Inderdaad. Ik zou zeggen als het stabiel werkt blijf ervan af. Of experimenteer pas in najaar dat als het misloopt (en het enkele maanden duurt voordat je batterij vervangen is) je niet teveel zon maanden verloren bent. Bij Zendure is firmware stuk beter, maar gaat omruiling nog amateuristischer aan toe.theguyofdoom schreef op zondag 19 juli 2026 @ 13:32:
Vooral al dat gedoe met magische firmwareversies enzo: wat voor amateuristische operatie is dit als er, blijkbaar, allemaal verschillende builds van de firmware zijn met allemaal andere featuresets? En blijkbaar een firmware update een grote kans geeft dat het allemaal stopt met werken?
Ik heb hier zelf iets voor gemaakt, ik vond de standaard software van de lader ook niet voldoende.DiJerno schreef op zondag 19 juli 2026 @ 13:07:
[...]
De lader zelf is een dom toestel. Via HACS heb ik een tool gevonden om hem aan te sturen. Echter deze met variabele vermogens laten laden, hier ben ik nog niet uit. Ik kan dit wel zelf manueel sturen in HA. Verder hangt dit ook af van het vermogen van de omvormer. Mijn Solar Edge omvormer is intussen 12 jaar en ik kan deze wel uitlezen via modbus maar dat geeft niet de juiste waardes onder de 3kw. Via de Solar edge integratie krijg ik hem niet aan de praat.
Continue aan en uit zou ik nu wel niet zeggen. Over het algemeen is deze 20% ruim voldoende om de enkele minuten aan weinig zonlicht mooi op te vangen.
Ik bereken elke 5min hoeveel PV overschot er effectief is door rekening te houden met de Opbrengst - het (ont)laden van de marsteks - huisverbruik = werkelijk overschot.
Dit overschot word omgezet naar ampères, aangezien mijn laadpaal zijn dynamische limiet in ampères moet ontvangen.
Loopt hier nu 10 maanden op deze manier en werkt perfect. Voordeel is dat de batterijen in beperkte mate kunnen bijspringen indien nodig, zonder het risico dat ze volledig leeggetrokken worden.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 4000Wp Oost + 7200Wp West / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 Astrameter / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Kan ik alleen maar bevestigen. Is tevens de hoofdreden dat ik nog steeds op de FW van november 2025 (V154) zit en geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om updates te gaan vragen.Avenger 2.0 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 13:46:
[...]
Inderdaad. Ik zou zeggen als het stabiel werkt blijf ervan af. Of experimenteer pas in najaar dat als het misloopt (en het enkele maanden duurt voordat je batterij vervangen is) je niet teveel zon maanden verloren bent. Bij Zendure is firmware stuk beter, maar gaat omruiling nog amateuristischer aan toe.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 4000Wp Oost + 7200Wp West / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 Astrameter / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
En is ook niet dat nieuwere firmware stabieler is. Buiten enkele bekende bugs loopt v158 stabiel en in v158.1 zijn ze nog niet allemaal verholpen. Als er in de winter nog een v158.2 of v159 komt die positief onthaald wordt wil ik nog wel eens upgraden en anders is het voor jaar erop. Al heb ik het gevoel dat we niet meer veel updates voor v1/v2 moeten verwachten en die bij Marstek in EOL zitten voor updates.
Wanneer je andere topics ook leest valt het misschien nog wel mee, overal is er wel drama over het aansluiten van P1, het verbruik in standby, de software en natuurlijk wifi verbinding en de dingen die ik vergeten ben te benoemen.theguyofdoom schreef op zondag 19 juli 2026 @ 13:32:
Als lurker die dit topic half meeleest omdat het de bedoeling is tegen het einde van het jaar een batterij te gaan kopen, moet ik toch wel zeggen dat het vertrouwen in dat die Marstek-batterijen een goede, betrouwbare oplossing gaan zijn meer en meer afneemt. Vooral al dat gedoe met magische firmwareversies enzo: wat voor amateuristische operatie is dit als er, blijkbaar, allemaal verschillende builds van de firmware zijn met allemaal andere featuresets? En blijkbaar een firmware update een grote kans geeft dat het allemaal stopt met werken?
Betreft de firmware van marstek zijn er verschillen tussen de 1e en 2e venus variant en een nieuwe reeks voor de venus V3.
En er zou een V156 versie voor de V1 en V2 zijn met de zelfconsumptie instelling waarvan die eerder niet in deze versie aangepast was, dit had ik nog niet eerder voorbij zien komen en maakt het inderdaad wel lastig het te volgen, en helemaal als je in de app/feedback vraagt om updates die niet voor je apparaat zijn.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü
Zo'n 14 modellen verder, zou je waarschijnlijk tevreden moeten zijn met wat de V1 / V2 nu kunnen in combinatie met de app.Avenger 2.0 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 14:09:
En is ook niet dat nieuwere firmware stabieler is. Buiten enkele bekende bugs loopt v158 stabiel en in v158.1 zijn ze nog niet allemaal verholpen. Als er in de winter nog een v158.2 of v159 komt die positief onthaald wordt wil ik nog wel eens upgraden en anders is het voor jaar erop. Al heb ik het gevoel dat we niet meer veel updates voor v1/v2 moeten verwachten en die bij Marstek in EOL zitten voor updates.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü
Betreft de features die bijgekomen zijn zeker tevreden en verwacht ook niet dat v1/v2 alle nieuwe trukjes van de v3/v4 krijgen, maar zou toch leuk zijn als de bekende bugs nog even uit de laatste gehaald worden voordat ondersteuning stopt.tweeek schreef op zondag 19 juli 2026 @ 14:43:
[...]
Zo'n 14 modellen verder, zou je waarschijnlijk tevreden moeten zijn met wat de V1 / V2 nu kunnen in combinatie met de app.
Persoonlijk vind ik de hoeveelheid (14 verschillende kan kloppen) modellen op nog geen twee jaar wel te zot voor woorden.
[ Voor 11% gewijzigd door Avenger 2.0 op 19-07-2026 14:55 ]
Ja en nee.theguyofdoom schreef op zondag 19 juli 2026 @ 13:32:
Als lurker die dit topic half meeleest omdat het de bedoeling is tegen het einde van het jaar een batterij te gaan kopen, moet ik toch wel zeggen dat het vertrouwen in dat die Marstek-batterijen een goede, betrouwbare oplossing gaan zijn meer en meer afneemt. Vooral al dat gedoe met magische firmwareversies enzo: wat voor amateuristische operatie is dit als er, blijkbaar, allemaal verschillende builds van de firmware zijn met allemaal andere featuresets? En blijkbaar een firmware update een grote kans geeft dat het allemaal stopt met werken?
Ja, nieuwe firmware met nieuwe functies zou geen lager versienummer moeten hebben, en al helemaal niet hetzelfde nummer als een eerdere versie, voeg een a,b, c toe, probleem opgelost
Het vertrouwen verliezen?, nee, niet voor mij.
Ik heb in het begin wat problemen gehad met SOC, na 1 update opgelost., nu bijna een jaar later liep de statistiek achter, na 2 firmware updates opgelost
(Denk niet dat de firmware het heeft opgelost, maar dat er een server probleem was)
Mijn vertrouwen is groot genoeg er een 2e marstek bij te kopen. Als het werkt? Geen omkijken naar, vooral niet van software versie wisselen.
panasonic warmtepomp 2013-4900wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh firmware v156 BMS 216 P1 ct003 v117
Haal je niet de FW voor V1/V2 en V3 door elkaar?Wilmaas schreef op zondag 19 juli 2026 @ 15:00:
Ja, nieuwe firmware met nieuwe functies zou geen lager versienummer moeten hebben, en al helemaal niet hetzelfde nummer als een eerdere versie,
Inderdaad, wacht maar tot v4 uit is. Kan er niemand meer aan uit (incl Marstek support)DukeBox schreef op zondag 19 juli 2026 @ 15:02:
[...]
Haal je niet de FW voor V1/V2 en V3 door elkaar?
Ik niet hoor🤭DukeBox schreef op zondag 19 juli 2026 @ 15:02:
[...]
Haal je niet de FW voor V1/V2 en V3 door elkaar?
Ik heb een E2, gelukkig sturen ze firmware voor de E2 naar mij👍
Ik denk dat andere versies (E1 of E3 en straks E4) firmware er niet zomaar op is te zetten.
panasonic warmtepomp 2013-4900wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh firmware v156 BMS 216 P1 ct003 v117
Wilmaas schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 16:50:
[...]
In versie 156 zit de zelf consumptie optie ook al bij handmatig.
Ik heb afgelopen vrijdag v156 geïnstalleerd op mijn Venus 1.0, maar daar zit de zelfconsumptie nog niet in. Ik begreep dat die in 157 en hoger zit.tweeek schreef op zondag 19 juli 2026 @ 14:19:
[...]
En er zou een V156 versie voor de V1 en V2 zijn met de zelfconsumptie instelling waarvan die eerder niet in deze versie aangepast was, dit had ik nog niet eerder voorbij zien komen en maakt het inderdaad wel lastig het te volgen, en helemaal als je in de app/feedback vraagt om updates die niet voor je apparaat zijn.
