• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:00
Gophlin schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:15:
[...]

En daarbij is een nieuwe laadpaal met WiFi en integratie in Home Assistant ook gewoon weer een leuk projectje toch? :P
Welke laadpaal overweeg jij? Ik heb nu een Easee zonder MID die goed bevalt. Opties:
- Easee Max (met MID)
- Zaptec GO 2

Beiden hebben integratie met Tibber en werken standalone ook prima verwacht ik.
Of toch maar richting de Charge 2 lock in van Zonneplan (wil eigenlijk geen lock in, maar de zonnebonus en de lage kosten maken ZP toch aantrekkelijk...)

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:48
Welke laadpaal met mid meter kan zonder back office gekoppeld worden aan een ERE trader?

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:57
Devke schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:26:
[...]

Stevige afnemer. Dat is hier een stuk minder. Ik blijf erbij dat het wel transparanter mag. Anders zijn we met zn alle misschien al snel tevreden met je genoemde 5 ct. Als ik Ketel Klets moet geloven is de variatie fors. Daarnaast het moet nog door de 1e kamer heen. En wat je zegt.................... hobby erbij is altijd leuk en ja die mogen soms geld kosten :-)
Ketelklets is niet de autoriteit, hij leest dezelfde en vaak minder informatie dan wij en maakt er dan een filmpje over...

Voor mij is het eerste in jouw tag de reden 8) ; ik pak de kans dat het wat gaat opleveren en loop daarmee op de zaken vooruit, is het niet zo dan heb ik er ook geen breuk aan gevallen.

M3P - M3LR - 6320Wp

• bokkow
Pr088 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:43:
[...]

Welke laadpaal overweeg jij? Ik heb nu een Easee zonder MID die goed bevalt. Opties:
- Easee Max (met MID)
- Zaptec GO 2

Of toch maar richting de Charge 2 lock in van Zonneplan (wil eigenlijk geen lock in, maar de zonnebonus en de lage kosten maken ZP toch aantrekkelijk...)
Hier ben ik gegaan van Easee Lite naar Easee Max, dat is letterlijk een drop-in replacement dus dat is ook wat waard.

De Charge 2 van Zonneplan is niet MID gecertificeerd(?), en de Zonnebonus weegt nog niet misschien op tegen het voordeel van laden met Tibber Slim Laden + Grid Rewards (althans bij mij met 6800kWh in 2025 en daardoor 500,- besparing t.o.v. regulier dynamisch slim laden.)

M3P - M3LR - 6320Wp

• bokkow
vanderv schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:44:
Welke laadpaal met mid meter kan zonder back office gekoppeld worden aan een ERE trader?
Het lijstje wat je te zien krijgt bij Lekker Laden volgens mij, althans ik kan toegang geven tot bijvoorbeeld het portal van Easee zonder nog een partij er tussen te hebben.

M3P - M3LR - 6320Wp

• Pr088
bokkow schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:48:
[...]

Hier ben ik gegaan van Easee Lite naar Easee Max, dat is letterlijk een drop-in replacement dus dat is ook wat waard.

De Charge 2 van Zonneplan is niet MID gecertificeerd(?), en de Zonnebonus weegt nog niet misschien op tegen het voordeel van laden met Tibber Slim Laden + Grid Rewards (althans bij mij met 6800kWh in 2025 en daardoor 500,- besparing t.o.v. regulier dynamisch slim laden.)
De Lite naar Max is inderdaad wel een makkelijke overstap. Zonneplan moet ik eens even navragen, maar 1400 voor een paal + installatie is wel erg veel (heb al een Lite hangen dus kwestie van 'omhangen').
Haalde jij uit alleen GR € 500? Ik zat op € 180 GR met 6000kWh.
Zonnebonus + 2 cent inkoopvergoeding bij terugleveren (die Tibber heeft geschrapt) kan redelijk aantikken. Heb nu 11kWp liggen :9.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• bokkow
Bob Lieftink schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:39:
[...]

Dat klopt, we kregen vanuit de overheid terug dat het nog wat langer duurt voordat het inboekregister opengaat, timings wise komt per kwartaal dan beter uit voor dit boekjaar. Maar staat hoog op het lijstje om dit te gaan realiseren.
Wil je deze misschien eens in concept wat meer toelichten Bob?

Want zou het dan zo zijn dat jullie iedere maand de opgespaarde ERE's op de veiling(?) aanbieden, deze verkopen en die verdiensten dan verdelen over de klanten die maandelijks hadden uitgekeerd willen krijgen? En degene die zeggen per jaar wordt dit één keer per jaar aangeboden en verkocht?

En wat gebeurt er zodra je zou verhuizen gedurende de looptijd? Een MID laadpunt zou je mee kunnen verhuizen natuurlijk maar je EAN en mogelijk energiecontract wijzigt dan wel.

M3P - M3LR - 6320Wp

• Pr088
bokkow schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:44:
[...]

Ketelklets is niet de autoriteit, hij leest dezelfde en vaak minder informatie dan wij en maakt er dan een filmpje over...

Voor mij is het eerste in jouw tag de reden 8) ; ik pak de kans dat het wat gaat opleveren en loop daarmee op de zaken vooruit, is het niet zo dan heb ik er ook geen breuk aan gevallen.
Ketelklets kletst soms maar wat :o
Over het algemeen vind ik hem leuk voor basic-niveau kijkers, maar geen Tweakers-niveau 8).

• bokkow
Pr088 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:58:
[...]

De Lite naar Max is inderdaad wel een makkelijke overstap. Zonneplan moet ik eens even navragen, maar 1400 voor een paal + installatie is wel erg veel (heb al een Lite hangen dus kwestie van 'omhangen').
Haalde jij uit alleen GR € 500? Ik zat op € 180 GR met 6000kWh.
Zonnebonus + 2 cent inkoopvergoeding bij terugleveren (die Tibber heeft geschrapt) kan redelijk aantikken. Heb nu 11kWp liggen :9.
Ja ok, 11kWp is behoorlijk, laten we even plat slaan dat het neer kan komen op 2,5 cent per kWh ingevoed (gemiddelde marktwaarde zon van netto 4ct waar Zonneplan middels de Zonnebonus 10% van geeft). Bij 5000kWh invoeding(?) €125,-. Leuk verschilletje.

De Powerplay vergoeding op de Zonneplan laadpaal is naar wat ik begreep erbarmelijk, als je daar €100,- voordeel per jaar uit trekt is het veel.

Bij Tibber is de GR volgens mij toch niet het volledig verhaal. Bij mij zit Tibber op een SAP en daar zit enkel het laadpunt achter. Dus ja ik had misschien voor die optie kunnen gaan in plaats van vervangen van het laadpunt maar goed, Tibber bood ook 10,- per maand korting voor 2 jaar bij aankoop van een nieuw laadpunt en ik had een hoop tegoed, zo goed als gratis upgrade (en getimed is dit drop-in binnen 6 minuten te doen). Maar goed. Omdat dat het enige is wat bij mij onder het Tibber contract valt en ik vergelijk wat mijn P1 tracker zegt met de gekoppelde Tibber dyntar op momenten dat er geladen werd; deze is grosso modo gelijk aan momenten dat epex laag is (misschien max 25% op duurdere kwartieren vanwege Grid Rewards):

2025:
6800kWh op basis van reguliere Tibber dyntar: €1502,- (22,1ct/kWh)
6800kWh op basis van Tibber Slim Laden en Grid Rewards: €979,- (14,4ct/kWh)
Grid Rewards €244,-

Ik denk dat de werkelijke besparing van SL+GR dus ergens tussen die 244,- en 523,- in ligt, met die 500,- zal ik me waarschijnlijk wel wat rijk rekenen ;)

M3P - M3LR - 6320Wp

• hvandijk110
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20:04
bokkow schreef op zondag 25 januari 2026 @ 07:48:
[...]

?

