• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08:53
Druppeltje_ schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:27:
[...]

Bij mijn buurman zijn we 4 maanden verder en zijn defect toestel staat er nog steeds. Met volledige stilte aan Marstekzijde. Kan je geluksdag zijn
Nouja, dat zou dan wel kunnen kloppen qua doorlooptijd, reken op een maand of 5-6 met garantie afhandeling.

Ik laat het ook gewoon zo doorgaan en misschien mijn geluk dan als het geleverd wordt en de oude niet retour hoeft. Wel overkill met 3 batterijen :+
Waar de omruiling door de dealer (smart-charged.nl) gedaan zou worden, kreeg ik vandaag een mail van marstekenergy of ik bij de dealer het wilde annuleren en ze vandaag zelfs een nieuwe zouden gaan versturen.
(Dat vandaag neem ik dan wel met een potje zout)
Dit alles wel in 1 maand tijd vanaf de goedkeuring van omruiling.

Support - Marstek
4:39 AM (9 hours ago)
to me

-- Please reply above this line --

Ik zal het pakket vandaag voor je verzenden. Zou je aan smart-charged.nl willen doorgeven dat de verzending moet worden geannuleerd?

[ Voor 36% gewijzigd door tweeek op 30-07-2026 14:38 ]

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

Gummiebeer schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:32:
[...]

Nouja, dat zou dan wel kunnen kloppen qua doorlooptijd, reken op een maand of 5-6 met garantie afhandeling.

Ik laat het ook gewoon zo doorgaan en misschien mijn geluk dan als het geleverd wordt en de oude niet retour hoeft. Wel overkill met 3 batterijen :+
Ja het is daar wel een zootje hoe het afgehandeld wordt. Hier ook zelf achter de retour moeten zitten of de eerste batterij (die veel te lage capaciteit uit fabriek had) stond hier nog. Nu ja als ze dan ineens na een half jaar wel willen komen ophalen en je hebt weggedaan of verkocht zit je natuurlijk wel met een probleem :+

• Niekniek89
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:06
Ter dubbelcheck,

Ik sta op het punt om een Shelly Pro EM3 aan te schaffen en te laten installeren, om mijn DSMR 4 trage meter te omzijlen. Klopt het dat de Shelly iedere sec nieuwe data verstuurd naar de Marstek en dit het oscilleren "stopt" welke ik nu met mijn DSMR 4 meter heb?

Of zouden jullie kiezen voor de CT002 of een andere meter?

[ Voor 3% gewijzigd door Niekniek89 op 30-07-2026 15:21 ]

• MarjaR
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-07 17:58
Niekniek89 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:13:
Ter dubbelcheck,

Ik sta op het punt om een Shelly Pro EM3 aan te schaffen en te laten installeren, om mijn DSMR 4 trage meter te omzijlen. Klopt het dat de Shelly iedere sec nieuwe data verstuurd naar de Marstek en dit het oscilleren "stopt" welke ik nu met mijn DSMR 4 meter heb?

Of zouden jullie kiezen voor de CT002?
Ik heb het allebei gedaan: de Shelly voor de aansturing van de batterijen vanuit Home Assistant en de CT002 voor als ik het op enig moment toch vanuit de Marstek app zou willen doen.

De Marstek app werkt alleen correct met de Shelly als je maar één batterij hebt. Ik heb er (nu) 2.

🇳🇱 | 2x Marstek Venus E v3 | Home Assistant | Home Battery Control, gekoppeld aan Shelly 3EM Pro

• Niekniek89
MarjaR schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:23:
[...]

Ik heb het allebei gedaan: de Shelly voor de aansturing van de batterijen vanuit Home Assistant en de CT002 voor als ik het op enig moment toch vanuit de Marstek app zou willen doen.

De Marstek app werkt alleen correct met de Shelly als je maar één batterij hebt. Ik heb er (nu) 2.
voorlopig wil ik het bij 1 laten, kan altijd later nog de Shelly via Astrameter gebruiken voor een geëmuleerde CT002.
Maar is de Shelly sneller met data t.o.v. mijn DSMR 4 meter (das het belangrijkste voor nu).

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Verschil is push vs pull, de eerste is meestal sneller.

• Niekniek89
DukeBox schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:18:
Verschil is push vs pull, de eerste is meestal sneller.
en doet de Shelly dat per sec?

• DukeBox
  • Niet online
Niekniek89 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:22:
[...]

en doet de Shelly dat per sec?
Nee, de mt e v3 op zijn snelst om de 1.8 sec en afhankelijk van de fw, met absolute stappen. Met de ct002 is het meer gelijdelijk.

[ Voor 18% gewijzigd door DukeBox op 30-07-2026 16:25 ]

• Niekniek89
DukeBox schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:23:
[...]

Nee, de mt e v3 op zijn snelst om de 1.8 sec en afhankelijk van de fw, met absolute stappen. Met de ct002 is het meer gelijdelijk.
dus kan ik beter de ct002 kopen t.o.v. de Shelly? ik zie namelijk dat de shelly in elk geval iedere 1 sec nieuwe data heeft van de ct klemmen.

• DukeBox
  • Niet online
Zonder 3rd party is de ct002 het snelst.

• Niekniek89
DukeBox schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:28:
Zonder 3rd party is de ct002 het snelst.
En als ik de shelly direct aan de marstek koppel via de app? (zonder tussenkomst van o.a. Home Assistant)? voorlopig zit ik goed met 1 batterij.

• DukeBox
  • Niet online
Default 3sec (v3 1s base plus 2s), snelst 1.8 sec (v3 1s base plus 2s).

• Niekniek89
DukeBox schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:39:
Default 3sec (v3 1s base plus 2s), snelst 1.8 sec (v3 1s base plus 2s).
Ik heb een Venus v3, dus ik ga er sowieso op vooruit tov de dsmr 4 meter. 1.8 sec is meer dan prima!

Dan moet ik de ct Polling op fastst laten zetten?

[ Voor 8% gewijzigd door Niekniek89 op 30-07-2026 16:49 ]

• Niekniek89
Het gaat er mij om dat de batterij straks stabieler is, dan dat hij nu is. Nu is het dikke drama Met mijn huidige meter.

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02:25
ReneK schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 17:30:
[...]

Update: Zojuist teruggebeld door de dealer. Zij willen de Marstek voor mij omruilen maar dan moet ik eerst via de app een melding maken van het probleem. Zodra uit China de melding komt dat-ie omgeruild moet worden, kan de dealer dit direct voor mij regelen zonder dat ik maandenlang hoef te wachten op een nieuwe Marstek.
Maar weer even een update op dit verhaal: Ik heb vorige week direct een melding in de app gemaakt van mijn problemen met mijn Venus 3. Een reactie duurde lang, en pas een aantal dagen later en vele aansporingen van mijn kant kreeg ik eindelijk een bericht uit China dat mijn Marstek defect is en vervangen dient te worden. Heb direct een screenshot hiervan doorgestuurd naar mijn dealer, maar daar liet een reactie ook even op zich wachten. Vandaag ben ik dan eindelijk teruggebeld door de dealer, en die heeft mij verzekerd dat ik een nieuwe akku krijg. Over 1.5 week (na de vakantieperiode) krijg ik bericht wanneer ze akku bij mij thuis komen omruilen voor een nieuwe. Ik heb hiervan gelijk een schriftelijke bevestiging gevraagd en ook ontvangen.

So far, so good dus. Marstek China bood ook nog aan een nieuwe op te sturen, maar dat is een heel lang en onzeker traject als ik de ervaringen van Marstek bezitters zo hier en daar lees. Bovendien is mijn dealer mijn contractant, niet de fabrikant in China.

• DukeBox
  • Niet online
Niekniek89 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:55:
Het gaat er mij om dat de batterij straks stabieler is, dan dat hij nu is. Nu is het dikke drama Met mijn huidige meter.
Ik zou gewoon voor de ct002 gaan maar heb verder ook geen speciale eisen. Als ik meer wil sluit ik dat wel erbij aan, ik ben altijd een voorstander van alles in z'n eigen ecosystem en overkoepelend ha (of wat anders) om de boel centraal aan te sturen cq. te minitoren. Ik zet ook alleen maar deze setup weg bij anderen, willen ze wat anders, prima maar dan mogen ze alles zelf oplossen.

Het enige waar mt bij mij niet alilijd even goed werkt is de statistics in de app al krijg ik nu wel netjes iedere sec. updates bij zowel ct als mt onder alle opties. Voorheen met hw p1 was het redelijk maar door de 10 sec. interval op mijn meter erg veel last van naijlen. Het zogenaamde osxileren heb je alleen bij kortstondige pieken, ik zie dat bij anderen bij bijv. een qooker, zelf heb ik een ander merk, die piekt niet zo erg en gebruikt een lager vermogen maar dan wat langer. Perfect om een accu optimaal op te laten reageren.
tweeek schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:32:
Waar de omruiling door de dealer (smart-charged.nl) gedaan zou worden, kreeg ik vandaag een mail van marstekenergy of ik bij de dealer het wilde annuleren en ze vandaag zelfs een nieuwe zouden gaan versturen.
(Dat vandaag neem ik dan wel met een potje zout)
Dit alles wel in 1 maand tijd vanaf de goedkeuring van omruiling.

Support - Marstek
4:39 AM (9 hours ago)
to me

-- Please reply above this line --

Ik zal het pakket vandaag voor je verzenden. Zou je aan smart-charged.nl willen doorgeven dat de verzending moet worden geannuleerd?
Goed nieuws voor jou, en ook helemaal niks mis mee. Maar het is toch een vreemde werkwijze? Dat jijzelf moet annuleren bij smart-charged. Je zou die communicatie rechtstreeks verwachten. Hoeveel mensen zouden niks melden bij smart-charged? En dan 2 keer een accu ontvangen waar ze per toeval achter 9 maanden toch achterkomen? Ik ben zeer tevreden van mijn stroombakjes, maar toch kan je er niet omheen dat Marstek een zeer aparte firma is 😆

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 4000Wp Oost + 7200Wp West / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 Astrameter / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Gummiebeer schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:23:
Vandaag een mail ontvangen van Zinnz GmbH met informatie over een levering. Ik moest even diep nadenken want ik heb niks besteld de laatste tijd maar toen viel het kwartje.

In maart kreeg ik na veel problemen met een V2 een mail van MT dat de batterij in aanmerking kwam voor omruiling. In de tussentijd hadden ze een update gepusht betreffende BMS en sindsdien doet de batterij wat het moet doen. Dus ook netjes aangegeven dat het gecanceld mocht worden en ook bevestiging vanuit MT.

Maar nu wordt dus ergens volgende week een nieuwe batterij geleverd 8)7 Ik vraag mij af of de oude, die het gewoon doet, weer ingeleverd moet worden maar her en der hoor ik dat ze dat niet doen als het vanuit MT zelf gaat.

Gaat nog niet lekker daar bij MT qua communicatie blijkt weer.
2 voor de prijs van 1 :+

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net

Niekniek89 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:30:
[...]

En als ik de shelly direct aan de marstek koppel via de app? (zonder tussenkomst van o.a. Home Assistant)? voorlopig zit ik goed met 1 batterij.
Dat gaat perfect werken met de CT002.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net

Druppeltje_ schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 19:52:
[...]

Goed nieuws voor jou, en ook helemaal niks mis mee. Maar het is toch een vreemde werkwijze? Dat jijzelf moet annuleren bij smart-charged. Je zou die communicatie rechtstreeks verwachten. Hoeveel mensen zouden niks melden bij smart-charged? En dan 2 keer een accu ontvangen waar ze per toeval achter 9 maanden toch achterkomen? Ik ben zeer tevreden van mijn stroombakjes, maar toch kan je er niet omheen dat Marstek een zeer aparte firma is 😆
Dat dacht ik in ieder geval ook, ik denk niet dat je het gedoe wil hebben van een dubbele levering.
De situatie over het contact en waar dan aan mij gevraagd word wat te ondernemen is eigenlijk niet te geloven.
Maar goed ik ben benieuwd of dat ie vandaag dus ook zoals in de mail staat vandaag verzonden is :)

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• DiJerno
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:38
dôh schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:38:
[...]

Ze de Marstek Venus Modbus integratie uit, hierna kun je met OmniBattery verbinden. Ik had dit ook en het lijkt erop alsof de Marstek geen 2 Modbus connecties accepteert.

Ben benieuwd naar je bevindingen. Gebruik OmniBattery zelf niet, omdat ik op dit moment niet het voordeel zie t.o.v. de standaard "Self Consumption" modus die ik nu gebruik.
Heel hard bedankt. Klopt, nu werkt alles. In de zomer heeft het geen nut maar in de winter zullen de batterijen vooral aan peakshaving moeten doen. Vandaar dat ik er al eens graag mee speel. :)

• HMS
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:59

HMS

Druppeltje_ schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:27:
[...]

Bij mijn buurman zijn we 4 maanden verder en zijn defect toestel staat er nog steeds. Met volledige stilte aan Marstekzijde. Kan je geluksdag zijn
Hier vandaag ook een mail met een verzendbevestiging. Ik heb vorige week een reply in de ticket geplaatst met dat ik al 14 weken op een omruil zit te wachten en wanneer die nou kwam. Toen kwam er opeens schot in de zaak leek het, aflevering moet nog ingepland worden maar lijkt volgende week dan toch eindelijk te zijn.
HMS schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 23:25:
[...]

Hier vandaag ook een mail met een verzendbevestiging. Ik heb vorige week een reply in de ticket geplaatst met dat ik al 14 weken op een omruil zit te wachten en wanneer die nou kwam. Toen kwam er opeens schot in de zaak leek het, aflevering moet nog ingepland worden maar lijkt volgende week dan toch eindelijk te zijn.
Oh sorry, ik was misschien onduidelijk in mijn bericht dus ter verduidelijking: bij mijn buurman ging de omruiling zeer vlot, hij had die nieuwe marstek echt zeer snel. Die 4 maanden bedoelde ik de retournering van het defecte toestel. Er werd toen gevraagd de defecte in de doos van het nieuwe toestel te verpakken. Maar sindsdien volledige radiostilte van Marstek. Ik betwijfel ten zeerste of Marstek die nu na al die tijd nog komt terughalen, maar je kan dat natuurlijk nooit zeker weten.

[ Voor 4% gewijzigd door Druppeltje_ op 31-07-2026 00:29 ]

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 4000Wp Oost + 7200Wp West / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 Astrameter / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• DiJerno
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:38
Na een nachtje met Omnibattery (OB), mijn eerste ervaring.

OB managet mijn batterijen veel beter dan Marstek zelf. Tot aan een 1000watt, laat OB maar één batterij ontladen. Verder wisselen ze elkaar af. Dit heeft als resultaat dat aansturen met OB een veel betere efficiëntie heeft. Standaard blijft MT teveel samen werken met lage vermogens waardoor de omvormer veel verlies creëert. Op dit moment heb ik nog steeds een 38% aan zonnestroom in de batterijen zitten waar MT toch wel bijna volledig leeg was (+-15%). Al bij al een dikke proficiat aan de maken van OB. Ik kan het iedereen aanraden.
Druppeltje_ schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 00:28:
[...]

Oh sorry, ik was misschien onduidelijk in mijn bericht dus ter verduidelijking: bij mijn buurman ging de omruiling zeer vlot, hij had die nieuwe marstek echt zeer snel. Die 4 maanden bedoelde ik de retournering van het defecte toestel. Er werd toen gevraagd de defecte in de doos van het nieuwe toestel te verpakken. Maar sindsdien volledige radiostilte van Marstek. Ik betwijfel ten zeerste of Marstek die nu na al die tijd nog komt terughalen, maar je kan dat natuurlijk nooit zeker weten.
Ja dat heb ik hier dus ook gehad en achter moeten zitten om op te halen. Probleem is als je dat niet doet (en je brengt naar recyclage of geeft hem weg) en nadien vallen ze erover of je hebt opnieuw een defect kan het zijn dat ze moeilijk beginnen doen. Dat riskeer ik liever niet gezien toch graag de 10 jaar garantie behoud.

• dnat
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 08:56
DiJerno schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 08:38:
Na een nachtje met Omnibattery (OB), mijn eerste ervaring.

OB managet mijn batterijen veel beter dan Marstek zelf. Tot aan een 1000watt, laat OB maar één batterij ontladen. Verder wisselen ze elkaar af. Dit heeft als resultaat dat aansturen met OB een veel betere efficiëntie heeft. Standaard blijft MT teveel samen werken met lage vermogens waardoor de omvormer veel verlies creëert. Op dit moment heb ik nog steeds een 38% aan zonnestroom in de batterijen zitten waar MT toch wel bijna volledig leeg was (+-15%). Al bij al een dikke proficiat aan de maken van OB. Ik kan het iedereen aanraden.
dat kan je toch ook met de astrameter zonder enige modbus of integratie?

heeft iemand die omnibatterij al getest met een marstek v1? er staat integratie van v2 en v3 maar ik veronderstel dat de v2 aansturing is via modbus en waarom zou dan de v1 ook niet werken?

[ Voor 12% gewijzigd door dnat op 31-07-2026 08:56 ]

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

@dnat Tuurlijk kan dat ook evenals met blueprints voor ieder wat wils. Maar Omnibattery is denk wel het eenvoudigst,.. tenminste indien hij bekabelt is aangesloten Uiteindelijk maakt iedereen zijn eigen afweging op basis van zijn setup, technische kennis en gebruiksgemak.

Edit: ik denk dat de documentatie daarin wat achter loopt, de lilygo support kwam namelijk later. ow, wacht v2 heeft natuurlijk ook geen TCP modbus. :z

[ Voor 22% gewijzigd door Tazzios op 31-07-2026 09:06 ]

dnat schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 08:53:
[...]
heeft iemand die omnibatterij al getest met een marstek v1? er staat integratie van v2 en v3 maar ik veronderstel dat de v2 aansturing is via modbus en waarom zou dan de v1 ook niet werken?
Heb een Venus C aangesloten via modbus (wat eigenlijk een halve capaciteit Venus E v1 is) en werkt perfect
Tazzios schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:03:
@dnat
Edit: ik denk dat de documentatie daarin wat achter loopt, de lilygo support kwam namelijk later. ow, wacht v2 heeft natuurlijk ook geen TCP modbus. :z
Bij v1 en v2 moet je Elfin Ew11 gebruiken voor modbus tcp te verkrijgen. Sinds recent zou lilygo ook moeten werken.
Pagina: 1 ... 28 29 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.