• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

spijkerhoofd schreef op maandag 6 juli 2026 @ 07:54:
[...]

Maar we hebben toch gascentrales die bij kunnen springen tijdens de tekorten? En waarom worden niet eerst de echte energieslurpers uitgezet zoals datacentra en andere industrieen? Waarom zijn de burgers de pineut? Wellicht moeten we sowieso stoppen met datacentra totdat ons net het wel aankan.
Omdat die direct op midden of hoogspanning zitten en er laagspanningsproblemen waren als ik dat zo snel lees.
Effectief zal dat dus geen nut hebben.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:25
spijkerhoofd schreef op maandag 6 juli 2026 @ 07:56:
[...]

Terugleveren is er een overschot aan energie niet een tekort. En hoewel er in de winters weinig zon is, is er meestal wel meer wind wat het kan compenseren. Daarnaast, zijn de warmtepompen het probleem of de energieslurpende datacentra? Wellicht moeten eerst bedrijfsactiviteiten afgekoppeld worden en niet de burger...
Datacenters runnen 24/7, die kunnen dus niet de oorzaak zijn van piekbelasting.

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:02
True schreef op maandag 6 juli 2026 @ 08:00:
[...]

Omdat die direct op midden of hoogspanning zitten en er laagspanningsproblemen waren als ik dat zo snel lees.
Effectief zal dat dus geen nut hebben.
Er staat dat er een tekort was aan energie was, dat is in velen gebieden in dit land een issue, er zijn nu wachtlijsten met bedrijven die aangesloten willen worden. Tegelijkertijd hebben we een hoge concentratie datacentra's per hoofd van de bevolking vergeleken met andere landen, datacentra slurpen veel energie. Daarom moeten we wellicht datacentra afkoppelen als er een tekort dreigt, veel tekorten zijn te voorspellen overigens.

@Marrtijn Warmtepompen staan met dit warme weer overigens uit. Wellicht zijn het eerder Airco's die op dat moment aan het slurpen waren.

• spijkerhoofd
Marrtijn schreef op maandag 6 juli 2026 @ 08:07:
[...]

Datacenters runnen 24/7, die kunnen dus niet de oorzaak zijn van piekbelasting.
Maar die nemen veel energiecapaciteit in beslag. Wat neemt volgens jou dan de oorzaak van de piekbelasting?

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
spijkerhoofd schreef op maandag 6 juli 2026 @ 08:20:
[...]

Maar die nemen veel energiecapaciteit in beslag. Wat neemt volgens jou dan de oorzaak van de piekbelasting?
een bepaald lab of kwekerij werd in bedrijf gesteld :+

• spijkerhoofd
squashedraven schreef op maandag 6 juli 2026 @ 08:22:
[...]

een bepaald lab of kwekerij werd in bedrijf gesteld :+
Dat verklaard waarom het in die regio de tekorten zijn :+

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

spijkerhoofd schreef op maandag 6 juli 2026 @ 08:09:
[...]

Er staat dat er een tekort was aan energie was, dat is in velen gebieden in dit land een issue, er zijn nu wachtlijsten met bedrijven die aangesloten willen worden. Tegelijkertijd hebben we een hoge concentratie datacentra's per hoofd van de bevolking vergeleken met andere landen, datacentra slurpen veel energie. Daarom moeten we wellicht datacentra afkoppelen als er een tekort dreigt, veel tekorten zijn te voorspellen overigens.

@Marrtijn Warmtepompen staan met dit warme weer overigens uit. Wellicht zijn het eerder Airco's die op dat moment aan het slurpen waren.
Er staat huishoudens, dus laagspanning, ik lees niets over bedrijven of midden- of hoogspanning.
Datacenters hebben hier, tot er andere informatie beschikbaar komt die dit zou tegenspreken, helemaal niets mee te maken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:44
True schreef op maandag 6 juli 2026 @ 08:32:
[...]

Er staat huishoudens, dus laagspanning, ik lees niets over bedrijven of midden- of hoogspanning.
Datacenters hebben hier, tot er andere informatie beschikbaar komt die dit zou tegenspreken, helemaal niets mee te maken.
Het blijft wel vreemd. De temperatuur was gisteren zo'n 21C, er hoefde dus niet (massaal) gekoeld noch verwarmd te worden. Bedrijven zijn veelal gesloten, op zondag worden er (lijkt me) ook niet massaal EVs opgeladen...

Hoop dat hier nog een aanvullende verklaring voor komt.

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• spijkerhoofd
True schreef op maandag 6 juli 2026 @ 08:32:
[...]

En waarom word er niet meer midden en hoogspanning omgevormd naar laagspanning op de piekmomenten? Ik heb een dynamischcontract en de dag ervoor stonden de prijzen al hoog in de avond, genoeg tijd lijkt mij om meer laagspanning te creeren, of dit voor te bereiden...

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

spijkerhoofd schreef op maandag 6 juli 2026 @ 08:46:
[...]

En waarom word er niet meer midden en hoogspanning omgevormd naar laagspanning op de piekmomenten? Ik heb een dynamischcontract en de dag ervoor stonden de prijzen al hoog in de avond, genoeg tijd lijkt mij om meer laagspanning te creeren, of dit voor te bereiden...
Succes daarmee als alle trafo's van dat deel van het laagspanningsnet al tegen hun max zitten..

Ik vraag me af en toe oprecht af of ik nog wel op Tweakers.net zit als ik dit soort reacties lees of op NUjij of Telegraaf.nl. Kan je dit zelf niet bedenken? Een netbeheerder gaat echt niet 10.000 huishoudens in het donker zetten voor de lol. Er werken daar echt wel capabele mensen die weten wat ze doen. Burgers denken tegenwoordig alles maar beter te weten en/of dat er bij (semi) overheidsinstanties allemaal domme mensen werken :F

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• spijkerhoofd
alexbl69 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 08:46:
[...]

Het blijft wel vreemd. De temperatuur was gisteren zo'n 21C, er hoefde dus niet (massaal) gekoeld noch verwarmd te worden. Bedrijven zijn veelal gesloten, op zondag worden er (lijkt me) ook niet massaal EVs opgeladen...

Hoop dat hier nog een aanvullende verklaring voor komt.
Ik vind het ook vreemd want zondag zijn de stroomprijzen het laagste van de week, dus er word weinig gebruikt. Gisterochtend tot 17.00 uur waren de prijzen rond de 15 cent, wat laag te noemen is, daarin kan ik weinig opmaken dat er een te grote vraag naar stroom is. Plus de grote AC gebruikers zijn kantoren en die waren inderdaad dicht.

Daarnaast, zelfs als er teveel EV's zouden laden kunnen ze de laadpalen uitzetten of afknijpen? Ik mis idd veel info, er word te snel geconcludeerd dat het met een te grote vraag te maken heeft, maar gezien enkel de regio Tilburg last heeft vraag ik mij af of de storing een andere reden had.

• spijkerhoofd
Glashelder schreef op maandag 6 juli 2026 @ 08:50:
[...]

Succes daarmee als alle trafo's van dat deel van het laagspanningsnet al tegen hun max zitten..

Ik vraag me af en toe oprecht af of ik nog wel op Tweakers.net zit als ik dit soort reacties lees of op NUjij of Telegraaf.nl. Kan je dit zelf niet bedenken? Een netbeheerder gaat echt niet 10.000 huishoudens in het donker zetten voor de lol. Er werken daar echt wel capabele mensen die weten wat ze doen. Burgers denken tegenwoordig alles maar beter te weten en/of dat er bij (semi) overheidsinstanties allemaal domme mensen werken :F
Ik denk dat er teveel onduidelijkheid is, en want wat @alexbl69 aangeeft is het een gek tijdstip wanneer dit heeft plaatsgevonden, zondag zijn er over het algemeen weinig activiteiten die veel laagspanningsstroom gebruiken. Ook is het erg regionaal en kijkend naar de energieprijzen van gisterochtend lijkt mij het sterk dat de stroomstoring te maken heeft met een overvraag. Ik denk dat de overvraag een gevolg is van een andere storing.
offtopic:
BTW, dat Tweakers zelf redeneren dat zondag weinig stroom gebruikt word, naar de stroomprijzen kijken vind ik wel typisch tweakers, zelf onderzoek doen...

[ Voor 7% gewijzigd door spijkerhoofd op 06-07-2026 09:02 ]

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:45

prein2

Monument verduurzamen is leuk

spijkerhoofd schreef op maandag 6 juli 2026 @ 08:52:
[...]

Daarnaast, zelfs als er teveel EV's zouden laden kunnen ze de laadpalen uitzetten of afknijpen? Ik mis idd veel info, er word te snel geconcludeerd dat het met een te grote vraag te maken heeft, maar gezien enkel de regio Tilburg last heeft vraag ik mij af of de storing een andere reden had.
ze kunnen niet á la minuut laadpalen oid afknijpen. Dat is allemaal 'day ahead'.

Er is (nog) geen real time signaal waarmee de netbeheerder kan ingrijpen.

Dus ze hebben, aan de hand van een overbelasting op een trafo (op onderstation tilburg), de hele trafo uitgezet. Die trafo is 150kv - 10kv.. dus alles had er last van.
waar die afname piek vandaan komt weet (nog) niemand. feit is dat de trafo het niet aankon, of dat er een meetfout was.

dat is in ieder geval hoe ik het lees.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

spijkerhoofd schreef op maandag 6 juli 2026 @ 08:58:
[...]

Ik denk dat er teveel onduidelijkheid is, en want wat @alexbl69 aangeeft is het een gek tijdstip wanneer dit heeft plaatsgevonden, zondag zijn er over het algemeen weinig activiteiten die veel laagspanningsstroom gebruiken. Ook is het erg regionaal en kijkend naar de energieprijzen van gisterochtend lijkt mij het sterk dat de stroomstoring te maken heeft met een overvraag. Ik denk dat de overvraag een gevolg is van een andere storing.
Als je het gelinkte artikel staat dan staat er het volgende:
Volgens Enexis is er sprake geweest van overbelasting, maar moet nog worden onderzocht wat de exacte oorzaak was.
Er is in ieder geval een duidelijkheid gegeven: de oorzaak lag in overbelasting. Wat de oorzaak van die overbelasting is is nog onderwerp van onderzoek.

Maar de duidelijkheid die gegeven wordt wordt hier weer in twijfel getrokken. Wat is er mis met niet speculeren en gewoon afwachten op de uitkomst van het onderzoek van de netbeheerder? Waarom denk je dat de netbeheerder over zoiets zou liegen?

We zijn verwend. We willen tegenwoordig per direct weten wat de oorzaak van iets is.
prein2 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 09:02:
[...]

ze kunnen niet á la minuut laadpalen oid afknijpen. Dat is allemaal 'day ahead'.

In steeds meer regio's kunnen ze dat wel. Dat zijn dan wel alleen marktpartijen waar ze een samenwerking mee hebben. Ladenpalen van consumenten kunnen ze inderdaad niet beïnvloeden, maar daar worden wel experimenten mee opgestart.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• spijkerhoofd
prein2 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 09:02:
[...]

Dus ze hebben, aan de hand van een overbelasting op een trafo (op onderstation tilburg), de hele trafo uitgezet. Die trafo is 150kv - 10kv.. dus alles had er last van.
waar die afname piek vandaan komt weet (nog) niemand. feit is dat de trafo het niet aankon, of dat er een meetfout was.

dat is in ieder geval hoe ik het lees.
Ik dacht dat dat al kon. En als ik het dan zo lees is Enexis overvallen voor de grote stroompiek, want normaal gesproken kunnen ze pieken van te voren voorspellen want je terug ziet in de stroomprijzen. Vandaar mijn vraag of het probleem niet ergens anders lag dan enkel een overvraag.

• prein2

prein2

@spijkerhoofd @Glashelder dat kan dus niet real time. de contracten zijn zo dat ze een dag van tevoren op basis van de voorspelling een profiel moeten sturen naar de laadpaalexploitanten. die moeten zich eraan confirmeren.

door dit day ahead te doen, verstoort het de inkoop en de balans niet. Vandaar dat dit zo is.

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-07 13:15
Ik denk

Ze hadden een zonnige ochtend voorspeld

En daarom de prijs laag gezet

Echter was de zon minder aanwezig dan gehoopt door de lage prijs was er veel afname maar door het gebrek aan zon te weinig aanbod

Iig blij dat ze meteen gereageerd hebben en een onder station uitgezet hebben anders hadden we misschien Spanje na kunnen doen

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:36
spijkerhoofd schreef op maandag 6 juli 2026 @ 09:05:
[...]

Ik dacht dat dat al kon. En als ik het dan zo lees is Enexis overvallen voor de grote stroompiek, want normaal gesproken kunnen ze pieken van te voren voorspellen want je terug ziet in de stroomprijzen. Vandaar mijn vraag of het probleem niet ergens anders lag dan enkel een overvraag.
ik denk dat dit ook een plotse stijging is in plaats van de top van een golfbeweging hoe 't gebruik er normaal uit ziet.

Nu weet ik bijzonder weinig hoe 't stroomnet is ingericht, maar een plotse stijging van het verbruik in een groter gebied, waardoor ze af moeten sluiten, doet mij denken dat het toch om een forse toename moet gaan. Want als ik m'n auto aan de laadpaal hang thuis, gaat dat in ongeveer 1 klap om een stijging van 11 kwh. Als m'n buurman dat bijna tegelijk doet gaat 't om 22 kwh. Dat kan 't stroomnet volgens mij prima aan. Helemaal omdat dit landelijk gezien vermoedelijk regelmatig gebeurd rond etenstijd, als iedereen thuiskomt van z'n werk.

En dit - in full speculatiemodus - geeft mij een paar snelle scenario's; Ergens een kortsluiting in 't middenspanningsnet. Maar dat zou ze vrij snel op moeten vallen zou ik denken. Een hackpoging, waarbij in een regio bewust allerlei IOT-apparaten aan zijn gezwengeld om stroom te vragen? Een storing bij een internetprovider waardoor alle modems/routers opeens meer stroom gaan vragen?

• spijkerhoofd
Glashelder schreef op maandag 6 juli 2026 @ 09:04:
[...]

Als je het gelinkte artikel staat dan staat er het volgende:

[...]

Er is in ieder geval een duidelijkheid gegeven: de oorzaak lag in overbelasting. Wat de oorzaak van die overbelasting is is nog onderwerp van onderzoek.

[...]

In steeds meer regio's kunnen ze dat wel. Dat zijn dan wel alleen marktpartijen waar ze een samenwerking mee hebben. Ladenpalen van consumenten kunnen ze inderdaad niet beïnvloeden, maar daar worden wel experimenten mee opgestart.
De vraag is dan vooral, waarom word een lokale storing hier gedeeld, want lokale storingen komen veel vaker voor, zeker in oudere woonwijken, netbeheerders hebben letterlijk hierom de functie storingsmonteur in het leven geroepen.

Het grotere issue is dat er een gebrek is aan netcapaciteit en toch worden er nog steeds datacentra's gebouwd. Niet gek dat een leek meteen vraagt waarom de burger last moet ondervinden van een stroomstoring en niet een datacentra word afgeschaald. Jij kunt het niveau telegraaf vinden, maar er heerst teveel onwetendheid door een gebrek aan educatie vanuit de overheid.
Maar de duidelijkheid die gegeven wordt wordt hier weer in twijfel getrokken. Wat is er mis met niet speculeren en gewoon afwachten op de uitkomst van het onderzoek van de netbeheerder? Waarom denk je dat de netbeheerder over zoiets zou liegen?

We zijn verwend. We willen tegenwoordig per direct weten wat de oorzaak van iets is.
Mensen speculeren gewoon graag, dat is onderdeel van de nieuwsgierigheid van de mens zelf. Zonder deze nieuwsgierigheid woonde we nog steeds in grotten en konden we nog steeds geen vuur maken.

Dat we verwend zijn dat klopt, we zijn verwend in bijna alles, we doen alsof vliegen een recht is, betaalbare benzine een recht is, onze welvaart een recht is. De komende decennia gaat er veel veranderen en niet iedereen kan zich gemakkelijk aanpassen, klimaatsceptisme is hier onderdeel van.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
rik86 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 09:18:
[...]

ik denk dat dit ook een plotse stijging is in plaats van de top van een golfbeweging hoe 't gebruik er normaal uit ziet.

Nu weet ik bijzonder weinig hoe 't stroomnet is ingericht, maar een plotse stijging van het verbruik in een groter gebied, waardoor ze af moeten sluiten, doet mij denken dat het toch om een forse toename moet gaan. Want als ik m'n auto aan de laadpaal hang thuis, gaat dat in ongeveer 1 klap om een stijging van 11 kwh. Als m'n buurman dat bijna tegelijk doet gaat 't om 22 kwh. Dat kan 't stroomnet volgens mij prima aan. Helemaal omdat dit landelijk gezien vermoedelijk regelmatig gebeurd rond etenstijd, als iedereen thuiskomt van z'n werk.

En dit - in full speculatiemodus - geeft mij een paar snelle scenario's; Ergens een kortsluiting in 't middenspanningsnet. Maar dat zou ze vrij snel op moeten vallen zou ik denken. Een hackpoging, waarbij in een regio bewust allerlei IOT-apparaten aan zijn gezwengeld om stroom te vragen? Een storing bij een internetprovider waardoor alle modems/routers opeens meer stroom gaan vragen?
Tja als ik op het werk wat spulletjes aanslinger komt er ineens 500kw belasting bij daar merk je ook helemaal niks van.

Het zou mij niet verbazen dat het gewoon of een meetfout in de stroom was of dat bijv. De koeling van zo'n grote trafo het even af liet weten of een meetfout op de temperatuur had en daardoor de alarmbellen gingen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• spijkerhoofd
creon schreef op maandag 6 juli 2026 @ 09:13:
Ik denk

Ze hadden een zonnige ochtend voorspeld

En daarom de prijs laag gezet

Echter was de zon minder aanwezig dan gehoopt door de lage prijs was er veel afname maar door het gebrek aan zon te weinig aanbod

Iig blij dat ze meteen gereageerd hebben en een onder station uitgezet hebben anders hadden we misschien Spanje na kunnen doen
De vraag is, zijn er meerdere wijken uitgezet in Nederland, want dat zou logisch zijn als er minder stroom word opgewekt vanwege onverwachte bewolking dat er meer storingen in het land plaatsvind.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

spijkerhoofd schreef op maandag 6 juli 2026 @ 09:23:
[...]

De vraag is dan vooral, waarom word een lokale storing hier gedeeld, want lokale storingen komen veel vaker voor, zeker in oudere woonwijken, netbeheerders hebben letterlijk hierom de functie storingsmonteur in het leven geroepen.
Volgens mij omdat voor het eerst nu flink wat burgers in het donker werden gezet door overbelasting.
Het grotere issue is dat er een gebrek is aan netcapaciteit en toch worden er nog steeds datacentra's gebouwd. Niet gek dat een leek meteen vraagt waarom de burger last moet ondervinden van een stroomstoring en niet een datacentra word afgeschaald. Jij kunt het niveau telegraaf vinden, maar er heerst teveel onwetendheid door een gebrek aan educatie vanuit de overheid.
Het Nederlandse elektriciteitsnet is opgedeeld in enorme hoeveelheden grote en kleine stukken en de problemen spelen ten eerste niet op al die plekken (hoewel het er wel steeds meer worden) en ten tweede gaat het bouwen van een datacenter niet in paar maanden. Daar gaat vaak hele lange planning aan vooraf en veel aansluitingen waren al simpelweg vergeven. Desalniettemin zie je ook daar dat men tegenwoordig op afspraken aan het terugkomen is. Als er in Spanje water gerantsoeneerd wordt wegens droogte en wij hebben hier regen en water zat, dan gaan wij ook niet water rantsoeneren.
Mensen speculeren gewoon graag, dat is onderdeel van de nieuwsgierigheid van de mens zelf. Zonder deze nieuwsgierigheid woonde we nog steeds in grotten en konden we nog steeds geen vuur maken.

Dat we verwend zijn dat klopt, we zijn verwend in bijna alles, we doen alsof vliegen een recht is, betaalbare benzine een recht is, onze welvaart een recht is. De komende decennia gaat er veel veranderen en niet iedereen kan zich gemakkelijk aanpassen, klimaatsceptisme is hier onderdeel van.
Het probleem is dat we steeds vaker ons gespeculeer tot waarheid bombarderen en dan boos worden op derde partijen omdat ze iets gedaan zouden hebben om reden X terwijl dat helemaal niet klopt.

• spijkerhoofd
Glashelder schreef op maandag 6 juli 2026 @ 09:33:
[...]
Als er in Spanje water gerantsoeneerd wordt wegens droogte en wij hebben hier regen en water zat, dan gaan wij ook niet water rantsoeneren.
Nou we hebben in Nederland ook te maken met grote lange droogtes en watertekorten vanwege klimaatsveranderingen. Ook hierin is de overheid laakbaar door niet te willen veranderen. Nederland heeft als watermanagement altijd water zo snel mogelijk afgevoerd, want we hebben regen en water zat. Nu hebben wel al dik 10 jaar te maken met droogtes omdat er minder water valt, waarschuwen waterbedrijven om zuinig te doen met water, maar net zoals met de netuitbreidingen, acteert de overheid te laat of niet.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik noemde water alleen maar omdat het een mooie vergelijking is: een tekort in Spanje betekend dus niet dat je ook een tekort in Nederland hebt en dus in Nederland ook geen maatregelen treft omdat er in Spanje een tekort is.

Dat geldt ook voor het elektriciteitsnetwerk: als we in Brabant lokaal problemen hebben dan ga je ook geen bouwvergunningen in Groningen tegen houden. Hoe je het went of keert is dat wat je popageert:
Het is niveautje Telegraaf. Die leek wil zichzelf tegenwoordig overal mee bemoeien, verwacht tot in de details overal van op de hoogte gehouden te worden. Als het gebeurd begrijpen ze het niet en als het niet gebeurd gaan ze zelf de onduidelijkheden/hiaten invullen en tot waarheid bombarderen. En dan boos worden. Het raakt kant noch wal allemaal.

• spijkerhoofd
Glashelder schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:25:
Het is niveautje Telegraaf. Die leek wil zichzelf tegenwoordig overal mee bemoeien, verwacht tot in de details overal van op de hoogte gehouden te worden. Als het gebeurd begrijpen ze het niet en als het niet gebeurd gaan ze zelf de onduidelijkheden/hiaten invullen en tot waarheid bombarderen. En dan boos worden. Het raakt kant noch wal allemaal.
Ik vind dit minachting van de burger die terecht bezorgt is! Informeer mensen liever ipv vanuit een ivoren toren neer te kijken op het gepeupel, dit komt nogal anti sociaal over, de toon is nogal Sheldon achtig...

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

spijkerhoofd schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:58:
[...]

Ik vind dit minachting van de burger die terecht bezorgt is! Informeer mensen liever ipv vanuit een ivoren toren neer te kijken op het gepeupel, dit komt nogal anti sociaal over, de toon is nogal Sheldon achtig...
Mensen worden toch geïnformeerd? Men weet in dit geval alleen de oorzaak nog niet en blijkbaar is het onacceptabel als dat niet in de eerste 5 minuten direct duidelijk is.

• FrostHex
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 07:30
Glashelder schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:03:
[...]

Mensen worden toch geïnformeerd? Men weet in dit geval alleen de oorzaak nog niet en blijkbaar is het onacceptabel als dat niet in de eerste 5 minuten direct duidelijk is.
Dat is ook overdreven natuurlijk. Blijft het feit dat deze gebeurtenis zéér uitzonderlijk was, dus dan is er natuurlijk interesse en discussie en dat is oke: https://nos.nl/artikel/2621803-netbeheerders-schrikken-van-uitschakelen-stroomnet-tilburg-zeer-ongebruikelijk

• prein2

prein2

@creon het heeft dus niets te maken met prijzen. (lage) prijzen kunnen een oorzaak zijn voor een hoge vraag, maar dit gaat puur om techniek: een kabel kan maar zoveel vermogen hebben. Is dat teveel dan gaat ie stuk. Hetzelfde geldt voor een transformator. Als er teveeel vermogen doorheen gaat, dan gaat ie stuk.

Wat we hebben gedaan: we zagen een absurd hoge belasting en als er niets gedaan zou worden, dan zou het dus stuk gaan. (dat is: kokende olie en dan boem). Toen is handmatig een schakelaar omgezet om zo de boel te beschermen.

Waarom is dit bijzonder?

- het is geen storing, het is bewust handelen van de netbeheerder. Ze hebben dit gedaan om hun trafo/kabel te beschermen. Het ging dus niet kapot waardoor er een stroomstoring was, er iets iets bewust uitgezet omdat er anders iets heel groots kapot zou gaan.
- dit is de eerste keer dat dit gebeurt. En dan nog wel op een bijzonder tijdstip, want op zondag is er op NL-schaal altijd minder verbruik. Dat er in Tilburg dus opeens zoveel stroom nodig was dat de boel overbelast raakt is voor een zondagochtend in juli heel gek. Je zou dit verwachten in november/december: veel stroomvraag. of doordeweeks tijdens een hittegolf. Dat er een heleboel auto's aanschakelen zou normaalgesproken moeten kunnen. Wat er dus precies is gebeurt moeten we afwachten.

Het heeft niets, maar dan ook niets met productie te maken: als er meer stroom nodig is zorgen veel mechanismes ervoor dat er meer stroom komt. Dan gaan er meer centrales aan etc. Het probleem is hier de transportcapaciteit. Vermoedelijk door teveel vraag.

waar het precies aan lag, dat is afwachten. En we krijgen het echt wel te horen binnenkort.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ronald.42 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 09:28:
[...]

Tja als ik op het werk wat spulletjes aanslinger komt er ineens 500kw belasting bij daar merk je ook helemaal niks van.

Het zou mij niet verbazen dat het gewoon of een meetfout in de stroom was of dat bijv. De koeling van zo'n grote trafo het even af liet weten of een meetfout op de temperatuur had en daardoor de alarmbellen gingen.
Een meetfout dus.

https://www.nu.nl/economi...t-door-overbelasting.html

[ Voor 15% gewijzigd door Ronald.42 op 06-07-2026 17:16 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:44
Nou, dat is dan duidelijk.

Wel vreemd dat Enexis het eerst nog over een 'bewussie' had.

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

Pagina: 1 2 3 Laatste

Let op:
Topic beleid
Help! Ik wil laagdrempelig over mijn energierekening praten.
Bespreek je persoonlijk situatie hier: Help! De energierekening - kroegtopic

Wat wel hoort in dit topic
  • Politiek beleid en beslissingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
  • Algemene maatschappelijke ontwikkelingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
  • Algemene economische ontwikkelingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
Wat hoort niet in dit topic.Beleid en richtlijnen
Lees s.v.p. eerst ons beleid als uitgangspunt: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Let specifiek op de volgende aanvullende topic regels:
  • Geen minachting en/of vernederende oplossingen voor minder bedeelde groepen.
  • Geen rants.
  • Geen meme's/plaatjes.
  • Geen nutteloze posts, denk s.v.p. na of je post wat inhoudelijks toevoegt.
  • Geen ongefundeerde posts, onderbouw je standpunten met betrouwbare bronnen indien noodzakelijk.
Feedback
Voldoet een post niet aan onze forum of topics regels: maak een topic report aan.
Voor algemene feedback (dus niet over andere deelnemers):
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij terugkoppelingstopic