[F1 2026] Race 1 GP van Australië Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste
Acties:
  • 62.535 views

Onderwerpen

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hari-Bo schreef op zondag 8 maart 2026 @ 21:38:
[...]

Max geen P1 dan is Max nooit blij en de Jumbo fans ook niet. In het verleden ook regel aanpassing met beweging in de rem zone etc, alles wat tegen hem werkt (dat geld voor elke competitief coureur) is negatief, als hij vooraan stond was het ook weer anders geweest.
Complete onzin natuurlijk.
Max is gewoon iemand die altijd eerlijk is en zijn mening geeft, in tegenstelling tot een Russel bijvoorbeeld.
Het zegt alles dat vooral Alonso, Hamilton, Max, Norris het helemaal niks vinden.

Maar ja, kennelijk zijn er ook mensen die het leuk vinden om te weten welke coureur het beste een batterij kan laden....
Als dit nog een paar races zo blijft, ga ik hooguit nog de samenvatting kijken. Enige hoop is dat dit nog komt omdat de teams en rijders nog fouten maken, omdat de techniek zo nieuw is.

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:27

Martinspire

Awesomeness

Joris748 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:22:
[...]

Het slaat gewoon nergens op dat ze op het einde van het rechte stuk meer dan 50 km/h langzamer rijden omdat de accu leeg is. Racen is zo lang mogelijk vol gas en zo laat mogelijk remmen. Deze manier van 'racen' is gewoon belachelijk.
Dat klopt echter niet. Ze moeten al jaren de banden managen. Of de warmte van de motor, de hoeveelheid brandstof die ze meenemen en een auto afstellen zodat ie op de hele baan goed is, niet alleen 1 specifieke bocht. En bij de kwalificatie heb je ook geen banden meer over als je de eerste bochten al als een bezetene gaat scheuren.

[ Voor 9% gewijzigd door Martinspire op 09-03-2026 10:02 ]

Martinspire - PC, PS5, XSX

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:37
CousinBoneless schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:59:
Ik keek zojuist de eerste 10 ronden nogmaals om al die overtakes tussen Russell/Leclerc nog eens te herzien, maar ik blijf bij mijn mening. Het is allemaal zo artificieel. Bekijk bijvoorbeeld nogmaals de overtake van Russel op Leclerc in ronde 7/8. Daar accelereert Russell zo ontzettend zichtbaar veel harder over een kort recht stuk waardoor hij Leclerc zonder enige vorm van moeite voorbij schiet. 2 Bochten later pakt Leclerc hem dan weer terug omdat Russell's batterij leeg is, maar ik vind dit echt waardeloos.
Is er een keer actie op de baan.. is het ook niet goed.
Ik had dezelfde mening voorheen met DRS. Daar gebeurde het zelfs dat men niet ging inhalen voor het detectiepunt omdat ze anders 'sitting-duck' waren na het inhalen omdat dan de ander DRS kreeg.

Nu moeten ze zelf opletten met de batterij. Geef je teveel voor het inhalen, dan schiet je er mooi voorbij, maar ben je daarna alsnog de sjaak. Dus dat is iets wat ze moeten leren om goed toe te passen.

*sowieso

• JB
  • Registratie: Mei 2002

JB

Cédric roelt!

DonJunior schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:01:
[...]

Nu moeten ze zelf opletten met de batterij. Geef je teveel voor het inhalen, dan schiet je er mooi voorbij, maar ben je daarna alsnog de sjaak. Dus dat is iets wat ze moeten leren om goed toe te passen.
Dat leek NOR heel goed te begrijpen, met als gevolg; geen inhaalacties mogelijk.

Mijn boefje is liev!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:00

Wom

De eerste paar ronden leken meer een replay van mijn races op Easy mode. Dat voelde wel erg kunstmatig aan. Ga het een paar races moeten aankijken, zal wat wennen worden denk ik zo. Als de coureurs zelf wat meer gewend zijn, zal het misschien wat natuurlijker overkomen. Vooral het plotselinge snelheidsverlies wat je her en der zag, komt wat vreemd over. Rempunten liggen echt op andere plekken, op basis van je acculading, zo interpreteer ik het. Dat gaf rare pogingen tot uitremacties.

Wel knap wat Mercedes laat zien. McLaren is met dezelfde techniek niet zo ver, wat wel aangeeft dat Mercedes een goede start heeft. Ook wel duidelijk dat in het pre-season je vooral naar Verstappen moet luisteren wat betreft verhoudingen. Al zijn voorspellingen en verwachtingen zijn wel uitgekomen eigenlijk.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:13
Damian schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:33:
[...]

Dat wisselen van de lead sloeg echt helemaal nergens op, dat had niets met laat remmen, harder een bocht in, risico nemen te maken. Dat had te maken met het drukken op een knoppie. Dit heeft helemaal niets met racen te maken.
Maar is dat dan zo heel veel anders dan het 'knopje' DRS gebruiken zoals ze de jaren hiervoor deden. Ik zie het liefst ook niet van die knopjes, maar dan zal er vermoed ik weer andere zaken moeten veranderen in de F1, want F1 laat anders ook steeds zien dat inhalen zonder 'hulp' in normale omstandigheden ook erg lastig is.

• ewrz
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 12:42
Had de indruk dat ze vanaf ronde 10 of zo bijna alleen maar de interval tijden lieten zien en niet de tijden tov de koploper. Die tijden maakten namelijk nogal duidelijk dat het een heel eenzijdige race was met een heel ongelijk veld. Geloof dat er rond ronde 24 al iemand op een ronde achterstand stond.

Ter vergelijking: Nummer 5 finishte nu 51 seconden achter de winnaar en had vanaf plek 7 had iedereen een of meerdere ronden achterstand. Vorig jaar finishte iedereen in dezelfde ronde en kwam de hekkesluiter (op de 14e plaats) 40 seconden na de winnaar over de finish.

Nou zal dat verschil wel wat kleiner worden met de ontwikkeling maar het is wel een heel groot verschil. En wie weet hoeveel performance Mercedes nog in de pocket aan het houden is.

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

alexbl69 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:23:
[...]

Er waren niet veel races die saai waren, maar het is wel afhankelijk van hoe je er naar kijkt.

Kon zelf enorm genieten van het strategische spel met de banden. Live timing erbij en zien dat iemand met een andere strategie een voorganger langzaam aan het binnen hengelen was. Een overtake kon het gevolg zijn van een strategie die vele ronden ervoor was ingezet. Voor veel mensen misschien saai, maar de data (rondetijden / type band / bandendegradatie) was voor mij de essentie van de F1.

Dat is nu helemaal weg. Rondetijden zeggen helemaal niks meer. Een voorsprong of achterstand jojoot seconden per ronde op en neer. Zelfs sectortijden tijdens met name de kwalificatie zijn waardeloos geworden. Iemand met 2 keer paars kan alsnog als 10e over de streep komen. De live timing is volkomen waardeloos geworden. Een overtake is niet langer de afsluiter van een uitgekiende strategie, maar het begin van een frustrerend kat- en muisspel omdat degene die inhaalt daarvoor wordt gestraft.

Maar misschien wordt ik hier zelf wel te oud voor :). Er zijn ook steeds minder mensen die urenlang boeken lezen, tiktok-style instant gratification is de norm geworden. En als er een groter publiek is voor deze show dan voor het 'oude' proper racen dan is er ook geen weg meer terug.
In de livetimings tonen ze nu de (interval) tijden ineens als bijv 5.1 sec dus alleen nog tienden. Is ook zoiets. :X

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dennism schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:05:
[...]

Maar is dat dan zo heel veel anders dan het 'knopje' DRS gebruiken zoals ze de jaren hiervoor deden. Ik zie het liefst ook niet van die knopjes, maar dan zal er vermoed ik weer andere zaken moeten veranderen in de F1, want F1 laat anders ook steeds zien dat inhalen zonder 'hulp' in normale omstandigheden ook erg lastig is.
Nouja, het is wel degelijk anders. Met DRS bleef de inhalende auto vaak wel voor. Nu heeft die met een beetje pech een lege accu, en wordt weer ingehaald. Totdat ook die accu weer leeg is. Anders? Ja... Beter? Mwoh...

