWAsAA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door tweeek op 21-06-2026 21:52 ]

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12:04
tweeek schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:48:
Rekensom 4.19 - .81 = 3,38 kWh eruit op 2500 watt

[Afbeelding]
Beter maar ook niet wauw.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:54
Tijd geleden haalde ik nog wel eens 3,6 / 3,7 kWh ..... maar het word telkens ietsje minder.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • dnat
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 12:52
Dries Delaey schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:21:
[...]

Deze video leert me dat de digitale meter van Landis + Gyr E360 al eens vreemd kan doen met de P1 meter, en ik beter een CT meter laat plaatsen. Iemand met diezelfde ervaring?

YouTube: Marstek Venus E 3.0 installeren? Zo doe je het stap voor stap
de reacties op je vraag zijn wat mager aangezien het hier weer gaat over 3rd party toooolzzzz en wat er dan allemaal ineens misgaat en paniek ......

ik heb vorige week nog een G360 opgezet, wel met de oude dongle.
sowieso altijd de extra voeding gebruiken, de Gyr360 geeft niet genoeg power, sommigen hebben er zelfs een actieve HW splitter moeten tussenzetten.

je ziet iets dus ik neem aan dat je P1 poort werkt

In de app via ct configuratie de G360 nemen, voor mij werkte beide types, maar ik heb uiteindelijk diegene genomen waar beta bij staat.

dan 3 fase zetten en autodiagnostic en dan afwachten tot hij hier door komt, kan wel enkele min duren.

Heb je al de manuele in - uit getest om even te zien of alles ok is?

je kan het forum hier nu goed helpen met info over die nieuwste dongle, volgens mij de eerste na de marketing intro, als het niet werkt en als je wil heb ik nog een oude ct003 liggen want in mijn tijd kwam er bij elke MT een ct003.
3DWim schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:10:
Dienstmededeling:
Ik kijk net in/op de app en zie ineens een blauwe kop rechtsonder.
Benieuwd of het een nwe versie is en jawel hoor ongemerkt is de app geupdate naar v 1.6.66.

Zoals vaak bij marstek was even de BT verbinding weg maar ondertussen weer hersteld.
Buiten die blauwe kop zie ik 123 geen veranderingen qua opties.
Versie 1.6.66 bestaat al een hele tijd. Die blauwe knop onderaan rechts was gewoon om deel te nemen aan een enquete.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net


  • Yeshua
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:46
DSSW schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:52:
[...]

Versie 1.6.66 bestaat al een hele tijd. Die blauwe knop onderaan rechts was gewoon om deel te nemen aan een enquete.
Volgens Play Store is deze update uit sinds 18 juni, dus "een hele tijd"? Als ik tik op op de knop, dan krijg ik 'What can I do for you today?'. Een soort helpfile/chatbot?

🇧🇪 | SolarEdge HD-Wave SE4000H | Maysun MS430MDG-54H N-Topcon Double Glass - 4380Wp (x12) ☀️Z | 🔋MT Venus E 3.0 5.12 kWh V148.117.112 | MT CT003 V116 | MT app 1.6.67 | VIOFO A129 Pro | RPi Zero 2 W (Pi-Hole & Unbound)


  • THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Yeshua schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:20:
[...]

Volgens Play Store is deze update uit sinds 18 juni, dus "een hele tijd"? Als ik tik op op de knop, dan krijg ik 'What can I do for you today?'. Een soort helpfile/chatbot?
Iets waar je niets aan hebt. Zit ook in de Dreame-app. Precies dezelfde.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line


  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12:04
tweeek schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:48:
Rekensom 4.19 - .81 = 3,38 kWh eruit op 2500 watt
Gewoon 4.19 er uit, nette waarde.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:54
WargamingPlayer schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:48:
[...]

Gewoon 4.19 er uit, nette waarde.
Wakker worden :) in de ochtend had ik eerder toch al ontladen dat is de 0,81 kWh :) :)

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:45
Die data van marstek klopt ook niks van, paar dagen 0 en een dag te veel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3nPLMHBWksopOCYYt9Ud7ogg_40=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7bMbrF4Dp2Ctlc8DGemHVfnK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X4M4EIqx8b_50sxyMYmsgdDtAI0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MjUPkdAOjha9IQbxbzYrIRHZ.png?f=fotoalbum_large

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030


  • Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-06 23:00
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vzPe6Ty.png

Het lijkt er op dat er toch één van mijn twee batterijen de geest heeft gegeven. Heb maar een ticketje aangemaakt. Hopelijk snel antwoord. Met deze zonnige dagen komen ze wel van pas.

Eergisteren geladen tot een 60%. Dan op die waarde gebleven tot gisteren rond 9u waar ie terugviel naar 0% en niets meer van data. Ik meen mij te herinneren dat ik ergens een datum zag van de laatste update en dat dit ook enkele dagen geleden was maar ik kan het totaal verkeerd voorhebben en iets van een datum van een volledig ander toestel hier thuis in mijn hoofd hebben. Herinner me niet dat ik een update geïnstalleerd heb. Dacht toch dat je die zelf moest installeren via de app. Of het moet zijn dat ze dit nu, vanuit Marstek, kunnen pushen. In ieder geval is de BMS versie, met V156, hoger dan in mijn handtekening staat. Misschien is er daar iets mee verkeerd gegaan

Het "Warn" lampje brandt rood. Om de zoveel tijd probeert ie toch nog eens en zie je het rood lichtje uitgaan en de rij witte led-lichtjes één voor één aangaan alsof ie aan het laden is. Maar op het eindje stopt ie weer en gaat rood weer aan

Kan ik ergens zien wanneer er een update is geïsntalleerd?

[ Voor 71% gewijzigd door Kenhas op 22-06-2026 18:32 ]

2x Marstek Venus E 5.12 v155 - CT003 V122 - BMS 216


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:54
Kenhas schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:19:
[Afbeelding]

Het lijkt er op dat er toch één van mijn twee batterijen de geest heeft gegeven. Heb maar een ticketje aangemaakt. Hopelijk snel antwoord. Met deze zonnige dagen komen ze wel van pas.
Laat de app nog iets zien aan gegevens?

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-06 23:00
@tweeek Nee, daar is ook alles blanco

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eZIn7s3.png

Heb nog beetje meer gezet in mijn eerste post hierboven

2x Marstek Venus E 5.12 v155 - CT003 V122 - BMS 216


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:54
Kenhas schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:31:
@tweeek Nee, daar is ook alles blanco

[Afbeelding]

Heb nog beetje meer gezet in mijn eerste post hierboven
Is het een laatste idee om de batterij met een ander toestel aan te melden, nieuwe app en nieuwe installatie?

Ik denk dat marstek meer kan als wij denken ( soms zelfs ervaren) of dat gebeurt is is natuurlijk niet te zeggen.

Rode lampjes zijn bij marstek niet de kleur van wat leuks.(meent dat ze in sommige gevallen daar ook nog wat aan kunnen doen)
V156 zou de laatste officieele versie zijn was de melding enkele weken geleden.

[ Voor 17% gewijzigd door tweeek op 22-06-2026 18:38 ]

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • Phyth0n
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:48
WargamingPlayer schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:20:
[...]

4,18 er in is te weinig. 3,59 er uit ook. Er is dus een cel niet goed. Nog een paar keer dit doen en dan aanmelden voor vervanging/reparatie als het niet beter wordt.

In de Marstek app kan je gewoon aangeven dat je onvoldoende capaciteit er uit krijgt. Je zal misschien een andere firmware krijgen en dan moet je riedel weer doen. Ondertussen neem je ook contact op met je leverancier, die moet eigenlijk de vervanging regelen. Desnoods geef je aan wanneer je geen verbetering ziet dat je het product wil retourneren wegens niet conformiteit.

