🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.72 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
staat API aan?runob schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:34:
[...]
En om 10u weerEn weer beide devices apart operationeel, HW reset vanuit de app op CT003 brengt het weer tot leven.
heeft de CT003 eigen voeding?
hoe zijn de wifi stats?
er waren wel wat initieel issues met de ct003+ venus v3, maar ik dacht dat deze nu wel al voorbij waren bij de massa....
API uit, ct003 eigen voeding, wifi stabiel (beide op ~55dBm, app staat er op 4 meter van, eigen ssid enkel op dat AP, enkel 2.4 Ghz, AP uptime = 42 dagen, en zelfs al triggert netwerk zoiets hoort marstek zichzelf te herstellen)
Support heeft BMS update gepusht van 113 naar 115 op batterij. Lijkt me niet echt logisch aangezien een reset op ct003 het oplost, lijkt de oorzaak eerder daar te liggen dan bij de batterij.
🇧🇪 🔋| Marstek Venus E v3 - EMS 148, VNS 119, BMS 115, comms 202506241541 | CT003 - FW V118, comms 202506141125 | App Android v1.6.72
Ah I see, hardwarematig is via de groene knop. Vandaar dat ik even op verkeerde been stond.runob schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:34:
HW = hardware, refereerde naar "hardware reset" optie vanuit marstek app op ct003 device zelf. (dus puur software, niet fysiek device herstarten).
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.72 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Toevallig gisteren 2x Marstek Venus E bekabeld aangesloten icm p1 meter van HA icm Home Assistant (omnibattery) maar zojuist gecheckt en de ctmodus stond niet meer op handmatig.zel schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 15:41:
Alles heeft maanden lekker gedraaid, maar nu is de CT weer weggevallen. Accu's zijn wel zichtbaar in de app en online beschikbaar, de CT-niet. Netwerk is in orde.
Algemeen probleem of ben ik de enige ?
Heeft iemand een tip?
MT Venus E met HW P1, WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
"claude"Bravertal schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:52:
[...]
Toevallig gisteren 2x Marstek Venus E bekabeld aangesloten icm p1 meter van HA icm Home Assistant (omnibattery) maar zojuist gecheckt en de ctmodus stond niet meer op handmatig.
Heeft iemand een tip?
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü
MT Venus E met HW P1, WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Yes.Driehoek schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 08:22:
[...]
Maakt niet uit of je ze nooit gebruikt of niet. Het is belangrijk na te gaan of deze stopcontacten apart en alleen achter een zekering zitten.
Kan je eigenlijk de snelheid van ontladen ook zelf kiezen? Of is dat altijd 800W of 2500W?
2500W lijkt me toch echt zwaar voor de bekabeling ondanks dat het mag als je een aparte 16A kring hebt.
Nee, in de Marstek-app kun je dit niet instellen. Daarvoor moet je dan uitwijken naar een Modbus-sturing, zoals bijvoorbeeld Home Battery Controlstevosmax schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:59:
[...]
Yes.
Kan je eigenlijk de snelheid van ontladen ook zelf kiezen? Of is dat altijd 800W of 2500W?
2500W lijkt me toch echt zwaar voor de bekabeling ondanks dat het mag als je een aparte 16A kring hebt.
Als die bekabeling conform de voorschriften is aangelegd, kun je daar inderdaad 2500 W op ontladen.
A++++, 6840 Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met WTW, douche-WTW, 2 x MT Venus E v 2.0 PiB, v157.3, CT003, v118, M5stack Atom lite Modbus HA integration, HA- n00b
Via modbus kan je beide limieten (charge en discharge) instellen op elke waarde van 0 tot 2500.stevosmax schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:59:
[...]
Yes.
MTVenus v2 v155 CT002 v124
nee heeft wel degelijk te maken met de BMS van de v3 en de communicatie met ct003, want v1 en v2 hebben dit issue niet. Als je terug kijkt naar forum egschiedenis zie je meermaals rapportering van dit probleem. V3 updates helpen.runob schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:34:
HW = hardware, refereerde naar "hardware reset" optie vanuit marstek app op ct003 device zelf. (dus puur software, niet fysiek device herstarten)
API uit, ct003 eigen voeding, wifi stabiel (beide op ~55dBm, app staat er op 4 meter van, eigen ssid enkel op dat AP, enkel 2.4 Ghz, AP uptime = 42 dagen, en zelfs al triggert netwerk zoiets hoort marstek zichzelf te herstellen)
Support heeft BMS update gepusht van 113 naar 115 op batterij. Lijkt me niet echt logisch aangezien een reset op ct003 het oplost, lijkt de oorzaak eerder daar te liggen dan bij de batterij.
bij mij ligt de HW dongel er óók regelmatig uit....dnat schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:03:
[...]
staat API aan?
heeft de CT003 eigen voeding?
hoe zijn de wifi stats?
er waren wel wat initieel issues met de ct003+ venus v3, maar ik dacht dat deze nu wel al voorbij waren bij de massa....
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Ik heb hier ook last van, op 1 of andere manier verbreekt de wifi dan. Wat ik wel heb gemerkt is dat in 95% van de gevallen de koppeling tussen de HW dongle en mijn marstek V3 wel stand houd waardoor de batterij wel zijn werk doet.Hansieo schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 14:32:
[...]
bij mij ligt de HW dongel er óók regelmatig uit....gelukkig nog geen batterijen er op. En de dongel heeft eigen voeding. En ook de app geeft nog wel eens kuren.
En ineens springt hij zomaar weer aan... Na vier dagen ofzo...Tags NL schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 18:40:
[...]
Het switchen naar manual mode, daar LED uitgezet, en dan weer naar zelfconsumptie lijkt vooralsnog te werken (6 uur nu uit of zo)Heb een V3 overigens
https://powershellisfun.com
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.