Tenminste volgens @tweeek :
Edit: oh, oeps. Ik reageer op jou met een post van jou.tweeek schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 12:26:
[...]
Vanaf V157 zou de "zelfconsumptie" optie in handmatig toegevoegd zijn, sowieso start ik wel eens mijn batterij opnieuw en met tijd en wijlen en doe wel eens ontladen en volladen zodat ie kan "calibreren"
[ Voor 3% gewijzigd door Pietervs op 19-07-2026 18:22 ]
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus E V2 5.12 kWh; HW P1; HomeAssistant
Dat klopt ook, tot het moment dat er verteld werd dat er in een " bepaalde" V156 die functie wel zat, ik draai nog steeds V158.Pietervs schreef op zondag 19 juli 2026 @ 18:11:
[...]
[...]
Ik heb afgelopen vrijdag v156 geïnstalleerd op mijn Venus 1.0, maar daar zit de zelfconsumptie nog niet in. Ik begreep dat die in 157 en hoger zit.
Tenminste volgens @tweeek :
[...]
Wilmaas schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 16:50:
[...]
In versie 156 zit de zelf consumptie optie ook al bij handmatig.
[ Voor 18% gewijzigd door tweeek op 19-07-2026 18:16 ]
Met al het gegoochel met de versienummers vraag ik me af of v156 voor de V2 niet de optie voor zelfconsumptie gekregen heeft en daar nu de verwarring door ontstaan is. 
Nou ja, v156 werkt hier in ieder geval goed sinds vrijdag, dus ga ik komende week 158.1 aanvragen
Nou ja, v156 werkt hier in ieder geval goed sinds vrijdag, dus ga ik komende week 158.1 aanvragen
V1 en V2 zijn gelijk op cosmetische verandering na.Pietervs schreef op zondag 19 juli 2026 @ 18:21:
Met al het gegoochel met de versienummers vraag ik me af of v156 voor de V2 niet de optie voor zelfconsumptie gekregen heeft en daar nu de verwarring door ontstaan is.
Heeft geen idee hoe het precies zit maar het is nog vreemder als de ene wel die toevoeging heeft en de ander niet.
Dat zou dan inderdaad verbazingwekkend zijn.
Lijkt mij dezelfde firmware te zijn. Mijn Venus E v2 en Venus C (wat gelijk is aan v1) hebben dezelfde firmware. Misschien is de BMS verschillend waardoor niet alle opties zichtbaar zijn?
Over te veel capaciteit.
Te veel kan ook de levensduur aanzienlijk verlengrn
In de winter zet ik hem op min 30% soc.
Lager komen ze dan niet
Met meer cap kun je dan alsnog de hele avond en nacht ( mits voldoende zon ) dior komen
Te veel kan ook de levensduur aanzienlijk verlengrn
In de winter zet ik hem op min 30% soc.
Lager komen ze dan niet
Met meer cap kun je dan alsnog de hele avond en nacht ( mits voldoende zon ) dior komen
Je hebt een mail gehad van duramotion ?Avenger 2.0 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 13:27:
[...]
Een goede leverancier is toch ook wel handig dan, zolang ze support blijven geven (en niet zoals Duravolt ermee stoppen en mailen om je plan zowat te trekken bij Marstek China).
Hoop dat de v2 hier nog lang mee gaat (gezien stabiel loopt momenteel), maar als ik lees dat er toch regelmatig v1/v2/v3 spontaan sneuvelen na jaar of minder vraag ik me toch af of er nergens bespaart is op kritieke componenten of ontwerpregels. Zal de tijd ons vertellen zeker...
Waarom loopt iedereen altijd achter nieuwe updates. Draai al maanden op een stabiele firmware, zolang er geen problemen zijn hoef ik niets anders, mag nog jaren dezelfde V157.1 blijven voor mij.Avenger 2.0 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 14:09:
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net
Ik was me exact dezelfde vraag aan het stellen. Gedeeltelijk ligt die fout bij Marstek. Waarom zoveel verschillende versies en die dan ook nog eens zonder enige logica uitrollen. Anderzijds vraag ik me af waar de nood voor verandering en absoluut de laatste versie willen hebben vandaan komt.DSSW schreef op zondag 19 juli 2026 @ 19:42:
[...]
Waarom loopt iedereen altijd achter nieuwe updates. Draai al maanden op een stabiele firmware, zolang er geen problemen zijn hoef ik niets anders, mag nog jaren dezelfde V157.1 blijven voor mij.
Iedereen heeft die gehad, dat ze gingen stoppen met Marstek verdelen wegens te onbetrouwbaar en naar Growatt gingen. En iets van support via Marstek China omdat ze geen Marstek verdeler meer zijn.
Iets met tweakers die graag het laatste en nieuwste hebben om uit te testen gok ik.DSSW schreef op zondag 19 juli 2026 @ 19:42:
[...]
Waarom loopt iedereen altijd achter nieuwe updates. Draai al maanden op een stabiele firmware, zolang er geen problemen zijn hoef ik niets anders, mag nog jaren dezelfde V157.1 blijven voor mij.
Meer het gevoel dat je achterloopt, een ander sneller iets heeft als "jij", evenals in een ander topic van anker dat mensen gefrustreerd zijn omdat de ene z'n product al heeft terwijl die later een bestelling had gedaan.Avenger 2.0 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 19:59:
[...]
Iets met tweakers die graag het laatste en nieuwste hebben om uit te testen gok ik.
Die updates worden in de meeste gevallen ofwel automatisch gepusht via de app ofwel worden ze gepusht naar aanleiding van problemen die gemeld worden via de app. Ik snap niet hoe jullie er in slagen om de verantwoordelijkheid daarvoor bij een consument te leggen. (en tegelijkertijd zelf externe software gebruiken)Druppeltje_ schreef op zondag 19 juli 2026 @ 19:53:
[...]
Ik was me exact dezelfde vraag aan het stellen. Gedeeltelijk ligt die fout bij Marstek. Waarom zoveel verschillende versies en die dan ook nog eens zonder enige logica uitrollen. Anderzijds vraag ik me af waar de nood voor verandering en absoluut de laatste versie willen hebben vandaan komt.
ik weet dat dat hier niet gezegd mag worden maar de software is behoorlijk dramatisch, met elke update is er de hoop dat er iets behoorlijk werkend uit rolt
Ik heb 10 maanden op de standaard software gedraaid en had daar geen klagen van dus met externe software heeft dat niks te maken. En als je eens goed opgelet had, dan had je gezien dat mijn reactie er kwam nadat iemand letterlijk zei: ''156 loopt nu echt goed hier, in het weekend dan toch maar eens 158 aanvragen''. Dus hoezo enkel update bij problemen?Driehoek schreef op zondag 19 juli 2026 @ 20:40:
[...]
Die updates worden in de meeste gevallen ofwel automatisch gepusht via de app ofwel worden ze gepusht naar aanleiding van problemen die gemeld worden via de app. Ik snap niet hoe jullie er in slagen om de verantwoordelijkheid daarvoor bij een consument te leggen. (en tegelijkertijd zelf externe software gebruiken)
ik weet dat dat hier niet gezegd mag worden maar de software is behoorlijk dramatisch, met elke update is er de hoop dat er iets behoorlijk werkend uit rolt
Lijkt me nogal tamelijk wiedes dat je bij aanhoudende problemen op zoek gaat naar een oplossing, zou ik ook doen dus daar niet van. Maar er zijn er zeker zoveel, zoniet nog meer die ook maar gewoon updates vragen omdat de buurman een hoger cijfertje heeft.
Ik draai hier nog steeds... 148.119.113... en die wil hij zelfs downgraden naar 144.117.112.
Misschien moet ik ook eens een update vragen... alhoewel volgens mij werkt alles prima.
Misschien moet ik ook eens een update vragen... alhoewel volgens mij werkt alles prima.
MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc
Dat had ook niet met een probleem van doen maar met de zelfconsumptie optie in de handmatige modus.Druppeltje_ schreef op zondag 19 juli 2026 @ 21:33:
[...]
En als je eens goed opgelet had, dan had je gezien dat mijn reactie er kwam nadat iemand letterlijk zei: ''156 loopt nu echt goed hier, in het weekend dan toch maar eens 158 aanvragen''. Dus hoezo enkel update bij problemen?
Niet iedereen heeftdie gehad blijkbaarAvenger 2.0 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 19:58:
[...]
Iedereen heeft die gehad, dat ze gingen stoppen met Marstek verdelen wegens te onbetrouwbaar en naar Growatt gingen. En iets van support via Marstek China omdat ze geen Marstek verdeler meer zijn.
Over welke bugs heb jij het? Ik draai hier al maanden V158 probleemloos. Over de IOS app valt soms wel wat te zeggen, maar daar kijk ik zelden naar.Avenger 2.0 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 14:09:
BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.62 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Ik had de vraag een paar dagen geleden ook al even gesteld maar waar ik heel nieuwsgierig ben, zijn er mensen die HBC en omnibattery beide hebben geprobeerd? Welke van de twee is beter?