Er kunnen meerdere dingen gebeuren, je krijgt een nieuwe, de leverancier geeft geld terug, je hebt recht op 100% compensatie want je hebt ook nog eens opbrengst gemist.
Nu de SoC kalibratie weer klopt komt er 4.23 kWh uit en gaat er daarna weer een kleine 4.9 kWh weer in. Wel blijft nu de SoC weer hangen op 98%, maar dat zal voor nu wel. Eerst even kijken hoe de accu zich komende week gedraagt.

  • Mann59
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23-06 22:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfCR5Y6QEy3RXcqWWo5eAv4CX4E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0TXAH2w8QXls85pEyTI2Xb6k.jpg?f=fotoalbum_large

Versie 1.6.66 van de Marstek App laat nu ook de historische netwerk gegevens zien van de CT003. Ik heb zowel de antenne als de P1 meter (het zwarte blokje) buiten de meterkast geplaatst. De signaalsterkte is zichtbaar verbeterd. Ik kan me voorstellen dat mijn oorsrponkelijke signaal regelmatig het verbindingsverlies van de CT003 met de batterij heeft veroorzaakt.

  • Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-06 23:00
tweeek schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:33:
[...]

Is het een laatste idee om de batterij met een ander toestel aan te melden, nieuwe app en nieuwe installatie?

Ik denk dat marstek meer kan als wij denken ( soms zelfs ervaren) of dat gebeurt is is natuurlijk niet te zeggen.

Rode lampjes zijn bij marstek niet de kleur van wat leuks.(meent dat ze in sommige gevallen daar ook nog wat aan kunnen doen)
V156 zou de laatste officieele versie zijn was de melding enkele weken geleden.
Als de update van enkele weken geleden is, zal ik die zeker niet zelf geïnstalleerd hebben. Was al maanden geleden dat ik de app nog geopend heb, tot ik die rode led zag branden. Alles verloopt (verliep) perfect via home assistant

2x Marstek Venus E 5.12 v155 - CT003 V122 - BMS 216


  • Bart Bever
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 23-06 18:35
Hallo allen,

Ik heb bij een kennis een V2 moeten verplaatsen omw verbouwingen.

De situatie is als volgt: Beneden de Telenet modem en Elektr.meter met MT CT003.

Verdieping 1 + zolder Accespunt en powerlines Telenet met het gekende verbindingsverlies en netwerkhoppen. Nu heb ik een oude 2,4gHz Dlink router op het AP (zolder) aangesloten en de Marstek daarop als enige toestel mee verbonden.

Het werkt voorlopig prima maar als ik in het Marstek Wifi signaal ga kijken heb ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://images.clickpix.org/181aeea89839266b717583e5f2651606.md.jpeg

Logisch ook natuurlijk maar is dit de juiste manier? Of zet ik beter de extra router naast de CT003 beneden ipv bij de Marstek op de zolder?

Maw, wie heeft het meeste baat bij een sterk Wifi signaal? De Accu of de CT003?


Mvg, Bart

[ Voor 4% gewijzigd door Bart Bever op 23-06-2026 15:16 ]

Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P


  • dnat
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 12:52
Bart Bever schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:14:
Hallo allen,

Ik heb bij een kennis een V2 moeten verplaatsen omw verbouwingen.

De situatie is als volgt: Beneden de Telenet modem en Elektr.meter met MT CT003.

Verdieping 1 + zolder Accespunt en powerlines Telenet met het gekende verbindingsverlies en netwerkhoppen. Nu heb ik een oude 2,4gHz Dlink router op het AP (zolder) aangesloten en de Marstek daarop als enige toestel mee verbonden.

Het werkt voorlopig prima maar als ik in het Marstek Wifi signaal ga kijken heb ik het volgende:

[Afbeelding]

Logisch ook natuurlijk maar is dit de juiste manier? Of zet ik beter de extra router naast de CT003 beneden ipv bij de Marstek op de zolder?

Maw, wie heeft het meeste baat bij een sterk Wifi signaal? De Accu of de CT003?


Mvg, Bart
simpel, smijt een degelijke wifi omgeving achter die telenet meuk (en zet die telenet wifi af), hiervoor kan je van Fritz bovoorbeeld perfect een mesh met een extra powerline in eenzelfde SID opbouwen.. (1220+1260) en dan nog een hoofd router kiezen.

de CT heeft het meeste baat bij beste wifi trouwens volgens mij.

desondanks werkt het normaal wel op een telenet omgeving, laatst nog een ct + 2*MT gaan plaatsen met telenet wifi.. sommigen betalen graag voor een dure provider :D

Een MT kan zelfs op een andere SID staan zolang ze in een zelfde IP range zitten, uiteindelijk kan je bij elk device in je app de wifi config doen, je moet dan natuurlijk wel met je BT koppelen aan elk device (heb ik nog niet getest, maar lukt wel volgens mij)

[ Voor 9% gewijzigd door dnat op 23-06-2026 15:40 ]


  • KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:14
Even uit interesse, hoe gaat de Marstek om met korte piekvermogens van bijv. een Quooker die kort aanslaat, of een inductieplaat die als het ware pulseert in vermogen?

Anker kwam nogal goed uit de tests op dit vlak, maar is een stuk duurder dan Marstek.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W


  • savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:12
Nu een maand een paar uurtjes per dag mijn cellen gebalanceerd. 3 van de 4 v3's zijn "gelukt". De cell voltage delta bij 3.65v is nu bij alle drie nu minder dan 0.15v. Echter loop ik nu tegen de bekende 57.6v battery voltage bug aan van de firmware. Heb hem net als de Duitse collega's maar even gemeld bij marstek. Hopelijk wordt dat door marstek opgelost in de firmware.
Heb nog 1 accu waarvan 1 cell niet lekker wil balanceren. (verschil blijft groter dan 0.25v). De rest van de cellen zijn wel gebalanceerd. De "leegste" cell is ook de eerste die weer leeg is bij het ontladen. Denk echt dat die cell meer dan 5% uit balans is met de rest zeg maar.
KoningPaulus schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:13:
Even uit interesse, hoe gaat de Marstek om met korte piekvermogens van bijv. een Quooker die kort aanslaat, of een inductieplaat die als het ware pulseert in vermogen?

Anker kwam nogal goed uit de tests op dit vlak, maar is een stuk duurder dan Marstek.
Veel hangt sowieso af van je DM en de manier waarop je de Marstek aanstuurt. Ik zie hier bij korte pieken de Marstek eigenlijk een secondje of 2 erna al beginnen te reageren. Met hoop en al 5 a 6 seconden is die bijgebeend aan het hoge gevraagde vermogen. Sneller is volgens mij niet mogelijk, ook niet met een ander merk. Je blijft met een reactietijd van je sturing zitten, en dan nog eens de reactietijd van de batterij zelf. Uiteindelijk zijn dat soort pieken ook verwaarloosbaar. Je praat over een paar centen dan.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800


  • Bart Bever
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 23-06 18:35
dnat schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:38:
[...]

simpel, smijt een degelijke wifi omgeving achter die telenet meuk (en zet die telenet wifi af), hiervoor kan je van Fritz bovoorbeeld perfect een mesh met een extra powerline in eenzelfde SID opbouwen.. (1220+1260) en dan nog een hoofd router kiezen.

de CT heeft het meeste baat bij beste wifi trouwens volgens mij.

desondanks werkt het normaal wel op een telenet omgeving, laatst nog een ct + 2*MT gaan plaatsen met telenet wifi.. sommigen betalen graag voor een dure provider :D

Een MT kan zelfs op een andere SID staan zolang ze in een zelfde IP range zitten, uiteindelijk kan je bij elk device in je app de wifi config doen, je moet dan natuurlijk wel met je BT koppelen aan elk device (heb ik nog niet getest, maar lukt wel volgens mij)
Bedankt voor de feedback maar ik denk dat die mensen op dit moment geen honderden euro's over hebben om een nieuw netwerk te voorzien. Bij verbindingsproblemen en wegvallen werd hier steeds met succes vermeld dat een extra router met eigen SSID een goede oplossing was. En dat lijkt het ook maar als de CT003 en de Marstek ver uit elkaar staan is de vraag waar ik de router best zet. Zeg nu niet in het midden want dat lukt niet, ik heb geluk dat er beneden de Telenet modem staat en op zolder een Telenet Accespunt. Dat moet toch voldoende zijn, powerlines buiten beschouwing gelaten want er is nu een eigen netwerk. Ik wil graag weten van wie een extra routertje heeft gezet voor de V2, staat deze bij de MT of de CT003?

Groeten,

Bart

Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P


  • CaPsLoCkEr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:57
Hoi allen

Ik overweeg de aankoop van 1 marstek venus E3 maar heb wat vragen. (Belgische installatie)

Hoe zit het nu met wifi verbinding? Ik lees tegenstrijdige berichten over goed en slecht bereik. Misschien is dit intussen via nieuwe firmware gestabiliseerd? De plaats waar de batterij komt te staan is het wifisignaal zeer goed. De omvormer van de zonnepanelen staat daar ook en die werkt ook gewoon goed op wifi. Een LAN kabel voorzien op die locatie is niet wenselijk dus een goede werking via wifi is noodzakelijk.

Ik heb reeds een homewizzard P1 meter. Is de homewizard app dan voldoende om alles te volgen van de accu?

Het doel is simpelweg de overschot van de opbrengst van de panelen in de accu te duwen. Voorlopig geen slimme sturingen of dynamische contracten of andere integraties. De accu staat ook naast de meterkast en krijgt een aparte stroomkring zodat ontladen op 2600w veilig kan.

Do or don't?

Alvast bedankt.

P.S. Enige aanbeveling waar ik voordelig eentje kan kopen in België?

  • Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:17
CaPsLoCkEr schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:52:
Hoi allen

Ik overweeg de aankoop van 1 marstek venus E3 maar heb wat vragen. (Belgische installatie)

Hoe zit het nu met wifi verbinding? Ik lees tegenstrijdige berichten over goed en slecht bereik. Misschien is dit intussen via nieuwe firmware gestabiliseerd? De plaats waar de batterij komt te staan is het wifisignaal zeer goed. De omvormer van de zonnepanelen staat daar ook en die werkt ook gewoon goed op wifi. Een LAN kabel voorzien op die locatie is niet wenselijk dus een goede werking via wifi is noodzakelijk.

Ik heb reeds een homewizzard P1 meter. Is de homewizard app dan voldoende om alles te volgen van de accu?

Het doel is simpelweg de overschot van de opbrengst van de panelen in de accu te duwen. Voorlopig geen slimme sturingen of dynamische contracten of andere integraties. De accu staat ook naast de meterkast en krijgt een aparte stroomkring zodat ontladen op 2600w veilig kan.

Do or don't?

Alvast bedankt.

P.S. Enige aanbeveling waar ik voordelig eentje kan kopen in België?
Ik kan alvast zeggen dat je een HomeWizard Smart Plug nodig hebt (Marstek en stopcontact) als je alles in de HW app wilt bekijken/bijhouden. Je kan daarna de plug aanmelden als batterij in de HW app.

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:54
En er is weer een nieuwe app update 1.6.67 met wat bug fixes wat fijn is om te weten :)

[ Voor 35% gewijzigd door tweeek op 23-06-2026 19:21 ]

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-06 21:49
CaPsLoCkEr schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:52:
Hoi allen

Ik overweeg de aankoop van 1 marstek venus E3 maar heb wat vragen. (Belgische installatie)
Een v3 heeft een LAN aansluiting en dat zou ik dan ook aanbevelen. Werkt hier trouwens prima in combinatie met een HW P1.

Geen idee van prijzen in Belgie… heb deze van mij ook in Nederland gekocht.

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:54
CaPsLoCkEr schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:52:
Hoi allen

Ik overweeg de aankoop van 1 marstek venus E3 maar heb wat vragen. (Belgische installatie)

Hoe zit het nu met wifi verbinding? Ik lees tegenstrijdige berichten over goed en slecht bereik. Misschien is dit intussen via nieuwe firmware gestabiliseerd? De plaats waar de batterij komt te staan is het wifisignaal zeer goed. De omvormer van de zonnepanelen staat daar ook en die werkt ook gewoon goed op wifi. Een LAN kabel voorzien op die locatie is niet wenselijk dus een goede werking via wifi is noodzakelijk.

Ik heb reeds een homewizzard P1 meter. Is de homewizard app dan voldoende om alles te volgen van de accu?

Het doel is simpelweg de overschot van de opbrengst van de panelen in de accu te duwen. Voorlopig geen slimme sturingen of dynamische contracten of andere integraties. De accu staat ook naast de meterkast en krijgt een aparte stroomkring zodat ontladen op 2600w veilig kan.

Do or don't?

Alvast bedankt.

P.S. Enige aanbeveling waar ik voordelig eentje kan kopen in België?
Een DO

Er schiet me iets te binnen, gebruik je de HWP1 al ? er was iets wat je open moest zetten via fluvius .....
En handig is te weten of bij je vraag te zetten welke slimme meter je hebt, niet alle werken even prettig.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • Yeshua
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:46
Bart Bever schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:35:
[...]

Bedankt voor de feedback maar ik denk dat die mensen op dit moment geen honderden euro's over hebben om een nieuw netwerk te voorzien. Bij verbindingsproblemen en wegvallen werd hier steeds met succes vermeld dat een extra router met eigen SSID een goede oplossing was. En dat lijkt het ook maar als de CT003 en de Marstek ver uit elkaar staan is de vraag waar ik de router best zet. Zeg nu niet in het midden want dat lukt niet, ik heb geluk dat er beneden de Telenet modem staat en op zolder een Telenet Accespunt. Dat moet toch voldoende zijn, powerlines buiten beschouwing gelaten want er is nu een eigen netwerk. Ik wil graag weten van wie een extra routertje heeft gezet voor de V2, staat deze bij de MT of de CT003?

Groeten,

Bart
Off-topic: voor ongeveer 120 euro heb je al een TP-Link Deco X10 mesh systeem (3 toestellen). Dan kunnen die powerlines en Access Point weg en hoeven ze daarvoor geen huur meer te betalen.

🇧🇪 | SolarEdge HD-Wave SE4000H | Maysun MS430MDG-54H N-Topcon Double Glass - 4380Wp (x12) ☀️Z | 🔋MT Venus E 3.0 5.12 kWh V148.117.112 | MT CT003 V116 | MT app 1.6.67 | VIOFO A129 Pro | RPi Zero 2 W (Pi-Hole & Unbound)


  • 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12:07
Gely schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:59:
[...]

Ik kan alvast zeggen dat je een HomeWizard Smart Plug nodig hebt (Marstek en stopcontact) als je alles in de HW app wilt bekijken/bijhouden. Je kan daarna de plug aanmelden als batterij in de HW app.
Ik zou gaan voor de HW kWh meter plus nwe kabel, als je toch in de meterkast gaat sleutelen.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

CaPsLoCkEr schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:52:
Hoi allen

Ik overweeg de aankoop van 1 marstek venus E3 maar heb wat vragen. (Belgische installatie)

Hoe zit het nu met wifi verbinding? Ik lees tegenstrijdige berichten over goed en slecht bereik. Misschien is dit intussen via nieuwe firmware gestabiliseerd? De plaats waar de batterij komt te staan is het wifisignaal zeer goed. De omvormer van de zonnepanelen staat daar ook en die werkt ook gewoon goed op wifi. Een LAN kabel voorzien op die locatie is niet wenselijk dus een goede werking via wifi is noodzakelijk.