Nu verwacht ik dat op dat vlak van deze race een hoop geleerd is. Wat er waarschijnlijk voor zal zorgen dat ze wel oppassen met inhalen voortaan :X

Ik vind dat inhalen op zich ook nog het minste probleem. De inconsistente snelheidsverschillen vind ik veel vervelender. Als ook het inkakken op een recht stuk.

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:31

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Ik heb er een nachtje over kunnen slapen.

Als ik voor mezelf kijk wat voor mij racen in het algemeen leuk maakt:
1: Coureurs die onmogelijk lijkende dingen doen met een auto / motor
2: De standaard principes van racen volgen: Ideale lijn rijden, laat remmen, vroeg op je gas, hogere bochtsnelheid is betere rondetijd in het algemeen
3: Inhalen door
- op een recht stuk overspeed te hebben door eerder op je gas bocht uit of met meer snelheid bocht uit
- door meer grip weten te vinden in de bocht of heldendaden verrichten door buitenom te gaan
- door iemand aan het einde van een recht stuk uit te remmen
Voor de F1 komt daar nog bovenop
4: Rijden in de technisch meest geavanceerde open wiel auto's met bakken vermogen en bijbehorende jankende motoren en 'onmenselijke' snelheden.

Plot ik dit op de huidige F1 zijn voor mij alle punten compleet weggehaald. Het ziet er niet meer uit als 'racen'. Het voelt kunstmatig, coureurs verliezen snelheid op het rechte stuk om de accu te laden en als je de powerup gepakt hebt slaagt je inhaalactie. De coureur is meer bezig met energiemanagement dan besturen van de auto en de auto die het snelst door de bochten komt is niet de auto die de snelste rondetijd rijd.

Als ze 50/50 verhouding willen hebben in vermogen kan dat wat mij betreft gewoon, maar zet er dan een limiet op zonder de regen te beperken. Cap beide motoren op 400kw en laat ze verder vrij.

Het meest ironische is nog dat de oplossing voor dit probleem in mijn ogen unlimited regen is en dat is mogelijk door regen op de vooras. En welke team heeft dit tegengehouden? Mercedes.. Naar ik begrijp waren zij de enige dit hier voor gingen liggen omdat ze bang waren dat Audi dan een voordeel zouden hebben.

Sys Specs

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:24
ewrz schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:06:
Had de indruk dat ze vanaf ronde 10 of zo bijna alleen maar de interval tijden lieten zien en niet de tijden tov de koploper. Die tijden maakten namelijk nogal duidelijk dat het een heel eenzijdige race was met een heel ongelijk veld. Geloof dat er rond ronde 24 al iemand op een ronde achterstand stond.

Ter vergelijking: Nummer 5 finishte nu 51 seconden achter de winnaar en had vanaf plek 7 had iedereen een of meerdere ronden achterstand. Vorig jaar finishte iedereen in dezelfde ronde en kwam de hekkesluiter (op de 14e plaats) 40 seconden na de winnaar over de finish.

Nou zal dat verschil wel wat kleiner worden met de ontwikkeling maar het is wel een heel groot verschil. En wie weet hoeveel performance Mercedes nog in de pocket aan het houden is.
Je kan niet vergelijken met vorig jaar omdat de race toen regen condities had. In ieder geval begon het nat, ik weet niet meer precies hoe de rest van de race was.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Exocet schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:00:
[...]
Complete onzin natuurlijk.
Max is gewoon iemand die altijd eerlijk is en zijn mening geeft, in tegenstelling tot een Russel bijvoorbeeld.
Het zegt alles dat vooral Alonso, Hamilton, Max, Norris het helemaal niks vinden.
Denk het ook idd.
Als Max op een of andere miraculeuze wijze P1 had gehaald, had hij nog steeds laten weten dat het racen met deze formule nog steeds ‘kut met peren’ was, maar hij wel blij was om te winnen :p

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:30

Mad-Matt

TheDoctor#2181

DonJunior schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:18:
[...]

Ik ben niet specifiek fan van een coureur. Ik kan het net zo waarderen als HUL wint als dat VER wint. (om maar een random voorbeeld te noemen)
Vond het ook wel prima dat NOR het kampioenschap won, gewoon om het een beetje op te schudden allemaal.
Toen RUS bij Williams reed vond hem ik echt wel een toffe peer.. ik weet niet wat het Mercedes team met mensen doet, maar ik merk dat ik het ook lastig vind om hem nu te zien winnen. Zijn zelfvoldane voorkomen trek ik niet zo goed. Jammer wel.
Ik denk niet zozeer dat het aan Mercedes ligt, maar aan de Britse "entitlement".

Russel:
was een toffe peer bij Williams, bij Mercedes ook nog wel, tot hij vond dat hij overwinningen verdiende, toen begon hij naast z'n schoenen te lopen.

Norris:
Leuk ventje die grappig was en aardig kon sturen. Toen werd hij door Zak op een voetstuk geplaatst en begon hij wat races te winnen, het grappige ventje veranderde in een arrogant mannetje dat vond dat hij recht had op dingen.

Jammer. Ik hoop niet dat Bearman hetzelfde traject gaat bewandelen.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:13
MikeyMan schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:15:
[...]

Nouja, het is wel degelijk anders. Met DRS bleef de inhalende auto vaak wel voor. Nu heeft die met een beetje pech een lege accu, en wordt weer ingehaald. Totdat ook die accu weer leeg is. Anders? Ja... Beter? Mwoh...
De wijze is anders, maar DRS is imho net zo artificieel (of je er nu voorblijft of niet) als een boost knopje waarbij de achterligger iedere ronde iets meer mag opladen en dan inzetten. En dat was waar mijn punt over ging, boost of DRS het is beide inhalen met een 'knopje' en niet 'op eigen kracht'. Dat DRS na jaren van conditionering dan op dit moment wat beter oogt, snap ik. Maar ik vraag me dan af of dat niet puur gewenning is geweest aan DRS na al die jaren van gebruik.

• Jorah_Newstone
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13:01
Redbull had ook een probleem met de batterijen zelf, als ze dat kunnen fixen dan staan ze er wat beter bij.

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Dennism schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:25:
[...]

De wijze is anders, maar DRS is imho net zo artificieel (of je er nu voorblijft of niet) als een boost knopje waarbij de achterligger iedere ronde iets meer mag opladen en dan inzetten. En dat was waar mijn punt over ging, boost of DRS het is beide inhalen met een 'knopje' en niet 'op eigen kracht'. Dat DRS na jaren van conditionering dan op dit moment wat beter oogt, snap ik. Maar ik vraag me dan af of dat niet puur gewenning is geweest aan DRS na al die jaren van gebruik.
Dat. En er is minder downforce door oa een simpelere vloer dus los van het energy verhaal kan een deel van wat vorig seizoen wel ging, nu niet op dezelfde manier. Cornering speed bijvoorbeeld. En er is waarschijnlijk nog een hele hoop ruimte voor optimalisatie. Niet alleen in energy deployment strategie, maar ook in afstelling van de versnellingen, de nieuwe aero, tunen van de ice.

Race 1 met een nieuw concept vergelijken met de doorontwikkelde situatie van vorig seizoen is appels met schroevendraaiers vergelijken. Misschien blijft het doffe ellende en valt dit concept niet te redden maar daar is denk ik nog niet zo heel veel over te zeggen. En mogelijk blijft het, ook na verbeteringen, heel anders (en slechter) dan voorheen. Ik gok dat de sport dat ook wel overleeft. Ze zijn van rijdende sigaren, via een wagen met 6 wielen, double diffusers, een ground effect verbod, turbochargers, traction/launch control, niet meer bijtanken, KERS met beetje boost nu hier aangekomen.

Heel veel went. En zoniet, dan passen ze t wel aan want er zit te veel geld in het merk F1 om het te laten sterven.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:19
[...]

Maar gebruik van DRS heeft geen invloed op het uitkomen van de bocht daarna of het rechte stuk daarna. Als ze nu de boost inzetten, zijn ze op het volgende rechte stuk aangeschoten wild.

DRS maakt het aanremmen van de volgende bocht ook niet per definitie gemakkelijker, omdat ze met een hogere snelheid op de bocht aan komen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• CousinBoneless
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:58
[...]

DRS was ook niet altijd perfect, zeker op sommige circuits waar de DRS zone dermate lang was dat je een 'gratis DRS pass' kreeg. Maar..... op veel circuits bracht DRS de achtervolger slechts binnen schootsafstand op de voorligger zodat hij een poging kon doen om hem uit te remmen bij de aankomende bocht. Je had dan wel het gevoel dat de aanvallende coureur nog echt even zijn ballen op het blok moest leggen om de actie te laten slagen. Ook kon de verdedigende partij vaak nog iets doen zoals de verdedigende lijn opzoeken.

Met de huidige battery-overtakes (echt waar, kijk nogmaals de overtake van Russell op Leclerc in ronde 7) is het echt een Mario-kart boost. Een sportauto tegen Fiat Uno (en vervolgens weer omgedraaid).

Ik ben benieuwd hoe het de komende races gaat uitpakken, en omdat alles nieuw is was mijn eerste indruk na de ronde-lange 1-op-1 gevechten ook van: 'Wauw dit is cool!'. Maar daarna zonk het besef en de realisatie in dat het allemaal gekuntseld was...

• Danfoss

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

CousinBoneless schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:58:
[...]

Met de huidige battery-overtakes (echt waar, kijk nogmaals de overtake van Russell op Leclerc in ronde 7) is het echt een Mario-kart boost. Een sportauto tegen Fiat Uno (en vervolgens weer omgedraaid).

Ik ben benieuwd hoe het de komende races gaat uitpakken, en omdat alles nieuw is was mijn eerste indruk na de ronde-lange 1-op-1 gevechten ook van: 'Wauw dit is cool!'. Maar daarna zonk het besef en de realisatie in dat het allemaal gekuntseld was...
Het 'mario-kart' inhalen is ook een gevolg van het superclippen wat het snelheidsverschil vergroot. We gaan het nog zien wat er gaat gebeuren op circuits waar het clippen veel minder zal zijn.

Sys Specs

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:31
Danfoss schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:16:
[...]

Het 'mario-kart' inhalen is ook een gevolg van het superclippen wat het snelheidsverschil vergroot. We gaan het nog zien wat er gaat gebeuren op circuits waar het clippen veel minder zal zijn.
Superclippen en clippen? Kan je dat uitleggen ik begrijpdat niet.

never argue with a moderator, he will shut your account down.

• Danfoss

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Speedster schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:43:
[...]

Superclippen en clippen? Kan je dat uitleggen ik begrijpdat niet.
superclippen is dat ze aan het einde van het rechte stuk express langzamer gaan rijden om de batterij op te laden. Zie uitleg hier: YouTube: What is 'super clipping' - F1’s 2026 buzzword?⚡️

Sys Specs

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Danfoss schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:54:
[...]

superclippen is dat ze aan het einde van het rechte stuk express langzamer gaan rijden om de batterij op te laden. Zie uitleg hier: YouTube: What is 'super clipping' - F1’s 2026 buzzword?⚡️
"Dat ze nog vol gas rijden, maar dat de auto al 40 km/h eraf remt om de batterij weer bij te laden"
was mijn interpretatie van superclipping :)

PSN

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
YakuzA schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:01:
[...]

"Dat ze nog vol gas rijden, maar dat de auto al 40 km/h eraf remt om de batterij weer bij te laden"
was mijn interpretatie van superclipping :)
Precies dit inderdaad, op het moment dat de accu te leeg wordt op het rechte stuk gaat ie over naar weer opladen. Niet alleen valt daarmee de elektromotor weg, maar er wordt ook een gedeelte van de ICE bron gebruikt om de acu op te laden. Gecombineert zorgt dat er voor dat ze 40/50 km/h (en zelfs tot 80 km/h las ik al ergens) afremmen.

[removed]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Paar inkoppertjes ;)

En met Fernando, i-i-i-n-n-kop-p-per-r-t-j-e-e-s-s

[ Voor 13% gewijzigd door gambieter op 09-03-2026 12:15 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
redwing schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:09:
[...]

Precies dit inderdaad, op het moment dat de accu te leeg wordt op het rechte stuk gaat ie over naar weer opladen. Niet alleen valt daarmee de elektromotor weg, maar er wordt ook een gedeelte van de ICE bron gebruikt om de acu op te laden. Gecombineert zorgt dat er voor dat ze 40/50 km/h (en zelfs tot 80 km/h las ik al ergens) afremmen.
Het is denk ik maar goed dat Jeddah niet door gaat dit jaar. Dat is, ondanks de "bochten" grotendeels vol gas. Daar valt dus ook weinig te sparen.

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Hiphip, hiphip? Toto: Hurrayyy _O-

• redwing
  • Nu online
Waah schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:48:
[...]

Het is denk ik maar goed dat Jeddah niet door gaat dit jaar. Dat is, ondanks de "bochten" grotendeels vol gas. Daar valt dus ook weinig te sparen.
Nou ja, als er niets verandert krijg je dus ook daar dat die bochten niet meer vol gas worden genomen. Bochten die vol gas kunnen worden genomen zijn voor het elektro-systeem niets meer dan een recht stuk waar de accu vol wordt leeg getrokken. Aangezien de accu dan zo leeg is, zal een heel deel van de bochten ruim onder de normale maximale snelheid genomen gaan worden.

edit: Vergeten toe te voegen wat hieronde al wordt gezegd, bovenstaande was vooral bedoeld om aan te geven dat ik dit liever wel zie gebeuren zodat er echt iets gaat veranderen. Anders krijgen we straks een oplossing die alsnog niet overal werkt.

[ Voor 16% gewijzigd door redwing op 09-03-2026 13:11 ]

[removed]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Beter dat de gifbeker helemaal leeg gaat lijkt me... Anders hebben we volgend jaar weer een verrassing dat het niet werkt in jeddah...

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Over Jeddah was nog niks besloten, maar met de huidige politieke klimaat is het waarschijnlijker dat er iets moet gaan wijken idd.

PSN

• RobertMe
  • Nu online
PatrickC schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:34:
[...]

Dat auto’s (bijna) stil blijven staan bij de start is toch niets nieuws? Voordat we al die start hulpjes hadden, gebeurde het veel vaker. Het probleem is nu wellicht dat de acceleratie door de elektromotor hoger is, waardoor je als coureur nog sneller moet reageren. En hoe wil je dit voorkomen en veiliger maken dan? Rolling starts?
Er zijn helemaal geen start hulpjes (geen traction / launch control, de koppeling moet volledig lineair zijn en niet zoals ooit dat tussen zeg 10% en 90% allemaal het ideale bitepoint oplevert, ...). En de elektrische motor mag pas vanaf 50KM/u meehelpen (voorgaande jaren lag die snelheid nog hoger).

Probeer het dus nog een keer. Want deze reactie staat vol onjuistheden ;)

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:51
2026 het jaar dat de Formule 1, Formule E met benzine werd. Eens het toppunt, nu het dieptepunt van autosport -O- ;w

• JB
  • Registratie: Mei 2002

JB

Cédric roelt!

RobertMe schreef op zondag 8 maart 2026 @ 18:10:
[...]

Tsja, dan hadden die klanten teams ook maar zelf een motor moeten bouwen. Vanaf het moment dat het er toe deed, en de verplichting er was, reden alllen met dezelfde spec. Je kunt denk ik ook niet perse verwachten dat Mercedes al die extra motoren al vroegtijdig klaar heeft en tegelijkertijd motoren van de wat oudere spec ongebruikt bij het grof vuil zet.

En zelf de motor bouwen geeft natuurlijk veel meer voordelen. Zoals veel meer en veel eerder inzicht in de werking van de motor. En de mogelijkheid om de motor aan te passen op de auto.
Het lijkt toch echt wel iets anders in elkaar te zitten (inmiddels)... Als klantenteams gaan klagen, klopt er iets niet :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zEQzUXmZ74yckkjGnsCYjbwrMjY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kI9KfPrpYTW9rP0fOrRHQc3R.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f3higR1XDEa08Zm83ge-_1a0-P0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gzgQWu7OZDrD0Tj1Y9at1ysn.png?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:16
RobertMe schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:23:
[...]

Er zijn helemaal geen start hulpjes (geen traction / launch control, de koppeling moet volledig lineair zijn en niet zoals ooit dat tussen zeg 10% en 90% allemaal het ideale bitepoint oplevert, ...). En de elektrische motor mag pas vanaf 50KM/u meehelpen (voorgaande jaren lag die snelheid nog hoger).

Probeer het dus nog een keer. Want deze reactie staat vol onjuistheden ;)
Waar heb ik gezegd dat de huidige auto’s die start hulpjes hebben? Dat is jouw foute aanname. Ik wou alleen maar aangeven dat in het verleden, toen er nog geen launch control was, er ook regelmatig auto’s stilvielen bij de start. Daarmee heb ik niets gezegd wat niet klopt volgens mij?

Verder.. hoe snel denk je dat zo’n auto al 50 rijdt en dus die elektromotor gaat helpen? Maar ok, ik weet niet of deze auto’s nu sneller starten dan de vorige generatie, maar die Ferrar’s waren toch wel erg snel weg! :+

[ Voor 12% gewijzigd door PatrickC op 09-03-2026 15:24 ]

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
Okee nu begint het moddergooien..
Ik ga er uit en lekker wachten op het volgende race topic.
#raceweek #china

(nog even wachten tot deze beschikbaar komt in: Topicreeks: [F1 2026] Race topics)

*sowieso

• redwing
  • Nu online
PatrickC schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:17:
[...]

Waar heb ik gezegd dat de huidige auto’s die start hulpjes hebben? Dat is jouw foute aanname. Ik wou alleen maar aangeven dat in het verleden, toen er nog geen launch control was, er ook regelmatig auto’s stilvielen bij de start. Daarmee heb ik niets gezegd wat niet klopt volgens mij?
Je zegt dat voordat we die starthulpjes hadden er al auto's stil vielen. Als je dan bedenkt dat die al 20 jaar verboden zijn, heb je het dan dus over zo'n 30 jaar geleden dat er ook auto's stil vielen op de grid? Lijkt me niet echt logisch om terug te vallen op de jaren '90 om een punt te maken over stilvallen van auto's. Sterker nog, als je naar de jaren '90 terug moet om een punt te maken, heb je wel duidelijk gemaakt dat stilvallen wel degelijk weer iets nieuwe is, want dat gebeurt dan al tientallen jaren zelden tot nooit.

[removed]

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:55
Ik heb saaiere races gezien in Melbourne. Maar als raceliefhebber geen fan op al dat besparen.

Maar ik heb een geniale oplossing, al zeg ik het zelf :p
Je kan alleen je batterij opladen met een pitstop. Je hebt te weinig brandstof dus je moet ook een verplichte stop maken om te laden.
Hoe meer energie (je oplaad), hoe meer je je motor begrenst, dit om te simuleren met ‘echt’ tanken / zwaardere auto.
Het brengt het tanken weer terug, maar dan op een veilige manier + ze kunnen weer gaan racen ipv managen.

• PatrickC
redwing schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:25:
[...]

Je zegt dat voordat we die starthulpjes hadden er al auto's stil vielen. Als je dan bedenkt dat die al 20 jaar verboden zijn, heb je het dan dus over zo'n 30 jaar geleden dat er ook auto's stil vielen op de grid? Lijkt me niet echt logisch om terug te vallen op de jaren '90 om een punt te maken over stilvallen van auto's. Sterker nog, als je naar de jaren '90 terug moet om een punt te maken, heb je wel duidelijk gemaakt dat stilvallen wel degelijk weer iets nieuwe is, want dat gebeurt dan al tientallen jaren zelden tot nooit.
Excuses…. mijn fout… ik bedoelde eigenlijk anti-stall ipv launch control. Dus het systeem dat het afslaan van een motor voorkomt, dus ook bij de start. Anti stall is nog steeds toegestaan volgens mij?

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
Marc3l schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:38:
Ik heb saaiere races gezien in Melbourne. Maar als raceliefhebber geen fan op al dat besparen.

Je kan alleen je batterij opladen met een pitstop. Je hebt te weinig brandstof dus je moet ook een verplichte stop maken om te laden.
Hoe meer energie (je oplaad), hoe meer je je motor begrenst, dit om te simuleren met ‘echt’ tanken / zwaardere auto.
Het brengt het tanken weer terug, maar dan op een veilige manier + ze kunnen weer gaan racen ipv managen.
De races krijgen dan een 32 stopper? De batterij kan het namelijk geen volle ronde volhouden...

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
F1 maar dan als 22 EV's die naar de wintersport rijden. Zullen we er gelijk een skibox bovenop doen? :P

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Marc3l
hoevenpe schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:45:
[...]

F1 maar dan als 22 EV's die naar de wintersport rijden. Zullen we er gelijk een skibox bovenop doen? :P
Alles beter dan besparen ja :p

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

PatrickC schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:40:
[...]

Excuses…. mijn fout… ik bedoelde eigenlijk anti-stall ipv launch control. Dus het systeem dat het afslaan van een motor voorkomt, dus ook bij de start. Anti stall is nog steeds toegestaan volgens mij?
Ze hebben anti-stall en sinds 2014 zelfs een start/stop knop :P

PSN

• RobertMe
  • Nu online
PatrickC schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:40:
[...]

Ook al slaat de motor niet af, ze staan nog steeds hartstikke stil. (En ja, anti stall zit er nog steeds op, maar maakt het niet veiliger, het zorgt er alleen voor dat ze, later, alsnog kunnen vertrekken).

• Damian
  • Laatst online: 16:00

Damian

Insane Obtrusion

Een volle batterij gaat nog geen recht stuk mee...

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• PatrickC
Damian schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:49:
[...]

De grote vraag… gaat de batterij het wel halen tot aan de Tarzan bocht? Juist die baantjes als Zandvoort lijken nu gemaakt voor deze nieuwe generatie auto’s? :+

• RobertMe
  • Nu online
YakuzA schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:47:
[...]

Ze hebben anti-stall en sinds 2014 zelfs een start/stop knop :P
Dat laatste niet perse. Origineel wilden re fabrikanten niet starten op de MGU-K en gebruikten ze nog steeds een, externe, startmotor. Pas veel later heeft de FIA verplicht dat de motoren zelfstandig kunnen starten (op de MGU-K).

IIRC was daar in de tijd nog verbazing over dat bij de Q Red Bull vroeg in de pitlane ging staan en vervolgens de motor af zette. Andere teams konden / wilden niet "vrijwillig" starten op de motor.

• Marc3l
Damian schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:49:
[...]

Dan maar grotere batterijen, die (formule e) kant gaat het toch op, ik trek de pleister er wel vanaf :p

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Ik ga dit topic sluiten.
Het gaat allang niet meer over de race, maar de 2026 reglementen. Dat kan in het reguliere topic.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Huisregels van dit topic:
  • Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
  • Graag de slowchat beperken tot de vrije trainingen en races. Geef elkaar de ruimte om daarbuiten meer inhoudelijke discussies te voeren.
  • Hou het een beetje gezellig. Je persoonlijke frustraties over commentaar, coureurs, andere participanten in dit topic, of wat dan ook, zijn hier niet welkom.
  • Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen, gesneer of vervelende opmerkingen.

Overige topics:

Dit topic sluit ergens in de week na de race.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Als alternatief voor de slowchat is er #formule-1 op de
Officiële Tweakers Discord