🇳🇱 3x Marstek V3 - 5.12 kWh | V149| HW p1 | HW smart plugs | HA | HBC |
@tweeek @Pietervs
ik heb toch weer een (andere) v156 gehad i.v.m. laad problemen tussen 98 en 100%, de accu werd niet (altijd) getriggerd.
Er zit GEEN zelfconsumptie optie meer in bij handmatig.
ik heb toch weer een (andere) v156 gehad i.v.m. laad problemen tussen 98 en 100%, de accu werd niet (altijd) getriggerd.
Er zit GEEN zelfconsumptie optie meer in bij handmatig.
Hoe laden en ontladen de meeste gebruikers hier? Ik wil de home battery control/omnibattery in home assistant integratie gebruiken, met zelfconsumptie heb ik weinig succes tot nu toe namelijk. Maar ook daarmee heb ik vaak dat hij de meter niet op 0 weet te krijgen en na enige tijd merk ik dat hij het helemaal niet doet en ik hem uit/aan moet zetten.
Draai nu een 2-tal maanden met HBC, deze stuurt 3 Venus E's(2 x V1 en 1 x V2) aan. Ik gebruik enkel selfconsumption. Loopt perfect.--help schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:27:
Hoe laden en ontladen de meeste gebruikers hier? Ik wil de home battery control/omnibattery in home assistant integratie gebruiken, met zelfconsumptie heb ik weinig succes tot nu toe namelijk. Maar ook daarmee heb ik vaak dat hij de meter niet op 0 weet te krijgen en na enige tijd merk ik dat hij het helemaal niet doet en ik hem uit/aan moet zetten.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net
Gewoon zelfconsumptie… waarom zou je trouwens iets anders doen tenzij je een dynamisch tarief hebt.
Ik draai Omnibattery maar eigenlijk louter voor de grafiekjes, ik had de indruk dat zonder de meter beter op de nul kon houden dan met.
Trouwens nul op de meter ga je NOOIT hebben, dit is louter een benadering omdat de batterij altijd achter loopt en ongeacht welke software of integratie kan je daar niets aan doen.
Als je verbruik beperkt blijft tot ongeveer 1 kWh per dag dan zit je prima.
Ik draai Omnibattery maar eigenlijk louter voor de grafiekjes, ik had de indruk dat zonder de meter beter op de nul kon houden dan met.
Trouwens nul op de meter ga je NOOIT hebben, dit is louter een benadering omdat de batterij altijd achter loopt en ongeacht welke software of integratie kan je daar niets aan doen.
Als je verbruik beperkt blijft tot ongeveer 1 kWh per dag dan zit je prima.
Ik hoor dit voor het eerst inderdaad. Geen mail gezien hier.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ik heb gezocht naar anderen die tegen het zelfde probleem aan lopen, maar kan het antwoord niet vinden zonder dat ik Home Assistant zou inzetten. Ik hoop dat ik het (simpel) met de marstek app kan oplossen en mijn bestaande Home automation platform kan blijven gebruiken (home bridge).
Ik heb mijn batterij Venus E3 in combinatie met een CT003 meter in AI modus staan en heb een dynamisch Zonneplan contract. De prijzen worden pas tussen 13:00 en 15:00 bekend voor de volgende dag en daarom kiest de software er voor om vandaag niet te laden, omdat het moment in de grafiek (waar de prijs dus nog niet van bekend is) 0 is en dus goedkoper dan de tarieven overdag. Ik wil juist dat hij vandaag overdag wel gaat laden. Zit er niets anders om dan naar manual te switchen in dit geval of heeft iemand andere ideeen?
Ik heb mijn batterij Venus E3 in combinatie met een CT003 meter in AI modus staan en heb een dynamisch Zonneplan contract. De prijzen worden pas tussen 13:00 en 15:00 bekend voor de volgende dag en daarom kiest de software er voor om vandaag niet te laden, omdat het moment in de grafiek (waar de prijs dus nog niet van bekend is) 0 is en dus goedkoper dan de tarieven overdag. Ik wil juist dat hij vandaag overdag wel gaat laden. Zit er niets anders om dan naar manual te switchen in dit geval of heeft iemand andere ideeen?
Welkom.--help schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:27:
Als je in je onderschrift je configuratie zet dan weten we waarover het gaat.
NOM modus werkt hier prima met een V2.
Als het bij jou niet werkt met versie X dan zou je dat eerst moeten fixen. Grote kans dat er iets anders dwars ligt.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.72 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Ik heb een marstek venus v3, gebruik omnibattery/hbc (latest) en een p1 homewizard voor het uitlezen van de slimme meter (5). De Marstek heeft v148 er nu op staan, wat volgens de app de laatste versie is.3DWim schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:55:
[...]
Welkom.
Als je in je onderschrift je configuratie zet dan weten we waarover het gaat.
NOM modus werkt hier prima met een V2.
Als het bij jou niet werkt met versie X dan zou je dat eerst moeten fixen. Grote kans dat er iets anders dwars ligt.
(*): Dat was ik.Druppeltje_ schreef op zondag 19 juli 2026 @ 21:33:
[...]
Ik heb 10 maanden op de standaard software gedraaid en had daar geen klagen van dus met externe software heeft dat niks te maken. En als je eens goed opgelet had, dan had je gezien dat mijn reactie er kwam nadat iemand (*) letterlijk zei: ''156 loopt nu echt goed hier, in het weekend dan toch maar eens 158 aanvragen''. Dus hoezo enkel update bij problemen?
Ik heb geen problemen, ik had ook geen problemen met v153 waar ik vanaf kwam.
Maar ik ben op zoek naar de firmware versie waarmee je bij handmatig instellen ook de optie voor zelf-consumptie hebt.
Dat zat tot mijn teleurstelling niet in de versie 156, vandaar mijn opmerking dat ik v158 aan ga vragen.
Dus wat je zegt: er worden soms ook updates gevraagd om specifieke functies te krijgen en niet alleen om problemen op te lossen. @DSSW
Hier dus het probleem dat wij 2x Venus V2 hebben gekocht bij Duravolt. Eén van deze is sinds begin mei defect. Contact gehad met Duravolt, deze verwezen naar Marstek Support via de app.Avenger 2.0 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 13:27:
[...]
Een goede leverancier is toch ook wel handig dan, zolang ze support blijven geven (en niet zoals Duravolt ermee stoppen en mailen om je plan zowat te trekken bij Marstek China).
Hoop dat de v2 hier nog lang mee gaat (gezien stabiel loopt momenteel), maar als ik lees dat er toch regelmatig v1/v2/v3 spontaan sneuvelen na jaar of minder vraag ik me toch af of er nergens bespaart is op kritieke componenten of ontwerpregels. Zal de tijd ons vertellen zeker...
Uiteindelijk is het probleem na meerdere standaard AI antwoorden erkend. Kreeg toen eind mei een retour/swap formulier van Marstek. Alles netjes ingevuld, daarna doodse stilte. Meerdere keren contact gevraagd via de Marstek App, uiteindelijk het antwoord: "Er wordt aan gewerkt". Tussendoor contact gehad met Duravolt, die gaven aan dat ze eventueel zouden kunnen bemiddelen met Marstek, maar toevallig een paar dagen later opnieuw bericht van Marstek "er wordt aan gewerkt". Na 2 weken nog maar een keer aangegeven dat dat wel een karig antwoord is. Uiteindelijk vorige week dinsdag een mail ontvangen van Marstek dat zij woensdag nieuwe voorraad zouden krijgen. Vooralsnog is het daarbij gebleven. In dit stadium laat ik Duravolt nog maar even buiten beschouwing. We gaan straks 2 weken op vakantie en daarna zie ik weer wel verder. Maar als je dingen met Marstek zelf moet regelen heb je wel engelengeduld nodig.
euh.... niet gehad. Na allebei onze bestellingen (afzonderlijke emailadressen) geen bericht gehad van Duramotion / Duravolt.Avenger 2.0 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 19:58:
[...]
[ Voor 11% gewijzigd door Seraphus-Y op 20-07-2026 15:19 . Reden: aanvulling ]
2x Marstek Venus E v158 -*- CT003 v118
welke FW versie heb je op venus en ct en welk type DMR?--help schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:27:
Na eerst de downgrade kreeg ik daarna 148.119.115 wat duidelijk niet de meest recente versie is ondanks m’n vraag aan support (en de bevestiging).r2504 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 21:33:
Ik draai hier nog steeds... 148.119.113... en die wil hij zelfs downgraden naar 144.117.112.
@Seraphus-Y In Nederland is de verkoper gewoon verantwoordelijk, Duravolt dus.
Hoe hun dat in de achtergrond met Marstek oplossen zou gewoon hun probleem moeten zijn.
Hoe hun dat in de achtergrond met Marstek oplossen zou gewoon hun probleem moeten zijn.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ik draai inmiddels ook 148.119.115 (sinds 3 dagen) en werkt prima. De upgrade naar v149 willen ze niet geven vanwege meldingen onstabiliteit bij eerdere gebruikers.r2504 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:51:
[...]
Na eerst de downgrade kreeg ik daarna 148.119.115 wat duidelijk niet de meest recente versie is ondanks m’n vraag aan support (en de bevestiging).
