• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
3DWim schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:55:
Weet je zeker dat de CT van marstek ook geselecteerd is en de diagnose gedraaid is en bevestigd?
Dat kan je zien aan het MT E icoontje bij fase B.

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Vanmorgen had ik de update naar v158 aangevraagd voor mijn V1.
Ik kreeg om half 12, 5 minuten na aanvragen, als reactie:
Dear Customer,
I understand that being unable to configure your schedules and adjust self-consumption in manual mode on your current version is significantly impacting the use of your system. After checking, we have deployed the latest Venus E update to your communication module. All other firmware versions are already up to date.
To complete the update, please perform a factory reset by pressing and holding the power button for 10 seconds. Then reconnect the device to your Wi-Fi network, making sure to use a stable 2.4 GHz network before reconfiguring your operating modes in the app. Afterward, please also reconnect your CT. Should you require any further information or assistance, please do not hesitate to contact us.

Kind regards,

Nu doe ik denk ik iets verkeerd: ik heb de aan/uit knop 10 seconden ingedrukt gehouden (zelfs iets langer), maar er is geen factory reset geweest. Daarna heb ik de stroomkabel losgekoppeld en het nog een keer geprobeerd, maar opnieuw: geen factory reset.
Toen heb ik een factory reset gedaan vanuit de app. Eerst met behoud van data: geen verschil.
Daarna een "harde" factory reset, maar de versie van de communicatiemodule verandert niet. En ik zie natuurlijk ook geen optie voor de zelfconsumptie als ik hem op manueel zet.

Dus hoop ik dat iemand hier nog een goede tip heeft?
Anders ga ik support weer even lastig vallen :)

(app versie: v1.6.71, firmware versie V1: 156)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus E V1 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40; HomeAssistant

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 17:19
Dus hoop ik dat iemand hier nog een goede tip heeft?
Alle kabels verwijderd?
Is er ook een download gestart ?
Welke versie ga je installeren? Niet 158 want dat is niet de comm. module.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.71 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

3DWim schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:29:
[...]

Alle kabels verwijderd?
Is er ook een download gestart ?
Welke versie ga je installeren? Niet 158 want dat is niet de comm. module.
ik heb de V1, dus daar zit maar 1 kabel in: de stroomkabel. En ja, die heb ik inderdaad verwijderd :)

Welke versie ik hopelijk kan installeren is me niet bekend: dat stond niet in de mail.
Volgens de mail gaat het om de communicatiemodule, die staat nu op 202409090159.

Edit: nee, er is geen download gestart. Dus of er wordt niks aangeboden, of er gaat wat anders mis?

[ Voor 9% gewijzigd door Pietervs op 23-07-2026 12:38 ]

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus E V1 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40; HomeAssistant

• 3DWim
Pietervs schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:38:
[...]

ik heb de V1, dus daar zit maar 1 kabel in: de stroomkabel. En ja, die heb ik inderdaad verwijderd :)

Welke versie ik hopelijk kan installeren is me niet bekend: dat stond niet in de mail.
Volgens de mail gaat het om de communicatiemodule, die staat nu op 202409090159.

Edit: nee, er is geen download gestart. Dus of er wordt niks aangeboden, of er gaat wat anders mis?
In de app krijg je toch een software update te zien waarin staat van welke versie je naar welke versie gaat?
Staat er een rood puntje (software update) bij de huidige versie in de app?
Vooropgesteld dat de app niet veel anders is dan bij de V2.

Ik verwijder overigens de stroomkabel nooit. Wel de modbus kabel, maar die heb je dus niet.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.71 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

3DWim schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:42:
[...]

In de app krijg je toch een software update te zien waarin staat van welke versie je naar welke versie gaat?
Staat er een rood puntje (software update) bij de huidige versie in de app?
Vooropgesteld dat de app niet veel anders is dan bij de V2.

Ik verwijder overigens de stroomkabel nooit. Wel de modbus kabel, maar die heb je dus niet.
En dat is dus het rare: hij geeft in de app niet aan dat er een update beschikbaar is. Ik denk dat er daarom een factory reset gedaan moet worden, om de communicatie af te dwingen met de server (maar dat is een aanname van mijn kant).

• 3DWim
Pietervs schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:45:
[...]

En dat is dus het rare: hij geeft in de app niet aan dat er een update beschikbaar is. Ik denk dat er daarom een factory reset gedaan moet worden, om de communicatie af te dwingen met de server (maar dat is een aanname van mijn kant).
Bij andere beschouwing: After checking, we have deployed the latest Venus E update to your communication module.
Bedoelen ze niet een update van je CT module?
Nadat je die geupdate hebt moet de accu een restart hebben.

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

3DWim schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 13:00:
[...]

Bij andere beschouwing: After checking, we have deployed the latest Venus E update to your communication module.
Bedoelen ze niet een update van je CT module?
Nadat je die geupdate hebt moet de accu een restart hebben.
Dat hoop ik niet, want ik heb de HomeWizard P1 module :D

Maar ik heb die voor de zekerheid ook maar eens losgekoppeld en weer de MT een reset gegeven: geen verschil, helaas.

Pietervs schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 13:08:
[...]

