Wat zijn jouw overwegingen in deze twijfel?THE_BASE schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:18:
[...]
Ik heb verder geen mandaat gegeven, dan zit ik er aan vast en ik wacht nog even af vanwege twijfel tussen Lekkerladen en TAP.
Beetje een beperking van Easee die maar één "operator" aankan. Zou mooi zijn als een ocpp proxy zoals Plugchoice te koppelen is als 'operator' en dat je vanuit daar zowel Tap als Tibber zou kunnen koppelen. Maar Plugchoice staat in ieder geval nog niet in de lijst.Pr088 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:53:
TAP zit er uit als een prima leverancier, ik heb hun app ook veelvuldig gebruikt toen ik nog op straat laadde.
Met mijn Easee laadpaal heb ik thuis een koppeling met Tibber voor Slim Laden aansturing. Kan ik dan nog een backoffice koppeling met TAP maken voor registratie?
Dat is mij onduidelijk, ik dacht dat beiden niet tegelijk kon.
Handmatige export en aanlevering zou overigens ook moeten kunnen werken. Die processen moeten nog wat gestroomlijnd worden bij de inboekdienstverleners.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Lekkerladen is een start-up voor particulieren, maar Achmea achter zich en Bob reageert hier steeds en dat geeft wel vertrouwen. Dus ik zou sowieso voor die partij kiezen.kanvua schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:10:
[...]
Wat zijn jouw overwegingen in deze twijfel?
TAP heeft een dashboard, ziet er allemaal duidelijk uit, bestaat al eventjes en gaan dit er bij doen. Maar ik heb gemerkt dat ik via OCPP mijn Zaptec Go 2 moet koppelen en ook de keys. Als er aan die kant iets niet lekker gaat kan het zo zijn dat ik niet kan laden. Dat geeft mij een minder prettig gevoel. Iets met controle ook.
KIA EV3 GT-Line LR iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Eens, al heb ik zelf me aangemeld bij Tap.THE_BASE schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:14:
[...]
Lekkerladen is een start-up voor particulieren, maar Achmea achter zich en Bob reageert hier steeds en dat geeft wel vertrouwen. Dus ik zou sowieso voor die partij kiezen.
Je kan het zo instellen dat je paal ook offline de sessie kan starten, dan kun je dus altijd laden. Als de ocpp verbinding dan op een later moment online komt, worden alsnog de sessies geregistreerd. Blijven in het geheugen staan dus tot ze zijn geüpload.TAP heeft een dashboard, ziet er allemaal duidelijk uit, bestaat al eventjes en gaan dit er bij doen. Maar ik heb gemerkt dat ik via OCPP mijn Zaptec Go 2 moet koppelen en ook de keys. Als er aan die kant iets niet lekker gaat kan het zo zijn dat ik niet kan laden. Dat geeft mij een minder prettig gevoel. Iets met controle ook.
En als je het zo instelt dat alle sessies op één 'key' mogen staan, hoef je ook niet een tag te zwaaien voor iedere laadsessie.
Het kan vrij simpel zijn dus eigenlijk, maar vereist eenmalig wel eenmalig wat configuratie. Dat moet je leuk vinden. Heeft allemaal in de basis niet zoveel met ERE-certificaten te maken eigenlijk..
Volgens mij kan je altijd laden met OCPP. Je laadpas wordt gecached door de lader en als de backend dan niet werkt dan stuurt de lader de gegevens naar de backoffice als die weer online is.THE_BASE schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:14:
[...]
Lekkerladen is een start-up voor particulieren, maar Achmea achter zich en Bob reageert hier steeds en dat geeft wel vertrouwen. Dus ik zou sowieso voor die partij kiezen.
TAP heeft een dashboard, ziet er allemaal duidelijk uit, bestaat al eventjes en gaan dit er bij doen. Maar ik heb gemerkt dat ik via OCPP mijn Zaptec Go 2 moet koppelen en ook de keys. Als er aan die kant iets niet lekker gaat kan het zo zijn dat ik niet kan laden. Dat geeft mij een minder prettig gevoel. Iets met controle ook.
Ik heb hier een keer per ongeluk de lader een keer een week geblokkeerd gehad in de firewall en dan merkte ik pas na een week toen e-flux contact opnam omdat de laadpaal dus een week offline was.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Een koppeling tussen easee, qua uitlezen kWh's zou ik prima vinden. Maar de operatorstatus weggeven niet. Jammer.naffffffffff schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:01:
[...]
Ik zie 2 opties (https://docs.tapelectric....-easee-onboarding-guide):
1: je geeft hun jouw wachtwoord voor de easee management omgeving
2: je kiest Tap Electric als operator (Tibber GridRewards en slim laden zullen niet meer werken)
Je zou evt een nieuwe gebruiker kunnen maken voor optie 1 zodat je de rechten altijd weer kunt intrekken.
Toevoeging 11.07: Ik lees dat optie 1 automatisch een andere operator voor jou selecteert. Dit is dus geen goede partij voor Tibber klanten. Het is beter om naar een partij te zoeken die ook handmatige aanleveringen accepteert.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Hmm, dan weet ik niet wat er fout gaan. Ik moest mijn tags uitlezen en de nummers invoeren bij TAP. Anders kon ik niet laden. Kan de lader wel volledig open zetten, maar dat is niet wat ik wil.Glashelder schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:32:
[...]
Volgens mij kan je altijd laden met OCPP. Je laadpas wordt gecached door de lader en als de backend dan niet werkt dan stuurt de lader de gegevens naar de backoffice als die weer online is.
Ik heb hier een keer per ongeluk de lader een keer een week geblokkeerd gehad in de firewall en dan merkte ik pas na een week toen e-flux contact opnam omdat de laadpaal dus een week offline was.
KIA EV3 GT-Line LR iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Overstappen naar een laadpaal met MID meter maakt het dan wel waard:RichieB schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 08:09:
Mijn conclusie: de energiemix is niet meegenomen in de calculator en de uitkomsten zijn dus 53% te hoog.
Voorbeeld: 7000 kWh × 12 maanden × €0.18 × 76% = €11491 per jaar
[ Voor 30% gewijzigd door Oid op 30-01-2026 12:03 ]
Het verbruik is per maand en niet per jaar. ;-) 7000 kWh per maand is wat veel...Oid schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:02:
[...]
Overstappen naar een laadpaal met MID meter maakt het dan wel waard:
Voorbeeld: 7000 kWh × 12 maanden × €0.18 × 76% = €11491 per jaar
12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Business ⛽ - Zehnder WHR960
Zo zie je maar totaal overheen gelezenrogervdh schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:11:
[...]
Het verbruik is per maand en niet per jaar. ;-) 7000 kWh per maand is wat veel...
Klopt, de tags moet je opgeven bij Tap. Maar als ik het goed begrijp (heb er zelf geen ervaring mee!) werken eerder door Tap geautoriseerde tags toch als de Internet verbinding down gaat of de OCPP backend eruit ligt (die tag informatie cached de laadpaal kennelijk, zodat deze toch werkt ten tijde van een storing). Nogmaals, zelf geen ervaring mee, maar kennelijk wel de ervaring van verschillende gebruikers hier?THE_BASE schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:52:
[...]
Hmm, dan weet ik niet wat er fout gaan. Ik moest mijn tags uitlezen en de nummers invoeren bij TAP. Anders kon ik niet laden. Kan de lader wel volledig open zetten, maar dat is niet wat ik wil.
[ Voor 16% gewijzigd door rogervdh op 30-01-2026 12:19 ]
12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Business ⛽ - Zehnder WHR960
Je geeft de operatorstatus niet weg, ze lezen hem alleen uit.Pr088 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:45:
[...]
Een koppeling tussen easee, qua uitlezen kWh's zou ik prima vinden. Maar de operatorstatus weggeven niet. Jammer.
Dat klinkt heel logisch!rogervdh schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:14:
[...]
Klopt, de tags moet je opgeven bij Tap. Maar als ik het goed begrijp (heb er zelf geen ervaring mee!) werken eerder door Tap geautoriseerde tags toch als de Internet verbinding down gaat of de OCPP backend eruit ligt (die tag informatie cached de laadpaal kennelijk, zodat deze toch werkt ten tijde van een storing). Nogmaals, zelf geen ervaring mee, maar kennelijk wel de ervaring van verschillende gebruikers hier?
Verwijderd
Over welke lijst heb je het hier? Want ik denk niet dat Plugchoice persé in de lijst van de ERE dienstverleners moet staan (áls je die lijst bedoelt).JanHenk schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:13:
[...]
Beetje een beperking van Easee die maar één "operator" aankan. Zou mooi zijn als een ocpp proxy zoals Plugchoice te koppelen is als 'operator' en dat je vanuit daar zowel Tap als Tibber zou kunnen koppelen. Maar Plugchoice staat in ieder geval nog niet in de lijst.
…
En inderdaad (ook @Pr088 ), voorzover ik de documentatie/hulppagina’s van Plugchoice goed begrijp, zouden zij het ondersteunen dat één OCPP-partij de transacties (en -betalingen) voor zich neemt, en een andere OCPP-partij het aansturen van het laden zélf (en ik lees hopelijk goed dat die laatste niet persé Plugchoice zélf hoeft te zijn).
Edit: link naar de pagina waar ik ‘t over had
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2026 16:04 ]
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Verwijderd
Het komt er toch eigenlijk maar op neer om de URL van de backend in te voeren, denk ik? Ok, ook Alfen heeft een aantal voorgedefinieerde operators. Maar als er daarvan één specifieke in die lijst zou ontbreken, komt het er dan maar “enkel” op neer om de backoffice URL van die ene dan maar manueel in te voeren (tenzij ik ergens iets mis in de geschetste situatie)?JanHenk schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:11:
[...]
De lijst van mogelijke “operators” waar je een Easee paal mee kan koppelen.
Ik heb na langere tijd een mail met een account gekregen, waar ik EAN en IBAN moest invullen.THE_BASE schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:18:
[...]
Ik heb verder geen mandaat gegeven, dan zit ik er aan vast en ik wacht nog even af vanwege twijfel tussen Lekkerladen en TAP.
Aangezien mijn laadpaal (Solaredge) de 'backend' ergens anders voor gebruikt, ga/kan ik excels/csv's uploaden.
Uit het verkrijgen van het account concludeer ik een beetje dat mijn laadpaal is goedkeurd. Het is ook een beetje no cure no pay.
Misschien en vreemde vraag, maar ik kan er hier nog netsnoer vinden. Heeft iemand hier ervaring met ere's en de enphase IQ EV charger 2?
Via de app kun je middels Menu > Systeem > Rapporten, csv exports maken van je Enphase laadpaal. Die zou je aan kunnen leveren aan je inboekdienstverlener.Martijn Jansen schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:00:
Misschien en vreemde vraag, maar ik kan er hier nog netsnoer vinden. Heeft iemand hier ervaring met ere's en de enphase IQ EV charger 2?
Ik heb zelf ook een Enphase IQ EV Charger 2 en die heeft een ingebouwde MID-meter en staat ook op de diverse lijsten met "goedgekeurde laadpalen".
Ik heb nog niet kunnen vinden of je partijen ook read-only toegang kunt geven tot alleen de data van je laadpaal.
ZIt hier een beetje door het topic heen te scrollen maar wordt er allemaal niet duidelijker op.
Ik heb het gevoel dat dit complete chaos gaat worden bij de NEA en auditors zullen met al deze wildgroei van meters en laadpalen, aansluitingen, niet zomaar hun fiat geven op iedere boekhouding. Ik wacht het voorlopig even af tot ik zie wie zijn zaakjes netjes op orde heeft, want uit ervaring weet ik dat dat key gaat zijn voor het krijgen van de harde Euro's.
Ik zie geen reden om al voor een Ere inboeker te kiezen voor het einde van het jaar, of zie ik iets over het hoofd??
Zelf heb ik voor een zacht prijsje een tweedehands Alfen laadpaal op de kop getikt en gaat op de muur te vervanging van de Tesla Wall Connector. Dit weekend hem maar even installeren en dan hebben we een ieder geval netjes de laadsessies gelogd (heb hem aan Tap Electric gehangen).
Ik heb het gevoel dat dit complete chaos gaat worden bij de NEA en auditors zullen met al deze wildgroei van meters en laadpalen, aansluitingen, niet zomaar hun fiat geven op iedere boekhouding. Ik wacht het voorlopig even af tot ik zie wie zijn zaakjes netjes op orde heeft, want uit ervaring weet ik dat dat key gaat zijn voor het krijgen van de harde Euro's.
Ik zie geen reden om al voor een Ere inboeker te kiezen voor het einde van het jaar, of zie ik iets over het hoofd??
Zelf heb ik voor een zacht prijsje een tweedehands Alfen laadpaal op de kop getikt en gaat op de muur te vervanging van de Tesla Wall Connector. Dit weekend hem maar even installeren en dan hebben we een ieder geval netjes de laadsessies gelogd (heb hem aan Tap Electric gehangen).
Verwijderd
Hier vind je een link waarmee het mij lijkt dat het zou moeten lukken.nikon. schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:13:
[...]
Via de app kun je middels Menu > Systeem > Rapporten, csv exports maken van je Enphase laadpaal. Die zou je aan kunnen leveren aan je inboekdienstverlener.
Ik heb zelf ook een Enphase IQ EV Charger 2 en die heeft een ingebouwde MID-meter en staat ook op de diverse lijsten met "goedgekeurde laadpalen".
Ik heb nog niet kunnen vinden of je partijen ook read-only toegang kunt geven tot alleen de data van je laadpaal.
Daar zie ik niets over de Enphase IQ Charger 2?Verwijderd schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:02:
[...]
Hier vind je een link waarmee het mij lijkt dat het zou moeten lukken.
Je hebt gelijk hoor. Het zou zo simpel moeten zijn als een ocpp URL invoeren, helaas werken niet alle laadstations op die manier. Zelfs bij bijv. Peblar kun je alleen uit een voor gedefinieerde lijst kiezen. Easee dus idem.Verwijderd schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:39:
[...]
Het komt er toch eigenlijk maar op neer om de URL van de backend in te voeren, denk ik? Ok, ook Alfen heeft een aantal voorgedefinieerde operators. Maar als er daarvan één specifieke in die lijst zou ontbreken, komt het er dan maar “enkel” op neer om de backoffice URL van die ene dan maar manueel in te voeren (tenzij ik ergens iets mis in de geschetste situatie)?
Nope, helemaal stil. Zal aankomende week proberen te contactenBschnitz schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:14:
@Bob Lieftink
Nog steeds niks nieuws van ecotap of LMS?
Hier hetzelfde. Vorige week vrijdag alles ingevuld en opgestuurd.rogervdh schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 08:21:
[...]
Wat is bij jullie de status van de ERE aanvraag? Bij mij is de status nog steeds "Ingezonden". Verder verschijnen er vooralsnog ook geen laadsessies onder Green Credits (wel onder de laadpaal zelf).
Verwijderd
Klopt, ja. Maar (ik ga er nu even van uit dat die lader een OCPP lader is) ergens zou er een backoffice moeten kunnen ingesteld worden in de instellingen van die lader. En als je dan een Plugchoice backoffice zou instellen in die laadpaal van jou, dan kun je in de instellingen van jouw Plugchoice backoffice account de andere backoffices instellen.nikon. schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:08:
[...]
Daar zie ik niets over de Enphase IQ Charger 2?
Ik raad jou aan eens een Plugchoice account aan te maken (da’s gratis), en eens de mogelijkheden die ze aanbieden te bekijken.
Edit: als je enkel geïnteresseerd bent in de geladen beurten (en bijhorende transacties/geladen kWh), dan hoef je zelfs niet eens een bijkomende backoffice in te stellen: Plugchoice doet dan reeds alles waar jij naar op zoek bent.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2026 19:47 ]
Verwijderd
Ok, da’s inderdaad iets anders (wel jammer dat het niet op zo’n manuele manier instelbaar is, maar het is wat het is).JanHenk schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:49:
[...]
…
Zelfs bij bijv. Peblar kun je alleen uit een voor gedefinieerde lijst kiezen. Easee dus idem.
Hoe zit het eigenlijk met een zelfbouw-laadpaal (op basis van smartEVSE) die wel een MID-meter (in de laadpaal zelf) heeft maar geen OCPP-backend? Ik heb wel een lijst met de standen van de MID-meter per uur (vanuit Home Assistant).
[ Voor 4% gewijzigd door dennistd op 30-01-2026 20:42 ]
Info vanuit mijn nieuwsbrief Laadpas top 10.
Ik quote:
Inschrijven ERE vergoeding doe je hier
Laad jij thuis en heeft je thuislaadpaal een MID meter? Dan kan je honderden euro's per jaar ontvangen via ERE certificaten. Ja, je leest het goed, gratis geld, betaald door de fossiele brandstof industrie. Gemiddeld zo'n 10 cent per geladen kWh. Sinds 1 januari duiken ineens overal registratiekantoortjes op, en adverteren ze zich een ongeluk.
Sommigen beloven gouden bergen, sommigen nemen gouden bergen van jouw vergoeding, en anderen nemen het weer niet zo nauw met bijvoorbeeld de privacy regeltjes. Maar die zaken zijn wel belangrijk als je jarenlang een betrouwbare partner voor je vergoedingen nodig hebt.
Mocht je nog twijfelen, wij hebben vorig jaar een partnerprogramma met ERE-Registratie opgezet voor onze bezoekers, waarbij je goede ERE voorwaarden en een eerlijke prijs ontvangt, en tegelijkertijd LaadpasTop10 sponsort voor ongeveer €25 per jaar. Wij werken al jaren met ze samen vanuit de HBE wereld, de voorlopers van ERE.
Ze zijn een van de oudste inboekers van HBE's en hebben dus veel ervaring in de sector, bieden ondersteuning met échte mensen aan de telefoon, no-nonsense en geen A.I. chatbots of andere onzin. Kortom gewoon een goed verhaal.
Weet dus met wie je samenwerkt, registreer je thuislaadpaal hier, en ontvang minimaal 5 jaar lang tot honderden euro's per jaar voor je geladen stoom. Geen haast, je kunt je in heel 2026 nog inschrijven voor geladen kWh's die zijn gemeten vanaf 1 januari 2026.
Voor meer infomatie bekijk (of luister) je onderstaande video podcast waar ik de directeur van ERE registratie, Guido Claus vraag hoe dit nu allemaal precies werkt.
De link naar de podcast is : https://open.spotify.com/...si=btgnxumvQRijMQss9HFHlQ
Evt inschrijven via de link https://ere-registratie.nl/laadpastop10/
Ik quote:
Laad jij thuis en heeft je thuislaadpaal een MID meter? Dan kan je honderden euro's per jaar ontvangen via ERE certificaten. Ja, je leest het goed, gratis geld, betaald door de fossiele brandstof industrie. Gemiddeld zo'n 10 cent per geladen kWh. Sinds 1 januari duiken ineens overal registratiekantoortjes op, en adverteren ze zich een ongeluk.
Sommigen beloven gouden bergen, sommigen nemen gouden bergen van jouw vergoeding, en anderen nemen het weer niet zo nauw met bijvoorbeeld de privacy regeltjes. Maar die zaken zijn wel belangrijk als je jarenlang een betrouwbare partner voor je vergoedingen nodig hebt.
Mocht je nog twijfelen, wij hebben vorig jaar een partnerprogramma met ERE-Registratie opgezet voor onze bezoekers, waarbij je goede ERE voorwaarden en een eerlijke prijs ontvangt, en tegelijkertijd LaadpasTop10 sponsort voor ongeveer €25 per jaar. Wij werken al jaren met ze samen vanuit de HBE wereld, de voorlopers van ERE.
Ze zijn een van de oudste inboekers van HBE's en hebben dus veel ervaring in de sector, bieden ondersteuning met échte mensen aan de telefoon, no-nonsense en geen A.I. chatbots of andere onzin. Kortom gewoon een goed verhaal.
Weet dus met wie je samenwerkt, registreer je thuislaadpaal hier, en ontvang minimaal 5 jaar lang tot honderden euro's per jaar voor je geladen stoom. Geen haast, je kunt je in heel 2026 nog inschrijven voor geladen kWh's die zijn gemeten vanaf 1 januari 2026.
Voor meer infomatie bekijk (of luister) je onderstaande video podcast waar ik de directeur van ERE registratie, Guido Claus vraag hoe dit nu allemaal precies werkt.
De link naar de podcast is : https://open.spotify.com/...si=btgnxumvQRijMQss9HFHlQ
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Verwijderd
Hoe gladjes sommige verkopers het toch soms kunnen uitleggen.
Zeg niet: je bent voor een volle 5 jaar met handen en voeten aan ons vastgeklonken zonder mogelijkheid om te veranderen, zonder enige garantie van welke opbrengst dan ook.
Maar zeg: bij ons krijg je gegarandeerd gedurende 5 jaar tot honderden euro’s uitbetaald.
Zeg niet: je bent voor een volle 5 jaar met handen en voeten aan ons vastgeklonken zonder mogelijkheid om te veranderen, zonder enige garantie van welke opbrengst dan ook.
Maar zeg: bij ons krijg je gegarandeerd gedurende 5 jaar tot honderden euro’s uitbetaald.
De markt is idd nog niet volwassen. 5 jaar de klant aan je binden. 1 jaaar met maandelijkse uitbetaling, vind ik al meer dan genoeg.
Enkele weken terug kon je daar nog voor kiezen…nu heeft iedereen deze optie verwijderd.
Iets zegt me dat ze niet naar de klant kijken maar alleen naar zichzelf.
Als je iets elk jaar goed kan. Geautomatiseerd. Dan kun je dat zelfde trucje toch ook elke maand doen.
Als je men dat niet kan. Klopt er iets niet. M.a.w. niet volwassen veel handwerk, waar de klant voor betaald.
*het kan al tientallen jaren bij virtuele energieboeren, voor gewone energielevering. Waarom zo moeilijk.
Enkele weken terug kon je daar nog voor kiezen…nu heeft iedereen deze optie verwijderd.
Als je iets elk jaar goed kan. Geautomatiseerd. Dan kun je dat zelfde trucje toch ook elke maand doen.
Als je men dat niet kan. Klopt er iets niet. M.a.w. niet volwassen veel handwerk, waar de klant voor betaald.
*het kan al tientallen jaren bij virtuele energieboeren, voor gewone energielevering. Waarom zo moeilijk.
[ Voor 12% gewijzigd door internet4me op 31-01-2026 10:34 ]
Die energieboeren kunnen gebruik maken van een compleet gestandardiseerd meetsysteem wat ze op afstand kunnen uitlezen. Daarnaast kunnen die de energie vooraf inkopen en op basis daarvan hun prijzen per maandcontract (=hoog), jaarcontract (vaak wat lager) vaststellen.internet4me schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:29:
De markt is idd nog niet volwassen. 5 jaar de klant aan je binden. 1 jaaar met maandelijkse uitbetaling, vind ik al meer dan genoeg.
Dit werkt toch wel even wat anders: Uitlezen is per meter/backend los integreren en dat regelen. Geen voorspelling (of vooraf beschikbare historische gegevens, die een energieleverancier wel heeft) van hoeveel een klant daadwerkelijk gaat laden OF welke marktprijs je daarvoor kunt krijgen als je het wel hebt... Er zijn vast paralellen, maar ook heel veel verschillen.
Laadloon bevestigd in zijn toepasselijke voorwaarden dat de commissie 20% bedraagt, echter staat daar ook in dat dit excl. BTW. is. Incl. BTW kom je dan op 25,41% commissie. Zal ze eens een mailtje sturen want een consumentenprijs dient altijd inclusief BTW vermeld te worden.
Tip: kijk altijd in de kleine lettertjes of de BTW er in zit of niet.
Hallo,
Ik heb een laadpaal van Groendus, gekoppeld aan hun backend voor vergoeding vanuit mn werkgever. De paal is een Alfen Eve Single Pro met een MID gecertificeerde meter.
Volgens mij kom ik wel in aanmerking voor de ERE vergoeding omdat het energiecontract op mijn naam staat.
Ik denk eraan om gebruik te maken van ERE-Registratie of LaadLoon omdat ik daar de data handmatig kan aanleveren.
Alleen welke gegevens verwacht een inboekdienstverlener ?
Ik kan momenteel deze kolommen uitlezen:
Id Start datum Eind datum Duur Totaal energie (kWh) Tarief (€) Totale kosten (€)
4849804 2026-01-30 18:12 2026-01-31 08:44 14:31:54 20,996 0,21237 4,46
Zou dit voldoende zijn ?
Ik heb een laadpaal van Groendus, gekoppeld aan hun backend voor vergoeding vanuit mn werkgever. De paal is een Alfen Eve Single Pro met een MID gecertificeerde meter.
Volgens mij kom ik wel in aanmerking voor de ERE vergoeding omdat het energiecontract op mijn naam staat.
Ik denk eraan om gebruik te maken van ERE-Registratie of LaadLoon omdat ik daar de data handmatig kan aanleveren.
Alleen welke gegevens verwacht een inboekdienstverlener ?
Ik kan momenteel deze kolommen uitlezen:
Id Start datum Eind datum Duur Totaal energie (kWh) Tarief (€) Totale kosten (€)
4849804 2026-01-30 18:12 2026-01-31 08:44 14:31:54 20,996 0,21237 4,46
Zou dit voldoende zijn ?
Bij Ere-registratie heb je individuele sessies nodig en dan de unieke id van die sessies in 1 vd kolommen. Voor de rest heb je de benodigde info zo te lezen.
Verwijderd
Misschien begin- en eindstand van de interne laadpaalmeter? Dan kunnen ze tevens controleren of de nieuwe beginstand overeenkomt met de vorige eindstand. Voor de duidelijkheid: ik weet het niet, hee, het lijkt mij alleen maar een gegeven dat zo’n ERE service provider bij zijn audit(s) mogelijks zou willen hebben.Teknoman360 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 15:32:
Bij Ere-registratie heb je individuele sessies nodig en dan de unieke id van die sessies in 1 vd kolommen. Voor de rest heb je de benodigde info zo te lezen.
@Bob Lieftink
Ivm komende BTW aftrek thuisbatterij wil ik onze stroomrekening op 2 namen zetten. Is dat een probleem voor Lekker laden?
Ivm komende BTW aftrek thuisbatterij wil ik onze stroomrekening op 2 namen zetten. Is dat een probleem voor Lekker laden?
Ik heb in een EVBox paal met MID-meter een Stegen smartEVSE geplaatst. Ik weet niet of het firmware afhankelijk is, maar bij de mijne heb ik OCPP kunnen inschakelen. Die is nu verbonden met PlugChoice. Dat is nog nieuw voor me, ik kijk nog wat ik ermee ga doen, maar EVBox met OCPP werkt hier prima.dennistd schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:41:
Hoe zit het eigenlijk met een zelfbouw-laadpaal (op basis van smartEVSE) die wel een MID-meter (in de laadpaal zelf) heeft maar geen OCPP-backend? Ik heb wel een lijst met de standen van de MID-meter per uur (vanuit Home Assistant).
Hi Frederic.Fredericm schreef op zondag 1 februari 2026 @ 18:31:
@Bob Lieftink
Op de machtiging voor de inboekdienstverlener moet exact dezelfde naam staan als op de energiefactuur. Dus als één van de namen op te halen is bij de energieleverancier of uit de factuur dan gaat het goed.
@Hachy kan je iets meer vertellen over deze "goede voorwaarden" en in hoeverre die beter zijn dan rechtstreeks bij ere-registratie? En hoe verhoudt zich dit tot de andere aanbieders? En hoe herken je aanbieders die gouden bergen nemen?Devke schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 21:03:
Info vanuit mijn nieuwsbrief Laadpas top 10.
Ik quote:
Wise enough to play the fool
Hi BobBob Lieftink schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:08:
[...]
Hi Frederic.
Op de machtiging voor de inboekdienstverlener moet exact dezelfde naam staan als op de energiefactuur. Dus als één van de namen op te halen is bij de energieleverancier of uit de factuur dan gaat het goed.
Bedankje voor je snelle reactie. Dit geeft vertrouwen in lekkerladen. Belangrijker dan de laatste procent vergoeding.
Nog even een checkvraag
Energierekening staat op naam van P. Puk en P. Boskabouter
Dus dan aanmelden bij lekkerladen met P. Puk?
beetje niveau graag
[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 02-02-2026 11:38 ]
@Bob Lieftink, voor dit jaar een losse MID-meter in mijn domme laadpaal bouwen en aanmelden, kan dat bij jullie gewoon? En is er al zicht op hoe dit na dit jaar zal gaan?
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
MMhh,...blitzkrieg schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:37:
@Bob Lieftink, voor dit jaar een losse MID-meter in mijn domme laadpaal bouwen en aanmelden, kan dat bij jullie gewoon? En is er al zicht op hoe dit na dit jaar zal gaan?
mijn zelfbouw smartEVSE zit in de meterkast ingebouwd. Wellicht zou ik een MID-meter in een kastje direct op de laadpaal kunnen zetten?
Wel jammer. Ik vind het wel een prettig minimalistisch ontwerp zo.
Is me dan ook nog niet duidelijk hoe ik die uitgelezen krijg. In ieder geval wel handmatig.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
@Stefannn ik denk dat jij zo'n nichecache hebt dat dat niet in de regels is vastgelegd. Want wat is 'de laadpaal'?
Je zou eenvoudig kunnen beargumenteren dat dat het kastje is waar de logica in zit voor de besturing van het geheel. Als dat dan toevallig bij jou in de meterkast zit..
Je zou eenvoudig kunnen beargumenteren dat dat het kastje is waar de logica in zit voor de besturing van het geheel. Als dat dan toevallig bij jou in de meterkast zit..
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Klopt… ik ben zo’n niche.Glashelder schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:09:
@Stefannn ik denk dat jij zo'n nichecache hebt dat dat niet in de regels is vastgelegd. Want wat is 'de laadpaal'?
Maar in de documentatie las ik dat de MID meter niet in de groepen kast mocht zitten.
Bij mij zit de smartEVSE in een aparte installatie kast maar die zit krek naast de groepenkast. Ik gok zo dat de beoordeler dat onderscheid niet ziet.
Pffff
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Had het hier ook al over met een collega die 10 jaar geleden al zelfbouw heeft gedaan.Stefannn schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:36:
[...]
Klopt… ik ben zo’n niche.
Maar in de documentatie las ik dat de MID meter niet in de groepen kast mocht zitten.
Bij mij zit de smartEVSE in een aparte installatie kast maar die zit krek naast de groepenkast. Ik gok zo dat de beoordeler dat onderscheid niet ziet.
Pffff
Denk dat je niet in het 'hokje' past.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Is er wat meer duidelijk over de prijzen waar mee geadverteerd wordt en of die prijzen (lees her en der rond de 18cent per ERE) gelden voor 100% groene stroom of of dit naar ratio voor de groene mix is? Wat dus voor de meeste huishoudens de standaard mix van net onder 50% is. Zou dat dan betekenen dat de ERE prijs die dan zou gelden ongeveer 9 cent is?
Probeer er nog wat chocolade van te maken..
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Gemiddeld leverde een HBE tussen de 10,- en 15,- op. Met ERE’s kun je uitgaan van 1 HBE = 46 ERE’s. Dus tussen de €0,21 en €0,33 per ERE.
Kijk ook dit filmpje van Johnny Nijenhuis:
Kijk ook dit filmpje van Johnny Nijenhuis:
M3P - M3LR - 6320Wp
Ik heb informatie gevonden over HBE's (voor bedrijven) en de energiemix:
Kortom: de HBE prijzen en de ERE prijzen die je overal ziet is voor 100% zonne-energie. Voor particulieren zal hier 53% vanaf gaan. Of, zoals een andere bron het voorrekent:Als u zelf zonne-energie opwekt en deze gebruikt om uw wagenpark op te laden, mag u de stroom volledig mee rekenenen om het aantal HBE’s te berekenen. Voor leveringen van elektriciteit uit het net wordt het Nederlandse aandeel hernieuwbare elektriciteit (van twee jaar voor het leverjaar) gebruikt.
Daarbij is 0,0036 de conversie van kWh naar J, 39,9% het aandeel hernieuwbare energie in de mix (van toen) en 4 een multiplier die komt te vervallen bij de overgang naar ERE.#HBE’s = #kWh*0,0036*39,9%*4
[ Voor 22% gewijzigd door RichieB op 02-02-2026 21:21 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ongeveer, en 1 ERE is ongeveer 3 kWh. Dus ~3 cent per kWh? Als je 3.000 kWh laad via je laadpaal krijg je daarvoor dus ongeveer €90 terug?AtlAntA schreef op maandag 2 februari 2026 @ 19:56:
Is er wat meer duidelijk over de prijzen waar mee geadverteerd wordt en of die prijzen (lees her en der rond de 18cent per ERE) gelden voor 100% groene stroom of of dit naar ratio voor de groene mix is? Wat dus voor de meeste huishoudens de standaard mix van net onder 50% is. Zou dat dan betekenen dat de ERE prijs die dan zou gelden ongeveer 9 cent is?
als de prijzen niet verder dalen door het stijgende aanbodBlik1984 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:18:
[...]
Ongeveer, en 1 ERE is ongeveer 3 kWh. Dus ~3 cent per kWh? Als je 3.000 kWh laad via je laadpaal krijg je daarvoor dus ongeveer €90 terug?
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Als we dit bericht mogen geloven, wel ja:blitzkrieg schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:37:
Bob Lieftink in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"
Ik ben ook wel benieuwd hoe er wordt omgegaan met een MID meter (zoals de HW) die IN de laadpaal wordt geplaatst.
bijvoorbeeld bij de Zappi die ik ook heb:
Foto van het internet, ik zie rondom de 5 draden wel genoeg ruimte om een DIN-rail te maken waar de HW MId meter op kan
[ Voor 29% gewijzigd door Source90 op 03-02-2026 02:01 ]
Voor mijn begrip…Source90 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 01:58:
[...]
Als we dit bericht mogen geloven, wel ja:
Ik ben ook wel benieuwd hoe er wordt omgegaan met een MID meter (zoals de HW) die IN de laadpaal wordt geplaatst.
Foto van het internet, ik zie rondom de 5 draden wel genoeg ruimte om een DIN-rail te maken waar de HW MId meter op kan![]()
[Afbeelding]
Je wil dan een home wizard MID meter inbouwen?
Zodat die via home wizard wordt uitgelezen en dat de registratie partij een Homewizard integratie heeft?
Dat zou dan zonder extra componenten moeten kunnen gok ik. Home wizard heeft geen bridge nodig maar werkt met de bestaande wifi. Ook geen abonnement bij home wizard nodig?
Ik heb nu geen home wizard maar een smartEVSE zelfbouw laadpaal in de meterkast. Die ga ik denk ik niet gecertificeerd krijgen. Een dergelijke home wizard meter zou ik wel in een aparte installatie doos op de laadpaal moeten kunnen zetten.
Schandalig inderdaad! Heel scherp van je. Heb je toevallig al antwoord gekregen?buzzlightyear schreef op zondag 1 februari 2026 @ 08:36:
Laadloon bevestigd in zijn toepasselijke voorwaarden dat de commissie 20% bedraagt, echter staat daar ook in dat dit excl. BTW. is. Incl. BTW kom je dan op 25,41% commissie. Zal ze eens een mailtje sturen want een consumentenprijs dient altijd inclusief BTW vermeld te worden.
Is die uitbetaling niet vrijgesteld van BTW? De laadvergoeding die ik maandelijks van e-flux krijg is dat ook..
Ik deel deze conclusie oprecht (nog steeds) niet. De kWh-opbrengst die iedere partij projecteert (voorspiegelt) is naar mijn mening gewoon op basis van het netgemiddelde en dus niet 100%-zonne-energie (want dat boeken ze ook niet in, althans niet de partijen voor thuisladers). Maar wat we niet weten, is welke andere aannames er worden gedaan met betrekking tot de opbrengst, met name in de prijsvorming van een ERE.RichieB schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:11:
Ik heb informatie gevonden over HBE's (voor bedrijven) en de energiemix:
[...]
Kortom: de HBE prijzen en de ERE prijzen die je overal ziet is voor 100% zonne-energie. Voor particulieren zal hier 53% vanaf gaan. Of, zoals een andere bron het voorrekent:
Eén HBE is (in 2024) inderdaad zo:[...]
Daarbij is 0,0036 de conversie van kWh naar J, 39,9% het aandeel hernieuwbare energie in de mix (van toen) en 4 een multiplier die komt te vervallen bij de overgang naar ERE.
#HBE-O = #kWh * 0,0036 (van kWh naar GJ) * 4 (een multiplier voor geladen elektrische energie) * 0,464 (% hernieuwbaar in 2024).
Laat de prijs van één HBE eens historisch gezien 15 euro hebben gedaan. Daarvoor moest je dus 150 kWh geladen energie inboeken, voor 1 HBE. Terug naar kWh is dat 10 cent per kWh. Er zijn ook uitschieters geweest naar 30 euro per HBE heb ik eens gezien in een grafiekje, wat dus neerkomt op 20 cent per kWh. En dat is dus gewoon op basis van netgemiddelde.
De systematiek (formule) voor een ERE is echter behoorlijk gewijzigd, waardoor het lastig is om de historische prijzen van een HBE te projecteren op een ERE. We zullen het moeten afwachten.
Kans is best reëel dat er, door de influx van thuisladers in 2026, ineens een groot deel in het aanbod bij komt en dat trekt de prijs omlaag.
We zullen het moeten zien.
De uitbetaling wel, maar de geleverde dienst niet. E-Flux rekent ook wel btw over hun dienst 'laadpaalbeheer'. Misschien niet aan jou, maar aan een nader. Een inboekdienstverlener levert jou een dienst. Die dienst is btw belast, dus de commissie is inclusief de btw.Glashelder schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:16:
Is die uitbetaling niet vrijgesteld van BTW? De laadvergoeding die ik maandelijks van e-flux krijg is dat ook..
Ik heb ook geen HW, ik doel op deze tekst:Stefannn schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 07:22:
[...]
Voor mijn begrip…
Je wil dan een home wizard MID meter inbouwen?
Zodat die via home wizard wordt uitgelezen en dat de registratie partij een Homewizard integratie heeft?
Dat zou dan zonder extra componenten moeten kunnen gok ik. Home wizard heeft geen bridge nodig maar werkt met de bestaande wifi. Ook geen abonnement bij home wizard nodig?
Ik heb nu geen home wizard maar een smartEVSE zelfbouw laadpaal in de meterkast. Die ga ik denk ik niet gecertificeerd krijgen. Een dergelijke home wizard meter zou ik wel in een aparte installatie doos op de laadpaal moeten kunnen zetten.
waarbij ik dan weer de aanvullende vraag heb of zo’n opstelling door mag lopen na 2027 als ik de HW in de laadpaal plaats.Bob Lieftink schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 14:00:
[...]
In de tekst schrijven ze voor bedrijven maar dit zal ook van toepassing zijn op de consument. Het is dus mogelijk om een Homewizard kWh meter tussen je laadpunt en aansluiting te plaatsen. Maar weet dan wel dat je slecht 1 jaar in aanmerking komt voor de regeling. Dus dat is voor ieder op zich uitrekenen of dat dat de moeite waard is.
Waarom zou dat wel voldoen? Je laadstation is niet MID-gecertificeerd en dát is een voorwaarde. Een losse kWh-meter is, ongeacht waar die is geplaatst (uiteraard alleen in het circuit van de laadpaal), alleen nog toegestaan op basis van overgangsrecht in 2026.Source90 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:04:
[...]
waarbij ik dan weer de aanvullende vraag heb of zo’n opstelling door mag lopen na 2027 als ik de HW in de laadpaal plaats.
Waarom denken jullie dat het zelf plaatsen van een meter in een laadstation, het laadstation zelf ineens MID-gecertificeerd maakt
Het laadstation is ook niet MID gecertificeerd, de meter is MID gecertificeerd.
Zelf denk ik dat alle zelfbouwknutsel oplossingen niet geaccepteerd gaan worden. Wat ik begreep is dat als zo'n partij "betrapt" wordt op het niet goed naleven van de regels ze hun hele hebben en houden kunnen vergeten. Dan gaan ze dat risico zeker niet lopen. Voor 2026 zal er nog van alles kunnen maar daarna niet meer.
Zelf denk ik dat alle zelfbouwknutsel oplossingen niet geaccepteerd gaan worden. Wat ik begreep is dat als zo'n partij "betrapt" wordt op het niet goed naleven van de regels ze hun hele hebben en houden kunnen vergeten. Dan gaan ze dat risico zeker niet lopen. Voor 2026 zal er nog van alles kunnen maar daarna niet meer.
Voor zover ik weet zit de MID-certificering wel daadwerkelijk op het laadstation zelf, toch? Kan op meerdere manieren, maar moet in ieder geval geijkt zijn (juist, volgens de MID-standaard). Dat je een losse meter hebt die de certificering ook heeft, maakt het nog geen geheel met het laadstation.AA42 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:22:
Het laadstation is ook niet MID gecertificeerd, de meter is MID gecertificeerd.
Je moet vooral kijken naar de verifieerbaarheid vanuit de wet én de dienstverlener. Een laadstation met MID-goedkeuring is een harde eis vanuit de wet om die reden. Inboekdienstverleners willen wellicht nog wel meedenken in 2026, omdat de wet daar ook ruimte voor geeft.Zelf denk ik dat alle zelfbouwknutsel oplossingen niet geaccepteerd gaan worden. Wat ik begreep is dat als zo'n partij "betrapt" wordt op het niet goed naleven van de regels ze hun hele hebben en houden kunnen vergeten. Dan gaan ze dat risico zeker niet lopen. Voor 2026 zal er nog van alles kunnen maar daarna niet meer.
Ik heb in een verleden financial audits gedaan en je bent 80% van de tijd bezig met een paar uitzonderingen. Ik zou het dus zelfs begrijpen als er een inboekdienstverlener is die ervoor kiest om überhaupt geen losse MID-meter te accepteren, ook al staat in het overgangsrecht dat het dit jaar nog mag.
Afijn, we hebben er alweer een hoop woorden aan vuil gemaakt maar er is eigenlijk nog geen enkele voortgang op dit dossier behalve een initiële buzz
Nee, de MID meter heeft zijn eigen typegoedkeuring en CE-certificaat. De laadpaal is een samenstelling van componenten waarop de leverancier een eigen CE-verklaring af mag geven? Geen idee, heb (gelukkig) weinig te maken gehad met elektra qua CE-certificering. Wel genoeg met machinerichtlijn en PED/ATEX. Dat gaf me al hoofdpijn genoeg.JanHenk schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:42:
[...]
Voor zover ik weet zit de MID-certificering wel daadwerkelijk op het laadstation zelf, toch?
Dat is ook mijn vraag. In mijn beleving heeft het laadstation zélf ook een MID-goedkeuring (inderdaad opgenomen in die CE-verklaring). Dat een laadstation een verzameling componenten is, is wel wat een overbodige uitspraakblitzkrieg schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:20:
[...]
Nee, de MID meter heeft zijn eigen typegoedkeuring en CE-certificaat. De laadpaal is een samenstelling van componenten waarop de leverancier een eigen CE-verklaring af mag geven?
Als ik bijvoorbeeld kijk bij de verklaring (link naar een pdf) die Peblar afgeeft, zie ik ook daadwerkelijk dat er een notified body (in Delft) is waar ze verklaren aan de MID-richtlijnen te voldoen en zelfs ook dat het maar voor twee specifieke modellen geldt (de Business) incl. modelnummer.
Ik heb bij mijn aanmelding bij Tap Green Credits ook het modelnummer (dit format) van mijn paal moeten ingeven, zo kunnen zij controleren, aan de hand van deze CE-verklaring, dat de fabrikant verklaart dat het laadstation MID-gecertificeerd is. Op de achtergrond zal er vast ook een lijst van modelnummers en verklaringen aan vast hangen, zodat dit maar eenmalig gedaan hoeft te worden.
Uiteraard zit er een component in het station om die stroom te meten en die zal ook geijkt zijn én op zichzelf ook MID-goedkeuring hebben. Maar daarmee is de kous dus in mijn beleving nog niet af; de fabrikant van het laadstation dient dit ook te verklaren / melden. En dáár hangt deze hele wet dus aan op.
Als ik het niet goed zie, hoor ik het graag
In het huidige wetsvoorstel staat dit eigenlijk helemaal niet. Maar in de Memorie van toelichting staat:JanHenk schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:41:
[...]
En dáár hangt deze hele wet dus aan op.
[...]
Een MID-gecertificeerde kWh-meter is een "gereguleerd meetinstrument". Er staat nergens dat die in de laadpaal moet zitten en dat in de meterkast in 2026 nog gedoogd wordt. Dit zal dus ergens anders vandaan komen. Wellicht van de nea?met hulp van een bemeterd leverpunt, die verbonden is met een exclusieve aansluiting of een exclusief secundair allocatiepunt, of met behulp van een bemeterd leverpunt voorzien van een gereguleerd meetinstrument en voorgeschreven merktekens.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
https://www.emissieautori...ter-mid-gecertificeerd-isRichieB schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:20:
[...]
Een MID-gecertificeerde kWh-meter is een "gereguleerd meetinstrument". Er staat nergens dat die in de laadpaal moet zitten en dat in de meterkast in 2026 nog gedoogd wordt. Dit zal dus ergens anders vandaan komen. Wellicht van de nea?
"kWh-meters in de laadpunten"......
Dat is dus duidelijk.
Maar ....... er wordt dus gevraagd om een certificaat van de METER. In mijn EVBox Elvi zat een losse, DIN-rail Siemens MID gecertificeerde meter. Daarvan kun je dus zo'n certificaat overleggen.
Maar van mijn HomeWizard kWh meter kan ik dat ook.....
Waaruit leiden ze nou af of hij IN de paal zit of in de meterkast?
Beetje academisch omdat ik nu al geinversteerd heb in een Peblar Business en ik dus sowieso goed zit, maar wil wel weten of ik dat extra geld nu voor Piet Snot heb uitgegeven....
Dat is dus duidelijk.
Maar ....... er wordt dus gevraagd om een certificaat van de METER. In mijn EVBox Elvi zat een losse, DIN-rail Siemens MID gecertificeerde meter. Daarvan kun je dus zo'n certificaat overleggen.
Beetje academisch omdat ik nu al geinversteerd heb in een Peblar Business en ik dus sowieso goed zit, maar wil wel weten of ik dat extra geld nu voor Piet Snot heb uitgegeven....
[ Voor 18% gewijzigd door AA42 op 03-02-2026 13:22 ]
Wat zoek je nu precies met je vraag?AA42 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:20:
"kWh-meters in de laadpunten"......
Dat is dus duidelijk.
In de link van @blitzkrieg ;
Bedrijven die zelf inboeken worden geaudit.Een inboeker moet kunnen aantonen dat de kWh-meters in de laadpunten MID-gecertificeerd zijn met:
Natuurlijke personen boeken in via een inboekdienstverlener welke waarheid moet garanderen, wat ze doen door MID-gecertificeerde laadpunten te eisen.
