Gisteren mijn Venus ontvangen en met 2 man 2 trappen op gesjouwd.. Geïnstalleerd met de tips van @M2M (geen wifi/kabel erin, alleen FW updaten, daarna kabel erin).
Voor FW update moet je wel even geduld hebben zeg.. Gelukkig gaat de rest gewoon over het internet ipv BT.
Heb Marstek Venus Energy Manager opgezet in HomeAssistant. Aanvankelijk wilde hij niet ontladen (jammer, gisteren was een aardige piek van 0,69 per kWh), gisteravond later op de avond de batterij gepowercycled en sindsdien werkt het netjes. Nachtverbruik (van grid) was netjes 0W dus perfect.
Tussentijds (voor de restart de boel fixte) ook met AstraMeter aan de slag gegaan, Shelly variant ziet ie niet. Geëmuleerde CT003 wel. Mijn geëmuleerde Homewizard P1 detecteert hij wel maar haalt er vervolgens geen data van op (zie 0 HTTP requests vanaf de Marstek binnenkomen). Maar goed, CT functie ga ik in principe toch niet gebruiken. MVEM gaat de boel aansturen.
Weet niet of het bekend is, maar wat mij opviel:
Als de backup functie van de Marstek aanstaat geeft MVEM aan dat de batterij tussen 21W en 23W vraagt (standby). Zet je die uit dan zakt dit naar 1-2W. En dat met niets aangesloten op het "backup stopcontact". Scheelt je dus pakweg 20W standby/idle, lijkt me een goeie om gewoon standaard uit te zetten/laten en pas aan te zetten als je het nodig hebt.
Voor FW update moet je wel even geduld hebben zeg.. Gelukkig gaat de rest gewoon over het internet ipv BT.
Heb Marstek Venus Energy Manager opgezet in HomeAssistant. Aanvankelijk wilde hij niet ontladen (jammer, gisteren was een aardige piek van 0,69 per kWh), gisteravond later op de avond de batterij gepowercycled en sindsdien werkt het netjes. Nachtverbruik (van grid) was netjes 0W dus perfect.
Tussentijds (voor de restart de boel fixte) ook met AstraMeter aan de slag gegaan, Shelly variant ziet ie niet. Geëmuleerde CT003 wel. Mijn geëmuleerde Homewizard P1 detecteert hij wel maar haalt er vervolgens geen data van op (zie 0 HTTP requests vanaf de Marstek binnenkomen). Maar goed, CT functie ga ik in principe toch niet gebruiken. MVEM gaat de boel aansturen.
Weet niet of het bekend is, maar wat mij opviel:
Als de backup functie van de Marstek aanstaat geeft MVEM aan dat de batterij tussen 21W en 23W vraagt (standby). Zet je die uit dan zakt dit naar 1-2W. En dat met niets aangesloten op het "backup stopcontact". Scheelt je dus pakweg 20W standby/idle, lijkt me een goeie om gewoon standaard uit te zetten/laten en pas aan te zetten als je het nodig hebt.
/f/image/Qv3qVPC10ER7o5Y2YdXz6mYR.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HYmj7IEYIqCyTFHHrVRzeo3Z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bfzuVhecjbX4wHxF0mvAX3JB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/S0VLFc01IsrSkws3KjgemZZx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/S8t0QW4NITj2no0RomKir7QU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Dw5dQPbanx7Rfk5zZhYmrNrQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Junnui9blZGPtWXbIHuCH4Lc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UlXTO4tH9jNAGwKUpjB80f1d.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2nvyl10mZp8v6nkGKSWWAsAA.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/7bMbrF4Dp2Ctlc8DGemHVfnK.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/MjUPkdAOjha9IQbxbzYrIRHZ.png?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/0TXAH2w8QXls85pEyTI2Xb6k.jpg?f=fotoalbum_large)

/f/image/mOqBrsgEusDhgQhRt5M6vJHR.png?f=fotoalbum_large)