Maar ik heb die voor de zekerheid ook maar eens losgekoppeld en weer de MT een reset gegeven: geen verschil, helaas.
Zolang er geen rood puntje bij "apparaat"/"communicatiemodule" staat, zou er ook niks klaar staan.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

tweeek schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 13:26:
[...]

Zolang er geen rood puntje bij "apparaat"/"communicatiemodule" staat, zou er ook niks klaar staan.
Nee, zo had ik dat ook altijd begrepen.

Ik heb support dus nog maar eens gemaild.

And now we wait… :z

Dank voor het meedenken!

• 3DWim
Pietervs schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 13:08:
[...]

Dat zegt niks. Ze gaan er gewoon vanuit dat je een mt CT gebruikt.
Kan ook zijn dat je een slimmere AI te pakken had.

Het is een beetje hetzelfde als een upgrade vragen en een downgrade krijgen.

• 3DWim
Zojuist "calibratie" uitgevoerd:
Handmatig van 11 naar 100% geladen met 2500W.
Laatste uur van 95% - 100% met 1130W

Plaatje van de cell waarden bij 100% ter info:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sDatZJNubiTWD-xiTTf-YSeZwC0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yLqhaY4dvXufVavIdRQasr2p.png?f=user_large

Wat is nu de beste vervolgstap?
Gewoon op NOM laten ontladen of ook direct een volledige ontlading forceren (naar 11%) ?
Op nom gaat ie uiteindelijk ook weer tussentijds laden.

[ Voor 21% gewijzigd door 3DWim op 23-07-2026 14:45 ]

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:10
Mijn ct versie 1 zit op v117.

En vandaag alweer geen verbinding na weken zonder problemem te hebben gewerkt

Wat is de laatste versie ?

Enexis meter btw

[ Voor 9% gewijzigd door Maxwp op 23-07-2026 15:29 ]

3DWim schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 14:43:
Zojuist "calibratie" uitgevoerd:
Handmatig van 11 naar 100% geladen met 2500W.
Laatste uur van 95% - 100% met 1130W

Plaatje van de cell waarden bij 100% ter info:

[Afbeelding]

Wat is nu de beste vervolgstap?
Gewoon op NOM laten ontladen of ook direct een volledige ontlading forceren (naar 11%) ?
Op nom gaat ie uiteindelijk ook weer tussentijds laden.
Niets..
Dat zijn gewoon normale waarden naar Marsteknormen. Als hij een tijdlang op 100% staat dan gaat dat verschil nog zakken. Zolang je tussen de 4 en 4,5kWh uit je batterij krijgt zou ik het gewoon lekker zo laten. Ik vraag me eerlijk waar af wat het verschil in capaciteit is wanneer de batterijen ''perfect'' gebalanceerd zouden zijn. Denk niet zo heel erg veel. En dat lijkt het uren en uren balanceren niet veel nut te hebben.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• Maxwp
Maxwp schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:29:
Mijn ct versie 1 zit op v117.

En vandaag alweer geen verbinding na weken zonder problemem te hebben gewerkt

Wat is de laatste versie ?

Enexis meter btw
Heb de HA astrameter maar eens geinstalleerd Word beetje moe van die ct problemem steeds

Tot nu toe werkt het wel niet sneller dan de ct maar ook niet trager volgens mij

[ Voor 13% gewijzigd door Maxwp op 23-07-2026 17:15 ]

• 3DWim
Maxwp schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 17:15:
[...]

Heb de HA astrameter maar eens geinstalleerd Word beetje moe van die ct problemem steeds

Tot nu toe werkt het wel niet sneller dan de ct maar ook niet trager volgens mij
Succes.

[ Voor 9% gewijzigd door 3DWim op 23-07-2026 17:18 ]

Druppeltje_ schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:37:
[...]

Niets..
Dat zijn gewoon normale waarden naar Marsteknormen. Als hij een tijdlang op 100% staat dan gaat dat verschil nog zakken. Zolang je tussen de 4 en 4,5kWh uit je batterij krijgt zou ik het gewoon lekker zo laten. Ik vraag me eerlijk waar af wat het verschil in capaciteit is wanneer de batterijen ''perfect'' gebalanceerd zouden zijn. Denk niet zo heel erg veel. En dat lijkt het uren en uren balanceren niet veel nut te hebben.
Ik denk dat Marstek in de ontwikkeling op een gegeven moment besloten heeft dat balanceren (net zoals de batterijverwarming) voor hun niet nodig is en geschrapt is uit de software. Het zwakke balanceren wat er nu nog in zit tussen 99% en 100% laden zal hoogstwaarschijnlijk een stuk code zijn dat ze vergeten te verwijderen zijn gezien het bij normaal gebruik zowat zinloos is (het duurt op die manier zowat 30 jaar om iets zichtbaar te bereiken).
Of het balanceren iets positief doet kan ik nog niet zeggen. Ook is niet duidelijk na het balanceren of de balans lang blijft of snel terug om zeep is als je aan 2500W tot vol blijft laden.
Maxwp schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 17:15:
[...]

Via welke meter emuleer je?
Heel veel qua werking hangt af van je config.
Persoonlijk vind ik de config op dit moment te uitgebreid om nog overzichtelijk te zijn en vooral voor 99% van de gebruikers overbodig. Ik zat destijd via Nofate volop in de testfase van de developbranche en Tomquist zelf zat er toen bovenop met aanpassingen te doen op het moment dat er feedback kwam. Toen waren er hooguit 10 parameters die er toe deden. Maar hij heeft er in de laatste updates weer een hele serie toegevoegd. En uit eigen ondervinding (en gevloek) van zodra je de Astrameter update en je hebt 1 bepaalde parameter niet in je config staan, neemt die daar de default waardes over. En die zijn niet bepaald logisch te noemen.

Dat resulteerde er bij mij bijvoorbeeld in dat na de laatste update de batterij maar kon opschalen met stapjes per 100W. Als er dan een grote verbruiker aanstond ging daar gewoon veel te veel tijd over.

Loopt nu wel weer als een klokje trouwens...

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• Maxwp
Druppeltje_ schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 19:04:
[...]

Via welke meter emuleer je?
Heel veel qua werking hangt af van je config.
Persoonlijk vind ik de config op dit moment te uitgebreid om nog overzichtelijk te zijn en vooral voor 99% van de gebruikers overbodig. Ik zat destijd via Nofate volop in de testfase van de developbranche en Tomquist zelf zat er toen bovenop met aanpassingen te doen op het moment dat er feedback kwam. Toen waren er hooguit 10 parameters die er toe deden. Maar hij heeft er in de laatste updates weer een hele serie toegevoegd. En uit eigen ondervinding (en gevloek) van zodra je de Astrameter update en je hebt 1 bepaalde parameter niet in je config staan, neemt die daar de default waardes over. En die zijn niet bepaald logisch te noemen.

Dat resulteerde er bij mij bijvoorbeeld in dat na de laatste update de batterij maar kon opschalen met stapjes per 100W. Als er dan een grote verbruiker aanstond ging daar gewoon veel te veel tijd over.

Loopt nu wel weer als een klokje trouwens...
Ok . Nog niks van gemerkt

Wel werkt het tot nu toe niet sneller of beter

Wel heb ik eindlekk gewoon verbinding haha

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:43
MarkusFTW schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:47:
even een update op mijn post gisteravond. Ook overdag enorme oscillaties. Volgens de marstek p1 meter staat ik soms met 1.5 kW aan het net te leveren, andere momenten trek ik bijna 2 kW van het net om mijn batterij op te laden (terwijl ik hem gecapped heb staan op 800W). Batterij zelf geeft ook aan dat hij steeds tussen laden en ontladen wisselt.

Ik heb geen ander systeem draaien dan de Marstek op self consumption. Geen grote apparaten die aan en uit springen. Draai op de meest recente v148. Meter is een landis+gyr E350. Draai verder geen HEMS.

[Afbeelding]
Wacht even, even voor mijn duidelijkheid.
Had je op moment van de foto een grootverbruiker aan staan en had je opwek van jouw PV?
Zo ja, dan klopt dit beeld wel.
Mensen vergissen zich vaak in het uitlezen van de 3 fasen meter.

Ik kan het niet kort uitleggen maar ga het proberen.
Stel je had opwek en een grootverbruiker aan staan.
Die groot verbruiker staat op fase 2 dan leest de p1 op fase 2 opwek minus verbruik en dat is wat je daar ziet.
Zelfde geld voor fase 3 en fase 1 heeft geen verbruikers dus alles word daar negatief.
Dus is allemaal voor de meter, intern rekent de slimme meter dit allemaal om zodat jouw energieboer ziet dat jij op dat moment 1600w+ van het net aan het trekken bent.

Kijk maar eens naar mijn screenshots.
Daar zou je ook zeggend at fase 1 van het net aan he trekken is.
Maar dat is dus voor de meter en de andere screenshot zie je dat het 5w naar het net is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PIQY0nCimTnwWWQYNkISTb5j7s0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Blc4EZDhTHvli6ufCiwlyTF2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7fpIVlr8vHey7-DHRMamKtai20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p60jyXVd0vbKVhnOsx60gsWz.jpg?f=fotoalbum_large

☀️Enphase IQ8+ 8,1kWp (8x Oost / 11x West) 🇳🇱
🔋12,8kWh DIY Thuisbatterij & MT Venus E v3
❄️MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W
🛵Segway E125s
🔋piBattery Project @ GitHub

Siewert schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 03:09:
[...]

Had je op moment van de foto een grootverbruiker aan staan en had je opwek van jouw PV?

Die groot verbruiker staat op fase 2 dan leest de p1 op fase 2 opwek minus verbruik en dat is wat je daar ziet.
Zelfde geld voor fase 3 en fase 1 heeft geen verbruikers dus alles word daar negatief.
Dus is allemaal voor de meter, intern rekent de slimme meter dit allemaal om zodat jouw energieboer ziet dat jij op dat moment 1600w+ van het net aan het trekken bent.

Maar dat is dus voor de meter en de andere screenshot zie je dat het 5w naar het net is.

~~~~~~~[Afbeelding]

~~~~~~~[Afbeelding]
*

[ Voor 8% gewijzigd door Druppeltje_ op 24-07-2026 06:46 ]

• Charlie_Root
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:06
Voor de KDE gebruikers met een Marstek;

https://www.opendesktop.org/p/2366586/

Mercedes E300e / 8x AEG 455Wp PV / Panasonic Aquarea WH-WXG12ME8 12kW / 3x Marstek Venus E 3.0kWh + Marstek CT002 / Intel i5-13600KF / RTX 3090 / Arch Linux KDE Plasma Wayland

• dnat
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 15:04
Druppeltje_ schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:37:
[...]

Niets..
ik vraag mij af hoeveel keer ik op dit soort post een thumbs up kan geven totdat het hier zo wat stopt over die magische cel calibratie... wil je dat doen, dan is dat eigen keuze en eigen risico. Moet je dit dan steeds melden dat je verschil merkt in een forum?

mijn v1 + v2 stabiel voor bijna anderhalf jaar nu met NOM en HA extra info via MQQT.
Hoef er geen enkele dag op te kijken, 5 maanden lang al gewoon gem 15kwh van netgebruik wat normaal is voor noorderlanden en zon/wolk + verbruikspieken. WInter maanden wissel ik per maand af naar 1 MT aan/af.

RTE v1 stabiel in de NOM maanden rond de 70%
RTE v2 stabiel in de NOM maanden rond de 75%

[ Voor 5% gewijzigd door dnat op 24-07-2026 09:03 ]

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
dnat schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 08:57:
[...]

ik vraag mij af hoeveel keer ik op dit soort post een thumbs up kan geven totdat het hier zo wat stopt over die magische cel calibratie... wil je dat doen, dan is dat eigen keuze en eigen risico. Moet je dit dan steeds melden dat je verschil merkt in een forum?

mijn v1 + v2 stabiel voor bijna anderhalf jaar nu met NOM en HA extra info via MQQT.
Hoef er geen enkele dag op te kijken, 5 maanden lang al gewoon gem 15kwh van netgebruik wat normaal is voor noorderlanden en zon/wolk + verbruikspieken. WInter maanden wissel ik per maand af naar 1 MT aan/af.

Wat zijn de risico's en/of nadelen van een niet gekalibreerde batterij?

• Wilmaas
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:26

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Beste mede forummers,

Allereerst alles werkt wel aan de kant van de accu, dat is niet meer het probleem.

Ik blijf met Marstek help aan het steggelen over de werking van de app. wat is mijn probleem? ik Heb even problemen gehad dat de statistieken niet tijdig werden aangevuld. er is wat gesmeten met firmware, de statistieken worden weer keurig aangevuld.

Het probleem zit in de live weergave van de ct003 in de app, 2 a 3 seconde updates, dan een freeze. ook is het niet mogelijk de ct003 te resetten, een fabriek reset uit te voeren. Ben ik de enige met dit probleem, loopt bij anderen de data wel door, zie mijn afbeeldingen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SCvEfcOZHqX6BzEdFay5K8B2hY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cl9LfLPR0YmDE6T7SEEgVrno.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2PM1i9KpiFrwwHhejD5OK6jCtIY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/66I2r6bfnBxDFdPJA3vNiEk9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZgNXGeqvUPmzLk0AMunqIAfvUOw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4OiT8TTlNxKpp2aIsMS5N85t.jpg?f=fotoalbum_large

aanvulling, zucht.....

"Hallo, dit probleem kan worden veroorzaakt door een verouderde apparaatversie of een zwak WiFi-signaal. Volg deze stappen: 1. Ga naar APP -> Apparaathomepage -> Instellingen, controleer of uw apparaat de nieuwste versie uitvoert en werk het bij indien beschikbaar 2. Verwijder het apparaat uit APP -> Apparaatlijst 3. Voeg het apparaat opnieuw toe in APP -> Apparaatlijst en selecteer een WiFi-netwerk met een sterker signaal (Gegenereerd door Marstek AI, dat fouten kan maken. Controleer de antwoorden alstublieft zorgvuldig.)"

[ Voor 14% gewijzigd door Wilmaas op 24-07-2026 10:17 ]

panasonic warmtepomp 2013-4900wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh firmware v156 BMS 216 P1 ct003 v117

• dnat
Wilmaas schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:15:
Beste mede forummers,

Allereerst alles werkt wel aan de kant van de accu, dat is niet meer het probleem.

Ik blijf met Marstek help aan het steggelen over de werking van de app. wat is mijn probleem? ik Heb even problemen gehad dat de statistieken niet tijdig werden aangevuld. er is wat gesmeten met firmware, de statistieken worden weer keurig aangevuld.

Het probleem zit in de live weergave van de ct003 in de app, 2 a 3 seconde updates, dan een freeze. ook is het niet mogelijk de ct003 te resetten, een fabriek reset uit te voeren. Ben ik de enige met dit probleem, loopt bij anderen de data wel door, zie mijn afbeeldingen

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

aanvulling, zucht.....

"Hallo, dit probleem kan worden veroorzaakt door een verouderde apparaatversie of een zwak WiFi-signaal. Volg deze stappen: 1. Ga naar APP -> Apparaathomepage -> Instellingen, controleer of uw apparaat de nieuwste versie uitvoert en werk het bij indien beschikbaar 2. Verwijder het apparaat uit APP -> Apparaatlijst 3. Voeg het apparaat opnieuw toe in APP -> Apparaatlijst en selecteer een WiFi-netwerk met een sterker signaal (Gegenereerd door Marstek AI, dat fouten kan maken. Controleer de antwoorden alstublieft zorgvuldig.)"
waarom zou je deze live willen volgen? de live ct connectie al eens gevolgd via de MT zelf?
bij mij werkt de ct003 interface ook maar matig van updates, lig ik niet wakker van. Als je BT verbinding hebt is deze meestal het meeste accuraat, niet over wifi.

