• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:41
Gophlin schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:15:
[...]

En daarbij is een nieuwe laadpaal met WiFi en integratie in Home Assistant ook gewoon weer een leuk projectje toch? :P
Welke laadpaal overweeg jij? Ik heb nu een Easee zonder MID die goed bevalt. Opties:
- Easee Max (met MID)
- Zaptec GO 2

Beiden hebben integratie met Tibber en werken standalone ook prima verwacht ik.
Of toch maar richting de Charge 2 lock in van Zonneplan (wil eigenlijk geen lock in, maar de zonnebonus en de lage kosten maken ZP toch aantrekkelijk...)

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:35
Welke laadpaal met mid meter kan zonder back office gekoppeld worden aan een ERE trader?

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Devke schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:26:
[...]

Stevige afnemer. Dat is hier een stuk minder. Ik blijf erbij dat het wel transparanter mag. Anders zijn we met zn alle misschien al snel tevreden met je genoemde 5 ct. Als ik Ketel Klets moet geloven is de variatie fors. Daarnaast het moet nog door de 1e kamer heen. En wat je zegt.................... hobby erbij is altijd leuk en ja die mogen soms geld kosten :-)
Ketelklets is niet de autoriteit, hij leest dezelfde en vaak minder informatie dan wij en maakt er dan een filmpje over...

Voor mij is het eerste in jouw tag de reden 8) ; ik pak de kans dat het wat gaat opleveren en loop daarmee op de zaken vooruit, is het niet zo dan heb ik er ook geen breuk aan gevallen.

M3P - M3LR - 6320Wp

• bokkow
  • Nu online
Pr088 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:43:
[...]

Welke laadpaal overweeg jij? Ik heb nu een Easee zonder MID die goed bevalt. Opties:
- Easee Max (met MID)
- Zaptec GO 2

Beiden hebben integratie met Tibber en werken standalone ook prima verwacht ik.
Of toch maar richting de Charge 2 lock in van Zonneplan (wil eigenlijk geen lock in, maar de zonnebonus en de lage kosten maken ZP toch aantrekkelijk...)
Hier ben ik gegaan van Easee Lite naar Easee Max, dat is letterlijk een drop-in replacement dus dat is ook wat waard.

De Charge 2 van Zonneplan is niet MID gecertificeerd(?), en de Zonnebonus weegt nog niet misschien op tegen het voordeel van laden met Tibber Slim Laden + Grid Rewards (althans bij mij met 6800kWh in 2025 en daardoor 500,- besparing t.o.v. regulier dynamisch slim laden.)

M3P - M3LR - 6320Wp

• bokkow
  • Nu online
vanderv schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:44:
Welke laadpaal met mid meter kan zonder back office gekoppeld worden aan een ERE trader?
Het lijstje wat je te zien krijgt bij Lekker Laden volgens mij, althans ik kan toegang geven tot bijvoorbeeld het portal van Easee zonder nog een partij er tussen te hebben.

M3P - M3LR - 6320Wp

• Pr088
bokkow schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:48:
[...]

Hier ben ik gegaan van Easee Lite naar Easee Max, dat is letterlijk een drop-in replacement dus dat is ook wat waard.

De Charge 2 van Zonneplan is niet MID gecertificeerd(?), en de Zonnebonus weegt nog niet misschien op tegen het voordeel van laden met Tibber Slim Laden + Grid Rewards (althans bij mij met 6800kWh in 2025 en daardoor 500,- besparing t.o.v. regulier dynamisch slim laden.)
De Lite naar Max is inderdaad wel een makkelijke overstap. Zonneplan moet ik eens even navragen, maar 1400 voor een paal + installatie is wel erg veel (heb al een Lite hangen dus kwestie van 'omhangen').
Haalde jij uit alleen GR € 500? Ik zat op € 180 GR met 6000kWh.
Zonnebonus + 2 cent inkoopvergoeding bij terugleveren (die Tibber heeft geschrapt) kan redelijk aantikken. Heb nu 11kWp liggen :9.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• bokkow
  • Nu online
Bob Lieftink schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:39:
[...]

Dat klopt, we kregen vanuit de overheid terug dat het nog wat langer duurt voordat het inboekregister opengaat, timings wise komt per kwartaal dan beter uit voor dit boekjaar. Maar staat hoog op het lijstje om dit te gaan realiseren.
Wil je deze misschien eens in concept wat meer toelichten Bob?

Want zou het dan zo zijn dat jullie iedere maand de opgespaarde ERE's op de veiling(?) aanbieden, deze verkopen en die verdiensten dan verdelen over de klanten die maandelijks hadden uitgekeerd willen krijgen? En degene die zeggen per jaar wordt dit één keer per jaar aangeboden en verkocht?

En wat gebeurt er zodra je zou verhuizen gedurende de looptijd? Een MID laadpunt zou je mee kunnen verhuizen natuurlijk maar je EAN en mogelijk energiecontract wijzigt dan wel.

M3P - M3LR - 6320Wp

• Pr088
bokkow schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:44:
[...]

Ketelklets is niet de autoriteit, hij leest dezelfde en vaak minder informatie dan wij en maakt er dan een filmpje over...

Voor mij is het eerste in jouw tag de reden 8) ; ik pak de kans dat het wat gaat opleveren en loop daarmee op de zaken vooruit, is het niet zo dan heb ik er ook geen breuk aan gevallen.
Ketelklets kletst soms maar wat :o
Over het algemeen vind ik hem leuk voor basic-niveau kijkers, maar geen Tweakers-niveau 8).

• bokkow
  • Nu online
Pr088 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:58:
[...]

De Lite naar Max is inderdaad wel een makkelijke overstap. Zonneplan moet ik eens even navragen, maar 1400 voor een paal + installatie is wel erg veel (heb al een Lite hangen dus kwestie van 'omhangen').
Haalde jij uit alleen GR € 500? Ik zat op € 180 GR met 6000kWh.
Zonnebonus + 2 cent inkoopvergoeding bij terugleveren (die Tibber heeft geschrapt) kan redelijk aantikken. Heb nu 11kWp liggen :9.
Ja ok, 11kWp is behoorlijk, laten we even plat slaan dat het neer kan komen op 2,5 cent per kWh ingevoed (gemiddelde marktwaarde zon van netto 4ct waar Zonneplan middels de Zonnebonus 10% van geeft). Bij 5000kWh invoeding(?) €125,-. Leuk verschilletje.

De Powerplay vergoeding op de Zonneplan laadpaal is naar wat ik begreep erbarmelijk, als je daar €100,- voordeel per jaar uit trekt is het veel.

Bij Tibber is de GR volgens mij toch niet het volledig verhaal. Bij mij zit Tibber op een SAP en daar zit enkel het laadpunt achter. Dus ja ik had misschien voor die optie kunnen gaan in plaats van vervangen van het laadpunt maar goed, Tibber bood ook 10,- per maand korting voor 2 jaar bij aankoop van een nieuw laadpunt en ik had een hoop tegoed, zo goed als gratis upgrade (en getimed is dit drop-in binnen 6 minuten te doen). Maar goed. Omdat dat het enige is wat bij mij onder het Tibber contract valt en ik vergelijk wat mijn P1 tracker zegt met de gekoppelde Tibber dyntar op momenten dat er geladen werd; deze is grosso modo gelijk aan momenten dat epex laag is (misschien max 25% op duurdere kwartieren vanwege Grid Rewards):

2025:
6800kWh op basis van reguliere Tibber dyntar: €1502,- (22,1ct/kWh)
6800kWh op basis van Tibber Slim Laden en Grid Rewards: €979,- (14,4ct/kWh)
Grid Rewards €244,-

Ik denk dat de werkelijke besparing van SL+GR dus ergens tussen die 244,- en 523,- in ligt, met die 500,- zal ik me waarschijnlijk wel wat rijk rekenen ;)

M3P - M3LR - 6320Wp

• hvandijk110
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19:00
bokkow schreef op zondag 25 januari 2026 @ 07:48:
[...]

?

Als je 11kW opwekt en achter de meter 11kW gebruikt, hoeveel vermogen gaat er dan over de hoofdzekeringen? ;)

Overigens kun je met 3x25A vrijwel oneindig 20kW trekken en wordt het pas seconde werk bij 24kW, mits goed verdeeld.
Totdat je de magnetron, airfryer oid aanzet en stopt de lader wegens overbelasting. Tenminste, mijn Peblar Business wel. Heb aan Peblar gevraagd of de lader dan niet gewoon wat minder trekt als er in huis meer vermogen wordt gevraagd, maar dan zeggen ze: als 1 van de 3 fasen te zwaar wordt belast, stopt de hele lader ermee. Ik vind dat geen load balancing, maar goed. En ja, ik heb een P1-dongle die met de Peblar praat.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
hvandijk110 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:02:
[...]

Totdat je de magnetron, airfryer oid aanzet en stopt de lader wegens overbelasting. Tenminste, mijn Peblar Business wel. Heb aan Peblar gevraagd of de lader dan niet gewoon wat minder trekt als er in huis meer vermogen wordt gevraagd, maar dan zeggen ze: als 1 van de 3 fasen te zwaar wordt belast, stopt de hele lader ermee. Ik vind dat geen load balancing, maar goed. En ja, ik heb een P1-dongle die met de Peblar praat.
Tja, In het protocol naar de auto toe kan je het niet per fase communiceren.

En daarom doen 1fase laders het ook zo gek nog niet (Bij mij heeft de lader een fase zonder andere verbruikers, dus altijd 25A+)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• bokkow
  • Nu online
hvandijk110 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:02:
[...]

Ok, zie niet helemaal waarom dit een reactie is op die post van mij haha. Ja bij 21kW is alles wat aanspringt een trigger om die fase te laten trippen :)

Inhoudelijk op wat je zegt; Easee heeft dit dan toch beter geregeld lijkt het, gaat eerst terugregelen op 3 fase en is er niet genoeg ruimte voor 3x6A dan gaat ie over op 1 fase, op de fase waar de meeste ruimte is.

M3P - M3LR - 6320Wp

• Eastman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
bokkow schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:17:
[...]

Ok, zie niet helemaal waarom dit een reactie is op die post van mij haha. Ja bij 21kW is alles wat aanspringt een trigger om die fase te laten trippen :)

Inhoudelijk op wat je zegt; Easee heeft dit dan toch beter geregeld lijkt het, gaat eerst terugregelen op 3 fase en is er niet genoeg ruimte voor 3x6A dan gaat ie over op 1 fase, op de fase waar de meeste ruimte is.
Mijn ervaring hierop is dan wel dat Easee de fase kiest met laagste Ampere zonder onderscheid te maken in welke richting de stroom stroomt. Op een zonnige dag lever ik terug op 2 fases. Hij is dan niet in staat om te kiezen voor de fase met de hoogste teruglevering.

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114

rogervdh schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:31:
[...]

Tsja, ik wilde later dit jaar een tweede Peblar kopen (zodat we in de garage en ook op de oprit kunnen laden), zodoende die aanschaf wat vervroegd. Wilde de 2e eigenlijk pas aanschaffen zodra de oprit opnieuw gemaakt wordt (later dit jaar). Nu is er tenminste een kans dat ik de 2e laadpaal terug ga verdienen en misschien nog wel meer over meerdere jaren. Verder is het inderdaad een gokje of het rendement van ERE's zoveel gaat zijn zoals ze nu voorspiegelen. Verder is dat met een thuisaccu ook... (daar ben ik bijv. nog totaal niet ingestapt, ondanks dat ik redelijk wat kWp PV heb liggen).
Voor de batterijen heb je ook nog wel even. Ik wacht echt even af hoe deze markt zich vormt. Voordeel is dat er idd in te boeken is vanaf 1-1-2026 met terugwerkende kracht. Dus het doet nu geen pijn en kan het rustig afwachten ook. Als tweaker is dat best lastig soms >:)

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:34
Heel interessant allemaal maar wel lastig om door de bomen het bos te zien.
Ik heb hier op een Secundair Allocatie Punt (SAP) 3 Victron laadpalen met 3 EVs zitten die ook ieder hun eigen (homewizard) externe MID meter hebben.
Dus kan er sowieso wel wat. Er is geen backoffice en ik denk dat we dat zo willen houden, dus handmatig aanleveren. Of koppelen aan de slimme meter. Hoe kan ik dan met terugwerkende kracht bewijzen vanaf 1 Januari dit jaar?
Ik zal nog kijken naar de lijstjes, welke partij hiermee overweg kan.
Liefst doe ik het niet via de SAP, want daar wil ik nog meer dan EVs op aansluiten.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste