[F1 2026] Race 1 GP van Australië Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste
Acties:
  • 62.535 views

Onderwerpen

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:45

SomerenV

It's something!

alexbl69 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 15:07:
[...]

Yep.

Krijg de indruk dat de 'veramerikanisering' van grote invloed is geweest op deze regelwijziging.

Wagens die qua niveau vrij dicht bij elkaar liggen (zie Russel en Leclerc vandaag) zullen elkaar heel vaak inhalen. Een inhaalactie kost nu zoveel energie dat je daarna een sitting duck bent en je tegenstander dus weer voorbij ziet komen.

Leuk voor de overtake-statistieken, maar met racen heeft dit natuurlijk niets te maken.
In het begin vond ik de battle wel tof. Lekker stuivertje wisselen een paar ronden lang. Een écht gevecht! _/-\o_ Maar is het wel een echt gevecht? Is het echt een strijd of kunnen ze inhalen omdat bij de ander de batterij op is? Of er juist batterij gespaard is? Juist het managen op de baan, van bijvoorbeeld banden, heb ik altijd enorm gaar gevonden in de F1. Niet voluit willen of kunnen gaan, en niet kunnen of willen vechten, omdat je je banden moet sparen. Dat voelt gewoon on-F1 en hoort niet in een raceklasse die aan de top hoort te staan. Nu komt er het managen van de batterij bij. Een gevecht wordt niet meer gewonnen door racecraft, maar doordat een metertje bij de een er iets beter voor staat dan bij de ander. En voor de kijker is ook minder leuk want het is totaal niet tastbaar.

Banden die daadwerkelijk op zijn zie je, een wagen die zich verremd zie je, een wagen die de bocht niet kan nemen zie je, wheelbanging zie je. Een volle of lege batterij? Hier heb je een balkje... :X Oh, coureur vol gas gegaan op een recht stuk en de ander niet? Jammer joh, batterij op bij de een en vol genoeg bij de ander dus vliegt ie er zo voorbij. Dat voelt gewoon heel erg als een anticlimax.

De wagens hebben volgens mij best wat potentie, maar dat hele boost & overtake gebeuren mogen ze er wat mij betreft meteen uit slopen. Stop er dan ook een grotere batterij in en regeneratie op alle vier de wielen zodat je tenminste een volle ronde plank gas kunt gaan. Als wagens elkaar inderdaad makkelijker kunnen volgen nu dan heb je geen pleisters nodig a la overtake modus. Het enige issue is dat door de active aero er minder slipstream is, maar ik heb eerlijk gezegd liever iets tragere wagens op het rechte stuk en dus meer slipstream, dan hoe het nu is.

Toegegeven, de race was minder kut dan ik had verwacht, maar de nasmaak is niet perse heel lekker. Er is potentie, maar zoals het nu in elkaar zit voelt het allemaal heel erg als facade, wat in een raceklasse als de F1 nergens op slaat.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
DutchOwnage schreef op zondag 8 maart 2026 @ 14:03:
Had het erger verwacht. Best vermakelijke race eigenlijk.
Vermakelijk is iets anders dan de beste racers op de top van hun kunnen in actie zien, deze 22 coureurs in een Fiat Multipla de baan op sturen levert ook gegarandeerd amusement op maar is het spannend?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Het Peertje
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11:04
Illegal_Alien schreef op zondag 8 maart 2026 @ 13:52:
[...]
Negatievelingen denken altijd dat ze realisten zijn, zelfs als ze dat niet zijn. ;)
Optimisten zijn slecht geïnformeerde pessimisten.
- Theo Maassen

• Het Peertje
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11:04
Peter Windsor is ook niet bepaald "amused".
"it's video gaming, not racing"... Over het stuivertje wisselen in de eerste rondes.

[ Voor 25% gewijzigd door Het Peertje op 08-03-2026 16:04 ]

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

hoevenpe schreef op zondag 8 maart 2026 @ 15:50:
[...]

Vermakelijk is iets anders dan de beste racers op de top van hun kunnen in actie zien, deze 22 coureurs in een Fiat Multipla de baan op sturen levert ook gegarandeerd amusement op maar is het spannend?
Net race teruggekeken en dit is ook een beetje wat ik eraan overhoud. Dat niet vol gas kunnen geeft toch een vieze bijsmaak.

It’s the economy, stupid!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
alexbl69 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 15:07:

Leuk voor de overtake-statistieken, maar met racen heeft dit natuurlijk niets te maken.
Nog altijd beter dan elkaar überhaupt niet voorbij komen.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Cass Casey schreef op zondag 8 maart 2026 @ 14:46:
Ik ben wel benieuwd als er qua auto geen regels zijn. Bouw maar de snelste voor het circuit. Wil je elektrisch: ga je gang! Wil je 12 cilinders? Doe je best! Straalmotor? Prima joh. Denk alleen wel even aan degene achter je.

Alleen regels over dat je anderen niet de baan af mag knallen.
Dat zou een raceklasse wel onnodig duur maken.

• Lekker Ventje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08-03 16:46
Kist schreef op zondag 8 maart 2026 @ 07:29:
[...]

Welke coureur is niet opportunistisch? Ok misschien dat Max als die had gewonnen wel had gezegd wat een kut reglementen. Maar Norris riep eerst ook Max moet niet zeiken. Tot die in Melbourne niet kon winnen. Toen was die het ineens roerend met hem eens.
Norris zei in de tweede week in Bahrein al dat ie het met Max eens is. En dat heeft ie gisteren nog een keer herhaald.

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Pierre schreef op zondag 8 maart 2026 @ 13:51:
Het wordt wel een rustige topic reeks zo, als iedereen niet meer gaat kijken :+
Heb F1TV al voor het hele seizoen betaald dus ik blijf wel kijken. Maar het is geen F1. :)

It’s the economy, stupid!

• hoevenpe
  • Nu online
Als RedBull ballen heeft laten ze Max en Isaac volgende race rijden in Mario en Luigi overalls... :P

• ZeromaNoiS
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:14
Ik heb geen flauw idee waar ik nou naar gekeken heb vanmorgen. Ik heb lang gedacht dat het mee zou gaan vallen, maar nee, het valt zeker niet mee. Met racen heeft het niets meer te maken, het is enkel rondjes rijden en je energie op de juiste manier sparen en deployen.

En het ergste is nog dat die kwal van een Russel vooraan rijdt, en dan juist eens extra moet gaan benoemen wat een fantastische motor het is.

Je wist ook al dat hij dat zou gaan doen, voorspelbare kwal. :P

Gelukkig was het vandaag lekker weer, dat maakte het weer goed!

• hoevenpe
  • Nu online
Er is al over nagedacht, welk MarioKart karakter het best bij iedere coureur past... :P
https://www.restart.run/a...racters-would-f1-stars-be

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 06:24

Internet Janny

He does it for free

Niet alle reacties hier gelezen dus geen idee of het al benoemd is, maar mij viel het op dat de regie verdomd vaak van een onboard richting einde in een bocht overschakelde naar een andere view zodat het clipping niet zo opviel, hetzelfde als er graphics waren met snelheid. Was dat ook opeens weg.
Om te verbloemen dat het opeens zachter ging.

Zero compensation

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Internet Janny schreef op zondag 8 maart 2026 @ 17:11:
Niet alle reacties hier gelezen dus geen idee of het al benoemd is, maar mij viel het op dat de regie verdomd vaak van een onboard richting einde in een bocht overschakelde naar een andere view zodat het clipping niet zo opviel, hetzelfde als er graphics waren met snelheid. Was dat ook opeens weg.
Om te verbloemen dat het opeens zachter ging.
Ze waren sowieso aan het rommelen. Zat her en der allerlei vertraging in volgens mij.

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14:44
Ik geef het gewoon nog even het voordeel van de twijfel. Echt alles is nieuw aan de wagens en de techniek. Het hele seizoen zal aftasten en ontdekken zijn.

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
nocalimero schreef op zondag 8 maart 2026 @ 15:16:
[...]

Dit is wel erg belangrijk voor ons als TV kijkers om duels te kunnen volgen.
Geen idee of de data klopt (waar haalt AWS die informatie vandaan?), maar het geeft wel extra info.
Alle teams gebruiken dezelfde ECU en alle telemetrie gaat via systemen van FOM naar de teams.

Teams zullen dus wel toestemming hebben gegeven / moeten geven dat FOM deze info gewoon gebruikt. Wat dus iets anders is dan die "verzonnen" banden status wat ze ook regelmatig gebruiken. Dat komt natuurlijk niet rechtstreeks uit één sensor die alle teams zouden hebben.

• RobertMe
  • Nu online
MikeyMan schreef op zondag 8 maart 2026 @ 17:33:
[...]

Ze waren sowieso aan het rommelen. Zat her en der allerlei vertraging in volgens mij.
Sowieso zijn onboards al jaren met "vertraging". Waardoor het ook al jaren zo is dat als ze onboard ren inhaalactie laten zien "die nog niet is afgerond" en dan naar een trackside camera (of heli of ...) gaan dat de inhaalactie ineens al lang en breed is afgrond.

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:37

JB

Cédric roelt!

Ik lees nu ook dat MER als enige een andere spec motor reed tijdens de wintertesten... En Toto die almaar complimenten aan anderen uitdeelt. Mooi man, los van de kansloze batterij-race :/

Mijn boefje is liev!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RobertMe schreef op zondag 8 maart 2026 @ 18:01:
[...]

Sowieso zijn onboards al jaren met "vertraging". Waardoor het ook al jaren zo is dat als ze onboard ren inhaalactie laten zien "die nog niet is afgerond" en dan naar een trackside camera (of heli of ...) gaan dat de inhaalactie ineens al lang en breed is afgrond.
Ja maar vandaag waren er wel meer vertragingen in het normale commentaar leek het.

• RobertMe
  • Nu online
JB schreef op zondag 8 maart 2026 @ 18:05:
Ik lees nu ook dat MER als enige een andere spec motor reed tijdens de wintertesten... En Toto die almaar complimenten aan anderen uitdeelt. Mooi man, los van de kansloze batterij-race :/
Tsja, dan hadden die klanten teams ook maar zelf een motor moeten bouwen. Vanaf het moment dat het er toe deed, en de verplichting er was, reden alllen met dezelfde spec. Je kunt denk ik ook niet perse verwachten dat Mercedes al die extra motoren al vroegtijdig klaar heeft en tegelijkertijd motoren van de wat oudere spec ongebruikt bij het grof vuil zet.

En zelf de motor bouwen geeft natuurlijk veel meer voordelen. Zoals veel meer en veel eerder inzicht in de werking van de motor. En de mogelijkheid om de motor aan te passen op de auto.

• Waah
  • Nu online
RobertMe schreef op zondag 8 maart 2026 @ 18:10:
[...]

Tsja, dan hadden die klanten teams ook maar zelf een motor moeten bouwen. Vanaf het moment dat het er toe deed, en de verplichting er was, reden alllen met dezelfde spec. Je kunt denk ik ook niet perse verwachten dat Mercedes al die extra motoren al vroegtijdig klaar heeft en tegelijkertijd motoren van de wat oudere spec ongebruikt bij het grof vuil zet.

En zelf de motor bouwen geeft natuurlijk veel meer voordelen. Zoals veel meer en veel eerder inzicht in de werking van de motor. En de mogelijkheid om de motor aan te passen op de auto.
Dat verklaart wel waarom, toen er eenmaal een engine freeze kwam, Mercedes de teams met hun motor niet meer kon verslaan. Zonder die "insider informatie" kunnen ze dus blijkbaar niet winnen :+

• Charles Hill
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 12:07
Edit: je bedoelt waarschijnlijk wat bekend is geworden over verschillende motoren voor klantenteams.

[ Voor 13% gewijzigd door Charles Hill op 08-03-2026 18:39 ]

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:29
Mijn gedachte en gevoel na de race van vanochtend;

'Formula Dinky Toys op de XBOX'.. begin was enigszins grappig en chaotisch, maar ik haakte heel snel af, ik voelde 0,0 spanning tijdens de eerste helft van de race en de 2e helft van de race merkte ik dat ik weer in slaap sukkelde, Formule 1 werd 'white background noise'. Het gratis 7 dagen abbo gestopt en ik ga zeker niet resubben op F1 TV, lekker MotoGP en andere klasses volgen.

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:58
Oscar Piastri was here

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ggiZsOuK3KmmhfUeoieUMuPO4W0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NrQPxRypgeJ2cuIBjGE8qWra.jpg?f=fotoalbum_large

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Definieer spec... Hardwarematig zal het hetzelfde geweest zijn. Beetje teruggetuned.

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Goede openingsanalyse.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• hoevenpe
  • Nu online
Verkeerde draadje :X

[ Voor 83% gewijzigd door hoevenpe op 08-03-2026 19:00 ]

• RobertMe
  • Nu online
Nu zal het mij worst wezen. Maar haal die tekst even weg i.p.v. doorstrepen. Is nogal een spoiler namelijk voor diegene die die sport wel volgen.

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:23
Shinji schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 18:10:
[...]

Dat je er niks aan vind maakt het niet ineens minder racen. En op de computer kan je ook gewoon racen.
en ook dat is geen f aan. Helaas F1, afslag gemist. Voortaan weer een paar uurtjes tijd bij in het weekeinde.

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:24
Bvanham schreef op zondag 8 maart 2026 @ 18:59:
[...]

en ook dat is daar vind ik geen f aan. Helaas F1, afslag gemist. Voortaan weer een paar uurtjes tijd bij in het weekeinde.
:w

• Jorah_Newstone
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13:01
Bvanham schreef op zondag 8 maart 2026 @ 18:59:
[...]

en ook dat is geen f aan. Helaas F1, afslag gemist. Voortaan weer een paar uurtjes tijd bij in het weekeinde.
1 race gezien, 23 te gaan. Er kan nog van alles gebeuren. Ja Mercedes lijkt Dominant, maar Ferrari lijkt er goed bij te zitten op Race pace. Ieder zijn eigen mening natuurlijk. Maar na 1 race al afhaken. sorry, maar lol.

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:23
Het gaat niet om wie er wint maar de manier hoe er gereden wordt, het is net een dom computerspelletje geworden. Ik ben er klaar mee. Meer tijd voor de MotorGP waar nog echt geracet mag worden

[ Voor 18% gewijzigd door Bvanham op 08-03-2026 19:14 ]

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:13

Quad

Doof

Tsja, maar het is hier geen vliegveld, je hoeft je vetrek niet aan te kondigen.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

CreativeS

Quad schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:14:
Tsja, maar het is hier geen vliegveld, je hoeft je vetrek niet aan te kondigen.
Ik wist niet dat we freelance omroepers hadden? Nergens voor nodig toch?