• dnat
Driehoek schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:13:
[...]

Wat zijn de risico's en/of nadelen van een niet gekalibreerde batterij?
dat si niet geweten, mogelijks minder RTE na X cycli.

• Wilmaas
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:26

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

dnat schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:29:
[...]

waarom zou je deze live willen volgen? de live ct connectie al eens gevolgd via de MT zelf?
bij mij werkt de ct003 interface ook maar matig van updates, lig ik niet wakker van. Als je BT verbinding hebt is deze meestal het meeste accuraat, niet over wifi.
het probleem is dat ik alleen maar de ct003 kan gebruiken in mijn opstelling, het ding zit vast, fabrieks reset niet mogelijk, alle instellingen, ook wifi staan vast. als ik om wat voor reden dan ook een ander wifi punt krijg is het over. ik wil het weer gangbaar hebben. dat het niet allemaal is uit te lezen? niet zo heel erg, maar het klopt niet.

panasonic warmtepomp 2013-4900wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh firmware v156 BMS 216 P1 ct003 v117

Wilmaas schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:15:
Beste mede forummers,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

aanvulling, zucht.....

Die ''freeze'' waar jij over spreekt die zit er bij mij al heel lang in. Enkele app updates later is de manier waarop de cijfers de eerste 5 tellen veranderen wel wat moderner geworden maar dan stopt de verversing inderdaad. Ik hecht er weinig belang aan, dat is per slot van rekening iets dat nooit gebruikt word.

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
dnat schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:30:
[...]

dat si niet geweten, mogelijks minder RTE na X cycli.
Is RTE iets is wat de gemiddelde batterij eigenaar wel belangrijk vindt? Zou dat de reden kunnen zijn dat mensen hier naar blijven kijken?

Hier werd een paar dagen geleden nog een bericht gedeeld van Marstek zelf die zich zorgen maken over cel onbalans van een gebruiker hier. Ik kijk in ieder geval uit naar meer informatie over het onderwerp.

PS: Er zijn nog wel wat risico's en of nadelen aan een niet gekalibreerde batterij (die groter zijn dan RTE).

• lvhb
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:28
dnat schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 08:57:
[...]

Voor mij mag al dat gezever over cel calibtatie ook verbannen worden op dat forum .

Marstek Venus E 5,12 V2 met HWp1. Firmware EMS 158.1. BMS 216.DMR 5 Communicatiemodule 2025..... Belgie

lvhb schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:08:
[...]

Voor mij mag al dat gezever over cel calibtatie ook verbannen worden op dat forum .
Het is hier wel tweakers, dat hoort daar bij en anders moet je dat maar negeren. Want als je dat banned hier, moet je ook maar al de onofficiële tools en discussies van plugins die niet officieel door Marstek ondersteund worden ook bannen. Dan valt hier nog weinig te discussieren. Enkel batterij gebruiken zoals de fabrikant bedoeld heeft en over al de rest zwijgen :+

[ Voor 8% gewijzigd door Avenger 2.0 op 24-07-2026 11:16 ]

• dnat
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:14:
[...]

Het is hier wel tweakers, dat hoort daar bij en anders moet je dat maar negeren. Want als je dat banned hier, moet je ook maar al de onofficiële tools en discussies van plugins die niet officieel door Marstek ondersteund worden ook bannen. Dan valt hier nog weinig te discussieren. Enkel batterij gebruiken zoals de fabrikant bedoeld heeft en over al de rest zwijgen :+
dat zeg ik ook niet, maar elke keer opnieuw een topic starten van "kijk mijn diff = zoveel" heb je dus echt niks aan. Wil je het monitoren en aanpassen? dan is alles al beschikbaar via het forum en tools om dit gewenst te willen veranderen mits je de moeite doet van het door te lezen.

het probleem is dat iedereen op den duur begint te denken dat de batterij slecht is en dat iedereen balancing moet doen....

• MarkusFTW
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 17:50
Siewert schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 03:09:
[...]

Maar dat is dus voor Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cyu4Im5zt6AXO1UudvgmBnwjjJQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bYMDsLAqKRRhw1ChlUGlXN4s.png?f=fotoalbum_large de meter en de andere screenshot zie je dat het 5w naar het net is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op moment van de foto loopt op fase A nog 100 W vanuit de zonnepanelen. Maar geen grootverbruikers aan, juist heel stabiel stroomverbruik (misschien een koelkast die een keer aanspringt). Als je over de nacht kijkt, dan zie je dit beeld ook, en zie je dat hij zichzelf deels heeft opgeladen met stroom van het net (zonnepanelen lijkt me onwaarschijnlijk), en tegelijkertijd onrealistisch veel stroom heel gereleased (wat dus tegen 0.25 cent terug het net op gaat). Ik heb een vast en fixed contract, dus zolang het nog gesaldeerd wordt is het geen probleem, maar van 1 januari schat ik dat ik op deze manier elke dag een kWh van het net in de batterij trek die gratis weer terug het net op wordt gezet.
edit:
je ziet het totaalvermogen rechtsbovenaan ook in cycli uitslaan van plus 500 naar het net zetten vanuit de batteij tot -200 van het net in de batterij zetten, waarbij de batterij daadwerkelijk ook zelf aangeeft dat hij wisselt tussen laden en ontladen in de avond zonder PV stroom.

[ Voor 6% gewijzigd door MarkusFTW op 24-07-2026 12:23 ]

MarkusFTW schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 12:21:
[...]

Op moment van de foto loopt op fase A nog 100 W vanuit de zonnepanelen. Maar geen grootverbruikers aan, juist heel stabiel stroomverbruik (misschien een koelkast die een keer aanspringt). Als je over de nacht kijkt, dan zie je dit beeld ook, en zie je dat hij zichzelf deels heeft opgeladen met stroom van het net (zonnepanelen lijkt me onwaarschijnlijk), en tegelijkertijd onrealistisch veel stroom heel gereleased (wat dus tegen 0.25 cent terug het net op gaat). Ik heb een vast en fixed contract, dus zolang het nog gesaldeerd wordt is het geen probleem, maar van 1 januari schat ik dat ik op deze manier elke dag een kWh van het net in de batterij trek die gratis weer terug het net op wordt gezet.
edit:
je ziet het totaalvermogen rechtsbovenaan ook in cycli uitslaan van plus 500 naar het net zetten vanuit de batteij tot -200 van het net in de batterij zetten, waarbij de batterij daadwerkelijk ook zelf aangeeft dat hij wisselt tussen laden en ontladen in de avond zonder PV stroom.
Ik heb je daar deze week al eens op geantwoord en ik blijf nog steeds daarbij. Bekijk het over 24u. Wat is je pv opbrengst? Hoeveel heb je daarvan teruggezet en hoeveel heb je netto nog van het net genomen? Maar dat dan over 24u bekeken. Momentopnames zeggen niks over de algemene werking. Heb je een snelle DM of per 10 sec?

• 3DWim
dnat schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:27:
[...]

dat zeg ik ook niet, maar elke keer opnieuw een topic starten van "kijk mijn diff = zoveel" heb je dus echt niks aan.
Daar sla je de plank mis, volgens mij, aan tools heb je niks als je geen vergelijk van getallen hebt. Dus hoe meer mensen hier data delen des te meer inzicht in afwijkingen, normaal gedrag etc.
Mij boeit het ook niet, maar als ik dus zoals voorgesteld, de accu een keer van 11-100% vollaad dan is het delen van de celwaarden wel nuttig. Voor mij en anderen die dan vergelijkingsdata hebben.

MarkusFTW schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 12:21:
[...]

edit:
Zie nu pas je edit. Als je batterij in de nacht echt gaat opladen (dus niet stroom uit het net trekken door na-ijlen bedoel ik) moet je de fasediagnose eens nakijken. In topic deel 1 was er iemand die ook lang geklooid heeft daarmee. Bleek dat de fase toewijzing niet goed gelopen was.

• MarkusFTW
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 17:50
Druppeltje_ schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 12:42:
[...]

Zie nu pas je edit. Als je batterij in de nacht echt gaat opladen (dus niet stroom uit het net trekken door na-ijlen bedoel ik) moet je de fasediagnose eens nakijken. In topic deel 1 was er iemand die ook lang geklooid heeft daarmee. Bleek dat de fase toewijzing niet goed gelopen was.
Foto is gek genoeg niet meegestuurd, bij deze. Deze tijdlijn gebruikt maar zeer beperkt datapunten zo het lijkt, maar geeft duidelijk de nacht aan. Ik ga eens op zoek naar fase toewijzing, vind de marstek app zeer beperkt kwa instellingen. Ben dit gedrag in mijn werk ook vaker tegen gekomen, ligt dan vaak aan verkeerde PID instellingen i.c.m. Delayed response. Maar ik kan hier zelf niks instellen om hem minder trigger happy te maken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cyu4Im5zt6AXO1UudvgmBnwjjJQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bYMDsLAqKRRhw1ChlUGlXN4s.png?f=fotoalbum_large

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:38
~
Wat de Marstek AI dan weglaat is dat er ook een WiFi signaalsterkte test zit bij de Accu! Deze laat ook de waarden van de CT zien!
Niet logisch. Wel handig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xslOjNYF_XWHMKTSDLzgqeXde_4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uHwxL1kIcma4F9VzHUniUWNo.jpg?f=fotoalbum_large

MTVenus V156 + BMSV216 + CT003 V122 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Iemand is z'n marstek echt beu, of heeft een 1 vergeten in het bedrag :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxaWe4_NmNQZVeU_VrlXQ5W-6mc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mFV773jwv2uhTUKiv9Ox46E8.png?f=fotoalbum_large

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• Maxwp
Maxwp schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 01:52:
[...]

Ok . Nog niks van gemerkt

Wel werkt het tot nu toe niet sneller of beter

Wel heb ik eindlekk gewoon verbinding haha
Ok... vanmorgen gewoon aan het laden en ineens net zoals met de martsek ct verbinding weg

Dus niks verbeterd tegenover de eigen ct

Zou het dan toch de accus zelf zijn ?

Heb er 2 staan de ene had wel verbinding de andere niet ( ct niet groen ) ze staan naast elkaar en volle wifi ontvangt..

Andere zelfde problemen met de astrameter en waarbij met de orginele ct van marstek dit ook voorkwam en het aan de accu zelf lag ?
MarkusFTW schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 13:28:
[...]

Foto is gek genoeg niet meegestuurd, bij deze. Deze tijdlijn gebruikt maar zeer beperkt datapunten zo het lijkt, maar geeft duidelijk de nacht aan. Ik ga eens op zoek naar fase toewijzing, vind de marstek app zeer beperkt kwa instellingen. Ben dit gedrag in mijn werk ook vaker tegen gekomen, ligt dan vaak aan verkeerde PID instellingen i.c.m. Delayed response. Maar ik kan hier zelf niks instellen om hem minder trigger happy te maken.[Afbeelding]
2 hoofdverdachten voor het nachtelijk laden:
Fasediagnose of polling rate.
Beiden zijn zelf aan te passen. Fasediagnose via de app, polling rate via BLE tool of even aan Marstek vragen.

tweeek schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 13:46:
Iemand is z'n marstek echt beu, of heeft een 1 vergeten in het bedrag :)

[Afbeelding]
Of het is een defecte zoals er de laatste tijd wel meer opduiken. Hallucinant eigenlijk hoe sommigen schaamteloos een defecte en reeds omgeruilde Marstek proberen verkopen en dan nog erbij zetten: graag reëel bod 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0JokVSsJGVlejHsuS6mwycN9h8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sHT3n0Ik7QF16IjcthrSUzi2.jpg?f=fotoalbum_large

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Druppeltje_ schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 14:18:
[...]

Of het is een defecte zoals er de laatste tijd wel meer opduiken. Hallucinant eigenlijk hoe sommigen schaamteloos een defecte en reeds omgeruilde Marstek proberen verkopen en dan nog erbij zetten: graag reëel bod 8)7

[Afbeelding]
Voor alles is een markt, imo niks mis mee, er is vast een handig iemand die (een deel van) de accu's nog wel weer voor een projectje kan gebruiken.

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
ReneK schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:45:
[...]

Ik heb de Marstek gisteren via het net tot 100% opgeladen. De cel spanningen liepen daarbij uiteen tot 99 mV. Na de hele nacht via het net de Marstek geforceerd te hebben op 100%, is dat gedaald tot 63 mV. Verder dan dat lijkt-ie niet meer te komen.

Vanochtend weer een test gedaan met 2500 W output, en dan springt-ie weer in WARN mode.

Bij 1800 W output werkt-ie nog steeds goed. Bij deze load liggen de cel spanningen slechts 13 mV uit elkaar. De slechtste cel heeft een spanning van 3.27 V, ruim boven de kritieke waarde waarin het BMS dient uit te schakelen.
Vervolg op mijn eigen verhaal: afgelopen nacht is de Marstek opeens gestopt met energie leveren, terwijl er nog ruim 4.5 kWh in zat. Ik krijg 'm niet meer aan de praat, niet op 1800 W en ook niet op 800 W output. Forceren tot laden of ontladen via manual mode werkt ook niet: hij blijft hardnekkig op 0 W output staan. Communicatie met HA en de app gaat goed, betrouwbaar contact met de CT003 P1 meter is er ook.

Vanochtend uit nieuwsgierigheid maar eens getest in UPS mode met een waterkoker op de backup output. Daar blijkt-ie tot mijn verbazing wel in staat om zo'n 2400 W te leveren!

Dat betekent dat de cellen en de omvormer prima werken! Er lijkt iets anders te zijn waardoor de Marstek geen energie van of naar het net wil transporteren. Dat zou een defect kunnen zijn in de hardware (een relais of zo?) of één of andere beveiliging dit dit tegenhoudt.

Ik heb maanden geleden, toen ik nog de instabiele local API gebruikte, dat de Marstek iedere keer bij opstarten een calibratie uitvoert bij laden en ontladen van en naar het net. Zou het kunnen dat hier iets mis gaat waardoor de Marstek afschakelt?

Omdat overgangsweerstanden door slechte contacten dan een rol kunnen spelen, heb ik 'm ook al getest op een andere vrije groep met andere bekabeling. Dat maakt geen verschil. Ook de meegeleverde netkabel van de Marstek heb ik doorgemeten: de DC weerstand is kleiner dan 0.1 ohm. Dat mag geen rol spelen. Heb ook die vreemde connector van de netkabel die je in de Marstek plugt opengemaakt en de contantschroeven extra aangedraait. Geen verschil.

Ik zie wel dat als ik de Marstek reset, de CT003 in de app bij Output Power erg lang op "Diagnosing" blijft staan voordat-ie naar Phase A springt. Ik denk dat-ie moeite heeft met calibreren. Ook als ik overschakel op mijn HomeWizzard P1 meter gebeurt hetzelfde.

Ik zie overigens geen rode 'WARN" led meer oplichten.

Schiet mij maar lek! Iemand nog suggesties?

Ik heb gisteren een garantieclaim ingediend bij Marstek-Power.eu, maar nog geen reactie gehad. Ook vandaag een paar geen geprobeerd te bellen, maar ik krijg ze niet te pakken.

Ik baal als een stekker(batterij).

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:03
ReneK schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 16:30:
[...]

Gewoon stoppen met "prutsen" en gerantie claimen... het is duidelijk vanaf je eerste post dat je batterij een probleem heeft dat verder gaat dan een setting hier of daar proberen. Zorg dat je zo snel mogelijk een nieuwe batterij krijgt is de enige correcte raad volgens mij.

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

r2504 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 16:42:
[...]

Gewoon stoppen met "prutsen" en gerantie claimen... het is duidelijk vanaf je eerste post dat je batterij een probleem heeft dat verder gaat dan een setting hier of daar proberen. Zorg dat je zo snel mogelijk een nieuwe batterij krijgt is de enige correcte raad volgens mij.
Inderdaad, zo problemen lijken me hardwarematig en niet zelf op te lossen of te verdwijnen. Garantie claimen en in tussentijd gebruiken tot de nieuwe aankomt.
[...]

Vanochtend uit nieuwsgierigheid maar eens getest in UPS mode met een waterkoker op de backup output. Daar blijkt-ie tot mijn verbazing wel in staat om zo'n 2400 W te leveren!

Ik heb gisteren een garantieclaim ingediend bij Marstek-Power.eu, maar nog geen reactie gehad. Ook vandaag een paar geen geprobeerd te bellen, maar ik krijg ze niet te pakken.

Ik baal als een stekker(batterij).
Is dan ook nog wel nieuwsgierig wat ie in UPS mode laad, als dat al gebeurt?

Ernemmer schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 14:23:
[...]
Voor alles is een markt, imo niks mis mee, er is vast een handig iemand die (een deel van) de accu's nog wel weer voor een projectje kan gebruiken.
Voor €390 lijkt me leuk projectje om open te schroeven en proberen re repareren.

• ReneK
  • Nu online
r2504 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 16:42:
[...]

Mee eens. Hoop alleen dat dat geen lang traject wordt.

• ReneK
  • Nu online
tweeek schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 16:55:
[...]

Is dan ook nog wel nieuwsgierig wat ie in UPS mode laad, als dat al gebeurt?
Heb ik niet getest, en ga dat ook niet meer doen. Ik heb intussen genoeg tijd in dat ding gestopt en het moet geen uit de hand gelopen hobby worden.

• 3DWim
[...Ik heb maanden geleden, toen ik nog de instabiele local API gebruikte, dat de Marstek iedere keer bij opstarten een calibratie uitvoert bij laden en ontladen van en naar het net. Zou het kunnen dat hier iets mis gaat waardoor de Marstek afschakelt?
Kijk dat zou ik "prutsen" noemen als verkopert.
Maar als je die instellingen via api nu eens verwijdert of uit zet.
Wat gebeurt er dan ?
Je hebt met een instabiele api wellicht iets ingesteld waarmee de accu nu ruzie heeft.

• ReneK
  • Nu online
3DWim schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 17:19:
[...]

Kijk dat zou ik "prutsen" noemen als verkopert.
Maar als je die instellingen via api nu eens verwijdert of uit zet.
Wat gebeurt er dan ?
Je hebt met een instabiele api wellicht iets ingesteld waarmee de accu nu ruzie heeft.
Ik gebruik de local api al maanden niet meer, en sindsdien heeft de Marstek maandenlang probleemloos gefunctioneerd met de modbus integratie in HA. En ik heb nooit instellingen veranderd, ik monitor de Marstek alleen maar in HA.

Update: Zojuist teruggebeld door de dealer. Zij willen de Marstek voor mij omruilen maar dan moet ik eerst via de app een melding maken van het probleem. Zodra uit China de melding komt dat-ie omgeruild moet worden, kan de dealer dit direct voor mij regelen zonder dat ik maandenlang hoef te wachten op een nieuwe Marstek.
ReneK schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 17:30:
[...]

Ik gebruik de local api al maanden niet meer, en sindsdien heeft de Marstek maandenlang probleemloos gefunctioneerd met de modbus integratie in HA. En ik heb nooit instellingen veranderd, ik monitor de Marstek alleen maar in HA.

Update: Zojuist teruggebeld door de dealer. Zij willen de Marstek voor mij omruilen maar dan moet ik eerst via de app een melding maken van het probleem. Zodra uit China de melding komt dat-ie omgeruild moet worden, kan de dealer dit direct voor mij regelen zonder dat ik maandenlang hoef te wachten op een nieuwe Marstek.
Dat meen je niet!

• ReneK
  • Nu online
Jazeker. Heb er een beetje mixed feelings over. Moet ik eerst met China in de clinch zodat ze mij een nieuwe Marstek sturen. En dan maar hopen dat ik niet alleen maar een firmware update krijg waarvan wordt verondersteld dat dat het probleem oplost. De recente BMS update die ik uit China kreeg hielp ook niet.

Eerst maar eens kijken of dit werkt. Zo niet, dan is er altijd nog Europees consumentenrecht waarop ik een beroep kan doen. En ja: ik ben getrouwd met een (ex) Advocaat. Als wij dingen technisch niet kunnen oplossen, dan wel juridisch ;-)
Pagina: 1 ... 26 27 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.