• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 07:31
R_Zwart schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:02:
[...]

Pro, d66, cda gaat gewoon lukken.
PRO: 23
D66: 20
CDA: 16

totaal 59. Das een heel eind af van 76 zetels.
En de kans is heel groot dat oa d66 nog wel flink gaat verliezen met hun verkiezingsleugens. Want als je 10 nieuwe steden beloofd en je doet niks dan word je daar wel op afgerekend.

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:18
Bestseller schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 17:57:
[...]
Dat gaat ze nooit lukken. De reden dat links zo klein blijft, is coalitievorming. Ze hebben keer op keer hun standpunten er verkeerd doorheen gedrukt. Waardoor hun standpunten werden uitgevoerd, maar de coalitie met de VVD ervoor zorgde dat de rekening bij de hardwerkende Nederlander kwam en de rijken ervan profiteerden.
Om welke standpunten gaat het hier precies? Volgens mij blijven hun standpunten doorgaans juist onuitgevoerd. Daarnaast is waar de rekening wordt neergelegd doorgaans volgens mij een belangrijk onderdeel van een bepaald punt.

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:42
alexbl69 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:07:
[...]

Dit strookt totaal niet met wat ik met m'n eigen ogen waarneem. Woon in de grensstreek en kom regelmatig in Duitsland (niet om te tanken overigens). Hier zijn de pompstations echt verlaten, en net over de grens is het steevast stervensdruk bij de pompstations en is 80% Nederlands.

Wellicht dat de media-aandacht groter is dan de shift sinds de Iran oorlog, maar dat is dan hoofdzakelijk omdat het tanktoerisme voor deze oorlog ook al aanzienlijk was.
Ik kom eens in de paar maanden in Duitsland en inderdaad zien de parkeerplaatsen bij de supermarkten geel van de kentekens, maar dat komt omdat bepaalde boodschappen stukken goedkoper zijn. Maar ik ben het ook eens met @R_Zwart, ik rijd zelf een hybride en heb daardoor een kleine 30 liter tank, het verschil tussen Duitsland en Nederland is onder aan de streep is te verwaarlozen, het gaat amper om tientjeswerk.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Pompstations zijn echt irrelevant en offtopic in dit topic; anders dan dat grenspomphouders een prima afgebakende groep is waar je eventueel gerichte inkomenssteun aan zou kunnen verlenen. Veel doeltreffender en doelmatiger dan iets met de accijnzen doen.

• Bestseller
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12:22
spijkerhoofd schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:04:
[...]

Als enkel de pomphouders in de grensregio klagen en de rest van de pomphouders niet dan valt dat toch mee? En is pomphouder uberhaupt wel een duurzaam beroep? Hybride auto's tanken al fors minder en met steeds meer EV's zullen de komende jaren de inkomsten van pomphouders steeds minder worden. Daarnaast wellicht moeten de pomphouders aan de grens wel stoppen met hun werkzaamheden en wat anders gaan doen, er is werk zat in de techniek en de zorg...
Je zal toch echt een opleiding moeten hebben. En de overheid staat niet toe om je te laten omscholen terwijl je salaris 4 jaar wordt doorbetaald.

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
https://nos.nl/artikel/26...regel-tegen-energiecrisis

49 euro per maand in de daluren. Waarschijnlijk voor 3 maanden. Zomerperiode dus veelal een vakantiedienstregeling, niet voor iedereen helpend als je om 08:30 uur op kantoor moet zijn. Maar het begin is er, als dit komt. Zou dit waarschijnlijk wel 1 jaar gaan invoeren om de effecten goed te meten. Anders maak je mensen blij met een dode mus als je dit in de herfst weer afschaft.

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Deezers schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:12:
https://nos.nl/artikel/26...regel-tegen-energiecrisis

49 euro per maand in de daluren. Waarschijnlijk voor 3 maanden. Zomerperiode dus veelal een vakantiedienstregeling, niet voor iedereen helpend als je om 08:30 uur op kantoor moet zijn. Maar het begin is er, als dit komt. Zou dit waarschijnlijk wel 1 jaar gaan invoeren om de effecten goed te meten. Anders maak je mensen blij met een dode mus als je dit in de herfst weer afschaft.
Ik vind dit een goed plan, maar wel met de verkeerde motivatie. Zo'n zomerkaartje heeft onzettend goed gewerkt in Duitsland en ik ben voor het toegankelijker maken van het OV, maar het is natuurlijk een klucht om dit aan de energiecrisis te koppelen.

We willen geen accijnsverlaging want dan gaat er te veel geld naar mensen die het niet nodig hebben. Dat is een prima reden, maar dan zou ik niet met een plan komen om specifiek (vaak toch vermogende) dagjesmensen in het hoogseizoen te subsidiëren. Dat is niet echt te rijmen voor mij.

[ Voor 3% gewijzigd door Marrtijn op 22-04-2026 08:42 ]

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:42
Marrtijn schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:41:
[...]

Ik vind dit een goed plan, maar wel met de verkeerde motivatie. Zo'n zomerkaartje heeft onzettend goed gewerkt in Duitsland en ik ben voor het toegankelijker maken van het OV, maar het is natuurlijk een klucht om dit aan de energiecrisis te koppelen.

We willen geen accijnsverlaging want dan gaat er te veel geld naar mensen die het niet nodig hebben. Dat is een prima reden, maar dan zou ik niet met een plan komen om specifiek (vaak toch vermogende) dagjesmensen in het hoogseizoen te subsidiëren. Dat is niet echt te rijmen voor mij.
Ik vind de claim dat dagjesmensen vaak vermogend zijn nogal bijzonder. Dagjesmensen kan werkelijk iedereen zijn, zeker in de zomervakantie aan ouders met kinderen vaak dagjes uit, naar de Efteling, dierentuin, musea etc. Het is denk ik eerder de modalen die voornamelijk hier gebruik van maken.

Het verschil met het verlagen van accijns is dat de brandstofprijzen hoog zijn vanwege schaarste en accijnsverlagingen de schaarste enkel groter maken. Daarnaast, mensen die veel geld kwijt zijn aan peut rijden vaak grote auto's met dito motoren, de slurpbakken betalen gelukkig flink meer want een slurpbak rijden is een keuze.

Juist door de daluren met een flinke productie van zonne energie en proberen om mensen met de trein naar de dierentuin of de Efteling te laten kan flink wat brandstof schelen, wellicht hadden de dalkaartjes geheel gratis kunnen maken zodat je echt een flinke klap kon maken.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
alexbl69 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:07:
[...]

Dit strookt totaal niet met wat ik met m'n eigen ogen waarneem. Woon in de grensstreek en kom regelmatig in Duitsland (niet om te tanken overigens). Hier zijn de pompstations echt verlaten, en net over de grens is het steevast stervensdruk bij de pompstations en is 80% Nederlands.

Wellicht dat de media-aandacht groter is dan de shift sinds de Iran oorlog, maar dat is dan hoofdzakelijk omdat het tanktoerisme voor deze oorlog ook al aanzienlijk was.
Dat is het probleem, persoonlijke perceptie.... We hebben 10 miljoen auto's in nederland. Dat jij ergens 10 of 20 nederlandse kentekens bij een benzinepomp ziet en daaraan de conclusie verbind dat er miljoenen weggegooid zijn snap ik. Media helpen ook nog eens mee hoor.... Mijn social media werd wekenlang overspoeld met figuren die foto's posten van goedkope benzinepompen over de grens, en op TV had je bijna elke dag wel een nieuwsitem over brandstofprijzen/olie/iran etc. Het frame is perfect begrijpelijk....

Maar daarvoor hebben we nou juist dit soort dataonderzoeken voor.... :) Om even duidelijkheid te krijgen hoe erg het probleem nou juist is.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Persoonlijk heb ik alleen wel een mening over banken die in mijn data gaan zitten wroeten.. }:| :(

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• geishin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:10
Helixes schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:31:
[...]

Aha, fossiele subsidies 8)

Weet je wat het ding is met BTW-verlagingen? Je bereikt je doelgroep niet. Je kunt bij de pomp je Mercedes G55 volgooien, naast een Skoda Fabia. En, dan profiteer jij als Mercedes-rijder méér van de BTW-verlaging dan je buurman. Bedenk goed dat de Mercedes-rijder zijn keuze heeft gemaakt toen hij een auto kocht met, heel toepasselijk, energielabel G.

Er zijn ook mensen die disproportioneel hard snakken naar verlichting van de brandstofprijzen. Als je mee wilt denken met het volk, dan zul je wat moeten doen voor die mensen - het liefst ook met het geld dat je anders aan die mensen zou hebben gegeven die daar minder naar snakken zogezegd.
Die Mercedes G55 betaalt nog net zo hard mee aan de BTW? Sterker nog, als die auto onzuiniger is, dan betaalt de Mercedes rijder zelfs meer mee aan de BTW.
Waarom zou die persoon er dan niks terug van mogen zien?

Overigens ben ik uberhaupt niet voor compensatie, maar als je al compenseert, dan is het "gericht" compenseren echt kul.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

geishin schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:06:
[...]

Overigens ben ik uberhaupt niet voor compensatie, maar als je al compenseert, dan is het "gericht" compenseren echt kul.
Als je niet gericht compenseert, en zelfs zo dat het grootste deel van de compensatie bij mensen terecht komt die het niet nodig hebben, maar de kosten wel gelijk afgewenteld worden over iedereen, dan bereik je uiteindelijk het tegengestelde van het beoogde.

Intentionally left blank

• geishin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:10
crisp schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:37:
[...]

Als je niet gericht compenseert, en zelfs zo dat het grootste deel van de compensatie bij mensen terecht komt die het niet nodig hebben, maar de kosten wel gelijk afgewenteld worden over iedereen, dan bereik je uiteindelijk het tegengestelde van het beoogde.
Sinds wanneer worden kosten gelijk afgewenteld? Dat is nooit het geval in ons (progressieve)belastingstelsel. Diegene die het meest bijdraagt, dragen de meeste kosten:

Of dat nou komt door de hogere belastingen bij een hoger inkomen, zoals bij de IB, of doordat een persoon meer bijdraagt aan, in dit geval, BTW door simpelweg meer brandstof te kopen dan de ander.

Maar nogmaals ik ben uberhaupt niet voor compensatie, zeker niet in tijden van schaarste. Dat heeft een vraagopdrijvend effect met het risico dat het op de langere termijn alleen maar duurder wordt:

Prijsverlaging -> grotere vraag -> kleiner aanbod -> prijsstijging

Edit: M.i. kan dat geld beter besteed worden aan investeringen om onze energieafhankelijkheid verder af te bouwen.

[ Voor 20% gewijzigd door geishin op 22-04-2026 13:10 ]

Pagina: 1 2 Laatste

Let op:
Topic beleid
Help! Ik wil laagdrempelig over mijn energierekening praten.
Bespreek je persoonlijk situatie hier: Help! De energierekening - kroegtopic

Wat wel hoort in dit topic
  • Politiek beleid en beslissingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
  • Algemene maatschappelijke ontwikkelingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
  • Algemene economische ontwikkelingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
Wat hoort niet in dit topic.Beleid en richtlijnen
Lees s.v.p. eerst ons beleid als uitgangspunt: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Let specifiek op de volgende aanvullende topic regels:
  • Geen minachting en/of vernederende oplossingen voor minder bedeelde groepen.
  • Geen rants.
  • Geen meme's/plaatjes.
  • Geen nutteloze posts, denk s.v.p. na of je post wat inhoudelijks toevoegt.
  • Geen ongefundeerde posts, onderbouw je standpunten met betrouwbare bronnen indien noodzakelijk.
Feedback
Voldoet een post niet aan onze forum of topics regels: maak een topic report aan.
Voor algemene feedback (dus niet over andere deelnemers):
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij terugkoppelingstopic