• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 22:45
nafofella schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 18:46:
[...]

PRO heeft nog een ander probleem...mochten zij "groot" worden dan zal een coalitie vormen heel moeilijk worden omdat ze door veel andere partijen zullen worden uitgesloten.
Pro, d66, cda gaat gewoon lukken.

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:15
Bouke-p schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 18:35:
[...]
Daarom klagen vooral de pomphouders in de grensregio zo, omdat het allemaal wel meevalt.
Als enkel de pomphouders in de grensregio klagen en de rest van de pomphouders niet dan valt dat toch mee? En is pomphouder uberhaupt wel een duurzaam beroep? Hybride auto's tanken al fors minder en met steeds meer EV's zullen de komende jaren de inkomsten van pomphouders steeds minder worden. Daarnaast wellicht moeten de pomphouders aan de grens wel stoppen met hun werkzaamheden en wat anders gaan doen, er is werk zat in de techniek en de zorg...
Het blijft bizar dat velen hier vanuit hun ivoren toren blijven volhouden dat het allemaal wel meevalt en het overgrote deel van NL het prima kan dragen. En bah! Stel je voor dat iemand eens teveel profiteerd!
Het valt ook allemaal mee, het overgrote gedeelte van de mensen kunnen het nog steeds goed betalen, want de weekenden zijn de wegen nog steeds vol met mensen met plezierritjes. Ik woon zelf aan de kust en hier stikt het van de auto's, ook nog steeds Duitse auto's, campers en caravans die richting de kust/kopvan noord holland rijden.

Het is vrij stupide om de accijns te verlagen want 10 cent minder betekend miljarden minder aan belasting, de vraag is dan ook, waar gaan we dat mee compenseren? En accijns verlagen in tijden van een brandstoftekorten is vrij stupide...

[ Voor 8% gewijzigd door spijkerhoofd op 21-04-2026 19:06 ]

• R_Zwart
Bouke-p schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 18:35:
[...]

Daarom klagen vooral de pomphouders in de grensregio zo, omdat het allemaal wel meevalt.

Het blijft bizar dat velen hier vanuit hun ivoren toren blijven volhouden dat het allemaal wel meevalt en het overgrote deel van NL het prima kan dragen. En bah! Stel je voor dat iemand eens teveel profiteerd!
Pompstationhouders moeten sowieso gaan nadenken over hoe hun toekomst er uit ziet. Vrijwel alle auto's die nu worden verkocht kunnen de gemiddelde dagelijkse kilometers elektrisch rijden. In combinatie met dat mensen niet willen betalen voor terugleveren van zonnestroom zorgt ervoor dat de traditionele omzet van pompstations binnen nu en een paar flink zal dalen. Nu gaan helpen met forse subsidies lost dat probleem niet op.

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Bestseller schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 17:57:
[...]

Dat gaat ze nooit lukken. De reden dat links zo klein blijft, is coalitievorming. Ze hebben keer op keer hun standpunten er verkeerd doorheen gedrukt. Waardoor hun standpunten werden uitgevoerd, maar de coalitie met de VVD ervoor zorgde dat de rekening bij de hardwerkende Nederlander kwam en de rijken ervan profiteerden.
Met ‘ze’ bedoel je de VVD vermoed ik? Dat maakt de komende jaren juist zo interessant. Met de geopolitieke strubbelingen worden economische standpunten weer dominant, en daar heeft PRO echt een goed verhaal. Het is echter aan PRO zelf om dat de komende jaren te laten zien. Ze moeten constructief blijven, maar tegelijkertijd wel voldoende binnen halen.

Dat de VVD-inbreng in het coalitieakkoord de afgelopen weken achter elkaar tegen gehouden is in de Kamer zorgt aan de ene kant wel voor kansen, maar anderzijds ook voor een hoop chagrijn bij de VVD zelf. Dat maakt het wel uitdagend voor PRO.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:53
stylezzz schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:12:
Mijn gevoel bij het tanktoerisme lijkt te kloppen. Ja het gebeurd, maar het is maar een relatief kleine groep die dit stug blijft volhouden. Er was wellicht een kleine piek toen de situatie in iran escaleerde, maar dat zwakte alweer snel af tot 'normaal'.

https://www.ed.nl/binnenl...50-cent-korting~a55f8b39/
Dit strookt totaal niet met wat ik met m'n eigen ogen waarneem. Woon in de grensstreek en kom regelmatig in Duitsland (niet om te tanken overigens). Hier zijn de pompstations echt verlaten, en net over de grens is het steevast stervensdruk bij de pompstations en is 80% Nederlands.

Wellicht dat de media-aandacht groter is dan de shift sinds de Iran oorlog, maar dat is dan hoofdzakelijk omdat het tanktoerisme voor deze oorlog ook al aanzienlijk was.

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• nafofella
  • Laatst online: 20:28
R_Zwart schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:02:
[...]

Pro, d66, cda gaat gewoon lukken.
PRO: 23
D66: 20
CDA: 16

totaal 59. Das een heel eind af van 76 zetels.
En de kans is heel groot dat oa d66 nog wel flink gaat verliezen met hun verkiezingsleugens. Want als je 10 nieuwe steden beloofd en je doet niks dan word je daar wel op afgerekend.

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Bestseller schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 17:57:
[...]
Dat gaat ze nooit lukken. De reden dat links zo klein blijft, is coalitievorming. Ze hebben keer op keer hun standpunten er verkeerd doorheen gedrukt. Waardoor hun standpunten werden uitgevoerd, maar de coalitie met de VVD ervoor zorgde dat de rekening bij de hardwerkende Nederlander kwam en de rijken ervan profiteerden.
Om welke standpunten gaat het hier precies? Volgens mij blijven hun standpunten doorgaans juist onuitgevoerd. Daarnaast is waar de rekening wordt neergelegd doorgaans volgens mij een belangrijk onderdeel van een bepaald punt.

• spijkerhoofd
alexbl69 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:07:
[...]

Dit strookt totaal niet met wat ik met m'n eigen ogen waarneem. Woon in de grensstreek en kom regelmatig in Duitsland (niet om te tanken overigens). Hier zijn de pompstations echt verlaten, en net over de grens is het steevast stervensdruk bij de pompstations en is 80% Nederlands.

Wellicht dat de media-aandacht groter is dan de shift sinds de Iran oorlog, maar dat is dan hoofdzakelijk omdat het tanktoerisme voor deze oorlog ook al aanzienlijk was.
Ik kom eens in de paar maanden in Duitsland en inderdaad zien de parkeerplaatsen bij de supermarkten geel van de kentekens, maar dat komt omdat bepaalde boodschappen stukken goedkoper zijn. Maar ik ben het ook eens met @R_Zwart, ik rijd zelf een hybride en heb daardoor een kleine 30 liter tank, het verschil tussen Duitsland en Nederland is onder aan de streep is te verwaarlozen, het gaat amper om tientjeswerk.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Pompstations zijn echt irrelevant en offtopic in dit topic; anders dan dat grenspomphouders een prima afgebakende groep is waar je eventueel gerichte inkomenssteun aan zou kunnen verlenen. Veel doeltreffender en doelmatiger dan iets met de accijnzen doen.

• Bestseller
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
spijkerhoofd schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:04:
[...]

Als enkel de pomphouders in de grensregio klagen en de rest van de pomphouders niet dan valt dat toch mee? En is pomphouder uberhaupt wel een duurzaam beroep? Hybride auto's tanken al fors minder en met steeds meer EV's zullen de komende jaren de inkomsten van pomphouders steeds minder worden. Daarnaast wellicht moeten de pomphouders aan de grens wel stoppen met hun werkzaamheden en wat anders gaan doen, er is werk zat in de techniek en de zorg...
Je zal toch echt een opleiding moeten hebben. En de overheid staat niet toe om je te laten omscholen terwijl je salaris 4 jaar wordt doorbetaald.

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:44
https://nos.nl/artikel/26...regel-tegen-energiecrisis

49 euro per maand in de daluren. Waarschijnlijk voor 3 maanden. Zomerperiode dus veelal een vakantiedienstregeling, niet voor iedereen helpend als je om 08:30 uur op kantoor moet zijn. Maar het begin is er, als dit komt. Zou dit waarschijnlijk wel 1 jaar gaan invoeren om de effecten goed te meten. Anders maak je mensen blij met een dode mus als je dit in de herfst weer afschaft.

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:12
Deezers schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:12:
https://nos.nl/artikel/26...regel-tegen-energiecrisis

49 euro per maand in de daluren. Waarschijnlijk voor 3 maanden. Zomerperiode dus veelal een vakantiedienstregeling, niet voor iedereen helpend als je om 08:30 uur op kantoor moet zijn. Maar het begin is er, als dit komt. Zou dit waarschijnlijk wel 1 jaar gaan invoeren om de effecten goed te meten. Anders maak je mensen blij met een dode mus als je dit in de herfst weer afschaft.
Ik vind dit een goed plan, maar wel met de verkeerde motivatie. Zo'n zomerkaartje heeft onzettend goed gewerkt in Duitsland en ik ben voor het toegankelijker maken van het OV, maar het is natuurlijk een klucht om dit aan de energiecrisis te koppelen.

We willen geen accijnsverlaging want dan gaat er te veel geld naar mensen die het niet nodig hebben. Dat is een prima reden, maar dan zou ik niet met een plan komen om specifiek (vaak toch vermogende) dagjesmensen in het hoogseizoen te subsidiëren. Dat is niet echt te rijmen voor mij.

[ Voor 3% gewijzigd door Marrtijn op 22-04-2026 08:42 ]

• spijkerhoofd
Marrtijn schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:41:
[...]

Ik vind dit een goed plan, maar wel met de verkeerde motivatie. Zo'n zomerkaartje heeft onzettend goed gewerkt in Duitsland en ik ben voor het toegankelijker maken van het OV, maar het is natuurlijk een klucht om dit aan de energiecrisis te koppelen.

We willen geen accijnsverlaging want dan gaat er te veel geld naar mensen die het niet nodig hebben. Dat is een prima reden, maar dan zou ik niet met een plan komen om specifiek (vaak toch vermogende) dagjesmensen in het hoogseizoen te subsidiëren. Dat is niet echt te rijmen voor mij.
Ik vind de claim dat dagjesmensen vaak vermogend zijn nogal bijzonder. Dagjesmensen kan werkelijk iedereen zijn, zeker in de zomervakantie aan ouders met kinderen vaak dagjes uit, naar de Efteling, dierentuin, musea etc. Het is denk ik eerder de modalen die voornamelijk hier gebruik van maken.

Het verschil met het verlagen van accijns is dat de brandstofprijzen hoog zijn vanwege schaarste en accijnsverlagingen de schaarste enkel groter maken. Daarnaast, mensen die veel geld kwijt zijn aan peut rijden vaak grote auto's met dito motoren, de slurpbakken betalen gelukkig flink meer want een slurpbak rijden is een keuze.

Juist door de daluren met een flinke productie van zonne energie en proberen om mensen met de trein naar de dierentuin of de Efteling te laten kan flink wat brandstof schelen, wellicht hadden de dalkaartjes geheel gratis kunnen maken zodat je echt een flinke klap kon maken.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
alexbl69 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:07:
[...]

Dat is het probleem, persoonlijke perceptie.... We hebben 10 miljoen auto's in nederland. Dat jij ergens 10 of 20 nederlandse kentekens bij een benzinepomp ziet en daaraan de conclusie verbind dat er miljoenen weggegooid zijn snap ik. Media helpen ook nog eens mee hoor.... Mijn social media werd wekenlang overspoeld met figuren die foto's posten van goedkope benzinepompen over de grens, en op TV had je bijna elke dag wel een nieuwsitem over brandstofprijzen/olie/iran etc. Het frame is perfect begrijpelijk....

Maar daarvoor hebben we nou juist dit soort dataonderzoeken voor.... :) Om even duidelijkheid te krijgen hoe erg het probleem nou juist is.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Persoonlijk heb ik alleen wel een mening over banken die in mijn data gaan zitten wroeten.. }:| :(

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• geishin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:50
Helixes schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:31:
[...]

Aha, fossiele subsidies 8)

Weet je wat het ding is met BTW-verlagingen? Je bereikt je doelgroep niet. Je kunt bij de pomp je Mercedes G55 volgooien, naast een Skoda Fabia. En, dan profiteer jij als Mercedes-rijder méér van de BTW-verlaging dan je buurman. Bedenk goed dat de Mercedes-rijder zijn keuze heeft gemaakt toen hij een auto kocht met, heel toepasselijk, energielabel G.

Er zijn ook mensen die disproportioneel hard snakken naar verlichting van de brandstofprijzen. Als je mee wilt denken met het volk, dan zul je wat moeten doen voor die mensen - het liefst ook met het geld dat je anders aan die mensen zou hebben gegeven die daar minder naar snakken zogezegd.
Die Mercedes G55 betaalt nog net zo hard mee aan de BTW? Sterker nog, als die auto onzuiniger is, dan betaalt de Mercedes rijder zelfs meer mee aan de BTW.
Waarom zou die persoon er dan niks terug van mogen zien?

Overigens ben ik uberhaupt niet voor compensatie, maar als je al compenseert, dan is het "gericht" compenseren echt kul.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

geishin schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:06:
[...]

Overigens ben ik uberhaupt niet voor compensatie, maar als je al compenseert, dan is het "gericht" compenseren echt kul.
Als je niet gericht compenseert, en zelfs zo dat het grootste deel van de compensatie bij mensen terecht komt die het niet nodig hebben, maar de kosten wel gelijk afgewenteld worden over iedereen, dan bereik je uiteindelijk het tegengestelde van het beoogde.