Ik heb reeds een homewizzard P1 meter. Is de homewizard app dan voldoende om alles te volgen van de accu?

Het doel is simpelweg de overschot van de opbrengst van de panelen in de accu te duwen. Voorlopig geen slimme sturingen of dynamische contracten of andere integraties. De accu staat ook naast de meterkast en krijgt een aparte stroomkring zodat ontladen op 2600w veilig kan.

Do or don't?

Alvast bedankt.

P.S. Enige aanbeveling waar ik voordelig eentje kan kopen in België?
Zeker doen. Hier staan ze ondertussen meer dan 14 maanden en zou het onmiddellijk opnieuw doen. Je kan de HWP1 gewoon gebruiken indien je 1 batterij wil aansturen. Ik heb er (zoals hier reeds gezegd werd) een HW plug tussen gezet zodanig dat ze mooi in HW app staan. Over wifi en LAN is inmiddels al zoveel gezegd en geschreven. Als je wifi op punt staat is dat gewoon geen issue. Een deel van de V3 bezitters doet hier alsof ze niet werkend te krijgen zijn op de wifi. Maar de V1 en V2 bezitters hadden niet eens een keuze want die hebben geen LAN aansluiting en daar werkt dit ook gewoon prima. Dus de LAN aansluiting van de V3 zie ik als een groot plusplunt, maar niet als een vereiste, dat is toch een wezenlijk verschil. Het grootste deel van de verbindingsproblemen zijn dan ook gerelateerd aan de CT003, en niet met de batterij op zich.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800


  • CaPsLoCkEr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:57
Druppeltje_ schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:43:
[...]

Zeker doen. Hier staan ze ondertussen meer dan 14 maanden en zou het onmiddellijk opnieuw doen. Je kan de HWP1 gewoon gebruiken indien je 1 batterij wil aansturen. Ik heb er (zoals hier reeds gezegd werd) een HW plug tussen gezet zodanig dat ze mooi in HW app staan. Over wifi en LAN is inmiddels al zoveel gezegd en geschreven. Als je wifi op punt staat is dat gewoon geen issue. Een deel van de V3 bezitters doet hier alsof ze niet werkend te krijgen zijn op de wifi. Maar de V1 en V2 bezitters hadden niet eens een keuze want die hebben geen LAN aansluiting en daar werkt dit ook gewoon prima. Dus de LAN aansluiting van de V3 zie ik als een groot plusplunt, maar niet als een vereiste, dat is toch een wezenlijk verschil. Het grootste deel van de verbindingsproblemen zijn dan ook gerelateerd aan de CT003, en niet met de batterij op zich.
Bedankt. Dat van die homewizard plug is nieuw. Wat bedoel je hier juist mee? Ik heb reeds een p1 homewizard meter in gebruik. Is dat dan niet voldoende?
CaPsLoCkEr schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:49:
[...]

Bedankt. Dat van die homewizard plug is nieuw. Wat bedoel je hier juist mee? Ik heb reeds een p1 homewizard meter in gebruik. Is dat dan niet voldoende?
Voor de aansturing van 1 Marstek is dat gewoon voldoende. Maar dan kan je in de HW app niet zien wat de batterij zelf doet. Met een simpele HW energy socket zie je dat wel. Dus het is puur voor de grafieken te doen. Qua werking maakt het niksAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZ4nSic3XCEDNHlh-7UxDo7_Vqo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mOqBrsgEusDhgQhRt5M6vJHR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Druppeltje_ op 23-06-2026 20:52 ]

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800


  • 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12:07
Druppeltje_ schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:51:
[...]

Voor de aansturing van 1 Marstek is dat gewoon voldoende. Maar dan kan je in de HW app niet zien wat de batterij zelf doet. Met een simpele HW energy socket zie je dat wel. Dus het is puur voor de grafieken te doen. Qua werking maakt het niks.
De HW P1 sensor meet de data van uw slimme meter en geeft die door aan HW en de accu, zodat deze weet wat er aan stroom heen en weer gaat. In de marstek app is dit ook te volgen maar niet zo mooi als in de HW app.
Om het gedrag, laden, ontladen, in de HW app te kunnen zien heeft u een tussen meter nodig: de genoemde kWh meter (inbouw) of een slimme HW stekker.

Persoonlijk zou ik geen 2500W via een stekker door een stekker door een wcd doos trekken. Maar het kan wel zegt men. Totdat het niet meer kan.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

3DWim schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:33:
[...]

De HW P1 sensor meet de data van uw slimme meter en geeft die door aan HW en de accu, zodat deze weet wat er aan stroom heen en weer gaat. In de marstek app is dit ook te volgen maar niet zo mooi als in de HW app.
Om het gedrag, laden, ontladen, in de HW app te kunnen zien heeft u een tussen meter nodig: de genoemde kWh meter (inbouw) of een slimme HW stekker.

Persoonlijk zou ik geen 2500W via een stekker door een stekker door een wcd doos trekken. Maar het kan wel zegt men. Totdat het niet meer kan.
Die zijn gewoon getest en goedgekeurd op 2760W continu en kortstondige pieken tot 3680W. Daar komt je Marstek niet boven dus begrijp niet goed waarom je daar zo negatief over doet. En ze hebben ook gewoon een inwendige bescherming dewelke bij een eerdere slechte serie ten onrechte inschakelde, maar dat is een ander verhaal. Ze staan er hier al ruim een jaar op, nog nooit problemen mee gehad.

Ik monitor mijn 2 omvormers van de zonnepanelen dan wel weer met een HW kWh meter, voor de batterijen acht ik dat niet nodig. Anders heb je straks een aparte zekeringskast nodig alleen voor alle HW spul, temeer omdat de HW kWh meter verplicht achter een automaat moet staan.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800


  • 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12:07
Druppeltje_ schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:37:
[...]

Die zijn gewoon getest en goedgekeurd op 2760W continu en kortstondige pieken tot 3680W. Daar komt je Marstek niet boven dus begrijp niet goed waarom je daar zo negatief over doet. En ze hebben ook gewoon een inwendige bescherming dewelke bij een eerdere slechte serie ten onrechte inschakelde, maar dat is een ander verhaal. Ze staan er hier al ruim een jaar op, nog nooit problemen mee gehad.

Ik monitor mijn 2 omvormers van de zonnepanelen dan wel weer met een HW kWh meter, voor de batterijen acht ik dat niet nodig. Anders heb je straks een aparte zekeringskast nodig alleen voor alle HW spul, temeer omdat de HW kWh meter verplicht achter een automaat moet staan.
Ik doe niet negatief maar geef gewoon de opties weer.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |


  • Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Druppeltje_ schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:37:
[...]

Die zijn gewoon getest en goedgekeurd op 2760W continu en kortstondige pieken tot 3680W. Daar komt je Marstek niet boven dus begrijp niet goed waarom je daar zo negatief over doet. En ze hebben ook gewoon een inwendige bescherming dewelke bij een eerdere slechte serie ten onrechte inschakelde, maar dat is een ander verhaal. Ze staan er hier al ruim een jaar op, nog nooit problemen mee gehad.

Ik monitor mijn 2 omvormers van de zonnepanelen dan wel weer met een HW kWh meter, voor de batterijen acht ik dat niet nodig. Anders heb je straks een aparte zekeringskast nodig alleen voor alle HW spul, temeer omdat de HW kWh meter verplicht achter een automaat moet staan.
Hmm ik heb bij beide dat de HW plug bescherming zichzelf uitschakelde i.v.m. hitte ontwikkeling. Erg irritant want je moet het fysiek weer inschakelen. Uiteindelijk het er maar tussenuit gehaald en het missen van de grafieken voor lief genomen.

