• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Miezie schreef op zondag 8 februari 2026 @ 17:21:
[...]

Er zit gewoon OCPP 1.6J op… niks zegt dat het geautomatiseerd moet ook, dat lijkt me ook niet des wetgevers om dat af te dwingen.
Dat is ook niet wat de wetgever vraagt (gaat vragen als het de 1e kamer door komt).
Het gaat erom of het voor een inboekdienstverlener controleerbaar is op een manier die geen fysieke schouw vereist, omdat dat prijzig is. Oftewel willen die inboekdienstverleners alleen het laaghangende fruit aannemen of dat ze ook moeite willen doen voor meer exotische laders en zo ja tegen welke kosten.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:02
aard01 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 17:36:
Wanneer ik mijn laadpaal via OCPP laat uitlezen dan moet ik een inboekdienstverlener toegang geven tot mijn laadpaal. In hoeverre neemt deze dan ook het beheer van deze laadpaal over? Ik zit niet te wachten op een tussenpartij en kan nu mijn laadpaal zelf installeren en benaderen (particulier met Peblar laadpaal)
Technisch gezien kan een dienstverlener die je met OCPP koppelt diverse aspecten van je laadpaal beheren, zoals wie (welke RFID-tags) er mag laden. In de praktijk is het erg afhankelijk van de dienstverlener wat ze daarmee doen. Tap Electric bijvoorbeeld geeft de volledige controle over OCPP terug aan jou via hun app/website. Het is ook vooral een kwestie van vertrouwen. Alleen OCPP koppelen puur voor de automatisering van het inboeken van ERE-certificaten is erg overkill. Inboeken kan ook prima automatisch en de onderbouwing met een CSV/XLS/PDF export van je laadsessies.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:15
Heb me ook maar aangemeld. Verwacht wel dat wanneer iedereen dit gaat doen de markt instort en er aan het einde van het jaar misschien maar weinig waarde van over is per ERE.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:08
Bedenk je wel dat publieke laadpalen en snelladers al HBE certificaten doen. Dus er komt alleen een handjevol particuliere zooi bij. Van wie ws een groot deel een simpele paal hebben. Dat instorten zal wel meevallen.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:23
Black Sparrow schreef op zondag 8 februari 2026 @ 18:17:
Heb me ook maar aangemeld. Verwacht wel dat wanneer iedereen dit gaat doen de markt instort en er aan het einde van het jaar misschien maar weinig waarde van over is per ERE.
Alleen de part. laadpalen komen erbij en dan nog maar x% ervan. De ERE markt is veel groter.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:35
aard01 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 17:36:
Wanneer ik mijn laadpaal via OCPP laat uitlezen dan moet ik een inboekdienstverlener toegang geven tot mijn laadpaal. In hoeverre neemt deze dan ook het beheer van deze laadpaal over? Ik zit niet te wachten op een tussenpartij en kan nu mijn laadpaal zelf installeren en benaderen (particulier met Peblar laadpaal)
Als het goed is leest de inboekdienstverlener alleen maar uit wat er geladen is.

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23-02 22:55
V_ger schreef op zondag 8 februari 2026 @ 18:29:
Bedenk je wel dat publieke laadpalen en snelladers al HBE certificaten doen. Dus er komt alleen een handjevol particuliere zooi bij. Van wie ws een groot deel een simpele paal hebben. Dat instorten zal wel meevallen.
Het is maar wat je een handjevol noemt. Iets tussen een half en een heel miljoen momenteel.
En nogal rap stijgend sinds de recente ERE publiciteit :)

[ Voor 8% gewijzigd door eltron op 08-02-2026 19:12 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:22
BarryH schreef op zondag 8 februari 2026 @ 18:30:
[...]

Alleen de part. laadpalen komen erbij en dan nog maar x% ervan. De ERE markt is veel groter.
Van alle kWh's die een EV in gaan wordt (volgens Gemini) 58% via particuliere laadpalen geladen. Als je helft meedoet wordt het aanbod dus bijna verdubbeld. Weet niet of het percentage bij te brengen biobrandstof (wat ze dus kunnen afvangen met certificaten kopen) nog stijgt.

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:07
Vrijdag werd er ook in BNR's nationale autoshow radio/podcast uitzending aandacht besteed aan ERE certificaten.

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:15
Ben toch even beetje lost.
Hoop dat jullie me kunnen helpen.

We hebben Peblar business paal staan en wil die aanmelden bij een dienst verlening.
Nu gelijk de vraag ( iets met bomen en Bos :-) , welke aanbieder hebben jullie goede ervaringen mee.

De laadpaal moet prive blijven en wil geen andere mensen laten laden dan bv bezoek van ons.
Laadpaal wil ik zo veel mogelijk los van cloud diensten hebben en laden moet ook gewoon werken als dienst verlening er uit ligt. Vanzelf sprekend ga ik niet comissie betalen voor het gebruik van me eigen laadpaal en eigen stroom.

Hoe zien jullie dit / wat raden jullie aan ?

Ik zag bv dat Tap aangeraden werd , de chatbot adviseerde me net dat de laadpaal aangemeld moet worden en het complete beheer bij TAP komt te liggen , maar ik wel weer de laadpaal via hun kan app kan beheren. Lokaal kan dan niet meer. Dit oogt mij wat vreemd.

Daarnaast moest ik dan abbonement nemen en kwam de chatbot met voorstel dat ik dan 5% commissie moet betalen voor het gebruik van me eigen laadpaal en me eigen stroom.
Volgens mij is die echt de weg kwijt hierin.

Morgen maar eens een echte medewerker spreken daar :-)

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:59
mversluis schreef op zondag 8 februari 2026 @ 21:18:
Ben toch even beetje lost.
Hoop dat jullie me kunnen helpen.

We hebben Peblar business paal staan en wil die aanmelden bij een dienst verlening.
Nu gelijk de vraag ( iets met bomen en Bos :-) , welke aanbieder hebben jullie goede ervaringen mee.

De laadpaal moet prive blijven en wil geen andere mensen laten laden dan bv bezoek van ons.
Laadpaal wil ik zo veel mogelijk los van cloud diensten hebben en laden moet ook gewoon werken als dienst verlening er uit ligt. Vanzelf sprekend ga ik niet comissie betalen voor het gebruik van me eigen laadpaal en eigen stroom.

Hoe zien jullie dit / wat raden jullie aan ?

Ik zag bv dat Tap aangeraden werd , de chatbot adviseerde me net dat de laadpaal aangemeld moet worden en het complete beheer bij TAP komt te liggen , maar ik wel weer de laadpaal via hun kan app kan beheren. Lokaal kan dan niet meer. Dit oogt mij wat vreemd.

Daarnaast moest ik dan abbonement nemen en kwam de chatbot met voorstel dat ik dan 5% commissie moet betalen voor het gebruik van me eigen laadpaal en me eigen stroom.
Volgens mij is die echt de weg kwijt hierin.

Morgen maar eens een echte medewerker spreken daar :-)
Bij Tap heb je geen abonnement nodig en als je je eigen pas gebruikt kun je die ook registreren voor gratis gebruik. Ook hoef je je paal niet openbaar te maken.
Ik heb zelf een Alfen laadpaal, die kan ik nog volledig beheren met hun apps en de ACE installer. Ik gebruik Tap al als backoffice en heb me daar ook aangemeld voor ERE.
Gebruik de paal zowel zakelijk als privé.

• RichieB
onzenuub schreef op zondag 8 februari 2026 @ 18:42:
[...]
Als het goed is leest de inboekdienstverlener alleen maar uit wat er geladen is.
Er is helaas in OCPP geen onderscheid. Er is zelfs geen read/only mode. Als je een inboekdiensrverlener koppelt via OCPP geef je potentieel het beheer van je laadpaal uit handen.

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
RichieB schreef op zondag 8 februari 2026 @ 22:27:
[...]

Er is helaas in OCPP geen onderscheid. Er is zelfs geen read/only mode. Als je een inboekdiensrverlener koppelt via OCPP geef je potentieel het beheer van je laadpaal uit handen.
En daarom kies ik dus liever voor Lekkerladen dan voor Tap Electric.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Verwijderd

RichieB schreef op zondag 8 februari 2026 @ 22:27:
[...]
Ben je daar zeker van? Want zolang je het paswoord van de laadpaal niet overdraagt blijft het een fluitje van een cent om de backoffices OCPP link (met ACE Installer) in jouw laadpaal terug te zetten naar eender welke backoffice van jouw keuze. Toch?

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-03 16:54
edtbonep schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:06:
[...]

Als zoiets ook mogelijk zou worden voor de Peblar Home, zou dat heel erg welkom zijn.
Peblar heeft echter een ander model en verhaal, namelijk: als je een mid-meter wilt, had je ons andere product/model moeten kopen. Er is daar geen noodzaak nu iets te gaan ontwikkelen wat er al is.

Zappi heeft geen alternatief en is al gewend voor elke extra functionaliteit een extra regelkasteje te bouwen (Hub, Harvi, Eddi) voor oudere systemen om geen nieuw product te hoeven maken en direct oudere gebruikers een upgrade te geven. Ik verwacht dus eerder van Zappi een oplossing dan van merken die al verschillende laadpalen bieden.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• RichieB
Verwijderd schreef op maandag 9 februari 2026 @ 08:20:
[...]
Want zolang je het paswoord van de laadpaal niet overdraagt blijft het een fluitje van een cent om de backoffices OCPP link (met ACE Installer) in jouw laadpaal terug te zetten naar eender welke backoffice van jouw keuze. Toch?
Uiteraard. Maar zolang je een backoffice via OCPP geconfigureerd houdt is die backoffice de baas over een aantal instellingen van je laadpaal. Bij Peblar zie je dat ook heel duidelijk: een deel van de configuratie verdwijnt dan in de UI. Bij Tap Electric krijg je datzelfde deel (en meer) dan weer terug en verlies je dus niets aan functionaliteit. Deze is alleen deels verplaatst van de Peblar UI naar de Tap Electric app/website.

• edtbonep
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:06
harrr schreef op maandag 9 februari 2026 @ 08:29:
[...]

Peblar heeft echter een ander model en verhaal, namelijk: als je een mid-meter wilt, had je ons andere product/model moeten kopen. Er is daar geen noodzaak nu iets te gaan ontwikkelen wat er al is.
Dat begrijp ik. Maar voordat het ERE verhaal bekend werd hebben heel wat mensen een Peblar Home gekocht. Wil je je voordeel uit ERE gaan halen, dan worden veel van deze kopers min of meer gedwongen om na een paar maanden weer een nieuwe laadpaal moeten gaan aanschaffen. Hetzelfde probleem ook bij andere merken. Ik vind het wel erg makkelijk van Peblar om je klanten zo in de kou te laten staan.

• harrr
edtbonep schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:40:
[...]

Dat begrijp ik. Maar voordat het ERE verhaal bekend werd hebben heel wat mensen een Peblar Home gekocht. Wil je je voordeel uit ERE gaan halen, dan worden veel van deze kopers min of meer gedwongen om na een paar maanden weer een nieuwe laadpaal moeten gaan aanschaffen. Hetzelfde probleem ook bij andere merken. Ik vind het wel erg makkelijk van Peblar om je klanten zo in de kou te laten staan.
Das aan de ene kant waar, aan de andere kant is het niet het probleem van Peblar om nu alle laadpalen al te voorzien van een mid meter als de regelgeving er nog niet eens door is. De prijs van de paal was immers ook gebasseerd op een paal zonder mid meter. Je koos zelf voor de Home omdat de extra functies van de Business paal (zoals o.a. verrekenen van kosten) niet je eis was. Als Peblar geadverteerd had met dat de Home versie voorbereid is op verrekening van de kosten (bijv. ook voor een werkgever), dan hadden ze nu een terkortkoming.

Tegen lease rijders die een paal met mid-meter moeten hebben om te verrekenen met hun werkgever zeggen ze ook niet: we ruilen je paal om, koop maar een nieuwe. Als jij die toevoeging wilt, moet jij (of je werkgever) een andere paal kopen. Zo zit het nu eenmaal in elkaar.

Tuurlijk: als Peblar het wel gaat doen is dat een super extra service, doen ze het niet: begrijpelijk.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
harrr schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:57:
[...]

Das aan de ene kant waar, aan de andere kant is het niet het probleem van Peblar om nu alle laadpalen al te voorzien van een mid meter als de regelgeving er nog niet eens door is. De prijs van de paal was immers ook gebasseerd op een paal zonder mid meter. Je koos zelf voor de Home omdat de extra functies van de Business paal (zoals o.a. verrekenen van kosten) niet je eis was. Als Peblar geadverteerd had met dat de Home versie voorbereid is op verrekening van de kosten (bijv. ook voor een werkgever), dan hadden ze nu een terkortkoming.

Tegen lease rijders die een paal met mid-meter moeten hebben om te verrekenen met hun werkgever zeggen ze ook niet: we ruilen je paal om, koop maar een nieuwe. Als jij die toevoeging wilt, moet jij (of je werkgever) een andere paal kopen. Zo zit het nu eenmaal in elkaar.

Tuurlijk: als Peblar het wel gaat doen is dat een super extra service, doen ze het niet: begrijpelijk.
Verrekening van kosten met je werkgever is iets heel anders dan ERE-certificaten bij elkaar sprokkelen. Ook op een Peblar Home kun je een backoffice instellen en de laadpas van je werkgever gebruiken (of iedere dag/week/maand/jaar een .csv uit de webportal trekken). Er wordt nog steeds geregistreerd wat het verbruik is, het is alleen niet MID-gecertificeerd en er kan dus een afwijking zijn tussen wat de paal zegt dat er verbruikt is en wat er daadwerkelijk verbruikt is; bij de Business met MID-meter kan dit verschil niet optreden.

Ik ben het er overigens wel mee eens dat dit niet Peblars probleem is, of van eender welke laadpaalproducent. De functionaliteit waar je voor hebt betaald is er nog steeds, of anders gezien heb je minder betaald voor minder functionaliteit. Wil je iets anders, zul je dat zelf moeten bekostigen. Net zoals je bijvoorbeeld voor een 11 kW-paal bent gegaan i.p.v. 22 kW omdat je die 22 kW nooit gaat gebruiken. Als volgende week het tarief voor 3x35A gelijk wordt getrokken met 3x25A zul je ook een nieuwe paal moeten kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sandro! op 09-02-2026 13:24 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik heb een oude newmotion laadpaal met MID lezer. Er zit geen SIMkaart meer in deze paal, dus er is geen backoffice aanwezig.
Ik heb wel eens even mijn laptop aan de netwerkport van deze paal gehangen en kon daar wel iets van sessies terugvinden / uitlezen.
Als ik deze paal in mijn netwerk hang zou ik dus kunnen kiezen voor een inboekdienstverlener welke een handmatige aanlevering accepteerd, waarbij ik gewoon een uitdraai oid upload?

Tijd voor een nieuwe sig..

• ASW1
  • Nu online
Koffie schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:45:

Als ik deze paal in mijn netwerk hang zou ik dus kunnen kiezen voor een inboekdienstverlener welke een handmatige aanlevering accepteerd, waarbij ik gewoon een uitdraai oid upload?
Dat moet je aan de inboekdienstverlener vragen.

• Robertvg65
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-03 18:48
Even een berichtje hier want ik heb wat posts voorbij zien komen van tweakers die begrepen dat 2026 een overgangsjaar was en het dus mogelijk is dit jaar deel te nemen met een laadpaal met externe MID meter (in de meterkast bijvoorbeeld).
We hebben de NEa hierover uitsluitsel gevraagd. Het antwoord:

U vraagt of het overgangsjaar 2026 voor het intern plaatsen van de MID-meters ook geldt voor particulieren.

Nee, particulieren dienen vanaf het begin te voldoen aan de wet- en regelgeving. Zij kunnen vanaf 2026 alleen hun leveringen aan vervoer laten inboeken indien de MID-meter geïntegreerd is in de laadpaal, of indien er sprake is van een exclusieve aansluiting/SAP.

Er is dus als particulier geen mogelijkheid dit jaar deel te nemen met een MID meter anders dan in de laadpaal zelf.

Mvrgr
Robert van Gent
Vereniging Elektrische Rijders

• Bob Lieftink
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 08:58
Robertvg65 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:11:
Even een berichtje hier want ik heb wat posts voorbij zien komen van tweakers die begrepen dat 2026 een overgangsjaar was en het dus mogelijk is dit jaar deel te nemen met een laadpaal met externe MID meter (in de meterkast bijvoorbeeld).
We hebben de NEa hierover uitsluitsel gevraagd. Het antwoord:

U vraagt of het overgangsjaar 2026 voor het intern plaatsen van de MID-meters ook geldt voor particulieren.

Nee, particulieren dienen vanaf het begin te voldoen aan de wet- en regelgeving. Zij kunnen vanaf 2026 alleen hun leveringen aan vervoer laten inboeken indien de MID-meter geïntegreerd is in de laadpaal, of indien er sprake is van een exclusieve aansluiting/SAP.

Er is dus als particulier geen mogelijkheid dit jaar deel te nemen met een MID meter anders dan in de laadpaal zelf.

Mvrgr
Robert van Gent
Vereniging Elektrische Rijders
Fijn, dat het nu helder is. Eerder gaven ze ons dit antwoord, maar nu dus terug gedraaid.

U vindt het antwoord op uw vraag met referentie NEa 2512 256 hieronder. Aarzel niet om opnieuw contact met ons op te nemen als u nog andere vragen heeft.

U stelt een aantal vragen over de wijzigende wet- en regelgeving vanaf 2026.

- Dit roept de vraag op, komen er nog meer wijzigingen, gezien we zo dichtbij de ingangsdatum zitten?
> De NEa is niet belast met het opstellen van beleid, maar met de uitvoering en handhaving daarvan, en kan daarom geen anticiperende uitspraken doen over wijzigingen. Deze vraag kunt u het beste stellen aan het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Graag geven we u wel mee dat wij de opstelling waarbij MID-meters buiten de laadpaal zijn geplaatst, niet handhaven in 2026. Dat betekent dat deze opstelling in 2026 nog inboekbaar is, maar vanaf 1 januari 2027 niet meer inboekbaar is. Let op, de inboeking dient altijd gebaseerd te zijn op de verkoopmeter.

• RichieB
Wel interessant dat ze zeggen:
De NEa is niet belast met het opstellen van beleid, maar met de uitvoering en handhaving daarvan
Maar dat verhaal dat de MID-meter in de paal moet zitten en niet in de meterkast staat niet in het huidige wetsvoorstel of memorie van toelichting. Alleen op de website van de NEa. Dus wie heeft het dan bedacht?

• Robertvg65
Bob Lieftink schreef op maandag 9 februari 2026 @ 18:00:
[...]

Fijn, dat het nu helder is. Eerder gaven ze ons dit antwoord, maar nu dus terug gedraaid.

U vindt het antwoord op uw vraag met referentie NEa 2512 256 hieronder. Aarzel niet om opnieuw contact met ons op te nemen als u nog andere vragen heeft.

U stelt een aantal vragen over de wijzigende wet- en regelgeving vanaf 2026.

- Dit roept de vraag op, komen er nog meer wijzigingen, gezien we zo dichtbij de ingangsdatum zitten?
> De NEa is niet belast met het opstellen van beleid, maar met de uitvoering en handhaving daarvan, en kan daarom geen anticiperende uitspraken doen over wijzigingen. Deze vraag kunt u het beste stellen aan het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Graag geven we u wel mee dat wij de opstelling waarbij MID-meters buiten de laadpaal zijn geplaatst, niet handhaven in 2026. Dat betekent dat deze opstelling in 2026 nog inboekbaar is, maar vanaf 1 januari 2027 niet meer inboekbaar is. Let op, de inboeking dient altijd gebaseerd te zijn op de verkoopmeter.
Dit antwoord moet slaan op de bestaande zakelijke klanten die al HBE’s inboekten.
Het is voor diegenen die antwoorden niet altijd duidelijk binnen welke context (particulieren) zo’n vraag wordt gesteld en welke verduidelijking ze moeten meegeven.

• Bob Lieftink
Robertvg65 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 18:45:
[...]

Dit antwoord moet slaan op de bestaande zakelijke klanten die al HBE’s inboekten.
Het is voor diegenen die antwoorden niet altijd duidelijk binnen welke context (particulieren) zo’n vraag wordt gesteld en welke verduidelijking ze moeten meegeven.
Nee wij hebben dit gevraagd omdat wij in gesprek waren met Homewizard voor een tussen oplossing, wat voor vele particulieren zonder mid meter van toepassing zou kunnen zijn. Toen wij dit uitvroegen was er net weer wat tussen gefietst wat betreft meters buiten het laadpunt. Dus wat betreft de context was het volledig duidelijk dat het niet om zakelijke klanten ging. Dus de conclusie lijkt me eerder, dat het afhangt van wie op welk moment achter de vragendesk zit.

[ Voor 10% gewijzigd door Bob Lieftink op 09-02-2026 19:41 ]

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:35
Bob Lieftink schreef op maandag 9 februari 2026 @ 19:38:
[...]

Nee ik heb dit gevraagd omdat wij in gesprek waren met Homewizard, wat voor vele particulieren de oplossing zou zijn. Dus wat betreft de context was het volledig duidelijk dat het niet om zakelijke klanten ging. Dus de conclusie lijkt me eerder, dat het afhangt van wie op welk moment achter de vragendesk zit.
Zoals wel vaker bij de overheid geeft ieder een eigen invulling aan sommige regels. 8)7

• rhuijben
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:49
Iemand toevallig al ervaringen als consument met zeres.nl. Ik wist nog niets van ere-s tot ik een reclame van hen langs kreeg op de socials.

Ik heb sinds begin dit jaar een Zaptec Go2, dus ik ben klaar voor ere-s inboeken, maar alle partijen lijken nog in de opstart fase te zitten. Ik lees dat lekkerladen al een koppeling met zaptec heeft, maar aangezien ik voor het zelf uitlezen van de paal binnen een half uurtje ook een script voor elkaar had zijn andere partijen er misschien ook al wel.

Weinig trackrecord bij de partijen... Ergens zou ik snel ergens willen aanmelden, en om andere redenen zou ik zeggen misschien nog wat maandjes wachten want de laadsessies van nu 'lopen niet weg'... en kunnen ook later verhandeld.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:08
rhuijben schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:17:
Iemand toevallig al ervaringen als consument met zeres.nl. Ik wist nog niets van ere-s tot ik een reclame van hen langs kreeg op de socials.

Ik heb sinds begin dit jaar een Zaptec Go2, dus ik ben klaar voor ere-s inboeken, maar alle partijen lijken nog in de opstart fase te zitten. Ik lees dat lekkerladen al een koppeling met zaptec heeft, maar aangezien ik voor het zelf uitlezen van de paal binnen een half uurtje ook een script voor elkaar had zijn andere partijen er misschien ook al wel.

Weinig trackrecord bij de partijen... Ergens zou ik snel ergens willen aanmelden, en om andere redenen zou ik zeggen misschien nog wat maandjes wachten want de laadsessies van nu 'lopen niet weg'... en kunnen ook later verhandeld.
Ja duh, de regeling is nog niet actief. NIEMAND boekt dus nu in en keert uit. Sterker nog, de wetgeving moet nog door de 1e kamer. Heb je wel iets gelezen in dit draadje?

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Ik zie opties voor handmatig uploaden CSV, maar zijn er ook inboekdienstverleners die foto's van MID meters accepteren?

Ik geval van wel MID gecertificeerde laadpaal, maar geen back end, geen portaal, geen app.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• Robertvg65
Een artikel van RTL over de ERE regeling:
https://www.rtl.nl/nieuws...n-van-je-elektrische-auto

[ Voor 52% gewijzigd door Robertvg65 op 12-02-2026 16:50 ]

• Aurora
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-03 20:47
eltron schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:12:
[...]

Het is maar wat je een handjevol noemt. Iets tussen een half en een heel miljoen momenteel.
En nogal rap stijgend sinds de recente ERE publiciteit :)
Een miljoen private laadpalen lijkt me erg veel ;) En rap stijgend sinds recente publiciteit? Is dat niet gewoon een onderbuik gevoel? :)

Don't forget the Cloud is just someone else's computer

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:52
RichieB schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:32:
[...]

Natuurlijk heb je nog steeds recht op de ERE-certificaten. De vergoeding die je onbelast van je werkgever kan ontvangen voor het laden daalt alleen met hetzelfde bedrag als de ERE-inkomsten. Dus je schiet er uiteindelijk niets mee op. De inboekdienstverlener verdient er natuurlijk wel aan, dus logisch dat ze dit zeggen.
Dit lijkt me inderdaad een logisch conclusie, maar ik weet niet zeker of dit geldt. Zeker gezien wat er staat in https://kennisgroepen.bel...dkosten-auto-van-de-zaak/.

[ Voor 51% gewijzigd door Belecthor op 12-02-2026 08:55 ]

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12:44
RichieB schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:32:
[...]

Natuurlijk heb je nog steeds recht op de ERE-certificaten. De vergoeding die je onbelast van je werkgever kan ontvangen voor het laden daalt alleen met hetzelfde bedrag als de ERE-inkomsten.
Dat lijkt me net zo onzinnig als stellen dat benzine leaserijders de waarde van hun Shell zegeltjes moeten inleveren bij hun werkgever... Of anders daar minimaal belasting over zouden moeten betalen.

• marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-03 15:24
stefxx schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:56:
[...]

Dat lijkt me net zo onzinnig als stellen dat benzine leaserijders de waarde van hun Shell zegeltjes moeten inleveren bij hun werkgever... Of anders daar minimaal belasting over zouden moeten betalen.
inderdaad, en weet ook niet wat je inkomsten gaan zijn, dus om dit op voorhand er vanaf te trekken lijkt me sowieso geen doen. Dalijk is het in je eigen nadeel, dan kan je ook niet zeggen, Hi Werkgever, ik heb afgelopen jaar 100€ te weinig gerekend.

Je kan maar beter dit altijd op voorhand in je eigen voordeel doen.
Dan trek je het wel een keer recht als je een keer in het buitenland met een eigen pas laad en dit vervolgens niet declareert..

• BlackBurn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:20

BlackBurn

One Ring To Rule Them All

Als ik het goed begrijp wordt een losse MID meter in de meterkast niet geaccepteerd.

Zelf heb ik momenteel een Zappi, helaas zonder MID meter, maar waar genoeg ruimte is, heeft iemand al uitgezocht of het geaccepteerd wordt als je een meter in de laadpaal installeert, bijv. deze van HomeWizard. De Zappi heeft genoeg ruimte en de meter is daarmee "meer" onderdeel van het laadstation :*)
.

If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!

• gafderks
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 03-03 23:28
Recent was iemand van Laadloon.nl te gast bij de podcast van De Groene Nerds om uit te leggen over hoe ERE certificaten werken voor consumenten.
Op de website van De Groene Nerds staat ook een artikel met o.a. een rekenvoorbeeld.

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Blijkbaar heeft niet elke EVBox Elvi zo'n MID-gecertificeerde meter.
Voor degene die willen weten of hun EVBox Elvi dat wel of niet heeft, kan ik de deze site adviseren: https://evaftersales.com.

Even doorklikken op de chat totdat je een persoon spreekt. Die heeft mij net in ieder geval erg goed geholpen.
Het enige wat ze nodig hadden, is een Station ID

Meer dan ik dacht...

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Sandro! schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:22:
[...]

Verrekening van kosten met je werkgever is iets heel anders dan ERE-certificaten bij elkaar sprokkelen. Ook op een Peblar Home kun je een backoffice instellen en de laadpas van je werkgever gebruiken (of iedere dag/week/maand/jaar een .csv uit de webportal trekken). Er wordt nog steeds geregistreerd wat het verbruik is, het is alleen niet MID-gecertificeerd en er kan dus een afwijking zijn tussen wat de paal zegt dat er verbruikt is en wat er daadwerkelijk verbruikt is; bij de Business met MID-meter kan dit verschil niet optreden.

Ik ben het er overigens wel mee eens dat dit niet Peblars probleem is, of van eender welke laadpaalproducent. De functionaliteit waar je voor hebt betaald is er nog steeds, of anders gezien heb je minder betaald voor minder functionaliteit. Wil je iets anders, zul je dat zelf moeten bekostigen. Net zoals je bijvoorbeeld voor een 11 kW-paal bent gegaan i.p.v. 22 kW omdat je die 22 kW nooit gaat gebruiken. Als volgende week het tarief voor 3x35A gelijk wordt getrokken met 3x25A zul je ook een nieuwe paal moeten kopen.
Euh nee. Er is wetgeving in Nederland die een MID meter verplicht voor verrekening. Zonder MID meter mag je niet verrekenen. Gebeurd het nu wel? Ja. Mag dit? Nee.

https://www.rexel.nl/nln/topics/mid-meter

https://degroenespecialis...voor-zakelijk-verrekenen/

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• dommegekke1
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09:37
gafderks schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:08:
Recent was iemand van Laadloon.nl te gast bij de podcast van De Groene Nerds om uit te leggen over hoe ERE certificaten werken voor consumenten.
Op de website van De Groene Nerds staat ook een artikel met o.a. een rekenvoorbeeld.
Klinkt als een goed verkoop praatje van LaadLoon, 40 cent per ERE certificaat (om op 10 cent per kWh uit te komen). Ik heb eerder ERE prijzen voorbij zien komen van 10/20 cent, dat zou betekenen dat de inkomsten 25/50% is dus iets van 75/150 euro als je 5000kWh hebt geladen. Naar mijn idee klinkt dit ook wel een stuk realistischer.
Maar goed, only time will tell...

Ik vraag me vooral af waar die random ERE prijzen vandaan komen in alle calculators/berekeningen die ik voorbij zie komen. Het lijkt alsof overal met iets anders wordt geadverteerd. Onderaan de streep komen ze dan vaak wel weer magisch rond de 10 cent per kWh uit. :P

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23-02 22:55
Aurora schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 00:30:
[...]
Een miljoen private laadpalen lijkt me erg veel ;) En rap stijgend sinds recente publiciteit? Is dat niet gewoon een onderbuik gevoel? :)
Het is wel meer dan een gevoel.
Ik zie dat (veel) mensen de stap nu maken, n.a.v. ERE mogelijkheid, om bijvoorbeeld van granny naar laadpaal te gaan of van laadpaal zonder MID naar laadpaal met MID.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• Bob Lieftink
dommegekke1 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:56:
[...]

Klinkt als een goed verkoop praatje van LaadLoon, 40 cent per ERE certificaat (om op 10 cent per kWh uit te komen). Ik heb eerder ERE prijzen voorbij zien komen van 10/20 cent, dat zou betekenen dat de inkomsten 25/50% is dus iets van 75/150 euro als je 5000kWh hebt geladen. Naar mijn idee klinkt dit ook wel een stuk realistischer.
Maar goed, only time will tell...

Ik vraag me vooral af waar die random ERE prijzen vandaan komen in alle calculators/berekeningen die ik voorbij zie komen. Het lijkt alsof overal met iets anders wordt geadverteerd. Onderaan de streep komen ze dan vaak wel weer magisch rond de 10 cent per kWh uit. :P
De prijzen krijgen wij van de handelaren elke dag toegestuurd, met een bied en laat, net als op de beurs.
Ik denk dat de meeste partijen met die 10 cent per kWh rekenen omdat dat voor nu en aankomende tijd haalbaar lijkt, en er op die manier wordt underpromised en overdeliverd zometeen

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:40
hoe monitoren ze dan dat die kilowatjes die door die MID gecertificeerde laadpaal gaan ook echt in een auto worden geladen?
ik zou prima andere dingen op die laadpaal kunnen aansluiten met een conversie stekker (voorbeeld)
klinkt als een verdienmodel, om zoveel mogelijk door die laadpaalmeter te laten gaan.

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
eltron schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:07:
[...]

Het is wel meer dan een gevoel.
Ik zie dat (veel) mensen de stap nu maken, n.a.v. ERE mogelijkheid, om bijvoorbeeld van granny naar laadpaal te gaan of van laadpaal zonder MID naar laadpaal met MID.
Dat is natuurlijk zo, maar de vraag is wel hoe groot het aandeel van deze laadpalen zijn in het totale aanbod. Een hele hoop kleine particulieren kunnen alsnog kleiner zijn dan een paar grote professionele partijen.

Time will tell

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:43
pc_freak1 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:11:
hoe monitoren ze dan dat die kilowatjes die door die MID gecertificeerde laadpaal gaan ook echt in een auto worden geladen?
ik zou prima andere dingen op die laadpaal kunnen aansluiten met een conversie stekker (voorbeeld)
klinkt als een verdienmodel, om zoveel mogelijk door die laadpaalmeter te laten gaan.
Dit is idd een zwak punt in de regelgeving. Hoe zou jij het oplossen als wetgever? Je moet uiteindelijk keuzes maken. Niets is 100% secure. En met een MID-meter IN de laadpaal als eis dekken ze denk ik al 99%. Een aparte MID-meter in de meterkast is fraudegevoeliger.

Dus je kunt idd met 90-95% efficiency wel continu 13A er door heen jassen. Er vindt immers nog geen AC/DC conversie plaats.

Maar goed, hoeveel denk je hiermee te kunnen gebruiken op jaarbasis? 1000 kWh? Quooker (500) en bijv. vaatwasser/wasmachine? (500) Dat is 100 euro in het beste geval...

[ Voor 12% gewijzigd door radeoxx op 12-02-2026 13:26 ]

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:40
radeoxx schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:22:
[...]

Dit is idd een zwak punt. Dus je kunt idd met 90-95% efficiency wel continu 13A er door heen jassen. Er vindt immers nog geen AC/DC conversie plaats.

Maar goed, hoeveel denk je hiermee te kunnen gebruiken op jaarbasis? 1000 kWh? Quooker (500) en bijv. vaatwasser/wasmachine? (500) Dat is 100 euro in het beste geval...
dat ligt aan je thuisconfiguratie en creativiteit maar je zou als je een wat geavanceerdere accu opstelling hebt al je verbruik door de laadpaal kunnen laten meten. in mijn geval met warmtepomp e.d. zou ik er toch zo'n 6000kwh doorheen kunnen helpen naast de elektrische auto. even rekenen met een ERE calculator kom ik dan toch op een leuke 300 tot 600 euro uit. mooi meegenomen voor een kleine aanpassing.

moet toegeven, het is geen wereldbedrag, zeker niet als je de rest van de beoogde installatie al hebt O-)

maar wel een loophole die me opviel.

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
pc_freak1 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:28:
maar wel een loophole die me opviel.
Dat is geen loophole, dat is fraude.

Als je die adapter gebruikt om je e-bike of Opel Rocks, etc mee op te laden is het m.i. legitiem.

• gyjo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:34
Even nog wat goede achtergrond om hier in gedachten te houden, zie hier zoveel Excel manieren en andere zaken langskomen:
https://www.linkedin.com/...vity:7427627015962279936/

Mijn ervaring met de Nea is het echt geen club is waar je zomaar met wat getallen aan kunt komen. Ik ga voor de dienstverlener die zijn zaakjes het beste voor elkaar heeft, en dat weten we pas aan het einde van het jaar.

• rhuijben
BlackBurn schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:02:
Als ik het goed begrijp wordt een losse MID meter in de meterkast niet geaccepteerd.
Mijn (MID goedgekeurde) meter in de Zaptec Go2 signeert van iedere losse laadsessie het energieverbruik met een private key. En dat zelfs per uur. Dit lijkt me het hoogste veiligheidsniveau waar de regelgeving om kan vragen. Een dump van de gesigneerde data, van een goedgekeurde meter.

De losse meter zou hooguit een totaalverbruik geven van de meter zelf. Inclusief het verbruik van de meettechniek en alles wat meelift, etc.

Ben erg benieuwd op welk niveau er werkelijk ge-audit gaat worden. Het lijkt me erg sterk dat dit op basis van slechts wat nummertjes in een .csv zou gaan, als die niet controleerbaar zijn.

Door digitale ondertekening bij de bron zou er een volledige audit trail ontstaan... Maar dat vereist nogal een keten om dat door het hele proces af te dwingen.

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04-03 15:13
rogervdh schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 21:50:
Vanaf 1 januari is er geld te verdienen via ERE certificaten (Emissie Reductie Eenheden) bij thuisladen van de EV. De vergoeding per geladen kWh zou zo'n 7 tot 10 cent per kWh zijn, aldus verschillende sites. De daadwerkelijke waarde is echter afhankelijk van vraag en aanbod en kan dus stijgen en dalen. Voorwaarde voor ERE-certificaten is dat er geladen wordt met een MID gecertificeerde lader, waarbij de MID gecertificeerde meter in de laadpaal zit. Sommige aanbieders accepteren voor het jaar 2026 nog een losse MID gecertificeerde kWh meter voor de laadpaal, maar vanaf 2027 is dat niet meer toegestaan.
Beste Topic starter, kan je "MID gecertificeerde lader" uit de text halen om te voorkomen dat mensen op het verkeerde been gaan staan en hun lader gaan vervangen terwijl dat helemaal niet nodig is?

Het achteraf monteren van een MID gecertificeerde meter zou al voldoende zijn en zijn dis ook zelfbouwlaadpalen (SmartEVSE etc) niet uitgesloten van deelname.

De bron:

https://www.emissieautori...ektriciteit-particulieren

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

• ASW1
  • Nu online
maarten_NL schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:05:
[...]

Beste Topic starter, kan je "MID gecertificeerde lader" uit de text halen om te voorkomen dat mensen op het verkeerde been gaan staan en hun lader gaan vervangen terwijl dat helemaal niet nodig is?

Het achteraf monteren van een MID gecertificeerde meter zou al voldoende zijn en zijn dis ook zelfbouwlaadpalen (SmartEVSE etc) niet uitgesloten van deelname.

De bron:

Knap dat je dit eruit kunt halen.
Heb de pagina nog eens doorgenomen, maar ik lees dat er echt niet in.

• GewoonWatSpulle
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:52
@ASW1 en @maarten_NL dat lezen jullie ook niet op die pagina maar als je wat verder bent op die site kom je o.a. het volgende tegen:
Wat mag ingeboekt worden?
  • Alleen elektriciteit geleverd aan vervoer komt in aanmerking voor ERE’s;
    • Elektriciteit geleverd aan spoor(voertuigen) komt niet in aanmerking voor ERE's;
    • Dokstroom geleverd aan luchtvaartuigen komt niet in aanmerking voor ERE’s.
    • Elektriciteit geleverd aan accupakketten of opgewekt via een aggregaat komt niet in aanmerking voor ERE’s.
    • Walstroom geleverd aan schepen komt wel in aanmerking voor ERE’s.
    • Elektriciteit geleverd aan verwisselbare accu’s (bestemd voor in het voertuig) komt wel in aanmerking voor ERE’s.
  • Alleen het hernieuwbare deel van de geleverde elektriciteit wordt beloond met ERE’s;
  • Hoeveelheden zoals gemeten door een bemeterd leverpunt mogen ingeboekt worden. Een bemeterd leverpunt is een punt voor levering van elektriciteit, met een voertuigaansluiting en een meter die de hoeveelheid van de levering meet. In de praktijk zijn dit de verkoopmeters.
De bovengenoemde ondernemingen mogen elektriciteit inboeken die aan voertuigen/vaartuigen/verwisselbare accu’s is geleverd via exclusief daarvoor bestemde aansluitingen van deze of andere ondernemingen/natuurlijke personen op het elektriciteitsnet. Achter de aansluiting mag dus geen andere bestemming van de elektriciteit zijn dan elektrische voer- of vaartuigen of verwisselbare accu’s. Zij boeken de hoeveelheid elektriciteit (kWh) per aansluiting in, zoals gemeten door een of meerdere bemeterde leverpunten (verkoopmeters) achter de aansluiting.

In de praktijk kan het voorkomen dat een aansluiting niet exclusief bestemd is voor de levering van elektriciteit aan voertuigen/vaartuigen/verwisselbare accu’s. Dit geldt bijvoorbeeld als er ook verbruik plaatsvindt door een kantoor of winkel. Indien er geen sprake is van een aansluiting (of secundair allocatiepunt, zie hieronder), die exclusief voor vervoer bestemd is, worden er extra eisen gesteld aan het bemeterd leverpunt (verkoopmeter) in de laadpaal. Elk bemeterd leverpunt dient dan te beschikken over een MID-meter.
Bron: www.emissieautoriteit.nl - Inboeken electriciteit

En ze wijden ook uit over wat een bemeterd leverpunt inhoud, lang verhaal kort het moet een MID gecertificeerd ding zijn en als het niet direct een laadpaal is dan is er mogelijk extra controle nodig.

• RichieB
[...]
De bron:
Achteraf monteren is niet voldoende. Je zal de meter moeten integreren. Er staat immers:
U komt in aanmerking als u:
  • een laadpaal heeft met geïntegreerde kWh-meter bij u thuis;
  • eigenaar bent van de netaansluiting op uw adres;
  • een laadpaal heeft met een MID-gecertificeerde meter.

• martijn_van_eck
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:38
Hier een interview van de groene nerds en laadloon

https://lnkd.in/emJ_y_3Q

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 04-03 15:41
Daar staan een heleboel negatieve commentaren onder die video.

• Miezie
  • Laatst online: 12:41

Miezie

Niet te moeilijk doen...

[...]

De bron:

Waar maak je dat uit op? De enige afwijking die er mag zijn is een sap speciaal voor de laadpaal. Verder heb je gewoon een mid gecertificeerde laadpaal nodig en is de overgangsregeling van een separate mid meter ook niet voor particulieren… althans: zo lees ik het.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

MajaMestreech schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 22:57:
[...]

Daar staan een heleboel negatieve commentaren onder die video.
Terwijl beprijzen van co2 juist fossiel duurder maakt en elektrisch zo goedkoper wordt… tja… uiteindelijk is geld gewoon een stuurmiddel in deze wereld. Green washing is het zeker niet.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Kansloze reacties op die video zeg, vooral als je bedenkt dat al die zogenaamd groene nerds wel "ondernemer voor de BTW" zijn geweest met hun panelen en nu de thuisbatterijen. Subsidie op de warmtepomp en weet ik wat.

In dit geval is het eens niet de belastingbetaler die betaald maar een systeem gemaakt om juist de vervuilers te laten betalen (en dus ook aan te zetten om duurzamer te produceren). Ik laat mijn duurzame gedachte liever subsidieren door de vervuiler dan door de (mede-) belastingbetaler. Daarnaast krijgt nu ook de consument eens die mogelijkheid ipv alleen de grote subsidieslurpers zoals de windparken, zonneparken, biogas installaties etc.

Het is jammer dat ze daar niet meer op in gaan in het interview. Bij BNR Autoshow podcast werd bijv ook even aangegeven hoe de prijs van een ERE tot stand komt en dat die vrij nauw communiceert (op dit moment) met de kosten voor het bijmengen van bio-brandstof. Ik denk dat op het gebied van duurzaamheid marktwerking krijgen veel beter is voor de adaptatie en versnelling dan alles te subsidieren.

[ Voor 6% gewijzigd door Sander op 13-02-2026 11:32 ]

Verwijderd

Sander schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:27:

Bij BNR Autoshow podcast werd bijv ook even aangegeven hoe de prijs van een ERE tot stand komt en dat die vrij nauw communiceert (op dit moment) met de kosten voor het bijmengen van bio-brandstof. Ik denk dat op het gebied van duurzaamheid marktwerking krijgen veel beter is voor de adaptatie en versnelling dan alles te subsidieren.
Heb je daar ergens een referentie/link van? Was dat op een webpagina van hen (niet gevonden), of was dat een podcast van hen (evenmin gevonden)?

• Bezzerk
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:26:
[...]

Heb je daar ergens een referentie/link van? Was dat op een webpagina van hen (niet gevonden), of was dat een podcast van hen (evenmin gevonden)?
Dat zou dan deze moeten zijn (zelf nog niet geluisterd) https://www.bnr.nl/podcas...dient-goud-geld-met-laden

En anders op de index; https://www.bnr.nl/podcast/de-nationale-autoshow

• timpel_800
  • Laatst online: 06:42
BlackBurn schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:02:

Zelf heb ik momenteel een Zappi, helaas zonder MID meter, maar waar genoeg ruimte is, heeft iemand al uitgezocht of het geaccepteerd wordt als je een meter in de laadpaal installeert, bijv. deze van HomeWizard. De Zappi heeft genoeg ruimte en de meter is daarmee "meer" onderdeel van het laadstation :*)
.
Ik heb hetzelfde en er zitten hier meer mensen met een Zappi. Het is nog niet helemaal duidelijk of je een MID meter mag toevoegen volgens mij. Maar anders ben ik de eerste die hem erin knutselt :)

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:50
Is inderdaad deze podcast. Toevallig gisteren ook geluisterd.

Vraag me wel af. Ik kan mijn laadfacturen downloaden in het portal (MijnLaden) van Eneco, ik heb een Alfen laadpal (met mid meter)
Hoef ik dan alleen mijn Serienummer door te geven met een foto van het laadpaal zelf en that's it?

Bij ere-registratie staat ook op de site:
Een energiefactuur aan het einde van het jaar. Deze factuur wordt enkel gebruikt als dubbel verificatiepunt om de hoeveelheid geladen kWh’s aan te tonen
bron: https://ere-registratie.n...caten-voor-particulieren/

Moet ik dan naast die backoffice (van MijnLaden Eneco) ook een factuur van mijn eigen stroomleverancier meesturen?

En, tweede vraag, is tot het einde van het jaar, als bedrijven gaan uitbetalen, pas duidelijk wie de cowboys zijn en welke bedrijven een beetje te vertrouwen zijn? Of valt daar nu al wat nuttigs over te zeggen?
Mede in het kader datalekken etc wil ik wel proberen om niet bij de eerste de beste mijn gegevens achter te laten om er later achter te komen dat al je data in een local hosted mySQL omgeving staat met een self-signed SSL certifaat.

[ Voor 17% gewijzigd door DonJunior op 13-02-2026 14:41 ]

*sowieso

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
excuus ;-)

[ Voor 98% gewijzigd door mrme12345 op 13-02-2026 15:20 ]

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:56
mrme12345 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:13:
Ook de review van de nieuwe Zendure SolarFlow 1600 AC+ afgerond. Lijkt toch wel twee druppels water op de 2400 AC+. Met als belangrijkste verschillen:

- natuurlijk 1600 W max (bij 2 batterijen) laden en ontladen versus 2400 W

- geen overdrukventiel zoals wel bij de 2400 AC+

- €240 goedkoper in standaardversie

- 1,92 kWh in standaard versie versus 2,4 kWh bij 2400 AC+

- bruikbaar met AB1000 / AB1000S / AB2000 / AB2000S / AB2000X

En qua resultaten komt het ook heel erg overeen:

- RTE 87,4 vs 88,15% bij 2400 AC+, dus beide erg hoge RTE (beide op 800 W gemeten met vier volledige cycles)

- NOM werkt prima

- zelfde app/software/mogelijkheden natuurlijk

Wat wel opvallend is, is dat de prijs per kWh bij de 2400 AC+ al snel lager is dan bij de 1600 AC+. Dus als je meerdere batterijen nodig hebt is de 2400 AC+ een no brainer ten opzichte van de 1600 AC+.
verkeerde topic ;)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:24

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Mijn MID meter zit in de groepenkast, ik kon dit niet meer kwijt in mijn zelfbouw laadpaal.

Ik zou die laadpaal van een andere behuizing kunnen voorzien en de meter overplaatsen, maar wordt dit geaccepteerd? De laadpaal is gebaseerd op een SmartEVSE.

Ik zie veel mensen hun laadpaal vervangen etc maar je moet nogal wat verbruiken om dit uit te laten kunnen? Ik laad misschien ook niet genoeg, afgelopen jaar 3000 kWh.

• Bezzerk
  • Nu online
Beekforel schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 12:44:

Ik zie veel mensen hun laadpaal vervangen etc maar je moet nogal wat verbruiken om dit uit te laten kunnen? Ik laad misschien ook niet genoeg, afgelopen jaar 3000 kWh.
Wanneer kan het uit?
Hoelang gaat de regeling lopen en wat gaat het je opleveren?

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:24

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Bezzerk schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 18:35:
[...]

Wanneer kan het uit?
Hoelang gaat de regeling lopen en wat gaat het je opleveren?
HIerboven werd een artikel aangehaald met een rekenvoorbeeld:
Rekenvoorbeeld
  • Verbruik: 5.000 kWh
  • Duurzaam percentage: 54%
  • Duurzame stroom: 2.700 kWh
  • Omrekenfactor naar ERE’s: × 0,34
  • Aantal ERE’s: 918
  • Marktprijs per ERE: €0,40
  • Brutovergoeding: €367
  • Na 20% commissie: circa €294
Bij lagere marktprijzen of een lager duurzaamheidspercentage kan dit dalen naar €150-200 per jaar. Bij hogere marktprijzen of meer laadverbruik zijn bedragen boven de €400 mogelijk.
Ik kom niet aan die 5 mWh, eerder de helft. Een "goede" laadpaal kost zo'n 800 euro volgens mij.

M'n eigen laadpaal aanpassen is denk ik wel te doen voor ~100 euro.

• rhuijben
Voor dat je in zelfbouw investeert zou ik wachten tot de regels duidelijker zijn. Met een losse mid meter heb je geen mid gecertificeerde laadtransacties, wat een mid gecertificeerde paal wel geeft... En het is mij in ieder geval niet duidelijk wat ze uiteindelijk willen kunnen controleren.

De oude pre-ere regels gingen over laadinstallaties, en het verbruik van de installatie. Nu hebben ze het over administratie van de laadtransacties (=charge cycles).

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Als het in lijn is met de officiële regels voor verrekening met zakelijk lijkt me de richting wel duidelijk… dan moeten het mid gecertificeerde laadtransacties zijn… en waarom zou het eigenlijk anders zijn?

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:08
Oke, dus net 2EV's gekocht en een Victron Laadstation opgehangen (want spotgoedkoop en praat native met mijn victron setup) en dan lees ik dit topic. Veracht 9000kwh per jaar te gaan laden, dus best interessant. Vind het geen probleem de laadpaal te moeten vervangen, maar wil wel met Victron kunnen blijven praten (via venus OS innode-red op zijn minst). Want wil wel controle houden over het laadvermogen voor home-automation doeleinden e.d. Iemand evaring met laders die dat kunnen?

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 30kWh LFP

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-03 21:52

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Topicstarter
Geen idee, maar ikzelf zou het wel gaaf vinden als Peblar helemaal in de Victron/Venus OS setup zou integreren. Peblar en Victron, twee prachtige Nederlandse kwaliteitsmerken...zou mooi zijn als dat met elkaar zou integreren (als Peblar eigenaar en die Victron overweegt als ESS in de toekomst).

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Business ⛽ - Zehnder WHR960

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:40
rogervdh schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 22:02:
Geen idee, maar ikzelf zou het wel gaaf vinden als Peblar helemaal in de Victron/Venus OS setup zou integreren. Peblar en Victron, twee prachtige Nederlandse kwaliteitsmerken...zou mooi zijn als dat met elkaar zou integreren (als Peblar eigenaar en die Victron overweegt als ESS in de toekomst).
Via evcs dbus mqtt integratie kan je praktisch alles met een api integreren.
Heb hiermee de zappi v2 toegevoegd aan victron als readout

[ Voor 190% gewijzigd door lampy25 op 14-02-2026 22:48 ]

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09:42

pvg

sparkly schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 21:35:
Oke, dus net 2EV's gekocht en een Victron Laadstation opgehangen (want spotgoedkoop en praat native met mijn victron setup) en dan lees ik dit topic. Veracht 9000kwh per jaar te gaan laden, dus best interessant. Vind het geen probleem de laadpaal te moeten vervangen, maar wil wel met Victron kunnen blijven praten (via venus OS innode-red op zijn minst). Want wil wel controle houden over het laadvermogen voor home-automation doeleinden e.d. Iemand evaring met laders die dat kunnen?
De Solaredge lader (de oude, niet de nieuwe One) is goed aan te sturen middels modbus tcp vanuit nodered. De solaredge lader is een rebranded Keba P30. Keba heeft de modbus documentatie online staan. Ik heb de lader wel geheel uit de solaredge omgeving gehaald, zodat ik volledige controle heb vanuit venus os. (Moet je wel alle functionaleit zelf programmeren in nodered: load balancing, PV laden, 1/3-fasen schakelen, enz.)
Ik weet niet zeker of alle solaredge laders MID gecertificeerd zijn (de mijne wel). Ik kwam deze tegen voor 650euro nieuw in gesloten doos.

• pj
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

pj

Van de website van Zeres:

Indien de stroom volledig uit uw zonne-energiesysteem (al dan niet met een batterij) komt, is de opbrengst ruim twee keer zoveel.

Hoe weet men dat ik de stroom uit de batterij in de auto gestopt heb en niet in de kookplaat/warmtepomp etc.?

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:20
pj schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:40:
Van de website van Zeres:

Indien de stroom volledig uit uw zonne-energiesysteem (al dan niet met een batterij) komt, is de opbrengst ruim twee keer zoveel.

Hoe weet men dat ik de stroom uit de batterij in de auto gestopt heb en niet in de kookplaat/warmtepomp etc.?
Dat gaat over zakelijke deelnemers, met een volledig bemeten systeem.

M3P - M3LR - 6320Wp

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11:38
Onderaan dit topic staat de waarschuwing:
Let op:
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt.
Maar als ik kijk bij het kopje Inboeken elektriciteit van de NEa, hetgeen m.i. de leidraad is voor de inboekers, zie ik daar niks over staan. Ik lees:
Hoeveelheden zoals gemeten door een bemeterd leverpunt mogen ingeboekt worden. Een bemeterd leverpunt is een punt voor levering van elektriciteit, met een voertuigaansluiting en een meter die de hoeveelheid van de levering meet. In de praktijk zijn dit de verkoopmeters.
Het lijkt me dus nog wat prematuur om te spreken over "wat de ERE voorschrijft". Wat de wet hierover zegt lijkt me meer leidend maar die is er nog niet.

Waarom ik dit opnoem? Eigenbelang. Ik heb hier een paar maanden geleden een Zaptec Go opgehangen. Vlak daarna lees ik over de ERE's. Tja, het kan verkeren. Nu heb ik net deze meter binnengekregen. Die past binnen mijn Victron systeem en kan ik als MID meter gebruiken. Ik zal hem eens naast de Zaptec op de muur schroeven en kijken of een inboeker ermee akkoord gaat. De voortgang zal ik hier delen.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

RikHa schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:21:
Onderaan dit topic staat de waarschuwing:

[...]

Maar als ik kijk bij het kopje Inboeken elektriciteit van de NEa, hetgeen m.i. de leidraad is voor de inboekers, zie ik daar niks over staan. Ik lees:

[...]

Het lijkt me dus nog wat prematuur om te spreken over "wat de ERE voorschrijft". Wat de wet hierover zegt lijkt me meer leidend maar die is er nog niet.

Waarom ik dit opnoem? Eigenbelang. Ik heb hier een paar maanden geleden een Zaptec Go opgehangen. Vlak daarna lees ik over de ERE's. Tja, het kan verkeren. Nu heb ik net deze meter binnengekregen. Die past binnen mijn Victron systeem en kan ik als MID meter gebruiken. Ik zal hem eens naast de Zaptec op de muur schroeven en kijken of een inboeker ermee akkoord gaat. De voortgang zal ik hier delen.
De elders in dit topic genoemde richtlijnen van de emissie autoriteit is vrij duidelijk voor consumenten. De stelling is derhalve niet prematuur en volledig valide.
Zie: https://www.emissieautori...ektriciteit-particulieren

Het topic kan voor particulieren dan ook wel teruggebracht worden naar 1 pagina. Het lijkt zeer onwaarschijnlijk dat de wet hierop nog gaat wijzigen, aangezien mid gecertificeerde laadpalen in alle officiële transacties al vereist zijn (bijvoorbeeld met declareren bij lease). Dat dat niet altijd nageleefd wordt is voor eigen risico.

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-03 20:47
LostboyArno schreef op zondag 18 januari 2026 @ 09:40:
[...]

Top. Ik heb exact dezelfde configuratie. Bij ere-registratie zie ik wel alleen maar de New Motion Home Advanced 3.0 staan terwijl de 2.0 ook een MID-meter heeft ( ik krijg tenslotte alles uitgebaald zonder handmatige actie)
Ben ook het oriënteren en zag dat de Shell New Motion Home advanced 2.0 er inmiddels wel bij staat https://ere-registratie.nl/laadpalen-met-mid-meter/

Edit: nvm zag dat het al eerder gemeld was |:(

[ Voor 4% gewijzigd door jaguarxj16 op 15-02-2026 13:26 ]

• DeJos1985
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-03 20:38
Ik volg ook mee.

Alvorens de 45 bladzijden door te lezen 2 korte vragen.

Is er al een antwoord dat dit in België ook kan?

Kan je dit dan ook met een laadpaal beheerd door de werkgever? (Total Engeries). Momenteel kan ik er zelfs met een app noet in de laadpaal.

• mrme12345
  • Niet online
DeJos1985 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 21:03:
Ik volg ook mee.

Alvorens de 45 bladzijden door te lezen 2 korte vragen.

Is er al een antwoord dat dit in België ook kan?

Kan je dit dan ook met een laadpaal beheerd door de werkgever? (Total Engeries). Momenteel kan ik er zelfs met een app noet in de laadpaal.
De regeling is gebaseerd op de EU‑richtlijn voor hernieuwbare energie (RED / RED II / RED III)I, maar de invulling is een specifieke regeling voor Nederland.

[ Voor 11% gewijzigd door mrme12345 op 15-02-2026 21:10 ]

• DeJos1985
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-03 20:38
Ok ik dacht het al. En heeft er iemand kijk op de Belgische regeling?

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
DeJos1985 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:50:
Ok ik dacht het al. En heeft er iemand kijk op de Belgische regeling?
België heeft i.p.v. HBE-certificaten e-credits. Vooralsnog lijkt er niets te zijn voor particulieren. Maar dit had je zelf ook kunnen vinden ;) Laten we het in dit topic houden bij de Nederlandse regeling.

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:58
Bezzerk schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:30:
[...]

Dat is geen loophole, dat is fraude.

Als je die adapter gebruikt om je e-bike of Opel Rocks, etc mee op te laden is het m.i. legitiem.
Ha, het zal gerust fraude zijn maar dit gaat het gros van de mensen natuurlijk wel doen. Door iets als fraude te kenmerken wil niet zeggen dat het maar weinig gaat gebeuren.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

ColeJ schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:25:
[...]

Ha, het zal gerust fraude zijn maar dit gaat het gros van de mensen natuurlijk wel doen. Door iets als fraude te kenmerken wil niet zeggen dat het maar weinig gaat gebeuren.
Het gros van de mensen denkt er niet eens over na...

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 04-03 21:13
Tvp, ik lee s dus dat een mid meter buiten de laadpaal niet mag en tegenstrijdige berichten over de verdiensten. Bij bnr had met het over 10 cent per kWh en dat je dan met v2l je halve huis ook van stroom kan voorzien. Wilde zelf een kWh midmeter plaatsen achter de laadpaal maar wacht daar dan wel ff mee tot het duidelijk is.

• mrme12345
  • Niet online
karel_G_1981 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:19:
Tvp, ik lee s dus dat een mid meter buiten de laadpaal niet mag en tegenstrijdige berichten over de verdiensten. Bij bnr had met het over 10 cent per kWh en dat je dan met v2l je halve huis ook van stroom kan voorzien. Wilde zelf een kWh midmeter plaatsen achter de laadpaal maar wacht daar dan wel ff mee tot het duidelijk is.
Het is alleen mogelijk met geintegreerde MID lezer. Tenminste ik heb nog geen enkele aanbieder gevonden die het wel accepteert buiten de laadpaal gemonteerde MID meter voor particulieren (en vanaf 2027 sowieso niet). En het gaat alleen om de kWh die het huis uitgaan, dus V2L en je huis van stroom voorzien telt niet mee (of je moet laden (ERE) ontladen voor verbruik huis (geen ERE) en dan weer laden (ERE), maar dat is wel hoop gedoe voor paar euro).

• karel_G_1981
mrme12345 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:49:
[...]

Het is alleen mogelijk met geintegreerde MID lezer. Tenminste ik heb nog geen enkele aanbieder gevonden die het wel accepteert buiten de laadpaal gemonteerde MID meter voor particulieren (en vanaf 2027 sowieso niet). En het gaat alleen om de kWh die het huis uitgaan, dus V2L en je huis van stroom voorzien telt niet mee (of je moet laden (ERE) ontladen voor verbruik huis (geen ERE) en dan weer laden (ERE), maar dat is wel hoop gedoe voor paar euro).
Dat is erg jammer want om nu 1000 euro te investeren in een nieuwe walloutlet, is het vraag of het rendabel is zeker nu het niet helder is hoeveel je per kWh blijft krijgen. Als ik 5 jaar gegarandeerd 10 cent krijg kan ik het rekensommetje wel maken maar als het straks misschien maar 1 of 2 cent is, is het niet interessant zo’n investering te doen . Ik snap niet waarom een losse KWh meter niet mag , ik kan laten zien dat die tussen de laadpaal en meterkast zit en ze mogen van mij controleren . Aangezien er nu ook al 1 zit maar zonder MID die rapporteert aan HomeWizard , is voor mij heel eenvoudig en goedkoop die te vervangen voor een MID exemplaar .

[ Voor 6% gewijzigd door karel_G_1981 op 16-02-2026 12:58 ]

• mrme12345
  • Niet online
karel_G_1981 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:54:
[...]

Dat is erg jammer want om nu 1000 euro te investeren in een nieuwe walloutlet, is het vraag of het rendabel is zeker nu het niet helder is hoeveel je per kWh blijft krijgen. Als ik 5 jaar gegarandeerd 10 cent krijg kan ik het rekensommetje wel maken maar als het straks misschien maar 1 of 2 cent is, is het niet interessant zo’n investering te doen . Ik snap niet waarom een losse. KWh meter niet mag , ik kan laten zien dat die tussen de laadpaa en meterkast zit en ze mogen van mij controleren . Then er nu ook al 1 maar zonder MID die rapporteert aan HomeWizard , is voor mij heel eenvoudig en goedkoop die te vervangen voor een MID expemplaar.
Tja, ik snap het op zich wel, als je het over particulieren hebt heb je het over 10.000-en klanten. En die kunnen ze niet allemaal gaan schouwen of het allemaal klopt. Dat gaat teveel kosten tov het risico wat ze lopen richting Nea met naheffingen.

Verwijderd

please don't. Snibbige ad hominems is zooo 2019 twitter

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 16-02-2026 16:39 ]

• karel_G_1981
Ik hoor van veel mensen op het werk die hun EV gebruiken op een extra groep met v2l en zo die 10 cent extra willen pakken voor bv de frietpan en terrasverwarmer. Ik wacht nu even af want ik vind de verdiensten te beperkt en onzeker om een nieuwe laadpaal te kopen en installeren voor 1000 euro. Wel jammer dat die tussenmeter niet mag anders was ik voor 150 euro klaar geweest en zou het wel lonen.

[ Voor 22% gewijzigd door teacher op 16-02-2026 16:40 ]

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Als het op het werk mensen met een leaseauto zijn komt de fiscus nog wel backfiren met de loonbelasting met ERE's.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:50
Miezie schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:37:
Als het op het werk mensen met een leaseauto zijn komt de fiscus nog wel backfiren met de loonbelasting met ERE's.
Hoe zie je voor je dat de fiscus dit gaat controleren?

*sowieso

• harrr
sparkly schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 21:35:
Ik heb nu de Zaptec Go 2 en deze heeft een mid meter, occp, backoffice en een uitgebreide API.

Hiermee heb ik solar laden zelf gerealiseerd i.c.m. mijn thuis accus en de HW P1. Hiermee stuur ik het laadvermogen van de Zaptec en dat gaat prima. Ook het switchen tussen 1 en 3 fase werkt goed.

Nadeel: de cloud van Zaptec zit er wel tussen. Maar Zaptec is gelukkig wel Europees. Met home automation moet het dus ook te integreren zijn zoals jij wilt.

Volgensmij blinkt Zaptec uit in de duur van hun garantietermijn.

[ Voor 9% gewijzigd door harrr op 16-02-2026 18:20 ]

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:50

Boost9898

Software developer

Hey all, dit topic kwam ik zojuist tegen en dit klinkt zeer interessant. Afgelopen week heb ik een Tesla Wall Connector Gen 3 besteld. Op de website staat dat deze een MID bevat, al zie ik dit niet expliciet op mijn factuur, dus hopelijk is dat ook het geval.

Zijn er meer Tweakers die een Tesla Wall Connector Gen 3 hebben besteld waarbij gewoon op de factuur ook Tesla Wall Connector Gen 3 staat, zonder een vermelding van "MID", maar dit wel heeft?

Edit: na een search op artikelnummer 1529455-52-I (staat op de factuur) kan ik bij deze bevestigen dat dit de uitvoering met MID is.
Daar vanuitgaande, is er een 'no brainer go to' op het gebied van inboekdienstverleners? Of is het een kwestie van de voordeligste inboekdienstverlener nemen, zoals bijvoorbeeld Zeres?

[ Voor 38% gewijzigd door Boost9898 op 16-02-2026 21:31 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Boost9898 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:21:
Daar vanuitgaande, is er een 'no brainer go to' op het gebied van inboekdienstverleners?
Ja. Gewoon de kat uit de boom kijken en ergens eind van het jaar een inboeker kiezen. Er is geen enkele reden om er nu een te kiezen. Zeker niet nu de regeling nog niet eens definitief is..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:50

Boost9898

Software developer

Glashelder schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:47:
[...]

Ja. Gewoon de kat uit de boom kijken en ergens eind van het jaar een inboeker kiezen. Er is geen enkele reden om er nu een te kiezen. Zeker niet nu de regeling nog niet eens definitief is..
Ah ja tuurlijk, want je mag het met terugwerkende kracht verrekenen volgens mij. Dus als ik in december een partij kies betalen ze mijn vergoeding over heel 2026 nog uit als ik het goed heb.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Boost9898 dat klopt. Gewoon lekker achterover leunen dus ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

DonJunior schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:42:
[...]

Hoe zie je voor je dat de fiscus dit gaat controleren?
Afstemming laadvergoeding. Dat hoeven ze niet te controleren, dat gaan ze vanzelf kaderen en dan mag de werkgever laten zien dat het klopt.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Succes daarmee als je als werknemer zelf je laadpaal en backoffice beheert.

Ik geloof er niet zo in dat de belastingdienst hier achteraan gaat. Die hebben al nauwelijks genoeg capaciteit voor de normale gang van zaken en moeten straks massaal aanslagen controleren ivm teveel betaalde vermogensbelasting. Daar zit sowieso véél meer geld dan bij ERE certificaatjes…

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Glashelder schreef op maandag 16 februari 2026 @ 23:00:
Succes daarmee als je als werknemer zelf je laadpaal en backoffice beheert.

Ik geloof er niet zo in dat de belastingdienst hier achteraan gaat. Die hebben al nauwelijks genoeg capaciteit voor de normale gang van zaken en moeten straks massaal aanslagen controleren ivm teveel betaalde vermogensbelasting. Daar zit sowieso véél meer geld dan bij ERE certificaatjes…
We gaan het meemaken, vooralsnog zijn de kaders voor thuisladen er ook gewoon.

Met zelf beheerde laadpaal heb je ook een afgesproken tarief. Het gaat niet zozeer om de controle, het gaat om het vertrouwen dat jij een krabbel zet onder een verklaring richting werkgever. En als je dan buiten de lijntjes kleurt, is dat voor eigen risico en niet zonder consequenties.

Bij mijn werkgever is het in elk geval al ingeperkt. Je mag gewoon geen verkapt loon via thuisladen uitkeren zonder belasting te betalen.

Pagina: 1 ... 11 ... 15 Laatste

Let op:
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt.

Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.