Homewizard kan dus wel MID gecertificeerd zijn, maar het is maar zeer de vraag of er een inboeker te vinden is die daar een integratie mee heeft. Er is immers geen enkele standaard paal met ingebouwde home wizard meter.
Een natuurlijk persoon moet een bewijs aanleveren van verbruik.Stefannn schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:35:
Homewizard kan dus wel MID gecertificeerd zijn, maar het is maar zeer de vraag of er een inboeker te vinden is die daar een integratie mee heeft. Er is immers geen enkele standaard paal met ingebouwde home wizard meter.
Met "integratie" bedoel je bewijs van verbruik. Dat kan bij een aantal inboekdienstverleners een foto van de meterstand zijn, die integratie kan ook een multomap zijn in de kast van een inboekdienstverlener waarin de foto's zitten met de meterstanden.
Zo'n Homewizard oplossing is gewoon niet toekomstbestendig. Leuk dat zelf knutselen van alles en nog wat, maar feit is dat de kWh meter IN de de laadpaal moet zitten. Met in de meter bedoelen ze dan een MID meter die op de printplaat van de laadpaal verwerkt zit. Wellicht zijn er ook (af fabriek) constructies waarbij de kWh meter los in een laadpaal zit en dat deze rechstreeks met de laadpaal kan communiceren, waardoor de meetgegevens (te exporteren of OCPP) MID gecertificeerd zijn. Maar zelf een MID meter op een DIN railtje in een laadpaal zetten is natuurlijk redelijk kansloos (de laadpaal is daarmee nog steeds niet MID gecertificeerd). Ik had ook liever een Homewizard kWh meter ergens ertussen gezet (scheelde behoorlijk wat geld). Dan is andere verbruikers erachter zetten ook wel extreem gemakkelijk natuurlijk. Dat soort dingen wil je uitsluiten (en geen exotische constructies), dus gewoon MID laadpaal af fabriek.Stefannn schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:35:
Waar lees je dat? In het linkje hierboven staat toch echt heel wat anders.rogervdh schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:46:
[...]
Zo'n Homewizard oplossing is gewoon niet toekomstbestendig. Leuk dat zelf knutselen van alles en nog wat, maar feit is dat de kWh meter IN de de laadpaal moet zitten. Met in de meter bedoelen ze dan een MID meter die op de printplaat van de laadpaal verwerkt zit. Wellicht zijn er ook (af fabriek) constructies waarbij de kWh meter los in een laadpaal zit en dat deze rechstreeks met de laadpaal kan communiceren, waardoor de meetgegevens (te exporteren of OCPP) MID gecertificeerd zijn. Maar zelf een MID meter op een DIN railtje in een laadpaal zetten is natuurlijk redelijk kansloos (de laadpaal is daarmee nog steeds niet MID gecertificeerd). Ik had ook liever een Homewizard kWh meter ergens ertussen gezet (scheelde behoorlijk wat geld). Dan is andere verbruikers erachter zetten ook wel extreem gemakkelijk natuurlijk. Dat soort dingen wil je uitsluiten (en geen exotische constructies), dus gewoon MID laadpaal af fabriek.
Mijn laadpaal heeft overigens gewoon een losse MID meter, in de laadpaal (Klefr 6934), geleverd door de fabrikant, op een DIN rail. Zit zelfs wat glas voor zodat je ‘m van buitenaf kan aflezen.
Het lijkt mij dat het gewoon in de paal moet zitten omdat je daar vooral veel administratieve rompslomp mee tegen gaat en het uitvoeren van de regeling betaalbaar en haalbaar houdt… en dat is best fijn.
Zou er niet aan moeten denken om een miljoeknutselprojecten te moeten checken en dan een audit te krijgen. Dan liever een paal met specs die je gewoon uit kan lezen via de interface van de leverancier…
Zou er niet aan moeten denken om een miljoeknutselprojecten te moeten checken en dan een audit te krijgen. Dan liever een paal met specs die je gewoon uit kan lezen via de interface van de leverancier…
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Ja hoor, het zijn gewoon dezelfde voorwaarden als rechtstreeks bij ERE Registratie alleen dan met een affiliate bijdrage van ~ €25,- voor ons erin verwerkt. Ik heb kennis gemaakt met een aantal mensen en directeuren van enkele andere partijen, sommigen zijn echt cowboys jongens, dus pas een beetje op met wie je zomaar in zee gaat.teacher schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:33:
[...]
@Hachy kan je iets meer vertellen over deze "goede voorwaarden" en in hoeverre die beter zijn dan rechtstreeks bij ere-registratie? En hoe verhoudt zich dit tot de andere aanbieders? En hoe herken je aanbieders die gouden bergen nemen?
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Verwijderd
Ik vind het enigszins opmerkelijk dat er qua tarifering bij geen enkele ERE-inboeker (die ik weet) een tarief-onderscheid wordt gemaakt tussen een geautomatiseerde audit (waterdichte én moeiteloos verkrijgbare cijfers bij een MID-gecertificeerde met OCPP backofficetoegang voor de inboeker) enerzijds, en anderzijds met (véél) moeite doenbare audits ingeval van manuele audits adhv foto’s en/of exports uit bijvb laadpaallogs.
Waar lees je dat het mag? Dat staat er niet .Source90 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 01:58:
[...]
Foto van het internet, ik zie rondom de 5 draden wel genoeg ruimte om een DIN-rail te maken waar de HW MId meter op kan![]()
[Afbeelding]
MID meter in de laadpaal, dat zegt nog steeds niet dat het ding achteraf ingebouwd mag worden. Het is veel aannemelijker dat je laadpaal bekend moet staan(als jij je typenummer van je laadpaal aan de inboeker doorgeeft) als MID gecertificeerd .Vanaf 2026 moet de meter in de laadpaal zelf MID-gecertificeerd zijn óf moet er sprake zijn van een exclusief bemeterd allocatiepunt
Dat is niet het geval als je zelf een MID meter in een niet gecertificeerde laadpaal bouwt.
Het blijft dan een niet geschikte laadpaal.
Technisch levert het in geval van jouw foto een vergelijkbaar resultaat op als met een MID gecertificeerde laadpaal . Echter brengt dat dermate veel administratieve lasten en foutmarge met zich mee dat niemand zich hier aan wil branden (consumenten laten bewijzen dat het achteraf is ingebouwd, dat dit degelijk is gebeurd, dat het echt jouw laadpaal is).
Ook alle zelfbouwsels zouden dan in aanmerking komen. Daar zit echt niemand op te wachten om dat allemaal te beoordelen op geschiktheid.
Tevens is 2026 specifiek als overgangsfase genoemd voor externe meters.
Dus daarom: 2026 overgangsjaar, 2027 gewoon een MID gecertificeerde laadpaal. Meest aannemelijk.
[ Voor 24% gewijzigd door pentaw1nz op 04-02-2026 07:41 ]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride
Vraag je account aan bij Lekkerladen.
Vanwege de grote interesse behandelen nieuwe aanvragen gedoseerd. Wij vinden het belangrijk om goed naar je aanvraag te kijken. Vul de onderstaande gegevens in, dan komen we zo snel mogelijk bij je terug.
Dat snap ik helemaal.
Uit nieuwsgierigheid/ongeduld...
Hoelang duurde dit ongeveer bij jullie? Ik heb mezelf op 22 jan. aangemeld, en heb al enkele nieuwsbrieven ontvangen, maar nog niets concreets.
(bedankt alvast)
Vanwege de grote interesse behandelen nieuwe aanvragen gedoseerd. Wij vinden het belangrijk om goed naar je aanvraag te kijken. Vul de onderstaande gegevens in, dan komen we zo snel mogelijk bij je terug.
Dat snap ik helemaal.
Uit nieuwsgierigheid/ongeduld...
Hoelang duurde dit ongeveer bij jullie? Ik heb mezelf op 22 jan. aangemeld, en heb al enkele nieuwsbrieven ontvangen, maar nog niets concreets.
(bedankt alvast)
Ik ga het laten schieten heb ik besloten.
Een upgrade naar een MID lader kost me zeker €400 gesteld dat ik mijn huidige lader nog leuk zou kunnen verkopen. Ik laad ongeveer 1500 kWh per jaar, bij 3 cent vergoeding is dat maar €45 per jaar en ben ik bijna 9 jaar bezig om überhaupt quitte te spelen. Stel dat de vergoeding veel ruimer wordt, stel 10 cent, dan alsnog ruim 2,5 jaar om quitte te spelen.
Ik ga eerst eens de kat uit de boom kijken en zien wat het daadwerkelijk oplevert. Als de bomen de hemel in blijken te groeien kan ik alsnog iets anders regelen, maar ik verwacht eerder dat de inboekers ook nog een jaarlijkse vaste fee van €25 o.i.d. zullen inhouden, en dan wordt het helemaal een slechte case als je niet zoveel laadt.
Een upgrade naar een MID lader kost me zeker €400 gesteld dat ik mijn huidige lader nog leuk zou kunnen verkopen. Ik laad ongeveer 1500 kWh per jaar, bij 3 cent vergoeding is dat maar €45 per jaar en ben ik bijna 9 jaar bezig om überhaupt quitte te spelen. Stel dat de vergoeding veel ruimer wordt, stel 10 cent, dan alsnog ruim 2,5 jaar om quitte te spelen.
Ik ga eerst eens de kat uit de boom kijken en zien wat het daadwerkelijk oplevert. Als de bomen de hemel in blijken te groeien kan ik alsnog iets anders regelen, maar ik verwacht eerder dat de inboekers ook nog een jaarlijkse vaste fee van €25 o.i.d. zullen inhouden, en dan wordt het helemaal een slechte case als je niet zoveel laadt.
Gisteren brief van de belastingdienst over verhoging van de motorrijtuigenbelasting. Kan ik met de opbrengsten ERE mooi het verschil betalen. Succes Den Haag.
Hi Hachy, ik ben wel benieuwd met wie je dan allemaal hebt gesproken. Zo komt het wel over of dat een groot gedeelte cowboy is.Hachy schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 23:28:
[...]
Ja hoor, het zijn gewoon dezelfde voorwaarden als rechtstreeks bij ERE Registratie alleen dan met een affiliate bijdrage van ~ €25,- voor ons erin verwerkt. Ik heb kennis gemaakt met een aantal mensen en directeuren van enkele andere partijen, sommigen zijn echt cowboys jongens, dus pas een beetje op met wie je zomaar in zee gaat.
Ik twijfel zelf ook nog, exact om dezelfde redenen. Het is een aardige extra investering met mogelijk weinig of geen upside. Ik heb echter niet de luxe om te kunnen wachten met een besluit maken, ik moet deze week ergens een keuze maken voor een laadpaal omdat mijn EV eind februari op de stoep staat.ASW1 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:54:
Een upgrade naar een MID lader kost me zeker €400 gesteld dat ik mijn huidige lader nog leuk zou kunnen verkopen. Ik laadt ongeveer 1500 kWh per jaar, bij 3 cent vergoeding is dat maar €45 per jaar en ben ik bijna 9 jaar bezig om überhaupt quitte te spelen. Stel dat de vergoeding veel ruimer wordt, stel 10 cent, dan alsnog ruim 2,5 jaar om quitte te spelen.
Ik ga eerst eens de kat uit de boom kijken en zien wat het daadwerkelijk oplevert. Als de bomen de hemel in blijken te groeienn kan ik alsnog iets anders regelen, maar ik verwacht eerder dat de inboekers ook nog een jaarlijkse vaste fee van €25 o.i.d. zullen inhouden, en dan wordt het helemaal een slechte case als je niet zoveel laadt.
Ik laat het niet schieten nog maar heb mijn beslissing wel op de lange baan gezet. We hebben 2 ev's thuis met een totaal verbruik van rond de 4000kwh per jaar maar ik heb nog nergens een praktijk ervaring gezien. Niemand kan blijkbaar vertellen of je naar ratio van de energiemix betaald krijgt en aangezien dit ook nog niet door de eerste kamer is voelt het gewoon te vroeg om een knoop door te hakken.ASW1 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:54:
Een upgrade naar een MID lader kost me zeker €400 gesteld dat ik mijn huidige lader nog leuk zou kunnen verkopen. Ik laadt ongeveer 1500 kWh per jaar, bij 3 cent vergoeding is dat maar €45 per jaar en ben ik bijna 9 jaar bezig om überhaupt quitte te spelen. Stel dat de vergoeding veel ruimer wordt, stel 10 cent, dan alsnog ruim 2,5 jaar om quitte te spelen.
Ik ga eerst eens de kat uit de boom kijken en zien wat het daadwerkelijk oplevert. Als de bomen de hemel in blijken te groeienn kan ik alsnog iets anders regelen, maar ik verwacht eerder dat de inboekers ook nog een jaarlijkse vaste fee van €25 o.i.d. zullen inhouden, en dan wordt het helemaal een slechte case als je niet zoveel laadt.
Tuurlijk is er wat FOMO maar ik zou zomaar 1000 euro uit moeten geven om een MiD paal te laten plaatsen en dat is nogal een gokje.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Daar reageerde ik eerder, minder tactisch op met als gevolg een tik op de vingers, maar Tweakers lijkt mij niet het platform om mensen richting een aanbieder te duwen waar je zelf financieel voor gecompenseerd wordt. Vind dat @Bob Lieftink hier netjes mee omgaat in een adviserende en niet sturende rol, maar de "nieuwsbrief" van Laadpas is niet serieus te nemen.Bob Lieftink schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:07:
[...]
Hi Hachy, ik ben wel benieuwd met wie je dan allemaal hebt gesproken. Zo komt het wel over of dat een groot gedeelte cowboy is.
Je kunt eerst eens een tijdje met een granny laden , heb ik ook maandenlang gedaan. Als je niet heel veel hoeft te rijden gaat dat ook prima.Blik1984 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:27:
[...]
Ik heb echter niet de luxe om te kunnen wachten met een besluit maken, ik moet deze week ergens een keuze maken voor een laadpaal omdat mijn EV eind februari op de stoep staat.
Door het wijzigen van de HBE naar ERE wordt het aanbod groter, echter zullen de duimschroeven op fossiel ook aangedraaid worden de komende jaren waardoor er meer vraag komt...AtlAntA schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:35:
[...]
Ik laat het niet schieten nog maar heb mijn beslissing wel op de lange baan gezet. We hebben 2 ev's thuis met een totaal verbruik van rond de 4000kwh per jaar maar ik heb nog nergens een praktijk ervaring gezien. Niemand kan blijkbaar vertellen of je naar ratio van de energiemix betaald krijgt en aangezien dit ook nog niet door de eerste kamer is voelt het gewoon te vroeg om een knoop door te hakken.
Dat de ERE op nationaal niveau moet worden verrekend maakt het speelveld wel klein.
Ik heb de investering maar vast gedaan, FOMO
Er is een verschil tussen een vraag en een bewering. Ik stel nergens dat ik lees dat de HW MID na 2026 nog kan. Voor 2026 staat het letterlijk in de alinea ná het stuk wat jij aanhaalt:pentaw1nz schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 07:35:
[...]
Waar lees je dat het mag? Dat staat er niet .
[...]
MID meter in de laadpaal, dat zegt nog steeds niet dat het ding achteraf ingebouwd mag worden. Het is veel aannemelijker dat je laadpaal bekend moet staan(als jij je typenummer van je laadpaal aan de inboeker doorgeeft) als MID gecertificeerd .
Dat is niet het geval als je zelf een MID meter in een niet gecertificeerde laadpaal bouwt.
Het blijft dan een niet geschikte laadpaal.
Technisch levert het in geval van jouw foto een vergelijkbaar resultaat op als met een MID gecertificeerde laadpaal . Echter brengt dat dermate veel administratieve lasten en foutmarge met zich mee dat niemand zich hier aan wil branden (consumenten laten bewijzen dat het achteraf is ingebouwd, dat dit degelijk is gebeurd, dat het echt jouw laadpaal is).
Ook alle zelfbouwsels zouden dan in aanmerking komen. Daar zit echt niemand op te wachten om dat allemaal te beoordelen op geschiktheid.
Tevens is 2026 specifiek als overgangsfase genoemd voor externe meters.
Dus daarom: 2026 overgangsjaar, 2027 gewoon een MID gecertificeerde laadpaal. Meest aannemelijk.
Zal hem nog even uitkauwen:
Blitzkrieg vraagt: voor dit jaar een losse MID-meter in mijn domme laadpaal bouwen en aanmelden, kan dat bij jullie gewoon?
Ik antwoord:
Voorts de vraag:Het is dus mogelijk om een Homewizard kWh meter tussen je laadpunt en aansluiting te plaatsen. Maar weet dan wel dat je slecht 1 jaar in aanmerking komt voor de regeling.
[ Voor 14% gewijzigd door Source90 op 04-02-2026 10:25 ]
Ik heb een laadpaal gebouwd op basis van SmartEVSE en een MID gecertificeerde Inepro PRO380-MOD. De paal kan via OCPP met Tap Electric verbinden. En Tap kan dan de automatische ERE aanvraag doen (en de verrekening van laadsessies voor gastgebruik, instelling voor gratis zelf laden, etc). Klinkt als een goede oplossing en maakt dus gebruik van de MID gecertificeerde meter in de laadpaal.
Vraag me wel af hoe Tap Electric controleert dat ik een MID gecertificeerde meter heb en dat de SmartEVSE niet firmwarematig de waardes van de Inepro hoger doorgeeft om meer te verdienen... Dus ik zou het begrijpen als dit volgend jaar niet meer mag. Of een foto van de Inepro als bewijs van de tellerstanden? Ook fraudegevoelig.
Ik wacht het nog even af, maar Tap Electric zou voor ons wel eens handig kunnen uitpakken. We laden grotendeels een privé auto zonder verrekening van laadkosten. Incidenteel gastgebruik waar dan wel een vergoeding tegenover staat. En voor alle laadsessies komen we dan wel automatisch in aanmerking voor de ERE certificaten. Alles in één dienstverlener die ook nog eens redelijke commissies rekent als ik het tabelletje zo zie. Dank voor het inzicht!
Vraag me wel af hoe Tap Electric controleert dat ik een MID gecertificeerde meter heb en dat de SmartEVSE niet firmwarematig de waardes van de Inepro hoger doorgeeft om meer te verdienen... Dus ik zou het begrijpen als dit volgend jaar niet meer mag. Of een foto van de Inepro als bewijs van de tellerstanden? Ook fraudegevoelig.
Ik wacht het nog even af, maar Tap Electric zou voor ons wel eens handig kunnen uitpakken. We laden grotendeels een privé auto zonder verrekening van laadkosten. Incidenteel gastgebruik waar dan wel een vergoeding tegenover staat. En voor alle laadsessies komen we dan wel automatisch in aanmerking voor de ERE certificaten. Alles in één dienstverlener die ook nog eens redelijke commissies rekent als ik het tabelletje zo zie. Dank voor het inzicht!
[ Voor 0% gewijzigd door sjoerd-p op 04-02-2026 10:25 . Reden: typo. ]
Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade, 4100Wp PV, electrische auto gehad en weer in de planning.
Zo zie ik het ook. Ik heb een Easee Charge Lite, met 6000kWh jaarverbruik in 2025 (2 EV's). Een MID upgraden naar een Charge Max kost zo € 900 - € 350 (opbrengst Charge Lite 1 jaar oud?) = € 550. Bij een 10 cent vergoeding kom ik ook minstens op 2 jaar tvt. En als de prijzen dan tegenvallen....AtlAntA schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:35:
[...]
Ik laat het niet schieten nog maar heb mijn beslissing wel op de lange baan gezet. We hebben 2 ev's thuis met een totaal verbruik van rond de 4000kwh per jaar maar ik heb nog nergens een praktijk ervaring gezien. Niemand kan blijkbaar vertellen of je naar ratio van de energiemix betaald krijgt en aangezien dit ook nog niet door de eerste kamer is voelt het gewoon te vroeg om een knoop door te hakken.
Tuurlijk is er wat FOMO maar ik zou zomaar 1000 euro uit moeten geven om een MiD paal te laten plaatsen en dat is nogal een gokje.
Overigens: de energiemix gaat natuurlijk wel groener worden
6000 kWh * €0.10 = €600. Dan is de tvt toch minder dan 1 jaar of mis ik iets in deze berekening?Pr088 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:46:
[...]
6000kWh
[...]
€ 550. Bij een 10 cent vergoeding kom ik ook minstens op 2 jaar tvt.
Zoals ik het begreep is de gemiddelde opbrengst per kWh netto 10 cent. Die prijs zal fluctueren maar die 10 cent is de netto kWh opbrengst toch?
https://www.bol.com/nl/nl...fi-rfid/9300000128869685/AtlAntA schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:35:
[...]
Kan ook wel goedkoper
bij de reviews:Glashelder schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:03:
[...]
https://www.bol.com/nl/nl...fi-rfid/9300000128869685/
Kan ook wel goedkoper. Webasto verkoopt ze niet meer maar de mijne hier werkt voortreffelijk en MID gecertificeerd. En doet OCPP.
Deze wallbox heeft wel een MID meter maar kan niet communiceren voor verrekening omdat de bijbehorende app niet meer bestaat. Webasto heeft deze productlijn afgestoten en dus ook de ondersteuning. Dus als je wilt verrekenen met werkgever of ERE is dit een absolute miskoop!
Anyway,
Ik kijk de kat ook nog even uit de boom.
- Net als @sjoerd-p heb ik een smartEVSE. Op zich zou koppeling met tap-electric via OCPP moet lukken.
Vraag voor @sjoerd-p: dan kan ik neem ik aan wel zonder extra abonnement en zonder RFID pas gewoon zelf blijven laden?
- Ik zal er wel een MID meter bij moeten kopen, dat kost dus geld, dus ik wil eerst wel eens zien of anderen het voor elkaar krijgen op basis van smartEVSE.
- @kanvua , voor zover ik het begrijp is die 0.10euro de vergoeding bij 100% hernieuwbare energie. Voor een particuliere aansluiting wordt gerekend met half fossiel, half hernieuwbaar. En dan ben je ook nog 20..25% kwijt aan kosten voor de inboeker. Je krijgt dus waarschijnlijk maar 0.03 euro per kWh in handen.
- en het zijn "handels prijzen", als er meer aanbod is worden die lager. Als er minder vraag is (omdat meer mensen EV's gaan rijden) wordt het ook lager.
Het onderwerp is heel erg leuk, maar ik kijk de kat voorlopig nog even "op een active manier" uit de boom.
Ik had dat ook gelezen maar dat is gewoon een prutser. Je kan gewoon een willekeurige OCPP backend url opgeven in de webinterfaceStefannn schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:14:
[...]
bij de reviews:
Deze wallbox heeft wel een MID meter maar kan niet communiceren voor verrekening omdat de bijbehorende app niet meer bestaat. Webasto heeft deze productlijn afgestoten en dus ook de ondersteuning. Dus als je wilt verrekenen met werkgever of ERE is dit een absolute miskoop!
Ben eigenlijk maar een halve Tweaker (dus niet heel erg ICT technisch en handig met OCPP) en wel gehecht aan mijn koppeling Easee en Tibber i.c.m. loadbalancing. Dus het kan allemaal wel anders, maar dat is weer werk hèGlashelder schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:03:
[...]
https://www.bol.com/nl/nl...fi-rfid/9300000128869685/
Kan ook wel goedkoper. Webasto verkoopt ze niet meer maar de mijne hier werkt voortreffelijk en MID gecertificeerd. En doet OCPP.
Nou ja 'een groot gedeelte' weet ik niet, het is geen wetenschappelijk onderzoek ofzo. Maar laat ik het tactisch omschrijven dat ik bij twee bedrijven serieuze twijfels had over hun daadwerkelijke intenties, ik haalde daar persoonlijk in elk geval niet voldoende vertrouwen uit om samen te gaan werken, N=1 natuurlijk maargoed doe ermee wat je wil (of niet..). Misschien zit ik er wel compleet naast en valt het allemaal reuze mee.Bob Lieftink schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:07:
[...]
Hi Hachy, ik ben wel benieuwd met wie je dan allemaal hebt gesproken. Zo komt het wel over of dat een groot gedeelte cowboy is.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Voor zover ik het nu kan zien wel. Ik heb de paal pas net inelkaar zitten en mijn privé auto komt over twee maanden pas. Maar ik ga het wel proberen te testen voor die tijd ;-) In Tap Electric heb ik een optie om bepaalde passen "gratis" te laten laden. Dus dan heb je geen kosten voor je privégebruik. Tap electric verdient dan aan twee dingen: gastgebruik rekenen ze 10 procent bovenop jouw ingestelde tarief aan de persoon die gaat laden. De persoon die gaat laden ziet dus een prijs die 10 procent hoger is dan wat jij hebt ingesteld. En op de ERE certificaten verdienen ze dus ook 20-24 procent als inboeker. Maar voor het laden voor eigen verbruik betaal ik geen maandelijkse abonnementskosten of wat dan ook voor zover ik het kon zien.Stefannn schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:14:
[...]
- Net als @sjoerd-p heb ik een smartEVSE. Op zich zou koppeling met tap-electric via OCPP moet lukken.
Vraag voor @sjoerd-p: dan kan ik neem ik aan wel zonder extra abonnement en zonder RFID pas gewoon zelf blijven laden?
Het kan voordeliger zijn om een oude New Motion paal te kopen. In de Home Advanced zit bijvoorbeeld standaard een Inepro PRO380-MOD die bruikbaar is hiervoor. Ik heb de SmartEVSE, de Inepro, de contactors, RFID lezer en LED button allemaal in de behuizing van een New Motion Home Advanced 2.1 gestopt. De 2.1 had standaard de Redidual Current Monitor al in de paal zitten, dus die heb ik ook hergebruikt. Je koopt zo'n paal voor 100 Euro en alleen de Inepro MID meter en RCM zijn al meer dan dat waard en heb je gelijk een goede behuizing om alles in te bouwen. De ABB contactor/relais kun je helaas niet hergebruiken. Ander type en werkt te onbetrouwbaar met de SmartEVSE samen. Ook de LED en RFID lezer heb ik niet kunnen hergebruiken maar via Stegen besteld en in de New Motion paal geknutseld.- Ik zal er wel een MID meter bij moeten kopen, dat kost dus geld, dus ik wil eerst wel eens zien of anderen het voor elkaar krijgen op basis van smartEVSE.
Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade, 4100Wp PV, electrische auto gehad en weer in de planning.
Dat klopt, als de 10 cent per kWh daadwerkelijk wordt gehaald. Ik heb ook berekeningen gezien met 5 cent per kWh. Bij 10 cent kan het inderdaad wel snel uit.kanvua schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:01:
[...]
6000 kWh * €0.10 = €600. Dan is de tvt toch minder dan 1 jaar of mis ik iets in deze berekening?
Zoals ik het begreep is de middelde opbrengst per kWh netto 10 cent. Die prijs zal fluctueren maar die 10 cent is de netto kWh opbrengst toch?
Ja, daar ben ik ook benieuwd naar. Ik heb ook een flinke thuisaccu en zou dus eigenlijk wel het maximale rendement willen rekenen. Tot nu toe registreer ik geen laadsessies (naja, via een Homewizard meter in de meterkast, die zou ik einde van het jaar nog kunnen indienen denk ik).epicfailguy23 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:22:
Is er ook iets bekend voor als je een goede accu (48kWH) hebt staan waar je vervolgens uit gaat laden? is dat dan weer groen of grijs?
I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A
Ik heb vooral voorbeelden gezien waarbij de opbrengst flink lager is, eerder richting de 3 cent per kWh en dat zet niet veel zoden aan de dijk als je daarvoor een flinke investering extra moet doenPr088 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:41:
[...]
Dat klopt, als de 10 cent per kWh daadwerkelijk wordt gehaald. Ik heb ook berekeningen gezien met 5 cent per kWh. Bij 10 cent kan het inderdaad wel snel uit.
@Blik1984 Als je nog een paal moet kopen zou het (voor mij in ieder geval) een no-brainer zijn om er één te nemen met MID-certificering. De meerkosten zijn relatief gering aan de ene kant. En de opbrengsten op de lange termijn weliswaar behoorlijk ongewis, maar er is wel een reële kans op een leuke upside, al dan niet op de lange termijn over de levensduur van de paal.
Let op:
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt.
Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt.
Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.