• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
sjoerd-p schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:23:
Ik heb een laadpaal gebouwd op basis van SmartEVSE en een MID gecertificeerde Inepro PRO380-MOD. De paal kan via OCPP met Tap Electric verbinden. En Tap kan dan de automatische ERE aanvraag doen (en de verrekening van laadsessies voor gastgebruik, instelling voor gratis zelf laden, etc). Klinkt als een goede oplossing en maakt dus gebruik van de MID gecertificeerde meter in de laadpaal.

Vraag me wel af hoe Tap Electric controleert dat ik een MID gecertificeerde meter heb en dat de SmartEVSE niet firmwarematig de waardes van de Inepro hoger doorgeeft om meer te verdienen... Dus ik zou het begrijpen als dit volgend jaar niet meer mag. Of een foto van de Inepro als bewijs van de tellerstanden? Ook fraudegevoelig.
Ik had voorheen een Wallbox Pulsar via OCPP gekoppeld aan Tap. Werkte ook prima. Maar is geen MID-gecertificeerde laadpaal. Oftewel, het is voor mij nog wel ongewis hoe Tap met jouw aanmelding voor ERE omgaat. Dat je je aan kán melden is leuk, maar dat zegt nog niet zoveel over de toelating... Toch? Voor zover ik weet, zit er tot op heden ook nog geen 'controle aan de poort' op de aanmelding in het systeem.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:08
JanHenk schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:21:
@Blik1984 Als je nog een paal moet kopen zou het (voor mij in ieder geval) een no-brainer zijn om er één te nemen met MID-certificering. De meerkosten zijn relatief gering aan de ene kant. En de opbrengsten op de lange termijn weliswaar behoorlijk ongewis, maar er is wel een reële kans op een leuke upside, al dan niet op de lange termijn over de levensduur van de paal.
Het prijsverschil is ook navenant. Bij de meeste gangbare merken kan het € 300-500 meer kosten.
Maar als je privé elektrisch rijdt en een laadpaal wil aanschaffen, dan zou ik het ook doen.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• edsub
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:33
sjoerd-p schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:23:
Ik heb een laadpaal gebouwd op basis van SmartEVSE en een MID gecertificeerde Inepro PRO380-MOD. De paal kan via OCPP met Tap Electric verbinden. En Tap kan dan de automatische ERE aanvraag doen (en de verrekening van laadsessies voor gastgebruik, instelling voor gratis zelf laden, etc). Klinkt als een goede oplossing en maakt dus gebruik van de MID gecertificeerde meter in de laadpaal.

Vraag me wel af hoe Tap Electric controleert dat ik een MID gecertificeerde meter heb en dat de SmartEVSE niet firmwarematig de waardes van de Inepro hoger doorgeeft om meer te verdienen... Dus ik zou het begrijpen als dit volgend jaar niet meer mag. Of een foto van de Inepro als bewijs van de tellerstanden? Ook fraudegevoelig.

Ik wacht het nog even af, maar Tap Electric zou voor ons wel eens handig kunnen uitpakken. We laden grotendeels een privé auto zonder verrekening van laadkosten. Incidenteel gastgebruik waar dan wel een vergoeding tegenover staat. En voor alle laadsessies komen we dan wel automatisch in aanmerking voor de ERE certificaten. Alles in één dienstverlener die ook nog eens redelijke commissies rekent als ik het tabelletje zo zie. Dank voor het inzicht!
Jouw zorgen mbt de fraudegevoeligheid spelen in principe voor ieder laadpunt. Niet alleen zelfbouw (ik heb er ook een, maar dan niet obv SmartEVSE). De kern van ERE is een betrouwbare en correcte metering. Vandaar de eis voor een MID gecertificeerde meter (en dus niet het laadpunt!!). Het punt is dat zo'n meter vrijwel altijd via modbus wordt uitgelezen door de laadpunt controller. Daar kan iedere Handige Harry mee frauderen. Maar of die kans zo groot is?

Ik ben overigens ook van mening dat de eis voor een MID meter IN het laadpunt geen enkele waarborg is tegen fraude t.o.v. diezelfde meter in je meterkast. Die situatie is nl letterlijk gelijk aan de toegestane variant met een een secundair allocatiepunt (en eigen slimme meter) met alleen een laadpunt eraan.

Mbt audits etc verwacht ik overigens wel dat een inboekdienstverlener een plausibiliteitscheck op de laadsessie data gaat doen en dat daar later wellicht nog wel aanvullende eisen op gaan komen (tijdens laadsessies iedere x seconen een meting?).

Ik zou willen dat ik de laadsessies van mijn laadpunt via een REST api aan een inboekdienstverlener kan sturen. Maar vooralsnog wordt het denk ik gewoon via een Excel-export (met vaak als nadeel jaarlijkse uitbetaling).

Ik heb Laadloon op t oog. Zijn benaderbaar, denken mee, en reageren sympatiek. En met 20% tarief nog betaalbaar ook.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Pr088 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:26:
[...]

Het prijsverschil is ook navenant. Bij de meeste gangbare merken kan het € 300-500 meer kosten.
Maar als je privé elektrisch rijdt en een laadpaal wil aanschaffen, dan zou ik het ook doen.
€ 300 misschien wel, als ik bijv. kijk naar een Peblar Home versus Business, maar € 500 lijkt me aan de bovenkant. Meestal krijg je er dan ook wel wat meer bij, zoals een 22kW paal in plaats van 11kW in geval van de Peblar. Wat dan weer handig kan zijn bij laden op 1-fase (tot 32A). Op het totaal aan installatiekosten vind ik het, maar dat is wederom persoonlijk, goed te overzien.

Overigens hangt het ook sterk van je gebruik (kilometers) af hoe snel je die meerprijs kan terugverdienen natuurlijk. Als je max.10.000km per jaar doet en zeg 2.000 kWh aan het laden bent, gaat dat niet zo hard.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:02
kanvua schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:01:
[...]
6000 kWh * €0.10 = €600. Dan is de tvt toch minder dan 1 jaar of mis ik iets in deze berekening?
Zoals ik het begreep is de gemiddelde opbrengst per kWh netto 10 cent. Die prijs zal fluctueren maar die 10 cent is de netto kWh opbrengst toch?
Zoals je zelf al zegt, de prijs zal fluctueren.
en de 10ct kan dus ook 5ct of 3ct zijn.
en je netto opbrengst is na aftrek van alle kosten, zowel van jou als van je aanbieder voor de Ere registratie.
Als jij moet investeren in een laadpaal en ook een abo voor de backend moet sluiten dan moet je die kosten natuurlijk ook meerekenen voordat je netto op een plus zit. En misschien lukt het (nu nog) zonder abo, of kan het gecombineerd worden. Er is nog veel onduidelijk.

(Dus ik doe voorlopig mee met hen die de kat uit de boom kijken, en dat kan nog even duren gezien de politieke situatie en wetgeving die er nog niet is.).

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:44
eltron schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 18:02:
[...]

(Dus ik doe voorlopig mee met hen die de kat uit de boom kijken, en dat kan nog even duren gezien de politieke situatie en wetgeving die er nog niet is.).
Woon je in het noorden, kijk dan uit dat de kat niet uit de boom valt vanwege de ijzel. :P

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

rammes

koekebakker 1e klas

een paal die MID, op 100% zonnestroom kan laden en een backoffice heeft voor terugbetaling via de leasemaatschappij. Kan iemand mij vertellen welke palen dit zijn?

Ik zou het doen!

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:12
Iig een Peblar Business

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:44
rammes schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 18:31:
een paal die MID, op 100% zonnestroom kan laden en een backoffice heeft voor terugbetaling via de leasemaatschappij. Kan iemand mij vertellen welke palen dit zijn?
Probeer dit topic eens: HyperBart in "Thuisladen van je EV deel 2"

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@rammes gezien dit het ERE certificaten topic is: wil je onder de regeling vallen van laden met 100% groene stroom?

Vergeet het maar, dat kan als consument niet. Dat kan alleen zakelijk. En dan zit je ook aan een jaarlijkse audit van zo’n 750 euro vast. Niet heel zinvol voor één paal.

Verder zijn er genoeg palen die op zonnestroom kunnen laden..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• edsub
rammes schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 18:31:
Het enige dat je ècht nodig hebt is een laadpunt met een MID meter.

Handigste is dat je daar laadsessies uit kunt exporteren (zodat je die kunt uploaden naar je inboekingsdienstverlener) anders ben je aangewezen op periodiek foto's maken van de meter en niet iedere inboekingsdienstverlener zal daar op zitten te wachten.

Als je een OCPP laadpunt hebt (en een MID meter) kun je bij veel inboekingsdienstverleners een automatische koppeling realiseren. Maar dat kan lastig zijn als de laadpaal niet van jou is.
Als je laadpunt geen OCPP ondersteunt (maar dus wel een MID meter), kun je bij veel inboekingsdienstverleners handmatig laadgegevens (iig periodiek standen en bij voorkeur laadsessies (start/eind stand+datumtijd en volume, afh van de inboekingsdienstverlener)

Voor een particulier is er geen noodzaak (beter: mogelijkheid) om 100% zonnestroom in te boeken, tenzij je een specifieke installatie daarvoor hebt en je als bedrijf een jaarlijkse audit laat uitvoeren (à € 750 ofzo). Voor particulieren wordt uitgegaan van een 'netgemiddelde' aan zonnestroom.

Wat heeft je leasemaatschappij hiermee te maken? Het zijn jouw kilowatturen die jij laat registreren om daar ERE-certificaten voor te krijgen (en die vervolgens weer te verkopen. Dit staat helemaal los van de vergoeding die je van je leasemaatschappij krijgt. Die kàn ook helemaal geen ERE-certificaten obv de kilowatturen uit jouw laadpaal claimen omdat (daar ga ik vanuit) het energiecontract op jouw aansluiting niet op hun naam staat (dat is ook de reden dat jij geen ERE-certificaten kunt claimen op je publieke laadsessies, dat kan alleen de laadpunt exploitant)

• edsub
Source90 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 01:58:
[...]

Als we dit bericht mogen geloven, wel ja:
Bob Lieftink in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"

Ik ben ook wel benieuwd hoe er wordt omgegaan met een MID meter (zoals de HW) die IN de laadpaal wordt geplaatst.

bijvoorbeeld bij de Zappi die ik ook heb:
Foto van het internet, ik zie rondom de 5 draden wel genoeg ruimte om een DIN-rail te maken waar de HW MId meter op kan :o
[Afbeelding]
Dat kan ook gewoon.
Mijn zelfbouw laadpunt (met MID-meter en laadsessie registratie) kan ook gewoon.
Je zult dan wel zelf de laadsessies uit die meter moeten halen (an-sich niet zo lastig).
De inboekingsdienstverlener kan een audit komen doen op je installatie of om ander bewijs vragen (foto's), dus e.e.a. moet wel kloppen (dus MID-meter IN het laadpunt).

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

rammes

koekebakker 1e klas

edsub schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:26:
[...]

Het enige dat je ècht nodig hebt is een laadpunt met een MID meter.

Handigste is dat je daar laadsessies uit kunt exporteren (zodat je die kunt uploaden naar je inboekingsdienstverlener) anders ben je aangewezen op periodiek foto's maken van de meter en niet iedere inboekingsdienstverlener zal daar op zitten te wachten.

Als je een OCPP laadpunt hebt (en een MID meter) kun je bij veel inboekingsdienstverleners een automatische koppeling realiseren. Maar dat kan lastig zijn als de laadpaal niet van jou is.
Als je laadpunt geen OCPP ondersteunt (maar dus wel een MID meter), kun je bij veel inboekingsdienstverleners handmatig laadgegevens (iig periodiek standen en bij voorkeur laadsessies (start/eind stand+datumtijd en volume, afh van de inboekingsdienstverlener)

Voor een particulier is er geen noodzaak (beter: mogelijkheid) om 100% zonnestroom in te boeken, tenzij je een specifieke installatie daarvoor hebt en je als bedrijf een jaarlijkse audit laat uitvoeren (à € 750 ofzo). Voor particulieren wordt uitgegaan van een 'netgemiddelde' aan zonnestroom.

Wat heeft je leasemaatschappij hiermee te maken? Het zijn jouw kilowatturen die jij laat registreren om daar ERE-certificaten voor te krijgen (en die vervolgens weer te verkopen. Dit staat helemaal los van de vergoeding die je van je leasemaatschappij krijgt. Die kàn ook helemaal geen ERE-certificaten obv de kilowatturen uit jouw laadpaal claimen omdat (daar ga ik vanuit) het energiecontract op jouw aansluiting niet op hun naam staat (dat is ook de reden dat jij geen ERE-certificaten kunt claimen op je publieke laadsessies, dat kan alleen de laadpunt exploitant)
volgens mij begrijp je me niet. als ik een nieuwe paal wil moet die dus met een backend zijn want dat heb ik nu ook ivm de lease. dus kosten vergoeding. Daarnaast wil ik gezien de salderingsregeling mijn zonnestroom slim gebruiken, vandaar de 100% zonnestroom functie.

Ik zou het doen!

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste