• kanvua
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:10
THE_BASE schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:18:
[...]

Ik heb verder geen mandaat gegeven, dan zit ik er aan vast en ik wacht nog even af vanwege twijfel tussen Lekkerladen en TAP.
Wat zijn jouw overwegingen in deze twijfel?

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Pr088 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:53:
TAP zit er uit als een prima leverancier, ik heb hun app ook veelvuldig gebruikt toen ik nog op straat laadde.
Met mijn Easee laadpaal heb ik thuis een koppeling met Tibber voor Slim Laden aansturing. Kan ik dan nog een backoffice koppeling met TAP maken voor registratie?
Dat is mij onduidelijk, ik dacht dat beiden niet tegelijk kon.
Beetje een beperking van Easee die maar één "operator" aankan. Zou mooi zijn als een ocpp proxy zoals Plugchoice te koppelen is als 'operator' en dat je vanuit daar zowel Tap als Tibber zou kunnen koppelen. Maar Plugchoice staat in ieder geval nog niet in de lijst.

Handmatige export en aanlevering zou overigens ook moeten kunnen werken. Die processen moeten nog wat gestroomlijnd worden bij de inboekdienstverleners.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
kanvua schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:10:
[...]

Wat zijn jouw overwegingen in deze twijfel?
Lekkerladen is een start-up voor particulieren, maar Achmea achter zich en Bob reageert hier steeds en dat geeft wel vertrouwen. Dus ik zou sowieso voor die partij kiezen.

TAP heeft een dashboard, ziet er allemaal duidelijk uit, bestaat al eventjes en gaan dit er bij doen. Maar ik heb gemerkt dat ik via OCPP mijn Zaptec Go 2 moet koppelen en ook de keys. Als er aan die kant iets niet lekker gaat kan het zo zijn dat ik niet kan laden. Dat geeft mij een minder prettig gevoel. Iets met controle ook.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• JanHenk
  • Niet online
THE_BASE schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:14:
[...]

Lekkerladen is een start-up voor particulieren, maar Achmea achter zich en Bob reageert hier steeds en dat geeft wel vertrouwen. Dus ik zou sowieso voor die partij kiezen.
Eens, al heb ik zelf me aangemeld bij Tap.
TAP heeft een dashboard, ziet er allemaal duidelijk uit, bestaat al eventjes en gaan dit er bij doen. Maar ik heb gemerkt dat ik via OCPP mijn Zaptec Go 2 moet koppelen en ook de keys. Als er aan die kant iets niet lekker gaat kan het zo zijn dat ik niet kan laden. Dat geeft mij een minder prettig gevoel. Iets met controle ook.
Je kan het zo instellen dat je paal ook offline de sessie kan starten, dan kun je dus altijd laden. Als de ocpp verbinding dan op een later moment online komt, worden alsnog de sessies geregistreerd. Blijven in het geheugen staan dus tot ze zijn geüpload.

En als je het zo instelt dat alle sessies op één 'key' mogen staan, hoef je ook niet een tag te zwaaien voor iedere laadsessie.

Het kan vrij simpel zijn dus eigenlijk, maar vereist eenmalig wel eenmalig wat configuratie. Dat moet je leuk vinden. Heeft allemaal in de basis niet zoveel met ERE-certificaten te maken eigenlijk.. :P

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

THE_BASE schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:14:
[...]

Volgens mij kan je altijd laden met OCPP. Je laadpas wordt gecached door de lader en als de backend dan niet werkt dan stuurt de lader de gegevens naar de backoffice als die weer online is.

Ik heb hier een keer per ongeluk de lader een keer een week geblokkeerd gehad in de firewall en dan merkte ik pas na een week toen e-flux contact opnam omdat de laadpaal dus een week offline was.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:42
naffffffffff schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:01:
[...]

Ik zie 2 opties (https://docs.tapelectric....-easee-onboarding-guide):
1: je geeft hun jouw wachtwoord voor de easee management omgeving
2: je kiest Tap Electric als operator (Tibber GridRewards en slim laden zullen niet meer werken)

Je zou evt een nieuwe gebruiker kunnen maken voor optie 1 zodat je de rechten altijd weer kunt intrekken.

Toevoeging 11.07: Ik lees dat optie 1 automatisch een andere operator voor jou selecteert. Dit is dus geen goede partij voor Tibber klanten. Het is beter om naar een partij te zoeken die ook handmatige aanleveringen accepteert.
Een koppeling tussen easee, qua uitlezen kWh's zou ik prima vinden. Maar de operatorstatus weggeven niet. Jammer.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• THE_BASE
  • Niet online
Glashelder schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:32:
[...]

Volgens mij kan je altijd laden met OCPP. Je laadpas wordt gecached door de lader en als de backend dan niet werkt dan stuurt de lader de gegevens naar de backoffice als die weer online is.

Ik heb hier een keer per ongeluk de lader een keer een week geblokkeerd gehad in de firewall en dan merkte ik pas na een week toen e-flux contact opnam omdat de laadpaal dus een week offline was.
Hmm, dan weet ik niet wat er fout gaan. Ik moest mijn tags uitlezen en de nummers invoeren bij TAP. Anders kon ik niet laden. Kan de lader wel volledig open zetten, maar dat is niet wat ik wil.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

RichieB schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 08:09:

Mijn conclusie: de energiemix is niet meegenomen in de calculator en de uitkomsten zijn dus 53% te hoog.
Overstappen naar een laadpaal met MID meter maakt het dan wel waard:
Voorbeeld: 7000 kWh × 12 maanden × €0.18 × 76% = €11491 per jaar :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F_7RVgK-r9xGWzGkbzfPmP-y3TU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SOFwm3Y5tjUGTW5ss5b0S66C.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Oid op 30-01-2026 12:03 ]

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:51

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Topicstarter
Oid schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:02:
[...]

Overstappen naar een laadpaal met MID meter maakt het dan wel waard:
Voorbeeld: 7000 kWh × 12 maanden × €0.18 × 76% = €11491 per jaar :+
Het verbruik is per maand en niet per jaar. ;-) 7000 kWh per maand is wat veel... :P

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽ - Zehnder WHR960

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

rogervdh schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:11:
[...]

Het verbruik is per maand en niet per jaar. ;-) 7000 kWh per maand is wat veel... :P
Zo zie je maar totaal overheen gelezen :o

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:51

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Topicstarter
THE_BASE schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:52:
[...]
Hmm, dan weet ik niet wat er fout gaan. Ik moest mijn tags uitlezen en de nummers invoeren bij TAP. Anders kon ik niet laden. Kan de lader wel volledig open zetten, maar dat is niet wat ik wil.
Klopt, de tags moet je opgeven bij Tap. Maar als ik het goed begrijp (heb er zelf geen ervaring mee!) werken eerder door Tap geautoriseerde tags toch als de Internet verbinding down gaat of de OCPP backend eruit ligt (die tag informatie cached de laadpaal kennelijk, zodat deze toch werkt ten tijde van een storing). Nogmaals, zelf geen ervaring mee, maar kennelijk wel de ervaring van verschillende gebruikers hier?

[ Voor 16% gewijzigd door rogervdh op 30-01-2026 12:19 ]

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽ - Zehnder WHR960

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Pr088 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:45:
[...]

Een koppeling tussen easee, qua uitlezen kWh's zou ik prima vinden. Maar de operatorstatus weggeven niet. Jammer.
Je geeft de operatorstatus niet weg, ze lezen hem alleen uit.

• THE_BASE
  • Niet online
rogervdh schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:14:
[...]

Klopt, de tags moet je opgeven bij Tap. Maar als ik het goed begrijp (heb er zelf geen ervaring mee!) werken eerder door Tap geautoriseerde tags toch als de Internet verbinding down gaat of de OCPP backend eruit ligt (die tag informatie cached de laadpaal kennelijk, zodat deze toch werkt ten tijde van een storing). Nogmaals, zelf geen ervaring mee, maar kennelijk wel de ervaring van verschillende gebruikers hier?
Dat klinkt heel logisch!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:33
JanHenk schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:13:
[...]
Beetje een beperking van Easee die maar één "operator" aankan. Zou mooi zijn als een ocpp proxy zoals Plugchoice te koppelen is als 'operator' en dat je vanuit daar zowel Tap als Tibber zou kunnen koppelen. Maar Plugchoice staat in ieder geval nog niet in de lijst.
Over welke lijst heb je het hier? Want ik denk niet dat Plugchoice persé in de lijst van de ERE dienstverleners moet staan (áls je die lijst bedoelt).

En inderdaad (ook @Pr088 ), voorzover ik de documentatie/hulppagina’s van Plugchoice goed begrijp, zouden zij het ondersteunen dat één OCPP-partij de transacties (en -betalingen) voor zich neemt, en een andere OCPP-partij het aansturen van het laden zélf (en ik lees hopelijk goed dat die laatste niet persé Plugchoice zélf hoeft te zijn).

Edit: link naar de pagina waar ik ‘t over had

[ Voor 6% gewijzigd door flupp op 30-01-2026 16:04 ]

Model 3 LR AWD (model 2023)

• JanHenk
  • Niet online
flupp schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:37:
[...]

Over welke lijst heb je het hier?
De lijst van mogelijke “operators” waar je een Easee paal mee kan koppelen.

[ Voor 50% gewijzigd door JanHenk op 30-01-2026 13:12 ]

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:24
@Bob Lieftink

Nog steeds niks nieuws van ecotap of LMS?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• flupp
JanHenk schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:11:
[...]
De lijst van mogelijke “operators” waar je een Easee paal mee kan koppelen.
Het komt er toch eigenlijk maar op neer om de URL van de backend in te voeren, denk ik? Ok, ook Alfen heeft een aantal voorgedefinieerde operators. Maar als er daarvan één specifieke in die lijst zou ontbreken, komt het er dan maar “enkel” op neer om de backoffice URL van die ene dan maar manueel in te voeren (tenzij ik ergens iets mis in de geschetste situatie)?

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:09
THE_BASE schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:18:
[...]

Ik heb verder geen mandaat gegeven, dan zit ik er aan vast en ik wacht nog even af vanwege twijfel tussen Lekkerladen en TAP.
Ik heb na langere tijd een mail met een account gekregen, waar ik EAN en IBAN moest invullen.

Aangezien mijn laadpaal (Solaredge) de 'backend' ergens anders voor gebruikt, ga/kan ik excels/csv's uploaden.

Uit het verkrijgen van het account concludeer ik een beetje dat mijn laadpaal is goedkeurd. Het is ook een beetje no cure no pay.

• Martijn Jansen
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14:24
Misschien en vreemde vraag, maar ik kan er hier nog netsnoer vinden. Heeft iemand hier ervaring met ere's en de enphase IQ EV charger 2?

• nikon.
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:08
Martijn Jansen schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:00:
Misschien en vreemde vraag, maar ik kan er hier nog netsnoer vinden. Heeft iemand hier ervaring met ere's en de enphase IQ EV charger 2?
Via de app kun je middels Menu > Systeem > Rapporten, csv exports maken van je Enphase laadpaal. Die zou je aan kunnen leveren aan je inboekdienstverlener.

Ik heb zelf ook een Enphase IQ EV Charger 2 en die heeft een ingebouwde MID-meter en staat ook op de diverse lijsten met "goedgekeurde laadpalen".

Ik heb nog niet kunnen vinden of je partijen ook read-only toegang kunt geven tot alleen de data van je laadpaal.

• gyjo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:46
ZIt hier een beetje door het topic heen te scrollen maar wordt er allemaal niet duidelijker op.

Ik heb het gevoel dat dit complete chaos gaat worden bij de NEA en auditors zullen met al deze wildgroei van meters en laadpalen, aansluitingen, niet zomaar hun fiat geven op iedere boekhouding. Ik wacht het voorlopig even af tot ik zie wie zijn zaakjes netjes op orde heeft, want uit ervaring weet ik dat dat key gaat zijn voor het krijgen van de harde Euro's.

Ik zie geen reden om al voor een Ere inboeker te kiezen voor het einde van het jaar, of zie ik iets over het hoofd??

Zelf heb ik voor een zacht prijsje een tweedehands Alfen laadpaal op de kop getikt en gaat op de muur te vervanging van de Tesla Wall Connector. Dit weekend hem maar even installeren en dan hebben we een ieder geval netjes de laadsessies gelogd (heb hem aan Tap Electric gehangen).

• flupp
nikon. schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:13:
[...]
Via de app kun je middels Menu > Systeem > Rapporten, csv exports maken van je Enphase laadpaal. Die zou je aan kunnen leveren aan je inboekdienstverlener.

Ik heb zelf ook een Enphase IQ EV Charger 2 en die heeft een ingebouwde MID-meter en staat ook op de diverse lijsten met "goedgekeurde laadpalen".

Ik heb nog niet kunnen vinden of je partijen ook read-only toegang kunt geven tot alleen de data van je laadpaal.
Hier vind je een link waarmee het mij lijkt dat het zou moeten lukken.

• nikon.
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:08
flupp schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:02:
[...]

Hier vind je een link waarmee het mij lijkt dat het zou moeten lukken.
Daar zie ik niets over de Enphase IQ Charger 2?

• JanHenk
  • Niet online
flupp schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:39:
[...]

Het komt er toch eigenlijk maar op neer om de URL van de backend in te voeren, denk ik? Ok, ook Alfen heeft een aantal voorgedefinieerde operators. Maar als er daarvan één specifieke in die lijst zou ontbreken, komt het er dan maar “enkel” op neer om de backoffice URL van die ene dan maar manueel in te voeren (tenzij ik ergens iets mis in de geschetste situatie)?
Je hebt gelijk hoor. Het zou zo simpel moeten zijn als een ocpp URL invoeren, helaas werken niet alle laadstations op die manier. Zelfs bij bijv. Peblar kun je alleen uit een voor gedefinieerde lijst kiezen. Easee dus idem.

• Bob Lieftink
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 17:28
Bschnitz schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:14:
@Bob Lieftink

Nog steeds niks nieuws van ecotap of LMS?
Nope, helemaal stil. Zal aankomende week proberen te contacten

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17:49
rogervdh schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 08:21:
[...]

Wat is bij jullie de status van de ERE aanvraag? Bij mij is de status nog steeds "Ingezonden". Verder verschijnen er vooralsnog ook geen laadsessies onder Green Credits (wel onder de laadpaal zelf).
Hier hetzelfde. Vorige week vrijdag alles ingevuld en opgestuurd.

• flupp
nikon. schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:08:
[...]
Daar zie ik niets over de Enphase IQ Charger 2?
Klopt, ja. Maar (ik ga er nu even van uit dat die lader een OCPP lader is) ergens zou er een backoffice moeten kunnen ingesteld worden in de instellingen van die lader. En als je dan een Plugchoice backoffice zou instellen in die laadpaal van jou, dan kun je in de instellingen van jouw Plugchoice backoffice account de andere backoffices instellen.

Ik raad jou aan eens een Plugchoice account aan te maken (da’s gratis), en eens de mogelijkheden die ze aanbieden te bekijken.

Edit: als je enkel geïnteresseerd bent in de geladen beurten (en bijhorende transacties/geladen kWh), dan hoef je zelfs niet eens een bijkomende backoffice in te stellen: Plugchoice doet dan reeds alles waar jij naar op zoek bent.

[ Voor 15% gewijzigd door flupp op 30-01-2026 19:47 ]

• flupp
JanHenk schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:49:
[...]

Zelfs bij bijv. Peblar kun je alleen uit een voor gedefinieerde lijst kiezen. Easee dus idem.
Ok, da’s inderdaad iets anders (wel jammer dat het niet op zo’n manuele manier instelbaar is, maar het is wat het is).

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:42
Hoe zit het eigenlijk met een zelfbouw-laadpaal (op basis van smartEVSE) die wel een MID-meter (in de laadpaal zelf) heeft maar geen OCPP-backend? Ik heb wel een lijst met de standen van de MID-meter per uur (vanuit Home Assistant).

[ Voor 4% gewijzigd door dennistd op 30-01-2026 20:42 ]

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste