Ik lees dit overal, maar in hoeverre is dit puur de FIA's fout? In de afgelopen seizoenen is er zo vaak gesteggel geweest over de regels tussen de FIA aan de ene kant en (een paar) team(s) aan de andere kant. Wat dit reglement in mijn ogen is, is 1 groot compromis van de FIA in een poging alle teams tevreden te houden, waardoor je zulke draken van reglementen krijgt.
Als voorbeeld:
- Teams waren bezorgd over het harvesten van energie, maar toestemmen dat dit via de vooras mocht gebeuren hebben ze niet gedaan omdat ze bang waren dat een ander team er voordeel van had.
- Versimpeling van de motorsystemen, MGU-H kon er wel uit, maar MGU-K hadden huidige teams teveel in geïnvesteerd dus die is uiteindelijk overeind gebleven.
Dit zijn 2 gevallen, waar er vast nog (veel) meer van te vinden zijn, maar zo diep zit ik ook niet in het nieuws.
TLDR: FIA heeft deze reglementen in samenspraak met teams op willen stellen. Het resultaat is dat overal compromissen gesloten zijn om maar geen voordeel aan een tegenstander weg te geven. Waar de FIA dan ook (onvoldoende) zicht heeft gehouden op het geheel.