Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
... Nog geen race gereden....JoteW schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 07:26:
[...]
Aaaah dus ook weer een seizoen dat gejank van iedereen die er niet tegen kan
Morgen hopelijk genieten van wat inhaalacties van achter uit het veld en verder zullen we wel zien allemaal, seizoen is nog lang en het voordeel wat Mercedes aan het begin van dit seizoen kan hebben zou zomaar eens 2 races minder kunnen duren dan verwacht
Ben idd benieuwd of het voordeel weg of minder is na 1 juni. Dan gaan de nieuwe regels mbt de compressieverhouding in. Dan is het mogelijke 1:18 trucje bij merc als het goed is verleden tijd.PalingDrone schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 07:30:
[...]
... Nog geen race gereden....
Morgen hopelijk genieten van wat inhaalacties van achter uit het veld en verder zullen we wel zien allemaal, seizoen is nog lang en het voordeel wat Mercedes aan het begin van dit seizoen kan hebben zou zomaar eens 2 races minder kunnen duren dan verwacht
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Zouden ze het trucje met de compressieverhouding alleen in hun eigen motor kunnen hebben? Als het is door een bepaald onderdeel uit een materiaal te maken wat meer uitzet? En in de andere motoren dan een meer "standaard" materiaal?Lekker Ventje schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 07:29:
Mercedes heeft het voordeel dat ze van begin af aan bij de ontwikkeling van de motor betrokken zijn. Dat was al gezegd dat Mercedes voordeel zou hebben omdat ze de motor veel beter kennen en tot dit weekend ook een update voorlagen op de klantenteams.
Maar er zullen wel snel analyses komen van acceleratie cijfers van Mercedes vs McLaren denk ik
Motoren moeten voor iedereen gelijk zijn.Harrie schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 07:34:
[...]
Zouden ze het trucje met de compressieverhouding alleen in hun eigen motor kunnen hebben? Als het is door een bepaald onderdeel uit een materiaal te maken wat meer uitzet? En in de andere motoren dan een meer "standaard" materiaal?
Maar er zullen wel snel analyses komen van acceleratie cijfers van Mercedes vs McLaren denk ik
Mijn boefje is liev!
Als de achteras niet vergrendeld natuurlijk...
Maar dit verwachte ik wel een beetje qua verhoudingen.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Kwal van een Russel, waar haal je dat vandaan?JoteW schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 07:19:
En die kwal van een RUS pakt natuurlijk ook gewoon pole, zonde.
never argue with a moderator, he will shut your account down.
En denk dat als je aan Cadillac had gezegd dat ze voor Verstappen zouden starten, ze een gat in de lucht hadden gesprongen.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Kan nog van alles gebeuren natuurlijk
Hier en daar wat interviews danwel akkefietjes gemist van/met hem?Speedster schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 07:38:
[...]
Kwal van een Russel, waar haal je dat vandaan?
Is oke zegt die net op ViaplayJB schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 07:37:
Al iets meer bekend over Max? Die leek last te hebben van zijn hand.
Ja, I know, maar in alle testen zijn ze dat ook
Aah mooi! Viaplay toch nog een keer ergens goed voor, dank
Mijn boefje is liev!
Toto:
:strip_exif()/f/image/kCaDYAS5iBGUAY730qYGscGG.jpg?f=fotoalbum_large)
En wat een gemis dat de wagens niet meer full speed/ commitment door de bochten gaan door energy saving.
Max op viaplay.
Bij het aan remmen slaat de achteras compleet vast.
Max heeft het niet zo naar zijn zin momenteel, nieuwe regels en auto is nog niet top.
ISACK!! 👏
— Formula 1 (@F1) 7 maart 2026
He secures his best ever starting position on his Red Bull debut with a P3 at Albert Park 😎#F1 #AusGP pic.twitter.com/TB4O7qb6ct
:strip_exif()/f/image/FIQ5sJhkb8uyCTj82UdRz0eg.jpg?f=fotoalbum_large)
ISACK HADJAR! 👏 A brilliant Qualifying performance, bring on Race Day!
— Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) 7 maart 2026
An unfortunate ending to Q1 for Max, but it is all to play for in tomorrow's race 🏁
Result 🏁 | RUS, ANT, Isack P3 👏, LEC, PIA, NOR, HAM, LAW, LIN, BOR.#F1 || #AusGP 🇦🇺 pic.twitter.com/Div89s50ww
[ Voor 6% gewijzigd door Gynnad op 07-03-2026 07:49 ]
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Tsjah, Toto zelf geeft 2 - 3 PK aan, Max zegt zet er maar een 0 achter. Laat de waarheid in het midden liggen, het is hoe dan ook een redelijke winst is een sport waar t om kleine marges gaat. Ik zeg ook niet dat alles daar aan te wijden is, maar dit is niet zomaar wat roepen. Het maakt wel degelijk verschil en zorgt er nu voor dat het gat groter is dan in ieder geval ik zou willen.henri86 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 07:27:
[...]
Als mensen nu eens op zouden houden met Mercedes' snelheid aan de motor toe te wijden....![]()
Ze hebben gewoon de beste auto hier neergezet; beste chassis, beste integratie met de PU, etc.
Als die seconde de motor is, zouden de Mclaren's ergens onderaan het midfield behoren te staan en de Williams min of meer dead last.
Signature
Nope, daar reden de andere teams met minder vermogen.Harrie schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 07:47:
[...]
Ja, I know, maar in alle testen zijn ze dat ook
In de race ga je daar niet zo’n last van hebben verwacht ik. Daar is lift & coast al langer aanwezig, en dat zal nu veel meer zijn. Maar in de kwali moet je toch wel een full push lap kunnen doen zou je zeggen
En betreft de uitslag: prima dat Mercedes een goede wagen + motor heeft gebouwd, maar het is wel bizar dat McLaren als klantenteam er zo ver achter staat. Is de Mercedes wagen dusdanig goed en die van McLaren slecht…?
RBR verrast me overigens wel. Zeker met een Ford (jaja, is alleen het naampje
We gaan het meemaken morgenochtend
Als de gewichtsditributie van de motor en de aankoppelpunten kloppen is er weinig reden dat het chassis en downforce totaal niet kloppen. (de andere gedragingen van de motor zijn vrij instelbaar.)Holk schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 07:53:
Toch verrassend dat Alonso een relatief goede tijd heeft kunnen neerzetten in dat hok. Bijna Q2, knap
Maw dan zou het Newey deel dus relatief goed moeten zijn. (moet ook wel, met zoveel kunde/ervaring zou hij eerder perongeluk goed moeten zitten dan verkeerd.)
How do you save a random generator ?
Het is de combinatie van motor en wagen. De motoren van de Mercedes teams zijn volgens de regels gelijk. Mercedes heeft dus ook gewoon een goede wagen gebouwd.Damian schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 07:29:
[...]
Tis wel voornamelijk de motor. Analyses van andere teams en de F1 TV techies.
"When you grow up your heart dies"
Daarnaast zou het issue vooral morgen in de race moeten zijn. Met de trillingen.enchion schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 07:57:
[...]
Als de gewichtsditributie van de motor en de aankoppelpunten kloppen is er weinig reden dat het chassis en downforce totaal niet kloppen. (de andere gedragingen van de motor zijn vrij instelbaar.)
Maw dan zou het Newey deel dus relatief goed moeten zijn. (moet ook wel, met zoveel kunde/ervaring zou hij eerder perongeluk goed moeten zitten dan verkeerd.)
Manier van deployment kan natuurlijk wel verschil maken. En als je dan tijdens de tests met minder vermogen hebt gereden, kan ik me voorstellen dat dat niet representatief is.sjaool schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 07:58:
[...]
Het is de combinatie van motor en wagen. De motoren van de Mercedes teams zijn volgens de regels gelijk. Mercedes heeft dus ook gewoon een goede wagen gebouwd.
Wat je misschien ook zou kunnen zien als competitievervalsing.
[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 07-03-2026 08:00 ]
Dit is niet wat F1 zou moeten zijn.
Jammer.
Ik zeg ook niet dat de motor niet beter is, maar dit verschil kan je niet toeschrijven aan de motor.mouzetc schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 07:49:
[...]
Tsjah, Toto zelf geeft 2 - 3 PK aan, Max zegt zet er maar een 0 achter. Laat de waarheid in het midden liggen, het is hoe dan ook een redelijke winst is een sport waar t om kleine marges gaat. Ik zeg ook niet dat alles daar aan te wijden is, maar dit is niet zomaar wat roepen. Het maakt wel degelijk verschil en zorgt er nu voor dat het gat groter is dan in ieder geval ik zou willen.
Dan zou McLaren's auto op het niveau van de Haas zitten, en Williams en Alpine - afgezien van Cadillac - met enige afstand de slechtste auto's hebben.
Laptime winst uit de motor haal je niet alleen uit het vermogen, bijv. ook
- Met een beter chassis, zoals efficiëntie, kan je ook veel meer laptime uit de motor halen doordat je beter met je - gelimiteerde hoeveelheid - energie om kan gaan.
- Met een betere optimalisatie van waar en hoeveel te rechargen en deployen.
[ Voor 3% gewijzigd door henri86 op 07-03-2026 08:06 ]
UIt elk interview ongeveer waar meneer de gladjakker uithangt en anderen de schuld geeft van zijn eigen fouten, laatste voorbeeld Lindblad die de schuld krijgt omdat meneer zomaar de fastlane in wil schietenSpeedster schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 07:38:
[...]
Inhalen op Albert Park? Ik ben heel benieuwd.Bvanham schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 08:10:
ben benieuwd morgen. Aan Hadjar zijn positie is te zien dat het potentieel wel in de auto zit. Nu nog leren om deze divas te temmen.
Morgen nieuwe kansen. En inhaalraces zijn altijd leuker dan gewone..
Sowieso benieuwd naar morgen, echt betrouwbaar zijn de auto’s nog niet.
In je eerste reply vernoem je de motor niet, vandaar. Maar denk dat we op dezelfde lijn liggen, waar ik de motor gewoon wat meer de schuld geef. Al met al gewoon alsnog jammer. Maar een seizoen met meerdere autos die met elkaar kunnen vechten is gewoon vaak niet meer dan een droom.henri86 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 08:05:
[...]
Ik zeg ook niet dat de motor niet beter is, maar dit verschil kan je niet toeschrijven aan de motor.
Dan zou McLaren's auto op het niveau van de Haas zitten, en Williams en Alpine - afgezien van Cadillac - met enige afstand de slechtste auto's hebben.
Laptime winst uit de motor haal je niet alleen uit het vermogen, bijv. ook
- Met een beter chassis, zoals efficiëntie, kan je ook veel meer laptime uit de motor halen doordat je beter met je - gelimiteerde hoeveelheid - energie om kan gaan.
- Met een betere optimalisatie van waar en hoeveel te rechargen en deployen.
Signature
Je kunt moeilijk beweren dat de motor het verschil maakt als er vier teams met die motor rijden.mouzetc schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 08:16:
[...]
In je eerste reply vernoem je de motor niet, vandaar. Maar denk dat we op dezelfde lijn liggen, waar ik de motor gewoon wat meer de schuld geef. Al met al gewoon alsnog jammer. Maar een seizoen met meerdere autos die met elkaar kunnen vechten is gewoon vaak niet meer dan een droom.
Mag ik toch vinden? Vind het een arrogant mannetje met hele nare trekjesSpeedster schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 07:38:
[...]
Twente komt eraan!
En Russell, misschien niet de meest charismatische ooit, maar het is absoluut geen pannenkoek. Ieder z'n voorkeur natuurlijk maar in race topics reken ik ze af op prestaties op de baan. De rest is randzaak voor me.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Mercedes bouwt al jaren een goed auto. Plank werd even misgeslagen in 2022 met de zero-pod maar de algemene mening was dat het concept wel had kunnen werken maar niet bij het type auto.MikeyMan schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 08:20:
[...]
Je kunt moeilijk beweren dat de motor het verschil maakt als er vier teams met die motor rijden.
Kan me eigenlijk weinig races herinneren waarin RUS nou echt opviel en geweldig was. Bahrein 2020(?) met die invalbeurt voor HAM en Spa 2021 met de P2 kwalificatie. Dat hij pas na zoveel jaar Williams eindelijk eens de overstap naar Mercedes mocht maken zegt ook wel iets denk ik.Bundin schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 08:22:
Mercedes is gewoon goed in het bouwen van een package met nieuw type motor, niet de eerste keer dat we dit zien. Hopelijk duurt het niet zo lang als bij het turbo-hybride tijdperk voordat (bijna?) het hele veld een beetje in elkaar schuift, maar het is een formule klasse en dus hoort dit erbij. Ontwikkeling van de wagen is een wezenlijk onderdeel van deze sport.
En Russell, misschien niet de meest charismatische ooit, maar het is absoluut geen pannenkoek. Ieder z'n voorkeur natuurlijk maar in race topics reken ik ze af op prestaties op de baan. De rest is randzaak voor me.
Beeld en (vooral) geluid: inkakkende toeren en snelheid.
Ik ga daar niet aan kunnen wennen LOL
Toen ie stil stond zei ie meteen al over de radio dat de as blokkeerde.Maarten_E schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 08:23:
Is al duidelijk wat er mis ging bij Max? Geblokkeerde aandrijfas of iets met de remmen?
Ik kijk morgenmiddag wel de samenvatting op YT. Dit is F1 onwaardig.mikkelnl schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 08:30:
Commentator: "X is on a flying lap!"...!
Beeld en (vooral) geluid: inkakkende toeren en snelheid.
Ik ga daar niet aan kunnen wennen LOL
Zero compensation
Wat heb je aan een quali vleugel, je mag hem niet wisselen voor de race.
Was dat omdat Russell niet leverde of omdat Mercedes gewoon geen reden had om te wisselen? Hamilton zat prima en Bottas was een prettige tweede rijder die z'n rol accepteerde. Waarom die dynamiek slopen met een wissel zolang er gewonnen wordt?pjlgt schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 08:29:
[...]
Kan me eigenlijk weinig races herinneren waarin RUS nou echt opviel en geweldig was. Bahrein 2020(?) met die invalbeurt voor HAM en Spa 2021 met de P2 kwalificatie. Dat hij pas na zoveel jaar Williams eindelijk eens de overstap naar Mercedes mocht maken zegt ook wel iets denk ik.
En nee, ik zet Russell niet bovenaan de lijst van meeste natuurlijke talent, maar ook zeker niet onderaan.
Leclerc had 'deployment issues' in z'n Q3 ronde en dat is goed te zien in 7-11 waar hij opvallend langzamer is.
Verder valt op dat
- Hadjar lagere minimum snelheden heeft in de bochten (remt verder af om meer energie op te wekken)
- Hadjar op ieder recht stuk de 8e versnelling gebruikt, terwijl Leclerc en Russell deze alleen van bocht 8 tot 9 gebruiken.
- Mercedes langere versnellingen heeft (in ieder geval een aanzienlijk langere 8e); als je naar 8-9 kijkt rijden ze alledrie in de 8e. Hadjar/Russell zelfde snelheid, maar Hadjar een paar 100 RPM meer. Leclerc/Russell zelfde RPM, maar Leclerc aanzienlijk lagere snelheid. Maar je ziet Russell ook overal later opschakelen.
[ Voor 3% gewijzigd door henri86 op 07-03-2026 08:45 ]
meenkdrie schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 08:48:
Verstappen natuurlijk weer veel te agressief met het materiaal omgegaan!
"Guns fire bullets, or shells, or plasma, DID I MENTION I NEED AMMO?"
Dat is bijna niet te geloven als je de verschillen ziet met de andere teams met een Mercedes motor.sjaool schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 07:58:
[...]
Het is de combinatie van motor en wagen. De motoren van de Mercedes teams zijn volgens de regels gelijk. Mercedes heeft dus ook gewoon een goede wagen gebouwd.
Mag niet.Robbie T schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 08:54:
Mercedes kan toch 'gewoon' een ander type motor leveren aan de klantenteams? De motor zoals ontwikkeld voor het trucje met de compressie. Of staat er ergens dat de motor exact hetzelfde moet zijn als het hoofdteam
Zero compensation
Ik dacht dat Bottas 5 plekken had vanwege zijn laatste race...
Hardware & software moet exact hetzelfde zijn. Dus ook geen engine modes die alleen het fabrieksteam gebruikt.Robbie T schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 08:54:
Mercedes kan toch 'gewoon' een ander type motor leveren aan de klantenteams? De motor zoals ontwikkeld voor het trucje met de compressie. Of staat er ergens dat de motor exact hetzelfde moet zijn als het hoofdteam
Echter, waar/hoe/hoeveel je harvest/deployed, dat programmeert ieder team zelf (uiteraard ook afkijkend bij de concurrentie) en daar zitten meerdere tienden winst/verlies in.
Alles wat ouder is dan 12 maanden geleden, vervalt.Shinji schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:03:
[...]
Ik dacht dat Bottas 5 plekken had vanwege zijn laatste race...
Sorry voor de AI samenvatting maar beter kan ik het niet verwoorden.Robbie T schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 08:54:
Wat de FIA-regels zeggen
In de technische reglementen staat dat een motorfabrikant één homologatie-dossier indient voor zijn power unit. Dat dossier geldt voor alle teams die die motor gebruiken.
De regels vereisen dat alle power units van dezelfde fabrikant:
Identiek zijn volgens het homologatie-dossier
Met dezelfde control-software draaien
Op dezelfde manier bediend kunnen worden
Dezelfde specificaties voor brandstof en motorolie gebruiken (tenzij een klantteam bewust een andere leverancier kiest)
Met andere woorden:
Mercedes mag niet een sterkere motor voor zichzelf houden en een zwakkere aan McLaren, Williams of Alpine geven.
De hardware en software moeten technisch hetzelfde zijn voor alle teams.
Wat wel mag verschillen
Hoewel de motor zelf identiek moet zijn, kunnen er wel kleine verschillen ontstaan door:
Installatie in de auto
koeling
uitlaat
packaging
→ Dat is per team anders en kan performance beïnvloeden.
Brandstof of olie
Klantteams mogen een andere leverancier kiezen (bijv. een eigen brandstofpartner).
Wanneer upgrades worden gebruikt
Een upgrade moet beschikbaar zijn voor alle teams, maar een klantteam kan ervoor kiezen hem later te gebruiken.
Productietoleranties
Kleine verschillen tussen individuele motoren kunnen bestaan (zoals bij elk mechanisch product).
Specifiek voor 2026
De nieuwe 2026-motoren (1.6 L V6 met ongeveer 50% elektrisch vermogen) vallen onder dezelfde filosofie:
één homologatie
dezelfde specificatie voor fabrieksteam en klanten.
Kort samengevat
Ja: volgens de FIA moeten klantenteams dezelfde motor-specificatie krijgen als het fabrieksteam.
Nee: een fabrikant mag niet bewust een “mindere” motor leveren.
Maar: prestaties kunnen nog verschillen door installatie, brandstof, koeling en timing van upgrades.
✅ Daarom kan een klantenteam soms sneller zijn dan het fabrieksteam met dezelfde motor (bijv. McLaren vs Mercedes in sommige seizoenen).
"When you grow up your heart dies"
Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior
Zin in morgen! Zal Ferrari zoals voorspeld uit de startblokken schieten? Hoe dominant is Mercedes? Gaan ze iedereen lappen? Hoever kan Verstappen naar voren lopen.
George als wereldkampioen heb ik vrede mee. Het is niet mijn favoriete coureur op de grid. Maar een andere WK dan het vorige jaar vind ik altijd lekker.
De grin van Wolff doet me aan deze meme denken:
:no_upscale():strip_exif()/f/image/sUlxqWj7YzAeQxEYwO26hGPW.avif?f=user_large)
[ Voor 29% gewijzigd door Mog op 07-03-2026 09:23 ]
Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357
Nog belangrijker, wat vinden wij de kijkers ervan.Lekker Ventje schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:08:
Hadjar gaf na afloop aan het niks te vinden. Hij wil volgas kunnen rijden in een kwalificatieronde in plaats van in moeten houden op het rechte stuk.
Ik tot nu toe tenenkrommend vooral de onboard beelden. Formule E met een range extender.
Ah, nieuwe regels blijkbaar. Zag het gister nog wel bij Matt en Tommy voorbij komen.pjlgt schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:05:
[...]
Alles wat ouder is dan 12 maanden geleden, vervalt.
Dit seizoen slaan we voorlopig maar over. Wat een nonsense.
Ik werd vooral moe van het woord nieuw, alles was nieuw en dat moet dan 1000x herhaald worden door de commentatoren. Want we weten nog niet dat er wat dingen veranderd zijn dit jaar na 999x te hebben gehoord.Kadett schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:25:
[...]
Nog belangrijker, wat vinden wij de kijkers ervan.
Ik tot nu toe tenenkrommend vooral de onboard beelden. Formule E met een range extender.
Ik weet niet of het belangrijker is wat wij er van vinden, maar ben het wel eens met jouw mening. Verschrikkelijk die onboards en het geluid van de motoren. Het is net als met de elektrische auto's op de openbare weg, je bent veel bezig met het managen van de batterij als je een eindje moet rijden. De techniek is gewoon verre van volwassen en zorgt voor irritaties bij de rijders en nu ook bij ons kijkers.Kadett schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:25:
[...]
Nog belangrijker, wat vinden wij de kijkers ervan.
Waar zie je ze afremmen? De batterij houdt er voor het einde van het rechte stuk mee op en ze schakelen vroeger terug om de batterij na de exit weer in te kunnen zetten.Justevo schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:33:
Teruggekeken. Ik zie auto's bewust afremmen op de rechte stukken.
Dit seizoen slaan we voorlopig maar over. Wat een nonsense.
Zit dat niet tussen je oren? De rondetijd ligt niet zo ver van vorig jaar vandaan?Aardappelbakker schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 07:55:
Met enige vertraging de kwali gekeken, maar het voelt meh. Het is al eerder gezegd in andere woorden, maar de commentator geeft aan dat Hulk met een erg goede ronde bezig is. En dan zie je het beeld en het lijkt wel of hij met een outlap bezig isHet was wel degelijk een push lap… dit voelt zo niet F1.
Terugschakelen = langzamer gaanMog schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:36:
[...]
Waar zie je ze afremmen? De batterij houdt er voor het einde van het rechte stuk mee op en ze schakelen vroeger terug om de batterij na de exit weer in te kunnen zetten.
Drivers are now also having to aggressively downshift into corners, entering them at vastly reduced speeds, the cars dividing the drivers.
Waar denk je dat die energie anders vandaan komt?
[ Voor 17% gewijzigd door Justevo op 07-03-2026 09:44 ]
Dit inderdaad.MikeyMan schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 07:28:
Serieus... Die quali is ook helemaal ruk zo... De hele spanning is eruit in afwachting van of er nog accu over is aan het einde... Twee paarse sectoren zegt niks als de laatste sector inkakt.
Had verwacht dat dat in de quali nog enigszins goed zou gaan.
Dat een team (in dit geval Mercedes) bij het begin van een seizoen met nieuwe reglementen ver voor ligt was bijna te verwachten. En hopelijk gaan de voorzieningen die de FIA voor dit soort gevallen heeft ingebouwd werken.
Maar het algehele beeld van de hele show is nu zeer.... underwhelming. Auto's die ergens op een recht stuk vertragen om de batterij op te laden? Weet niet of ik dat als F1 fan ga trekken.
Hopelijk is de race morgen beter.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Klopt, en daarbij mag je niet vergeten dat, zelfs al hadden we de motoren van vorig jaar, de wagens dit jaar sowieso een heel stuk trager zouden zijn omdat ze veel minder downforce hebben.NiaX schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:37:
[...]
Zit dat niet tussen je oren? De rondetijd ligt niet zo ver van vorig jaar vandaan?
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Maar de rondetijd is wel trager dan vorig jaar, in een sport die het neusje van de zalm zou moeten zijn, en dat komt niet doordat de wagens niet sneller zijn maar omdat ze expres afremmen vanwege de batterij. Daardoor voelt het een stuk trager dan het wellicht daadwerkelijk is. Het slaat gewoon nergens op dat je een wagen snelheid ziet minderen op een recht stuk terwijl de coureur het pedaal volledig heeft ingetrapt.NiaX schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:37:
[...]
Zit dat niet tussen je oren? De rondetijd ligt niet zo ver van vorig jaar vandaan?
Als de race morgen tegenvalt zet ik direct m'n abonnement stop in ieder geval want dit is niet F1 in mijn ogen.
Mog schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:36:
[...]
Waar zie je ze afremmen? De batterij houdt er voor het einde van het rechte stuk mee op en ze schakelen vroeger terug om de batterij na de exit weer in te kunnen zetten.
:strip_exif()/f/image/qjPSZkxOK0rOC5jufl3qG8nP.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier duidelijk te zien, dit hoort niet.
sainz 57 km/h superclipping pic.twitter.com/mou4MjUQGs
— 🦋 berke’s (@virtuozgitarist) 6 maart 2026
Het eea. managen in de race is prima wat mij betreft. Dat hoort erbij. Maar de kwalificatie moet gewoon vol gas kunnen. Jammer dit. Bij een circuit met meer remzones zal dat wel beter gaan.
Ik was wel positief verrast met de prestatie van Hadjar !
[ Voor 9% gewijzigd door Plenkske op 07-03-2026 10:04 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Dat is niet afremmen, dat is vertragenTinusXIII schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:59:
[...]
[Afbeelding]
[Embed]
Een wezenlijk verschil
Nou ik ga geen abbo meer afsluiten hierdoor en denk dat er veel meer mensen die keuze gaan maken. Dan eventueel het gemis van toeschouwers. Wil je op Monza nog op de tribune zitten voor 800 euro om auto's langzamer te zien gaan einde van rechte stuk.Khun41 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:35:
[...]
Ik weet niet of het belangrijker is wat wij er van vinden, maar ben het wel eens met jouw mening. Verschrikkelijk die onboards en het geluid van de motoren. Het is net als met de elektrische auto's op de openbare weg, je bent veel bezig met het managen van de batterij als je een eindje moet rijden. De techniek is gewoon verre van volwassen en zorgt voor irritaties bij de rijders en nu ook bij ons kijkers.
Dit is niet best, ik begin langzaam m'n interesse te verliezen, het is meer een managementrace dan echt racenTinusXIII schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:59:
[...]
[Afbeelding]
[Embed]
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
Ik sta er ook precies zo in. 10maart vernieuwd mn f1tv abbo en ik vraag me serieus af of ik het de 95e nog waard vind.SomerenV schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:57:
[...]
Maar de rondetijd is wel trager dan vorig jaar, in een sport die het neusje van de zalm zou moeten zijn, en dat komt niet doordat de wagens niet sneller zijn maar omdat ze expres afremmen vanwege de batterij. Daardoor voelt het een stuk trager dan het wellicht daadwerkelijk is. Het slaat gewoon nergens op dat je een wagen snelheid ziet minderen op een recht stuk terwijl de coureur het pedaal volledig heeft ingetrapt.
Als de race morgen tegenvalt zet ik direct m'n abonnement stop in ieder geval want dit is niet F1 in mijn ogen.
We kunnen als fan eigenlijk maar op 1 manier onze stem laten horen en dat is met onze portemonnee.
Formule 1 is nu een raceklasse waarin de coureurs van het gas gaan in de mooiste bochtencombinatie van het circuit, ín de kwalificatie. Deze sport neemt een groot risico met hun aantrekkingskracht. Je bent zo geen raceklasse, maar een spaarklasse. Eigenlijk schandalig. #F1
— Joost Nederpelt (@JoostNederpelt) 7 maart 2026
Laten we nieuwe regels maken met veel onderhuidse techniek waar de fan niets van kan zien maar wel dat we kunnen zeggen dat we lekker duurzaam zijn en zo.
— Olav Mol®️ (@Olav_Mol) 7 maart 2026
Goede keus F1: not!! pic.twitter.com/rhRAgUYjc7
Laten we hopen dat het racen beter is! Ik heb nog een sprankje hoop dat er iets meer gekkigheid kan ontstaan tijdens de race.
Als we er van uit gaan dat max 3 tiende op zn teamgenoten heeft kan hij hopelijk nog wel in de buurt komen maar voor nu alle ingrediënten voor (persoonlijke) ergenissen.
Ja dan zit er nog een enorm gat tussen.Lynx schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 10:54:
Pfoe de coureurs (behalve ant en rus) zijn vernietigend over de motoren.
Als we er van uit gaan dat max 3 tiende op zn teamgenoten heeft kan hij hopelijk nog wel in de buurt komen maar voor nu alle ingrediënten voor (persoonlijke) ergenissen.
Niet zo ver? Gemiddeld bijna vijf procent.NiaX schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:37:
[...]
Ik heb niet meer het gevoel dat ik naar iets onmogelijks aan het kijken ben.
Blijf voorlopig nog wel kijken, maar met aanzienlijk minder passie, dat is zeker.
Misschien maar Jos in z'n rally avonturen gaan volgen 😅
Precies dat. Ik ben normaal niet snel negatief over dingen, maar hier is behoorlijk wat werk aan de winkel om er nog iets van te maken...keroner schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:10:
Ben er gelukkig niet voor opgestaan. Wat is dit treurig. Onboards zijn echt alles zeggend. Waar er voorheen echt een bocht ingehakt werdt (wat F1 zo magisch maakt) gaan ze nu liftend door de bocht.
Ik heb niet meer het gevoel dat ik naar iets onmogelijks aan het kijken ben.
Blijf voorlopig nog wel kijken, maar met aanzienlijk minder passie, dat is zeker.
Misschien maar Jos in z'n rally avonturen gaan volgen 😅

Verstappen, Sainz en Stroll mogen ondanks dat ze zich niet binnen de 107% hebben gekwalificeerd meedoen aan de race.

Nieuwe componenten al voor Russel waaronder een energy store en control electronics. Van beide maag je maximaal 2 in een seizoen gebruiken zonder dat dat een straf oplevert.
Krijg nu een beetje het "dat kan ik ook" gevoel 😂. Onzin natuurlijk, maar met 260kmh foot down vol insturen is onmenselijk. En dat is gewoon weg.albino71 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:12:
[...]
Precies dat. Ik ben normaal niet snel negatief over dingen, maar hier is behoorlijk wat werk aan de winkel om er nog iets van te maken...
Dat was het al. Hoeveel races hebben we gezien met volle bak bandenmanagement om maar geen extra stop te hoeven maken? Volle bak racen is al seizoenen lang dood. Misschien hier en daar wat push laps maar het feit dat we de term push lap gewoon vinden zegt al wat.Mad-Matt schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 10:17:
[...]
Dit is niet best, ik begin langzaam m'n interesse te verliezen, het is meer een managementrace dan echt racen
Er is nu een beetje teamspecifieke data publiek geworden (wanneer en hoe schakelen, waar deployen, waar rechargen) , dat wordt ieder event meer. De langzame gaan leren van de snelle en dat is mooi. Ook qua performance en upgrades gaat er nog een hoop gebeuren waardoor het interessant blijft. Teams gaan bijv. ongetwijfeld nog meer downforce vinden.
En quali pace zegt niet altijd veel over race pace over anderhalf uur met wisselende omstandigheden en fuel load. Ik zie het niet zo somber in op het moment.
3.5 seconde verschil tov de polen vorig jaar is best flink toch?NiaX schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:37:
[...]
Nieuw regelement, 7 a 8 tienden tov 2022.D-Ed schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:19:
[...]
3.5 seconde verschil tov de polen vorig jaar is best flink toch?
0.6s langzamer t.o.v. 2022, de start van de vorige regelwijziging. Eerlijker vergelijk.D-Ed schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:19:
[...]
3.5 seconde verschil tov de polen vorig jaar is best flink toch?
De vraag is waar er nog gepusht gaat worden..Bundin schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:19:
[...]
Dat was het al. Hoeveel races hebben we gezien met volle bak bandenmanagement om maar geen extra stop te hoeven maken? Volle bak racen is al seizoenen lang dood. Misschien hier en daar wat push laps maar het feit dat we de term push lap gewoon vinden zegt al wat.
Er is nu een beetje teamspecifieke data publiek geworden (wanneer en hoe schakelen, waar deployen, waar rechargen) , dat wordt ieder event meer. De langzame gaan leren van de snelle en dat is mooi. Ook qua performance en upgrades gaat er nog een hoop gebeuren waardoor het interessant blijft. Teams gaan bijv. ongetwijfeld nog meer downforce vinden.
En quali pace zegt niet altijd veel over race pace over anderhalf uur met wisselende omstandigheden en fuel load. Ik zie het niet zo somber in op het moment.
Als double gauche spa of Senna s's Susuka gelift gaat worden voor de opvolgende straights is het gewoon veel minder magisch. Niet meer het ultime waar F1 voor staat, toch?
Wat een drama voor Verstappen, geen goed begin van het seizoen. Maar zijn woorden in interview na de crash zegt alles, en ik weet dat meer coureurs er zo over denken. Het is geen racesport meer maar een energiebesparende sport;
Zijn woorden: "Volgens Max dwingen de regels coureurs om minder gas te geven om energie te sparen, wat indruist tegen elk instinct van een racer."
Hier nog even weer een keer beelden van het moment, als deze nog niet gedeeld waren (gok van wel);
Maar verder een geweldige kwalificatie, waar komen Mercedes en Hadjar opeens vandaan!? Wauw wat een top 3 zeg, ben nu al benieuwd naar morgen
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
3,5 seconden is in F1 behoorlijk. Zeker over een relatief snelle baan. Maar ja, het was natuurlijk wel duidelijk dat de wagens langzamer zouden zijn. Maar het voelt voor mij gewoon niet als F1, waar ze op z’n minst in de kwali gewoon volgas kunnen gaan. Dus ja, het zit tussen mijn oren, maar het doet mij wel iets qua beleving.NiaX schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:37:
[...]
We gaan het meemaken de komende tijd / jaren.
Ik nam het afremmen letterlijk. Waarschijnlijk doelde hij op het verminderen van vaart.Justevo schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:43:
[...]
Terugschakelen = langzamer gaan
Drivers are now also having to aggressively downshift into corners, entering them at vastly reduced speeds, the cars dividing the drivers.
Waar denk je dat die energie anders vandaan komt?
Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.
Verder zorgen de regels er ook voor dat de zogenaamde "race craft" ook weer anders wordt aangesproken. Lindblad, Hulkenberg en Russel lijken echt goed uit de voeten te kunnen. Ook Hamilton lijkt voor zijn doen wat beter voor de dag te komen dan de afgelopen dramatische seizoenen.
Verder is het seizoen nog lang, als we 3 of 4 races verder zijn zullen de eerste update pakketten wel weer aangekondigd gaan worden en voorzie ik nog wel wat verschuivingen in de standen.
Nog niet helemaal wakker merk ik?G_Dragon schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:25:
Maar verder een geweldige kwalificatie, waar komen Mercedes en Hadjar opeens vandaan!? Wauw wat een top 3 zeg, ben nu al benieuwd naar morgen
[Afbeelding]
Chocoball in "[F1 2026] Race 1 GP van Australië"
Huisregels van dit topic:
- Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
- Graag de slowchat beperken tot de vrije trainingen en races. Geef elkaar de ruimte om daarbuiten meer inhoudelijke discussies te voeren.
- Hou het een beetje gezellig. Je persoonlijke frustraties over commentaar, coureurs, andere participanten in dit topic, of wat dan ook, zijn hier niet welkom.
- Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen, gesneer of vervelende opmerkingen.
Overige topics:
- Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie:
[F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Viaplay in Nederland - Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij heen?
- Algemeen F1 nieuws / discussie kan uiteraard gewoon in: [F1] Seizoen 2026
- Andere race categorieën zijn hier offtopic, is er: Algemeen race topic Deel 3
- En voor gerelateerde randzaken is er: [F1] Randzaken
Dit topic sluit ergens in de week na de race.
| Als alternatief voor de slowchat is er #formule-1 op de Officiële Tweakers Discord |