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Bvanham schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:13:
Het gaat niet om wie er wint maar de manier hoe er gereden wordt, het is net een dom computerspelletje geworden. Ik ben er klaar mee. Meer tijd voor de MotorGP waar nog echt geracet mag worden
Ik kan je Formule 2 van harte aanbevelen. Formule 2 is een stuk puurder. Ik kijk het al jaren liever dan F1.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:22
Mog schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:24:
[...]

Ik kan je Formule 2 van harte aanbevelen. Formule 2 is een stuk puurder. Ik kijk het al jaren liever dan F1.
Idd vandaag ook weer. De hele race close racing rond plek 3 t/m 7. Verschillende pit strategieën en coureurs die elkaar (bijna allemaal) heel laten. _/-\o_

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:28
hoevenpe schreef op zondag 8 maart 2026 @ 16:51:
Als RedBull ballen heeft laten ze Max en Isaac volgende race rijden in Mario en Luigi overalls... :P
En de racing bulls als Princess Peach en Donkey Kong?

3600Wp@ zuid

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:48

Ligone

Moeha!

Als verstappen verkast naar F2 mss... Ik denk dat ik niet alleen ben om te zeggen dat ik kijk om de kwaliteiten te zien van coureurs die de anderen overstijgen. Vroeger was dit Schumacher, (voor Senna was ik net iets te jong...) nu verstappen.
Als het pure racen er uit gaat, het tot de laatste drop pushen om de bocht zo snel mogelijk te nemen of uit te komen, waarover gaat het dan? Degene die op de juiste moment op de juiste knop drukt?
Verstappen zal zich aanpassen, daar is geen twijfel over. Maar als de limiet van de baan opzoeken er niet meer bijhoort kan je jezelf zelfs niet meer bewijzen als beste van de beste.... Dus nee, dit is geen F1 meer.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ligone schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:59:
Als verstappen verkast naar F2 mss...
Haha zou nog mogen ook _O-

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Helemaal teruggekeken, maar ik heb geen flauw idee waar ik nou naar zat te kijken.

Het lijkt op F1, alle poppetjes zijn F1 maar het racen lijkt wel een compleet andere raceklassen.

Echt een enorme afknapper. Wie verzonnen heeft dat dit een verbetering is, heeft geen enkel besef van wat F1 is (of beter was).

Zelfs het zeker imperfecte drs was zoveel beter dan dit inhalen. Lift 'n coast om in te halen met push to pass, hmmm dat was toch echt iets anders. Snelheidsverschil zijn ook enorm met inhalen, drs kon je tenminste ook verdedigend inzetten. Nu eigenlijk geen verdedigende acties meer gezien behalve al aanwezige track positie.

Dat gaat inderdaad nog eens goed fout met die snelheidsverschillen. En die electrische onbetrouwbaarheid is ook zorgwekkend: auto's die ineens heel langzaam op de track zijn of gewoon uitvallen. F1 onwaardig.

Nou ja de kop is er af. Mercedes heeft het goed voor elkaar, Ferrari ook maar die verprutsen nog steeds tactiek, RB en McLaren duidelijk minder maar hebben wel nog de snelheid en het verschil met de rest is weer groot. Dit gaat een heel vervelend en lang seizoen worden.

• Waah
  • Nu online
MikeyMan schreef op zondag 8 maart 2026 @ 18:46:
[...]

Definieer spec... Hardwarematig zal het hetzelfde geweest zijn. Beetje teruggetuned.
Nope. Echt andere spec. Werd ook verteld bij F1TV. Ze krijgen de daadwerelijke motoren pas heel laat. Terwijl mercedes dus zowel de motoren eerder heeft alswel alle info en data om de motor mapping perfect te krijgen.

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:25

AvK

Ready Set Go

Tjonge jonge wat een negativiteit hier. Man man man. Praten we elkaar allemaal naar de mond of zo.
Ik vond het kwa kijkspektakel wel mee vallen. Zeker de eerste 20? ronden. Daarna werd het toch weer zoals het was. Ik bedoel het viel me allemaal wel mee. En natuurlijk oogt het nieuw en onlogisch. Ik dacht ook wat gebeurt er. Hoe kan dat. Maar nogmaals de auto's zijn snappier. Het beweegt gewoon makkelijker. Dat is mooi om te zien.

Ik schrijf het nog niet af. Denk dat het na een race of 6 wel een beetje beter gaat worden.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
sambalbaj schreef op zondag 8 maart 2026 @ 20:12:
Helemaal teruggekeken, maar ik heb geen flauw idee waar ik nou naar zat te kijken.

Het lijkt op F1, alle poppetjes zijn F1 maar het racen lijkt wel een compleet andere raceklassen.

Echt een enorme afknapper. Wie verzonnen heeft dat dit een verbetering is, heeft geen enkel besef van wat F1 is (of beter was).

Zelfs het zeker imperfecte drs was zoveel beter dan dit inhalen. Lift 'n coast om in te halen met push to pass, hmmm dat was toch echt iets anders. Snelheidsverschil zijn ook enorm met inhalen, drs kon je tenminste ook verdedigend inzetten. Nu eigenlijk geen verdedigende acties meer gezien behalve al aanwezige track positie.

Dat gaat inderdaad nog eens goed fout met die snelheidsverschillen. En die electrische onbetrouwbaarheid is ook zorgwekkend: auto's die ineens heel langzaam op de track zijn of gewoon uitvallen. F1 onwaardig.

Nou ja de kop is er af. Mercedes heeft het goed voor elkaar, Ferrari ook maar die verprutsen nog steeds tactiek, RB en McLaren duidelijk minder maar hebben wel nog de snelheid en het verschil met de rest is weer groot. Dit gaat een heel vervelend en lang seizoen worden.
Zaken gaan denk ik vrij snel wat meer 'gewoon' lijken omdat teams vanaf dit weekend ook elkaars prestaties en data kunnen analyseren. Hoe zijn de versnellingen van de concurrenten afgesteld, waar/hoe wordt geschakeld, hoe/waar/wanneer/waarom wordt energy deployed of juist opgespaard. De klantenteams hebben meer tijd met hun motoren gehad en dus meer kunnen optimaliseren, etc.

Hopelijk zien we dan nog wel inhaalacties, maar minder het heen en weer jojo'en omdat iedereen beter weet hoe het lekker werkt. Bij drs zagen we dat niet want kort achter elkaar blijven rijden kostte je je banden, maar dat was natuurlijk ook een 'gimmick' om er nog langs te kunnen nadat achter elkaar hangen onmogelijk was geworden.

• CreativeS
  • Niet online

CreativeS

AvK schreef op zondag 8 maart 2026 @ 20:51:
Tjonge jonge wat een negativiteit hier. Man man man. Praten we elkaar allemaal naar de mond of zo.
Men mag toch een mening vormen en delen? Net als jij?

• GAIAjohan
Tsja, Ik denk dat honderden meters voor een bocht beginnen met teruglopen snelheid, regenereren, langzaam door een bocht gaan om geen energie te verspillen voor mij nooit natuurlijk zal voelen in een race setting, en voor mij deze auto’s in de huidige vorm niet gaan werken.

Voor een straat setting, prima, maar dit heeft niks met op het scherpst van de snede rijden te maken

3600Wp@ zuid

• AvK
  • Laatst online: 16:25

AvK

Ready Set Go

CreativeS schreef op zondag 8 maart 2026 @ 21:09:
[...]

Men mag toch een mening vormen en delen? Net als jij?
Uiteraard.

Maar dom napraten, waar het hier op lijkt is geen mening.
Is de eerste onderbuik gevoelens er uit kramen.

Wie reflecteert hier nou eens rustig.....
Kalm aan allemaal.

Let wel, ook ik vond het heel vervreemdend. Wat gebeurt er allemaal..
Maar heb me wel vermaakt.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• CreativeS
  • Niet online

CreativeS

AvK schreef op zondag 8 maart 2026 @ 21:13:
Maar even tussen neus en lippen door... wie bepaalt dat het dom napraten is? Net als Russell die zegt dat Verstappen en Norris hun mening wat moet temperen? Als hij net een race gewonnen heeft? Zou hij hetzelfde zeggen als hij achter Antonelli zou eindigen... op plek 13? Ik mag aannemen dat een ieder hier volwassen genoeg is hun eigen mening te vormen. Maar als dat ook al niet meer mag... ja... ik scroll ook wel door.

En ik laat mij zeker niet zeggen dat mijn gevormde mening louter dom napraten is.

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:12
Nieuw era Formula 1 valt mij gezien de heisa en speculaties enorm mee. Er was voldoende actie op de baan met een tactisch spelletje waar de Italianen in de regel iets minder optimaal mee omgaan ;)

De discussie betreft op de limiet rijden begrijp ik persoonlijk niet, volg het zelf sinds 1998 en sinds de jaren ‘90 met T car en op het limiet rijden is het al decennia lang managen van banden, brandstof, DRS punten, reserve onderdelen met penalties enkel energie management wat als extra erbij is gekomen.

Is het op de limiet? In mijn ogen zeker want de limiterende factor is elke keer weer anders zie vorig alinea en daar is de beste combi van coureur die ermee om moet gaan en fabrikant die de limieten opzoekt in de regelgeving.

Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• Blokker_1999
  • Laatst online: 13:40

Blokker_1999

Full steam ahead

AvK schreef op zondag 8 maart 2026 @ 20:51:
Ik vond het kwa kijkspektakel wel mee vallen. Zeker de eerste 20? ronden. Daarna werd het toch weer zoals het was. Ik bedoel het viel me allemaal wel mee. En natuurlijk oogt het nieuw en onlogisch. Ik dacht ook wat gebeurt er. Hoe kan dat. Maar nogmaals de auto's zijn snappier. Het beweegt gewoon makkelijker. Dat is mooi om te zien.

Ik schrijf het nog niet af. Denk dat het na een race of 6 wel een beetje beter gaat worden.
Voor een deel denk ik dat het weer maar eens de altijd wederkerende afkeer tegen verandering is. Mensen willen liever continuiteit in plaats van dat er iets veranderd. Of het nu F1 is dat nieuwe regels introduceert of deze website die een nieuwe frontpage krijgt bijvoorbeeld, je krijgt altijd een groot aantal mensen dat zich negatief zal uitlaten over die verandering want het oude was in hun geest altijd beter.

Maar nostalgie is gevaarlijk. Het houdt vooruitgang tegen. Maar we herinneren ook vooral de leuke dingen uit het verleden en vergeten de slechte dingen die er bij kwamen.

Maar toen F1 DRS introduceerde had je eenzelfde effect. Ook toen F1 KERS introduceerde waren zoveel mensen tegen die verandering. De turbo-hybride motoren? Werden ook niet positief onthaald. Of wat te denken van Pirelli als bandenleverancier? Bridgestone en Goodyear waren volgens velen vandaag de dag nog altijd beter ook al gaf dat 1 van de meeste bizarre races in de VS in 2005 bijvoorbeeld.

En zo kunnen we blijven teruggaan in de tijd. Bij elke grote of kleine verandering heb je mensen die zeggen dat het nu weer slechter is. Dat wagens nu een grotere versnelling hebben vanuit stilstand, dat ze nu beter kunnen volgen in de vuile lucht van de voorligger doet er niet toe, want er is ineens super-clipping. Jarenlang staan we te roepen dat DRS slecht is, nu is DRS weg. We staan te roepen dat de banden te snel slijten, nu zien we dat die bandenslijtage een heel stuk minder is. We vloeken dat wagens elkaar niet van dichtbij kunnen volgen, dat kan nu ineens wel. Jarenlang kon je na de eerste ronde zowat de uitkomst bepalen, tenzij het een regenrace werd. Ook daar zien we nu meer variabiliteit in.

En ja, er zijn ook andere dingen bijgekomen die het racen veranderen. Maar dat maakt nog niet dat alles slechter is.

En nee, ik kijk ook niet meer naar F1 zoals ik dat 20 jaar terug deed. Ik blijf er niet meer voor thuis als ik andere, interessantere dingen kan doen bijvoorbeeld. Maar ook dat is normaal. Door de jaren heen veranderen onze prioriteiten en interesses nu ook eenmaal. En ja, misschien is dit voor sommige het zetje om op raceweekends niet meer voor de buis te zitten maar iets anders te doen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
[...]
Uiteraard.

Kalm aan allemaal.

Ze houden al in op het rechte stuk, ze gaan langzaam door de bochten, de beste verdediging is om vooral niets te doen zodat de accu verder opgeladen wordt zodat je iets verder zelf op het inhaalknopje kunt drukken.
Voor mij is dat niet napraten, maar simpelweg iets dat je de hele race voor je ziet gebeuren.

Wat dat betreft vind ik de Mario kart vergelijking de spijker echt op de kop slaan. Het gaat vooral om de power-ups op te laden (regenereren) en op het goede moment de power-up knop te gebruiken.

Dus nee, ik heb me juist absoluut niet vermaakt. Ik vond het banden-managen de laatste jaren al veel te bepalend voor een race, maar de afgelopen race was daar nog wel een overtreffende trap van.

Hopelijk verandert er dus nog iets, want dit is echt niet F1-waaridg.

[removed]

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:00

Damian

Insane Obtrusion

Max not amused.

Ben benieuwd hoe lang dit door kan gaan...

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:12
Max geen P1 dan is Max nooit blij en de Jumbo fans ook niet. In het verleden ook regel aanpassing met beweging in de rem zone etc, alles wat tegen hem werkt (dat geld voor elke competitief coureur) is negatief, als hij vooraan stond was het ook weer anders geweest.

Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hari-Bo schreef op zondag 8 maart 2026 @ 21:38:
[...]

Max geen P1 dan is Max nooit blij en de Jumbo fans ook niet. In het verleden ook regel aanpassing met beweging in de rem zone etc, alles wat tegen hem werkt (dat geld voor elke competitief coureur) is negatief, als hij vooraan stond was het ook weer anders geweest.
Als ie had gewonnen had ie hetzelfde gezegd...

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Waah schreef op zondag 8 maart 2026 @ 20:36:
[...]

Nope. Echt andere spec. Werd ook verteld bij F1TV. Ze krijgen de daadwerelijke motoren pas heel laat. Terwijl mercedes dus zowel de motoren eerder heeft alswel alle info en data om de motor mapping perfect te krijgen.
Vind dit wel heel lastig te geloven. Zal moeite genoeg gekost hebben om de motoren op tijd klaar te krijgen. Laat staan dat je er nog verschillende varianten van moet gaan knutselen. Wat ook al niet in het voordeel van het hoofdteam zou zijn want niet representatief.

• RobertMe
  • Nu online
MikeyMan schreef op zondag 8 maart 2026 @ 21:44:
[...]

Vind dit wel heel lastig te geloven. Zal moeite genoeg gekost hebben om de motoren op tijd klaar te krijgen. Laat staan dat je er nog verschillende varianten van moet gaan knutselen. Wat ook al niet in het voordeel van het hoofdteam zou zijn want niet representatief.
Is datgene wat jij benoemd waarschijnlijk niet juist de oorzaak? "We hebben er niet voldoende af dus geven we ze een oude spec waarvan we er wel voldoende hebben". Waarbij ze mogelijk wel meer motoren van de nieuwste spec hadden, maarja, aan wie ga je dan de oude en aan wie de nieuwe leveren? Kan me toch ook indenken dat als je de nieuwe aan McLaren geeft bv dat Williams en Alpine ook pisst zijn. Dat alleen Mercedes de nieuwste spec heeft, tsja, hun motoren.

• RobertMe
  • Nu online
[...]

"Vond je het inhalen wel nog leuk?" => "Nee, we zijn gewoon 2 seconden sneller dan hun, was niks aan". Dat klinkt toch echt alsof die het gewoon echt helemaal niks vond.

Daarnaast noemt Verstappen het vaak genoeg (/altijd?) zoals hij het vind. En een race die die wint maar zaken niet goed gingen geeft die het ook vaak genoeg aan i.p.v. gedwongen blij zijn. En een race als Brazilie vorig jaar waar die "maar" P3 wordt was die ook super blij / tevreden over IIRC. Zijn stand in de uitslag zegt dus echt helemaal niks over zijn mood.

Edit:
Daarnaast is IIRC ook hier een stuk van persco van 3 jaar terug! voorbij gekomen waarin Verstappen al precies die dingen aankaart die nu gebeurd zijn (afremmen op rechte stuk om batterij te laden, spelletjes met accu en daardoor pass en repass, ...). En toen vond die het al helemaal niks, en wist die niet of die voor- of achteraan zou rijden. Dus dan zal Verstappen wel helderziend zijn dat die toen al wist dat die vandaag niet zou winnen en daardoor de regels afkraakte.

[ Voor 20% gewijzigd door RobertMe op 08-03-2026 21:52 ]

• Wok
  • Laatst online: 16:17

Wok

Dakloos...

[...]

Jij bent in de war met die hypocriet Russell...
(love this car, love this engine, Max and Lando need to pipe down with their comments on the new regs :r )

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RobertMe schreef op zondag 8 maart 2026 @ 21:46:
[...]

Is datgene wat jij benoemd waarschijnlijk niet juist de oorzaak? "We hebben er niet voldoende af dus geven we ze een oude spec waarvan we er wel voldoende hebben". Waarbij ze mogelijk wel meer motoren van de nieuwste spec hadden, maarja, aan wie ga je dan de oude en aan wie de nieuwe leveren? Kan me toch ook indenken dat als je de nieuwe aan McLaren geeft bv dat Williams en Alpine ook pisst zijn. Dat alleen Mercedes de nieuwste spec heeft, tsja, hun motoren.
Tsjah, oude spec... Volgens mij is het vrij gebruikelijk dat ze dat met een enkele cilinder doen, ipv volledige blokken. Je kunt die teams ook moeilijk allemaal iets anders geven en hopen dat het goed komt...

• GAIAjohan
[...]

Ontzettend dom gelul. Max is al sinds 2023 enorm skeptisch over deze regels, zie
Verder, hoe hij in het interview van vandaag praat laat ook zien dat het qua racen voor hem niks was vandaag. Als anderen 2s langzamer zijn dan jij is er geen skill nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door GAIAjohan op 08-03-2026 21:57 ]

3600Wp@ zuid

• RobertMe
  • Nu online
MikeyMan schreef op zondag 8 maart 2026 @ 21:50:
[...]

Tsjah, oude spec... Volgens mij is het vrij gebruikelijk dat ze dat met een enkele cilinder doen, ipv volledige blokken. Je kunt die teams ook moeilijk allemaal iets anders geven en hopen dat het goed komt...
Maar is het potentieel niet ook gewoon onderdeel van het ontwerp en bouw proces? Net zoals de auto's iteraties hebben dat de motoren (pre-season, voor homologatie) iteraties hebben. "Dit wordt de motor en we zitten nu redelijk kort tegen de tests / ... dus moeten gaan produceren" maar dat de homologatie mogelijk/waarschijnlijk later is (omdat ze vast ook weken bezig zijn om al die motoren te produceren) en in die tijd kunnen ze dan nog steeds dingen verbeteren. Waardoor de gehomologeerde motor dus toch weer afwijkt van diegene waarvan ze er net zeg 10 geproduceerd hebben zodat zijzelf en de klanten motoren hebben voor de filmdagen, shakedown (en vervolgens shakedown met vast nog wat extra gezien 4 teams en 9 "test"dagen). En als je dan die verbetering vind (en blijkt te werken) moet je dus toch weer in het geval van Mercedes zeker 8 motoren produceren (want in totaal 4 teams dus 8 auto's).
En qua ontwikkeling dus gelijk aan de auto, waarbij ze ook tijdens de testdagen, zeker in Barcelona voorheen, nog met nieuwe onderdelen kwamen (nu vaker als 1 package in de tweede week i.p.v. elke dag "iets"), en in Australië weer met nieuwe onderdelen.

De daadwerkelijke productie run wil je dus zo ver mogelijk uitstellen om pas op het laatste moment dat je ze echt nodig hebt klaar te hebben en zo lang mogelijk te kunnen ontwikkelen. Of in het geval van de motor, zo dicht mogelijk tegen de datum van homologatie aan. Terwijl ej semi rond diezelfde datum niet 1 motor moet hebben maar een tiental om ook alle klanten te kunnen leveren. En dat kan natuurlijk niet, dus die 10 produceer je eerder op basis van de spec van dat moment.

• Charles Hill
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 12:07
Zonder de accupercentages te zien, is het totaal onoverzichtelijk wat er precies gebeurd, nu dat dat zoveel invloed heeft. Het is heel vreemd om te kijken.

Zouden naast de tijden achter de namen van coureurs ook de accu percentages moeten tonen. Dan snap je tenminste hoe iemand wordt ingehaald.

• RobertMe
  • Nu online
Charles Hill schreef op zondag 8 maart 2026 @ 22:03:
Zonder de accupercentages te zien, is het totaal onoverzichtelijk wat er precies gebeurd, nu dat dat zoveel invloed heeft. Het is heel vreemd om te kijken.

Zouden naast de tijden achter de namen van coureurs ook de accu percentages moeten tonen. Dan snap je tenminste hoe iemand wordt ingehaald.
De accupercentages zijn veel te variabel (loopt hard op of terug). En je kijkt toch voor het racen? Niet om kleine cijfertjes in de timing tower te volgen.

Toen Verstappen in de kont van Norris zat stond die graphic onderin beeld. Ik daar wat op letten (incl dus dat het hard op en neer gaat) en vervolgens geen idee wat er daadwerkelijk op beeld gebeurde want ik kan niet continu twee cijfers aflezen (percentage van beide dus) en tegelijkertijd het gevecht op de baan volgen.

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:48

Ligone

Moeha!

Hari-Bo schreef op zondag 8 maart 2026 @ 21:19:

De discussie betreft op de limiet rijden begrijp ik persoonlijk niet, volg het zelf sinds 1998 en sinds de jaren ‘90 met T car en op het limiet rijden is het al decennia lang managen van banden, brandstof, DRS punten, reserve onderdelen met penalties enkel energie management wat als extra erbij is gekomen.

Is het op de limiet? In mijn ogen zeker want de limiterende factor is elke keer weer anders zie vorig alinea en daar is de beste combi van coureur die ermee om moet gaan en fabrikant die de limieten opzoekt in de regelgeving.
Er is toch een hemelsbreed verschil tussen 50 km/u trager door een bocht gaan om een batterij op te laden of 50 km/u trager moeten rijden om op de limiet van het kunnen van de de band te zitten. Dat laatste vereist skills en het is toch echt daar dat de coureurs het onderscheid maken. Al de punten die je opnoemt namen niet weg dat in een gevecht op het scherpst van de snee gereden werd. Nu bepaalt het percentage van de batterij de uitkomst van het gevecht en dat is zo krom als maar zijn kan.

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:45

SomerenV

It's something!

Nieuw era Formula 1 valt mij gezien de heisa en speculaties enorm mee. Er was voldoende actie op de baan met een tactisch spelletje waar de Italianen in de regel iets minder optimaal mee omgaan ;)

De dingen die jij noemt zijn allemaal grotendeels tastbaar. Zelfs iets als brandstof. Die tank wordt alleen maar leger, en hoe agressiever je rijdt, hoe sneller hij leeg is en je moet tanken. Dus moet je tot op zekere hoogte verstandig zijn wat betreft je acties. Als team maak je ook de bewuste keuze met veel of weinig brandstof te rijden. Wil je snel zijn of wil je juist meters maken?

De batterij fluctueert echt enorm rap en de effecten zijn 0 of 1. Je hebt extra power of niet. Verbruik je die power en je tegenstander niet dan gaat ie je vervolgens met twee vingers in de neus voorbij. Verdedigen gaat dan simpelweg niet meer. Met DRS had je 2 punten op een circuit waar je kon proberen aan te vallen middels overspeed, maar dan moest je er op die punten wel dicht genoeg bovenop zitten om het überhaupt te gebruiken. Niet dat DRS nou zaligmakend was, maar de window was een stuk kleiner en de verdedigende partij reed niet opeen potentieel 25km/u of meer langzamer, want risico is er nu.

Maar goed, DRS was vooral een lapmiddel omdat de wagens niet fatsoenlijk lange tijd konden volgen en dus vechten. Nu is dat lapmiddel vervangen voor een ander lapmiddel wat ingewikkelder is voor de kijker, en minder leuk voor de coureur, terwijl wagens nu op papier wél zouden kunnen volgen en vechten voor een langere periode. Gewoon eruit met boost en overtake en wagens niet plots afremmen ondanks dat ze vol gas gaan. Laat de wagens maar echt vechten.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

[ Voor 35% gewijzigd door Help!!!! op 08-03-2026 23:09 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

En wat voegt een x bericht toe aan een geschreven/getypte discussie?

Wie is dr obbs?

En nee, ik ga niet klikken want x/musk

Wear Sunscreen!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs

• ZeromaNoiS
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:14
[...]

Als je de afgelopen jaren de F1 en Max een beetje gevolgd hebt dan weet je dat alles wat hij zegt recht voor de raap is. Goed is goed, en slecht is slecht.

Als je dat niet door hebt ben je zelf denk ik een Jumbo fan. (Wat dat ook moge zijn) :P

• alexbl69
  • Laatst online: 16:27

Vind de (deels kunstmatige) degradatie van de banden een iets ander verhaal dan wat we nu moeten aanschouwen.

Bandendegradatie is grotendeels lineair, en je hebt er als coureur middels je rijstijl invloed op. 'Elegante' coureurs hebben er voordeel bij, en je hebt een afweging te maken tussen snel rijden en je banden snel oproken, en gepaster rijden voor een langere stint. Als je een overtake wil doen heb je de keus om even wat meer van je banden te vragen. Allemaal logische afwegingen.

Dit hele batterij-energie drama is dat allesbehalve. Om in te halen moet je nu meer energie gebruiken, energie die je de halve ronde daarna tekort komt waardoor je kansloos bent tegen degene die je net in hebt gehaald. Dat is geen racen, dat is een gekunsteld computerspel. Leuk voor kijkers die juichen bij elke overtake, maar met een race heeft het helemaal niets te maken.

Doet me een beetje denken aan het WK voetbal in de VS in '94, toen voetbal daar nog totaal onbekend was. Daar stond het hele stadion te juichen als een verdediger een bal met een halve omhaal uit de eigen 16 schopte. Ongetwijfeld ziet het er spectaculair uit, maar iedereen met verstand van het spelletje weet dat het niets voorstelt.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• JB

JB

Cédric roelt!

Toto vergat even de 16:1 ratio…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRo2slB8-8Dni0cJMomyNsOeais=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/OZ4H7ZXBvu3j1r4F9RHs5FXF.gif?f=user_large

Mijn boefje is liev!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:16
[...]

Uiteraard.

Kalm aan allemaal.

Ik kan ook een goede film opzetten, want dan vermaak ik me ook. ;) Volgens mij zit hier ook een deel van het ‘probleem’. Sinds de ‘veramerikanisering’ van de Formule 1, aangewakkerd ook door de Netflix serie, moeten mensen ‘vermaakt’ worden. Je ziet dat ook bij Formule E. Daar moeten races kunstmatig interessant gemaakt worden door ‘attack zones’ en ‘fan boosts’.

En ja… er gebeurde vanalles gisteren aan het begin van de race. Een hoop ‘inhaalacties’, zelfs aan de kop van het veld. Maar voor mij is een inhaalactie niets waard als deze gebeurt omdat er een flink verschil in PK’s is door extra inzet van een batterij en elektromotor. Maar… ik was ook geen voorstander van DRS. Voor mij is het door driver skill het gat dichtrijden met je voorganger, een goede exit van een bocht hebben, in de slipstream van de voorganger duiken en hierna je tegenstander uitremmen voor de bocht en deze inhalen. Als ik één zo’n inhaalactie zie, ben ik meer vermaakt dan met 10 inhaalacties door eerst DRS en nu ‘overtake’ en ‘boost’ modes.

Maar… dit is voor iedereen persoonlijk. Als iemand deze nieuwe auto’s wel kan waarderen… ook helemaal goed. :)

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Mooi stuk.
Those like myself who will watch any racecar go in circles and be happy as a clam, will watch it - albeit with a little pain nagging at their head saying, “But if only it was just a really cool loud engine.”
Verwoord mooi hoe ik me er bij voel. Dit jaar is dat gevoel nog erger helaas :(

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:19

Het slaat gewoon nergens op dat ze op het einde van het rechte stuk meer dan 50 km/h langzamer rijden omdat de accu leeg is. Racen is zo lang mogelijk vol gas en zo laat mogelijk remmen. Deze manier van 'racen' is gewoon belachelijk.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Het is dat ik de komende weken in Nieuw-Zeeland zit en de komende races dus in de middag/avond zijn want met de kennis van dit weekend zou ik er niet vroeg voor opstaan.

• FastFred
  • Laatst online: 15:59
Ik heb echt een prima race gezien, regelmatig wisselen van race lead in het begin, er was motorgeluid, en als Ferrari bij de eerste VSC nou gewoon gepit had was het spannend geweest tot het einde.

Alleen jammer dat Max zo weinig in beeld kwam terwijl ie zich naar voren aan het vechten was. Straft de FOM hem af omdat ie zo liep te bitchen op deze auto's?

Ook ik zie liever wat luidere motoren en wat minder hybride maar het was prima te kijken. En er moet wat gebeuren om de starts wat veiliger te maken want dat scheelde echt cm's.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:19
FastFred schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:28:
Ik heb echt een prima race gezien, regelmatig wisselen van race lead in het begin, er was motorgeluid, en als Ferrari bij de eerste VSC nou gewoon gepit had was het spannend geweest tot het einde.

Alleen jammer dat Max zo weinig in beeld kwam terwijl ie zich naar voren aan het vechten was. Straft de FOM hem af omdat ie zo liep te bitchen op deze auto's?

Ook ik zie liever wat luidere motoren en wat minder hybride maar het was prima te kijken. En er moet wat gebeuren om de starts wat veiliger te maken want dat scheelde echt cm's.
Zelfs het inhalen is kunstmatig. Het is niet op racecraft maar op een accu die wel of niet leeg is. Einde rechte stuk niet harvesten, maar inhalen en dan komen ze je bij het uitacceleren weer voorbij. Leuk voor de show, maar niet voor de racefan.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• FastFred
  • Laatst online: 15:59
Jij noemt het kunstmatig, ik noem het strategie

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Dat wisselen van de lead sloeg echt helemaal nergens op, dat had niets met laat remmen, harder een bocht in, risico nemen te maken. Dat had te maken met het drukken op een knoppie. Dit heeft helemaal niets met racen te maken.

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:16
En er moet wat gebeuren om de starts wat veiliger te maken want dat scheelde echt cm's.
Dat auto’s (bijna) stil blijven staan bij de start is toch niets nieuws? Voordat we al die start hulpjes hadden, gebeurde het veel vaker. Het probleem is nu wellicht dat de acceleratie door de elektromotor hoger is, waardoor je als coureur nog sneller moet reageren. En hoe wil je dit voorkomen en veiliger maken dan? Rolling starts?

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Damian schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:33:
[...]

Dat wisselen van de lead sloeg echt helemaal nergens op, dat had niets met laat remmen, harder een bocht in, risico nemen te maken. Dat had te maken met het drukken op een knoppie. Dit heeft helemaal niets met racen te maken.
Net zoals DRS bedoel je?

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Mog schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:35:
[...]

Net zoals DRS bedoel je?
Yep

Afbeeldingslocatie: https://www.enworld.org/media/meme-look-how-they-massacred-my-boy-gif.110685/full

[ Voor 26% gewijzigd door Damian op 09-03-2026 08:40 ]

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:02

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• Hugo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:10
Ook mijn 2 cents over de race en de batterij.

De start was apart. Van lights on naar lights off in een fractie van een seconde. Gevaarlijke situatie doordat niet iedereen even goed weg kon komen. Daarna leek het een spannend en leuk kat en muis spel tussen Russel en Leclerc totdat je merkte dat het 't verschil in batterij niveau was. DRS++ effect op en neer.

Ondertussen een Verstappen die met een gemak naar voren rijdt. Wel mooie inhaalacties doet maar zoals hij zelf ook zegt: "De Red bull is gewoon sneller dan het middenveld".

Toen kwam de virtual safetycar en was de race voorbij. Verstappen en Norris leek even een leuke strijd te worden totdat je zag dat ze beide precies wisten wanneer ze de batterij moesten gebruiken.

Conclusie:
Het leek even heel leuk te worden maar al snel eindigde het in een saaie race. En de FIA die het goed probeert te praten door het aantal inhaalacties te vergelijken met vorig jaar. Een inhaalacties staat niet gegarandeerd voor een gevecht in dit geval.

Ik heb nog wat overtuiging nodig.

TREQ Formula Rig || Fanatec CSL DD 8NM || MCLaren GT3 V2 || CSL Elite Pedals || 3x LG 27GL63T Ultragear || My F1 website The Paddock Crew

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:55
Joris748 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:32:
[...]
Zelfs het inhalen is kunstmatig.
Volgens mij is het gewoon een hele moeilijke keuze tussen oud- en nieuw. Het nieuwe is erg kunstmatig, maar laten we wel eerlijk zijn: een heleboel races waren echt geen r**t meer aan. Beter een langzame kunstmatige race dan een snelle optocht, zou ík zeggen.

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:55

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:30

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Arjantje72 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:03:
[...]

En voor de mensen zonder X?
Ik kan het gewoon kijken zonder in te loggen.

Mijn idee.
Ik weet het niet, de eerste paar rondes voelde een soort van spannend, maar je weet dat het met accu-gezeur te maken heeft en niet puur racen is.

De start was ronduit gevaarlijk, als Colapinto ook maar een fractie van een seconde later reageerde ontplofte alle kranten/media-outlets over gevaarlijke starts etc. Het was bizar hoe slecht mensen weg kwamen en hoe goed anderen weg kwamen.

Na een paar rondes was het back to usual, saai, grote gaten (div. seconden) en was het uitrijden.

Ik denk niet dat ik het kan hebben als Russel veel wint, wat een boardradio om te kotsen "I love this engine" bah.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dennisdn schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:45:
[...]

Volgens mij is het gewoon een hele moeilijke keuze tussen oud- en nieuw. Het nieuwe is erg kunstmatig, maar laten we wel eerlijk zijn: een heleboel races waren echt geen r**t meer aan. Beter een langzame kunstmatige race dan een snelle optocht, zou ík zeggen.
Tsjah, wat is racen...?

Ho pin tung zei het gisteren wel mooi in de boordradio podcast. De coureur maakt vaak het verschil in de entry van een bocht. Daar is nu niets meer van over, aangezien dat met lift en coast niet spannend meer is.

Hij voorzag overigens ook al wat issues met eau rouge, berg op. :X

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Arjantje72 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:03:
[...]

En voor de mensen zonder X?
Pak dezelfde URL, maar vervang de x door xcancel

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
Mad-Matt schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:06:
[...]

[..]
Ik denk niet dat ik het kan hebben als Russel veel wint, wat een boardradio om te kotsen "I love this engine" bah.
Ik ben niet specifiek fan van een coureur. Ik kan het net zo waarderen als HUL wint als dat VER wint. (om maar een random voorbeeld te noemen)
Vond het ook wel prima dat NOR het kampioenschap won, gewoon om het een beetje op te schudden allemaal.
Toen RUS bij Williams reed vond hem ik echt wel een toffe peer.. ik weet niet wat het Mercedes team met mensen doet, maar ik merk dat ik het ook lastig vind om hem nu te zien winnen. Zijn zelfvoldane voorkomen trek ik niet zo goed. Jammer wel.

*sowieso

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Bij Hadjar was dus de batterij te leeg bij de start, daarom viel hij ineens 'stil' bij de 50/100 km/u tov de Merc etcetera. Waar de anderen dus de MGU-K bijschakelden :o
“The start was amazing – I mean, I started the race with no battery for the launch,” Hadjar commented. “I had a very good launch, I was taking the lead easy. At least that's a good point of the day, we had a very good start.”

“And once I thought, ‘oh, I'm going to take the lead’, no more power – so that was great. You can imagine, for like a couple of laps, I'm spending time to just recover.
https://www.motorsport.co...-had-no-battery/10803333/

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 09-03-2026 09:19 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• DonJunior
Mog schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:16:
[...]

Pak dezelfde URL, maar vervang de x door xcancel
of.. mensen quoten het gewoon zoals @Help!!!! ook doet. Dan kunnen we het gewoon lezen in plaats van door te moeten klikken.

*sowieso

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

DonJunior schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:19:
[...]

of.. mensen quoten het gewoon zoals @Help!!!! ook doet. Dan kunnen we het gewoon lezen in plaats van door te moeten klikken.
Eens, maar in dit geval gaat het om een animatie. Animaties zijn lastig te quoten.

• DonJunior
Mog schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:21:
[...]

Eens, maar in dit geval gaat het om een animatie. Animaties zijn lastig te quoten.
Fair enough..

*sowieso

• alexbl69
  • Laatst online: 16:27
Dennisdn schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:45:
[...]
Er waren niet veel races die saai waren, maar het is wel afhankelijk van hoe je er naar kijkt.

Kon zelf enorm genieten van het strategische spel met de banden. Live timing erbij en zien dat iemand met een andere strategie een voorganger langzaam aan het binnen hengelen was. Een overtake kon het gevolg zijn van een strategie die vele ronden ervoor was ingezet. Voor veel mensen misschien saai, maar de data (rondetijden / type band / bandendegradatie) was voor mij de essentie van de F1.

Dat is nu helemaal weg. Rondetijden zeggen helemaal niks meer. Een voorsprong of achterstand jojoot seconden per ronde op en neer. Zelfs sectortijden tijdens met name de kwalificatie zijn waardeloos geworden. Iemand met 2 keer paars kan alsnog als 10e over de streep komen. De live timing is volkomen waardeloos geworden. Een overtake is niet langer de afsluiter van een uitgekiende strategie, maar het begin van een frustrerend kat- en muisspel omdat degene die inhaalt daarvoor wordt gestraft.

Maar misschien wordt ik hier zelf wel te oud voor :). Er zijn ook steeds minder mensen die urenlang boeken lezen, tiktok-style instant gratification is de norm geworden. En als er een groter publiek is voor deze show dan voor het 'oude' proper racen dan is er ook geen weg meer terug.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

YakuzA schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:19:
Bij Hadjar was dus de batterij te leeg bij de start, daarom viel hij ineens 'stil' bij de 50/100 km/u tov de Merc etcetera. Waar de anderen dus de MGU-K bijschakelden :o

[...]
https://www.motorsport.co...-had-no-battery/10803333/
Geloof dat ik toch nog iets niet helemaal begrijp aan de regels...
Waarom zou je met een lege accu aan de start verschijnen? Die zou je toch in de warm-up lap moeten kunnen laden? Of in ieder geval vol houden? Dat je niet op 100% start, soit, maar dit klinkt alsof ie eerder richting de 20% of lager zat...

Ik weet dat er tot 50 km/u geen electrische hulp is. Maar dit is een apart scenario.

• JB

JB

Cédric roelt!

MikeyMan schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:34:
[...]

Geloof dat ik toch nog iets niet helemaal begrijp aan de regels...
Waarom zou je met een lege accu aan de start verschijnen? Die zou je toch in de warm-up lap moeten kunnen laden? Of in ieder geval vol houden? Dat je niet op 100% start, soit, maar dit klinkt alsof ie eerder richting de 20% of lager zat...

Ik weet dat er tot 50 km/u geen electrische hulp is. Maar dit is een apart scenario.
Max had dit toch ook? Zal vast niet zo horen ;)

Mijn boefje is liev!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JB schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:35:
[...]

Kan zo snel niets vinden in de regels dat hiertoe zou moeten leiden...

Dan hebben ze wel echt zitten snurken tijdens die warm-up lap. Dat zou toch een soort van harvest only mode moeten zijn. Er vanuitgaande dat ze met (dicht bij) 100% naar de grid rijden, moet het toch niet al te moeilijk zijn om met enigszins bruikbare capaciteit door een trage warmup lap te komen zou je zeggen...

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

JB schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:35:
[...]

Heb dat nog niet gehoord, was dat ook bij hem zo?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• JB

JB

Cédric roelt!

YakuzA schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:54:
[...]

Heb dat nog niet gehoord, was dat ook bij hem zo?
Ja, ik heb dat in ieder geval op meer plekken gelezen...;
He also revealed a strange battery issue at the start that left him lacking power when the race began.

“I had no battery,” he explained.

“Somehow, on the formation lap, it drained all the battery.

“I launched, and I had zero battery, so no power, basically.”

Even so, the Dutchman sliced through the field, eventually finishing sixth but unable to pass Lando Norris’ McLaren for fifth place.
https://speedcafe.com/us/...nterviews-quit-retirement

https://www.autosport.com...ralian-gp-debut/10803462/
The lack of battery power also delayed Verstappen’s charge to the front and so it’s clear where it needs to improve, with Hadjar claiming “we need to do better to avoid this from happening”. “We didn’t manage to simulate it in the whole six days of testing, in free practice as well,” he added. “Honestly, it’s just new scenarios, a race scenario is different.”

[ Voor 26% gewijzigd door JB op 09-03-2026 10:00 ]

Mijn boefje is liev!

• CousinBoneless
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:58
Ik keek zojuist de eerste 10 ronden nogmaals om al die overtakes tussen Russell/Leclerc nog eens te herzien, maar ik blijf bij mijn mening. Het is allemaal zo artificieel. Bekijk bijvoorbeeld nogmaals de overtake van Russel op Leclerc in ronde 7/8. Daar accelereert Russell zo ontzettend zichtbaar veel harder over een kort recht stuk waardoor hij Leclerc zonder enige vorm van moeite voorbij schiet. 2 Bochten later pakt Leclerc hem dan weer terug omdat Russell's batterij leeg is, maar ik vind dit echt waardeloos.
Pagina: 1 ... 12 13 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Huisregels van dit topic:
  • Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
  • Graag de slowchat beperken tot de vrije trainingen en races. Geef elkaar de ruimte om daarbuiten meer inhoudelijke discussies te voeren.
  • Hou het een beetje gezellig. Je persoonlijke frustraties over commentaar, coureurs, andere participanten in dit topic, of wat dan ook, zijn hier niet welkom.
  • Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen, gesneer of vervelende opmerkingen.

Overige topics:

Dit topic sluit ergens in de week na de race.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Als alternatief voor de slowchat is er #formule-1 op de
Officiële Tweakers Discord