Je benoemd "eerdere slechte serie" heb je het dan over de v1s of een slechte batch in het laatste model?

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh


  • merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:45
Heb die Energy socket er ook tussen en geen problemen tot nu toe qua oververhitting. Per slot zijn het hier slechts enkele pieken van 2500 dus niet constant, en idd zodra ik merk dat deze wordt uitgeschakeld dat gooi ik hem er ook tussenuit. Overigens zijn ze ook geschikt om tussen een oven te zetten nou dan heb ik een uur lang hoge piek dus ik zit er niet zo over in.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030


  • Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:17
Marstek Venus + HomeWizard P1 issue na WiFi reconnect
Ik heb gisteren een probleem ondervonden met een Marstek Venus (E3) in combinatie met een HomeWizard P1 meter (op <1 meter van elkaar, beide op TP Link EAP 650 AP). Aangezien ik momenteel niet thuis ben (op vakantie), gebeurde alle troubleshooting vanop afstand.

Graag even aftoetsen of anderen dit herkennen of bijkomende inzichten hebben.
Situatie en observaties
Sinds gisteren ochtend (rond 07:50) merkte ik een aantal afwijkingen:
  • In de Marstek app stopt de grafiek abrupt rond 07:50. Vanaf dat moment werd er geen nieuwe data meer weergegeven, ondanks dat het systeem fysiek bleef functioneren.
  • In mijn TP-Link Omada omgeving (EAP650 access point) zag ik dat de Marstek rond hetzelfde tijdstip opnieuw een WiFi-verbinding heeft opgebouwd. De uptime van de WiFi client (wlan0) kwam hiermee overeen.
  • Vanaf dat moment gaf de Marstek een constante vermogensafgifte van ongeveer 30 W, wat duidelijk afweek van het normale gedrag.
  • Later op de dag, tijdens pogingen om de P1 opnieuw te laten initialiseren (“Diagnosing”), is dit geëscaleerd naar ontladingen tot ongeveer 2,5 kW.

    Wifi statistieken

    Marstek
    (screenshot pas in de ochtend van 24 juni gemaakt)
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gppjx24C0w4vCQAdfPwZ8BSDbJ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/quaQQFC51zekttb3hdRCYlKS.jpg?f=fotoalbum_large

    Homewizard P1 meter (ik heb een Raspberry Pi die iedere 5 minuten o.a. wifi signaal info bevraagd via de local API)
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ei8nWyh7-X8j-0PN7_z4YbSwbVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wQoBm5F760a9efy2ZkItanDb.jpg?f=fotoalbum_large

    Vermogens statistieken (vóór diagnose op avond van 23 juni)
    Marstek
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ukwcx5ZCF-S66Gzjyd4nhXyNp-U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rPzJOOfTh7jXosbiwHNIkFzz.jpg?f=fotoalbum_large
    Homewizard P1 meter en EnergySocket waarop de Marstek aangesloten is
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZfYpjEfhDDizqnuL_gd15UewpUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kMkVL0uR6mLJkDKJx6j5xpH6.jpg?f=fotoalbum_large
Uitgevoerde testen
De Marstek is aangesloten via een HomeWizard Energy Socket (smart plug), waarop de AC-voeding van de Marstek zit.

Ik heb volgende tests uitgevoerd:
  • De WiFi-client van de Marstek geblokkeerd op het access point.
  • Tegelijkertijd de Energy Socket uitgeschakeld (AC-onderbreking).
  • Gedurende deze periode was het toestel effectief niet meer pingbaar.
Na het opnieuw inschakelen van de socket en het herstellen van de WiFi-toegang:
  • kwam de Marstek opnieuw online
  • maar het probleem bleef identiek bestaan
Concreet:
  • P1 bleef hangen op “Diagnosing…”
  • Er werd nog steeds geen correcte data weergegeven
  • Het afwijkende gedrag bleef aanwezig
Dit wijst erop dat een onderbreking van de AC-voeding via de Energy Socket niet volstaat om het toestel volledig te herstarten. Vermoedelijk blijft de interne controller actief via de batterij.
Reset en gevolgen
Vervolgens heb ik een “Factory Reset and Keep Data” uitgevoerd.

Resultaat:
  • De Marstek begon opnieuw data naar de app te sturen
  • Connectiviteit en logging leken hersteld
  • De configuratie van de P1-meter was echter volledig verdwenen
  • Het toestel viel terug op de standaard CT-configuratie (CT003)
Hierdoor moest de HomeWizard P1 opnieuw gekoppeld worden.
Tweede probleem: P1 opnieuw koppelen
Het opnieuw koppelen van de P1-meter bleek enkel mogelijk wanneer je lokaal op hetzelfde netwerk zit.

Aangezien ik op dat moment niet thuis was:
  • was het niet mogelijk om de P1 opnieuw toe te voegen
  • leek dit ook niet mogelijk via VPN, scripting of API
Momenteel werkt de Marstek dus enkel nog in manuele modus, zonder P1-feedback. Dit functioneert wel, maar uiteraard zonder sturing op basis van verbruik of injectie.
Firmware
  • Marstek firmwareversie: V148
Vragen
  • Herkent iemand dit gedrag na een WiFi reconnect?
  • Is er een manier om de HomeWizard P1 opnieuw te koppelen zonder lokaal netwerktoegang?
  • Bestaat er een API of workaround om de P1-configuratie vanop afstand te herstellen?
  • Kan iemand bevestigen of de Marstek-controller actief blijft op batterij, zelfs wanneer de AC-voeding onderbroken wordt?
Alle feedback of gelijkaardige ervaringen zijn welkom.

[ Voor 26% gewijzigd door Tom_G op 24-06-2026 06:42 ]

Mirabis schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 01:40:
[...]

Hmm ik heb bij beide dat de HW plug bescherming zichzelf uitschakelde i.v.m. hitte ontwikkeling. Erg irritant want je moet het fysiek weer inschakelen. Uiteindelijk het er maar tussenuit gehaald en het missen van de grafieken voor lief genomen.

Je benoemd "eerdere slechte serie" heb je het dan over de v1s of een slechte batch in het laatste model?
Slechte serie in de HW socket. Dat is in topic deel 1 ergens benoemd hele tijd geleden. Die schakelde zichzelf inderdaad ten onrechte uit. 2500W laden/ontladen werkt normaal gewoon prima. Doe ik hier al ruim een jaar en die sockets zijn nog nooit uitgevallen.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800


  • CaPsLoCkEr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:57
tweeek schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 19:43:
[...]

Een DO

Er schiet me iets te binnen, gebruik je de HWP1 al ? er was iets wat je open moest zetten via fluvius .....
En handig is te weten of bij je vraag te zetten welke slimme meter je hebt, niet alle werken even prettig.
Ik heb inderdaad al een P1 meter op mijn slimme Siconia xt211 meter. Default was deze poort inderdaad gelocked. Je kan deze gewoon heel eenvoudig zelf ontgrendelen op de website van Fluvius.

  • dnat
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 12:52
CaPsLoCkEr schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 07:40:
[...]

Ik heb inderdaad al een P1 meter op mijn slimme Siconia xt211 meter. Default was deze poort inderdaad gelocked. Je kan deze gewoon heel eenvoudig zelf ontgrendelen op de website van Fluvius.
de antwoorden komen op de manier van je vragen :)

wifi signaal is goed, daar hebben we natuurlijk het gissen naar, met een wifi tool op je gsm weet je het effectief. Het is dus vooral de signaal sterkte en 1 segment/netwerk dat je moet hebben. Wifi connectie is meer dan ok, je hoeft geen LAN maar het kan vanaf de v3.

met de HW p1 kan je gewoon idd een 1 * MT aansturen, als je meerdere MT wil moet je de CT van Marstek nemen of er bestaat al een SW emulator. Als je zowel een CT als HW P1 wil moet je een P1 splitter kopen. Zorg dan wel dat je extra 5v voeding geeft.

Je hoeft niet de HW power plug te kopen, maar je vraag was, ik wil alles zien in 1 tool. Als je alles wlil zien van de dagelijkse in-uit via HW dan heb je die nodig.
Ik heb deze HW plug niet (bewust want het is weer een extra connectie erbovenop en het is en blijft een power socket) en ik zie in mijn HW app dat die NOM geeft op de fase aansluiting via de P1 dongle, dan weet je al dat het ding werkt... als je doel NOM is dan ga je niet elke dag in de app kijken (hoop ik...) het ding doet gewoon wat het moet doen, zo staat het al 15 maanden bij mij te draaien.

Je kan perfect ook de MT app gebruiken om eens te checken, die werkt gewoon. Als je nog andere tools hebt zoals HA en Homey zijn er integraties mogelijk.

Kwa leverancier in BE denk ik dat het vooral Tubotek is die het meeste verkoopt en goedkoopst is, er zijn er niet heel veel in BE, uiteindelijk zijn het ook maar dozenschuivers met wat winstmarge, want alle support komt online, BE is sowieso duurder wegens BEBAT en de magie daar rond, als je 1tje in NL besteld is dat dan zonder BEBAT maar dan wel 300eur goedkoper, doe er mee wat je wil in die keuze. Die discussie kan je gerust starten in het BE Marstek topic, hoeven we onze NL vrienden hier niet mee lastig te vallen.

  • CaPsLoCkEr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:57
Thanks!

Voor de wifi heb ik wel nog 1 bemerking. Ik zag inderdaad op een youtube video dat je een apart segment op 2.4ghz moet maken voor wifi. Is dat nou echt nodig?

Ik heb hier een Asus die zowel 2.4ghz als 5ghz uitzend onder hetzelfde ssid. Ik heb overigens nog enkele andere toestellen die ook maar enkel 2.4ghz spreken. Die werken al jaren gewoon goed.

  • THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
CaPsLoCkEr schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:58:
Thanks!

Voor de wifi heb ik wel nog 1 bemerking. Ik zag inderdaad op een youtube video dat je een apart segment op 2.4ghz moet maken voor wifi. Is dat nou echt nodig?

Ik heb hier een Asus die zowel 2.4ghz als 5ghz uitzend onder hetzelfde ssid. Ik heb overigens nog enkele andere toestellen die ook maar enkel 2.4ghz spreken. Die werken al jaren gewoon goed.
Als je een slim wifi systeem hebt is het niet nodig, maar voor de zekerheid kun je wel een apart 2.4 Ghz netwerk aanmaken. Beter voorkomen dan genezen, zeker in het geval van Marstek.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line


  • waxy50
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UoJGBho1vU2tc12D4PIp0B3Bgco=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YLvNyHfJ1gmxdGLDr138ZyKP.jpg?f=fotoalbum_large Deze afbeelding is in de app nu onder groep te zien

Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114 -Shelly Pro 3EM-120A


  • dnat
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 12:52
CaPsLoCkEr schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:58:
Thanks!

Voor de wifi heb ik wel nog 1 bemerking. Ik zag inderdaad op een youtube video dat je een apart segment op 2.4ghz moet maken voor wifi. Is dat nou echt nodig?

Ik heb hier een Asus die zowel 2.4ghz als 5ghz uitzend onder hetzelfde ssid. Ik heb overigens nog enkele andere toestellen die ook maar enkel 2.4ghz spreken. Die werken al jaren gewoon goed.
is geen enkel probleem, doe ik ook met mijn Fritz opzet, 2.4+5 op eenzelfde SID.

  • dnat
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 12:52
THE_BASE schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:59:
[...]

Als je een slim wifi systeem hebt is het niet nodig, maar voor de zekerheid kun je wel een apart 2.4 Ghz netwerk aanmaken. Beter voorkomen dan genezen, zeker in het geval van Marstek.
het enige dat er mis is zijn de brakke wifi thuis opstellingen. meeste consumenten merken het niet tenzij je een protocl nodig hebt dat alle 2-3sec met elkaar wil spreken voor updates....

  • dnat
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 12:52
waxy50 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:25:
[Afbeelding] Deze afbeelding is in de app nu onder groep te zien
onder groep kan ik enkel een B2500 steken met koppeling PV

  • lvhb
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:29
Tom_G schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 06:03:
Marstek Venus + HomeWizard P1 issue na WiFi reconnect
Ik heb gisteren een probleem ondervonden met een Marstek Venus (E3) in combinatie met een HomeWizard P1 meter (op <1 meter van elkaar, beide op TP Link EAP 650 AP). Aangezien ik momenteel niet thuis ben (op vakantie), gebeurde alle troubleshooting vanop afstand.

Graag even aftoetsen of anderen dit herkennen of bijkomende inzichten hebben.
Situatie en observaties
Sinds gisteren ochtend (rond 07:50) merkte ik een aantal afwijkingen:
  • In de Marstek app stopt de grafiek abrupt rond 07:50. Vanaf dat moment werd er geen nieuwe data meer weergegeven, ondanks dat het systeem fysiek bleef functioneren.
  • In mijn TP-Link Omada omgeving (EAP650 access point) zag ik dat de Marstek rond hetzelfde tijdstip opnieuw een WiFi-verbinding heeft opgebouwd. De uptime van de WiFi client (wlan0) kwam hiermee overeen.
  • Vanaf dat moment gaf de Marstek een constante vermogensafgifte van ongeveer 30 W, wat duidelijk afweek van het normale gedrag.
  • Later op de dag, tijdens pogingen om de P1 opnieuw te laten initialiseren (“Diagnosing”), is dit geëscaleerd naar ontladingen tot ongeveer 2,5 kW.

    Wifi statistieken

    Marstek
    (screenshot pas in de ochtend van 24 juni gemaakt)
    [Afbeelding]

    Homewizard P1 meter (ik heb een Raspberry Pi die iedere 5 minuten o.a. wifi signaal info bevraagd via de local API)
    [Afbeelding]

    Vermogens statistieken (vóór diagnose op avond van 23 juni)
    Marstek
    [Afbeelding]
    Homewizard P1 meter en EnergySocket waarop de Marstek aangesloten is
    [Afbeelding]
Uitgevoerde testen
De Marstek is aangesloten via een HomeWizard Energy Socket (smart plug), waarop de AC-voeding van de Marstek zit.

Ik heb volgende tests uitgevoerd:
  • De WiFi-client van de Marstek geblokkeerd op het access point.
  • Tegelijkertijd de Energy Socket uitgeschakeld (AC-onderbreking).
  • Gedurende deze periode was het toestel effectief niet meer pingbaar.
Na het opnieuw inschakelen van de socket en het herstellen van de WiFi-toegang:
  • kwam de Marstek opnieuw online
  • maar het probleem bleef identiek bestaan
Concreet:
  • P1 bleef hangen op “Diagnosing…”
  • Er werd nog steeds geen correcte data weergegeven
  • Het afwijkende gedrag bleef aanwezig
Dit wijst erop dat een onderbreking van de AC-voeding via de Energy Socket niet volstaat om het toestel volledig te herstarten. Vermoedelijk blijft de interne controller actief via de batterij.
Reset en gevolgen
Vervolgens heb ik een “Factory Reset and Keep Data” uitgevoerd.

Resultaat:
  • De Marstek begon opnieuw data naar de app te sturen
  • Connectiviteit en logging leken hersteld
  • De configuratie van de P1-meter was echter volledig verdwenen
  • Het toestel viel terug op de standaard CT-configuratie (CT003)
Hierdoor moest de HomeWizard P1 opnieuw gekoppeld worden.
Tweede probleem: P1 opnieuw koppelen
Het opnieuw koppelen van de P1-meter bleek enkel mogelijk wanneer je lokaal op hetzelfde netwerk zit.

Aangezien ik op dat moment niet thuis was:
  • was het niet mogelijk om de P1 opnieuw toe te voegen
  • leek dit ook niet mogelijk via VPN, scripting of API
Momenteel werkt de Marstek dus enkel nog in manuele modus, zonder P1-feedback. Dit functioneert wel, maar uiteraard zonder sturing op basis van verbruik of injectie.
Firmware
  • Marstek firmwareversie: V148
Vragen
  • Herkent iemand dit gedrag na een WiFi reconnect?
  • Is er een manier om de HomeWizard P1 opnieuw te koppelen zonder lokaal netwerktoegang?
  • Bestaat er een API of workaround om de P1-configuratie vanop afstand te herstellen?
  • Kan iemand bevestigen of de Marstek-controller actief blijft op batterij, zelfs wanneer de AC-voeding onderbroken wordt?
Alle feedback of gelijkaardige ervaringen zijn welkom.
Staat er in uw vakantieoord toevallig ook een Marstek die verbonden is met hetzelfde wifi netwerk waarop de vakantiegasten surfen. Indien dat zo is dan verliest de Marstek thuis de CT verbinding (CT-lichtje gaat gewoon uit thuis) als je enkele keren de marstek app opent. Naar huis gaan en daar de CT opnieuw verbinden is de enige mogelijke oplossing en dan op vakantie de data verbinding gebruiken en geen wifi.

Marstek Venus E 5,12 V2 met HWp1. Firmware EMS 158. BMS 216. Communicatiemodule 2025..... Belgie


  • vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14:04
waxy50 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:25:
[Afbeelding] Deze afbeelding is in de app nu onder groep te zien
vermoed enkel op android vorlopig.

Vindt je het een meerwaarde hebben deze view? Zo veel verschil met de view "device" is er niet behalve de top lijn sommatie ...

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v1 - v153 / v3 -v149 en CT003 v117


  • vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14:04
lvhb schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:49:
[...]

Staat er in uw vakantieoord toevallig ook een Marstek die verbonden is met hetzelfde wifi netwerk waarop de vakantiegasten surfen. Indien dat zo is dan verliest de Marstek thuis de CT verbinding (CT-lichtje gaat gewoon uit thuis) als je enkele keren de marstek app opent. Naar huis gaan en daar de CT opnieuw verbinden is de enige mogelijke oplossing en dan op vakantie de data verbinding gebruiken en geen wifi.
echt? Dat is een bug die marstek moet oplossen ...

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v1 - v153 / v3 -v149 en CT003 v117


  • lvhb
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:29
vifra schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:50:
[...]

echt? Dat is een bug die marstek moet oplossen ...
Reeds 3 keer gemeld aan marstek in de app. Dus wie tijdens zijn vakantie de CT verbinding ziet verdwijnen, massaal melden in de Marstek app. Data gebruiken ipv wifi voorkomt die miserie.

Als je op vakantie GSM en tablet gebruikt moet je thuis de CT verbinding herstellen met hetzelfde toestel dat in gebruik was toen de verbinding uitviel . Ik heb kinderen met een marstek en toegang tot hun wifi netwerk. Ervaringsdeskundige.

[ Voor 25% gewijzigd door lvhb op 24-06-2026 11:15 ]

Marstek Venus E 5,12 V2 met HWp1. Firmware EMS 158. BMS 216. Communicatiemodule 2025..... Belgie


  • 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:52

3raser

⚜️ Premium member

Tom_G schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 06:03:
Vragen
  • Herkent iemand dit gedrag na een WiFi reconnect?
  • Is er een manier om de HomeWizard P1 opnieuw te koppelen zonder lokaal netwerktoegang?
  • Bestaat er een API of workaround om de P1-configuratie vanop afstand te herstellen?
  • Kan iemand bevestigen of de Marstek-controller actief blijft op batterij, zelfs wanneer de AC-voeding onderbroken wordt?
Alle feedback of gelijkaardige ervaringen zijn welkom.
Ik heb gelijkwaardige ervaringen. Heb zeker 3 keer gehad dat de P1 meter niet correct meer werd uitgelezen en bleef "hangen" op een bepaald vermogen. De batterij bleef hierdoor constant laden of ontladen, afhankelijk van dat laatst uitgelezen vermogen. De enige manier om dit te corrigeren was voor mij fysiek de aan/uit knop op de batterij te gebruiken om de batterij uit en weer aan te zetten. Ik heb nooit pogingen gedaan om de P1 opnieuw te koppelen omdat ik daar in het begin nogal wat last mee heb gehad.

Ik heb het probleem bij Marstek neergelegd en zij hebben mij een nieuwe firmware gegeven. Sindsdien heb ik het probleem niet meer gezien. Ik draai nu v148.7. Ik wil er nog wel bij benoemen dat ik nog een probleem had, namelijk dat de led-verlichting telkens vanzelf weer aan ging. Ik heb daarom ook de API uitgeschakeld waarna ook dat probleem leek te zijn opgelost. Geen idee wat de API met de led-verlichting te maken heeft, maar mogelijk heeft het uitschakelen van de API ook wel effect gehad op de problemen met mijn P1 meter. Ik weet dus niet exact welke handeling het probleem heeft opgelost. Het uitlezen van de batterij doe ik via modbus, dus ik heb de API niet meer nodig.

🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid


  • dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:43
Nou had ik al door dat dat Savings tab in de Marstek app echt voor geen meter werkt, maar ik heb nou helemaal iets leuks: alle data van Savings lijkt gereset te zijn en ik heb alleen vandaag nog data en wel een besparing van 2,48 tussen 0:00 en 03:00. Dat zou 10kWh zijn en dat gaat hem toch echt niet worden met deze batterij. Mijn vader heeft precies hetzelfde met zijn setup, dus is inderdaad echt de data van iedereen gereset? :P

Het moest toch al een HA dashboard worden omdat het zo raar werkt, dus nu nog wat extra motivatie gevonden haha.

  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:54
dehardstyler schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:46:
Nou had ik al door dat dat Savings tab in de Marstek app echt voor geen meter werkt, maar ik heb nou helemaal iets leuks: alle data van Savings lijkt gereset te zijn en ik heb alleen vandaag nog data en wel een besparing van 2,48 tussen 0:00 en 03:00. Dat zou 10kWh zijn en dat gaat hem toch echt niet worden met deze batterij. Mijn vader heeft precies hetzelfde met zijn setup, dus is inderdaad echt de data van iedereen gereset? :P

Het moest toch al een HA dashboard worden omdat het zo raar werkt, dus nu nog wat extra motivatie gevonden haha.
Als je dit bedoelt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uoj3V3fApzkJ5ZilCUULl5yFch8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z7nEHvIiErAtIhBTrpn126os.jpg?f=fotoalbum_large

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:43
Ja precies en dan alle andere dagen gewoon niks meer in juni, gewoon helemaal leeg. Dan geldt het inderdaad voor iedereen denk ik, dus ik hoop dat jullie niet te gehecht zijn aan die data. :+

  • 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12:07
@tweeek melde al dat er een nwe app versie is 1.5.6.7
Kan het zijn dat dan de data gereset is ?

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:54
dehardstyler schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:52:
[...]

Ja precies en dan alle andere dagen gewoon niks meer in juni, gewoon helemaal leeg. Dan geldt het inderdaad voor iedereen denk ik, dus ik hoop dat jullie niet te gehecht zijn aan die data. :+
Was even aan het kijken, bij maand en jaar staat wel iets maar vreemd, dag 1 2 3 4 en vandaag.
Normaliter gebruik ik dat nooit aangezien dit al heel lang voor meldingen zorgt dat er wat niet klopt.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:54
3DWim schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:56:
@tweeek melde al dat er een nwe app versie is 1.5.6.7
Kan het zijn dat dan de data gereset is ?
:) Bug fix :)

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:43
3DWim schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:56:
@tweeek melde al dat er een nwe app versie is 1.5.6.7
Kan het zijn dat dan de data gereset is ?
Ik denk dat je 1.6.67 bedoelt? In dat geval, heb ik die ook. En die is indd vrij nieuw, namelijk van 22 juni.

  • 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12:07
Yup 1.6.67.

Niet omdat ik het ben maar hier het officiële antwoord van HomeWizard aangaande een thuis accu op HW socket:

Nee, dat is niet aan te raden. De Plug-In Battery is bedoeld om continu op het stroomnet te blijven zitten, en we raden af om hem in combinatie met een Energy Socket te gebruiken. Extern schakelen (zoals via een Socket) kan negatief zijn voor de levensduur van de batterij en in sommige gevallen ook gevolgen hebben voor de garantie.

Dus ook al is het een 5,12 kWh batterij: plaats hem liever direct op een wandcontactdoos, niet op een Energy Socket of andere randapparatuur met een stekker.

Dus als er wat gebeurd dan zegt de verzekering jammer, maar de fabrikant/leverancier rade het af. Niet om gelijk te krijgen maar gewoon als, denk hieraan in je keuzes die gemaakt worden.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |


  • DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
3DWim schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:07:
Extern schakelen (zoals via een Socket) kan negatief zijn voor de levensduur van de batterij en in sommige gevallen ook gevolgen hebben voor de garantie.
Ze zouden daar iets als 'excessief' bij moeten zetten, anders zou de aanwezigheid van een UPS functie ook vreemd zijn als er via stroomuitval 'extern geschakeld' niet goed zou zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 24-06-2026 12:11 ]


  • THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
3DWim schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:07:

Nee, dat is niet aan te raden. De Plug-In Battery is bedoeld om continu op het stroomnet te blijven zitten, en we raden af om hem in combinatie met een Energy Socket te gebruiken. Extern schakelen (zoals via een Socket) kan negatief zijn voor de levensduur van de batterij en in sommige gevallen ook gevolgen hebben voor de garantie.

Dus ook al is het een 5,12 kWh batterij: plaats hem liever direct op een wandcontactdoos, niet op een Energy Socket of andere randapparatuur met een stekker.

Dus als er wat gebeurd dan zegt de verzekering jammer, maar de fabrikant/leverancier rade het af. Niet om gelijk te krijgen maar gewoon als, denk hieraan in je keuzes die gemaakt worden.
Niet aan te raden is nog altijd iets anders dan 'verboden' of 'mag niet'. Het geeft aan dat het een eigen keuze is, met de vraag of het verstandig is. En denk niet dat de verzekeraar gaat zoeken in de voorwaarden van een fabrikant (als het überhaupt in de voorwaarden staat).

Hier zit hij er tussen en laadt en ontlaadt nog met 800W, ik gebruik hem niet om uit en aan te zetten, slechts ter inzage van het verbruik en dat doet 'ie prima.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line


  • Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:17
3DWim schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:07:
Yup 1.6.67.

Niet omdat ik het ben maar hier het officiële antwoord van HomeWizard aangaande een thuis accu op HW socket:

Nee, dat is niet aan te raden. De Plug-In Battery is bedoeld om continu op het stroomnet te blijven zitten, en we raden af om hem in combinatie met een Energy Socket te gebruiken. Extern schakelen (zoals via een Socket) kan negatief zijn voor de levensduur van de batterij en in sommige gevallen ook gevolgen hebben voor de garantie.

Dus ook al is het een 5,12 kWh batterij: plaats hem liever direct op een wandcontactdoos, niet op een Energy Socket of andere randapparatuur met een stekker.

Dus als er wat gebeurd dan zegt de verzekering jammer, maar de fabrikant/leverancier rade het af. Niet om gelijk te krijgen maar gewoon als, denk hieraan in je keuzes die gemaakt worden.
De reactie gaat wel over schakelen hé. Niemand hier beweert dat je met die sockets een batterij met een vermogen van 2,5kW moet gaan in en uit schakelen. Dat is sowieso uit den boze. Monitoren, daar ging het over.

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

3DWim schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:07:
Yup 1.6.67.

Niet omdat ik het ben maar hier het officiële antwoord van HomeWizard aangaande een thuis accu op HW socket:

Nee, dat is niet aan te raden. De Plug-In Battery is bedoeld om continu op het stroomnet te blijven zitten, en we raden af om hem in combinatie met een Energy Socket te gebruiken. Extern schakelen (zoals via een Socket) kan negatief zijn voor de levensduur van de batterij en in sommige gevallen ook gevolgen hebben voor de garantie.

Dus ook al is het een 5,12 kWh batterij: plaats hem liever direct op een wandcontactdoos, niet op een Energy Socket of andere randapparatuur met een stekker.

Dus als er wat gebeurd dan zegt de verzekering jammer, maar de fabrikant/leverancier rade het af. Niet om gelijk te krijgen maar gewoon als, denk hieraan in je keuzes die gemaakt worden.
Niet omdat jij het bent, maar gewoon omdat de context niet juist is. Dit antwoord heeft betrekking op het aan en uitschakelen van de batterij via de socket. Dat is in topic deel 1 al uitvoerig besproken. Sommigen gebruikten de HW socket om de marstek aan AC zijde hard af te koppelen op momenten dat ze de batterij in standby wilden zetten. Dat lijkt me evident geen goede werkwijze. Ik heb het schakelslot zelfs geactiveerd bij mijn sockets.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800


  • Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:17
Druppeltje_ schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:31:
[...]

Niet omdat jij het bent, maar gewoon omdat de context niet juist is. Dit antwoord heeft betrekking op het aan en uitschakelen van de batterij via de socket. Dat is in topic deel 1 al uitvoerig besproken. Sommigen gebruikten de HW socket om de marstek aan AC zijde hard af te koppelen op momenten dat ze de batterij in standby wilden zetten. Dat lijkt me evident geen goede werkwijze. Ik heb het schakelslot zelfs geactiveerd bij mijn sockets.
Correct, zie mijn reactie boven die van jou. Hetzelfde geldt trouwens voor ALLE omvormers, ook van PV Plug-In installaties, of ze nu 500VA zijn of 2,5kVA.

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

Avenger 2.0 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 17:34:
Iemand al een poging gedaan met cel balancing van een Venus E v1/v2 of C met HA en Marstek Venus Energy Manager? Hier heb ik het al 2 dagen lopen op mijn Venus C, maar zie eigenlijk niets echt van balancing gebeuren. Het verschil blijft nog altijd constant boven de 200mV (zoals in begin). Had misschien toch al een kleinere verbetering verwacht gezien de C maar half de capaciteit heeft van de E. Dus heb de indruk dat er geen balancing actief is. Ga het nog een weekje geven om zeker te zijn.
Om even op mezelf terug te komen, na meer dan 100 uur 'balancen' zijn we toch een kleine 10mV verminderd. Dus dit proces duurt gewoon extreem lang :+ Zie in Duits forum dat er mensen tegen problemen aanlopen met te perfect gebalanceerde batterijen (als in het maximum voltage is te hoog waardoor de BMS in veiligheid gaat 8)7 ). Marstek heeft dus niet voorzien dat een batterij te goed gebalanceerd is (en gaan ervan uit dat iedereen ongebalanceerde batterijen hebben). Dus mij lijkt het best om balanceren te stoppen wanneer je rond de 80mV à 100mV zit zodat je die BMS bug niet triggert.
Pagina: 1 ... 18 19 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.