Ik laat het zo, die updates zijn niet heel erg betrouwbaar en het werkt nu goed, dus waarom zou ik ook.
iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line
Ik draai mijn V3 met 148 al maanden stabiel. En daar zit al maanden zelf consumptie in de manual mode. En mijn V2 zit op 157.3 waar dit ook in zit.dannyro schreef op maandag 20 juli 2026 @ 08:41:
[...]
Over welke bugs heb jij het? Ik draai hier al maanden V158 probleemloos. Over de IOS app valt soms wel wat te zeggen, maar daar kijk ik zelden naar.
Net zoals jou draai ik al maanden stabiel. Dus ik vraag mij af wat de issues van anderen zijn.
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Van v157 naar v158 hebben ze bijvoorbeeld led balk uitschakelen toegevoegd (handig als die buiten staat). Maar dat werkt dus bij niemand en geeft andere problemen bij inschakelen. En firmware en nadien v158.1 die dat moet oplossen geeft andere problemen en de led balk gaat nog steeds niet uit...dannyro schreef op maandag 20 juli 2026 @ 08:41:
[...]
Over welke bugs heb jij het? Ik draai hier al maanden V158 probleemloos. Over de IOS app valt soms wel wat te zeggen, maar daar kijk ik zelden naar.
Op de V3 werkte dat uitschakelen van de leds prima. Ik ben nu met horten en stoten aan het overgaan naar 149 met bms 115.Avenger 2.0 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 16:37:
[...]
Van v157 naar v158 hebben ze bijvoorbeeld led balk uitschakelen toegevoegd (handig als die buiten staat). Maar dat werkt dus bij niemand en geeft andere problemen bij inschakelen. En firmware en nadien v158.1 die dat moet oplossen geeft andere problemen en de led balk gaat nog steeds niet uit...
Weheat Flint FE, 7X325 O, 8X325 W, SE4000h, 2x Marstek Venus E 3.0, MG4 ER
Die ledbalk optie zat ook al in V157...Kan ook dat het een app probleem was. Soit, nog nooit getest, Marstek staat in mijn tuinhuis. Nog andere bugs? Dat is er maar 1tje dat je opnoemt.Avenger 2.0 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 16:37:
[...]
Van v157 naar v158 hebben ze bijvoorbeeld led balk uitschakelen toegevoegd (handig als die buiten staat). Maar dat werkt dus bij niemand en geeft andere problemen bij inschakelen. En firmware en nadien v158.1 die dat moet oplossen geeft andere problemen en de led balk gaat nog steeds niet uit...
BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.62 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Vraag gerust 158.1 aan, het werkt prima. Het is zelfs gelukt om bluetooth uit te schakelen mits een klein beetje foefelare .Druppeltje_ schreef op zondag 19 juli 2026 @ 21:33:
[...]
Ik heb 10 maanden op de standaard software gedraaid en had daar geen klagen van dus met externe software heeft dat niks te maken. En als je eens goed opgelet had, dan had je gezien dat mijn reactie er kwam nadat iemand letterlijk zei: ''156 loopt nu echt goed hier, in het weekend dan toch maar eens 158 aanvragen''. Dus hoezo enkel update bij problemen?
Lijkt me nogal tamelijk wiedes dat je bij aanhoudende problemen op zoek gaat naar een oplossing, zou ik ook doen dus daar niet van. Maar er zijn er zeker zoveel, zoniet nog meer die ook maar gewoon updates vragen omdat de buurman een hoger cijfertje heeft.
Eerst de schakelaar in de MT app op uitschakelen zetten .Als ik bluetooth uitschakelde verdween zowel wifi als BT . Dan BT uitgeschakeld op smartphone en na enkele seconden opnieuw ingeschakeld en toen was er weer verbinding met wifi en BT. Ik heb dat nog 2 keer herhaald en toen was er plots alleen Wifi zonder BT . Ook de BLE tool vind de marstek niet meer .
Morgen probeer ik nog eens de LED verlichting uit te schakelen.
Marstek Venus E 5,12 V2 met HWp1. Firmware EMS 158.1. BMS 216.DMR 5 Communicatiemodule 2025..... Belgie
Ik was niet ontevreden over de regeling, vooral met redelijk stabiel sluipverbruik is dat voldoende, maar wel kon inderdaad wel ±30 seconden duren bij grote veranderingen (witgoed, kookplaat, bewolking). Het ging niet pendelen maar wel voor/na-ijlen. Dit reageert veel sneller.orf schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:13:
Ik ben sinds gisteren overgegaan op Omnibattery in Home Assistent. Hiervoor gebruikte ik de P1-meter van HomeWizard direct in de Marstek app, maar ik vond dat hij regelmatig te laat reageerde, waardoor er een (langzaam) oscillerend effect onstond:In mijn geval reageert een boiler ook nog op terug levering, waardoor ik regelmatig zag dat de boiler in de avond en in de nacht verwarmd werd. Zonde van de capaciteit van de accu.
- Quooker slaat aan
- Soms tientallen seconden geen actie
- Accu gaat ontladen met een flink vermogen
- Quooker slaat uit
- Accu blijft nog tot tientallen seconden ontladen en er wordt terug geleverd aan het net.
In eerste instantie vond ik het met Omnibattery niet direct een verbetering. De oscillatie bleef eigenlijk hetzelfde. Ik kwam erachter dat de P1-sensor die in Home Assistent gebruikt wordt, ook vaak tot 10s achterloopt. Terwijl mijn slimme meter juist netjes per 1s updates geeft.
Ik heb dit toegevoegd:YAML: /homeassistant/configuration.yamlVervolgens kon ik bij instellingen > Apparaten en diensten > Omnibattery via het tandwieltje de sensor aanpassen naar "P1 vermogen snel".
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 rest: - resource: "http://[IP-adres-P1-dongle-HW]/api/v1/data" scan_interval: 1 timeout: 2 sensor: - name: "P1 vermogen snel" unique_id: p1_vermogen_snel value_template: "{{ value_json.active_power_w | float(0) }}" unit_of_measurement: "W" device_class: power state_class: measurement
Dat zorgt er bij mij voor dat de accu veel sneller reageert. Misschien heeft iemand er iets aan.
Edit; data migratie ging hier niet goed ondanks laatste update maar ik laat de oude voorlopig wel staan tbv het energie overzicht. Misschien is het nog eens samen te voegen.
[ Voor 4% gewijzigd door bite op 21-07-2026 01:11 ]
fw 148 en een homewizard als p1, dsmr 5dnat schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:35:
[...]
welke FW versie heb je op venus en ct en welk type DMR?
Mijn Venus 3 heeft een aantal maanden perfect gedraaid op firmware 148.119.113 - ik heb geen enkele keer hoeven ingrijpen sinds ik in HA ben overgestapt van de local API naar modbus. Ik gebruik HA overigens alleen maar om te monitoren, de self-consumption mode met een CT003 werkt hier perfect.savale schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:05:
Aanrader firmware voor de v3's: v149 met bms v115. Van 3 van mijn 4 accu's zijn de cellen inmiddels vrijwel helemaal gebalanceerd. (binnen 0.1v bij 3.65v). Eerder had ik daardoor het issue dat ik niet meer tot 100% kon laden omdat de totale cellspanning boven de 57.5v kwam. Sinds bms v115 is dat geen issue meer!
Tot vanochtend ineens de rode WARN led brandde toen de vaatwasser draaide. Een power cycle, een factory reset en een volledige reset van alle relevante netwerk apparatuur hielpen niet. Wat wel leek te helpen is het terugbrengen van de output power van 2500 W naar 800 W. Toen werkte alles weer goed, maar ik heb de Marstek natuurlijk niet op een aparte groep gezet om alleen maar 800 W te leveren.
Een paar uur later kreeg ik in de app opeens (en zonder verzoek van mijn kant) firmware 148.119.115 aangeboden. Alleen de BMS firmware is dus veranderd. Ik heb dit geïnstalleerd en nu maar afwachten of alles weer goed werkt.
Weet iemand meer details over BMS versie 115? Uit bovenstaande bericht van savale begrijp ik dat 115 cell balancing problemen oplost.
Het zou denk ik heel goed kunnen dat mijn Marstek uitschakelde met een rode WARN led omdat 2500 W leveren cellen kan beschadigen die niet in balans zijn.
Vraagt dan even ook of er in de app bij het belletje / apparaatstoring iets aan gegevens staat.ReneK schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 15:30:
[...]
Mijn Venus 3 heeft een aantal maanden perfect gedraaid op firmware 148.119.113 - ik heb geen enkele keer hoeven ingrijpen sinds ik in HA ben overgestapt van de local API naar modbus. Ik gebruik HA overigens alleen maar om te monitoren, de self-consumption mode met een CT003 werkt hier perfect.
Tot vanochtend ineens de rode WARN led brandde toen de vaatwasser draaide. Een power cycle, een factory reset en een volledige reset van alle relevante netwerk apparatuur hielpen niet. Wat wel leek te helpen is het terugbrengen van de output power van 2500 W naar 800 W. Toen werkte alles weer goed, maar ik heb de Marstek natuurlijk niet op een aparte groep gezet om alleen maar 800 W te leveren.
Een paar uur later kreeg ik in de app opeens (en zonder verzoek van mijn kant) firmware 148.119.115 aangeboden. Alleen de BMS firmware is dus veranderd. Ik heb dit geïnstalleerd en nu maar afwachten of alles weer goed werkt.
Weet iemand meer details over BMS versie 115? Uit bovenstaande bericht van savale begrijp ik dat 115 cell balancing problemen oplost.
Het zou denk ik heel goed kunnen dat mijn Marstek uitschakelde met een rode WARN led omdat 2500 W leveren cellen kan beschadigen die niet in balans zijn.
Ik had laatst dan wel met V1 warn lampje aan bij terugleveren, vermoedelijk te warm.
Bij het belletje stond alleen Device Fault. En: "No latest messages".tweeek schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 15:39:
[...]
Vraagt dan even ook of er in de app bij het belletje / apparaatstoring iets aan gegevens staat.
Ik had laatst dan wel met V1 warn lampje aan bij terugleveren, vermoedelijk te warm.
Ben wel benieuwd of er eens iemand daar dan wel melding in gaat krijgen.ReneK schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 15:50:
[...]
Bij het belletje stond alleen Device Fault. En: "No latest messages".
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Problemen worden al een duidelijker als ze hier meer informatie verstrekken.tweeek schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 16:09:
[...]
Ben wel benieuwd of er eens iemand daar dan wel melding in gaat krijgen.
Google AI weet te melden dat BMS 113 te de Marktek te snel in de WARN mode laat flippen, en ook te snel een "Device Fault" geeft bij een disbalance tussen de cellen. BMS 115 zorgt voor een betere balancering.
Ik ben benieuwd hoe e.e.a. zich de komende dagen houdt.
Wel stom dat er dan geen foutmelding in de App verschijnt met de reden. Kan men via modbus of BLE tool wel meer uitlezen eigenlijk bij warn led?tweeek schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 15:39:
[...]
Vraagt dan even ook of er in de app bij het belletje / apparaatstoring iets aan gegevens staat.
Is dat niet eerder omdat te diep ontlaadt? Want grote onbalans tussen de cellen heeft iedereen vanuit het fabriek gewoon (hier ~230mV tussen laagste/hoogste cel bij 100% bij beide batterijen)ReneK schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 16:27:
[...]
Google AI weet te melden dat BMS 113 te de Marktek te snel in de WARN mode laat flippen, en ook te snel een "Device Fault" geeft bij een disbalance tussen de cellen. BMS 115 zorgt voor een betere balancering.
Ik de modbus integratie in HA kan ik in ieder geval niets vinden wat op een error code lijkt of zo.Avenger 2.0 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 16:49:
[...]
Wel stom dat er dan geen foutmelding in de App verschijnt met de reden. Kan men via modbus of BLE tool wel meer uitlezen eigenlijk bij warn led?
Ik begrijp deze zin niet helemaal. Bedoel je de akku als geheel, of per cel? De akku had op het moment van de foutmelding nog ongeveer 2.5 kWh aan energie beschikbaar, dus dat is het probleem niet.Avenger 2.0 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 16:51:
[...]
Is dat niet eerder omdat te diep ontlaadt?
Ik kan me wel voorstellen dat er bij een zeer grote disbalance tussen de cellen het riskant kan worden dat bepaalde cellen gevaar lopen bij sterke ontlading. Maar ik denk dat je dan over extreme gevallen praat.
edit:
Ik heb BMS 115 nu een aantal uren getest met matige belasting. Dat gaat goed, maar zodra-ie 2500 W gaat leveren, schakelt-ie weer uit, omdanks dat er bijna 5 kWh in de akku is opgeslagen. Ik heb de output power nu ingesteld op 1800W en dat gaat goed.
Ik heb geen idee wat er aan de hand is. Ik ga de spanning van de individuele cellen de komende dagen maar eens monitoren, en kijken of daar verbetering in zit door BMS 115.
En ik ga de bedrading naar de meterkast maar eens nalopen op slechte contacten of zo. Ik kan me voorstellen dat als de Marstek zo'n 11 A moet leveren, een beetje overgangsweerstand van een slecht contact er voor zorgt dat de interne AC spanning die de Marstek daarvoor moet opwekken te hoog wordt en dan afschakelt op een beveiliging.
Ik heb BMS 115 nu een aantal uren getest met matige belasting. Dat gaat goed, maar zodra-ie 2500 W gaat leveren, schakelt-ie weer uit, omdanks dat er bijna 5 kWh in de akku is opgeslagen. Ik heb de output power nu ingesteld op 1800W en dat gaat goed.
Ik heb geen idee wat er aan de hand is. Ik ga de spanning van de individuele cellen de komende dagen maar eens monitoren, en kijken of daar verbetering in zit door BMS 115.
En ik ga de bedrading naar de meterkast maar eens nalopen op slechte contacten of zo. Ik kan me voorstellen dat als de Marstek zo'n 11 A moet leveren, een beetje overgangsweerstand van een slecht contact er voor zorgt dat de interne AC spanning die de Marstek daarvoor moet opwekken te hoog wordt en dan afschakelt op een beveiliging.
[ Voor 40% gewijzigd door ReneK op 21-07-2026 20:11 ]
Vreemd. Kreeg laatst ook een update van 113 naar 115. Ik ontlaad nog met 800 watt, maar wil wel over naar een eigen groep. Hopelijk vind je het probleem elders dan in je Marstek.ReneK schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 19:29:
[...]
Ik de modbus integratie in HA kan ik in ieder geval niets vinden wat op een error code lijkt of zo.
iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line
Klinkt als een probleem met de omvormer of misschien toch defecte cel. Eens best doorsturen naar Marstek voor controle. Als ze dat niet opgelost krijgen is dat normaal omwisseling onder garantie.ReneK schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 19:33:
[...]edit:
Bij een fout in de bedrading naar de meterkast zal de Marstek nooit een fout detecteren of het rode warn lampje aangaan. Je zou dan eerder verwachten dat de automaat in je elektriciteitskast uitgaat. Probleem gaat toch ergens in je Marstek liggen. Het is voor zover ik dit forum al anderhalf jaar volg de eerste keer dat dit probleem zich stelt dat een Marstek in foutmelding gaat bij 2500W ontladen en wel probleemloos werkt bij 800W. Ik zou het alleszins doorsturen naar Marstek. Lossen zij het maar op.ReneK schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 19:33:
[...]
Ik begrijp deze zin niet helemaal. Bedoel je de akku als geheel, of per cel? De akku had op het moment van de foutmelding nog ongeveer 2.5 kWh aan energie beschikbaar, dus dat is het probleem niet.
Ik kan me wel voorstellen dat er bij een zeer grote disbalance tussen de cellen het riskant kan worden dat bepaalde cellen gevaar lopen bij sterke ontlading. Maar ik denk dat je dan over extreme gevallen praat.edit:
Draai nu een kleine 5 maanden met de marsteks v3. FW. 147, en 116. en ze doen nog steeds wat ze moeten doen. Ik draai NoM, zonder enige aanpassing (MOD bus oid).
Wel soms nog wat vage aflezing in de app, maar dat heeft (voor zo ver ik kan zien) geen invloed op de werking.
Wat me wel op valt is dat: in het begin batterij 1 bv veel dieper ontlade dan de andere 2, maar nu blijven ze allemaal rond dezelfde SOC. Weet niet of dat kan zonder FW update, maar goed.
Wilde ik even meegeven.
Wel soms nog wat vage aflezing in de app, maar dat heeft (voor zo ver ik kan zien) geen invloed op de werking.
Wat me wel op valt is dat: in het begin batterij 1 bv veel dieper ontlade dan de andere 2, maar nu blijven ze allemaal rond dezelfde SOC. Weet niet of dat kan zonder FW update, maar goed.
Wilde ik even meegeven.
Stel je hebt een slecht contact in de bedrading tussen de Marstek en de interne contactstrips in de meterkast, en dit slechte contact veroorzaakt een overgangsweerstand van 1 ohm. Als de netspanning op dat moment 243 V is (een waarde die hier regelmatig voor komt) en de Marstek levert op dat moment 11 A, dan veroorzaakt de overgangsweerstand een spanningsval van 11 V. De omvormer van de Marstek moet dan een output spanning hebben van 254 V om deze stroom in stand te houden. Dat ligt al boven de norm van 253 V die apparaten aan het net mogen leveren, en deze apparaten zijn dan ook verplicht uit te schakelen. Mijn PV omvormer doet dat bijvoorbeeld ook.Druppeltje_ schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:56:
[...]
Bij een fout in de bedrading naar de meterkast zal de Marstek nooit een fout detecteren of het rode warn lampje aangaan.
Ik wil daarom eerst even controleren of dit misschien de oorzaak van het probleem is, voordat ik Marstek inschakel.
Ik ben overigens nu ook de spanning van alle cellen aan het monitoren in HA. Dat varieert van 3.314 tot 3.322 Volt, een verschil van 8 mV dus. Dat lijkt me niet de oorzaak van de warning.
De cellvoltage monitoren bij een batterij in gebruik is geen maatstaf. Je moet de voltages bekijken bij 100% soc en liefst nog vlak na het bereiken van de 100%. Ik heb hier nog nooit meer dan 10mV gezien wanneer de batterij in gebruik is. Het is pas bij 100% dat de verschillen duidelijk worden.ReneK schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 22:54:
[...]
