• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Kijk ook gewoon eens op je meter zelf wat daar de netto waarde is. En kijk naar de ct grafiek op de mt e zelf.

• MarkusFTW
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 23:06
Druppeltje_ schreef op zondag 26 juli 2026 @ 12:36:
[...]

Kans bestaat dat een meter van 12j oud maar elke 10sec een nieuwe waarde doorgeeft. Dat zou in elk geval het oscillerende gedrag verklaren. Je Marstek loopt dan eigenlijk altijd een stukje achter de feiten aan. In elk geval kan het nooit kwaad er gewoon even melding van te maken.
Zit nu te lezen, dit lijkt inderdaad een mogelijke oorzaak. Dat zelfs met een stroomadapter in de Marstek P1 het signaal te zwak blijft, en dat een actieve splitter de oplossing kan zijn. Dus die ga ik proberen!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
MarkusFTW schreef op zondag 26 juli 2026 @ 12:47:
[...]

Zit nu te lezen, dit lijkt inderdaad een mogelijke oorzaak. Dat zelfs met een stroomadapter in de Marstek P1 het signaal te zwak blijft, en dat een actieve splitter de oplossing kan zijn. Dus die ga ik proberen!
Een beter signaal gaat geen 10sec. interval oplossen.
[...]

Hier staat ook nog wat over de betreffende slimmemeter.

https://duravolt.nl/testresultaten-slimme-meter/

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• Niekniek89
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:08
[...]

Ik heb precies hetzelfde “issue” met mijn Marstek Venus e3 en een landis+gyr e350. Nadat een grootverbruiker is uitgegaan gaat hij mij ook enorm oscilleren. Dit komt idd door de 10sec meter. Zolang je een oude meter hebt, zal je dit probleem hebben.

Is helaas alleen op te lossen door een nieuwe meter, of een Shelly pro em3 of een ct002 van Marstek. Die sturen iedere sec nieuwe data door naar de batterij.

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:01
Niekniek89 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 14:46:
[...]

Ik heb precies hetzelfde “issue” met mijn Marstek Venus e3 en een landis+gyr e350. Nadat een grootverbruiker is uitgegaan gaat hij mij ook enorm oscilleren. Dit komt idd door de 10sec meter. Zolang je een oude meter hebt, zal je dit probleem hebben.

Is helaas alleen op te lossen door een nieuwe meter, of een Shelly pro em3 of een ct002 van Marstek. Die sturen iedere sec nieuwe data door naar de batterij.
Ik had een E350 als meter en heb hem nooit echt stabiel gekregen met de CT003. Gelukkig is deze omgewisseld en draait hij nu redelijk stabiel met een IKSRA AM550.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Niekniek89
WargamingPlayer schreef op zondag 26 juli 2026 @ 15:43:
[...]

Ik had een E350 als meter en heb hem nooit echt stabiel gekregen met de CT003. Gelukkig is deze omgewisseld en draait hij nu redelijk stabiel met een IKSRA AM550.
Hier is hij ook niet stabiel te krijgen. Zolang er een mooie strak blauwe lucht is, is er niets aan de hand. Maar op dagen zoals vandaag, is het drama…

maar draait bij jou nog steeds niet stabiel dan met een nieuw meter?

[ Voor 7% gewijzigd door Niekniek89 op 26-07-2026 16:12 ]

• MarkusFTW
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 23:06
dank voor alle feedback! Erg nuttig. Als het goed is is dit nog een 2G meter, dus morgen even bellen of ze hem al op de nominatie vervanging willen zetten.

• Niekniek89
MarkusFTW schreef op zondag 26 juli 2026 @ 17:47:
dank voor alle feedback! Erg nuttig. Als het goed is is dit nog een 2G meter, dus morgen even bellen of ze hem al op de nominatie vervanging willen zetten.
Alle GPRS meters staan op de nominatie om vervangen te worden. Echter kan het per energiebedrijf even duren voordat ze hem daadwerkelijk vervangen (uiterlijk voor 2029 volgens mij). Volgens mij is het sinds 2026 niet meer kostenloos (althans bij enexis dan), daar kost het minimaal 250€ waarna ze binnen 16 weken contact met je opnemen als je ervoor wilt betalen.

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:01
Niekniek89 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 15:52:
[...]

Hier is hij ook niet stabiel te krijgen. Zolang er een mooie strak blauwe lucht is, is er niets aan de hand. Maar op dagen zoals vandaag, is het drama…

maar draait bij jou nog steeds niet stabiel dan met een nieuw meter?
Mijn CT verliest eens in de zo veel tijd de verbinding. Ligt niet aan de CT maar meer aan mijn netwerk setup. Zodra mijn MikroTik core switch een update krijgt dan reset hij en wordt de DHCP server op de switch herstart. Dat is dan einde CT verbinding. Ook geldt dat voor andere actieve netwerk componenten waardoor spanning-tree aan het werk gaat. En zo zijn er meer verstorende zaken in mijn netwerk.

Gaat allemaal veranderen met de tijd, maar voor nu zit het goed.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Yeshua
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:07
TFHfony schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 21:47:
[...]

Waarbij ik overigens gisteren benieuwd was of ik er ook mee te maken ging krijgen daar een van mijn Masteks gisteren dit deed:

[Afbeelding]

Het lijkt er op of de BMS de SOC verkeerd had ingeschat. Vandaag heeft hij zich gelukkig voorbeeldig gedragen en weer gewoon geladen en ontladen.
Ik heb op 13 juli hetzelfde meegemaakt. Ik meen dat op dezelfde dag de app een update kreeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihnYA6cUm-ZO-wHdXrS2wUpy9Bo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2NLRW0eC7q21ZyVHfhPO8HwH.png?f=fotoalbum_large

Jammer dat ik geen reset kan doen van deze gegevens. Tenzij misschien fabrieksinstellingen? (Al heb ik daar niet veel zin in.)

🇧🇪 | SolarEdge HD-Wave SE4000H | Maysun MS430MDG-54H N-Topcon Double Glass - 4380Wp (x12) ☀️Z | 🔋MT Venus E 3.0 5.12 kWh V148.117.112 | MT CT003 V116 | MT app 1.6.71 | VIOFO A129 Pro | RPi Zero 2 W (Pi-Hole & Unbound)

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 23:13
Ik blijf het een bijzonder apparaat vinden, ik heb een update klaar staan (V114 -> 115) maar ondanks 10x (succesvol) updaten blijft hij bij versie 114. Op zich geen ramp maar ondanks dat ik de update negeer (laat niet meer zien) gooit hij opeens bij elke opstart van de app mijn accu op zelfvoorziening en gooit hij mijn hand instellingen weg. Het kan toeval zijn maar het is vanaf het moment dat de batterij wil updaten maar niet doet. ☺️ Het blijft een onvoorspelbaar apparaat.

• gigabit
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:21
Bouwertje schreef op zondag 26 juli 2026 @ 22:00:
Ik blijf het een bijzonder apparaat vinden, ik heb een update klaar staan (V114 -> 115) maar ondanks 10x (succesvol) updaten blijft hij bij versie 114. Op zich geen ramp maar ondanks dat ik de update negeer (laat niet meer zien) gooit hij opeens bij elke opstart van de app mijn accu op zelfvoorziening en gooit hij mijn hand instellingen weg. Het kan toeval zijn maar het is vanaf het moment dat de batterij wil updaten maar niet doet. ☺️ Het blijft een onvoorspelbaar apparaat.
Misschien wil een herstart helpen?

LG-HM071MR-U44 / Marstek Venus E v2.0 V156 CT003 BMS 216 App 1.6.59

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:51
Bouwertje schreef op zondag 26 juli 2026 @ 22:00:
Ik blijf het een bijzonder apparaat vinden, ik heb een update klaar staan (V114 -> 115) maar ondanks 10x (succesvol) updaten blijft hij bij versie 114.
Netwerk kabel uitgetrokken voor de update ?

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

Pagina: 1 ... 27 28 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.