Als je 11kW opwekt en achter de meter 11kW gebruikt, hoeveel vermogen gaat er dan over de hoofdzekeringen? ;)

Overigens kun je met 3x25A vrijwel oneindig 20kW trekken en wordt het pas seconde werk bij 24kW, mits goed verdeeld.
Totdat je de magnetron, airfryer oid aanzet en stopt de lader wegens overbelasting. Tenminste, mijn Peblar Business wel. Heb aan Peblar gevraagd of de lader dan niet gewoon wat minder trekt als er in huis meer vermogen wordt gevraagd, maar dan zeggen ze: als 1 van de 3 fasen te zwaar wordt belast, stopt de hele lader ermee. Ik vind dat geen load balancing, maar goed. En ja, ik heb een P1-dongle die met de Peblar praat.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:41
hvandijk110 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:02:
[...]

Totdat je de magnetron, airfryer oid aanzet en stopt de lader wegens overbelasting. Tenminste, mijn Peblar Business wel. Heb aan Peblar gevraagd of de lader dan niet gewoon wat minder trekt als er in huis meer vermogen wordt gevraagd, maar dan zeggen ze: als 1 van de 3 fasen te zwaar wordt belast, stopt de hele lader ermee. Ik vind dat geen load balancing, maar goed. En ja, ik heb een P1-dongle die met de Peblar praat.
Tja, In het protocol naar de auto toe kan je het niet per fase communiceren.

En daarom doen 1fase laders het ook zo gek nog niet (Bij mij heeft de lader een fase zonder andere verbruikers, dus altijd 25A+)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• bokkow
[...]

Ok, zie niet helemaal waarom dit een reactie is op die post van mij haha. Ja bij 21kW is alles wat aanspringt een trigger om die fase te laten trippen :)

Inhoudelijk op wat je zegt; Easee heeft dit dan toch beter geregeld lijkt het, gaat eerst terugregelen op 3 fase en is er niet genoeg ruimte voor 3x6A dan gaat ie over op 1 fase, op de fase waar de meeste ruimte is.

M3P - M3LR - 6320Wp

• Eastman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
bokkow schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:17:
[...]

Ok, zie niet helemaal waarom dit een reactie is op die post van mij haha. Ja bij 21kW is alles wat aanspringt een trigger om die fase te laten trippen :)

Inhoudelijk op wat je zegt; Easee heeft dit dan toch beter geregeld lijkt het, gaat eerst terugregelen op 3 fase en is er niet genoeg ruimte voor 3x6A dan gaat ie over op 1 fase, op de fase waar de meeste ruimte is.
Mijn ervaring hierop is dan wel dat Easee de fase kiest met laagste Ampere zonder onderscheid te maken in welke richting de stroom stroomt. Op een zonnige dag lever ik terug op 2 fases. Hij is dan niet in staat om te kiezen voor de fase met de hoogste teruglevering.

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:40
rogervdh schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:31:
[...]

Tsja, ik wilde later dit jaar een tweede Peblar kopen (zodat we in de garage en ook op de oprit kunnen laden), zodoende die aanschaf wat vervroegd. Wilde de 2e eigenlijk pas aanschaffen zodra de oprit opnieuw gemaakt wordt (later dit jaar). Nu is er tenminste een kans dat ik de 2e laadpaal terug ga verdienen en misschien nog wel meer over meerdere jaren. Verder is het inderdaad een gokje of het rendement van ERE's zoveel gaat zijn zoals ze nu voorspiegelen. Verder is dat met een thuisaccu ook... (daar ben ik bijv. nog totaal niet ingestapt, ondanks dat ik redelijk wat kWp PV heb liggen).
Voor de batterijen heb je ook nog wel even. Ik wacht echt even af hoe deze markt zich vormt. Voordeel is dat er idd in te boeken is vanaf 1-1-2026 met terugwerkende kracht. Dus het doet nu geen pijn en kan het rustig afwachten ook. Als tweaker is dat best lastig soms >:)

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:55
Heel interessant allemaal maar wel lastig om door de bomen het bos te zien.
Ik heb hier op een Secundair Allocatie Punt (SAP) 3 Victron laadpalen met 3 EVs zitten die ook ieder hun eigen (homewizard) externe MID meter hebben.
Dus kan er sowieso wel wat. Er is geen backoffice en ik denk dat we dat zo willen houden, dus handmatig aanleveren. Of koppelen aan de slimme meter. Hoe kan ik dan met terugwerkende kracht bewijzen vanaf 1 Januari dit jaar?
Ik zal nog kijken naar de lijstjes, welke partij hiermee overweg kan.
Liefst doe ik het niet via de SAP, want daar wil ik nog meer dan EVs op aansluiten.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:17
[...]
Dat herken ik niet. Mijn Peblar vermindert gewoon de laadsnelheid als er een fase boven de 25A komt.
bokkow schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:17:
[...]
Dat is precies hoe de Peblar Business het bij mij ook doet.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Bob Lieftink
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 17:21
bokkow schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:59:
[...]

Wil je deze misschien eens in concept wat meer toelichten Bob?

Want zou het dan zo zijn dat jullie iedere maand de opgespaarde ERE's op de veiling(?) aanbieden, deze verkopen en die verdiensten dan verdelen over de klanten die maandelijks hadden uitgekeerd willen krijgen? En degene die zeggen per jaar wordt dit één keer per jaar aangeboden en verkocht?

En wat gebeurt er zodra je zou verhuizen gedurende de looptijd? Een MID laadpunt zou je mee kunnen verhuizen natuurlijk maar je EAN en mogelijk energiecontract wijzigt dan wel.
Tuurlijk! Onder de partijen die moeten voldoen aan de brandstofverplichting of te wel de kopers van de ERE's zijn ook verschillende risicoprofielen. De ene partij zal gedurende het jaar de ERE's die hij/zij nodig heeft opbouwen in lijn met de veroorzaakte uitstoot voor die periode. Of te wel steady inkopen.

De andere partij zal de hele bulk aan het einde van het jaar willen kopen, of Q1 van T+1, of op een moment dat zij de prijs gunstig achten. Het is eigenlijk aan ons als inboekdienstverlener om de vraag van de consument te matchen met het risico appetijt van een brandstofleverancier.

Wat goed is om hierbij te vermelden is, de hoeveelheid ERE's moet de brandstofleverancier aan het einde van Q1 van T+1 op de balans hebben staan. Dus op het moment dat een inboekdienstverlener en brandstofleverancier een deal maken voor levering en afname zal de levering plaats vinden na de verificatie, Deze verificatie is is ook in Q1 van T+1. Hoe eerder je wil uitbetalen hoe groter dus de discount op de prijs die je krijgt ;), gezien de afnemer dat kapitaal niet meer voor andere doeleinden kan inzetten.

Laat me weten of zo je vraag beantwoord is.

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:46
Pr088 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 17:01:
[...]

Ketelklets kletst soms maar wat :o
Over het algemeen vind ik hem leuk voor basic-niveau kijkers, maar geen Tweakers-niveau 8).
En hij wordt gesponsord.....

• Bman
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 22:38
[/quote]
Pr088 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:43:
[...]

- Easee Max (met MID)
- Zaptec GO 2

Ik ben ook aan een nieuwe laadpaal toe ivm overstap naar andere werkgever.
Hebben jullie ook V2X functionaliteit meegenomen in de laadpaal keuze?
Nieuwe EV’s krijgen steeds meer V2H mogelijkheden, dus wil gaan voor future proof.
De spoeling wordt dunner met Peblar Business, Zaptec Go2 en Enphase IQ Charger 2.
Ondanks dat het nog toekomst muziek is, doe ik langer met een wallbox dan EV.
Ben erg benieuwd naar jullie overweging 😉

[ Voor 4% gewijzigd door Bman op 26-01-2026 21:14 ]

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:40
Bman schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:09:
[/quote]

[...]

Ik ben ook aan een nieuwe laadpaal toe ivm overstap naar andere werkgever.
Hebben jullie ook V2X functionaliteit meegenomen in de laadpaal keuze?
Nieuwe EV’s krijgen steeds meer V2H mogelijkheden, dus wil gaan voor future proof.
Ondanks dat het nog toekomst muziek is, doe ik langer met een wallbox dan EV.
Ben erg benieuwd naar jullie overweging 😉
Misschien kun je deze vraag beter in dit topic stellen Het grote "thuis laden van je EV" topic. Ook de TopicStart biedt al een schat aan informatie.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• hvandijk110
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20:04
RichieB schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:54:
[...]

Dat herken ik niet. Mijn Peblar vermindert gewoon de laadsnelheid als er een fase boven de 25A komt.

[...]

Dat is precies hoe de Peblar Business het bij mij ook doet.
Dit is wat Peblar mij vertelde (ik heb 3x25A):

De lader verlaagt het laadvermogen op basis van het actuele verbruik op de actieve fase, en zorgt er tegelijkertijd voor dat de totale stroomsterkte de ingestelde zekeringwaarde niet overschrijdt—25A in dit geval op één fase.
Als de belasting op die fase plotseling met meer dan 25% boven de ingestelde zekeringwaarde (25A) uitkomt (bijvoorbeeld door het opstarten van een zwaar apparaat), zal de lader het laden onmiddellijk verminderen of pauzeren om de zekering te beschermen. Dit gedrag is zoals verwacht en maakt deel uit van de werking van Dynamische Load Balancing.

In de praktijk slaat de laadpaal compleet af als we starten met koken, dus magnetron en airfryer aan. Het ligt, als ik het goed begrijp, aan de 25% boven de 25A. Maar de andere 2 fasen worden op dat moment maar deels gebruikt. Daarom vind ik het geen goede loadbalancing. Of ik snap er te weinig van.

• AA42
Bezzerk schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:04:
[...]

Vwb Zeres ;
Commissie van 16% (zal dus ook onlangs zijn aangepast)

En de manier van aanleveren is iets genuanceerder dan de OT:

[...]

Maar bovenstaande lijkt dus alleen voor 2026 te gelden, of Zeres gaat er vanuit dat de losse MID-meter methode toch langer geaccepteerd zal worden.

[...]
Hier heb ik een aantal pagina's terug al op gewezen maar helaas is de OP hierop niet aangepast, @rogervdh ?

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84478912

Ook andere mensen hebben dit al genoemd en verwezen naar de tekst op de website van Zeres.

• RichieB
hvandijk110 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:16:
[...]
In de praktijk slaat de laadpaal compleet af als we starten met koken, dus magnetron en airfryer aan. Het ligt, als ik het goed begrijp, aan de 25% boven de 25A.
Je moet dan wel je magnetron en airfryer exact tegelijk aanzetten om een 1500W piek te veroorzaken..
Maar de andere 2 fasen worden op dat moment maar deels gebruikt. Daarom vind ik het geen goede loadbalancing. Of ik snap er te weinig van.
Dat ligt aan hoe EV 3-fase laden werkt: de laadpaal kan alleen de beschikbare stroom in Ampère doorgeven, niet 3x voor elke fase. Bovendien kunnen EV's ook niet verschillende stroomsterktes afnemen per fase. Dus 1 fase overbelast betekent altijd dat het laden op alle fases geknepen zal worden.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:23
Gasten, dit heeft niets met ERE te maken, ga die discussie svp in het juiste topic voeren.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• stenbk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-03 09:24
AA42 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:19:
[...]

Hier heb ik een aantal pagina's terug al op gewezen maar helaas is de OP hierop niet aangepast, @rogervdh ?

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84478912

Ook andere mensen hebben dit al genoemd en verwezen naar de tekst op de website van Zeres.
Plus 2ct per kWh, komt er ook nog bij.

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:08

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Bezzerk schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:04:
[...]

Vwb Zeres ;
Commissie van 16% (zal dus ook onlangs zijn aangepast)
Staar je niet blind op de 16%, dit is excl. 21% btw dus uiteindelijk zit je op 19,36%, nagenoeg gelijk aan de 20% die de meeste anderen hanteren. Of hier de 2 cent aan transactiekosten in zit is ook nog maar de vraag. In hun voorbeeldberekeningen wordt ook van alles door elkaar gebruikt dus ‘bezint eer ge begint’ met Zeres.

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:31

Miezie

Niet te moeilijk doen...

eltron schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:52:
[...]

Waarom niet waar? met een eenvoudige adapter van een paar tientjes kun je de stroomvreters aan de laadpaal hangen. Die extra moeite is ongeveer 2 muisklikken om zon ding te bestellen.
Mijn punt is: een normaal mens doet dat niet. Niet achter een MID meter in de meterkast en niet achter een MID meter in de laadpaal.
Echter de doorgeschoten regels om fraudeurs te pakken, raken vooral de gewone man.
Die fraudeur die houd je toch niet tegen met extra regels.
Je mitigeert een grote groep fraudeurs door het wel te doen, de patroonherkenning is daarbij ook best wel wat eenvoudiger. Die fraudeurs kun je een stuk makkelijker vinden door de mitigatie en de data die je binnen krijgt van de lader middels OCPP. En de compliance regels kennende zal het er wel ongeveer zo uit gaan zien.

De stekker bestellen en daar load op laten draaien kan, lijkt mij best veel gedoe voor een paar cent…

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Bezzerk
  • Laatst online: 19:28
buzzlightyear schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:25:
[...]

Staar je niet blind op de 16%, dit is excl. 21% btw dus uiteindelijk zit je op 19,36%, nagenoeg gelijk aan de 20% die de meeste anderen hanteren. Of hier de 2 cent aan transactiekosten in zit is ook nog maar de vraag. In hun voorbeeldberekeningen wordt ook van alles door elkaar gebruikt dus ‘bezint eer ge begint’ met Zeres.
Ik wacht zeker nog even af in keuze van Inboekdienstverlener, maar fair point over BTW. Ik verwacht dat er komende tijd nog wel wat meer duidelijk wordt en de concurrentie ook duidelijk wordt.

Eerst nog de knoop doorhakken de easee charge lite te vervangen door de easee charge max (ivm MID). Die easee charge lite hangt pas een paar weken...

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Per gisteravond Webasto Unite geplaatst en gekoppeld aan VoltTime \ Pugcharge. Dan is de registratie in ieder geval actief en ben ik voor net boven de € 300 geholpen. Gedetailleerde post hier.

• Fredericm
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:28
Ik krijg mijn laadpaal met MID maandag 2 februari. Wetem jullie wat er gebeurd als ik me pas later dit jaar bij een ERE inboeker aanmeldt. Krijg ik dan wel de KwH vanaf 2 februari?

• AA42
Wordt met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2026 vergoed. Maar als je MID meter pas vanaf 2 feb. gaat registreren dan krijg je ook alleen vanaf die datum de sessies vergoed. Of je moet op een andere manier (Bestaande externe MID meter?) kunnen aantonen wat je geladen hebt.

[ Voor 98% gewijzigd door AA42 op 28-01-2026 23:49 ]

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01-03 18:52

ITsEZ

parttime all-rounder

Bob Lieftink schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:25:
[...]

Tuurlijk! Onder de partijen die moeten voldoen aan de brandstofverplichting of te wel de kopers van de ERE's zijn ook verschillende risicoprofielen. De ene partij zal gedurende het jaar de ERE's die hij/zij nodig heeft opbouwen in lijn met de veroorzaakte uitstoot voor die periode. Of te wel steady inkopen.

De andere partij zal de hele bulk aan het einde van het jaar willen kopen, of Q1 van T+1, of op een moment dat zij de prijs gunstig achten. Het is eigenlijk aan ons als inboekdienstverlener om de vraag van de consument te matchen met het risico appetijt van een brandstofleverancier.

Wat goed is om hierbij te vermelden is, de hoeveelheid ERE's moet de brandstofleverancier aan het einde van Q1 van T+1 op de balans hebben staan. Dus op het moment dat een inboekdienstverlener en brandstofleverancier een deal maken voor levering en afname zal de levering plaats vinden na de verificatie, Deze verificatie is is ook in Q1 van T+1. Hoe eerder je wil uitbetalen hoe groter dus de discount op de prijs die je krijgt ;), gezien de afnemer dat kapitaal niet meer voor andere doeleinden kan inzetten.

Laat me weten of zo je vraag beantwoord is.
Dus eigenlijk krijg je als je kiest voor jaarlijkse uitbetaling waarschijnlijk een gunstigere prijs per ERE terug?

What you see is always what you get.

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:34
Op onderstaande pagina de status in de Eerste Kamer van de implemengatie van RED3 waar de ERE certificaten onderdeel van zijn.

https://www.eerstekamer.n..._implementatie_onderdelen

• WishmasterNL
  • Laatst online: 03-03 01:30

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

Ik begin inmiddels een beetje te twijfelen waar ik me ga aanmelden.
Het verschil qua commissie is op zich niet zo heel groot.
Maar waar doe je verstandig aan, uitbetaling per maand? Per kwartaal? Per jaar?

• V_ger
WishmasterNL schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:42:
Ik begin inmiddels een beetje te twijfelen waar ik me ga aanmelden.
Het verschil qua commissie is op zich niet zo heel groot.
Maar waar doe je verstandig aan, uitbetaling per maand? Per kwartaal? Per jaar?
Het meest verstandige is WACHTEN. Heb nou gewoon even geduld. Je moet alleen zorgen dat je laadpunt/meting nu voldoet en dan kan je je gewoon aanmelden als alles definitief is. En alles wordt dan met terugwerkende kracht verrekend.

Vwb uitbetaling. Ik zou een korte periode kiezen, simpelweg vanwege het start-up karakter en risico op omvallen en dat soort zaken. Ik ben liever mijn eigen bank dan dat ik iemand anders voor mijn bank laat spelen.

[ Voor 16% gewijzigd door V_ger op 29-01-2026 09:59 ]

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:38
Ik zou altijd per maand kiezen, weet nooit hoe lang zoiets dergelijk gaat werken. Daarnaast zo ik ook even wachten tot er meer duidelijk wordt, kunt gewoon met terugwerkende kracht dit in werking laten stellen dus je kunt zelfs over 10 maanden nog je keuze maken.

Ik ga door dit initiatief in ieder geval een laadpaal met MID kopen, was eerder niet perse in me opgekomen, maar de TVT van de duurdere paal is mijn geval minder dan 1 jaar.

• WishmasterNL
  • Laatst online: 03-03 01:30

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

Blik1984 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:02:
Ik zou altijd per maand kiezen, weet nooit hoe lang zoiets dergelijk gaat werken. Daarnaast zo ik ook even wachten tot er meer duidelijk wordt, kunt gewoon met terugwerkende kracht dit in werking laten stellen dus je kunt zelfs over 10 maanden nog je keuze maken.

Ik ga door dit initiatief in ieder geval een laadpaal met MID kopen, was eerder niet perse in me opgekomen, maar de TVT van de duurdere paal is mijn geval minder dan 1 jaar.
De keus voor een nieuwe laadpaal heb ik ook al gemaakt, en hangt inmiddels ook.
Ik heb mijn Peblar Home verruild voor een Peblar Business, puur en alleen voor deze regeling.
De Home was nog geen jaar oud. Maar met mijn 8000 kWh aan laden per jaar ga ik de nieuwe paal snel genoeg terug verdienen.
De oude Peblar Home is al verkocht, dus moet nu alleen nog een "halve" Business terug verdienen.

• Maurice-
  • Laatst online: 21:28
WishmasterNL schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:11:
[...]

De keus voor een nieuwe laadpaal heb ik ook al gemaakt, en hangt inmiddels ook.
Ik heb mijn Peblar Home verruild voor een Peblar Business, puur en alleen voor deze regeling.
De Home was nog geen jaar oud. Maar met mijn 8000 kWh aan laden per jaar ga ik de nieuwe paal snel genoeg terug verdienen.
De oude Peblar Home is al verkocht, dus moet nu alleen nog een "halve" Business terug verdienen.
Ik hoop dat je een boekhouder hebt als dit je manier van rekenen is. :+

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:35

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Maurice- schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:16:
[...]
Ik hoop dat je een boekhouder hebt als dit je manier van rekenen is. :+
Ik ga er vanuit dat het nooit de bedoeling was om de Peblar Home terug te verdienen. Dus nu hoeft hij alleen de 'halve' Business terug te verdienen om weer op dezelfde uitgave te komen ten tijde hij de Home heeft geïnstalleerd. Het terugverdienen van de Home en Business laadpaal zal inderdaad wel wat langer duren >:)

Hier hangt ook net een half jaar de Peblar Home en ik vind de regeling nog wel allemaal wat vaag en onduidelijk. Natuurlijk kan ik alvast een Business kopen en monteren en dan de Home op MP proberen te verkopen. Maar wat krijg je straks voor een kWh en hoe lang blijft deze regeling en verdien ik hem wel terug? Natuurlijk heb je wel een betere laadpaal (Bi-directioneel ready en 22kW ipv 11 kW) maar het blijft een risico maar zonder risico geen winst.

[ Voor 30% gewijzigd door Mr.Viper op 29-01-2026 10:32 ]

|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

• kanvua
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:37
Ik ben echt blij met deze ERE-regeling! Eindelijk heb ik een goed argument gevonden om mijn wederhelft te overtuigen de stomme Wallbox Pulsar Plus van de muur te halen en er een nieuwe Zaptec Go 2 voor in de plaats te hangen. Ik was die Wallbox helemaal zat met z’n eeuwige wifi-problemen.
We rijden genoeg elektrisch om zelfs met 7 cent per ERE de investering binnen een jaar terug te verdienen, dus dat komt helemaal goed.

Naast de interne MID meter heeft die Zaptec een directe integratie met Tibber voor slim laden, kan de tibber pulse als loadbalancer gebruiken en kan hij integreren met Home assistant. Als hij ook nog eens normaal WIFI verbinding met Unifi AP's kan maken en behouden ben ik helemaal happy.
Overigens, mocht iemand op zoek zijn naar een goedkope Zaptec Go 2 (met interne MID-meter): kijk even bij Proshop — daar staat hij best scherp geprijsd :).
Ik wacht nog even met aanmelden, maar ik neig naar Lekker Laden. Ik las dat zij direct kunnen integreren (of dat in elk geval van plan zijn) met Zaptec. De toegevoegde waarde van een tussenpartij als plugchoice zie ik nog niet helemaal in.

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
kanvua schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:27:
Ik ben echt blij met deze ERE-regeling! Eindelijk heb ik een goed argument gevonden om mijn wederhelft te overtuigen de stomme Wallbox Pulsar Plus van de muur te halen en er een nieuwe Zaptec Go 2 voor in de plaats te hangen. Ik was die Wallbox helemaal zat met z’n eeuwige wifi-problemen.
We rijden genoeg elektrisch om zelfs met 7 cent per ERE de investering binnen een jaar terug te verdienen, dus dat komt helemaal goed.

Naast de interne MID meter heeft die Zaptec een directe integratie met Tibber voor slim laden, kan de tibber pulse als loadbalancer gebruiken en kan hij integreren met Home assistant. Als hij ook nog eens normaal WIFI verbinding met Unifi AP's kan maken en behouden ben ik helemaal happy.
Overigens, mocht iemand op zoek zijn naar een goedkope Zaptec Go 2 (met interne MID-meter): kijk even bij Proshop — daar staat hij best scherp geprijsd :).
Ik wacht nog even met aanmelden, maar ik neig naar Lekker Laden. Ik las dat zij direct kunnen integreren (of dat in elk geval van plan zijn) met Zaptec. De toegevoegde waarde van een tussenpartij als plugchoice zie ik nog niet helemaal in.
Same here, vorig jaar al direct gekozen voor Zaptec Go 2 i.v.m. eventuele V2H/V2G. Nu een extra voordeel met de MID-meter intern. Voor de partij kies ik voor Lekkerladen, op de achtergrond actief, zodat ik gewoon alles met Zaptec app zelf kan beheren en niet, zoals bij Plugchoice of TAP, nog een tussenpartij heb.

Als het salderen wegvalt kies ik daarnaast waarschijnlijk ook voor Tibber of een dynamisch laden partij en dan wordt laden van de auto helemaal een voordelig feestje.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• Maurice-
Mr.Viper schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:27:
[...]

Ik ga er vanuit dat het nooit de bedoeling was om de Peblar Home terug te verdienen. Dus nu hoeft hij alleen de 'halve' Business terug te verdienen om weer op dezelfde uitgave te komen ten tijde hij de Home heeft geinstalleerd. Het terugverdienen van de Home en Businesslaadpaal zal inderdaad wel wat langer duren >:)
Voor laadpalen wordt als stelregel 10 jaar afschrijving gehanteerd. Dus je moet in dat geval 90% van de Home (minus de opbrengst) en 100% van de Business terugverdienen met een bedrag wat waarschijnlijk ten hoogste 10 cent per kWh zal zijn maar er zijn ook aanbieders die het over 2,5 cent hebben. Succes met de 45.000 kWh laden als het überhaupt de EK doorkomt. :9

• AA42
RF1000 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 07:50:
Op onderstaande pagina de status in de Eerste Kamer van de implemengatie van RED3 waar de ERE certificaten onderdeel van zijn.

Hmm, best typisch dat de BBB fractie van de 1e kamer deze vragen nog stelt in het laatste verslag (van 20-01-2026):
Kunnen particulieren ook gebruikmaken van de inboekdienstverleners? Zo
ja, is de consumentenbescherming voldoende geregeld? Wordt er bij
particulieren nog steeds om bonnetjes/facturen gevraagd of zijn meetge-
gevens voldoende? Zo nee, waarom niet?

Je zou zeggen dat dit al duidelijk zou moeten blijken uit het wetsvoorstel?

• Pr088
Maurice- schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:35:
[...]

Voor laadpalen wordt als stelregel 10 jaar afschrijving gehanteerd. Dus je moet in dat geval 90% van de Home (minus de opbrengst) en 100% van de Business terugverdienen met een bedrag wat waarschijnlijk ten hoogste 10 cent per kWh zal zijn maar er zijn ook aanbieders die het over 2,5 cent hebben. Succes met de 45.000 kWh laden als het überhaupt de EK doorkomt. :9
Hij geeft aan de oude laadpaal al te hebben verkocht. Hij kan dus de restwaarde verrekenen. Dus de laadpaal hoeft niet 100% te worden afgeschreven. Jouw boekhouder zal jou ook op de vingers tikken ;)

• Maurice-
Pr088 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:45:
[...]

Hij geeft aan de oude laadpaal al te hebben verkocht. Hij kan dus de restwaarde verrekenen. Dus de laadpaal hoeft niet 100% te worden afgeschreven. Jouw boekhouder zal jou ook op de vingers tikken ;)
Ik schreef toch minus de opbrengst? Ik had de verkoop à €350 al meegenomen in de calculatie, wijsneus.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
AA42 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:44:
[...]

Hmm, best typisch dat de BBB fractie van de 1e kamer deze vragen nog stelt in het laatste verslag (van 20-01-2026):
Kunnen particulieren ook gebruikmaken van de inboekdienstverleners? Zo
ja, is de consumentenbescherming voldoende geregeld? Wordt er bij
particulieren nog steeds om bonnetjes/facturen gevraagd of zijn meetge-
gevens voldoende? Zo nee, waarom niet?

Je zou zeggen dat dit al duidelijk zou moeten blijken uit het wetsvoorstel?
Ze hebben geen idee.... Maar wat kun je ook verwachten?

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• THE_BASE
  • Niet online
Maurice- schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:00:
[...]

Ik schreef toch minus de opbrengst? Ik had de verkoop à €350 al meegenomen in de calculatie, wijsneus.
Joh, houd het even gezellig.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23-02 22:55
RF1000 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 07:50:

Als ik dit verhaal goed begrijp zijn ze toch al te laat met implementatie en is de invoeringsdatum nog nader te bepalen. 1/7/26? 1/1/27?
Ik wacht het maar rustig even af. Ook wat betreft het al dan niet investeren in nieuwe paal met MID.

En de discussie over te verwachten opbrengsten is ook boeiend. Dat wordt natuurlijk gewoon vraag en aanbod verhaal in een voorlopig chaotische markt die zich nog moet vormen.
Dan is niet het percentage commissie relevant, maar de prijs die jouw inboekdienstverlener op die markt weet te realiseren en hoe dat wordt doorgegeven aan de laadpaaleigenaar (gemiddelde? over welke periode dan?). Het kan nog alle kanten op voorlopig. En of je bij achteraf na afloop van het jaar nog een goede prijs krijgt betwijfel ik, als er dan massaal aanbod is van lieden die dit hebben afgewacht.

[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 29-01-2026 12:24 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

En of je bij achteraf na afloop van het jaar nog een goede prijs krijgt betwijfel ik, als er dan massaal aanbod is van lieden die dit hebben afgewacht.
Dat werkt ook andersom he. Als er veel bedrijven gewacht hebben met kopen tot het einde van het jaar.. ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Ik herinner mij, in een intussen ver verleden zo ergens aan het begin van deze thread, dat een verkoopprijs werd in de mond genomen van 10c€ per kWh. Daarvan gaat alleszins de commissie van 20 à 25%. Intussen gaat iedereen er hier zowat van uit dat de rest in zijn kassa zal belanden. Ik meen niettemin dat de berekeningscoëfficiënt “percentage hernieuwbaar geproduceerd volume kWh t.o.v. totaal geproduceerd volume kWh” in de daarna volgende berekeningen over het hoofd werd gezien. In Nederland zal dat zo ongeveer 45% zijn, schat ik? Dan worden die 10 c€ er plots maar (8 à) 7,5 c€ x 45%, dus maar meer ongeveer 3,3 c€.

Je rijk rekenen is iets wat je beter aan politiekers overlaat. Het zal eerder een zakcentje dan een maandwedde worden denk ik.

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:38
Als je nu géén MID-laadpaal hebt

En over een paar maanden wel

Dan kun je toch niets met terugwerkende kracht laten verrekenen, of wel?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:17:
Ik herinner mij, in een intussen ver verleden zo ergens aan het begin van deze thread, dat een verkoopprijs werd in de mond genomen van 10c€ per kWh. Daarvan gaat alleszins de commissie van 20 à 25%. Intussen gaat iedereen er hier zowat van uit dat de rest in zijn kassa zal belanden. Ik meen niettemin dat de berekeningscoëfficiënt “percentage hernieuwbaar geproduceerd volume kWh t.o.v. totaal geproduceerd volume kWh” in de daarna volgende berekeningen over het hoofd werd gezien. In Nederland zal dat zo ongeveer 45% zijn, schat ik? Dan worden die 10 c€ er plots maar (8 à) 7,5 c€ x 45%, dus maar meer ongeveer 3,3 c€.

Je rijk rekenen is iets wat je beter aan politiekers overlaat. Het zal eerder een zakcentje dan een maandwedde worden denk ik.
De prijs van een ERE was daarbij 20 cent. Met 50% groene opwek wordt dan dan 10 cent per kWh.

Die 20 cent was het blijkbaar toen de TS dit topic opende. Geen idee wat het nu is. Maar volgens mij is dat niet over het hoofd gezien ofzo.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:14
radeoxx schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:33:

Vanaf het moment dat je een MID-laadpaal hebt kun je met terugwerkende kracht laten verrekenen, daarvoor dus niet.

• mvdklip
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-02 18:40
Glashelder schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:35:
De prijs van een ERE was daarbij 20 cent. Met 50% groene opwek wordt dan dan 10 cent per kWh.
De rekensom is blijkbaar toch anders (minder gunstig). Als je op de site van Lekker Laden kijkt dan komt er een rendement van €49 per 1000kWh uit bij een ERE prijs van €0,20:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7pABmSWTmA16ySSzkMEfRpvJOxQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rfP9f9IKxyY5bUQ9ttWjEvTf.jpg?f=fotoalbum_large

Dat komt neer op 4,9 cent per kWh en dus niet 20x0,75x0,5=7,5 zoals je zou denken. :? Het zou helpen als de berekening er bij zou staan. Dan viel misschien te begrijpen waar die €49 vandaan komt.

[ Voor 6% gewijzigd door mvdklip op 29-01-2026 13:48 ]

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Kia Niro EV - Peugeot e-208 - Zappi v2

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ach ja. Al krijg ik 150 euro terug bij mijn verbruik van 3000 kWh. Mooi meegenomen toch? Ik heb al een laadpaal met ingebouwde MID meter (Webasto Unite) dus elke euro is mooi meegenomen :)

Als je een andere laadpaal hebt aangeschaft dan zijn dit wel pijnlijke bijstellingen van de prognose.

• Pr088
THE_BASE schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:12:
[...]

Joh, houd het even gezellig.
Maar hij had wel een punt, ik las slecht.

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-03 15:32
De Tesla wall connector MID heeft (zoals de naam al aangeeft) ook een MID meter. Kost maar 570 euro.
Ik heb helaas de oude nog, maar als dit allemaal een beetje duidelijk is dan ga ik waarschijnlijk ook mijn wall connector vervangen.

Ik verwacht echter wel dat dit enorm veel fraude gaat opleveren. Maar dat zien we over een aantal jaar wel weer.

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
Stel ik heb me aangemeld bij lekkerladen en kon toen al eerder mijn historisch verbruik zien ... maar heb een nieuwe laadpaal. ... Denk dan even opnieuw aanmelden?

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:34

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik bestel voor dit jaar wel een Home-wizard MID meter en bouw deze in mijn (domme) laadpaal. Voor volgend jaar wil ik toch kijken naar een andere laadpaal ivm. loadbalancing en dynamisch laden. Kan de MID meter dan verhuizen naar de (nog aan te leggen) warmtepomp.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20:38

V-8

mvdklip schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:46:
[...]

De rekensom is blijkbaar toch anders (minder gunstig). Als je op de site van Lekker Laden kijkt dan komt er een rendement van €49 per 1000kWh uit bij een ERE prijs van €0,20:

[Afbeelding]

Dat komt neer op 4,9 cent per kWh en dus niet 20x0,75x0,5=7,5 zoals je zou denken. :? Het zou helpen als de berekening er bij zou staan. Dan viel misschien te begrijpen waar die €49 vandaan komt.
Ik heb het idee dat ze eigenlijk het aantal kilometers bedoelen i.p.v. het aantal kWh's.
Want op deze manier klopt het idd totaal niet!

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-03 16:33
1 ERE is iets anders dan 1 kWh:
Een ERE staat voor 1 kg CO2eq-emissiereductie in de keten ten opzichte van de fossiele referentie.
(bron)

De berekening staat ook op de pagina hierboven:
Aantal ERE = levering [kWh] * aandeel hernieuwbaar [%] * 183 [g/MJ] * 3,6 [MJ/kWh] /1000
Voor particulieren wordt gebruikt:
Onder ‘aandeel hernieuwbaar’ wordt het gemiddelde percentage hernieuwbare elektriciteit in het elektriciteitsnet verstaan. Het uitgangspunt voor dit netpercentage is gebaseerd op de situatie van twee jaar geleden.
In 2024 was dit percentage 19,8%.

Als we daar dan van uit gaan is 1 ERE 7,666 kWh. Maar ik heb ook andere percentages voorbij zien komen in dit topic. Voor mij blijft het allemaal onduidelijk. Gelukkig had ik al een laadpaal met MID-gecertificeerde meter. Kan ik lekker de kat uit de boom kijken :)

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:35

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Sandro! schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:09:

[...]

(bron)

[...]

[...]

Als we daar dan van uit gaan is 1 ERE 7,666 kWh. Maar ik heb ook andere percentages voorbij zien komen in dit topic. Voor mij blijft het allemaal onduidelijk. Gelukkig had ik al een laadpaal met MID-gecertificeerde meter. Kan ik lekker de kat uit de boom kijken :)
Dan is een laadpaal vervangen niet direct interessant, 5000 kWh laden per jaar levert 'maar' 670 ERE op. Dan lekker pessimistisch €0,025 per ERE zit je op nog geen €17,- per jaar 8)7

|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

• marcel h
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:29
Is dit niet het percentage hernieuwbaar van het volledige energieverbruik? Ook van het CBS voor elektriciteit: Helft elektriciteitsproductie uit hernieuwbare bronnen .

[ Voor 4% gewijzigd door marcel h op 29-01-2026 17:28 ]

• Fredericm
Weten iemand of de ERE aanvraag ook op naam mag staan van een onderneming?
Reden.
We hebben onze zonnepanelen in tranches aangeschaft. Zowel mijn echtgenote als ik nemen deel aan de KOR (kleine ondernemers regeling).
We gaan binnenkort een batterij kopen. Ik wil de BTW hiervan terugvragen. Advies was om dan de batterij op naam van een maatschap te zetten. De energie rekening moet dan ook op naam van de maatschap staan.

• AA42
[quote]Maurice- schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:00:
Nee.....ik moet eens leren hier niet op in te gaan....sorry.

[ Voor 60% gewijzigd door AA42 op 29-01-2026 18:11 ]

• AA42
radeoxx schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:33:

Niet niets. Wel vanaf de datum dat je de MID-laadpaal in gebruik stelt.
De periode daarvoor natuurlijk niet.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:44
Edit: Oh, ik zat nog op een andere pagina.

Meer uitleg berekening waarde ERE.
https://volttime.com/nl/a...pbrengst-waarom-tien-cent

[ Voor 37% gewijzigd door mitsumark op 29-01-2026 18:17 ]

• mvdklip
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-02 18:40
marcel h schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:02:
Is dit niet het percentage hernieuwbaar van het volledige energieverbruik?
Dat was ook mijn conclusie. Als ik de formule van hierboven toepas op de berekening van Lekker Laden dan zouden ze daar een percentage hanteren van ongeveer 49,4%. De formule lijkt daarmee duidelijk en de verwachte opbrengst vind ik dan vrij laag. Een prijs van €0,20 per ERE lijkt namelijk vrij hoog te zijn. Persoonlijk hou ik het dan maar op ergens tussen de 3 en 5ct per kWh als richtlijn. Mooi meegenomen maar niet in de buurt van de geschetste 10ct.

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Kia Niro EV - Peugeot e-208 - Zappi v2

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:48
Fredericm schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:13:
Weten iemand of de ERE aanvraag ook op naam mag staan van een onderneming?
Reden.
We hebben onze zonnepanelen in tranches aangeschaft. Zowel mijn echtgenote als ik nemen deel aan de KOR (kleine ondernemers regeling).
We gaan binnenkort een batterij kopen. Ik wil de BTW hiervan terugvragen. Advies was om dan de batterij op naam van een maatschap te zetten. De energie rekening moet dan ook op naam van de maatschap staan.
ERE kan ook zakelijk, maar zoals ik het interpreteer, volgens mij moet je tov een particulier(die op de vaste gemiddelde van 49% wordt gezet)aantonen dat je minimaal met dat percentage groene stroom hebt geladen.

Ze leggen jouw PAP data naast de MID data van de laadpaal en op basis daarvan wordt jouw geladen groene stroom berekend.
Ik zit hier met hetzelfde vraagstuk, was ik maar particulier met mijn energie contract, dan kon ik zelfs gewoon altijd snachts laden terwijl ik op basis van de 49% werdt uitbetaald....

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

• Bob Lieftink
mvdklip schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 18:27:
[...]

Dat was ook mijn conclusie. Als ik de formule van hierboven toepas op de berekening van Lekker Laden dan zouden ze daar een percentage hanteren van ongeveer 49,4%. De formule lijkt daarmee duidelijk en de verwachte opbrengst vind ik dan vrij laag. Een prijs van €0,20 per ERE lijkt namelijk vrij hoog te zijn. Persoonlijk hou ik het dan maar op ergens tussen de 3 en 5ct per kWh als richtlijn. Mooi meegenomen maar niet in de buurt van de geschetste 10ct.
Het gaat om het percentage groene stroom van netstroom van T-2. Of te wel 2024. De formule hoe uit te rekenen staat op de website (Aantal ERE = (kWh*aandeel hernieuwbaar *183* 3,6)/1000). De slicer op onze website rekent de opbrengsten uit voor de consument of te wel opbrengsten *75%.

De prijs van een ERE is dus niet de prijs per kWh

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

De 49% is de gemiddelde hoeveelheid groene stroom in ons net. Hoef je niks voor te doen, dat is het uitgangspunt om veel rompslomp en bewijs voor particulieren tegen te gaan. Als het percentage toeneemt zal dat positieve gevolgen hebben in uitkeringen, lijkt me…

Voor mij wel jammer met veel groen laden, maar scheelt een bult werk wel :).

[ Voor 13% gewijzigd door Miezie op 29-01-2026 20:48 ]

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Bob Lieftink
mvdklip schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 18:27:
[...]

Afgelopen jaar was de prijs van een HBE gemiddeld 10 euro. Krijgt nu voor één HBE, 46 ERE's. of te wel 0,22 cent per ERE. Als je daar dan ongeveer mee rekening houdt, en als het dan mee valt is het mooi meegenomen toch. Daarom is beetje voorzichtigheid wel verstandig ;)

• eltron
Miezie schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:47:
De 49% is de gemiddelde hoeveelheid groene stroom in ons net. Hoef je niks voor te doen, dat is het uitgangspunt om veel rompslomp en bewijs voor particulieren tegen te gaan. Als het percentage toeneemt zal dat positieve gevolgen hebben in uitkeringen, lijkt me…

Voor mij wel jammer met veel groen laden, maar scheelt een bult werk wel :).
Toch raar. Je hebt een contract voor 100% groene stroom.
En wordt dan aangeslagen voor het gemiddelde op het net?

En zoveel werk is het ook weer niet om aan te tonen dat je een contract hebt voor uitsluitend groene stroom.

Betaal je meer voor groene stroom, krijg je minder omdat een ander goedkope grijze stroom koopt. 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 29-01-2026 21:10 ]

• Bezzerk
  • Laatst online: 19:28
Bob Lieftink schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:59:
[...]

Afgelopen jaar was de prijs van een HBE gemiddeld 10 euro. Krijgt nu voor één HBE, 46 ERE's. of te wel 0,22 cent per ERE. Als je daar dan ongeveer mee rekening houdt, en als het dan mee valt is het mooi meegenomen toch. Daarom is beetje voorzichtigheid wel verstandig ;)
De verwarring ontstaat bij mij waar je 22eurocent benoemt als 0,22 cent zoals hierboven.

€ 10,00 / 46 =€0,22 Eens?

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

eltron schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:09:
[...]

En zoveel werk is het ook weer niet om aan te tonen dat je een contract hebt voor uitsluitend groene stroom.

Betaal je meer voor groene stroom, krijg je minder omdat een ander goedkope grijze stroom koopt. 8)7
Je sluit zo’n groene stroom contract om met je geld te sturen op vergroening bij de energiebedrijven. Effectief kleurt je stroom uit het stopcontact niet groen…

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:51
eltron schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:09:
[...]

Blauw bloed bestaat ook niet. :P

• eltron
De kleuren worden zoals meestal, gebruikt om onderscheid te kunnen maken. Vooral in het spraak gebruik.
Je kunt ze dus niet met je ogen waarnemen en hebben de betreffende kleur ook niet, of het nu om groene stroom, blauw bloed, of een rode partij gaat.
Echter een energieleverancier die duurzaam opgewekte stroom verkoopt moet wel aantonen dat hij de hoeveelheid die verkocht is, ook heeft ingekocht. Daar zit geen licht tussen. En dus ben ik er wel zeker van dat mijn stroom 100% duurzaam is opgewekt. (Het meeste daarvan overigens door mijzelf).

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-02 18:53
Ik las op de website van de anwb dat je voor de ere certificaten moet aanmelden voor mei? Nu heb ik een laadpaal thuis die geschikt is (zaptec go 2), maar ik verwacht bij gelijkblijvende omstandigheden op jaarbasis niet meer dan 500kwh thuis te laden. Dus ik vraag mij af of het voor mij dan wel zin heeft?

• Bob Lieftink
Bezzerk schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:11:
[...]

De verwarring ontstaat bij mij waar je 22eurocent benoemt als 0,22 cent zoals hierboven.

€ 10,00 / 46 =€0,22 Eens?
Je hebt helemaal gelijk. Dat bedoel ik.

• bokkow
Sandro! schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:09:

[...]

(bron)

[...]

[...]

Hernieuwbare energie =! Hernieuwbare ELEKTRISCHE energie 😉
Dat percentage lag in 2024 op 50,4% en is wat hierin telt.

M3P - M3LR - 6320Wp

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:58
Hm...ikzelf heb geen mid lader...maar een oude newmotion met backoffice...en 30 zonnepanelen
Ik laad wel bijna 1.000kwh per mnd

[ Voor 8% gewijzigd door Ferry34 op 29-01-2026 22:25 ]

• Robertvg65
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 25-02 23:36
De landing page van Tap Electric staat live:
https://tapelectric.app/nl/tap-green-credits/

En een goede uitleg in een blog post:
https://tapelectric.app/n...ids-voor-lader-eigenaren/

• Fredericm
Misschien een vreemd voorstel

Ik heb net een MID paal easee aangeschaft ter vervanging van easee light. Ik moet deze koppelen aan inboeker etc. De paal wordt maandag geïnstalleerd. Veel van wat hier staat im dit forum is best complex voor mij. Dus ondersteuning is dan best handig.

Als tegenprestatie kan ik jou helpen met box 1 (particulieren} en box 3 inclusief werkelijk rendement. Inclusief lijfrentes etc. Daar ben ik echt een specialist in.

Ik ben woonachtig in Almere.

Stuur maar een DM

• Jurian-tweaker
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 01-02 22:59
Klein stappen plan ik hoop dat dit een beetje helpt

Installeer de Easee‑app en log in om te controleren of je account werkt.

Zorg dat je de QR‑code of het serienummer van de nieuwe laadpaal bij de hand hebt.

Wacht tot de installateur de paal aansluit en onder spanning zet.

Open de Easee‑app wanneer de installateur aangeeft dat de paal klaar is om gekoppeld te worden.

Scan de QR‑code of voer het serienummer in om de paal aan je account toe te voegen.

Geef de laadpaal een naam en controleer of hij verbinding heeft (via wifi of 4G).

Vraag de installateur of de MID‑meter correct is ingesteld en of load balancing goed staat.

Start na de installatie een korte laadsessie om te controleren of alles werkt.

Controleer in de app of het verbruik en de metingen worden weergegeven.

• AA42
Moet zeggen, dat is de meest overzichtelijke en heldere uitleg die ik tot nu toe gezien heb.....

• RichieB
Wel jammer dat er in de calculator van Tap Electric geen vraag zit of je particulier of zakelijk bent. Voor particulieren zal er nog de helft af gaan ivm de energiemix zoals ze ook in hun blog benoemen.

[ Voor 9% gewijzigd door RichieB op 30-01-2026 00:51 ]

• JanHenk
  • Niet online
RichieB schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 00:51:
Wel jammer dat er in de calculator van Tap Electric geen vraag zit of je particulier of zakelijk bent. Voor particulieren zal er nog de helft af gaan ivm de energiemix zoals ze ook in hun blog benoemen.
Voor zakelijk ook. Tenzij je (bij zakelijk, aanvullende voorwaarden) kan aantonen dat de geladen energie direct is geleverd door de zon (en ook uitsluitend, dus), doorgaans alleen in een uitzonderingsgeval me dunkt.

Of bedoel je dat de calculator geen rekening houdt met die energiemix?

Volgens mij wel. Overal staat €/kWh als eenheid. Dat is dus al omgerekend naar geladen kWh. Zo lees ik het althans.

Die energiemix is hier een keer te sprake gekomen maar dat wil niet zeggen dat die prijzen niet kloppen. Ik ga ervan uit dat dat allemaal al is omgerekend, rekening houdende met…

[ Voor 23% gewijzigd door JanHenk op 30-01-2026 06:50 ]

• Pr088
Antonl91 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:37:
Ik las op de website van de anwb dat je voor de ere certificaten moet aanmelden voor mei? Nu heb ik een laadpaal thuis die geschikt is (zaptec go 2), maar ik verwacht bij gelijkblijvende omstandigheden op jaarbasis niet meer dan 500kwh thuis te laden. Dus ik vraag mij af of het voor mij dan wel zin heeft?
Je mag het hele jaar nog aanmelden. Mei is onzin. Als je al een laadpaal hebt die geschikt is zoals jouw Zaptec: waarom zou je het niet doen? Wie weet levert het 2 tientjes per jaar op. Mooi meegenomen toch?

• RichieB
JanHenk schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 06:45:
[...]
Voor zakelijk ook. Tenzij je (bij zakelijk, aanvullende voorwaarden) kan aantonen dat de geladen energie direct is geleverd door de zon (en ook uitsluitend, dus), doorgaans alleen in een uitzonderingsgeval me dunkt.
Dat zou je in de calculator je eigen energiemix moeten kunnen aangeven, met een default van 47%.
Of bedoel je dat de calculator geen rekening houdt met die energiemix?
Het is op z'n mist onduidelijk.
Volgens mij wel. Overal staat €/kWh als eenheid. Dat is dus al omgerekend naar geladen kWh. Zo lees ik het althans.

Die energiemix is hier een keer te sprake gekomen maar dat wil niet zeggen dat die prijzen niet kloppen. Ik ga ervan uit dat dat allemaal al is omgerekend, rekening houdende met…
In de blog staat een grafiek met "Historische prijzen van HBE en ERE credits" met daarbij een piek voor ERE van € 0,18 per kWh. Vervolgens gebruikt de calculator een "Indicatieve marktprijs: €0,18 per kWh". Dan kan je denken "Oh, de energiemix zit al in die € 0,18 per kWh" maar dat staan niet in de grafiek of ook maar ergens op de pagina met de grafiek.

Mijn conclusie: de energiemix is niet meegenomen in de calculator en de uitkomsten zijn dus 53% te hoog.

• THE_BASE
  • Niet online
AA42 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 00:05:
[...]

Moet zeggen, dat is de meest overzichtelijke en heldere uitleg die ik tot nu toe gezien heb.....
Zeker. En de support zit ook goed. Daarnaast vind ik het dashboard zeer overzichtelijk.

Persoonlijk vind ik het jammer dat ze er als OCPP tussen zitten. Dat zorgt voor meer complexiteit dan wanneer je kiest voor alleen een inboekleverancier.

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:23

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Topicstarter
THE_BASE schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 08:17:
[...]
Zeker. En de support zit ook goed. Daarnaast vind ik het dashboard zeer overzichtelijk.
Wat is bij jullie de status van de ERE aanvraag? Bij mij is de status nog steeds "Ingezonden". Verder verschijnen er vooralsnog ook geen laadsessies onder Green Credits (wel onder de laadpaal zelf).

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Business ⛽ - Zehnder WHR960

• Maurice-
THE_BASE schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 08:17:
[...]

Persoonlijk vind ik het jammer dat ze er als OCPP tussen zitten. Dat zorgt voor meer complexiteit dan wanneer je kiest voor alleen een inboekleverancier.
Maar wel als voordeel dat het een bijverdienste voor ze is. Als de prijzen zometeen toch echt tegenvallen door het aanbod kun je je afvragen hoe de dedicated bedrijven ervoor staan, die zullen momenteel behoorlijke investeringen doen.

Zelf trouwens ook als OCPP hele goede ervaringen met ze, ik had wat problemen met mijn Wallbox PP en ze helpen snel en kundig.

• Maurice-
rogervdh schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 08:21:
[...]

Wat is bij jullie de status van de ERE aanvraag? Bij mij is de status nog steeds "Ingezonden". Verder verschijnen er vooralsnog ook geen laadsessies onder Green Credits (wel onder de laadpaal zelf).
Idem.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-03 15:15
Miezie schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:16:
[...]

Je sluit zo’n groene stroom contract om met je geld te sturen op vergroening bij de energiebedrijven. Effectief kleurt je stroom uit het stopcontact niet groen…
Deels ja, anderzijds betekend een groen contract voor mij (en Tibber) dat elke kWh die ik afneem groen is opgewekt. En ja, ik krijg een mix uit het net, en ja, dat doet Tibber door middel van certificaten.

Het wordt pas een probleem als iedereen dat doet......

• JanHenk
  • Niet online
RichieB schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 08:09:
[...]

Dat zou je in de calculator je eigen energiemix moeten kunnen aangeven, met een default van 47%.
Er is niet zoiets als je eigen energiemix. Het is het door CBS vastgestelde gemiddelde aandeel hernieuwbaar. Óf het is 100%, in zakelijke uitzonderingsgevallen die aparte audit vereisen etc. Ik ga er even vanuit dat Tap die situaties überhaupt niet wil inboeken noch auditen. Dus waarom zou je dan iets anders moeten ingeven?

De € / kWh houdt in mijn optiek rekening met een vastgestelde vaste energiemix en een inschatting van variabele toekomstige prijs.

Maar je hebt geen flauw idee van de marktprijzen trouwens, ik kan ze echt nergens controleren of inzien, heb flink gezocht.
Het is op z'n mist onduidelijk.
Dat ben ik dan wel weer met je eens. Gelukkig belooft Tap wel transparantie over hun transacties op de ERE-beurs. :)
[...]

In de blog staat een grafiek met "Historische prijzen van HBE en ERE credits" met daarbij een piek voor ERE van € 0,18 per kWh. Vervolgens gebruikt de calculator een "Indicatieve marktprijs: €0,18 per kWh". Dan kan je denken "Oh, de energiemix zit al in die € 0,18 per kWh" maar dat staan niet in de grafiek of ook maar ergens op de pagina met de grafiek.

Mijn conclusie: de energiemix is niet meegenomen in de calculator en de uitkomsten zijn dus 53% te hoog.
Dat is niet mijn conclusie, op basis van exact dezelfde informatie. We weten het simpelweg niet. Ik ga dan maar uit van € / kWh == € / kWh. Die je inboekt dus.

• JanHenk
  • Niet online
@RichieB Ik heb Tap gevraagd of ze de calculator kunnen uitleggen / verduidelijken. Wordt vervolgd ;)

• THE_BASE
  • Niet online
rogervdh schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 08:21:
[...]

Ik heb verder geen mandaat gegeven, dan zit ik er aan vast en ik wacht nog even af vanwege twijfel tussen Lekkerladen en TAP.

• Pr088
TAP zit er uit als een prima leverancier, ik heb hun app ook veelvuldig gebruikt toen ik nog op straat laadde.
Met mijn Easee laadpaal heb ik thuis een koppeling met Tibber voor Slim Laden aansturing. Kan ik dan nog een backoffice koppeling met TAP maken voor registratie?
Dat is mij onduidelijk, ik dacht dat beiden niet tegelijk kon.

• naffffffffff
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 21:47
Pr088 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:53:
TAP zit er uit als een prima leverancier, ik heb hun app ook veelvuldig gebruikt toen ik nog op straat laadde.
Met mijn Easee laadpaal heb ik thuis een koppeling met Tibber voor Slim Laden aansturing. Kan ik dan nog een backoffice koppeling met TAP maken voor registratie?
Dat is mij onduidelijk, ik dacht dat beiden niet tegelijk kon.
Ik zie 2 opties (https://docs.tapelectric....-easee-onboarding-guide):
1: je geeft hun jouw wachtwoord voor de easee management omgeving
2: je kiest Tap Electric als operator (Tibber GridRewards en slim laden zullen niet meer werken)

Je zou evt een nieuwe gebruiker kunnen maken voor optie 1 zodat je de rechten altijd weer kunt intrekken.

Toevoeging 11.07: Ik lees dat optie 1 automatisch een andere operator voor jou selecteerd. Dit is dus geen goede partij voor Tibber klanten. Het is beter om naar een partij te zoeken die ook handmatige aanleveringen accepteert.

[ Voor 12% gewijzigd door naffffffffff op 30-01-2026 11:12 ]

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-03 16:26
Iemand toevallig al succes gehad met een non MID Peblar Home? :)
Pagina: 1 ... 8 ... 15 Laatste

Let op:
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt.

Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.