Ik ben overigens nu ook de spanning van alle cellen aan het monitoren in HA. Dat varieert van 3.314 tot 3.322 Volt, een verschil van 8 mV dus. Dat lijkt me niet de oorzaak van de warning.
Je kan in de grafiek zien wanneer de batterij 100% aantikt en wanneer ze in gebruik is enkel door het voltage verschil.
[ Voor 27% gewijzigd door Druppeltje_ op 21-07-2026 23:27 ]
Bedankt, ga ik doen. Ik heb de celspanningen gemeten vanaf ca. 20 uur, toen was de Marstek al gedaald naar 92%. Zal het de komende dagen even in de gaten houden als de Marstek weer op 100% staat.Druppeltje_ schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 23:23:
[...]
De cellvoltage monitoren bij een batterij in gebruik is geen maatstaf. Je moet de voltages bekijken bij 100% soc en liefst nog vlak na het bereiken van de 100%. Ik heb hier nog nooit meer dan 10mV gezien wanneer de batterij in gebruik is. Het is pas bij 100% dat de verschillen duidelijk worden.
Je kan in de grafiek zien wanneer de batterij 100% aantikt en wanneer ze in gebruik is enkel door het voltage verschil.
[Afbeelding]
Ik zie in je grafiek i.d.d. behoorlijke veranderingen als de batterij vol is.
[ Voor 4% gewijzigd door ReneK op 21-07-2026 23:33 ]
Je schrijft dat je een modbus aansluiting hebt.ReneK schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 23:31:
[...]Ik zie in je grafiek i.d.d. behoorlijke veranderingen als de batterij vol is.
Dan kan je een grafiek maken van state of charge (soc) en cell voltage delta.
Je kan dan met een periode van een week zien wat er aan getallen langskomt.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.72 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Dat ben ik op dit moment aan het doen. Tot nu toe geen vreemde dingen te zien, al moet ik blijkbaar wachten tot de Marstek 100% geladen is.3DWim schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:41:
[...]
Je schrijft dat je een modbus aansluiting hebt.
Dan kan je een grafiek maken van state of charge (soc) en cell voltage delta.
Je kan dan met een periode van een week zien wat er aan getallen langskomt.
Ik vraag me wel af of cell balancing de oorzaak is van mijn probleem. De Marstek lijkt goed te werken als ik de output power begrens op 1800 W. Bij 2500 W output springt-ie direct weer in WARN mode en levert geen energie meer. Het lijkt er op dat ik de enige hier ben met dit probleem.
Ik heb zojuist nog wat metingen gedaan in de meterkast. Bij 1800 W output power is de spanning op de plug van de Marstek 244 V, dat is 2 V hoger dan de spanning in de meterkast. De bedrading is dus Ok, en die 244 V ligt ruim onder de 253 V waar de overspanningsbeveiliging in werking hoort te treden.
Ik ben er zo langzamerhand van overtuigd dat het een interne hardware failure is in de Marstek. Ik wil de komende dagen nog even de cell voltages bekijken, en kijken of BMS versie 115 misschien het probleem corrigeert.
Zo niet, dan neem ik contact op met de leverancier met de vraag mijn akku om te ruilen. Ik denk dat dat meer kans op succes heeft dan aanvragen via de app.
Op zich is 1800 W output best bruikbaar, maar ik ben bang dat het probleem zal verergeren en dat ik de output power steeds verder moet terigschroeven.
Afhankelijk hoe coulant je leverancier is, zou ik die vandaag al een belletje doen om dan te horen dat je een verzoek moet sturen in de marstek app.ReneK schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:58:
[...]
Ik ben er zo langzamerhand van overtuigd dat het een interne hardware failure is in de Marstek. Ik wil de komende dagen nog even de cell voltages bekijken, en kijken of BMS versie 115 misschien het probleem corrigeert.
Zo niet, dan neem ik contact op met de leverancier met de vraag mijn akku om te ruilen. Ik denk dat dat meer kans op succes heeft dan aanvragen via de app.
@ReneK : wat ik niet snap in je aanpak is dat je dus een Warn situatie kan oproepen maar dan niet kijkt wat er gebeurt met signalen zoals cell voltage, difference, etc.
Ik denk niet aan een hardware failure (by design) want er worden 1000den van die dingen gemaakt. En dan zou iedereen er last van hebben.
Ik denk eerder een software fout, zoals bv in den beginne mensen de BLE software tool gebruikten en daar (per ongeluk) settings veranderden die vervolgens een conflict gaven.
Kijk ook eens goed in de manual settings of daar niet iets blijft hangen of bij de modbus settings.
HA houd default data 10 dagen vast. Je kan dus nu al een grafiek maken van soc versus deltaV. Er van uitgaande dat je ook zonnig weer hebt gehad de afgelopen week.
Ik denk niet aan een hardware failure (by design) want er worden 1000den van die dingen gemaakt. En dan zou iedereen er last van hebben.
Ik denk eerder een software fout, zoals bv in den beginne mensen de BLE software tool gebruikten en daar (per ongeluk) settings veranderden die vervolgens een conflict gaven.
Kijk ook eens goed in de manual settings of daar niet iets blijft hangen of bij de modbus settings.
HA houd default data 10 dagen vast. Je kan dus nu al een grafiek maken van soc versus deltaV. Er van uitgaande dat je ook zonnig weer hebt gehad de afgelopen week.
[ Voor 12% gewijzigd door 3DWim op 22-07-2026 13:36 ]
Ik heb 'm bij Marstek-power.eu gekocht, dat is een officiële dealer.tweeek schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 13:23:
[...]
Afhankelijk hoe coulant je leverancier is, zou ik die vandaag al een belletje doen om dan te horen dat je een verzoek moet sturen in de marstek app.
Hier staat hun 2 jaar omruilgarantie: https://marstek-power.eu/nl/Garantie
Ik ga er van uit dat ze dit zelf regelen als ik aanspraak wil maken op deze service. We gaan het zien.
Dit maakt het deels nou zo lastig, er zijn weinig bedrijven die zonder de goedkeuring van marstek omruilen.ReneK schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 13:38:
[...]
Ik heb 'm bij Marstek-power.eu gekocht, dat is een officiële dealer.
Hier staat hun 2 jaar omruilgarantie: https://marstek-power.eu/nl/Garantie
Ik ga er van uit dat ze dit zelf regelen als ik aanspraak wil maken op deze service. We gaan het zien.
Vandaar het slim is om even een belletje te plegen zodat je weet hoe hun dat aanpakken of je toch verwijzen naar de app.
Het zou je zomaar een aantal updates en weken of maanden aan tijd kunnen schelen
Ik kan me natuurlijk vergissen, maar ik denk dat het probleem eerder in de omvormer van de Marstek zit of in één of ander ander beveiligingsmechanisme dat in werking treedt.3DWim schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 13:33:
@ReneK : wat ik niet snap in je aanpak is dat je dus een Warn situatie kan oproepen maar dan niet kijkt wat er gebeurt met signalen zoals cell voltage, difference, etc.
Het zal geen hardware failure bij design zijn, maar als 1800 W output wel goed werkt en de Marstek bij 2500 W steeds uitschakelt, verwacht ik eerder een probleem in de power elektronika dan in de cellen. Ik zie bij 1800 W continue output ook geen vreemde dingen in de cell voltages gebeuren.
Ik heb verder alle mobus settings nagekeken, en daar zie ik ook geen afwijkende settings. Ik gebruik de modbus integratie eigenlijk alleen maar om in HA dingen uit te kunnen lezen. De enige setting die ik vanuit HA heb veranderd is de output power naar 1800 W, omdat je dat in de app niet kunt doen.
Maar ik ga de komende dagen serieus alle cell voltages in de gaten houden. Misschien dat de nieuwe BMS v.115 nog dingen gaat verbeteren. Ik heb de cell voltages overigens gisteravond pas aangezet in HA, dus op dit moment heb ik nog niet veel data om te plotten. De komende dagen levert hopelijk meer interessante data op.
Het zou al een heel stuk helpen als ik een foutcode uit de Marstek kan krijgen.
Ik wacht nog even de cell voltage plots af van de komende dagen, als het probleem niet verdwijnt ga ik ze bellen.tweeek schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 13:46:
[...]
Dit maakt het deels nou zo lastig, er zijn weinig bedrijven die zonder de goedkeuring van marstek omruilen.
Vandaar het slim is om even een belletje te plegen zodat je weet hoe hun dat aanpakken of je toch verwijzen naar de app.
Het zou je zomaar een aantal updates en weken of maanden aan tijd kunnen schelen
Ik heb twee weken geleden ook de API maar weer eens aan gezet, ook omdat in de release notes van v149 specifiek staat dat de API stabieler is.NoFate schreef op zondag 12 juli 2026 @ 19:52:
[...]
Met v156 en CT003 is de API nog instabiel... Het probleem is ook niet de batterij, maar de CT meter
Helaas, met API aan (en uitlezen vanuit Home Assistant) verliest de CT regelmatig de verbinding met de accu, te zien aan de kortdurende pieken (+ en - 800 watt) om de CT weer de syncen met de batterij (fase bepaling).
Heb het maar opgegeven, de API uitgezet en de pieken zijn direct weg en verbinding met de CT003 is weer stabiel.
20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden
Hallo allen. Vanaf vandaag ben ik ook de eigenaar van een venus met marstek p1 sensor. Alles lijkt goed te werken, echter zie ik dat hij enorm zoekend gedrag vertoont in een cyclus van 30 sec-1 minuut. Het stroomverbruik is heel stabiel 200 watt, toch schommelt de output van de venus tussen de bijna 0 en 600 watt, waardoor veel stroom verloren gaat. Komt dit goed als het systeem zich verder gaat
inregelen, of kan ik zelf nog iets instellen om dit niet te laten gebeuren?
inregelen, of kan ik zelf nog iets instellen om dit niet te laten gebeuren?
Je moet naar de som kijken, de 125W stabiel is op 1 fase. Hoe dan ook kan je niet op de CT002/CT003 zien wat de MT E doet.MarkusFTW schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 21:43:
Het stroomverbruik is heel stabiel 200 watt, toch schommelt de output van de venus tussen de bijna 0 en 600 watt, waardoor veel stroom verloren gaat.
Veel inregelen is daar niet aan. De Marstek P1 kijkt naar je digitale meter en probeert dit zo kort mogelijk rond de 0 te houden (bij modus zelfconsumptie natuurlijk)MarkusFTW schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 21:43:
Hallo allen. Vanaf vandaag ben ik ook de eigenaar van een venus met marstek p1 sensor. Alles lijkt goed te werken, echter zie ik dat hij enorm zoekend gedrag vertoont in een cyclus van 30 sec-1 minuut. Het stroomverbruik is heel stabiel 200 watt, toch schommelt de output van de venus tussen de bijna 0 en 600 watt, waardoor veel stroom verloren gaat. Komt dit goed als het systeem zich verder gaat~[Afbeelding] inregelen, of kan ik zelf nog iets instellen om dit niet te laten gebeuren?
Wat je soms wel ziet bij oudere meters is dat de meter maar om de 10 sec een waarde doorgeeft en dan kan het wel eens zijn dat de marstek na-ijlt. Hoelang heb je hem in gebruik? Heb je buiten Marstek nog een andere meter om je verbruik te bekijken? (HWP1 of consoorten)?
Ik zou je sowieso aanraden om het verbruik over 24u te bekijken. De Marstekapp is niet echt het toonbeeld van accuraatheid om er met je neus op de werking ervan te bekijken.
Is het heel gek dat ik eigenlijk verwacht dat als je het tijdschema gebruikt in de Marstek app, en als het opladen tussen 13:00 en 15:00 uur compleet is, hij weer in de standaard zelfconsumptie schiet? Zou wel zo handig en logisch zijn. Of mis ik iets.
Ik weet dat mode naam "handmatig" is, maar toch...
Dan mis je misschien een toevoeging van de zelfconsumptie in de handmatig mode.Stone- schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 00:27:
Is het heel gek dat ik eigenlijk verwacht dat als je het tijdschema gebruikt in de Marstek app, en als het opladen tussen 13:00 en 15:00 uur compleet is, hij weer in de standaard zelfconsumptie schiet? Zou wel zo handig en logisch zijn. Of mis ik iets.
Ik snap nog helemaal niks van de AI modus. Vannacht van 1 tot 3 gaat de batterij opeens vol vermogen opladen. Geen goedkope stroom, geen lege accu, maar wel gewoon nacht / sluipverbruik. Daarna ook niet meer terug gaan leveren, dus gewoon een “duur nachtje” achter de rug. In de AI modus hoop je dat er gekeken wordt naar de weersverwachting en daarna naar de goedkoopste uren, maar daar lijkt nog ruimte voor verbetering.
Als je deftige AI wil moet je de batterij met HA verbinden. De enigste AI die erin zit is de brakke AI gebruikt om de software / firmware daar te programmerenBouwertje schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 07:01:
Ik snap nog helemaal niks van de AI modus. Vannacht van 1 tot 3 gaat de batterij opeens vol vermogen opladen. Geen goedkope stroom, geen lege accu, maar wel gewoon nacht / sluipverbruik. Daarna ook niet meer terug gaan leveren, dus gewoon een “duur nachtje” achter de rug. In de AI modus hoop je dat er gekeken wordt naar de weersverwachting en daarna naar de goedkoopste uren, maar daar lijkt nog ruimte voor verbetering.
Lang geleden dat deze nog voorbij kwam. In topic deel 1 had je achteraan het rijtje mogen aansluiten 😅Bouwertje schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 07:01:
Er is al zoveel gezegd en geschreven over de AI functie, net zoals iedereen ook wel een andere verwachting heeft ervan. Voor zover ik weet laadt de AI enkel op de 2 goedkoopste uren op en daar stopt het dan ook. En zelfs dat liep vaker fout dan goed. Denk ook niet dat je daar van Marstek uit nog veel beterschap van moet verwachten. Wil je echt een systeem dat rekening houdt met stroomprijs, verwachtte PV opbrengst, etc... dan zul je er zelf mee aan de slag moeten.
Ik had het forum doorgesnuffeld en kwam hem idd bijna niet tegen, dus ik hoopte dat er wat verbeterd was. Ik ben maar weer terug geschakeld naar “zelfvoorziening”, dat is voor nu echt prima. In de minder zonnige periode wordt het dan inderdaad een eigen schema maken waarin (meestal) de stroom tussen 12 en 15 uur het goedkoopst is.
Ik heb bij het vol raken van de batterijen altijd een voltage verschil van meer dan 0,2 volt. Heb al een keer 0,25 volt gezien. Ik ben in conclaaf met Marstek hierover maar die bieden weinig solaas.. Ze reageren traag of soms helemaal niet op vragen. Ze hadden beloofd beide batterijen te updaten naar BMS 115 maar tot op de dag van vandaag draai ik nog steeds 113 zonder melding dat ik updates heb. Ik snap sowieso het hele update systeem niet. Ik heb 2 batterijen waarvan ik er eentje op versie 149 heb en eentje op 148.3 waarbij beide aangeven up to date te zijn. hoe kan dat nou?Druppeltje_ schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 23:23:
[...]
De cellvoltage monitoren bij een batterij in gebruik is geen maatstaf. Je moet de voltages bekijken bij 100% soc en liefst nog vlak na het bereiken van de 100%. Ik heb hier nog nooit meer dan 10mV gezien wanneer de batterij in gebruik is. Het is pas bij 100% dat de verschillen duidelijk worden.
[Afbeelding]
Het is echt een bende bij Marstek.
Hier de 2 batterijen en de voltage verschillen bij het naderen van 100% SoC. Gek genoeg ligt het probleem bij beide batterijen bij CEL 10
:strip_exif()/f/image/TpgxDJh3NG9X119EcOcK8yUA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iGUUsC6u8ATPe7f8VVPPyoVe.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb nu voorlopig een automation draaien die bij een voltage van 0,1 volt verschil het laadvermogen terugschroef naar 300 watt zodat de batterij langzaam klimt naar de 3,65 volt van de hoogste cel. Misschien dat ik het laadvermogen op nul ga zetten bij dit verschil om te zorgen dat het niet mis kan gaan en de BMS niet iedere keer abrupt het laden beeindigd omdat 1 cel een vele hogere spanning heeft dan de rest.
Ik heb eerlijk gezegd niet zoveel vertrouwen meer in deze batterijen. Kun je nagaan hoeveel gekke dingen er gebeuren bij mensen die dit allemaal niet uitlezen en geen idee hebben wat er op de achtergrond gebeurd met hun batterijen.
[ Voor 14% gewijzigd door sygys op 23-07-2026 08:33 ]
NL - 1 x Venus E 3.0 v148, 1 x Venus E 3.0 v148.3 , BMS v113, VMS v119, API disabled, CT003 emulatie - Astrameter add-on, NUC10 watercooled + Home Assistant OS, custom integratie Marstek modbus
Die mensen liggen er gewoon niet wakker van en uiteindelijk werkt hun batterij ook prima... of denk je nu echt dat er een groot verschil is ? Volgens mij maak je je gewoon zorgen om quasi niets (anders zou Marstek dat wel doen vanwege mogelijke garantie claims).sygys schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 08:19:
Ik heb eerlijk gezegd niet zoveel vertrouwen meer in deze batterijen. Kun je nagaan hoeveel gekke dingen er gebeuren bij mensen die dit allemaal niet uitlezen en geen idee hebben wat er op de achtergrond gebeurd met hun batterijen.
Het is gewoon niet wenselijk. Want de BMS grijpt in omdat 1 cel razendsnel naar zijn max voltage gaat terwijl de rest nog niet vol is. Aangezien het EMS kijkt naar het totale voltage wordt de batterij niet afgeschakeld op de normalen manier van "de accu is vol" maar door de BMS die zegt nu kappen want het wordt gevaarlijk. Dit verwacht je misschien bij een batterij die 6000 cycli gehad heeft. maar niet bij een nieuwe batterij met 45 cycli op de klok. Ik wil niet weten hoe deze grafiek eruit ziet als ik straks op 5000 cycli zit.r2504 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 08:34:
[...]