Intentionally left blank

• geishin
crisp schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:37:
[...]

Als je niet gericht compenseert, en zelfs zo dat het grootste deel van de compensatie bij mensen terecht komt die het niet nodig hebben, maar de kosten wel gelijk afgewenteld worden over iedereen, dan bereik je uiteindelijk het tegengestelde van het beoogde.
Sinds wanneer worden kosten gelijk afgewenteld? Dat is nooit het geval in ons (progressieve)belastingstelsel. Diegene die het meest bijdraagt, dragen de meeste kosten:

Of dat nou komt door de hogere belastingen bij een hoger inkomen, zoals bij de IB, of doordat een persoon meer bijdraagt aan, in dit geval, BTW door simpelweg meer brandstof te kopen dan de ander.

Maar nogmaals ik ben uberhaupt niet voor compensatie, zeker niet in tijden van schaarste. Dat heeft een vraagopdrijvend effect met het risico dat het op de langere termijn alleen maar duurder wordt:

Prijsverlaging -> grotere vraag -> kleiner aanbod -> prijsstijging

Edit: M.i. kan dat geld beter besteed worden aan investeringen om onze energieafhankelijkheid verder af te bouwen.

[ Voor 20% gewijzigd door geishin op 22-04-2026 13:10 ]

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

geishin schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:03:
[...]

Sinds wanneer worden kosten gelijk afgewenteld? Dat is nooit het geval in ons (progressieve)belastingstelsel. Diegene die het meest bijdraagt, dragen de meeste kosten:
Ons belastingstelsel is in praktijk helemaal niet zo progressief. En daarbij ligt het er aan waar men dekking zoekt voor dergelijke maatregelen. In het geval van compensatie voor de hoge energieprijzen wordt nu bijvoorbeeld de accijns op alcohol verhoogd. Drinken mensen met een hoger inkomen meer?
Edit: M.i. kan dat geld beter besteed worden aan investeringen om onze energieafhankelijkheid verder af te bouwen.
Dat ben ik zeker met je eens. Ook het plan voor een speciale ov-kortingskaart kan ik alleen maar aanmoedigen. Daar hebben mensen met een hoger inkomen ook profijt van, maar dat mes snijdt aan meerdere kanten.

Intentionally left blank

• geishin
crisp schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:48:
[...]

Ons belastingstelsel is in praktijk helemaal niet zo progressief. En daarbij ligt het er aan waar men dekking zoekt voor dergelijke maatregelen. In het geval van compensatie voor de hoge energieprijzen wordt nu bijvoorbeeld de accijns op alcohol verhoogd. Drinken mensen met een hoger inkomen meer?
Dat is niet wat ik schrijf.

Mijn stelling is dat wie het meest bijdraagt de meeste kosten draagt en geef twee voorbeelden:
1. In algemene zin: door het progressieve stelsel van inkomstenbelasting
2. Specifieke gevallen: Doordat je ergens meer van koopt bijv. Benzine of in jouw voorbeeld alcohol.

Vanwege punt 2 is het best te rechtvaardigen dat ALS je compenseert, je dat doet door een verlaging van de BTW of accijnzen op dat specifieke product. Dan komt het namelijk terecht bij diegene die dáár het meest aan bijgedragen heeft/bijdraagt. Dát is eerlijk (want diegene die daar het meest aan betaald ziet er het meest van terug) en een argument vóór zo'n generieke maatregel en tegen "het moet gericht zijn" .

Fijn dat we het verder eens zijn over dat compensatie uberhaupt een slecht idee is :*)

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

geishin schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:01:
[...]

Dat is niet wat ik schrijf.

Mijn stelling is dat wie het meest bijdraagt de meeste kosten draagt en geef twee voorbeelden:
1. In algemene zin: door het progressieve stelsel van inkomstenbelasting
2. Specifieke gevallen: Doordat je ergens meer van koopt bijv. Benzine of in jouw voorbeeld alcohol.

Vanwege punt 2 is het best te rechtvaardigen dat ALS je compenseert, je dat doet door een verlaging van de BTW of accijnzen op dat specifieke product. Dan komt het namelijk terecht bij diegene die dáár het meest aan bijgedragen heeft/bijdraagt. Dát is eerlijk (want diegene die daar het meest aan betaald ziet er het meest van terug) en een argument vóór zo'n generieke maatregel en tegen "het moet gericht zijn" .
Maar je moet ook (of juist) kijken naar het doel van compensatie, en dat is hier mensen die de energieprijsstijgingen ècht niet kunnen dragen, maar wel bijvoorbeeld afhankelijk zijn van automobiliteit, ondersteunen.

Maar het gaat natuurlijk om veel meer dan alleen de benzineprijs. Uiteindelijk gaat het om de prijs van energie in het algemeen, en dat werkt in alles door. Alleen daarom al is het niet verstandig om enkel puur de prijs aan de pomp te drukken.
Fijn dat we het verder eens zijn over dat compensatie uberhaupt een slecht idee is :*)
d:)b

Intentionally left blank

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-05 19:07
geishin schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:06:
Die Mercedes G55 betaalt nog net zo hard mee aan de BTW? Sterker nog, als die auto onzuiniger is, dan betaalt de Mercedes rijder zelfs meer mee aan de BTW.
Waarom zou die persoon er dan niks terug van mogen zien?
Ik weet niet of hij er wel of niet iets voor terug ziet. Ik zou zelf weinig plezier beleven aan wat ik terug krijg voor maandelijkse verplichtingen, en de vele stops bij de Shell. Maar, voor ieder het zijne. Als de G-wagonrijder de pret die hij terug krijgt voor - onder andere - zijn BTW en accijns niet langer de moeite waard vindt, dan is het wellicht tijd voor wat anders. Een Prius of zo - moet hij zelf weten.

De echte druk ontstaat bij de groep die weinig keuze heeft, en de weg op moet; financieel ten onder gaat aan de hoge energieprijzen; niet de luxe heeft te investeren in een zuiniger auto (als dat al financieel een oplossing zou zijn). Voor de rest gaat het prima in Nederland, en kunnen mensen best hun broek ophouden in tijden waarin het even tegen zit.

Bovendien denk ik dat je het ook moet kunnen hebben over inzetten van middelen ten tijde van schaarste. Ik kan me niet voorstellen dat auto's met energielabel G de beste manier is om het transport te regelen als het écht krap wordt.
Ik ben in principe ook tegen compenseren. Maar, tegelijk ben ik ook genoeg sociaal-liberaal om te begrijpen dat dat niet per se voor iedereen houdbaar is. En dat er kwetsbare groepen overblijven waar je, als maatschappij, iets mee moet. Je zult daarin op zoek moeten gaan naar slimme methoden om die mensen te ontlasten.

Overigens wil ik daar wel bij vermelden dat die oplossingen wat mij betreft niet per se bij de overheid vandaan zouden moeten komen. Ik denk dat werkgevers ook hun rol hebben, en private initiatieven eveneens welkom zijn.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

In de strijd tegen de stijgende energieprijzen wil de Europese Commissie in kaart brengen wat de brandstofvoorraden van alle EU-lidstaten zijn. Daarnaast wil de commissie dat Europa zelf meer energie gaat opwekken om minder afhankelijk te zijn van fossiele brandstoffen.

Dat staat in een plan onder de titel AccelerateEU. Het doel is om zowel Europese huishoudens als bedrijven beter te beschermen tegen de energiecrisis. Ook moet er haast gemaakt worden met de energietransitie.

Een pakket aan noodmaatregelen is nodig, zegt de Europese Commissie. Europa heeft in de eerste vijftig dagen na het begin van de Iran-oorlog 24 miljard euro extra uitgegeven aan de import van fossiele brandstoffen. Volgens de Commissie zijn het vooral kwetsbare huishoudens die hiervoor de prijs betalen.

57 procent van de energie die in Europa wordt gebruikt, bestaat nog altijd uit geïmporteerde fossiele brandstof.
Bron en meer info: https://nos.nl/artikel/26...e-energiecrisis-aanpakken

Hopelijk kan de Speciale Militaire Operatie van Trump en Netanyahu ervoor zorgen dat de energietransitie in een hogere versnelling komt zo.

Virussen? Scan ze hier!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:51

rapture

Zelfs daar netwerken?

wildhagen schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:30:
[...]

Bron en meer info: https://nos.nl/artikel/26...e-energiecrisis-aanpakken

Hopelijk kan de Speciale Militaire Operatie van Trump en Netanyahu ervoor zorgen dat de energietransitie in een hogere versnelling komt zo.
En de energietransitie kan anders vermarkt worden.

Niet meer over groene, duurzame,... energie spreken, wel over soevereine energie dat in eigen land geproduceerd wordt en onafhankelijk van wat een russische tsaar, Arabische prins en Iraanse ayatollah met de olieprijs en aardgasprijs aan het doen zijn.

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Ik heb liever dat ze idd gratis OV aanbieden voor de mensen die het echt nodig hebben dan compensatie op brandstof. En dan wellicht een compensatie voor levensmiddelen of vooral medicijnen die omhoog gaan.

Dan komt de steun tenminste terecht bij hen die dat het hardste nodig hebben. Als je er dan voor kiest om alsnog de auto te pakken dan kun je het ook betalen lijkt me (bepaalde ondernemers daargelaten maar die zouden eventueel prijzen kunnen doorberekenen).

Zelf kan ik met de elektrische fiets naar het werk (totaal 3km afstand). Vrouw pakt 1x per week het OV (omdat parkeren enorm kut is) en werkt verder thuis.

Auto is pure luxe, gemak en comfort, meer niet.

Boodschappen laten we bezorgen uit gemak maar zou ook prima met de fiets kunnen eigenlijk, desnoods in meerdere delen.

Een eventuele compensatie is hier echt compleet overbodig, zelfs al gaat benzine naar 10 euro de liter zouden we nog makkelijk 2x per maand de auto vol kunnen gooien zonder dat we er minder door kunnen sparen.

Vorige keer met die hoge gasprijzen kregen we ook geld terug terwijl er hier een ton pellets van 400 euro in het hok lag... Onze complete stookkosten van dat jaar.

Het is blijkbaar toch erg lastig om financiële verlichting op de plek te krijgen waar dit het hardste nodig is. Maar toch ligt half Nederland alweer te creperen door de accijns omdat ze een broodje carpaccio met truffelmayo minder kunnen kopen 8)7

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
FrambozenTaart schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:19:
Ik heb liever dat ze idd gratis OV aanbieden voor de mensen die het echt nodig hebben dan compensatie op brandstof. En dan wellicht een compensatie voor levensmiddelen of vooral medicijnen die omhoog gaan.

Dan komt de steun tenminste terecht bij hen die dat het hardste nodig hebben. Als je er dan voor kiest om alsnog de auto te pakken dan kun je het ook betalen lijkt me (bepaalde ondernemers daargelaten maar die zouden eventueel prijzen kunnen doorberekenen).

Zelf kan ik met de elektrische fiets naar het werk (totaal 3km afstand). Vrouw pakt 1x per week het OV (omdat parkeren enorm kut is) en werkt verder thuis.

Auto is pure luxe, gemak en comfort, meer niet.

Boodschappen laten we bezorgen uit gemak maar zou ook prima met de fiets kunnen eigenlijk, desnoods in meerdere delen.

Een eventuele compensatie is hier echt compleet overbodig, zelfs al gaat benzine naar 10 euro de liter zouden we nog makkelijk 2x per maand de auto vol kunnen gooien zonder dat we er minder door kunnen sparen.

Vorige keer met die hoge gasprijzen kregen we ook geld terug terwijl er hier een ton pellets van 400 euro in het hok lag... Onze complete stookkosten van dat jaar.

Het is blijkbaar toch erg lastig om financiële verlichting op de plek te krijgen waar dit het hardste nodig is. Maar toch ligt half Nederland alweer te creperen door de accijns omdat ze een broodje carpaccio met truffelmayo minder kunnen kopen 8)7
Voor een deel ben ik het met je eens.
Ov voor wie het kan gebruiken of fietsen als het kan, doe ik zelf ook voor de kleine dingen in de buurt.

Laten we niet vergeten dat voor een aardig deel de auto toch een noodzakelijk kwaad is.
Ik zie me zelf nog niet forensen tussen Heerenveen en Bolsward met ov met wisselende diensten plus consignatie.
Ik zit in de voedingsmiddelen (niet de luxe producten maar de basis producten) op zich niet heel onbelangrijk.
En dan nog het deeltje zorg etc. Die met eigen vervoer moeten voorzien in het verplaatsen op dynamische tijden.

De gemiddelde bureau functie kan waarschijnlijk wel makkelijker een deel thuis doen maar dat gaat voor de handenarbeid niet op.
Een veel gehoorde uitspraak binnen tweakers is dan: dan zoek je maar ander werk _O-

Wat betreft energie in het huishouden hier, zolang de netaansluiting nog een hartslag heeft draait het hier wel door voor nul centen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• FrambozenTaart
  • Niet online
Ronald.42 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:33:
[...]

Voor een deel ben ik het met je eens.
Ov voor wie het kan gebruiken of fietsen als het kan, doe ik zelf ook voor de kleine dingen in de buurt.

Laten we niet vergeten dat voor een aardig deel de auto toch een noodzakelijk kwaad is.
Ik zie me zelf nog niet forensen tussen Heerenveen en Bolsward met ov met wisselende diensten plus consignatie.
Ik zit in de voedingsmiddelen (niet de luxe producten maar de basis producten) op zich niet heel onbelangrijk.
En dan nog het deeltje zorg etc. Die met eigen vervoer moeten voorzien in het verplaatsen op dynamische tijden.

De gemiddelde bureau functie kan waarschijnlijk wel makkelijker een deel thuis doen maar dat gaat voor de handenarbeid niet op.
Een veel gehoorde uitspraak binnen tweakers is dan: dan zoek je maar ander werk _O-

Wat betreft energie in het huishouden hier, zolang de netaansluiting nog een hartslag heeft draait het hier wel door voor nul centen.
Snap het helemaal, niets is zwart wit. Maar stel dat ze jou niet compenseren voor de extra kosten aan brandstof die je maakt; komt je financieel bestaansrecht dan in gevaar? Want dat is toch wel een belangrijk detail in mijn optiek.

Krijg je wat ongemak of problemen, dat is nogal een verschil.

• Ronald.42
  • Niet online
FrambozenTaart schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:44:
[...]

Snap het helemaal, niets is zwart wit. Maar stel dat ze jou niet compenseren voor de extra kosten aan brandstof die je maakt; komt je financieel bestaansrecht dan in gevaar? Want dat is toch wel een belangrijk detail in mijn optiek.

Krijg je wat ongemak of problemen, dat is nogal een verschil.
Mij persoonlijk zal het alleen raken op minder overhouden maar nog steeds wel overhouden.
Maar er lopen nog 200 man in andere loonschalen en met meer kosten.
Wij zitten al dik 20 jaar in dezelfde koopwoning maar de starter of huurder staat er een paar loonschalen lager een stuk anders voor.
En toch zullen die ook elke zoveel dagen hun tankje vol moeten gooien of hangen nog aan het gas/ stroom infuus want geen geld om te investeren in verduurzaming.
Voor die groep gaat het wel echt pijn doen.

Nou heb ik sowieso makkelijk praten want ik geef al niks om dikke auto's of al wat anders dat glimt of waar een ander iets van moet vinden.
Hier wordt niks geconsumeerd om het consumeren of door sociale media ingegeven trends.
Wat dat betreft leven we volgens wat ik zo rond me heen zie vrij sober maar wel tevreden.
En dat is meteen dan weer een stukje waar bij een groot deel prima in gesneden kan worden, maar ook daar is er een deel dat die onzin nu al niet kan betalen.

Het is bijzonder lastig om de juiste groep te steunen blijkt wel.

Wat betreft benzine is het nu hoofdzaak emotie.
Met 1 op 20 en 400km per week is het niet schokkend wat betreft financiële impact.
Voor mij....

Zit je in een situatie dat het nu al wel hoofdpijn geeft dan sta je er heel anders in.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• FrambozenTaart
  • Niet online
Ronald.42 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:57:
[...]

Mij persoonlijk zal het alleen raken op minder overhouden maar nog steeds wel overhouden.
Maar er lopen nog 200 man in andere loonschalen en met meer kosten.
Wij zitten al dik 20 jaar in dezelfde koopwoning maar de starter of huurder staat er een paar loonschalen lager een stuk anders voor.
En toch zullen die ook elke zoveel dagen hun tankje vol moeten gooien of hangen nog aan het gas/ stroom infuus want geen geld om te investeren in verduurzaming.
Voor die groep gaat het wel echt pijn doen.

Nou heb ik sowieso makkelijk praten want ik geef al niks om dikke auto's of al wat anders dat glimt of waar een ander iets van moet vinden.
Hier wordt niks geconsumeerd om het consumeren of door sociale media ingegeven trends.
Wat dat betreft leven we volgens wat ik zo rond me heen zie vrij sober maar wel tevreden.
En dat is meteen dan weer een stukje waar bij een groot deel prima in gesneden kan worden, maar ook daar is er een deel dat die onzin nu al niet kan betalen.

Het is bijzonder lastig om de juiste groep te steunen blijkt wel.

Wat betreft benzine is het nu hoofdzaak emotie.
Met 1 op 20 en 400km per week is het niet schokkend wat betreft financiële impact.
Voor mij....

Zit je in een situatie dat het nu al wel hoofdpijn geeft dan sta je er heel anders in.
Ja helemaal mee eens eigenlijk :) dus het liefst gerichte steun, maar dit blijkt erg lastig.

Maar misschien (en dit is natuurlijk wel keihard) is het niet eens zo slecht dat mensen eens wat pijn voelen. Uiteindelijk is dit namelijk wel het resultaat van populistisch beleid. Simpele oplossingen voor complexe problemen, hatzee. Brandstof schaarste.

Populisme is daarmee ook gewoon een dure hobby die niet iedereen zich kan veroorloven. Zou wel tof zijn als hierdoor dat kwartje (of 50 cent de liter extra) eens valt :+

• Ronald.42
  • Niet online
FrambozenTaart schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:06:
[...]

Ja helemaal mee eens eigenlijk :) dus het liefst gerichte steun, maar dit blijkt erg lastig.

Maar misschien (en dit is natuurlijk wel keihard) is het niet eens zo slecht dat mensen eens wat pijn voelen. Uiteindelijk is dit namelijk wel het resultaat van populistisch beleid. Simpele oplossingen voor complexe problemen, hatzee. Brandstof schaarste.

Populisme is daarmee ook gewoon een dure hobby die niet iedereen zich kan veroorloven. Zou wel tof zijn als hierdoor dat kwartje (of 50 cent de liter extra) eens valt :+
Nou inderdaad ik kan er wel een hoeveelheid aanwijzen waarvoor het niet onverstandig zou zijn zich eens te realiseren dat consumeren niet het ultieme levensdoel is.
Als we dan maar wel zorg kunnen dragen voor de mensen die er zelf alles aan doen maar het stomweg niet redden.

• FrostHex
  • Laatst online: 11-05 07:14
spijkerhoofd schreef op maandag 20 april 2026 @ 08:33:
[...]

Over welke puinhoop hebben we het? Het gaat toch de goede kant op? Nieuwbouw is standaard van het gas af, steeds meer consumenten schaffen een warmtepomp aan, onze daken liggen vol net zonnepanelen en het aantal WV's en hybrides groeit gestaag, wat gaat er precies mis?
Het volle stroomnet in Utrecht had voorkomen kunnen worden, zeggen kenners. ‘Je moest eens weten hoe vaak wij dit al geroepen hebben’

https://www.nrc.nl/nieuws/2026/04/22/een-nieuwe-aansluiting-op-het-stroomnet-in-utrecht-kan-het-niet-meer-had-dit-voorkomen-kunnen-worden-a4926157

[ Voor 8% gewijzigd door FrostHex op 22-04-2026 21:24 ]

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
FrambozenTaart schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:19:

Jij woont in de randstad zeker? Hoezo 'bepaalde ondernemers daargelaten'? De groep mensen die afhankelijk is van de auto is echt een stuk groter dan jij denkt.
Ik heb een onderneming in de zorg. In mijn team zijn veel MBO-opgeleide dames. Thuiswerk kan niet. Woonwerkafstanden tot 30km, wat met het OV met minstens 1 overstap en met 1 bus per uur in het dorp niet handig is. Waarbij cliënten vaak in het dorp wonen maar soms ook tot 10km afstand (maar daar moet ik dan als werkgever een oplossing voor hebben).

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:51
marana schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:57:
[...]

Jij woont in de randstad zeker? Hoezo 'bepaalde ondernemers daargelaten'? De groep mensen die afhankelijk is van de auto is echt een stuk groter dan jij denkt.
Ik heb een onderneming in de zorg. In mijn team zijn veel MBO-opgeleide dames. Thuiswerk kan niet. Woonwerkafstanden tot 30km per uur, wat met het OV met minstens 1 overstap en met 1 bus per uur in het dorp niet handig is. Waarbij cliënten vaak in het dorp wonen maar soms ook tot 10km afstand (maar daar moet ik dan als werkgever een oplossing voor hebben).
Ja, veel mensen vergeten dat het OV in Drenthe of Overijssel niet vergelijkbaar zijn met Amsterdam of Utrecht. Het OV is voor veel mensen simpelweg geen haalbare optie.

XXXVI

• FrambozenTaart
  • Niet online
marana schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:57:
[...]

Ik heb een onderneming in de zorg. In mijn team zijn veel MBO-opgeleide dames. Thuiswerk kan niet. Woonwerkafstanden tot 30km per uur, wat met het OV met minstens 1 overstap en met 1 bus per uur in het dorp niet handig is. Waarbij cliënten vaak in het dorp wonen maar soms ook tot 10km afstand (maar daar moet ik dan als werkgever een oplossing voor hebben).
Ik woon in Friesland, maar begrijp je punt. Met 'bepaalde ondernemers daargelaten' bedoel ik dus eigenlijk iemand als jij, die met zijn of haar onderneming een dienst in de sociale zorg verleent en sterk afhankelijk is van logistiek op brandstof.

Als er echt bizarre tekorten komen dan moet de zorg wel doorgaan en vind ik ook dat je voorrang moet krijgen op (eventueel gesubsidieerde) brandstof.

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Ik denk wat ook meespeelt is dat mensen ook doorzien dat PRO dit '49 euro ticket'-voorstel niet eens per se doet vanwege de gestegen brandstofprijzen, maar dat het ook vrij duidelijk is dat PRO vooral gewoon een kans ziet om het klimaatticket uit hun eigen verkiezingsprogramma te pushen.

Begrijpelijk vanuit hun perspectief en dat is ook geen verwijt richting PRO.

Maar aan een 'goedkoop reizen tijdens de daluren'-kaartje zitten ook duidelijk wat kanttekeningen:

- een automobilist (en werknemer) die fulltime werkt heeft er niets aan, want moet vaak wel buiten de daluren reizen (een fulltime werkdag duurt immers niet 6,5 uur)
- de werknemers die wel kunnen schuiven met werktijden en/of flexibeler kunnen werken, zijn veel vaker personen met midden-hoge en hoge inkomens, en bijzonder weinig de lage inkomens
- komt primair ten goede aan het meest welvarende deel van de bevolking (namelijk de grote steden, waar het BNP per hoofd van de bevolking hoger ligt, met goed OV - buiten de grote steden is de kwaliteit van het OV echt flink slechter terwijl BNP per hoofd ook nog eens lager is)
- mensen met lage inkomens werken vaker met vaste roosters, buiten OV-kernen én zijn vaker afhankelijk van de auto

Ik heb ook wel een aantal argumenten gelezen waarom dit ticket positief is. Zo wordt genoemd dat bijv. mensen met uitkeringen nu makkelijker een ver dagje uit kunnen doen, dat het OV toegankelijker wordt voor lage inkomens, etc. Die snap ik allemaal wel, maar probleem is dat dit een crisismaatregel vanwege hoge brandstofprijzen zou moeten zijn. Dit '49 euro'-ticket is een mobiliteitsidee en -beleid verpakt als crisismaatregel.

Voor dit voorstel is het ook wel duidelijk dat de 'PvdA-krachten' binnen PRO het hebben verloren van de 'GL-krachten'. PvdA zat veel meer op inkomenspolitiek (en trok ook veel vaker stemmen van lage inkomens), terwijl GL veel meer op ideologie zat (en trok ook veel vaker stemmen van hoge inkomens). Dit voorstel is beleidstechnisch duidelijk gericht op die laatste groep, waarbij in de marketing wordt geprobeerd dit idee aan de eerste groep te verkopen.

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:44
Uniciteit schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:54:
Ik denk wat ook meespeelt is dat mensen ook doorzien dat PRO dit '49 euro ticket'-voorstel niet eens per se doet vanwege de gestegen brandstofprijzen, maar dat het ook vrij duidelijk is dat PRO vooral gewoon een kans ziet om het klimaatticket uit hun eigen verkiezingsprogramma te pushen.

Maar aan een 'goedkoop reizen tijdens de daluren'-kaartje zitten ook duidelijk wat kanttekeningen:

- een automobilist (en werknemer) die fulltime werkt heeft er niets aan, want moet vaak wel buiten de daluren reizen (een fulltime werkdag duurt immers niet 6,5 uur)
- de werknemers die wel kunnen schuiven met werktijden en/of flexibeler kunnen werken, zijn veel vaker personen met midden-hoge en hoge inkomens, en bijzonder weinig de lage inkomens
- komt primair ten goede aan het meest welvarende deel van de bevolking (namelijk de grote steden, waar het BNP per hoofd van de bevolking hoger ligt, met goed OV - buiten de grote steden is de kwaliteit van het OV echt flink slechter terwijl BNP per hoofd ook nog eens lager is)
- mensen met lage inkomens werken vaker met vaste roosters, buiten OV-kernen én zijn vaker afhankelijk van de auto

Ik heb ook wel een aantal argumenten gelezen waarom dit ticket positief is. Zo wordt genoemd dat bijv. mensen met uitkeringen nu makkelijker een ver dagje uit kunnen doen, dat het OV toegankelijker wordt voor lage inkomens, etc. Die snap ik allemaal wel, maar probleem is dat dit een crisismaatregel vanwege hoge brandstofprijzen zou moeten zijn. Dit '49 euro'-ticket is een mobiliteitsidee en -beleid verpakt als crisismaatregel.

Voor dit voorstel is het ook wel duidelijk dat de 'PvdA-krachten' binnen PRO het hebben verloren van de 'GL-krachten'. PvdA zat veel meer op inkomenspolitiek (en trok ook veel vaker stemmen van lage inkomens), terwijl GL veel meer op ideologie zat (en trok ook veel vaker stemmen van hoge inkomens). Dit voorstel is beleidstechnisch duidelijk gericht op die laatste groep, waarbij in de marketing wordt geprobeerd dit idee aan de eerste groep te verkopen.
Los daarvan, het is voor slechts drie maanden en ook nog eens tijdens de zomer. Vakantiedienstregelingen in de meeste regio's dus minder ov aanbod. De meeste mensen kunnen of gaan er waarschijnlijk geen gebruik van maken want in de zomer heb je andere plannen of ben je niet in Nederland. Je zou het minimaal èèn jaar moeten invoeren als echte steunmaatregel. In de herfst en winter moet je maar zien hoe je op je werk komt of blijf je lekker thuis in de kou thuiswerken.

Ze roepen trouwens wel heel makkelijk dat deze steun niet bedoeld is voor werknemers want die krijgen toch al vaak reiskostenvergoeding van de baas. Nou, lang niet overal hoor, en zeker niet altijd kostendekkend. Alleen de overheid met haar eigen zakelijke ov-chipkaart voor de meeste ambtenaren.

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Overigens vind ik de maatregelen zoals ze nu lijken te komen wel redelijk in balans. Ik zou als politiek zelf ook niet voor lagere accijns op brandstof kiezen, ook met het oog op de geëxplodeerde begroting en gigantische financiële tekorten.

- Belastingvrije vergoeding naar 25 ct / km (gaat wel inkomsten in premies en belasting kosten, maar 'relatief goedkoop' en ook slim: als werkgevers wel hun vergoedingen verhogen, dan heb je netto best een sterk effect en dan komt het ook echt terecht bij mensen die met de auto reizen). Waarschijnlijk de meest gerichte maatregel die mogelijk is.

- MRB grijze kentekens gehalveerd en voor vrachtwagens afgeschaft: zelf te weinig zicht op hoeveel nut dat heeft, maar ik kan me voorstellen dat dit het bedrijfsleven helpt

- Noodfonds Energie: eerlijk gezegd geen fan van, maar meer omdat de marginale belastingdruk al extreem is in Nederland (90%+ is niet ongewoon). Dit noodfonds versterkt dat effect. Ik betwijfel ook of het echt nodig is, energieprijzen bij energieleveranciers zijn niet zo volatiel als tijdens 2022, daarnaast is de vaste vermindering energiebelasting sinds 2020 ook al met honderden euro's gestegen.

- Subsidie voor elektrische autos: om minder afhankelijk van import van brandstoffen te worden wel begrijpelijk. Wordt wel verkocht als 'voor de lage inkomens'. Dat betwijfel ik dan weer wel. Ook dit is typisch zo'n subsidie die doorgaans juist bij hoge-midden en hoge inkomens terechtokmt. Ook in algemene zin is het de vraag of dit verstandig is, gezien de wanprestaties m.b.t. de capaciteit op het stroomnet in Nederland

Dan nog stukje visserijsector en dus dat '49 euro'-ticket. Niet echte crisismaatregelen, maar gewoon klassieke politiek om steun te winnen voor dit pakket.

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Ook is denk ik een andere grote zorg voor de politiek hoe ze de hoge brandstofaccijnzen zullen blijven verantwoorden.

Ik denk dat ze er inderdaad prima mee weg komen om de accijnzen niet te verlagen, omdat veel mensen het zich toch wel kunnen veroorloven. Nederland heeft namelijk altijd al wel hoge accijnzen gehad en de inkomens liggen hier nou ook eenmaal een stuk hoger dan bijvoorbeeld in Portugal.

Wel stond daar altijd de ongeschreven regel tegenover dat: ja, de accijnzen zijn hoog, maar de kwaliteit van de wegen is ook echt top.

We zien nu echter al een tijdje dat het geld dat wordt opgehaald met de accijnzen, de wegenbelasting, aankoopbelasting auto's, etc. steeds minder worden gebruikt voor wegenonderhoud. Zeker het afgelopen jaar is het wegennet merkbaar achteruitgegaan. Steeds meer Belgische toestanden... ;) De verhouding lijkt daarin dus steeds meer zoek.

• spijkerhoofd
Uniciteit schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:54:

Zoals elke partij probeert ook Pro punten naar zich toe te trekken waar zij voor staan, dat vind ik goed omdat dit zo hoort te werken in een democratie.
De werknemer die fulltime werkt heeft ook vakantieuren, juist in de zomervakantie zie je veel collega's met kinderen dagen en weken vrij nemen en gaan met de kids de hort op. Mensen hebben een keuze, of met de auto ergens naar toe of met de trein, combineren kan ook, naar het station rijden en vanuit daar de trein pakken. BTW, meer dan de helft van de werkenden werkt parttime.
De midden en hoge inkomens vertegenwoordigen het grootste gedeelte van de mensen en hebben vaker gezinnen, mensen met lage inkomens zijn vaak onder de 25 en studeren of beginnen net met werken.
Dat is niet waar, het komt vooral bij iedereen terecht, buiten de grote steden zou je misschien een stukje moeten rijden met de auto naar het station, en vanuit daar kun je verder reizen. Ideaal is het niet maar effort voor het OV moet iedereen maken, ook de mensen in de steden moeten naar een station lopen of fietsen.

De meeste mensen die er gebruik van maken zijn de mensen met gezinnen en/of ouderen, inkomens doen daar niet veel aan.
De mensen met lage inkomens kunnen ook gewoon vrij nemen, dat moeten alle fulltime werkenden. Het grootste gedeelte van de lage inkomens zijn jongeren en studenten, die werken vaker in de horeca in de avonden. Overdag een dagje uit, in de avond werken kan prima.

• spijkerhoofd
Deezers schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 23:07:
[...]
Ze roepen trouwens wel heel makkelijk dat deze steun niet bedoeld is voor werknemers want die krijgen toch al vaak reiskostenvergoeding van de baas. Nou, lang niet overal hoor, en zeker niet altijd kostendekkend. Alleen de overheid met haar eigen zakelijke ov-chipkaart voor de meeste ambtenaren.
Ik vind het een frame dat enkel ambtenaren een zakelijke OV chipkaart krijgen, dat is verre van waar, de meeste werkgevers waar ik gewerkt heb bood een Zakelijke ov kaart aan, ergo, mijn vriendin werkt bij een bank, zij mag zelfs onbeperkt prive reizen met de kaart, dat mogen ambtenaren niet hoor. En de meeste werkgevers bieden 23 cent per kilometer aan.

Als jouw werkgever dat niet aanbied, het staat je vrij om elders te werken of word lid van de vakbond en zorg dat de werkgever gedwongen word om een fatsoenlijke vergoeding te geven.

• spijkerhoofd
Uniciteit schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 23:11:
- Subsidie voor elektrische autos: om minder afhankelijk van import van brandstoffen te worden wel begrijpelijk. Wordt wel verkocht als 'voor de lage inkomens'. Dat betwijfel ik dan weer wel. Ook dit is typisch zo'n subsidie die doorgaans juist bij hoge-midden en hoge inkomens terechtokmt. Ook in algemene zin is het de vraag of dit verstandig is, gezien de wanprestaties m.b.t. de capaciteit op het stroomnet in Nederland
Ik weet niet of de subsidies ook gelden voor 2e hands auto's. Daarnaast nieuwe EV's zijn tegenwoordig betaalbaarder dan ICE auto's, een Renault 5 kost nog maar 25k tegenwoordig, dat is voor een nieuwe auto bijzonder betaalbaar, met subsidie kan ie wel eens onder de 19k eindigen, tweede hands zal die straks rond de 15k kosten, dat is een goede prijs voor een tweede hands.

• spijkerhoofd
Uniciteit schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 23:15:
Ook is denk ik een andere grote zorg voor de politiek hoe ze de hoge brandstofaccijnzen zullen blijven verantwoorden.

Ik denk dat ze er inderdaad prima mee weg komen om de accijnzen niet te verlagen, omdat veel mensen het zich toch wel kunnen veroorloven. Nederland heeft namelijk altijd al wel hoge accijnzen gehad en de inkomens liggen hier nou ook eenmaal een stuk hoger dan bijvoorbeeld in Portugal.

Wel stond daar altijd de ongeschreven regel tegenover dat: ja, de accijnzen zijn hoog, maar de kwaliteit van de wegen is ook echt top.

We zien nu echter al een tijdje dat het geld dat wordt opgehaald met de accijnzen, de wegenbelasting, aankoopbelasting auto's, etc. steeds minder worden gebruikt voor wegenonderhoud. Zeker het afgelopen jaar is het wegennet merkbaar achteruitgegaan. Steeds meer Belgische toestanden... ;) De verhouding lijkt daarin dus steeds meer zoek.
De overheid komt er mee weg omdat het gros van de mensen het gemakkelijk kunnen betalen. Gister reed ik rond 21 uur op de weg, het was nog steeds druk op de weg, het verkeer in de weekenden is niet afgenomen en Duitsers komen nog steeds massaal deze kant op. Waar ik woon, aan de kust waren ook weer ouderwets druk met dagjesmensen. MAW er is niks aan de hand, mensen kunnen het gemakkelijk betalen.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:25
spijkerhoofd schreef op zondag 26 april 2026 @ 08:55:
[...]

De overheid komt er mee weg omdat het gros van de mensen het gemakkelijk kunnen betalen. Gister reed ik rond 21 uur op de weg, het was nog steeds druk op de weg, het verkeer in de weekenden is niet afgenomen en Duitsers komen nog steeds massaal deze kant op. Waar ik woon, aan de kust waren ook weer ouderwets druk met dagjesmensen. MAW er is niks aan de hand, mensen kunnen het gemakkelijk betalen.
Ik ben bang dat het niet zo eenvoudig is. Ik las bijv gisteren dit artikel https://edition.cnn.com/2...n-just-got-more-expensive

De toeristen die jij ziet hebben misschien hun plannen al aangepast, misschien wilden ze eerst naar Spanje of zelfs Azie...

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:59

Nox

Noxiuz

spijkerhoofd schreef op zondag 26 april 2026 @ 08:55:
[...]

De rijken kunnen het nog makkelijk betalen, degenen die het niet kunnen betalen zie je niet. Ik denk niet dat je obv dit een conclusie kunt stellen dat de prijzen niks ernstigs zijn. De forenzen die hun auto nodig hebben voor woonwerk teren in op hun salaris/spaargeld/leukedingenpotje enz.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:08

Dennis1812

Amateur prutser

Die Duitsers die hier komen voor een dagje weg zal je niet aan de pomp zien.
Die tanken vlak voor de de grens overkomen en dan weer in Duitsland.

Nederland is niet zo groot dat je tussendoor moet tanken.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• spijkerhoofd
Nox schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:21:
[...]

De rijken kunnen het nog makkelijk betalen, degenen die het niet kunnen betalen zie je niet. Ik denk niet dat je obv dit een conclusie kunt stellen dat de prijzen niks ernstigs zijn. De forenzen die hun auto nodig hebben voor woonwerk teren in op hun salaris/spaargeld/leukedingenpotje enz.
Dus met andere woorden de drukte op de weg zijn enkel rijken? Dat is niet te zien aan de auto's, het gros zijn toch middenklassers van VW, Skoda, Toyota, KIA etc.

• spijkerhoofd
Dennis1812 schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:46:
Die Duitsers die hier komen voor een dagje weg zal je niet aan de pomp zien.
Die tanken vlak voor de de grens overkomen en dan weer in Duitsland.

Nederland is niet zo groot dat je tussendoor moet tanken.
Dus jij claimt dat de Duitsers die in de kustregio's zitten dagjes mensen zijn? Dus dik 2 uur in de auto zitten enkele reis om even aan het strand te chillen? Ik geloof daar weinig van...

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

SomerenV

It's something!

FrambozenTaart schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:20:
[...]

Ik woon in Friesland, maar begrijp je punt. Met 'bepaalde ondernemers daargelaten' bedoel ik dus eigenlijk iemand als jij, die met zijn of haar onderneming een dienst in de sociale zorg verleent en sterk afhankelijk is van logistiek op brandstof.

Als er echt bizarre tekorten komen dan moet de zorg wel doorgaan en vind ik ook dat je voorrang moet krijgen op (eventueel gesubsidieerde) brandstof.
Ik woon in Brabant. Met de auto ben ik net geen 20 minuten onderweg naar m'n werk. Met het OV komt daar een uur bij. Als ik naar m'n ouders ga ben ik ~40 minuten onderweg en met het OV 2 uur. M'n vrouw doet ongeveer 35 a 40 minuten om naar haar werk te komen en dat zou 1 uur en 45 minuten duren met het OV.

Hier is het OV gewoon geen realistische optie en dat zal het ook nooit worden. De fiets idem, want dan ben ik ook 3x zo lang onderweg naar m'n werk, om nog maar niet te spreken over hoe die optie is als het warm of nat is.

Mensen die hameren op het OV als alternatief zijn vaak situaties gewend waarbij het OV ook daadwerkelijk een snelle optie is, zoals in de Randstad. Maar in enorm veel situaties buiten de Randstad, zeker in de dorpjes, is het OV gewoon geen fatsoenlijk alternatief voor een eigen auto. Ik laat nu wel bewust vaker de auto staan om dan maar de fiets te pakken, omdat een volle tank er wel degelijk in hakt, maar dat gaat dan om ritjes binnen de dorpsgrenzen wanneer het droog is.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• stylezzz
  • Nu online
spijkerhoofd schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:00:
[...]

Dus jij claimt dat de Duitsers die in de kustregio's zitten dagjes mensen zijn? Dus dik 2 uur in de auto zitten enkele reis om even aan het strand te chillen? Ik geloof daar weinig van...
Uhmmm ja. Goed, een aantal maakt er meteen een weekend van. Maar 2 uur rijden is toch niet veel? Nederland is maar klein in vergelijking met onze oosterburen.

• Dennis1812
  • Laatst online: 22:08

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

Ook al blijven ze een weekend. Dan nog kunnen ze toch thuis tanken? Of in Duitsland?
600km of meer op een tank is niet raar. Duitsland rijden nog meer diesels. 900km+ op een tank.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• FrambozenTaart
  • Niet online
SomerenV schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:10:
[...]

Ik woon in Brabant. Met de auto ben ik net geen 20 minuten onderweg naar m'n werk. Met het OV komt daar een uur bij. Als ik naar m'n ouders ga ben ik ~40 minuten onderweg en met het OV 2 uur. M'n vrouw doet ongeveer 35 a 40 minuten om naar haar werk te komen en dat zou 1 uur en 45 minuten duren met het OV.

Hier is het OV gewoon geen realistische optie en dat zal het ook nooit worden. De fiets idem, want dan ben ik ook 3x zo lang onderweg naar m'n werk, om nog maar niet te spreken over hoe die optie is als het warm of nat is.

Mensen die hameren op het OV als alternatief zijn vaak situaties gewend waarbij het OV ook daadwerkelijk een snelle optie is, zoals in de Randstad. Maar in enorm veel situaties buiten de Randstad, zeker in de dorpjes, is het OV gewoon geen fatsoenlijk alternatief voor een eigen auto. Ik laat nu wel bewust vaker de auto staan om dan maar de fiets te pakken, omdat een volle tank er wel degelijk in hakt, maar dat gaat dan om ritjes binnen de dorpsgrenzen wanneer het droog is.
Maar het is dus niet onmogelijk, het kost je of geld, of aanzienlijk extra tijd. En dat is in tijden van crisis toch geen onrealistische verwachting.

Nu valt het allemaal nog mee maar als er straks een punt komt dat brandstof echt schaars wordt en er richtlijnen komen voor verdeling dan kan e.e.a. dus wel blijven functioneren door OV in te zetten. Hetzij met meer tijd en moeite.

Al zal overbelasting van de capaciteit dan ook wel een feit worden.

• Nox

Nox

Noxiuz

spijkerhoofd schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:59:
[...]

Dus met andere woorden de drukte op de weg zijn enkel rijken? Dat is niet te zien aan de auto's, het gros zijn toch middenklassers van VW, Skoda, Toyota, KIA etc.
Dat is toch niet hoe het echt werkt. Laten we anders beginnen, meten is weten. Dus zoek anders de cijfers op. Een middenklasse auto die je noemt zijn toch vlot 30-40k nieuw.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• spijkerhoofd
Nox schreef op zondag 26 april 2026 @ 12:41:
[...]

Dat is toch niet hoe het echt werkt. Laten we anders beginnen, meten is weten. Dus zoek anders de cijfers op. Een middenklasse auto die je noemt zijn toch vlot 30-40k nieuw.
Dat is toch niet hoe het echt werkt, wie koopt het hagelnieuwe auto's prive? En inderdaad meten is weten. Voor Voor een tweedehands uit 2020 zijn de prijzen toch anders,

Skoda Octavia uit 2020 kost 17k: https://www.autotrack.nl/...via-benzine-2020-57705249

Kia Ceed met bouwjaar 2020 kost 15k https://www.autotrack.nl/a/kia-ceed-benzine-2020-58460990

Ford FIesta kost zelfs rond de 10k https://www.autotrack.nl/a/ford-fiesta-benzine-2020-58977631

Een Swift kost 14k https://www.autosmeeing.n...ect-smart-hybrid-52529710

En dan heb ik bouwjaar 2020 gedaan, ga je richting de 2015 kost een Fiesta nog geen 7k.

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:03
spijkerhoofd schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:14:
[...]

Dat is toch niet hoe het echt werkt, wie koopt het hagelnieuwe auto's prive? En inderdaad meten is weten. Voor Voor een tweedehands uit 2020 zijn de prijzen toch anders,

Skoda Octavia uit 2020 kost 17k: https://www.autotrack.nl/...via-benzine-2020-57705249

Kia Ceed met bouwjaar 2020 kost 15k https://www.autotrack.nl/a/kia-ceed-benzine-2020-58460990

Ford FIesta kost zelfs rond de 10k https://www.autotrack.nl/a/ford-fiesta-benzine-2020-58977631

En dan heb ik bouwjaar 2020 gedaan, ga je richting de 2015 kost een Fiesta nog geen 7k.
Nog steeds niet te betalen voor veel mensen.

• Bestseller
  • Nu online
[...]

Ik heb het idee dat je in een bubbel in de randstad woont…

2 uur enkele reis rijden voor een dagje is zelfs voor een groot deel van de Nederlanders niet veel. Genoeg Limburgers die een dagje Amsterdam doen, wat bijna 3 uur enkele reis is.

Ook genoeg mensen uit Nijmegen die voor een dagje naar het strand 2 uur enkele reis rijden.

Nederland is groter dan enkel de randstad: laten we daar ook aandenken…

• R_Zwart
Bestseller schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:44:
[...]

Ik heb het idee dat je in een bubbel in de randstad woont…

2 uur enkele reis rijden voor een dagje is zelfs voor een groot deel van de Nederlanders niet veel. Genoeg Limburgers die een dagje Amsterdam doen, wat bijna 3 uur enkele reis is.

Ook genoeg mensen uit Nijmegen die voor een dagje naar het strand 2 uur enkele reis rijden.

Nederland is groter dan enkel de randstad: laten we daar ook aandenken…
Zoveel Limburgers zullen niet op 1 dag 6 uur in de auto zitten voor een bezoek aan Amsterdam. Er zijn er misschien wel meer die er een hotelovernachting aan vastknopen.

• R_Zwart
Arjantje72 schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:24:
[...]

Nog steeds niet te betalen voor veel mensen.
Dus? Dat is nooit anders geweest.

[ Voor 7% gewijzigd door R_Zwart op 26-04-2026 13:46 ]

• Bestseller
  • Nu online
R_Zwart schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:45:
[...]

Zoveel Limburgers zullen niet op 1 dag 6 uur in de auto zitten voor een bezoek aan Amsterdam. Er zijn er misschien wel meer die er een hotelovernachting aan vastknopen.
Ik ken er genoeg ;) kijk aanstaande maandag maar eens met koningsdag…

Maar mensen in de provincie zijn gewend om langer te reizen. Je moet wat als alles in de randstad georganiseerd wordt…

[ Voor 5% gewijzigd door Bestseller op 26-04-2026 13:49 ]

• SomerenV
  • Nu online

SomerenV

It's something!

R_Zwart schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:45:
[...]

Vanuit Maastricht is het 2 uur en 40 minuten rijden. Da's best veel, maar er zijn toch echt hordes mensen die dat er voor over hebben. Vanuit waar ik woon is het ook 2 uur rijden naar Zeeland, en dat doen we toch ook wel 's. Ik ben ook wel eens een dagje naar Luxemburg gegaan, wat ook 2,5 á 3 uur rijden is. Ik denk dat je je er in vergist hoeveel mensen bereid zijn aardig lang in de wagen te zitten voor een dagje uit ;)
FrambozenTaart schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:33:
[...]

Maar het is dus niet onmogelijk, het kost je of geld, of aanzienlijk extra tijd. En dat is in tijden van crisis toch geen onrealistische verwachting.

Nu valt het allemaal nog mee maar als er straks een punt komt dat brandstof echt schaars wordt en er richlijnen komen voor verdeling dan kan e.e.a. dus wel blijven functioneren door OV in te zetten. Hetzij met meer tijd en moeite.

Al zal overbelasting van de capaciteit dan ook wel een feit worden.
Als mijn reistijd van 20 minuten naar 1 uur en 20 minuten gaat, voor een enkele reis, dan kun je dat moeilijk nog reëel noemen. Mijn vrouw kan dan niet eens meer van en naar haar werk. Ze werkt in een ziekenhuis en kan dan na een avonddienst niet meer naar huis, en voor een dagdienst kan ze niet op tijd komen.

Natuurlijk is overstappen op iets als het OV niet altijd onmogelijk, maar als we als land op een punt aanbelanden dat zelfs woon-werk-verkeer echt niet meer te betalen is dan hebben we waarschijnlijk wel serieuzere problemen. En áls die mensen inderdaad overstappen naar het OV dan gaat capaciteit 100% zeker een probleem worden, maar datzelfde OV wordt dan waarschijnlijk ook onbetaalbaar aangezien dat niet op lucht rijdt.

Lang verhaal kort: voor veel mensen buiten de Randstad is het OV, of de fiets, gewoon echt geen serieus alternatief voor de auto. En als die mensen alsnog voor het OV zouden kiezen dan loopt dat hoogstwaarschijnlijk compleet vast.

• Bestseller
  • Nu online
SomerenV schreef op zondag 26 april 2026 @ 14:14:
[...]

Vanuit Maastricht is het 2 uur en 40 minuten rijden. Da's best veel, maar er zijn toch echt hordes mensen die dat er voor over hebben. Vanuit waar ik woon is het ook 2 uur rijden naar Zeeland, en dat doen we toch ook wel 's. Ik ben ook wel eens een dagje naar Luxemburg gegaan, wat ook 2,5 á 3 uur rijden is. Ik denk dat je je er in vergist hoeveel mensen bereid zijn aardig lang in de wagen te zitten voor een dagje uit ;)

[...]

Als mijn reistijd van 20 minuten naar 1 uur en 20 minuten gaat, voor een enkele reis, dan kun je dat moeilijk nog reëel noemen. Mijn vrouw kan dan niet eens meer van en naar haar werk. Ze werkt in een ziekenhuis en kan dan na een avonddienst niet meer naar huis, en voor een dagdienst kan ze niet op tijd komen.

Natuurlijk is overstappen op iets als het OV niet altijd onmogelijk, maar als we als land op een punt aanbelanden dat zelfs woon-werk-verkeer echt niet meer te betalen is dan hebben we waarschijnlijk wel serieuzere problemen. En áls die mensen inderdaad overstappen naar het OV dan gaat capaciteit 100% zeker een probleem worden, maar datzelfde OV wordt dan waarschijnlijk ook onbetaalbaar aangezien dat niet op lucht rijdt.

Lang verhaal kort: voor veel mensen buiten de Randstad is het OV, of de fiets, gewoon echt geen serieus alternatief voor de auto. En als die mensen alsnog voor het OV zouden kiezen dan loopt dat hoogstwaarschijnlijk compleet vast.
Vergeet ook niet dat we een een grote crisis gaan belanden op het moment dat mensen er op weekbasis plots 10 uur reistijd extra bij krijgen…

Iemand die 40 uur werkt en nu 6 uur reistijd heeft is ongeveer 46 uur bezig voor zijn werk. Als daar nog eens 10 uur bijkomt door slecht OV: dan zou die persoon 56 uur voor z’n werk zijn. Dat is 11,5 uur per dag…

Genoeg mensen die dan zullen besluiten om part time te gaan werken, een andere baan te zoeken die minder betaald of nog erger: in een burn-out terecht komen.

Er is al een tekort aan arbeidskrachten en de sociale voorzieningen staan al onder druk, omdat steeds meer mensen part time werken en dus minder opbrengen.

Dus het laatste wat we willen is dit probleem vergroten, omdat we mensen ideologisch naar het OV willen pushen

• SomerenV
  • Nu online

SomerenV

It's something!

Bestseller schreef op zondag 26 april 2026 @ 14:26:
[...]

Vergeet ook niet dat we een een grote crisis gaan belanden op het moment dat mensen er op weekbasis plots 10 uur reistijd extra bij krijgen…

Iemand die 40 uur werkt en nu 6 uur reistijd heeft is ongeveer 46 uur bezig voor zijn werk. Als daar nog eens 10 uur bijkomt door slecht OV: dan zou die persoon 56 uur voor z’n werk zijn. Dat is 11,5 uur per dag…

Genoeg mensen die dan zullen besluiten om part time te gaan werken, een andere baan te zoeken die minder betaald of nog erger: in een burn-out terecht komen.

Er is al een tekort aan arbeidskrachten en de sociale voorzieningen staan al onder druk, omdat steeds meer mensen part time werken en dus minder opbrengen.

Dus het laatste wat we willen is dit probleem vergroten, omdat we mensen ideologisch naar het OV willen pushen
Dat ook inderdaad. Wij zouden dan bijvoorbeeld problemen gaan krijgen rondom de opvang van ons kind (wegbrengen en ophalen). En over de opvang gesproken: dat is 20 minuten fietsen, wat niet bepaald een prettige optie is als het heel koud is of wanneer het regent. Gelukkig is het zo ver nog lang niet, en ik betwijfel of het ooit zo ver gaat komen. Vergeet ook niet dat wanneer fossiele brandstoffen onbetaalbaar worden, veel mensen versneld over zullen willen stappen naar stroom, wat op veel plekken ook een probleem kent qua capaciteit. Grote kans dus dat ook dát dan fors duurder zal worden, of dat er op momenten simpelweg niet voldoende stroom is.

Echt heel veel is verbonden met elkaar, dus als het ene systeem faalt dan heb je de kans dat alles als een kaartenhuis in elkaar dondert.

Overigens is dit niet een exclusief Nederlands probleem. Wereldwijd zie je steeds meer problemen rondom diverse voorzieningen of vangnetten. Wereldwijd begint er steeds meer vast te lopen door een verscheidenheid aan oorzaken. Sterker nog, ik denk dat we het in Nederland nog relatief goed voor elkaar hebben, maar dat betekent dat de klap ook harder zal zijn wanneer er ook hier het een en ander serieus fout gaat.

• Nox

Nox

Noxiuz

spijkerhoofd schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:14:
[...]

Kom nou niet met een paar advertenties aanzetten. Heb je een goede bron dat de meeste mensen de huidige benzineprijzen prima kunnen betalen? Een url naar een paar auto-advertenties is echt niet voldoende. Een waarneming dat er auto's rijden ook niet.

Ter info, met een auto die 1:15 rijdt en mensen die 15k pj rijden kost het 1000L benzine. Als die 50 cent omhoog gaat is het 500 euro op jaarbasis. Dat is ruim 40 euro per maand. Er zijn ongeveer 1,7 miljoen mensen die onder, op of nét boven de armoedegrens leven. Die merken dit sowieso enorm. En dan nog het gros wat met een inkomen boven de armoedegrens ligt maar hier net buiten valt. Ik heb daar geen cijfers over, maar het zouden er zomaar tegen een miljoen kunnen zijn. En uiteraard nog de mensen die het an sich wel kunnen maar het niet waard vinden.

En dit is betreft benzine. Heb ik het nog niet over duurder geworden eten etc.

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

spijkerhoofd schreef op zondag 26 april 2026 @ 08:43:
[...]

Zoals elke partij probeert ook Pro punten naar zich toe te trekken waar zij voor staan, dat vind ik goed omdat dit zo hoort te werken in een democratie.
Precies, daarom zeg ik ook niet dat het een verwijt is!
[...]

De werknemer die fulltime werkt heeft ook vakantieuren, juist in de zomervakantie zie je veel collega's met kinderen dagen en weken vrij nemen en gaan met de kids de hort op. Mensen hebben een keuze, of met de auto ergens naar toe of met de trein, combineren kan ook, naar het station rijden en vanuit daar de trein pakken. BTW, meer dan de helft van de werkenden werkt parttime.
Yes, allemaal valide. Maar zoals aangegeven: dit zijn allemaal ‘niet noodzakelijke’ dingen. Dat mag, want het doel van PRO is ander mobiliteitsbeleid. Maar laten we niet doen alsof het een crisismaatregel is. Terwijl dit ticket nu wel onder een crisismaatregel wordt weggezet.
De midden en hoge inkomens vertegenwoordigen het grootste gedeelte van de mensen en hebben vaker gezinnen, mensen met lage inkomens zijn vaak onder de 25 en studeren of beginnen net met werken.
Dat kan. Daarom stel ik ook vast dat de PvdA kant (in dit geval) heeft verloren, want het is vooral een subsidie voor de midden-hoge en hoge inkomens (voornamelijk de GroenLinks achterban).
Dat is niet waar, het komt vooral bij iedereen terecht, buiten de grote steden zou je misschien een stukje moeten rijden met de auto naar het station, en vanuit daar kun je verder reizen. Ideaal is het niet maar effort voor het OV moet iedereen maken, ook de mensen in de steden moeten naar een station lopen of fietsen.
Niet waar? Dus een Amsterdammer die zowat om de 5 minuten de keuze heeft uit een treinrit, metrorit, busrit, OV fietsrit, tramrit, etcetera is even mobiel als de inwoner uit Dwingeloo die 1x per uur een bus richting Assen kan nemen (dichtstbijzijnde grote stad, een overstap, reistijd circa 50 minuten)?

Ik snap dat je bedoelt dat iedere Nederlander even makkelijk het 49 euro ticket kan kopen. Maar dat 49 euro ticket biedt veeeel meer waarde aan een - doorgaans veel rijkere en welvarende - Amsterdammer dan een - doorgaans veel armere - Dwingeloo’er.
De meeste mensen die er gebruik van maken zijn de mensen met gezinnen en/of ouderen, inkomens doen daar niet veel aan.

[...]

De mensen met lage inkomens kunnen ook gewoon vrij nemen, dat moeten alle fulltime werkenden. Het grootste gedeelte van de lage inkomens zijn jongeren en studenten, die werken vaker in de horeca in de avonden. Overdag een dagje uit, in de avond werken kan prima.
Komen we weer terug op beleid. Jij focust je nu op vrije tijd. “Inmers iemand met het minimumloon kan toch gewoon eten een paar dagen vrij nemen, dan 49 euro uitgeven en vervolgens een busrit of treinrit maken?”

Het is een crisismaatregel gericht op juist mensen die opeens veel hogere brandstofkosten maken, juist omdat ze zo afhankelijk zijn van hun auto voor hun werk, voor het doen van boodschappen, etcetera.

Het doel van het pakket is niet een dagje uit betaalbaarder maken. De vervolgmaatregelen waarop ze nu nog plannen zijn er zelfs juist op gericht om mensen minder reisbewegingen te laten maken.

Dus samenvattend: ik begrijp echt wel dat dit voor PRO iets is wat ze willen qua beleid - en via deze manier lukt ze dat. Maar dit kost veel overheidsgeld en laten we niet doen alsof dit 49 euro-ticket primair ten gunste komt aan de groep waarvoor de crisismaatregelen bedoeld zijn.

Het komt vooral ten gunste aan mensen die in de rijkste delen van het land wonen, mensen die sowieso al minder met de auto reizen, mensen die juist in OV kernen wonen, mensen die flexibel en plaatsonafhankelijk kunnen werken (vooral midden-hoge en hoge inkomens).

Dat is allemaal niet erg an sich. Maar het ticket komt dus niet primair ten gunste aan de personen voor wie deze maatregelen bedoeld zijn. Het is een ruilmiddel om steun van PRO te krijgen, zodat die andere crisismaatregelen er ook doorheen kunnen komen.

• spijkerhoofd
Nox schreef op zondag 26 april 2026 @ 15:52:
[...]

Kom nou niet met een paar advertenties aanzetten. Heb je een goede bron dat de meeste mensen de huidige benzineprijzen prima kunnen betalen? Een url naar een paar auto-advertenties is echt niet voldoende. Een waarneming dat er auto's rijden ook niet.

Ter info, met een auto die 1:15 rijdt en mensen die 15k pj rijden kost het 1000L benzine. Als die 50 cent omhoog gaat is het 500 euro op jaarbasis. Dat is ruim 40 euro per maand. Er zijn ongeveer 1,7 miljoen mensen die onder, op of nét boven de armoedegrens leven. Die merken dit sowieso enorm. En dan nog het gros wat met een inkomen boven de armoedegrens ligt maar hier net buiten valt. Ik heb daar geen cijfers over, maar het zouden er zomaar tegen een miljoen kunnen zijn. En uiteraard nog de mensen die het an sich wel kunnen maar het niet waard vinden.

En dit is betreft benzine. Heb ik het nog niet over duurder geworden eten etc.
Jij komt met de claim dat een nieuwe auto 40k kost en dat daarom autorijden te duur is. Daarop kom ik met bronnen dat een auto kopen niet 40 k kost. Jij bent degene die de discussie daarheen stuurt. EN welke bronnen kom jij mee dat auto rijden niet voor de meeste mensen niet meer te betalen is, ik doe tenminste nog enigsinds moeite...

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:03
R_Zwart schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:46:
[...]

Dus? Dat is nooit anders geweest.
Dat was mijn punt ook eigenlijk.

• Bestseller
  • Nu online
Uniciteit schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:29:
[...]

Dat is allemaal niet erg an sich. Maar het ticket komt dus niet primair ten gunste aan de personen voor wie deze maatregelen bedoeld zijn. Het is een ruilmiddel om steun van PRO te krijgen, zodat die andere crisismaatregelen er ook doorheen kunnen komen.
Dit is ook exact de reden waarom PvdA/GL/PRO zo weinig stemmen weten te pakken. Links zou er voor de arbeiders moeten zitten. Maar ze maken zich liever druk om ruilmiddelen zoals deze, waar de arbeider niets aan heeft.

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Bestseller schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:49:
[...]

Dit is ook exact de reden waarom PvdA/GL/PRO zo weinig stemmen weten te pakken. Links zou er voor de arbeiders moeten zitten. Maar ze maken zich liever druk om ruilmiddelen zoals deze, waar de arbeider niets aan heeft.
Bedenk wel dat het originele plan door het kabinet al behoorlijk verwaterd is.

Intentionally left blank

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:25
spijkerhoofd schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:37:
[...]

Jij komt met de claim dat een nieuwe auto 40k kost en dat daarom autorijden te duur is. Daarop kom ik met bronnen dat een auto kopen niet 40 k kost. Jij bent degene die de discussie daarheen stuurt. EN welke bronnen kom jij mee dat auto rijden niet voor de meeste mensen niet meer te betalen is, ik doe tenminste nog enigsinds moeite...
Ik moet zeggen dat ik het jammer vind dat je niet op mijn reactie met link als onderbouwing reageert. De link legt goed uit waarom jouw ervaring met de hoeveelheid toeristen(auto's) die je ergens ziet geen betrouwbare indicatie is of mensen autorijden wel of niet te duur vinden. Hint: mensen hebben mogelijk hun plannen aangepast om dichter bij huis op vakantie te gaan, om zo te besparen op benzine.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• spijkerhoofd
Ramon schreef op zondag 26 april 2026 @ 23:06:
[...]

Ik moet zeggen dat ik het jammer vind dat je niet op mijn reactie met link als onderbouwing reageert. De link legt goed uit waarom jouw ervaring met de hoeveelheid toeristen(auto's) die je ergens ziet geen betrouwbare indicatie is of mensen autorijden wel of niet te duur vinden. Hint: mensen hebben mogelijk hun plannen aangepast om dichter bij huis op vakantie te gaan, om zo te besparen op benzine.
Gezien de drukke dag die ik gister had heb ik niet jouw reactie over het hoofd gezien. Ik heb eerder een bericht gelezen dat mensen inderdaad niet meer happig zijn met een vakantie naar Azië. Maar komt dat door de hoge prijzen of komt dat omdat de meeste tussenlandingen in VAE zijn war er raketten om de oren vliegen?

Daarnaast hebben we toch wel een krapte voor Kerosine, vorige week was er sprake van slechts 6 weken voorraad, Luftansa schapt 20k vluchten vanwege de kerosinetekorten: https://www.nu.nl/economi...hoge-kerosineprijzen.html

Dat mensen hun vakantie dichter bij huis zoeken dat kan, dat komt eerder dat de vliegers nu gedwongen worden om met de auto weg te gaan. Duitsers komen altijd in grote getalen naar Nederland in het voorjaar en de zomer, daarin is niks veranderd. Maar het feit dat de snelwegen nog altijd druk zijn in het weekend met over het algemeen Nederlanders, dat er nog altijd 130 gereden word na 19.00 uur, dat er uberhaupt nog steeds 100 word gereden overdag, dat de terassen weer vol zitten zegt meer dan genoeg dat voor het over grote gedeelte van de Nederlanders het nog altijd bijzonder goed gaat. Ik ben het daarom nog steeds eens met dit kabinet om de accijns niet te verlagen, de prijzen stijgen door de tekorten, prijzen naar beneden heeft amper zin en zal de tekorten enkel doen groeien. Mensen moeten accepteren dat de overheid niet voor elke scheet hoeft te compenseren, en dat ze zichzelf moeten aanpassen en dat er deze zomer meer gebruik gemaakt zal worden van de Costa del Achtertuin. Een forse korting op de dalkaartjes vind ik daarom een mooie oplossing voor als mensen toch een uitje willen maken. Jammer wel is dat er vanuit de EU geen Europese variant komt.

• Thalaron
  • Laatst online: 22:49
Wij vliegen over 1.5 week voor vakantie heen en een week later terug. Ruim voor de gestelde voorraad issues 5-6 weken van nu. Ik ben wel benieuwd wat er zal gebeuren als men het niet rendabel genoeg acht en de terugweg geannuleerd zou worden 😅

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

• Helixes
Uniciteit schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:29:
Het komt vooral ten gunste aan mensen die in de rijkste delen van het land wonen, mensen die sowieso al minder met de auto reizen, mensen die juist in OV kernen wonen, mensen die flexibel en plaatsonafhankelijk kunnen werken (vooral midden-hoge en hoge inkomens).
Dat zie ik heel anders. Sowieso - er is buiten de grote vier steden ook OV hoor. Venlo heeft een station, Delfzijl ook. Daar kun je gewoon heen met de trein. Of, zo je wilt, vertrekken met de trein.

Maar dat laat niet ongemoeid dat alle steden ook sociale huur hebben. Daar wonen ook mensen. Heel veel mensen, zelfs. Misschien wel meer dan in de kleine dorpjes waarvan jij aanneemt dat ze geen treinstation hebben. Plaatsjes zoals Molkwerum en Uithuizermeeden, zeg maar.

We hebben net een tribalistische-populistische stroming gehad die ons gehersenspoeld heeft met de notie dat alle rijke mensen in de grote stad leven, en dat alle mensen die moeten sappelen van het platteland komen. GroenLinks en D66 versus BBB zeg maar. Absolute scheiding tussen de havermelk elite in de Randstad en de échte, vergeten Nederlander. Laten we die periode vooral in het verleden laten, want de realiteit is veel complexer en subtieler dan dat.

Misschien kunnen we het CPB nog wel even vragen om deze maatregel door te rekenen, om te kijken wie de echte winnaars en verliezers zijn van de Klaverpas. Maar, vooruitlopen met deze veronderstellingen is onder de maat.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-05 17:45
[...]

ook la ze een weekend blijven verwacht ik die Duitse toerist niet snel aan de pomp. Vanaf de grens is het zo’n 120-150km. Ruim binnen bereik van de inhoud van je benzinetank

• alexbl69
Helixes schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:55:
[...]

Dat zie ik heel anders. Sowieso - er is buiten de grote vier steden ook OV hoor. Venlo heeft een station, Delfzijl ook. Daar kun je gewoon heen met de trein. Of, zo je wilt, vertrekken met de trein.

Maar dat laat niet ongemoeid dat alle steden ook sociale huur hebben. Daar wonen ook mensen. Heel veel mensen, zelfs. Misschien wel meer dan in de kleine dorpjes waarvan jij aanneemt dat ze geen treinstation hebben. Plaatsjes zoals Molkwerum en Uithuizermeeden, zeg maar.

We hebben net een tribalistische-populistische stroming gehad die ons gehersenspoeld heeft met de notie dat alle rijke mensen in de grote stad leven, en dat alle mensen die moeten sappelen van het platteland komen. GroenLinks en D66 versus BBB zeg maar. Absolute scheiding tussen de havermelk elite in de Randstad en de échte, vergeten Nederlander. Laten we die periode vooral in het verleden laten, want de realiteit is veel complexer en subtieler dan dat.

Misschien kunnen we het CPB nog wel even vragen om deze maatregel door te rekenen, om te kijken wie de echte winnaars en verliezers zijn van de Klaverpas. Maar, vooruitlopen met deze veronderstellingen is onder de maat.
Dat het OV buiten de Randstad amper een alternatief is is geen frame van een populistische stroming, het is de harde realiteit.

Zomaar wat links:
Dat openbaar vervoer buiten de Randstad niet voldoet, merken ze in Drenthe elke dag: 'Dorpen zijn niet rendabel'
Bereikbaarheid arbeidsplaatsen per auto en openbaar vervoer/fiets

Van die laatste site:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xhhhy3WhndJEBX_j-IJj9I99YMw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7G6NkHsu8FqiFd3wwrFaAnao.png?f=fotoalbum_large

En ja, natuurlijk hebben Venlo en Delfzijl een station. Maar in tegenstelling tot Amsterdam cs houdt het daarna rap op. De onderliggende OV infrastructuur is flinterdun, en rijtijden zijn zeer beperkt.

Woon zelf in Oost Nederland, en mijn beide kinderen hebben ondanks een gratis OV kaart beide een auto aan moeten schaffen om naar school en werk te kunnen gaan. Dat was echt geen keuze uit luxe, niemand zit te wachten op de fikse kosten die dit met zich meebrengt.

Een gratis dalurenkaart is in een groot deel van het land niet meer dan een doekje voor het bloeden.

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• spijkerhoofd
alexbl69 schreef op maandag 27 april 2026 @ 14:01:
[...]
Woon zelf in Oost Nederland, en mijn beide kinderen hebben ondanks een gratis OV kaart beide een auto aan moeten schaffen om naar school en werk te kunnen gaan. Dat was echt geen keuze uit luxe, niemand zit te wachten op de fikse kosten die dit met zich meebrengt.

Een gratis dalurenkaart is in een groot deel van het land niet meer dan een doekje voor het bloeden.
Je zou kunnen stellen dat Oost Nederland gecompenseerd word doordat jullie in Duitsland kunnen tanken, dat kunnen de mensen in de randstad niet.

• Helixes
alexbl69 schreef op maandag 27 april 2026 @ 14:01:
Dat het OV buiten de Randstad amper een alternatief is is geen frame van een populistische stroming, het is de harde realiteit.
De stellig was de de Klaverpas niet werk omdat er alleen rijke mensen in de grote stad wonen, en alle arme mensen op het platteland wonen. Je doet er niets aan om die stelling te onderbouwen.
Woon zelf in Oost Nederland
Moi, aussi

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Helixes schreef op maandag 27 april 2026 @ 14:48:
[...]

De stellig was de de Klaverpas niet werk omdat er alleen rijke mensen in de grote stad wonen, en alle arme mensen op het platteland wonen. Je doet er niets aan om die stelling te onderbouwen.
Dat was niet de stelling, maar hoe je uiteindelijk zelf het argument hebt geïnterpreteerd. Wel is er gezegd dat de dat het BNP per hoofd van de bevolking hoger is in de Randstad dan bijv. in de provincie Groningen of provincie Limburger. Dat zie je ook terug in het gemiddelde inkomen. En dat de OV infrastructuur in grote delen van het land ondermaats is (en in vergelijking met de grote steden behoorlijk slecht).

• aljooge
  • Laatst online: 22:10
spijkerhoofd schreef op maandag 27 april 2026 @ 14:46:
[...]

Je zou kunnen stellen dat Oost Nederland gecompenseerd word doordat jullie in Duitsland kunnen tanken, dat kunnen de mensen in de randstad niet.
Dat is dan fijn voor de portemonnee voor die automobilisten die de grens over gaan om te tanken, compensatie zou ik het zeker niet willen noemen. Toevallig was hier een uitzending over op radio Drenthe afgelopen zaterdag en deze hele ontwikkelingen zijn niet best. Helaas kan ik deze uitzending niet meer terugvinden: maar samengevat: de voordelen voor de automobilist wegen niet op tegen de nadelen van de ondernemer. Er ontstaan whatsappgroepen met boodschappenlijstjes en er wordt geen normale Nederlandse sigaret meer gerookt. Het is een giftige cocktail van hogere accijnzen op alcohol en tabak, in combinatie met een accijnsverlaging op brandstof in Duitsland per 1 mei. Pompstations en winkels met genotsmiddelen gaan het heel moeilijk krijgen. Of ze zullen verdwijnen is nog niet bekend, maar er zullen zeker geen nieuwe meer bijkomen. Deze hele grote verschillen die aan het ontstaan zijn is een ramp voor Oost Nederland. Het voordeel voor de burger weegt niet op tegen het nadeel van de ondernemer en is er risico op nog minder winkels in de dorpen.

• R_Zwart
aljooge schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:56:
[...]

Dat is dan fijn voor de portemonnee voor die automobilisten die de grens over gaan om te tanken, compensatie zou ik het zeker niet willen noemen. Toevallig was hier een uitzending over op radio Drenthe afgelopen zaterdag en deze hele ontwikkelingen zijn niet best. Helaas kan ik deze uitzending niet meer terugvinden: maar samengevat: de voordelen voor de automobilist wegen niet op tegen de nadelen van de ondernemer. Er ontstaan whatsappgroepen met boodschappenlijstjes en er wordt geen normale Nederlandse sigaret meer gerookt. Het is een giftige cocktail van hogere accijnzen op alcohol en tabak, in combinatie met een accijnsverlaging op brandstof in Duitsland per 1 mei. Pompstations en winkels met genotsmiddelen gaan het heel moeilijk krijgen. Of ze zullen verdwijnen is nog niet bekend, maar er zullen zeker geen nieuwe meer bijkomen. Deze hele grote verschillen die aan het ontstaan zijn is een ramp voor Oost Nederland. Het voordeel voor de burger weegt niet op tegen het nadeel van de ondernemer en is er risico op nog minder winkels in de dorpen.
De ramp wordt groter als we meegaan in prijsverlagingen van fossiele brandstoffen waardoor de stimulans om onafhankelijk te worden van boevenstaten weer verminderd wordt. We hebben nu in 4 jaar tijd 2 grote enerigecrisissen gehad als gevolg van geopolitiek gedoe. Laten we deze nu eens gebruiken om de boel flink te veranderen. En zoals ik al eerder heb aangegeven: binnen een aantal jaren veranderd de wereld voor pompstations sowieso al, maar dan niet door concurrentie uit het buitenland maar door een afnemende vraag. Dan misschien maar beter de pleister er snel van af trekken.... Pomphouders kunnen beter gaan investeren in laadstations. Ga bijvoorbeeld met Nio (accuwisselstations) en BYD (1000kW laders met battery-backup) praten over hun laadoplossingen. Met brandstof ga je het niet redden in de (nabije) toekomst.

• stylezzz
  • Nu online
[...]

Het is gewoon marktwerking en is al zo vaak besproken in het inmiddels stokoude topic :

De zonsondergang van fysieke winkels

Mensen kijken naar hun eigen knip, meer is het niet. De buurtsuper verdween ook ten gunste van de grootgrutters, en ga zo maar door. Als er blijkbaar elders een beter alternatief is dan gaan mensen daarvoor. Maar goed, het valt allemaal wel mee als ik het onderzoek van ABN Amro moet geloven. Het word allemaal nogal opgeklopt door de (social) media heb ik het idee...

https://www.abnamro.com/r...n-de-belgische-grensregio

• spijkerhoofd
[...]

Een ramp kun je het niet noemen, een slijter kan namelijk ook een winkel beginnen over de grens. De hele boodschappenlijsten die rond gaan zit hem vooral in de supermarkten, over de grens zijn de supermarkten fors goedkoper, maar daar is de Nederlandse overheid niet verantwoordelijk voor, maar de Nederlandse supermarkten en drogisterijen. In Duitsland kennen ze geen aanbiedingen maar zijn de prijzen altijd laag.

Daarnaast, pomphouders in geheel Nederland moeten nadenken of hun job nog toekomstproof is, want de elektrificatie van het Nederlandse wagenpark zet onverminderd door, Hybrides, plug in Hybrides rijden deels op electra en ook met deze crisis is de vraag naar EV's enorm gestegen. Er zullen in het gehele land pomphouders stoppen de komende jaren.

BTW, hoe gaan we de eventuele accijnsverlaging compenseren qua belastingen? 10 cent minder betekend miljarden minder belastinginkomsten. Lonen harder belasten is geen goed plan, er is forse weerstand tegen een forse verhoging van de erfbelasting en vermogensbelasting. Wat blijft er over? Snijden in de overheidskosten zal niet gaan met de enorme vergrijzing.

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:45:
[...]

BTW, hoe gaan we de eventuele accijnsverlaging compenseren qua belastingen? 10 cent minder betekend miljarden minder belastinginkomsten. Lonen harder belasten is geen goed plan, er is forse weerstand tegen een forse verhoging van de erfbelasting en vermogensbelasting. Wat blijft er over? Snijden in de overheidskosten zal niet gaan met de enorme vergrijzing.
een vorm van rekening rijden zal op termijn onvermijdelijk zijn om de teruglopende accijns inkomsten op brandstof (veroorzaakt door electrificatie van het wagenpark) te compenseren.

• Helixes
Een ramp kun je het niet noemen, een slijter kan namelijk ook een winkel beginnen over de grens. De hele boodschappenlijsten die rond gaan zit hem vooral in de supermarkten, over de grens zijn de supermarkten fors goedkoper, maar daar is de Nederlandse overheid niet verantwoordelijk voor, maar de Nederlandse supermarkten en drogisterijen. In Duitsland kennen ze geen aanbiedingen maar zijn de prijzen altijd laag.
Ik zie het niet. Misschien als je in Kerkrade een slijterij hebt, dan sure. Maar ga je echt voor een fles wijn, of wodka, in de auto springen?

Ik heb nog geen slijter in mijn omgeving zien sluiten - om wat voor reden dan ook.
Daarnaast, pomphouders in geheel Nederland moeten nadenken of hun job nog toekomstproof is, want de elektrificatie van het Nederlandse wagenpark zet onverminderd door, Hybrides, plug in Hybrides rijden deels op electra en ook met deze crisis is de vraag naar EV's enorm gestegen. Er zullen in het gehele land pomphouders stoppen de komende jaren.
Grote pompstations worden per concessie geveild. Daar gaan nog steeds miljoenen in om. En, zeker. De meeste zulke concessies worden opgekocht door grotere tankstationconglomeraten. Maar, als de winstgevendheid van die stations begint op te drogen, dan zul je vooral zien dat de prijzen op de veiling dalen. Voor zover is dat nog niet het geval, wat een indicatie is dat dáár de problemen in ieder geval op dit moment niet liggen.
BTW zegt'ie 8)

Ik heb berekeningen gezien dat tien cent accijnsverlichting een miljard aan inkomsten kost in Nederland. Eigenlijk zijn alle economen het er ook over eens dat dát niet de juiste oplossing is. Prijsdruk kan er voor zorgen dat er op langere termijn betere oplossingen komen, geboren uit economische noodzaak. Die zou in de toekomst schaarste gedeeltelijk kunnen dempen.

Als je al iets wilt doen voor de korte termijn, dan zul je dat doen op basis van gerichte compensatie denk ik. Die hoeft niet per se heel kostbaar te zijn, en komt daadwerkelijk bij die mensen die het echt nodig hebben.

• spijkerhoofd
Helixes schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:07:
[...]

Ik zie het niet. Misschien als je in Kerkrade een slijterij hebt, dan sure. Maar ga je echt voor een fles wijn, of wodka, in de auto springen?
Ik heb geen slijterij in de buurt en ik ben een Whisky liefhebber, ik zal met de auto naar een slijter moeten rijden. Ik woon niet in de grensregio maar ik begrijp dat grensbewoners de auto kunnen pakken om over de grens te halen. Ik ga zelf regelmatig naar Arnhem omdat een vriend daar woont, hij haalt nu al zijn drank en bepaalde boodschappen over de grens, als ik vraag of hij drank of bier wilt meenemen dan doet hij dat. Ik herken het verhaal daarin. En hoe vaak koop ik een fles Whisky? Eens per 1,5 maand ongeveer, met de hogere accijns zal ik de Whisky's volledig in Duitsland halen(samen met de andere dure dranken...)
BTW zegt'ie 8)

Ik heb berekeningen gezien dat tien cent accijnsverlichting een miljard aan inkomsten kost in Nederland. Eigenlijk zijn alle economen het er ook over eens dat dát niet de juiste oplossing is. Prijsdruk kan er voor zorgen dat er op langere termijn betere oplossingen komen, geboren uit economische noodzaak. Die zou in de toekomst schaarste gedeeltelijk kunnen dempen.
Die berekening heb ik ook gezien, vandaar de vraag waarmee gaan we dat compenseren? Rekeningrijden is de toekomst inderdaad, helaas zie ik daar voor nu weinig kansen gezien het politieke speelveld...

• dikkiedik
  • Laatst online: 14:32
Even los van wat accijnsverlagingen kosten en waar je die belasting vervolgens vandaan moet gaan halen. Ik denk dat het heel belangrijk is om te kijken of überhaupt benzine duur is op dit moment. en sinds de tijdelijk accijnsverlagingen in 2022 is benzine zelfs relatief best goedkoop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kDtxmA9DIUiwTgAFbuZuN2qChsc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rd7KR0qmApbysL72rEIt0vJw.png?f=fotoalbum_large

Laten we dan ook nog even meerekenen dat een auto in 1990 waarschijnlijk niet veel zuiniger was dan 10L/100km. Tegenwoordig doe me jet een zuinige benzine auto gemakkelijk 5L/100km.

We zijn wel véél meer gaan rijden natuurlijk. Maar de prijs per km qua energiekosten lijkt dus absoluut niet hoog op dit moment. Laat staan als je elektrisch of PHEV rijdt en afgelopen zondag 20 euro toe kreeg op een volle accu bij een dynamisch contract.

Welke energiecrisis?

We hebben afgelopen 6 jaar last van crisis flatie. Elk minuscule economisch tikje moet gecompenseerd worden en is direct een persoonlijk drama.

begrijp me niet verkeerd. De situatie omtrent onze energievoorziening is zéér penibel, maar de prijs op dit moment is dat gewoon nog niet. Op persoonlijk niveau wellicht voor een enkeling op minimumloon en veel reis kilometers.

Uiteindelijk is de beste oplossing voor hoge prijzen, hoge prijzen. Een simpel economisch principe van vraag uitval. Als je een onmisbaar beroep hebt en dramatische kilometervergoeding, denk aan thuiszorg. Zorg dan dat je zeer lokaal zorgt dat daar gewoon de maximale km vergoedingen betaald worden.

Accijnsverlaging is schieten met een mug op een olifant. En bizar ineffectief om fysieke toekomstige tekorten te voorkomen. Dat is immers waarom de prijzen zo gestegen zijn.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-05 21:42

Metro2002

Memento mori

SomerenV schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:10:
[...]

Ik woon in de randstad en ook daar is het op veel plaatsen gewoon dermate slecht dat het gewoon geen realistisch alternatief is. Simpel voorbeeld: naar mijn werk, auto: 35 min, fiets 60 min, OV: 90 minuten
En als je 's avonds ergens naar een concert of iets dergelijks wilt kom je simpelweg niet meer thuis omdat het OV dan niet meer rijdt. Familie van ons woont ver buiten de randstad dus daarheen met het OV is ook onbegonnen werk. Dus ook al wóón je in de randstad dan is dat nog geen garantie voor het OV als alternatief.

[ Voor 12% gewijzigd door Metro2002 op 28-04-2026 13:24 ]

• spijkerhoofd
dikkiedik schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:54:
Welke energiecrisis?

We hebben afgelopen 6 jaar last van crisis flatie. Elk minuscule economisch tikje moet gecompenseerd worden en is direct een persoonlijk drama.

begrijp me niet verkeerd. De situatie omtrent onze energievoorziening is zéér penibel, maar de prijs op dit moment is dat gewoon nog niet. Op persoonlijk niveau wellicht voor een enkeling op minimumloon en veel reis kilometers.

Uiteindelijk is de beste oplossing voor hoge prijzen, hoge prijzen. Een simpel economisch principe van vraag uitval. Als je een onmisbaar beroep hebt en dramatische kilometervergoeding, denk aan thuiszorg. Zorg dan dat je zeer lokaal zorgt dat daar gewoon de maximale km vergoedingen betaald worden.

Accijnsverlaging is schieten met een mug op een olifant. En bizar ineffectief om fysieke toekomstige tekorten te voorkomen. Dat is immers waarom de prijzen zo gestegen zijn.
Precies dit! Een crisisinflatie, iedere scheet die dwars zit moet gecompenseerd worden! Laten we echter niet aan voorbij gaan dat dit het resultaat is van de populisering van de politiek, de angst om een afstraffing te krijgen en de macht te verliezen is bij partijen zo groot dat er een tedens gecreert is dat alles maar gecompenseerd moet worden, het zogenaamde gratis bier concept. Het zou fijner zijn als de waarheid besproken word zodat mensen zich kunnen voorbereiden, de kans bestaat dat we deze zomer een groter deel in onze achtertuin zullen vertoeven. Burgers zijn helaas te verwend geraakt en zien bijna alles als recht, zoals het recht op een vliegvakantie...

• alexbl69
dikkiedik schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:54:
Even los van wat accijnsverlagingen kosten en waar je die belasting vervolgens vandaan moet gaan halen. Ik denk dat het heel belangrijk is om te kijken of überhaupt benzine duur is op dit moment. en sinds de tijdelijk accijnsverlagingen in 2022 is benzine zelfs relatief best goedkoop.
Zo'n grafiek is natuurlijk wel een beetje een self-fulfilling prophecy... :)

Brandstofprijzen voornaamste aanjager van inflatie

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:30:
[...] dat zegt niks over de minimumsnelheid die overigens 70km/u is. [...]
Om het feitelijk te houden, de minimumconstructiesnelheid voor de autosnelweg is 60km/u. Er is geen minimumsnelheid voor de autosnelweg mede omdat het nogal problematisch kan zijn als je in de file staat. Je loopt wel enig risico op een boete op basis van artikel 5 van de wvw als je met 60km/u op de autosnelweg gaat rijden.

• dikkiedik
  • Laatst online: 14:32
alexbl69 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:33:
[...]

Zo'n grafiek is natuurlijk wel een beetje een self-fulfilling prophecy... :)

Brandstofprijzen voornaamste aanjager van inflatie
Ik kan me goed herinneren dat benzine rond 2014 serieus duur was. Daarna daalde deze wel weer langdurig fors terwijl er geen sprake was van deflatie.

Dus ook toen was er inflatie ondanks dat de benzine prijs een drukkend effect heeft op de inflatie op dat moment.

Nu is dat inderdaad andersom. Benzine prijs maakt een groot deel uit van de inflatie. Maar zo was dat vorig jaar nog de accijnzen op tabak en alcohol. De persoonlijke inflatie van mensen zonder huurwoning, die niet roken of drinken was bijna 0%.

Maar vooral ook mijn punt van zuinig wordende auto's t.o.v. de benzineprijs. Natuurlijk zijn auto's gemiddeld genomen veel zwaarder geworden en dat compenseert groot en deels deze winst weer. Maar ik noem maar een auto zoals een toyota Aygo. Of de 1.2 TSI motoren. Dit is echt totaal anders dan de 2.0 en 1.6 motoren van begin 2000. Bij een vergelijkbare auto is het verbruik gewoon harder gedaald dan de benzine prijs gestegen is. Laat staan ontwikkeling van PHEV en EV's.

• aljooge
[...]

Niet dat ik wil dat iedereen begint aan een ongezonde gewoonte. Het wordt tijd te stoppen met betuttelen en daarom de accijnzen te verlagen op alcohol en tabak. Er is een optimum waarbij een verhoging van de accijnzen minder oplevert omdat de opbrengsten weglekken naar het buitenland. Daarbovenop: de accijns op benzine mis je ook nog eens.

Minder accijns op genotsmiddelen betekent dat het minder loont om het uit het buitenland te halen en dat de opbrengsten stijgen. Hiervan kan de accijnsverlaging op benzine worden bekostigd.

• spijkerhoofd
aljooge schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:24:
[...]

Niet dat ik wil dat iedereen begint aan een ongezonde gewoonte. Het wordt tijd te stoppen met betuttelen en daarom de accijnzen te verlagen op alcohol en tabak. Er is een optimum waarbij een verhoging van de accijnzen minder oplevert omdat de opbrengsten weglekken naar het buitenland. Daarbovenop: de accijns op benzine mis je ook nog eens.

Minder accijns op genotsmiddelen betekent dat het minder loont om het uit het buitenland te halen en dat de opbrengsten stijgen. Hiervan kan de accijnsverlaging op benzine worden bekostigd.
Het aantal mensen dat genotsmiddelen haalt over de grens is te verwaarlozen, iemand uit de randstad waar de meeste mensen wonen en het meeste gedronken word zullen niet snel 1,5 uur rijden voor drank en sigaretten. In general word er sowieso minder gedronken en gerookt.

• stylezzz
  • Nu online
aljooge schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:24:
[...]

Ja lekker... zijn we nog wat extra miljoenen kwijt aan zorgkosten ook. Hop, kan die brandstofaccyns nog wat omhoog om dat te bekostigen... lekker bezig.

• Bestseller
  • Nu online
[...]

Moet er van deze crisis geprofiteerd worden dan?

Wanneer de benzine eerst 1.75 kostte en nu 2.50, dan heb je 75 cent stijging.

Met 21% levert die stijging alleen al 16 cent aan extra btw-inkomsten op.

Zelfs met 10 cent accijnsverlaging, zal de overheid dus nog steeds 6ct meer binnenharken dan voor de crisis.

• aljooge
spijkerhoofd schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:28:
[...]

Het aantal mensen dat genotsmiddelen haalt over de grens is te verwaarlozen, iemand uit de randstad waar de meeste mensen wonen en het meeste gedronken word zullen niet snel 1,5 uur rijden voor drank en sigaretten. In general word er sowieso minder gedronken en gerookt.
Door de accijnsverhoging op tabak zijn de inkomsten met 15% gedaald tot 2,6 miljard euro.

https://www.cbs.nl/nl-nl/...komsten-uit-tabaksaccijns

• spijkerhoofd
aljooge schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:24:
[...]

Door de accijnsverhoging op tabak zijn de inkomsten met 15% gedaald tot 2,6 miljard euro.

https://www.cbs.nl/nl-nl/...komsten-uit-tabaksaccijns
Uit hetzelfde artikel staat:
In 2015 gaf 1 op de 4 mensen van 12 jaar of ouder aan soms te roken. Tien jaar later was dat gedaald naar ongeveer 1 op de 6.

Vooral het aandeel mensen dat iedere dag rookt neemt af, van 18 procent in 2015 naar 12 procent in 2025. Het aandeel niet-dagelijkse rokers schommelt al jaren rond de 6 procent. Het gebruik van vapes zit niet in deze cijfers.
Dus goed nieuws, de verminderde accijnsinkomens komt doordat er minder gerookt word!

• spijkerhoofd
Bestseller schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:23:
[...]

Zelfs met 10 cent accijnsverlaging, zal de overheid dus nog steeds 6ct meer binnenharken dan voor de crisis.
Hoe kom jij aan 2,50? Ik heb gister getankt voor 2,20.

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

spijkerhoofd schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:30:
[...]

[...]

Dus goed nieuws, de verminderde accijnsinkomens komt doordat er minder gerookt word!
60% van alle rookwaar wordt gekocht in het buitenland. Zelfs het RIVM ziet er weinig nut in om de accijns nog verder te verhogen. De meeste rokers die ik ken hebben wel een "adresje", en ik woon niet aan de grens.

[ Voor 7% gewijzigd door crisp op 28-04-2026 19:37 ]

Intentionally left blank

• aljooge
spijkerhoofd schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:30:
[...]

[...]

En meer (jongeren) op de ic belanden vanwege vapen. Laten ze dat buiten de cijfers laten.

• stylezzz
  • Nu online
Bestseller schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:23:
[...]

Grootste probleem is dat je die korting vrijwel niet meer ongedaan kan maken, zonder een soort politieke zelfmoord te plegen. Let wel, er zit nu al korting op de accijns, en die zou afgelopen 1 januari vervallen.... maar vorig jaar werd die korting toch onder grote druk verlengd. En toen was er nog niks vreemds met de olieprijs aan de hand.

• Bestseller
  • Nu online
spijkerhoofd schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:32:
[...]

Hoe kom jij aan 2,50? Ik heb gister getankt voor 2,20.
*knip*, graag niet mensen op deze manier aanspreken. (Bij jouw prijs van 2.20 is er nog steeds 10ct meer btw opbrengst dan bij de oude prijs: dus kost een accijnsverlaging van 10ct de overheid alsnog niets)

[ Voor 8% gewijzigd door NMH op 29-04-2026 20:01 ]

Pagina: 1 2 Laatste

Let op:
Topic beleid
Help! Ik wil laagdrempelig over mijn energierekening praten.
Bespreek je persoonlijk situatie hier: Help! De energierekening - kroegtopic

Wat wel hoort in dit topic
  • Politiek beleid en beslissingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
  • Algemene maatschappelijke ontwikkelingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
  • Algemene economische ontwikkelingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
Wat hoort niet in dit topic.Beleid en richtlijnen
Lees s.v.p. eerst ons beleid als uitgangspunt: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Let specifiek op de volgende aanvullende topic regels:
  • Geen minachting en/of vernederende oplossingen voor minder bedeelde groepen.
  • Geen rants.
  • Geen meme's/plaatjes.
  • Geen nutteloze posts, denk s.v.p. na of je post wat inhoudelijks toevoegt.
  • Geen ongefundeerde posts, onderbouw je standpunten met betrouwbare bronnen indien noodzakelijk.
Feedback
Voldoet een post niet aan onze forum of topics regels: maak een topic report aan.
Voor algemene feedback (dus niet over andere deelnemers):
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij terugkoppelingstopic