Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 4000Wp Oost + 7200Wp West / 2x MT Venus 5,12kW V158.1 BMS V216 CT003 Astrameter / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Ik ben bezig met een fork van de Astrameter, waarbij peakshaving (voor de Belgen voornamelijk) een parameter zal zijn om in te stellen. Dus altijd toestaan om te laden, en ontladen enkel vanaf een wattage zelf ingesteld, dus niet de 0 gaan zoeken. Vandaag de eerste hand gelegd eraan. Ik hoop morgen tijd te hebben om die fork bij mezelf uit te testen.Avenger 2.0 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 14:33:
[...]
Inderdaad, al is met Marstek de vraag of het verkeerd omschreven is of gewoon foutief geprogrammeerd
Ik heb dit eerst geprobeerd via de gewone astrameter via een offset, maar dan loopt het laden van het overschot in de soep.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 4000Wp Oost + 7200Wp West / 2x MT Venus 5,12kW V158.1 BMS V216 CT003 Astrameter / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Heb je op jouw GitHub nog de vorige versie ? Dan kan ik die installeren ;+)Druppeltje_ schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 14:48:
[...]
Ik ben bezig met een fork van de Astrameter, waarbij peakshaving (voor de Belgen voornamelijk) een parameter zal zijn om in te stellen. Dus altijd toestaan om te laden, en ontladen enkel vanaf een wattage zelf ingesteld, dus niet de 0 gaan zoeken. Vandaag de eerste hand gelegd eraan. Ik hoop morgen tijd te hebben om die fork bij mezelf uit te testen.
Ik heb dit eerst geprobeerd via de gewone astrameter via een offset, maar dan loopt het laden van het overschot in de soep.
Ik kan je ook de backup doorsturen denk ik.NoFate schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 15:23:
[...]
Heb je op jouw GitHub nog de vorige versie ? Dan kan ik die installeren ;+)
Ok, stuur maar via PM, handig :-)Druppeltje_ schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 15:30:
[...]
Ik kan je ook de backup doorsturen denk ik.
jaja goh goh,heb even geen inspiratie
...... en je keuze is gevallen op?neudeboules schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 18:59:
Bedankt voor alle antwoorden, dat was zeer leerzaam.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.73 , A+++ , Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü
Volgens support is V156(de versie die ik nu heb op mijn V2) de hoogste versie beschikbaar voor mijn apparaat.tweeek schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 08:28:
[...]
Vanaf de firmware V157 is die optie beschikbaar , en een aantal posten terug zou de laatste versie V158.1 zijn.
Dus vraag V158 / V158.1 aan, wat je waarschijnlijk een aantal keren zal moeten doen voordat er iemand is die de update voor je klaar gaat zetten.
MT 1x 5.12 kWh V151
VastGohf046 schreef op zondag 13 september 2026 @ 08:47:
[...]
Volgens support is V156(de versie die ik nu heb op mijn V2) de hoogste versie beschikbaar voor mijn apparaat.
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Lees mijn berichten van vrijdag hier eens over. 6 keer moeten vragen en blijven doorvragen in mijn geval. en serieuze argumentering moeten gebruiken en tadaa 158.1 werd gegeven.Gohf046 schreef op zondag 13 september 2026 @ 08:47:
[...]
Volgens support is V156(de versie die ik nu heb op mijn V2) de hoogste versie beschikbaar voor mijn apparaat.
Dat is herhaling op herhaling , support vind een iets "V156" de officieele versie, en je krijgt een volledig plan van aanpak waar je verder niks mee doet.Gohf046 schreef op zondag 13 september 2026 @ 08:47:
[...]
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.73 , A+++ , Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü
In dit voorbeeld staat peakshaving ingesteld op 500W voor de test. In de wintermaanden zou dit voor de Belgen onder ons dus 2500W worden. De batterijen springen bij, maar niet tot 0. De ingestelde waarde word uit het net genomen. (batterij 2 is helaas al leeg ter info)
[ Voor 45% gewijzigd door Druppeltje_ op 13-09-2026 13:34 ]
Als Belg zijnde heb ik dit ook gemaakt via een automatisatie in HA. Mijn ervaring is, om onder de 2500w captar te blijven, staat mijn instelling op 1700w. De kwartierwaarden staan in de HWP1 integratie in HA. Wanneer bv in de eerste minuten van dit kwartier de waarde al oploopt naar 1700w, schakelt de Marstek bij, maar die waarde stijgt nog een tijdje door. Nu blijf ik altijd mooi onder de 2500w. Ik zorg er ook voor dat er nog altijd 30% in de Marstek zit als wij beginnen koken...Druppeltje_ schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:18:
Ik heb momenteel een fork van de Astrameter klaar waarmee ik aan Peakshaving kan doen. Ik heb hem vandaag zover getest bij mezelf en ziet er alvast goed uit. Het enige dat ik vandaag niet kan testen is hoe de batterijen zich gedragen bij overschot, aangezien het zo een grijze dag is vandaag. Iemand met de astrameter interesse om de peakshaving te testen?
In dit voorbeeld staat peakshaving ingesteld op 500W voor de test. In de wintermaanden zou dit voor de Belgen onder ons dus 2500W worden. De batterijen springen bij, maar niet tot 0. De ingestelde waarde word uit het net genomen. (batterij 2 is helaas al leeg ter info)
[Afbeelding]
BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.73 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Ok, iets andere werkwijze. Mooie denkpiste wel. Schakelt hij instant bij na het overschrijden van die 1700W? Of hoe doe je dat bijvoorbeeld als in de laatste 5minuten van dat kwartier de waarde opeens pakweg 4000W word? Schakelen je batterij dan instant in?dannyro schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:47:
[...]
Als Belg zijnde heb ik dit ook gemaakt via een automatisatie in HA. Mijn ervaring is, om onder de 2500w captar te blijven, staat mijn instelling op 1700w. De kwartierwaarden staan in de HWP1 integratie in HA. Wanneer bv in de eerste minuten van dit kwartier de waarde al oploopt naar 1700w, schakelt de Marstek bij, maar die waarde stijgt nog een tijdje door. Nu blijf ik altijd mooi onder de 2500w. Ik zorg er ook voor dat er nog altijd 30% in de Marstek zit als wij beginnen koken...
Ja, bij 1700w steekt de Marstek direct bij. En voor uw 2de vraag, neen. Alleen als de kwartierwaarde >1700w wordt. Jij hebt toch ook een HWP1 meter? Daar kan je de kwartierwaarde monitoren. Sensor gemiddeld vermogen. Als het kwartier voorbij is en de waarde wordt 0 stopt de Marstek ook.Druppeltje_ schreef op zondag 13 september 2026 @ 14:01:
[...]
Ok, iets andere werkwijze. Mooie denkpiste wel. Schakelt hij instant bij na het overschrijden van die 1700W? Of hoe doe je dat bijvoorbeeld als in de laatste 5minuten van dat kwartier de waarde opeens pakweg 4000W word? Schakelen je batterij dan instant in?
[ Voor 5% gewijzigd door dannyro op 13-09-2026 14:06 ]
BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.73 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
De reactiesnelheid van de batterij is sterk afhankelijk van de digitale meter die in je meterkast is gemonteerd. De beste reactie krijg je met een DSMR 5 meter, die geeft elke seconde een puls. Andere geven iedere 5 à 10 seconden een puls.
Controleer even via de Topic Start of je een geschikte meter hebt. Dat scheelt een hoop frustratie achteraf.
A++++, 6840 Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met WTW, douche-WTW, 2 x MT Venus E v 2.0 PiB, v157.3, CT003, v118, M5stack Atom lite Modbus HA integration, HA- n00b
alternatief - werken met een ct002 - die is niet afhankelijk van de digitale meter.Nico-G schreef op zondag 13 september 2026 @ 14:14:
@neudeboules
De reactiesnelheid van de batterij is sterk afhankelijk van de digitale meter die in je meterkast is gemonteerd. De beste reactie krijg je met een DSMR 5 meter, die geeft elke seconde een puls. Andere geven iedere 5 à 10 seconden een puls.
Controleer even via de Topic Start of je een geschikte meter hebt. Dat scheelt een hoop frustratie achteraf.
Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v1 - v153 / v3 -v150 en CT003 v117
hebben jullie hiervoor een issue geopend op Github? (zie het issue nu op Github #655). Gelukkig lees ik het hier eerst voordat ik home assistant open. Misschien heeft het hiermee te maken:Druppeltje_ schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 14:08:
[...]
Jip hier. Gisteren al gemerkt. Heb hem teruggezet naar vorige versie en was opgelost.
- Changed the CT002/CT003 Poll Interval sensor to count every poll a battery sends rather than only the ones AstraMeter answered, and added an Answer Interval sensor for the reply rate. The two are identical until you set DEDUPE_TIME_WINDOW, which is exactly when you need both to tell a battery that slowed down apart from one that is simply being answered less often. A battery whose polls that window suppresses is also no longer at risk of being dropped as if it had gone silent. The dashboard and the ESPHome component report the same pair (#589, #591).
2x Marstek Venus E v2 5kWh v158 HW P1 Astrameter
Ik overweeg Marstek Venus E 3.0 (5,12 kWh) aan te schaffen en wil hem vanaf het begin zoveel mogelijk lokaal laten draaien.
Mijn situatie:
- Enphase zonnepanelen
- P1-data van de slimme meter komt al binnen in Home Assistant
- Dynamisch energiecontract vanaf december 26
- Home Assistant/Energy Brain regelt nu al mijn energiesturing
- de Marstek komt waarschijnlijk in een schuur te staan met een vaste Ethernetverbinding
- ik wil het laad-/ontlaadvermogen bewust beperken tot ongeveer 1,5 kW
P1 → Home Assistant/Energy Brain → Ethernet → Marstek via Modbus TCP
Dus geen afhankelijkheid van de cloud; HA wordt de centrale controller. Ik heb inmiddels meerdere topics doorgespit, maar hoor graag van mensen die dit daadwerkelijk draaien:
- Is Modbus TCP via LAN op de Venus E 3.0 momenteel inderdaad de meest betrouwbare manier om hem lokaal vanuit HA aan te sturen?
- Welke HA-integratie/GitHub-project gebruiken jullie hiervoor? En kun je daarmee via Modbus TCP betrouwbaar niet alleen uitlezen, maar ook het laad-/ontlaadvermogen en de laad/ontlaadmodus vanuit HA regelen?
- Als jullie dit opnieuw zouden aanleggen: is er iets aan de netwerk-/elektrische installatie of de softwarearchitectuur dat je vooraf anders zou doen?
Dank en groet,
Niels
Ik gebruik daar HBC voor (stuurt 3 marsteks aan)
Leg meteen 3-fase daar, zodat je, als je de smaak te pakken hebt, 3 marsteks op kan hangen om dynamisch te handelen.
Ethernet kan, maar ik maak gebruik van M5stack Atom s3 lite met rs485 base en esphome.
Zodoende heb ik 3 gelijke marsteks aansturing (v1, v2 en v3)
Er bestaat ook nog zoiets als omnibatterij maar daar heb ik geen ervaring mee.
Home Assistant/Energy Brain ken ik niet, heb je een linkje?
[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-09-2026 11:53 ]
Support reageerde voorlopig snel (deels AI). Mijn software werd van 153 naar 156 gepusht. Dit bood geen oplossing. Nu is support er (ook) uit dat dit een hardwarematig probleem is en 'houden ze me op de hoogte'.
In dit topic lees ik vergelijkbare ervaringen terug... Maakt me toch een pak minder enthousiast over de Marstek... Ik vermoed dat dat een nieuwe batterij wordt.
Zelf ook nog wat geprobeerd om te laden of ontaden in handmatig bijvoorbeeld ups?maarte997 schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:54:
Ik bezit sinds een dik jaar een Marstek Venus E 2.0. Sinds zaterdagnacht merkte ik dat de batterij op 33% bleef staan. Ik kreeg een rode WARN LED en om de minuut probeert de batterij te laden/ontladen. Dit werd na 2-3 seconden gestopt, hierbij is een duidelijke klik hoorbaar.
Support reageerde voorlopig snel (deels AI). Mijn software werd van 153 naar 156 gepusht. Dit bood geen oplossing. Nu is support er (ook) uit dat dit een hardwarematig probleem is en 'houden ze me op de hoogte'.
In dit topic lees ik vergelijkbare ervaringen terug... Maakt me toch een pak minder enthousiast over de Marstek... Ik vermoed dat dat een nieuwe batterij wordt.
En de andere standaard dingen van de marstek voor enkele uren uitzetten / fabrieksherstel.
Natuurlijk ruk, maar als je het idee hebt dat de antwoorden constant AI zijn, laat het dan niet te lang duren om een omruiling te vragen, dat wil nog wel eens zorgen voor een bericht / reaktie in de vorm van een "persoon"
Hou ook en de feedback in de gaten maar ook de mail, berichten willen wel eens door elkaar lopen.
Klinkt inderdaad als een hardware probleem, dus zal waarschijnlijk een nieuwe batterij worden.maarte997 schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:54:
Betrouwbaarheid lijkt inderdaad wel een dingetje bij Marstek. Zolang ze blijven vervangen geen probleem.
Iemand anders dit ook ?
Mijn state Of health is inmiddels 97% ongeveer 2 % per jaar verlies
[ Voor 13% gewijzigd door Maxwp op 14-09-2026 13:07 ]
Welke Marstek?Maxwp schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:05:
Nu de weers onstandigheden slechter zijn en ik weer op 11% soc zak zie ik dat de diff tussen hoog en laagste cel niet allen oploopt. Ook zie ik dat als hij in rust is bij een lefe accu deze heel langzaam steeds hoger word.
Iemand anders dit ook ?
Mijn state Of health is inmiddels 97% ongeveer 2 % per jaar verlies
Weheat Flint FE, 7X325 O, 8X325 W, SE4000h, 2x Marstek Venus E 3.0, MG4 ER
Gezien de vlakke curve van LFP is bij een ongebalanceerde batterij zoals de Marstek wel normaal dat bij leeg en vol het voltage tussen cellen groot is. Bij men Venus E v2 ongeveer 300mV en dat is blijkbaar niet abnormaal...Maxwp schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:05:
Iemand anders dit ook ?
Ik heb ondertussen de update gedaan en bij mij werkt deze precies wel nog redelijk oké - vandaag nog geen problemen gehad.Druppeltje_ schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 21:22:
@schouwb
Astrameter heeft versie 2.3.0 uit nu.
In de changelog #650: fix voor ''three phase without neutral, common in Belgium''. Zo common is dat nochtans nietEr is in elk geval een fix voor uit.
Ik heb wel firmware v148 aangevraagd bij Marstek omdat er bij v150 elke 30a35m disconnects zijn die volgens mij rare pieken geven in laden/ontladen. Het enige rare is dat deze laad/ontlaad-pieken altijd 2 minuten voor de modbus disconnect zijn.
Hopelijk is het bij v148 terug in orde met de modbus stabiliteit.
Venus E V3 (V150.119.115) - Monitoring met HA Modbus - sturing met Astrameter/Homewizard P1
Je zou verwachten dat de Astrameter daar los van staat en op zichzelf werkt. Algemeen genomen werkt die gewoon heel erg stabiel. Zie je ook disconnects van de Astrameter?schouwb schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:42:
[...]
Ik heb ondertussen de update gedaan en bij mij werkt deze precies wel nog redelijk oké - vandaag nog geen problemen gehad.
Ik heb wel firmware v148 aangevraagd bij Marstek omdat er bij v150 elke 30a35m disconnects zijn die volgens mij rare pieken geven in laden/ontladen. Het enige rare is dat deze laad/ontlaad-pieken altijd 2 minuten voor de modbus disconnect zijn.
Heb je eigenlijk al eens getest wat die doet als je modbus niet meer gebruikt?schouwb schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:42:
[...]
Ik heb ondertussen de update gedaan en bij mij werkt deze precies wel nog redelijk oké - vandaag nog geen problemen gehad.
Ook voorgehad. Bij mij was het BMS versie (als ik mij goed herinner) die opeens op V0 stond. Dus ook rode WARN led, het proberen te laden en dan na een paar seconden stoppen met een klik.maarte997 schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:54:
Ik bezit sinds een dik jaar een Marstek Venus E 2.0. Sinds zaterdagnacht merkte ik dat de batterij op 33% bleef staan. Ik kreeg een rode WARN LED en om de minuut probeert de batterij te laden/ontladen. Dit werd na 2-3 seconden gestopt, hierbij is een duidelijke klik hoorbaar.
Na constant de boodschap te krijgen om een bepaalde update te installeren, die vervolgens iedere keer mislukte, een andere batterij ontvangen
2x Marstek Venus E 5.12 v155 - CT003 V122 - BMS 216
Ik heb 149 en die deaait sinds de update heel stabiel.schouwb schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:42:
[...]
Bedankt, had ik nog niet op gelet, maar ik heb gelukkig een DSMR5.0 meterNico-G schreef op zondag 13 september 2026 @ 14:14:
@neudeboules
Hallojosvl_52 schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:08:
Sinds afgelopen vrijdag draai ik Home PV Control. Die is dan weer verbonden met Home Battery Control. Daarmee worden nu zowel de Growatt Min 5000-TX-LH als 2 Marstek Venus 3.0 batterijen via Growatt modbus en Marstek modbus aangestuurd via Lan. Tot nu toe ziet het er prima uit. 🤞
Wat bedoel je met , ik draai Home PV Control ?
Wat is dit voor pakket en kun je hiermee de Growatt met modbus laten regelen op output power ?
wil graag d.m.v Home assistant de zonnepanelen kunnen terugregelen als de Marsteks vol zitten en er verder geen verbruik in huis is.
oftewel de terugleverkosten gaan verminderen met het oog op komend jaar.
bedankt
Kan je dat niet beter als PR toevoegen in de orginele versie? Is het trouwens gebaseerd op de 2.3.0 versie? Want die geeft nog wat issues hier, heb een issue aangemaakt en logs gestuurdDruppeltje_ schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 20:15:
Voor de (voornamelijk) Belgische Astrameters gebruikers. Ik heb inmiddels de Astrameter-peakshaving gefinetuned. Heb hem afgelopen dagen getest onder allerlei omstandigheden zon, nacht, groot verbruik, sluimerverbruik,... Ik heb de instelling inmiddels ook toegevoegd bij mqtt insights. De instelwaarde van de piek kan dus via config.ini of via een instelbare waarde in mqtt aangepast worden. Astrameter neemt deze waarde instant over. Via de mqtt insights kan de peakshaving onderdeel worden van een automation die je dan bijvoorbeeld koppelt aan de soc, pv opbrengst,...
Dat is uiteindelijk de bedoeling ja. Maar zou hem graag eerst even wat uitvoeriger willen testen.NoFate schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 20:36:
[...]
Kan je dat niet beter als PR toevoegen in de orginele versie? Is het trouwens gebaseerd op de 2.3.0 versie? Want die geeft nog wat issues hier, heb een issue aangemaakt en logs gestuurd
Neen. Het is de 2.2.4 😉, de 2.3.0 heb ik er nog even uitgelaten. Ik heb je logs en issue voorbij zien komen op github ja.
1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL
Netjes! Zie ik het goed dat je geen optie hebt om je panelen uit te zetten? Dat is namelijk het eerste dat ik van de winter ga inrichten.Ellroe32 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 23:16:
Misschien leuk om te kijken naar de vernieuwde versie van mijn app: https://slim-laden.app
Nee 1 CT002 of CT003 voor 1,2,3 of meer batterijen.Galaxis schreef op woensdag 16 september 2026 @ 12:17:
Ik sta op het punt om 3 marsteks aan te schaffen. 1 op iedere fase. Maar wat mij nu niet helemaal duidelijk is welke meting ik nu nodig heb ? Heb ik dan een CT002 nodig waarmee ik alle 3 de batterijen kan aansturen ? Of heb ik 3 ct002's nodig , dus een per batterij ?
Mercedes E300e / 8x AEG 455Wp PV / Panasonic Aquarea WH-WXG12ME8 12kW / 3x Marstek Venus E 3.0kWh + Marstek CT002 / Intel i5-13600KF / RTX 3090 / Arch Linux KDE Plasma Wayland
maar kan je die astra-meter ook gewoon lokaal op "sticky" zetten als je bv geen HA wil? (klok/klepel in mijn gevalCharlie_Root schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:37:
Of een andere (goedkopere) meter (bijv Homewizard) i.c.m. Astrameter
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Ik denk niet dat dat kan! Hoe ziet je dat voor je? De astrameter heeft een besturingssysteem nodig en input van een p1 meter.Hansieo schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:42:
[...]
maar kan je die astra-meter ook gewoon lokaal op "sticky" zetten als je bv geen HA wil? (klok/klepel in mijn geval)
🇳🇱 3x Marstek V3 - 5.12 kWh | V149| HW p1 | HW smart plugs | HA | HBC |
Als je dan zorgt dat de batterij altijd inhoud heeft, zou dit kunnen werken. En het houden van NOM eenvoudiger maken voor de batterij.
MT CT003 V117 / 2x 5.12 kWh V153 / 3 fasen / 1 per fase / ZIV SMR 5 meter / Zaptec Go 2
Als de stroom echt langdurig uitvalt heb ik grotere problemen dan dat mijn vrouw even geen heet water heeftBeeEnergy schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:52:
Is er iemand die de quooker structureel op de backup uitgang aangesloten heeft?
Als je dan zorgt dat de batterij altijd inhoud heeft, zou dit kunnen werken. En het houden van NOM eenvoudiger maken voor de batterij.
Mercedes E300e / 8x AEG 455Wp PV / Panasonic Aquarea WH-WXG12ME8 12kW / 3x Marstek Venus E 3.0kWh + Marstek CT002 / Intel i5-13600KF / RTX 3090 / Arch Linux KDE Plasma Wayland
Nee. raspberry pi kan, of docker.Hansieo schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:42:
[...]
maar kan je die astra-meter ook gewoon lokaal op "sticky" zetten als je bv geen HA wil? (klok/klepel in mijn geval)
tja, had ik "toen"maar even wat opgeslagen het was iets met een esp32, maar nogmaals klok/klepel. Ik neem aan dat er hier mensen zijn die er vééél meer over kunnen vertellen, en die zal ik dan als waarheid nemenobed112 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:49:
[...]
Ik denk niet dat dat kan! Hoe ziet je dat voor je? De astrameter heeft een besturingssysteem nodig en input van een p1 meter.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Hw p1 meter kan toch geen 2 of meer Marsteks aan?Charlie_Root schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:37:
Of een andere (goedkopere) meter (bijv Homewizard) i.c.m. Astrameter
Alleen icm AstrameterMg4gebruiker schreef op woensdag 16 september 2026 @ 16:33:
[...]
Hw p1 meter kan toch geen 2 of meer Marsteks aan?
Afhankelijk van hoe je het wil zien, gebruik ik er 2 op 1 HWP1, en werkt in princiepe ook, nu komt het het werkt natuurlijk niet samen of tegelijk.Mg4gebruiker schreef op woensdag 16 september 2026 @ 16:33:
[...]
Met de Venus v3 kan je op schema inkopen en dan op schema terug gaan naar zelf consumptie. Erg handig hiervoor, als er geen zon is geweest: even in het laatste uur de accu vol laden zodat er voor de avond goedkope stroom is. Zeker nu de winter in aantocht is.
De Venus v2 heeft het echter dus niet. Heb een support verzoek ingediend om dit ook bij de Venus v2 te ondersteunen, maar ze kunnen hier geen zekerheid over geven.
Wil het dus zelf gaan oplossen. Nu stuur ik zelf mijn eigen Pi's aan via de API en zo ook bij mijn ouders. Echter heb ik bij mijn schoonouders geen Raspberry Pi of server staan waarmee ik de accus dan kan aansturen. Ik zoek dus naar een andere zo goedkoop en onderhoudsvrije optie.
Iemand een idee?
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Dit is herhaaldelijk toch wel besproken de afgelopen pagina's, dat er zeker wel een handmatige optie is met de zelfconsumptie, en net zoals die pas werkt bij de V3 ik dacht vanaf V148 is voor de V1 en V2 dit ook beschikbaar(vanaf V157) waar ik zelf V158 heb werkend zonder problemen (er ook een V158.1 is )harrr schreef op woensdag 16 september 2026 @ 17:36:
Misschien heeft iemand een oplossing. Mijn schoonouders hebben een Venus E v2. Ze hebben nu een contract met goedkoop daltarief en duur piek tarief. Er zit een groot verschil in (bijna 10ct per kWh) en hun verbruik is meestal in het piekmoment.
Met de Venus v3 kan je op schema inkopen en dan op schema terug gaan naar zelf consumptie. Erg handig hiervoor, als er geen zon is geweest: even in het laatste uur de accu vol laden zodat er voor de avond goedkope stroom is. Zeker nu de winter in aantocht is.
De Venus v2 heeft het echter dus niet. Heb een support verzoek ingediend om dit ook bij de Venus v2 te ondersteunen, maar ze kunnen hier geen zekerheid over geven.
Wil het dus zelf gaan oplossen. Nu stuur ik zelf mijn eigen Pi's aan via de API en zo ook bij mijn ouders. Echter heb ik bij mijn schoonouders geen Raspberry Pi of server staan waarmee ik de accus dan kan aansturen. Ik zoek dus naar een andere zo goedkoop en onderhoudsvrije optie.
Iemand een idee?
Hou er rekening mee dat je even je best moet doen om de juiste versie te krijgen, en dat is niet 1 of 2 keertjes vragen
De V2 heeft dat ook. Kwestie van de juiste firmware op de v2 denk ik. Ik heb een V2 en een v3 en alle twee hebben gewoon de optie bij manueel.harrr schreef op woensdag 16 september 2026 @ 17:36:
Misschien heeft iemand een oplossing. Mijn schoonouders hebben een Venus E v2. Ze hebben nu een contract met goedkoop daltarief en duur piek tarief. Er zit een groot verschil in (bijna 10ct per kWh) en hun verbruik is meestal in het piekmoment.
Iemand een idee?
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Pfft heb het dus al 3 keer gevraagd en steeds krijg ik een antwoord: we sturen het naar de development afdeling als verzoek.WargamingPlayer schreef op woensdag 16 september 2026 @ 18:04:
[...]
De V2 heeft dat ook. Kwestie van de juiste firmware op de v2 denk ik. Ik heb een V2 en een v3 en alle twee hebben gewoon de optie bij manueel.
Ik weet nu dat ik specifiek moet vragen naar 157 of 158. Dat heb ik nu dus ook gedaan. Dank allebei!
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Waarom geen HA servertje met HBC.
Als een keer de auto staat te laden met de frietpan aan en de marstek laadt, dan springt de zekering niet in het laatste uur.
Het vervangen van die hoofdzekering is duurder dan de server (waarmee je aan peak shaving had kunnen doen)
Daar ben ik niet zo bang voor. Ze hebben er maar eentje en die zit samen met een airco en PV als enige op een eigen fase (ik bedoel geen groepen, de airco en marstek hebben beide een eigen groep). De airco is maximaal 2000W. Dus ze blijven onder de 25A. En das prima gezien de meter nog steeds zal salderen tussen fases.AUijtdehaag schreef op woensdag 16 september 2026 @ 18:28:
@harrr
Waarom geen HA servertje met HBC.
Als een keer de auto staat te laden met de frietpan aan en de marstek laadt, dan springt de zekering niet in het laatste uur.
Het vervangen van die hoofdzekering is duurder dan de server (waarmee je aan peak shaving had kunnen doen)
Deze situatie komt doordat ze eerst 1 fase hadden. Sinds kort hebben ze 3 fasen, maar het huis heeft nog steeds maar 2-3 groepen. In de toekomst wordt dit meer en gaan ze verduurzamen. Ik ga het dan op ieus bekijken.
[ Voor 6% gewijzigd door harrr op 16-09-2026 18:38 ]
Ik weet niet wat je precies vraagt maar ik zou het zo aanvliegen:harrr schreef op woensdag 16 september 2026 @ 18:22:
[...]
Pfft heb het dus al 3 keer gevraagd en steeds krijg ik een antwoord: we sturen het naar de development afdeling als verzoek.
Ik weet nu dat ik specifiek moet vragen naar 157 of 158. Dat heb ik nu dus ook gedaan. Dank allebei!
Hello my friend,
I want to use combined modus manual and Self Cunsumption.
So please send me software version 157.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.74 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Dat is precies zoals ik het heb aangevlogen. Maar zonder versie 157. Nu dus met.3DWim schreef op woensdag 16 september 2026 @ 19:10:
[...]
Ik weet niet wat je precies vraagt maar ik zou het zo aanvliegen:
Hello my friend,
I want to use combined modus manual and Self Cunsumption.
So please send me software version 157.
Met de Astrameter loopt dat als een klokjeMg4gebruiker schreef op woensdag 16 september 2026 @ 16:33:
[...]
Op een esp bordje kan dat ook gewoon. Heb je geen HA nodig. Device verschijnt dan gewoon in je Marstek appHansieo schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:42:
[...]
klinkt als een Engie, zo een mooi consumenten val ...harrr schreef op woensdag 16 september 2026 @ 17:36:
Iemand een idee?
ALs je geen super groot gebruiker zijn van die ultradal achtige tijdsloten, zijn die gewoon op alle andere uren steeds te duur en niet valabel genoeg om dat type contract te nemen. Meestal komen ze dan ook nog eens met een dubbel veel te duur piekkost systeem en hoge abbo kost. Je hebt dan nog leveranciers die lekker een app meegeven en je aparaten willen sturen wanneer tarief goedkoop is, lekker die cloud sturingen tot conenctie eruitligt, compatibiliteit issues etc... ver weg van blijven is de aanrader. Marketing op zijn best. Dit even afspelen... Arnout Van den Bossche over 'De Ideale Klant' // 'Burn-out voor Beginners'
nu ontopic, je RTE zorgt er voor dat de aankoop in dal/superdal amper rendabel is ism je kost van afschrijven. Je moet niet vergelijken tussen je dal en hoog, want je hoog is eigenlijk al te hoog tov andere leveranciers als gemiddeld leveren. kwh cost + alle vaste taxen is dat gewoon niet rendabel genoeg om aan te kopen. je spreekt hier over wat centen schuiven.
In dynamische contracten zijn er zo nog wel wat van die momenten, maar dat is ook al soms heel specifiek en vooral bepaalde maanden. Zoals de markt nu verder gaat met overal industriele batterij en afschakelsystemen, gaat de consument zijn die niks te rapen heeft.
En ja die v2 met 157 heeft weldegeljik van die time slots, maar waar ga je de logica halen hoeveel je wil aankopen en hoeveel je nog gaat verbruiken + PV opbrengst (als je batterij aankoop hebt zonder PV is het helemaal zoeken naar dynamisch contract
[ Voor 3% gewijzigd door dnat op 17-09-2026 08:35 ]
Ik ben zeker bereid mee te testen op jouw versie met peakshaving. Ik heb er wel een paar vragen bij.Druppeltje_ schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 20:15:
Voor de (voornamelijk) Belgische Astrameters gebruikers. Ik heb inmiddels de Astrameter-peakshaving gefinetuned. Heb hem afgelopen dagen getest onder allerlei omstandigheden zon, nacht, groot verbruik, sluimerverbruik,... Ik heb de instelling inmiddels ook toegevoegd bij mqtt insights. De instelwaarde van de piek kan dus via config.ini of via een instelbare waarde in mqtt aangepast worden. Astrameter neemt deze waarde instant over. Via de mqtt insights kan de peakshaving onderdeel worden van een automation die je dan bijvoorbeeld koppelt aan de soc, pv opbrengst,...
Heeft jouw fork de patch al voor 3x230 zonder N? Anders kan ik sowieso deze niet gebruiken
Daarnaast vraag ik me af hoe je dan omgaat met dagen waar er weinig tot geen zon is. Op dagen zoals vandaag is mijn accu mooi vol tegen 13u en kan ik 's avonds deze perfect gebruiken om ofwel mij volledig avondverbruik te dekken, ofwel eventueel de pieken onder controle te houden en het volledige (sluip)nachtverbruik. Ik zie wel niet in hoe je omgaat met dagen waarop je accu amper of niet bijlaadt. Ga je dan geforceerd bijladen om toch 's avonds de pieken af te dekken? Want 1x een avond met een lege accu per maand in combinatie met koken (kookvuur + oven bvb) zal je piek verhogen.
Venus E V3 (V150.119.115) - Monitoring met HA Modbus - sturing met Astrameter/Homewizard P1
Waarom willen mensen hun panelen afschakelen? Dit is echt een oprechte vraag, ik heb een dynamisch contract en mijn overtollige zonnestroom levert altijd nog iets op. Ik heb er ook over nagedacht maar ik zie geen winst, ook volgend jaar niet en ook niet met een vast contract. Mis ik iets?Mg4gebruiker schreef op woensdag 16 september 2026 @ 09:27:
[...]
Netjes! Zie ik het goed dat je geen optie hebt om je panelen uit te zetten? Dat is namelijk het eerste dat ik van de winter ga inrichten.
Dat klinkt heel simpel (ik hoop dat het dat ook is...) dank voor de input.Druppeltje_ schreef op woensdag 16 september 2026 @ 19:46:
[...]
Op een esp bordje kan dat ook gewoon. Heb je geen HA nodig. Device verschijnt dan gewoon in je Marstek app
Welke hardware/besturing adviseer jij? (ik heb/wil geen HA)
Ik wil alvast gaan voorbereiden op 3x marstek Venus E 3.0 dec 2026 (staat als nr-1 op schortlist. nr-2 zendure)
[ Voor 13% gewijzigd door Hansieo op 17-09-2026 09:12 ]
Nu levert zonnestroom nog wat op omdat je bij een kale kWh prijs van 0ct je de belassting van 13ct kan wegstrepen. Dat kan volgt jaar niet meer. Als de kale prijs dan door de 0 zakt (wat steeds minder gebeurd trouwens) ga je dus betalen voor je teruggeleverde deel.Bouwertje schreef op donderdag 17 september 2026 @ 09:10:
[...]
Waarom willen mensen hun panelen afschakelen? Dit is echt een oprechte vraag, ik heb een dynamisch contract en mijn overtollige zonnestroom levert altijd nog iets op. Ik heb er ook over nagedacht maar ik zie geen winst, ook volgend jaar niet en ook niet met een vast contract. Mis ik iets?
Het deel tussen 0 en -13 moet je dan wel geleidelijk afschakelen aangezien je nog wel gebruik thuis hebt die je uit je PV wilt halen en niet wilt inkopen (dan komt er die 13ct boven op). Onder de -13ct zou je je panelen helemaal uit moeten zetten omdat het dan wel voordeliger is alles van het net te trekken (krijg je geld toe).
(voor het gemak heb ik de toeslag van bv 2,4ct die Tibber nog rekent even weggelaten)
Overigens praten we hier niet over honderden euro's aan kosten hoor wat je in de media wel eens voorbij hoort komen. Hoogstens een paar tientjes op jaarbasis ofzo. Vind het zelf gewoon mooi om het netjes geregeld te krijgen.
[ Voor 9% gewijzigd door RF1000 op 17-09-2026 09:25 ]
Oké, nee dan snapte ik de redenering. Ik ben heel erg van het automatiseren ed. maar deze is voor mij dan (nog) niet interessant.RF1000 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 09:23:
[...]
Nu levert zonnestroom nog wat op omdat je bij een kale kWh prijs van 0ct je de belassting van 13ct kan wegstrepen. Dat kan volgt jaar niet meer. Als de kale prijs dan door de 0 zakt (wat steeds minder gebeurd trouwens) ga je dus betalen voor je teruggeleverde deel.
Het deel tussen 0 en -13 moet je dan wel geleidelijk afschakelen aangezien je nog wel gebruik thuis hebt die je uit je PV wilt halen en niet wilt inkopen (dan komt er die 13ct boven op). Onder de -13ct zou je je panelen helemaal uit moeten zetten omdat het dan wel voordeliger is alles van het net te trekken (krijg je geld toe).
(voor het gemak heb ik de toeslag van bv 2,4ct die Tibber nog rekent even weggelaten)
Overigens praten we hier niet over honderden euro's aan kosten hoor wat je in de media wel eens voorbij hoort komen. Hoogstens een paar tientjes op jaarbasis ofzo. Vind het zelf gewoon mooi om het netjes geregeld te krijgen.
Dat zal de toekomst even moeten uitwijzen. Ik heb daar eerlijk gezegd geen zeker antwoord voor. Ofwel ga je de pieken nemen zoals ze zijn op dagen dat er nagenoeg geen opbrengst is en dan is je hele maandpiek naar de haaien. Ofwel ga je de batterijen handmatig laden, het kleine beetje PV dat er is nog meegraaien en peakshaving op 2500 of 3000 zetten. Dan dient de batterij echt 100% op die pieken op te vangen. Je hele nacht en standby verbruik gaat die dan de batterij sparen. Ik weet niet zo vanbuiten hoeveel dagen en hoeveel tijd per dag ik boven die piek ga, en bijgevolg hoeveel dagen je kan piekshaven op een volle batterij. 's avonds koken zal sowieso een puntje worden op dat gebied.schouwb schreef op donderdag 17 september 2026 @ 08:52:
[...]
Ik ben zeker bereid mee te testen op jouw versie met peakshaving. Ik heb er wel een paar vragen bij.
Heeft jouw fork de patch al voor 3x230 zonder N? Anders kan ik sowieso deze niet gebruiken![]()
Daarnaast vraag ik me af hoe je dan omgaat met dagen waar er weinig tot geen zon is. Op dagen zoals vandaag is mijn accu mooi vol tegen 13u en kan ik 's avonds deze perfect gebruiken om ofwel mij volledig avondverbruik te dekken, ofwel eventueel de pieken onder controle te houden en het volledige (sluip)nachtverbruik. Ik zie wel niet in hoe je omgaat met dagen waarop je accu amper of niet bijlaadt. Ga je dan geforceerd bijladen om toch 's avonds de pieken af te dekken? Want 1x een avond met een lege accu per maand in combinatie met koken (kookvuur + oven bvb) zal je piek verhogen.
Dan reken je teveel EB, 9,16 * 1,21 = 11,1 ct.RF1000 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 09:23:
Ongeveer zelfde situatie die ik heb.neudeboules schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 17:34:
Na veel grasduinen op dit forum en surfen op internet ben ik van plan een plug-in thuisbatterij aan te schaffen, waarschijnlijk een Marstek Venus.Mijn situatie
- 7 zonnepanelen: Trina Solar Vertex Mono Full Black 385 Wp
- Growatt MIC 2500TL-X
- HomeWizard P1-meter
- Home Assistant-integratie
- 3-fasenaansluiting
- Vrije groep met een enkel stopcontact beschikbaar
- Geen elektrische auto
Jaarcijfers
Mijn plan is om een plug-in thuisbatterij van ongeveer 5 kWh aan te schaffen en deze op een aparte groep aan te sluiten. Het doel is vooral om meer van mijn eigen zonnestroom zelf te verbruiken, waarbij ik de batterij indien mogelijk via Home Assistant wil aansturen.
- Elektriciteitsverbruik: 2.934 kWh
- Opbrengst zonnepanelen: 2.400 kWh
- Teruglevering: 1.465 kWh
- Direct eigen verbruik van zonne-energie: 935 kWh
- Netto afname van het net: 1.469 kWh
Mijn ultieme hobbydoel is om de batterij ooit terug te verdienen. Mocht dat niet lukken, dan slaap ik daar overigens geen minuut minder om. 🙂Huidige shortlist
1. Marstek Venus E 3.0 + P1-meter (€1.119)2. Zendure SolarFlow 2400 AC (€1.518)
- Laagste aanschafprijs
- Grote Home Assistant-community
- Goede documentatie
- Nadeel: zwaar (63 kg)
3. Anker Solarbank 2 E1600 AC + uitbreidingsaccu (€1.498)
- Officiële Home Assistant-integratie
4. Marstek Venus E 4.0 (€1.650)
- Totale capaciteit circa 4,3 kWh
5. HomeWizard Plug-In Battery (2x)
- Lichter (47 kg)
- Hogere prijs per kWh
6. EcoFlow STREAM AC 5000
- Officiële integratie
- Relatief duur
- Interessante capaciteit
- Voor zover ik kan zien nog geen goede Home Assistant-integratie
Vragen
Zijn er forumleden met praktijkervaring met een van bovenstaande systemen?
En specifiek voor de gebruikers van de Marstek Venus E 3.0:Alle ervaringen en tips zijn welkom.
- Zijn er zaken waar je achteraf tegenaan bent gelopen?
- Hoe betrouwbaar werkt de combinatie met de P1-meter?
- Werkt de Home Assistant-integratie stabiel?
- Zou je hem opnieuw kopen of inmiddels voor een ander systeem kiezen?
Om terug te verdienen is Marstek wel beste optie lijkt mij.
Ben wel bezig om wellicht airco aan te schaffen om te verwarmen, dan verandert verbruik met name in de winter wel enigzins.
Op jeroen.nl kun je laten uitrekenen wat beste oplossing is in jouw situatie.
can you read my mind?
Ik heb op jaarbasis veel meer opwek dan verbruik, dus met alle dagen dat de tarieven positief zijn saldeer ik al mijn volledige verbruik. Als de marktprijs onder de verkoopvergoeding van €0,01 komt gaat mijn omvormer naar NOM, en als de marktprijs onder de -€0,02 (inkoopvergoeding) komt kan ik goedkoper stroom uit het net halen dan uit mijn panelen, dus dan gaat de omvormer helemaal naar 0%.Bouwertje schreef op donderdag 17 september 2026 @ 09:10:
[...]
Waarom willen mensen hun panelen afschakelen? Dit is echt een oprechte vraag, ik heb een dynamisch contract en mijn overtollige zonnestroom levert altijd nog iets op. Ik heb er ook over nagedacht maar ik zie geen winst, ook volgend jaar niet en ook niet met een vast contract. Mis ik iets?
Daar heb ik een automatisatie voor gemaakt. Als om 16h30 de Marstek <20, laad hij van het net op tot 30%. Als de kwartierwaarden 1700w piekt wordt de Marstek aangestuurd. Nieuw kwartier, stopt de Marstek. Dan kan mijn madam rustig kokenDruppeltje_ schreef op donderdag 17 september 2026 @ 10:44:
[...]
Dat zal de toekomst even moeten uitwijzen. Ik heb daar eerlijk gezegd geen zeker antwoord voor. Ofwel ga je de pieken nemen zoals ze zijn op dagen dat er nagenoeg geen opbrengst is en dan is je hele maandpiek naar de haaien. Ofwel ga je de batterijen handmatig laden, het kleine beetje PV dat er is nog meegraaien en peakshaving op 2500 of 3000 zetten. Dan dient de batterij echt 100% op die pieken op te vangen. Je hele nacht en standby verbruik gaat die dan de batterij sparen. Ik weet niet zo vanbuiten hoeveel dagen en hoeveel tijd per dag ik boven die piek ga, en bijgevolg hoeveel dagen je kan piekshaven op een volle batterij. 's avonds koken zal sowieso een puntje worden op dat gebied.
Een vriend wilde ook een marstek aanschaffen, maar omdat hij ook zijn huis aan het verbouwen is, had hij advies gevraagd aan een electricien. Die zei dat, ongeacht ontlaad snelheid, hij altijd een marstek op een aparte groep zou zetten.
Hoe hebben jullie dit gedaan?
SlimmeLezer Mini lijkt mij het handigst heb je uitlezen en astrameter in hetzelfde apparaat.Hansieo schreef op donderdag 17 september 2026 @ 09:10:
[...]
Dat klinkt heel simpel (ik hoop dat het dat ook is...) dank voor de input.![]()
Welke hardware/besturing adviseer jij? (ik heb/wil geen HA)
Ik wil alvast gaan voorbereiden op 3x marstek Venus E 3.0 dec 2026 (staat als nr-1 op schortlist. nr-2 zendure)
Moet je wel ergens Esphome draaien om de firmware te bakken.
Gewoon vanop de PC met ESPHome CLI builden en uploaden.Tazzios schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:20:
[...]
SlimmeLezer Mini lijkt mij het handigst heb je uitlezen en astrameter in hetzelfde apparaat.
Moet je wel ergens Esphome draaien om de firmware te bakken.
Ja. Drie aparte groepen voor drie batterijen en elke groep op een aparte fase. Ik heb dat ook tijdens een verbouwing gedaan, het alternatief is achteraf nog puzzelen met de leidingen en de groepen.MarkusFTW schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:20:
Ik heb een vraag over hoe jullie de Marstek hebben aangesloten. Wij draaien hem al een paar maanden via een standaard stopcontact op een groep waar verder alleen wat lampen, kleine apparatuur en koelkast aangesloten zit. We draaien hem op 2400 watt opladen, en 800 watt ontladen.
Een vriend wilde ook een marstek aanschaffen, maar omdat hij ook zijn huis aan het verbouwen is, had hij advies gevraagd aan een electricien. Die zei dat, ongeacht ontlaad snelheid, hij altijd een marstek op een aparte groep zou zetten.
Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur
Ik heb er nu tijdelijk 2 in de woonkamer waar er 1 op aparte groep (voor hogere ontlading) zit en de ander op een gedeeld stopcontact en die staat dus netjes op 800 watt ontladen.MarkusFTW schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:20:
Ik heb een vraag over hoe jullie de Marstek hebben aangesloten. Wij draaien hem al een paar maanden via een standaard stopcontact op een groep waar verder alleen wat lampen, kleine apparatuur en koelkast aangesloten zit. We draaien hem op 2400 watt opladen, en 800 watt ontladen.
Wanneer je toch aan het verbouwen bent is het slim om enkele leidingen te leggen al dan niet voor de marstek of eventueele toekomstige veranderingen, stroom leidingen maar tevens de mogelijkheid voor een extra netwerkkabel is heel handig.
De zon scheen rond een uur of 11 en had 2 tijdschema's gemaakt, de V3 was aan het laden (handmatig met zelfconsumptie) tot 11.00 uur en ging netjes op standby , en de V1 die ingesteld stond in handmatig op zelfconsumptie nam het over om 11.01 en begon te laden.
geen storing of wat raars gezien.
En blijft de CT003 nog even in het doosje zitten
Je hebt gelijk. Die 13ct (13,5 om precies te zijn) is EB + Tibber bij inkoop. Bij verkoop nu dus alleen die 11,1.Olaf van der Spek schreef op donderdag 17 september 2026 @ 11:02:
[...]
Dan reken je teveel EB, 9,16 * 1,21 = 11,1 ct.
Ik heb 3x batterij op 3x een losse automaat laten zetten in de Meterkast (om te laden). De Backup port lus ik terug en zit aangesloten op weer 3 losse automaten. Op die manier voed ik dus 3 groepen van het huis constant via de batterij.MarkusFTW schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:20:
Ongeacht of je de backup port gaat gebruiken zou ik hem altijd op een losse groep/automaat laten zetten.
[ Voor 6% gewijzigd door Charlie_Root op 17-09-2026 13:27 ]
denk dat je dit wat beter moet uitschrijven want hoe je het nu vertelt dan hang je uw backuppoort rechtstreeks op uw huis ... wat zeker niet volgens de regels is zonder meer context ... ik vermoed dat je geen gebruik maakt van de backup box van marstek ?Charlie_Root schreef op donderdag 17 september 2026 @ 13:26:
[...]
Ik heb 3x batterij op 3x een losse automaat laten zetten in de Meterkast (om te laden). De Backup port lus ik terug en zit aangesloten op weer 3 losse automaten. Op die manier voed ik dus 3 groepen van het huis constant via de batterij.
Ongeacht of je de backup port gaat gebruiken zou ik hem altijd op een losse groep/automaat laten zetten.
Dus als grid weg valt dan levert uw batterijen via de backup poort energie naar uw huis, die nog aan grid hangt, en daardoor eigenlijk lever je energie naar alle buren ....
Of bedoel je dat je uw batterijen gebruikt in UPS modus en dat je de batterij "in the middle" van een groep zet ... waardoor enkel die groep tidjelijk verder kan bij stroomuitval ...
Volgensmij schrijf ik het prima uit, ik heb 6 extra automaten in de meterkast;vifra schreef op donderdag 17 september 2026 @ 13:46:
[...]
denk dat je dit wat beter moet uitschrijven want hoe je het nu vertelt dan hang je uw backuppoort rechtstreeks op uw huis ... wat zeker niet volgens de regels is zonder meer context ... ik vermoed dat je geen gebruik maakt van de backup box van marstek ?
Dus als grid weg valt dan levert uw batterijen via de backup poort energie naar uw huis, die nog aan grid hangt, en daardoor eigenlijk lever je energie naar alle buren ....
Of bedoel je dat je uw batterijen gebruikt in UPS modus en dat je de batterij "in the middle" van een groep zet ... waardoor enkel die groep tidjelijk verder kan bij stroomuitval ...
- 3x Automaat voor laden, hier zit de reguliere stekker op van de Marstek
- 3x Automaat voor de backup-port.
Op de automaten waar een backup port zit heb ik groepen aangesloten waarop dingen zitten zoals de koelkast/vriezer zodat bij uitval van het net die geen onderbreking hebben.
en die groepen zitten niet rechtstreeks op het net dan ? (belangrijke nuance)Charlie_Root schreef op donderdag 17 september 2026 @ 14:33:
[...]
Volgensmij schrijf ik het prima uit, ik heb 6 extra automaten in de meterkast;
Op de automaten waar een backup port zit heb ik groepen aangesloten waarop dingen zitten zoals de koelkast/vriezer zodat bij uitval van het net die geen onderbreking hebben.
Als die groepen in de kast niet doorverbonden zijn via een kamgeleider of dergelijk kan dat zo wel. Maar dan mogen de groepen echt nergens verbonden zijn want anders voed je niet alleen die groepen, maar alle groepen in huis.Charlie_Root schreef op donderdag 17 september 2026 @ 14:33:
[...]
Volgensmij schrijf ik het prima uit, ik heb 6 extra automaten in de meterkast;
De 3 automaten om te laden zitten natuurlijk wel op het net, anders kun je moeilijk laden. De 3 automaten die op de back-up poorten zitten van de Marstek zijn geisoleerd, niet op het net aangesloten.vifra schreef op donderdag 17 september 2026 @ 14:38:
[...]
en die groepen zitten niet rechtstreeks op het net dan ? (belangrijke nuance)
Het zijn geheel los geplaatste automaten voor de back-up poorten, nergens anders aan verbonden.Druppeltje_ schreef op donderdag 17 september 2026 @ 14:41:
[...]
Als die groepen in de kast niet doorverbonden zijn via een kamgeleider of dergelijk kan dat zo wel. Maar dan mogen de groepen echt nergens verbonden zijn want anders voed je niet alleen die groepen, maar alle groepen in huis.
De vragen gaan niet over de automaten maar over de groepen waar de (backup) automaten heen gaan of op aangesloten zijn.Charlie_Root schreef op donderdag 17 september 2026 @ 14:41:
[...]
Het zijn geheel los geplaatste automaten voor de back-up poorten, nergens anders aan verbonden.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.74 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Geen aardlek?Charlie_Root schreef op donderdag 17 september 2026 @ 14:33:
Gaat jouw MT niet uit dan bij < 7% lading? Of heb je hem in UPS mode staan?Op de automaten waar een backup port zit heb ik groepen aangesloten waarop dingen zitten zoals de koelkast/vriezer zodat bij uitval van het net die geen onderbreking hebben.
Zelf gebruik ik een abb e214-16-202 om te wisselen tussen grid of backup, die heb ik voor vrijwel iedere groep.
Het zijn Aardlekautomaat, dus geen normale 16A stop/installatieautomaat. MT gaat niet uit bij <7% nee en hij staat gewoon op AI Mode. Tenzij Grid wegvalt met 7% natuurlijk, dan zal die wel uitvallen.DukeBox schreef op donderdag 17 september 2026 @ 15:10:
[...]
Geen aardlek?
[...]
Gaat jouw MT niet uit dan bij < 7% lading? Of heb je hem in UPS mode staan?
Zelf gebruik ik een abb e214-16-202 om te wisselen tussen grid of backup, die heb ik voor vrijwel iedere groep.
[ Voor 4% gewijzigd door Charlie_Root op 17-09-2026 15:26 ]
Denk dat ik het nu al drie heb beantwoord.3DWim schreef op donderdag 17 september 2026 @ 14:58:
[...]
De vragen gaan niet over de automaten maar over de groepen waar de (backup) automaten heen gaan of op aangesloten zijn.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Marstek V3. Het voldoet aan alle eisen en ik ga hem komende maandag afhalen voor 1095 euro, de prijs is veel lager dan de alternatieven. Ik vermoed omdat de V4 er aankomt en de V3's eruit moeten
Afhalen? Je weet hoe zwaar dat kreng is?neudeboules schreef op donderdag 17 september 2026 @ 15:34:
[...]
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Marstek V3. Het voldoet aan alle eisen en ik ga hem komende maandag afhalen voor 1095 euro, de prijs is veel lager dan de alternatieven. Ik vermoed omdat de V4 er aankomt en de V3's eruit moeten
Zou me niet verwonderen als de v3 nog voor minder dan €1000 te koop komt als de v4 er is en ze nog veel stock hebben. Of kan zijn dat ze uitverkocht zijn tegen dan uiteraard. In elk geval zal die v4 tegen volgend jaar ook wel v3 prijzen krijgen.neudeboules schreef op donderdag 17 september 2026 @ 15:34:
[...]
Beter de doos daar laten, met doos gewoon te lomp om goed te hanteren.Charlie_Root schreef op donderdag 17 september 2026 @ 15:44:
[...]
Afhalen? Je weet hoe zwaar dat kreng is?
Er vanuit gaande dat je enkele merken bekeken hebt ...... de ene heeft hier een voordeeltje de ander is weer in iets anders beter zal het allemaal niet heel veel uitmaken.neudeboules schreef op donderdag 17 september 2026 @ 15:34:
[...]
Prima keuze en voldoende leesvoer betreft de werking van de V3
Opnieuw een oprechte vraag, Hoe vaak gaat de marktprijs onder de -0,02 Euro? En wat is daarvoor de verwachting van volgend jaar? Ik heb namelijk geen idee wat dit je daadwerkelijk oplevert. Maar dit is misschien een discussie voor een ander topic.Eärendil schreef op donderdag 17 september 2026 @ 11:20:
[...]
Ik heb op jaarbasis veel meer opwek dan verbruik, dus met alle dagen dat de tarieven positief zijn saldeer ik al mijn volledige verbruik. Als de marktprijs onder de verkoopvergoeding van €0,01 komt gaat mijn omvormer naar NOM, en als de marktprijs onder de -€0,02 (inkoopvergoeding) komt kan ik goedkoper stroom uit het net halen dan uit mijn panelen, dus dan gaat de omvormer helemaal naar 0%.
De Mini heeft geen LAN aansluiting en kan geen Modbus. De lokale API werkt wel, maar de tegenpartij moet in hetzelfde subnet zitten. Ik zie in de app geen mogelijkheid om met de Home Wizard P1 meter te koppelen - alleen met de Marstek-eigen meter of de Shelly Pro 3EM. Ik ga proberen de Mini via de local API vanuit Home Assistant aan te sturen. De jaapp/ha-marstek-local-api integration herkent hem, de taurgis/has-marstek-local-api integration niet.
Oh wat vreemd dat de HWP1 niet geselecteerd kan worden, dat is nieuw denk ik bij Marstek. Met de Astrameter kan je die wel gebruiken. Ik weet niet of die voor de mini al getest is, maar je emuleert er een CT003 mee en die word wel herkend dus ik neem aan van wel.TobyW schreef op donderdag 17 september 2026 @ 19:22:
Ik weet niet of dit een geschikt topic is voor de Mini, maar gezien daar geen aparte topic voor is hier toch een kort ervaringsbericht, ook ter vergelijking met de 5 kWh versie.
De Mini heeft geen LAN aansluiting en kan geen Modbus. De lokale API werkt wel, maar de tegenpartij moet in hetzelfde subnet zitten. Ik zie in de app geen mogelijkheid om met de Home Wizard P1 meter te koppelen - alleen met de Marstek-eigen meter of de Shelly Pro 3EM. Ik ga proberen de Mini via de local API vanuit Home Assistant aan te sturen. De jaapp/ha-marstek-local-api integration herkent hem, de taurgis/has-marstek-local-api integration niet.
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.