Die mensen liggen er gewoon niet wakker van en uiteindelijk werkt hun batterij ook prima... of denk je nu echt dat er een groot verschil is ? Volgens mij maak je je gewoon zorgen om quasi niets (anders zou Marstek dat wel doen vanwege mogelijke garantie claims).
Daarnaast zou de batterij dit moeten "calibreren" zodat het bij een volgende keer wel goed gaat. maar dit gebeurd niet. Met 300 watt laden klimt het voltage langzaam omhoog wat ik nu dus heb. Als ik hem op vol vermogen laat laden dus op 2500 watt dan gebeuren er hele gekke sprongen van meer dan 0,1 volt celverschil in een keer.
[ Voor 16% gewijzigd door sygys op 23-07-2026 08:44 ]
NL - 1 x Venus E 3.0 v148, 1 x Venus E 3.0 v148.3 , BMS v113, VMS v119, API disabled, CT003 emulatie - Astrameter add-on, NUC10 watercooled + Home Assistant OS, custom integratie Marstek modbus
BMS 115 zou zorgen voor een betere cell balancing... dus je grafiek zal er hopelijk beter uitzien in de toekomst al is het maar de vraag hoeveel mensen effectief firmware upgrades doen (begrijp ook niet de omslachtige methode via Bleutooth ipv. gewoon via ethernet).
Nu als één snel sneller vol is gaat je batterij misschien stoppen met laden op 98% ipv. 100%... is dit een drama (dit is 100 Wh aan capaciteit) ?
Nu als één snel sneller vol is gaat je batterij misschien stoppen met laden op 98% ipv. 100%... is dit een drama (dit is 100 Wh aan capaciteit) ?
Ik stuur hierbij ook nog even de reactie van Marstek. Ik lees uit hun bericht dat ze ook niet heel gelukkig zijn met zo'n groot verschil. Ik krijg het advies de batterij niet meer op te laden tot 100% 😂 :strip_exif()/f/image/MSvdQaPY2PbTlImUoYV2AHMD.jpg?f=fotoalbum_large)
Maargoed vervolgens gebeurd er niks stuur ik of ik die updates nog krijg en vervolgens reageert er iemand terug dat ze versie 117 hebben gepushed naar mijn ct003 die ik helemaal niet gebruik.. Daar reageer ik weer op en vervolgens krijg ik een standaard gegenereerd ai antwoord dat bms 115 niet bestaat en dat de laatst bekende 115.0 is. Ik wordt helemaal niet goed van dit bedrijf.
Ik heb nu het bedrijf waar ik ze gekocht heb gemaild met de vraag om met een oplossing te komen. En anders komen ze die rommel maar weer ophalen. Ik wil gewoon goed functionerende batterijen die veilig zijn. Ook over 7 jaar
:strip_exif()/f/image/MSvdQaPY2PbTlImUoYV2AHMD.jpg?f=fotoalbum_large)
Maargoed vervolgens gebeurd er niks stuur ik of ik die updates nog krijg en vervolgens reageert er iemand terug dat ze versie 117 hebben gepushed naar mijn ct003 die ik helemaal niet gebruik.. Daar reageer ik weer op en vervolgens krijg ik een standaard gegenereerd ai antwoord dat bms 115 niet bestaat en dat de laatst bekende 115.0 is. Ik wordt helemaal niet goed van dit bedrijf.
Ik heb nu het bedrijf waar ik ze gekocht heb gemaild met de vraag om met een oplossing te komen. En anders komen ze die rommel maar weer ophalen. Ik wil gewoon goed functionerende batterijen die veilig zijn. Ook over 7 jaar
[ Voor 35% gewijzigd door sygys op 23-07-2026 08:55 ]
Vreemd genoeg als je de formulering goed doet in een nieuwe support ticket dan regelt de ai gelijk de nieuwe firmware.. Ik kreeg binnen enkele seconden nadat ik zei "please push my bms version to 115.0" de update. Helaas wel maar bij 1 batterij. De andere vroeg ik om me naar versie 149.119.115 te zetten en toen kreeg ik de melding dat dit nog een experimentele update is en deze nog niet officieel is uitgerold... Man man wat een ellende
Reagerend op mezelf: Ik heb de Marstek gisteren via het net tot 100% opgeladen. De cel spanningen liepen daarbij uiteen tot 99 mV. Na de hele nacht via het net de Marstek geforceerd te hebben op 100%, is dat gedaald tot 63 mV. Verder dan dat lijkt-ie niet meer te komen.ReneK schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 13:51:
[...]
Maar ik ga de komende dagen serieus alle cell voltages in de gaten houden. Misschien dat de nieuwe BMS v.115 nog dingen gaat verbeteren. Ik heb de cell voltages overigens gisteravond pas aangezet in HA, dus op dit moment heb ik nog niet veel data om te plotten. De komende dagen levert hopelijk meer interessante data op.
Vanochtend weer een test gedaan met 2500 W output, en dan springt-ie weer in WARN mode.
Bij 1800 W output werkt-ie nog steeds goed. Bij deze load liggen de cel spanningen slechts 13 mV uit elkaar. De slechtste cel heeft een spanning van 3.27 V, ruim boven de kritieke waarde waarin het BMS dient uit te schakelen.
Ik denk dan ook niet dat de BMS de Marstek in WARN mode forceert. Er schijnen wel af en toe problemen rond de MOSFET's in de omvormer te zijn waardoor de Marstek niet meer zijn volle vermogen kan leveren.
Hoe dan ook: er is iets kapot in mijn Marstek, en ik ga nu een garantieclaim indienen bij https://marstek-power.eu/nl en vragen om omruilen.
Ik vrees dat 200mV tot 250mV bij 100% SoC echt wel 'normaal' is bij Marstek batterijen.sygys schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 08:19:
[...]
Ik heb bij het vol raken van de batterijen altijd een voltage verschil van meer dan 0,2 volt. Heb al een keer 0,25 volt gezien. Ik ben in conclaaf met Marstek hierover maar die bieden weinig solaas..
Mijn Venus C had 220mV en men Venus E v2 240mV en op internet genoeg anderen te vinden met dezelfde waarden. De batterijen worden gewoon niet gebalanceerd geleverd uit fabriek en de passieve balancer die erin zit kan dit gewoon niet recht trekken met de huidige instellingen. Ik heb nu met HA en plugin aan 'actieve balancing' gedaan, en dan kan je dit wel 'rechttrekken', maar dat duurt ongeveer 400 uren aan balancen.
Of een gebalanceerde batterij nu echt meer capaciteit heeft kan ik nog niet zeggen, de Venus E moet nog dikke maand balanceren nu. Maar ik haalde ervoor al ~4,1kWh uit dus in beste geval verwacht ik nu een 4,2kWh of 4,3kWh na balanceren.
Inderdaad omruiling vragen, dit probleem lijkt me inderdaad meer een defecte mosfet in omvormer te zijn dan probleem met ongelijke (ongebalanceerde) cellen.ReneK schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:45:
[...]
Hoe dan ook: er is iets kapot in mijn Marstek, en ik ga nu een garantieclaim indienen bij https://marstek-power.eu/nl en vragen om omruilen.
even een update op mijn post gisteravond. Ook overdag enorme oscillaties. Volgens de marstek p1 meter staat ik soms met 1.5 kW aan het net te leveren, andere momenten trek ik bijna 2 kW van het net om mijn batterij op te laden (terwijl ik hem gecapped heb staan op 800W). Batterij zelf geeft ook aan dat hij steeds tussen laden en ontladen wisselt.
Ik heb geen ander systeem draaien dan de Marstek op self consumption. Geen grote apparaten die aan en uit springen. Draai op de meest recente v148. Meter is een landis+gyr E350. Draai verder geen HEMS.
Ik heb geen ander systeem draaien dan de Marstek op self consumption. Geen grote apparaten die aan en uit springen. Draai op de meest recente v148. Meter is een landis+gyr E350. Draai verder geen HEMS.
Ik ken dit beeld niet uit de app maar er staat: Meterselectie ipv een gekozen CT meter. Weet je zeker dat de CT van marstek ook geselecteerd is en de diagnose gedraaid is en bevestigd?
Tip: Als je accu, PV en CT, kortom je configuratie in je onderschrift zet dan weet iedereen welke config je draait.
Tip: Als je accu, PV en CT, kortom je configuratie in je onderschrift zet dan weet iedereen welke config je draait.
Volgens welk overzicht dan? Je zit nu namelijk nog steeds alleen bij de afzonderlijke fasen te kijken en niet de som. Hoe heb je hem 800W laden gecapped? Als dat viaeen manual schedule is, dan is het dan logisch dat die niet meer op je P1 reageerd.MarkusFTW schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:47:
even een update op mijn post gisteravond. Ook overdag enorme oscillaties. Volgens de marstek p1 meter staat ik soms met 1.5 kW aan het net te leveren, andere momenten trek ik bijna 2 kW van het net om mijn batterij op te laden (terwijl ik hem gecapped heb staan op 800W).
Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.