Inderdaad. Ik zou zeggen als het stabiel werkt blijf ervan af. Of experimenteer pas in najaar dat als het misloopt (en het enkele maanden duurt voordat je batterij vervangen is) je niet teveel zon maanden verloren bent. Bij Zendure is firmware stuk beter, maar gaat omruiling nog amateuristischer aan toe.theguyofdoom schreef op zondag 19 juli 2026 @ 13:32:
Vooral al dat gedoe met magische firmwareversies enzo: wat voor amateuristische operatie is dit als er, blijkbaar, allemaal verschillende builds van de firmware zijn met allemaal andere featuresets? En blijkbaar een firmware update een grote kans geeft dat het allemaal stopt met werken?
Ik heb hier zelf iets voor gemaakt, ik vond de standaard software van de lader ook niet voldoende.DiJerno schreef op zondag 19 juli 2026 @ 13:07:
[...]
De lader zelf is een dom toestel. Via HACS heb ik een tool gevonden om hem aan te sturen. Echter deze met variabele vermogens laten laden, hier ben ik nog niet uit. Ik kan dit wel zelf manueel sturen in HA. Verder hangt dit ook af van het vermogen van de omvormer. Mijn Solar Edge omvormer is intussen 12 jaar en ik kan deze wel uitlezen via modbus maar dat geeft niet de juiste waardes onder de 3kw. Via de Solar edge integratie krijg ik hem niet aan de praat.
Continue aan en uit zou ik nu wel niet zeggen. Over het algemeen is deze 20% ruim voldoende om de enkele minuten aan weinig zonlicht mooi op te vangen.
Ik bereken elke 5min hoeveel PV overschot er effectief is door rekening te houden met de Opbrengst - het (ont)laden van de marsteks - huisverbruik = werkelijk overschot.
Dit overschot word omgezet naar ampères, aangezien mijn laadpaal zijn dynamische limiet in ampères moet ontvangen.
Loopt hier nu 10 maanden op deze manier en werkt perfect. Voordeel is dat de batterijen in beperkte mate kunnen bijspringen indien nodig, zonder het risico dat ze volledig leeggetrokken worden.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Kan ik alleen maar bevestigen. Is tevens de hoofdreden dat ik nog steeds op de FW van november 2025 (V154) zit en geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om updates te gaan vragen.Avenger 2.0 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 13:46:
[...]
Inderdaad. Ik zou zeggen als het stabiel werkt blijf ervan af. Of experimenteer pas in najaar dat als het misloopt (en het enkele maanden duurt voordat je batterij vervangen is) je niet teveel zon maanden verloren bent. Bij Zendure is firmware stuk beter, maar gaat omruiling nog amateuristischer aan toe.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
En is ook niet dat nieuwere firmware stabieler is. Buiten enkele bekende bugs loopt v158 stabiel en in v158.1 zijn ze nog niet allemaal verholpen. Als er in de winter nog een v158.2 of v159 komt die positief onthaald wordt wil ik nog wel eens upgraden en anders is het voor jaar erop. Al heb ik het gevoel dat we niet meer veel updates voor v1/v2 moeten verwachten en die bij Marstek in EOL zitten voor updates.
Wanneer je andere topics ook leest valt het misschien nog wel mee, overal is er wel drama over het aansluiten van P1, het verbruik in standby, de software en natuurlijk wifi verbinding en de dingen die ik vergeten ben te benoemen.theguyofdoom schreef op zondag 19 juli 2026 @ 13:32:
Als lurker die dit topic half meeleest omdat het de bedoeling is tegen het einde van het jaar een batterij te gaan kopen, moet ik toch wel zeggen dat het vertrouwen in dat die Marstek-batterijen een goede, betrouwbare oplossing gaan zijn meer en meer afneemt. Vooral al dat gedoe met magische firmwareversies enzo: wat voor amateuristische operatie is dit als er, blijkbaar, allemaal verschillende builds van de firmware zijn met allemaal andere featuresets? En blijkbaar een firmware update een grote kans geeft dat het allemaal stopt met werken?
Betreft de firmware van marstek zijn er verschillen tussen de 1e en 2e venus variant en een nieuwe reeks voor de venus V3.
En er zou een V156 versie voor de V1 en V2 zijn met de zelfconsumptie instelling waarvan die eerder niet in deze versie aangepast was, dit had ik nog niet eerder voorbij zien komen en maakt het inderdaad wel lastig het te volgen, en helemaal als je in de app/feedback vraagt om updates die niet voor je apparaat zijn.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü
Zo'n 14 modellen verder, zou je waarschijnlijk tevreden moeten zijn met wat de V1 / V2 nu kunnen in combinatie met de app.Avenger 2.0 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 14:09:
En is ook niet dat nieuwere firmware stabieler is. Buiten enkele bekende bugs loopt v158 stabiel en in v158.1 zijn ze nog niet allemaal verholpen. Als er in de winter nog een v158.2 of v159 komt die positief onthaald wordt wil ik nog wel eens upgraden en anders is het voor jaar erop. Al heb ik het gevoel dat we niet meer veel updates voor v1/v2 moeten verwachten en die bij Marstek in EOL zitten voor updates.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü
Betreft de features die bijgekomen zijn zeker tevreden en verwacht ook niet dat v1/v2 alle nieuwe trukjes van de v3/v4 krijgen, maar zou toch leuk zijn als de bekende bugs nog even uit de laatste gehaald worden voordat ondersteuning stopt.tweeek schreef op zondag 19 juli 2026 @ 14:43:
[...]
Zo'n 14 modellen verder, zou je waarschijnlijk tevreden moeten zijn met wat de V1 / V2 nu kunnen in combinatie met de app.
Persoonlijk vind ik de hoeveelheid (14 verschillende kan kloppen) modellen op nog geen twee jaar wel te zot voor woorden.
[ Voor 11% gewijzigd door Avenger 2.0 op 19-07-2026 14:55 ]
Ja en nee.theguyofdoom schreef op zondag 19 juli 2026 @ 13:32:
Als lurker die dit topic half meeleest omdat het de bedoeling is tegen het einde van het jaar een batterij te gaan kopen, moet ik toch wel zeggen dat het vertrouwen in dat die Marstek-batterijen een goede, betrouwbare oplossing gaan zijn meer en meer afneemt. Vooral al dat gedoe met magische firmwareversies enzo: wat voor amateuristische operatie is dit als er, blijkbaar, allemaal verschillende builds van de firmware zijn met allemaal andere featuresets? En blijkbaar een firmware update een grote kans geeft dat het allemaal stopt met werken?
Ja, nieuwe firmware met nieuwe functies zou geen lager versienummer moeten hebben, en al helemaal niet hetzelfde nummer als een eerdere versie, voeg een a,b, c toe, probleem opgelost
Het vertrouwen verliezen?, nee, niet voor mij.
Ik heb in het begin wat problemen gehad met SOC, na 1 update opgelost., nu bijna een jaar later liep de statistiek achter, na 2 firmware updates opgelost
(Denk niet dat de firmware het heeft opgelost, maar dat er een server probleem was)
Mijn vertrouwen is groot genoeg er een 2e marstek bij te kopen. Als het werkt? Geen omkijken naar, vooral niet van software versie wisselen.
panasonic warmtepomp 2013-4900wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh firmware v156 BMS 216 P1 ct003 v117
Haal je niet de FW voor V1/V2 en V3 door elkaar?Wilmaas schreef op zondag 19 juli 2026 @ 15:00:
Ja, nieuwe firmware met nieuwe functies zou geen lager versienummer moeten hebben, en al helemaal niet hetzelfde nummer als een eerdere versie,
Inderdaad, wacht maar tot v4 uit is. Kan er niemand meer aan uit (incl Marstek support)DukeBox schreef op zondag 19 juli 2026 @ 15:02:
[...]
Haal je niet de FW voor V1/V2 en V3 door elkaar?
Ik niet hoor🤭DukeBox schreef op zondag 19 juli 2026 @ 15:02:
[...]
Haal je niet de FW voor V1/V2 en V3 door elkaar?
Ik heb een E2, gelukkig sturen ze firmware voor de E2 naar mij👍
Ik denk dat andere versies (E1 of E3 en straks E4) firmware er niet zomaar op is te zetten.
panasonic warmtepomp 2013-4900wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh firmware v156 BMS 216 P1 ct003 v117
Wilmaas schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 16:50:
[...]
In versie 156 zit de zelf consumptie optie ook al bij handmatig.
Ik heb afgelopen vrijdag v156 geïnstalleerd op mijn Venus 1.0, maar daar zit de zelfconsumptie nog niet in. Ik begreep dat die in 157 en hoger zit.tweeek schreef op zondag 19 juli 2026 @ 14:19:
[...]
En er zou een V156 versie voor de V1 en V2 zijn met de zelfconsumptie instelling waarvan die eerder niet in deze versie aangepast was, dit had ik nog niet eerder voorbij zien komen en maakt het inderdaad wel lastig het te volgen, en helemaal als je in de app/feedback vraagt om updates die niet voor je apparaat zijn.
Tenminste volgens @tweeek :
Edit: oh, oeps. Ik reageer op jou met een post van jou.tweeek schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 12:26:
[...]
Vanaf V157 zou de "zelfconsumptie" optie in handmatig toegevoegd zijn, sowieso start ik wel eens mijn batterij opnieuw en met tijd en wijlen en doe wel eens ontladen en volladen zodat ie kan "calibreren"
[ Voor 3% gewijzigd door Pietervs op 19-07-2026 18:22 ]
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus E V1 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40; HomeAssistant
Dat klopt ook, tot het moment dat er verteld werd dat er in een " bepaalde" V156 die functie wel zat, ik draai nog steeds V158.Pietervs schreef op zondag 19 juli 2026 @ 18:11:
[...]
[...]
Ik heb afgelopen vrijdag v156 geïnstalleerd op mijn Venus 1.0, maar daar zit de zelfconsumptie nog niet in. Ik begreep dat die in 157 en hoger zit.
Tenminste volgens @tweeek :
[...]
Wilmaas schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 16:50:
[...]
In versie 156 zit de zelf consumptie optie ook al bij handmatig.
[ Voor 18% gewijzigd door tweeek op 19-07-2026 18:16 ]
Met al het gegoochel met de versienummers vraag ik me af of v156 voor de V2 niet de optie voor zelfconsumptie gekregen heeft en daar nu de verwarring door ontstaan is. 
Nou ja, v156 werkt hier in ieder geval goed sinds vrijdag, dus ga ik komende week 158.1 aanvragen
Nou ja, v156 werkt hier in ieder geval goed sinds vrijdag, dus ga ik komende week 158.1 aanvragen
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus E V1 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40; HomeAssistant
V1 en V2 zijn gelijk op cosmetische verandering na.Pietervs schreef op zondag 19 juli 2026 @ 18:21:
Met al het gegoochel met de versienummers vraag ik me af of v156 voor de V2 niet de optie voor zelfconsumptie gekregen heeft en daar nu de verwarring door ontstaan is.
Heeft geen idee hoe het precies zit maar het is nog vreemder als de ene wel die toevoeging heeft en de ander niet.
Dat zou dan inderdaad verbazingwekkend zijn.
Lijkt mij dezelfde firmware te zijn. Mijn Venus E v2 en Venus C (wat gelijk is aan v1) hebben dezelfde firmware. Misschien is de BMS verschillend waardoor niet alle opties zichtbaar zijn?
Over te veel capaciteit.
Te veel kan ook de levensduur aanzienlijk verlengrn
In de winter zet ik hem op min 30% soc.
Lager komen ze dan niet
Met meer cap kun je dan alsnog de hele avond en nacht ( mits voldoende zon ) dior komen
Te veel kan ook de levensduur aanzienlijk verlengrn
In de winter zet ik hem op min 30% soc.
Lager komen ze dan niet
Met meer cap kun je dan alsnog de hele avond en nacht ( mits voldoende zon ) dior komen
Je hebt een mail gehad van duramotion ?Avenger 2.0 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 13:27:
[...]
Een goede leverancier is toch ook wel handig dan, zolang ze support blijven geven (en niet zoals Duravolt ermee stoppen en mailen om je plan zowat te trekken bij Marstek China).
Hoop dat de v2 hier nog lang mee gaat (gezien stabiel loopt momenteel), maar als ik lees dat er toch regelmatig v1/v2/v3 spontaan sneuvelen na jaar of minder vraag ik me toch af of er nergens bespaart is op kritieke componenten of ontwerpregels. Zal de tijd ons vertellen zeker...
Waarom loopt iedereen altijd achter nieuwe updates. Draai al maanden op een stabiele firmware, zolang er geen problemen zijn hoef ik niets anders, mag nog jaren dezelfde V157.1 blijven voor mij.Avenger 2.0 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 14:09:
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net
Ik was me exact dezelfde vraag aan het stellen. Gedeeltelijk ligt die fout bij Marstek. Waarom zoveel verschillende versies en die dan ook nog eens zonder enige logica uitrollen. Anderzijds vraag ik me af waar de nood voor verandering en absoluut de laatste versie willen hebben vandaan komt.DSSW schreef op zondag 19 juli 2026 @ 19:42:
[...]
Waarom loopt iedereen altijd achter nieuwe updates. Draai al maanden op een stabiele firmware, zolang er geen problemen zijn hoef ik niets anders, mag nog jaren dezelfde V157.1 blijven voor mij.
Iedereen heeft die gehad, dat ze gingen stoppen met Marstek verdelen wegens te onbetrouwbaar en naar Growatt gingen. En iets van support via Marstek China omdat ze geen Marstek verdeler meer zijn.
Iets met tweakers die graag het laatste en nieuwste hebben om uit te testen gok ik.DSSW schreef op zondag 19 juli 2026 @ 19:42:
[...]
Waarom loopt iedereen altijd achter nieuwe updates. Draai al maanden op een stabiele firmware, zolang er geen problemen zijn hoef ik niets anders, mag nog jaren dezelfde V157.1 blijven voor mij.
Meer het gevoel dat je achterloopt, een ander sneller iets heeft als "jij", evenals in een ander topic van anker dat mensen gefrustreerd zijn omdat de ene z'n product al heeft terwijl die later een bestelling had gedaan.Avenger 2.0 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 19:59:
[...]
Iets met tweakers die graag het laatste en nieuwste hebben om uit te testen gok ik.
Die updates worden in de meeste gevallen ofwel automatisch gepusht via de app ofwel worden ze gepusht naar aanleiding van problemen die gemeld worden via de app. Ik snap niet hoe jullie er in slagen om de verantwoordelijkheid daarvoor bij een consument te leggen. (en tegelijkertijd zelf externe software gebruiken)Druppeltje_ schreef op zondag 19 juli 2026 @ 19:53:
[...]
Ik was me exact dezelfde vraag aan het stellen. Gedeeltelijk ligt die fout bij Marstek. Waarom zoveel verschillende versies en die dan ook nog eens zonder enige logica uitrollen. Anderzijds vraag ik me af waar de nood voor verandering en absoluut de laatste versie willen hebben vandaan komt.
ik weet dat dat hier niet gezegd mag worden maar de software is behoorlijk dramatisch, met elke update is er de hoop dat er iets behoorlijk werkend uit rolt
Ik heb 10 maanden op de standaard software gedraaid en had daar geen klagen van dus met externe software heeft dat niks te maken. En als je eens goed opgelet had, dan had je gezien dat mijn reactie er kwam nadat iemand letterlijk zei: ''156 loopt nu echt goed hier, in het weekend dan toch maar eens 158 aanvragen''. Dus hoezo enkel update bij problemen?Driehoek schreef op zondag 19 juli 2026 @ 20:40:
[...]
Die updates worden in de meeste gevallen ofwel automatisch gepusht via de app ofwel worden ze gepusht naar aanleiding van problemen die gemeld worden via de app. Ik snap niet hoe jullie er in slagen om de verantwoordelijkheid daarvoor bij een consument te leggen. (en tegelijkertijd zelf externe software gebruiken)
ik weet dat dat hier niet gezegd mag worden maar de software is behoorlijk dramatisch, met elke update is er de hoop dat er iets behoorlijk werkend uit rolt
Lijkt me nogal tamelijk wiedes dat je bij aanhoudende problemen op zoek gaat naar een oplossing, zou ik ook doen dus daar niet van. Maar er zijn er zeker zoveel, zoniet nog meer die ook maar gewoon updates vragen omdat de buurman een hoger cijfertje heeft.
Ik draai hier nog steeds... 148.119.113... en die wil hij zelfs downgraden naar 144.117.112.
Misschien moet ik ook eens een update vragen... alhoewel volgens mij werkt alles prima.
Misschien moet ik ook eens een update vragen... alhoewel volgens mij werkt alles prima.
MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc
Dat had ook niet met een probleem van doen maar met de zelfconsumptie optie in de handmatige modus.Druppeltje_ schreef op zondag 19 juli 2026 @ 21:33:
[...]
En als je eens goed opgelet had, dan had je gezien dat mijn reactie er kwam nadat iemand letterlijk zei: ''156 loopt nu echt goed hier, in het weekend dan toch maar eens 158 aanvragen''. Dus hoezo enkel update bij problemen?
Niet iedereen heeftdie gehad blijkbaarAvenger 2.0 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 19:58:
[...]
Iedereen heeft die gehad, dat ze gingen stoppen met Marstek verdelen wegens te onbetrouwbaar en naar Growatt gingen. En iets van support via Marstek China omdat ze geen Marstek verdeler meer zijn.
Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.